MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 174 (XVIII) - Nr. 89 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 31 ianuarie 2006
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 699 din 20 decembrie
2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47
alin. (3) lit. b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 79/2002 privind
cadrul general de reglementare a comunicatiilor
Decizia nr. 700 din 20 decembrie
2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7
alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
28. – Ordonantă privind
reglementarea unor măsuri financiar-fiscale
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 20 decembrie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 alin. (3) lit. b)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de
reglementare a comunicatiilor
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Ion Tiucă – procuror
Cristina Cătălina Turcu – magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 alin.
(3) lit. b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, exceptie
ridicată de Societatea Comercială BV – S.R.L. Giurgiu în Dosarul nr. 2.867/2005
al Curtii de Apel Bucuresti – Sectia a VIII-a contencios administrativ si
fiscal.
La apelul nominal răspunde Autoritatea Natională de
Reglementare în Comunicatii, prin consilier juridic, lipsind cealaltă parte,
fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Autoritătii Nationale de Reglementare
în Comunicatii solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate,
invocând în acest sens Decizia Curtii Constitutionale nr.
517 din 11 octombrie 2005.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, invocând în acest sens
jurisprudenta Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 20 octombrie 2005, pronuntată în
Dosarul nr. 2.867/2005, Curtea de Apel Bucuresti – Sectia a VIII-a
contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 alin. (3) lit. b)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, exceptie
ridicată de Societatea Comercială BV – S.R.L. într-un litigiu având ca obiect
solutionarea plângerii formulate de autorul exceptiei împotriva unei decizii a
Autoritătii Nationale de Reglementare în Comunicatii prin care s-a stabilit în
sarcina autorului exceptiei un anumit cuantum al tarifului de monitorizare.
În motivarea exceptiei autorul
acesteia sustine că prevederile legale criticate contravin dispozitiilor
constitutionale ale art. 56, întrucât aplicarea tarifului de monitorizare, de
către Autoritatea Natională de Reglementare în Comunicatii, ca procent aplicat
asupra cifrei de afaceri obtinute si din alte activităti împovărează
nejustificat furnizorul de retele si servicii de telecomunicatii electronice
care prestează si alte tipuri de activităti, nesupuse reglementării si
autorizării Autoritătii Nationale de Reglementare în Comunicatii. Totodată, se
consideră că Autoritatea Natională de Reglementare în Comunicatii percepe o
taxă care nu reflectă nici o contraprestatie.
Curtea de Apel Bucuresti – Sectia a VIII-a contencios
administrativ si fiscal apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este întemeiată, întrucât textul legal criticat nu
asigură asezarea justă a sarcinilor fiscale, ceea ce încalcă dispozitiile art.
56 din Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorulraportor, sustinerile
părtii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 47 alin. (3) lit. b) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2002, care au
următorul cuprins: “(3) Tariful de monitorizare datorat de fiecare furnizor
de retele sau de servicii de comunicatii electronice se stabileste prin decizie
a presedintelui ANRC, ca produs între:
a) procentul determinat potrivit prevederilor alin.
(2); si b) cifra de afaceri a furnizorului respectiv, corespunzătoare anului
anterior.“
Textul constitutional invocat în sustinerea exceptiei
este cel al art. 56 privind contributiile financiare. Examinând exceptia de
neconstitutionalitate ridicată, Curtea retine că dispozitiile legale criticate
au mai format obiect al controlului de constitutionalitate în raport cu art. 56
din Constitutie. Astfel, Curtea, prin Decizia nr.
517 din 11 octombrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 1.041 din 23 noiembrie 2005, a constatat constitutionalitatea
întregului art. 47 al ordonantei de urgentă în cauză.
Cu acel prilej, Curtea, în esentă, a retinut că
tariful de monitorizare exprimă plata oficială stabilită pentru serviciile
prestate sau lucrările executate, în functie de importanta, volumul si valoarea
acestora, si nu reprezintă o sarcină fiscală, în sensul de impozite sau de taxe
ce constituie venituri la bugetul de stat, ci este o plată legală pentru
activitatea de supraveghere si control al pietei comunicatiilor electronice,
desfăsurată de Autoritatea Natională de Reglementare în Comunicatii.
Neexistând elemente noi de natură să determine schimbarea jurisprudentei Curtii, considerentele si solutia deciziei mentionate îsi păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
De altfel, Curtea constată că Legea nr.
239/2005 privind modificarea si completarea unor acte normative din
domeniul comunicatiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 663 din 26 iulie 2005, introduce, în cadrul Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
79/2002, un nou capitol – capitolul VIII1 “Tariful de monitorizare“ –,
care intră în vigoare la data de 31 decembrie 2005. În cadrul acestui capitol,
la art. 484 alin. (2), se prevede că
furnizorii de retele publice de comunicatii electronice, furnizorii de servicii
de comunicatii electronice destinate publicului sau furnizorii de servicii
postale pot solicita, în vederea determinării tarifului de monitorizare
aplicabil, luarea în consideratie a veniturilor rezultate din furnizarea de
retele sau de servicii de comunicatii electronice ori din furnizarea de servicii
postale, în locul cifrei de afaceri prevăzute în situatiile financiare anuale
întocmite pentru anul anterior celui pentru care se datorează tariful de
monitorizare estimativ, ceea ce este o modificare în sensul dorit de autorul
exceptiei.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1–3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 alin. (3) lit. b) din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, exceptie
ridicată de Societatea Comercială BV – S.R.L. Giurgiu în Dosarul nr. 2.867/2005
al Curtii de Apel Bucuresti – Sectia a VIII-a contencios administrativ si
fiscal.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 20 decembrie
2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 20 decembrie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Ion Tiucă – procuror
Cristina Cătălina Turcu – magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin.
(1) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Lucom Prodimpex“ –
S.R.L. Târgu Mures în Dosarul nr. 167/2005 al Tribunalului Mures.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, arătând că dispozitiile legale
criticate sunt constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 12 octombrie 2005, pronuntată în
Dosarul nr. 167/2005, Tribunalul Mures a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) din Legea
contenciosului administrativ nr.
554/2004, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Lucom Prodimpex“
– S.R.L. Târgu Mures într-o cauză având ca obiect solutionarea unei cereri de
anulare si suspendare a executării unui act administrativ, formulată de autorul
exceptiei.
În motivarea exceptiei autorul
acesteia sustine că prevederile legale criticate contravin dispozitiilor
constitutionale ale art. 21 alin. (4), întrucât conditionează accesul liber la
justitie de îndeplinirea procedurii solicitării revocării actului în cauză emis
de autoritatea administrativă, procedură pe care autorul exceptiei o consideră
ca fiind administrativ-jurisdictională.
Tribunalul Mures consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. În argumentarea acestei opinii este
invocată jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorulraportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ
nr.
554/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154
din 7 decembrie 2004, care are următorul cuprins:
“Înainte de a se adresa instantei de contencios administrativ competente, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim, printr-un act administrativ unilateral, trebuie să solicite autoritătii publice emitente, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului, revocarea, în tot sau în parte, a acestuia. Plângerea se poate adresa în egală măsură organului ierarhic superior, dacă acesta există.“
În sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate este
invocat art. 21 alin. (4) din Constitutie, referitor la caracterul facultativ
si gratuit al jurisdictiilor speciale administrative.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că dispozitiile legale criticate au mai format obiect al controlului
de constitutionalitate în raport cu textul art. 21 alin. (4) din Constitutie.
Astfel, prin Decizia nr.
252 din 10 mai 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 534 din 23 iunie 2005, Curtea, respingând exceptia de neconstitutionalitate
a prevederilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, a retinut, în esentă, că textul constitutional care se referă la
caracterul facultativ al jurisdictiilor speciale administrative nu este
aplicabil prevederilor legale criticate care instituie obligatia persoanei
vătămate de a se adresa, cu reclamatie, organului administrativ emitent, pe
calea recursului gratios, sau organului ierarhic superior, pe calea recursului
ierarhic, mai înainte de sesizarea instantei de judecată cu anularea actului
considerat ilegal. De asemenea, Curtea a mai statuat că nici o dispozitie
constitutională nu interzice ca prin lege să se instituie o procedură administrativă
prealabilă, fără caracter jurisdictional, cum este, de exemplu, procedura
recursului administrativ gratios sau a celui ierarhic.
Neexistând elemente noi de natură să determine
schimbarea jurisprudentei Curtii, considerentele si solutia deciziei mentionate
îsi păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1–3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului
administrativ nr.
554/2004, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Lucom Prodimpex“ –
S.R.L. Târgu Mures în Dosarul nr. 167/2005 al Tribunalului Mures.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 20 decembrie
2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
reglementarea unor măsuri financiar-fiscale
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 1 pct. II.1 din Legea nr.
404/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
PARTEA
I
TITLUL I
Dispozitii privind activitatea de creditare
desfăsurată de institutii financiare nebancare
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Domeniul de aplicare
Art. 1. – Prezentul titlu reglementează conditiile
minime de acces al institutiilor financiare nebancare la activitatea de
creditare, în scopul asigurării si mentinerii stabilitătii financiare.
Art. 2. – (1) Activitatea de creditare reprezintă
orice formă de finantare, realizată de institutiile financiare nebancare în
conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1).
(2) Banca Natională a României este singura autoritate
în măsură să decidă dacă activitatea desfăsurată de o entitate este de natura
activitătii de creditare si intră sub incidenta prezentului titlu.
Art. 3. – (1) Activitatea de creditare se desfăsoară
prin institutii de credit definite în conformitate cu dispozitiile Legii nr.
58/1998 privind activitatea bancară, republicată, si prin institutii
financiare nebancare, în conditiile stabilite prin prezentul titlu, precum si
prin legi speciale care le reglementează activitatea.
(2) Entitătile, altele decât cele prevăzute la alin.
(1), nu pot desfăsura cu titlu profesional activităti de creditare.
Art. 4. – În sensul
prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos se definesc astfel:
a) institutie financiară nebancară – persoană
juridică constituită cu scopul de a desfăsura, cu titlu profesional, activităti
de creditare de natura celor prevăzute la art. 7 alin. (1) si ale căror surse
de finantare provin din resurse proprii sau împrumutate de la institutii de
credit, de la alte institutii financiare sau, după caz, din alte surse
prevăzute în legi speciale;
b) activităti permise institutiilor financiare
nebancare – activitătile prevăzute la art. 7 si 8, care se desfăsoară în
baza prevederilor prezentului titlu si, după caz, a legilor speciale care le
reglementează activitatea;
c) conducători – persoanele care, potrivit
actelor constitutive si/sau hotărârii organelor statutare ale institutiilor
financiare nebancare, sunt împuternicite să conducă si să coordoneze
activitatea zilnică a acestora si sunt învestite cu competenta de a angaja
răspunderea institutiilor financiare nebancare;
d) actionar semnificativ – persoana fizică,
persoana juridică sau grupul de persoane fizice si/sau juridice care actionează
împreună si care detin direct sau indirect o participatie de 10% ori mai mult
din capitalul social al unei societăti sau din drepturile de vot ori o
participatie care permite exercitarea unei influente semnificative asupra
gestiunii si politicii de afaceri ale acesteia;
e) notificare – actiunea întreprinsă de
institutiile financiare nebancare, inclusiv prin depunerea documentatiei
stabilite de Banca Natională a României, în vederea obtinerii de la aceasta a
actului care atestă înregistrarea si permite desfăsurarea activitătii de
creditare;
f) Registrul general al institutiilor financiare
nebancare, denumit în continuare Registrul general, – registru
deschis si tinut de Banca Natională a României, în care sunt înscrise
institutiile financiare nebancare ce îndeplinesc cerintele generale prevăzute
la cap. II sectiunea 1;
g) Registrul special al institutiilor financiare
nebancare, denumit în continuare Registrul special, – registru
deschis si tinut de Banca Natională a României, în care sunt înscrise
institutiile financiare nebancare ce îndeplinesc criteriile prevăzute la art.
27;
h) Registrul de evidentă al caselor de ajutor
reciproc si al caselor de amanet, denumit în continuare Registrul de
evidentă, – registru deschis si tinut de Banca Natională a României, în
care sunt înscrise casele de ajutor reciproc si casele de amanet.
SECTIUNEA a 3-a
Organizarea si functionarea
Art. 5. – (1) Institutiile financiare nebancare au
obligatia de a se constitui ca societăti comerciale pe actiuni. Organizarea si
functionarea institutiilor financiare nebancare sunt reglementate de
prevederile prezentului titlu, ale Legii nr.
31/1990 privind societătile comerciale, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, precum si, după caz, de alte legi speciale în materie.
(2) Persoanele juridice prevăzute la cap. VIII fac
exceptie de la obligativitatea constituirii sub formă de societăti comerciale
pe actiuni.
Art. 6. – (1)
Denumirea unei entităti care poate desfăsura activitate de creditare, în
conditiile prezentului titlu, va include sintagma “institutie financiară
nebancară“ sau abrevierea acesteia “IFN“. Sintagma “institutie financiară
nebancară“ va fi folosită în denumire, antet, acte oficiale, contracte ori alte
asemenea documente, reclame sau în publicitate numai de către institutiile
financiare nebancare.
(2) Institutiile financiare nebancare nu pot folosi în
denumire, antet, sau în alte atribute de identificare orice cuvinte si expresii
care ar induce publicul în eroare cu privire la statutul ori la activitătile si
operatiunile institutiilor financiare nebancare.
SECTIUNEA a 4-a
Activităti permise
Art. 7. – (1) Institutiile financiare nebancare pot
desfăsura următoarele activităti de creditare:
a) acordare de credite, incluzând, fără a se limita la: credite de consum, credite ipotecare, credite imobiliare, microcredite, finantarea tranzactiilor comerciale, operatiuni de factoring, scontare, forfetare;
b) leasing financiar;
c) emitere de garantii si asumare de angajamente,
inclusiv garantarea creditului;
d) acordare de credite cu primire de bunuri spre
păstrare, respectiv amanetare prin case de amanet;
e) acordare de credite către membrii unor asociatii
fără scop patrimonial, organizate pe baza liberului consimtământ al
salariatilor/pensionarilor, în vederea sprijinirii prin împrumuturi financiare
a membrilor lor, respectiv case de ajutor reciproc;
f) alte forme de finantare de natura creditului.
(2) Institutiile financiare nebancare, în derularea
activitătilor aferente creditelor de consum, pot emite si administra carduri de
credit pentru clienti si pot desfăsura activităti legate de procesarea
tranzactiilor cu acestea, cu respectarea reglementărilor Băncii Nationale a
României în domeniu.
(3) Institutiile financiare nebancare pot acorda
servicii conexe si de consultantă legate de realizarea activitătilor prevăzute
la alin. (1).
(4) Institutiile financiare nebancare pot efectua
operatiuni în mandat în relatia cu alte institutii financiare nebancare si/sau
institutii de credit legate de activitatea de creditare desfăsurată de acestea.
Art. 8. – (1) Institutiile financiare nebancare pot
desfăsura, în aplicarea art. 7, după caz, următoarele operatiuni cu bunuri
mobile si imobile:
a) operatiuni necesare desfăsurării activitătii;
b) închiriere de bunuri mobile si imobile către terte
părti, inclusiv leasing operational, cu conditia ca valoarea bunurilor mobile
si imobile închiriate să nu depăsească o limită care se stabileste prin norme
de către Banca Natională a României;
c) operatiuni cu bunuri mobile si imobile dobândite ca
urmare a executării silite a creantelor institutiilor financiare nebancare sau
renuntării voluntare de către utilizator la bunurile care fac obiectul
contractelor de leasing financiar.
(2) Bunurile mobile si imobile dobândite în urma
executării silite a creantelor institutiilor financiare nebancare vor fi
vândute de acestea în termen de un an de la data dobândirii, dacă aceste bunuri
nu sunt utilizate în conditiile prevăzute la alin. (1). Pentru motive
justificate, termenul poate fi prelungit cu aprobarea Băncii Nationale a
României.
(3) Institutiile financiare nebancare care desfăsoară
activitătile prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. b) vor putea da o altă
destinatie bunurilor mobile si imobile dobândite în urma executării silite a
creantelor sau returnării lor voluntare de către utilizator, în termen de un an
de la data dobândirii acestora.
SECTIUNEA a 5-a
Interdictii
Art. 9. – Se interzic institutiilor financiare
nebancare:
a) desfăsurarea de activităti de atragere de depozite
ori de alte fonduri rambursabile de la public;
b) emiterea de obligatiuni, cu exceptia ofertei
publice adresate investitorilor calificati, în întelesul legii privind piata de
capital;
c) includerea în obiectul principal de activitate a
oricărei alte activităti decât cea prevăzută la art. 7 alin. (1);
d) includerea în obiectul secundar de activitate a
oricărei alte activităti decât cea prevăzută la art. 7 alin. (2)–(4) si la art.
8.
Art. 10. – Entitătile care nu se încadrează în
prevederile prezentului titlu nu pot folosi în denumire, antet ori în acte
emise sintagma “institutie financiară nebancară“ sau orice derivat al acesteia
care ar induce publicul în eroare cu privire la desfăsurarea de activităti de
acordare de credite în baza prezentului titlu.
Art. 11. – Nu pot detine calitatea de fondator,
actionar semnificativ, conducător, administrator, auditor financiar al unei
institutii financiare nebancare următoarele:
a) persoanele nominalizate în listele prevăzute la
art. 23 si 27 din Legea nr.
535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului;
b) persoanele împotriva cărora au fost pronuntate
hotărâri definitive pentru infractiuni de coruptie, spălare de bani,
înselăciune, infractiuni contra patrimoniului, abuz în serviciu, luare sau dare
de mită, fals si uz de fals, deturnare de fonduri, evaziune fiscală, primiri de
foloase necuvenite, trafic de influentă, mărturie mincinoasă ori alte fapte
penale.
Art. 12. – Institutiile financiare nebancare nu pot
desfăsura urmăoarele activităti:
a) operatuni cu bunuri mobile si imobile, cu excepta
celor prevăute la art. 8;
b) gajarea propriilor actuni în contul datoriilor
institutei financiare nebancare;
c) acordarea de credite, conditonatăde vâzarea sau de
cumpăarea actunilor institutei financiare nebancare;
d) acordarea de credite garantate cu actunile proprii
ale institutei financiare nebancare;
e) acordarea de credite conditonatăde acceptarea de
căre client a altor servicii care nu au legăurăcu operatunea de creditare
respectivă
CAPITOLUL II
Cerinte si registre
Art. 13. – (1) Prezenta sectiune este aplicabilă
exclusiv institutiilor financiare nebancare ce fac obiectul înscrierii în
Registrul general.
(2) La înfiintare, institutiile financiare nebancare
trebuie să îndeplinească cumulativ cerintele generale prevăzute în prezenta
sectiune.
Art. 14. – (1) Capitalul social minim al institutiilor
financiare nebancare va fi stabilit de Banca Natională a României prin
reglementări, fără a putea fi mai mic decât echivalentul în moneda natională
(leu) al sumei de 200.000 euro. Banca Natională a României va putea stabili
niveluri diferentiate de capital social minim în functie de tipul de activitate
al institutiei financiare nebancare.
(2) Capitalul social minim al institutiilor financiare
nebancare trebuie să fie vărsat integral, în formă bănească, la momentul
subscrierii.
(3) Actiunile emise de institutiile financiare nebancare
nu pot fi decât actiuni nominative.
(4) Institutiile financiare nebancare pot majora
capitalul social prin aporturi bănesti, precum si prin încorporarea rezervelor
constituite din profitul net, a dividendelor din profitul net cuvenit
actionarilor după plata impozitului pe dividende si a rezultatului reportat
reprezentând profit net.
Art. 15. – (1) Institutiile financiare nebancare au
obligatia de a furniza informatii detaliate Băncii Nationale a României,
referitoare la calitatea actionarilor semnificativi, structura grupurilor din
care fac parte acestia, precum si la situatia financiară a grupului.
(2) Banca Natională a României poate solicita orice
fel de informatii cu privire la oricare dintre entitătile care sunt parte a
grupului.
Art. 16. – Conducătorii institutiilor financiare
nebancare trebuie să îndeplinească, cumulativ, cel putin următoarele conditii:
a) să aibă onorabilitatea corespunzătoare functiei;
b) să nu fi cauzat prin activitatea lor falimentul
unui agent economic;
c) să aibă studii superioare;
d) să aibă experientă într-un domeniu considerat
relevant de Banca Natională a României.
Art. 17. – (1) Institutiile financiare nebancare vor
emite, cu respectarea reglementărilor Băncii Nationale a României, norme
interne pentru realizarea obiectului de activitate în conformitate cu regulile
unei practici prudente si sănătoase.
(2) În cadrul normelor interne de creditare
institutiile financiare nebancare vor stabili reguli care să se refere cel
putin la bonitatea beneficiarului, la criteriile si conditiile acordării
creditului.
Art. 18. – (1) Institutiile financiare nebancare vor
organiza si vor conduce evidenta contabilă în conformitate cu prevederile Legii
contabilitătii nr.
82/1991, republicată, si cu reglementările specifice elaborate de Banca
Natională a României, cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
(2) Situatiile financiare ale institutiilor financiare
nebancare vor fi auditate în conformitate cu prevederile art. 48 si 49.
Art. 19. – Institutiile financiare nebancare
constituie, regularizează si utilizează provizioane specifice de risc de
credit, care sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, în
conformitate cu prevederile Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal. Clasificarea creditelor, determinarea
necesarului de provizioane specifice de risc de credit, precum si constituirea,
regularizarea si utilizarea acestor provizioane se efectuează prin aplicarea în
mod corespunzător a regulamentelor Băncii Nationale a României privind
clasificarea creditelor si plasamentelor si constituirea, regularizarea si
utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit emise pentru institutiile
de credit.
Art. 20. – Operatiunile de încasări si plăti aferente
activitătii de creditare se derulează prin conturi deschise de institutiile
financiare nebancare la institutii de credit persoane juridice române, precum
si la sucursalele din România ale institutiilor de credit străine autorizate de
Banca Natională a României să functioneze pe teritoriul României, precum si
prin casieriile proprii ale institutiilor financiare nebancare.
Art. 21. – Institutiile financiare nebancare sunt
obligate să raporteze Băncii Nationale a României structura portofoliului de
credite si orice informatie solicitată de banca centrală în scop statistic si
de analiză, în conformitate cu cerintele stabilite prin reglementările
acesteia.
SECTIUNEA a 2-a
Notificarea
Art. 22. – (1) Înfiintarea institutiilor financiare
nebancare se notifică Băncii Nationale a României în termen de 30 de zile de la
data înmatriculării în registrul comertului.
(2) Institutiile
financiare nebancare pot desfăsura activitătile specifice prevăzute în obiectul
de activitate numai după primirea de la Banca Natională a României a
documentului care atestă înscrierea în Registrul general.
Art. 23. – (1) Procedura si conditiile de notificare
vor fi stabilite prin reglementări ale Băncii Nationale a României.
(2) Cererea de luare în evidentă în Registrul general
va fi însotită de documentatia care contine, fără a se limita la:
a) actul constitutiv depus la registrul comertului;
b) certificatul de înmatriculare la registrul
comertului;
c) informarea cu privire la conducători si
administratori, respectiv datele de identificare a acestora, însotite de
curriculum vitae si de certificatul de cazier judiciar;
d) lista participatiilor institutiei financiare
nebancare si ale actionarilor semnificativi/fondatorilor/conducătorilor în alte
societăti comerciale;
e) studiul de fezabilitate, care va cuprinde cel putin
tipul de operatiuni prevăzute a se desfăsura, structura organizatorică si
estimări ale situatiei financiare pe următorii 2 ani;
f) identitatea auditorului financiar;
g) normele interne care reglementează activitătile desfăsurate.
Art. 24. – Institutiile financiare nebancare sunt
obligate să notifice Băncii Nationale a României orice modificare intervenită
cu privire la documentatia depusă initial, în termen de 30 de zile de la
survenirea acesteia.
SECTIUNEA a 3-a
Registrul general
Art. 25. – (1) În urma notificării efectuate de
institutiile financiare nebancare la Banca Natională a României, în
conformitate cu prevederile art. 22 alin. (1), acestea vor fi luate în evidentă
si vor fi înscrise în Registrul general tinut la Banca Natională a României,
numai dacă acestea prezintă dovada respectării cerintelor prevăzute la
sectiunea 1.
(2) Banca Natională a României va elibera si va
transmite institutiilor financiare nebancare documentul care atestă luarea în
evidenta Registrului general, în termen de 60 de zile de la notificare.
SECTIUNEA a 4-a
Cerinte speciale
Art. 26. – (1) Prezenta sectiune este aplicabilă
exclusiv institutiilor financiare nebancare ce fac obiectul înscrierii în
Registrul special.
(2) Înscrierea institutiilor financiare nebancare în
Registrul special nu exclude îndeplinirea cerintelor generale prevăzute la
sectiunea 1.
Art. 27.– (1) Banca Natională a României va stabili
prin reglementări criteriile de înregistrare a institutiilor financiare
nebancare în Registrul special.
(2) Criteriile prevăzute la alin. (1) se pot referi,
fără a se limita la:
a) cifra de afaceri;
b) volumul creditelor;
c) gradul de îndatorare;
d) totalul activelor;
e) capitalurile proprii.
Art. 28. – (1) Îndeplinirea criteriilor si înscrierea
în Registrul special atrag în sarcina institutiilor financiare nebancare
respectarea cumulativă a cerintelor prevăzute la alin. (2)–(5).
(2) Calitatea actionarilor si structura grupurilor din
care acestia fac parte trebuie să corespundă nevoii garantării unei gestiuni
prudente si sănătoase a institutiilor financiare nebancare si să permită realizarea
unei supravegheri eficiente:
a) să dispună de o situatie financiară stabilă, care
să justifice în mod satisfăcător provenienta fondurilor destinate obtinerii
participatiei la capitalul social al institutiilor financiare nebancare si care
să creeze premise pentru o eventuală sustinere financiară a acesteia;
b) să furnizeze suficiente informatii care să asigure
transparenta necesară pentru identificarea grupului din care fac parte;
c) să furnizeze informatii privind actionarii
semnificativi, potrivit cerintelor stabilite prin reglementările Băncii
Nationale a României.
(3) Conducătorii si administratorii trebuie să
îndeplinească următoarele criterii de calificare si experientă profesională:
a) conducătorii să aibă studii superioare si o
experientă de minimum 2 ani în unul dintre domeniile considerate relevante de
Banca Natională a României;
b) cel putin unul dintre administratori să aibă
experientă în domeniul financiar-contabil de minimum un an.
(4) La organizarea si conducerea institutiilor
financiare nebancare vor fi avute în vedere următoarele:
a) un regulament propriu de functionare, prin care se
vor detalia atributiile si competentele fiecărui compartiment prevăzut în
structura organizatorică, precum si relatiile dintre compartimente;
b) constituirea în structura acestora a cel putin unui
comitet de administrare a riscurilor si a unui comitet de audit, ale căror
atributii minime vor fi stabilite prin reglementările Băncii Nationale a
României;
c) conducerea trebuie să fie asigurată de cel putin
2 conducători, salariati ai institutiei respective,
desemnati conform statutului societătii;
d) conducătorii trebuie să asigure efectiv conducerea
de zi cu zi a activitătii institutiilor financiare nebancare, să exercite
exclusiv functia pentru care au fost numiti si cel putin unul dintre acestia să
ateste cunoasterea limbii române;
e) administratorii pot fi numai persoane fizice.
(5) Institutiile financiare nebancare trebuie să
respecte cerintele prudentiale care se referă, fără a se limita la:
a) fonduri proprii;
b) expunerea fată de un debitor si expunerea agregată;
c) expunerea fată de persoanele aflate în relatii
speciale cu institutiile financiare nebancare;
d) calitatea activelor, constituirea si utilizarea
provizioanelor de risc;
e) organizare si control intern.
Art. 29. – (1) Institutiile financiare nebancare vor
elabora norme interne în vederea aplicării cerintelor speciale si le vor
transmite Băncii Nationale a României în termen de 5 zile de la data începerii
desfăsurării activitătii.
(2) Modificările operate în normele interne
referitoare la desfăsurarea activitătii vor fi transmise Băncii Nationale a
României în termen de 5 zile de la aprobarea acestora de către organele
statutare.
(3) Banca Natională a României poate solicita
institutiilor financiare nebancare modificarea în consecintă a normelor interne
în cazul în care se constată că acestea nu sunt conforme cu cerintele
prezentului titlu, ale reglementărilor aplicabile si ale desfăsurării unei
activităti pe baze prudente si sănătoase.
Art. 30. – (1) În momentul îndeplinirii criteriilor
prevăzute prin reglementările emise de Banca Natională a României, institutiile
financiare nebancare vor fi înscrise în mod automat în Registrul special si vor
fi supuse supravegherii Băncii Nationale a României.
(2) Banca Natională a României va elibera si va
transmite institutiilor financiare nebancare documentul care atestă luarea în
evidenta Registrului special.
Art. 31. – Institutiile financiare nebancare înscrise
în Registrul special vor rămâne, totodată, si în baza de date a Registrului
general.
Art. 32. – (1) Institutiile financiare nebancare
înscrise în Registrul special vor respecta obligatiile stabilite la sectiunea a
4-a si reglementările date în aplicarea acestuia, indiferent dacă criteriile
care au stat la baza înscrierii în Registrul special mai sunt sau nu
îndeplinite.
(2) Banca Natională a României îsi va putea exercita
în continuare prerogativele de supraveghere si asupra institutiilor financiare
nebancare care nu mai îndeplinesc criteriile prevăzute la art. 27 alin. (2).
SECTIUNEA a 6-a
Registrul de evidentă
Art. 33. – (1) În urma notificării efectuate de casele
de ajutor reciproc si casele de amanet la Banca Natională a României, acestea
vor fi luate în evidentă si înscrise în Registrul de evidentă tinut la Banca
Natională a României.
(2) Banca Natională a României va elibera si va transmite caselor de ajutor reciproc si caselor de amanet documentul care atestă luarea în evidenta Registrului de evidentă, în termen de 30 de zile de la notificare.
CAPITOLUL III
Monitorizarea si supravegherea
Art. 34. – (1) În scopul realizării obiectivelor sale
privind stabilitatea financiară, Banca Natională a României realizează
monitorizarea institutiilor financiare nebancare înscrise în Registrul general
si supravegherea prudentială a institutiilor financiare nebancare înscrise în
Registrul special, care desfăsoară activitate pe teritoriul României.
(2) Urmărirea respectării cerintelor prevăzute de
legislatia aplicabilă institutiilor financiare nebancare se realizează de Banca
Natională a României, pe baza raportărilor făcute potrivit prezentului titlu si
a reglementărilor date în aplicarea acesteia, inclusiv prin inspectii
desfăsurate la sediul institutiilor financiare nebancare.
(3) Institutiile financiare nebancare sunt obligate să
transmită Băncii Nationale a României orice informatii solicitate de aceasta.
Art. 35. – În exercitarea atributiilor sale prevăzute
în prezentul titlu, Banca Natională a României desfăsoară inspectii la sediul
institutiilor financiare nebancare prin personalul împuternicit în acest sens,
ori de câte ori consideră necesar.
Art. 36. – Institutiile financiare nebancare sunt
obligate să permită personalului Băncii Nationale a României, care efectuează
inspectia, să le examineze evidentele, conturile si operatiunile si să
furnizeze toate documentele si informatiile legate de administrarea, controlul
intern si operatiunile institutiilor financiare nebancare, astfel cum vor fi
solicitate de către acesta.
Art. 37. – (1) Banca Natională a României va emite
reglementări privind regimul institutiilor financiare nebancare legat de
calitatea de persoane juridice declarante la Centrala Riscurilor Bancare a
Băncii Nationale a României.
(2) Nu se consideră
încălcare a obligatiei de păstrare a secretului bancar transmiterea de către
Centrala Riscurilor Bancare a informatiilor de risc bancar existente în baza sa
de date către institutiile financiare nebancare.
CAPITOLUL IV
Fuziunea, divizarea si lichidarea
Art. 38. – Prevederile
prezentului capitol se aplică numai institutiilor financiare nebancare care fac
obiectul înscrierii în Registrul general si în Registrul special.
Art. 39. – Fuziunea sau divizarea institutiilor
financiare nebancare se va efectua potrivit dispozitiilor legale aplicabile.
Art. 40. – (1) Fuziunea se poate realiza:
a) între două sau mai multe institutii financiare
nebancare;
b) între institutii financiare nebancare si institutii
de credit, cu exceptia institutiilor emitente de monedă electronică.
(2) Fuziunea si divizarea, în conditiile alin. (1), se
notifică Băncii Nationale a României.
(3) În situatia în care în urma procesului de fuziune
sau de divizare a unei institutii financiare nebancare rezultă institutii
financiare nebancare noi, acestea sunt obligate să urmeze procedura de
notificare prevăzută la cap. II sectiunea a 2-a.
Art. 41. – Lichidarea institutiilor financiare
nebancare se va face conform legislatiei în materie.
CAPITOLUL V
Art. 42. – (1) Institutiile financiare nebancare
întocmesc si păstrează, la sediul lor social, documente si evidente, în limba
română, cuprinzând:
a) contractul de societate si statutul, precum si
toate actele aditionale prin care acestea au fost modificate;
b) un registru al actionarilor săi, cu exceptia
cazurilor în care evidenta actionarilor este tinută de o societate de registru
independent, potrivit legii;
c) hotărârile adunării generale a actionarilor;
d) procesele-verbale ale sedintelor si hotărârile
consiliului de administratie si ale comitetelor prevăzute de prezentul titlu
sau de reglementările Băncii Nationale a României si, după caz, ale comitetelor
constituite pe baza hotărârii organelor statutare;
e) registrele si înregistrările contabile care
evidentiază clar si corect situatia activitătii sale, explicarea tranzactiilor
si situatiei sale financiare, astfel încât să permită Băncii Nationale a
României să determine dacă acestea s-au conformat prevederilor prezentului
titlu;
f) reglementările proprii referitoare la desfăsurarea
activitătii, precum si toate amendamentele acestora;
g) alte înregistrări care sunt cerute potrivit
prezentului titlu ori prevederilor reglementărilor Băncii Nationale a României.
(2) Documentele prevăzute la alin. (1) lit. a) si f),
precum si modificările intervenite vor fi transmise Băncii Nationale a
României.
Art. 43. – (1) Institutiile financiare nebancare
întocmesc si păstrează la sediul social si/sau la sediile secundare un exemplar
al documentatiei de credit si orice informatii privitoare la relatiile lor de
afaceri cu clientii si cu alte persoane pe care Banca Natională a României le
poate prevedea prin reglementări, care se pun la dispozitie personalului
autorizat al Băncii Nationale a României, la cererea acestuia.
(2) Cu respectarea obligativitătii punerii la
dispozitie personalului împuternicit al Băncii Nationale a României, la cererea
acestuia, a documentelor mentionate la alin. (1), institutiile financiare
nebancare pot păstra aceste documente si în alte amplasamente corespunzătoare.
Art. 44. – Toate operatiunile de credit si garantie
ale institutiei financiare nebancare trebuie consemnate în documente
contractuale din care să rezulte clar toti termenii si toate conditiile
respectivelor tranzactii. Aceste documente trebuie păstrate de institutia
financiară nebancară si puse la dispozitie personalului autorizat al Băncii
Nationale a României, la cererea acestuia.
Art. 45. – (1) Contractele de credit, în întelesul
art. 7 alin. (1), precum si garantiile reale si personale, constituite în
scopul garantării creditului, constituie titluri executorii.
(2) Garantiile constituite în favoarea institutiei
financiare nebancare în scopul garantării creditelor, care îndeplinesc
conditiile de publicitate prevăzute de lege, conferă institutiilor financiare
nebancare prioritate fată de terti, inclusiv statul, ale căror creante si
garantii au îndeplinit ulterior conditiile de publicitate.
CAPITOLUL VI
Situatii financiare anuale si auditarea acestora
Art. 46. – Institutiile financiare nebancare trebuie
să tină permanent evidenta contabilă, în concordantă cu prevederile Legii nr.
82/1991, republicată, si ale reglementărilor specifice date în aplicarea
acesteia, si să întocmească situatii financiare care să ofere o imagine fidelă
a pozitiei financiare, a performantei financiare, a fluxurilor de trezorerie si
a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfăsurată.
Art. 47. –
Institutiile financiare nebancare sunt obligate să prezinte Băncii Nationale a
României situatiile lor financiare, precum si alte date si informatii cerute de
Banca Natională a României, la termenele si în forma stabilite prin
reglementări emise de aceasta.
Art. 48. – (1) Situatiile financiare ale institutiilor
financiare nebancare înscrise în Registrul general vor fi auditate de auditori
financiari, persoane juridice sau fizice.
(2) Situatiile financiare ale institutiilor financiare nebancare înscrise în Registrul special vor fi auditate exclusiv de auditori financiari, persoane juridice, agreati de Banca Natională a României, în baza experientei dovedite în exercitarea activitătii de audit financiar.
Art. 49. – (1) În scopul auditării situatiilor
financiare, institutiile financiare nebancare vor încheia contracte cu auditori
financiari, persoane juridice sau fizice, după caz, autorizate de Camera
Auditorilor Financiari din România, potrivit legii.
(2) Auditorul financiar are următoarele atributii:
a) întocmeste un raport anual împreună cu opinia sa,
din care să rezulte dacă situatiile financiare prezintă o imagine fidelă a
pozitiei financiare, a performantei financiare, a fluxurilor de trezorerie ale
institutiei financiare nebancare si a celorlalte informatii referitoare la
activitatea desfăsurată, potrivit standardelor profesionale publicate de Camera
Auditorilor Financiari din România;
b) furnizează, la solicitarea Băncii Nationale a
României, orice detalii, clarificări, explicatii referitoare la datele cuprinse
în situatiile financiare ale institutiei financiare nebancare;
c) analizează practicile si procedurile controlului si
auditului intern si, dacă consideră că acestea nu sunt corespunzătoare, va face
recomandări institutiei financiare nebancare înscrise în Registrul special,
pentru remedierea lor.
(3) Raportul auditorului financiar împreună cu opinia
sa vor fi prezentate adunării generale a actionarilor si vor fi publicate
împreună cu situatiile financiare anuale.
Art. 50. – (1) Auditorul financiar trebuie să
informeze Banca Natională a României de îndată ce, în exercitarea atributiilor
sale, a luat cunostintă despre orice act sau fapt în legătură cu activitatea
institutiei financiare nebancare ori cu entitătile la care institutia
financiară nebancară detine participatii, act sau fapt care:
a) constituie o încălcare gravă a legii si/sau a
reglementărilor ori a actelor emise în aplicarea acesteia, prin care sunt
stabilite conditiile de desfăsurare a activitătii institutiei financiare
nebancare;
b) este de natură să afecteze situatia patrimonială a
institutiei financiare nebancare sau buna sa functionare;
c) poate conduce la un refuz din partea auditorului de
a-si exprima opinia asupra situatiilor financiare ale institutiei financiare
nebancare sau la exprimarea de către acesta a unei opinii cu rezerve.
(2) Îndeplinirea cu bună-credintă de către auditorul
financiar a obligatiei de a informa Banca Natională a României nu constituie o
încălcare a obligatiei de păstrare a secretului profesional, care revine
acestuia potrivit legii, si nu poate atrage răspunderea materială a acestuia.
Art. 51. – Fiecare institutie financiară nebancară va
publica situatiile financiare, după aprobarea acestora de către adunarea
generală a actionarilor, în forma stabilită de Banca Natională a României, la
termenele prevăzute de lege.
CAPITOLUL VII
Art. 52. – (1) Banca Natională a României va lua
măsuri de sanctionare în cazul în care constată că o institutie financiară
nebancară si/sau oricare dintre administratorii sau conducătorii acesteia se
fac vinovati de:
a) încălcarea prevederilor prezentului titlu ori a
reglementărilor emise de Banca Natională a României, inclusiv în domeniul
prudential, ori a reglementărilor proprii ale institutiei financiare nebancare;
b) efectuarea de operatiuni fictive si fără acoperire
reală;
c) neraportarea, raportarea cu întârziere sau
raportarea de date eronate privind indicatorii de stabilitate financiară,
indicatorii de prudentă ori alti indicatori prevăzuti în reglementările Băncii
Nationale a României;
d) nerespectarea măsurilor stabilite de Banca
Natională a României;
e) administrarea necorespunzătoare a patrimoniului.
(2) În cazurile prevăzute la alin. (1), Banca
Natională a României poate aplica următoarele sanctiuni:
a) avertisment scris dat institutiei financiare
nebancare;
b) amendă aplicabilă institutiei financiare nebancare,
între 0,01% si 0,5% din capitalul social, prin derogare de la dispozitiile art.
8 din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările si completările ulterioare;
c) amendă aplicabilă administratorilor,
conducătorilor, între 1–6 salarii medii nete/institutie financiară nebancară,
conform situatiei salariale existente în luna precedentă datei la care s-a
constatat fapta;
d) suspendarea desfăsurării activitătii de creditare;
e) interzicerea desfăsurării activitătii de creditare
si, implicit, radierea din registrele în care este înscrisă institutia
financiară nebancară.
(3) Amenzile încasate în aplicarea alin. (2) lit. b)
si c) se fac venit la bugetul de stat.
(4) Aplicarea sanctiunilor prevăzute la art. 52 alin.
(2) se prescrie în termen de un an de la data luării la cunostintă, dar nu mai
mult de 3 ani de la data săvârsirii faptei.
(5) Aplicarea sanctiunilor nu înlătură răspunderea
materială, civilă, administrativă sau penală, după caz.
Art. 53. – Banca Natională a României poate impune
măsuri pentru remedierea deficientelor constatate si a efectelor acestora.
Art. 54. – Actele de
aplicare a măsurilor si sanctiunilor prevăzute în prezentul capitol se emit de
către guvernatorul sau viceguvernatorii Băncii Nationale a României, cu
exceptia sanctiunilor prevăzute la art. 52 alin. (2) lit. e), a cărei aplicare
este de competenta Consiliului de administratie al Băncii Nationale a României.
Art. 55. – (1) Actele emise în aplicarea prezentului
titlu pot fi contestate, în termen de 15 zile de la data comunicării acestora,
la Consiliul de administratie al Băncii Nationale a României, care se pronuntă
prin hotărâre, în termen de 30 de zile de la data sesizării.
(2) Hotărârea consiliului de administratie poate fi
atacată la Înalta Curte de Casatie si Justitie, în termen de 15 zile de la
comunicare.
(3) Până la adoptarea unei hotărâri de către Banca
Natională a României, potrivit prevederilor alin. (1), sau, după caz, până la
pronuntarea unei hotărâri definitive si irevocabile de către instanta
judecătorească, potrivit prevederilor alin. (2), executarea actelor Băncii
Nationale a României nu se suspendă.
(4) Banca Natională a României este singura autoritate
în măsură să se pronunte asupra considerentelor de oportunitate, evaluărilor si
analizelor calitative care stau la baza emiterii actelor sale. În cazul
contestării în instantă a actelor Băncii Nationale a României, instanta
judecătorească se va pronunta asupra legalitătii acestor acte.
CAPITOLUL VIII
Dispozitii aplicabile caselor de ajutor reciproc si
caselor de amanet
Art. 56. – (1) Prevederile prezentului capitol se
aplică exclusiv entitătilor ce fac obiectul înscrierii în Registrul de
evidentă.
(2) Caselor de ajutor reciproc si caselor de amanet le
sunt aplicabile si prevederile cap. I, cap. II sectiunea a 6-a, cap. IX si cap.
X.
Art. 57. – Casele de ajutor reciproc vor desfăsura
activitate de creditare, în conformitate cu prevederile legii speciale
aplicabile acestora si ale prezentului titlu, cu respectarea următoarelor
conditii:
a) înscrierea în Registrul de evidentă tinut la Banca
Natională a României;
b) păstrarea modului de organizare, functionare si
asociere potrivit prevederilor legii speciale care le reglementează
activitatea;
c) limitarea activitătii de creditare conform
prevederilor legii speciale care le reglementează activitatea;
d) limitarea surselor de finantare potrivit legilor
speciale care le reglementează activitatea.
Art. 58. – Casele de amanet vor desfăsura activitatea
de creditare, în conformitate cu prevederile legale în vigoare si ale
prezentului titlu, cu respectarea următoarelor conditii:
a) înscrierea în Registrul de evidentă tinut la Banca
Natională a României;
b) organizarea si functionarea potrivit Legii nr.
31/1990, republicată, cu modificările si completările ulterioare;
c) activitatea de creditare desfăsurată se va limita
la cea prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. d) si va constitui obiectul principal
de activitate.
Art. 59. – Procedura si cerintele privind luarea în
evidentă a caselor de ajutor reciproc si a caselor de amanet în Registrul de
evidentă, precum si modalitatea de raportare de date si informatii vor fi
stabilite prin reglementări ale Băncii Nationale a României, potrivit
specificului activitătii desfăsurate.
CAPITOLUL IX
Dispozitii tranzitorii
Art. 60. – (1) Entitătile care prin activitatea
desfăsurată intră sub incidenta prevederilor prezentului titlu, cu exceptia
caselor de ajutor reciproc si a caselor de amanet, indiferent de forma de
organizare pe care o detin la momentul intrării în vigoare a acesteia, vor
trebui să procedeze la schimbarea formei juridice în societate comercială pe
actiuni si la îndeplinirea cerintelor generale, în vederea obtinerii
permisiunii de a desfăsura activitatea de creditare prevăzută în prezentul
titlu.
(2) Casele de amanet se vor organiza în oricare dintre
formele juridice prevăzute de Legea nr.
31/1990, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 61. – (1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante, entitătile care intră sub incidenta prevederilor prezentului titlu vor remite Băncii Nationale a României o declaratie semnată de reprezentantii lor legali, însotită de certificatul constatator emis de registrul comertului, sau, după caz, de dovada înscrierii în registrul asociatiilor si fundatiilor, aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscriptie teritorială îsi au sediul, eliberate cu maximum 15 zile înainte de depunerea la Banca Natională a României.
(2) Declaratia prevăzută la alin. (1) va cuprinde
următoarele informatii:
a) numele conducătorului/conducătorilor, adresa si
numărul de telefon la care acesta/acestia poate/pot fi contactat/contactati;
b) totalul activelor, volumul creditelor acordate,
capitaluri proprii, surse împrumutate, gradul de îndatorare calculat ca raport
între sursele împrumutate si capitalurile proprii, precum si cifra de afaceri,
înregistrate la încheierea ultimelor două exercitii financiare;
c) lista participatiilor detinute în calitate de
actionar semnificativ în alte societăti, profilul societătii, cota si cuantumul
detinute în capitalul social al entitătii;
d) alte date si informatii solicitate de Banca
Natională a României, de la caz la caz.
(3) Casele de ajutor reciproc si casele de amanet vor
remite exclusiv documentele prevăzute la alin. (1) si alin. (2) lit. a) si d).
(4) Certificatul constatator emis de registrul
comertului, prevăzut la alin. (1), va cuprinde cel putin informatii referitoare
la:
a) denumirea, adresa sediului social, forma juridică,
capitalul social subscris si vărsat, în natură sau în formă bănească, obiectul
de activitate principal si secundar, situatia juridică;
b) date despre asociati/actionari, valoarea părtilor
sociale/actiunilor subscrise si vărsate;
c) fondul de comert.
(5) Banca Natională a
României poate decide asupra prelungirii termenului prevăzut la alin. (1) cu
cel mult 30 de zile, în cazul unor cereri întemeiate.
Art. 62. – (1) Pe baza declaratiilor prevăzute la art.
61, Banca Natională a României va întocmi o listă cuprinzând entitătile
prevăzute la art. 61, care va fi tinută la dispozitia acestora, prin unitătile
sale teritoriale, si va fi publicată în două cotidiene de circulatie natională,
în scopul facilitării diligentelor de reorganizare în baza prezentului titlu.
(2) În termen de 60 de zile de la expirarea termenului
prevăzut la art. 61 alin. (1), Banca Natională a României va elabora
reglementări în aplicarea legii si va stabili criteriile în vederea
clasificării institutiilor financiare nebancare din perspectiva monitorizării
si supravegherii acestora, pe baza analizării informatiilor cuprinse în
declaratiile prevăzute la art. 61.
(3) În cazul în care declaratia prevăzută la art. 61
nu este remisă în forma si la termenele specificate, entitătile respective nu
vor mai putea desfăsura activitate de creditare.
Art. 63. – (1) În termen de 6 luni de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonante, entitătile care intră sub incidenta
prevederilor prezentului titlu, cu exceptia caselor de ajutor reciproc si a caselor
de amanet, vor întreprinde măsurile necesare încadrării în cerintele generale
si vor îndeplini formalitătile de notificare prevăzute la cap. II sectiunea a
2-a.
(2) Studiul de fezabilitate prevăzut la art. 23 alin.
(2) lit. e) va fi înlocuit cu o descriere a activitătii desfăsurate, a
structurii organizatorice si a situatiilor financiare aferente ultimilor 2 ani.
(3) Casele de ajutor reciproc si casele de amanet vor îndeplini formalitătile de luare în evidentă în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonante, în conformitate cu reglementările ce vor fi emise de Banca Natională a României.
(4) Casele de amanet se vor reorganiza conform art. 60
alin. (2), în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante.
Art. 64. – (1) Institutiile financiare nebancare
înscrise în Registrul general si care la momentul înscrierii în acesta
îndeplinesc criteriile mentionate la art. 27 pentru înregistrarea în Registrul
special sunt obligate ca, în termen de maximum 6 luni de la data înregistrării
în Registrul general si în Registrul special, să facă dovada îndeplinirii
cerintelor speciale prevăzute la cap. II sectiunea a 4-a.
(2) Banca Natională a României poate decide asupra
prelungirii termenului prevăzut la alin. (1) cu cel mult 6 luni, în cazul unor
cereri întemeiate.
Art. 65. – Banca Natională a României va stabili prin
reglementări procedura si termenele de înregistrare în registre a institutiilor
financiare nebancare în functiune la data intrării în vigoare a prezentei ordonante.
Art. 66. – (1) Entitătile care în termenele prevăzute
la art. 61, 63 si 64 nu se încadrează în cerintele stabilite prin prezentul
titlu nu vor mai putea desfăsura activitate de creditare si nu vor mai putea
încheia noi contracte.
(2) Casele de amanet si casele de ajutor reciproc care
nu se încadrează în termenele si cerintele prevăzute la art. 61, respectiv la
art. 63 alin. (4), nu vor mai putea desfăsura activitate de creditare si nu vor
mai putea încheia noi contracte.
(3) Contractele încheiate până la data intrării în
vigoare a prezentei ordonante si care se circumscriu acesteia nu mai pot fi
prelungite prin acte aditionale, păstrându-si valabilitatea până la scadentă.
Art. 67. – Împrumuturile obtinute până la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante prin emisiune de obligatiuni se vor
derula până la scadenta acestora.
Art. 68. – (1) Aporturile în natură efectuate la
capitalul social al institutiilor financiare nebancare până la intrarea în
vigoare a prezentei ordonante sunt asimilate vărsămintelor în numerar.
(2) Majorarea capitalului social al entitătilor care
intră sub incidenta prezentului titlu, pentru atingerea nivelului prevăzut de
aceasta si de reglementările Băncii Nationale a României, pe perioada prevăzută
de dispozitiile tranzitorii, se va realiza exclusiv prin aporturi sub formă
bănească.
CAPITOLUL X
Dispozitii finale
Art. 69. – (1) Dispozitiile prezentului titlu se vor
aplica în mod corespunzător si sucursalelor din România ale institutiilor
financiare nebancare având sediul într-un alt stat.
(2) Începând cu data aderării României la Uniunea
Europeană, pentru sucursalele din România ale institutiilor financiare
nebancare având sediul în statele membre, cerintele referitoare la desfăsurarea
activitătii de creditare, monitorizarea si supravegherea acestora vor fi
stabilite în baza acordurilor de cooperare încheiate cu autoritătile din
statele respective.
Art. 70. – (1) Institutiile financiare nebancare se
pot constitui în asociatii profesionale care să le reprezinte interesele colective,
precum si interesele beneficiarilor fată de autoritătile publice si care să
analizeze problemele de interes comun în domeniul activitătii desfăsurate.
Asociatiile profesionale pot colabora cu Banca Natională a României.
(2) Institutiile financiare nebancare pot adera la
asociatii internationale de profil, cu respectarea obligatiilor ce decurg din
actele constitutive.
(3) Separat sau în cadrul asociatiei profesionale,
institutiile financiare nebancare vor putea să-si organizeze un corp propriu de
executori, a cărui activitate va fi strict legată de punerea în executare a
titlurilor executorii apartinând acestora. Statutul acestui corp de executori
va fi aprobat prin ordin al ministrului justitiei.
Art. 71. – (1) Prezentul titlu se completează cu dispozitiile legislatiei speciale aplicabile, în măsura în care acestea nu contravin prevederilor acestuia.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonante
se abrogă orice alte dispozitii contrare.
Art. 72. – Banca Natională a României va elabora
reglementări în aplicarea prezentului titlu, care vor fi publicate în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
TITLUL II
Dispozitii referitoare la aprobarea contractării de către Ministerul Finantelor Publice a unui credit extern
Art. 73. – (1) Se
aprobă contractarea de către Ministerul Finantelor Publice a unui credit extern
pentru asigurarea resurselor financiare necesare plătii partiale a transelor de
avans, în valoare totală de 8,142 milioane euro, echivalent al sumelor
contractuale denominate în USD, datorate de Societatea Comercială “Compania
Natională de Transporturi Aeriene Române – TAROM“ – S.A. companiei AIRBUS SAS
Franta pentru achizitionarea a patru aeronave Airbus A 318.
(2) Între Ministerul Finantelor Publice, în calitate
de împrumutat, si Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, în
calitate de subîmprumutat, se va încheia un acord de împrumut subsidiar prin
care se va delega Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului
întreaga autoritate si responsabilitate în implementarea proiectelor,
utilizarea sumelor din împrumut si efectuarea plătilor aferente serviciului
datoriei publice externe.
(3) Rambursarea creditului extern potrivit alin. (1),
precum si plata primelor de asigurare, a dobânzilor, a comisioanelor si a altor
costuri aferente se vor asigura de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, în limita sumelor
aprobate anual cu această destinatie.
TITLUL III
Dispozitii referitoare la suplimentarea numărului de
posturi pentru Academia Română si pentru Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei
Art. 74. – (1) Se suplimentează cu 5 posturi numărul
maxim aprobat pe anul 2006, prin Legea bugetului de stat pe anul 2006 nr.
379/2005, Academiei Române, la capitolul 53.01 “Cercetare fundamentală si
cercetare-dezvoltare“, pentru Institutul National pentru Studiul
Totalitarismului.
(2) Se autorizează Ministerul Finantelor Publice să
introducă modificările corespunzătoare în anexele la bugetul aprobat Academiei
Române, la propunerea Institutului National pentru Studiul Totalitarismului, cu
avizul ordonatorului principal de credite si cu încadrarea în cheltuielile cu
salariile aprobate pe anul 2006.
Art. 75. – (1) Se suplimentează cu 10 posturi numărul
maxim aprobat pe anul 2006 prin Legea nr. 379/2005 Ministerului Comunicatiilor
si Tehnologiei Informatiei.
(2) Se autorizează ordonatorul principal de credite să
introducă modificările corespunzătoare în anexele la bugetul aprobat
Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, cu avizul Ministerului
Finantelor Publice si cu încadrarea în cheltuielile cu salariile aprobate pe
anul 2006.
TITLUL IV
Dispozitii referitoare la autorizarea Ministerului
Finantelor Publice de a efectua unele cheltuieli necesare asigurării asistentei
juridice
Art. 76. – Se autorizează Ministerul Finantelor
Publice să efectueze din bugetul propriu, din capitolul 51.01 “Autorităti
publice si actiuni externe“, titlul “Bunuri si servicii“, plata cheltuielilor
necesare asigurării asistentei juridice si a reprezentării în legătură cu
contractele finantate în cadrul programelor de preaderare ISPA si PHARE
gestionate de Oficiul de Plăti si Contractare PHARE.
Art. 77. – Normele procedurale interne pentru
organizarea si desfăsurarea procedurilor de încheiere a contractului de
achizitie publică pentru asistentă juridică si reprezentare în legătură cu
contractele finantate în cadrul programelor de preaderare ISPA si PHARE
gestionate de Oficiul de Plăti si Contractare PHARE se vor stabili prin ordin
al ministrului finantelor publice, în conditiile legii.
TITLUL V
Dispozitii referitoare la instituirea cadrului legal
pentru acordarea de stimulente personalului Oficiului pentru Migratia Fortei de
Muncă
Art. 78. – Prevederile alin. (8) al art. IV din
Ordonanta Guvernului nr.
29/2004 pentru reglementarea unor măsuri financiare, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
116/2004, se aplică si personalului din cadrul Oficiului pentru Migratia
Fortei de Muncă.
PARTEA
a II-a
Modificarea
si completarea dispozitiilor unor acte normative
SECTIUNEA 1
Modificarea Legii nr. 389/2004 pentru
ratificarea Acordului de împrumut dintre România si Banca Internatională pentru
Reconstructie si Dezvoltare privind finantarea Proiectului de diminuare a
riscurilor în cazul producerii calamitătilor naturale si pregătirea pentru
situatii de urgentă si a Acordului de asistentă financiară nerambursabilă
dintre România si Banca Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare,
actionând în calitate de agentie de implementare a Facilitătii Globale de
Mediu, privind finantarea Proiectului de diminuare a riscurilor în cazul
producerii calamitătilor naturale si pregătirea pentru situatii de urgentă,
semnate la Bucuresti la 26 mai 2004
Art. I. – Alineatul (1) al articolului 2
din Legea nr.
389/2004 pentru ratificarea Acordului de împrumut dintre România si Banca
Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare privind finantarea
Proiectului de diminuare a riscurilor în cazul producerii calamitătilor
naturale si pregătirea pentru situatii de urgentă si a Acordului de asistentă
financiară nerambursabilă dintre România si Banca Internatională pentru
Reconstructie si Dezvoltare, actionând în calitate de agentie de implementare a
Facilitătii Globale de Mediu, privind finantarea Proiectului de diminuare a
riscurilor în cazul producerii calamitătilor naturale si pregătirea pentru
situatii de urgentă, semnate la Bucuresti la 26 mai 2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 934 din 13 octombrie 2004, se
modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.2. – (1)
Proiectul se realizează de către unitătile de management al proiectului,
înfiintate în cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, Ministerului
Mediului si Gospodăririi Apelor, Ministerului Transporturilor, Constructiilor
si Turismului si Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale, denumite în
continuare UMP–MAI, UMP–MMGA, UMP–MTCT si UMP–ANRM. Cele
patru institutii publice mentionate sunt desemnate ca agentii de implementare.
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va avea drept sarcină
si colectarea si consolidarea tuturor situatiilor si rapoartelor ce reflectă
progresul fizic si financiar al proiectului.“
SECTIUNEA a 2-a
Modificarea si completarea Legii nr.
56/2005 privind aprobarea Contractului de finantare dintre România si Banca
Europeană de Investitii pentru Proiectul privind infrastructura municipală în
domeniul alimentării cu apă,
etapa a II-a, semnat la Bucuresti la 15
martie 2004 si la Luxemburg la 19 martie 2004
Art. II. – Legea nr.
56/2005 privind aprobarea Contractului de finantare dintre România si Banca
Europeană de Investitii pentru Proiectul privind infrastructura municipală în
domeniul alimentării cu apă, etapa a II-a, semnat la Bucuresti la 15 martie
2004 si la Luxemburg la 19 martie 2004, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 315 din 14 aprilie 2005, se modifică si se completează
după cum urmează:
1. După alineatul (2) al articolului 2 se introduce
un nou alineat, alineatul (21), cu
următorul cuprins:
“(21) Beneficiarii finali ai
împrumutului Băncii Europene de Investitii sunt municipiul Buzău, municipiul
Satu Mare si Compania Judeteană «Apa Serv» – S.A. Piatra-Neamt.“
2. Alineatele (3) si (4) ale articolului 2 vor avea
următorul cuprins:
“(3) Ministerul Finantelor Publice va încheia acorduri
de împrumut subsidiar cu beneficiarii finali ai împrumutului Băncii Europene de
Investitii, precum si cu beneficiarii finali ai proiectului si/sau cu unitătile
administrativ-teritoriale, în care vor fi stipulate drepturile si obligatiile
părtilor, inclusiv sursele de finantare a proiectului, conform planurilor de
finantare anexate la acestea.
(4) Oficiul de Plăti si Contractare PHARE din cadrul
Ministerului Finantelor Publice este unitatea de monitorizare desemnată a
proiectului si, în această calitate, este responsabilă de urmărirea, raportarea
si efectuarea tragerilor aferente împrumutului Băncii Europene de Investitii,
precum si de calcularea obligatiilor de plată care revin beneficiarilor finali
ai împrumutului Băncii Europene de Investitii.“
3. Alineatul (1) al articolului 3 va avea următorul
cuprins:
“Art.3. – (1) Plata serviciului datoriei publice
externe, respectiv a ratelor de capital, dobânzilor si oricăror alte costuri,
va fi asigurată din sume prevăzute anual cu această destinatie din bugetele
proprii ale beneficiarilor finali ai împrumutului Băncii Europene de
Investitii.“
4. După alineatul (1) al articolului 3 se introduce
un nou alineat, alineatul (11), cu
următorul cuprins:
“(11) În vederea asigurării
fondurilor necesare pentru plata serviciului datoriei publice externe,
respectiv a ratelor de capital, dobânzilor si oricăror alte costuri,
beneficiarii finali ai asistentei financiare nerambursabile din partea Uniunii
Europene, care sunt beneficiari finali ai proiectului, si beneficiarii finali
ai împrumutului Băncii Europene de Investitii au obligatia de a constitui,
conform prevederilor contractului de finantare si în conditiile legii, fondul
de întretinere, înlocuire si dezvoltare.“
5. Alineatul (2) al articolului 3 va avea următorul
cuprins:
“(2) În vederea acoperirii riscurilor financiare care
decurg din obligatia plătii serviciului datoriei publice externe, Compania
Judeteană «Apa Serv» – S.A. Piatra-Neamt va plăti comisionul pentru alimentarea
fondului de risc conform prevederilor legale în vigoare.“
6. Alineatul (1) al articolului 5 va avea următorul
cuprins:
“Art.5. – (1) Se autorizează Ministerul Finantelor
Publice ca, de comun acord cu Banca Europeană de Investitii si cu beneficiarii
finali ai împrumutului, să introducă, pe parcursul utilizării împrumutului, în
raport cu conditiile concrete de derulare a contractului de finantare prevăzut
la art. 1, amendamente la continutul acestuia care privesc realocări de
fonduri, modificări în structura împrumutului, modificări de termene, precum si
orice alte modificări care nu sunt de natură să sporească obligatiile
financiare ale României fată de Banca Europeană de Investitii sau să determine
noi conditionalităti economice fată de cele convenite initial între părti.“
Art. III. – Legea nr.
56/2005 privind aprobarea Contractului de finantare dintre România si Banca
Europeană de Investitii pentru Proiectul privind infrastructura municipală în
domeniul alimentării cu apă, etapa a II-a, semnat la Bucuresti la 15 martie
2004 si la Luxemburg la 19 martie 2004, cu modificările si completările aduse
prin prezenta ordonantă, va fi republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
SECTIUNEA a 3-a
Completarea Ordonantei Guvernului nr.
41/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare
Art. IV. – La sectiunea a 4-a
“Reglementări privind mprumutul extern
contractat de Ministerul Sănătătii cu garantia statului în vederea
consolidării, modernizării si dotării Spitalului Clinic Coltea si refacerii
Bisericii Coltea“ a capitolului I “Reglementări ale unor operatiuni financiare
si fiscale“ din Ordonanta Guvernului nr.
41/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 677 din 28 iulie 2005, după
articolul 6 se introduce un nou articol, articolul 7, cu următorul cuprins:
“Art.7. – Activitătile aferente Spitalului Clinic
Coltea si Bisericii Coltea cuprind:
a) refacerea Bisericii Coltea;
b) proiectarea, consolidarea, restaurarea,
modernizarea si dotarea cu aparatură medicală a Spitalului Clinic Coltea,
situat în municipiul Bucuresti, bd. I. C. Brătianu nr. 1, sectorul 3. Costurile
aferente acestor activităti sunt în valoare de 61,830 milioane euro;
c) extinderea
Spitalului Clinic Coltea prin construirea unei noi clădiri în incinta
Spitalului Clinic de Urgentă pentru Copii «Grigore Alexandrescu», situat în
municipiul Bucuresti, str. Iancu de Hunedoara nr. 30–32, sectorul 1, cu
specific de Centru de Cardiologie si Chirurgie Cardiovasculară pentru Copii.
Costurile aferente proiectării, constructiei si dotării extinderii Spitalului
Clinic Coltea sunt în valoare de 32,509 milioane euro.“
SECTIUNEA a 4-a
Modificarea Legii nr. 129/1998 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea Fondului Român de Dezvoltare Socială
Art. V. – La alineatul (2) al articolului
24 din Legea nr.
129/1998 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Fondului Român de
Dezvoltare Socială, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
483 din 8 iunie 2005, litera f) se modifică si va avea următorul cuprins:
“f) de la bugetul de stat, în limita echivalentului în
lei a 12,4 milioane dolari S.U.A., din care echivalentul în lei a 300.000
dolari S.U.A. pentru asigurarea conditiilor necesare extinderii activitătii Fondului
ca urmare a implicării în pregătirea proiectelor si programelor integrate
privind grupurile sărace de etnie romă. Suma de 12,4 milioane dolari S.U.A.
poate fi majorată ulterior prin actele normative prin care se vor aproba noi
împrumuturi utilizate de Fond.“
SECTIUNEA a 5-a
Modificarea si completarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor
derulate prin trezoreria statului
Art. VI. – Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria
statului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 824 din 14
noiembrie 2002, aprobată cu modificări prin Legea nr.
201/2003, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si se completează
după cum urmează:
1. După alineatul (2) al articolului 2 se introduc
două noi alineate, alineatele (3) si (4), cu următorul cuprins:
“(3) În cazul afectării integritătii
disponibilitătilor bănesti păstrate la Trezoreria Statului, prejudiciul creat
se acoperă din bugetul Trezoreriei Statului, în baza documentelor justificative
care atestă obligatia de plată a statului.
(4) Sumele rezultate din derularea procedurilor
judiciare legale de recuperare a prejudiciului creat ca urmare a afectării
integritătii disponibilitătilor bănesti păstrate la Trezoreria Statului
constituie venit al bugetului Trezoreriei Statului.“
2. Alineatul (1) al articolului 3 va avea următorul
cuprins:
“Art.3. – (1) Contul curent general al Trezoreriei
Statului functionează la Banca Natională a României si este deschis pe numele
Ministerului Finantelor Publice.“
3. După alineatul (1) al articolului 3 se introduce
un nou alineat, alineatul (11), cu
următorul cuprins:
“(11) Directiile generale ale
finantelor publice judetene pot încheia conventii cu institutiile de credit
selectate de acestea pentru prestarea de servicii de casierie pentru unitătile
Trezoreriei Statului care nu au organizată casierietezaur.
La selectarea institutiilor de credit se vor avea în vedere cele mai avantajoase oferte din punctul de vedere al bonitătii institutiilor de credit, precum si al comisionului practicat de acestea, pe baza unui punctaj la care preponderent va fi al doilea criteriu.“
SECTIUNEA a 6-a
Modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 10/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare
Art. VII. – Ordonanta Guvernului nr.
10/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 96 din 28 ianuarie 2005, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr.
146/2005, cu modificările ulterioare, se modifică si se completează după
cum urmează:
1. Alineatul (1) al articolului 23 va avea
următorul cuprins:
“Art.23. – (1) Ministerul Culturii si Cultelor
încredintează Administratiei, prin transfer, sumele prevăzute în bugetul
ministerului pentru finantarea de programe, proiecte si actiuni culturale,
altele decât cele prevăzute la alin. (2), precum si sumele destinate finantării
editării de carte, reviste si alte publicatii prin comandă de stat.“
2. După alineatul (1) al articolului 23 se
introduce un nou alineat, alineatul (11), cu
următorul cuprins:
“(11) Transferul sumelor prevăzute la
alin. (1) se face pe baza unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului
culturii si cultelor, care să reglementeze modul de utilizare si justificare de
către Administratie a sumelor transferate.“
3. După alineatul (1) al articolului 35 se
introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
“(2) Dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
51/1998, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
245/2001, sunt aplicabile Ministerului Culturii si Cultelor numai pentru
finantarea programelor si a celorlalte evenimente si activităti culturale
prevăzute la art. 23 alin. (2).“
Art. VIII. – Pentru aplicarea prevederilor
art. 23 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
10/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
146/2005, cu modificările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta
ordonantă, se autorizează Ministerul Finantelor Publice să introducă, la
propunerea ordonatorului principal de credite, modificările corespunzătoare în
structura bugetului Ministerului Culturii si Cultelor pe anul 2006. Ministerul
Culturii si Cultelor este autorizat să introducă modificările corespunzătoare
în volumul si în structura bugetului Administratiei Fondului Cultural National
pe anul 2006.
SECTIUNEA a 7-a
Modificarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale
Art. IX. – Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de
marcat electronice fiscale, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificările ulterioare, se modifică
după cum urmează:
1. Alineatul (3) al articolului 1 va avea următorul
cuprins:
“(3) Aparatele de marcat electronice fiscale sunt
livrate prin distribuitori autorizati. În sensul prezentei ordonante de
urgentă, prin distribuitor autorizat se întelege agentul economic pe
numele căruia a fost eliberat avizul prevăzut la art. 5 alin. (2).
Distribuitorul autorizat are dreptul de a comercializa aparatele de marcat
electronice fiscale, inclusiv produsele complementare acestora, pentru care a
obtinut avizul, precum si obligatia să asigure service la aceste aparate atât
în mod direct, cât si prin alti agenti economici acreditati de către acesta,
denumiti în continuare unităti acreditate pentru comercializare si/sau
service.
Distribuitor autorizat nu poate fi decât producătorul
sau importatorul aparatului respectiv. În situatia defectării aparatelor de
marcat electronice fiscale utilizatorii sunt obligati ca în momentul
constatării defectiunii să anunte distribuitorul autorizat care a livrat
aparatul sau, după caz, unitatea de service acreditată a acestui distribuitor
autorizat.“
2. La articolul 2, literele g) si r) vor avea
următorul cuprins:
“g) activitătile de asigurări si ale caselor de
pensii, precum si activitătile de intermedieri financiare, inclusiv
activitătile auxiliare acestora. Nu sunt exceptate activitătile de schimb
valutar cu numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice, altele
decât operatiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta
institutiilor de credit, apartinând acestor institutii, precum si cele
efectuate prin intermediul automatelor de schimb valutar;
............................................................................................
r) vânzările de bunuri si prestările de servicii care
nu se încasează integral cu numerar si/sau substitute de numerar;“.
SECTIUNEA a 8-a
Modificarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 48/2005 pentru reglementarea unor măsuri privind numărul de
posturi si cheltuielile de personal în sectorul bugetar
Art. X. – Alineatul (2) al articolului 3
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
48/2005 pentru reglementarea unor măsuri privind numărul de posturi si
cheltuielile de personal în sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 562 din 30 iunie 2005, aprobată prin Legea nr.
367/2005, se modifică si va avea următorul cuprins:
“(2) Directiile generale ale finantelor publice
judetene si a municipiului Bucuresti vor transmite la Ministerul Finantelor Publice
până la data de 22 a lunii curente pentru luna anterioară situatia
centralizatoare, pe judet si, respectiv, pe municipiul Bucuresti, privind
monitorizarea numărului de posturi si a cheltuielilor de personal.“
SECTIUNEA a 9-a
Completarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 179/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 340/2004
privind institutia prefectului
Art. XI. – După articolul IV din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
179/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr.
340/2004 privind institutia prefectului, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.142 din 16 decembrie 2005, se introduce un nou
articol, articolul IV1, cu următorul cuprins:
“Art.IV1. – Se
autorizează Ministerul Administratiei si Internelor să introducă modificările
ce decurg din prezenta ordonantă de urgentă în anexele la bugetul acestuia, cu
avizul Ministerului Finantelor Publice si cu încadrarea în cheltuielile cu
salariile si numărul maxim de posturi aprobate pe anul 2006.“
SECTIUNEA a 10-a
Modificarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 11/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administratiei publice centrale
Art. XII. – Alineatul (2) al articolului 8
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
11/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administratiei publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 266 din 25 martie 2004, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr.
228/2004, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si va
avea următorul cuprins:
“(2) Conducerea Autoritătii Nationale pentru Turism este asigurată de un presedinte cu rang de secretar de stat, ajutat de un vicepresedinte cu rang de subsecretar de stat, numiti prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului transporturilor, constructiilor si turismului. Postul de vicepresedinte se asigură prin suplimentarea schemei de personal a Autoritătii Nationale pentru Turism.“
Art. XIII. – Se autorizează Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului să introducă modificările
corespunzătoare în anexele la bugetul aprobat acestuia, cu avizul Ministerului
Finantelor Publice si cu încadrarea în cheltuielile cu salariile aprobate pe
anul 2006.
SECTIUNEA a 11-a
Modificarea si completarea Legii nr.
359/2004 privind simplificarea formalitătilor la înregistrarea în registrul
comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor
juridice, înregistrarea fiscală a acestora,
precum si la autorizarea functionării
persoanelor juridice
Art. XIV. – Legea nr.
359/2004 privind simplificarea formalitătilor la înregistrarea în registrul
comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor
juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum si la autorizarea functionării
persoanelor juridice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
839 din 13 septembrie 2004, cu modificările si completările ulterioare, se
modifică si se completează după cum urmează:
1. După alineatul (4) al articolului 31 se introduce
un nou alineat, alineatul (41), cu
următorul cuprins:
“(41) Prin derogare de la
dispozitiile art. 252 alin. (1) lit. b) din Legea nr.
31/1990, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
încheierile judecătorului-delegat, pronuntate în conditiile alin. (4) la
cererea creditorilor bugetari, se comunică pe cale electronică Ministerului
Finantelor Publice – Agentia Natională de Administrare Fiscală, directiilor
generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, Directiei
generale de administrare a marilor contribuabili si Autoritătii pentru
Valorificarea Activelor Statului, se publică pe pagina de Internet a Oficiului
National al Registrului Comertului si se afisează la sediul oficiului
registrului comertului de pe lângă tribunal, în a cărui rază societatea
comercială dizolvată îsi are sediul social.“
2. Alineatul (6) al articolului 31 va avea
următorul cuprins:
“(6) Încheierea de radiere se înregistrează în
registrul comertului, se comunică si se publică, potrivit dispozitiilor alin.
(41).“
SECTIUNEA a 12-a
Modificarea Ordonantei Guvernului nr.
53/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar si al
contabilitătii publice
Art. XV. – Articolul 1 din Ordonanta
Guvernului nr.
53/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar si
al contabilitătii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 796 din 1 septembrie 2005, se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.1. – Sumele necesare continuării finantării
măsurilor din cadrul programului ISPA, în cazul indisponibilitătii temporare a
sumelor de cofinantare asigurate prin tragerile din împrumuturile contractate
sau care urmează să fie contractate de Ministerul Finantelor Publice de la
Banca Europeană de Investitii si pentru care acordul de împrumut, respectiv
acordurile subsidiare de împrumut, nu au fost încă semnate, se prevăd în
bugetul Ministerului Finantelor Publice, la pozitia «Transferuri aferente
Fondului national de preaderare – Actiuni generale».“
SECTIUNEA a 13-a
Modificarea si completarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 198/2005 privind constituirea, alimentarea si
utilizarea Fondului de întretinere, înlocuire si dezvoltare pentru proiectele
de dezvoltare a infrastructurii serviciilor publice care beneficiază de
asistentă financiară nerambursabilă din partea Uniunii Europene
Art. XVI. – Normele pentru constituirea,
alimentarea si utilizarea Fondului de întretinere, înlocuire si dezvoltare,
aprobate prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
198/2005 privind constituirea, alimentarea si utilizarea Fondului de
întretinere, înlocuire si dezvoltare pentru proiectele de dezvoltare a
infrastructurii serviciilor publice care beneficiază de asistentă financiară
nerambursabilă din partea Uniunii Europene, publicate în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.193 din 30 decembrie 2005, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. Alineatul (1) al articolului 4 va avea următorul
cuprins:
“Art.4. – (1) Operatorul si unitatea administrativ-teritorială
care realizează proiecte cu asistenta financiară nerambursabilă din partea
Uniunii Europene au obligatia ca de la semnarea memorandumului de finantare sau
acordului de împrumut pentru cazurile specificate la art. 3 alin. (1) din
ordonanta de urgentă să constituie potrivit art. 3 Fondul IID pe întreaga
perioadă de viată a investitiei.“
2. După alineatul (4) al articolului 4 se introduce
un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
“(5) În cazul în care sursele datorate conform alin.
(4) nu sunt suficiente pentru a acoperi serviciul datoriei publice constând în
rate de capital, dobânzi, comisioane si alte costuri aferente împrumutului
datorat pentru următorul an al fiecărui exercitiu financiar, unitatea
administrativ-teritorială contribuie cu alte sume din bugetele proprii.“
3. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
“Art.7. – În cazul în care sumele nu sunt plătite
integral si la termenele stabilite în Fondul IID, astfel încât cerintele minime
stabilite conform art. 9 să fie îndeplinite, dobânzile si penalitătile de
întârziere calculate pentru sumele neachitate în termen, în conformitate cu
reglementările în vigoare în materie de colectare a creantelor bugetare, dacă
legea nu prevede altfel, vor constitui creante ale bugetului local si vor fi
executate conform dispozitiilor legale în vigoare.“
4. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
“Art.9. – Soldul minim al Fondului IID la sfârsitul
fiecărui semestru potrivit art. 11 trebuie să acopere:
a) cel putin serviciul datoriei publice constând în
rate de capital, dobânzi, comisioane si alte costuri aferente împrumutului
datorat pentru următorul an al fiecărui exercitiu financiar până când
împrumutul sau împrumuturile pentru cofinantarea proiectelor finantate prin
asistentă financiară nerambursabilă din partea Uniunii Europene sau prin
Programul de dezvoltare a utilitătilor municipale, etapele I si a II-a,
Proiectul de conservare a energiei termice si Programul de dezvoltare a
infrastructurii în orasele mici si mijlocii din România, dacă este cazul, sunt
lichidate sau anulate pentru cazul în care proiectele sunt
finantate/cofinantate prin împrumuturi;
b) întretinerea activelor date în
administrare/concesionare în conformitate cu sumele stabilite în studiile de
fezabilitate si indicatorii tehnico-economici ai investitiei, astfel cum au
fost aprobati prin hotărâre a Guvernului sau hotărâre a consiliului local, si
înlocuirea si dezvoltarea activelor date în administrare/concesionare, astfel
cum au fost stabilite prin legislatia în vigoare pentru cazul în care proiectele
nu sunt finantate/cofinantate prin împrumuturi.“
Art. XVII. – Prezenta ordonantă intră în
vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti,
26 ianuarie 2006.
Nr. 28.