MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 174 (XVIII) - Nr. 1036 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 28 decembrie 2006
SUMAR
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
119. - Ordonantă de urgentă
privind unele măsuri necesare pentru aplicarea unor regulamente comunitare
de la data aderării României la Uniunea Europeană
120. - Ordonantă de urgentă
pentru modificarea art. 5 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 70/2002
privind administrarea unitătilor sanitare publice de interes judetean si
local
122. - Ordonantă de urgentă privind regimul fiscal aplicabil plătilor compensatorii efectuate către angajatii locali ai Delegatiei Comisiei Europene în România
123. - Ordonantă de urgentă
pentru aprobarea acordării sprijinului financiar producătorilor
agricoli din sectorul vegetal, zootehnic, al îmbunătătirilor funciare
si al organizării si sistematizării teritoriului
126. - Ordonantă de urgentă
pentru modificarea si completarea Legii nr. 218/2005 privind stimularea
absorbtiei fondurilor SAPARD prin preluarea riscului de către fondurile de
garantare
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
38. - Ordin al presedintelui
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei privind
aprobarea Procedurii pentru monitorizarea pietei de certificate verzi
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind unele măsuri necesare pentru aplicarea unor regulamente
comunitare de la data aderării României la Uniunea Europeană
Având în vedere că, potrivit art. 249 din Tratatul
pentru instituirea Comunitătii Europene, regulamentul este actul normativ
comunitar direct aplicabil în toate statele membre, nefiind necesară o
normă de transpunere a acestuia în dreptul intern, se impune abrogarea -
după caz, partială sau totală - a reglementărilor interne
adoptate în scopul aplicării cu titlu anticipat a unei serii de
regulamente comunitare si al creării cadrului institutional care să
permită implementarea directă a acestora din urmă la data
aderării,
tinând seama de faptul că mentinerea normei interne
care dublează reglementarea comunitară este de natură a crea o
practică judecătorească si administrativă neunitară,
în privinta interpretării si aplicării regulamentelor comunitare, cu
consecinta atragerii răspunderii statului român pentru neîndeplinirea
obligatiilor decurgând din calitatea de stat membru al Uniunii Europene,
având, de asemenea, în atentie necesitatea
asigurării uniformitătii de aplicare a acquis-ului comunitar,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României,
republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art. I. Legea nr. 187/2003 privind competenta de jurisdictie, recunoasterea si
executarea în România a hotărârilor în materie civilă si
comercială pronuntate în statele membre ale Uniunii Europene,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 333 din 16 mai 2003, se
abrogă.
Art. II. - Titlul V „Grupurile de interes economic” din Legea nr. 161/2003 privind unele
măsuri pentru asigurarea transparentei în exercitarea demnitătilor
publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri, prevenirea si
sanctionarea coruptiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 279 din 21
aprilie 2003, cu modificările si completările ulterioare, se
modifică si se completează după cum urmează:
1. Alineatul (3) al articolului 120 va avea
următorul cuprins:
„(3) Nu pot fi fondatori persoanele care, potrivit legii,
sunt incapabile sau care au fost condamnate pentru gestiune frauduloasă,
abuz de încredere, înselăciune, delapidare, dare de mită, luare de
mită, primire de foloase necuvenite, trafic de influentă,
mărturie mincinoasă, fals, uz de fals, precum si pentru infractiunile
prevăzute de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, infractiunile prevăzute de Legea nr.
241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale si infractiunile de
spălare a banilor prevăzute de Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea
si sanctionarea spălării banilor, precum si pentru instituirea unor
măsuri de prevenire si combatere a finantării actelor de terorism, cu
modificările si completările ulterioare.”
2. Alineatul (3) al articolului 125 se abrogă.
3. Articolul 232 va avea următorul cuprins:
„Art. 232. - (1) Grupurile europene de interes economic -
GEIE, persoane juridice cu scop patrimonial,
sunt recunoscute si pot functiona în România, în temeiul
Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 2.137/85 din 25 iulie 1985 privind
instituirea grupului european de interes economic (GEIE), publicat în Jurnalul
Oficial al Comunitătilor Europene nr. L 199 din 31 iulie 1985, si al prezentei
legi. (2) Grupurile europene de interes economic înmatriculate în România nu
pot avea mai mult de 20 de membri.”
4. Articolul 233 se abrogă.
5. Articolul 234 va avea următorul cuprins:
„Art. 234. - (1) Grupul european de interes economic se
constituie prin contract semnat de toti membrii si încheiat în formă
autentică, denumit act constitutiv.
(2) În termen de 15 zile de la data autentificării
actului constitutiv al grupului european de interes economic, fondatorii sau
administratorii ori un împuternicit al acestora vor cere înmatricularea
grupului în registrul comertului în a cărui rază teritorială îsi
va avea sediul grupul, în conditiile Legii nr. 26/1990 privind registrul
comertului, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, si ale Legii nr. 359/2004 privind simplificarea formalitătilor
la înregistrarea în registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor
familiale si persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora,
precum si la autorizarea functionării persoanelor juridice, cu
modificările si completările ulterioare.
(3) Grupurile europene de interes economic dobândesc
personalitate juridică de la data înmatriculării, care se
efectuează în termen de 24 de ore de la data pronuntării încheierii
judecătorului-delegat prin care se autorizează înmatricularea
grupului.
(4) Înmatricularea în registrul comertului nu
prezumă caracterul comercial al grupului european de interes economic.
(5) După efectuarea înmatriculării, oficiul
registrului comertului comunică, din oficiu, un extras al încheierii
judecătorului-delegat Regiei Autonome «Monitorul Oficial», spre publicare,
pe cheltuiala solicitantului.
(6) După fiecare modificare a actului constitutiv,
administratorii depun la oficiul registrului comertului în a cărui
rază teritorială se află sediul grupului european de interes
economic, în termen de 15 zile, actul modificator si textul complet al actului
constitutiv în formă autentică, actualizat cu toate
modificările, care vor fi înregistrate în temeiul hotărârii
judecătorului-delegat.
(7) Oficiul registrului comertului va înainta, din
oficiu, actul modificator astfel înregistrat si o notificare asupra depunerii
textului actualizat al actului constitutiv către Regia Autonomă
«Monitorul Oficial», spre a fi publicate în Partea a IV-a, pe cheltuiala
grupului european de interes economic.
(8) Fondatorii, respectiv administratorii, răspund
în mod solidar pentru orice prejudiciu pe care îl cauzează prin
neîndeplinirea obligatiilor prevăzute la alin. (1) si (3).”
6. După articolul 234 se introduc nouă noi
articole, articolele 2341-2349, cu următorul
cuprins:
„Art. 2341. - În cazul în care fondatorii sau
reprezentantii grupului european de interes economic nu au cerut înmatricularea
sa în termenul legal, oricare membru poate cere oficiului registrului
comertului efectuarea înmatriculării, după ce, prin notificare sau
scrisoare recomandată, a pus în întârziere fondatorii ori reprezentantii
grupului, iar ei nu s-au conformat în cel mult 8 zile de la primire.
Art. 2342. - (1) În cazul unor
neregularităti constatate după înmatriculare, grupul european de
interes economic este obligat să ia măsuri pentru înlăturarea
lor, în cel mult 8 zile de la data constatării acestora.
(2) Dacă grupul european de interes economic nu se
conformează, orice persoană interesată poate cere tribunalului
să oblige organele grupului, sub sanctiunea plătii de daune
cominatorii, să înlăture neregularitătile constatate potrivit
prevederilor alin. (1).
(3) Dreptul la actiunea pentru regularizare se prescrie
prin trecerea unui termen de 6 luni de la data înmatriculării grupului
european de interes economic.
Art. 2433. - în orice factură,
ofertă, comandă, tarif, prospect, scrisoare, anunt, publicatie sau în
alte documente emanând de la un grup european de interes economic, trebuie
să se precizeze denumirea acestuia, însotită de mentiunea «grup
european de interes economic» sau de initialele «GEIE».
Art. 2344. - Nulitatea unui grup european de
interes economic înmatriculat în registrul comertului poate fi declarată
de tribunal numai atunci când:
a) lipseste actul constitutiv sau când acesta nu a fost
încheiat în formă autentică;
b) toti fondatorii au fost, potrivit legii, incapabili,
la data constituirii grupului;
c) obiectul de activitate al grupului este ilicit sau
contrar ordinii publice;
d) lipseste încheierea judecătorului-delegat de
înmatriculare a grupului;
e) lipseste autorizarea legală administrativă
de constituire a grupului, în cazurile în care această autorizare este
prevăzută în legile speciale pentru desfăsurarea anumitor activităti,
precum cea bancară sau de asigurări;
f) actul constitutiv nu prevede denumirea, sediul si
obiectul de activitate ale grupului.
Art. 2345. - Nulitatea nu poate fi
declarată în cazul în care cauza ei, invocată în cererea de anulare,
a fost înlăturată înainte de a se pune concluzii pe fond la tribunal,
cu exceptia situatiei în care nulitatea este cauzată de caracterul ilicit
sau contrar ordinii publice al obiectului grupului european de interes
economic.
Art. 2346. - (1) Tribunalul sesizat cu o
cerere de nulitate poate stabili, chiar din oficiu, un termen pentru acoperirea
nulitătii.
(2) În cazul în care, pentru acoperirea nulitătii,
este necesară convocarea membrilor grupului european de interes economic
sau comunicarea către acestia a textului proiectului de hotărâre
împreună cu documentatia aferentă, tribunalul va acorda, prin
încheiere, termenul necesar pentru ca membrii să adopte hotărârea.
Art. 2347. - (1) La data la care
hotărârea judecătorească de declarare a nulitătii a devenit
irevocabilă, grupul european de interes economic este dizolvat si
intră în lichidare.
(2) Prin hotărârea judecătorească de
declarare a nulitătii se vor numi si lichidatorii grupului european de
interes economic.
(3) Tribunalul va comunica dispozitivul acestei
hotărâri oficiului registrului comertului, care, după înscrierea
mentiunii, îl va trimite spre publicare în Monitorul Oficial al României,
Partea a IV-a.
Art. 2348. - Grupul european de interes
economic nu poate emite actiuni, obligatiuni sau alte titluri negociabile.
Art. 2349. - (1) O persoană juridică
poate fi numită sau aleasă administrator al unui grup european de
interes economic.
(2) Administratorii sunt solidar răspunzători
de îndeplinirea tuturor obligatiilor prevăzute în sarcina lor de
Regulamentul Consiliului nr. 2137/85 din 25 iulie 1985 privind instituirea
grupului european de interes economic (GEIE), publicat în Jurnalul Oficial al
Comunitătilor Europene nr. L 199 din 31 iulie 1985, de prezenta lege si de
actul constitutiv.”
7. După articolul 237 se introduc două noi
articole, articolele 2371 si 2372, cu următorul
cuprins:
„Art. 2371. - (1) Sediul grupului european de
interes economic poate fi mutat într-un alt stat membru, prin decizia membrilor
grupului, luată în unanimitate.
(2) Proiectul deciziei prevăzute la alin. (1) va fi
comunicat, prin grija administratorilor, în termen de 15 zile de la elaborare,
la oficiul registrului comertului de la sediul grupului european de interes
economic, în vederea mentionării intentiei de transfer în registrul comertului.
Oficiul registrului comertului va transmite proiectul spre publicare în
Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
(3) În termen de două luni de la data
publicării proiectului în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a,
orice persoană interesată poate face opozitie, pentru motive de
ordine publică, în conditiile Legii nr. 31/1990, republicată, cu
modificările si completările ulterioare.
(4) Hotărârea judecătorească
irevocabilă prin care se solutionează opozitia la proiectul de
decizie de transfer al sediului se mentionează, din oficiu, în registrul
comertului.
(5) După rămânerea definitivă a
hotărârii judecătoresti pronuntate cu observarea prevederilor alin.
(3) sau a expirării termenului de introducere a opozitiilor, grupul
european de interes economic va putea adopta, cu unanimitatea voturilor
membrilor săi, hotărârea de transfer al sediului.
(6) Hotărârea de transfer va produce efecte de la
data înmatriculării grupului european de interes economic în registrul
corespunzător noului sediu.
(7) Radierea grupului european de interes economic din
registrul comertului este posibilă numai după prezentarea dovezii
efectuării înmatriculării grupului în registrul din statul membru de
destinatie.
(8) Până la efectuarea mentiunii cu privire la
radierea grupului european de interes economic din registrul comertului, tertii
se pot prevala de sediul grupului din România, cu exceptia cazului în care
grupul face dovada că acestia au cunoscut existenta sediului din statul
membru de destinatie.
Art. 2372. - înmatricularea si/sau radierea
în/din registrul comertului a unui grup european de interes economic fac
obiectul publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Oficiul
registrului comertului de la sediul grupului va transmite, din oficiu, un
comunicat în acest sens Oficiului Publicatiilor Oficiale ale Comunitătilor
Europene, în vederea publicării acestuia în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene.”
Art. III. -
Articolul 2 din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitătilor la
înregistrarea în registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor
familiale si persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora,
precum si la autorizarea functionării persoanelor juridice, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 839 din 13 septembrie 2004, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică si va avea următorul
cuprins:
„Art. 2. - Societătile comerciale, societătile
si companiile nationale, grupurile de interes economic, grupurile europene de
interes economic, regiile autonome si organizatiile cooperatiste, sucursalele
înfiintate de acestea, precum si alte persoane juridice care se
înregistrează în registrul comertului potrivit unor acte normative
speciale sunt denumite în sensul prezentei legi solicitanti.”
Art. IV. - Alineatul (2) al articolului 1 din Legea nr. 26/1990
privind registrul comertului, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.
49 din 4 februarie 1998, cu modificările si completările ulterioare,
se modifică si va avea următorul cuprins:
„(2) În întelesul prezentei legi, comerciantii sunt
persoanele fizice si asociatiile familiale care efectuează în mod obisnuit
acte de comert, societătile comerciale, companiile nationale si
societătile nationale, regiile autonome, grupurile de interes economic cu
caracter comercial, grupurile europene de interes economic cu caracter
comercial si organizatiile cooperatiste.”
Art. V. - Legea nr. 637/2002 cu privire la reglementarea raporturilor de drept
international privat în domeniul insolventei, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 931 din 19 decembrie 2002, se modifică si se completează
după cum urmează:
1. La articolul 3, literele f), g) si h) se
abrogă.
2. Titlul II „Raporturi cu statele membre ale Uniunii Europene” se
abrogă.
3. La titlul III „Dispozitii tranzitorii si finale”,
după articolul 77 se introduce un nou articol, articolul 771,
cu următorul cuprins:
„Art- 771. - Prevederile prezentei legi nu
sunt aplicabile raporturilor de drept international privat din domeniul
insolventei care cad sub incidenta Regulamentului Consiliului (CE) nr.
1346/2000 privind procedurile de insolvabilitate, publicat în Jurnalul Oficial
al Comunitătilor Europene nr. L 160 din 30 iunie 2000.”
4. Anexele nr. 1 -3 se abrogă.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul justitiei,
Monica Luisa Macovei
Ministrul integrării europene,
Bucuresti, 21 decembrie 2006.
Nr. 119.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea art. 5 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 70/2002
privind administrarea unitătilor sanitare
publice de interes judetean si local
Având în vedere faptul că autoritătile
administratiei publice locale din orasele cu un număr redus de locuitori,
în care functionează unităti medico-sociale înfiintate în temeiul
Ordonantei Guvernului nr. 70/2002, s-au confruntat cu probleme în ceea ce
priveste asigurarea resurselor necesare pentru sustinerea
desfăsurării activitătii unitătilor respective în conditii
normale, se impune crearea cadrului legal pentru trecerea unitătilor
medico-sociale de natura celor în discutie, înfiintate în orasele care au mai
putin de 5.000 de locuitori, în responsabilitatea administrativă si
financiară a consiliilor judetene, dacă consiliile locale respective
nu hotărăsc altfel, asumându-si obligatiile de finantare. întrucât dezideratul de referintă este impus de
importanta deosebită si de urgenta finantării activitătii
acestor unităti si este determinat de impactul social al
activitătilor derulate la nivelul acestora, iar asigurarea premiselor
necesare pentru functionarea, începând cu anul 2007, a unitătilor
medico-sociale din orasele care au mai putin de 5.000 de locuitori,
fără a se crea presiuni asupra bugetelor locale ale oraselor
respective, care nu pot fi rezolvate în conditiile existentei unor resurse
financiare anuale insuficiente, vizează interesul public si constituie o
situatie exceptională, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României,
republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art.
1. - Alineatul (6) al
articolului 5 din Ordonanta Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea
unitătilor sanitare publice de interes judetean si local, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea 1, nr. 648 din 31 august 2002,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 99/2004, cu
modificările si completările ulterioare, se modifică si va avea
următorul cuprins:
„(6)
Unitătile de asistentă medico-socială înfiintate prin
hotărâri ale consiliilor locale din comune, precum si cele înfiintate prin
hotărâri ale consiliilor locale din orasele care au mai putin de 5.000 de
locuitori trec în responsabilitatea administrativă si financiară a
consiliilor judetene, dacă consiliile locale respective nu hotărăsc
altfel, asumându-si obligatiile de finantare”.
Art.
II. - Ordonanta Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unitătilor
sanitare publice de interes judetean si local, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 648 din 31 august 2002, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 99/2004, cu modificările si
completările ulterioare, precum si cu modificarea adusă prin prezenta
ordonantă de urgentă, se va republica, după aprobarea acesteia
prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul administratiei si internelor,
Mircea Nicu Toader,
secretar de stat Ministrul sănătătii publice,
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 21 decembrie 2006.
Nr. 120.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind regimul fiscal aplicabil plătilor compensatorii efectuate
către angajatii locali
ai Delegatiei Comisiei Europene în România
Având în vedere contributia deosebită a angajatilor
locali ai Delegatiei Comisiei Europene în România la procesul de aderare a
României la Uniunea Europeană,
în contextul rezultatelor deosebite obtinute în
promovarea imaginii României în afara granitelor tării,
tinând seama de încetarea contractelor de muncă ale
angajatilor locali ai Delegatiei Comisiei Europene, din motive care nu tin de
persoana acestora,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României,
republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 1. - Prin derogare de la prevederile Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si completările
ulterioare, ale Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătătii, cu modificările si completările ulterioare,
si ale altor acte normative incidente, se aprobă scutirea de la plata
impozitului pe venit si a contributiilor de asigurări sociale de
sănătate aferente plătilor compensatorii efectuate către
angajatii locali ai Delegatiei Comisiei Europene în România.
Art. 2. - În conditiile în care până la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă au fost retinute
impozite si/sau contributii de asigurări sociale de sănătate,
acestea se restituie de la bugetul de stat sau de la Fondul national unic de
asigurări sociale de sănătate, după caz, în conditiile
legii.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul sănătătii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Bucuresti, 21 decembrie 2006.
Nr. 122.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea acordării sprijinului financiar producătorilor
agricoli din sectorul vegetal,
zootehnic, al îmbunătătirilor funciare si al organizării si
sistematizării teritoriului
Având în vedere prevederile art. 115 alin. (4) din
Constitutia României, republicată, situatia extraordinară se
motivează prin necesitatea urgentă de asigurare a cadrului juridic
privind conditiile generale pentru acordarea sprijinului financiar în
agricultură pentru realizarea unor productii competitive si în scopul
asigurării securitătii alimentare a populatiei si pentru protejarea
mediului, în conformitate cu legislatia Uniunii Europene, având în vedere
aderarea României la Uniunea Europeană. Conform Tratatului de aderare,
România poate aplica în următorii 3 ani măsurile de sprijin care sunt
aprobate prin acte normative în vigoare la data aderării. Nepromovarea
acestui act normativ până la data de 31 decembrie 2006 elimină
posibilitatea acordării sprijinului financiar în agricultură de la
bugetul de stat după data aderării, cu consecinte dintre cele mai
grave privind functionarea exploatatiilor agricole din România.
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României,
republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Se aprobă acordarea sprijinului
financiar producătorilor agricoli din sectorul vegetal, zootehnic, al
îmbunătătirilor funciare si al organizării si
sistematizării teritoriului.
(2) Sprijinul financiar prevăzut la alin. (1) se
acordă numai pentru activitătile care nu sunt finantate din Fondul
european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondul european piscicol,
fonduri structurale si de coeziune.
Art. 2. - Sursa de finantare a sprijinului prevăzut
de prezenta ordonantă de urgentă se asigură anual din bugetul de
stat, în limita prevederilor bugetare aprobate Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale.
Art.
3. - (1) Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale
asigură, prin Directia generală implementare politici sectoriale si
de piată si Directia buget-finante, elaborarea reglementărilor
sectoriale si gestionarea fondurilor financiare, necesare acordării
sprijinului financiar prevăzut la art. 1.
(2) Institutia responsabilă pentru implementarea
sprijinului financiar este Ministerul Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale, prin Agentia de Plăti si Interventie pentru
Agricultură, respectiv prin sucursalele judetene ale acesteia sau,
după caz, prin directiile pentru agricultură si dezvoltare
rurală judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 4. - În domeniul agriculturii se acordă sprijin
financiar pentru activităti comune acestui domeniu, prevăzute în
anexa nr. 1.
CAPITOLUL II
Sectorul vegetal
Art. 5. - (1) în sectorul vegetal se acordă sprijin
financiar în următoarele domenii:
a) legume-fructe, proaspete si prelucrate;
b) culturi de câmp;
c) plantatii pomicole;
d) plantatii viticole;
e) tutun, hamei, cartof, plante medicinale si aromatice,
flori, plante dendrologice si ornamentale.
(2) Activitătile din sectorul vegetal pentru care se
poate acorda sprijin financiar sunt cele prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 6. - Beneficiarii sprijinului financiar
prevăzut la art. 5 sunt producătorii agricoli din sectorul vegetal,
persoane fizice si/sau persoane juridice, care sunt înregistrati în Registrul
agricol/Registrul fermelor/alte evidente funciare si exploatează terenuri
agricole, individual sau în forme de asociere conform legislatiei în vigoare,
în scopul obtinerii productiei agricole destinate comercializării, precum
si grupuri de producători recunoscute/recunoscute preliminar si
organizatii de producători recunoscute.
CAPITOLUL III
Sectorul zootehnic
Art. 7. - În scopul dezvoltării sectorului zootehnic
se acordă sprijin financiar din bugetul de stat pentru:
a) ameliorarea populatiilor de animale;
b) îmbunătătirea calitătii produselor de
origine animală;
c) îmbunătătirea calitătii productiei
obtinute pe pajisti;
d) sustinerea măsurilor privind producerea si
comercializarea produselor apicole.
Art.
8. - Beneficiarii sprijinului financiar prevăzut la art. 7 sunt
producătorii agricoli din sectorul zootehnic, crescători de animale,
persoane fizice si/sau persoane juridice care detin, cresc sau exploatează
animale, individual sau în forme de asociere conform legislatiei în vigoare, si
sunt înregistrati în Registrul agricol/Registrul national al exploatatiilor,
precum si grupurile de producători recunoscute si asociatiile profesionale
ale crescătorilor de animale, constituite conform legislatiei în vigoare.
Art. 9. - Activitătile din sectorul zootehnic pentru
care se acordă sprijin financiar sunt cele prevăzute în anexa nr. 3.
CAPITOLUL IV
Sectorul de îmbunătătiri funciare
Art. 10. - în sectorul îmbunătătirilor funciare
se acordă sprijin financiar pentru:
a) asigurarea stării de functionare a
infrastructurii de îmbunătătiri funciare;
b) investitii pentru modernizarea si retehnologizarea
infrastructurii de îmbunătătiri funciare.
Art. 11. - Beneficiarii sprijinului financiar
prevăzut la art. 10 sunt organizatiile de îmbunătătiri funciare,
federatiile
de organizatii de îmbunătătiri funciare si Administratia
Natională a îmbunătătirilor Funciare, după caz.
Art. 12. - Activitătile din sectorul
îmbunătătirilor funciare pentru care se poate acorda sprijin
financiar sunt cele prevăzute în anexa nr. 4.
CAPITOLUL V
Sectorul de organizare si sistematizare a teritoriului
Art. 13. - În scopul dezvoltării unor programe de organizare
si sistematizare a teritoriului agricol si în general a spatiului rural, se
acordă sprijin financiar pentru:
a) elaborarea de studii si proiecte de organizare si
amenajare a teritoriului agricol;
b) implementarea în conditiile legii a proiectelor de
organizare si amenajare a teritoriului, pentru comasarea terenurilor
fragmentate si rectificarea hotarelor parcelelor comasate, pentru dezvoltarea
si/sau reabilitarea infrastructurii rurale din proiectele de organizare a
teritoriului.
Art. 14. - Beneficiarii sprijinului financiar
prevăzut la art. 13 sunt proprietarii de parcele agricole care
desfăsoară activităti cu caracter comercial în mediul rural,
persoane fizice autorizate si/sau persoane juridice, precum si grupurile de
producători si asociatiile profesionale care desfăsoară
activităti în mediul rural si sunt constituite conform legislatiei în
vigoare.
Art. 15. - Activitătile de organizare si amenajare a
teritoriului pentru care se poate acorda sprijin financiar sunt cele
prevăzute în anexa nr. 5.
CAPITOLUL VI Dispozitii finale
Art. 16. - (1) Lista activitătilor pentru care se
acordă sprijin financiar, cuantumul sprijinului exprimat ca procent din
cheltuiala eligibilă aferentă fiecărei activităti si/sau ca
sumă fixă pe unitatea de măsură, precum hectar/tonă/cap
animal/familii albine/1, dintre activitătile cuprinse în anexele nr. 1 -5,
precum si suma totală alocată fiecărei activităti se
aprobă anual, prin hotărâre a Guvernului.
(2) Normele metodologice privind modul de acordare a
sprijinului financiar pentru activitătile prevăzute în anexele nr.
1-5, precum si conditiile de eligibilitate se aprobă prin ordin al
ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale.
Art. 17. - (1) Utilizarea sprijinului financiar pentru
alte scopuri decât cele pentru care a fost solicitat este interzisă si se
consideră sprijin financiar necuvenit.
(2) Sumele necuvenite acordate sub formă de sprijin
se recuperează, cu aplicarea dobânzilor si penalitătilor
prevăzute de legislatia în vigoare.
Art. 18. - Anexele nr. 1-5*) fac parte integrantă
din prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 19. - La data intrării în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă se abrogă Legea nr. 454/2003 privind conditiile
generale pentru acordarea sprijinului financiar în agricultură si silvicultură,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 829 din 22 noiembrie
2003.
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale,
Dan Stefan Motreanu
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 21 decembrie 2006.
Nr. 123.
ANEXA Nr. 1
ACTIVITĂTILE COMUNE DIN AGRICULTURĂ
pentru care se pot acorda forme de sprijin financiar
Nr.
cit. |
Activităti
din agricultură |
a)
creditarea investitiilor pentru: |
|
1. |
organizarea
si functionarea laboratoarelor acreditate pentru efectuarea analizelor
fizico-chimice ale produselor agroalimentare |
2. |
reamenajarea
unor suprafete de orezarii |
3. |
sustinerea
plantatiilor viticole, pomicole, de arbusti fructiferi si hamei tinere
până la intrarea pe rod |
4. |
retehnologizarea
fabricilor de bere si suplimente alimentare |
5. |
introducerea
programelor de certificare a calitătii, sisteme bazate pe analiza
riscurilor si punctelor critice de control (HACCP), inclusiv seriile ISO, a
sistemelor de urmărire si de asigurare a respectării normelor de
autenticitate în vederea comercializării |
6. |
dotarea
tehnică (tractoare si utilaje) pentru producerea răsadului,
cultivarea, recoltarea, sortarea, împachetarea/balotarea tutunului, precum si
instalatii de uscare a tutunului |
7. |
dotarea
tehnică pentru cultivare, recoltare, uscare, conditionare, ambalare,
depozitare, prelucrare, procesare, măsurarea, analiza, cercetarea si
controlul parametrilor fizici, chimici si microbiologici, pentru ventulatie
si filtrare a aerului în spatiile de procesare a plantelor medicinale si
aromatice în diferite forme de utilizare, inclusiv predozate |
8. |
centre
de mecanizare si/sau asociatii pentru mecanizare specializate pentru servicii
în agricultură |
9. |
brutării,
inclusiv mijloace de transport specializate |
10. |
distilerii
pentru tuică si rachiuri de fructe, inclusiv mijloace de transport
specializate |
11. |
exploatatii
de animale de blană, inclusiv achizitia de material biologic (nurci,
dihori, vulpi argintii, vulpi polare, nutrii si iepuri) |
12. |
cabinete
private sanitare veterinare - constructie si dotare |
13. |
fabrici
de nutreturi combinate (de până la 10t/h) |
14. |
achizitionarea
de animale de reproductie cu mare valoare genetică din speciile bovine,
porcine, ovine, caprine si păsări |
15. |
achizitii
necesare preluării, modernizării si/sau înfiintării fermelor |
16. |
instalatii
fixe sau mobile pentru producerea de energii alternative |
17. |
sustinerea
producerii de material săditor bază pentru plantatii mamă
furnizoare ramuri altoi, coarde altoi, plantatii marcotiere portaltoi pentru
înfiintarea pepinierelor pomicole, viticole si dendrologice |
18. |
sustinerea
producerii de material săditor certificat pentru pomi, arbusti
fructiferi, stoloni pentru capsunării si/sau material săditor
pentru hamei, cartof si plante medicinale si aromatice |
19. |
unităti
noi sau modernizarea unitătilor existente necesare depozitării
produselor agroalimentare si refacerea infrastructurii pietelor |
b)
sustinerea depozitării productiei agricole |
|
1. |
sustinerea
unor cheltuieli de depozitare a produselor agricole |
c)
sustinerea programelor de promovare a produselor agricole |
|
1. |
sustinerea
promovării produselor agricole din sectorul vegetal si zootehnic |
d)
sustinerea intrării si operării pe bursă a
producătorilor/comerciantilor |
|
1. |
sustinerea
unor costuri privind intrarea si operarea pe bursă |
e)
sustinerea asociatiilor profesionale din agricultură |
|
1. |
sustinerea
participării si organizării de expozitii, târguri, concursuri,
pentru asociatiile profesionale din agricultură |
2. |
sustinerea
achizitionării de către asociatii profesionale din agricultură
de aparatură IT, software, bază de date |
3. |
sustinerea
asociatiilor în vederea participării la organizatiile constituite la
nivelul Uniunii Europene |
f)
sustinerea unor costuri de productie |
|
1. |
sustinerea
energiei termice si electrice pentru culturile realizate în sere si solarii
încălzite |
2. |
subventionarea
motorinei pentru lucrările din agricultură |
3. |
subventionarea
rovignetelor pentru agricultură |
g)
sustinerea dobânzii creditelor pentru investitii |
|
1. |
subventionarea
dobânzii creditelor pentru investitii |
ANEXA Nr. 2
ACTIVITĂTILE DIN SECTORUL VEGETAL
pentru care se pot acorda forme de sprijin financiar
Nr.
crt. |
Activităti
din sectorul vegetal |
a)
legume- fructe |
|
1. |
Sustinerea
costurilor pentru apa potabila utilizată pentru spălarea legumelor
si fructelor în procesul de pregătire pentru comercializare în stare
proaspătă sau procesare |
2. |
Sprijin
financiar pentru functionarea grupurilor de producători recunoscute,
întocmirea planurilor de recunostere si cofinantarea fondurilor operationale
înfiintate de către grupurile de producători recunoscute preliminar
si de organizatiile de producători recunoscute |
3. |
Sustinere
financiară pentru implementarea Sistemului European de Bune Practici
Agricole EUREPGAP în domeniul legumelor si fructelor |
4. |
Sprijin
financiar pentru legumele produse în serele încălzite si ciupercile de
cultură produse în spatii climatizate |
5. |
Sprijin
financiar pentru legumele si fructele destinate prelucrării industriale |
6. |
Sprijin
financiar pentru achizitionarea de ambalaje si materiale de reclamă |
b)
culturi de câmp |
|
1. |
procesarea
fibrelor de in si cânepă |
2. |
sustinerea
productiei marfă la culturile de sfeclă de zahăr, orez, in si
cânepă pentru fibră, culturi energetice (biocombustibil si
biomasă) |
c)
sector viticol |
|
1. |
sustinerea
costurilor aferente autorizării plantatiilor viticole pentru producerea
strugurilor de vin cu denumire de origine controlată, certificării
si marcării vinurilor cu denumire de origine controlată |
2. |
sustinerea
costurilor aferente completării golurilor în plantatiile viticole |
3. |
sustinerea
costurilor aferente aplicării tratamentelor fitosanitare în plantatiile
viticole cu soiuri nobile pentru struguri de masă si vin, inclusiv
pentru vinuri cu denumire de origine controlată |
d)
tutun |
|
1. |
sustinerea
achizitionării instalatiilor de uscare destinate îmbunătătirii
calitătii tutunului din soiurile de tutun care se încadrează în
grupa tutunurilor flue-cured |
2. |
sustinerea
programelor de introducere a tehnologiilor performante de producere de
răsaduri de tutun |
3. |
sustinerea
productiei marfă la cultura de tutun |
4. |
sustinerea
calitătii tutunului prin acordarea unei prime în cuantum de 65% din
prima acordată de Uniunea Europeană în cadrul schemei de ajutoare
prevăzută în organizarea comună de piată |
e)
hamei |
|
1. |
sustinerea
introducerii sistemului de certificare în vederea denumirii de origine a
hameiului |
2. |
sustinerea
productiei de hamei cu un continut ridicat în acizi alfa si la cerintele de
calitate stabilite prin contract |
f)
cartof |
|
1. |
sustinerea
costurilor pentru producerea cartofului, din soiuri specifice, la parametrii
de calitate solicitati pentru procesare |
2. |
programe
pentru sustinerea financiară a asanării virotice în zonele închise |
3. |
sprijinirea
productiei de cartof pentru industrializare la calitatea si cerintele
specifice normelor tehnice de procesare stabilite prin contracte |
g)
plante medicinale si aromatice |
|
1. |
sustinerea
productiei de plante medicinale si aromatice realizate în conditiile de
calitate stabilite prin contract |
2. |
sustinerea
programelor de preluare a unor plante din flora spontană în cultură |
3- |
sustinerea
programelor de conditionare, prelucrări intermediare si finite a
plantelor medicinale si aromatice prezentate spre utilizare, inclusiv în
forme predozate: ceaiuri, capsule, comprimate, fineturi, extracte, siropuri,
solutii, uleiuri esentiale, unguente precum si obtinere de uleiuri volatile |
h)
flori plante dendrologice si ornamentale |
|
1. |
sprijin
pentru productia de flori, plante dendrologice si ornamentale în câmp, în
spatii protejate sau amenajate |
2. |
sustinerea
realizării sistemului de monitorizare a preturilor: preturi la import,
preturi practicate pe pietele reprezentative si pe piata internă
compatibil cu sistemul comunitar |
3. |
sprijin
pentru acoperirea costurilor energetice în sere si spatii protejate |
ANEXA Nr. 3
ACTIVITĂTILE DIN SECTORUL ZOOTEHNIC
pentru care se poate acorda sprijin financiar
Nr.
cit. |
Activităti
din sectorul zootehnic |
a)
Sustinerea ameliorării populatiilor de animale |
|
1. |
conducerea
registrelor genealogice la speciile si rasele de animale |
2. |
efectuarea
controlului oficial al performantelor de productie la speciile de animale |
3. |
efectuarea
analizei calitătii produselor animaliere în vederea evaluării
genetice a animalelor |
4. |
elaborarea
si întretinerea sistemului informatic, constituirea bazelor de date si
estimarea valorii de ameliorare a animalelor |
5. |
introducerea,
la nivelul fermelor, a tehnicilor, biotehnologiilor si practicilor moderne de
reproductie la speciile de animale |
.
6. |
sustinerea
cheltuielilor de testare a masculilor de reproductie la speciile de animale |
7. |
sustinerea
cheltuielilor pentru efectuarea testului national de disectie pentru
autorizarea echipamentelor de clasificare a carcaselor de porcine conform
Sistemului de clasificare EUROP si pentru stabilirea formulei matematice de
calcul al procentului de tesut muscular în carcasă, pentru porcinele din
România |
b)
Sustinerea îmbunătătirii calitătii produselor de origine
animală |
|
8. |
îmbunătătirea
calitătii productiilor de carne prin sustinerea financiară a implementării
sistemului de clasificare a carcaselor de porcine, bovine si ovine |
9. |
îmbunătătirea
calitătii si a parametrilor de productie în cresterea efectivelor de
porcine si păsări prin sustinerea productiei de carne de porc si
pasăre - pui broiler si a productiei de ouă consum |
10. |
îmbunătătirea
calitătii si igienei laptelui de vacă destinat procesării
pentru atingerea standardelor de calitate din Uniunea Europeană |
11. |
îmbunătătirea
calitătii productiei de miere prin sustinerea familiilor de albine |
c)
Sustinerea îmbunătătirii calitătii productiei obtinute pe
pajisti |
|
12. |
achizitionare
de seminte, fertilizanti si lucrări de sporire a potentialului de
productie al solului |
d)
Sustinerea măsurilor pentru producerea si comercializarea produselor
apicole |
|
13. |
asistentă
tehnică a apicultorilor sau grupurilor de apicultori, cu scopul
îmbunătătirii conditiilor de productiei |
14. |
sustinerea
achizitionării de medicamente în vederea combaterii varoozei |
15. |
rationalizarea
transhumantei prin achizitionarea de platforme apicole noi |
16. |
sustinerea
laboratoarelor autorizate care efectuează analizele proprietătilor
fizico-chimice ale mierii prin sprijinirea investitiilor realizate |
17. |
sustinerea
repopulării în stupi pe teritoriul national prin achizitionarea
mătcilor din rasa autohtonă |
18. |
sustinerea
colaborării formelor asociative din domeniu cu organisme specializate în
realizarea programelor de cercetare aplicată în domeniul apiculturii si
a produselor apicole |
ANEXA Nr. 4
ACTIVITĂTILE DIN SECTORUL DE ÎMBUNĂTĂTIRI
FUNCIARE
pentru care se pot acorda
forme de sprijin financiar
Nr. crt. |
Activităti din sectorul de îmbunătătiri
funciare |
a) asigurarea stării de functionare a
infrastructurii de îmbunătătiri funciare |
|
1. |
mentinerea în functiune, prin realizarea
lucrărilor de întretinere si reparatii, precum si asigurarea pazei si
protectiei infrastructurii de îmbunătătiri funciare situate în
cadrul teritoriului organizatiilor de îmbunătătiri funciare sau al
federatiilor de organizatii de îmbunătătiri funciare si aflate în
proprietatea sau folosinta acestora |
2. |
executarea lucrărilor de aducere în stare de
functiune a infrastructurii de îmbunătătiri funciare situate în
cadrul teritoriului organizatiilor de îmbunătătiri funciare sau al
federatiilor de organizatii de îmbunătătiri funciare si aflate în
proprietatea sau folosinta acestora |
3. |
executarea lucrărilor de punere în functiune de
către Administratia Natională a îmbunătătirilor Funciare
a infrastructurii de îmbunătătiri funciare situate în cadrul
teritoriului organizatiilor de îmbunătătiri funciare sau al
federatiilor de organizatii de îmbunătătiri funciare si care, din
cauza stării de degradare, nu s-a putut transmite în proprietatea sau
folosinta acestora |
b) investitii pentru modernizarea si retehnologizarea
infrastructurii de îmbunătătiri funciare |
|
4. |
modernizarea si retehnoiogizarea infrastructurii de
îmbunătătiri funciare aflate în administrarea Administratiei
Nationale a îmbunătătirilor Funciare si situate în cadrul
teritoriului organizatiilor de îmbunătătiri funciare sau al
federatiilor de organizatii de îmbunătătiri funciare si care, din
cauza stării avansate de degradare, nu s-a putut transmite în
proprietatea sau folosinta acestora |
ANEXA Nr. 5
ACTIVITĂTILE DE ORGANIZARE Sl AMENAJARE A
TERITORIULUI
pentru care se pot acorda
forme de sprijin financiar
Nr. crt. |
Activitătile de organizarea si amenajarea
teritoriului |
a) Sustinerea cheltuielilor pentru realizarea studiilor
si proiectelor de organizarea si amenajarea teritoriului |
|
1. |
studii de prefezabilitate |
2. |
sondaje si statistici în mediul rural pentru
determinarea opiniei publice locale |
3. |
promovarea si mediatizarea măsurilor de
organizarea si amenajarea teritoriului în scopul optimizării
exploatatiilor agricole si a activitătilor economice din mediul rural si
a dezvoltării rurale |
4. |
realizarea, actualizarea si gestionarea Sistemului
informational în agricultură si silvicultură (SIAS) pe unitatea
administrativ teritorială |
5. |
studii de fezabilitate si proiecte tehnice de
organizarea si amenajarea teritoriului |
b) Sustinerea implementării, in conditiile legii,
a proiectelor de organizarea si amenajarea teritoriului, din proiectele de
organizare a teritoriului. |
|
6. |
comasarea terenurilor fragmentate |
7. |
rectificarea hotarelor parcelelor comasate |
8. |
dezvoltarea si/sau reabilitarea infrastructurii rurale
cuprinse în proiectele de organizarea si amenajarea teritoriului |
9. |
amenajarea/reamenajarea conform datelor si
recomandărilor cuprinse în SIAS a terenurilor acide, alcalice,
nisipoase, etc. |
10. |
măsuri agropedoameliorative, de nivelare, de
destelenire, de prevenire a eroziunii solului |
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Legii nr. 218/2005 privind stimularea
absorbtiei fondurilor SAPARD prin preluarea riscului de către fondurile de
garantare
Oportunitatea adoptării prezentului act normativ
rezultă din necesitatea continuării si extinderii actualului mecanism
financiar pentru derularea fondurilor ce sunt alocate României după data
de 1 ianuarie 2007, din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală
si din Fondul european pentru pescuit, în vederea asigurării premiselor
absorbtiei integrale a fondurilor nerambursabile alocate.
Urgenta adoptării actului normativ rezidă si
din necesitatea finalizării mecanismelor de implementare pentru Programul
national pentru dezvoltare rurală si Programul operational sectorial
pentru pescuit, asa cum se stipulează si în Planul de actiune pentru
semestrul II, în
vederea cresterii capacitătii de absorbtie a fondurilor structurale si de
coeziune, adoptat în Sedinta Guvernului din data de 18 august 2006.
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României,
republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art. I. - Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD prin
preluarea riscului de către fondurile de garantare, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 610 din 14 iulie 2005, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică si se completează după
cum urmează:
1. Titlul va avea următorul cuprins:
„LEGE
privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD, Fondul
european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit,
prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare”
2. Alineatul (1) al articolului 1 va avea următorul
cuprins:
„Art. 1. - (1) în scopul garantării instrumentelor
financiare pe care institutiile de credit le pun la dispozitie beneficiarilor
fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală,
Fondul european pentru pescuit, se constituie la dispozitia Ministerului
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale Fondul de garantare a
creditelor, denumit în continuare fond”
3. După alineatul (4) al articolului 1 se
introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) Alocarea sumelor din fond de către Ministerul
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale se face distinct pentru
fiecare fond: SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală,
Fondul european pentru pescuit.”
4. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - Sumele alocate si dobânzile aferente acestora
vor fi prevăzute distinct pe fiecare fond în evidentele contabile ale
fondurilor de garantare, fiind considerate împrumuturi subordonate.”
5. La articolul 5, după litera i) se introduce o
nouă literă, litera j), cu următorul cuprins:
,,j) alti beneficiari eligibili ai Fondului european
agricol pentru dezvoltare rurală si Fondului european pentru pescuit.”
6. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - Creditele acordate beneficiarilor
prevăzuti la art. 5 vor fi garantate astfel:
a) în cazul creditelor pe termen scurt, acordate în
scopul asigurării surselor de finantare necesare realizării
productiei, procentul de garatare va fi de până la 50% din valoarea
creditului;
b) în cazul creditelor pe termen scurt, mediu si lung,
acordate beneficiarilor Fondului european agricol pentru dezvoltare rurală
si Fondului european pentru pescuit, în scopul realizării de investitii,
procentul de garantare va fi, după caz, de 70%-100% din valoarea creditului;
c) în cazul creditelor acordate pentru cofinantarea
proiectelor din cadrul Programului SAPARD si al celor încadrate în prevederile
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 59/2006 privind asigurarea de la
bugetul de stat a cofinantării publice nerambursabile pentru proiectele de
investitii din cadrul Programului SAPARD, procentul de garantare va fi de
până la 100% din valoarea creditului.”
7. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - Sumele alocate în baza prezentei legi,
rămase neutilizate după finalizarea Programului SAPARD, precum si
cele rezultate din rambursarea creditelor garantate de fondurile de garantare
se vor utiliza în continuare pentru acordarea de garantii beneficiarilor
Fondului european agricol pentru dezvoltare rurală si Fondului european
pentru pescuit.”
Art. II. - Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbtiei
fondurilor SAPARD prin preluarea riscului de către fondurile de garantare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 610 din 14 iulie 2005,
cu modificările si completările ulterioare, precum si cu cele aduse
prin prezenta ordonantă de urgentă, se va republica după
aprobarea acesteia, dându-se textelor o nouă numerotare.
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale,
Dan Stefan Motreanu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 21 decembrie 2006.
Nr. 126.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINSTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
privind aprobarea Procedurii pentru monitorizarea pietei de certificate verzi
în temeiul art. 9 alin. (6) si (7) si al art. 11 alin.
(2) lit. i) din Legea energiei electrice nr. 318/2003,
având în vedere Referatul de aprobare întocmit de
Departamentul piată de energie si Procesul-verbal al sedintei
Comitetului de reglementare al Autoritătii Nationale de Reglementare
în Domeniul Energiei - ANRE din data de
13 decembrie 2006,
presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare
în Domeniul Energiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura pentru monitorizarea
pietei de certificate verzi, prevăzută în anexa*) care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Operatorul de transport si de sistem - Compania
Natională „Transelectrica” - S.A., operatorul pietei de certificate verzi
- Societatea Comercială „Opcom” - S.A., producătorii de energie
electrică din surse regenerabile de energie si furnizorii de energie
electrică vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Departamentul piată de energie din cadrul
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei va urmări
respectarea prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare
în Domeniul Energiei,
Nicolae Opris
Bucuresti, 13 decembrie 2006.
Nr. 38.
ANEXĂ
pentru monitorizarea pietei de certificate verzi
Cod ANRE: 38.2.307.0.00.13/12/2006
1. SCOP
Art. 1. - Prezenta procedură stabileste:
a) activitătile care trebuie întreprinse,
informatiile necesar a fi colectate pentru realizarea monitorizării pietei
de certificate verzi;
b) părtile implicate si responsabilitătile
acestora în desfăsurarea activitătii de monitorizare a pietei de
certificate verzi;
c) modalitatea de supraveghere si evaluare a pietei de
certificate verzi;
d) indicatorii semnificativi care cuantifică:
performantele pietei de certificate verzi, eficacitatea sistemului aplicat
pentru promovarea energiei electrice produse din surse regenerabile, precum si
comportamentul participantilor la această piată;
e) modul de cuantificare a impactului economic si de
mediu datorat schemei de promovare a energiei electrice produse din surse
regenerabile de energie.
2. DOMENIUL DE APLICARE
Art.2. - (1)Prezenta procedură se aplică:
a) participantilor la piata de certificate verzi;
b) Operatorului Pietei de Certificate Verzi, în calitate
de administrator al pietei de certificate verzi;
c) Operatorului de Transport si de Sistem, în calitate de
emitent al certificatelor verzi.
(2) Prezenta procedură este utilizată de ANRE
pentru:
a) organizarea activitătii de monitorizare a pietei
de certificate verzi,
b) determinarea valorilor setului de indicatori definiti
în scopul cuantificării performantelor pietei si utilizării acestora
la întocmirea raportelor anuale, precum si la fundamentarea rapoartelor necesar
a fi transmise la Comisia Europeană conform prevederilor din Directiva
2001/77/CE privind promovarea energiei electrice produse din surse regenerabile
de energie;
c) îmbunătătirea
cadrului de reglementare cu privire ta organizarea si functionarea pietei de
certificate verzi In scopul asigurării transparentei, coerentei si
cresterii atractivitătii pentru investitori.
3. DEFINITII Sl ABREVIERI
Art.3. - În întelesul prezentei Proceduri, termenii si
expresiile folosite au semnificatiile următoare:
a) Autoritatea Competentă - Autoritatea
Natională de Reglementare în Domeniul Energiei;
b) Certificat Verde - Document care atestă o
cantitate de un megawattoră de energie electrică produs din surse
regenerabile de energie. Certificatul verde se poate tranzactiona distinct de
cantitatea de energie electrică asociată acestuia, pe o piată a
contractelor bilaterale sau pe piata centralizată de certificate verzi;
c) Certificat Verde “consumat” - Certificat verde
utilizat de către un furnizor pentru a dovedi îndeplinirea cotei anuale
obligatorii; un certificat verde consumat nu mai poate fi tranzactionat pe
piata de certificate verzi;
d) Energie electrică produsă din surse
regenerabile de energie - Energia electrică produsă de centrale
care utilizează numai surse regenerabile de energie, precum si proportia
de energie electrică produsă din surse regenerabile de energie în
centrale hibride care utilizează si surse conventionale de energie,
incluzând energia electrică consumată de sistemele de stocare a
purtătorilor de energie conventională si excluzând energia
electrică obtinută din aceste sisteme;
e) Furnizor de energie electrică -
Persoană juridică, titulară a unei licente de furnizare a
energiei electrice, care asigură alimentarea cu energie electrică a
unuia sau mai multor consumatori, în baza unui contract de furnizare;
f) Operator Piată de Certificate Verzi -
Persoană juridică ce asigură tranzactionarea certificatelor
verzi si care determină preturile pe piata centralizată a
certificatelor verzi, îndeplinind functiile prevăzute în Regulamentul de
organizare si functionare a Pietei de Certificate Verzi; Operatorul Pietei de
Certificate Verzi este S.C. OPCOM SA;
g) Operator de Transport si de Sistem -
Persoană juridică, titulară de licentă pentru transportul
energiei electrice si servicii de sistem. Operatorul de Transport si de Sistem
este CN Transelectrica SA;
h) Participant la piata de certificate verzi - Producătorii
de E-SRE, furnizorii de energie electrică si consumatorii de energie
electrică care doresc să cumpere certificate verzi;.
i) Piată centralizată de certificate verzi -
Cadrul de desfăsurare a tranzactiilor cu certificate verzi între
participantii ia piată, organizat si administrat de S.C. OPCOM SA, pe baza
unor reguli specifice;
j) Piată a contractelor bilaterale de certificate
verzi - Totalitatea contractelor bilaterale negociate între
producătorii de energie electrică din surse regenerabile si
furnizorii de energie electrică pentru vânzarea / cumpărarea de
certificate verzi;
k) Pret de închidere al pietei centralizate de
certificate verzi - Pretul la care sunt încheiate tranzactiile pe piata
centralizată de certificate verzi, în Luna de Tranzactionare;
l)
Producător de energie
electrică produsă din surse regenerabile de energie - Persoană juridică, titulară a unei
licente de producere a energiei electrice în centrale care utilizează
surse regenerabile de energie;
m) Sistem de cote obligatorii - Mecanism de
promovare a producerii de energie electrică din surse regenerabile de
energie, prin achizitia de către furnizori a unor cote obligatorii de
energie electrică produsă din aceste surse în vederea vânzării
către consumatorii deserviti;
n) Surse regenerabile de energie - Surse de
energie nefosile, cum sunt: vântul, soarele, apele geotermale, valurile,
mareele, hidroenergia, biomasa, gazul de fermentare a deseurilor denumit gazul
de depozit, gazul de fermentare a nămolurilor din instalatiile de epurare
a apelor uzate si biogazui;
o) Tranzactionare de certificate verzi - Comercializare
a certificatelor verzi prin trecerea acestora din contul vânzătorului în
contul cumpărătorului la pretul de închidere al pietei centralizate
de certificate verzi sau la pretul negociat în contracte bilaterale de
certificate verzi; Toate tranzactiile de certificate verzi sunt înregistrate în
Registrul certificatelor verzi administrat de S.C. OPCOM SA.
Art.4. - Abrevierile utilizate în cadrul prezentului
regulament au următoarele semnificatii:
a. ANRE - Autoritatea Competentă
b. CV-Certificat Verde
c. E-SRE - Energie electrică produsă din
surse regenerabile de energie
d. OPCV - Operatorul Pietei de Certificate Verzi
e. OTS - Operatorul de Transport si de Sistem
f. PIPCCV - Pret de închidere al pietei
centralizate de certificate verzi
g. PCCV - Piata centralizată de certificate
verzi
h. PCV- Piata de Certificate Verzi
i. SRE - Surse regenerabile de energie
4. DOCUMENTE DE REFERINTĂ
Art.5. - Prezentul regulament are la bază
prevederile următoarelor documente de referintă:
a) Legea energiei electrice, nr. 318/2003;
b) Hotărârea Guvernului nr. 443/2003 privind
promovarea productiei de energie electrică din surse regenerabile de
energie;
c) Hotărârea Guvernului nr. 1892/2004 privind
stabilirea sistemului de promovare a energiei electrice produsă din surse
regenerabile de energie;
d) Hotărârea Guvernului nr. 958/2005 pentru
modificarea Hotărârii Guvernului nr. 443/2003 privind promovarea
productiei de energie din surse regenerabile si pentru modificarea si
completarea Hotărârii Guvernului nr. 1892/2004 pentru stabilirea
sistemului de promovare a producerii energiei electrice din surse regenerabile
de energie;
e) Ordinul presedintelui ANRE nr. 22/2006 de aprobare a
Regulamentului de organizare si functionare a pietei de certificate verzi;
f) Ordinul presedintelui ANRE nr. 45/2005 de aprobare a
Procedurii de alocare a sumelor de bani rezultate din neîndeplinirea de
către furnizorii de energie electrică a cotelor obligatorii de
achizitie de certificate verzi.
5. OBIECTIVELE MONITORIZĂRII PIETEI DE CERTIFICATE
VERZI
Art.6. - Activitatea de monitorizare a pietei de
certificate verzi este desfăsurată de către ANRE în conformitate
cu prevederile Regulamentului de organizare si functionare a pietei de
certificate verzi, aprobat prin Ordinul presedintelui ANRE nr. 22/2006 si cu
respectarea prevederilor prezentei proceduri.
Art.7. - În cadrul activitătilorde monitorizare a
pietei de CV, ANRE urmăreste:
a) respectarea prevederilor reglementărilor în
vigoare de către toti participantii la piată si de către
operatorii economici cu responsabilităti în organizarea si functionarea
acestei piete, respectiv OTS si OPCV;
b) încadrarea pretului de tranzactionare a CV între
valoarea minimă si maximă legal stabilite pentru un CV;
c) identificarea eventualelor cazuri de comportament
anticoncurential sau a oricăror alte cazuri de comportament inadecvat al
participantilor la piata de CV;
d) identificarea eventualelor disfunctionalităti pe
piata de certificate verzi;
e) stabilirea impactului economic si de mediu datorat
promovării E-SRE;
f) îndeplinirea tintei nationale în ce priveste ponderea
E-SRE în consumul national brut de energie electrică;
g) modul de îndeplinire de către furnizori a cotelor
anuale obligatorii de achizitie de CV, stabilite conform prevederilor legale;
h) sesizarea, după caz, a Consiliului Concurentei
sau aplicarea sanctiunilor prevăzute de lege în cazul nerespectării
prevederilor reglementărilor în vigoare;
i) stabilirea gradului de valorificare a potentialului de
SRE disponibil în orizontul de prognoză stabilit
pentru fiecare tip de SRE; j) realizarea de comparatii
internationale privind rezultatele promovării E-SRE.
Art.8. - în vederea îndeplinirii obiectivelor mentionate
la art. 7, ANRE:
a) colectează, analizează si diseminează
informatiile relevante privind dezvoltarea si functionarea pietei de CV;
b) defineste indicatori care cuantifică eficienta
sistemului adoptat pentru promovarea E-SRE, eficienta functionării pietei
de CV monitorizate, structura/concentrarea pietei si comportamentul
participantilor pe această piată;
c) urmăreste evolutia în timp a indicatorilor
definiti;
d) întocmeste si face public raportul anual privind
functionarea pietei de CV;
e) constituie un fond de date necesar elaborării de
analize privind promovarea E-SRE.
6. INFORMATIILE NECESARE ACTIVITĂTII DE MONITORIZARE
Art.9. - (1) Monitorizarea pietei de CV se
realizează în cadrul Serviciului de Strategii energetice, promovarea
surselor regenerabile si a cogenerării din cadrul ANRE pe baza
informatiilor transmise pe suport hârtie si în format electronic de către:
producătorii de E-SRE, furnizorii de energie electrică pentru
consumatorii finali, OPCV si OTS, în formatul specificat în machetele din
anexele1-4.
(2) Informatiile cuprinse în machetele din anexele 1- 2
se transmit anual de către participantii la piata de CV până în
ultima zi lucrătoare a lunii februarie din anul următor, iar
informatiile cuprinse în machetele din anexele 3 si 4 se transmit lunar de
către OPCV si OTS până în data de 25 ale lunii curente pentru luna
precedentă.
Art. 10. - (1) Informatiile transmise de
producătorii de E-SRE, conform machetei prezentată în anexa 1, se
referă la E-SRE produsă, la numărul de CV detinute, primite
lunar si vândute pe contracte bilaterale si/sau pe PCCV, precum si preturile
obtinute pe cele două piete de CV;
(2) Informatiile transmise de furnizorii de energie
electrică, conform machetei prezentată în anexa 2, se referă la
energia electrică furnizată consumatorilor finali atât prin
intermediul retelelor electrice de transport/distributie cât si consumatorilor
racordati direct la barele centralelor (caz specific producătorilor care
sunt si furnizori), numărul de CV detinute/consumate, precum si a celor
achizitionate prin contracte bilaterale si/sau de pe PCCV;
(3) Informatiile transmise de OPCV, conform machetelor
prezentate în anexele 3.1-3.4, se referă la participantii înregistrati la
piata de CV, ofertele de vânzare/cumpărare înregistrate, numărul de
CV tranzactionate pe PCCV, pretul de închidere al PCCV;
(4) Informatiile transmise de OTS, conform machetei
prezentată în anexa 4, se referă la lista CV emise
producătorilor de E-SRE, cu specificarea tipurilor de SRE si a codurilor
CV emise în contul producătorilor;
Art.l 1. - Datele transmise de producătorii de E-SRE
constituie si baza de calcul pentru determinarea sumelor de bani ce revin
acestora în conformitate cu Procedura de alocare a sumelor de bani rezultate
din neîndeplinirea de furnizorii de energie electrică a cotelor
obligatorii de achizipe de CV.
Art. 12. - Datele transmise de furnizorii de energie
electrică privind energia electrică furnizată consumatorilor
finali constituie baza de calcul pentru determinarea gradului de îndeplinire a
cotei anuale obligatorii, respectiv pentru stabilirea sumelor de bani datorate
în cazul neîndeplinirii cotei anuale obligatorii de achizitie de CV.
Art. 13. - ANRE poate face publice informatii privind
functionarea pietei de CV în formă agregată, cu păstrarea
confidentialitătii datelor privind activitătile comerciale sau
financiare a căror publicare aduce atingere principiului concurentei
loiale, potrivit legii. Informatiile cu caracter confidential a căror
publicare aduce atingere principiului concurentei loiale se stabilesc de ANRE,
la propunerea producătorilor de E-SRE si a furnizorilor de energie
electrică.
Art. 14. - Furnizorii de informatii necesare ANRE pentru
monitorizarea pietei de CV sunt obligati să asigure accesul permanent al
ANRE la toate informatiile necesare.
Art. 15. - Machetele de culegere a datelor se revizuiesc
ori de câte ori este necesar pentru a reflecta prevederile cadrului legal si de
reglementare în vigoare.
7. EVALUAREA MODULUI DE FUNCTIONARE A PIETEI DE CV
Art. 16. - Modul de functionare, precum si evaluarea
performantelor pietei de CV din România se realizează prin intermediul
unui set de indicatori, care tin seama si de practica internatională în
domeniu.
Art. 17. - ANRE,
în cadrul activitătii de monitorizare a pietei de CV, urmăreste o
serie de indicatori ce rezultă în mod direct din informatiile continute în
machetele transmise ANRE conform precizărilor de la art. 8, 9, si anume
cresteri anuale, fată de anul de referintă 2005, ale:
a) productiei de E-SRE care beneficiază de sistemul
de promovare;
b) puterii instalate în capacitătile de producere a
E-SRE;
c) numărului de CV emise, pe total si pe tipuri de
SRE;
d) pretului de închidere al PCCV;
e) preturilor de tranzactionare a CV pe piata
contractelor bilaterale de CV;
f) numărului de participanti pe piata de CV,
respectiv pe piata contractelor bilaterale de CV si pe PCCV;
g) numărului de CV tranzactionate prin contracte
bilaterale;
h) numărului de CV ofertate/tranzactionate pe PCCV;
i) numărului de CV consumate;
j) numărului de CV achizitionate de furnizori si
păstrate de acestia pentru îndeplinirea cotei obligatorii
aferentă anului/anilor următori; k)
numărului de CV primite de producători si neofertate pe piata de CV.
Art. 18. - Prin prelucrarea informatiilor continute în
machetele transmise conform precizărilor de la art. 8, 9, ANRE
detemină un set de indicatori semnificativi pentru evaluarea
dezvoltării si functionării pietei de CV, a modului de realizare a
tintei nationale asumate de România, a impactului economic si de mediu a
sistemului de promovare a E-SRE si anume:
a) gradul de îndeplinire a cotei anuale obligatorii de
achizitie de CV;
b) gradul de valorificare a CV emise;
c) gradul de ofertare a CV emise;
d) efortul financiar pentru promovarea E-SRE;
e) gradul de realizare a prognozelor productiei de E-SRE
elaborate de producători;
f) factorul de capacitate aferent unitătilor de
producere a E-SRE;
g) cresterea pretului energiei electrice ca urmare a
promovării E-SRE;
h) emisia de CO2 evitată ca urmare a promovării
E-SRE;
i) eficacitatea valorificării productiei potentiale
de SRE;
j) cota de piată a participantilor la piata
centralizată de CV; k) Indicatorul Hirschman-Herfindahl.
7.1. Gradul de îndeplinire a cotei anuale obligatorii de
achizitie de CV
Art.
19. - În perioada 2005 - 2007, în prima decadă a lunii decembrie a
fiecărui an ANRE determină gradul real de îndeplinire a cotei anuale
la nivel national cu formula:
Gq r = (Ecvo/EE)*100 [%], (1)
în care:
Gq r [%] este
gradul real de îndeplinire a cotei anuale la nivel national;
Ecvo [MWh] este
energia electrică aferentă CV ofertate spre tranzactionare pe PCV de
producătorii de E-SRE în anul de analiză, inclusiv CV achizitionate
de furnizorii de energie electrică în anii precedenti si neconsumate;
EE[MWh] este
consumul intern de energie electrică al României în anul de analiză.
Art.20. - (1) Indicatorul gradul de îndeplinire a cotei
anuale obligatorii pentru furnizorul / de energie electrică se
determină cu formula:
Gqi = (CVCi/(Q*EEi)*100
[%], (2)
în
care:
Gqi [%] este gradul de îndeplinire a cotei anuale obligatorii
pentru furnizorul i;
CVCi [MWh] este
energia electrică aferentă certificatelor verzi achizitionate de
furnizorul /în anul de analiză, celor achizitionate în anii precedenti,
neconsumate si prevăzute a fi consumate în anul de analiză,
Q
este cota anuală obligatorie de achizitie de certificate verzi legal
stabilită pentru anul de analiză,
EEi [MWh] este energia electrică funizată consumatorilor
finali de furnizorul /în anul de analiză.
(2) Pentru perioada 2005 - 2007, valoarea Q din formula
de la alin (1) este egală cu valoarea GQr determinată
conform prevederilor art. 19.
(3) Gradul de îndeplinire a cotei anuale obligatorii
pentru fiecare furnizor de energie electrică reflectă modul în care
furnizorii de energie electrică răspund în fiecare an cerintei legale
referitoare la obligativitatea de a achizitiona un anumit număr de CV.
7.2. Gradul de valorificare a CV emise
Art.21. - (1) Indicatorul gradul de valorificare a CV
emise se determină cu formula:
GV = (CVCo/CVE)*100
[%], (3)
în care:
GV [%] este gradul
de valorificare a CV emise,
CVCo este
numărul de CV consumate din cele emise în anul de analiză,
CVE este
numărul de CV emise în anul de analiză.
(2) Determinarea gradului de valorificare a CV emise este
utilă în vederea stabilirii momentului deschiderii pietei de CV, astfel
încât producătorii de E-SRE să poată vinde CV si alte piete
decât cea natională.
7.3. Gradul de ofertare a CV emise
Art.22. - (1) Indicatorul gradul de ofertare a CV se
determină cu formula:
No= (CVO/CVE)*100 [%], (4)
în care:
No [%] este gradul de ofertare a CV,
CVO este
numărul de CV emise si ofertate spre tranzactionare de producătorii
de E-SRE în anul de analiză,
CVE este numărul de CV emise în anul de
analiză.
(2) Gradul de ofertare a CV emise este un indicator ce
furnizează informatii cu privire la dimensionarea corectă a
sistemului de sprijin a E-SRE.
7.4. Efortul financiar pentru promovarea E-SRE
Art.23.
- (1) Indicatorul efortul financiar pentru promovarea E-SRE se determină
cu formula:
EFE-sre = Σ
CVTCi * PIPCCVi+ Σ CVTBj *PCBCVj [lei],
(5)
în care:
EFE-sre [lei] este
efortul financiar anual pentru promovarea E-SRE,
CVTCi este numărul de CV tranzactionate pe PCCV în luna /
a anului de analiză,
PIPCCVi [lei/CV] este pretul de închidere al PCCV în luna / a
anului de analiză,
CVTBj este numărul de CV
tranzactionate prin contractul j în anul de analiză,
PCBCVj [lei/CV]
este pretul negociat din contractul bilateral j la care se
tranzactionează CV în anul de analiză.
(2) Indicatorul EFE-sre cuantifică efortul
financiar anual necesar la nivel national pentru promovarea E-SRE.
7.5. Gradul de realizare a prognozelor productiei de
E-SRE elaborate de producători
Art.24. - (1) Indicatorul gradul de realizare a
prognozelor productiei de E-SRE elaborate de producători se determină
cu formula:
GRPE-sre = |
Σ |
Σ |
PRE-sre, i ,j/ |
Σ |
Σ |
PRE-sre, i ,j/ |
* 100 |
[%] |
i |
j |
i |
j |
unde:
GRPE-sre [%] este gradul de realizare a prognozei productiei de
E-SRE;
PRE-sre, i ,j [MWh] este prognoza
productiei de E-SRE din sursa regenerabilă de energie i în luna j;
PRE-sre, i ,j [MWh] este productia de
E-SRE din sursa regenerabilă de energie i în luna j.
(2) Indicatorul gradul de realizare a prognozelor
productiei de E-SRE se utilizează pentru cuantificarea calitătii
prognozelor de E-SRE elaborate de către producători; indicatorul
poate fi calculat separat pentru fiecare tip de SRE, precum si pentru fiecare
producător.
7.6. Factorul de capacitate aferent unitătilor de
producere a E-SRE
Art.25. - (1) Indicatorul factorul de capacitate aferent
unitătilor de producere a E-SRE se determină pentru anul de
analiză cu formula:
FCE/sre,i = |
Σ
|
PE-sre, i ,j/ |
Σ |
PIE-sre, i ,j/ |
[ore] |
(7) |
j |
j |
unde:
FCE/sre,i este
factorul de capacitate pentru sursa regenerabilă de energie i;
PE-sre, i ,j [MWh] este productia de
E-SRE din sursa regenerabilă i a producătorului j;
PIE-sre, i ,j [MW] esie puterea
instalată în unităti de producere de E-SRE din sursa
regenerabilă i a producătorului j.
(2) Indicatorul factorul de capacitate este necesar pentru
determinarea numărului de ore de functionare a unitătilor de
producere a E-SRE, functie de tipul SRE utilizate.
7.7. Cresterea pretului energiei electrice ca urmare a
promovării E-SRE
Art.26. - (1) Indicatorul cresterea pretului energiei
electrice ca urmare a promovării E-SRE se determină cu formula:
CPEE E-sre =EFesre/EE
[lei/MWh], (8)
unde:
CPEE E-sre [lei/MWh] este
cresterea pretului energiei electrice ca urmare a promovării E-SRE;
EFesre [lei] este
efortul financiar pentru promovarea E-SRE în anul de analiză, determinat
cu formula (5);
EE [MWh] este
consumul intern de energie electrică în anul de analiză.
(2) Indicatorul CPEE
E-sre cuantifică
cu cât creste în anul de analiză pretul energiei electrice la consumatorul
final ca urmare a promovării E-SRE.
7.8. Emisia de CO2 evitată ca urmare a
promovării E-SRE
Art.27. - (1) Indicatorul emisia de CO2 evitată ca
urmare a promovării E-SRE se determină cu formula:
EC0 ev = FEco2*Ee-sre [toneC02],
(9)
unde:
EC0 ev [tone
CO2] este emisia de CO2 evitată;
FEco2 [tone CO2/MWh] este factorul de emisie specifică de CO2 la nivelul
României;
Ee-sre [MWh] este
energia electrică produsă din surse regenerabile de energie în anul
de analiză.
(2) Indicatorul ECO2 ev cuantifică
efectele pozitive ale promovării E-SRE asupra mediului înconjurător,
respectiv neproducerea de emisii de CO2 fată de cazul în care
aceeasi energie electrică ar fi fost produsă din combustibili
conventionali.
7.9. Eficacitatea valorificării productiei
potentiale de SRE
Art.28. - (1) Indicatorul eficacitatea valorificării
productiei potentiale de SRE se determină cu formula:
Etin = PGin -
PGin – 1/PPOTi - PGin –
1 * 100 [%], (10)
în care:
Etin [%] este eficacitatea valorificării productiei
potentiale din sursa regenerabilă de energie i;
PGin [MWh] este productia de E-SRE în anul n din sursa
regenerabilă de energie i;
PPOTi - PGin – 1 [MWh]
este diferenta dintre productia
potentială de E-SRE în anul tintă si cea realizată în anul n-1
din sursa regenerabilă de energie i;
(2) Indicatorul eficacitatea valorificării
productiei potentiale de SRE reprezintă raportul dintre E-SRE produsă
la nivelul unui an comparativ cu potentialul posibil de utilizat la nivelul
unui an tintă (ex. 2020) si reflectă eficacitatea sistemului de
promovare adoptat pentru fiecare tip de sursă regenerabilă de
energie.
7.10. Cota de piată a participantilor la piata
centralizată de CV
Art.29. - (1) Indicatorul cota de piată a
participantilor la PCCV se determină cu formula:
Ci=(CVTi/NTcv)*100 [%], (11)
în care: Ci [%] este cota de piată
a participantilor la PCCV,
CVTi este numărul de CV tranzactionate pe PCCV de
participantul / în anul de analiză,
NTcv este
numărul total de CV tranzactionate pe PCCV în anul de analiză.
(2) Prin calcularea cotelor de piată ale participantilor
la PCCV se poate evalua nivelul de concurentă pe această piată
si se crează premisele definirii unor noi indicatori de structură,
respectiv de concentrare a PCCV, necesari în conditiile unei cresteri
însemnate a volumului tranzactiilor pe PCCV.
7.11. Indicatorul Hirschman-Herfindahl (HHI)
Art.30.
- Indicatorul HHI se calculează prin însumarea pătratelor cotelor de
piată ale participantilor.respectiv cu formula:
|
N |
|
|
HHI = |
Σ
|
[Cj x
100]2 |
(12) |
|
j=1 |
|
|
în care Cj [%]
reprezintă cota de piată a participantului j calculată cu
formula (11),
Art.31. - Indicatorul HHI cuantifică gradul de
concentrare a unei piete, valorile inregistrate având următoarele
semnificatii:
a) dacă HHI tinde la 0 piata este perfect
concurentă;
b) dacă HHI<1000 piata este neconcentrată;
c) dacă 1000<HHI<1800 piata este moderat
concentrată;
d) dacă HHI>1800 piata este excesiv
concentrată;
e) dacă HHI=10000 monopol.
8. REZULTATELE ACTIVITĂTII DE MONITORIZARE.
DISEMINAREA INFORMATILOR
Art.32.
- Rezultatele activitătii de monitorizare sunt sintetizate în raportul
anual întocmit si publicat de ANRE pe pagina sa de Internet si care contine cel
putin informatii referitoare la:
a) cadrul legislativ în domeniul promovării surselor
regenerabile, cu accent pe noutătile legislative/de reglementare care au
apărut în anul de analiză;
b) modul de sustinere a E-SRE în alte state europene, cu
accent pe elementele de noutate care au apărut în anul de analiză;
c) evolutia pietei de CV, cu evidentierea în principal a
evolutiei numărului de CV tranzactionate, evolutiei preturilor de
tranzactionare pe cele două piete de CV, evolutiei numărului de
participanti;
d) evolutia indicatorilor definiti pentru piata de CV;
e) modul de îndeplinire a cotelor anuale obligatorii
stabilite pentru fiecare furnizor de energie electrică în parte.
Art.33. - Pe lângă raportul anual mentionat la art.
32, ori de câte ori este cazul, ANRE întocmeste rapoarte, analize sau
informări care includ, după caz:
a) evaluări cu privire la performantele pietei de
CV;
b) influenta promovării E-SRE asupra pretului
energiei electrice la consumatorii finali;
c) identificarea cazurilor de functionare inadecvată
a PCV si a cauzelor posibile care le-au provocat;
d) solutii posibile pentru remedierea abaterilor
constatate;
e) analiza cazurilor de comportament anormal, inadecvat
sau anticoncurential al participantilor la piată.
Art.34. - Solutiile mentionate la art. 33, lit.d) includ,
după caz:
a) propuneri de modificare a Regulamentului de organizare
si functionare a pietei de CV sau a procedurilor conexe;
b) propuneri de sanctionare a participantilor la piata de
CV al căror comportament a fost sesizat ca inadecvat.
9. RAPORTĂRI LA COMISIA EUROPEANA
Art.35. - (1) În conformitate cu prevederile art. 3(2),
3(3) si 5(5) ale Directivei 2001/77/CE privind promovarea E-SRE, România în
calitate de Stat membru ale Uniunii Europene are obligatia de a face
raportări periodice la Comisia Europeană privind rezultatele obtinute
în acest domeniu;
(2) Informatiile rezultate din monitorizarea PCV vor sta
la baza raportărilor pe care România le va face la Comisia Europeană,
respectiv:
a) pentru prima dată în 2007 si apoi la fiecare
cinci ani, un raport continând informatii privind tinta natională
stabilită pentru următorii zece ani, definită ca procent de
E-SRE din consumul brut de energie electrică;
b) pentru prima dată în 2007 si apoi la fiecare doi
ani, un raport continând analiza gradului de îndeplinire a tintei nationale
luând în considerare factorii climatici care pot afecta realizarea tintei si
informatii privind garantarea originii E-SRE, respectiv baza legală,
criteriile de emitere, transferul si utilizarea garantiilor de origine pentru
E-SRE.
10. DISPOZITII FINALE
Art.36. - Participantii la PCV care tranzactionează
CV prin contracte bilaterale, inclusiv producătorii de E-SRE care sunt si
furnizori de energie electrică si care utilizează CV proprii pentru
îndeplinirea cotei anuale obligatorii, au obligatia de a se înscrie la OPCV ca
participanti la PCV si de a transmite datele necesare actualizării
Registrului de CV în conformitate cu prevederile unei proceduri specifice
elaborată de OPCV si avizată de ANRE.
Art.37. - Nerespectarea prevederilor prezentei proceduri atrage
după sine sanctionarea conform prevederilor reglementărilor în
vigoare în domeniul energiei electrice.
ANEXA Nr.1
la procedură
Anul:
Producător:
Centrala |
Operator de distributie* |
Luna de tranzactionare pentru anul de
analiza |
Energie electrica livrata în retea |
Număr de CV primite de la OTS |
CV vândute |
Număr de CV detinute la sfârsitul lunii** |
|||||
contracte bilaterale |
plata centralizata |
||||||||||
prognozata |
realizata |
Nr. Contract |
Cantitate |
Pret |
Cantitate
|
Pret |
|||||
[MWh) |
[MWh] |
[buc] |
|
[buc] |
[lei/CV] |
(buc] |
[lei/CV] |
[buc] |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|
Februarie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Martie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ianuarie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Se va completa cu denumirea operatorului de distributie la care sunt
racordate instalatiile de producere a E-SRE.
** Inclusiv CV ramase netranzactionate din ani precedenti.
Data |
Director |
ANEXA Nr. 2
la procedură
Anul:
Furnizor:
1. DATE PRIVIND ENERGIA ELECTRICA FURNIZATA CONSUMATORILOR FINALI SI CV
ACHIZITIONATE
Luna |
Energia electrica furnizata eonaumatorilor finali |
din care: |
CV achizitionate pentru anul de analiza |
Număr de CV vândute prin contracte bilataltor furnizori |
Număr de CV detinute la sfârsitul lunii |
||||||
din retele electrice de transport/distributie |
consumatori alimentati la barele centralei |
Luna de tranzactionare pentru anul de analiza |
contracte bilaterale |
plata centralizata |
|||||||
Nr. Contract |
Cantitate |
Pret |
Cantitate |
Pret |
|||||||
|
(MWh] |
[MWh] |
[MWh] |
|
|
[buc] |
[lei/MWh] |
[buc] |
(lei/MWh] |
[buc] |
[buc] |
0 |
1 |
2 |
3 |
|
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Ianuarie |
|
|
|
Februarie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Februarie |
|
|
|
Martie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Decembrie |
|
|
|
Ianuarie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. DATE PRIVIND CV CONSUMATE
Număr de CV consumate |
Total |
|
din care: |
|
|
reportate din anii precedenti |
|
|
achizitionate in anul de raportare |
|
|
transferate din contul producătorului in contul
furnizorului * |
|
|
Pret CV transferate din contul producătorului In
contul furnizorului [M/MWh] *: |
|
* Se completează numai de furnizorul de energie electrica care sunt si
producători de E-SRE care au primit certificate verzi si le utilizeaza
pentru indeplinirea propriei cote anuale obligatorie.
Data |
Director |
la procedură
LUNA:
ANUL:
Nr. Crt. |
Nume Participant |
Data înscriere la Piata de Certificate Verzi |
Adresa, Tel., Fax. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nota: În tabel se vor evidentia prin scriere cu o alta
culoare furnizorii de energie electrică înscrisi la plata de certificate verzi
în luna de raportare.
Data |
Director General |
ANEXA Nr. 3.2
la procedură
LUNA:
ANUL:
Nr. Crt. |
Nume Participant |
Data înscriere la Piata de Certificate Verzi |
Adresa, Tel., Fax. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nota: În tabel se vor evidentia prin scriere cu o alta
culoare furnizorii de energie electrică inscrisi la plata de certificate verzi
în luna de raportare.
Data |
Director General |
ANEXA Nr. 3.3
la procedură
LUNA:
ANUL:
Nr.Crt |
Nume Participant |
Tip Oferta |
Nr. CV ofertate |
|
|
Cumpărare |
|
|
|
Cumpărare |
|
|
|
Cumpărare |
|
|
|
Cumpărare |
|
|
|
Cumpărare |
|
|
|
Cumpărare |
|
|
|
Cumpărare |
|
|
|
Vânzare |
|
|
|
Vânzare |
|
|
|
Vânzare |
|
|
|
Vânzare |
|
|
|
Vânzare |
|
|
|
Vânzare |
|
|
|
Vânzare |
|
Data |
Director General |
ANEXA Nr. 3.4
la procedură
LUNA:
ANUL:
REZULTATELE TRANZACTIONĂRILOR PE PIATA CENTRALIZATA DE CV
PIPCV: |
lei/CV |
NrCVtranzactionate: |
buc. |
Nr.Crt |
Vânzător |
Număr de CV vândute |
|
Nr.Crt |
Cumpărător |
Număr de CV cumpărate |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL CV vândute |
|
|
TOTAL CV cumpărata |
|
Data |
Director General |
ANEXA Nr. 4
la procedură
Anul:
Luna:
Nr.crt. |
Denumire producător E-SRE |
Tip E-SRE |
Cod CV emise |
Cod CV retrase |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL |
|
|
|
Data |
Director |