ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
BANCA NATIONALA A
ROMÂNIEI
privind
notificarea sucursalelor institutiilor de credit si a prestării de
servicii în mod direct
Având în vedere dispozitiile cap. IV si ale cap. VI ale titlului I al părtii I din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2006
privind institutiile de credit si adecvarea capitalului,
în temeiul prevederilor art. 48 alin. (1) din Legea nr. 312/2004 privind
Statutul Băncii Nationale a României, precum si ale art. 420 alin. (1) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de
credit si adecvarea capitalului,
Banca Natională a României emite prezentul regulament.
CAPITOLUL I
Domeniul de aplicare si definitii
Art. 1. - (1) Prezentul regulament stabileste procedura si, după caz,
conditiile înfiintării de sucursale si prestării de servicii în mod
direct de către institutiile de credit persoane juridice române în alte
state membre si de către institutiile de credit autorizate st supravegheate
de autoritătile competente din alte state membre pe teritoriul României.
(2) Prevederile prezentului regulament se aplică în mod
corespunzător si institutiilor financiare care intră sub incidenta
sectiunii a 2-a a cap. IV si sectiunii 1 a cap. VI ale titlului I al
părtii I din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2006.
Art. 2. - În întelesul prezentului regulament, termenii si expresiile
utilizate au semnificatiile prevăzute în Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 99/2006.
CAPITOLUL II
Desfăsurarea activitătii de către institutiile
de credit persoane juridice române în alte state membre
SECTIUNEA 1
Art. 3. - Institutiile de credit persoane juridice române pot
desfăsura în alte state membre una sau mai multe dintre activitătile
pentru care sunt autorizate de Banca Natională a României, prin
intermediul unei sucursale înfiintate potrivit procedurii de notificare
prevăzute la sectiunea 1 a cap. VI al titlului I al părtii I din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr, 99/2006.
Art. 4. - (1) Notificarea prevăzută la art. 81 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2006 se transmite de către institutia de credit Băncii Nationale a României - Directia supraveghere, pentru fiecare stat membru în care se intentionează desfăsurarea activitătii.
(2) Documentatia care însoteste notificarea trebuie prezentată în
două exemplare, dintre care unui în limba română, iar celălalt
în limba engleză, în traducere autorizată.
Art. 5. - Termenul prevăzut la art. 81 alin. (2) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 99/2006 începe să curgă de la data la
care documentatia este completă.
Art. 6. - Institutiile de credit trebuie să comunice Băncii
Nationale a României - Directia supraveghere data începerii efective a
activitătii sucursalei.
SECTIUNEA a 2-a
Art. 7. - (1) în aplicarea art 82 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 99/2006, institutia de credit persoană juridică
română informează Directia supraveghere din cadrul Băncii
Nationale a României asupra oricărei intentii de modificare a aspectelor
la care face referire art. 81 alin. (1) lit. bHd) din ordonantă.
(2) În cazul înfiintării unei noi sucursale în acelasi stat membru,
institutia de credit va actualiza cel putin informatiile prevăzute la art.
81 alin. (1) lit. b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2006.
Documentatia care însoteste comunicarea se transmite într-un singur
exemplar, în limba română; în cazul în care, în urma analizării
informatiilor primite, Banca Natională a României - Directia supraveghere
nu este de acord cu continuarea activitătii sucursalei în noile conditii,
va informa asupra acestui fapt institutia de credit si autoritatea
competentă din statul membru unde se desfăsoară activitatea, în
termenul prevăzut la art. 82 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 99/2006.
Art. 10. - (1) Banca Natională a
României - Directia supraveghere comunică institutiei de credit în
cauză, dacă este cazul, lista actelor normative din România, adoptate
în scopul protejării interesului general, care reglementează conditii
specifice în care anumite activităti pot fi desfăsurate.
(2) Lista actelor normative prevăzută la alin. (1) este
publicată si pe site-ul Băncii Nationale a României si este
actualizată permanent de Directia reglementare si autorizare.
Art. 11. - Institutia de credit, autorizată si supravegheată de
autoritatea competentă dintr-un alt stat membru, ce urmează să
desfăsoare în România activitate printr-o sucursală trebuie să
comunice Băncii Nationale a României - Directia supraveghere data
începerii efective a activitătii sucursalei.
Art. 12. - (1) Orice intentie de modificare a informatiilor furnizate în
scopul desfăsurării activitătii pe teritoriul României printr-o
sucursală se notifică în scris Băncii Nationale a României -
Directia supraveghere de către institutia de credit în cauză.
(2) Banca Natională a României - Directia supraveghere comunică
institutiei de credit în cauză, dacă este necesar, noile conditii în
care activitatea urmează să fie desfăsurată pe teritoriul
României.
Art. 13. - Nerespectarea prevederilor prezentului regulament atrage
aplicarea de măsuri si/sau sanctiuni potrivit art. 226 si 229 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 99/2006.
Art. 14. - Prezentul regulament intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii
Nationale a României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucuresti, 11
decembrie 2006.
Nr. 10.
BANCA NATIONALĂ
A ROMÂNIEI
pentru
modificarea Regulamentului Băncii Nationale a României nr. 5/2002 privind
clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea
si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, cu modificările si
completările ulterioare
Având în vedere prevederile art. 25 alin. (2) lit. a) din Legea nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României,
în temeiul dispozitiilor art. 48 alin. (1) din Legea nr. 312/2004,
Banca Natională a României emite prezentul regulament.
Art. I. -
Regulamentul Băncii Nationale a României nr. 5/2002 privind clasificarea
creditelor si plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea si
utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, cu modificările si
compjetările ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 626 din 23
august 2002, cu modificările si completările ulterioare, se
modifică după cum urmează:
1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - Prezentul regulament se
aplică institutiilor de credit, persoane juridice române, si sucursalelor
din România ale institutiilor de credit din state terte si reglementează:
- clasificarea creditelor acordate clientelei din afara sectorului institutiilor
de credit;
- clasificarea creditelor acordate altor institutii de credit si a
plasamentelor constituite la acestea;
- constituirea,
regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit.”
2. Articolul 16 va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - Institutiile de credit vor proceda la scoaterea în afara bilantului
a tuturor sumelor aferente unui credit sau unui plasament, în cazul în care cei
putin una dintre sumele respective înregistrează un serviciu al datoriei
mai mare de 360 de zile.”
3. Articolul 17 va avea următorul cuprins:
„Art. 17. - Operatiunile de scoatere în afara bilantului vor fi precedate
în fiecare caz de încadrarea sumelor respective în categoria «pierdere» si de
constituirea sau regularizarea, după caz, a provizioanelor specifice de
risc de credit.”
Art. II. - Prezentul regulament intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
Presedintele Consiliului de administratie ai Băncii
Nationale a României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucuresti, 11
decembrie 2006.
Nr. 12.
pentru
modificarea si completarea Normei Băncii Nationale a României nr. 4/2006 privind
procedura de notificare si înscrierea în registre a institutiilor financiare
nebancare
În temeiul prevederilor art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul
Băncii Nationale a României,
Banca Natională a României emite prezenta normă.
Articol unic. - Norma Băncii Nationale a României nr. 4/2006 privind
procedura de notificare si înscrierea în registre a institutiilor financiare
nebancare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 381 din 3 mai 2006, se
modifică si se completează după cum urmează:
1. Preambulul va avea următorul cuprins:
„Având în vedere dispozitiile art. 23 alin. (1), art. 59, art. 62 alin.
(2), art. 63 alin. (3) si (31) si ale art. 65 din titlul I
al Ordonantei Guvernului
nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 266/2006,
în temeiul prevederilor art. 72 din titlul I al Ordonantei Guvernului nr. 28/2006, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 266/2006, si ale art. 48 din
Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României,
Banca Natională a României emite prezenta normă.
2. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - Prezenta normă reglementează procedura de notificare,
precum si cerintele, termenele si documentatia necesare înscrierii în registre
a institutiilor financiare nebancare, persoane juridice române, a sucursalelor
din România ale institutiilor financiare nebâncare, persoane juridice
străine, care se vor constitui în conformitate cu prevederile titlului I
din Ordonanta Guvernului
nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 266/2006,
denumită în continuare ordonantă, si a entitătilor
înscrise în listele prevăzute la art. 62 alin. (1) si (11) din
ordonantă, precum si, după caz, a celor care rezultă din
reorganizarea acestora.”
3. La articolul 3, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Institutiile financiare nebancare, cu exceptia caselor de
amanet, a caselor de ajutor reciproc si a persoanelor juridice fără
scop patrimonial care acordă credite exclusiv din fonduri publice ori puse
la depozitie în baza unor acorduri interguvernamentate, cu caracter
rambursabil/nerambursabil, pot include în obiectul de activitate una sau mai
multe dintre activitătile prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. a), b),
c) si f) din ordonantă, precum si activitătile prevăzute la art.
7 alin. (2)-(4) si cele care pot fi încadrate la art. 8 din
ordonantă, în măsura în care sunt legate de activitatea de creditare.”
4. La articolul 3, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Activitatea prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. d) din ordonantă
poate fi efectuată numai de către institutiile financiare nebancare
organizate sub forma caselor de amanet, activitatea prevăzută ia art.
7 alin. (1) lit. e) din ordonantă poate fi efectuată numai de
către institutiile financiare nebancare organizate sub forma caselor de
ajutor reciproc, iar activitatea prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. e1)
din ordonantă poate fi efectuată numai de către institutiile
financiare nebancare organizate sub forma persoanelor juridice fără
scop patrimonial care acordă credite exclusiv din fonduri publice ori puse
la dispozitie în baza unor acorduri interguvernamentate, cu caracter
rambursabil/nerambursabil.”
5. La articolul 3, după alineatul (4) se introduce un nou alineat,
alineatul (41), cu următorul cuprins:
„(41) Persoanele juridice fără scop patrimonial care
acordă credite exclusiv din fonduri publice ori puse la dispozitie în
bază unor acorduri interguvernamentate, cu caracter
rambursabil/nerambursabil, nu pot include în obiectul principal de activitate
altă activitate decât cea prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. e1)
din ordonantă.”
6. La articolul 3, alineatul (5) va avea următorul cuprins:
„(5) Obiectul de activitate al institutiilor financiare nebancare
prevăzut în actul constitutiv, exprimat prin clase CAEN, trebuie,
dacă este cazul, să cuprindă în cadrul activitătii
principale si al celor secundare, în mod explicit, activitătile ce vor fi
derulate, în conformitate cu prevederile art. 7 si 8 din ordonantă, precum
si, după caz, cu cele ale legilor speciale care le reglementează
activitatea.”
7. La articolul 3, alineatul (6) va avea următorul cuprins:
„(6) Actul constitutiv al institutiilor financiare nebancare trebuie
să prevadă la sectiunea referitoare la obiectul de activitate
secundar faptul că activitătile înscrise în obiectul secundar, altele
decât cele de creditare, vor fi efectuate numai în măsura în care sunt
legate de activitatea de creditare.”
8. La articolul 3, după alineatul (6) se introduce un nou alineat,
alineatul (7), cu următorul cuprins:
„(7) Cerinta prevăzută la alin. (6) nu se aplică în cazul
activitătilor, altele decât cele de creditare, permis a fi efectuate prin
legi speciale care reglementează activitatea institutiilor financiare
nebancare.”
9. La articolul 10 alineatul (1), litera k) va avea următorul
cuprins:
„k) lista normelor interne care reglementează activitatea institutiei
financiare nebancare, elaborate cu respectarea cerintelor ordonantei si ale
reglementărilor emise în aplicarea acesteia, însotită de declaratia
privind aprobarea acestora de către organele statutare. Ambele documente
trebuie să fie semnate de conducătorii institutiei-financiare
nebancare.”
10. La articolul 12 alineatul (1), după litera c) se introduce o
nouă literă, litera c1), cu următorul cuprins:
„c1) declarata pe propria răspundere prevăzută în
anexa nr. 2, completată si semnată de reprezentantul permanent al
administratorului;”
11. La articolul 16, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Neîndeplinirea cerintelor generale prevăzute de
prezenta normă jsi de ordonantă, nedepunerea sau depunerea
incompletă ori cu întârziere a documentatiei prevăzute de prezenta
sectiune reprezintă motive de respingere a cererii de înscriere în
Registrul general.”
12. La articolul 19 alineatul (2), litera j) va avea următorul
cuprins:
„j) lista normelor interne care reglementează activitatea sucursalei,
elaborate cu respectarea cerintelor ordonantei si ale reglementărilor
emise în aplicarea acesteia, însotită de declaratia privind aprobarea
acestora de către organele statutare. Ambele documente trebuie să fie
semnate de conducătorii sucursalei.”
13. După articolul 22 se introduce un nou articol, articolul 221,
cu următorul cuprins:
„Art. 221. - în vederea înregistrării în Registrul de
evidentă, în termen de 30 de zile de la data înscrierii în Registrul
asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei
circumscriptie teritorială îsi au sediul, persoanele juridice
fără scop patrimonial care acordă credite exclusiv din fonduri
publice ori puse la dispozitie în baza unor acorduri interguvernamentale, cu
caracter rambursabil/ nerambursabil, remit Băncii Nationale a României
cererea de înscriere în Registrul de evidentă, al cărei model este
prevăzut în anexa nr. 1b, însotită de următoarele documente:
a) declaratie pe propria răspundere, al cărei model este
prevăzut în anexa nr. 2, completată si semnată de fiecare
conducător;
b) copie de pe actul de identitate pentru fiecare dintre conducători,
a cărei conformitate cu originalul va fi certificată de posesorul
actului de identitate;
c) copia statutului si a actului constitutiv;
d) copia certificatului de înscriere în Registrul asociatiilor si
fundatiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscriptie
teritorială îsi au sediul;
e) copia certificatului de înregistrare fiscală;
f) copia documentului valabil eliberat de o agentie guvernamentală,
care să ateste acreditarea entitătii respective pentru
desfăsurarea activitătii de acordare de împrumuturi din fonduri;
publice.”
14. La articolul 23 alineatul (5), prima teză va avea
următorul cuprins:
„(5) Casele de amanet, casele de ajutor reciproc si persoanele juridice
fără scop patrimonial pot desfăsura activitătile
prevăzute în obiectul de activitate numai după primirea de la Banca
Natională a României a documentului care atestă înscrierea în
Registrul de evidentă.”
15. La articolul 24, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 24. - (1) Neîndeplinirea cerintelor prevăzute de prezenta
normă, si de ordonantă, nedepunerea sau depunerea incompletă ori
cu întârziere a documentatiei prevăzute la art. 21, 22 sau 221,
după caz, reprezintă motive de respingere a cererii de înscriere în
Registrul de evidentă.” ;
16. La articolul 24, după alineatul (1) se introduce un nou
alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Cererea poate fi respinsă si în cazul
nerespectării termenelor prevăzute la art. 23 alin. (2).”
17. La articolul 24, alineatul (5) va avea următorul Cuprins:
„5) În situatia în care cererea prevăzută la allin. (4) este
depusă într-un termen mai mare de 30 de zile de la comunicarea actuluicare
atestă neaprobarea cererii de înscriere în Registrul de evidentă,
aceasta trebuie să fie însotită, pe lângă documentele
prevăzute la art. 21, 22 sau 221, după caz, de
certificat/adeverintă eliberat/eliberată de grefa judecătoriei
în a cărei circumscriptie teritorială solicitantul îsi are sediul, cu
maximum 15zile înajnte de depunerea la Banca Natională a României, sau de
certificatul constatator emis de registrul comertului, eliberat cu maximum 15
zile înainte de depunerea la Banca Natională a României, după caz.”
18. La articolul 25, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 25. - (1) Prevederile cap. II sectiunea 1, ale art. 11, 12, 13, art. 15 alin. (1)-(3)
si ale art. 16 alin. (1)-(4) sau, după caz, ale art. 17 si 18 se
aplică în mod corespunzător entitătilor ce fac obiectul
înscrierii în Registrul general cuprinse în lista prevăzută la art.
62 alin. (1) din ordonantă, inclusiv celor rezultate în urma
reorganizării acestora, precum si entitătilor ce fac obiectul
înscrierii în Registrul general, rezultate din reorganizarea persoanelor juridice
fără scop patrimonial care, la data intrării în vigoare a Legii
nr. 266/2006, derulau, pe lângă activităti de creditare din fonduri
publice sau puse la dispozitie în baza unor acorduri interguvernamentale cu
caracter rambursabil/nerambursabil, si activităti de creditare din fonduri
private.”
19. După articolul 26 se introduce un nou articol, articolul 261,
cu următorul cuprins:
„Art. 261. - (1) în vederea înscrierii în Registrul general, în
termen de cel mult 6 luni de la intrarea în vigoare a Legii nr. 266/2006,
entitătile care provin din reorganizarea persoanelor juridice
fără scop patrimonial care, la data intrării în vigoare a Legii
nr. 266/2006, derulau, pe lângă activităti de creditare din fonduri
publice sau puse la dispozitie în baza unor acorduri interguvernamentale cu
caracter rambursabil/nerambursabil, si activităti de creditare din fonduri
private vor remite Băncii Nationale a României cererea de înscriere în
Registrul general, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1,
însotită dedocumentatia prevăzută la art. 26 alin. (1), cu
exceptia lit. c), d) si j).
(2) În locul documentelor prevăzute la art. 26 alin. (1) lit: c), d)
si j) se vor remite:
(i) hotărârea organului statutar privind majorarea capitalului social
după data intrării în vigoare a Legii nr. 266/2006;
(ii) în cazul în care entitatea respectivă remite Băncii
Nationale a României documentul prevăzut la lit. i), aceasta trebuie
să remită si documentul emis de institutia de credit la care au fost
efectuate vărsămintele aferente majorării capitalului social, conform
hotărârii organului statutar, din care să rezulte sumele vărsate
de fiecare dintre actionari;
(iii) descrierea activitătii desfăsurate, a structurii
organizatorice, precum si situatiile financiare, aferente ultimilor 2 ani,
cuprinzând bilantul, contul de profit si pierdere, situatia modificării
capitalului propriu, situatia fluxurilor de trezorerie,
politicile contabile si notele explicative. În cazul în care entitătile
solicitante s-au constituit de mai putin de 2 ani, se remite cea mai recentă
situatie financiară. În situatia în care entitatea solicitantă a fost
supusă unui proces de reorganizare prin fuziune după data
intrării în vigoare a Legii nr. 266/2006, se remite si bilantul de
fuziune.
(3) În cazul entitătilor care la data intrării în vigoare a Legii
nr. 266/2006 îndeplineau cerintele privind nivelul minim al capitalului social
prevăzut de ordonantă si de reglementările emise în aplicarea
acesteia si care ulterior acestei date nu au mai efectuat modificări ale
capitalului social, în locul documentelor prevăzute la art. 26 alin. (1)
lit. a) si b) se remite o situatie semnată de reprezentantii legali ai
solicitantului din care să rezulte nivelul si structura pe actionari a
capitalului social subscris si vărsat la data intrării în vigoare a
Legii nr. 266/2006, însotită de bilantul întocmit pentru aceeasi
dată.”
20. După articolul 32 se introduce un nou articol, articolul 321,
cu următorul cuprins:
„Art. 321. – În vederea înregistrării în Registrul de
evidentă, în termen de 9 luni de la data intrării în vigoare a Legii
nr. 266/2006, persoanele juridice fără scop patrimonial care
desfăsoară activitate de acordare de credite exclusiv din fonduri
publice sau puse la dispozitie în baza unor acorduri interguvernamentale, cu
caracter rambursabil/nerambursabil, remit Băncii Nationale a României
cererea de înscriere în Registrul de evidentă, prevăzută în
anexa nr. 1b, însotită de documentele prevăzute la art. 221
si de o declaratie pe propria răspundere din partea conducătorilor
acesteia, din care să rezulte faptul că respectiva entitate
desfăsoară activitate de acordare de credite exclusiv din fonduri
publice sau puse la dispozitie în baza unor acorduri interguvernamentale, cu
caracter rambursabil/nerambursabil.”
21. Anexa nr. 1b va avea următorul cuprins:
Cerere de înscriere în Registrul de evidentă*)
Subsemnatul/subsemnatii ............................................................
(numele si prenumele) în calitate de reprezentant/reprezentanti legal/legali
al/ai ...........................................................
(denumirea casei de ajutor
reciproc/casei de amanet/persoanei juridice fără scop patrimonial
care desfăsoară activitate de acordare de credite exclusiv din
fonduri publice sau puse la dispozitie în baza unor acorduri mterguvemamentale,
cu caracter rambursabil/nerambursabil, pentru care se solicită înscrierea în
Registrul de evidentă)
solicit/solicităm înscrierea în Registrul de evidentă a .............................................................
(denumirea casei de ajutor
reciproc/casei de amanet/persoanei juridice fără scop patrimonial
care desfăsoară activitate de acordare de credite exclusiv din
fonduri publice sau puse la dispozitie în baza unor acorduri
interguvernamentale, cu caracter rambursabil/nerambursabil, pentru care se
solicită înscrierea în Registrul de evidentă)
în sustinerea cererii mele/noastre anexez/anexăm următoarea documentatie, în conformitate cu prevederile Normelor privind procedura de notificare si înscrierea în registre a institutiilor nebancare**)
Adresa noastră de contact este ....................................................................
Telefon ..............................................................
Fax ....................................................................
Data .....................................
Semnătura ............................................
*) Cererea va fi
adresată Băncii Nationale a României - Directia reglementare si
autorizare.
**) În cazul neprezentării
unor documente, prezentării unor documente necorespunzătoare sau al
existentei altor deficiente, se vor face precizări suplimentare.”
22. La anexa nr. 2, ultimul alineat va avea următorul cuprins:
„se completează de către administratorii, actionarii
semnificativi, reprezentantul permanent al administratorului, auditorul
financiar ai/al institutiei financiare nebancare (persoane fizice);”.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii
Nationale a României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucuresti, 19 decembrie 2006.
Nr. 27.