MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
Anul 174 (XVIII) - Nr.
1035 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 28 decembrie 2006
1.857. - Hotărâre pentru modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.088/2006 privind înfiintarea Centrului Cultural „Sala Palatului”
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
42. - Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale de
Reglementare în Domeniul Energiei pentru aprobarea Metodologiei de stabilire a
tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice
43.
- Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei privind aprobarea tarifelor medii pentru serviciile de
transport, de sistem, a tarifului pentru serviciile prestate de operatorul
comercial participantilor la piata angro de energie electrică si a
tarifelor zonale aferente serviciului de transport, practicate de operatorii
economici din cadrul sectorului energiei electrice
44. - Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei pentru aprobarea Contractului-cadru pentru prestarea serviciului de transport, a serviciilor de sistem si serviciilor prestate de operatorul comercial participantilor la piata angro de energie electrică, între Compania Natională de Transport al Energiei Electrice „Transelectrica” - S.A. si [client]
9.250.
- Ordin al vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare
Fiscală pentru aprobarea Normelor privind functionarea Laboratorului vamal
central si modalitatea de efectuare a analizelor
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI SI ALE COMISIEI NATIONALE A VALORILOR MOBILIARE
18/115. - Ordin pentru aprobarea Regulamentului Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate si al pozitiilor din securitizare
19/116.
- Ordin pentru aprobarea Regulamentului Băncii Nationale a României si
al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 22/27/2006 privind adecvarea
capitalului institutiilor de credit si al firmelor de investitii
20/117. - Ordin pentru aprobarea Regulamentului Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 23/28/2006 privind criteriile tehnice referitoare la organizarea si tratamentul riscurilor, precum si criteriile tehnice utilizate de autoritătile competente pentru verificarea si evaluarea acestora
21/118.
- Ordin pentru aprobarea Regulamentului Băncii Nationale a României si
al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 24/29/2006 privind determinarea
cerintelor minime de capital ale institutiilor de credit si ale firmelor de
investitii pentru riscul operational
22/119. - Ordin pentru aprobarea Regulamentului Băncii Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 25/30/2006 privind cerintele de publicare pentru institutiile de credit si firmele de investitii
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea si
completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.088/2006 privind înfiintarea
Centrului
Cultural „Sala Palatului”
În
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, al art. 5 alin. (5)
din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de
cheltuieli pentru autoritătile administratiei publice si institutiile
publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu
modificările si completările ulterioare, al art. 65 si
următoarele din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările si
completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Articol
unic. - Hotărârea Guvernului nr. 1.088/2006 privind înfiintarea
Centrului Cultural „Sala Palatului”, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 731 din 28 august 2006, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică si se completează după
cum urmează:
1. La articolul 4, alineatul (5) se abrogă.
2.
După articolul 4 se introduce un nou articol, articolul 41, cu
următorul cuprins:
„Art. 41.
- (1) Pentru desfăsurarea activitătilor specifice, Centrul are în
dotare două autovehicule pentru transport de marfă si 3 autoturisme,
fiecare având un consum mediu lunar de carburanti de 300 litri.
(2)
Predarea-preluarea autoturismelor prevăzute la alin. (1) se face pe
bază de protocol încheiat între părtile interesate, până la data
de 30 decembrie 2006.”
3. Articolul
8 va avea următorul cuprins:
„Art.
8. - Predarea-preluarea imobilelor prevăzute la art. 1 alin. (2), a
bunurilor si dotărilor aferente acestor imobile se va face pe bază de
protocol încheiat între părtile interesate, până la data de 30
decembrie 2006.”
4. Articolul
11 va avea următorul cuprins:
„Art.
11. - Anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 78/2005 privind organizarea
si functionarea Ministerului Culturii si Cultelor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 137 din 15 februarie 2005, cu
modificările si completările ulterioare, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. La
punctul II „Organe de specialitate ale administratiei publice centrale si institutii
publice finantate din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de
stat”, după numărul curent 37 se introduce numărul curent 371
cu următorul cuprins:
«371.
Centrul Cultural „Sala
Palatului” |
Venituri proprii si subventii
acordate de la bugetul de stat» |
2. La
punctul II, nota va avea următorul cuprins: «NOTĂ: Unitătile mentionate la
nr. crt. 4-51 pot utiliza un număr maxim de 6.260 de posturi.»“
5. Articolul
12 va avea următorul cuprins:
„Art.
12. - (1) La data preluării imobilelor, potrivit art. 8, Sucursala «Sala
Palatului», unitate fără personalitate juridică aflată în administrarea
Regiei Autonome «Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat», se
desfiintează. Până la data desfiintării, cheltuielile cu
utilitătile aferente imobilelor prevăzute la art. 1 alin. (2)
rămân în sarcina Regiei Autonome «Administratia Patrimoniului Protocolului
de Stat», prin Sucursala «Sala Palatului».
(2)
Personalul Sucursalei «Sala Palatului» va fi redistribuit în cadrul Regiei
Autonome «Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat».”
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul culturii si cultelor,
Adrian Iorgulescu
Ministrul delegat pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Radu Stroe
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 21 decembrie
2006.
Nr. 1.857.
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA
NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
pentru aprobarea
Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice
În temeiul
art. 9 alin. (2), (6) si (7), al art. 11 alin. (1) si alin. (2) lit. a), c) si
i), al art. 53 lit. c), al art. 56 alin. (1) si al art. 58 alin. (3) din Legea
energiei electrice nr. 318/2003, având în vedere referatul de aprobare întocmit de
Departamentul preturi si tarife, în conformitate cu prevederile Procesului-verbal
al sedintei Comitetului de reglementare al Autoritătii Nationale de
Reglementare în Domeniul Energiei din data de 20 decembrie 2006,
presedintele
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de stabilire a tarifelor pentru
serviciul de transport al energiei electrice, prevăzută în anexa*)
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Compania Natională „Transelectrica” - S.A. si participantii
la piata de energie electrică vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 3. - Departamentele de specialitate din cadrul Autoritătii
Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmări respectarea
prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, si
intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
Art. 5. - La intrarea în
vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul presedintelui Autoritătii
Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 30/2004 privind aprobarea
Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de transport al energiei
electrice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
1.092 din 24 noiembrie 2004, cu modificările ulterioare.
Presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul
Energiei,
Nicolae Opris
Bucuresti, 20 decembrie
2006.
Nr. 42.
ANEXĂ
METODOLOGIA
DE STABILIRE A TAMFELOR PENTRU SERVICIUL DE TRANSPORT AL ENERGIEI ELECTRICE
1. SCOP
Art 1. Prezenta metodologie stabileste modul de determinare a veniturilor si de
calcul al tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice.
Art. 2. Venitul reglementat pentru serviciul de transport se determină prin
utilizarea unei metodologii de tip venit plafon.
Art 3. Aplicarea acestui tip de reglementare stimulativă asigură:
a) o
alocare echitabilă, între operatorul de transport si de sistem si clientii
serviciului de transport, a câstigurilor rezultate prin cresterea eficientei peste
limitele stabilite de autoritatea competentă;
b)
functionarea eficientă a companiei de transport;
c)
prevenirea obtinerii de către operatorul de transport si de sistem a
oricăror avantaje posibile cauzate de pozitia de monopol;
d)
promovarea investitiilor eficiente în reteaua de transport;
e)
promovarea unor practici de mentenantă si exploatare eficiente;
f)
folosirea eficientă a infrastructurii existente;
g)
îmbunătătirea continuă a calitătii serviciului de
transport;
h)
viabilitatea financiară a companiei de transport;
i)
informarea publică si transparentă privind procesul de reglementare.
2. DOMENIU DE APUCARE
Art. 4.
Metodologia este utilizată de operatorul de
transport si de sistem, pentru calculul veniturilor reglementate si al
tarifelor de transport din cadrul unei perioade de reglementare.
Art 5. Tarifele de transport se aplică tuturor clientilor serviciului de
transport.
3.
DEFINITII ŞI ABREVIERI
Art. 6. Termenii din prezenta
metodologie au semnificatiile următoare:
Bază reglementată a
activelor (BAR) |
Valoare netă
contabilă a activelor imobilizate, corporale si necorporale,
recunoscută de autoritatea competentă si necesară
desfăsurării activitătii reglementate |
Clienti ai serviciului de
transport |
Furnizori si producători,
consumatori, operatori de distributie, racordati la retelele electrice de
transport si distributie |
Capacitate de transport într-o
sectiune a RET |
Valoare maximă a puterii
active care poate fi vehiculată printr-o sectiune a RET în conditii de
sigurantă si stabilitate în functionare si cu respectarea limitelor
normate ale parametrilor tehnici de calitate |
Contributii financiare |
Aport în numerar al clientilor
serviciului de transport, al Guvernului României sau al unei terte părti
(granturi, subventii, taxa de dezvoltare, tariful de racordare, etc) |
Cost |
Cotă de cheltuieli
repartizate serviciului de transport |
Costuri de operare si
mentenantă |
Costuri justificate recunoscute
de autoritatea competentă referitoare la: costurile cu materii prime si materiale
consumabile; costuri cu apa; alte costuri cu materiale; costuri cu
lucrări de întretinere si reparatii; costuri cu redevente, locatii de
gestiune si chirii; costuri cu prime de asigurare; costuri cu studii si
cecetări; costuri cu servicii executate de terti; costuri cu salarii;
costuri cu despăgubiri |
Cost mediu ponderat al
capitalului |
Medie ponderată a
costurilor capitalurilor utilizate Notă: Structura capitalului
este formată din împrumuturi bancare pe termen lung, capitaluri proprii.
Costul mediu ponderat al capitalului se calculează ca o însumare a
costurilor capitalurilor utilizate, tinându-se cont de ponderea acestora în
capitelul total. Costul capitalului propriu reflectă câstigurile nete
care vor fi obtinute de către actionari după acoperirea tuturor
costurilor aferente activitătii. Autoritatea competentă poate
considera diferite metode în determinarea unui cost adecvat al capitalului
propriu |
Costuri reglementate
reprezentând cheltuieli speciale |
Costuri determinate de cauze extraordinare
sau de evenimente aleatoare, care pot fi amânate si amortizate pe perioada pe
care această cheltuială îsi produce efectele |
Congestii (restrictii de retea) |
Situatii de functionare, în
care transportul energiei între două noduri sau zone de sistem conduce
la nerespectarea parametrilor de sigurantă în functionare a SEN, fiind
necesară abaterea de la ordinea de merit a grupurilor dispecerizabile
(redispecerizare) |
CPT |
Integrală în functie de
timp, pe un interval determinat a diferentei între puterea activă
totală la intrarea si respectiv la iesirea dintr-o retea, dintr-o parte
de retea sau dintr-un element de retea |
Criteriu de stabilitate
statică |
Criteriu de dimensionare si verificare
constând în respectarea puterilor maxime admisibile în sectiunile SEN astfel
încât să fie asigurată o rezervă normată de stabilitate
statică |
Ipc |
Coeficient de crestere
anuală a indicelui preturilor de consum furnizat de institutiile
abilitate, la cererea autoritătii competente. |
Energie activă
transportată |
Energie electrică
activă pentru care se asigură serviciul de transport,
măsurată în punctele de introducere în/extragere din reteaua
electrică de transport |
Indicatori de performantă
pentru serviciul de transport |
Parametri ai serviciului de
transport, pentru care se stabilesc niveluri minime de calitate urmărite
la nivelul titularului de licentă de transport |
Licentă |
Act tehnic si juridic emis de
autoritatea competentă, prin care se acordă o permisiune unei
persoane juridice, română sau străină: - de exploatare comercială
a instalatiilor autorizate de producere, transport, dispecerizare,
distributie si măsurare a energiei electrice; - de furnizare (comercializare)
a energiei electrice |
Necesar de fond de rulment
reglementat (NFRR) |
Valoare a creantelor si a
stocurilor minus valoarea datoriilor comerciale pe termen scurt. în sensul
prezentei metodologii, necesarul de fond de rulment reglementat este
echivalent cu 1/6 din veniturile tintă initiale ale activitătii de
transport |
Operator de Transport si de
Sistem (OTS) |
Persoană juridică,
titulară de licentă pentru transportul energiei electrice si
servicii de sistem |
Perioadă de reglementare (p) |
Perioadă determinată
de timp de 3-5 ani în care se aplică o metodă de reglementare a
veniturilor de tip plafon. Perioada de reglementare (p-1) reprezintă
perioada anterioară perioadei de reglementare (p) pentru care se
efectuează calculele pentru determinarea valorii initiale a BAR pentru
perioada de reglementare (p) |
Perioadă tarifară (t) |
Perioadă de 1 an
calendaristic în cadrul perioadei de reglementare, în care se aplică
tarife aprobate de autoritatea competentă. Perioada tarifară (M)
reprezintă perioada anterioară începerii unei perioade de
reglementare în care se efectuează calculele pentru determinarea
veniturilor reglementate |
Piată de echilibrare |
Piată centralizată
organizată si administrată de OTS pentru a colecta ofertele de
livrare a energiei de echilibrare transmise de participantii la piata de
echilibrare, si a le utiliza pentru a asigura siguranta si stabilitatea în
functionare a SEN si pentru a rezolva restrictiile de retea |
Rată reglementată a rentabilitătii
(RRR) |
Randament reglementat al BAR |
Regimuri caracteristice de
functionare ale retelei (r) |
Regimuri de functionare ale
retelei care aproximează pe o perioadă de timp determinată
(caracteristică), cu o eroare acceptabilă, costurile retelei
electrice de transport în ceea ce priveste costul aferent consumului propriu
tehnologic sau al congestiilor |
Reglementare de tip venit
plafon |
Metodă de reglementare,
aplicată pe durata perioadei de reglementare, prin care autoritatea
competentă stabileste un venit tintă initial care este mărit
cu cresterea anuală a indicelui preturilor de consum si diminuat cu
cresterea de eficientă |
Rentabilitatea bazei reglementate
a activelor (RC) |
Cost mediu ponderat al
capitalului propriu si împrumutat, calculat înainte de impozitare, reflectând
proportiile capitalului propriu si împrumutat din capitalul total al
companiei de transport. RC se determină prin înmultirea ratei
reglementate a rentabilitătii cu baza reglementată a activelor |
|
Retea electrică de
distributie (RED) |
Retea electrică cu
tensiunea de linie nominală până la 110 kV inclusiv |
|
Retea electrică de
transport (RET) |
Retea electrică de interes
national si strategic cu tensiunea de linie nominală mai mare de 110 kV |
|
RTS |
Rata dobânzii titlurilor de
stat cu scadentă la un an, la prima emisiune a acestora din cadrul
fiecărui an |
|
Schimburi transfrontaliere de
energie electrică |
Transport de energie
electrică între o retea de origine si o retea de destinatie prin
intermediul unei alte retele situate între reteaua de origine si cea de
destinatie |
|
Serviciu de transport |
Serviciu asigurat de
Transelectrica care constă în asigurarea transmiterii unei
cantităti de energie electrică între două sau mai multe puncte
ale retelei de transport cu respectarea parametrilor de calitate |
|
Serviciu de transformare si/sau
conexiune |
Asigurare a modificării
nivelului de tensiune si/sau transmiterii unei cantităti de energie
electrică pentru beneficiar, prin elementele componente ale statiei
apartinând prestatorului |
|
Sectiune (a SEN) |
Ansamblu al liniilor care
conectează două zone ale SEN pentru care se verifică
îndeplinirea criteriului de stabilitate statică |
|
Sistem electroenergetic (SE) |
Ansamblu al instalatiilor
electroenergetice interconectate, prin care se realizează producerea,
transportul, conducerea operatională, distributia, furnizarea si
utilizarea energiei electrice |
|
Sistem electroenergetic
national (SEN) |
Sistem electroenergetic situat
pe teritoriul national. SEN constituie infrastructura de bază
utilizată în comun de participantii la piata de energie electrică |
|
Tarif nodal de transport al energiei
electrice(tG,tL) |
Sistem de preturi reglementate
la nivel local, pentru serviciul de . transport al energiei electrice, bazat
pe costuri marginale, diferentiat pe noduri (zone) de introducere/extragere
în/din reteaua electrică de transport |
|
Tarif mediu de transport al
energiei electrice(TT) |
Tarif calculat ca raport între
veniturile reglementate corespunzătoare serviciului de transport si
raportul între cantitatea de energie electrică transportată si
coeficientul de utilizare a retelei electrice de transport |
|
Venit de referintă |
Venit calculat pe baza
ultimului tarif mediu de transport aprobat si a cantitătii prognozate de
energie electrică transportată, în anul precedent începerii
oricărei perioade de reglementare |
|
Venit tintă initial |
Venit anual calculat pe baza
costurilor prognozate aferente fiecărui an al perioadei de reglementare
si diminuat cu acelasi factor de eficientă X initial, eficienta, aplicabil componentei
de costuri controlabile, în fiecare perioadă tarifară a perioadei
de reglementare |
|
Venit liniarizat |
Venit prin care autoritatea
competentă determină valoarea netă prezentă a veniturilor
tintă initiale într-un trend liniar, prin aplicarea aceluiasi factor de
liniarizare Xinitial, eficientavenitului de
referintă, pentru fiecare perioadă tarifară a perioadei de
reglementare. Venitul liniarizat reprezintă venitul reglementat în
termeni reali |
|
Venit reglementat |
Venit liniarizat, calculat în
termeni nominali, prin care autoritatea competentă determină valorile
plafon ale veniturilor operatorului de transport si de sistem pe perioada de
reglementare, luând în considerare Ipc corespunzător fiecărei
perioade tarifare a perioadei de reglementare |
|
Zonă (de sistem) |
Parte semnificativă a unui
sistem electroenergetic definită de un ansamblu de noduri de retea
grupate în concordantă cu un criteriu stabilit (administrativ,
geografic, operational, tarifar, s.a.) |
|
4.
DOCUMENTE DE REFERINTĂ
Art 7. în redactarea prezentei metodologii
s-au utilizat următoarele documente de referintă:
a) Legea nr. 318/2003 - legea
energiei electrice;
b) HG nr. 890/2003 privind
aprobarea „Foii de parcurs din domeniul energetic din România”;
c) HG nr. 867/2003 pentru
aprobarea „Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la retelele
electrice de interes public”;
d) HG nr. 964/1998 pentru
aprobarea clasificatiei si a duratelor normale de functionare a mijloacelor
fixe;
e) Codul tehnic al retelei
electrice de transport, aprobat prin Ordinul presedintelui ANRE nr. 20/2004;
f) Codul de măsurare a
energiei electrice, aprobat prin Ordinul presedintelui ANRE nr. 17/2002;
g) Regulamentul de constatare,
notificare si sanctionare a abaterilor de la reglementările emise în
domeniul energiei electrice si termice aprobat prin Ordinul presedintelui ANRE
nr. 21/ 2002;
h) Codul comercial al pietei
angro de energie electrică aprobat prin Ordinul presedintelui ANRE nr. 25/
2004.
5.
PRINCIPII
Tipul de control al pretorilor
Art 8. (1) Autoritatea competentă
determină venitul reglementat pentru serviciul de transport, pentru o
perioadă de reglementare, înaintea începerii acestei perioade.
(2) Perioadele de reglementare
vor fi de 5 ani, cu exceptia primei perioade de reglementare care va fi de 3
ani.
Art. 9. (1) Toate datele necesare
determinării veniturilor sunt exprimate în termeni reali, respectiv in
valori monetare aferente anului anterior începerii perioadei de reglementare cu
exceptia valorii activelor la 31.12.2004.
(2) Efectul inflatiei asupra
costurilor este acoperit prin coeficientul de crestere a indicelui preturilor
de consum aplicat anual tarifelor calculate în termeni reali.
(3) în determinarea venitului
reglementat plafon, operatorul de transport si de sistem ia în considerare
următoarele elemente:
a) Standardele de
performantă si de calitate impuse operatorului de transport si de sistem
prin Codul de Retea, legislatia din România sau contractele cu clientii
relevanti ai serviciului de transport;
b) Evolutia cantitătii de
energie electrică transportată, prognozată de operatorul de
transport si de sistem;
c) Modificarea nivelului
pierderilor în reteaua de transport;
d) Rata reglementată a
rentabilitătii aplicată bazei reglementate a activelor retelei de
transport;
e) Evolutia tarifelor
exprimată, pe cât posibil, printr-un trend liniar pe parcursul unei
perioade de reglementare;
f) Taxele plătite sau
plătibile de operatorul de transport si de sistem referitoare la
furnizarea serviciului de transport;
“g) Asigurarea viabilitătii financiare
a operatorul de transport si de sistem.
Art 10. Operatorul de transport si de
sistem tine evidenta separată a tuturor contributiilor financiare primite
anual. Valoarea acestor contributii este transmisă anual la autoritatea
competentă.
Art 11. începând cu 1 ianuarie 2005,
operatorul de transport si de sistem este obligat să organizeze:
a) evidenta contabilă
separată pentru fiecare activitate reglementată;
b) evidenta contabilă
separată pentru activitătile nereglementate.
Art. 12. Operatorul de transport si de
sistem alocă costurile între serviciul de transport reglementat si
serviciile nereglementate, folosind o metodologie de alocare a costurilor care
respectă principiile cauzalitătii economice.
Art 13. Operatorul de transport si de
sistem va furniza o explicitare detaliată privind:
a) modul de alocare a costurilor;
b) motivul alegerii metodei
utilizate;
c) cuantificarea factorilor
utilizati în alocare.
Art 14. Autoritatea competentă
verifică existenta subventiilor încrucisate între serviciul reglementat de
transport si alte servicii prestate de OTS.
Formula de reglementare de tip venit plafon
Art. 15. Venitul reglementat plafon pentru
serviciul de transport se calculează formula de mai jos:
|
t |
V reglementat,t = |
Π (1 + Ipck)
x (1 - X final, liniar)t x V referinta
+ KVt + KVp |
|
k=1 |
unde:
V reglementat,t - reprezintă venitul plafon
pentru perioada tarifară t;
V referinta - venitul reglementat pentru
perioada tarifară anterioară perioadei de reglementare p, pentru
care se calculează venitul reglementat corespunzător perioadelor
tarifare t;
k - numărul de perioade
tarifare t al perioadei de reglementare p;
Ipck - coeficientul de crestere
al indicelui preturilor de consum aferent perioadei tarifare t,
X final, liniar - procentul determinat de
autoritatea competentă, acelasi pentru toate perioadele tarifare t, care
tine seama de reducerea costurilor prin cresterea de eficientă si de
necesitatea obtinerii unui trend liniar al veniturilor reglementate
corespunzătoare perioadelor tarifare t;
KVt - suma algebrică a corectiilor venitului din
orice perioadă tarifară t, a perioadei de reglementare p, rezultate
ca urmare a erorilor de prognoză a cantitătilor de energie
electrică transportată, a costurilor de achizitie a CPT, a costurilor
necesare eliminării congestiilor si a costurilor datorate schimburilor
transfrontaliere de energie electrică, realizate în perioada tarifară
anterioară.
În ultima perioadă
tarifară din perioada de reglementare p-1 se calculează
ajustarea venitului care include si corectia KVP referitoare
la întreaga perioadă de reglementare p-1, rezultată ca urmare
a erorilor de prognoză a investitiilor din această perioadă.
Determinarea coeficientului anual
de crestere a indicelui preturilor de consum
Art. 16. (1) La determinarea
venitului reglementat autoritatea competentă va utiliza coeficientul anual
de crestere a indicelui preturilor de consum prognozat pentru perioada
tarifară t.
(2) în cazul în care cresterea
anuală a indicelui preturilor de consum depăseste 20%, operatorul de
transport si de sistem poate solicita cresterea trimestrială a tarifelor.
Determinarea factorului X final, liniar
Art. 17. (1) La determinarea
fectorului X final, liniar autoritatea competentă va
lua în considerare:
a) îmbunătătirea prognozată
a productivitătii ce va fi realizată de operatorul de transport si de
sistem (X initial,
eficienta);
b) modificările datelor
initiale privind costurile;
c) programul de investitii
aprobat de autoritatea competentă si baza reglementată a activelor;
d) cerinta de liniarizare a
veniturilor.
(2) Autoritatea competentă
va determina factorul X final,
liniar în acord cu prevederile
Art 64.
Factorii de corectie a venitului
(1) Autoritatea competentă
aplică factorul de corectie a venitului (KVt) în perioada
tarifară t, rezultat ca urmare a erorilor de prognoză efectuate în
perioada tarifară t-1:
KVt= ± ΔVt(Qt-1) ± ΔVt(CPTt-1)
± ΔV/(CON t-1) ± ΔV/(CTEt-1)
unde:
ΔVt(Qt-1) - reprezintă un factor
de corectie a venitului, aplicat în perioada tarifară t, datorat
diferentei între cantitatea de energie electrică transportată
prognozată si cea realizată în perioada tarifară t-1;
ΔVt(CPTt-1) - factor de corectie a
venitului, aplicat în perioada tarifară t, datorat diferentei între
costul de achizitie a energiei electrice pentru acoperirea consumului propriu
tehnologic prognozat si cel realizat în perioada tarifară t-1; costul
de achizitie a energiei electrice pentru acoperirea consumului propriu
tehnologic se calculează potrivit prevederilor Art. 39;
ΔV/(CON t-1) - factor de corectie a venitului,
aplicat în perioada tarifară t, datorat diferentei între valorile
prognozate si cele realizate pe piata de echilibrare în perioada tarifară t-1,
ale costului eliminării congestiilor; costul eliminării
congestiilor pentru prima perioadă de reglementare se calculează
potrivit prevederilor Art. 40;
ΔV/(CTEt-1) - factor de corectie a venitului,
aplicat în perioada tarifară t, datorat diferentei între valorile
prognozate si cele realizate ale obligatiilor de plată rezultate ca urmare
a schimburilor transfrontaliere de energie electrică (CTE) în
perioada tarifară t-1;
(2) Autoritatea competentă
aplică un factor de corectie a venitului (KVp) în perioada de
reglementare p, asociat cu nerealizarea planului de investitii (Ip-i)
prognozat si aprobat de autoritatea competentă în perioada de
reglementare p-1:
KVp= ± ΔVp(Pp-1)
ΔVp(Pp-1) - reprezintă corectia
de venit ce se aplică în perioada de reglementare p, datorată
diferentei între investitiile prevăzute în planului de investitii aprobat
si cel realizat în perioada de reglementare p-1.
(3) Aplicarea factorilor de
corectie a venitului include si RTS - rata medie a dobânzii la depozite pe
piata interbancară pe o perioadă de 12 luni.
(4) Modificarea valorilor anuale
ale veniturilor reglementate datorită aplicării factorilor de
corectie nu implică recalcularea factorului X final, liniar.
Art 19. Pentru calculul factorului de
corectie (ΔVt(Qt-1))a venitului si a
tarifului aplicat în oricare perioadă tarifară t, se utilizează:
a) datele realizate pe primele 8
luni din anul anterior celui pentru care se efectuează calculul venitului
[ianuarie, anul t-1 - august, anul M]; si
b) datele estimate pentru 4 luni
din anul anterior M [septembrie, anul M -decembrie, anul M] considerând
coeficientul de crestere a cantitătii de energie electrică
realizată conform alin. a) fată de cantitatea de energie
electrică realizată în primele 8 luni ale anului t-2.
Art 20. (1) Realizarea unor
investitii suplimentare fată de planul de investitii aprobat de
autoritatea competentă pentru perioada de reglementare p-1, sau
nerealizarea acestuia, trebuie justificată de operatorul de transport si
de sistem.
(2) Autoritatea competentă
decide considerarea sau neconsiderarea factorului corespunzător, de
corectie a venitului în perioada de reglementare p.
(3) Realizarea planului de
investitii aprobat pentru perioada de reglementare p-1, cu costuri mai
mici decât cele aprobate, reprezintă câstiguri de eficientă.
Diferenta dintre costurile aprobate si cele efectiv realizate rămân la
operatorul de transport si de sistem, conform Art. 76. alin. (2).
(4) Diferentele de costuri
rezultate ca urmare a utilizării în programul de investitii a unor active
uzate („second-hand”) sau a unor active care nu corespund cu specificatiile
tehnice minimale impuse de standarde, nu pot fi păstrate de OTS.
Calculul tarifelor de transport
Art 21. (1) La calculul tarifelor de
transport, orice cost asociat activitătii de transport va fi remunerat o singură
dată.
(2) în cazul în care se
constată că un cost a fost remunerat de două ori, acesta va fi
recuperat prin scădere din venitul reglementat în primul an al
următoarei perioade de reglementare.
Art. 22. Tarifele de transport
sunt aprobate anual de autoritatea competentă pentru operatorul de
transport si de sistem si intră în vigoare la începutul fiecărui an
fiscal.
Art 23. Pe baza analizei efectuate,
în perioada 15 noiembrie - 30 noiembrie a fiecărui an, au loc
consultări la autoritatea competentă cu operatorul de transport si de
sistem, în scopul stabilirii tarifului reglementat pentru următoarea
perioadă tarifară.
Art 24. Stabilirea noilor tarife la o
dată ulterioară începutului fiecărui an al perioadei de
reglementare este posibilă, numai în cazuri exceptionale, în
următoarele conditii:
a) operatorul de transport si de
sistem dovedeste cu documente justificative existenta unei situatii
exceptionale;
b) perioada maximă de
întârziere admisă pentru transmiterea datelor este de 90 de zile fată
de începutul fiecărei perioade tarifare;
c) după verificarea
respectării conditiilor a) si b) autoritatea competentă poate
considera un factor care corectează diferentele de venit înregistrate
pentru perioada de întârziere;
d) factorul de corectie este
înglobat în tarifele aprobate pe o perioadă definită de autoritatea
competentă.
Art 25. Procesul de stabilire a
tarifelor, pentru perioadele tarifare t ale unei perioade de
reglementare/?, cuprinde următoarele faze:
a) Faza I - Stabilirea venitului de referintă în conformitate
cu Error! Reference source not found.. pentru perioadele tarifare t, egal
cu venitul realizat în ultimul an al perioadei de reglementare anterioare p-1,
tinând seama de:
- tariful de transport
reglementat;
- cantitatea de energie
electrică transportată, prognozată.
b) Faza II - Stabilirea venitului tintă initial pentru
perioadele tarifare t în conformitate cu Art 28 tinând seama de:
-
prognoza costurilor justificate determinată în conformitate cu Art. 29,
Art. 30 si Art. 32;
- prognoza bazei reglementate a
activelor, determinată în conformitate cu Art 44;
- prognoza ratei reglementate a
rentabilitătii, determinată în conformitate cu Art. 56, .aceeasi
pentru toate perioadele tarifare t;
- rentabilitatea bazei
reglementate a activelor determinată în conformitate cu Art. 55;
- factorul de eficientă (Xinitial,
eficienta) stabilit în conformitate cu Art. 28.
c) Faza III - Profilarea
veniturilor, determinarea factorului de liniarizare (Xfinal, liniar)
si a veniturilor liniarizate în conformitate cu Art. 64 si Art. 65.
d) Faza IV - Determinarea venitului reglementat în conformitate cu
Art. 66.
e) Faza V - Stabilirea tarifului mediu de transport în conformitate
cu Error! Reference source not found., alocarea pe noduri ale RET a
costurilor serviciului de transport în conformitate cu prevederile capitolului
13 si stabilirea tarifelor nodale de transport în conformitate cu 14.
6.
VENITUL DE REFERINTĂ
Art 26. Venitul de referintă (Vreferinta)
reprezintă valoarea venitului realizat în ultima perioadă
tarifară a perioadei de reglementare p-1. Acesta este utilizat
pentru orice perioadă tarifară t din cadrul perioadei de
reglementare p. Venitul de referintă se calculează în
conformitate cu formula:
Vreferinta = TTx Q /Kret (mii lei) (1)
unde:
TT reprezintă tariful mediu de
transport, reglementat pentru ultima perioadă tarifară din cadrul
perioadei de reglementare p-1 (ultimul tarif în vigoare);
Q - cantitatea de energie
electrică transportată prognozată în ultima perioadă
tarifară din cadrul perioadei de reglementarep-1;
Kret
- coeficientul de utilizare
a retelei electrice de transport, având următoarea formulă:
KRET = Q/Qlivrat - CPT
unde:
Qlivrat - reprezintă cantitatea de energie electrică activă
livrată în retelele electrice de transport si distributie, exclusiv cea
livrată de producătorii cu puteri mai mici de 10 MW, prognozată
în ultima perioadă tarifară din cadrul perioadei de reglementare p-1;
CPT - consumul propriu tehnologic de
energie electrică activă în reteaua electrică de transport,
prognozat în ultima
perioadă tarifară din cadrul perioadei
de reglementare p-1.
7.
VENITUL TINTĂ INITIAL ŞI FACTORUL DE EFICIENTĂ
Xinitial, eficienta
Art. 27. Venitul tintă initial al
activitătii de transport aferent perioadelor tarifare t include
rentabilitatea bazei reglementate a activelor si următoarele costuri
justificate ale operatorului de transport si de sistem recunoscute de
autoritatea competentă:
a) costurile de operare si
mentenantă, controlabile si necontrolabile;
b) costurile cu amortizarea
activelor existente si a investitiilor care se pun în functiune în perioada
tarifară t în conformitate cu Art. 35 alin.(2);
c) costurile de achizitie a
energiei electrice aferente consumului propriu tehnologic;
d) costurile necesare
eliminării congestiilor prin redispecerizare;
e) costurile datorate
schimburilor transfrontaliere de energie electrică.
Art 28. Venitul tintă initial (Vtinta,
initial) pentru orice perioadă tarifară t a
perioadei de reglementare p, se calculează cu formula:
Vtinta, initial,t
= CCreferinta x (1 - Xinitial, eficienta)1 + CNCt +
AMt + CPTt + CONt + CTEt + RCt
(mii
lei) (2)
unde:
Vtinta, initial,t - reprezintă valoarea neactualizată, în
termeni reali, a venitului necesar pentru o perioadă tarifară t;
CCreferinta - costurile controlabile de
operare si mentenantă ale RET, recunoscute de autoritatea competentă,
pentru ultima perioada tarifară din cadrul perioadei de reglementare p-1;
CNCt - costurile necontrolabile
de operare si mentenantă, recunoscute de autoritatea competentă,
pentru perioada tarifară t;
AMt - amortizarea anuală
aferentă activelor ce compun baza reglementată a activelor (BAR),
pentru perioada tarifară anterioară t-1, la care se
adaugă/scade amortizarea aferentă activelor puse în/scoase din
functiune în
perioada tarifară t, calculate în
conformitate cu prevederile Art. 35. alin.(2);
CPTt - costurile estimate, de
achizitie a energiei electrice aferente consumului propriu tehnologic pentru
perioada tarifară t;
CONt - costurile estimate,
necesare eliminării congestiilor pentru perioada tarifară t;
CTEt - costurile estimate
datorate schimburilor transfrontaliere de energie electrică în perioada
tarifară t;
RCt - rentabilitatea bazei
reglementate a activelor, în termeni reali, aplicabilă perioadei tarifare t,
calculată înainte de impozitare (definită la capitolul 9);
Xinitial, eficienta - factor de
eficientă ce se aplică costurilor controlabile, stabilit de
autoritatea competentă pe baza unei comparatii internationale cu companii
de transport comparabile. Factorul Xinitial, eficienta are o
valoare
unică pentru toate perioadele tarifare t.
Costurile de operare si
mentenantă
Art 29. Costurile de operare si
mentenantă, reprezintă costuri fixe, diferentiate în costuri
controlabile (CC) si costuri necontrolabile (CNC) astfel:
Art. 30. Costurile de operare si
mentenantă controlabile cuprind:
a) costuri cu materii prime si
materiale consumabile;
b) alte costuri cu materiale;
c) costuri cu apa, energia
electrică si alte utilităti;
d) costuri cu lucrări de
întretinere si reparatii;
e) costuri cu locatii de gestiune
si chirii;
f) costuri cu prime de asigurare;
g) costuri cu studii si
cercetări;
h) costuri cu alte servicii
executate cu terti (inclusiv cursuri pentru perfectionarea personalului,
colaboratori, comisioane si onorarii, protocol, reclamă si publicitate,
deplasări, detasări si transferări, cheltuieli postale si taxe
de telecomunicatii);
i) costuri cu salariile
personalului si alte cheltuieli legate de personal (salarii, diurne, prime,
tichete de masă);
j) costuri cu despăgubiri,
stabilite prin acordul părtilor.
Art 31. (1) în ultimul an al primei
perioade de reglementare, autoritatea competenta analizează nivelul
costurilor de operare si mentenantă controlabile atins la sfârsitul
ultimului an al primei perioade.
(2) Costul de operare si
mentenantă controlabil luat în calcul ca punct de pornire la începutul
celei de a doua perioade va fi costul de operare si mentenantă realizat în
ultimul an al primei perioade la care se adaugă jumătate din
diferenta dintre:
a) costurile de operare si
mentenantă controlabile stabilite anterior de autoritatea competentă
pentru ultimul an al primei perioadei si
b) costurile de operare si
mentenantă controlabile efectiv realizate de operatorul de transport si de
sistem, în ultimul an al primei perioade, dar nu mai mare decât valoarea
aprobată anterior de autoritatea competentă.
(3) Prevederile alineatuhu 2) nu
se aplică în cazul în care costurile de operare si mentenantă
controlabile realizate în ultimul an al primei perioade de reglementare sunt
mai mari decât costurile de operare si mentenantă controlabile stabilite
anterior de autoritatea competentă. în acest caz, ca punct de pornire la
începutul celei de a doua perioade, se vor considera costurile de operare si
mentenantă controlabile stabilite anterior de autoritatea competentă
pentru ultimul an al primei perioade.
Art 32. Următoarele costuri de
operare si mentenantă sunt considerate necontrolabile:
a) costuri rezultate din plata
impozitelor, redeventelor, taxelor si vărsămintelor asimilate,
stabilite conform reglementărilor legale în vigoare sau de către
autoritătile locale;
b) costuri reglementate privind
cheltuieli speciale;
c) contributii la fondul de
sănătate, la fonduri speciale, altele de aceeasi natură aferente
fondului de salarii, exclusiv sistemele / fondurile alternative de pensii sau
sănătate;
d) costuri de
transformare/conexiune;
e) costuri extraordinare
determinate de forta majoră;
f) costuri cu salarii
compensatorii, conform cu legislatia în vigoare;
g) costurile cu
despăgubirile stabilite prin hotărâre judecătorească, în
cazul în care părtile nu se înteleg.
Art 33. Următoarele costuri nu
se includ în determinarea venitului tintă initial:
a) costurile aferente taxei de
dezvoltare sau altor contributii gratuite;
b) costurile specifice aferente
racordării noilor clienti ai serviciului de transport;
c) costurile cu amenzi si
penalităti.
Costurile cu amortizarea
Art 34. Toate activele imobilizate se amortizează,
cu exceptia imobilizărilor corporale nepuse în functiune.
Art. 35. (1) Costurile cu amortizarea
anuală a investitiilor noi si care sunt utilizate pentru ajustarea valorii
BAR conform prevederilor Art 44, se calculează folosind metoda
liniară, cu aplicarea duratelor de amortizare prevăzute de HG nr.
964/1998 sau cum va fi aceasta ulterior modificată.
(2) Pentru activele ce se
pun/scot în/din functiune în anii perioadei de reglementare, se va lua în
considerare 50% din amortizarea anuală aferentă acestora, indiferent
de luna în care sunt puse în functiune.
(3) Costurile cu amortizarea
anuală a investitiilor cuprinse în venitul tintă initial conform Art.
28 trebuie să fie identice cu costurile cu amortizarea -considerate la
ajustarea bazei reglementate a activelor conform Art. 44 si vor fi stabilite
considerând o metodă liniară de amortizare pe o durată de
viată de 25 de ani pentru activele existente la începutul primei perioade
de reglementare.
Art. 36. (1) În cazul
reevaluărilor activelor realizate în conformitate cu legislatia în
vigoare, cresterea valorii tuturor activelor recunoscute de autoritatea
competentă nu va depăsi cresterea indicelui preturilor de consum pe
perioada de reglementare corespunzătore.
Reevaluarea activelor
implică considerarea valorilor activelor în termeni reali, în calculul
costului mediu ponderat al capitalului.
(2) Cresterea admisă a
valorii activelor mentionată la alin.(1) se va reflecta corespunzător
în cresterea acceptată de autoritatea competentă a costului cu
amortizarea.
(3) Reevaluarea activelor si
amortizările corespunzătoare se iau în considerare la calculul
tarifelor de transport numai la trecerea de la o perioadă de reglementare
la alta.
(4) Pentru a reduce impactul
major asupra cresterii tarifelor la consumatorii finali, autoritatea
competentă poate limita valoarea activelor reglementate si a costurilor
aferente amortizării astfel încât să nu fie depăsite cresterile
tarifelor prevăzute la Art. 103 alin. b).
Art 37. Amortizarea aferentă
activelor primite cu titlu gratuit, achizitionate din fondul de dezvoltare a
sistemului energetic sau alte fonduri nerambursabile, inclusiv cele obtinute
din aplicarea tarifelor de racordare a noilor consumatori si producători,
nu se includ în costurile justificate ce stau la baza stabilirii venitului
reglementat.
Art 38. Cheltuielile speciale
determinate de cauze extraordinare sau evenimente aleatoare (care nu se
realizează repetitiv) pot fi amânate si amortizate pe perioada pe care
această cheltuială îsi produce efectele.
Costurile de achizitie a energiei
electrice aferente consumului propriu tehnologic
Art. 39. (1) Pentru fiecare
perioadă de reglementare, cantitatea de energie electrică pentru
acoperirea consumului propriu tehnologic si pretul de achizitie a energiei
electrice de la producători se estimează de operatorul de transport
si de sistem si se aprobă de autoritatea competentă.
(2) Cantitătile convenite
pentru acoperirea CPT, sunt folosite si la determinarea corectiilor anuale ale
veniturilor datorate modificării cantitătilor de energie
electrică transportată.
(3) începând cu cea de a doua
perioadă de reglementare câstigurile rezultate dintr-o mai eficientă
gestionare a acestor consumuri sunt lăsate la dispozitia operatorului de
transport si de sistem.
(4) Factorul de corectie anual al
veniturilor reglementate tine seama de:
a) diferentele de cantităti
de CPT prognozate fată de cele realizate datorită modificării
cantitătilor de energie electrică transportată;
b) diferentele dintre pretul mediu
de achizitie a CPT estimat si cel realizat.
Costurile necesare
eliminării congestiilor prin redispecerizare
Art 40. (1) Costurile necesare
eliminării congestiilor prin redispecerizare (CON) si numărul
de ore pe care se manifestă congestiile pe diferite sectiuni de retea în
prima perioadă de reglementare, se estimează de operatorul de
transport si de sistem pe baza utilizării modelului de simulare POWRSYM ca
diferentă a costurilor totale de producere a energiei electrice rezultate
din rularea POWRSYM între următoarele două scenarii:
a) fără luarea în
considerare a congestiilor de retea;
b) cu considerarea congestiilor
de retea identificate în cadrul unei perioade tarifare.
(2) Capacitatea de transport
corespunzătore sectiunilor de retea ale SEN, se determină de
operatorul de transport si de sistem pentru regimurile caracteristice de
functionare aferente fiecărei perioade tarifare în conformitate cu
studiile de planificare operatională a SEN, elaborate de OTS si aprobate
de autoritatea competentă.
(3) Pentru a doua perioadă
de reglementare si următoarele, costurile necesare eliminării
congestiilor prin redispecerizare, pentru perioada tarifară t, se
estimează în conformitate cu rezultatele înregistrate pe piata de
echilibrare în perioada tarifară anterioară.
Costurile datorate schimburilor
transfrontaliere de energie electrică
Art 41. Costurile operatorului de
transport si de sistem datorate schimburilor transfrontaliere de energie
electrică pentru perioada tarifară t, se propun de operatorul
de transport si de sistem în conformitate cu procedura operatională de
implementare a mecanismului privind schimburile transfrontaliere de energie
electrică în sud-estul Europei, si se aprobă de autoritatea
competentă.
8. BAZA
REGLEMENTATĂ A ACTIVELOR
Art 42. (1) Baza reglementată a
activelor (BAR) include valoarea netă a activelor corporale si necorporale
corespunzătoare patrimoniului privat al companiei (incluzând si
investitiile efectuate activelor apartinând patrimoniului public al statului),
rezultate în urma investitiilor eficiente, inclusiv o valoare permisă
pentru necesarul de fond de rulment pentru acoperirea obligatiilor financiare
pe termen scurt ale operatorului de transport si de sistem.
(2) Activele incluse în BAR
trebuie să fie cele utilizate de operatorul de transport si de sistem în
prestarea serviciului de transport. Dacă aceste active sunt utilizate si
pentru alte activităti, valoarea inclusă în BAR va fi ajustată
cu gradul de utilizare al activelor pentru serviciul de transport.
(3) Autoritatea competentă
controlează volumul activelor incluse în BAR astfel încât să nu
existe costuri determinate de decizii incorecte sau de o structură a
activelor care nu mai corespunde conditiilor economice, dar si să se
asigure viabilitatea financiară a operatorului de transport si de sistem.
(4) Baza reglementată a
activelor BAR nu include investitiile finantate din:
(a) contributii financiare (taxa
de dezvoltare, tariful de racordare, etc;
(b) contributii primite de la
terti;
(c) contributii financiare
plătite de Guvern.
Art. 43. Pentru calculul bazei
reglementate initiale (BAR,.!) a activelor existente la sfârsitul anului 2004,
autoritatea competentă consideră:
a)
valoarea activelor corporale si necorporale corespunzătoare patrimoniului
privat al companiei de transport, din bilantul contabil de la data de
31.12.2003, indexată cu cresterea indicelui preturilor de consum aferent
anului 2004;
b) valoarea activelor puse
în/iesite (vândute, cedate) din functiune în anul 2004 si amortizarea
anuală aferentă acestora;
c) valoarea provizioanelor pentru
deprecierea imobilizărilor aferente anului 2004.
Art. 44. Baza reglementată a
activelor (BARt) se stabileste cu formula (3) pentru toate perioadele tarifare t.
BARt = BARt-1+
IAt/2 – EAt/2 - AMt - PDIt + ΔNFRR, (mii lei) (3) unde:
BARt reprezintă baza
reglementată a activelor pentru perioada tarifară t (mii lei);
BARt-1 - baza reglementată
initială a activelor pentru perioada tarifară t-1 (mii lei);
AMt - suma dintre
amortizarea anuală aferentă activelor ce compun BAR, aferentă perioadei
tarifare t-l, la care se adaugă si cea aferentă activelor
puse/scoase în/din functiune în perioada tarifară t , în
conformitate cu prevederile Art 35. alin.(2) (mii lei);
EAt - iesirile de active sau
valoarea activelor vândute, cedate în cursul perioadei tarifare t (mii
lei) ;
IAt - intrările de active
recunoscute de autoritatea competentă în cursul perioadei tarifare t, inclusiv
cele pentru obiectivele aflate in faza de constructie, dar pentru care s-a acut
o receptie partială (mii lei);
PDIt - provizioanele pentru
deprecierea imobilizărilor în cursul perioadei tarifare t (mii
lei);
ΔNFRR - modificarea necesarului de fond de rulment reglementat
pentru anul t care nu va depăsi 1/10 din veniturile tintă
initiale ale activitătii de transport minus rentabilitatea BAR si se
calculează utilizând formula:
ΔNFRRt = 1/10 x (Vtinta, initial,t -
RCt) – NFRRt-1
unde:
NFRRt-1 reprezintă valoarea
fondului de rulment stabilită pentru anul M;
Vtinta, initial,t - valoarea venitului
tintă initial în anul r;
RCt - rentabilitatea BAR în
anul t.
Pentru anul 2005 în calculul
valorii ANFRR2005 , valoarea NFRR2004 nu se
ia în considerare
Art. 45. La trecerea de la o
perioadă de reglementare la alta se ia în considerare valoarea BARk
la data de 31 decembrie a ultimei perioade tarifare a perioadei de reglementare
precedente. Aceasta se stabileste cu formula (4) pentru prima perioadă de
reglementare de 3 ani (A=3) si include:
a)
valoarea BAR, la data de 1 ianuarie a primei perioade tarifare a perioadei de
reglementare precedente, considerând coeficientii de crestere a indicelui
preturilor de consum aferenti acestei perioade;
b) valorile în termeni reali ale
intrărilor, iesirilor de active efectiv realizate în perioadele tarifare
ale perioadei de reglementare precedente si ale amortizărilor
corespunzătoare, considerând coeficientii de crestere a indicelui
preturilor de consum aferenti anilor respectivi.
|
k |
|
k |
|
BARk = BARt x |
Π (1 + Ipci) |
(IAk - 2 – EAk – 2 - AM k – 2)
x |
Π (1 + Ipci) |
(IAk - 1 – EAk – 1 - AM k – 1)
x (1 + Ipck) + (IAk – EAk) -
AM k – PDIk +
ΔNFRRk |
|
i=1 |
|
i=1 |
|
(mii lei) (4)
Investitii
Art 46. Operatorul de transport si de
sistem are obligatia de a înainta autoritătii competente spre aprobare la
data de 1 aprilie a ultimei perioade tarifare a unei perioade de reglementare,
programul de investitii pentru fiecare an al perioadei de reglementare
următoare.
Art 47. Programul de investitii va fi
defalcat de operatorul de transport si de sistem pe cele 3 categorii precizate
la Art. 52.
Art. 48. Autoritatea competentă
are dreptul de a analiza în orice moment orice investitie anterior
aprobată, din punct de vedere al oportunitătii si eficientei
acesteia.
Art. 49. (1) Investitiile realizate
suplimentar, datorită unor conditii exceptionale, fată de programul
aprobat în cadrul unei anumite perioade de reglementare vor putea fi introduse
în cadrul BAR, la începutul perioadei de reglementare următoare, numai cu
aprobarea autoritătii competente. Suplimentar, după aprobarea
acestora, se determină corectia de venit pentru următoarea
perioadă de reglementare în conformitate cu Art. 75.
(2) Dacă cheltuielile de
investitii au fost mai mici decât cele prognozate si aprobate pentru perioada
de reglementare p-1, BAR va fi ajustat prin reducere în perioadă de
reglementare.
Art 50. (1) Autoritatea
competentă verifică dacă nerealizarea investitiilor este un
rezultat al supradimensionării proiectelor de investitii sau al
renuntării deliberate la realizarea unora dintre acestea.
(2) În cazul renuntării
deliberate, autoritatea competentă reduce veniturile reglementate aferente
anului imediat următor constatării (primul an al viitoarei perioade de
reglementare), cu valoarea cheltuielilor de capital realizate într-un mod
incorect/speculativ.
Art. 51. Întârzierile/devansările
punerilor în functiune a instalatiilor programate în anii perioadei de
reglementare se cuantifică si se transmit de către operatorul de
transport si de sistem la autoritatea competentă în vederea
diminuării/cresterii bazei reglementate a activelor aferente
următorilor ani ai perioadei de reglementare.
Art 52. Pentru aprobarea includerii
de noi active imobilizate în baza reglementată a activelor în anii
perioadei de reglementare, compania de transport ierarhizează activele
imobilizate corporale si necorporale, tinând seama de următoarele criterii
de prioritate:
a) active imobilizate esentiale
sunt acele active care se raportează unor solutii de mare risc ale
sistemului de transport, inclusiv cele legate de siguranta în functionare a
retelei de transport. Acestea includ în particular:
- interconexiunea sincronă
si asincronă cu sistemele electroenergetice vecine;
- înlocuirea echipamentelor
existente distruse, deteriorate sau depăsite moral pentru care nu
există piese de schimb si pentru care nu mai pot fi executate lucrări
de mentenantă corespunzătoare; înlocuirea echipamentelor pentru a se
respecta conditiile de mediu;
- retehnologizarea si
modernizarea liniilor/statiilor existente care sunt supraâncărcate
considerate locuri de muncă cu conditii deosebite din punct de vedere al
protectiei muncii, care au parametri tehnici necorespunzători în
conformitate cu normele în vigoare (de exemplu: întreruptoare care au puteri de
scurtcircuit depăsite datorită dezvoltării retelei de
transport);
- instalatii pentru compensarea
factorului de putere.
b) activele imobilizate necesare
sunt acele active necesare dezvoltării si modernizării retelei de
transport menite asigurării serviciului de transport, la indicatorii de
performantă si calitate prevăzuti în legislatia existentă.
Acestea includ în particular:
- înlocuirea echipamentelor
existente amortizate, ai căror parametri tehnici nu mai corespund cu
normativele în vigoare si care nu mai asigură respectarea parametrilor de
performantă si calitate prevăzuti în legislatie;
- extinderea retelei existente.
c) activele imobilizate
justificabile sunt acele active pentru care cheltuielile trebuie analizate în
raport cu beneficiul pe care îl vor aduce consumatorilor. Acestea includ în
particular:
- modificarea liniilor prin
cresterea nivelului de tensiune;
- înlocuirea conductoarelor/
transformatoarelor pentru reducerea CPT;
- dublarea circuitelor sau a transformatoarelor
pentru îmbunătătirea sigurantei în functionare sau pentru reducerea
CPT.
Art. 53. Dacă anumite active
existente sunt utilizate de mai multe activităti ale operatorului de
transport si de sistem, atunci acesta va preciza distinct veniturile anuale
rezultate din utilizarea acestor active precum si costurile anuale aferente
altor activităti în afara celei de transport.
Art. 54. (1) Costurile
corespunzătoare achizitionării de noi active pentru activitatea de
transport vor fi prezentate m mod detaliat.
(2)
Operatorul de transport si de sistem prezintă veniturile anuale din
chiriile obtinute pentru acele active mentionate la alin. (1) care sunt
utilizate si pentru desfăsurarea de alte activităti.
(3) Dacă investitiile
respective nu pot fi probate ca investitii eficiente, autoritatea
competentă poate să nu aprobe includerea acestor investitii în baza
reglementată a activelor.
9.
RENTABILITATEA BAZEI REGLEMENTATE A ACTIVELOR
Art. 55. Rentabilitatea bazei
reglementate a activelor (RCt) pentru fiecare perioadă
tarifară t a perioadei de reglementare, se obtine prin aplicarea
ratei reglementate a rentabilitătii Ia baza reglementată a activelor,
corespunzătoare perioadei tarifare respective, conform formulei:
RCt = RRR x BARt
(mii lei) (5)
unde:
RRR reprezintă rata
reglementată a rentabilitătii;
BARt - baza reglementată a
activelor pentru perioada tarifară t stabilită conform Art.
44.
Art 56. Rata reglementată a
rentabilitătii (RRR), în valori reale se obtine pe baza costului
mediu ponderat al capitalului înainte de impozitare, conform formulei:
RRR = CCP x Kp /(1 - T)+ CCI x Ki (%)
(6)
unde:
CCP reprezintă-costul
capitalului propriu (%) în termeni reali, calculat după impozitare,
recunoscut de autoritatea competentă. Calculul costului capitalului propriu
se efectuează conform formulei:
CCP=Rf+ βe x (Rm-Rf) (7)
unde:
Rf reprezintă rata
rentabilitătii investitiilor considerate fără risc (de exemplu,
dobânda la obligatiunile de stat /bonuri de trezorerie);
βe - valoare a riscului unei
investitii;
Rm - valoare asteptată a
rentabilitătii unui portofoliu de actiuni pe piata de capital;
(Rm - Rf) - prima riscului de
piată;
βe (Rm - Rf) - prima
riscului de piată în valoare procentuală;
CCI - costul capitalului împrumutat în
valori reale, calculat înainte de impozitare, recunoscut de autoritatea
competentă (%);
Kp - ponderea capitalului propriu în
total capital, estimată de autoritatea competentă la finele perioadei
de tarifare;
Ki - ponderea capitalului împrumutat
în total capital, estimată de autoritatea competentă la finele
perioadei tarifare;
T - rata impozitului pe profit.
Art 57. Structura capitalului se
bazează pe pasivul bilantului operatorului de transport si de sistem din
perioada tarifară t-1. Operatorul de transport si de sistem are
dreptul să propună si autoritatea competentă are dreptul să
aprobe o structură de capital pentru perioada tarifară t, determinată
în urma unui proces de prognoză si corelat cu programul de investitii
pentru perioada tarifară t, astfel încât să rezulte o
rentabilitate rezonabilă a bazei reglementate de active.
Art 58. Costul capitalului împrumutat
pe termen lung se bazează pe dobânda curentă la un împrumut eficient
si bine gestionat de pe o piată de capital natională si/sau
internatională relevantă.