MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 174 (XVIII) - Nr. 114 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 7 februarie 2006
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 682 din
15 decembrie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. 2 lit. c) fraza a doua din Ordonanta Guvernului nr.
15/1996 privind întărirea disciplinei financiar-valutare
Decizia nr. 688 din 20 decembrie
2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7
alin. (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii
si fundatii si ale art. 48 alin. (1) teza întâi si art. 57 alin. (1) si (4) din
Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.870/2005. – Hotărâre pentru
modificarea si completarea Normelor metodologice privind etichetarea
alimentelor, prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 106/2002
privind etichetarea alimentelor
Rectificări la:
- Hotărârea
Guvernului nr. 34/2006
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 15 decembrie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. 2 lit. c)
fraza a doua din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind întărirea disciplinei
financiar-valutare
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Ion Tiucă – procuror
Claudia Margareta Nită – magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor “art. 5 alin. 2 lit. c) din Ordonanta
Guvernului nr. 15/1996, modificată prin Ordonanta Guvernului nr.
94/2004, aprobată cu modificări de Legea nr.
507/2004“, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Rom Ital Com“ –
S.R.L. din Resita în Dosarul nr. 2.856/C/2005 al Tribunalului Caras-Severin –
Sectia civilă.
La apelul nominal răspunde, pentru autorul exceptiei,
consilier juridic Ioan Vasile Ghiocel, cu delegatie depusă la dosar,
lipsind cealaltă parte, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Reprezentantul autorului solicită admiterea exceptiei
de neconstitutionalitate, pentru motivele formulate în notele scrise depuse la
dosarul cauzei.
Reprezentantul Ministerului Public solicită
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca nefondată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine
următoarele:
Prin Încheierea din 23 septembrie 2005, pronuntată în
Dosarul nr. 2.856/C/2005, Tribunalul Caras-Severin – Sectia civilă a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor “art.
5 alin. 2 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, modificată prin
Ordonanta Guvernului nr.
94/2004, aprobată cu modificări de Legea nr.
507/2004“. Exceptia de neconstitutionalitate a fost
ridicată de Societatea Comercială “Rom Ital Com“ – S.R.L. din Resita într-o
cauză având ca obiect solutionarea recursului civil declarat de Garda
Financiară – Sectia Caras-Severin împotriva sentintei Judecătoriei Resita prin
care s-a hotărât înlocuirea sanctiunii amenzii cu cea a avertismentului.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
sustine că dispozitiile art. 5 alin. 2 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr.
15/1996 încalcă prevederile art. 44 alin. (2) teza întâi, art. 45, art. 53 si
ale art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie.
În esentă, se arată că prin Legea nr.
507/2004, care modifică dispozitiile ordonantei criticate, se instituie “un
al treilea plafon si o nouă piedică în operatiunile de plăti în numerar între
agentii economici“. Restrictia priveste doar plătile fragmentate către
furnizorii de bunuri si servicii, pentru facturile a căror valoare este mai
mare de 50.000.000 lei, nu si plătile unor taxe sau impozite către stat, ceea
ce creează o discriminare ce favorizează societătile bancare, prin încasarea
comisioanelor aferente fiecărei operatiuni în parte. Nu mai putin, restrictia
impusă încalcă dreptul de a dispune liber asupra proprietătii private si de a
hotărî în ce mod agentii economici înteleg să-si achite obligatiile către
terti. Mai mult, aceasta nu se justifică prin interes national, nu respectă
libertatea comertului, consacrată de art. 135 alin. (2) lit. a) din
Constitutie, si nici principiul proportionalitătii, prevăzut de art. 53 din
aceasta.
Tribunalul Caras-Severin – Sectia civilă apreciază
că dispozitiile de lege criticate sunt constitutionale, deoarece modificările
introduse prin Legea nr.
507/2004 se adaugă celorlalte restrictii existente în cuprinsul
dispozitiilor art. 5 alin. 2 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 si
reprezintă măsuri prin care se disciplinează, din punct de vedere contabil,
activitatea agentilor economici, fără a se încălca libertatea comertului.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului consideră că dispozitiile de lege
criticate sunt constitutionale, întrucât textul de lege criticat nu se referă
la restrângerea exercitiului sau la suprimarea unor drepturi, ci stabileste
măsuri justificate de interese de ordin general, acesta fiind atributul suveran
al legiuitorului.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorulraportor, sustinerile
părtii prezente, concluziile procurorului si dispozitiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare si notelor scrise ale autorului
exceptiei, dispozitiile art. 5 alin. 2 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr.
15/1996 privind întărirea disciplinei financiar-valutare, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 24 din 31 ianuarie 1996, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr. 131/1996, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 28 octombrie 1996. Ordonanta a fost
modificată si completată succesiv, iar în actuala redactare cuprinsă în pct. 11
al articolului unic din Legea nr.
507/2004 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
94/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.080
din 19 noiembrie 2004, art. 5 alin. (2) lit. c) din ordonantă prevede: “2.
Prin exceptie de la prevederile alineatului precedent, persoanele juridice pot
efectua plăti în numerar în următoarele cazuri: (...)
c) plăti către persoane juridice în limita unui plafon
zilnic maxim de 100.000.000 lei, plătile către o singură persoană juridică
fiind admise în limita unui plafon zilnic în sumă de 50.000.000 lei. Sunt
interzise plătile fragmentate în numerar către furnizorii de bunuri si
servicii, pentru facturile a căror valoare este mai mare de 50.000.000 lei. Se
admit plăti către o singură persoană juridică în limita unui plafon zilnic în
numerar
în sumă de 100.000.000 lei, în cazul plătilor către
retelele de magazine de tipul Cash&Carry, care sunt organizate si
functionează în baza legislatiei în vigoare. Sunt interzise plătile fragmentate
în numerar către astfel de magazine, pentru facturile a căror valoare este mai
mare de 100.000.000 lei.“
Art. 5 alin. 1, la care textul de lege criticat face
trimitere, dispune: “Pentru întărirea disciplinei financiare si evitarea
evaziunii fiscale, operatiunile de încasări si plăti între persoanele juridice
se vor efectua numai prin instrumente de plată fără numerar.“
Din motivare rezultă că autorul exceptiei are în
vedere doar art. 5 alin. (2) lit. c) fraza a doua din ordonantă, astfel că prin
prezenta decizie Curtea Constitutională urmează să se pronunte numai cu privire
la aceste dispozitii.
Textele din Constitutie invocate ca fiind încălcate
sunt: art. 44 alin. (2) teza întâi, referitor la garantarea si ocrotirea
proprietătii private în mod egal de lege, indiferent de titular; art. 45,
privind libertatea economică; art. 53, referitor la restrângerea exercitiului
unor drepturi sau al unor libertăti, si art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit.
a), privind principiile liberei initiative si al concurentei, specifice
economiei României ca economie de piată, respectiv obligatia statului de a
asigura libertatea comertului, protectia concurentei loiale si crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie. Examinând
exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile de lege criticate, cu
raportare la prevederile constitutionale invocate, Curtea Constitutională
retine următoarele: Măsura interzicerii plătilor fragmentate în numerar către
furnizorii de bunuri si servicii, pentru facturile a căror valoare este mai
mare de 50.000.000 lei, prevăzută de art. 5 alin. 2 lit. c) fraza a doua din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, completează cadrul măsurilor instituite cu
titlu de exceptie de la regula potrivit căreia operatiunile de încasări si
plăti între persoane juridice se efectuează numai prin instrumente de plată
fără numerar. Această măsură este justificată de interese de ordin general
privind întărirea disciplinei financiar-valutare si evitarea evaziunii fiscale
si este firesc ca, pentru respectarea ei, legiuitorul să instituie interdictia
efectuării de plăti fragmentate pentru facturi cu o valoare mai mare de
50.000.000 lei.
Agentii economici trebuie să se integreze cadrului
constitutional creat în concordantă cu interesul public la care statul este
obligat să vegheze. Or, în temeiul art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutie,
legiuitorul, în contextul general al politicii economice, are drept exclusiv de
reglementare a unor măsuri specifice pentru protejarea intereselor nationale în
activitatea economică, financiară si valutară, asa cum sunt si cele prevăzute
de art. 5 alin. 2 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, astfel că nu se
poate retine încălcarea normelor si principiilor fundamentale referitoare la
protectia proprietătii private, a concurentei loiale si a liberei initiative
sau a celor privind libertatea economică.
În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a
art. 5 alin. 2 lit. c), prin raportare la art. 53 din Constitutie, Curtea
observă că acesta nu se referă la restrângerea exercitiului sau suprimarea unor
drepturi, ci stabileste limita unui anumit plafon pentru efectuarea plătilor în
numerar între persoanele juridice, ceea ce este de competenta exclusivă a organului
legiuitor.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1–3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. 2 lit. c) fraza a doua din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind întărirea disciplinei
financiar-valutare, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Rom Ital Com“ –
S.R.L. din Resita în Dosarul nr. 2.856/C/2005 al Tribunalului Caras-Severin –
Sectia civilă.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 15 decembrie
2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia Margareta Nită
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 20 decembrie 2005
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (3) si (4) din Ordonanta
Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii si ale art. 48 alin.
(1) teza întâi si art. 57 alin. (1) si (4) din Legea nr. 51/1995 pentru
organizarea si exercitarea profesiei de avocat
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Ion Tiucă – procuror
Cristina Cătălina Turcu – magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr.
37/2003 si ale art. 48 alin. (1) teza întâi si art. 57 alin. (1) si (3) din
Legea nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, exceptie
ridicată de Pompiliu Bota în Dosarul nr. 1.665/2003 al Înaltei Curti de Casatie
si Justitie – Sectia de contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Presedintele constată cauza în stare de judecată si
acordă cuvântul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, invocând jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine
următoarele:
Prin Încheierea din 14 iunie 2005 Înalta Curte de
Casatie si Justitie – Sectia de contencios administrativ si fiscal a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 1 pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr.
37/2003 si ale art. 48 alin. (1) teza întâi si ale art. 57 alin. (1) si (3)
din Legea nr.
51/1995, exceptie ridicată de Pompiliu Bota într-o cauză având ca
obiect solutionarea recursului împotriva unei sentinte civile prin care s-a
respins o actiune în contencios administrativ privind constatarea nelegalitătii
si anularea unor adrese emise de Ministerul Justitiei, prin care se refuză
acordarea disponibilitătii unor denumiri, precum si eliberarea dovezilor
disponibilitătii unor denumiri.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul
acesteia sustine că dispozitiile art. 1 pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr.
37/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2000
cu privire la asociatii si fundatii încalcă dreptul de asociere consacrat de
prevederile art. 9 si ale art. 40 alin. (1) din Constitutie, precum si
libertatea de întrunire si asociere consacrată de art. 11 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
De asemenea, arată
autorul exceptiei, dispozitiile art. 48 alin. (1) teza întâi si ale art. 57
alin. (1) din Legea nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat aduc atingere
prevederilor art. 40 alin. (1) si art. 41 alin. (1) din Constitutie, precum si
ale art. 20 pct. 2 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului, ale art. 22
pct. 1 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice si
ale art. 11 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale. În acest sens arată că prin obligarea tuturor avocatilor dintr-un
judet sau din municipiul Bucuresti de a se asocia într-un barou unic si prin
obligarea tuturor avocatilor din România de a se asocia într-o unică formă de
asociere – Uniunea Avocatilor din România se realizează “îngrădirea dreptului la
muncă“, încălcându-se prevederile constitutionale privind dreptul de asociere
si dreptul la muncă.
Totodată autorul exceptiei apreciază că dispozitiile
art. 57 alin. (3) din Legea nr.
51/1995 aduc atingere si prevederilor art. 20 pct. 2 din Declaratia Universală
a Drepturilor Omului, ale art. 22 pct. 1 din Pactul international cu privire la
drepturile civile si politice si ale art. 11 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, întrucât instituie obligatia
ca toate barourile din România să se asocieze într-o singură uniune – Uniunea
Avocatilor din România.
Înalta Curte de Casatie si Justitie – Sectia de
contencios administrativ si fiscal apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, invocând în acest sens jurisprudenta
Curtii Constitutionale în materie.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile legale
criticate sunt constitutionale, arătând că în acest sens a statuat Curtea în
jurisprudenta sa.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel
cum a fost formulat de către autorul acesteia, îl constituie dispozitiile art.
I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr.
37/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii si ale art. 48 alin. (1) teza
întâi si ale art. 57 alin. (1) si (3) din Legea nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată.
În legătură cu obiectul exceptiei, trebuie precizat că
prin dispozitiile art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr.
37/2003 au fost introduse două noi alineate [(5) si (6)] la art. 6 al
Ordonantei Guvernului nr.
26/2000, având următorul continut: “(5) Este interzisă utilizarea în
denumirea asociatiilor a unor sintagme sau cuvinte specifice autoritătilor si
institutiilor publice ori unor profesii liberale sau altor activităti cu
reglementări proprii.
(6) În cazul nerespectării dispozitiilor alin. (5),
Ministerul Justitiei va refuza eliberarea dovezii disponibilitătii denumirii.“
Ulterior sesizării Curtii Constitutionale, prin Legea nr.
213/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 597 din
11 iulie 2005, Ordonanta Guvernului nr.
37/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii a fost respinsă, iar prin art.
III al Legii nr.
246/2005 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 656 din 25 iulie 2005, Ordonanta Guvernului nr.
37/2003 a fost si abrogată expres.
Prin aceeasi Lege nr. 246/2005 a fost modificat art. 7
al Ordonantei Guvernului nr.
26/2000, adăugându-se două noi alineate [(3) si (4)], cu următorul cuprins:
“(3) Este interzisă utilizarea în denumirea asociatiei a denumirilor
specifice autoritătilor si institutiilor publice.
(4) În cazul nerespectării dispozitiilor alin. (3),
Ministerul Justitiei va refuza motivat eliberarea dovezii disponibilitătii
denumirii.“
Întrucât, asa cum se poate observa, textul art. 7
alin. (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr.
26/2000, astfel cum a fost modificat prin Legea nr.
246/2005, reia, în principiu, dispozitiile art. 6 alin. (5) si (6) din
aceeasi ordonantă, introduse prin Ordonanta Guvernului nr.
37/2003, respinsă si abrogată, Curtea, conform jurisprudentei sale, urmează
să examineze constitutionalitatea dispozitiilor în vigoare.
Dispozitiile art. 48 alin. (1) teza întâi din Legea nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, criticate,
de asemenea, de către autorul exceptiei, au următorul cuprins: “Baroul este
constituit din toti avocatii dintr-un judet sau din municipiul Bucuresti.
[...]“
Prin exceptia de neconstitutionalitate, autorul acesteia a criticat, de asemenea, două alineate ale art. 57 din Legea nr. 51/1995, indicând însă gresit textele alin. (1) si (3), datorită neluării în considerare a modificării aduse acestora prin Legea nr. 255/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 559 din 23 iunie 2004.
În realitate, dispozitiile criticate de autorul
exceptiei sunt cuprinse în alin. (1) si (4) ale art. 57 din Legea nr.
51/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, texte
care au următorul cuprins: “(1) Uniunea Natională a Barourilor din România –
U.N.B.R. este formată din toate barourile din România si are sediul în capitala
tării, municipiul Bucuresti.[...]
(4) Baroul de avocati se constituie si functionează
numai în cadrul U.N.B.R., potrivit prezentei legi si statutului profesiei.“
În consecintă, prin prezenta decizie, Curtea urmează
să se pronunte asupra dispozitiilor art. 7 alin. (3) si (4) din Ordonanta
Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobată prin Legea nr.
246/2005, precum si a dispozitiilor art. 48 alin. (1) teza întâi si ale
art. 57 alin. (1) si (4) din Legea nr.
51/1995, republicată, cu modificările si completările în vigoare. Critica
de neconstitutionalitate formulată de autorul exceptiei cu privire la
dispozitiile legale ce formează obiectul exceptiei constă, în esentă, în
sustinerea că acestea încalcă dispozitiile constitutionale ale art. 9, privind
Sindicatele, patronatele si asociatiile profesionale, ale art. 40 alin. (1),
privind Dreptul de asociere, si ale art. 41 alin. (1), privind Libertatea
alegerii profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului de muncă.
Autorul exceptiei consideră, de asemenea, că textele
legale criticate contravin prevederilor art. 20 pct. 2, privind interzicerea
obligării de a face parte dintr-o asociatie, din Declaratia Universală a
Drepturilor Omului, ale art. 22 pct. 1, privind libertatea de asociere si
dreptul de a constitui sindicate, din Pactul international cu privire la
drepturile civile si politice, si ale art. 11, privind Libertatea de întrunire
si de asociere, din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
retine următoarele:
I. Prevederile art. 48 alin. (1) teza întâi si ale
art. 57 alin. (1) si (4) din Legea nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat au mai format
obiectul controlului de constitutionalitate în cauze cu o motivare identică si
prin raportare la aceleasi dispozitii constitutionale si conventionale invocate
si în prezentul dosar. Astfel, de exemplu, prin Decizia nr.
321 din 14 septembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 1.144 din 3 decembrie 2004, Curtea Constitutională a respins
exceptia ca neîntemeiată, retinându-se că aceste dispozitii, care se referă la
organizarea avocatilor în barouri si a barourilor în Uniunea Natională a Barourilor
din România, nu încalcă dreptul de asociere si nici dreptul la muncă si la
alegerea profesiei prevăzute de art. 40 alin. (1) si art. 41 din Constitutie,
fiind în concordantă cu dispozitiile actelor internationale.
Cele statuate prin decizia mentionată îsi mentin
valabilitatea si în cauza de fată, întrucât nu au intervenit elemente noi, de
natură să determine reconsiderarea solutiei pronuntate cu acel prilej.
II. În ceea ce priveste dispozitiile art. 7 alin. (3)
si (4) din Ordonanta Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, Curtea retine că acestea sunt
aplicabile acelor asociatii care contin în denumirea lor cuvinte sau sintagme
de natură să creeze confuzie cu denumirile specifice autoritătilor si
institutiilor publice. Printr-o normă imperativă legiuitorul poate da
prioritate interesului public, asa cum Curtea a statuat prin Decizia nr.
325 din 14 iunie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 756 din 19 august 2005.
Sub acest aspect, cele stabilite, cu valoare de
principiu, prin decizia mentionată, îsi mentin valabilitatea si în prezenta
cauză, astfel că si această critică urmează a fi înlăturată.
Exceptia de neconstitutionalitate referitoare la
aceste texte din Ordonanta Guvernului nr.
26/2000 se mai întemeiază si pe sustinerea că ar fi încălcate dispozitiile
art. 9 si ale art. 40 alin. (1) din Constitutie, precum si ale art. 11 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Analizând această sustinere, Curtea constată că art.
9, privind Sindicatele, patronatele si asociatiile profesionale, art. 40 alin.
(1), privind Dreptul de asociere, din Constitutie, si art. 11, privind
Libertatea de întrunire si de asociere, din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, nu sunt incidente în cauză,
întrucât textele criticate nu afectează drepturile respective, ci prevăd
anumite restrictii privind stabilirea denumirilor asociatiilor si fundatiilor.
Asa fiind, aceste sustineri sunt neîntemeiate si urmează a fi respinse.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1–3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (3) si (4) din Ordonanta
Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii si ale art. 48 alin. (1) teza
întâi si art. 57 alin. (1) si (4) din Legea nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, exceptie
ridicată de Pompiliu Bota în Dosarul nr. 1.665/2003 al Înaltei Curti de Casatie
si Justitie – Sectia de contencios administrativ si fiscal.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 20 decembrie
2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Normelor metodologice privind etichetarea
alimentelor, prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 106/2002
privind etichetarea alimentelor
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I. – Normele metodologice privind
etichetarea alimentelor, prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.
106/2002 privind etichetarea alimentelor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 147 din 27 februarie 2002, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
1. La alineatul (1) al articolului 18, după punctul
5 se introduc trei noi puncte, punctele 6–8, cu următorul cuprins:
Nr. crt. |
Categoriile de alimente |
Mentiuni |
“6. |
Produsele
zaharoase/produsele de cofetărie sau băuturile care contin acid glicirizinic
sau sarea sa de amoniu ca urmare a adăugării substantelor de acest fel sau de
lemn dulce Glycyrrhiza glabra, cu o concentratie egală sau mare de 100
mg/kg sau 10 mg/l |
«Contine
lemn dulce» este adăugat exact după lista ingredientelor cu exceptia cazului
în care termenul «lemn dulce» figurează deja în lista ingredientelor sau în
denumirea sub care se vinde produsul. În absenta listei ingredientelor
mentiunea figurează în apropierea denumirii sub care se vinde produsul. |
7. |
Produsele
zaharoase/produsele de cofetărie care contin acid glicirizinic sau sarea sa
de amoniu ca urmare a adăugării de substante de acest fel sau de lemn dulce Glycyrrhiza
glabra, cu o concentratie egală sau mai mare de 4 g/kg |
Mentiunea
următoare trebuie să fie înscrisă după lista ingredientelor: «continut lemn
dulce – persoanele suferinde de hipertensiune trebuie să evite consumul
excesiv». În absenta listei ingredientelor, mentiunea figurează în apropierea
denumirii sub care se vinde produsul. |
8. |
Băuturile
care contin acid glicirizinic sau sarea sa de amoniu ca urmare a adăugării de
substante de acest fel sau de lemn dulce Glycyrrhiza glabra, cu o
concentratie egală sau mai mare de 50 mg/l sau 300 mg/l, în cazul băuturilor
continând mai mult de 1,2% în volume de alcool (x) (x)
Continutul se aplică produselor de acest fel propuse gata pentru consum sau
reconstituite în conformitate cu instructiunile de fabricatie. |
Mentiunea
următoare trebuie să fie înscrisă după lista ingredientelor: «continut lemn
dulce – persoanele suferinde de hipertensiune trebuie să evite consumul
excesiv». În absenta listei ingredientelor, mentiunea figurează în apropierea
denumirii sub care se vinde produsul.“ |
2. Punctele 1, 5, 6, 8–14, 16–20 din anexa nr. 1a)
la normele metodologice “Mentiuni suplimentare de etichetare pe grupe de
produse“ se abrogă.
3. Anexa nr. 1f) la normele metodologice “Lista
cuprinzând ingredientele la care se face referire la art. 7 alin. (62),
(11)–(14)“ se modifică si se înlocuieste cu anexa la prezenta hotărâre.
Art. II. – Aplicarea dispozitiilor art. 7
alin. (62) din anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr.
106/2002, cu modificările si completările ulterioare, se suspendă până la
data de 25 noiembrie 2007.
Art. III. – Produsele aflate în stoc
înainte de data intrării în vigoare a prezentei hotărâri pot fi comercializate
cu elementele de identificare si caracterizare marcate initial, dar nu mai
târziu de data de 1 iulie 2006.
Prezenta hotărâre transpune următoarele acte normative
europene:
– Directiva Comisiei 2005/26/CE, care stabileste o
listă a ingredientelor alimentare sau a substantelor provizoriu excluse din
anexa III a la Directiva 2000/13/CE a Parlamentului si a Consiliului European,
publicată în Jurnalul Oficial al Comunitătilor Europene nr. 75 din 22 martie
2005;
– Directiva Comisiei 2004/77/CE, care modifică
Directiva 1994/54/CE cu privire la etichetarea unor produse alimentare ce
contin acid glicirizinic si sarea sa de amoniu, publicată în Jurnalul Oficial
al Comunitătilor Europene nr. 162 din 30 aprilie 2004;
– Directiva Comisiei 2005/63/CE din 3 octombrie 2005 care aduce modificări Directivei 2005/26/CE, referitoare la lista ingredientelor alimentare sau substantelor excluse provizoriu din anexa III A la Directiva 2000/13/CE a Parlamentului si Consiliului European, publicată în Jurnalul Oficial al Comunitătilor Europene nr. 258 din 4 octombrie 2005.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Frâncu
Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor
Cătălin Florin Teodorescu,
secretar de stat
Ministrul sănătătii,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
p. Ministrul integrării europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
Bucuresti,
22 decembrie 2005.
Nr.
1.870.
ANEXĂ
LISTA
ingredientelor alimentare si a substantelor provizoriu
excluse din anexa nr. 1f)
Ingrediente |
Produse provizoriu excluse din această cauză |
Cereale
care contin gluten |
Siropuri
de glucoză pe bază de grâu continând dextroză*) |
Maltodextrine
pe bază de grâu*) |
|
Siropuri
de glucoză pe bază de orz Cereale
utilizate în distilate pentru băuturi spirtoase |
|
Ouă |
Lysozym
(produs obtinut din ouă) utilizat în vin |
Albumină
(produs obtinut din ouă) utilizată ca stabilizator pentru vin si cidru |
|
Peste |
Gelatina
de peste utilizată ca suport pentru vitamine sau preparate carotenoidice si
arome |
Gelatina
de peste sau clei de peste utilizate ca stabilizatori pentru bere, cidru si
vin |
|
Soia |
Ulei
si grăsime de soia complet rafinate*) |
Amestec
natural de tocoferoli (E 306), tocoferol D-alfa natural, acetat de tocoferol
D-alfa natural, succinat de tocoferol D-alfa natural obtinuti din soia |
|
Fitosteroli
si esteri de fitosteroli derivati din uleiuri vegetale de soia |
|
Ester
de stanol vegetal produs din steroli obtinuti din uleiuri vegetale din soia |
|
Lapte |
Zer
utilizat în distilate pentru băuturi spirtoase |
Lactitol |
|
Produse
din lapte (caseină) utilizate ca stabilizatori la fabricarea vinului si a
cidrului |
|
Fructe
în coajă |
Fructe
în coajă utilizate în distilatele pentru băuturi spirtoase |
Fructe
în coajă (migdale, nuci) utilizate (ca aromă) în băuturi spirtoase |
|
Telină |
Ulei
de frunze de telină si seminte |
Oleorezine
din seminte de telină |
|
Mustar |
Ulei
de mustar |
Ulei
de seminte de mustar |
|
Oleorezine
din seminte de mustar |
*) Si
produse care rezultă din acestea, în măsura în care procesul pe care l-au
suferit nu este probabil să crească nivelul de alergenicitate stabilit de EFSA
(European Food Safety Authority) pentru produsul relevant din care provine.
În Hotărârea Guvernului nr.
34/2006 privind suplimentarea bugetului Ministerului Administratiei si
Internelor din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în
bugetul de stat pe anul 2006, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 50 din 19 ianuarie 2006, se face următoarea rectificare (care nu
apartine Redactiei “Monitorul Oficial”, Partea I):
– la
art. 1, în loc de: “... titlul 20.30 «Alte cheltuieli» ...” se va citi: “...
titlul 20 «Bunuri si servicii» ...”.