MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 174 (XVIII) - Nr. 572 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 3 iulie 2006
SUMAR
LEGI SI DECRETE
263. – Lege privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 209/2005 pentru modificarea si
completarea unor acte normative din domeniul proprietătii
880. – Decret pentru promulgarea
Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 209/2005 pentru
modificarea si completarea unor acte normative din domeniul proprietătii
HOTĂRÂRI ALE SENATULUI
23. – Hotărâre privind înfiintarea
unei comisii de anchetă având drept scop investigarea conditiilor de legalitate
si de oportunitate privind construirea imobilului “Cathedral Plaza“ în imediata
apropiere a Catedralei Romano-Catolice “Sfântul Iosif“ din Bucuresti, precum si
a proiectelor de construire si de sistematizare care afectează zonele istorice
din municipiul Bucuresti
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
767. – Hotărâre pentru aprobarea
amendamentelor convenite prin scrisoarea semnată la Luxemburg la 22 februarie
2006 si la Bucuresti la 24 si, respectiv, 27 februarie 2006, dintre Guvernul
României, Banca Europeană de Investitii si Compania Natională de Transport al
Energiei Electrice “Transelectrica“ – S.A., la Acordul de împrumut dintre
România, Banca Europeană de Investitii si Compania Natională de Transport al
Energiei Electrice “Transelectrica“ – S.A. privind finantarea Proiectului
pentru Compania Natională de Transport al Energiei Electrice “Transelectrica“ –
S.A., semnat la Luxemburg la 5 decembrie 2000 si la Bucuresti la 8 decembrie
2000
ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
113.112.–
Ordin pentru punerea în aplicare a Normelor privind aprobarea
fuziunii/divizării brokerilor de asigurare si/sau de reasigurare
113.117. – Ordin pentru punerea
în aplicare a Normelor privind principiile de organizare ale unui sistem de
control intern si management al riscului la asigurători
ACTE ALE CAMEREI AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA
63. – Hotărâre privind modificarea
Hotărârii Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 39/2005
pentru aprobarea Normelor privind perioada de pregătire profesională practică a
stagiarilor în activitatea de audit financiar
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 209/2005 pentru modificarea si
completarea unor acte normative din domeniul proprietătii
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. – Se aprobă Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
209 din 22 decembrie 2005 pentru modificarea si completarea unor acte
normative din domeniul proprietătii, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.194 din 30 decembrie 2005, cu următoarele modificări
si completări:
1. La titlul I punctul 10 al articolului unic,
alineatul (5) al articolului 38 va avea următorul cuprins:
“(5) În cazul autoritătilor administratiei publice
locale situate pe raza teritorială a judetului, respectiv a municipiului Bucuresti,
constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor revin organelor de
control, respectiv Corpului de control din cadrul Autoritătii Nationale pentru
Restituirea Proprietătilor sau prefectului judetului ori al municipiului
Bucuresti sau persoanelor desemnate de acestia din cadrul institutiei
prefectului.“
2. La titlul I punctul 11 al articolului unic,
alineatele (1), (2) si (5) ale articolului 381 vor
avea următorul cuprins:
“Art.381. – (1)
Autoritătile administratiei publice locale si centrale, precum si celelalte
entităti învestite cu solutionarea notificărilor sunt obligate să pună la
dispozitia organelor de control, respectiv a Corpului de control din cadrul
Autoritătii Nationale pentru Restituirea Proprietătilor sau, după caz, a
prefectului judetului ori al municipiului Bucuresti sau persoanelor desemnate
de acestia din cadrul institutiei prefectului, dosarele de restituire
solicitate, precum si orice documente referitoare la situatia restituirilor
solicitate în temeiul prezentei legi.
(2) Reprezentantii legali ai entitătilor învestite cu
solutionarea notificărilor sunt obligati să desemneze pe perioada lipsei
acestora din institutie sau societate, prin ordin/dispozitie sau decizie, o
persoană care să pună la dispozitia Corpului de control din cadrul Autoritătii
Nationale pentru Restituirea Proprietătilor sau a prefectului judetului ori al
municipiului Bucuresti sau persoanelor desemnate de acestia din cadrul
institutiei prefectului documentele solicitate de acestia în vederea efectuării
controlului.
...........................................................................................
(5) Încălcarea obligatiei prevăzute la alin. (2), (3)
si (4), precum si necomunicarea sau comunicarea eronată a datelor prevăzute la
alin. (3) si (4) constituie contraventie, atrăgând sanctionarea conducătorului
institutiei cu amendă de la 3.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON).“
3. La titlul I punctul 12 al articolului unic,
punctul 3 al literei a) din anexa nr. 2 va avea următorul cuprins:
“3. Imobilele ocupate de administratii financiare,
trezorerii, ministere si alte autorităti ale administratiei publice centrale,
parchete, judecătorii, tribunale, curti de apel, politie, politie de frontieră,
jandarmerii, servicii publice comunitare pentru situatii de urgentă, sedii
vamale, arhive nationale, directii judetene, case de asigurări de sănătate,
primării, prefecturi, consilii locale si judetene, inspectorate scolare;“.
4. La titlul IV al articolului unic, articolul V va
avea următorul cuprins:
“Art.V. – (1) Controlul aplicării fazei administrative
a Legii nr.
10/2001, republicată, cu modificările si completările ulterioare, se
exercită de către autoritatea administrativă constituită în temeiul Hotărârii
Guvernului nr.
361/2005 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale pentru
Restituirea Proprietătilor, cu modificările si completările ulterioare, si,
după caz, de către prefecti sau persoanele desemnate de acestia din cadrul
institutiei prefectului.
(2) Salariatii institutiilor publice implicati în mod
direct în aplicarea Legii nr.
10/2001, republicată, cu modificările si completările ulterioare, si a
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au apartinut
comunitătilor cetătenilor apartinând minoritătilor nationale din România,
republicată, beneficiază de un spor lunar de dificultate de până la 50% din
salariul de încadrare, pe o perioadă de 2 ani. Stabilirea salariatilor care
beneficiază de acest drept si a cuantumului sporului ce se acordă se face anual
de către conducătorul institutiei implicate în aplicarea dispozitiilor legale
privind restituirea, în limita fondurilor alocate pentru plata salariilor. (3)
Termenul prevăzut la alin. (2) curge de la data de 3 ianuarie 2006.“
5. La titlul V punctul 1 al articolului unic,
partea introductivă a alineatului (6) al articolului 9 va avea următorul
cuprins:
“(6) Constituie contraventie si se sanctionează cu
amendă de la 3.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON) următoarele fapte, dacă nu au
fost săvârsite în astfel de conditii încât, potrivit legii, să fie considerate
infractiune:“.
6. La titlul V punctul 2 al articolului unic,
alineatul (2) al articolului 10 va avea următorul cuprins:
“(2) În cazul autoritătilor administratiei publice locale situate pe raza teritorială a judetului, respectiv a municipiului Bucuresti, constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor revin Corpului de control din cadrul Autoritătii Nationale pentru Restituirea Proprietătilor sau, după caz, prefectului judetului, respectiv prefectului municipiului Bucuresti, sau persoanelor desemnate de acestia din cadrul institutiei prefectului.“
7. La titlul V punctul 3 al articolului unic,
alineatele (1) si (3) ale articolului 101 vor
avea următorul cuprins:
“Art.101. – (1)
Autoritătile administratiei publice locale si centrale, ministerele, unitătile
detinătoare prevăzute la art. 2, precum si celelalte entităti cu atributii în
aplicarea prezentei ordonante de urgentă sunt obligate să pună la dispozitie
membrilor Corpului de control din cadrul Autoritătii Nationale pentru
Restituirea Proprietătilor sau, după caz, prefectului judetului ori prefectului
municipiului Bucuresti sau persoanelor desemnate de acestia din cadrul
institutiei prefectului situatiile solicitate, precum si orice documente
referitoare la situatia restituirilor, potrivit dispozitiilor prezentei
ordonante de urgentă.
...........................................................................................
(3) Încălcarea obligatiilor prevăzute la alin. (1) si
(2) constituie contraventie si se sanctionează cu amendă de la 3.000 lei (RON)
la 10.000 lei (RON).“
8. La titlul VI, partea introductivă a articolului
unic va avea următorul cuprins:
“Articol unic. – Legea fondului funciar nr.
18/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din
5 ianuarie 1998, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si se
completează după cum urmează:“.
9. La titlul VI punctul 2 al articolului unic,
litera e) a articolului 1101 va avea
următorul cuprins:
“e) fapta presedintelui comisiei de a lipsi de la
sediul acesteia, în timpul programului de lucru, fără a desemna o persoană în
măsură să ofere toate informatiile si documentele necesare controlului efectuat
de Autoritatea Natională pentru Restituirea Proprietătilor sau prefect ori
împuternicitii acestuia;“.
10. La titlul VI punctul 4 al articolului unic,
alineatul (2) al articolului 1103 va avea
următorul cuprins:
“(2) În cazul în care organul de control consideră
necesar, organele de politie, jandarmerie sau alti agenti ai fortei publice,
după caz, sunt obligati să îi acorde concursul pentru obtinerea datelor si
informatiilor necesare desfăsurării activitătii de control, precum si pentru
îndeplinirea oricăror alte activităti necesare în acest scop.“
Art. II. – (1) Salariatii institutiilor
publice implicati în mod direct în aplicarea legilor fondului funciar, membrii
în comisiile constituite în baza art. 12 din Legea nr.
18/1991, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
beneficiază de un spor lunar de dificultate de până la 50% din salariul de
încadrare, pe o perioadă de un an calculată de la data intrării în vigoare a
prezentei legi. Stabilirea salariatilor care beneficiază de acest drept si a
cuantumului sporului ce se acordă se face anual de către conducătorul
institutiei implicate în aplicarea dispozitiilor legale privind reconstituirea
dreptului de proprietate asupra proprietătii funciare, în limita fondurilor
alocate pentru plata salariilor.
(2) Reprezentantii fostilor proprietari deposedati sau
mostenitorii acestora care au solicitat terenuri în termenul legal, membrii în
comisiile constituite în baza art. 12 din Legea nr.
18/1991, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
beneficiază de o indemnizatie echivalentă cu media sumelor reprezentând
sporurile acordate celorlalti membri ai comisiei, salariati ai institutiilor
publice.
(3) Indemnizatiile prevăzute la alin. (2) vor fi asigurate
din bugetul unitătii administrativ-teritoriale în care functionează comisia.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia
României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR BOGDAN OLTEANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti,
27 iunie 2006.
Nr.
263.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
209/2005 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul
proprietătii
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. – Se promulgă Legea privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
209/2005 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul
proprietătii si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti,
26 iunie 2006.
Nr.
880.
HOTĂRÂRI ALE SENATULUI
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
SENATUL
privind
înfiintarea unei comisii de anchetă având drept scop investigarea conditiilor
de legalitate si de oportunitate privind construirea imobilului “Cathedral
Plaza“ în imediata apropiere a Catedralei Romano-Catolice “Sfântul Iosif“ din
Bucuresti, precum si a proiectelor de construire si de sistematizare care
afectează zonele istorice din municipiul Bucuresti
În temeiul dispozitiilor art. 64
alin. (4) din Constitutia
României, republicată, si ale art. 78 din Regulamentul
Senatului,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se
înfiintează o comisie de anchetă având drept scop investigarea conditiilor de
legalitate si de oportunitate privind construirea imobilului “Cathedral Plaza“
în imediata apropiere a Catedralei Romano-Catolice “Sfântul Iosif“ din
Bucuresti, precum si a proiectelor de construire si de sistematizare care
afectează zonele istorice din municipiul Bucuresti.
Art. 2. – Componenta nominală a comisiei de anchetă si
a biroului acesteia este prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 3. – Senatul României cere tuturor organelor de
stat, institutiilor si organizatiilor să pună la dispozitie comisiei de anchetă
prevăzute la art. 1, în termen, orice informatii si documente care sunt de
natură să servească activitătii acesteia.
Art. 4. – Raportul comisiei de anchetă prevăzute la
art. 1 va fi prezentat până la data de 18 septembrie 2006.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în sedinta
din 29 iunie 2006, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din
Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti,
29 iunie 2006.
Nr. 23.
ANEXĂ
COMPONENTA NOMINALĂ
a Comisiei de anchetă având drept scop investigarea
conditiilor de legalitate si de oportunitate privind construirea imobilului
“Cathedral Plaza“ în imediata apropiere a Catedralei Romano-Catolice “Sfântul
Iosif“ din Bucuresti, precum si a proiectelor de construire si de sistematizare
care afectează zonele istorice din municipiul Bucuresti
Nr. crt. |
Numele si prenumele |
Grupul parlamentar |
1. |
Rădulescu
Cristache |
Grupul
parlamentar al Aliantei “Dreptate si Adevăr“ – P.N.L.–P.D |
2. |
Nicolai
Norica |
Grupul
parlamentar al Aliantei “Dreptate si Adevăr“ – P.N.L.–P.D. |
3. |
Chelaru
Ioan |
Grupul
parlamentar al P.S.D. |
4. |
Ungureanu
Vasile Ioan Dănut |
Grupul
parlamentar al P.S.D. |
5. |
Vedinas
Verginia |
Grupul
parlamentar al P.R.M. |
6. |
Terinte
Radu |
Grupul
parlamentar al P.C. |
7. |
Puskás
Valentin-Zoltán |
Grupul
parlamentar al U.D.M.R. |
BIROUL
Comisiei de anchetă având drept scop investigarea
conditiilor de legalitate si de oportunitate privind construirea imobilului
“Cathedral Plaza“ în imediata apropiere a Catedralei Romano-Catolice “Sfântul
Iosif“ din Bucuresti, precum si a proiectelor de construire si de sistematizare
care afectează zonele istorice din municipiul Bucuresti
1. Ungureanu Vasile Ioan Dănut – presedinte
2. Rădulescu Cristache – vicepresedinte
3. Vedinas Verginia – secretar
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea amendamentelor convenite prin scrisoarea semnată la Luxemburg la 22
februarie 2006 si la Bucuresti la 24 si, respectiv, 27 februarie 2006, dintre
Guvernul României, Banca Europeană de Investitii si Compania Natională de
Transport al Energiei Electrice “Transelectrica“ – S.A., la Acordul de împrumut
dintre România, Banca Europeană de Investitii si Compania Natională de
Transport al Energiei Electrice “Transelectrica“ – S.A. privind finantarea
Proiectului pentru Compania Natională de Transport al Energiei Electrice
“Transelectrica“ – S.A., semnat la Luxemburg la 5 decembrie 2000 si la
Bucuresti la 8 decembrie 2000
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 20 din Legea nr.
590/2003 privind tratatele si al art. 6 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
53/2001 pentru ratificarea Acordului de împrumut dintre România, Banca
Europeană de Investitii si Compania Natională de Transport al Energiei
Electrice “Transelectrica“ – S.A. privind finantarea Proiectului pentru
Compania Natională de Transport al Energiei Electrice “Transelectrica“ – S.A.,
semnat la Luxemburg la 5 decembrie 2000 si la Bucuresti la 8 decembrie 2000,
aprobată prin Legea nr.
325/2001,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. – Se aprobă amendamentele convenite prin
scrisoarea semnată la Luxemburg la 22 februarie 2006 si la Bucuresti la 24 si,
respectiv, 27 februarie 2006,dintre Guvernul României, Banca Europeană de
Investitii si Compania Natională de Transport al Energiei Electrice
“Transelectrica“ – S.A., la Acordul de împrumut dintre România, Banca Europeană
de Investitii si Compania Natională de Transport al Energiei Electrice
“Transelectrica“ – S.A. privind finantarea Proiectului pentru Compania
Natională de Transport al Energiei Electrice “Transelectrica“ – S.A., semnat la
Luxemburg la 5 decembrie 2000 si la Bucuresti la 8 decembrie 2000, ratificat
prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
53/2001, aprobată prin Legea nr.
325/2001.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
p. Ministrul afacerilor externe,
Lucian Leustean,
secretar de stat
Bucuresti,
14 iunie 2006.
Nr. 767.
România
Ministerul Finantelor Publice
Str. Apolodor nr. 17, sectorul 5
RO-70060 Bucuresti
România
În atentia domnului
Stefan Petrescu, director general, si a doamnei Otilia Frolu, director general
adjunct
Compania Natională de Transport al Energiei Electrice
“Transelectrica“ – S.A.
Bd. General Gh. Magheru nr. 33, sectorul 1
RO-70164 Bucuresti
România
În atentia domnului Răzvan Purdilă, director
Copii
Misiunea română la Comunitătile Europene
107, rue Gabrielle
B-1180 Bruxelles
Belgia
Luxemburg, 22 februarie 2006
JUII/MA&SEE/FBR/eb
n.
Subiect: România – Proiectul Compania Natională de Transport
al Energiei Electrice*)
*)
Traducere.
Contractul de finantare (Contractul de finantare) semnat
pe 5 decembrie 2000 la Luxemburg si pe 8 decembrie 2000 la Bucuresti între
România, prin Ministerul Finantelor Publice si Compania Natională de Transport
al Energiei Electrice “Transelectrica“ – S.A. (Transelectrica), si Banca
Europeană de Investitii (BEI) (FI Nr. 20.864)
• Anularea partială a creditului (astfel cum este
definit în Contractul de finantare), stabilită de BEI în favoarea României în
baza Contractului de finantare
• Amendament la descrierea tehnică inclusă în
Contractul de finantare ca anexa A (Descrierea tehnică)
Stimati domni,
Ca răspuns la solicitarea dumneavoastră relevantă făcută pe parcursul întâlnirii de la Luxemburg din 4 iulie 2005 si în continuarea scrisorii noastre din data de 24 octombrie 2005, precum si a scrisorii dumneavoastră din data de 3 februarie 2006 întelegem că, datorită unei diminuări a costului total al Proiectului, la care se face referire în pct. 7 din Preambul, si în baza art. 1.05 din Contractul de finantare, dumneavoastră solicitati:
(i) să se anuleze partial partea netrasă din credit
corespunzătoare diminuării costului total al Proiectului, ceea ce înseamnă
pentru o sumă egală cu 23.121.460,00 euro (două zeci si trei de milioane o sută
două zeci si una mii patru sute sase zeci/00); si
(ii) amendarea în mod corespunzător a Descrierii
tehnice.
Ca urmare, vă propunem:
a) în ultimul alineat al articolului 1.02 B din
Contractul de finantare data de 31 decembrie 2005 să fie înlocuită cu
data de 28 februarie 2006;
b) în articolul 1.02 B.d) din Contractul de finantare
cuvintele 4 luni calendaristice să fie înlocuite cu cuvintele o lună
calendaristică;
c) în articolul 1.04 D din Contractul de finantare
cuvintele 90 de zile să fie înlocuite cu cuvintele un an;
d) în ultimul alineat al articolului 1.05 din
Contractul de finantare data de 28 februarie 2006 să fie înlocuită cu
data de 31 martie 2006;
e) să se anuleze partea netrasă a creditului în sumă
egală cu 23.121.460,00 euro (două zeci si trei de milioane o sută două zeci si
una mii patru sute sase zeci/00), care va fi considerată ca anulată,
întelegându-se prin aceasta că niciun fel de obligatii ulterioare nu vor fi
aplicabile BEI în această privintă; si
f) să se înlocuiască textul Descrierii tehnice cu
textul prezentat în anexa A la prezenta scrisoare.
Amendamentele stipulate în prezenta scrisoare, din
momentul efectivitătii si intrării în vigoare în totalitate, vor constitui
parte integrantă a Contractului de finantare.
Toate celelalte articole ale Contractului de finantare
rămân neschimbate si aplicabile.
Prezenta scrisoare, generarea, constituirea si
validitatea sa vor fi guvernate de legea franceză. Locul ducerii la îndeplinire
a prezentei scrisori este sediul central al BEI.
Toate disputele privind prezenta scrisoare vor fi
supuse Curtii de Justitie a Comunitătilor Europene (Curtea).
România si Transelectrica renuntă prin prezenta la
orice imunitate sau drept de obiectie fată de jurisdictia Curtii.
O decizie a Curtii emisă în baza prezentei clauze va
fi considerată definitivă si obligatorie pentru părti, fără restrictie sau
rezervă.
Toti termenii cu majuscule utilizati în prezenta
scrisoare, în afara cazului când sunt altfel definiti, vor avea aceleasi
întelesuri ca cele date lor în Contractul de finantare.
Pentru a oficializa amendamentele la Contractul de
finantare, stipulate în prezenta scrisoare, vă rugăm să asigurati ca o persoană
pe deplin autorizată să reprezinte si să fie împuternicită pentru institutia
dumneavoastră să semneze si să dateze cele 3 originale ale prezentei scrisori
si ca unul dintre acestea să ne fie returnat prin scrisoare recomandată sau
curier. În cazul în care persoana/persoanele care semnează prezenta scrisoare
este/sunt alta/altele decât semnatarul/semnatarii Contractului de finantare sau
dacă documentele de autorizare pentru aceasta s-au schimbat, vă rugăm să
trimiteti alăturat scrisorii documentatia de autorizare corespunzătoare.
Ai dumneavoastră,
BANCA EUROPEANĂ DE INVESTITII,
C. Murphy F. Bruni Roccia
27 februarie 2006 De acord pentru si în numele României, prin Ministerul Finantelor Publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu, ministrul finantelor publice ................................................ (numele si functia) |
24 februarie 2006 De acord pentru si în numele Companiei Nationale de Transport al Energiei Electrice “Transelectrica“
– S.A., Stelian Gal, director general ................................................ (numele si functia) |
ANEXA A
DESCRIERE TEHNICĂ
I. Descrierea Proiectului
Proiectul include
studiile, proiectele, lucrările, constructiile, punerea în functiune (inclusiv
testele de control al calitătii) si operarea sistemului de transport, după cum
urmează:
1. Studii, engineering, supervizare si sprijin
managerial (inclusiv sistemul contabil si sistemul informational managerial)
2. Îmbunătătirea reabilitării sistemului de transport
al energiei electrice (peste 3.500 km de linii de înaltă tensiune de 400 kV si
220 kV):
a) furnizarea si instalarea cablurilor pe pământ, cu
sau fără fibră optică (inelul national OPGW), si a izolatoarelor pentru
consolidări, reabilitarea si modernizarea liniilor electrice aeriene de 400 kV
si 220 kV OHL;
b) furnizarea de echipamente de exploatare si
întretinere.
3. Echipamente pentru terminalele de comunicatii:
a) furnizarea si instalarea bunurilor destinate
reabilitării si modernizării echipamentelor pentru terminalele de
telecomunicatii pentru aproximativ 43 de substatii, incluzând furnizarea si
instalarea de centrale telefonice PABX si echipamente auxiliare;
b) proiectarea, furnizarea si instalarea legăturilor
de comunicatii la inelul national al statiilor electrice importante si al
substatiilor rămase.
4. Înfiintarea unei piete concurentiale a energiei
electrice:
a) proiectarea, furnizarea si instalarea sistemului de
contorizare pentru piata angro a energiei electrice, cuprinzând contoare,
transformatoare de curent electric, transformatoare de tensiune si facilităti
pentru unitătile de control la distantă al terminalelor si Centrul de
management pentru datele de contorizare;
b) proiectarea, furnizarea si instalarea unui sistem
de management energetic si facilităti suplimentare privind Sistemul de control
si achizitia datelor (EMS-SCADA);
c) proiectarea, furnizarea si instalarea
echipamentelor si aplicatiilor pentru operatorul pietei angro a energiei
electrice.
5. Componente suplimentare:
a) furnizarea si instalarea de izolatoare suplimentare
(400 si 220 kV) si a firelor izolate (cu cabluri pe fibră optică, OPGW sau
OPUG) pentru întărirea, reabilitarea si modernizarea liniilor de transport
aeriene (ref. Contract nr. RO 20.684 C2/C162, Amendamentul nr. 2);
b) furnizarea si instalarea a 10 autotransformatoare
(200 si 400 MVA) si a unui reactor sunt în diverse locatii:
– 7 autotransformatoare de 200 MVA cu monitorizare
on-line si echipament de protectie contra incendiilor (ref. Contract nr. RO
20.684 B3/L1&2);
– 3 autotransformatoare de 400 MVA cu monitorizare
on-line si echipament de protectie contra incendiilor (ref. Contract nr. RO
20.684 B3/L3);
– un reactor sunt de 100 MVA cu monitorizare on-line
si echipament de protectie contra incendiilor (ref. Contract nr. RO 20.684
B3/L4);
c) reabilitarea substatiei Paroseni de 220 kV,
incluzând furnizarea unui transformator de 200 MVA, reînnoirea circuitelor
primare (întrerupătoare, deconectoare, CTuri, VTuri etc.), reînnoirea
circuitelor secundare (sistem SCADA, protectie, servicii auxiliare etc.), piese
de schimb si instrumente (ref. Document de licitatie nr. RO 20.864 B4).
Este inclus un nivel suficient de pregătire a
personalului pentru folosirea si întretinerea tuturor noilor echipamente.
II. Estimarea costului
Costul de investitie
al Proiectului (fără TVA) a fost estimat după cum urmează:
Componentele Proiectului |
Total – milioane EUR – |
BEI – milioane EUR – |
1.
Studii, engineering, supervizare |
10,4 |
|
2.
Îmbunătătirea reabilitării sistemului de transport |
45,2 |
45,2 |
3.
Facilităti privind terminalele de comunicatii |
36,4 |
|
4.
Stabilirea unei piete concurentiale a energiei |
39,8 |
|
Subtotal
|
131,8 |
45,2 |
5.
Componente suplimentare: |
|
|
Izolatoare
suplimentare si fire izolate |
9,2 |
9,2 |
Autotransformatoare
si reactor sunt |
13,5 |
13,5 |
Reabilitarea
substatiei Paroseni |
4,8 |
4,8 |
Subtotal
|
27,5 |
27,5 |
Costuri
de bază |
159,3 |
72,7 |
Contingente
tehnice |
0 |
0 |
Costuri
directe |
159,3 |
72,7 |
Contingente
de pret 0 0 |
|
|
Dobânda
pe perioada constructiei |
21,0 |
0 |
COSTUL
TOTAL: |
180,3 |
72,7 |
Împrumutul BEI este prevăzut să finanteze componenta 2
(Îmbunătătirea reabilitării sistemului de transport al energiei electrice), în
cadrul limitelor sumei împrumutului aprobat.
III. Implementarea
Proiectul a demarat la începutul anului 2001 si
finalizarea componentelor finale suplimentare este programată pentru data de 31
martie 2007.
COMISIA
DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
pentru
punerea în aplicare a Normelor privind aprobarea fuziunii/divizării brokerilor
de asigurare si/sau de reasigurare
În temeiul prevederilor art. 4 alin. (27) si ale art.
5 lit. e) din Legea nr.
32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare,
potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor din 20 iunie 2006, prin care s-au adoptat Normele
privind aprobarea fuziunii/divizării brokerilor de asigurare si/sau de
reasigurare,
presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor emite
următorul ordin:
Art. 1. – Se pun în aplicare Normele privind aprobarea
fuziunii/divizării brokerilor de asigurare si/sau de reasigurare, prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. – Directia generală reglementări din cadrul
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor asigură ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Nicolae Eugen Crisan
Bucuresti,
23 iunie 2006.
Nr.
113.112.
ANEXĂ
NORME
privind aprobarea fuziunii/divizării brokerilor de
asigurare si/sau de reasigurare
Art. 1. – (1) Prezentele norme se aplică brokerilor de
asigurare si/sau de reasigurare, denumiti în continuare brokeri, autorizati
să desfăsoare activitate de intermediere în asigurări în conformitate cu
prevederile Legii nr.
32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare, si reglementează conditiile si
procedura de aprobare de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor a
fuziunii ori divizării acestora.
(2) Fuziunea sau, după caz, divizarea brokerilor se
realizează conform prevederilor titlului VI cap. II din Legea nr.
31/1990 privind societătile comerciale, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, si cu respectarea prevederilor prezentelor norme.
Art. 2. – Comisia de Supraveghere a Asigurărilor
aprobă fuziunea sau, după caz, divizarea brokerilor dacă sunt îndeplinite
următoarele conditii:
a) fuziunea are loc numai între 2 sau mai multi
brokeri;
b) în cazul divizării pot fi autorizati ca brokeri
numai societătile rezultate ca urmare a divizării unui broker;
c) în urma fuziunii sau divizării trebuie îndeplinită
cerinta privind capitalul social minim.
Art. 3. – În vederea autorizării fuziunii sau
divizării, brokerii vor depune la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor
următoarea documentatie:
a) cererea de aprobare a fuziunii sau divizării,
semnată de conducătorii brokerilor implicati în operatiune, prevăzută în anexa
la prezentele norme;
b) proiectul de fuziune, respectiv de divizare, potrivit Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările si completările ulterioare, însotit, dacă este cazul, de avizul eliberat de Consiliul Concurentei în cazul fuziunii;
c) copiile hotărârilor adunărilor generale ale
brokerilor respectivi privind fuziunea sau divizarea;
d) proiectul actului/actelor constitutive sau al
actului/actelor de modificare a actului constitutiv al brokerilor rezultati,
după caz, însotit de documentatia privind repartitia actiunilor/părtilor
sociale;
e) bilantul contabil de fuziune sau, după caz, de
divizare, la data încheierii proiectului de fuziune sau divizare;
f) raportările brokerilor privind taxa de functionare
datorată conform prevederilor art. 13 din Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare, si ale normelor emise
în aplicarea acesteia, la data încheierii proiectului de fuziune sau de
divizare;
g) raportul cenzorilor/auditorilor externi
independenti ai brokerilor participanti, privitor la fuziune sau divizare;
h) documentele prevăzute în Normele privind
autorizarea brokerilor, pentru brokerii nou-înfiintati;
i) dovezile înstiintării clientilor privind intentia
de fuziune sau, după caz, de divizare;
j) dovezile privind reconcilierea soldurilor
conturilor de creante si datorii înregistrate cu asigurătorii, conform
bilantului de fuziune sau divizare, confirmate de asigurătorii/reasigurătorii
în cauză;
k) copiile extraselor de cont privind operatiunile
efectuate în numele sau în contul asiguratilor/reasiguratilor, prevăzute la
art. 33 alin. (41) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare, însotite de detalierea
analitică a soldurilor conturilor, la data încheierii proiectului de fuziune
sau divizare;
l) cererea de retragere a autorizatiei de functionare
a societătii absorbite/divizate;
m) orice alte informatii pe care Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor le consideră de natură să sustină viabilitatea
proiectului prezentat.
Art. 4. – (1) În termen de 45 de zile de la primirea
cererii de aprobare a fuziunii sau divizării brokerilor, însotită de
documentatia completă prevăzută în norme, Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor se va pronunta asupra acesteia, prin decizie motivată, în sensul
autorizării fuziunii sau divizării ori al respingerii cererii de autorizare.
(2) Aparitia unor modificări fată de proiectul initial va determina o nouă evaluare din partea Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor. În cazul în care aceste modificări sunt contrare prevederilor legale sau prezentelor norme, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor revocă decizia privind aprobarea fuziunii sau divizării si va respinge cererea de aprobare.
(3) În cazul unei decizii favorabile, Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor va confirma faptul că procesul de aprobare s-a
încheiat si va proceda, după caz, la eliberarea autorizatiilor de functionare
pentru brokerii nou-înfiintati sau la retragerea corespunzătoare a
autorizatiilor brokerilor, în situatia fuziunii prin absorbtie ori a divizării
realizate prin împărtirea întregului patrimoniu ori transmiterea unei părti din
patrimoniu la 2 sau mai multi brokeri.
(4) Decizia Consiliului Comisiei de Supraveghere a
Aisgurărilor prin care se aprobă fuziunea sau divizarea devine opozabilă
tertilor după publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5) Concomitent cu aprobarea fuziunii sau a divizării,
după caz, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va retrage autorizatia
brokerilor care îsi încetează activitatea.
(6) Decizia privind retragerea autorizatiei brokerilor
care Osi încetează activitatea va produce efecte începând cu data fuziunii,
respectiv a divizării, conform prevederilor art. 249 din Legea nr.
31/1990, republicată, cu modificările si completările
ulterioare.
Art. 5. – Anexa face parte integrantă din prezentele
norme.
Art. 6. – Nerespectarea prevederilor prezentelor norme
se sanctionează în conditiile si potrivit prevederilor art. 39 din Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare.
ANEXĂ
la norme
CERERE
de aprobare a fuziunii/divizării*)
Subsemnatul
......................................................., în calitate de
conducător executiv al brokerului ............................., solicit
aprobarea, conform proiectului prezentat.
În sustinerea cererii anexez următoarea documentatie:
1. proiectul de fuziune sau, după caz, divizare,
potrivit Legii nr.
31/1990 privind societătile comerciale, republicată, cu
modificările si completările ulterioare;
2. copia hotărârii adunării generale privind
fuziunea/divizarea;
3. proiectul actului/actelor constitutive sau, după
caz, al actului/actelor de modificare a actului constitutiv al brokerului
rezultat;
4. cererea de retragere a autorizatiei de functionare
a societătii absorbite/divizate;
5. bilantul contabil de fuziune/divizare;
6. documentele prevăzute în normele privind
autorizarea brokerilor, pentru brokerii nou-înfiintati;
7. raportările privind taxa de functionare datorată
conform prevederilor art. 13 din Legea nr.
32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare, si ale normelor emise în aplicarea
acesteia;
8. dovezile conform cărora clientii au fost
înstiintati despre fuziunea/divizarea brokerilor;
9. raportul
auditorilor externi independenti ai brokerilor participanti privitor la
fuziune, respectiv la divizare.
Adresa de contact
............................................................................................................................................................
.............................. (data) |
........................................................... (semnătura si stampila) |
Subsemnatul (conducătorul executiv)
.................................., în calitate de
................................, cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal (sau art. 474
din noul Cod penal) privind falsul în declaratii, declar pe propria răspundere
că toate informatiile si documentele sunt complete si conforme cu realitatea si
că nu există alte fapte relevante care trebuie aduse la cunostintă Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor.
*) Se va
completa si transmite de către brokerii implicati.
COMISIA
DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
pentru
punerea în aplicare a Normelor privind principiile de organizare ale unui
sistem de control intern si management al riscului la asigurători
În temeiul prevederilor art. 5 lit. a), ale art. 8
alin. (1) si ale art. 20 alin. (3) lit. c) si c2) din Legea nr.
32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare,
potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor din data de 20 iunie 2006, prin care s-au adoptat
Normele privind principiile de organizare ale unui sistem de control intern si
management al riscului la asigurători,
presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor emite
următorul ordin:
Art. 1. – Se pun în aplicare Normele privind
principiile de organizare ale unui sistem de control intern si management al
riscului la asigurători, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. – Directia generală reglementări din cadrul
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor va asigura ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Nicolae Eugen Crisan
Bucuresti,
23 iunie 2006.
Nr.
113.117.
ANEXĂ
NORME
privind principiile de organizare ale unui sistem de
control intern si management al riscului la asigurători
Art. 1. – În sensul
prezentelor norme, termenii si expresiile de mai jos au următoarele
semnificatii:
1. managementul riscului – un set de proceduri
prin intermediul cărora asigurătorul ia măsuri pentru a evalua, monitoriza si
controla influenta evenimentelor trecute si potential viitoare care ar putea
avea un impact negativ asupra activitătii sale. Procedurile de management al
riscului vor include cel putin: stabilirea strategiilor si politicilor de
management al riscului, identificarea riscurilor, criteriile pentru măsurarea
riscurilor, controlul riscurilor, incluzând toleranta fată de risc si
raportarea riscurilor;
2. toleranta fată de risc – natura si cantitatea
de expunere la risc pe care asigurătorul este dispus să o accepte. Toleranta
fată de risc va specifica limitele de risc stabilite ca parte a politicilor de
management al riscului;
3. testul de senzitivitate:
a) evaluează influenta schimbărilor unor factori de
risc asupra situatiei financiare viitoare a asigurătorului;
b) este utilizat de asigurător pentru o mai bună
întelegere a vulnerabilitătilor cu care se confruntă în conditii atipice;
c) are la bază analiza influentei scenariilor adverse
putin probabile, dar nu imposibile;
d) se aplică oricărui risc ce poate avea o influentă
economică asupra asigurătorului;
4. control intern – proces continuu la care
participă consiliul de administratie, conducerea executivă, precum si
personalul asigurătorilor, prin care se furnizează o asigurare rezonabilă
asupra atingerii obiectivelor prevăzute la art. 2 alin. (1);
5. conducerea operativă – persoanele care
asigură conducerea nemijlocită a compartimentelor din cadrul asigurătorului, al
sucursalelor si al altor sedii secundare;
6. sistem informational – ansamblul de fluxuri
informationale organizate într-o conceptie unitară, care asigură legătura
dintre nivelul de conducere (decizional) si nivelul de executie (operational);
7. risc de credit – riscul înregistrării de
pierderi sau al nerealizării profiturilor estimate, ca urmare a neîndeplinirii
de către debitor a obligatiilor contractuale;
8. risc de tară – risc asociat riscului de
credit, care este determinat de conditiile economice, sociale si politice ale
tării de origine a debitorului;
9. risc de piată – riscul înregistrării de
pierderi sau al nerealizării profiturilor estimate, care apare din fluctuatiile
pe piată ale preturilor, ratei dobânzii si cursului valutar;
10. risc de subscriere – riscul înregistrării de
pierderi sau al nerealizării profiturilor estimate, care apare ca urmare a
faptului că situatiile economice sau rata de aparitie a incidentelor s-au
schimbat fată de previziunile făcute la data tarifării primelor de asigurare;
11. risc de lichiditate – riscul înregistrării
de pierderi sau al nerealizării profiturilor estimate, ce rezultă din
imposibilitatea asigurătorilor de a onora în orice moment obligatiile de plată
pe termen scurt, fără ca aceasta să implice costuri sau pierderi ce nu pot fi
suportate de asigurători.
12. risc operational – riscul înregistrării de
pierderi sau al nerealizării profiturilor estimate, care este determinat de
factori interni (derularea neadecvată a unor activităti interne, existenta unui
personal sau unor sisteme informatice necorespunzătoare etc.) sau de factori
externi (conditii economice, schimbări în mediul financiar, progrese
tehnologice etc.);
13. risc juridic – componentă a riscului
operational, apărut ca urmare a neaplicării sau a aplicării defectuoase a
dispozitiilor legale ori contractuale, care afectează negativ operatiunile sau
situatia asigurătorilor;
14. risc reputational – riscul înregistrării de
pierderi sau al nerealizării profiturilor estimate, ca urmare a publicitătii
negative care conduce la lipsa încrederii publicului în integritatea
asigurătorilor.
Art. 2. – (1) Obiectivele controlului intern constau
în: a) desfăsurarea activitătii în conditii de eficientă si rentabilitate;
b) furnizarea unor informatii corecte, relevante,
complete si oportune structurilor implicate în luarea deciziilor în cadrul
asigurătorilor si utilizatorilor externi ai informatiilor;
c) asigurarea conformitătii activitătilor
asigurătorilor cu cadrul legal si cu politicile si procedurile proprii.
(2) În vederea îndeplinirii obiectivelor de control
intern, asigurătorii trebuie să îsi organizeze un sistem de control intern care
se compune din următoarele elemente aflate în strânsă corelare:
a) rolul si responsabilitătile consiliului de
administratie si conducerii executive;
b) identificarea si evaluarea riscurilor;
c) activitătile de control si separarea
responsabilitătilor;
d) informarea si comunicarea;
e) activitătile de monitorizare si corectare a
deficientelor.
Art. 3. – (1) Consiliul de administratie al
asigurătorilor este responsabil pentru stabilirea si mentinerea unui sistem de
control intern adecvat si eficient.
(2) În contextul prevederilor alin. (1), consiliul de
administratie al asigurătorilor trebuie să îndeplinească cel putin următoarele
atributii:
a) să aprobe si să revizuiască periodic, cel putin
anual, strategiile generale si politicile privitoare la activitatea
asigurătorilor;
b) să stabilească toleranta fată de risc si să asigure
luarea măsurilor necesare de către conducerea executivă pentru identificarea,
evaluarea, monitorizarea si controlul riscurilor respective;
c) să supravegheze conducerea executivă în legătură cu
modul în care aceasta monitorizează functionarea adecvată si eficientă a
sistemului de control intern;
d) să aprobe acea structură organizatorică ce răspunde cel mai bine obiectivelor propuse.
(3) Pentru îndeplinirea atributiilor ce îi revin, consiliul de administratie trebuie să întreprindă cel putin următoarele măsuri:
a) discutii periodice, cel putin trimestrial, cu
conducerea operativă privind eficienta sistemului de control intern;
b) analiza periodică, cel putin trimestrial, a evaluărilor sistemului de control intern efectuate de conducerea operativă, de auditul intern si, după caz, de auditorul financiar al asigurătorilor si de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor;
c) asigurarea implementării de către conducerea operativă a recomandărilor formulate de auditul intern, de auditorul financiar extern si de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor cu privire la deficientele sistemului de control intern si examinarea efectului măsurilor implementate.
Art. 4. – (1) Conducerea executivă a asigurătorului
are responsabilităti pe linia monitorizării functionării adecvate si eficiente
a sistemului de control intern.
(2) În contextul prevederilor alin. (1), conducerea
executivă are cel putin următoarele atributii:
a) să implementeze strategiile generale si politicile
privitoare la activitatea asigurătorilor, aprobate de consiliul de
administratie;
b) să coordoneze procesul de elaborare a procedurilor
de management al riscului si să ia măsurile necesare pentru identificarea,
evaluarea, monitorizarea si controlul acestor riscuri;
c) să se asigure că responsabilitătile delegate
conducerii operative, cu privire la stabilirea politicilor si procedurilor de
control intern, sunt îndeplinite în mod corespunzător;
d) să mentină o structură organizatorică adecvată;
e) să stabilească fluxul informational necesar;
f) să se asigure că toate activitătile asigurătorilor
sunt realizate de personal calificat, având experientă si cunostinte necesare
în domeniul asigurărilor;
g) să asigure instruirea corespunzătoare a
personalului propriu.
Art. 5. – În cazul externalizării unor activităti,
consiliul de administratie si conducerea executivă ale asigurătorilor răspund
pentru atingerea obiectivelor controlului intern aferente respectivelor
activităti.
Art. 6. – Consiliul de administratie si conducerea
executivă ale asigurătorilor sunt responsabile pentru promovarea unor standarde
de etică si integritate pentru personalul asigurătorilor în ceea ce priveste
controlul intern, care să evidentieze si să asigure constientizarea importantei
acestuia la toate nivelurile organizatorice.
Art. 7. – (1) Pentru a avea un sistem de control
intern eficient asigurătorii trebuie să identifice si să evalueze permanent
riscurile care pot periclita atingerea obiectivelor controlului intern.
(2) Identificarea si evaluarea riscurilor trebuie să
se facă atât la nivelul de ansamblu al unui asigurător, cât si la toate
nivelurile organizatorice ale acestuia, trebuie să acopere toate activitătile
si să tină cont de aparitia unor noi activităti.
Art. 8. – (1) Identificarea si evaluarea riscurilor
trebuie să se realizeze cu luarea în considerare a factorilor interni
(complexitatea structurii organizatorice, natura activitătilor desfăsurate,
calitatea personalului si fluctuatia acestuia) si a factorilor externi
(conditii economice, schimbări legislative sau legate de mediul concurential în
sectorul de asigurări, progrese tehnologice).
(2) Procesul de evaluare a riscurilor trebuie să
includă identificarea atât a riscurilor care sunt controlabile de către
asigurători, cât si a celor necontrolabile. În cazul riscurilor controlabile,
asigurătorii trebuie să stabilească dacă îsi asumă integral aceste riscuri sau
în măsura în care doresc să le reducă prin proceduri de control. În cazul
riscurilor necontrolabile, asigurătorii trebuie să decidă dacă le acceptă sau
dacă elimină ori reduc nivelul activitătilor afectate de riscurile respective.
(3) Evaluarea riscurilor trebuie efectuată si în
conditiile unor scenarii alternative, inclusiv în conditii de criză.
Art. 9. – Evaluarea riscurilor se va realiza de către
specialisti din cadrul asigurătorilor care nu au responsabilităti în realizarea
performantei comerciale si financiare.
Art. 10. – Asigurătorii trebuie să revizuiască
activitătile de control pentru a identifica si a evalua în mod corespunzător
orice riscuri nou-apărute ca urmare a dezvoltării activitătii.
Art. 11. – (1) Activitătile de control trebuie să se
constituie ca parte integrantă a activitătilor curente desfăsurate de
asigurători.
(2) Activitătile de control trebuie să aibă în vedere
riscurile identificate de asigurători în cadrul procesului de identificare si
evaluare a riscurilor.
Art. 12. – Activitătile de control trebuie definite
pentru fiecare nivel organizatoric al asigurătorilor si implică două etape:
a) stabilirea politicilor si procedurilor de control;
b) verificarea respectării politicilor si procedurilor
de control stabilite.
Art. 13. – Activitătile de control includ cel putin
următoarele:
a) analize la nivelul consiliului de administratie si
al conducerii executive;
b) analize operative la nivelul compartimentelor si
sediilor secundare ale asigurătorilor;
c) controale faptice care au în vedere restrictionarea
accesului la active, cum ar fi disponibilităti bănesti, restrictionarea
accesului la conturile clientilor etc.;
d) analiza încadrării în limitele impuse expunerilor
la risc si urmărirea modului în care sunt solutionate situatiile de
neconformitate;
e) aprobări si autorizări, în cazul operatiunilor ce
depăsesc anumite limite de sume, asigurându-se astfel controlul asupra
realizării operatiunilor respective de către nivelul de conducere competent si
stabilirea responsabilitătilor;
f) verificări ale tranzactiilor efectuate de
asigurători si reconcilieri, în special acolo unde există diferente între
metodologiile sau sistemele de evaluare utilizate în compartimentele
responsabile cu initierea tranzactiilor (front office) si
compartimentele responsabile cu înregistrarea si monitorizarea tranzactiilor
initiate (back office). Rezultatele verificărilor vor fi comunicate
nivelului de conducere superior competent.
Art. 14. – Asigurătorii trebuie să realizeze o
repartizare corespunzătoare a atributiilor la toate nivelurile organizatorice
si să se asigure că personalului nu îi sunt alocate responsabilităti care să
conducă la conflicte de interese.
Art. 15. – Domeniile care pot fi afectate de
potentiale conflicte de interese trebuie să fie identificate si supuse unei
monitorizări independente exercitate de persoane neimplicate direct în
activitătile respective, a căror informare este efectuată pe baza unor linii de
raportare stabilite în mod corespunzător.
Art. 16. – (1) Asigurătorii trebuie să asigure
evidenta datelor financiare, operationale si de conformitate, adecvate si
complete, pentru desfăsurarea activitătii lor.
(2) Asigurătorii trebuie să dispună de informatii
despre piată referitoare la evenimente si conditii care sunt relevante pentru
luarea deciziilor.
(3) Informatiile trebuie să fie credibile, relevante,
complete, oportune, accesibile si furnizate într-un format consecvent.
Art. 17. – Asigurătorii trebuie să dispună de sisteme
informationale adecvate, care să acopere toate activitătile acestora.
Art. 18. – Asigurătorii trebuie să dispună de
proceduri pentru a preveni utilizarea necorespunzătoare a informatiei, prin
care să se evite:
a) prejudicierea, directă sau indirectă, a reputatiei
acestora;
b) dezvăluirea informatiilor secrete sau
confidentiale;
c) utilizarea informatiilor de către personalul
asigurătorilor pentru obtinerea unor beneficii personale.
Art. 19. – (1) În cadrul sistemului informational
asigurătorii trebuie să dispună de sisteme informatice.
Formatul acestor sisteme trebuie să asigure un grad
adecvat de securitate a informatiei. Monitorizarea sistemelor informatice va fi
asigurată de personal specializat independent si distinct de cel care le
utilizează.
(2) Asigurătorii trebuie să dispună de prevederi
referitoare la organizarea si controlul intern al procesării informatiilor în
formă electronică, astfel încât să fie posibilă obtinerea de probe de audit.
Art. 20. – (1) În vederea evitării aparitiei
disfunctionalitătilor în cadrul activitătii si a eventualelor pierderi generate
de acestea, asigurătorii trebuie să controleze eficient riscurile implicate de
utilizarea sistemelor informatice. În acest scop se vor efectua atât controale
generale la nivelul întregului sistem informatic, cât si controale la nivelul
fiecărei aplicatii informatice din componenta acestuia.
(2) Controalele generale se efectuează asupra
infrastructurii hardware si de comunicatii a sistemelor informatice, precum si
asupra sistemelor de operare care asigură functionarea acestora. Controalele au
drept scop verificarea functionării continue si corespunzătoare a acestora.
(3) Controalele generale includ si verificarea
existentei si aplicării unei strategii de informatizare, a procedurilor interne
de salvare si restaurare a datelor, a politicilor de efectuare a achizitiilor,
a procedurilor de dezvoltare a aplicatiilor informatice, a procedurilor de
administrare si întretinere, precum si a politicilor de securitate vizând
accesul fizic si logic la resursele sistemului informatic.
(4) Controalele efectuate la nivelul aplicatiilor
informatice reprezintă proceduri de validare si control incluse în codul
aplicatiilor informatice utilizate, precum si proceduri manuale de verificare a
modului de procesare a tranzactiilor si efectuării operatiunilor.
Art. 21. – (1) În vederea evitării pierderilor generate
de întreruperea activitătii datorită unor factori externi ce nu pot fi
controlati de către asigurători, acestia trebuie să elaboreze planuri
alternative, care să le permită reluarea activitătii în cazul aparitiei unor
situatii neprevăzute.
Replicarea sistemelor critice trebuie asigurată fie
prin existenta unor sisteme de rezervă situate într-o altă locatie apartinând
asigurătorilor, fie prin intermediul unui furnizor extern de servicii.
(2) Functionarea planurilor alternative trebuie
testată periodic prin stimularea operatiunilor pe sistemele de rezervă, în
scopul verificării disponibilitătii acestora.
Art. 22. – În vederea organizării unui sistem de control intern eficient, asigurătorii trebuie să dispună de canale de comunicare care să asigure că personalul propriu cunoaste politicile si procedurile cu implicatii asupra atributiilor si responsabilitătilor sale si că orice alte informatii relevante ajung în timp util la acesta.
Art. 23. – Structura organizatorică a asigurătorilor
trebuie să asigure un flux corespunzător de informatii, pe verticală, în ambele
sensuri, si pe orizontală, care să permită următoarele:
a) informarea consiliului de administratie si a
conducerii executive asupra riscurilor aferente activitătii si functionării
asigurătorilor;
b) informarea nivelurilor inferioare de conducere
operativă si a personalului atât asupra strategiilor asigurătorilor, cât si
asupra politicilor si procedurilor stabilite;
c) difuzarea informatiilor între compartimentele si
sediile secundare ale asigurătorilor pentru care respectivele informatii au
relevantă.
Art. 24. – (1) Asigurătorii trebuie să monitorizeze
permanent eficacitatea sistemului de control intern, cu luarea în considerare a
modificărilor intervenite în conditiile interne si externe de desfăsurare a
activitătii.
(2) Asigurătorii trebuie să asigure un rol important
auditului intern în procesul de monitorizare a sistemului de control intern.
(3) Monitorizarea eficacitătii sistemului de control
intern va fi efectuată atât de personalul responsabil pentru fiecare
compartiment si sediu secundar al asigurătorului, cât si de auditul intern.
(4) Monitorizarea eficacitătii sistemului de control
intern trebuie să facă parte din activitătile zilnice ale asigurătorilor si
trebuie să includă si evaluări separate ale sistemului de control intern în
general.
(5) Evaluările separate, periodice, ale sistemului de
control intern vor fi efectuate atât de personalul responsabil pentru fiecare
compartiment si sediu secundar (autoevaluare), cât si de auditul intern.
(6) Frecventa cu care trebuie monitorizate diferitele
activităti ale asigurătorilor depinde de riscurile implicate de activitătile
respective, precum si de natura si frecventa schimbărilor din activitatea
respectivă.
Art. 25. – (1) Deficientele identificate în legătură
cu sistemul de control intern trebuie să fie raportate imediat nivelului de
conducere competent, care trebuie să ia măsuri pentru remedierea cu
promptitudine a acestora.
(2) Deficientele majore ale sistemului de control
intern trebuie să fie raportate conducerii executive a asigurătorilor si
consiliului de administratie al acestora.
(3) Conducerea executivă a asigurătorilor are
responsabilitatea de a stabili un sistem de detectare a deficientelor
sistemului de control intern si de a întreprinde măsuri pentru solutionarea
respectivelor deficiente.
Art. 26. – Asigurătorii trebuie să ia măsuri pe linia
administrării următoarelor riscuri: riscul de credit, riscul de piată, riscul
de lichiditate, riscul operational, riscul de subscriere si riscul reputational.
Art. 27. – În domeniul managementului riscurilor,
consiliul de administratie al asigurătorilor are cel putin următoarele
atributii:
a) să aprobe si să reconsidere profilul de risc al
acestora;
b) să aprobe politicile privind managementul
riscurilor respective, să le analizeze periodic, cel putin anual, si să dispună
revizuirea acestora, după caz;
c) să asigure luarea de către conducerea executivă a
măsurilor necesare pentru identificarea, evaluarea, monitorizarea si controlul
riscurilor, inclusiv pentru activitătile externalizate;
d) să aprobe procedurile de stabilire a competentelor
si a responsabilitătilor în domeniul managementului riscurilor;
e) să aprobe externalizarea unor activităti;
f) să aprobe politica de instruire a personalului.
Art. 28. – În domeniul managementului riscurilor,
conducerea executivă a asigurătorilor este responsabilă cel putin pentru
următoarele:
a) implementarea strategiilor aprobate de consiliul de
administratie si asigurarea comunicării acestora personalului implicat în punerea
lor în aplicare;
b) asigurarea comunicării politicilor si procedurilor
pentru identificarea, evaluarea, monitorizarea si controlul riscurilor
personalului implicat în punerea lor în aplicare;
c) mentinerea unor sisteme de raportare
corespunzătoare a expunerilor la riscuri, precum si a altor aspecte legate de
riscuri;
d) mentinerea limitelor corespunzătoare privind
expunerea la riscuri, inclusiv pentru conditii de criză, în conformitate cu
mărimea, complexitatea si situatia financiară a asigurătorilor;
e) mentinerea eficientei si eficacitătii sistemului de
control intern;
f) analizarea oportunitătii externalizării unor
activităti prin prisma riscurilor implicate de externalizare;
g) supravegherea si monitorizarea contractului de
externalizare;
h) asigurarea unui personal calificat, având
experienta si cunostintele necesare;
i) asigurarea instruirii corespunzătoare a
personalului;
j) asigurarea concordantei politicilor de remunerare a
personalului cu strategia asigurătorului privind riscurile.
Art. 29. – În procesul de management al riscurilor,
asigurătorii trebuie să constituie un comitet de management al riscurilor.
Art. 30. – (1) Asigurătorii trebuie să opteze pentru
un profil de risc, stabilind obiectivul si strategia pentru fiecare risc,
inclusiv în ceea ce priveste activitătile externalizate.
(2) Asigurătorii vor stabili tipurile de riscuri pe care sunt pregătiti să le asume. La stabilirea acestora se vor avea în vedere natura, dimensiunea si complexitatea activitătii.
(3) Strategia asigurătorilor privind managementul
riscurilor trebuie să determine raportul dintre risc si profit pe care
asigurătorul îl consideră acceptabil în conditiile asigurării continuitătii
activitătii acesteia pe baze sănătoase si prudente.
Art. 31. – Asigurătorii trebuie să adopte politici
pentru managementul riscurilor, în vederea implementării profilului de risc
ales. Politicile respective trebuie să corespundă strategiilor generale, să fie
corelate cu nivelul fondurilor proprii ale asigurătorilor si cu experienta
acestora în administrarea riscurilor, precum si cu toleranta fată de risc
stabilită de consiliul de administratie.
Art. 32. – Politicile privind managementul riscurilor,
corespunzătoare naturii, dimensiunii si complexitătii activitătilor
asigurătorilor, trebuie să fie transpuse în mod clar si transparent în norme
interne, proceduri, inclusiv în manuale si coduri de conduită, făcându-se
distinctie între standardele generale aplicabile întregului personal si
regulile specifice aplicabile anumitor categorii de personal.
Art. 33. – Politicile de management al riscurilor
trebuie să asigure, după caz, stabilirea cel putin a:
a) unui sistem de proceduri de autorizare a
operatiunilor afectate de riscurile respective;
b) unui sistem de stabilire a limitelor expunerii la
risc si de monitorizare a acestora, care să reflecte profilul de risc ales si
care să fie în conformitate cu legislatia si cu reglementările în vigoare;
limitele stabilite la nivelul activitătilor si/sau compartimentelor/sediilor
secundare trebuie corelate cu cele stabilite la nivel de ansamblu al
asigurătorilor;
c) unui sistem de raportare a expunerilor la riscuri,
precum si altor aspecte legate de riscuri către nivelurile de conducere
corespunzătoare;
d) unui sistem de proceduri pentru situatii
neprevăzute;
e) unor criterii de recrutare si remunerare a
personalului, care să stabilească standarde ridicate pentru pregătirea,
experienta si integritatea acestuia;
f) unui program de instruire a personalului.
Art. 34. – (1) Asigurătorii trebuie să efectueze
sistematic o evaluare a riscurilor.
(2) Evaluarea riscurilor trebuie să tină cont si de:
a) implicatiile corelării fiecărui risc cu celelalte
riscuri la care se expune asigurătorul;
b) previzionările profitului si fondurilor proprii pe
baza diferitelor scenarii în conditii de criză, inclusiv o cuantificare a
pierderilor maxime în conditiile extreme.
(3) Asigurătorii trebuie să efectueze sistematic teste
de senzitivitate.
Art. 35. – Asigurătorii trebuie să dispună de un
sistem de informare adecvat pentru identificarea, evaluarea, monitorizarea si
documentarea sistematică a riscurilor atât la nivelul asigurătorilor, cât si la
nivelul compartimentelor si sediilor secundare ale acestora.
Art. 36. – Asigurătorii trebuie să asigure că există o
separare corespunzătoare a atributiilor în cadrul procesului de administrare a
riscurilor, pentru evitarea potentialelor conflicte de interese.
Art. 37. – Asigurătorii trebuie să asigure o
monitorizare sistematică a conformitătii cu procedurile stabilite pentru
managementul riscurilor si să solutioneze deficientele constatate.
Art. 38. – Asigurătorii trebuie să dispună de un
sistem adecvat de control intern asupra procesului de management al riscurilor,
care implică analize independente si regulate si evaluări ale eficacitătii
sistemului si, acolo unde se impune, asigurarea remedierii deficientelor
constatate. Rezultatele unor astfel de analize trebuie să fie comunicate în mod
direct consiliului de administratie, comitetului de administrare a riscurilor
si comitetului de audit.
Art. 39. – (1) Asigurătorii trebuie să dispună de
politici privind externalizarea activitătilor auxiliare sau conexe în raport cu
activitătile principale.
(2) Asigurătorii trebuie să dispună de proceduri de
administrare a riscurilor asociate activitătilor externalizate.
(3) Procedurile de management al riscurilor asociate
activitătilor externalizate se vor referi cel putin la următoarele:
a) luarea deciziilor privind externalizarea unor noi
activităti sau modificarea celor existente;
b) selectarea si evaluarea societătilor prestatoare de
servicii auxiliare sau conexe în legătură cu aspecte cum ar fi: solvabilitatea,
reputatia, familiarizarea cu specificul sectorului asigurărilor, calitatea
serviciilor prestate, organizarea activitătii si controlul intern, existenta
unui personal competent, existenta unui plan alternativ de redresare a
activitătii, asigurarea confidentialitătii informatiei;
c) monitorizarea modului în care societătile
prestatoare de servicii auxiliare sau conexe desfăsoară activitătile
externalizate;
d) elaborarea de planuri alternative si stabilirea
costurilor si resurselor necesare pentru schimbarea societătilor prestatoare de
servicii auxiliare sau conexe.
Art. 40. – (1) Asigurătorii pot externaliza activităti
doar în conditiile încheierii de contracte cu societăti prestatoare de servicii
auxiliare sau conexe.
(2) Contractele încheiate cu societăti prestatoare de servicii auxiliare sau conexe în legătură cu activitătile externalizate trebuie să fie în formă scrisă si să asigure o alocare clară a responsabilitătilor fiecărei părti.
(3) Asigurătorii vor putea încheia contracte cu
societăti prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, în legătură cu
activitătile externalizate, în următoarele conditii:
a) asigurarea existentei unor date actualizate si a
altor informatii la nivelul asigurătorului;
b) asigurarea accesului unor entităti din România
(autorităti sau institutii publice) la datele si informatiile aferente
operatiunilor din România, în cazul externalizării unor activităti în afara
granitelor tării;
c) asigurarea securitătii/confidentialitătii datelor
cel putin prin următoarele măsuri: angajamentul societătii prestatoare de
servicii auxiliare sau conexe si al personalului acesteia de a se supune
regulilor de confidentialitate, drepturile contractuale ale asigurătorului de a
lua măsuri împotriva societătii prestatoare de servicii auxiliare sau conexe în
cazul încălcării confidentialitătii, separarea datelor asigurătorului de cele
ale societătii prestatoare de servicii auxiliare sau conexe si de cele ale altor
clienti ai acesteia.
Art. 41. – Asigurătorii nu pot externaliza următoarele
activităti:
a) activitatea de audit intern, în conditiile în care
furnizorul extern de servicii în domeniul auditului intern are si calitatea de
auditor financiar al institutiei de credit în cauză;
b) organizarea si tinerea contabilitătii, în
conditiile în care între persoanele cărora le-ar fi externalizată activitatea
de tinere a contabilitătii si auditorul financiar există legături ce afectează
independenta acestuia în exercitarea mandatului;
c) organizarea si desfăsurarea activitătii juridice
curente, în conformitate cu dispozitiile Legii nr. 514/2003 privind organizarea
si exercitarea profesiei de consilier juridic;
d) orice alte activităti care în urma externalizării
nu mai pot fi controlate si desfăsurate în conformitate cu regulile unei
practici prudente si sănătoase.
Art. 42. – (1) Asigurătorii trebuie să dispună de un
comitet de management al riscurilor. Comitetul de management al riscurilor este
un comitet permanent, ale cărui functionare si atributii sunt reglementate de
prezentele norme si de regulamentele interne ale fiecărui asigurător.
(2) Comitetul de management al riscurilor îsi poate
desfăsura lucrările în subcomitete, în functie de mărimea si complexitatea
asigurătorului.
(3) Comitetul de management al riscurilor se
constituie prin decizie a consiliului de administratie.
Art. 43. – Asigurătorii trebuie să dispună de un
regulament al comitetului de management al riscurilor, aprobat la nivelul
consiliului de administratie si revizuit periodic, după caz, care să indice
componenta, autoritatea si responsabilitătile acestuia si modul de raportare
către consiliul de administratie.
Art. 44. – (1) Membrii comitetului de management al
riscurilor trebuie să aibă o experientă compatibilă cu responsabilitătile lor
în cadrul acestuia.
(2) Comitetul de management al riscurilor este format
din membri ai conducerii executive si operative ai asigurătorului.
Art. 45. – Comitetul de management al riscurilor va
avea cel putin următoarele atributii:
a) să asigure informarea consiliului de administratie
asupra problemelor si evolutiilor semnificative care ar putea influenta
profilul de risc al asigurătorului;
b) să dezvolte politici si proceduri adecvate pentru
identificarea, evaluarea, monitorizarea si controlul riscurilor;
c) să aprobe metodologii si modele adecvate pentru
evaluarea riscurilor si limitarea expunerilor;
d) să stabilească limite corespunzătoare privind
expunerea la riscuri, inclusiv pentru conditii de criză, în conformitate cu
mărimea, complexitatea si situatia financiară a asigurătorului, precum si
proceduri necesare pentru aprobarea exceptiilor de la respectivele limite;
e) să aprobe angajarea asigurătorului în noi
activităti, pe baza analizei riscurilor aferente acestora;
f) să analizeze măsura în care planurile alternative
de care dispune banca corespund situatiilor neprevăzute cu care aceasta s-ar
putea confrunta;
g) să prezinte consiliului de administratie informări
suficient de detaliate si oportune, care să permită acestuia să cunoască si să
evalueze performanta conducerii în monitorizarea si controlul riscurilor,
potrivit politicilor aprobate, precum si performanta de ansamblu a
asigurătorului;
h) să informeze regulat consiliul de administratie
asupra situatiei expunerilor asigurătorului la riscuri si imediat, în cazul în
care intervin schimbări semnificative în expunerea curentă sau viitoare a
asigurătorului la riscurile respective;
i) să stabilească sisteme de raportare corespunzătoare
a aspectelor legate de riscuri;
j) să stabilească competentele si responsabilitătile
pentru administrarea si controlul expunerilor la riscuri.
Art. 46. – (1) Asigurătorii trebuie să întocmească
annual un raport asupra conditiilor în care este desfăsurat controlul intern.
Acest raport trebuie să cuprindă cel putin:
a) o inventariere a principalelor deficiente identificate în cadrul sistemului de control intern si măsurile întreprinse pentru corectarea acestora;
b) o descriere a modificărilor semnificative
intervenite în sistemul de control intern în perioada respectivă, în special
axate pe evolutia activitătii si a riscurilor;
c) o descriere a conditiilor de aplicare a
procedurilor de control aferente noilor activităti;
d) desfăsurarea controlului intern în cadrul sediilor
secundare ale asigurătorilor din străinătate.
(2) Raportul întocmit de către asigurători trebuie să
includă si conditiile în care se desfăsoară controlul intern la nivelul
entitătilor cuprinse în perimetrul lor de consolidare si al societătilor
prestatoare de servicii auxiliare sau conexe.
Art. 47. – (1) Asigurătorii trebuie să întocmească
anual un raport privind măsurile luate pe linia managementului riscurilor la
care sunt expusi acestia si, după caz, măsurile luate de entitătile cuprinse în
perimetrul lor de consolidare si societătile prestatoare de servicii auxiliare
sau conexe.
(2) Raportul întocmit trebuie să cuprindă cel putin:
a) politicile de management al riscului, cu
specificarea tolerantei asigurătorului la risc si limitele stabilite pentru
gestiunea riscurilor de piată, de credit si de lichiditate;
b) detalii ale politicilor de investitii ale
asigurătorului, incluzând procedurile de identificare, monitorizare si control
al riscurilor, precum si detalii referitoare la strategiile investitionale cu
produse derivate sau produse cu efect similar;
c) procedurile asigurătorului pentru alegerea
partenerilor, cu specificarea detaliilor procedurilor de selectare si
monitorizare a administratorilor de fonduri si a societătilor de servicii de
investitii financiare;
d) procedurile asigurătorului referitoare la
introducerea de noi instrumente de investitii si de monitorizare a riscurilor
asociate cu utilizarea acestora;
e) o prezentare a modului de abordare si a politicilor
asigurătorului referitoare la produsele de asigurare, procesul de subscriere,
activitatea de reasigurare si solvabilitate;
f) detalii referitoare la salarizarea personalului
pentru a stabili dacă compania acordă prime sau alte stimulente salariale mari
care determină o mărire nejustificată a expunerii la risc a societătii;
g) un plan de afaceri global al asigurătorului care
cuprinde informatii referitoare la noile produse lansate de societate,
strategia de distributie a produselor, procesul de subscriere si activitatea de
reasigurare. Aceste informatii vor fi folosite în scopul evaluării gradului de
adecvare a sistemului de management al riscului implementat de asigurător la
afacerea sa;
h) planurile elaborate de asigurător pentru
împrejurări neprevăzute;
i) detalii referitoare la testele de senzitivitate efectuate
de asigurător pentru evaluarea riscurilor la care este expus;
j) informatii despre managementul intern al
portofoliilor de active: detalii despre active si datorii, detalii despre
investitiile intragrup realizate;
k) lista deciziilor consiliului de administratie;
l) documente care să ateste pregătirea profesională a
persoanelor responsabile cu activitătile de investitii, respectiv cu
managementul riscului investitiilor;
m) detalii referitoare la serviciile externalizate;
n) rapoarte referitoare la riscurile de piată, precum
si rentabilitatea portofoliului de investitii.
Art. 48. – Rapoartele mentionate la art. 46 si 47
trebuie să fie transmise Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor în termen de 6
luni de la încheierea exercitiului financiar.
Art. 49. – Pentru controlul intern al activitătii si
managementul riscurilor, asigurătorii vor avea în vedere si prevederile
legislatiei nationale si standardele internationale în materie.
Art. 50. – În cazul în care asigurătorii nu apelează
la un furnizor extern de servicii pentru sistemele informatice, acestia vor
trebui să dispună de sistemele de rezervă prevăzute la art. 21 alin. (1), în
termen de 9 luni de la intrarea în vigoare a prezentelor norme.
Art. 51. – În termen de 3 luni de la data intrării în
vigoare a prezentelor norme, asigurătorii trebuie să transmită Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor normele interne privind organizarea controlului
intern al activitătii, normele interne privind organizarea sistemului de
management al riscurilor, precum si regulamentul comitetului de management al
riscurilor.
Art. 52. – Nerespectarea prevederilor prezentelor norme constituie contraventie si se sanctionează conform prevederilor art. 39 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 53. – Prezentele norme intră în vigoare începând cu data aderării României la Uniunea Europeană, dată la care se abrogă Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.105/2004 pentru punerea în aplicare a Normei minimale privind activitatea de control intern, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 186 din 3 martie 2004.
ACTE ALE CAMEREI AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA
CAMERA
AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA
privind
modificarea Hotărârii Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România
nr. 39/2005 pentru aprobarea Normelor privind perioada de pregătire
profesională practică a stagiarilor în activitatea de audit financiar
Având în vedere prevederile art. 10 alin. 2 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 598 din 22 august 2003, cu modificările
ulterioare, precum si ale art. 50 ale Regulamentului de organizare si
functionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr.
983/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 634 din
13 iulie 2004,
Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit
în sedinta din 6 iunie 2006, hotărăste:
Articol unic. – Hotărârea Consiliului Camerei
Auditorilor Financiari din România nr.
39/2005 pentru aprobarea Normelor privind perioada de pregătire
profesională practică a stagiarilor în activitatea de audit financiar,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 114 din 4 februarie
2005, se modifică după cum urmează:
– La capitolul IV din anexă, articolul 31 va avea
următorul cuprins:
“Art.31. – Un îndrumător de stagiu nu poate avea mai
mult de 15 stagiari în activitatea de audit sub îndrumare.“
Presedintele Camerei Auditorilor Financiari din
România,
Ion Mihăilescu
Bucuresti,
6 iunie 2006.
Nr. 63.