MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 174 (XVIII) - Nr. 30 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 12 ianuarie 2006
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
534/2005. – Ordin al presedintelui
Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor privind aprobarea
tarifelor pentru operatiunile de analiză si marcare a obiectelor si
bijuteriilor din metale pretioase
535/2005. – Ordin al prasedintelui
Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor privind aprobarea
tarifelor pentru expertizarea obiectelor si bijuteriilor din metale pretioase
536/2005. – Ordin al presedintelui
Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor privind aprobarea
tarifelor pentru expertizarea pietrelor pretioase, naturale, fine, ornamentale,
sintetice si a perlelor libere sau montate în bijuterii
537/2005. – Ordin al presedintelui
Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor privind aprobarea
tarifelor pentru expertizarea pietrelor pretioase libere în loturi
538/2005. – Ordin al presedintelui
Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor privind aprobarea
tarifelor pentru prestarea unor servicii
539/2005. – Ordin al presedintelui
Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor privind abrogarea unor
ordine ale presedintelui Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
13/2005. – Norme în aplicarea
Regulamentului Băncii Nationale a României nr. 11/2005 privind piata primară a
titlurilor de stat administrată de Banca Natională a României
Rectificări la:
- Hotărârea Guvernului nr. 893/2005;
- Ordinul ministrului sănătătii nr. 1.443/2005
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
GUVERNUL
ROMÂNIEI
AUTORITATEA
NATIONALĂ PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR
privind
aprobarea tarifelor pentru operatiunile de analiză si marcare a obiectelor si
bijuteriilor din metale pretioase
Având în vedere prevederile:
– Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
2/2001 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea,
organizarea/reorganizarea sau functionarea, după caz, a unor ministere, organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si institutii publice,
aprobată cu modificări prin Legea nr.
233/2001, cu modificările ulterioare, coroborate cu Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea,
reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si a unor institutii publice, aprobată cu modificări prin
Legea nr.
194/2004, cu modificările ulterioare;
– Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
190/2000 privind regimul metalelor pretioase, aliajelor acestora si pietrelor
pretioase în România, republicată, cu modificările ulterioare;
– Hotărârii Guvernului nr.
755/2003 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor, cu modificările ulterioare;
– Hotărârii Guvernului nr.
633/2003 privind înfiintarea pe lângă Autoritatea Natională pentru
Protectia Consumatorilor a unei activităti finantate din venituri proprii,
în temeiul art. 4 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
755/2003, cu modificările ulterioare,
presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor emite următorul ordin:
Articol unic. – Se aprobă tarifele, prevăzute în anexa
la prezentul ordin, pentru operatiunile de analiză si marcare a obiectelor si
bijuteriilor din metale pretioase de către personalul Directiei metale
pretioase si pietre pretioase din cadrul Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor, la cererea persoanelor fizice si juridice interesate.
Presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor,
Cătălin Florin Teodorescu
Bucuresti,
28 decembrie 2005.
Nr.
534.
ANEXĂ*)
TARIFE
pentru operatiunile de analiză si marcare a obiectelor
si bijuteriilor din metale pretioase
GUVERNUL
ROMÂNIEI
AUTORITATEA
NATIONALĂ PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR
privind aprobarea tarifelor pentru expertizarea obiectelor si bijuteriilor din metale pretioase
Având în vedere prevederile:
– Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
2/2001 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea,
organizarea/reorganizarea sau functionarea, după caz, a unor ministere, organe
de specialitate ale administratiei publice centrale si institutii publice,
aprobată cu modificări prin Legea nr.
233/2001, cu modificările ulterioare, coroborate cu Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea,
reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si a unor institutii publice, aprobată cu modificări prin
Legea nr.
194/2004, cu modificările ulterioare;
– Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
190/2000 privind regimul metalelor pretioase, aliajelor acestora si
pietrelor pretioase în România, republicată, cu modificările ulterioare;
– Hotărârii Guvernului nr.
755/2003 privind organizarea si functionarea Autoritătii
Nationale pentru Protectia Consumatorilor, cu modificările ulterioare;
– Hotărârii Guvernului nr. 633/2003 privind
înfiintarea pe lângă Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor a
unei activităti finantate din venituri proprii,
în temeiul art. 4 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
755/2003, cu modificările ulterioare,
presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor emite următorul ordin:
Articol unic. – Se
aprobă tarifele, prevăzute în anexa la prezentul ordin, pentru expertizarea
obiectelor si bijuteriilor din metale pretioase de către personalul Directiei
metale pretioase si pietre pretioase din cadrul Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor, la cererea persoanelor fizice si juridice interesate.
Presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor,
Cătălin Florin Teodorescu
Bucuresti,
28 decembrie 2005.
Nr. 535.
ANEXĂ*)
TARIFE
pentru expertizarea obiectelor si bijuteriilor din
metale pretioase
GUVERNUL
ROMÂNIEI
AUTORITATEA
NATIONALĂ PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR
privind aprobarea tarifelor pentru expertizarea pietrelor pretioase, naturale, fine, ornamentale, sintetice si a perlelor libere sau montate în bijuterii
Având în vedere prevederile:
– Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
2/2001 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea,
organizarea/reorganizarea sau functionarea, după caz, a unor ministere, organe
de specialitate ale administratiei publice centrale si institutii publice,
aprobată cu modificări prin Legea nr.
233/2001, cu modificările ulterioare, coroborate cu Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea,
reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si a unor institutii publice, aprobată cu modificări prin
Legea nr.
194/2004, cu modificările ulterioare;
– Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
190/2000 privind regimul metalelor pretioase, aliajelor acestora si
pietrelor pretioase în România, republicată, cu modificările ulterioare;
– Hotărârii Guvernului nr.
755/2003 privind organizarea si functionarea Autoritătii
Nationale pentru Protectia Consumatorilor, cu modificările ulterioare;
– Hotărârii Guvernului nr.
633/2003 privind înfiintarea pe lângă Autoritatea Natională pentru
Protectia Consumatorilor a unei activităti finantate din venituri proprii,
în temeiul art. 4 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
755/2003, cu modificările ulterioare,
presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor emite următorul ordin:
Articol unic. – Se aprobă tarifele, prevăzute în anexa
la prezentul ordin, pentru expertizarea pietrelor pretioase, naturale, fine,
ornamentale, sintetice si a perlelor libere sau montate în bijuterii, de către
personalul Directiei metale pretioase si pietre pretioase din cadrul
Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, la cererea persoanelor
fizice si juridice interesate.
Presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor,
Cătălin Florin Teodorescu
Bucuresti,
28 decembrie 2005.
Nr. 536.
ANEXĂ*)
TARIFE
pentru expertizarea pietrelor pretioase, naturale,
fine, ornamentale, sintetice si a perlelor libere sau montate în bijuterii
GUVERNUL
ROMÂNIEI
AUTORITATEA
NATIONALĂ PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR
privind
aprobarea tarifelor pentru expertizarea pietrelor pretioase libere în loturi
Având în vedere prevederile:
– Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
2/2001 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea,
organizarea/reorganizarea sau functionarea, după caz, a unor ministere, organe
de specialitate ale administratiei publice centrale si institutii publice,
aprobată cu modificări prin Legea nr.
233/2001, cu modificările ulterioare, coroborate cu Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea,
reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si a unor institutii publice, aprobată cu modificări prin
Legea nr.
194/2004, cu modificările si completările ulterioare;
– Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
190/2000 privind regimul metalelor pretioase, aliajelor acestora si
pietrelor pretioase în România, republicată, cu modificările ulterioare;
– Hotărârii Guvernului nr.
755/2003 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor, cu modificările ulterioare;
– Hotărârii Guvernului nr.
633/2003 privind înfiintarea pe lângă Autoritatea Natională pentru
Protectia Consumatorilor a unei activităti finantate din venituri proprii,
în temeiul art. 4 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
755/2003, cu modificările ulterioare,
presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor emite următorul ordin:
Art. 1. – Pentru expertizarea pietrelor pretioase
libere în loturi se va percepe un tarif de 30 RON pentru fiecare 50,00 carate
sau fractie din 50,00 carate.
Art. 2. – (1) Pentru expertizarea pietrelor pretioase
libere prelucrate, introduse în România în vederea reslefuirii sau sortării, se
va percepe un tarif de 15 RON pentru fiecare 50,00 carate sau fractie din 50,00
carate.
(2) Prin reslefuire se întelege orice
reprelucrare a pietrelor pretioase prelucrate, cu pierderi tehnologice de peste
5% din greutatea totală a seriei reslefuite.
(3) Prin sortare se întelege alegerea pietrelor
pretioase prelucrate si repartizarea lor pe categorii de calitate în functie de
greutatea exprimată în carate, culoare, tăietură si claritate, inclusiv
corectarea prin rectificare a unora dintre acestea, pentru încadrarea lor
într-o anumită categorie de calitate, cu pierderi tehnologice de corectare de
până la 5% din greutatea totală a seriei sortate.
Art. 3. – (1) Pentru expertizarea si sigilarea la
scoaterea din tară a pietrelor pretioase, introduse în România în vederea
reslefuirii sau sortării, nu se percep taxe.
(2) În Buletinul de expertiză pentru scoaterea din
tară a pietrelor pretioase introduse în tară în vederea reslefuirii sau
sortării se va face trimitere la Buletinul/buletinele de expertiză
întocmit/întocmite la introducerea în tară a acestora.
Art. 4. – Prevederile art. 2 alin. (1) si ale art. 3
alin. (1) se aplică numai dacă scoaterea din tară a pietrelor pretioase se face
în gropuri distincte pentru operatiunea de reslefuire sau, după caz, de
sortare.
Art. 5. – Pentru tarifele aferente expertizelor de mai
sus nu se percepe T.V.A., conform dispozitiilor legale în vigoare.
Art. 6. – Pietrele pretioase introduse în tară până la
data intrării în vigoare a prezentului ordin urmează regimul de tarifare în
vigoare la data introducerii lor în tară.
Presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor,
Cătălin Florin Teodorescu
Bucuresti,
28 decembrie 2005.
Nr.
537.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
AUTORITATEA
NATIONALĂ PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR
privind
aprobarea tarifelor pentru prestarea unor servicii
Având în vedere prevederile:
– Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
2/2001 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea,
organizarea/reorganizarea sau functionarea, după caz, a unor ministere, organe
de specialitate ale administratiei publice centrale si institutii publice,
aprobată cu modificări prin Legea nr.
233/2001, cu modificările ulterioare, coroborate cu Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr.
64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea,
reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si a unor institutii publice, aprobată cu modificări prin
Legea nr.
194/2004, cu modificările ulterioare;
– Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
190/2000 privind regimul metalelor pretioase, aliajelor acestora si
pietrelor pretioase în România, republicată, cu modificările ulterioare;
– Hotărârii Guvernului nr.
755/2003 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor, cu modificările ulterioare;
– Hotărârii Guvernului nr.
633/2003 privind înfiintarea pe lângă Autoritatea Natională pentru
Protectia Consumatorilor a unei activităti finantate din venituri proprii,
în temeiul art. 4 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
755/2003, cu modificările ulterioare,
presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor emite următorul ordin:
Articol unic. – Se aprobă tarifele, prevăzute în anexa
la prezentul ordin, pentru prestarea unor servicii de către personalul
Directiei metale pretioase si pietre pretioase din cadrul Autoritătii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor, la cererea persoanelor fizice si juridice
interesate.
Presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor,
Cătălin Florin Teodorescu
Bucuresti,
28 decembrie 2005.
Nr.
538.
ANEXĂ*)
TARIFE
pentru analize fizico-chimice de laborator, topiri si
preparare de reactivi
GUVERNUL
ROMÂNIEI
AUTORITATEA
NATIONALĂ PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR
privind
abrogarea unor ordine ale presedintelui Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor
Având în vedere prevederile:
– Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
2/2001 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea/reorganizarea
sau functionarea, după caz, a unor ministere, organe de specialitate ale
administratiei publice centrale si institutii publice, aprobată cu modificări
prin Legea nr.
233/2001, cu modificările ulterioare, coroborate cu Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea,
reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si a unor institutii publice, aprobată cu modificări prin
Legea nr.
194/2004, cu modificările ulterioare;
– Hotărârii Guvernului nr.
755/2003 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor, cu modificările ulterioare;
în temeiul art. 4 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
755/2003, cu modificările ulterioare,
presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor emite următorul ordin:
Articol unic. – La data intrării în vigoare a
prezentului ordin se abrogă următoarele ordine ale presedintelui Autoritătii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor:
Ordinul nr. 2 din 29 ianuarie 2003;
Ordinul nr. 301 din 13 august 2003;
Ordinul nr. 167 din 2 iulie 2004;
Ordinul nr. 206 din 11 august 2004;
Ordinul nr. 333 din 10 decembrie 2004.
Presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor,
Cătălin Florin Teodorescu
Bucuresti,
28 decembrie 2005.
Nr. 539.
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI
în
aplicarea Regulamentului Băncii Nationale a României nr. 11/2005 privind piata
primară a titlurilor de stat administrată de Banca Natională a României
În baza prevederilor art. 33 din Regulamentul Băncii
Nationale a României nr.
11/2005 privind piata primară a titlurilor de stat administrată de Banca
Natională a României,
în temeiul art. 48 din Legea nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României,
Banca Natională a României emite
prezentele norme.
CAPITOLUL I
Accesul participantilor pe piata primară a titlurilor
de stat în calitate de dealeri primari
Art. 1. – În vederea dobândirii
calitătii de dealer primar, în conformitate cu prevederile art. 4 din
Regulamentul Băncii Nationale a României nr.
11/2005 privind piata primară a titlurilor de stat administrată de
Banca Natională a României, institutiile solicitante trebuie să prezinte Băncii
Nationale a României – Directia operatiuni de piată următoarea documentatie:
1. Institutiile de credit, asa cum sunt definite la
art. 1 alin. 2 lit. a) din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, republicată, care sunt autorizate de
Banca Natională a României:
a) cerere în vederea dobândirii calitătii de dealer
primar (anexa nr. 1 la prezentele norme);
b) copie de pe certificatul de înmatriculare la
oficiul registrului comertului si certificatul de înregistrare
fiscală/certificatul de înregistrare la oficiul registrului comertului;
c) copie de pe autorizatia de functionare emisă de
Banca Natională a României, din care să rezulte că în obiectul de activitate
sunt incluse operatiunile:
(i) tranzactionarea titlurilor de stat în cont propriu
si/sau în contul clientilor;
(ii) intermedierea în oferta de titluri de stat prin
subscrierea si plasamentul acestora;
(iii) păstrarea în custodie si administrarea
titlurilor de stat;
d) dovada dobândirii statutului de participant în
cadrul sistemului de depozitare si decontare a titlurilor de stat SaFIR;
e) dovada înscrierii în Registrul Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare în vederea prestării serviciilor de investitii financiare
conform prevederilor Legii nr.
297/2004 privind piata de capital si ale Regulamentului Comisiei Nationale
a Valorilor Mobiliare nr. 12/2004 privind serviciile de investitii financiare;
f) prezentarea organigramei institutiei, în care vor
fi evidentiate compartimentele pentru tranzactionarea si, respectiv, evidenta
titlurilor de stat;
g) prezentarea schitei spatiilor specifice (ghisee de
lucru cu clientii, sală de tranzactionare) necesare derulării operatiunilor cu
titluri de stat;
h) prezentarea procedurilor de lucru proprii privind
modalitatea de lucru cu clientii, a mijloacelor de evidentă a detinerilor
clientilor, a procedurilor privind controlul intern al activitătii cu titluri
de stat, relatia cu alti dealeri primari, limite de competentă, precum si
formularistica folosită;
i) copia documentelor ce atestă existenta dotărilor
tehnice specifice activitătilor de tranzactionare si custodie:
(i) echipamente informatice;
(ii) sisteme de evidentă, gestiune si control;
(iii) sisteme de baze de date securizate;
(iv) echipament de suport informational (de exemplu,
Bloomberg, Reuters, Telerate etc.);
(v) echipamente de comunicatii specifice (linii
telefonice, fax, telex, SWIFT etc.);
(vi) sisteme de stocare si arhivare a informatiilor.
j) lista cu specimene de semnături ale persoanelor
autorizate să reprezinte dealerul primar în operatiunile cu titluri de stat
aferente pietei primare (anexa nr. 2 la prezentele norme), inclusiv documentele
prin care conducerea executivă/reprezentantii autorizati ai institutiei de
credit atestă desemnarea persoanelor respective în scopul efectuării
operatiunilor cu titluri de stat;
k) prezentarea personalului implicat în efectuarea
operatiunilor cu titluri de stat pe piata primară, specificându-se numele si
prenumele, functia, precum si atributiile acestora, inclusiv persoanele
împuternicite a depune/ridica la/de la Banca Natională a României documente
referitoare la operatiuni cu titluri de stat pe piata primară; pentru acestea
din urmă se va specifica si documentul cu care se legitimează.
2. Institutiile autorizate în baza Regulamentului
privind operatiunile cu titluri de stat emise în formă dematerializată, aprobat
prin Ordinul ministrului finantelor publice, al guvernatorului Băncii Nationale
a României si al presedintelui Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr.
875/2001 îsi mentin calitatea de dealer primar, având obligatia să depună
numai documentele prevăzute la pct. 1 lit. d) si e).
3. Societătile de servicii de investitii financiare, astfel cum sunt definite la art. 6 din Legea nr. 297/2004, cu modificările si completările ulterioare, care sunt autorizate de Comisia Natională a Valorilor Mobiliare:
a) cerere în vederea dobândirii calitătii de dealer
primar (anexa nr. 1 la prezentele norme);
b) copie de pe certificatul de înmatriculare la
oficiul registrului comertului si certificatul de înregistrare
fiscală/certificatul de înregistrare la oficiul registrului comertului;
c) copii de pe documentele eliberate de Comisia
Natională a Valorilor Mobiliare, din care să rezulte că în obiectul de
activitate sunt incluse operatiunile:
(i) tranzactionarea titlurilor de stat în cont propriu
si/sau în contul clientilor;
(ii) intermedierea în oferta de titluri de stat prin
subscrierea si plasamentul acestora;
(iii) păstrarea în custodie si administrarea
titlurilor de stat;
d) dovada înscrierii în Registrul Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare în vederea prestării serviciilor de investitii financiare
conform prevederilor Legii nr. 297/2004 si ale Regulamentului Comisiei
Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 12/2004;
e) copii de pe documente care să ateste existenta unui
cont curent deschis la un agent de decontare care este participant în sistemul
ReGIS si care a dobândit calitatea de dealer primar;
f) prezentarea organigramei institutiei, în care vor
fi evidentiate compartimentele pentru tranzactionarea si, respectiv, evidenta
titlurilor de stat;
g) prezentarea schitei spatiilor specifice (ghisee de
lucru cu clientii, sală de tranzactionare) necesare derulării operatiunilor cu
titluri de stat;
h) prezentarea procedurilor de lucru proprii privind
modalitatea de lucru cu clientii, relatia cu alti dealeri primari, limite de
competentă, precum si formularistica folosită;
i) copia documentelor ce atestă existenta dotărilor
tehnice specifice activitătilor de tranzactionare si custodie:
(i) echipamente informatice;
(ii) sisteme de evidentă, gestiune si control;
(iii) sisteme de baze de date securizate;
(iv) echipament de suport informational (de exemplu,
Bloomberg, Reuters, Telerate etc.);
(v) echipamente de comunicatii specifice (linii
telefonice, fax, telex, SWIFT etc.);
(vi) sistemul de stocare si arhivare a informatiilor;
j) lista cu specimene de semnături ale persoanelor
autorizate să reprezinte dealerul primar în operatiunile cu titluri de stat
(anexa nr. 2 la prezentele norme), inclusiv documentele prin care conducerea
executivă/reprezentantii autorizati ai societătii de servicii de investitii
financiare atestă desemnarea persoanelor respective în scopul efectuării
operatiunilor cu titluri de stat;
k) prezentarea personalului implicat în efectuarea
operatiunilor cu titluri de stat, specificându-se numele si prenumele, functia,
precum si atributiile acestora, competentele si limitele valorice până la care
se poate angaja persoana respectivă, inclusiv persoanele împuternicite a
depune/ridica la/de la Banca Natională a României documente referitoare la operatiuni
cu titluri de stat. Pentru acestea din urmă se va mentiona si documentul cu
care se legitimează;
l) orice alte documente pe care Banca Natională a
României le consideră necesare a fi prezentate de către solicitant în
sustinerea cererii de dobândire a calitătii de dealer primar.
Art. 2. – (1) Banca Natională a României – Directia
operatiuni de piată, după analizarea documentatiei prezentate de solicitanti,
în termen de cel mult 30 de zile de la data depunerii documentatiei complete,
va decide
asupra cererii de dobândire a calitătii de dealer
primar si va comunica în scris solicitantului hotărârea luată, respectiv
aprobarea sau respingerea cererii, cu mentionarea motivelor de respingere.
(2) În cazul institutiilor de credit, Banca Natională
a României – Directia operatiuni de piată aprobă sau respinge cererile de acces
cu consultarea Directiei supraveghere a Băncii Nationale a României ca
autoritate de supraveghere competentă.
(3) În cazul societătilor de servicii de investitii
financiare, Banca Natională a României aprobă sau respinge cererile de acces,
cu consultarea autoritătii de supraveghere competente, respectiv Comisia
Natională a Valorilor Mobiliare.
(4) Procedura de contestare de către solicitanti a
hotărârii Băncii Nationale a României de respingere a cererii de dobândire a
calitătii de dealer primar se aplică după cum urmează:
a) pentru institutiile de credit, în conformitate cu prevederile art. 149 din Legea nr. 58/1998, republicată; b) pentru societătile de servicii de investitii financiare, în conformitate cu prevederile art. 57 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României.
(5) O nouă cerere poate fi adresată Băncii Nationale a
României – Directia operatiuni de piată numai după trecerea unui termen de
minimum 3 luni de la comunicarea respingerii cererii si numai dacă au fost
remediate deficientele care au constituit motivele de respingere a solicitării
anterioare.
Art. 3. – Institutiile care au dobândit calitatea de
dealer primar vor putea să desfăsoare activitătile ce decurg din această
calitate începând cu data primirii de la Banca Natională a României – Directia
operatiuni de piată a notificării privind aprobarea cererii.
Art. 4. – Dealerii primari vor notifica în termen de 3
zile lucrătoare, dar nu mai târziu de o zi lucrătoare anterioară efectuării de
operatiuni pe piata primară a titlurilor de stat, Băncii Nationale a României –
Directia operatiuni de piată asupra oricăror situatii care conduc la
modificarea conditiilor avute în vedere la analizarea documentatiei pe baza
căreia s-a obtinut accesul pe piata primară a titlurilor de stat. Notificările
vor fi însotite de documente justificative corespunzătoare modificărilor
intervenite. Banca Natională a României – Directia operatiuni de piată va
reanaliza documentatia depusă si va decide asupra îndeplinirii în continuare a
conditiilor de acces.
Art. 5. – Documentele aferente cererilor de dobândire
a calitătii de dealer primar, notificările privind aprobarea/respingerea
cererilor, precum si cele privind modificarea conditiilor avute în vedere la
aprobarea cererilor vor fi păstrate si arhivate de Banca Natională a României –
Directia operatiuni de piată, potrivit reglementărilor în materie.
Art. 6. – (1) Listele cu specimenele de semnături vor
fi păstrate si arhivate de Banca Natională a României – Directia operatiuni de
piată, cu termen permanent.
(2) Ori de câte ori se produce o modificare în
continutul listei cu specimene de semnături, depusă la Banca Natională a
României – Directia operatiuni de piată, dealerul primar are obligatia ca în
cel mai scurt timp, dar nu mai târziu de o zi lucrătoare anterioară efectuării
de operatiuni pe piata primară a titlurilor de stat, să depună un nou formular
cuprinzând specimenele de semnături actualizate. În caz contrar, orice operatiune
cu titluri de stat angajată de persoane neautorizate în mod legal va fi
considerată nulă.
Art. 7. – (1) Banca Natională a României poate retrage
calitatea de dealer primar în următoarele situatii:
a) la cererea dealerului primar;
b) ca urmare a nerespectării prevederilor art. 4 si 6
din Regulamentul Băncii Nationale a României nr. 11/2005;
c) împotriva dealerului primar au fost initiate
procedura de faliment, prevăzută de Ordonanta Guvernului nr.
10/2004 privind falimentul institutiilor de credit, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
278/2004, în cazul institutiilor de credit, si procedura reorganizării
judiciare si a falimentului prevăzută de Legea nr.
64/1995, republicată, pentru celelalte entităti;
d) a avut loc o fuziune sau divizare;
e) calitatea de dealer primar a fost obtinută pe baza
unor declaratii false sau prin orice alt mijloc ilegal;
f) în cazul institutiilor de credit ale căror
autorizatii de functionare au fost retrase de Banca Natională a României;
g) în cazul societătilor de servicii de investitii
financiare ale căror autorizatii/avize au fost retrase de Comisia Natională a
Valorilor Mobiliare.
(2) Retragerea calitătii de dealer primar va fi
comunicată în scris institutiei implicate, precum si Ministerului Finantelor
Publice si autoritătii de supraveghere competente, prin orice mijloace de
comunicare consacrate în cadrul pietei respective.
(3) Procedura de contestare de către dealerii primari
a hotărârii Băncii Nationale a României de retragere a calitătii de dealer
primar se aplică după cum urmează:
a) pentru institutiile de credit, în conformitate cu
prevederile art. 149 din Legea nr.
58/1998, republicată;
b) pentru societătile de servicii de investitii
financiare, în conformitate cu prevederile art. 57 din Legea nr.
312/2004.
(4) În cazul fuziunii sau divizării în care este
implicat cel putin un dealer primar, Banca Natională a României va reanaliza
îndeplinirea conditiilor de acces de către noua institutie, solicitând, după
caz, documentele necesare.
Art. 8. – Întreaga documentatie va fi prezentată
Băncii Nationale a României în limba română. Pentru documentele redactate
într-o limbă străină se va prezenta si traducerea autorizată a acestora.
CAPITOLUL II
Piata primară a titlurilor de stat
Art. 9. – Dealerii primari pot prezenta oferte de
cumpărare atât în nume si cont propriu, cât si în nume propriu si în contul
clientilor. Clientii dealerilor primari pot fi intermediarii pietei secundare,
altii decât dealerii primari, precum si orice alti detinători înregistrati,
persoane juridice si fizice, rezidente si nerezidente.
Art. 10. – (1) În vederea derulării operatiunilor de
plasare a titlurilor de stat, dealerii primari trebuie să deschidă conturi de
evidentă a titlurilor de stat în registrele proprii pentru fiecare client în
contul căruia actionează.
(2) Dealerii primari
au obligatia de a comunica Băncii Nationale a României simbolurile complete ale
conturilor de evidentă a titlurilor de stat deschise pentru clientii în contul
cărora depun oferte de cumpărare pe piata primară, în termen de 48 de ore de la
deschiderea acestor conturi, dar cel mai târziu cu o zi lucrătoare anterioară
prezentării de oferte de cumpărare în contul acestor clienti. Situatia
deschiderilor de conturi de evidentă a titlurilor de stat este prezentată în anexa
nr. 8 la prezentele norme.
(3) La deschiderea conturilor de evidentă a titlurilor
de stat pentru clienti trebuie avute în vedere următoarele elemente, a căror
enumerare nu este limitativă:
a) pentru clienti persoane juridice:
(i) denumirea completă si abrevierea oficială (dacă
există);
(ii) categoria din care face parte clientul, respectiv
rezident/nerezident;
(iii) adresa completă a sediului central al
clientului;
(iv) telefon, fax, e-mail;
(v) cod unic de înregistrare (CUI) sau echivalentul
acestuia pentru persoanele juridice nerezidente;
b) pentru clienti persoane fizice:
(i) numele, prenumele si initiala tatălui;
(ii) categoria din care face parte clientul, respectiv
rezident/nerezident;
(iii) domiciliul si, după caz, resedinta (adresa completă)
clientului;
(iv) numărul de telefon de la domiciliu si cel de la
serviciu;
(v) seria si numărul actului de identitate, pentru
rezidenti, si al pasaportului, pentru nerezidenti;
(vi) codul numeric personal (CNP) sau echivalentul
acestuia, pentru persoanele fizice nerezidente.
(4) Dealerii primari au obligatia ca în cel mai scurt
timp, dar nu mai târziu de o zi lucrătoare anterioară depunerii de oferte de
cumpărare în contul clientului respectiv, să opereze si să comunice Băncii
Nationale a României orice modificare apărută în elementele de identificare a
clientului.
Art. 11. – Structura si codificarea conturilor de
evidentă a titlurilor de stat, în conformitate cu prevederile Regulilor
sistemului de înregistrare si decontare a operatiunilor cu titluri de stat –
SaFIR, sunt următoarele:
IAIAIAIAIBICICICICICICICICICICICICICI
unde:
– AAAA reprezintă cod detinător cont si este
identificat prin primele 4 caractere ale codului BIC;
– B reprezintă cod categorie cont : 0 pentru detineri
proprii;
1 pentru detineri clienti nebancari;
2 pentru detineri în contul intermediarilor secundari
si al institutiilor de credit care tranzactionează exclusiv în nume si pe cont
propriu;
– CCCCCCCCCCCCC reprezintă cod client si
identifică clientul în Registrul secundar al dealerului primar, format din 13
caractere alfanumerice alocate de dealerul primar; pentru clientii intermediari
secundari si institutiile de credit care tranzactionează exclusiv în nume si pe
cont propriu, primele 4 caractere din codul de client reprezintă în mod
obligatoriu primele 4 caractere ale codului BIC al detinătorului respectiv.
Exemple:
– cont dealer primar nume propriu:
A A A A 0
primele 4 caractere din codul BIC al dealerului primar
– cont client nebancar al unui dealer primar:
IAIAIAIAI1ICICICICICICICICICICICICICI
primele 4 caractere din codul BIC al dealerului primar
13 caractere alfanumerice alocate de dealerul primar
– cont client intermediar secundar si/sau institutie
de credit care tranzactionează exclusiv în nume si pe cont propriu al unui
dealer primar:
A A A A 2 C C C C
primele 4 caractere din codul BIC al dealerului primar
primele 4 caractere din codul BIC al clientului
intermediar secundar si/sau institutie de credit care tranzactionează exclusiv
în nume si pe cont propriu
Art. 12. – (1) În functie de modalitatea de vânzare a
emisiunilor de titluri de stat, dealerii primari vor depune unul dintre
tipurile de oferte de cumpărare prezentate în anexele la prezentele norme:
a) ofertă de cumpărare pentru titluri de stat purtătoare
de dobândă plasate prin subscriptie publică (anexa nr. 3);
b) ofertă de cumpărare pentru titluri de stat cu
discont plasate prin subscriptie publică (anexa nr. 4);
c) ofertă de cumpărare necompetitivă pentru titluri de
stat plasate prin licitatie (anexa nr. 5);
d) ofertă de cumpărare competitivă pentru titluri de
stat cu dobândă plasate prin licitatie (anexa nr. 6);
e) ofertă de cumpărare competitivă pentru titluri de
stat cu discont plasate prin licitatie (anexa nr. 7).
(2) Ofertele depuse la Banca Natională a României
trebuie întocmite în limba română.
Art. 13. – (1) Toate ofertele depuse la Banca
Natională a României de către dealerii primari se întocmesc în baza optiunilor
proprii si a ofertelor sau ordinelor de cumpărare ale clientilor. Fiecare
ofertă depusă la Banca Natională a României trebuie să fie însotită de copii
ale ofertelor/ordinelor de cumpărare ale clientilor respectivi. Dealerii
primari au obligatia de a păstra pe termen nelimitat toate ofertele sau
ordinele de cumpărare ale clientilor.
(2) În temeiul prevederilor art. 13 alin. (3) din Regulamentul Băncii Nationale a României nr. 11/2005, ale prezentelor norme si ale normelor proprii date în aplicarea acestor reglementări, pot fi asimilate ordinelor de cumpărare mesajele SWIFT, conversatiile Reuters, transmisiile prin fax sau alte mijloace de comunicare, autentificate de dealerul primar. Dacă solicitarea de cumpărare a clientilor a fost făcută telefonic, ulterior (dar nu mai târziu de data plasării) acestia trebuie să transmită dealerilor primari o confirmare scrisă. Ofertele/ordinele de cumpărare lansate de clientii nerezidenti si atasate în copie ofertei de cumpărare depuse de dealerul primar trebuie să îndeplinească una dintre următoarele conditii:
a) să fie redactate în limba română;
b) să fie însotite de traducerea autorizată, în cazul
în care sunt redactate într-o limbă străină.
(3) În cazul plasării emisiunilor de titluri de stat
prin licitatie, dealerii primari, precum si fiecare client al acestora pot
participa cu câte o ofertă competitivă defalcată pe transe cu niveluri diferite
ale ratei dobânzii/discontului.
Numărul transelor poate fi limitat sau nelimitat,
acest element fiind stabilit de Ministerul Finantelor Publice prin prospectul
de emisiune. Dealerii primari cumulează aceste oferte (pe niveluri ale ratei
dobânzii/discontului) si depun la Banca Natională a României un singur formular
de ofertă în structura prezentată în anexele la prezentele norme.
(4) În cazul acceptării ofertelor necompetitive de
către Ministerul Finantelor Publice prin prospectul de emisiune, dealerii
primari pot participa cu câte o ofertă necompetitivă în contul clientilor. În
prospectul de emisiune Ministerul Finantelor Publice stabileste atât
categoriile de investitori care pot depune oferte de cumpărare necompetitive,
cât si limita maximă privind ponderea ofertelor de cumpărare necompetitive
admisă în totalul emisiunii si/sau limite minime si/sau maxime pentru valoarea
unei oferte necompetitive.
Art. 14. – (1) Ofertele de cumpărare care nu îndeplinesc
conditiile stabilite prin Regulamentul Băncii Nationale a României nr. 11/2005,
precum si structura formularelor de ofertă prevăzute în anexele la prezentele
norme sunt respinse, fiind anulate de comisia de licitatie/subscriptie.
(2) Anularea respectivelor oferte de cumpărare depuse
este adusă la cunostintă dealerului primar prin notificarea acestuia de Banca
Natională a României, cu specificarea motivelor care au stat la baza anulării.
(3) În mod exceptional, presedintele comisiei poate
decide, de comun acord cu dealerul primar, rectificarea pe loc a erorilor de
formă si validarea ofertei depuse. În categoria erorilor de formă se încadrează
neconcordantele existente între elementele înscrise în cuprinsul ofertei de
cumpărare, incluzând, dar fără a se limita la:
a) datele emisiunii;
b) elementele definitorii ale pretului;
c) discrepante între total ofertă si transe
componente;
d) defalcare eronată între categoriile structurate în
cadrul transei;
e) datele caracteristice ale clientului.
Art. 15. – În urma încheierii procesului de plasare a
titlurilor de stat pe piata primară, Banca Natională a României notifică
dealerii primari, care au prezentat oferte de cumpărare la respectiva emisiune,
cu privire la rezultatele operatiunii de plasare, astfel:
a) dealerilor primari cărora li s-au alocat titluri de
stat li se notifică sumele ce le-au fost adjudecate în nume si cont propriu si
în nume propriu si în contul clientilor;
b) dealerii primari cărora nu li s-au alocat titluri
de stat sunt notificati asupra motivelor nealocării de titluri de stat.
Art. 16. – Notificările de acceptare/refuz a/al
ofertelor de cumpărare se vor completa de Banca Natională a României. Dealerii
primari vor avea obligatia să ridice aceste documente de la Banca Natională a
României, prin persoanele special delegate în acest sens, si să transmită
clientilor lor rezultatele plasării emisiunii respective. Nici un participant
la plasarea emisiunii respective de titluri de stat nu se poate prevala de
faptul că nu cunoaste rezultatul adjudecării.
Art. 17. – Decontarea operatiunilor cu titluri de stat
pe piata primară, precum si plata obligatiilor financiare ale emitentului se
efectuează în conformitate cu Regulile sistemului de depozitare si decontare a
titlurilor de stat – SaFIR, ale sistemului cu decontare brută în timp real –
ReGIS si cu celelalte reglementări ale Băncii Nationale a României în domeniu.
CAPITOLUL III
Art. 18. – Banca Natională a României monitorizează si
analizează în permanentă conduita dealerilor primari, urmărind:
a) îndeplinirea conditiilor de acces pe piata primară
a titlurilor de stat de către dealerii primari (conform art. 4 din Regulamentul
Băncii Nationale a României nr. 11/2005);
b) participarea dealerilor primari la toate
licitatiile/subscriptiile anuntate de Ministerul Finantelor Publice;
c) depunerea de oferte de cumpărare în nume propriu
si/sau în numele clientilor într-un cuantum de minimum 10% din valoarea
anuntată pentru fiecare serie, conform prospectului de emisiune;
d) detinerea la final de trimestru a unui volum de
titluri de stat achizitionate în nume propriu într-un cuantum de maximum 20%
din emisiunile adjudecate în trimestrul respectiv si existente în circulatie;
e) adjudecarea în nume propriu de minimum 1% din
totalul valorii adjudecate aferente emisiunilor de titluri de stat plasate în
ultimele 12 luni, dar nu anterior datei de 3 octombrie 2005, în monedă
natională si/sau în valută, cu exceptia emisiunilor speciale.
Art. 19. – (1) Analiza prevăzută la art. 18 lit. e) se
va efectua după cum urmează:
a) pentru întreg anul 2005, la 31 decembrie 2005;
b) pentru anul 2006, la 30 iunie 2006, respectiv 31
decembrie 2006, luându-se în calcul numai numărul de luni în care Ministerul
Finantelor Publice are adjudecate emisiuni de titluri de stat în perioadele
aferente; în acest caz, coeficientul de adjudecare în nume propriu se
diminuează corespunzător numărului de luni luate în calcul;
c) din anul 2007 analiza se va efectua pe bază lunară,
în prima zi lucrătoare ulterioară perioadei de analiză.
(2) Începând cu anul 2006, lunile calendaristice în
care Ministerul Finantelor Publice nu a adjudecat nici o emisiune nu se iau în
considerare la calculul cotei de 1%.
(3) Formula după care se stabileste coeficientul de
adjudecare în nume propriu este următoarea:
C = (Σtn to valorilor
adjudecate de dealerul primar în nume propriu/Σtnto valorilor
adjudecate de M.F.P.) x 100,
unde:
pentru anul 2005: to = 1 ianuarie 2005;
tn = 31 decembrie 2005;
pentru anul 2006: to = 1 ianuarie 2006, respectiv 1
iulie 2006;
tn = 30 iunie 2006, respectiv 31
decembrie 2006;
începând cu 1 ianuarie 2007: to = 12
luni cu emisiuni adjudecate de M.F.P. anterior lui tn;
t n = luna în care se efectuează
analiza.
(4) Pentru dealerii primari care la momentul analizei
nu au o perioadă de vechime de 12 luni, calculul se va efectua proportional cu
perioada scursă din momentul dobândirii calitătii de dealer primar până la
momentul analizei.
CAPITOLUL IV
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 20. – (1) Încălcarea dispozitiilor prezentelor
norme conduce la:
a) aplicarea sanctiunilor si/sau a măsurilor prevăzute
la art. 99 si 100 din Legea nr.
58/1998, republicată, pentru institutiile de credit;
b) aplicarea sanctiunilor prevăzute de art. 57 din
Legea nr.
312/2004 si a măsurilor stabilite prin art. 28 din Regulamentul Băncii
Nationale a României nr. 11/2005, pentru societătile de servicii de investitii
financiare.
(2) Sanctiunile aplicate conform alin. (1) sunt
comunicate de Banca Natională a României institutiei sanctionate si autoritătii
de supraveghere competente.
Art. 21. – Anexele nr. 1–8*) fac parte integrantă din
prezentele norme.
Guvernatorul Băncii Nationale a României,
Mugur Isărescu
Bucuresti,
29 decembrie 2005.
Nr. 13.
ANEXE
În Hotărârea Guvernului nr.
893/2005 pentru modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr.
568/2001 privind stabilirea cerintelor tehnice pentru limitarea emisiilor de compusi
organici volatili rezultati din depozitarea, încărcarea, descărcarea si
distributia benzinei la terminale si la statiile de benzină, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 783 din 29 august 2005, se face
următoarea rectificare (care nu apartine Redactiei “Monitorul Oficial“, Partea
I):
– la art. I pct. 7, în cuprinsul art. 6 alin. (1), în
loc de: “... prevăzute în anexa nr. 4.“ se va citi: “... prevăzute în
anexa nr. 5.“
În Ordinul ministrului sănătătii nr.
1.443/2005 privind desemnarea unui coordonator pentru blocul operator,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 6 ianuarie
2006, se face următoarea rectificare (care apartine Redactiei “Monitorul
Oficial“, Partea I):
– la art. 1 si 5 se elimină semnul (,) după sintagma “…unitătile sanitare cu paturi…“.