MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul
174 (XVIII) - Nr. 899 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Luni, 6 noiembrie 2006
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.500. - Hotărâre privind
trecerea unui imobil aflat în administrarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale - Directia pentru Agricultură si
Dezvoltare Rurală Dolj din domeniul public al statului în domeniul privat
al acestuia
1.501. - Hotărâre privind
stabilirea parcului auto, precum si a consumului de carburanti al
autoturismelor aflate în dotarea parchetelor din cadrul Ministerului Public, cu
exceptia Directiei Nationale Anticoruptie
1.502. - Hotărâre pentru modificarea
Hotărârii Guvernului nr. 541/2003 privind stabilirea unor măsuri
pentru limitarea emisiilor în aer ale anumitor poluanti proveniti din
instalatii mari de ardere
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
16. - Decizie a presedintelui Agentiei
Nationale Antidrog pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind
managementul de caz în domeniul asistentei consumatorului de droguri
17. - Decizie a presedintelui Agentiei
Nationale Antidrog pentru aprobarea Metodologiei de elaborare, modificare si
implementare a planului individualizat de asistentă a consumatorului de
droguri
Rectificări la:
- Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 70/2006
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind trecerea unui imobil afiat în administrarea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale - Directia pentru
Agricultură si Dezvoltare Rurală Dolj din domeniul public al statului
în domeniul privat al acestuia
În temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicată, si al art. 10 alin. (2) din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu modificările
si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1.
- Se aprobă trecerea unui imobil aflat în administrarea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale - Directia pentru
Agricultură si Dezvoltare Rurală Dolj, având datele de identificare
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre, din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia.
Art. 2.
- Trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia a
imobilului prevăzut la art. 1 se face în vederea retrocedării, în
conditiile legii, către proprietarii de drept.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale,
Gheorghe Flutur
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 25 octombrie 2006.
Nr. 1.500.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a imobilului care trece din domeniul public al statului
si din administrarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale - Directia pentru Agricultură si Dezvoltare Rurală
Dolj în domeniul privat al statului
Adresa imobilului care se transmite |
Numărul de identificare atribuit de
Ministerul Finantelor Publice |
Persoana juridică la care se află în administrare imobilul |
Caracteristicile tehnice ale imobilului
|
Municipiul Craiova, str. Păltinis nr. 2, judetul Dolj |
37.211 |
Ministerul Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale - Directia pentru Agricultură si Dezvoltare
Rurală Dolj |
Clădire administrativă D+P+M Suprafata construită = 220 m2 Suprafata terenului = 2.550 m2 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind stabilirea parcului auto, precum si a consumului de carburanti al
autoturismelor aflate În
dotarea parchetelor din cadrul Ministerului Public, cu exceptia Directiei
Nationale Antîcoruptie
În temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicată, al art. 31 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
27/2006 privind salarizarea si alte drepturi ale judecătorilor,
procurorilor si altor categorii de personal din sistemul justitiei, precum si
al art. 5 alin. (3) si (5) din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind
stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritătile administratiei
publice si institutiile publice, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările si completările
ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1.
- (1) Parcul auto din dotarea parchetelor din cadrul Ministerului Public, cu
exceptia Directiei Nationale Anticoruptie, se constituie tinând seama de
atributiile care revin acestora, potrivit legii, si de caracterul operativ al
activitătilor desfăsurate pentru prevenirea si combaterea
criminalitătii.
(2) Numărul maxim de autoturisme pentru
activitătile specifice ale parchetelor din cadrul Ministerului Public, cu
exceptia Directiei Nationale Anticoruptie, este prevăzut în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2.
- (1) Stabilirea numărului de autoturisme pentru fiecare parchet, a
modului si conditiilor de utilizare a acestora se face prin ordin al
procurorului general al Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casatie si
Justitie, tinându-se seama de volumul activitătii, de întinderea si
particularitătile zonei de responsabilitate si de alte conditii specifice.
(2) Procurorul general al Parchetului de pe lângă
înalta Curte de Casatie si Justitie stabileste, prin ordin, limita maximă
a consumului lunar de carburanti pentru fiecare autoturism, cu încadrarea în
limitele maxime prevăzute în anexă.
Art. 3.
- Cheltuielile rezultate din aplicarea prezentei hotărâri se suportă
din bugetele anuale aprobate Ministerului Public.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul justitiei,
Monica Luisa Macovei
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blagâ
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 25 octombrie 2006.
Nr. 1.501.
ANEXĂ
MIJLOACELE DE TRANSPORT Sl CONSUMUL DE CARBURANTI
pentru activitătile specifice parchetelor din
structura Ministerului Public, cu exceptia Directiei Nationale Anticoruptie
Nr. crt. |
Unitatea
|
Numărul maxim de autoturisme aprobat |
Consumul maxim de carburanti pentru un autovehicul - litri/lună - |
|
TOTAL (1+2+3+4+5) |
605 |
|
1. |
Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casatie si
Justitie |
30 |
500 |
2. |
Directia de Investigare a Infractiunilor de
Criminalitate Organizată si Terorism din care: |
75 |
|
a) aparat central |
13 |
500 |
|
b) servicii
teritoriale |
20 |
250 |
|
c) birouri
teritoriale |
42 |
200 |
|
3. |
Parchetele de pe lângă curtile de apel |
56 |
300 |
4. |
Parchetele de pe lângă tribunale |
130 |
250 |
5. |
Parchetele de pe lângă judecătorii |
314 |
200 |
|
|
|
|
NOTA:
Nu se consideră depăsiri la consumul de carburanti normat pe
autovehicul consumul care la nivelul anului se încadrează în limita
combustibilului normat în raport cu numărul de autovehicule aprobat
fiecărei unităti de parchet.
pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 541/2003 privind
stabilirea unor măsuri pentru limitarea emisiilor în aer ale anumitor
poluanti proveniti din instalatii mari de ardere
În temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Hotărârea Guvernului nr. 541/2003 privind stabilirea unor
măsuri pentru limitarea emisiilor în aer ale anumitor poluanti proveniti
din instalatii mari de ardere, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 365 din 29 mai 2003, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Alineatul (2) al articolului 5 va avea
următorul cuprins:
„(2) Instalatiile mari de ardere existente - tip I pot
fi exceptate de la prevederile alin. (1) În cazul în care titularul
activitătii unei astfel de instalatii se angajează printr-o
declaratie scrisă, prezentată autoritătii publice competente
pentru protectia mediului cel mai târziu până la 31 decembrie 2006,
să nu exploateze instalatia mai mult de 20.000 de ore, în perioada
cuprinsă între 1 ianuarie 2008 si 31 decembrie 2015.”
2. La articolul 6 alineatul (1), litera b) va avea
următorul cuprins:
,,b) până la data de 1 ianuarie 2008, pentru
instalatiile mari de ardere existente - tip I, altele
decât cele cuprinse în anexa nr. 71, si pentru instalatiile mari de
ardere noi - tip II.”
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul mediului si gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Bucuresti, 25 octombrie 2006.
Nr. 1.502.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR AGENTIA NATIONALĂ ANTIDROG
pentru
aprobarea Standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în
domeniul asistentei consumatorului de droguri
Având în vedere prevederile art. 12 alin. 3 din
Regulamentul de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea
si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, cu modificările
si completările ulterioare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
860/2005,
în temeiul prevederilor art. 3 alin. (3) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.489/2002 privind înfiintarea Agentiei Nationale
Antidrog, cu modificările si completările ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale Antidrog emite prezenta decizie.
Art. 1.
- Se aprobă Standardele minime obligatorii privind managementul de caz în
domeniul asistentei consumatorului de droguri, prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezenta decizie.
Art. 2.
- Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale Antidrog,
Pavel Abraham
Bucuresti, 2 octombrie 2006.
Nr. 16.
ANEXĂ
STANDARDE MINIME OBLIGATORII
privind managementul de caz în domeniul asistentei
consumatorului de droguri
Managementul de caz aplicat în domeniul asistentei
consumatorului de droguri este o metodă de coordonare a tuturor
serviciilor de asistentă medicală, psihologică si socială
si constă în activitatea de identificare a necesitătilor
consumatorului, planificarea, coordonarea si monitorizarea implementării
măsurilor din planul individualizat de asistentă a consumatorului de
droguri, în functie de resursele disponibile.
Prezentele standarde minime obligatorii sunt
complementare cu normele de elaborare, modificare si implementare a planului
individualizat de asistentă a consumatorului de droguri si se
completează cu celelalte dispozitii în domeniul asistentei consumatorului
de droguri.
Prezentele standarde sunt grupate pe următoarele
arii de interes:
1. descrierea metodei si conditii de utilizare;
2. sedinte de management de caz si tehnici aplicate;
3. aplicarea managementului de caz în functie de etapele
procesului:
3.1. evaluarea;
3.2. stabilirea programului integrat de asistentă si
elaborarea planului individualizat de asistentă a consumatorului de
droguri;
3.3. semnarea acordului si includerea în programul
integrat de asistentă;
3.4. implementarea planului individualizat de
asistentă a consumatorului de droguri; colaborare;
3.5. monitorizare si evaluare;
3.6. terminare;
4. echipa multidisciplinară din centrul de
prevenire, evaluare si consiliere antidrog (CPECA): formare,
functionare, desemnare, situatii speciale;
5. managementul informatiilor;
6. advocacy;
7. situatii speciale.
Standardul 1 - Descrierea metodei - conditii de utilizare
Managementul de caz este metoda prin care se realizează planificarea,
coordonarea si monitorizarea serviciilor de asistentă medicală,
psihologică si socială a consumatorilor de droguri, în functie de
necesitătile acestora, precum si motivarea consumatorului în vederea
mentinerii sale în sistemul de asistentă. Managerul de caz constituie
punctul central de contact al beneficiarilor care primesc asistentă de la
mai multi furnizori.
Metoda este utilizată la acordarea serviciilor de
asistentă medicală, psihologică si socială, asigurând un
caracter integrat si continuu procesului de asistentă, prin evaluare,
planificare, crearea de legături de colaborare, monitorizare, advocacy.
Managementul de caz este aplicat în mod continuu pe
întreg parcursul procesului de asistentă medicală, psihologică
si socială, constituindu-se el însusi într-un serviciu.
Principiile managementului de caz:
1. continuitatea serviciilor de asistentă prin intermediul
unui punct central de contact;
2. adecvarea la necesitătile beneficiarului;
3. promovarea intereselor beneficiarului;
4. pragmatismul;
5. anticiparea necesitătilor;
6. flexibilitatea;
7. respectarea drepturilor omului;
8. managementul de caz este bazat pe comunitate.
Proceduri de implementare a standardului 1
1.1. Metoda managementului de caz se utilizează pe
întreg parcursul procesului de acordare a serviciilor de asistentă pentru
consumator:
a) evaluarea consumatorului; b) stabilirea programului integrat
de asistentă, elaborarea planului individualizat de asistentă a
consumatorului de droguri si includerea în program; c) implementarea
măsurilor din planul individualizat de asistentă a consumatorului de
droguri; d) monitorizarea si evaluarea implementării măsurilor din
planul individualizat de asistentă a consumatorului de droguri; e)
reevaluarea, după caz, a planului de asistentă a consumatorului de
droguri si continuarea programului cu modificarea planului sau modificarea
programului integrat de asistentă; f) colaborarea dintre furnizori; g)
advocacy.
1.2. Momentul de debut al metodei este prima întâlnire
dintre beneficiar si managerul de caz desemnat în vederea initierii
evaluării, moment în care acesta va deschide fisa beneficiarului.
1.3. Solicitantii de asistentă sunt înscrisi în
Registrul de primire aflat în responsabilitatea medicului din CPECA. Primirea
acestora se face de către unul dintre cei 3 manageri de caz din CPECA.
Odată cu înscrierea în Registrul de primire, solicitantului i se desemnează
si managerul de caz si i se programează prima sedintă cu acesta.
Primirea si desemnarea managerului de caz se fac conform
unei proceduri sau planificări proprii centrului.
1.4. Agentia Natională Antidrog asigură
resursele umane, financiare si materiale necesare desfăsurării optime
a managementului de caz în conformitate cu prevederile prezentejor standarde.
1.5. În vederea aplicării metodei, fiecare CPECA îsi
elaborează la nivel local un inventar al tuturor furnizorilor de servicii
de asistentă medicală, psihologică si socială, precum si al
altor institutii care pot sprijini managerul de caz.
CPECA se asigură că acest inventar este
revizuit periodic si, după caz, înnoit, în functie de cel putin
următorii factori: nevoile comunitătii, dinamica cererii de
asistentă, dinamica serviciilor, aparitia modificărilor legislative
în domeniu si propunerile făcute de către personalul de specialitate
si ale metodologiilor specifice fiecărui tip de serviciu pe care îl
oferă consumatorului de droguri.
1.6. Conform inventarului resurselor si pentru a asigura
trimiteri adecvate, CPECA încheie conventii cu diversi furnizori de servicii,
conform prevederilor art. 28 din Regulamentul de aplicare a dispozitiilor Legii
nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit
de droguri, cu modificările si completările ulterioare, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 860/2005, denumit în continuare Regulament.
1.7. Atributiile managerului de caz:
a) asigură primirea si informarea cu privire la
serviciile pentru consumator;
b) participă la evaluare si reevaluare continuă
pe cele 5 arii principale;
c) realizează trimiteri/planificări pentru
evaluarea medicală, psihologică si socială;
d) recunoaste aspectele personale, familiale si sociale
care pot sprijini sau pot fi obstacole pentru programul integrat de
asistentă;
e) orientează beneficiarul în functie de rezultatele
evaluării în vederea includerii într-un program integrat de
asistentă, în functie de serviciile existente;
f) stabileste împreună cu beneficiarul obiectivele
principale pe cele 5 arii evaluate si elaborează, cu participarea echipei,
planul individualizat de asistentă a consumatorului de droguri;
g) realizează balanta dintre nevoile depistate în
urma evaluării si serviciile existente;
h) face trimiterile spre serviciile necesare si
realizează demersurile necesare includerii beneficiarului în acestea,
împreună cu echipa;
i) monitorizează continuu planul individualizat de
asistentă a consumatorului de droguri;
j) oferă sprijin în pregătirea beneficiarului
pentru intrarea în programul integrat;
k) oferă servicii directe din cadrul planului
individualizat de asistentă a consumatorului de droguri, conform
competentelor sale profesionale;
l) răspunde
la situatiile de criză;
m) sprijină dezvoltarea resurselor informate de
suport;
n) se angajează în advocacy pentru beneficiar;
o) se angajează în advocacy pentru dezvoltarea
resurselor din circuitul terapeutic integrat;
p) asigură consilierea, orientarea si sprijinul
pentru realizarea demersurilor necesare obtinerii drepturilor sociale;
q) participă la monitorizarea si evaluarea
serviciilor primite de consumator;
r) participă la elaborarea strategiilor si
planurilor de asistentă medicală, psihologică si socială
nationale, judetene si, după caz, locale.
Standardul 2 - Sedinte de management de caz. Tehnici 2.1. Sedinte de management de caz
a) Pentru realizarea atributiilor sale, managerul de caz
are întâlniri periodice cu beneficiarul, cel putin o întâlnire pe lună.
b) Prima sedintă este momentul în care are loc primul
contact între managerul de caz si beneficiar. Cu acest prilej se stabilesc
modalitătile de comunicare între cei doi si se deschide fisa
beneficiarului. Fisa beneficiarului este completată de managerul de caz,
cu participarea si sprijinul tuturor membrilor echipei multidisciplinare din
CPECA, si contine toate datele legate de programări, rezultatele acestora,
serviciile furnizate beneficiarului, până la ultima sedintă în care
se consemnează terminarea programului.
c) Începând cu prima sedintă, managerul de caz
completează Registrul managerului de caz. În acest registru se
consemnează toate sedintele de management de caz si rezultatul acestora,
până la terminarea programului.
d) La prima sedintă de management de caz este
initiată evaluarea consumatorului, realizată pe aria specifică
profesiei managerului de caz, si se fac trimiteri către alti
profesionisti.
e) În cazul primei sedinte de management de caz i se pune
în vedere beneficiarului să anunte în prealabil managerul de caz în
legătură cu orice schimbare de domiciliu, resedintă sau
locuintă. În cazul schimbării domiciliului într-o localitate care nu
se află în judetul în care îsi are sediul CPECA, la solicitarea
beneficiarului cazul poate fi transferat CPECA cel mai apropiat de noul
domiciliu. În acest caz, planul individualizat de asistentă a consumatorului de droguri
va fi modificat în mod corespunzător.
2.2. Tehnicile se aplică în functie de
etapele procesului de asistentă. Durata sedintei de management de caz este
între 30 si 45 de minute.
a) În fazele initiale - evaluare -
managerul de caz intervine frecvent si semnificativ cu scopul de a reduce
barierele interne si externe care interferează cu intrarea în tratament.
În această etapă, metodele cuprind:
a1) - interviul motivational;
a2) - educatie de bază cu privire la
dependentă si recuperare;
a3) - informarea cu privire la consecintele
consumului;
a4) - tehnici de angajare în dezvoltarea
relatiilor manager de caz - beneficiar.
b) În faza implementării planului individualizat de
asistentă a consumatorului de droguri, sedintele de management de caz, cu
rol de coordonare între servicii, au rolul de explicare a functiilor, scopului,
obiectivelor si finalitătii accesării serviciilor respective.
Scopul sedintelor în această etapă este
adecvarea serviciilor/beneficiar, rezolvarea îngrijorărilor imediate si
facilitarea tranzitiei între servicii.
Metodele cuprind:
b1) - prevenirea recăderilor;
b2) - evaluări de proces;
b3) - tehnici de câstigare si dezvoltare de
abilităti;
b4) - tehnici de câstigare a autocontrolului.
c) În faza de terminare a programului, care trebuie
planificată, sedintele de management de caz au ca scop dobândirea
independentei si autonomiei în vederea reintegrării în comunitate.
Metodele cuprind:
c1) - tehnici de întărire a încrederii;
c2) - tehnici de întărire a
autoeficientei;
c3) - tehnici de dezvoltare a
abilitătilor de utilizare judicioasă a resurselor personale si
comunitare;
c4) - evaluări de proces;
c5) - tehnici de consolidare a
abilitătilor.
Standardul 3 - Aplicarea managementului de caz în functie
de etapele procesului de asistentă
3.1. Evaluarea, etapă esentială a procesului asistentei
medicale, psihologice si sociale a consumatorului de droguri, prezintă un
caracter multidimensional. Ea permite utilizarea ulterioară a criteriilor
de orientare pentru stabilirea programului integrat de asistentă.
a) Evaluarea este începută la prima sedintă,
conform programării.
Programarea evaluării consumatorului se face în
cazurile de solicitare de asistentă pentru consumator: a) la solicitarea
directă a acestuia; b) prin dispozitia procurorului sau a altui organ
judiciar; c) în cazuri de urgentă; d) la finalizarea serviciilor oferite
de un furnizor, potrivit art. 26 din Regulament; e) la solicitarea conducerii
locului de detentie.
b) Pentru programarea evaluării consumatorului de
droguri, managerul de caz colaborează cu membrii echipei multidisciplinare
din CPECA si cu profesionisti din afara acestuia.
Efectuarea trimiterilor către alti profesionisti,
servicii sau alte resurse adecvate se realizează cu participarea tuturor
membrilor echipei multidisciplinare din CPECA.
c) Evaluarea, coordonată si monitorizată de
managerul de caz, se realizează pe ariile prevăzute la art. 14 din
Regulament si în conformitate cu ghidurile de
practică în materie.
d) rezultatul evaluării se consemnează în fisa
beneficiarului, în baza căreia se întocmeste raportul de evaluare.
Raportul de evaluare cuprinde următoarele: date
despre consumatorul de droguri; rezultatele evaluării pe arii; după
caz, expertiza medico-legală; recomandări, în cadrul cărora sunt
stabilite programul integrat de asistentă si planul individualizat de
asistentă a consumatorului de droguri.
Modelul raportului de evaluare este cei
prevăzut în anexa nr. 3 la Regulament.
3.2. Stabilirea programului integrat de asistentă
si elaborarea planului individualizat de asistentă a consumatorului de
droguri
a) Programul integrat de asistentă si planul
individualizat de asistentă a consumatorului de droguri reprezintă
recomandări privind asistenta pentru consumatorul de droguri si sunt
mentionate în raportul de evaluare. Pentru selectarea programului integrat de
asistentă, managerul de caz analizează toate datele rezultate în urma
evaluării.
b) Programul integrat de asistentă permite
structurarea serviciilor de asistentă, garantând caracterul integral si
continuu al acestora. In functie de scopul urmărit, serviciile de
asistentă sunt sistematizate în 4 tipuri de programe, prevăzute în
anexa nr. 6 la Regulament.
c) Planul individualizat de asistentă a
consumatorului de droguri reprezintă interventiile terapeutice
individualizate din cadrul unui program, iar elaborarea, modificarea si
implementarea sa se fac potrivit normelor metodologice în materie.
d) Stabilirea programului integrat de asistentă si
includerea beneficiarului în acesta se fac pe baza criteriilor de orientare,
prevăzute în anexa nr. 7 la Regulament, în functie de problemele depistate
în ariile de evaluare.
De asemenea, la stabilirea programului integrat de
asistentă se tine cont de serviciile disponibile si de criteriile de
admitere în acestea.
e) Stabilirea programului integrat de asistentă si a
interventiilor ce constituie planul individualizat de asistentă a
consumatorului de droguri se fac la terminarea evaluării, după cel
putin o întâlnire a membrilor echipei multidisciplinare din CPECA si nu înainte
de a contacta furnizorii serviciilor propuse.
3.3. Semnarea acordului de includere în programul integrat
de asistentă
a) Semnarea Acordului de includere în programul integrat
de asistentă echivalează cu admiterea în sistemul de asistentă,
conform recomandărilor propuse.
b) În vederea propunerii semnării acordului de
includere în programul integrat de asistentă stabilit, managerul de caz
programează o sedintă în cadrul căreia i se prezintă
beneficiarului raportul de evaluare cu recomandările făcute, în acest
context, se dinsting două situatii:
b1) - beneficiarul nu este de acord cu
recomandările făcute; în această situatie, managerul de caz
stabileste o nouă întâlnire cu echipa în vederea revizuirii
recomandărilor, precum si sedinte de management de caz cu beneficiarul
pentru motivarea acestuia;
b2) - beneficiarul este de acord cu
recomandările făcute; în acest caz, managerul de caz si beneficiarul
semnează acordul de asistentă medicală, psihologică si
socială, conform prevederilor art. 17 alin. 2 si 3 din Regulament, si se
trece la implementare.
3.4. Implementarea planului individualizat de
asistentă a consumatorului de droguri; colaborarea dintre furnizorii de
servicii
a) Implementarea măsurilor din planul individualizat
de asistentă a consumatorului de droguri se face în oricare dintre
centrele în care se furnizează servicii de asistentă pentru
consumatorul de droguri, asa cum sunt definite la art. 29 din Regulament.
b) Modul de implementare a planului individualizat de
asistentă a consumatorului de droguri se face conform metodologiei de
elaborare, modificare si implementare.
c) În vederea implementării planului individualizat
de asistentă a consumatorului de droguri, managerul de caz face, cu
participarea echipei multidisciplinare din CPECA, legături si trimiteri
către toate resursele precizate în plan, în fiecare etapă.
Trimiterile către furnizori se fac împreună cu prezentarea situatiei
beneficiarului, anexându-se la trimitere un extras din raportul de evaluare,
continând date despre program si plan. Managerul de caz asigură un schimb
de informatii relevant cu profesionistul/serviciul către care face
trimiterea, necesar implementării optime a planului individualizat de
asistentă a consumatorului de droguri, cu garantarea conditiilor de
confidentialitate.
d) Pentru a asigura trimiteri adecvate, managerul de caz
initiază colaborarea cu serviciile către care s-ar putea face
trimiteri, conform conventiilor existente, sau efectuează demersuri în
vederea încheierii altor conventii si pentru a extinde resursele din
comunitate.
e) Managerul de caz coordonează serviciile din plan,
se asigură că implementarea acestora se face la timpul potrivit si în
ordinea corectă, conform programărilor. Coordonarea serviciilor are
ca scop mentinerea continuitătii lantului de servicii si a concordantei
datelor la iesirea dintr-un serviciu cu cele de la data intrării în
serviciul următor. Pentru a permite acest lucru, între diferitele servicii
din planul individualizat de asistentă a consumatorului de droguri se
stabilesc sedinte de management de caz având ca scop continuarea motivării
beneficiarului, sprijinirea si pregătirea acestuia pentru tranzitie.
f) Managerul de caz intervine pentru a evita sau
solutiona situatiile de criză. Acestea sunt constatate de manager sau îi
sunt comunicate de către furnizorul serviciului. În acest sens, managerul
de caz trebuie să fie frecvent în contact cu serviciile de asistentă
pentru a verifica participarea si progresul beneficiarului. Un progres
scăzut sau lipsa de participare semnalează o criză
iminentă. În tranzitii si crize se intensifică sedintele de
management de caz.
g) Situatiile de criză nerezolvate sau nerespectarea
obligatiilor din acord impun trecerea la componenta de reevaluare din cadrul
următoarei etape.
3.5. Monitorizare si reevaluare
a) Monitorizarea si evaluarea de proces (reevaluarea)
stabilesc măsura în care sunt îndeplinite obiectivele stabilite în planul
individualizat de asistentă a consumatorului de droguri, progresul unui
consumator în cadrul unui program integrat de asistentă, precum si
schimbările sau adecvările necesare.
b) Monitorizarea si reevaluarea se desfăsoară
pe tot parcursul implementării măsurilor de asistentă, la date
si perioade stabilite, cel putin o dată pe lună, de către
managerul de caz împreună cu echipa multidisciplinară. Sedintele de
monitorizare si reevaluare fac parte integrantă din planul individualizat
de asistentă a consumatorului de droguri, dar există si momente bine
determinate care cer interventia reevaluării:
b1) - situatii de criză care ar putea
atrage excluderea din serviciu; în această situatie intervine reevaluarea,
în urma căreia managerul de caz decide:
(i) excluderea consumatorului din program; (ii)
stabilirea altor servicii în cadrul aceluiasi program integrat de
asistentă sau schimbarea programului; b2) - încălcări
ale acordului care impun reevaluarea, în urma căreia managerul de caz
decide:
(i) schimbarea planului individualizat de asistentă
a consumatorului de droguri;
(ii) schimbarea programului si a planului individualizat
de asistentă a consumatorului de droguri; Modificarea/completarea
programului sau a planului individualizat de asistentă a consumatorului de
droguri se face cu acordul consumatorului de droguri, prin semnarea unei anexe
la acordul de asistentă medicală, psihologică si socială.
c) În cadrul monitorizării si
reevaluării, managerul de caz stabileste cel putin o dată la 6 luni
severitatea, folosind pentru aceasta instrumentul Europa ASI.
d) Reevaluarea include revizuirea celor 5 arii, cu accent
pe aria problematică si în concordantă cu rezultatele măsurilor
implementate.
e) Pentru monitorizarea si reevaluarea implementării
măsurilor din planul individualizat de asistentă a consumatorului de
droguri, managerul de caz primeste evaluările măsurilor implementate
si recomandările furnizorilor, în conformitate cu prevederile art. 19 din
Regulament.
f) Pentru desfăsurarea monitorizării si
evaluării planului individualizat de asistentă a consumatorului de
droguri, managerul de caz stabileste împreună cu furnizorii
modalitătile de realizare a acestora.
g) În vederea monitorizării si evaluării,
managerul de caz poate să realizeze vizite la furnizorii de servicii.
h) În contextul monitorizării, managerul de caz are
în vedere cel putin următoarele aspecte:
h1) verificarea demarării
serviciilor/activitătilor prevăzute în planul individualizat de
asistentă a consumatorului de droguri în maximum două zile de la
termenele de initiere stabilite în planul respectiv;
h2) verificarea modului de furnizare a
serviciilor/ activitătilor (de exemplu, progrese obtinute, atingerea
obiectivelor, probleme apărute) pe perioada stabilită pentru fiecare
serviciu/activitate;
h3) răspuns imediat la orice
problemă care apare în derularea serviciilor/activitătilor;
h4) asigurarea fluxului de informatie între
membrii echipei, alti specialistii implicati în implementarea planului
individualizat de asistentă a consumatorului de droguri;
h5) medierea relatiei dintre consumator, pe de
o parte, si profesionisti, pe de altă parte (de exemplu, prin acompaniere,
negocierea conflictelor);
h6) reevaluarea situatiei consumatorului,
respectiv a modului de implementare a planului individualizat de asistentă
a consumatorului de droguri si, dacă este necesar, cu acordul
consumatorului, revizuirea planului individualizat de asistentă a
consumatorului de droguri respectiv sau schimbarea programului;
i) În vederea realizării
monitorizării profesionistii stabiliti responsabili pentru implementarea
planului individualizat de asistentă a consumatorului de droguri întocmesc
rapoarte de monitorizare, conform prevederilor art. 19 alin. (1) din
Regulament, lunar sau ori de câte ori este nevoie (de exemplu, la solicitarea
managerului de caz, cu ocazia revizuirii planului individualizat de asistentă
a consumatorului de droguri, a unor modificări ale situatiei
consumatorului si la terminare). La rândul său, managerul de caz este
obligat să aducă la cunostintă membrilor echipei
multidisciplinare orice modificare survenită în situatia consumatorului,
care afectează atingerea obiectivelor cuprinse în plan. Rapoartele de
monitorizare sunt transmise managerului de caz în maximum 3 zile de la
întocmirea lor (pentru cele lunare), respectiv de la aparitia
problemei/situatiei pentru care au fost întocmite (pentru cele ocazionale).
j) Managerul de caz organizează întâlnirile cu
echipa multidisciplinara în vederea reevaluării situatiei consumatorului
si, respectiv, revizuirii planului individualizat de asistentă a
consumatorului de droguri.
k) Managerul de caz întocmeste un raport de reevaluare la
fiecare întâlnire, după modelul si procedura prevăzute pentru
evaluare.
1) Managerul
de caz face demersurile necesare pentru modificarea acordului cu consumatorul,
atunci când este cazul, modificare pe care o comunică membrilor echipei
multidisciplinare.
m) Pe parcursul monitorizării, în situatia unor
cazuri foarte dificile, se recomandă ca managerul de caz să
organizeze o întâlnire (denumită conferintă de caz) a
membrilor echipei multidisciplinare.
n) Managerul de caz înregistrează permanent
informatiile, progresele si toate modificările intervenite în planul
individualizat de asistentă a consumatorului de droguri în fisa
beneficiarului;
o) Managerul de caz asigură conditiile necesare
monitorizării toxicologice, care se realizează pe tot parcursul
procesului de asistentă, în mod particular în următoarele situatii:
o1) risc de recădere;
o2) pe parcursul fazelor initiale ale
procesului;
o3) În perioada de tranzitie dintre servicii
de intensitate diferită;
o4) pe parcursul tratamentului cu antagonist;
o5) pe parcursul tratamentului cu agonist.
3.6. Terminarea procesului de asistentă
constituie un demers care implică separarea fizică si emotională
a beneficiarului de echipa multidisciplinara si are loc când beneficiarul si-a
dezvoltat autoeficienta si capacitatea de functionare autonomă.
Aceasta are loc prin sedinte de management de caz
programate înainte si după finalizarea serviciilor, când s-au atins
obiectivele planului individualizat de asistentă a consumatorului de
droguri.
a) Terminarea procesului de asistentă are loc:
a1) la finalizarea programului, atunci când au
fost îndeplinite obiectivele planului individualizat de asistentă a
consumatorului de droguri;
a2) la solicitarea consumatorului; în acest
caz, managerul de caz organizează sedinte în scopul motivării
continuării unui program integrat de asistentă si, după caz:
(i) dacă este de acord, se procedează conform
celor mentionate la etapa monitorizare-reevaluare;
(ii) În situatia refuzului beneficiarului, acestuia i se
solicită exprimarea consimtământului informat de iesire din program;
a3) abandon:
(i) neprezentarea nejustificată la oricare dintre
serviciile din planul individualizat de asistentă a consumatorului de
droguri;
(ii) părăsirea fără o cauză
justificată a oricărui serviciu.
In situatiile prevăzute la lit. a2) si a3),
managerul de caz programează o sedintă de management de caz în scopul
stabilirii modalitătii de continuare a programului si a planului
individualizat de asistentă a consumatorului de droguri.
Abandonul se declară după neprezentarea la 3
sedinte de management de caz programate consecutiv.
b) În cazurile prevăzute la lit. a2) si a3)
În vederea stabilirii de urgentă a sedintelor de management de caz,
furnizorii de servicii comunică managerului de caz situatiile în maximum
24 de ore de la interventia acestora. Pentru situatiile prevăzute la lit. s^)
si a3), furnizorul comunică si măsurile luate în
cazurile urgente sau, de comun acord cu managerul de caz, stabileste
măsurile ce se impun.
Standardul 4 - Echipa multidisciplinara din CPECA:
formare, functionare, desemnare, situatii speciale
Managerul de caz asigură implicarea si conlucrarea,
pe parcursul tuturor etapelor procesului de asistentă, a unei echipe de
profesionisti, de regulă multidisciplinara, si, după caz,
interinstitutionaiă, precum si interventia punctuală a unor
specialisti colaboratori atunci când este necesar.
a) Conditiile managerului de caz: manager de caz poate fi
specialistul din CPECA, cu studii superioare în asistentă socială,
medicină, psihologie, formare profesională initială si
continuă în domeniul drogurilor.
Formarea initială în domeniul drogurilor cuprinde
formare de bază în acest domeniu, conform Programei-cadru de formare
profesională în adictii.
Formarea continuă constă în cel putin 40 de ore
pe an de formare în domeniul managementului de caz si de cel putin 20 de ore de
formare în domeniul drogurilor sau în domenii conexe/interdisciplinare.
Teme recomandate pentru formarea continuă: functiile
managerului de caz; relatia consumator - manager de caz, confidentialitate si
etică profesională, criterii de eligibilitate pentru accesul la
servicii, nomenclatorul serviciilor, sistemul public de asistentă
medicală, psihologică si socială, cadrul legal, promovarea
interesului consumatorului (advocacy), metode si proceduri de evaluare,
planificare si monitorizare, analize de caz.
b) Desemnare
Desemnarea managerului de caz se face conform unei
proceduri sau planificări proprii CPECA.
CPECA întocmeste procedura de desemnare a managerului de
caz, tinând cont de următoarele criterii:
B1) numărul de beneficiari aflati în
serviciul de management de caz/manager de caz;
b2) stadiul în care se află, la acel
moment, beneficiarii/manager de caz;
b3) caracteristicile viitorului beneficiar
(preponderenta problematicii medicale, psihologice, sociale);
b4) disponibilitatea managerului de caz în
functie de programările de specialitate si de management de caz.
c) Functionare
c1) Pentru functionarea la un randament optim
a echipei multidisciplinare, CPECA dispune de un sistem eficient de:
(i) supervizare, constituit din cel putin 4 sedinte/an;
(ii) intervizare, constituit din cel putin o
sedintă/două luni;
(iii)
sedinte de caz zilnice, conform graficului programărilor din ziua
respectivă.
c2) Supervizarea si intervizarea constituie
ore de formare continuă si se realizează de specialisti cu studii
superioare socioumane, cu experientă de 5 ani în domeniul adictiilor si cu
experientă în servicii de asistentă a consumatorului cu cel putin 2 ani mai mult decât
specialistii cărora li se asigură supervizarea,
c3) CPECA asigură conditiile necesare
desfăsurării sedintelor de intervizare si supervizare.
d) În situatii speciale, când un manager de caz devine
indisponibil din motive obiective, cazurile sale se predau celorlalti manageri
de caz din CPECA. Predarea presupune transmiterea registrului managerului de
caz, a fiselor beneficiarilor cu documentatia anexă, precum si
familiarizarea noului manager cu situatia beneficiarului.
În acelasi timp, managerul de caz îl înstiintează pe
beneficiar cu cel putin două săptămâni înainte de schimbarea sa
si de preluarea de către un alt manager de caz.
La încetarea motivului, beneficiarul este preluat de
vechiul manager de caz, după aceeasi procedură.
Standardul 5 - Managementul informatiilor
Pentru realizarea suportului functional si structural,
prin functiile sale, managerul de caz colectează si centralizează
datele privind consumatorul si serviciile de care beneficiază acesta pe
parcursul programului, până la terminare.
a) În vederea monitorizării si coordonării
asistentei, pentru consumatorul care solicită servicii altor furnizori
decât CPECA, furnizorii de servicii transmit datele, potrivit art. 26 alin. (2)
din Regulament, CPECA din judetul în care se află sediul furnizorului de
servicii, care, la rândul său, le transmite CPECA către care
consumatorul a fost îndrumat.
b) CPECA, prin medicul său, transmite lunar Agentiei
Nationale Antidrog situatia beneficiarilor de servicii de asistentă,
astfel:
b1) foaia de admitere, conform metodologiei de
completare si transmitere a fiselor standard;
b2) fisa de raportare, în format electronic
sau pe suport hârtie, până la data de 10 a lunii următoare.
c) La fisa beneficiarului si la anexele acesteia au acces
doar membrii echipei multidisciplinare, cu respectarea standardelor de
confidentialitate prevăzute în codurile deontologice specifice profesiei
de medic, psiholog si asistent social.
d) Colectarea, manipularea si transmiterea datelor se fac
cu respectarea normelor legale privind protectia datelor cu caracter personal.
Datele din fisele beneficiarilor sunt confidentiale si pot fi furnizate doar în
conditiile legii.
Standardul 6 - Advocacy
Activitatea de advocacy reprezintă partea
managementului de caz care implică promovarea si sustinerea intereselor
beneficiarului în interactiune cu mai multe sisteme: familie, furnizori de
servicii, sistem de justitie, resurse comunitare si de reintegrare socială
etc.
Activitatea de advocacy stă la baza promovării
interesului beneficiarului si se desfăsoară după următoarele
principii: directionării si profesionalizării, adaptării pentru
îndeplinirea obiectivelor, sprijinului pe comunitate.
a) Poate fi directionată:
a1) pe furnizor: implică educarea
ofertantilor de servicii astfel încât să se evite refuzul acordării
serviciilor pe motive discriminatorii sau refuzul nejustificat, desi
consumatorul îndeplineste criteriile de eligibilitate.
a2) pe beneficiar, adaptată spre
îndeplinirea obiectivelor stabilite în planul individualizat de asistentă
a consumatorului de droguri.
b) În functie de formă, poate fi: discutie
deschisă, negociere, scrisoare sau altă formă de
corespondentă.
c) În functie de continut, activitatea de advocacy
reprezintă:
c1) ameliorarea interactiunilor negative
dintre beneficiari si ofertantii de servicii;
c2) informarea si sensibilizarea personalului
din serviciile existente, cu privire la problemele consumului de substante si
necesitătile specifice ale fiecărui consumator;
c3) sustinerea interesului beneficiarului în
fata unei hotărâri luate de un membru al personalului din servicii
până la niveluri înalte de autoritate în cadrul unei institutii; în fata
sistemului judiciar, în comunitate;
c4) participarea la elaborarea strategiilor
locale si nationale de dezvoltare a serviciilor de asistentă;
c5) participarea la dezvoltarea resurselor din
circuitul terapeutic integrat;
c6) informarea si sensibilizarea
comunitătii cu privire la problemele legate de consumul de droguri, în
scopul limitării sau evitării marginalizării sociale a
consumatorilor;
c7) participarea la elaborarea
reglementărilor cu privire la aspectele judiciare ale consumului de
droguri.
Standardul 7 - Situatii speciale I. Solicitarea
procurorului
a) Când solicitarea evaluării se face de către
procuror, potrivit prevederilor art. 191 din Legea nr. 143/2000, cu
modificările si completările ulterioare, primirea, desemnarea
managerului de caz si programarea evaluării se fac cu prioritate.
b) Cererea procurorului se înregistrează în
registrul de primire, ocazie cu care se desemnează managerul de caz.
Prima sedintă de management de caz are loc, în
măsura în care este posibil, în ziua primirii solicitării, când se
demarează evaluarea.
În cadrul primei sedinte, managerul de caz efectuează
sau, după caz, asigură efectuarea testării prezentei drogurilor
în lichidele biologice, prin analiză calitativă, al cărei
rezultat îl comunică de urgentă institutului medico-legal.
Institutul medico-legal transmite CPECA o copie a
raportului de expertiză toxicologică, conform prevederilor art. 21
alin. (1) din Regulament.
c) Odată cu deschiderea fisei beneficiarului se
deschide si dosarul de monitorizare, care va cuprinde:
c1) dispozitia procurorului privind evaluarea
învinuitului/ inculpatului;
c2) raportul de evaluare, cu anexele acestuia,
potrivit legii;
c3) fisa beneficiarului;
c4) proces-verbal întocmit la prima
sedintă cu managerul de caz, după semnarea acordului;
c5) rapoarte de monitorizare si reevaluare
periodice, indiferent de numărul si frecventa solicitărilor organului
judiciar, care vor contine date despre modul de respectare a obligatiilor din
acord, în general, si a măsurilor din planul individualizat de
asistentă a consumatorului de droguri, întocmite până la pronuntarea
sentintei de către instanta de judecată si/sau în perioada de probă.
d) Dacă învinuitul/inculpatul pentru care s-a
solicitat evaluarea se află în stare de arest preventiv, evaluarea se face
la locul de detinere.
e) Raportul de evaluare însotit de acordul de
asistentă medicală, psihologică si socială, semnate de
managerul de caz, se înaintează procurorului în vederea prezentării
învinuitului/inculpatului si semnării acordului.
f) În cazul în care învinuitul/inculpatul îsi dă
acordul pentru includere în program, în baza documentelor comunicate de procuror, potrivit art. 21 alin. (4) din
Regulament, managerul de caz coordonează implementarea planului
individualizat de asistentă a consumatorului de droguri, conform
prezentelor standarde.
Dacă învinuitul/inculpatul nu îsi dă acordul,
în baza comunicării procurorului managerul de caz consemnează acest
lucru în fisa beneficiarului si închide dosarul de monitorizare.
g) La prima întâlnire după semnarea acordului, care
va fi stabilită în maximum 5 zile de la comunicarea făcută de
procuror, managerul de caz îi pune în vedere beneficiarului faptul că
respectarea obligatiilor din acord si a planului individualizat de
asistentă a consumatorului de droguri este obligatorie, făcându-se
mentiune despre aceasta într-un proces-verbal.
Se consideră nerespectare a măsurilor din acord
orice încălcare a obligatiilor stipulate în acesta, precum si a
măsurilor din planul individualizat de asistentă a consumatorului de
droguri. Absenta nejustificată la oricare dintre sedintele de furnizare de
servicii stabilite în planul individualizat de asistentă a consumatorului
de droguri se consideră încălcare a obligatiilor.
h) Atunci când managerul de caz constată
încălcarea unei obligatii din acordul de asistentă medicală,
psihologică si socială, sesizează de îndată organul
judiciar. Sesizarea organului judiciar se face prin comunicarea
constatării nerespectării obligatiei din acord, la care se
anexează ultimul raport de monitorizare/reevaluare în care s-a
materializat constatarea.
i) În vederea întocmirii rapoartelor de monitorizare
periodice, managerul de caz solicită tuturor furnizorilor de servicii
implicati rapoarte de situatie, cu referire la modul de respectare a
obligatiilor din acordul de asistentă medicală, psihologică si
socială.
j) Convocarea consumatorului la managerul de caz sau
înstiintarea despre prezentarea la un furnizor de servicii se face în scris, cu
confirmare de primire.
k) În situatia în care măsura arestării
preventive se mentine, implementarea măsurilor de asistentă se face
potrivit normelor care reglementează modalitatea de derulare a programelor
integrate de asistentă medicală, psihologică si socială
pentru persoanele aflate în stare privativă de libertate.
II. Măsuri
de sigurantă
a) În cazul executării măsurii de
sigurantă a obligării la tratament medical, odată cu comunicarea
unitătii sanitare la care urmează să i se facă tratament
către persoana fată de care s-a luat măsura, directia
sanitară judeteană transmite o copie de pe această înstiintare
CPECA din acelasi judet, împreună cu o copie a raportului medico-legal.
Primirea documentelor mentionate mai
sus se consideră solicitare de asistentă si se înregistrează în
registrul de primire, ocazie cu care se desemnează un manager de caz.
În termen de 24 de ore de la desemnare, managerul de caz
contactează unitatea sanitară desemnată de directia
sanitară si participă la realizarea procesului de asistentă,
conform prevederilor art. 24 lit. b) din Regulament.
Semnarea acordului de asistentă, nu este
necesară, măsura având caracter obligatoriu.
Împreună cu unitatea sanitară la care
consumatorul a fost repartizat pentru efectuarea tratamentului medical,
managerul de caz realizează monitorizarea si
reevaluarea implementării planului individualizat de asistentă a
consumului de droguri.
Raportul de monitorizare a implementării planului
individualizat de asistentă a consumatorului de droguri stă la baza
comunicării făcute de unitatea sanitară către instanta de
judecată, conform legii.
Când se consideră că măsura nu mai este
necesară, comunicarea făcută instantei de către unitatea
sanitară va cuprinde si recomandările managerului de caz făcute
cu ocazia monitorizării implementării planului individualizat de
asistentă a consumului de droguri.
b) În acelasi mod se procedează si în cazul
măsurii de sigurantă a internării medicale.
III. Copii
a) În cazul evaluării copilului în vederea
includerii într-un program integrat de asistentă, managerul de caz
colaborează sau asigură colaborarea cu serviciile publice de
asistentă socială de la nivelul municipiilor si oraselor si cu
directiile generale de asistentă socială si protectia copilului de la
nivelul sectoarelor municipiului Bucuresti.
Recomandările de includere într-un program, planul
individualizat de asistentă a consumatorului de droguri si implementarea
acestuia se fac, de asemenea, în colaborare cu serviciile publice de asistentă
socială de la nivelul municipiilor si oraselor si cu directiile generale
de asistentă socială si protectia copilului de la nivelul sectoarelor
municipiului Bucuresti.
b) În cazul în care copilul pentru care procurorul a
dispus evaluarea nu a împlinit vârsta de 16 ani, la orice sedintă pentru
realizarea evaluării managerul de caz solicită participarea
delegatului autoritătii tutelare, precum si a părintilor, iar când
este cazul a tutorelui, curatorului sau a persoanei în grija sau în
supravegherea căreia se află minorul.
În cazul solicitării de către procuror a
evaluării unui minor, managerul de caz colaborează cu organul care
efectuează ancheta socială dispusă de organul de urmărire
penală.
8. Alte prevederi:
1. Standardele prevăzute la pct. 7.I „Solicitarea
procurorului” se aplică începând cu data intrării în vigoare a
dispozitiilor art. 191 din Legea nr. 143/2000, cu modificările
si completările ulterioare.
2. CPECA colaborează cu serviciile de probatiune, în
baza protocoalelor de colaborare încheiate cu acestea;
3. Modelul instrumentelor utilizate pentru realizarea
managementului de caz:
a) registrul de primire;
b) inventar al tuturor furnizorilor de servicii de
asistentă medicală, psihologică si socială, precum si al
altor institutii care pot sprijini managerul de caz;
c) conventii cu diversi furnizori de servicii, conform
prevederilor art. 28 din Regulament;
d) fisa beneficiarului;
e) trimiterile;
f) instrumentul Europa ASI;
g) graficul de planificare al managerului de caz; h) fisa
de raportare, este aprobat de presedintele Agentiei Nationale Antidrog si pus
la dispozitie managerilor de caz din CPECA.
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR AGENTIA NATIONALĂ ANTIDROG
pentru aprobarea Metodologiei de elaborare, modificare si implementare a
planului individualizat de asistentă a consumatorului de droguri
Având în vedere prevederile art. 16 alin. (2) din
Regulamentul de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea
si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, cu modificările
si completările ulterioare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
860/2005,
în temeiul prevederilor art. 3 alin. (3) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.489/2002 privind înfiintarea Agentiei Nationale Antidrog, cu
modificările si completările ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale Antidrog emite prezenta decizie.
Art. 1.
- Se aprobă Metodologia de elaborare, modificare si implementare a
planului individualizat de asistentă a consumatorului de droguri,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta
decizie.
Art. 2.
- Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale Antidrog,
Pavel Abraham
Bucuresti, 2 octombrie 2006.
Nr. 17
ANEXĂ
METODOLOGIE
de elaborare, modificare si implementare a planului
individualizat de asistentă a consumatorului de droguri
Art. 1.
- (1) Planul individualizat de asistentă a consumatorului de droguri reprezintă
interventiile si măsurile terapeutice, psihologice si sociale adaptate
necesitătilor fiecărui consumator de droguri si se întocmeste în
situatiile prevăzute la art. 13 alin. (2) din Regulamentul de aplicare a
dispozitiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si
consumului ilicit de droguri, cu modificările si completările
ulterioare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 860/2005, denumit în
continuare Regulament.
(2) Stabilirea planului individualizat de asistentă
a consumatorului de droguri se face de către managerul de caz
împreună cu echipa din cadrul centrului de prevenire, evaluare si
consiliere antidrog (CPECA), în urma evaluării consumatorului de
droguri si odată cu identificarea programului integrat de asistentă,
cu respectarea principiului implicării active a consumatorului de droguri
beneficiar al serviciilor.
(3) Acceptul consumatorului de droguri cu privire la
serviciile propuse se face prin semnarea acordului de asistentă
medicală, psihologică si socială, la care este anexat planul
individualizat de asistentă a consumatorului de droguri.
Art. 2.
- Stabilirea planului individualizat de asistentă a consumatorului de
droguri se face prin utilizarea rezultatelor evaluării si urmăreste:
a) stabilirea modalitătii de asistentă: de
urgentă, ambulatorie, în regim rezidential, în regim spitalicesc;
b) stabilirea tipurilor de servicii: medicale,
psihologice si sociale;
c) stabilirea măsurilor de asistentă:
medicală, psihologică si socială, adecvate necesitătilor si
obiectivelor interventiei;
d) alegerea structurii adecvate si disponibile: centre de
asistentă pentru consumatorii de droguri, asa cum sunt enumerate în art.
29 din Regulament.
Art. 3.
- (1) După finalizarea evaluării, în cadrul întâlnirilor membrilor
echipei CPECA se stabileste programul integrat de asistentă, are loc
prioritizarea obiectivelor pe arii si se stabileste un plan individualizat de
asistentă a consumatorului de droguri.
(2) Încă din faza evaluării, membrii echipei
multidisciplinare din CPECA contactează furnizorii de servicii, tinând
cont de criteriile acestora de admitere în vederea atingerii obiectivelor
propuse în planul individualizat de asistentă a consumatorului de droguri.
(3) După contactarea furnizorilor de servicii, în
functie de serviciile disponibile, echipa din cadrul CPECA definitivează
planul individualizat de asistentă a consumatorului de droguri.
Art. 4.
- La elaborarea unui plan individualizat de asistentă a consumatorului de
droguri se au în vedere următoarele componente:
a) privind pacientul:
(i) rezultatele evaluării pe arii; (ii)
prioritizarea obiectivelor;
b) privind modalitatea de asistentă:
(i) disponibilitatea furnizorilor de servicii medicale,
psihologice si sociale;
(ii)
varietatea disciplinelor profesionale implicate; (iii) măsurile de
asistentă din cadrul programului; (iv) planificarea duratei diferitelor
măsuri; (v) gradul de încărcare a furnizorului de
servicii/profesionistilor; (vi) criterii de admitere.
Art. 5.
- Planul individualizat de asistentă a consumatorului de droguri cuprinde,
în principal:
a) date generale despre solicitant;
b) scop; se mentionează scopul programului integrat
de asistentă;
c) prezentarea problemelor depistate pe cele 5 arii si
prioritizarea acestora;
d) puncte tari/puncte slabe; acestea sprijină
monitorizarea procesului de asistentă, prevenirea dificultătilor si a
crizelor, interventia promptă acolo unde este cazul, dar si utilizarea
tuturor modalitătilor de suport pentru a se putea atinge rezultatele asteptate,
interactiunile cu beneficiarul;
e) obiective si data la care se asteaptă să fie
atinse; obiectivele reprezintă rezolvarea problemelor identificate pe
arii; acestea trebuie să fie realiste, pragmatice si posibil de
îndeplinit, să permită monitorizarea, cu măsurarea periodică
a progresului pacientilor, fie prin indicatori de rezultat, fie de impact;
f) măsurile si programarea acestora, personalul
responsabil, precum si procedurile de acordare; măsurile se stabilesc în
functie de numărul, complexitatea si amploarea problemelor depistate.
Art. 6.
- (1) Stabilirea măsurilor se face după selectarea modalitătii
de asistentă.
(2) Modalitatea de asistentă se diferentiază
prin intensitatea măsurilor care prin caracteristicile lor răspund
cel mai adecvat si sigur la problemele consumatorului de droguri.
(3) Selectarea modalitătii de asistentă se face
în functie de necesitătile stabilite în urma evaluării pe arii,
conform criteriilor prezentate în anexa la prezenta metodologie.
Art. 7.
- Modalitătile de asistentă:
a) asistentă de urgentă;
b) asistentă ambulatorie, de intensitate redusă
si de intensitate crescută;
c) asistentă în regim rezidential;
d) asistentă în regim spitalicesc.
Art. 8.
- (1) Asistenta de urgentă prezintă următoarele caracteristici:
a) tratament în cadru spitalicesc;
b) sedere limitată: ore-zile;
c) cuprinde interventiile necesare în situatii acute ce
necesită un răspuns terapeutic prompt;
d) poate fi oferită înaintea intrării într-un
program integrat de asistentă sau ulterior, indiferent de tip si ori de
câte ori este cazul.
(2) Indicatii pentru selectarea asistentei de
urgentă:
- beneficiari care prezintă complicatii ale
consumului de droguri: intoxicatie severă, supradoză, intoxicatie cu
tulburări de perceptie sau sindrom de abstinentă cu complicatii care
pot pune în pericol viata pacientului.
(3) Asistenta de urgentă este oferită de
serviciile de urgentă organizate în cadru spitalicesc sau de camerele de
gardă ale spitalelor.
Art. 9.
- Asistenta ambulatorie de intensitate redusă are următoarele
caracteristici:
a) tratament în cadru nonrezidential;
b) sedere limitată: ore;
c) frecventă: săptămânal, o dată sau
de două ori.
Art. 10.
- (1) Indicatii pentru selectarea asistentei ambulatorii de intensitate
redusă:
a) beneficiari diagnosticati cu grade de severitate care
pot fi tratate cu resursele disponibile la acest nivel;
b) beneficiari care au primit tratament la un nivel mai
intensiv si au progresat până la punctul în care pot beneficia de acest
nivel de asistentă;
c) beneficiari care solicită asistentă mai
intensivă, dar nu sunt pregătiti să se angajeze complet în
tratament.
(2) Selectia asistentei ambulatorii de intensitate
redusă se face după criteriile specifice celor 5 arii prezentate în
anexă.
(3) Asistenta ambulatorie de intensitate redusă se
furnizează de către: centre de prevenire, evaluare si consiliere
antidrog, centre de asistentă integrată a adictiilor, centre de
reducere a riscurilor asociate consumului de droguri etc.
Art. 11.
- Asistenta ambulatorie de intensitate crescută prezintă
următoarele caracteristici:
a) tratament într-un cadru nonrezidential, dar cu o
intensitate crescută a interventiilor;
b) sedere de câteva ore, dimineata, după-amiaza,
ambele, noaptea, la sfârsit de săptămână;
c) frecventă: zilnic.
Art. 12.
- (1) Indicatii pentru selectarea asistentei ambulatorii de intensitate
crescută:
a) beneficiari diagnosticati cu grade de severitate care
pot fi tratate în cadrul unui program ambulatoriu, dar care necesită
interventii cu frecventă crescută si o monitorizare mai atentă a
evolutiei în vederea atingerii obiectivelor. Acest nivel poate implica
componente aflate în mod normal în programele rezidentiale, mai structurate;
b) beneficiari care sunt externati dintr-o structură
rezidentială sau spitalicească si sunt în situatia de risc de
recădere - aceasta poate include o motivatie redusă de angajare în
tratament;
c) beneficiari care prezintă comorbiditate
psihiatrică;
d) beneficiari al căror mediu de viată este
riscant, iar suportul psihosocial este limitat.
(2) Selectia asistentei ambulatorii de intensitate
crescută se face după criteriile specifice celor 5 arii
prevăzute în anexă.
(3) Asistenta ambulatorie de intensitate crescută se
furnizează de către: centre de prevenire, evaluare si consiliere
antidrog, centre de asistentă integrată a adictiilor, centre de zi
etc.
Art. 13.
- Asistenta în regim rezidential se caracterizează astfel:
a) tratament în regim închis;
b) sedere de 24 de ore/zi; sedere pe termen scurt -
maximum 3 luni, mediu - maximum 6-9 luni si lung - peste un an;
c) cadru structurat, rezidential;
d) abordare bazată pe modelul comunitătii
terapeutice;
e) poate fi combinată cu servicii
ambulatorii intensive.
Art. 14.
- Indicatii pentru selectarea asistentei în regim
rezidential:
a) beneficiari care necesită interventii într-un
cadru rezidential pe o perioadă mai lungă pentru a integra
recuperarea cu dezvoltarea abilitătilor de coping;
b) beneficiari la care efectele tulburărilor
datorate consumului de droguri sunt evidente si foarte semnificative, cu
afectiuni multiple, ceea ce face ca strategiile de crestere a motivatiei si de
prevenire a recăderilor să fie imposibile sau ineficiente într-un
cadru ambulatoriu;
c) beneficiari cu tulburări cognitive care
interferează permanent sau temporar cu relatiile interpersonale sau cu
abilitătile de coping;
d) beneficiari cu anumite probleme grave medicale,
psihologice si sociale, care necesită interventii multidisciplinare,
multidimensionale si pe termen lung sau care nu au suficiente abilităti
sociale sau vocationale;
e) beneficiari la care mediul de viată este
nonprotectiv sau în care este prezent consumul de droguri, relatiile
interpersonale sunt haotice sau chiar abuzive, oferind sprijin minim;
f) beneficiari cu istoric lung de tratament;
g) beneficiari cu probleme legale;
h) beneficiari cu performante scăzute la scoală
sau la serviciu, cu sistem de valori antisocial.
Art. 15.
- (1) Selectia asistentei în regim rezidential se face după criteriile
specifice celor 5 arii prevăzute în anexă.
(2) Asistenta în regim rezidential se furnizează de
centre tip comunitate terapeutică, locuintă protejată,
locuintă socială etc.
Art. 16.
- Asistenta în regim spitalicesc se caracterizează prin:
a) tratament în regim închis;
b) sedere de 24 de ore/zi, regim spitalicesc;
c) accentul este pus pe asistenta medicală specializată
si specifică;
d) este cel mai intensiv nivel de asistentă din
continuumul de asistentă;
e) durata tratamentului depinde de severitatea si
evolutia conditiei particulare a beneficiarului.
Art. 17.
- (1) Indicatii pentru selectarea asistentei în regim spitalicesc:
a) beneficiari la care tulburările datorate
consumului de droguri necesită interventii specializate ce nu pot fi
oferite decât în spital;
b) beneficiari cu complicatii medicale si probleme
mintale moderate si severe;
c) beneficiari la care există riscul unui sindrom de
abstinentă sever sau al complicatiilor medicale severe;
d) beneficiari la care comorbiditatea medicală
interferează cu dezintoxicarea în conditii ambulatorii;
e) beneficiari care au un istoric de recădere sau de
abandon într-o modalitate de asistentă de o intensitate mai redusă;
f) beneficiari care prezintă comorbiditate
psihiatrică sau de sănătate care interferează cu
tratamentul si necesită resurse disponibile în cadrul unui spital
(tulburări de perceptie, risc suicidal crescut etc);
g) beneficiari a căror conditie implică un risc
pentru sine sau pentru altii;
h) beneficiari care nu răspund la o modalitate de
asistentă mai putin intensivă.
(2) Selectia asistentei în regim spitalicesc se face
după criteriile specifice celor 5 arii prevăzute în anexă.
(3) Asistenta în regim spitalicesc se furnizează de
centre, sectii si compartimente de dezintoxicare de tip spitalicesc.
Art. 18.
- Măsurile sunt cele stabilite în cadrul fiecărui program integrat de
asistentă, conform anexei nr. 6 la Regulament.
Art. 19.
- Planul individualizat de asistentă a consumatorului de droguri face
parte din acordul de includere în programul integrat si se implementează
din momentul semnării acordului de către consumatorul de droguri.
Art. 20.
- Implementarea serviciilor de asistentă se realizează de furnizorii
de servicii de asistentă pentru consumatorul de droguri, prevăzuti în
plan, la datele stabilite, sub coordonarea managerului de caz, conform
standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul
asistentei consumatorului de droguri.
Art. 21.
- Furnizorii de servicii evaluează măsurile implementate si
comunică managerului de caz rezultatele evaluării la intervale
stabilite cu acesta.
Art. 22.
- (1) Planul individualizat de asistentă a consumatorului de droguri poate
fi modificat în urma reevaluării acestuia în vederea adecvării
interventiilor la nevoile beneficiarului.
(2) Modificarea planului individualizat de asistentă
a consumatorului de droguri se face de către echipa din CPECA sau de alti
furnizori, conform standardelor minime obligatorii privind managementul de caz.
la metodologie
CRITERII
DE SELECTIE A UNEI MODALITĂTI DE ASISTENTĂ ÎN FUNCTIE DE REZULTATELE
EVALUĂRII
Aria de evaluare |
Modalitatea de asistentă |
|||
Ambulatoriu/intensitate redusă |
Ambulatoriu/intensitate crescută -
servicii de zi |
Regim rezidential |
Regim spitalicesc |
|
Aria
1; Istoric
personal si de consum, semne de intoxicatie si/sau sindrom de
abstinentă. |
Nesemnificativ
sau minim. |
Risc
moderat de sindrom de abstinentă. |
Sindrom
de abstinentă minim, moderat sau sever dar poate fi tratat în acest
regim. |
Risc
crescut, poate fi tratat exclusiv în regim spitalicesc. |
Aria
2: Conditii
bio-medicale si
complicatii |
Absente
sau foarte stabile, sub control. |
Absente
sau prezente, dar pot fi vindecate; nu interferează cu procesul de
recuperare. |
Absente
sau conditii stabilizate sub supervizare medicală. |
Prezente
si necesită monitorizare medicală 24 de ore, serviciile de
asistentă si resursele spitalicesti sunt necesare. |
Aria
3: Conditii
psihologice sau psihiatrice si complicatii. Acceptarea/rezistenta la
tratament. Potential de recădere, continuare a consumului, alte
probleme. |
Absente
sau foarte stabile, sau pacientul se află sub supervizare în cadrul unui
serviciu de sănătate mintală. Severitate
crescută în cadrul acestei arii dar nu si în altele. Orientat
spre schimbare dar necesită motivatie si control. Capacitate
de mentinere a abstinentei sau de a controla consumul. Capacitate de a progresa către schimbare cu un
suport minim |
Prezente,
de severitate medie - moderată si poate să interfereaze
semnificativ cu procesul de recuperare, necesită stabilizare. Angajare
minimă, ambivalentă semnificativă, lipsa constientizării
problemei. Sunt necesare interventii structurate, cu suport zilnic, de
intensitate semnificativă. |
Prezente,
de severitate medie - moderată, poate interfera semnificativ cu procesul
de recuperare; sau necesită stabilizare. Este necesară modelare
comportamentală. Deschis
spre recuperare dar necesită cadru structurat sau
rezidential; sau severitate crescută în cadrul acestei dimensiuni dar nu si în
altele. Necesită dezvoltare motivatională.
Dificultăti semnificative în legătură cu sau fată de
tratament, prezentând pericol iminent. Întelege recăderile; necesită structurare
pentru mentinerea progresului terapeutic. Constientizare scăzută a problemelor, necesită interventii
de tip rezidential pentru prevenirea continuării consumului, cu
consecinte iminente si serioase; deficit cognitiv si functional Necesită asistentă de tip rezidential pentru
dezvoltarea capacitătii de coping |
Instabilitate
moderată sau de severitate crescută. Necesită asistentă
psihiatrică spitalicească. Se administrează în paralel
tratament pentru dependenta de droguri. Rezistentă
la tratament, lipsa controlului impulsurilor; necesită strategii
motivationale în structuri cu regim de 24 ore sau un program intensiv de
întărire motivationalâ. Neeligibilitate pentru resurse de intensitate mai
mică Potential de continuare a consumului periculos;
neeligibilitate pentru resurse de intensitate mai mică. |
Aria
4: Conditii
sociale si familiale |
Pacientul
primeste sprijin. Are instrumentele necesare pentru a depăsi situatia cu
succes sau severitate crescută în cadrul acestei arii dar nu si în
altele. |
Pacientul
necesită sprijin. Prin intermediul unui cadru structurat, cu sprijin si
schimbarea mediului pacientul poate depăsi situatia cu succes. |
Risc
crescut. Pacientul necesită cadru structurat 24 de ore pentru a
învăta să facă fată situatiei cu succes. |
Risc
crescut. Pacientul nu se încadrează în criteriile serviciilor de
asistentă mai putin intensive. |
În Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 70/2006
privind modificarea si completarea unor acte normative din domeniul
comunicatiilor electronice si al serviciilor postale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 810 din 2 octombrie
2006, se fac următoarele rectificări (care nu apartin Redactiei
„Monitorul Oficial”, Partea I):
- la art. I pct. 12, cu referire la art. 13 din Ordonanta Guvernului
nr. 31/2002 privind serviciile postale, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 642/2002, cu modificările ulterioare, în
loc de: „... indiferent de greutatea trimiterilor postale care fac obiectul
serviciilor sau tarifului aplicabil.” se va citi: „... indiferent de
greutatea trimiterilor postale care fac obiectul serviciilor sau de tariful
aplicabil.”;
- la
art. I pct. 24, cu referire
la art. 30 alin. (8) din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 642/2002, cu
modificările ulterioare, în loc de: „... standardelor de calitate
prevăzute la alin. (2). “se va citi: „... standardelor de calitate
prevăzute la alin. (1).”;
- la art. I pct. 28, cu referire la art. 40 alin. (6) din Ordonanta
Guvernului nr. 31/2002, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 642/2002, cu modificările ulterioare, în loc de: „... serviciilor
din sfera serviciului universal timp de cel putin...” se va citi: „... serviciilor
din sfera serviciului universal pe care are obligatia să le presteze timp
de cel putin... “;
- la
art. IV pct. 1, cu referire la lit. c) a alin. (1) al art. 2 din
Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu
privire la retelele si serviciile de comunicatii electronice, în loc de: „... sau
cu nevoi speciale...” se va citi: „... sau cu nevoi sociale
speciale...”;
- la art. IV
pct. 6, cu referire la
alin. (3) al art. 9 din Legea nr. 304/2003, în loc de: „... sau cu nevoi
speciale...” se va citi: „... sau cu nevoi sociale speciale...”;
- la
art. IV pct. 8, cu referire
la art. 10 alin. (11) din Legea nr. 304/2003, în continuarea tezei întâi se va
citi: „Deconectarea de la reteaua publică de telefonie nu va avea loc
mai devreme de 60 de zile de la suspendare, perioadă în care este
permisă doar initierea sau primirea de apeluri care nu presupun nicio
plată de către abonat.”;
- la
art. IV pct. 18, cu referire la lit. d) a alin. (5) al art. 16
din Legea nr. 304/2003, în loc de: „... servicii de reparatii diferite...”
se va citi: „... servicii de reparatii de calităti diferite...”.