MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 174 (XVIII) - Nr. 597 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 11 iulie 2006
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 509 din 15 iunie
2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 90
alin. 2 si art. 214 din Codul de procedură penală
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
1.119. – Ordin al
ministrului finantelor publice pentru aprobarea Procedurii de administrare si
monitorizare a marilor contribuabili în vederea aplicării Ordinului ministrului
finantelor publice nr. 753/2006 privind organizarea activitătii de administrare
a marilor contribuabili, cu modificările si completările ulterioare
Rectificări la:
- Hotărârea
Guvernului nr. 1.290/2005
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 15 iunie 2006
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 90 alin. 2 si art.
214 din Codul de procedură penală
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Marinela Mincă – procuror
Ioana Marilena Chiorean – magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 90 alin. 2 si ale art. 214 din Codul de procedură penală,
exceptie ridicată de Florin Derecichei în Dosarul nr. 6.292/2005 al Curtii de
Apel Alba Iulia – Sectia penală.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, având în vedere jurisprudenta
Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 21 februarie 2006, pronuntată în
Dosarul nr. 6.292/2005, Curtea de Apel Alba Iulia – Sectia penală a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
90 alin. 2 si ale art. 214 din Codul
de procedură penală. Exceptia a fost ridicată de Florin Derecichei
într-o cauză având ca obiect săvârsirea infractiunilor de gestiune frauduloasă
si fals în înscrisuri sub semnătură privată.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale,
întrucât determină receptarea în procesul penal a rezultatelor unor anchete
administrative, care, prin natura lor, derogă de la regulile specifice
procesului penal, or, se impune ca acuzarea să argumenteze învinuirea fără a
recurge la probele obtinute prin constrângere sau presiune, contrar vointei
acuzatului. Astfel, proceseleverbale nu pot constitui mijloace de probă, ci,
eventual, pot fi folosite în vederea sesizării organelor de urmărire penală,
invocându-se în acest sens si jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor
Omului în materie, si anume cauzele Funke împotriva Frantei, 1993, Fayed
împotriva Regatului Unit, 1994, Saunders împotriva Regatului Unit,
1996.
Curtea de Apel Alba Iulia – Sectia penală si-a
exprimat opinia în sensul că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată, întrucât procesele-verbale de constatare întocmite de comisarii
Gărzii Financiare sunt susceptibile de a fi considerate mijloace de probă în
sensul art. 64 din Codul de
procedură penală si pot servi la aflarea adevărului în conditiile în care
se coroborează cu alte probe din dosar.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, invocând în acest sens Decizia nr.
331/2005 a Curtii Constitutionale.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile legale
criticate nu contravin dreptului la un proces echitabil, asa cum a statuat si
Curtea Constitutională prin Decizia nr.
331/2005.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat Curtii Constitutionale punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 90 alin. 2 si ale art. 214 din Codul de procedură penală. Art.
214 alin. 1 lit. c) a fost introdus prin art. I pct. 135 din Legea nr.
281/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedură penală si a
unor legi speciale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
468 din 1 iulie 2003.
Astfel, dispozitiile de lege criticate au următorul
cuprins:
– Art. 90 alin. 2: “De asemenea, sunt mijloace de
probă procesele-verbale si actele de constatare, încheiate de alte organe, dacă
legea prevede aceasta.“;
– Art. 214: “Sunt obligate să procedeze la luarea
de declaratii de la făptuitor si de la martorii care au fost de fată la
săvârsirea unei infractiuni si să întocmească proces-verbal despre
împrejurările concrete ale săvârsirii acesteia:
a) organele inspectiilor de stat, alte organe de stat,
precum si ale unitătilor la care se referă art. 145 din Codul penal, pentru
infractiunile care constituie încălcări ale dispozitiilor si obligatiilor a
căror respectare o controlează potrivit legii;
b) organele de control si cele de conducere ale
administratiei publice, ale altor unităti la care se referă art. 145 din Codul
penal, pentru infractiunile săvârsite în legătură cu serviciul de cei aflati în
subordine ori sub controlul lor.
c) ofiterii si subofiterii din cadrul Jandarmeriei
Române pentru infractiunile constatate pe timpul executării misiunilor
specifice.
Organele arătate mai sus au dreptul să retină
corpurile delicte, să procedeze la evaluarea pagubelor, precum si să efectueze
orice alte acte, când legea prevede aceasta.
Actele încheiate se înaintează procurorului în cel mult
3 zile de la descoperirea faptei ce constituie infractiune, afară de cazul când
legea dispune altfel.
În caz de infractiuni flagrante, aceleasi organe au
obligatia să înainteze de îndată procurorului pe făptuitor, împreună cu
lucrările efectuate si cu mijloacele materiale de probă.
Procesele-verbale încheiate de aceste organe
constituie mijloace de probă.“
Autorul exceptiei sustine că dispozitiile legale
criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 21 alin. (3) privind
dreptul la un proces echitabil si ale art. 124 alin. (2) si (3) privind
unicitatea si impartialitatea justitiei si independenta judecătorilor, precum
si ale art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale privind dreptul la un proces echitabil.
Analizând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că asupra dispozitiilor art. 90 alin. 2 din Codul de procedură penală,
raportate la prevederile din Constitutie invocate, s-a mai pronuntat prin
Decizia nr.
331/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
675 din 28 iulie 2005, statuând că acestea nu contravin dreptului părtilor la
un proces echitabil, întrucât procesele-verbale încheiate de alte organe decât
cele de urmărire penală sau instanta de judecată pot fi combătute cu orice alte
probe propuse de părti, în conditiile art. 67 alin. 1 din Codul de procedură penală. De
asemenea, Curtea a statuat că dispozitiile legale criticate nu aduc atingere
unicitătii si impartialitătii justitiei si nici independentei judecătorilor,
întrucât instanta judecătorească este cea care apreciază asupra concludentei si
utilitătii probelor, iar, cu ocazia deliberării, tot instanta de judecată este
cea care face aprecierea definitivă a probelor care, în conformitate cu
dispozitiile art. 63 alin. 2 teza întâi din Codul de procedură penală, nu au
valoare mai dinainte stabilită.
Neintervenind elemente noi, de natură a determina
reconsiderarea jurisprudentei Curtii, considerentele si solutia acestei decizii
sunt valabile si în prezenta cauză.
Pentru aceleasi
motive, Curtea retine că nici dispozitiile art. 214 din Codul de procedură penală nu
contravin prevederilor constitutionale invocate.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1–3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 90 alin. 2 si ale art. 214 din Codul de procedură penală,
exceptie ridicată de Florin Derecichei în Dosarul nr. 6.292/2005 al Curtii de
Apel Alba Iulia – Sectia penală.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 15 iunie
2006.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
pentru aprobarea Procedurii de administrare si monitorizare a marilor contribuabili în vederea aplicării Ordinului ministrului finantelor publice nr. 753/2006 privind organizarea activitătii de administrare a marilor contribuabili, cu modificările si completările ulterioare
În temeiul prevederilor art. 11 alin. (5) din
Hotărârea Guvernului nr.
208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, cu modificările si
completările ulterioare, având în vedere prevederile art. 1 din Ordinul
ministrului finantelor publice nr.
753/2006 privind organizarea activitătii de administrare a marilor
contribuabili, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. – Se aprobă Procedura de administrare si
monitorizare a marilor contribuabili în vederea aplicării Ordinului ministrului
finantelor publice nr.
753/2006 privind organizarea activitătii de administrare a marilor
contribuabili, cu modificările si completările ulterioare, cuprinsă în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. – Ordinul ministrului finantelor publice nr.
516/2005 pentru aprobarea Procedurii de administrare si monitorizare a
marilor contribuabili în vederea aplicării Ordinului ministrului finantelor
publice nr.
343/2005 privind organizarea activitătii de administrare a marilor
contribuabili, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 381 din
5 mai 2005, se abrogă.
Art. 3. – Directia generală de reglementare a
colectării creantelor bugetare, Directia generală de gestiune a impozitelor si
contributiilor, Directia de metodologie si proceduri pentru inspectia fiscală,
Directia generală de solutionare a contestatiilor si Directia de monitorizare a
realizării creantelor bugetare, Directia juridică din cadrul Agentiei Nationale
de Administrare Fiscală, Directia generală a tehnologiei informatiei, Directia
generală a contabilitătii publice si a sistemului de decontări în sectorul
public, Directia de autorizări din cadrul Ministerului Finantelor Publice,
precum si Directia generală de administrare a marilor contribuabili, directiile
generale ale finantelor publice judetene, Directia Generală a Finantelor
Publice a Municipiului Bucuresti si administratiile finantelor publice
implicate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. – Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Bucuresti,
4 iulie 2006.
Nr.
1.119.
ANEXĂ
PROCEDURĂ
de administrare si monitorizare a marilor
contribuabili în vederea aplicării Ordinului ministrului finantelor publice nr.
753/2006 privind organizarea activitătii de administrare a marilor contribuabili,
cu modificările si completările ulterioare
CAPITOLUL I
Procedura de administrare si monitorizare a marilor
contribuabili administrati de Directia generală de administrare a marilor
contribuabili
Prin organ fiscal competent privind îndeplinirea
obligatiilor de declarare si de plată se întelege:
– Directia generală de administrare a marilor
contribuabili;
– directiile generale ale finantelor publice judetene,
pentru sediile secundare ale marilor contribuabili administrati conform
prevederilor art. 3 alin. (2) din Ordinul ministrului finantelor publice nr.
753/2006 privind organizarea activitătii de administrare a marilor
contribuabili, cu modificările si completările ulterioare.
A. Procedura de înregistrare fiscală
1. Modificările intervenite în datele declarate
initial de marii contribuabili si înscrise în certificatul de înregistrare
fiscală, inclusiv cele privitoare la înregistrarea/scoaterea din evidentă ca
plătitor de TVA, se fac prin depunerea cererii de înregistrare a
mentiunilor/cererii de preschimbare a certificatului de înregistrare la oficiul
registrului comertului în a cărui rază teritorială marele contribuabil îsi are
sediul social.
2. Modificările intervenite în datele declarate
initial de marii contribuabili, care privesc obligatiile declarative si de
plată, cu exceptia înregistrării/scoaterii din evidentă ca plătitor de TVA, vor
fi declarate de către acestia la Directia generală de administrare a marilor
contribuabili, în termen de 30 de zile de la data producerii acestora.
3. La primirea de la oficiul registrului comertului a
modificărilor mentionate la pct. 1, Directia generală a tehnologiei informatiei
va actualiza cu aceste date Registrul contribuabililor al Directiei generale de
administrare a marilor contribuabili.
4. Înregistrarea sediilor secundare ale marilor
contribuabili, cu exceptia sucursalelor care se înregistrează conform
procedurilor speciale în materie de înregistrare a comerciantilor, se face prin
completarea si depunerea formularului “Declaratie de înregistrare
fiscală/Declaratie de mentiuni pentru sediile secundare (060)“, aprobat prin
Ordinul ministrului finantelor publice nr.
1.600/2004, la directia generală a finantelor publice a judetului în a
cărei rază teritorială îsi desfăsoară activitatea sediul secundar.
5. Prin exceptie de la prevederile pct. 4, sediile
secundare ale marilor contribuabili aflate în raza teritorială a municipiului
Bucuresti si a judetului Ilfov se înregistrează la Directia generală de
administrare a marilor contribuabili.
6. Scoaterea din evidenta fiscală a sediilor secundare
ale marilor contribuabili înfiintate pe raza municipiului Bucuresti si a
judetului Ilfov de marii contribuabili se face prin depunerea formularului 060
mentionat mai sus la Directia generală de administrare a marilor contribuabili,
împreună cu certificatul de înregistrare fiscală, în vederea anulării.
7. Informatiile referitoare la înfiintarea si
scoaterea din evidentă a sediilor secundare ale marilor contribuabili, care Osi
desfăsoară activitatea pe raza directiilor generale ale finantelor publice
judetene, cu exceptia Directiei Generale a Finantelor Publice a Judetului
Ilfov, se transmit Directiei generale de administrare a marilor contribuabili
si se evidentiază într-o sectiune separată a Registrului contribuabililor.
8. Directia generală de administrare a marilor
contribuabili va transmite Directiei de Trezorerie si Contabilitate Publică a
Municipiului Bucuresti orice modificare cu privire la luarea sau scoaterea din
administrare a marilor contribuabili ori a sediilor secundare din municipiul
Bucuresti si judetul Ilfov la data producerii modificării.
B. Obligatii declarative
1. Începând cu obligatiile lunii iunie 2006, marii
contribuabili definiti potrivit art. 1 alin. (1) din Ordinul ministrului
finantelor publice nr.
753/2006, cu modificările si completările ulterioare, depun
declaratiile fiscale la organul fiscal competent prevăzut în prezentul ordin.
2. În cazul marilor contribuabili care au sedii
secundare înregistrate ca plătitori de impozit pe veniturile din salarii,
conform legii, declararea impozitului pe veniturile din salarii pentru
activitatea sediilor secundare se face la organul fiscal competent în
administrarea acestora, prevăzut la art. 3 alin. (1) si (2) din Ordinul
ministrului finantelor publice nr.
753/2006, cu modificările si completările ulterioare.
3. Informatia referitoare la declaratiile fiscale
depuse de către sediile secundare ale marilor contribuabili, care îsi
desfăsoară activitatea pe raza directiilor generale ale finantelor publice
judetene, cu exceptia Directiei Generale a Finantelor Publice a Judetului
Ilfov, se transmite Directiei generale de administrare a marilor contribuabili
până la data de 5 a lunii următoare celei în care aveau termen de depunere.
4. (1) Declaratiile fiscale ale marilor contribuabili
se depun în format electronic la organul fiscal competent, prin intermediul
Sistemului Electronic National, conform Hotărârii Guvernului nr.
1.085/2003, prin accesarea site-ului de Internet www.e-guvernare.ro.
(2) Declararea impozitului pe veniturile din salarii
pentru activitatea sediilor secundare se poate face si prin celelalte
modalităti de declarare prevăzute de lege: în format electronic (dischetă)
însotit de formatul hârtie, cu codificarea informatiei prin cod de bare sau
prin utilizarea ordinului de plată cu valoare de declaratie. În acest caz, declaratiile
se transmit la organul fiscal competent, prin una dintre modalitătile prevăzute
la art. 81 din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările si
completările ulterioare.
(3) Formatul pe hârtie al declaratiei fiscale se
arhivează la organul fiscal care a primit declaratia.
5. Data depunerii declaratiei fiscale este, după caz,
data confirmării primirii acesteia, comunicată contribuabilului prin Sistemul
Electronic National sau prin postă, data înregistrării declaratiei la
registratura organului fiscal competent, data plătii obligatiei în cazul în
care se utilizează ordinul de plată cu valoare de declaratie.
6. (1) În situatia în care contribuabilul a utilizat
mai multe căi de transmitere a declaratiei fiscale, va fi înregistrată prima
declaratie depusă, conform legii.
(2) Orice corectie ulterioară a unei declaratii
fiscale se face prin depunerea unei declaratii fiscale rectificative, în
conditiile legii.
C. Rambursarea TVA
Prevederile cap. III din anexa la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 967/2005, cu modificările si completările ulterioare, se aplică persoanelor impozabile definite în Ordinul ministrului finantelor publice nr. 753/2006, cu modificările si completările ulterioare, începând cu deconturile cu sume negative de TVA, cu optiune de rambursare, aferente lunii iunie 2006, cu termen de depunere până la data de 25 iulie 2006 inclusiv.
D. Solicitarea documentelor de către marii
contribuabili
Solicitarea documentelor de către marii contribuabili
se face prin cerere adresată Directiei generale de administrare a marilor
contribuabili, astfel:
a) înregistrare la registratura directiei;
b) transmitere prin postă;
c) prin alte mijloace, cum sunt fax, e-mail.
E. Eliberarea documentelor solicitate de marii
contribuabili
Eliberarea documentelor solicitate de marii
contribuabili se face astfel:
1. la sediul Directiei generale de administrare a
marilor contribuabili, împuternicitului sau reprezentantului legal al
contribuabilului;
2. prin transmitere postală, la cererea
contribuabilului, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
F. Procedura de plată a obligatiilor fiscale la
marii contribuabili
1. Plata obligatiilor fiscale reprezentând impozite,
taxe, contributii si alte venituri fiscale, cu exceptia impozitului pe venit,
se efectuează în cazul marilor contribuabili de către persoana juridică la
Directia de Trezorerie si Contabilitate Publică a Municipiului Bucuresti.
2. (1) Plata obligatiilor fiscale reprezentând impozit
pe venit, cu exceptia impozitului pe venitul din salarii, se efectuează, în
cazul marilor contribuabili cu sediul în municipiul Bucuresti sau în judetul
Ilfov, de către persoana juridică la Directia de Trezorerie si Contabilitate
Publică a Municipiului Bucuresti.
(2) Plata obligatiilor fiscale reprezentând impozit pe
venit, cu exceptia impozitului pe venitul din salarii, se efectuează, în cazul
marilor contribuabili cu sediul în afara municipiului Bucuresti sau a judetului
Ilfov, de către persoana juridică la unitătile de trezorerie si contabilitate
publică ale municipiilor resedintă de judet în care îsi au sediul social.
3. (1) Plata obligatiilor fiscale reprezentând
impozitul pe venitul din salarii, pentru activitatea proprie a marilor
contribuabili cu sediul în municipiul Bucuresti sau în judetul Ilfov, se
efectuează de către persoana juridică la Directia de Trezorerie si
Contabilitate Publică a Municipiului Bucuresti, iar pentru activitatea sediilor
secundare ale acestora plata se efectuează de către sediile secundare
plătitoare de impozit pe venitul din salarii, potrivit legii, la unitătile de
trezorerie si contabilitate publică ale municipiilor resedintă de judet în care
sediile secundare îsi desfăsoară activitatea sau la Directia de Trezorerie si
Contabilitate Publică a Municipiului Bucuresti, după caz.
(2) Plata obligatiilor fiscale reprezentând impozitul
pe venitul din salarii, pentru activitatea proprie a marilor contribuabili cu
sediul în afara municipiului Bucuresti sau a judetului Ilfov, se efectuează de
către persoana juridică la unitătile de trezorerie si contabilitate publică ale
municipiilor resedintă de judet în care îsi au sediul social, iar pentru
activitatea sediilor secundare ale acestora plata se efectuează de către
sediile secundare plătitoare de impozit pe veniturile din salarii, potrivit
legii, la unitătile de trezorerie si contabilitate publică ale municipiilor
resedintă de judet în care acestea îsi desfăsoară activitatea sau la Directia
de Trezorerie si Contabilitate Publică a Municipiului Bucuresti, după caz.
4. Din impozitul pe venit încasat la bugetul de stat
Directia de Trezorerie si Contabilitate Publică a Municipiului Bucuresti si
unitătile de trezorerie si contabilitate publică ale municipiilor resedintă de
judet vor aloca lunar, în temen de 5 zile lucrătoare de la finele fiecărei luni
în care s-a încasat acest impozit, cotele defalcate prevăzute de lege, cuvenite
bugetelor locale ale comunelor si oraselor judetului Ilfov, ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, bugetului Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, precum si bugetelor locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si
bugetelor locale ale consiliilor judetene din judetul unde se află persoana
juridică mare contribuabil sau sediile secundare, după caz.
5. Documentele de plată întocmite de marii
contribuabili în vederea achitării impozitului pe venitul din salarii datorat
de sediile secundare ale acestora, aflate în raza teritorială a altui organ
fiscal decât Directia generală de administrare a marilor contribuabili, vor cuprinde
în mod obligatoriu si următoarele informatii:
a) codul de identificare fiscală si denumirea
persoanei juridice care face plata;
b) codul de identificare fiscală al sediului secundar
pentru care se face plata.
6. Unitătile de trezorerie si contabilitate publică
ale municipiilor resedintă de judet si a municipiulului Bucuresti vor comunica
zilnic Directiei generale de administrare a marilor contribuabili plătile
efectuate de contribuabili în conditiile pct. 2 alin. (2) si ale pct. 3 alin.
(2) din prezentul capitol.
7. (1) Conturile de disponibilităti ale marilor contribuabili din judete, precum si cele ale sediilor secundare din judete ale marilor contribuabili, în care se încasează sume de la institutiile publice în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (8) si ale art. 6 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 146/2002, cu modificările si completările ulterioare, se deschid la unitătile de trezorerie si contabilitate publică ale municipiilor resedintă de judet.
(2) Unitătile de trezorerie si contabilitate publică
ale municipiilor resedintă de judet vor transmite la finele fiecărei zile
Directiei generale de administrare a marilor contribuabili situatia sumelor
încasate în contul 50.69 “Disponibil al agentilor economici“, deschis pe numele
operatorilor economici prevăzuti la alin. (1), iar aceasta are obligatia de a
stabili în prima zi lucrătoare de la primirea situatiilor respective lista
operatorilor economici cu obligatii bugetare neachitate, precum si suma
aferentă acestor obligatii, care se transmite Directiei de Trezorerie si
Contabilitate Publică a Municipiului Bucuresti pentru indisponibilizarea
contului.
(3) Unitătile de trezorerie si contabilitate publică
ale municipiilor resedintă de judet nu vor deconta ordinele de plată pentru
Trezoreria Statului (OPHT), prin care operatorii economici prevăzuti la alin.
(1) sau alte persoane juridice împuternicite de acestia dispun transferul în
conturi bancare al sumelor indisponibilizate de organele fiscale, cu exceptia
celor în care se precizează în mod expres că transferul se efectuează pentru
achitarea integrală sau partială a drepturilor salariale.
(4) Sumele încasate în contul 50.69 “Disponibil al
agentilor economici“ în plus fată de cele indisponibilizate, precum si cele
pentru care nu s-a întocmit de către organul fiscal lista prevăzută la alin.
(2) în termenul stabilit pot fi transferate în conturi bancare, cu conditia ca
asupra conturilor respective să nu fi fost înfiintată poprirea prin titluri
executorii.
G. Procedura de inspectie fiscală a marilor
contribuabili
1. (1) Activitatea de inspectie fiscală se desfăsoară
în baza titlului VII din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Activitatea de inspectie fiscală a marilor
contribuabili se efectuează de personalul cu atributii de inspectie fiscală din
cadrul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili.
2. Actiunile de inspectie fiscală începute de organele
de inspectie fiscală din cadrul directiilor generale ale finantelor publice
judetene si a municipiului Bucuresti la agentii economici din categoria mari
contribuabili si nefinalizate până la termenul de predare-primire a dosarului
fiscal la Directia generală de administrare a marilor contribuabili se vor
finaliza de organele de inspectie fiscală care le-au început, iar actul de
control încheiat, însotit, după caz, de actul administrativ-fiscal, se va
transmite la Directia generală de administrare a marilor contribuabili, pentru
valorificare, conform prevederilor legale.
3. Contestatiile la actele administrative fiscale
încheiate conform precizărilor prevăzute la pct. 2 din prezentul capitol se
depun la organele fiscale emitente ale actelor administrativ-fiscale contestate
si vor fi însotite de punctul de vedere al organului de inspectie fiscală care
a efectuat inspectia si care le vor transmite spre solutionare organelor
competente constituite în cadrul Directiei generale de administrare a marilor
contribuabili sau Directiei generale de solutionare a contestatiilor din cadrul
Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, după caz, conform prevederilor
legale.
4. (1) Inspectia fiscală a activitătii sediilor
secundare ale marilor contribuabili se efectuează de către organele de
inspectie fiscală ale Directiei generale de administrare a marilor
contribuabili, prin cuprinderea actiunii în programul de activitate aprobat de
conducerea Agentiei Nationale de Administrare Fiscală.
(2) În cazul în care contribuabilul are, potrivit
legii, obligatii de plată la sediile secundare, iar competenta de administrare
a acestora revine organului fiscal teritorial, potrivit art. 34 din Ordonanta
Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
competenta de efectuare a inspectiei fiscale revine organelor de inspectie
fiscală ale directiilor generale ale finantelor publice judetene, cu exceptia
municipiului Bucuresti, unde competenta revine organelor de inspectie fiscală
ale directiei generale de administrare a marilor contribuabili.
(3) Raportul de inspectie fiscală însotit, după caz,
de Decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare se transmit la
organul fiscal care administrează obligatia fiscală care a făcut obiectul
verificării.
(4) Coordonarea actiunilor de inspectie fiscală la sediile
secundare ale marilor contribuabili revine Directiei generale de administrare a
marilor contribuabili.
(5) Contestatiile la actele administrative fiscale
emise de organele de inspectie fiscală, referitoare la obligatiile de plată ale
sediilor secundare, se vor depune la organul de inspectie fiscală teritorială
si se vor solutiona de către organele competente de solutionare a
contestatiilor din cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene,
cu exceptia Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti,
unde competenta revine organelor de solutionare a contestatiilor din cadrul
Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, sau, după caz, de
către Directia generală de solutionare a contestatiilor din cadrul Agentiei
Nationale de Administrare Fiscală, conform legii.
5. (1) Actiunile de control încrucisat la un mare
contribuabil sau la un sediu secundar al acestuia sunt în competenta
personalului cu atributii de inspectie fiscală din cadrul Directiei generale de
administrare a marilor contribuabili. Prin exceptie fată de prevederea de mai
sus, directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti pot solicita structurilor de inspectie fiscală din cadrul Directiei
generale de administrare a marilor contribuabili delegarea de competentă pentru
efectuarea actiunilor de control încrucisat, conform art. 97 alin. (3) din
Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Orice solicitare de delegare de competentă va fi transmisă la directia responsabilă din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, pentru cuprinderea în programul de activitate a structurii de inspectie fiscală care va efectua controlul.
(3) Un exemplar al procesului-verbal întocmit de
organele de inspectie fiscală care au primit delegarea de competentă se va
transmite pentru valorificare si conexare la dosarul fiscal al contribuabilului
gestionat de Directia generală de administrare a marilor contribuabili.
6. Prin exceptie de la prevederile precedente,
verificările necesare la marii contribuabili în vederea solutionării operative
a cererilor de avizare a subventiilor vor fi efectuate de directiile generale
ale finantelor publice judetene, care vor aviza si deconturile justificative
lunare ale acestora privind utilizarea subventiilor si transferurilor de la
bugetul de stat.
H. Activitatea de supraveghere fiscală si
autorizare
1. Structurile de administrare fiscală din cadrul
Directiei generale de administrare a marilor contribuabili vor asigura
coordonarea activitătii de supraveghere fiscală, astfel cum aceasta este
definită în titlul VIII din Legea nr.
571/2003, cu modificările si completările ulterioare.
2. Cu exceptia supravegherii fiscale aferente
antrepozitelor fiscale situate pe raza municipiului Bucuresti si a judetului
Ilfov, pentru care supravegherea se va realiza în mod direct cu personal din
cadrul structurii de administrare fiscală, Directia generală de administrare a
marilor contribuabili poate delega competenta în acest domeniu la solicitarea
structurilor de administrare fiscală din cadrul directiilor generale ale
finantelor publice judetene.
3. Structura de autorizare din cadrul Directiei
generale de administrare a marilor contribuabili este responsabilă cu
activitătile care decurg din aplicarea titlului VII din Legea nr.
571/2003, cu modificările si completările ulterioare, inclusiv în ceea ce
priveste eliberarea autorizatiilor de utilizatori finali si a atestatelor
pentru angrosisti.
4. Cu exceptia activitătii aferente sediilor secundare
aflate pe raza municipiului Bucuresti, pentru care eliberarea actelor
administrative corespunzătoare, precum si participarea cu specialisti în
comisiile constituite conform legislatiei specifice în domeniul jocurilor de
noroc si al autorizării unitătilor emitente de tichete de masă se realizează
direct de către Directia generală de administrare a marilor contribuabili,
Directia generală de administrare a marilor contribuabili poate delega
competenta în aceste domenii directiilor generale ale finantelor publice
judetene, la solicitarea acestora.
5. Actele administrative emise în aplicarea
legislatiei privind activitatea de autorizare a antrepozitelor fiscale,
inclusiv autorizatiile de utilizatori finali si atestatele pentru angrosisti,
si a legislatiei din domeniul autorizării jocurilor de noroc de către
structurile teritoriale competente rămân valabile pentru perioada pentru care
au fost emise.
I. Procedura de îndrumare si asistentă pentru marii
contribuabili
1. Îndrumarea si asistenta marilor contribuabili în
aplicarea prevederilor legislatiei fiscale se asigură de către Directia
generală de administrare a marilor contribuabili. Îndrumarea si asistenta se
fac fie ca urmare a solicitării contribuabililor, fie din initiativa organului
fiscal. Îndrumarea si asistenta ca urmare a solicitării marilor contribuabili
se realizează în mod prioritar prin e-mail sau telefonic. De asemenea, marii
contribuabili pot solicita asistentă prin e-mail sau telefonic Centrului de
asistentă a contribuabililor din cadrul Agentiei Nationale de Administrare
Fiscală.
Îndrumarea si asistenta din initiativa organului
fiscal se asigură atât prin elaborarea si distribuirea de materiale de
informare (ghiduri, brosuri, pliante, afise etc.), cât si prin orice alte
mijloace care pot asigura transmiterea corespunzătoare a informatiilor si
mesajelor.
2. În situatia în care, din motive tehnice, Sistemul Electronic National nu este operational pentru toti marii contribuabili, îndrumarea si asistenta acestora în ceea ce priveste depunerea si primirea declaratiilor fiscale se asigură si de către compartimentele de specialitate din cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene pe a căror rază teritorială se află sediul social al contribuabilului. Declaratiile fiscale în format electronic si pe suport hârtie vor fi transmise de către organul fiscal teritorial la Directia generală de administrare a marilor contribuabili pentru a fi preluate în evidenta pe plătitori si în dosarul fiscal al marelui contribuabil.
J. Procedura de urmărire a respectării înlesnirilor
la plată aflate în derulare pentru marii contribuabili
1. Pentru marii contribuabili, urmărirea modului de
respectare a înlesnirilor la plată acordate în baza actelor normative în
materie se realizează de către Directia generală de administrare a marilor
contribuabili.
2. Prin exceptie de la prevederile pct. 1, urmărirea
modului de respectare a înlesnirilor la plată acordate pentru impozitul pe
venit datorat de marii contribuabili care nu au sediul social în municipiul
Bucuresti sau în judetul Ilfov se realizează de către directiile generale ale
finantelor publice judetene pe a căror rază teritorială îsi au sediul social.
3. Pentru sediile secundare, urmărirea modului de
respectare a înlesnirilor la plată acordate în baza actelor normative în
materie se realizează astfel:
a) de către Directia generală de administrare a
marilor contribuabili, pentru înlesnirile la plată acordate marilor
contribuabili si sediilor secundare care îsi desfăsoară activitatea pe raza
teritorială a municipiului Bucuresti si a judetului Ilfov;
b) de directiile generale ale finantelor publice
judetene pe a căror rază teritorială îsi desfăsoară activitatea sediile
secundare, pentru impozitul pe veniturile din salarii ale sediilor secundare
pentru care au fost acordate înlesniri la plată.
4. Ori de câte ori organele fiscale mentionate la pct.
2 si pct. 3 lit. b) din prezentul capitol vor constata nerespectarea termenelor
si conditiilor prevăzute în documentele de acordare a înlesnirilor la plată,
vor înstiinta Directia generală de administrare a marilor contribuabili în
termen de 3 zile lucrătoare de la data constatării.
5. Actul administrativ emis de Directia generală de
administrare a marilor contribuabili, prin care se comunică marelui
contribuabil pierderea înlesnirii la plată, fie de către marele contribuabil
persoană juridică, fie de către un sediu secundar al acestuia, se transmite si
directiilor generale ale finantelor publice judetene pe a căror rază
teritorială îsi au sediul social marii contribuabili prevăzuti la pct. 2 sau
unde Osi desfăsoară activitatea sediile secundare prevăzute la pct. 3, în
vederea recuperării sumelor rămase de plată.
K. Procedura de compensare si de restituire a
obligatiilor bugetare
1. Restituirea sumelor reprezentând impozite, taxe,
contributii si alte venituri bugetare, prevăzute la art. 113 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările si completările ulterioare, marilor
contribuabili, inclusiv pentru sediile secundare ale acestora, se realizează
numai după compensarea efectuată cu alte obligatii fiscale datorate, în
conformitate cu prevederile art. 112 ale aceluiasi act normativ.
2. Sumele de restituit/rambursat marelui contribuabil
persoană juridică vor fi compensate cu obligatiile fiscale restante
înregistrate de către acesta si apoi cu obligatiile fiscale restante
înregistrate de sediile sale secundare, reprezentând impozit pe veniturile din
salarii declarat si neachitat. În cazul impozitului pe veniturile din salarii
sumele de restituit marelui contribuabil persoană juridică se vor compensa cu
acelasi tip de obligatii fiscale restante ale sediilor secundare, iar eventualele
diferente rămase de restituit vor fi compensate cu alte obligatii fiscale ale
marelui contribuabil persoană juridică.
3. Procesele-verbale de compensare a obligatiilor
fiscale datorate bugetului de stat de către marele contribuabil sau de către un
sediu secundar al acestuia, prin procedura prevăzută de Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
45/2001 privind productia de apă grea în perioada 2001–2004 la Regia Autonomă
pentru Activităti Nucleare si acumularea acesteia de către Administratia
Natională a Rezervelor de Stat, cu modificările si completările ulterioare,
rămase nefinalizate la nivelul organului fiscal competent până la data de 1
iulie 2006, vor fi predate, ca parte a dosarului fiscal al contribuabilului,
organului fiscal învestit de la această dată cu competenta administrării.
4. Cererile de compensare si/sau de restituire ale
contribuabililor care îndeplinesc conditiile prevăzute de Ordinul ministrului finantelor
publice nr.
753/2006, cu modificările si completările ulterioare, nesolutionate la data
efectuării predării-primirii activitătii de administrare a acestuia de către
organul fiscal teritorial, dar aflate în termenul legal de solutionare, vor fi
predate, ca parte a dosarului fiscal al contribuabilului, Directiei generale de
administrare a marilor contribuabili, spre solutionare.
5. Cererile de compensare si/sau de restituire ale
contribuabililor care nu mai îndeplinesc conditiile prevăzute de Ordinul
ministrului finantelor publice nr.
753/2006, cu modificările si completările ulterioare, nesolutionate la data
efectuării predării-primirii activitătii de administrare a acestuia de către
Directia generală de administrare a marilor contribuabili, dar aflate în
termenul legal de solutionare, vor fi predate, ca parte a dosarului fiscal al
contribuabilului, organului fiscal teritorial competent, spre solutionare.
6. Cererile de compensare si/sau de restituire,
nesolutionate la data efectuării predării-primirii activitătii de administrare
a acestora de către Directia generală de administrare a marilor contribuabili
sau de către organul fiscal teritorial competent, după caz, si al căror termen
legal de solutionare se împlineste până la data de 1 iulie 2006, vor fi
solutionate de organul fiscal căruia i-au fost acestea adresate.
L. Procedura de executare silită a marilor
contribuabili
1. Pentru impozitul pe venit si impozitul pe venitul din salarii datorat de către marii contribuabili persoane juridice, organele de executare silită coordonatoare sunt cele ale Directiei generale de administrare a marilor contribuabili.
2. Organele de executare competente pentru executarea
silită mobiliară si imobiliară pentru creantele fiscale prevăzute la pct. 1
sunt directiile generale ale finantelor publice judetene în a căror rază
teritorială se află bunurile urmăribile sau Directia generală de administrare a
marilor contribuabili dacă bunurile urmăribile se află pe raza teritorială a
municipiului Bucuresti si a judetului Ilfov.
3. Pentru impozitul pe venitul din salarii datorat de
către sediile secundare ale marilor contribuabili, organele de executare silită
coordonatoare sunt cele ale directiilor generale ale finantelor publice
judetene în a căror rază teritorială se află sediile secundare sau, dacă
sediile secundare se află pe raza teritorială a municipiului Bucuresti si a
judetului Ilfov, organele de executare silită coordonatoare sunt cele ale
Directiei generale de administrare a marilor contribuabili.
4. Pentru recuperarea creantelor fiscale prevăzute la
pct. 3 din prezentul capitol, în cadrul procedurii de executare silită
mobiliară si imobiliară, organele de executare silită competente sunt cele ale
directiilor generale ale finantelor publice judetene în a căror rază
teritorială se află bunurile urmăribile sau cele ale Directiei generale de
administrare a marilor contribuabili, după caz.
5. În cazul valorificării bunurilor sechestrate,
organul de executare silită coordonator, respectiv directorul executiv al
Directiei generale de administrare a marilor contribuabili sau, după caz, al
directiilor generale ale finantelor publice judetene, numeste prin decizie
comisia de licitatie.
Directorul executiv al Directiei generale de
administrare a marilor contribuabili poate delega competenta directorului
executiv al organului de executare competent.
6. Distribuirea sumelor obtinute prin valorificarea
bunurilor se face de către organul de executare coordonator.
M. Reglementarea activitătii juridice
1. Pentru litigiile aflate pe rolul instantelor de
judecată, având ca obiect contestatiile formulate împotriva măsurilor dispuse
prin acte de control sau de impunere întocmite de organele de control
abilitate, contestatiile la executarea silită sau contestatiile împotriva
actelor prin care se dispun si se duc la îndeplinire măsurile asigurătorii,
pentru litigiile ce privesc procedurile de reorganizare judiciară si faliment,
precum si pentru orice alte litigii reprezentarea va fi asigurată în continuare
de birourile/compartimentele/serviciile juridice din cadrul administratiilor
finantelor publice teritoriale sau directiilor generale ale finantelor publice
judetene, după caz, pe bază de mandat si sub directa coordonare a Directiei
generale de administrare a marilor contribuabili.
2. Pentru litigiile viitoare, având ca obiect
contestatiile formulate împotriva măsurilor dispuse prin acte de control sau de
impunere întocmite de Directia generală de administrare a marilor
contribuabili, pentru marii contribuabili preluati în conditiile Ordinului
ministrului finantelor publice nr.
753/2006, cu modificările si completările ulterioare, precum si în
contestatiile la executarea silită sau în contestatiile împotriva actelor prin
care se dispun si se duc la îndeplinire măsurile asigurătorii, în litigiile ce
privesc procedurile de reorganizare judiciară si faliment, care au ca parte
marii contribuabili preluati în conditiile Ordinului ministrului finantelor
publice nr.
753/2006, cu modificările si completările ulterioare, reprezentarea în fata
instantelor de judecată va fi asigurată de Serviciul juridic din cadrul
Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, direct sau prin
birourile/compartimentele
/serviciile
juridice din cadrul administratiilor finantelor publice teritoriale sau al
directiilor generale ale finantelor publice judetene, după caz, pe bază de
mandat.
N. Procedura de monitorizare a marilor
contribuabili
1. Activitatea de monitorizare a marilor contribuabili
administrati de Directia generală de administrare a marilor contribuabili este
realizată de către Directia de monitorizare a realizării creantelor bugetare
din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscală.
2. Monitorizarea colectării veniturilor bugetare de la
marii contribuabili se realizează pe baza raportării lunare pe care Directia
generală de administrare a marilor contribuabili o va transmite Directiei de
monitorizare a realizării creantelor bugetare.
3. Compartimentele de specialitate organizate la
nivelul directiilor generale ale finantelor publice judetene vor transmite,
până la data de 10 a lunii următoare celei de raportare, la Directia generală
de administrare a marilor contribuabili, situatia privind obligatiile de plată,
reprezentând impozitul pe venitul din salarii datorat de sediile secundare,
după caz, si contributiile sociale datorate si neachitate până la data de 31
decembrie 2003, precum si încasările în contul acestora, conform formularelor
01–04*) anexate, care fac parte integrantă din prezenta procedură.
4. Pe baza informatiilor referitoare la obligatiile de
plată si la încasările în contul acestora din evidenta proprie, precum si a
informatiilor transmise conform pct. 3, Directia generală de administrare a
marilor contribuabili consolidează, în vederea raportării, obligatiile si
plătile marilor contribuabili persoane juridice, iar până la data de 15 a lunii
următoare celei de raportare va transmite Directiei de monitorizare a
realizării creantelor bugetare situatia privind obligatiile bugetare de plată
si încasările în contul acestora, conform formularelor 01–04.
5. Situatia privind obligatiile bugetare de plată se
întocmeste pe fiecare mare contribuabil si, separat, pe fiecare buget,
respectiv bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul
Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate si bugetul asigurărilor
pentru somaj.
6. Informatiile necesare a fi completate în situatia privind obligatiile bugetare de plată rezultă din evidenta analitică pe plătitori si constituie baza documentară de analiză si informare atât pentru Agentia Natională de Administrare Fiscală, cât si pentru Ministerul Finantelor Publice.
7. Informatiile cuprinse în formularele 01–04,
transmise de către Directia generală de administrare a marilor contribuabili,
se vor prelua si se vor transmite în format electronic si pe suport hârtie, pe
baza datelor din Sistemul de administrare a creantelor fiscale.
8. Directia de monitorizare a realizării creantelor
bugetare va fi înstiintată în termen de 30 de zile despre orice modificare
intervenită în datele de înregistrare fiscală a marilor contribuabili si a
sucursalelor/punctelor de lucru ale acestora si despre preluarea în
administrare a unor noi mari contribuabili conform prevederilor Ordinului
ministrului finantelor publice nr.
753/2006, cu modificările si completările ulterioare.
CAPITOLUL II
Măsuri tranzitorii
A. Solutionarea deconturilor cu sume negative de
TVA cu optiune de rambursare
1. Solicitările de rambursare depuse de contribuabilii
prevăzuti la art. 2 alin. (3) din Ordinul ministrului finantelor publice nr.
753/2006, cu modificările si completările ulterioare, până la data de 25
iunie 2006, deci inclusiv cele aferente lunii mai 2006, si nesolutionate până
la data preluării de către noul organ de administrare se vor solutiona după cum
urmează:
a) de către organul fiscal competent la data depunerii
decontului:
– deconturile care se încadrează în categoria de risc mic, care se solutionează pe bază de SIN;
– deconturile care se încadrează în categoria de risc
mediu sau mare, pentru care a fost început controlul fiscal anticipat.
Decizia de rambursare
emisă de organul fiscal competent la data depunerii decontului se transmite, în
vederea compensării si/sau rambursării, Directiei generale de administrare a
marilor contribuabili;
b) de către Directia generală de administrare a
marilor contribuabili – deconturile care se încadrează în categoria de risc
mediu sau mare, pentru care nu a fost început controlul fiscal anticipat.
Organul fiscal de la fostul domiciliu fiscal va transmite Directiei de administrare a marilor contribuabili atât decontul cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, cât si Fisa de calcul a SIN si Fisa de analiză de risc, după caz.
2. Solicitările de rambursare depuse de contribuabilii
prevăzuti la art. 2 alin. (4) din Ordinul ministrului finantelor publice nr.
753/2006, cu modificările si completările ulterioare, până la data de 25
iunie 2006, deci inclusiv cele aferente lunii mai 2006, si nesolutionate până
la data preluării de către noul organ de administrare se vor solutiona potrivit
procedurii aplicabile la data depunerii solicitării, de către Directia generală
de administrare a marilor contribuabili.
Decizia de rambursare emisă de Directia generală de
administrare a marilor contribuabili se transmite, în vederea compensării
si/sau rambursării, noului organ fiscal competent pentru administrare.
B. Plata obligatiilor fiscale ale marilor
contribuabili
1. Până la data de 1 iulie 2006, plătile efectuate de
contribuabilii prevăzuti în anexa nr. 3 din Ordinul ministrului finantelor
publice nr.
753/2006, cu modificările si completările ulterioare, se realizează la
Directia de Trezorerie si Contabilitate Publică a Municipiului Bucuresti.
2. Începând cu această dată, plătile efectuate de
acesti contribuabili se realizează la unitătile de trezorerie si contabilitate
publică a municipiilor resedintă de judet, respectiv a municipiului Bucuresti,
unde vor fi preluati spre administrare.
3. Până la data de 1 iulie 2006, plătile efectuate de
marii contribuabili prevăzuti în tabelul 2.b) din anexa nr. 2 la Ordinul
ministrului finantelor publice nr.
753/2006, cu modificările si completările ulterioare, se realizează la
unitătile de trezorerie si contabilitate publică la care sunt arondati.
4. Începând cu această dată, plătile efectuate de
acesti contribuabili se realizează la Directia de Trezorerie si Contabilitate
Publică a Municipiului Bucuresti.
C. Gestiunea înlesnirilor la plată
1. Până la data de 1 iulie 2006, urmărirea modului de
respectare a înlesnirilor la plată acordate în baza actelor normative în
materie marilor contribuabili prevăzuti în tabelul 2.b) se realizează de către
organele fiscale competente unde acestia îsi au sediul social, respectiv pe a
căror rază teritorială îsi desfăsoară activitatea sediile secundare ale
acestora.
2. Până la aceeasi dată, urmărirea modului de
respectare a înlesnirilor la plată acordate în baza actelor normative în
materie contribuabililor prevăzuti în anexa nr. 3 la Ordinul ministrului
finantelor publice nr.
753/2006 se realizează de către Directia generală de administrare a marilor
contribuabili, respectiv de către directiile generale ale finantelor publice
judetene pe a căror rază teritorială îsi desfăsoară activitatea sediile
secundare ale acestora.
3. Actul administrativ emis de către organele fiscale
competente în administrarea contribuabililor prevăzuti în tabelul 2.b) din
anexa nr. 2 si în anexa nr. 3 la Ordinul ministrului finantelor publice nr.
753/2006, prin care se comunică pierderea înlesnirii la plată, fie de către
marele contribuabil, fie de către un sediu secundar al acestuia, se transmite
si organelor fiscale care vor administra acesti contribuabili, în vederea
recuperării sumelor rămase de plată.
4. Pentru contribuabilii prevăzuti în anexa nr. 3 la
Ordinul ministrului finantelor publice nr.
753/2006, cu modificările si completările ulterioare, inclusiv pentru
sediile secundare ale acestora, si care beneficiază de înlesniri la plată în
derulare, urmărirea modului de respectare a înlesnirilor la plată acordate în
baza actelor normative în materie se realizează de către organele fiscale
teritoriale unde acestia îsi au sediul social, respectiv pe a căror rază
teritorială îsi desfăsoară activitatea sediile secundare ale acestora.
5. Pentru contribuabilii beneficiari de înlesniri la
plată prevăzuti în tabelul 2.b) din anexa nr. 2 si în anexa nr. 3 la Ordinul
ministrului finantelor publice nr.
753/2006, organul fiscal competent va lua de îndată măsuri pentru transferul
garantiilor constituite conform legii, astfel încât acestea să se afle la
dispozitia organelor fiscale care vor administra acesti contribuabili, până la
următorul termen de plată din înlesnire.
D. Procedura de executare silită
1. În cazul popririlor înfiintate asupra veniturilor
datorate de terti ori asupra disponibilitătilor din conturile bancare, aflate
în derulare până la termenele prevăzute în Ordinul ministrului finantelor
publice nr.
753/2006, cu modificările si completările ulterioare, directiile generale
ale finantelor publice judetene sau Directia generală de administrare a marilor
contribuabili, după caz, vor comunica de îndată tertilor si băncilor unde sunt
înfiintate popriri contul de trezorerie în care se vor vira sumele retinute,
aferente veniturilor bugetare.
2. Sumele obtinute din valorificarea bunurilor sechestrate, până la data de 1 iulie 2006, se vor vira în contul Directiei de Trezorerie si Contabilitate Publică al Municipiului Bucuresti ori al unitătilor de trezorerie si contabilitate publică ale municipiilor resedintă de judet, după caz, organul de executare silită al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili ori al directiilor generale ale finantelor publice judetene, după caz, procedând la eliberarea sau la distribuirea sumelor după împlinirea termenului prevăzut de lege.
3. Creditorii debitorului executat silit vor depune
titlurile lor, în vederea participării la distribuire, la organul de executare
silită competent să distribuie sumele obtinute prin valorificarea bunurilor.
4. Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv Directia generală de administrare a marilor contribuabili, vor comunica de îndată Registrului de carte funciară sau Arhivei electronice de garantii reale mobiliare, după caz, noul organ fiscal competent în administrarea debitorilor care înregistrează creante fiscale restante si pentru care s-au făcut înscrierile conform legii în aceste registre.
E. Monitorizarea marilor contribuabili
1. Până la data de 1 iulie 2006, raportarea lunară cu
privire la situatia obligatiilor de plată si a încasărilor în contul fiecărui
buget, respectiv bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul
Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate si bugetul asigurărilor
pentru somaj, se va realiza de organul fiscal competent.
2. Obligatiile bugetare, altele decât impozitul pe
venit datorat de marii contribuabili pentru activitatea proprie, contributiile
sociale datorate si neachitate până la 31 decembrie 2003 si impozitul pe
venitul din salarii datorat de sediile secundare aferente contribuabililor mari
prevăzuti în tabelul nr. 2.b) din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului finantelor
publice nr.
753/2006, cu modificările si completările ulterioare, se transferă spre
administrare Directiei generale de administrare a marilor contribuabili la data
de 1 iulie 2006.
În cuprinsul anexei la Hotărârea Guvernului nr.
1.290/2005 privind redobândirea cetăteniei române de către unele persoane,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 973 din 2 noiembrie
2005, se fac următoarele rectificări (care apartin atât initiatorului, cât si
Redactiei “Monitorul Oficial“, Partea I):
– la nr. 39, în loc de: “...în localitatea Cojba,
...“ se va citi: “...în localitatea Cajba, ...“;
– la nr. 54, în loc de: “Demenet Alexandru, fiul
lui Constantin (fiul lui Pavel n. la 15.06.1906 în localitatea Cahul si Maria)
si Tecla, ...“ se va citi: “Demenet Alexandru, fiul lui Constantin (fiul
lui Pavel n. la 15.06.1906 în localitatea Cahul si Maria) si Fecla, ...“;
– la nr. 55, în loc de: “Demenet Constantin, fiul
lui Constantin si Tecla, ...“ se va citi: “Demenet Constantin, fiul lui
Constantin si Fecla ...“.
NOTĂ:
Prezenta rectificare anulează rectificarea publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 571 din 3 iulie 2006, la poz. 2.