MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 174 (XVIII) - Nr. 909
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 8 noiembrie 2006
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.467. - Hotărâre pentru aprobarea amendamentului
convenit prin schimbul de scrisori, semnate la Bucuresti la 14 iunie 2006 si la
Zagreb la 23 iunie 2006, între Guvernul României si Banca Internatională
pentru Reconstructie si Dezvoltare la Acordul de împrumut dintre România si Banca
Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare privind finantarea
Proiectului de închidere a minelor si de atenuare a impactului social, în
valoare de 44,5 milioane dolari S.U.A., semnat la Bucuresti la 13 octombrie
1999
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
21. - Normă privind raportarea tranzactiilor cu
instrumente financiare derivate având ca suport rata dobânzii
22. - Normă privind raportarea tranzactiilor cu optiuni
având ca suport cursul de schimb al monedei nationale si a swap-urilor valutare
pe rata dobânzii
ACTE ALE CAMEREI AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA
73. - Hotărâre privind aprobarea procedurilor pentru
controlul calitătii activitătii de audit financiar si a serviciilor
conexe acestuia
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea
amendamentului convenit prin schimbul de scrisori, semnate la Bucuresti la 14
iunie 2006 si la Zagreb la 23 iunie 2006, între Guvernul României si Banca Internatională
pentru Reconstructie si Dezvoltare la Acordul de împrumut dintre România si
Banca Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare privind finantarea
Proiectului de închidere a minelor si de atenuare a impactului social, în
valoare de 44,5 milioane dolari S.U.A., semnat la Bucuresti la 13 octombrie
1999
În
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, al art. 20 din
Legea nr. 590/2003 privind tratatele si al art. 5 alin. (1) si (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 11/2000 pentru ratificarea Acordului de împrumut
dintre România si Banca Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare
privind finantarea Proiectului de închidere a minelor si de atenuare a
impactului social, în valoare de 44,5 milioane dolari S.U.A., semnat la Bucuresti
la 13 octombrie 1999, aprobată cu modificări prin Legea nr. 168/2000,
cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României arinntă nrezanta hotărâre
Articol
unic. - Se aprobă amendamentul convenit prin schimbul de
scrisori, semnate la Bucuresti la 14 iunie 2006 si la Zagreb la 23 iunie 2006,
între Guvernul României si Banca Internatională pentru Reconstructie si
Dezvoltare la Acordul de împrumut dintre România si Banca Internatională
pentru Reconstructie si Dezvoltare privind finantarea Proiectului de închidere
a minelor si de atenuare a impactului social, în valoare de 44,5 milioane
dolari S.U.A., semnat la Bucuresti la 13 octombrie 1999, ratificat prin
Ordonanta Guvernului nr. 11/2000, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 168/2000, cu modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
Bucuresti, 18 octombrie
2006.
Nr. 1.467.
ROMÂNIA
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
Către:
Anand K. Seth
Director
de tară
Europa
Centrală si de Sud
Banca
Mondială
Fax:
385.1.235.72.93
De la:
Claudiu Doltu
Secretar
de stat
Fax:
4021.312.20.11
Ref.:
Proiectul de închidere a minelor si de atenuare a impactului social - împrumut
4509 RO
Data:
14 iunie 2006
Stimate
domn,
Ca urmare a
concluziilor la care s-a ajuns în cursul ultimei misiuni de supervizare a
Băncii Internationale pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD) si a
solicitării Ministerului Economiei si Comertului, vă propunem să
fiti de acord cu amendarea acordului de împrumut mentionat mai sus.
Amendarea
va consta în extinderea datei limită de tragere, si anume de la 30 iunie
2006 la 31 octombrie 2006 (sectiunea 2.03).
În
prezent, unele lucrări ce au fost contractate nu pot fi finalizate
până la data de 30 iunie 2006 - data limită de tragere, datorită
situatiei de fortă majoră impusă de recentele inundatii.
În
această situatie se găsesc lucrările de închidere a minelor din
următoarele locatii: Somova, Dalja, Vermesti, precum si toate centrele de
afaceri.
Beneficiarul
consideră că mai sunt necesare încă 4 luni suplimentare pentru
finalizarea acestor lucrări.
Având
în vedere acordul existent între reprezentantii împrumutatului si ai
Băncii cu privire la circumstantele în care poate fi prelungită data
limită de tragere, vă rugăm să fiti de acord cu acesta
propunere.
În speranta că solicitarea
noastră se va bucura de întelegerea si sustinerea dumneavoastră,
asteptăm un răspuns cât mai curând din partea dumneavoastră.
Cu stimă,
Claudiu Doitu,
secretar de stat
Copii pentru:
Domnul Owaise Saadat, manager de tară, Reprezentanta Băncii Mondiale,
România; domnul Mark Woodward, lider echipă
Banca Mondială Banca Internatională pentru Reconstructie
si Dezvoltare Asociatia Internatională pentru Dezvoltare |
Biroul Regional Europa
de Sud si Centrală Trg J.F. Kennedya 6B Zagreb 10000, Croatia |
Telefon: (385) 1235-7222 Fax: (385) 1235-7293 23 iunie 2006 |
Excelentei
Sale
Sebastian
Vlădescu
Ministrul
finantelor publice
Bucuresti,
România
Stimate
domnule ministru:
ROMÂNIA
- Proiectul de închidere a minelor si de atenuare a impactului social (Acordul
de împrumut nr. 4509-RO) - Extinderea datei limită de tragere
Ca
urmare a scrisorii din data de 14 iunie 2006 a domnului Claudiu Doitu, secretar
de stat, prin care acesta solicită Băncii Internationale pentru
Reconstructie si Dezvoltare (Băncii) extinderea datei limită
de tragere a împrumutului, îmi face plăcere să vă informez
că Banca a stabilit data de 31 octombrie 2006 ca dată ulterioară
în sensul sectiunii 2.03 din Acordul de împrumut încheiat între România si
Bancă, din data de 13 octombrie 1999.
Cu stimă,
Anand K. Seth,
director Unitatea de tară Europa de Sud si Centrală
Europa si Regiunea Asia Centrală
Copii
pentru: Excelenta Sa Claudiu Doitu,
secretar de stat, Ministerul Finantelor Publice
Excelenta Sa Codrut Ioan Seres, ministru, Ministerul Economiei si
Comertului
Domnul Stefan Petrescu, director general, Ministerul Finantelor Publice
Doamna Carmen Ghită, sef serviciu, Ministerul Finantelor Publice
Domnul Marcel Hoară, Agentia
Natională pentru Dezvoltarea si Implementarea Programelor de
Reconstructie a Zonelor Miniere
Domnul Nicolae Turdean, director UMP-MC, Ministerul Economiei si Comertului
Domnul Radu Jacob, director, UMP SER, Ministerul Economiei si Comertului
Doamna Liliana Vasilescu, director executiv, Fondul de Dezvoltare
Socială
Domnul Jan Willem van der Kaaij, director executiv, Banca Mondială
BANCA NATIONALĂ A
ROMÂNIEI
privind raportarea
tranzactiilor cu instrumente financiare derivate având ca suport rata dobânzii
Având în vedere prevederile art. 49 din
Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României, în
temeiul dispozitiilor art. 48 din Legea nr. 312/2004,
Banca
Natională a României emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta normă stabileste modul de raportare a tranzactiilor cu
instrumente financiare derivate având ca suport rata dobânzii (forward rate
agreements, swap-ul pe rata dobânzii si optiuni pe rata dobânzii) efectuate
pe piete la buna întelegere si se aplică băncilor persoane juridice
române si sucursalelor din România ale institutiilor de credit străine,
autorizate de Banca Natională a României, denumite în continuare entităti
raportoare.
Art. 2. - În sensul prezentei norme, termenii si expresiile de mai jos au
următoarele semnificatii:
a) forward
rate agreement (FRA) - contract încheiat între două părti având
ca obiect plata la o dată prestabilită a unui volum de dobândă
calculat în functie de o sumă notionala în monedă natională;
volumul de dobândă reprezintă diferenta dintre valoarea plătită
de cumpărător (rezultată prin aplicarea asupra sumei notionale a
unei rate de dobândă fixă convenită) si valoarea încasată
de acesta (rezultată prin aplicarea ratei dobânzii practicate pe
piată în acel moment);
b) swap
pe rata dobânzii - contract încheiat între două părti având ca
obiect plata pe parcursul unei perioade prestabilite a unor volume de
dobândă calculate în functie de o sumă notionala în monedă
natională; volumele de dobândă se calculează periodic ca
diferentă între valorile rezultate prin aplicarea asupra sumei notionale a
două rate de dobândă convenite, cel putin una dintre acestea fiind
variabilă;
c) optiune
pe rata dobânzii - contract încheiat între două părti prin plata
unei prime care îi conferă cumpărătorului dreptul de a încasa
sau de a plăti un volum de dobândă calculat în functie de o sumă
notionala în monedă natională, la o dată prestabilită
(optiune de tip european) sau pe parcursul unei perioade convenite (optiune de
tip american);
d) cap
pe rata dobânzii - contract încheiat între două părti prin plata
unei prime care îi conferă cumpărătorului dreptul de a încasa un
volum de dobândă calculat în functie de o sumă notionala în
monedă natională, atunci când rata de dobândă variabilă
este mai mare decât rata de dobândă fixă convenită;
e) floor
pe rata dobânzii - contract încheiat între două părti prin plata
unei prime care îi conferă cumpărătorului dreptul de a încasa un
volum de dobândă calculat în functie de o sumă notionala în
monedă natională, atunci când rata de dobândă variabilă
este mai mică decât rata de dobândă fixă convenită;
f) piete
la buna întelegere (over-the-counter - OTC) - piete pe care se
negociază instrumente financiare derivate si care nu îndeplinesc
conditiile necesare pentru a fi încadrate în categoria pietelor organizate si a
pietelor asimilate pietelor organizate. Contractele tranzactionate over-the-counter
nu sunt standardizate.
CAPITOLUL II
Organizarea si transmiterea datelor
Art. 3. - (1) Entitătile raportoare au obligatia să transmită în
fiecare zi bancară, între orele 10,00 si 11,00, Băncii Nationale a
României informatiile privind tranzactiile cu instrumente financiare derivate
având ca suport rata dobânzji efectuate în ziua bancară precedentă.
(2) În
cazul în care suma notionala a unui contract cu instrumente financiare derivate
având ca suport rata dobânzii este variabilă, se va raporta doar suma
notionala convenită initial.
Art. 4. - Transmiterea datelor se realizează în format XML, conform anexelor
nr. 1-3 si detaliilor tehnice stabilite de Banca Natională a României si
care vor fi puse la dispozitia entitătilor raportoare în termen de cel
mult 7 zile de la data publicării prezentei norme în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 5. - Orice eroare în structura sau în continutul datelor implică
retransmiterea întregii structuri de date.
CAPITOLUL III
Art. 6. - Pentru nerespectarea dispozitiilor prezentei norme, Banca
Natională a României poate aplica sanctiunile prevăzute de Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, republicată, modificată
prin Legea nr. 131/2006.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 7. - Anexele nr. 1 -3*) fac parte integrantă din prezenta normă.
Art. 8. - Prevederile prezentei norme intră în vigoare în termen de 30 de
zile de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii Nationale a
României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucuresti, 11 octombrie
2006.
Nr. 21.
ANEXA
Nr. 1
STRUCTURA DE RAPORTARE
a tranzactiilor forward rate agreements (FRA)
Nr. crt. |
Informatii solicitate |
Detalii |
1 |
Data
la care se face transmiterea informatiilor |
Ziua
bancară următoare zilei în care se efectuează tranzactia |
2 |
Codul
entitătii raportoare |
Conform
nomenclatorului transmis de Banca Natională a României |
3 |
Numărul
de ordine al contractului |
Număr
unic de identificare al contractului per raportare |
4 |
Data
raportării |
Data
la care se încheie contractul |
5 |
Suma
notională |
Exprimată
în RON |
6 |
Data
de la care începe calculul dobânzilor |
Începutul
perioadei de calcul a dobânzilor |
7 |
Data
scadentei contractului |
Data
la care se termină contractul (sfârsitul perioadei de calcul a
dobânzilor) |
8 |
Rata
de dobândă fixă convenită |
Sub
formă de procent |
9 |
Rata
de dobândă variabilă convenită |
Contine
codificări de tipul BUBOR3M |
10 |
Marja
aplicată ratei de dobândă variabile convenite |
Sub formă
de puncte procentuale (poate fi si 0) |
11 |
Tipul
tranzactiei |
Contract
forward rate agreement cumpărat/contract forward rate agreement vândut
Termenii cumpărare/vânzare sunt interpretati din perspectiva
entitătii raportoare |
12 |
Contrapartida
tranzactiei |
Persoane
juridice rezidente/persoane fizice rezidente/persoane juridice nerezidente
(mai putin institutii financiare nebancare si institutii de credit
nerezidente/persoane fizice nerezidente/institutii financiare nebancare si
institutii de credit nerezidente/alte entităti raportoare |
STRUCTURA DE RAPORTARE
a tranzactiilor swap pe rata dobânzii
Nr. crt. |
Informatii solicitate |
Detalii |
1 |
Data
la care se face transmiterea informatiilor |
Ziua
bancară următoare zilei în care se efectuează tranzactia |
2 |
Codul
entitătii raportoare |
Conform
nomenclatorului transmis de Banca Natională a României |
3 |
Numărul
de ordine al contractului |
Număr
unic de identificare al contractului per raportare |
4 |
Data
raportării |
Data
la care se încheie contractul |
5 |
Suma
notională |
Exprimată
în RON |
6 |
Data
de la care începe să se deruleze contractul |
Data
de intrare în vigoare a contractului |
7 |
Data
scadentei contractului |
Data
la care se termină contractul |
8 |
Perioada
pentru care se calculează dobânda |
Frecventa
de actualizare a ratei de dobândă variabilă (exprimată în
număr de zile) |
9 |
Tipul
ratei dobânzii de încasat |
Fixă/variabilă |
10 |
Rata
de dobândă fixă convenită de încasat |
Sub
formă de procent; se transmite doar dacă tipul ratei dobânzii de
încasat este fixă |
11 |
Rata
de dobândă variabilă convenită de încasat |
Contine
codificări de tipul ’BUBOR3M’ se transmite doar dacă tipul ratei
dobânzii de încasat este variabilă |
12 |
Marja
aplicată ratei de dobândă variabile de încasat |
Sub
formă de puncte procentuale (poate fi si 0); se transmite doar dacă
tipul ratei dobânzii de încasat este variabilă |
13 |
Tipul
ratei dobânzii de plătit |
Fixă/variabilă |
14 |
Rata
de dobândă fixă convenita de plătit |
Sub
formă de procent: se transmite doar dacă tipul ratei dobânzii de
plătit este fixă |
15 |
Rata
de dobândă variabilă convenită de plătit |
Contine
codificări de tipul ’BUBOR3M’; se transmite doar dacă tipul ratei
dobânzii de plătit este variabilă |
16 |
Marja
aplicată ratei de dobândă variabile de plătit |
Sub
formă de puncte procentuale (poate fi si 0); se transmite doar dacă
tipul ratei dobânzii de plătit este variabilă |
17 |
Tipul
tranzactiei |
Contract
swap pe rata dobânzii cumpărat/contract swap pe rata dobânzii vândut
Termenii cumpărare/vânzare sunt interpretati din perspectiva
entitătii raportoare |
18 |
Contrapartida
tranzactiei |
Persoane
juridice rezidente/persoane fizice rezidente/persoane juridice nerezidente
(mai putin institutii financiare nebancare si institutii de credit
nereztdente)/persoane fizice nerezidente/institutii financiare nebancare si
institutii de credit nerezidente/alte entităti raportoare |
ANEXA
Nr. 3
STRUCTURA DE RAPORTARE
a tranzactiilor cu optiuni pe rata dobânzii
Nr. crt. |
Informatii solicitate |
Detalii |
1 |
Data
la care se face transmiterea informatiilor |
Ziua
bancară următoare zilei în care se efectuează tranzactia |
2 |
Codul
entitătii raportoare |
Conform
nomenclatorului transmis de Banca Natională a României |
3 |
Numărul
de ordine al contractului |
Număr
unic de identificare al contractului per raportare |
4 |
Data
raportării |
Data
la care se încheie contractul |
5 |
Suma
notională |
Exprimată
în RON |
6 |
Tipul
optiunii |
European/American;
nu se transmite la contractele de tip ALTELE |
7 |
Data
de la care începe să se deruleze contractul |
Data
de intrare în vigoare a contractului |
8 |
Data
scadentei contractului |
Data
la care se termină contractul |
9 |
Perioada
pentru care se calculează dobânda |
Frecventa
de actualizare a ratei de dobândă variabilă (exprimată in
număr de zile);nu se transmite la contractele de tip ALTELE |
10 |
Pretul
de exercitare (rata de dobândă fixă convenită) |
Sub
formă de procent; nu se transmite la contractele de tip ALTELE |
11 |
Rata
de dobândă variabilă convenită |
Contine
codificări de tipul ’BUBOR3M’; nu se transmite la contractele de tip
ALTELE |
12 |
Marja
apucată ratei de dobândă variabile convenite |
Sub
formă de puncte procentuale (poate fi si 0); nu se transmite la
contractele de tip ALTELE |
13 |
Prima |
Plata
efectuată de cumpărător la încheierea contractului
(exprimată în RON) |
14 |
Tipul
tranzactiei |
Cumpărare/vânzare Termenii
cumpărare/vânzare sunt interpretati din perspectiva entitătii
raportoare |
15 |
Tipul
contractului |
CAP/FLOOR/ALTELE |
16 |
Contrapartida
tranzactiei |
Persoane
juridice fezidente/persoane fizice rezidente/persoane juridice nerezidente
(mai putin institutii financiare nebancare si institutii de credit
nerezidente)/persoane fizice nerezidente/institutii financiare nebancare si
institutii de credit nerezidente/alte entităti raportoare |
BANCA NATIONALĂ A
ROMÂNIEI
privind raportarea
tranzactiilor cu optiuni având ca suport cursul de schimb al monedei nationale
si a swap-urilor valutare pe rata dobânzii
Având
în vedere prevederile art. 10, 11 si 49 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul
Băncii Nationale a României,
în
temeiul dispozitiilor art. 48 din Legea nr. 312/2004,
Banca
Natională a României emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta normă stabileste modul de raportare a tranzactiilor cu
instrumente financiare derivate - optiuni având ca suport cursul de schimb al
monedei nationale (RON) si swap-uri valutare pe rata dobânzii efectuate pe
piete la buna întelegere - si se aplică institutiilor de credit autorizate
de Banca Natională a României să actioneze ca intermediari pe piata
valutară interbancară, denumite în continuare entităti
raportoare.
Art. 2. - În sensul prezentei norme, termenii si expresiile de mai jos au
următoarele semnificatii:
a) optiune
pe cursul de schimb al monedei nationale - contract încheiat între
două părti prin plata unei prime, care îi conferă
cumpărătorului dreptul de a cumpăra (în cazul optiunii „call”)
sau de a vinde (în cazul optiunii „put”), la o dată
prestabilită (optiune de tip european) ori pe parcursul unei perioade
convenite (optiune de tip american), o anumită sumă în devize la o
valoare convenită a cursului de schimb al monedei nationale (RON);
b) swap
valutar pe rata dobânzii (currency swap) - contract încheiat între
două părti, având ca obiect plata unor volume de dobândă
calculate periodic prin aplicarea unor rate de dobândă convenite asupra a
două sume, din care una în monedă natională si una în devize.
Contractul poate sau nu să prevadă si transferul efectiv între
părti al celor două sume, la un curs de schimb agreat, si, respectiv,
inversarea acestei operatiuni la data scadentei contractului;
c) piete
la buna întelegere (over-the-counter - OTC) - piete pe care se
negociază instrumente financiare derivate si care nu îndeplinesc
conditiile necesare pentru a fi încadrate în categoria pietelor organizate si a
pietelor asimilate pietelor organizate. Contractele tranzactionate over-the-counter
nu sunt standardizate.
CAPITOLUL II
Organizarea si transmiterea datelor
Art. 3. - Entitătile raportoare au obligatia să transmită
Băncii Nationale a României în fiecare zi bancară, între orele 10,00
si 11,00, informatiile, privind tranzactiile cu optiuni având ca suport cursul
de schimb al monedei nationale (RON) si swap-urile valutare pe rata dobânzii
efectuate în ziua bancară precedentă.
Art. 4. - Tranzactiile aferente exercitării optiunilor nu fac obiectul
prezentei norrrie, acestea urmând a fi raportate în conformitate cu Norma
Băncii Nationale a României nr. 13/2004 privind raportarea tranzactiilor
efectuate pe piata valutară interbancară.
Art. 5. - Transmiterea datelor se realizează în format XML, conform anexelor
nr. 1 si 2 si detaliilor tehnice stabilite de Banca Natională a României
si care vor fi puse la dispozitia entitătilor raportoare în termen de cel
mult 7 zile de la data publicării prezentei norme în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 6. - Orice eroare în structura sau în continutul datelor implică
retransmiterea întregii structuri de date.
CAPITOLUL III
Sanctiuni
Art.
7. - Pentru nerespectarea dispozitiilor prezentei
norme, Banca Natională a României poate aplica sanctiunile prevăzute
de Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară, republicată,
modificată prin Legea nr. 131/2006.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 8. - Anexele nr. 1 si 2*) fac parte integrantă din prezenta normă.
Art. 9. - Prevederile prezentei norme intră în vigoare în termen de 30 de zile
de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii Nationale a
României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucuresti, 11 octombrie
2006.
Nr. 22.
ANEXA
Nr. 1
a tranzactiilor cu optiuni având ca suport cursul de schimb al monedei
nationale
Nr. crt. |
Informatii solicitate |
Detalii |
1 |
Data
la care se face transmiterea informatiilor |
Ziua
bancară următoare zilei în care se efectuează tranzactia |
2 |
Codul
entitătii raportoare |
Conform
nomenclatorului transmis de Banca Natională a României |
3 |
Numărul
de ordine al contractului |
Număr
unic de identificare al contractului per raportare |
4 |
Data
raportării |
Data
la care se încheie contractul |
5 |
Suma
reprezentând obiectul contractului |
Suma
din contract, în unităti devize |
6 |
Acronimul
valutei care se tranzactionează |
Conform
listei de coduri de valută din PVAL (conform Normei nr. 13/2004, anexa
1) |
7 |
Tipul
optiunii |
European/American;
nu se transmite la contractele de tip ALTELE |
8 |
Data
de la care începe să se deruleze contractul |
Data
de intrare în vigoare a contractului |
9 |
Data
scadentei contractului |
Data
la care se termină contractul |
10 |
Pretul
de exercitare |
Cursul
de schimb RON convenit; nu se transmite la contractele de tip ALTELE |
11 |
Prima |
Plata
efectuată de cumpărător la încheierea contractului (procent
din suma ce face obiectul contractului) |
12 |
Tipul
tranzactiei |
Cumpărare
/vânzare Termenii
cumpărare/vânzare sunt interpretati din perspectiva entitătii
raportoare |
13 |
Tipul
contractului |
CALL
- optiune de cumpărare/PUT - optiune de vânzare/ALTELE |
14 |
Contrapartida
tranzactiei |
Persoane
juridice rezidente/persoane fizice rezidente/persoane juridice nerezidente
(mai putin institutii financiare nebancare si institutii de credit nerezidente)/persoane
fizice nerezidente/institutii financiare nebancare si institutii de credit
nerezidente/alte entităti raportoare |
15 |
Denumirea
contrapartidei tranzactiei |
-
pentru alte entităti raportoare - codul prevăzut în lista
furnizată de către directia de specialitate din cadrul Băncii
Nationale a României -
pentru persoane juridice si alte entităti - denumirea acestora asa cum
rezultă din certificatul de înregistrare emis de Oficiul registrului
comertului, din certificatul emis de Registrul National al persoanelor
juridice fără scop patrimonial, sau din orice act de înregistrare
la organele abilitate, după caz, pentru rezidenti, ori asa cum
rezultă din documentul de înregistrare la organele abilitate din tara de
origine, în cazul nerezidentilor, -
pentru persoane fizice - numele si prenumele asa cum rezultă din
documentul de identitate |
ANEXA
Nr. 2
a tranzactiilor swap valutar pe rata dobânzii
Nr. crt. |
Informatii solicitate |
Detalii |
|
1 |
Data
la care se face transmiterea informatiilor |
Ziua
bancară următoare zilei în care se efectuează tranzactia |
|
2 |
Codul
entitătii raportoare |
Conform
nomenclatorului transmis de Banca Natională a României |
|
3 |
Numărul
de ordine al contractului |
Număr
unic de identificare al contractului per raportare |
|
4 |
Data
raportării |
Data
la care se încheie contractul |
|
5 |
Suma
1 - în RON sau unităti devize |
Suma
pentru care se calculează dobânda încasată |
|
6 |
Acronimul
valutei pentru suma 1 |
Conform
listei de coduri de valută (conform Normei nr. 13/2004, anexa 1) |
|
7 |
Suma
2 - în RON sau unităti devize |
Suma
pentru care se calculează dobânda plătită |
|
8 |
Acronimul
valutei pentru suma 2 |
Conform
listei de coduri de valută (conform Normei nr. 13/2004, anexa 1) |
|
9 |
Data
de la care începe să se deruleze contractul |
Data
de intrare în vigoare a contractului |
|
10 |
Data
scadentei contractului |
Data
la care se termină contractul |
|
11 |
Perioada
pentru care se calculează dobânda |
Frecventa
de actualizare a ratei de dobândă variabilă (exprimată în
număr de zile) |
|
12 |
Tipul
ratei de dobândă de încasat |
Fixă/variabilă |
|
13 |
Rata
de dobândă fixă convenită de încasat |
Sub
formă de procent; se transmite doar dacă tipul ratei dobânzii de
încasat este fixă |
|
14 |
Rata
de dobândă variabilă convenită de încasat |
Contine
codificări de tipul ’BUBOR3M’; se transmite doar dacă tipul ratei dobânzii de încasat este
variabilă |
|
15 |
Marja
ratei de dobândă variabilă convenită de încasat |
Sub
formă de puncte procentuale (poate fi si 0); se transmite doar dacă
tipul ratei dobânzii de încasat este variabilă |
|
16 |
Tipul
ratei de dobândă de plătit |
Fixă/variabilă |
|
17 |
Rata
de dobândă fixă convenită de plătit |
Sub
formă de procent; se transmite doar dacă tipul ratei dobânzii de
plătit este fixă |
|
18 |
Rata
de dobândă variabilă convenită de plătit |
Contine
codificări de tipul ’BUBOR3M’; se transmite doar dacă tipul ratei dobânzii de plătit este
variabilă |
|
19 |
Marja
ratei de dobândă variabilă convenită de plătit |
Sub
formă de puncte procentuale (poate fi si 0); se transmite doar dacă
tipul ratei dobânzii de plătit este variabilă |
|
20 |
Cursul
de schimb RON convenit |
Cursul
de schimb stabilit în contract |
|
21 |
Tipul
tranzactiei |
-contract
swap valutar pe rata dobânzii cumpărat care implică si transferul
efectiv al sumelor -contract swap valutar pe rata dobânzii vândut care
implică si transferul efectiv al sumelor -contract
swap valutar pe rata dobânzii cumpărat care nu implică si
transferul efectiv al sumelor -contract
swap valutar pe rata dobânzii vândut care nu implică si transferul
efectiv al sumelor Termenii cumpărare/vânzare sunt interpretati din
perspectiva entitătii raportoare |
|
22 |
Categoria
din care face parte contrapartida tranzactiei |
Persoane
juridice rezidente/persoane fizice rezidente/persoane juridice nerezidente
(mai putin institutii financiare nebancare si institutii de credit
nerezidente)/persoane fizice nerezidente/institutii financiare nebancare si
institutii de credit nerezidente/alte entităti raportoare |
|
23 |
Denumirea
contrapartidei tranzactiei |
-
pentru alte entităti raportoare - codul prevăzut în lista
furnizată de către directia de specialitate din cadrul Băncii
Nationale a României -
pentru persoane juridice si alte entităti - denumirea acestora asa cum
rezultă din certificatul de înregistrare emis de Oficiul registrului
comertului, din certificatul emis de Registrul National al persoanelor juridice
fără scop patrimonial, sau din orice act de înregistrare la
organele abilitate, după caz, pentru rezidenti, ori asa cum rezultă
din documentul de înregistrare la organele abilitate din tara de origine, în
cazul nerezidentilor, -
pentru persoane fizice - numele si prenumele asa cum rezultă din
documentul de identitate |
|
ACTE ALE CAMEREI AUDITORILOR FINANCIARI
DIN ROMÂNIA
CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA
privind aprobarea
procedurilor pentru controlul calitătii activitătii de audit
financiar si a serviciilor conexe acestuia
În temeiul prevederilor art. 6
alin. (5) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/1999 privind
activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările si
completările ulterioare,
Consiliul
Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit
în sedinta din 20 septembrie 2006, hotărăste:
Art. 1. - Se aprobă procedurile pentru controlul calitătii
activitătii de audit financiar si a serviciilor conexe acestuia,
prevăzute în anexele nr. 1-6*) care fac parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 2. - Departamentul de monitorizare si competentă profesională va
urmări punerea în aplicare a procedurilor prevăzute în anexe.
Art. 3. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
conform prevederilor art. 6 alin. (5) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar,
republicată, cu modificările si completările ulterioare.
Presedintele Camerei Auditorilor Financiari din România
Ion Mihăilescu
Bucuresti. 20 septembrie
2006.
Nr. 73.
Nr.
crt. |
Obiective
ale controlului calitătii activitătii de audit financiar
desfăsurată de către membrii Camerei Auditorilor Financiari
din România (CAFR) - auditori persoane juridice si persoane fizice, pe baza
politicilor si procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 si a
Standardelor Internationale de Audit (ISA) relevante |
DA/ NU |
I |
Cunoasterea
ariei de cuprindere a contractelor de audit financiar si concordanta acestora
cu ISA relevante |
|
A |
OBIECTIVE
GENERALE |
|
1 |
Sunt
anexate la dosarul exercitiului copii ale situatiilor financiare întocmite
potrivit prevederilor reglementărilor contabile aplicabile, respectiv:
OMFP nr. 94/2001, OMFP nr. 1752/2005, Standarde Internationale de
Contabilitate(IAS), Standarde Internationale de Raportare Financiară
(IFRS), semnate si stampilate de conducerea societătii si înregistrate
la Administratia Finantelor Publice? |
|
2 |
Contine
dosarul de lucru contractul de prestări servicii/scrisoarea de acceptare
a angajamentului, precum si rapoartele prezentate conducerii societătii: -
Raportul auditorului asupra situatiilor financiare de interes general,
întocmit conform ISA 700 (Revizuit); -
Scrisoarea de recomandări pentru remedierea aspectelor retinute în
functionarea sistemelor de contabilitate si de control intern conform ISA 260
„Comunicarea problemelor de audit responsabililor cu guvernanta”? |
|
3 |
Există
la dosarul de audit aprobarea Adunării Generale a Actionarilor a
situatiilor financiare pentru exercitiul auditat? |
|
B |
TERMENII
ANGAJAMENTULUI |
|
1 |
Contine
scrisoarea de angajament/contractul de audit financiar principalele clauze
prevăzute de ISA 210 “Termenii angajamentelor de audit? Acestea se
referă la: |
|
1.1 |
- Obiectivul auditului situatiilor financiare; |
|
1.2 |
- Responsabilitatea conducerii pentru întocmirea
situatiilor financiare; |
|
1.3 |
- Aria de aplicabilitate a auditului, incluzând
referiri la legislatia în vigoare, la reglementări sau hotărâri ale
CAFR aplicabile; |
|
1.4 |
- Forma rapoartelor sau a altor comunicări
ca rezultat al executării angajamentului; |
|
1.5 |
- Existenta riscului de nedetectare a unor erori
semnificative, ca urmare a limitărilor inerente a sistemelor contabil si
de control intern si efectuării auditului prin testarea unor esantioane
statistice; |
|
1.6 |
- Accesul nelimitat al auditorului la orice
înregistrări, documentatii, informatii cerute în legătură cu
auditul? |
|
2 |
Contine
scrisoarea de angajament/contractul referiri la faptul că se
asteaptă primirea din partea conducerii o confirmare scrisă privind
declaratiile făcute în legătură cu auditul, conform ISA 580? |
|
3 |
Contine
scrisoarea angajament/contractul referiri la planificarea
desfăsurării auditului? |
|
4 |
Contine
scrisoarea de angajament orice restrictie asupra răspunderii auditorului
(eventual în limita onorariului)? |
|
5 |
Contine
scrisoarea de angajament referiri privind bazele de la care pleacă
calcularea onorariului si orice acord privind esalonarea plătii
acestuia? |
|
6 |
Au
fost încheiate contracte de colaborare cu auditorii atrasi în echipa de
audit, care să contină clauze similare cu cele din scrisoarea de
angajament, inclusiv cu privire la răspunderile auditorilor? |
|
II |
Verificarea
conformitătii activitătii desfăsurate cu declaratia pentru
obtinerea autorizatiei de exercitare a profesiei Raportarea veniturilor,
îndeplinirea îndatoririlor fată de Camera Auditorilor Financiari din
România. |
|
1 |
Existenta
unor acte aditionale la actul constitutiv al firmei de audit, nedepuse
încă la
CAFR, privind modificarea obiectului de activitate, a structurii
actionariatului, fuziuni etc. si care ar modifica conditiile de functionare fată de
cele declarate initial. (la acest punct un răspuns cu „DA” va fi un punct în minus”) |
|
2 |
îndeplinirea
de către firma de audit a conditiilor prevăzute de art. 56 din
Regulamentul de organizare si functionare al CAFR (ROF) privind persoanele
juridice, inclusiv cea referitoare la detinerea majoritătii drepturilor
de vot de către auditori financiari, membri ai Camerei. |
|
3 |
Dacă
firma de audit/persoana fizică autorizată întocmeste pentru
activitatea proprie si păstrează, potrivit normelor legale,
situatii financiare depuse si înregistrate la Administratia Finantelor
Publice. |
|
4 |
Structura
veniturilor declarate în cele mai recente situatii financiare si determinarea
veniturilor care constituie baza de calcul pentru stabilirea cotizatiilor
variabile. |
|
5 |
Documentarea
scăzămintelor din veniturile provenite din activitatea de audit,
sub aspectul că acestea trebuie să fie datorate numai pe bază
de contract, colaboratorilor care sunt membri ai CAFR. |
|
6 |
Documentarea
modului de stabilire si plată a cotizatiilor fixe si variabile, potrivit
Hotărârii CAFR nr. 37/2004. |
|
7 |
Verificarea
existentei politei de asigurare profesională pentru anul în curs. |
|
8 |
Depunerea
raportului anual al membrilor Camerei, respectiv a declaratiei pentru
persoane fizice fără angajament. |
|
9 |
Depunerea
declaratiei de auditor financiar activ/nonactiv si existenta vizei
corespunzătoare în legitimatia de auditor financiar. |
|
10 |
Dacă
auditorul financiar îndrumător al unor stagiari în activitatea de audit
a completat caietul de practică al acestora si a depus la CAFR referatul
de evaluare anuală. |
|
III |
Îndeplinirea
obligatiilor cu privire la pregătirea continuă a auditorilor
financiari |
|
1 |
Verificarea
documentată a faptului dacă auditorul financiar din firma de audit/
persoana fizică autorizată a participat la cursurile anuale de
pregătire continuă. |
|
2 |
Verificarea
documentată a faptului dacă auditorul financiar, aflat în
monitorizarea CAFR ca urmare a atribuirii, la inspectia anterioară, de
calificative necorespunzătoare (D,C si B) a participat la cursurile
suplimentare speciale. |
|
IV |
Evaluarea
sistemului de control al calitătii utilizat de firma de audit, sub
aspectul conformitătii cu ISA si cu cerintele de independentă |
|
1 |
Documentarea
de către echipa de inspectie a existentei politicilor si procedurilor
generale de control al calitătii, aplicate de firma de audit, potrivit
modelului ce constituie anexa la Standardul International de Audit (ISA) 220
si prevederilor Standardului International privind Controlul Calitătii
(ISQC 1). |
|
2 |
Cuprinde
sistemul de control al calitătii, adoptat de firma de audit, politici si proceduri referitoare la
elementele principale prevăzute de paragraful 7 din ISQC 1? Aceste elemente constau în: |
|
|
-
responsabilitătile conducerii privind calitatea la nivelul firmei, sub
aspectul: o
realizării activitătilor în conformitate cu standardele
profesionale si emiterii de rapoarte adecvate în circumstantele date; -
îndeplinirea cerintelor de etică (integritate, obiectivitate, competentă
profesională si atentia cuvenită, confidentialitate, comportament
profesional); -
acceptarea sau continuarea relatiilor cu clientii si a angajamentelor
specifice; -
resurse umane; -
realizarea angajamentului; -
monitorizarea. |
|
3 |
A
obtinut anual societatea, din partea personalului si a colaboratorilor
confirmarea scrisă a respectării cerintelor de independentă si
a politicii firmei în acest domeniu? |
|
4 |
La
acceptarea unui nou angajament ori a continuării relatiilor cu un
client, s-au luat în seamă criteriile prevăzute de paragraful 28
din ISQC 1 ? Aceste
criterii se referă la: -
integritatea clientului; -
existenta competentei, a capacitătii si resurselor auditorului financiar
pentru executarea angajamentului; -
respectarea cerintelor de etică. |
|
5 |
A
elaborat firma de audit si aplică politici si proceduri referitoare la
retragerea din cadrul unui angajament sau din cadrul relatiei cu un client? |
|
6 |
Detine
societatea personalul adecvat cu capacitatea, competenta si timpul necesar
pentru a îndeplini angajamentele în conformitate cu standardele profesionale
si cerintele legale ? |
|
7 |
Utilizează
societatea procedurile specifice de supervizare si consultantă
adecvată cu specialisti din afara firmei cu privire la problemele
dificile si contencioase? |
|
8 |
A
documentat societatea de audit concluziile obtinute prin aplicarea
procedurilor de rezolvare a diferentelor de opinie în cadrul echipei de
angajament, înainte de emiterea raportului de audit? |
|
9 |
Dacă
societatea aplică politici si proceduri de monitorizare si de evaluare a
deficientelor identificate în acest proces ca fiind “scăpări” sau
deficiente sistematice, repetate sau semnificative. |
|
V |
Verificarea
elaborării de către societătile de audit a unor proceduri de
revizuire a asigurării calitătii specifice
angajamentelor de audit al situatiilor financiare ale entitătilor cotate |
|
1 |
Documentarea
de către echipa de inspectie a existentei la firma de audit a
politicilor si procedurilor de control al calitătii pentru angajamentele
de audit financiar, iar in cadrul acestora a auditului financiar efectuat la
entităti cotate. |
|
2 |
Cuprinde
sistemul de control al calitătii angajamentelor de audit asupra
situatiilor financiare ale societătilor aflate sub supravegherea
Comisiei Nationale de Valori Mobiliare (CNVM) proceduri si măsuri de
sigurantă pentru a reduce amenintarea de familiaritate până la un
nivel acceptabil si, după caz, pentru a solicita rotatia partenerului de
angajament după o anumită perioadă sau externalizarea revizuirii
angajamentului? |
|
3 |
Utilizează
societatea, pentru realizarea angajamentelor de audit asupra situatiilor
financiare ale societătilor cotate, personal specializat care a absolvit
Cursul privind auditul financiar al entitătilor din piata de capital,
având capacitatea, competenta si timpul necesar pentru a îndeplini
angajamentele în conformitate cu standardele profesionale si cerintele legale
? |
|
4 |
Au
fost revizuite pentru controlul calitătii toate angajamentele de audit
al situatiilor financiare ale entitătilor cotate? |
|
5 |
A
avut în vedere inspectia pentru controlul propriu al calitătii
angajamentelor de audit asupra situatiilor financiare ale entitătilor
cotate analiza tuturor obiectivelor prevăzute de paragraful 65 din ISQC
1? Aceste
obiective sunt următoarele: -
evaluarea făcută de echipa de angajament a independentei
societătii în legătură cu respectivul angajament; -
riscurile semnificative identificate în timpul angajamentului si
răspunsurile la aceste riscuri; -
rationamentele făcute, mai ales referitoare la pragul de semnificatie si
la riscurile semnificative; -
dacă a fost solicitată o consultantă adecvată cu privire
la problemele legate de diferentele de opinie sau alte probleme dificile sau
contencioase si concluziile discutiilor purtate; -
semnificatia si dispunerea declaratiilor eronate corectate sau necorectate
identificate în timpul angajamentului; -
aspectele ce trebuie comunicate managementului si, unde este cazul, altor
părti interesate, cum sunt organismele de reglementare; -
dacă foile de lucru selectate pentru revizuire reflectă activitatea
efectuată în legătură cu rationamentele semnificative si
dacă sustin concluziile trase; -
gradul de adecvare al raportului ce urmează a fi emis. |
|
6 |
Este
asigurată comunicarea auditorului cu organismul de supraveghere si
reglementare, în conditiile aplicării principiului
confidentialitătii prevăzut în Codul privind conduita etică si
profesională? |
|
VI |
Respectarea
prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisă a auditului
financiar în conformitate cu Normele Minimale de Audit ale Camerei si ISA |
|
A |
PLANIFICAREA
AUDITULUI |
|
1 |
Au
fost documentate de către auditor aspectele legate de independentă,
conform testelor din cadrul sectiunii El “Acceptarea/reînnoirea mandatului”? |
|
2 |
A
fost documentată de auditor, în cadrul dosarului permanent, cunoasterea
generală a activitătii clientului (conform cerintelor sectiunii F
pct. a)? |
|
3 |
S-au
stabilit sarcinile ce pot fi îndeplinite de client, de exemplu întocmirea
unor situatii cuprinzând componenta soldurilor conturilor, potrivit
cerintelor Sectiunii E “confirmarea planului de audit”? |
|
4 |
S-au
transmis către terti scrisorile bancare si cererile de confirmare a
soldurilor debitoare si creditoare, conform cerintelor ISA 501 “Probe de
audit -considerente suplimentare pentru elemente specifice” (sectiunea E-
pct. 4) |
|
5 |
S-au
trimis scrisori avocatilor pentru investigatii privind litigiile si
revendicările (ISA 501 si sectiunea E pct. 5)? |
|
6 |
A
fost documentată existenta si evaluarea sistemului contabil si de
control intern al chentului de audit (conform cerintelor sectiunii F pct. b)? |
|
7 |
Dacă
s-a determinat în cadrul Sectiunii F “Abordarea auditului” bugetul de timp al
misiunii ? |
|
8 |
A
fost documentată calcularea pragului de semnificatie (sectiunea F0)? |
|
9 |
A
fost documentată o evaluare a riscului de audit si a componentelor sale,
riscul inerent general (sectiunea F1), riscul inerent specific (sectiunea
F2), de control si nedetectare (sectiunea F3)? |
|
10 |
A
fost stabilită metoda de esantionare care urmează a fi
utilizată (bazată pe risc sau pe judecată profesională)?
A fost determinată dimensiunea esantionului si a intervalului de
esantionare (sectiunea F3)? |
|
11 |
În
cazul unui nou angajament, s-a obtinut asigurarea că soldurile initiale
si datele comparative sunt corecte, conform cerintelor ISA 510 ? |
|
12 |
Au
fost detaliate, într-o anexă la Sectiunea F, legislatia,
reglementările, standardele contabile si de audit cu relevantă
deosebită pentru misiune ? |
|
13 |
S-au
obtinut informatii detaliate privind inspectiile/rapoartele
autoritătilor de supraveghere si control? De asemenea, au fost analizate
procesele verbale ale AGA si CA ? |
|
14 |
S-a
efectuat o evaluare preliminară a respectării principiului
continuitătii activitătii (sectiunea F pct. d)? |
|
15 |
S-au
întocmit tabele cu informatiile financiare cheie si s-a efectuat o examinare
analitică a acestora (sectiunea F litera c)? |
|
16 |
A
fost documentată evaluarea expertizei anterioare si utilitatea acesteia
pentru realizarea obiectivelor auditului (sectiunea F pct. k)? |
|
17 |
A
fost documentată consultarea auditorului financiar precedent si s-a
stabilit influenta asupra auditului a activitătii auditorului intern
(sectiunea F pct. 1)? |
|
B |
ACTIVITATEA
DE AUDIT |
|
1 |
Dacă
au fost asigurate probe de audit interne sau externe, în legătură
cu toate asertiunile conducerii referitoare la situatiile financiare. În
cazul neobtinerii de probe suficiente si adecvate, auditorul trebuie să
exprime o opinie calificată, conform ISA 500 “Probe de audit”. |
|
2 |
Existenta
tabelelor principale si a foilor de lucru pentru toate sectiunile
prevăzute în Normele Minimale de Audit si conformitatea acestora cu
conturile contabile; |
|
3 |
Dacă
societatea utilizează un sistem de referentiere adecvat care permite
evidenta probelor de audit; |
|
4 |
Verificarea
calculelor matematice si existenta unui sistem de bifare; |
|
5 |
Respectarea
structurii foilor de lucru (denumire client, exercitiul auditat, data
desfăsurării activitătii, referinta, obiectivul, procedurile,
activitatea desfăsurată, rezultat, concluzii si propuneri,
semnătura celui care a întocmit foaia de lucru si a verificatorului) |
|
6 |
Dacă este
documentată prezenta auditorului la inventarierea elementelor de activ
si de pasiv ale societătii auditate conform cerintelor ISA 501
(sectiunea E pct. 6 si sectiunea I pct. 5). In
caz contrar, se va urmări dacă s-a exprimat o opinie cu rezerve în
raportul de audit, cu privire la existenta si evaluarea stocurilor. |
|
7 |
Dacă au fost
verificate fizic mijloacele fixe, iar pentru cele intrate în cursul
exercitiului au fost verificate facturile aferente/documentele justificative
(sectiunea G, pct. 9 si 2) |
|
8 |
Verificarea consecventei metodei de amortizare utilizată si a calculului amortizării pentru un esantion de mijloace fixe (sectiunea G pct 6). |
|
9 |
Determinarea duratei
de viată utilă a imobilizărilor corporale, conform IAS 16 sau
cadrului contabil national de raportare. |
|
10 |
Dacă au fost
revizuite contractele de leasing financiar si dacă au fost corect
evaluate si prezentate în situatiile financiare activele detinute cu acest
titlu si obligatiile aferente (sectiunea G pct 5, sectiunea L pct 8). |
|
11 |
Verificarea
respectării principiului independentei exercitiului financiar pentru
cumpărări/creditori/plăti (sectiunea L “Creditori si
angajamente” pct 5) si respectiv vânzări/ debitori/ încasări
(sectiunea J “Creante si plăti în avans” pct. 6). |
|
12 |
Stabilirea
provizioanelor pentru risc si cheltuieli si concilierea lor cu stadiul
litigiilor si revendicărilor confirmat de juristii societătii,
conform ISA 501. |
|
13 |
Testarea valorii
realizabile nete (VRN) conform IAS 2 Stocuri” sau cadrului contabil national
de raportare. |
|
14 |
Dacă echipa de
auditori a examinat anulările de facturi/stornările de venituri
efectuate după încheierea exercitiului financiar si dacă a
considerat necesară constituirea de provizioane (sectiunea J pct 7). |
|
15 |
Dacă s-au primit
confirmări din partea debitorilor ca urmare a circularizării
soldurilor, iar în caz contrar dacă s-a revenit la cererile de
confirmare (sectiunea J pct. 10). |
|
16 |
Concilierea informatiilor contabile cuprinse în
registrele de vânzări si de cumpărări cu deconturile de TVA si
documentele justificative (sectiunea J pct. 2, sectiunea L pct. 2, sectiunea
M “Impozite si taxe” pct. 6, sectiunea O “Contul de profit si pierdere” pct 2
si 17). |
|
17 |
Dacă s-au
verificat operatiunile în numerar de valoare mare sau neobisnuită
(sectiunea K 3). |
|
18 |
Verificarea conform
ISA 550 a existentei tranzactiilor cu părtile afiliate si a
prezentării adecvate a acestora în situatiile financiare conform IAS 24
(sectiunea O 22-26). |
|
19 |
Dacă auditorii au
verificat prezentarea adecvată a împrumuturilor bancare, precum si a
gradului de respectare a clauzelor contractuale, pe baza contractelor
încheiate si a confirmărilor primite de la bănci (sectiunea K
“Disponibilităti în conturi la bănci sau în casă - credite pe
termen lung” pct 6). |
|
20 |
Dacă echipa de
auditori a examinat stornările de cheltuieli efectuate după
încheierea exercitiului financiar si impactul acestora asupra contului de
profit si pierdere în conditiile ISA 560 “Evenimente ulterioare” (sectiunea L
pct 6). |
|
21 |
Dacă s-a
documentat verificarea modului de calcul si plată â impozitului pe
veniturile din salarii si a contributiilor pentru asigurări sociale,
asigurări de sănătate si la fondul de somaj (sectiunea L pct.
7). |
|
22 |
Dacă echipa de
audit a documentat probele de audit referitoare la capitalul social, inclusiv
pe baza informatiilor furnizate, la solicitare, de către Oficiul
Registrului Comertului (sectiunea N “Capital, rezerve si registre cerute de
lege”). |
|
23 |
Dacă s-au obtinut
suficiente probe de audit cu privire la existenta, evaluarea si prezentarea
adecvată în situatiile financiare a investitiilor/plasamentelor, precum
si a veniturilor din plasamente (sectiunea H). |
|
C |
FINALIZAREA
AUDITULUI |
|
1 |
Dacă
firma de audit a documentat sectiunea A “Lista de verificare a
finalizării angajamentului”. |
|
2 |
Dacă
firma de audit a documentat sectiunea B “Revizuirea generală a
situatiilor financiare”, sub aspectele: |
|
|
-
confirmării rezonabilitătii estimărilor contabile incluse în
situatiile financiare; -
revizuirii principiului continuitătii activitătii pe baza evolutiei
fluxurilor de numerar prognozate si a documentării factorilor
prevăzuti în sectiunea B2; -
verificării evenimentelor ulterioare (ISA 560, sectiunea B1); -
existentei de aspecte semnificative care să necesite raportarea
către manageri (scrisoarea confidentială); -
întocmirii unui raport de audit cu o opinie adecvată si documentarea
opiniei (atunci când opinia este alta decât cea necalificată). |
|
3 |
Dacă
firma de audit a întocmit “Lista de verificare a documentelor de lucru”
(sectiunea C). |
|
4 |
Dacă
s-au realizat si documentat întâlnirile cu clientul pentru discutarea: |
|
|
-
punctelor finale ale auditului; -
evenimentelor ulterioare datei bilantului; -
raportului de audit; -
proiectului scrisorii de recomandări către conducere; -
scrisorii de confirmare a declaratiilor conducerii. |
|
5 |
S-a
întocmit o sinteză a erorilor neajustate care a fost comparată cu
pragul de semnificatie? |
|
6 |
Este
opinia de audit corect exprimată, conform ISA 700? |
|
VII |
Verificarea
modului în care societatea de audit a implementat politicile si procedurile
proprii de control intern al calitătii lucrărilor de audit,
potrivit cerintelor ISQC 1 si ISA 220 si conformitatea cu acestea |
|
1 |
A
întocmit societatea un program de revizuire a controlului calitătii
angajamentelor, precum si politici si proceduri care să asigure: |
|
|
-
efectuarea controlului calitătii la toate angajamentele de audit al
situatiilor financiare ale societătilor cotate; -
stabilirea criteriilor de evaluare a celorlalte angajamente pentru a
determina dacă este necesar un control al calitătii; -
efectuarea unui control al calitătii pentru toate angajamentele care
îndeplinesc criteriile de la paragraful anterior. |
|
2 |
Contine
sistemul de revizuire a calitătii auditului obiectivele generale
prevăzute de ISA 220? Aceste obiective sunt următoarele: |
|
|
-
dacă activitatea a fost desfăsurată în conformitate cu
programul de audit; -
dacă activitatea desfăsurată si rezultatele obtinute au fost
documentate în mod adecvat; -
dacă toate problemele de audit importante au fost rezolvate sau sunt
reflectate în concluziile de audit; -
dacă obiectivele procedurilor de audit au fost îndeplinite; -
dacă concluziile exprimate sunt consecvente cu rezultatele muncii depuse
si sustin opinia de audit. |
|
3 |
Contine
sistemul de revizuire a calitătii angajamentelor de audit asupra
situatiilor financiare ale entitătilor cotate, obiectivele specifice
prevăzute de paragraful 65 din ISQC 1? Aceste obiective specifice sunt
enumerate la pct. V/5 din prezentele proceduri. |
|
4 |
Asigură
politicile si procedurile aplicate de societate, în ceea ce priveste
revizuirea controlului calitătii angajamentelor, o evaluare
obiectivă a rationamentelor semnificative utilizate de echipa de
auditori si a concluziilor formulate în raport? |
|
5 |
Contine
sistemul de revizuire a calitătii auditului politici si proceduri ce
stabilesc: |
|
|
-
natura, durata si întinderea unui control al calitătii; -
criteriile pentru alegerea persoanelor responsabile cu controlul
calitătii; -
documentarea necesară pentru efectuarea unui control al calitătii. |
|
6 |
Urmăreste
societatea de audit finalizarea revizuirii controlului calitătii asupra
angajamentului înainte de emiterea raportului si a opiniei? |
|
7 |
Sunt
precizate politici si proceduri referitoare la documentarea controlului
calitătii, prevăzute de paragraful 73 din ISQC 1, care să
solicite documente care să arate că: - au
fost urmate procedurile cerute de politicile societătii legate de
controlul calitătii; -
controlul calitătii s-a încheiat înainte de elaborarea raportului; -
persoana care efectuează controlul calitătii nu are cunostintă
de probleme nerezolvate care l-ar face să creadă că
rationamentele semnificative si concluziile echipei de angajament nu au fost
adecvate. |
|
ANEXA
Nr. 2
Lista de obiective pentru verificarea calitătii activitătilor
conexe auditului financiar:
Angajamente de audit intern
Nr. crt |
Obiective
ale controlului calitătii activitătii de audit intern
desfăsurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice
si persoane fizice, pe baza politicilor si procedurilor referitoare la
aplicarea ISA 220, ISQC1 si a Standardelor de Audit Intern relevante
(provizorii) |
DA/NU |
I |
Cunoasterea
ariei de cuprindere a contractelor de audit intern si concordanta acestora cu
standardele profesionale relevante |
|
A |
OBIECTIVE
GENERALE |
|
1 |
Contine
dosarul angajamentului: |
|
|
-
Contractul de prestări servicii/scrisoarea de acceptare a angajamentului
(sectiunea F03 - procedura P01 din Normele Minimale de Audit Intern, în curs
de definitivare); -
Raportul de audit intern prezentat conducerii societătii? |
|
2 |
Sunt
anexate la dosarul angajamentului copii ale situatiilor financiare întocmite
potrivit bazei contabile de raportare convenite, semnate si stampilate de
conducerea societătii, depuse la Administratia Finantelor Publice? |
|
B |
TERMENII
ANGAJAMENTULUI |
|
1 |
Contine
scrisoarea de angajament/contractul de audit intern referiri cu privire la
obiectivele misiunii ? Potrivit
cerintelor sectiunii F05 din Normele Minimale de Audit Intern, aceste
obiective sunt: - Modul de organizare si functionare a
controlului intern; - Sistemul de management al entitătii; - Activitatea de planificare a auditului intern; - Modul de respectare a procedurilor si a
Codului privind conduita etică a auditorului intern în derularea
misiunilor, - Raportul de audit intern; - Urmărirea implementării
recomandărilor formulate în rapoartele de audit intern; - Organizarea sistemului de raportare a
activitătii de audit intern. |
|
2 |
Contine
scrisoarea de angajament/contractul de audit intern referiri cu privire la
elementele de autorizare a misiunii de audit intern? Aceste
elemente, prezentate la sectiunea F01 din Normele Minimale de Audit Intern,
sunt: - Numirea coordonatorului departamentului de
audit intern de către Consiliul de Administratie/Comitetul de Audit; - Stabilirea ariei de aplicabilitate a auditului
intern; - Structura compartimentului/necesarul de
personal; - Delimitarea responsabilitătilor. |
|
3 |
Contine
scrisoarea de angajament/contractul de audit intern detalii cu privire la
aria de aplicabilitate a auditului intern? în general, activitatea de audit
intern trebuie să includă cel putin: -
Revizuirea sistemului de evidentă contabilă si a sistemului de
control intern; -
Examinarea informatiei financiare si operationale; -
Revizuirea functionalitătii sistemului economic, a eficientei si
efectivitătii tuturor categoriilor de operatii; -
Revizuirea conformitătii cu prevederile legale în vigoare, precum si cu
cele ale hotărârilor si/sau deciziilor interne emise de conducerea
entitătii; -
Investigatii speciale în domenii particulare, de exemplu suspectarea de
fraudă |
|
A |
PLANIFICAREA
AUDITULUI / PREGĂTIREA MISIUNII |
|
1 |
A
fost întocmit un dosar al angajamentului continând cele mai semnificative
documente de lucru? |
|
2 |
Au
fost documentate de către auditor aspectele legate de independentă,
conform testelor din cadrul sectiunii F10 cap. II “Independenta si
limitarea independentei individuale” din Normele Minimale de Audit Intern? |
|
3 |
A
fost întocmită si semnată de către auditor declaratia de
independentă (conform cerintelor sectiunii F03 - procedura P02)? |
|
4 |
A
fost pregătită si transmisă Notificarea privind declansarea
misiunii de audit intern, potrivit cerintelor sectiunii F03 - procedura P03? |
|
5 |
S-a
procedat la colectarea si prelucrarea informatiilor preliminare, conform
cerintelor sectiunii F03, procedura P04? |
|
6 |
S-a întocmit
Tabloul aspectelor pozitive si negative semnificative (sectiunea F02)? |
|
7 |
S-a
efectuat pe baza acestui Tablou, evaluarea sistemului de control intern
conform procedurii P05? |
|
8 |
S-a
procedat la determinarea esantioanelor reprezentative pentru realizarea
interventiei la fata locului (procedura P06)? |
|
9 |
S-a
elaborat programul de evaluare si programul interventiilor la fata locului
(procedura P07). |
|
10 |
Au
fost comunicate conducerii chentului aspectele semnificative, care au fost
documentate în cadrul minutei mtâlnirii (procedura P08)? |
|
B |
ACTIVITATEA
DE AUDIT INTERN/ VERIFICAREA FAPTICA |
|
1 |
S-a
efectuat colectarea, analiza si evaluarea documentelor/dovezilor prin
utilizarea instrumentelor specifice (chestionare, liste de verificare,
testări)-procedura P10? |
|
2 |
Au
fost elaborate fisele de identificare si analiză a problemelor
(procedura P11)? |
|
3 |
Respectarea
structurii foilor de lucru (denumire client, serviciul auditat, data
desfăsurării activitătii, referintă, obiectivul,
procedurile, activitatea desfăsurată, rezultat, concluzii si
propuneri, semnătura celui care a întocmit foaia de lucru si a
verificatorului). |
|
4 |
Dacă
societatea utilizează un sistem de referentiere adecvat care permite
evidenta probelor de audit. |
|
5 |
Au
fost revizuite documentele de lucru (procedura P12) ? |
|
6 |
A
fost documentată întâlnirea finală cu conducerea clientului, în
cadrul unei minute (procedura P13), pentru comunicarea aspectelor-constatate
si a recomandărilor din proiectul raportului activitătii de audit
intern? |
|
7 |
A fost
elaborat proiectul raportului de evaluare a activitătii de audit intern,
continând opinia auditorului intern, bazată pe constatările
efectuate (procedura P14)? |
|
8 |
Cuprinde
proiectul raportului de evaluare elementele prevăzute de Normele
Minimale de Audit Intern? Aceste
elemente sunt: - Scopul si obiectivele misiunii de audit
intern; - Date de identificare a misiunii; - Modul de desfăsurare a misiunii de
evaluare a activitătii de audit intern (sondaj, documentare, proceduri,
metode si tehnici utilizate, documente examinate, documente întocmite în
cursul misiunii); - Constatări efectuate; - Recomandări; - Concluzii. |
|
9 |
S-a
efectuat transmiterea proiectului raportului de evaluare a activitătii
de audit intern, conducerii clientului, pentru un punct de vedere (procedura
P15)? |
|
10 |
S-a
efectuat analiza punctelor de vedere asupra proiectului de raport (procedura P16)? |
|
11 |
A
fost documentata reuniunea de conciliere (procedura P17)? |
|
12 |
S-a
întocmit Raportul final de evaluare, însotit de sinteza principalelor constatări
si recomandări (procedura PI8)? |
|
13 |
S-a
efectuat transmiterea raportului final de evaluare a activitătii de
audit intern, către membrii Consiliului de Administratie (CA) al
entitătii (procedura P19)? |
|
14 |
A
fost definitivat Raportul de evaluare a activitătii de audit intern,
prin completarea cu observatiile membrilor CA? |
|
15 |
Au
fost arhivate raportul de evaluare a activitătii de audit intern si
documentele misiunii (procedura P20)? |
|
C |
FINALIZAREA
ANGAJAMENTULUI |
|
1 |
S-a
întocmit fisa de urmărire a implementării recomandărilor
(procedura P21)? |
|
2 |
S-a
documentat supervizarea misiunii (fisa de evidentă a operatiunilor de
supervizare), conform procedura P22? |
|
Notă:
Capitolele II, III, IV, V si VII sunt identice cu cele prevăzute în
cadrul procedurilor de control al calitătii auditului financiar. |
|