MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 174 (XVIII) - Nr. 64 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 24 ianuarie 2006
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.827/2005. – Hotărâre privind
aprobarea Programului de implementare a Planului national antisărăcie si
promovare a incluziunii sociale (PNAinc) pentru perioada 2006–2008
1.875/2005. – Hotărâre privind
protectia sănătătii si securitătii lucrătorilor fată de riscurile datorate
expunerii la azbest
7. – Hotărâre pentru aprobarea
Protocolului, semnat la Seul la 18 octombrie 2005, de amendare a Acordului
dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Coreea privind cooperarea economică,
stiintifică si tehnică, semnat la Bucuresti la 7 august 1990
Protocol de amendare a Acordului dintre Guvernul
României si Guvernul Republicii Coreea privind cooperarea economică,
stiintifică si tehnică, semnat la Bucuresti la 7 august 1990
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
5.707/2005. – Ordin
al ministrului educatiei si cercetării pentru aprobarea Centralizatorului
privind disciplinele de învătământ, domeniile si specializările, precum si
probele de concurs, valabil pentru încadrarea personalului didactic din
învătământul preuniversitar 2006
1. – Ordin al presedintelui
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei privind aprobarea
tarifelor si a contributiilor bănesti percepute de Autoritatea Natională de
Reglementare în Domeniul Energiei în anul 2006
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea Programului de implementare a Planului national antisărăcie si
promovare a incluziunii sociale (PNAinc) pentru perioada 2006–2008
În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, si având în vedere prevederile art. 2 alin. (1) lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 705/2002 privind constituirea, organizarea si functionarea Comisiei antisărăcie si promovare a incluziunii sociale – CASPIS, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă Programul de implementare a
Planului national antisărăcie si promovare a incluziunii sociale (PNAinc)
pentru perioada 2006–2008, prevăzut în anexa*) care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. – La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă prevederile cap. V si VI din sectiunea I, precum si
sectiunea a II-a din anexa la Hotărârea Guvernului nr.
829/2002 privind aprobarea Planului national antisărăcie si promovare a
incluziunii sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
662 din 6 septembrie 2002.
Art. 3. – Fondurile aferente îndeplinirii obiectivelor
cuprinse în Programul de implementare a Planului national antisărăcie si
promovare a incluziunii sociale (PNAinc) pentru perioada 2006–2008 vor fi
planificate de fiecare dintre institutiile cu atributii în domeniu, în bugetele
proprii, în raport cu prioritătile, resursele disponibile si etapele de
realizare a acestuia, în perioada 2006–2008.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
p. Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Dan Petrescu
p. Ministrul finantelor publice,
Cătălin Doica,
secretar de stat
Bucuresti,
22 decembrie 2005.
Nr.
1.827.
ANEXĂ
PROGRAM DE IMPLEMENTARE
a Planului national antisărăcie si promovare a
incluziunii sociale (PNAinc) pentru perioada 2006–2008
|
privind
protectia sănătătii si securitătii lucrătorilor fată de riscurile datorate
expunerii la azbest
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. – (1) Prezenta
hotărâre are ca obiectiv stabilirea măsurilor pentru protejarea sănătătii si
securitătii lucrătorilor fată de riscurile care decurg sau este posibil să
decurgă din expunerea la azbest în timpul desfăsurării muncii, inclusiv
prevenirea acestor riscuri.
(2) Prezenta hotărâre stabileste valorile limită si
alte dispozitii specifice.
Art. 2. – Prevederile prezentei hotărâri se aplică
fără a prejudicia alte prevederi care asigură lucrătorilor o protectie mai
mare, în special cele referitoare la înlocuirea azbestului cu produse mai putin
periculoase.
Art. 3. – În sensul prezentei hotărâri, termenul azbest
desemnează următorii silicati fibrosi:
a) actinolit de azbest CAS nr. 77536-66-4*);
b) grünerit (amosit) de azbest CAS nr. 12172-73-5*);
c) antofilit de azbest CAS nr. 77536-67-5*);
d) crizotil CAS nr. 12001-29-5*);
e) crocidolit CAS nr. 12001-28-4*);
f) tremolit de azbest CAS nr. 77536-68-6*).
Art. 4. – Prezenta hotărâre se aplică activitătilor în
care lucrătorii sunt expusi sau sunt susceptibili de a fi expusi, în timpul
desfăsurării activitătii, la pulberea degajată din azbest sau din materiale cu
continut de azbest.
Art. 5. – Angajatorii trebuie să ia măsuri pentru ca
nici un lucrător să nu fie expus la o concentratie de azbest în suspensie în
aer mai mare de 0,1 fibre/cm3, măsurată în raport cu o medie
ponderată în timp pe o perioadă de 8 ore (TWA).
Art. 6. – Se interzic aplicarea azbestului prin
procedee de pulverizare (sprayere), precum si activitătile care implică
utilizarea unor materiale izolante sau fonoizolante de joasă densitate (<
1g/cm3) cu continut de azbest.
Art. 7. – (1) Fără a aduce prejudicii aplicării altor
dispozitii privind comercializarea si folosirea azbestului, se interzic
activitătile care expun lucrătorii la fibre de azbest în timpul:
a) extractiei azbestului;
b) fabricării si prelucrării produselor din azbest;
c) fabricării si prelucrării produselor cu continut de
azbest adăugat în mod deliberat.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1)
activitătile de tratare si eliminare a produselor provenite din demolarea si
îndepărtarea azbestului.
*) Numărul
din registrul Chemical Abstract Service (CAS).
CAPITOLUL II
Evaluarea riscurilor
Art. 8. – Pentru orice activitate susceptibilă să
prezinte risc de expunere la pulberea provenită din azbest sau din materiale cu
continut de azbest, angajatorul trebuie să dispună efectuarea evaluării acestui
risc, astfel încât să se determine natura expunerii, respectiv varietatea
mineralogică de azbest si dimensiunile fibrelor, si gradul de expunere a lucrătorilor
la pulberea de azbest sau de materiale cu continut de azbest.
Art. 9. – (1) Dacă expunerea lucrătorului este
sporadică si de mică intensitate si dacă din rezultatele evaluării riscurilor,
prevăzută la art. 8, rezultă în mod clar că limita expunerii la azbest nu va fi
depăsită în aerul din
zona de activitate, prevederile art. 11–15 si ale art.
39–44 nu vor fi aplicate, în cazul în care procesul de muncă implică:
a) activităti de întretinere de scurtă durată si
discontinue, în care se manipulează numai materiale nefriabile;
b) îndepărtarea fără deteriorare a unor materiale
nedegradate în care fibrele de azbest sunt legate strâns într-o matrice;
c) încapsularea sau acoperirea cu Onvelis protector a
unor materiale cu continut de azbest care se află în stare bună;
d) monitorizarea si controlul aerului, pecum si
prelevarea de esantioane pentru a se determina dacă un anumit material contine
azbest.
(2) Definirea expunerilor sporadice si a expunerilor
de mică intensitate, prevăzute la alin. (1), se va face de către institutele de
sănătate publică ale Ministerului Sănătătii, pe baza studiilor epidemiologice.
Art. 10. – Evaluarea prevăzută la art. 8 trebuie să
facă obiectul consultării cu lucrătorii si/sau cu reprezentantii lor din
întreprindere ori din unitate si trebuie revizuită atunci când există motive
pentru a se crede că este incorectă sau intervine o modificare materială în
procesul de muncă.
CAPITOLUL III
Notificarea
Art. 11. – (1) Activitătile prevăzute la art. 4
trebuie să facă obiectul unui sistem de notificare coordonat de Inspectia
Muncii si de directiile de sănătate publică judetene si a municipiului
Bucuresti.
(2) Situatiile prevăzute la art. 9 fac exceptie de la
prevederile alin. (1).
Art. 12. – Înainte de începerea lucrărilor, angajatorul
trebuie să transmită o notificare inspectoratului teritorial de muncă.
Art. 13. – Notificarea prevăzută la art. 12 trebuie să
contină cel putin:
a) o descriere succintă a amplasamentului santierului;
b) o descriere succintă a tipului si a cantitătilor de
azbest utilizate sau manipulate;
c) o descriere succintă a activitătilor si a
procedeelor aplicate;
d) numărul de lucrători implicati;
e) data de începere a lucrărilor si durata
activitătii;
f) o descriere succintă a măsurilor luate pentru a se limita
expunerea lucrătorilor la azbest.
Art. 14. – Lucrătorii si/sau reprezentantii acestora
în întreprindere/unitate trebuie să aibă acces la documentul de notificare
referitor la întreprinderea/unitatea în care îsi desfăsoară activitatea.
Art. 15. – Angajatorul trebuie să transmită o nouă
notificare ori de câte ori o modificare a conditiilor de muncă este
susceptibilă să conducă la o crestere semnificativă a expunerii la pulberea
provenită din azbest sau din materiale cu continut de azbest.
CAPITOLUL IV
Reducerea expunerii lucrătorilor la pulberea provenită
din azbest sau din materiale cu continut de azbest
Art. 16. – (1) Pentru toate activitătile prevăzute la
art. 4, expunerea lucrătorilor la pulberea provenită din azbest sau din
materiale cu continut de azbest, la locul de muncă, trebuie redusă la minim si,
în orice caz, sub valoarea limită prevăzută la art. 5, în special prin luarea
următoarelor măsuri:
a) numărul lucrătorilor expusi sau care pot fi expusi
la pulberea provenită din azbest sau din materiale cu continut de azbest
trebuie să fie cât mai mic posibil;
b) procesele de muncă trebuie concepute astfel încât
să nu producă pulbere de azbest sau, dacă acest lucru se dovedeste imposibil,
să nu se producă degajare de pulbere de azbest în aer;
c) toate constructiile si echipamentele implicate în
tratarea azbestului trebuie să poată fi curătate si întretinute cu regularitate
si eficacitate;
d) azbestul sau materialele care degajă pulbere de
azbest sau contin azbest trebuie depozitate si transportate în ambalaje etanse
adecvate;
e) deseurile trebuie colectate si îndepărtate de la
locul de muncă în cel mai scurt timp posibil, în ambalaje etanse adecvate,
prevăzute cu etichete care să indice că acestea contin azbest.
(2) Măsura prevăzută la alin. (1) lit. e) nu se aplică
activitătilor miniere.
(3) Deseurile prevăzute la alin. (1) lit. e) trebuie
tratate ulterior, în conformitate cu prevederile legale referitoare la
deseurile periculoase.
CAPITOLUL V
Măsurarea concentratiei de fibre de azbest în aer
Art. 17. – În functie de rezultatele evaluării
initiale a riscului si pentru a asigura respectarea valorii limită prevăzute la
art. 5, angajatorul trebuie să asigure efectuarea cu regularitate a
măsurătorilor concentratiei de fibre de azbest în aer la locul de muncă.
Art. 18. – Prelevarea probelor trebuie să fie
reprezentativă pentru expunerea personală a lucrătorului la pulberea provenită
din azbest sau din materiale cu continut de azbest.
Art. 19. – Prelevarea probelor se realizează după
consultarea lucrătorilor si/sau a reprezentantilor lor din întreprindere.
Art. 20. – Prelevarea probelor trebuie să se realizeze
numai de către personalul având calificarea necesară.
Probele prelevate trebuie să fie ulterior analizate, în conformitate cu art. 22, în laboratoare abilitate de Ministerul Sănătătii, dotate cu echipamente de numărare a fibrelor.
Art. 21. – Durata prelevării probelor trebuie să fie
astfel încât să se poată stabili expunerea reprezentativă pentru o perioadă de
referintă de 8 ore, respectiv un schimb de muncă, prin măsurări sau prin
calculul mediei ponderate cu timpul.
Art. 22. – Numărarea fibrelor trebuie să se realizeze,
de preferintă, cu microscop cu contrast de fază PCM, în conformitate cu metoda
recomandată de Organizatia Mondială a Sănătătii în 1997, respectiv
“Determinarea concentratiei fibrelor în suspensie în aer. Metodă recomandată:
microscopia optică în contrast de fază, măsurare pe membrană filtrantă. ISBN
92-4-154496-1“, sau cu orice altă metodă cu rezultate echivalente.
Art. 23. – În scopul măsurării concentratiei de azbest
în aer, prevăzută la art. 17, se iau în considerare numai fibrele cu lungimea
mai mare de 5 micrometri, lătimea mai mică de 3 micrometri si raportul
lungime/lătime mai mare de 3:1.
CAPITOLUL VI
Reducerea sau evitarea riscurilor
Art. 24. – (1) Atunci când se depăseste valoarea
limită prevăzută la art. 5, angajatorul trebuie să ia măsuri pentru
identificarea cauzelor acestei depăsiri si măsuri adecvate pentru remedierea
situatiei, în cel mai scurt timp posibil.
(2) Este interzisă
continuarea lucrului în zona afectată potrivit alin. (1) până la luarea
măsurilor adecvate pentru protectia lucrătorilor.
Art. 25. – Pentru a se verifica eficienta măsurilor
prevăzute la art. 24, angajatorul va dispune imediat efectuarea unei noi
determinări a concentratiei de azbest în aer.
Art. 26. – (1) Dacă expunerea nu poate fi redusă prin
alte mijloace si respectarea valorii limită impune utilizarea echipamentului
individual de protectie respiratorie pentru fiecare lucrător, purtarea acestuia
nu are caracter permanent, iar durata sa de utilizare trebuie să se limiteze la
minimul strict necesar.
(2) În timpul activitătilor care necesită purtarea
unui echipament individual de protectie respiratorie, trebuie să se prevadă
pauze de lucru, în functie de conditiile fizice si climatologice, în acord cu
lucrătorii si/sau cu reprezentantii acestora.
Art. 27. – (1) Înainte de începerea lucrărilor de
demolare sau de întretinere, angajatorii trebuie să ia toate măsurile adecvate
de securitate si sănătate în muncă.
(2) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1),
angajatorii pot solicita informatii de la proprietarii constructiilor, pentru a
identifica materialele care pot contine azbest.
(3) Dacă există cea mai mică îndoială privind prezenta
azbestului într-un material sau într-o constructie, trebuie să se respecte
prevederile prezentei hotărâri.
Art. 28. – În cazul anumitor activităti, cum ar fi
lucrările de demolare, îndepărtate a azbestului, de reparare si întretinere,
pentru care se estimează că, în pofida utilizării măsurilor tehnice preventive
de limitare a continutului de azbest în aer, valoarea limită prevăzută la art.
5 va fi depăsită, angajatorul trebuie să stabilească următoarele măsuri pentru
asigurarea protectiei lucrătorilor pe durata acestor activităti:
a) dotarea lucrătorilor cu echipament individual de
protectie respiratorie adecvat si cu alte echipamente individuale de protectie;
b) montarea panourilor de avertizare pentru a indica
că se estimează depăsirea valorii limită prevăzute la art. 5;
c) împiedicarea răspândirii pulberii de azbest sau de
materiale cu continut de azbest în afara constructiei sau a zonei de lucru.
Art. 29. – Lucrătorii au obligatia să utilizeze
echipamentele prevăzute la art. 28 lit. a).
Art. 30. – Lucrătorii si/sau reprezentantii lor din
întreprindere ori din unitate trebuie să fie consultati asupra măsurilor
prevăzute la art. 28, înainte ca activitătile respective să se desfăsoare.
Art. 31. – (1) Angajatorul trebuie să stabilească un
plan de lucru înaintea începerii lucrărilor de demolare ori de îndepărtare a
azbestului si/sau a materialelor cu continut de azbest din clădiri, structuri,
aparate, instalatii si vapoare.
(2) Planul prevăzut la alin. (1) trebuie să prevadă
următoarele măsuri pentru asigurarea securitătii si sănătătii lucrătorilor la
locul de muncă:
a) eliminarea azbestului si/sau a materialelor cu
continut de azbest înainte de aplicarea tehnicilor de demolare, cu exceptia
cazului în care această eliminare ar avea un risc mai mare pentru lucrători
decât dacă azbestul si/sau materialele cu continut de azbest ar fi lăsate acolo
unde se află;
b) asigurarea, dacă este necesar, a echipamentului
individual de protectie prevăzut la art. 28 lit. a);
c) verificarea absentei riscurilor datorate expunerii
la azbest la locul de muncă, după terminarea lucrărilor de îndepărtare a
azbestului sau de demolare.
(3) Planul de lucru trebuie să cuprindă informatii
privind:
a) natura si durata probabilă a lucrărilor;
b) locul unde se efectuează lucrările;
c) metodele aplicate atunci când lucrările presupun
manipularea azbestului sau a materialelor cu continut de azbest;
d) caracteristicile echipamentelor utilizate pentru
protectia si decontaminarea celor care efectuează lucrările;
e) metodele aplicate pentru protectia altor persoane
prezente la locul unde se efectuează lucrările sau în apropierea acestora.
(4) La solicitarea inspectoratului teritorial de muncă
si a directiilor de sănătate publică judetene si a municipiului Bucuresti,
angajatorul trebuie să transmită planul prevăzut la alin. (1) înainte de
începerea lucrărilor, cu exceptia cazurilor de urgentă.
Art. 32. – (1) Angajatorii au obligatia să asigure o
instruire adecvată pentru toti lucrătorii care sunt sau pot fi expusi la
pulbere care contine azbest.
(2) Instruirea prevăzută la alin. (1) trebuie
efectuată periodic.
(3) Toate cheltuielile necesare efectuării instruirii
prevăzute la alin. (1) se suportă de către angajator.
(4) Continutul instruirii trebuie să fie usor de
înteles pentru lucrători si trebuie să le permită acestora să dobândească
pregătirea si să-si însusească cunostintele necesare în materie de prevenire si
de securitate, în special în ceea ce priveste:
a) proprietătile azbestului si efectele lui asupra
sănătătii, inclusiv efectul sinergic al fumatului;
b) tipurile de produse si materiale care pot contine
azbest;
c) operatiile care pot conduce la expunerea la azbest
si importanta controalelor preventive pentru reducerea la minim a expunerii;
d) practicile profesionale sigure, controalele si
echipamentele de protectie;
e) rolul adecvat, alegerea, selectarea, limitările si
utilizarea corespunzătoare a echipamentelor de respiratie;
f) procedurile de urgentă;
g) procedurile de decontaminare;
h) eliminarea deseurilor;
i) cerintele în materie de supraveghere medicală.
Art. 33. – (1) Înainte de a executa lucrări de
demolare sau de îndepărtare a azbestului, întreprinderile trebuie să facă
dovada capacitătii lor în acest domeniu.
(2) Dovada se face potrivit reglementărilor în
vigoare.
Art. 34. – Pentru locurile de muncă în care se
desfăsoară activitătile prevăzute la art. 4 si 9, angajatorul trebuie să ia
măsurile adecvate pentru ca acestea:
a) să fie clar delimitate si marcate cu semne de
avertizare;
b) să fie accesibile numai lucrătorilor care au
sarcini de muncă în aceste zone;
c) să constituie zone în care fumatul este interzis.
Art. 35. – Pentru toate activitătile prevăzute la art.
4 si 9, angajatorul trebuie să ia măsuri adecvate pentru a amenaja:
a) zone în care lucrătorii să mănânce si să bea, fără
a exista riscul contaminării cu pulbere de azbest;
b) instalatii sanitare adecvate, inclusiv dusuri în
cazul în care se efectuează operatii în care se degajă pulbere de azbest.
Art. 36. – (1) Pentru toate activitătile prevăzute la
art. 4 si 9, angajatorul trebuie să asigure lucrătorilor îmbrăcăminte de lucru
si/sau echipament individual de protectie adecvat.
(2) Este interzisă scoaterea îmbrăcămintei de lucru
si/sau a echipamentului individual de protectie, prevăzute la alin. (1), în afara
întreprinderii, pentru a fi purtate, spălate sau pentru alte operatii de
întretinere.
(3) Este permisă spălarea îmbrăcămintei de lucru
si/sau a echipamentului individual de protectie, prevăzute la alin. (1), în
spălătorii dotate pentru acest tip de operatii, situate în afara
întreprinderii, numai dacă în întreprinderea respectivă nu se poate efectua
curătarea.
(4) În situatia prevăzută la alin. (3), îmbrăcămintea
de lucru si/sau echipamentele individuale de protectie trebuie transportate în
containere închise.
(5) Angajatorul trebuie să asigure vestiare separate
pentru echipamentele individuale de protectie si/sau îmbrăcămintea de lucru,
prevăzute la alin. (1), si pentru îmbrăcămintea personală.
(6) Echipamentele individuale de protectie prevăzute
la alin. (1) trebuie să fie plasate într-un loc bine definit si trebuie
verificate si curătate după fiecare utilizare.
(7) Angajatorul trebuie să ia măsurile adecvate pentru
repararea sau înlocuirea, înainte de reutilizare, a echipamentelor prevăzute la
alin. (1) care sunt defecte.
Art. 37. – Costul măsurilor luate în aplicarea
prevederilor art. 34, 35 si 36 nu se suportă de către lucrători.
CAPITOLUL VII
Informarea lucrătorilor
Art. 38. – (1) În cazul oricărei activităti prevăzute
la art. 4, angajatorul trebuie să ia măsurile necesare pentru ca lucrătorii
si/sau reprezentantii lor din întreprindere ori din unitate să primească toate
informatiile adecvate referitoare la:
a) riscurile potentiale pentru sănătate datorate
expunerii la pulberea provenită din azbest si/sau din materiale cu continut de
azbest;
b) existenta valorilor limită de expunere reglementate
si necesitatea supravegherii atmosferei;
c) măsurile de igienă, inclusiv necesitatea de a se
abtine de la fumat;
d) măsurile preventive care trebuie luate la purtarea
echipamentelor individuale de protectie;
e) măsurile preventive speciale destinate minimizării
expunerii la azbest.
(2) Angajatorul ia măsuri, în afara celor prevăzute la
alin. (1) si sub rezerva art. 9, pentru ca:
a) lucrătorii si/sau reprezentantii lor din
întreprindere ori din unitate să aibă acces la rezultatele determinărilor
continutului de azbest în aer si să primească explicatii referitoare la
semnificatia acestor rezultate;
b) lucrătorii implicati si reprezentantii lor în
cadrul întreprinderii sau al unitătii să fie informati, cât mai curând posibil,
dacă rezultatele depăsesc valoarea limită stabilită la art. 5, despre aceste
depăsiri si cauzele lor si să fie consultati cu privire la măsurile care
trebuie să fie luate sau, în situatii de urgentă, să fie informati cu privire
la măsurile adoptate.
CAPITOLUL VIII
Supravegherea sănătătii
Art. 39. – (1) Angajatorul asigură, sub rezerva art.
9, evaluarea stării de sănătate pentru fiecare lucrător înaintea expunerii la
pulberi de azbest si/sau de materiale cu continut de azbest.
(2) Evaluarea prevăzută la alin. (1) trebuie să
includă un examen specific al aparatului respirator, potrivit anexei care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
(3) O nouă evaluare a stării de sănătate, pentru
fiecare lucrător, trebuie să se realizeze cel putin o dată la fiecare 3 ani, pe
toată perioada în care are loc expunerea.
(4) Medicul de medicină a muncii trebuie să
întocmească un dosar medical pentru fiecare lucrător, potrivit reglementărilor
în vigoare.
Art. 40. – (1) În urma supravegherii medicale
prevăzute la art. 39, medicul de medicină a muncii trebuie să recomande
angajatorului sau să determine eventualele măsuri individuale de protectie ori
de prevenire care trebuie luate.
(2) Măsurile prevăzute la alin. (1) pot include, dacă
este cazul, retragerea lucrătorului afectat de la orice expunere la pulberile
provenite din azbest si/sau din materiale cu continut de azbest.
Art. 41. – (1) Medicul de medicină a muncii trebuie să
furnizeze lucrătorilor vizati informatii si recomandări cu privire la evaluarea
stării lor de sănătate la care pot fi supusi după încetarea expunerii la azbest
si/sau la materiale cu continut de azbest.
(2) Medicul de medicină a muncii care răspunde de
supravegherea medicală a lucrătorilor poate recomanda continuarea supravegherii
medicale după încetarea expunerii, pe durata pe care o consideră necesară
pentru a proteja sănătatea persoanei în cauză.
(3) Continuarea supravegherii sănătătii prevăzută la
alin. (2) se face potrivit reglementărilor în vigoare.
Art. 42. – Lucrătorul expus sau angajatorul poate
solicita revizuirea evaluărilor stării de sănătate prevăzute la art. 41 alin.
(2), potrivit reglementărilor în vigoare.
Art. 43. – (1) Angajatorul tine evidenta lucrătorilor
desemnati să efectueze activitătile prevăzute la art. 4 într-un registru în
care trebuie să indice natura si durata activitătii acestora, precum si a
expunerii la care acestia sunt supusi, sub rezerva art. 9.
(2) Medicul de medicină a muncii responsabil cu
supravegherea stării de sănătate poate avea acces la registrul prevăzut la
alin. (1).
(3) Fiecare lucrător interesat poate avea acces la
propriile lui rezultate continute în registrul prevăzut la alin. (1).
(4) Lucrătorii si/sau reprezentantii lor din
întreprindere ori din unitate pot avea acces la informatiile colective anonime
cuprinse în registrul prevăzut la alin. (1).
Art. 44. – (1) Registrul prevăzut la art. 43 alin. (1)
si dosarele medicale individuale prevăzute la art. 39 trebuie păstrate cel
putin 40 de ani de la încetarea expunerii, potrivit reglementărilor în vigoare.
(2) În cazul în care întreprinderea îsi încetează activitatea, angajatorul trebuie să predea directiilor de sănătate publică judetene si a municipiului Bucuresti documentele prevăzute la alin. (1), potrivit reglementărilor în vigoare.
Art. 45. – Registrul
operativ al bolilor profesionale declarate ca urmare a expunerii la azbest este
constituit la nivelul Centrului national de coordonare metodologică si
informare privind bolile profesionale din cadrul Institutului de Sănătate
Publică Bucuresti.
CAPITOLUL IX
Sanctiuni
Art. 46. – (1) Încălcarea prevederilor prezentei
hotărâri atrage răspunderea disciplinară, administrativă, materială, civilă sau
penală, după caz, potrivit legislatiei nationale care transpune Directiva
89/391/CEE.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea
sanctiunilor se fac de către inspectorii de muncă din cadrul Inspectiei Muncii
si de către inspectorii de sănătate publică din cadrul Ministerului Sănătătii.
CAPITOLUL X
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 47. – (1) Prezenta hotărâre intră în vigoare la
data de 1 septembrie 2006, cu exceptia art. 7 care intră în vigoare la data de
1 ianuarie 2007.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri
se abrogă orice alte dispozitii contrare.
Art. 48. – Prezenta hotărâre transpune prevederile
Directivei 83/477/CEE privind protectia sănătătii si securitătii lucrătorilor
fată de riscurile datorate expunerii la azbest, publicată în Jurnalul Oficial
al Comunitătilor Europene (JOCE) nr. L 263/1983, împreună cu toate modificările
sale, respectiv Directiva 91/382/CEE, publicată în JOCE nr. L 206/1991,
Directiva 98/24/CE, publicată în JOCE nr. L 131/1998, si Directiva 2003/18/CE,
publicată în JOCE nr. L 97/2003.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
Ministrul mediului si gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
Ministrul sănătătii,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului,
Gheorghe Dobre
p. Ministrul integrării europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
Bucuresti,
22 decembrie 2005.
Nr.
1.875.
ANEXĂ
pentru supravegherea clinică a lucrătorilor expusi la
pulbere provenind din azbest sau din materiale un continut de azbest
1. Conform stadiului actual al cunostintelor,
expunerea la fibre de azbest poate să provoace următoarele afectiuni:
– azbestoză;
– mezoteliom;
– cancer pulmonar;
– cancer gastrointestinal.
2. Medicul de medicină a muncii sau medicul cu
competentă în medicină de întreprindere, responsabil cu supravegherea medicală
a lucrătorilor expusi la azbest, trebuie să cunoască conditiile sau
circumstantele în care fiecare lucrător a fost expus.
3. Examinarea sănătătii lucrătorilor expusi la azbest
trebuie să cuprindă:
– examenul medical la angajare, care să cuprindă cel
putin următoarele:
a) întocmirea dosarului medical individual;
b) anamneza profesională;
c) examenul clinic general si pe aparate (în special
aparatul respirator);
d) teste ale functiei respiratorii (spirometrie si
curbă debit–volum);
e) radiografie pulmonară standard;
– examenul medical periodic anual, care să cuprindă
cel putin următoarele:
a) examen clinic general pe aparate (în special
aparatul respirator);
b) teste ale functiei respiratorii (spirometrie si
curbă debit–volum);
c) determinarea de corpi azbestozici în spută;
– examinări suplimentare (examen citologic al sputei,
radiografie pulmonară standard, tomodensitometrie, altele, conform celor mai
recente cunostinte în materie de medicină a muncii) pentru grupurile de
angajati cu risc crescut, la recomandarea medicului de medicină a muncii.
4. Medicul de medicină a muncii sau medicul cu
competentă în medicină de întreprindere, care răspunde de supravegherea
sănătătii, trebuie să hotărască cu privire la examinări suplimentare, cum ar fi
testele citologice ale sputei, radiografia toracică sau tomodensitometria, pe
baza celor mai recente cunostinte în materie de medicină a muncii.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea Protocolului, semnat la Seul la 18 octombrie 2005, de amendare a
Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Coreea privind
cooperarea economică, stiintifică si tehnică, semnat la Bucuresti la 7 august
1990
În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, si al art. 20 din Legea nr. 590/2003 privind tratatele,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. – Se
aprobă Protocolul, semnat la Seul la 18 octombrie 2005, de amendare a Acordului
dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Coreea privind cooperarea
economică, stiintifică si tehnică, semnat la Bucuresti la 7 august 1990,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.015/1990, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 106 din 15 septembrie 1990.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor externe,
Mihai Răzvan Ungureanu
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
Bucuresti,
5 ianuarie 2006.
Nr. 7.
de amendare a Acordului dintre Guvernul României si
Guvernul Republicii Coreea privind cooperarea economică, stiintifică si tehnică,
semnat la Bucuresti la 7 august 1990
Guvernul României si Guvernul Republicii Coreea,
denumite în continuare părti contractante,
luând în considerare
faptul că de la 1 ianuarie 2007 România va adera la Uniunea Europeană si va lua
parte la politica comercială comună,
dorind să stabilească un cadru adecvat pentru
continuarea dialogului dintre părtile contractante în vederea dezvoltării si
elaborării unor măsuri corespunzătoare pentru a întări relatiile economice în
beneficiul reciproc al părtilor contractante,
au convenit următoarele amendamente la Acordul dintre
Guvernul României si Guvernul Republicii Coreea privind cooperarea economică,
stiintifică si tehnică, semnat la Bucuresti la 7 august 1990, numit în
continuare Acordul:
ARTICOLUL I
După articolul 7 din Acord va fi adăugat un articol
suplimentar, cu următorul continut:
“Prevederile prezentului acord nu aduc atingere obligatiilor internationale asumate de părtile contractante. Aplicarea prezentului acord nu va aduce atingere obligatiilor rezultate pentru România din calitatea de membru al Uniunii Europene. Prezentul acord nu poate fi interpretat sau invocat astfel încât să încalce sau să afecteze obligatiile rezultate din orice acord încheiat între Comunitatea Europeană sau Comunitatea Europeană si statele membre, pe de o parte, si Republica Coreea, pe de altă parte.”
ARTICOLUL II
Termenul comercial din articolul 6 al Acordului
se elimină.
ARTICOLUL III
La articolul 3 al Acordului va fi adăugat următorul
paragraf (2):
“Părtile contractante convin să extindă si să faciliteze relatiile bilaterale de cooperare în domeniile de interes reciproc, printre altele: energie, industrie metalurgică, echipamente si masini, constructia de nave, industria petrochimică, telecomunicatii si IT, industria alimentară si agricultură.“
ARTICOLUL IV
1. Prezentul protocol de amendare este parte
integrantă a Acordului si va fi aprobat în conformitate cu procedurile interne
ale părtilor contractante.
2. Prezentul protocol de amendare va intra în vigoare la
data primirii ultimei notificări prin care părtile contractante se informează
reciproc în legătură cu îndeplinirea procedurilor interne necesare pentru
intrarea sa în vigoare.
Drept care subsemnatii, fiind pe deplin autorizati de
guvernele lor, au semnat prezentul protocol.
Semnat în două exemplare la Seul, la 18 octombrie
2005, în limbile română, coreeană si engleză, toate textele fiind egal
autentice. În cazul aparitiei unei divergente legate de interpretare, textul în
limba engleză va prevala.
Pentru Guvernul României, Gheorghe Copos, ministru de stat pentru coordonarea activitătilor
din domeniile mediului de afaceri si întreprinderilor mici si mijlocii |
Pentru Guvernul Republicii Coreea, Ban Ki-Moon, ministrul afacerilor externe si comertului international |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
EDUCATIEI SI CERCETĂRII
pentru
aprobarea Centralizatorului privind disciplinele de învătământ, domeniile si
specializările, precum si probele de concurs, valabil pentru încadrarea
personalului didactic din învătământul preuniversitar 2006
Având în vedere prevederile art. 141 din Legea
învătământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, si ale
art. 5, 7, 9 si 44 din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările si
completările ulterioare,
în baza Hotărârii Guvernului nr.
223/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si
Cercetării, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul educatiei si cercetării emite
prezentul ordin.
Art. 1. – Se aprobă Centralizatorul privind
disciplinele de învătământ, domeniile si specializările, precum si probele de
concurs, valabil pentru încadrarea personalului didactic din învătământul preuniversitar
2006, prevăzut în anexa*) care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. – La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă orice dispozitie contrară.
Art. 3. – Directia generală managementul resurselor
umane, Directia generală învătământ preuniversitar, Directia generală
învătământ superior, Directia generală învătământ în limbile minoritătilor din cadrul Ministerului Educatiei si
Cercetării si inspectoratele scolare vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 4. – Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul educatiei si cercetării,
Mihail Hărdău
Bucuresti,
21 decembrie 2005.
Nr.
5.707.
*) Anexa
se publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 64 bis în
afara abonamentului si se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu
publicul al Regiei Autonome “Monitorul Oficial“, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
AUTORITATEA
NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
privind
aprobarea tarifelor si a contributiilor bănesti percepute de Autoritatea
Natională de Reglementare în Domeniul Energiei în anul 2006
În temeiul art. 8 alin. (1) si (2) si al art. 9 alin.
(6) si (7) din Legea energiei electrice nr.
318/2003, al art. 11 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
73/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de
alimentare cu energie termică produsă centralizat, al art. 11 si 12 din
Regulamentul pentru acordarea licentelor si autorizatiilor în sectorul energiei
electrice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
540/2004, al art. 16 din Regulamentul de organizare si functionare al
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr.
1.816/2004, al art. 9 din Regulamentul pentru acordarea licentelor de
transport, distributie si furnizare de energie termică produsă în cogenerare,
aprobat prin Decizia presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei nr. 155/2004, al art. 41 din Regulamentul pentru atestarea
agentilor economici care proiectează, execută, verifică si exploatează
instalatii electrice din sistemul electroenergetic, aprobat prin Ordinul
presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei nr.
54/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 5 din 4
ianuarie 2006, al art. 73 din Regulamentul pentru autorizarea electricienilor
care proiectează, execută, verifică si exploatează instalatii electrice din
sistemul electroenergetic, aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritătii
Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei nr.
55/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 5 din 4
ianuarie 2006, al art. 17 din Regulamentul privind analiza proiectelor
investitionale din cadrul parteneriatelor publice-private în domeniul
producerii de energie, aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritătii Nationale
de Reglementare în Domeniul Energiei nr.
1/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 23
ianuarie 2004,
având în vedere Referatul de aprobare întocmit de
Departamentul infrastructură si autorizare si Procesul-verbal al sedintei
Comitetului de reglementare al Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei din data de 11 ianuarie 2006,
presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei emite următorul ordin:
Art. 1. – (1) Se aprobă tarifele percepute în anul
2006 de Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul Energiei pentru
acordarea de autorizatii si licente persoanelor fizice si juridice a căror
activitate, potrivit legii, se află în competenta de reglementare a acesteia.
(2) Valorile tarifelor mentionate la alin. (1) si
conditiile de achitare a acestora sunt prevăzute în anexa nr. 1 care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. – (1) Se aprobă contributiile bănesti
percepute în anul 2006 de Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul
Energiei de la agentii economici a căror activitate, potrivit legii, se află în
competenta de reglementare a acesteia.
(2) Valorile contributiilor bănesti mentionate la
alin. (1) si conditiile de achitare a acestora sunt prevăzute în anexa nr. 2
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. – Tarifele si contributiile bănesti care fac
obiectul art. 1 si 2 se vor achita în contul Autoritătii Nationale de
Reglementare în Domeniul Energiei
RO24TREZ7005025XXX000284, deschis la Activitatea deTrezorerie si
Contabilitate Publică a Municipiului Bucuresti – ATCPMB.
Art. 4. – Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 5. – Departamentele si directiile din cadrul
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei si persoanele fizice
si juridice a căror activitate, potrivit legii, se află în competenta de
reglementare a acesteia vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei,
Nicolae Opris
Bucuresti,
11 ianuarie 2006.
Nr. 1.
ANEXA
Nr. 1*)
ANEXA
Nr. 2
CONTRIBUTII BĂNESTI
percepute în anul 2006 de Autoritatea Natională de
Reglementare în Domeniul Energiei
1. Titularii de licente plătesc Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei, pentru anul 2006, o contributie bănească al cărei nivel reprezintă, conform art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 1.823/2004, o cotă de 0,06% din cifra de afaceri realizată în anul 2005 din activitătile comerciale desfăsurate în sectorul energiei electrice si al energiei termice produse în cogenerare.
2. Titularii de licente vor comunica Autoritătii
Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei valoarea cifrei de afaceri
realizate în anul 2005, până la data de 30 ianuarie 2006.
Pentru titularii de licente care nu transmit valoarea
cifrei de afaceri până la termenul stabilit, contributia bănească se facturează
pe baza valorii cifrei de afaceri estimate de Autoritatea Natională de
Reglementare în Domeniul Energiei.
Regularizarea contributiei bănesti datorate pe anul
2006 se va efectua după depunerea la Autoritatea Natională de Reglementare în
Domeniul Energiei de către titularii de licente a Raportului financiar anual,
elaborat conform Procedurii de întocmire a raportului financiar de către
titularii de licente, aprobate prin Ordinul presedintelui Autoritătii Nationale
de Reglementare în Domeniul Energiei nr.
20/2001.
3. La acordarea unei licente, solicitantii care nu
sunt deja titulari de licentă plătesc Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei o contributie bănească al cărei nivel reprezintă, conform
art. 4 din Hotărârea Guvernului nr.
1.823/2004, o cotă de 0,06% din cifra de
afaceri estimată a se realiza în anul 2006 din activitătile comerciale
desfăsurate în sectorul energiei electrice si al energiei termice produse în
cogenerare. Achitarea acestei contributii bănesti se face în termen de 5 zile
lucrătoare de la primirea facturii emise de Autoritatea Natională de
Reglementare în Domeniul Energiei.
4. Contributia bănească percepută de Autoritatea
Natională de Reglementare în Domeniul Energiei de la fiecare titular/solicitant
de licentă nu poate fi mai mică de 1.364 lei.
5. Pentru titularii de licente a căror contributie
bănească are o valoare superioară nivelului minim precizat la pct. 4, aceasta
se poate achita în rate trimestriale egale. Achitarea primei rate trimestriale
a contributiei bănesti facturate se face în termen de 20 de zile calendaristice
de la emiterea facturii, termenul de achitare a fiecăreia dintre următoarele
rate este sfârsitul primei luni a trimestrului respectiv.
6. Persoanele fizice si juridice care nu detin licente
sau autorizatii acordate de Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul
Energiei, dar care, potrivit legii, au obligatia să obtină de la aceasta
decizii de aprobare a tarifelor, vor achita o contributie bănească de 1.364
lei, în termen de 20 de zile calendaristice de la emiterea facturii respective.
7. Agentii economici care solicită atestat pentru
proiectarea, executarea si/sau verificarea instalatiilor electrice din sistemul
electroenergetic, plătesc Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul
Energiei, pentru anul 2006, o contributie bănească, conform tabelului 4.
8. Contributia bănească pentru emiterea de avize
pentru autorizarea încheierii de contracte de vânzare-cumpărare pe termen lung
(potrivit art. 17 din Regulamentul privind analiza proiectelor investitionale
din cadrul parteneriatelor publice-private în domeniul producerii de energie,
aprobat prin Ordinul presedintelui
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei nr.
1/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 23
ianuarie 2004) se calculează cu formula:
T = 2.989 + 42 x P [lei],
în care P se exprimă în [MW] si reprezintă
puterea instalată a capacitătii/capacitătilor energetice a căror productie de
energie electrică/electrică si termică urmează a face obiectul contractării
pentru care se solicită avizul [în cazul capacitătilor energetice de
cogenerare, P reprezintă suma puterii electrice (Pe) si
termice (Pt) instalate].
9. Pentru toate contributiile bănesti datorate de
agentii economici către Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul
Energiei, în conformitate cu art. 16 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr.
1.816/2004, după 20 de zile calendaristice de la emiterea facturii se
percepe, pentru fiecare zi de întârziere, o sumă egală cu nivelul majorării de
întârziere percepute pentru neplata la termen a obligatiilor bugetare, conform
prevederilor legale în vigoare.
În cazul contributiilor bănesti care se achită în rate trimestriale egale, această sumă se va percepe începând cu prima zi din a doua lună a trimestrului respectiv.