MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 174 (XVIII) - Nr. 249 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 20 martie 2006
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 45 din 24
ianuarie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 36 alin. (1) din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000
Decizia nr. 67 din 2
februarie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 17 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 32/2002 privind organizarea si
functionarea serviciilor publice de alimentare cu apă si de canalizare si ale
art. 3 lit. c) alin. 1, 2 si 4 din anexa nr. 2 (Regulamentul-cadru al
asociatiilor de proprietari) la Legea locuintei nr. 114/1996
Decizia nr. 69 din 2
februarie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 471 din Legea
nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
196. – Hotărâre
privind aprobarea Normelor metodologice de punere în aplicare a prevederilor
Conventiei internationale din 2001 privind controlul sistemelor antivegetative
dăunătoare utilizate la nave (Conventia AFS)
318. – Hotărâre
pentru modificarea pct. 8 lit. a) si b) din Normele metodologice de aplicare a
Legii nr. 218/2005 privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD prin
preluarea riscului de către fondurile de garantare, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 876/2005
322. – Hotărâre
privind suplimentarea bugetului Cancelariei Primului-Ministru din Fondul de
rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul
2006, pentru Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului în România
323. – Hotărâre
privind aprobarea finantării unor cheltuieli aferente organizării si
desfăsurării, în perioada 25 aprilie–3 mai 2006, a Festivalului International
“Shakespeare“, Craiova
324. – Hotărâre
privind suplimentarea bugetului Ministerului Culturii si Cultelor din Fondul de
rezervă bugetară la dispozitia Guvernului pe anul 2006, în vederea finalizării
lucrărilor la Muzeul Unirii din Iasi
325. – Hotărâre
privind suplimentarea bugetului Ministerului Administratiei si Internelor din
Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de
stat pe anul 2006
326. – Hotărâre
privind alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia
Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2006, pentru judetul Bihor
327. – Hotărâre
privind suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în
bugetul de stat pe anul 2006
328. – Hotărâre
pentru suplimentarea bugetului Ministerului Economiei si Comertului din Fondul
de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe
anul 2006
329. – Hotărâre
pentru aprobarea atestării localitătii Arieseni, judetul Alba, ca statiune
turistică de interes local
330. – Hotărâre
privind rechemarea si numirea unui consul general
331. – Hotărâre
privind eliberarea domnului Avram Aurică din functia publică de subprefect al
judetului Brăila
332. – Hotărâre
privind numirea domnului Popa Dumitru în functia publică de subprefect al
judetului Brăila
333. – Hotărâre
pentru propunerea Înalt Preasfintitului Bartolomeu (Valeriu) Anania,
Arhiepiscop al Vadului, Feleacului si Clujului, în functia de Mitropolit al
Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului în vederea recunoasterii prin decret
al Presedintelui României
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
AL ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
257. – Ordin al ministrului mediului si gospodăririi apelor
pentru modificarea si completarea anexei la Ordinul ministrului mediului si
gospodăririi apelor nr. 1.018/2005 privind înfiintarea în cadrul Directiei
deseuri si substante chimice periculoase a Secretariatului pentru compusi
desemnati
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 24 ianuarie 2006
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 36
alin. (1) din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Ion Tiucă – procuror
Cristina Cătălina Turcu –
magistrat-asistent
Pe
rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 36 alin. (1) din Legea educatiei fizice si sportului nr.
69/2000, exceptie ridicată de Automobil Clubul Român în Dosarul nr.
5.040/civ/2004 al Curtii de Apel Bucuresti – Sectia a VII-a civilă si pentru
cauze privind conflicte de muncă si asigurări sociale.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată
de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Magistratul-asistent informează
completul de judecată că la dosarul cauzei partea Cristian Baciucu a depus o
declaratie autentificată în cuprinsul căreia arată că renuntă la dreptul
pretins, respectiv înfiintarea Federatiei Române de Automobilism, în temeiul
art. 247 din Codul de
procedură civilă.
Având cuvântul cu privire la declaratia
de renuntare, reprezentantul Ministerului Public arată că aceasta nu are
relevantă în cauză, potrivit art. 55 din Legea nr.
47/1992. Curtea constată că declaratia de renuntare nu are relevantă în
ceea ce priveste solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate, fată de
dispozitiile art. 55 din Legea nr.
47/1992, potrivit cărora “Curtea Constitutională, legal sesizată,
procedează la examinarea constitutionalitătii, nefiind aplicabile dispozitiile Codului de procedură civilă
referitoare la suspendarea, întreruperea sau stingerea procesului si nici cele
privind recuzarea judecătorilor.“
Presedintele constată cauza în stare de
judecată si acordă cuvântul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 9 septembrie 2005,
Curtea de Apel Bucuresti – Sectia a VII-a civilă si pentru cauze privind
conflicte de muncă si asigurări sociale a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 36 alin. (1) din Legea
educatiei fizice si sportului nr.
69/2000, exceptie ridicată de Automobil Clubul Român într-o cauză având
ca obiect solutionarea recursurilor formulate împotriva încheierii Tribunalului
Bucuresti – Sectia a V-a civilă, prin care s-a dispus acordarea personalitătii
juridice Federatiei Române de Automobilism.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că, desi
art. 21 alin. (1) lit. f) din Legea nr.
69/2000, cu modificările ulterioare, “stabileste că Automobil Clubul Român
este singura institutie din România abilitată de lege să gestioneze
automobilismul sportiv, abilitare care include atributiile de acordare a
avizelor de conformitate cu cerintele pe care trebuie să le îndeplinească o
structură sportivă ce activează în acest domeniu, art. 36 alin. (1) încalcă
acest drept acordat A.C.R“. În acest fel, consideră autorul exceptiei, textul
criticat încalcă dispozitiile art. 16 alin. (2) din Constitutie.
Curtea de Apel Bucuresti – Sectia a
VII-a civilă si pentru cauze privind conflicte de muncă si asigurări sociale consideră că, “în realitate, prin art. 36 alin. (1) din Legea nr.
69/2000 s-a reglementat o conditie de formă pentru constituirea
federatiilor sportive nationale, respectiv avizul expres al Ministerului
Tineretului si Sportului, fără ca prin aceasta să se aducă atingere
principiului consacrat de art. 16 alin. (2) din Legea fundamentală“. Potrivit
dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile legale criticate sunt constitutionale.
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 36 alin. (1) din Legea nr.
69/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din
9 mai 2000, cu modificările ulterioare, care au următorul cuprins: “Federatiile
sportive nationale se vor constitui numai cu avizul expres al Ministerului
Tineretului si Sportului.“
Se observă că în prezent, potrivit
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
64 din 28 iunie 2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea,
organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul
aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 29 iunie
2003, cu modificările si completările ulterioare, atributiile fostului Minister
al Tineretului si Sportului au trecut, în ceea ce priveste activitatea
sportivă, la Agentia Natională pentru Sport, organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului si în coordonarea directă a primului-ministru.
Dispozitiile art. 36 alin. (1) din legea
criticată sunt considerate de autorul exceptiei ca fiind neconstitutionale în
raport cu prevederile art. 16 alin. (2) din Constitutie, potrivit cărora “Nimeni
nu este mai presus de lege“.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate
invocată, Curtea retine următoarele:
Potrivit art. 2 alin. (1) din Legea nr.
69/2000, “educatia fizică si sportul sunt activităti de interes national
sprijinite de stat“, iar conform art. 35 alin. (1) si (2) din aceeasi lege,
federatiile sportive nationale sunt structuri sportive de interes national si
persoane juridice de drept privat, de utilitate publică, autonome,
neguvernamentale, apolitice si fără scop lucrativ. Înfiintarea federatiilor a
fost conditionată, prin textul de lege criticat, de obtinerea avizului expres
al fostului Minister al Tineretului si Sportului, devenit Agentia Natională
pentru Sport, ceea ce nu contravine alin. (2) al art. 16 din Constitutie, care
prevede că “Nimeni nu este mai presus de lege“.
Faptul că art. 21 alin. (1) lit. f) din
Legea nr.
69/2000 prevede că Automobil Clubul Român este considerat structură
sportivă nu este de natură să determine concluzia că textul criticat ar fi
neconstitutional. Textul de lege invocat recunoaste doar statutul de structură
sportivă pentru Automobil Clubul Român, fără a-i putea conferi si atributii de
autoritate publică.
În consecintă, având în vedere că
atributia în discutie ce revine Agentiei Nationale pentru Sport, în calitate de
autoritate publică statală, este înscrisă în lege, nu se poate retine că
prevederile art. 16 alin. (2) din Constitutie ar fi încălcate.
Pentru considerentele expuse mai sus, în
temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1–3,
al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 36 alin. (1) din Legea
educatiei fizice si sportului nr.
69/2000, exceptie ridicată de Automobil Clubul Român în Dosarul nr.
5.040/civ/2004 al Curtii de Apel Bucuresti – Sectia a VII-a civilă si pentru
cauze privind conflicte de muncă si asigurări sociale.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data
de 24 ianuarie 2006
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 2 februarie 2006
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 32/2002 privind organizarea si
functionarea serviciilor publice de alimentare cu apă si de canalizare si ale
art. 3 lit. c) alin. 1, 2 si 4 din anexa nr. 2 (Regulamentul-cadru al
asociatiilor de proprietari) la Legea locuintei nr. 114/1996
Ion Predescu – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Antonia Constantin – procuror
Cristina Cătălina Turcu –
magistrat-asistent
Pe
rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 17 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
32/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de
alimentare cu apă si de canalizare si a celor ale art. 3 lit. c) alin. 2 si 4
din anexa nr. 2 (Regulamentulcadru al asociatiilor de proprietari) la Legea
locuintei nr. 114/1996, exceptie ridicată de Mircea Nan în Dosarul nr.
5.261/2005 al Judecătoriei Sibiu.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată
de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Presedintele dispune să se facă apelul
si în Dosarul nr. 1.057 D/2005, având ca obiect aceeasi exceptie de
neconstitutionalitate, ridicată de Virginia Băncilă si Maria Imbărus în Dosarul
nr. 5.262/2005 al Judecătoriei Sibiu.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată
de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discutie
conexarea dosarelor sus-mentionate, având în vedere obiectul identic al
exceptiilor ridicate.
Reprezentantul Ministerului Public este
de acord cu conexarea.
Curtea, în temeiul dispozitiilor art. 53
alin. (5) din Legea nr.
47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 1.057 D/2005 la Dosarul nr. 734
D/2005, care este primul înregistrat. Presedintele constată cauza în stare de
judecată si acordă cuvântul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, arătând că
textele de lege criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate în
sustinerea acesteia. Astfel, limitele stabilite prin lege cu privire la dreptul
de proprietate se justifică pentru asigurarea dreptului de administrare a
imobilului, asa cum a statuat Curtea prin Decizia nr.
455 din 20 septembrie 2005. Nu poate fi retinută nici critica cu privire la
încălcarea art. 1 pct. 1 din Primul Protocol aditional la Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, deoarece textele de
lege criticate reglementează folosinta bunurilor conform interesului general,
adică cu respectarea art. 1 pct. 2 din protocolul mentionat.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, retine următoarele:
Prin încheierile din 20 septembrie 2005
si 7 noiembrie 2005, pronuntate în dosarele nr. 5.261/2005 si nr. 5.262/2005, Judecătoria
Sibiu a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
32/2002 si a celor ale art. 3 lit. c) alin. 2 si 4 din anexa nr. 2 la Legea
nr. 114/1996, exceptie ridicată de Mircea Nan, Virginia Băncilă si Maria
Imbărus în cauze având ca obiect obligatia de a face.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorii acesteia sustin, în
esentă, că dispozitiile art. 17 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
32/2002 restrâng dreptul de proprietate al persoanei fizice care locuieste
într-un imobil în care sunt mai multi proprietari, întrucât aceasta nu se poate
separa de ceilalti cu instalatiile de apă si canalizare pentru a achita doar ceea
ce consumă. Se încalcă în acest fel si dispozitiile art. 49 (devenit art. 53
din Constitutia revizuită) privind restrângerea exercitiului unor drepturi sau
al unor libertăti. Totodată, este încălcat principiul egalitătii în drepturi,
consacrat de art. 16 din Constitutie, deoarece ar trebui ca toate persoanele să
utilizeze serviciile publice de gospodărire comunală, iar nu doar
îutilizatorii“ în sensul art. 17 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
32/2002.
Referitor la neconstitutionalitatea
dispozitiilor art. 3 lit. c) alin. 2 si 4 din anexa nr. 2 la Legea locuintei nr.
114/1996, autorii exceptiei sustin că obligarea proprietarului unui
apartament de a rămâne la nesfârsit în indiviziune pentru instalatiile si
părtile care sunt destinate folosirii comune încalcă principiul ocrotirii egale
a dreptului de proprietate privată, indiferent de titular, consacrat de art. 41
alin. (2) [devenit art. 44 alin. (2) din Constitutia revizuită].
Judecătoria Sibiu consideră că dispozitiile legale criticate “nu contravin dispozitiilor
art. 44 si 53 din Constitutie“.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1)
din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. În acest sens arată, în
esentă, că art. 17 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
32/2002 idefineste doar notiunea de utilizator, fără să cuprindă vreo
dispozitie care să îngrădească într-un fel sau altul dreptul de proprietate, în
continutul său, sau exercitarea acestui drept.“
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile legale criticate sunt constitutionale, arătând
că textele de lege criticate “nu sunt de natură a aduce atingere dreptului de
proprietate, întrucât art. 17 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
32/2002 se referă exclusiv la drepturile utilizatorilor de servicii publice
de alimentare cu apă si de canalizare, si nu la exercitarea dreptului de
proprietate“. În ceea ce priveste prevederile art. 3 lit. c) alin. 2 si 4 din
anexa nr. 2 din Legea nr.
114/1996, în punctul de vedere prezentat se precizează că aceste texte,
definind proprietatea comună, “dau expresie competentei legiuitorului de a
stabili continutul si limitele dreptului de proprietate privată, conform art.
44 alin. (1) teza a doua din Constitutie“.
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 17 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr.
32/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de
alimentare cu apă si de canalizare, cu modificările si completările ulterioare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 2 februarie
2002, precum si cele ale art. 3 lit. c) alin. 2 si 4 din anexa nr. 2
(Regulamentul-cadru al asociatiilor de proprietari) la Legea locuintei nr.
114/1996, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 393
din 31 decembrie 1997, cu modificările si completările ulterioare.
Este de observat în legătură cu obiectul
exceptiei că, desi autorul acesteia indică în mod expres alin. 2 si 4
ale art. 3 lit. c) din anexa nr. 2 la Legea nr. 114/1996, în realitate, din
motivarea acesteia si mai ales prin reproducerea textului pe care îl consideră
neconstitutional, rezultă că se referă si la alin. 1 al articolului respectiv.
În consecintă, Curtea urmează a se
pronunta asupra dispozitiilor art. 17 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
32/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare
cu apă si de canalizare si ale art. 3 lit. c) alin. 1, 2 si 4 din anexa nr. 2
(Regulamentul-cadru al asociatiilor de proprietari) la Legea locuintei nr.
114/1996.
Textele de lege criticate au următorul
cuprins:
– Art. 17 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr.
32/2002: “Utilizator al serviciilor publice de alimentare cu apă si de
canalizare poate fi orice persoană fizică sau juridică, proprietară sau cu
împuternicire de proprietar al unui imobil având bransament propriu de apă
potabilă sau racord propriu de canalizare si care beneficiază pe bază de
contract de serviciile operatorului.“;
– Art. 3 lit. c) alin. 1, 2 si 4 din
anexa nr. 2 (Regulamentul-cadru al asociatiilor de proprietari) la Legea
locuintei nr.
114/1996: “Termenii utilizati în prezentul regulament au următorul
înteles:
[...] c) Prin proprietate comună se întelege toate părtile dintr-o clădire aflată
în proprietate, care nu sunt apartamente si care sunt destinate folosirii în
comun de către toti proprietarii din acea clădire.
Proprietatea comună este indivizibilă si
este detinută de proprietarii apartamentelor individuale, conform cotelor
calculate. [...]
Proprietatea comună include instalatii
ale clădirii aflate în folosintă comună cu care a fost înzestrată clădirea în
timpul constructiei sau cu care a fost dotată mai târziu de către proprietari,
ca de exemplu: canale pluviale, paratrăsnete, antene, instalatii de telefonie,
instalatii electrice, conducte de apă, sisteme de încălzire si conducte de gaze
care pot trece prin proprietatea comună până la punctele de distributie din
apartamentele individuale.“
Critica de neconstitutionalitate constă
în sustinerea că prevederile legale supuse controlului încalcă dispozitiile
constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2) privind egalitatea în drepturi,
ale art. 41 alin. (2) teza întâi [devenit art. 44 alin. (2) teza întâi din
Constitutia revizuită] privind protectia egală a proprietătii private,
indiferent de titular, precum si pe cele ale art. 49 (devenit art. 53 din
Constitutia revizuită) privind restrângerea exercitiului unor drepturi sau al
unor libertăti.
De asemenea, autorul invocă în
sustinerea exceptiei si încălcarea art. 1 din Primul Protocol aditional la
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea retine următoarele:
Coproprietatea fortată permite, datorită
naturii bunului comun, exercitarea mai liberă de către fiecare coproprietar a
drepturilor sale asupra bunului respectiv, dar, în acelasi timp, impune si
obligatii, printre care obligatia de a suporta proportional cu cota-parte a
fiecăruia cheltuielile de întretinere si conservare a bunului comun.
Critica de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 lit. c) alin. 1, 2 si 4 din anexa nr. 2 la Legea locuintei
nr.
114/1996 în raport cu prevederile art. 44 alin. (2) teza întâi din
Constitutie nu poate fi retinută, deoarece regimul de proprietate comună
perpetuă si fortată asupra instalatiilor din clădirile cu mai multe
apartamente, instalatii aflate în folosintă comună, se încadrează în
dispozitiile constitutionale ale art. 44 alin. (1) teza a doua, potrivit cărora
prin lege se stabilesc continutul si limitele dreptului de proprietate.
În acest sens, Curtea s-a pronuntat prin
Decizia nr.
455 din 20 septembrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 935 din 20 octombrie 2005, statuând că “limitele aduse prin lege
dreptului de proprietate, în spetă asupra părtilor destinate folosirii în comun
de către toti proprietarii dintr-o clădire cu mai multe locuinte, se justifică
constitutional prin asigurarea posibilitătii efective de administrare,
folosire, întretinere si exploatare a imobilului în interesul tuturor
proprietarilor de locuinte din acel imobil“.
Nu poate fi retinută asadar nici
încălcarea art. 53 din Constitutie, de vreme ce limitele impuse dreptului de
proprietate sunt stabilite prin textele de lege criticate, iar acestea se
justifică prin necesitatea respectării drepturilor tuturor proprietarilor
dintr-o clădire cu mai multe locuinte.
Curtea retine că protectia proprietătii private, garantată prin art. 1 pct. 1 din Primul Protocol aditional la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, nu exclude, ci, dimpotrivă, presupune dreptul statului de a reglementa folosinta bunurilor, conform interesului general, potrivit art. 1 pct. 2 din acelasi act international. Asa fiind, nu se poate retine încălcarea prin textele de lege criticate a art. 1 pct. 1 din Primul Protocol aditional la Conventie, deoarece limitarea dreptului de proprietate se datorează necesitătii ca statul să reglementeze folosinta bunurilor aflate în coproprietate fortată si perpetuă, conform interesului general.
Curtea constată că prevederile art. 17
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
32/2002 definesc doar notiunea de utilizator al serviciilor publice de
alimentare cu apă si de canalizare, fără a cuprinde vreo dispozitie care să
încalce art. 44 alin. (2) teza întâi din Constitutie privind protectia egală a
proprietătii private, indiferent de titular, art. 53 privind restrângerea
exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti, din Legea fundamentală,
precum si art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Curtea observă că atât art. 17 alin. (1)
din Ordonanta Guvernului nr.
32/2002, cât si art. 3 lit. c) alin. 1, 2 si 4 din anexa nr. 2 la Legea
locuintei nr.
114/1996 nu aduc atingere art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie,
întrucât se aplică tuturor celor aflati în situatia prevăzută în ipoteza normei
legale, fără nici o discriminare pe considerente arbitrare.
Curtea retine că referirea autorului
exceptiei la unele necorelări care ar exista între reglementarea criticată si
unele dispozitii din Codul civil sau din Legea serviciilor publice de
gospodărie comunală nr.
326/2001 nu are relevantă, întrucât coordonarea legislativă este de
competenta autoritătii legiuitoare, iar nu a instantei de contencios
constitutional.
Pentru considerentele expuse mai sus, în
temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1–3,
al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr.
32/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de
alimentare cu apă si de canalizare si a celor ale art. 3 lit. c) alin. 1, 2 si
4 din anexa nr. 2 (Regulamentul-cadru al asociatiilor de proprietari) la Legea
locuintei nr.
114/1996, exceptie ridicată de Mircea Nan în Dosarul nr. 5.261/2005 al
Judecătoriei Sibiu si de Virginia Băncilă si Maria Imbărus în Dosarul nr.
5.262/2005 al aceleiasi instante.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data
de 2 februarie 2006.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 2 februarie 2006
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 471 din Legea nr. 137/2002 privind
unele măsuri pentru accelerarea privatizării
Ion Predescu – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Antonia Constantin – procuror
Cristina Cătălina Turcu –
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 471 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
208/2002, exceptie ridicată de Societatea de Investitii Financiare
“Moldova“ – S.A. în Dosarul nr. 2.784/COM/2003 al Tribunalului Constanta –
Sectia comercială.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Presedintele constată cauza în stare de
judecată si acordă cuvântul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, invocând în acest
sens jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 20 noiembrie 2003, Tribunalul
Constanta – Sectia comercială a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 471 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
208/2002, exceptie ridicată de Societatea de
Investitii Financiare “Moldova“ – S.A. într-o cauză având ca obiect actiunea în
anulare a unei hotărâri a Consiliului de Administratie al Societătii Comerciale
“Santierul Naval“ – S.A. din Constanta.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în
esentă, că textul de lege criticat “introduce o exceptie de la prevederile
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
28/2002 de natură să creeze un dezechilibru între actionarul majoritar si
ceilalti actionari ai unei societăti comerciale“. De asemenea, se arată că
“prevederile art. 471 sunt de natură să aducă grave atingeri dreptului de proprietate al
actionarilor minoritari în ceea ce priveste actiunile pe care acestia le detin,
prin faptul că aplicarea Ordonantei de urgentă nr.
208/2002 [...] va conduce la reducerea substantială a cotelor din capitalul
social pe care le detin acesti actionari minoritari“. Autorul exceptiei invocă,
în sustinerea acesteia, încălcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 41
privind ocrotirea proprietătii, coroborate cu art. 135 din Legea fundamentală,
devenite, după revizuirea acesteia, art. 44 si 136.
Tribunalul Constanta – Sectia comercială
consideră că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată. Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, invocând în acest sens
jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitia legală criticată este constitutională, asa cum a
statuat Curtea în jurisprudenta sa.
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie dispozitiile
art. 471 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
208/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării.
În realitate, obiectul exceptiei îl
constituie dispozitiile art. 471 din Legea nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, introdus
prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
208/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 961 din
28 decembrie 2002, aprobată prin Legea nr.
540/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 910 din
19 decembrie 2003, modificată prin Ordonanta Guvernului nr.
36/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 90 din
31 ianuarie 2004, aprobată prin Legea nr.
191/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din
26 mai 2004.
Dispozitiile legale criticate au
următorul cuprins: “Sunt exceptate de la prevederile Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si
pietele reglementate, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
525/2002, cu modificările ulterioare, operatiunile de majorare a
capitalului social efectuate în conformitate cu prevederile art. 14 si 22 din
prezenta lege, precum si cele efectuate în conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr.
25/2002 privind unele măsuri de urmărire a executării obligatiilor asumate
prin contractele de privatizare a societătilor comerciale, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
506/2002, cu modificările si completările ulterioare.“
În esentă, critica de
neconstitutionalitate constă în sustinerea că textul de mai sus încalcă dreptul
de proprietate al actionarilor la societătile comerciale la care statul este
actionar majoritar asupra actiunilor emise de societătile respective, drept
ocrotit de dispozitiile art. 41 [devenit art. 44 din Constitutia revizuită] si
art. 135 [devenit art. 136 din Constitutia revizuită].
Desi autorul exceptiei se referă la
dispozitiile art. 41 [devenit art. 44 din Constitutia revizuită] si art. 135
[devenit art. 136 din Constitutia revizuită], din motivarea acesteia rezultă
că, în realitate, sunt vizate numai dispozitiile art. 44 alin. (2) teza întâi
privind garantarea si ocrotirea în mod egal de lege a proprietătii private,
indiferent de titular, si cele ale art. 136 alin. (5) privind inviolabilitatea
proprietătii private, în conditiile legii organice.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constată că asupra constitutionalitătii
dispozitiilor art. 471 din
Legea nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării s-a pronuntat
prin numeroase decizii, respingând de fiecare dată exceptia cu acelasi obiect.
Astfel, prin Decizia nr.
275 din 26 mai 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 670 din 27 iulie 2005, Curtea Constitutională a statuat că textele de lege
criticate nu încalcă prevederile constitutionale privind protectia proprietătii
private, întrucât operatiunea de majorare a capitalului social nu duce la un
transfer de proprietate si, în consecintă, nu afectează posesia actiunilor
detinute de alti actionari. Totodată, prin aceeasi decizie, Curtea a retinut
că, în situatia în care s-ar admite că majorarea de capital cu consecinta diminuării
ponderii actiunilor detinute de unii actionari poate avea semnificatia unei
limitări a unor drepturi ce decurg din dreptul de proprietate asupra
actiunilor, aceasta “este justificată de interesul general al diminuării
participatiei statului în economie, prin privatizarea societătilor la care
statul este unic sau principal actionar“, obiectiv în deplină concordantă cu
dispozitiile art. 135 din Constitutie.
Întrucât nu au intervenit elemente noi
care să determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutia si
considerentele cuprinse în decizia mentionată îsi mentin valabilitatea si în
cauza de fată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în
temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1–3,
al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 471 din Legea nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, exceptie
ridicată de Societatea de Investitii Financiare “Moldova“ – S.A. în Dosarul nr.
2.784/COM/2003 al Tribunalului Constanta – Sectia comercială.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data
de 2 februarie 2006.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind aprobarea Normelelor metodologice de punere în aplicare a
prevederilor Conventiei internationale din 2001 privind controlul sistemelor
antivegetative dăunătoare utilizate la nave (Conventia AFS)
În
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 2 din Legea nr.
585/2004 pentru aderarea la Conventia internatională din 2001 privind
controlul sistemelor antivegetative dăunătoare utilizate la nave, adoptată la
Conferinta Organizatiei Maritime Internationale la Londra la 5 octombrie 2001,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă Normele metodologice
de punere în aplicare a prevederilor Conventiei internationale din 2001 privind
controlul sistemelor antivegetative dăunătoare utilizate la nave (Conventia
AFS), denumite în continuare Norme metodologice, prevăzute în anexa*)
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. – (1) Autoritatea Navală Română
poate încredinta operatiunile de prelevare si analizare a esantioanelor din
sistemele antivegetative, prevăzute la art. 28 alin. (2) din Normele
metodologice, oricărui laborator care are implementat un sistem de management
al calitătii; standardul de referintă este SR EN ISO/CEI 17025:2001 “Cerinte
generale pentru competenta laboratoarelor de încercări si etalonări“ sau altul
echivalent, în conformitate cu procedurile prevăzute de legislatia internă în
vigoare privind achizitiile publice.
(2) Încredintarea operatiunilor
prevăzute la alin. (1) se face în baza unui contract prin care trebuie să se
convină, printre altele, asupra răspunderii privind rezultatele analizelor
contestate de proprietarul sau operatorul navei si asupra angajamentului
laboratorului că va respecta instructiunile cuprinse în anexa nr. 5 la Normele
metodologice si în apendicele la aceasta.
Art. 3. – Autoritatea Navală Română va duce
la îndeplinire prevederile prezentei hotărâri.
Art. 4. – Prezenta hotărâre intră în
vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Ministrul mediului si gospodăririi
apelor,
Sulfina Barbu
Ministrul afacerilor externe,
Mihai Răzvan Ungureanu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 9 februarie 2006.
Nr. 196.
*) Anexa se publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 249 bis abonament, care se poate achizitiona si de la Centrul pentru
relatii cu publicul al Regiei Autonome “Monitorul Oficial“, Bucuresti, sos.
Panduri nr. 1.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea pct. 8 lit. a) si b) din Normele metodologice de
aplicare a Legii nr. 218/2005 privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD
prin preluarea riscului de către fondurile de garantare, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 876/2005
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. II din Ordonanta Guvernului nr.
10/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr.
218/2005 privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD prin preluarea
riscului de către fondurile de garantare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. – La punctul 8 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.
218/2005 privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD prin preluarea
riscului de către fondurile de garantare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
876/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 739 din
15 august 2005, literele a) si b) se modifică si vor avea următorul cuprins:
“a) constituirea plafonului anual de
garantare, cu o expunere de până la 5 ori. Valoarea totală a garantiilor care
pot fi acordate în anul următor în baza prevederilor Legii nr.
218/2005 nu va putea depăsi de 5 ori suma primită si dobânzile acumulate
până la finele fiecărui an, din care se vor deduce soldurile garantiilor
acordate deja si sumele cuvenite fondurilor de garantare din comisionul de
garantare datorat de fermierii privati – persoane fizice autorizate si
asociatiile familiale, constituite conform legii, beneficiare de fonduri
SAPARD.
Plafonul anual de garantare se va
calcula de către fondurile de garantare odată cu bugetul de venituri si
cheltuieli pe anul următor, se va aproba de Ministerul Agriculturii, Pădurilor
si Dezvoltării Rurale si se va repartiza pe institutiile de credit finantatoare
cu care acestea au încheiate conventii de lucru.
Valorile maxime ale creditelor acordate
de institutiile de credit pentru cofinantarea Programului SAPARD, care pot fi
garantate de fondurile de garantare, acoperă cheltuielile eligibile si
neeligibile pentru realizarea proiectelor din cadrul măsurilor 1.1
«Îmbunătătirea prelucrării si marketingului produselor agricole si piscicole»,
1.2 «Îmbunătătirea structurilor în vederea realizării controlului de calitate,
veterinar si fitosanitar, pentru calitatea produselor alimentare si pentru
protectia consumatorilor»,
2.1. «Îmbunătătirea si dezvoltarea
infrastructurii rurale»,
3.1. «Investitii în exploatatii
agricole», 3.4. «Dezvoltarea si diversificarea activitătilor economice care să
genereze activităti multiple si venituri alternative» si 3.5 «Silvicultură» din
Programul SAPARD;
b) acoperirea riscului asumat de
fondurile de garantare din garantiile acordate pe seama Fondului (suma
garantată), prin plata soldului garantiei, în cazul contractelor de garantare
executate de institutiile de credit pentru împrumutatii care nu îsi îndeplinesc
obligatiile asumate prin contractele de credit.
Fondurile de garantare, la solicitarea
institutiilor de credit, vor putea acorda garantii sindicalizate care pot
acoperi integral valoarea creditului acordat pentru realizarea proiectelor din
Programul SAPARD, dobânda urmând a fi garantată de împrumutati.
– riscul garantat asumat de fondurile de
garantare constă în plata garantiei (sold) ulterior declarării exigibilitătii
obligatiilor debitorului stabilite prin contractul de credit.
Asumarea
riscului de către fondurile de garantare se face proportional, pe măsura
acordării si rambursării creditului (potrivit graficului de esalonare si
efectuării plătilor). Valoarea garantiei acordate se reduce cu suma ratelor
rambursate de către beneficiarul de credit, proportional cu procentul de
garantare prevăzut în contractele de garantare încheiate între institutiile de
credit si fondurile de garantare.
– suma garantată reprezintă suma maximă
până la care fondurile de garantare răspund în cazul producerii riscului
garantat, în limita garantiei acordate prin contractul de garantare, si anume
până la 100% din valoarea creditului de investitii pe termen scurt, mediu si
lung de Fondul de Garantare a Creditului Rural – S.A. si, respectiv, până la
70% din valoarea creditului de investitii pe termen scurt, mediu si lung de
Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici si
Mijlocii.
Pentru suma garantată (valoarea garantiei
acordate de fondurile de garantare) institutiile de credit vor solicita
debitorilor să emită un bilet la ordin stipulat fără protest, cu scadentă la
vedere, de valoare egală cu suma garantată pe care creditorul îl va gira fără
drept de regres fondurilor de garantare la momentul executării contractului de
garantare.
Garantiile se vor acorda la solicitarea
institutiilor de credit, pe baza documentatiei de credit aprobate de acestea si
a normelor proprii de lucru ale fondurilor de garantare, fără a solicita
garantii din partea împrumutatilor.
– soldul garantiei reprezintă soldul
creditului la care se aplică procentul de garantare prevăzut în contractul de
garantare, sumă pe care fondurile de garantare sunt obligate să o plătească
creditorilor în cazul în care
împrumutatul este declarat exigibil.
Plata sumei garantate/soldul acesteia se
va face de către fondurile de garantare numai dacă s-au respectat prevederile
contractului de garantare încheiat între părti si în conditiile în care
institutiile de credit au initiat procedurile judiciare împotriva debitorului
si girează biletul la ordin emis de împrumutat în favoarea institutiilor de
credit;“.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale,
Gheorghe Flutur
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 8 martie 2006.
Nr. 318.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind suplimentarea bugetului Cancelariei Primului-Ministru din Fondul
de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe
anul 2006, pentru Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului în România
În
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 30 alin. (2) din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, si al art.
11 lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2006 nr.
379/2005,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se suplimentează bugetul
Cancelariei Primului-Ministru, pentru Institutul de Investigare a Crimelor
Comunismului în România, din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia
Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2006, la capitolul 51.01
“Autorităti publice si actiuni externe“, titlul 51 “Transferuri între unităti
ale administratiei publice centrale“, art. 51.01 “Transferuri curente“, alin.
51.01.01 “Transferuri către institutii publice“, cu suma de 6.000 mii lei
(RON).
Art. 2. – Se autorizează Ministerul
Finantelor Publice, la cererea ordonatorului principal de credite, să introducă
modificările prevăzute la art. 1 în structura bugetului de stat si în volumul
si structura bugetului Cancelariei Primului-Ministru pe anul 2006.
Art. 3. – Cu sumele rămase neutilizate
până la data de 10 decembrie 2006, la propunerea ordonatorului principal de
credite se reîntregeste Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului,
prevăzut în bugetul de stat pe anul 2006.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Frâncu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 16 martie 2006.
Nr. 322.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind aprobarea finantării unor cheltuieli aferente organizării si
desfăsurării, în perioada 25 aprilie–3 mai 2006, a Festivalului International
“Shakespeare“, Craiova
Având
în vedere prevederile art. 23 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
10/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
146/2005, cu modificările si completările ulterioare,
în temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 30 alin. (2) din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, precum si
al art. 11 lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2006 nr.
379/2005,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – (1) Se aprobă suplimentarea
bugetului Ministerului Culturii si Cultelor pe anul 2006, la capitolul 67.01
“Cultură, recreere si religie“, titlul “Transferuri între unitătile
administratiei publice“, cu suma de 600 mii lei (RON), din Fondul de rezervă
bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2006,
pentru finantarea cheltuielilor aferente organizării si desfăsurării, în
perioada 25 aprilie–3 mai 2006, a Festivalului International “Shakespeare“,
Craiova.
(2) Suma prevăzută la alin. (1) poate fi
utilizată pentru finantarea, în conditiile legii, a tuturor categoriilor de cheltuieli
legate de pregătirea, organizarea si desfăsurarea în bune conditii a
Festivalului International “Shakespeare“, Craiova, de îndeplinirea obligatiilor
asumate prin contractele interne si internationale încheiate, inclusiv de
finantarea transportului international.
Art. 2. – Ministerul Finantelor Publice
este autorizat să introducă, la propunerea ordonatorului principal de credite,
modificările corespunzătoare în structura bugetului de stat si în volumul si
structura bugetului Ministerului Culturii si Cultelor pe anul 2006.
Art. 3. – Cu sumele rămase neutilizate
se reîntregeste Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului până la
data de 30 noiembrie 2006.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul culturii si cultelor,
Adrian Iorgulescu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 16 martie 2006.
Nr. 323.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind suplimentarea bugetului Ministerului Culturii si Cultelor din
Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului pe anul 2006, în vederea
finalizării lucrărilor la Muzeul Unirii din Iasi
În
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 30 alin. (2) din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, si al art.
11 lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2006 nr.
379/2005,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă suplimentarea
bugetului Ministerului Culturii si Cultelor pe anul 2006, din Fondul de rezervă
bugetară la dispozitia Guvernului pe anul 2006, cu suma de 1.500 mii lei (RON),
la capitolul 67.01 “Cultură, recreere si religie“, titlul 51 “Transferuri între
unităti ale administratiei publice“, pentru Complexul Muzeal National “Moldova“
din Iasi, în vederea finalizării lucrărilor la Muzeul Unirii din Iasi.
Art. 2. – Se autorizează Ministerul
Finantelor Publice să introducă, la propunerea ordonatorului principal de
credite, modificările corespunzătoare în structura bugetului de stat si în
volumul si structura bugetului Ministerului Culturii si Cultelor pe anul 2006.
Art. 3. – Ministerul Culturii si
Cultelor si organele abilitate de lege vor controla modul de utilizare a sumei
alocate, potrivit prezentei hotărâri, în conformitate cu prevederile legale.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul culturii si cultelor,
Adrian Iorgulescu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 16 martie 2006.
Nr. 324.
privind suplimentarea bugetului Ministerului Administratiei si
Internelor din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în
bugetul de stat pe anul 2006
În
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 30 alin. (2) din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, si al art.
11 lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2006 nr.
379/2005,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă suplimentarea
bugetului Ministerului Administratiei si Internelor pe anul 2006, din Fondul de
rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul
2006, cu suma de 32.540 mii lei (RON), conform anexei care face parte integrantă
din prezenta hotărâre.
Art. 2. – Ministerul Finantelor Publice
este autorizat să introducă, la propunerea ordonatorului principal de credite,
modificările corespunzătoare în structura bugetului de stat si în volumul si
structura bugetului Ministerului Administratiei si Internelor pe anul 2006.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 16 martie 2006.
Nr. 325.
ANEXĂ
privind suplimentarea bugetului
Ministerului Administratiei si Internelor din Fondul de rezervă bugetară la
dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2006
Explicatii |
Cod |
Suma – mii lei – (RON) |
CHELTUIELI – TOTAL GENERAL |
5000 |
32.540 |
BUGET DE STAT |
5001 |
32.540 |
BUNURI SI SERVICII |
20 |
18.200 |
ACTIVE NEFINANCIARE |
71 |
14.340 |
ORDINE PUBLICĂ SI SIGURANTĂ NATIONALĂ |
6101 |
32.540 |
BUNURI SI SERVICII |
20 |
18.200 |
ACTIVE NEFINANCIARE |
71 |
14.340 |
– constructii – investitii în continuare |
710101 |
2.072 |
– constructii – alte cheltuieli de investitii |
710101 |
2.168 |
– masini, echipamente si mijloace de transport |
710102 |
10.100 |
privind alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia
Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2006, pentru judetul Bihor
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 30 alin. (2) si (3) din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările
ulterioare, si al art. 11 lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2006 nr.
379/2005,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă suplimentarea
sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor
locale pe anul 2006, cu suma de 1.700 mii lei (RON), pentru judetul Bihor, din
Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de
stat pe anul 2006, si alocarea acesteia bugetului local al orasului Nucet
pentru finantarea Centrului medico-social de psihiatrie Nucet.
Art. 2. – Ordonatorul principal de
credite răspunde de modul de utilizare, în conformitate cu dispozitiile legale,
a sumei alocate potrivit prevederilor art. 1.
Art. 3. – Ministerul Finantelor Publice
este autorizat să introducă modificările corespunzătoare în volumul si în
structura bugetului de stat pe anul 2006.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 16 martie 2006.
Nr. 326.
privind suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia
Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2006
În
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, al art. 30 alin. (2)
din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, si al art.
11 lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2006 nr.
379/2005,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă suplimentarea
bugetului Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului din Fondul
de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe
anul 2006, cu suma de 402 mii lei (RON), reprezentând contravaloarea a 110.000
euro, la capitolul 84.01 “Transporturi“, subcapitolul 84.01.01 “Administratie
centrală“, titlul “Alte transferuri“, pozitia “Programe PHARE si alte programe
cu finantare nerambursabilă“, în vederea îndeplinirii angajamentelor financiare
ale părtii române în cadrul programului comunitar “Marco Polo“.
Art. 2. – Se autorizează Ministerul
Finantelor Publice, la propunerea ordonatorului principal de credite, să
introducă modificările prevăzute la art. 1 în structura bugetului de stat si în
volumul si structura bugetului Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului pe anul 2006.
Art. 3. – Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului răspunde de modul de utilizare, în conformitate cu
prevederile legale, a sumelor alocate potrivit prevederilor prezentei hotărâri.
Art. 4. – Cu sumele rămase neutilizate
până la data de 10 decembrie 2006, la propunerea ordonatorului principal de
credite se reîntregeste Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 16 martie 2006.
Nr. 327.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru suplimentarea bugetului Ministerului Economiei si Comertului din
Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de
stat pe anul 2006
În
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, al art. 30 alin. (2)
din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, si al art.
11 lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2006 nr.
379/2005,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă suplimentarea
bugetului Ministerului Economiei si Comertului pe anul 2006 cu suma de 3.885
mii lei (RON), din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului,
prevăzut în bugetul de stat pe anul 2006, la capitolul 80.01 “Actiuni generale
economice, comerciale si de muncă“, titlul 10 “Cheltuieli de personal“, în
vederea asigurării fondurilor necesare finantării celor 93 de posturi
nou-create, conform Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
1/2006 privind unele măsuri pentru întărirea capacitătii administrative a
României pentru integrarea în Uniunea Europeană.
Art. 2. – Se autorizează Ministerul
Finantelor Publice, la cererea ordonatorului principal de credite, să introducă
modificările prevăzute la art. 1 în structura bugetului de stat si în volumul
si structura bugetului Ministerului Economiei si Comertului pe anul 2006.
Art. 3. – Cu sumele rămase neutilizate
până la data de 10 decembrie 2006, la propunerea ordonatorului principal de
credite, se reîntregeste Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului,
prevăzut în bugetul de stat pe anul 2006.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei si comertului,
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 16 martie 2006.
Nr. 328.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea atestării localitătii Arieseni, judetul Alba, ca statiune
turistică de interes local
În
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 10 din Ordonanta Guvernului nr.
58/1998 privind organizarea si desfăsurarea activitătii de turism în
România, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
755/2001, cu modificările ulterioare, si potrivit art. 5 din Hotărârea
Guvernului nr.
1.122/2002 pentru aprobarea conditiilor si a procedurii de atestare a
statiunilor turistice, precum si pentru declararea unor localităti ca statiuni
turistice de interes national, respectiv local, cu completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă atestarea localitătii
Arieseni, judetul Alba, ca statiune turistică de interes local.
Art. 2. – Sectiunea “Statiuni turistice
de interes local“ din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
1.122/2002 pentru aprobarea conditiilor si a procedurii de atestare a
statiunilor turistice, precum si pentru declararea unor localităti ca statiuni
turistice de interes national, respectiv local, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 770 din 23 octombrie 2002, cu completările
ulterioare, se completează în mod corespunzător.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 16 martie 2006.
Nr. 329.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind rechemarea si numirea unui consul general
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Domnul Ovidiu Grecea se
recheamă din calitatea de consul general, sef al Consulatului General al
României la Sydney, Australia.
Art. 2. – Domnul Ovidiu Grecea îsi va
încheia misiunea în termen de cel mult 90 de zile de la publicarea prezentei
hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. – Începând cu data încheierii
misiunii domnului Ovidiu Grecea, domnul Marius Dragolea se numeste în functia
de consul general, sef al Consulatului General al României la Sydney,
Australia.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul afacerilor externe,
Lucian Leustean,
secretar de stat
Bucuresti, 16 martie 2006.
Nr. 330.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind eliberarea domnului Avram Aurică din functia publică de
subprefect al judetului Brăila
Având
în vedere prevederile art. 84 alin. (1) lit. e) din Legea nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, precum si prevederile Decretului
Presedintelui României nr.
259/2006 pentru numirea unui procuror,
în temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. – Domnul Avram Aurică se
eliberează din functia publică de subprefect al judetului Brăila.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Bucuresti, 16 martie 2006.
Nr. 331.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind numirea domnului Popa Dumitru în functia publică de subprefect
al judetului Brăila
Având
în vedere prevederile art. 45 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale
functionarilor publici pentru anul 2006,
în temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. – Domnul Popa Dumitru se
numeste în functia publică de subprefect al judetului Brăila, până la
organizarea concursului în vederea ocupării definitive a postului.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Bucuresti, 16 martie 2006.
Nr. 332.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru propunerea Înalt Preasfintitului Bartolomeu (Valeriu) Anania,
Arhiepiscop al Vadului, Feleacului si Clujului, în functia de Mitropolit al
Clujului, Albei, Crisanei
si Maramuresului în vederea recunoasterii prin decret al Presedintelui
României
În
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, precum si al art. 21 alin. (1) din Decretul-lege nr.
177/1948 pentru regimul general al cultelor religioase din România, cu
modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. – Se propune Presedintelui
României recunoasterea, prin decret, în functia de Mitropolit al Clujului,
Albei, Crisanei si Maramuresului a Înalt Preasfintitului Bartolomeu (Valeriu)
Anania, Arhiepiscop al Vadului, Feleacului si Clujului.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul culturii si cultelor,
Adrian Iorgulescu
Bucuresti, 16 martie 2006.
Nr. 333.
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODĂRIRII APELOR
pentru modificarea si completarea anexei la Ordinul ministrului mediului
si gospodăririi apelor nr. 1.018/2005 privind înfiintarea în cadrul Directiei
deseuri si substante chimice periculoase a Secretariatului pentru compusi
desemnati
În
temeiul art. 5 alin. (8) din Hotărârea Guvernului nr.
408/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului si
Gospodăririi Apelor, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul mediului si gospodăririi
apelor emite prezentul ordin.
Art. I. – Anexa
la Ordinul ministrului mediului si gospodăririi apelor nr.
1.018/2005 privind înfiintarea în cadrul Directiei deseuri si substante
chimice periculoase a Secretariatului pentru compusi desemnati, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 966 din 1 noiembrie 2005, se
modifică si se completează după cum urmează:
1. La articolul 2, litera d) va avea
următorul cuprins:
“d) urmăreste executarea activitătilor
din planurile de eliminare/decontaminare întocmite de operatorii economici si
aprobate de autoritătile teritoriale de protectie a mediului si ia toate
măsurile care se impun pentru încadrarea în termenele prevăzute în aceste
planuri.“
2. După articolul 2 se introduc 3 noi
articole, articolele 21, 22 si 23, cu
următorul cuprins:
“Art.21. – Echipamentul continând PCB-uri, care nu constituie subiect de
inventariere conform art. 7 din Hotărârea Guvernului nr.
173/2000 pentru reglementarea regimului special privind gestiunea si
controlul bifenililor policlorurati si ale altor compusi similari, cu modificările
ulterioare, desemnati si care reprezintă o componentă a unui alt echipament, va
fi îndepărtat si colectat separat atunci când echipamentul din care face parte
este scos din uz, reciclat sau eliminat.
Art. 22. – (1) În sensul prezentului ordin, prin eliminare/decontaminare se
întelege:
a) eliminare – operatiunile
prevăzute în anexa nr. II A la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
78/2000 privind regimul deseurilor, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr.
426/2001;
b) decontaminare – operatiunile
care au în vedere reutilizarea, reciclarea sau eliminarea în conditii de
sigurantă a echipamentelor, obiectelor, materialelor sau fluidelor contaminate
cu PCB, aflate în posesia unui detinător, si operatiunile de înlocuire a
fluidelor care nu contin PCB;
c) detinător de PCB-uri –
persoana fizică sau juridică posesoare de PCB-uri si/sau de alti compusi
desemnati, enumerati la art. 3 din Hotărârea Guvernului nr.
173/2000 privind gestiunea si controlul bifenililor policlorurati si ale
altor compusi desemnati.
(2) Se interzice stivuirea
transformatorilor cu PCB.
Art. 23. – (1) Echipamentele care contin fluide cu PCB-uri între 0,05% si
0,005% din greutatea acestora pot fi inventariate, solicitându-se numai
următoarele date:
a) numele si adresa detinătorului;
b) localizarea si descrierea
echipamentului;
c) data declaratiei.
(2) Aceste echipamente pot fi etichetate
ca PCB-uri contaminate cu mai putin de 0,05% si vor fi decontaminate sau
eliminate la sfârsitul ciclului lor de viată în următoarele conditii:
a) înlocuirea fluidului ce nu contine
PCB să se realizeze cu cele mai mici riscuri;
b) înlocuirea fluidului trebuie să nu
compromită eliminarea ulterioară a PCB-urilor;
c) după decontaminare eticheta
transformatorului să fie înlocuită cu eticheta prevăzută în anexa nr. 4 la
Hotărârea Guvernului nr.
173/2000.“
Art. II. –
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul mediului si gospodăririi
apelor,
Sulfina Barbu
Bucuresti, 13 martie 2006.
Nr. 257.