MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 174 (XVIII) - Nr. 260 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Miercuri, 22 martie 2006
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 99 din 9
februarie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 2821 alin.
1 din Codul de procedură civilă
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
349. – Hotărâre
privind aprobarea Listei societătilor nationale, companiilor nationale si
societătilor comerciale aflate sub autoritatea sau în coordonarea Ministerului
Economiei si Comertului, la care se efectuează concedieri colective în anul
2006 si care vor beneficia de prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 8/2003 privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si
privatizare a unor societăti nationale, companii nationale si societăti
comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societătilor comerciale si
regiilor autonome subordonate autoritătilor administratiei publice locale
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
174. – Ordin al
directorului general al Oficiului Registrului National al Informatiilor Secrete
de Stat pentru aprobarea Ghidului INFOSEC tehnic si de implementare privind
centralele telefonice automate de comutatie – DS 10
194. – Ordin al
ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale privind schimbarea
sediului Sucursalei Teritoriale Olt – Arges a Administratiei Nationale a
Îmbunătătirilor Funciare
195. – Ordin al
ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale pentru modificarea
anexei nr. 3a) la Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării
rurale nr. 849/2004 privind aprobarea modelelor de cereri de autorizare pentru
activitatea de clasificare a carcaselor, a modelelor formularelor-tip pentru
atestatul de clasificator si pentru autorizatia de clasificare si a modelelor
rapoartelor de clasificare si registrului agentiilor de clasificare
198. – Ordin al
ministrului economiei si comertului pentru actualizarea Listei standardelor
române care adoptă standardele europene armonizate referitoare la instalatiile
de transport pe cablu pentru persoane
Rectificări la:
- Circulara Băncii Nationale a României nr. 3/2006
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 9 februarie 2006
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
2821 alin. 1 din Codul de
procedură civilă
Ioan Vida – presedinte
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Ion Tiucă – procuror
Cristina Cătălina Turcu –
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2821 alin. 1 din Codul de procedură civilă,
exceptie ridicată de Gheorghe Pană si Luminita Pană în Dosarul nr. 2.360/2005
al Tribunalului Teleorman – Sectia civilă.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată
de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Presedintele constată cauza în stare de judecată
si acordă cuvântul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, apreciind că se
impune mentinerea jurisprudentei Curtii Constitutionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea civilă nr. 589 R din 7
octombrie 2005, pronuntată în Dosarul nr. 2.360/2005, Tribunalul Teleorman –
Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2821 alin. 1 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de Gheorghe Pană si Luminita Pană într-o cauză având
ca obiect solutionarea recursului împotriva unei hotărâri prin care s-a admis o
actiune în revendicare si grănituire.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin că
dispozitiile art. 2821 alin. 1 din Codul de
procedură civilă contravin dispozitiilor art. 4 alin. (2), art. 15 alin.
(1), art. 16 alin. (1), art. 20 si ale art. 21 alin. (1), (2) si (3) din
Constitutie, precum si dispozitiilor art. 2, 7 si 8 din Declaratia Universală a
Drepturilor Omului. În acest sens arată că “prin aceste norme procedurale este
stabilit drept unic criteriu al accesului la căile de atac valoarea pecuniară a
cauzei deduse judecătii“, iar “conform acestui criteriu, în cauzele în care
obiectul are o valoare până la un miliard lei, inclusiv, cel nemultumit de
hotărârea pronuntată la fond are la dispozitie doar calea recursului“.
Pe de altă parte, dacă valoarea
obiectului litigiului depăseste 1 miliard lei, partea poate beneficia de
“solutionarea litigiului atât în calea devolutivă a apelului – în care poate
continua să administreze probe asemănătoare fondului si neacceptate în recurs
[...], cât si de calea recursului, având astfel la dispozitie toate cele trei
grade de jurisdictie“. Asa fiind, “introducerea acestui unic criteriu al
valorii pecuniare a procesului [...] reprezintă o încălcare gravă a dreptului
la un proces echitabil“.
Autorii exceptiei apreciază, de
asemenea, că “într-o asemenea situatie accesul liber la actul de justitie [...]
este conditionat de privilegiul averii“ de care partea dispune.
Tribunalul Teleorman – Sectia civilă consideră că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată,
apreciind că se impune mentinerea practicii Curtii Constitutionale în materie.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1)
din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, invocând în acest sens
jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitia legală criticată este constitutională, asa cum a
statuat Curtea în jurisprudenta sa.
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 2821 alin. 1
din Codul de procedură civilă,
modificat prin Legea nr. 219/2005 privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
138/2000 pentru modificarea si completarea Codului de procedură civilă,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 609 din 14 iulie
2005, care au următorul continut:
– Art. 2821 alin. 1: “Nu sunt supuse apelului hotărârile
judecătoresti date în primă instantă în cererile introduse pe cale principală
privind pensii de întretinere, litigii al căror obiect are o valoare de până la
1 miliard lei inclusiv, atât în materie civilă, cât si în materie comercială,
actiunile posesorii, precum si cele referitoare la înregistrările în registrele
de stare civilă, luarea măsurilor asigurătorii si în alte cazuri prevăzute de
lege.“
Aceste dispozitii sunt criticate de autorul exceptiei în raport cu prevederile constitutionale ale art. 4 alin. (2) referitor la criteriile de nediscriminare, ale art. 15 alin. (1) privind universalitatea, ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea cetătenilor în fata legii, ale art. 20 referitor la tratatele internationale privind drepturile omului si ale art. 21 alin. (1), (2) si (3) privind accesul liber la justitie si dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil.
Autorul exceptiei consideră că sunt
încălcate si următoarele prevederi din Declaratia Universală a Drepturilor
Omului: art. 2 privind interzicerea discriminării, art. 7 referitor la egalitatea
oamenilor în fata legii si dreptul la o protectie egală a legii si art. 8
privind dreptul de acces efectiv la instantele judiciare nationale.
Examinând exceptia, Curtea constată că
asupra constitutionalitătii dispozitiilor art. 2821 alin. 1 din Codul de procedură civilă
s-a pronuntat prin numeroase decizii, respingând de fiecare dată exceptia cu
acelasi obiect.
Astfel, prin Decizia nr.
522 din 11 octombrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 993 din 9 noiembrie 2005, Curtea a retinut, în esentă, că
“diferentierea hotărârilor care pot fi sau nu pot fi supuse apelului se face pe criteriul valorii obiectului
litigiului, iar nu pe cel al averii [...], asa cum în mod eronat sustin autorii
exceptiei si, prin urmare, textul legal atacat nu instituie discriminări pe
criteriile prevăzute de art. 4 din Constitutie, de natură să aducă atingere
principiului egalitătii cetătenilor în fata legii. Regimul juridic diferit
[...] este determinat de deosebirea de situatii care impune solutii legislative
diferite în vederea asigurării celeritătii solutionării cauzelor aflate pe
rolul instantelor“.
Totodată, prin Decizia nr.
366 din 5 iulie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 844 din 19 septembrie 2005, Curtea a statuat că “în conditiile în care nu
există un drept al părtilor de a beneficia de acces la toate structurile
judecătoresti si la toate căile de atac prevăzute de lege, iar în ceea ce
priveste accesul liber la justitie, acesta are în vedere doar dreptul persoanei
la un recurs efectiv în fata unei instante nationale, deci posibilitatea de a
accede la un grad de jurisdictie, nu se poate retine încălcarea art. 15 alin.
(1) si a art. 21 alin. (1) din Constitutie“.
Întrucât nu au intervenit elemente noi
care să determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutia si
considerentele cuprinse în deciziile mentionate îsi mentin valabilitatea si în
cauza de fată.
Curtea retine totodată că, potrivit art.
3041 din Codul de procedură civilă,
“recursul declarat împotriva unei hotărâri care, potrivit legii, nu poate fi
atacată cu apel nu este limitat la motivele de casare prevăzute în art. 304,
instanta putând să examineze cauza sub toate aspectele“, asa încât sunt asigurate
părtii toate garantiile unui proces echitabil.
Pentru motivele arătate, Curtea nu poate
retine nici încălcarea prevederilor art. 2, 7 si 8 din Declaratia Universală a
Drepturilor Omului, cu raportare la prevederile art. 20 din Constitutie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în
temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1–3,
al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2821 alin. 1 din Codul de procedură civilă,
exceptie ridicată de Gheorghe Pană si Luminita Pană în Dosarul nr. 2.360/2005
al Tribunalului Teleorman – Sectia civilă.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data
de 9 februarie 2006.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind aprobarea Listei societătilor nationale, companiilor nationale
si societătilor comerciale aflate sub autoritatea sau în coordonarea
Ministerului Economiei si Comertului, la care se efectuează concedieri
colective în anul 2006 si care vor beneficia de prevederile Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea procesului de restructurare,
reorganizare si privatizare a unor societăti nationale, companii nationale si
societăti comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societătilor
comerciale si regiilor autonome subordonate autoritătilor administratiei
publice locale
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 6 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
8/2003 privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si
privatizare a unor societăti nationale, companii nationale si societăti
comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societătilor comerciale si
regiilor autonome subordonate autoritătilor administratiei publice locale,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
569/2003, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă Lista societătilor
nationale, companiilor nationale si societătilor comerciale aflate sub
autoritatea sau în coordonarea Ministerului Economiei si Comertului, prevăzută
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, la care se
efectuează concedieri colective în anul 2006 si care vor beneficia de
prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
8/2003 privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si
privatizare a unor societăti nationale, companii nationale si societăti
comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societătilor comerciale si
regiilor autonome subordonate autoritătilor administratiei publice locale,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
569/2003, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 2. – (1) Prin ordin al ministrului
economiei si comertului se poate modifica numărul de persoane disponibilizate
pentru oricare dintre societătile comerciale, societătile nationale si
companiile nationale aflate sub autoritatea sau în coordonarea Ministerului
Economiei si Comertului, în limita numărului total prevăzut în anexă, cu
conditia aprobării în prealabil a programului de restructurare si reorganizare.
(2) Ordinul ministrului economiei si
comertului prevăzut la alin. (1) se transmite Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei cu cel putin 15 zile înainte de data
încetării contractului individual de muncă al salariatilor la care se referă.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
Ministrul muncii, solidaritătii sociale
si familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul finantelor publice,
Sebastian Bodu
Bucuresti, 16 martie 2006.
Nr. 349.
ANEXĂ1)
LISTA
societătilor
nationale, companiilor nationale si societătilor comerciale aflate sub
autoritatea sau în coordonarea Ministerului Economiei si Comertului, la care se
efectuează concedieri colective în anul 2006 si care vor beneficia de
prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea
procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a unor societăti
nationale, companii nationale si societăti comerciale cu capital majoritar de
stat, precum si a societătilor comerciale si regiilor autonome subordonate
autoritătilor administratiei publice locale
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
GUVERNUL ROMÂNIEI
OFICIUL REGISTRULUI NATIONAL AL INFORMAfiIILOR SECRETE DE STAT
pentru aprobarea Ghidului INFOSEC tehnic si de implementare privind
centralele telefonice automate de comutatie – DS 10
În
temeiul art. 1 alin. (4) lit. b) si al art. 3 alin. (6) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
153/2002 privind organizarea si functionarea Oficiului Registrului National
al Informatiilor Secrete de Stat, aprobată prin Legea nr.
101/2003, cu modificările si completările ulterioare,
directorul general al Oficiului
Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat emite prezentul ordin.
Art. 1. – Se aprobă Ghidul INFOSEC
tehnic si de implementare privind centralele telefonice automate de comutatie –
DS 10, prevăzut în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. – Ghidul prevăzut la art. 1 este
elaborat de Oficiul Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat
(O.R.N.I.S.S.) în conformitate cu cerintele politicii nationale, care cuprinde
si recomandările NATO si UE privind securitatea sistemelor informatice si de comunicatii
(SIC), precum si cele mai bune practici din statele membre NATO si UE în
domeniul protectiei informatiilor clasificate.
p. Directorul general al Oficiului
Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat,
Sorin Eugen Constantinescu
Bucuresti, 16 martie 2006.
Nr. 174.
*) Anexa se comunică persoanelor juridice de drept public si privat
îndreptătite.
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR SI DEZVOLTĂRII RURALE
privind schimbarea sediului Sucursalei Teritoriale Olt – Arges a
Administratiei Nationale a Îmbunătătirilor Funciare
Având în vedere prevederile art. 12
alin. (1) din Regulamentul de organizare si functionare a Administratiei
Nationale a Îmbunătătirilor Funciare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
1.309/2004, cu modificările si completările ulterioare,
văzând Referatul de aprobare nr. 2.380
din 3 martie 2006 al Administratiei Nationale a Îmbunătătirilor Funciare
privind necesitatea schimbării sediului Sucursalei Teritoriale Olt – Arges a
Administratiei Nationale a Îmbunătătirilor Funciare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr.
155/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale emite următorul ordin:
Art. 1. – Se aprobă schimbarea sediului Sucursalei Teritoriale Olt – Arges a Administratiei Nationale a Îmbunătătirilor Funciare din municipiul Bucuresti, Sos. Oltenitei nr. 35–37, sectorul 4, în municipiul Giurgiu, Str. Sloboziei nr. 193, judetul Giurgiu.
Art. 2. – Administratia Natională a
Îmbunătătirilor Funciare va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. – Prezentul ordin se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale,
Nicolae Flaviu Lazin,
secretar de stat
Bucuresti, 16 martie 2006.
Nr. 194.
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR SI DEZVOLTĂRII RURALE
pentru modificarea anexei nr. 3a) la Ordinul ministrului agriculturii,
pădurilor si dezvoltării rurale nr. 849/2004 privind aprobarea modelelor de
cereri de autorizare pentru activitatea de clasificare a carcaselor, a
modelelor formularelor-tip pentru atestatul de clasificator si pentru
autorizatia de clasificare si a modelelor rapoartelor de clasificare si
registrului agentiilor de clasificare
Având
în vedere prevederile art. 7 alin. (2) si (3), ale art. 8 alin. (2) si (3) si
ale art. 9 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr.
267/2004 privind instituirea Sistemului de clasificare a carcaselor de
porcine, bovine si ovine, cu modificările si completările ulterioare,
în baza Referatului Directiei
implementare politici de cresterea animalelor si procesarea produselor de
origine animală nr. 89.003/2006,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr.
155/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale emite următorul ordin:
Art. I. – Anexa
nr. 3a) la Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale nr.
849/2004 privind aprobarea modelelor de cereri de autorizare pentru
activitatea de clasificare a carcaselor, a modelelor formularelor-tip pentru
atestatul de clasificator si pentru autorizatia de clasificare si a modelelor
rapoartelor de clasificare si registrului agentiilor de clasificare, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.127 din 30 noiembrie 2004, se
modifică si se înlocuieste cu anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. II. –
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale,
Nicolae Flaviu Lazin,
secretar de stat
Bucuresti, 20 martie 2006.
Nr. 195.
ANEXĂ*)
[Anexa
nr. 3a)
la
Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale]
MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI
pentru actualizarea Listei standardelor române care adoptă standardele
europene armonizate referitoare la instalatiile de transport pe cablu pentru
persoane
În conformitate cu prevederile art. 5 alin.
(2) si ale art. 25 din Hotărârea Guvernului nr.
1.009/2004 privind stabilirea conditiilor de punere în functiune a
instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr.
738/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si
Comertului, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul economiei si comertului emite următorul ordin:
Art. 1. – Se aprobă Lista standardelor
române care adoptă standardele europene armonizate referitoare la instalatiile
de transport pe cablu pentru persoane, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. – Ordinul ministrului economiei
si comertului nr.
678/2004 pentru actualizarea Listei standardelor române care adoptă standarde
europene armonizate referitoare la instalatiile de transport pe cablu pentru
persoane, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 924 din 11
octombrie 2004, se abrogă.
Art. 3. – Prezentul ordin se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul economiei si comertului,
Eugen Tapu-Nazare
Bucuresti, 13 martie 2006.
Nr. 198.
ANEXĂ
LISTA
standardelor române care adoptă
standardele europene armonizate referitoare la instalatiile de transport pe
cablu pentru persoane
În Circulara Băncii Nationale a României
nr.
3/2006 privind modificarea ratei rezervei minime obligatorii pentru
mijloacele bănesti în valută, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 175 din 23 februarie 2006, se face următoarea rectificare (care
nu apartine Redactiei “Monitorul Oficial“, Partea I):
– la data emiterii circularei, în loc de: “4 februarie 2006“ se va citi: “14 februarie 2006“.