MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 174 (XVIII) - Nr. 1031 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 27 decembrie 2006
SUMAR
ACTE ALE PARLAMENTULUI ROMÂNIEI
2. - Declaratia Parlamentului României privind aderarea României
la Uniunea Europeană
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
109. - Ordonantă de urgentă privind aprobarea
scoaterii din rezerva de stat, sub formă de împrumut, a unor
cantităti de combustibil pentru Societatea Comercială de Producere a
Energiei Electrice si Termice „Termoelectrica” - S.A., filialele sale,
complexurile energetice Craiova, Rovinari si Turceni, Regia Autonomă
pentru Activităti Nucleare - Sucursala „ROMAG-TERMO” si centralele termice
si electrice de termoficare aflate în administrarea consiliilor judetene si
locale
111. - Ordonantă de urgentă privind finantarea
unor proiecte de investitii care necesită o perioadă mai lungă
de un an până la finalizare
112. - Ordonantă de urgentă privind abrogarea
Ordonantei Guvernului nr. 6/1997 pentru aprobarea mentinerii valorii cotei de
participare a României la capitalul Băncii Internationale pentru
Reconstructie si Dezvoltare, vărsată în monedă natională si
existentă în contul Băncii Internationale pentru Reconstructie si
Dezvoltare la Banca Natională a României la data de 30 iunie a
fiecărui an precedent
113. - Ordonantă de urgentă privind înfiintarea
Fondului national de dezvoltare
114. - Ordonantă de urgentă pentru modificarea si
completarea titlului XI „Renta viageră agricolă” din Legea nr. 247/2005
privind reforma în domeniile proprietătii si justitiei, precum si unele
măsuri adiacente
115. - Ordonantă de urgentă pentru modificarea si
completarea Legii nr. 102/2005 privind înfiintarea, organizarea si functionarea
Autoritătii Nationale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu
Caracter Personal
1.905. - Hotărâre privind finantarea din bugetul
Ministerului Afacerilor Externe a unor manifestări culturale si de
diplomatie publică organizate la misiunile României în vederea
marcării aderării României la Uniunea Europeană
DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU
222. - Decizie pentru eliberarea domnului Leonard Orban din
functia de secretar de stat la Ministerul Integrării Europene, negociator
sef cu Uniunea Europeană
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI, ALE COMISIEI NATIONALE A
VALORILOR
MOBILIARE SI ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
23/120/113.136. - Ordin
privind cerintele suplimentare de adecvare a capitalului, tranzactiile
intragrup si concentrarea riscurilor la nivelul unui conglomerat financiar
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
26. - Normă privind raportarea statistică a datelor
pentru elaborarea balantei de plăti
ACTE ALE PARLAMENTULUI ROMÂNIEI
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aderarea României
la Uniunea Europeană
Parlamentul
României salută cu satisfactie decizia Consiliului European din 14-15
decembrie 2006, prin care se consfinteste aderarea oficială a României la
Uniunea Europeană pe data de 1 ianuarie 2007.
Parlamentul
României consideră că aderarea României la Uniunea Europeană
reprezintă unul dintre cele mai semnificative si de referintă momente
în istoria îndelungată si frământată a natiunii române,
încununarea eforturilor imense depuse în ultimii 17 ani de întreaga societate
românească, animată de speranta si credinta în destinul european al
poporului român.
Sperantele
si aspiratiile mai multor generatii de înaintasi se vor fi împlinit peste
câteva zile.
Prin
aderarea la Uniunea Europeană, România, tară cu o mostenire
democratică europeană puternică, întreruptă brutal
după al Doilea Război Mondial, îsi regăseste locul natural în
sânul Europei.
Parlamentul
României felicită poporul român si îsi exprimă întreaga
recunostintă pentru eforturile si sacrificiile sale, care au făcut
posibilă realizarea visului european prin aderarea României la Uniunea
Europeană. Totodată, Parlamentul României subliniază sprijinul
continuu acordat în favoarea procesului de integrare de către partidele
politice si institutiile statului, precum si de societatea românească în
ansamblul ei.
Parlamentul
României îsi exprimă gratitudinea pentru încrederea acordată României
si pentru contributia parlamentelor si guvernelor statelor membre ale Uniunii
Europene, Parlamentului European, Consiliului European si Comisiei Europene la
succesul procesului complex de integrare europeană a României.
În acelasi timp, cu ocazia
aderării si a Republicii Bulgaria la Uniunea Europeană pe data de 1
ianuarie 2007, Parlamentul României adresează felicitări
călduroase colegilor bulgari, membri ai Parlamentului Bulgariei, si
întregii natiunii bulgare, exprimându-si speranta în continuarea
cooperării fructuoase între forurile legislative ale României si Bulgariei.
Parlamentul
României îsi exprimă convingerea fermă că eforturile de
realizare a reformelor si transformărilor, care au marcat societatea si
economia românească în ultimii ani, vor continua după 1 ianuarie
2007, contribuind la realizarea obiectivelor Uniunii Europene si adăugând
valoare familiei europene în termeni politici, economici si culturali.
Aderarea
României la Uniunea Europeană presupune asumarea efectivă a rolului
de stat membru al acesteia, în acest sens, Parlamentul României se
angajează să asigure participarea activă la pregătirea
pozitiei nationale în domeniul afacerilor europene, în strânsă colaborare
cu Guvernul României, si să legitimeze, în felul acesta, demersul european
al României.
Parlamentul
României, ca reprezentant nemijlocit al cetătenilor români, îsi asumă
misiunea sa de a informa, de a explica si de a purta un dialog permanent cu
acestia în privinta optiunilor politice ale deciziilor europene, contribuind
astfel la îmbunătătirea procesului de formulare a politicilor
europene, spre beneficiul cetătenilor români, în calitatea lor de
cetăteni europeni.
Parlamentul
României dă glas vointei cetătenilor români de a fi parte activă
si creatoare într-o Uniune Europeană fondată pe principiile
libertătii, democratiei si statului de drept, o Uniune Europeană
angajată în continuare în respectarea demnitătii umane si
devotată tolerantei, justitiei, solidaritătii, prosperitătii si
egalitătii de sanse pentru toti. Parlamentul României se angajează
să contribuie la configurarea proiectului politic pe care România îl va
propune Uniunii Europene.
În calitatea sa de tară cu
una dintre cele mai mari frontiere externe ale Uniunii Europene, România poate
aduce o contributie importantă la stabilitatea, securitatea si evolutia
democratică a tărilor din regiunile din vecinătatea estică
a Uniunii Europene. Parlamentul României întelege să îsi asume întreaga
responsabilitate pentru a actiona împreună cu celelalte institutii ale
statului si cu institutiile Uniunii Europene pentru consolidarea parcursului
european al tărilor din Balcanii de Vest si din regiunea Mării Negre.
În acelasi timp, Parlamentul
României îsi exprimă dorinta de a colabora intens cu celelalte parlamente
nationale ale statelor membre ale Uniunii Europene si cu Parlamentul European
pentru a contribui la redefinirea identitătii si coeziunii interne a
Uniunii Europene si pentru a accelera promovarea implementării proiectelor
mari ale Uniunii Europene: politica energetică, Strategia Lisabona,
politica externă si de securitate, cu accent pe politica de
vecinătate si prevenirea conflictelor, politica în domeniul
libertătii, securitătii si justitiei, agenda socială, promovarea
egalitătii de sanse pentru toti, reforma finantării Uniunii Europene.
Aderarea
României la Uniunea Europeană reprezintă expresia vointei poporului
român.
Această
declaratie a fost adoptată de Camera Deputatilor si de Senat în sedinta
comună din data de 20 decembrie 2006.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR BOGDAN
OLTEANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
Bucuresti, 20 decembrie
2006.
Nr. 2.
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
privind aprobarea
scoaterii din rezerva de stat, sub formă de împrumut, a unor
cantităti de combustibil pentru Societatea Comercială de Producere a
Energiei Electrice si Termice „Termoelectrica” - S.A., filialele sale,
complexurile energetice Craiova, Rovinari si Turceni, Regia Autonomă
pentru Activităti Nucleare - Sucursala „ROMAG-TERMO” si centralele termice
si electrice de termoficare aflate în administrarea consiliilor judetene si
locale
Întrucât
capacitatea utilă reală de stocare din centrale este ocupată în
proportie de 70% cărbune, respectiv 50% păcură, de stocurile
rezervă de stat, astfel încât capacitătile proprii utile reale ale
centralelor devin insuficiente asigurării unei functionări în bune
conditii pe perioada de iarnă,
având
în vedere faptul că pornirea instalatiilor de termoficare pentru
asigurarea cu agent termic a populatiei, precum si cresterea consumului de
energie electrică pe perioada iernii vor determina cresterea consumurilor
medii zilnice si lunare de cărbune si păcură, afectând astfel
procesul de aprovizionare cu combustibili,
tinând
cont de faptul că necesitatea asigurării consumului de energie
electrică, precum si a agentului termic pentru populatie pentru perioada
friguroasă constituie o situatie extraordinară si vizează
interesul general si imediat,
în temeiul art. 115 alin. (4)
din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Art. 1. - (1) Prin derogare de la prevederile art. 5 alin. 2 din Legea nr.
82/1992 privind rezervele de stat, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, se aprobă scoaterea din rezerva de stat, cu
titlu de împrumut, pe termen de 180 de zile de la data punerii la dispozitie, a
unor cantităti de cărbune energetic si păcură în scopul
producerii de energie electrică si producerii combinate de energie
electrică si termică.
(2)
Cantitătile de cărbune energetic si păcură care fac
obiectul împrumutului si unitătile cărora le sunt destinate sunt
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
ordonantă de urgentă.
Art. 2. - (1) În cazul nerestituirii împrumutului în termenul prevăzut la
art. 1 alin. (1) si după aplicarea prevederilor art. 5 alin. 3 din Legea
nr. 82/1992, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, intervine exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată,
Administratia Natională a Rezervelor de Stat având obligatia să
emită facturi pentru valoarea produselor calculate la preturile pietei
fără accize.
(2)
Până la dezdăunarea integrală a Administratiei Nationale a
Rezervelor de Stat, societătile comerciale debitoare vor suporta
penalităti de întârziere la plată, la nivelul celor prevăzute de
lege pentru creantele bugetare, precum si nivelul dobânzii pietei,
percepută pe toată perioada derulării împrumutului.
Art. 3. - Pentru cantitătile de combustibil împrumutate în baza prezentei
ordonante de urgentă, punerea la dispozitie a cantitătilor de
combustibil urmează a se face după restituirea cantitătilor
împrumutate în baza Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2005
privind aprobarea scoaterii din rezerva de stat, sub formă de împrumut, a
unor cantităti de combustibil pentru Societatea Comercială de
Producere a Energiei Electrice si Termice „Termoelectrica” - S.A., filialele
sale, complexurile energetice Craiova, Rovinari si Turceni, Regia Autonomă
pentru Activităti Nucleare - Sucursala „ROMAG-TERMO” si centralele termice
si electrice de termoficare aflate în administrarea consiliilor judetene si
locale, aprobată prin Legea nr. 76/2006, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul economiei si comertului,
Darius Mesca,
secretar de stat
p. Ministrul administratiei si internelor,
Mircea Nicu Toader,
secretar de stat
Presedintele Administratiei Nationale
a Rezervelor de Stat,
Sorin Vicol
Ministrul finantelor publice,
Bucuresti, 13 decembrie
2006.
Nr. 109.
CANTITĂTILE DE COMBUSTIBIL
împrumutate din rezervele Administratiei
Nationale a Rezervelor de Stat
Nr. crt. |
Unitatea |
Cantitate de împrumutat (tone) |
|
Cărbune |
Păcură |
||
1. |
Termoelectrica
- S.A. |
207.633,3 |
14.500,00 |
2. |
Electrocentrale
Bucuresti - S.A. |
- |
54.000,00 |
3. |
Electrocentrale
Deva - S.A. |
138.841,22 |
- |
4. |
Electrocentrale
Galati - S.A. |
- |
15.500,00 |
5. |
Complexul
Energetic Rovinari - S.A. |
100.000,1 |
- |
6. |
Complexul
Energetic Turceni - S.A. |
243.768,1 |
7.000,00 |
7. |
Complexul
Energetic Craiova - S.A. |
300.000,00 |
4.500,00 |
8. |
RAAN
Sucursala ROMAG-TERMO |
377.000,00 |
6.000,00 |
9. |
S.C.
C.E.T. Arad - S.A. |
100.000,00 |
8.217,40 |
10. |
S.C.
C.E.T. Bacău - S.A. |
100.000,00 |
5.000,00 |
11. |
S.C.
C.E.T. Brasov - S.A. |
150.000,00 |
- |
12. |
S.C.
Electrocentrale Oradea - S.A. |
60.000,00 |
6.500,00 |
13. |
S.C.
Uzina Electrică Zalău - S.A. |
- |
4.000,00 |
14. |
S.C.
Colterm Timisoara - S.A. |
100.000,60 |
4.000,00 |
15. |
S.C.
C.E.T. lasi - S.A. |
- |
19.500,00 |
16. |
S.C.
Termoficare 2000 Pitesti - S.A. |
- |
2.500,00 |
17. |
S.C.
Termica Botosani - S.A. |
- |
13.139,49 |
18. |
S.C.
Uzina Termică Calafat - S.A. |
- |
3.000,00 |
19. |
S.C.
C.E.T. Govora - S.A. |
250.000,00 |
4.996,15 |
20. |
S.C.
C.E.T. Energoterm Resita - S.A. |
- |
2.000,00 |
21. |
Unitatea
Municipiului Bistrita - Directia de Termoficare |
- |
2.800,00 |
22. |
S.C.
Terma Serv Alexandria - S.R.L. |
- |
3.000,00 |
23. |
S.C.
Uzina Termoelectrică Giurgiu - S.A. |
- |
5.000,00 |
privind finantarea unor
proiecte de investitii care necesită o perioadă mai lungă de un
an până la finalizare
Având
în vedere necesitatea demarării cât mai urgente, începând cu anul 2007, a
unor proiecte de investitii prioritare, care nu mai necesită amânare,
presupun perioade de realizare mai lungi de un an si a căror finantare nu
poate fi realizată prin prevederea alocărilor bugetare necesare în
bugetele ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat, tinând cont
de constrângerile bugetare existente,
în temeiul art. 115 alin. (4)
din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Art. 1. - Prevederile prezentei ordonante de urgentă se aplică
proiectelor de investitii si altor cheltuieli asimilate investitiilor ai
căror beneficiari sunt ordonatori principali de credite ai bugetului de
stat si care se realizează pe o perioadă mai mare de un an,
plătile aferente urmând a se efectua, de la momentul finalizării
obiectivului de investitii, esalonat pe mai multi ani.
Art. 2. - (1) Ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat
prezintă anual, spre aprobare, ca anexe la bugetele proprii, proiectele de
investitii prevăzute la art. 1, a căror finantare se asigură
potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgentă.
(2) În
aplicarea prevederilor alin. (1), ordonatorii principali de credite
detaliază fiecare proiect de investitii pe credite de angajament si
credite bugetare, iar în cadrul acestora sumele se esalonează pe ani în
functie de perioada în care se efectuează angajamentele legale si
plătile aferente acestora.
Art. 3. - (1) Ordonatorii principali de credite încheie angajamente legale în
vederea finalizării proiectelor de investitii, cu încadrarea în sumele
aprobate pentru creditele de angajament, potrivit prevederilor art. 2 alin.
(2).
(2)
Pentru investitiile realizate în conditiile prezentei ordonante de urgentă
plătile se efectuează de către ordonatorii principali de credite
din creditele bugetare aprobate acestora potrivit prevederilor art. 2 alin.
(2), de la momentul finalizării proiectelor de investitii, esalonat pe mai
multi ani.
(3)
Finantarea proiectelor de investitii prevăzute la art. 1 se
realizează de către institutii financiare până la momentul
finalizării acestora, prin efectuarea de plăti către
furnizori/contractanti, pe baza certificării de către ordonatorii principali de credite a
respectării conditiilor contractuale stabilite în vederea realizării
proiectelor de investitii.
(4)
Selectia institutiilor financiare care vor finanta proiectele de investitii, în
conformitate cu alin. (3), se face potrivit legislatiei în vigoare, ordonatorii
principali de credite si Ministerul Finantelor Publice aprobând conditiile de
finantare oferite de către institutiile financiare, premergător
încheierii documentatiei aferente finantării.
(5)
Creditele bugetare prevăzute la alin. (2) cuprind ratele scadente
rezultate din rambursarea finantărilor aferente realizării
investitiilor finalizate, prevăzute la alin. (3), precum si costurile
asociate acestora, respectiv dobânzi, comisioane si alte costuri aferente
acestor finantări.
Art. 4. - (1) Prin derogare de la art. 20 din Legea datoriei publice nr.
313/2004, în scopul asigurării finantării proiectelor de investitii,
conform art. 3 alin. (3), Ministerul Finantelor Publice poate utiliza
instrumente si tehnici specifice de administrare a riscurilor si obligatiilor
financiare, decurgând din contractele încheiate de beneficiarii proiectelor de
investitii, prin încheierea unor acorduri cu institutiile finantatoare.
(2)
Cheltuielile sau veniturile obtinute de Ministerul Finantelor Publice în urma
efectuării operatiunilor conform alin. (1) reprezintă cheltuieli,
respectiv venituri ale bugetului de stat.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 21 decembrie
2006.
Nr. 111.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind abrogarea
Ordonantei Guvernului nr. 6/1997 pentru aprobarea mentinerii valorii cotei de
participare a României la capitalul Băncii Internationale pentru
Reconstructie si Dezvoltare, vărsată în monedă natională si
existentă în contul Băncii Internationale pentru Reconstructie si
Dezvoltare la Banca Natională a României la data de 30 iunie a
fiecărui an precedent
La data
de 1 septembrie 2005, participatia României la capitalul Băncii
Internationale pentru Reconstructie si Dezvoltare a fost preluată din
evidenta Băncii Nationale a României în evidenta Ministerului Finantelor
Publice, în conformitate cu prevederile art. 5 din Ordonanta Guvernului nr.
53/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar
si al contabilitătii publice, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 142/2006, cu modificările ulterioare. Totusi,
Ordonanta Guvernului nr. 53/2005, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 148/2006, cu modificările ulterioare, a
omis abrogarea Ordonantei Guvernului nr. 6/1997, care prevede la art. 2 alin.
(2) că „influentele nefavorabile din deprecierea cursului în lei al
dolarului SUA se reflectă în cheltuielile Băncii Nationale a
României”. Ca urmare, în cazul unei deprecieri a monedei nationale în raport cu
dolarul SUA, Banca Natională a României ar trebui să-si înregistreze
cheltuielile cu diferentele nefavorabile de curs de schimb, ceea ce ar
contraveni prevederilor Tratatului de instituire a Comunitătii Europene,
care, la art. 101, interzice finantarea statului de către băncile
centrale.
Având în vedere cele prezentate mai sus,
se impune adoptarea în regim de urgentă a unui act normativ din care
să reiasă faptul că România a luat toate măsurile necesare
pentru aducerea cadrului legal existent în concordantă inclusiv cu
prevederile Tratatului de instituire a Comunitătii Europene.
În temeiul art. 115 alin. (4)
din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Articol
unic. - Ordonanta Guvernului nr. 6/1997 pentru aprobarea
mentinerii valorii cotei de participare a României la capitalul Băncii
Internationale pentru Reconstructie si Dezvoltare, vărsată în
monedă natională si existentă în contul Băncii
Internationale pentru Reconstructie si Dezvoltare la Banca Natională a
României la data de 30 iunie a fiecărui an precedent, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 11 din 29 ianuarie 1997,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 91/1997, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 21 decembrie
2006.
Nr. 112.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind înfiintarea
Fondului national de dezvoltare
Având
în vedere:
-
necesitatea asigurării prompte si transparente, începând cu anul 2007, a
finantării proiectelor de investitii în infrastructură, a
necesitătilor provocate de retrocedarea/restituirea activelor imobiliare,
precum si suplimentării fondurilor necesare derulării unor
programe/proiecte care beneficiază de finantare din fonduri europene,
-
asigurarea unui mecanism de utilizare a veniturilor existente si viitoare
încasate din procesul de privatizare,
-
faptul că destinatiile prevăzute a fi finantate nu beneficiază
de resurse bugetare suficiente, fiind necesară asigurarea surselor de
finantare corespunzătoare începând cu exercitiul bugetar aferent anului
2007,
-
precum si faptul că veniturile din privatizare existente în contul curent
al Trezoreriei Statului sau în contul în valută deschis la Banca
Natională a României constituie surse de finantare lichide si utilizabile
imediat, care nu au asociate alte costuri, fiind practic cele mai ieftine surse
de finantare avute la dispozitie,
în temeiul art. 115 alin. (4)
din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Art. 1. - (1) Se înfiintează, în cadrul bugetului de stat, Fondul national
de dezvoltare la dispozitia Guvernului, aprobat anual prin legea bugetului de
stat, cu următoarele subdiviziuni:
a)
fondul destinat finantării proiectelor de investitii în
infrastructură si a altor proiecte prioritare;
b)
fondul destinat finantării necesitătilor provocate de
retrocedarea/restituirea activelor imobiliare;
c)
fondul destinat suplimentării fondurilor necesare derulării unor
programe/proiecte care beneficiază de finantare din fonduri europene,
inclusiv pentru prefinantarea si cofinantarea acestora.
(2)
Fondul national de dezvoltare la dispozitia Guvernului se repartizează, la
propunerea unor ordonatori principali de credite ai bugetului de stat si ai
bugetelor locale, pe bază de hotărâri ale Guvernului, în conditiile
legii finantelor publice.
(3)
Bugetele ordonatorilor principali de credite se suplimentează cu sumele
aprobate potrivit alin. (2), care vor fi evidentiate distinct si nu vor putea
fi utilizate decât pentru destinatiile pentru care au fost aprobate.
Angajările, ordonantările si plătile din aceste sume se fac în
conditiile prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, cu
modificările ulterioare, si ale Legii nr. 273/2006 privind finantele
publice locale.
(4)
Ordonatorii principali de credite raportează lunar Ministerului Finantelor
Publice modul de utilizare a sumelor alocate.
(5)
Ministerul Finantelor Publice, la solicitarea ordonatorilor principali de
credite, va introduce modificările corespunzătoare în volumul si în
structura bugetului de stat si ale bugetelor acestora.
(6)
Deficitul anual al bugetului de stat, rezultat din plătile efectuate din
sumele repartizate din Fondul national de dezvoltare, se acoperă din
următoarele surse:
a)
venituri din privatizare de la institutiile publice implicate în procesul de
privatizare, rezultate după deducerea cheltuielilor prevăzute în
bugetele acestora;
b) sume
încasate din vânzarea actiunilor rezultate din conversia în actiuni a
creantelor bugetului de stat;
c) sume
existente în contul curent general al Trezoreriei Statului si în contul în
valută al Ministerului Finantelor Publice din venituri din privatizare.
(7) În
cepând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă,
veniturile din dividende încasate de institutiile publice implicate în procesul
de privatizare si dobânzile aferente sumelor din conturile prevăzute la
alin. (6) lit. a) si c) se fac venit la bugetul de stat.
Art. 2. - (1) Sumele prevăzute la art. 1 alin. (6) lit. a) si b) se
virează Ministerului Finantelor Publice, în contul curent general al Trezoreriei
Statului sau în contul de valută, după caz, deschis la Banca
Natională a României.
(2) Pe
măsura necesitătilor de echilibrare a contului curent general al
Trezoreriei Statului din cursul anului, sumele în valută încasate de
Ministerul Finantelor Publice din sursele prevăzute la art. 1 alin. (6)
lit. a) si c) pot fi transformate în lei, prin cedarea la rezerva valutară
a statului.
(3) Din
sursele prevăzute la art. 1 alin. (6) se plătesc si obligatiile
rezultate din procesul de privatizare, stabilite prin acte normative speciale.
Art. 3. - În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonante
de urgentă, Guvernul, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, va
aproba normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgentă.
Art. 4. - Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă
se abrogă art. 1 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 111/2003
privind utilizarea veniturilor din privatizare si din valorificarea activelor
bancare neperformante, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748
din 26 octombrie 2003, aprobată cu modificări prin Legea nr. 48/2005.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 21 decembrie
2006.
Nr. 113.
pentru modificarea si
completarea titlului XI „Renta viageră
agricolă” din Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile
proprietătii si justitiei, precum si unele măsuri adiacente
Având
în vedere necesitatea asigurării unei exploatări eficiente a
terenurilor agricole, aflate în proprietatea unor persoane fizice, care să
permită modernizarea agriculturii României si atingerea standardelor
existente în tările Uniunii Europene,
tinând
seama că, în aplicarea prevederilor titlului XI „Renta
viageră agricolă” din Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile
proprietătii si justitiei, precum si unele măsuri adiacente, cu
modificările si completările ulterioare, începând cu anul 2006
Agentia Domeniilor Statului a demarat procedura de plată a rentei viagere
agricole celor care beneficiază de aceasta, confruntându-se cu probleme
deosebite datorate unor situatii neprevăzute de legislativ,
în vederea punerii în aplicare a
legislatiei în domeniul rentei viagere agricole si stabilirii modalitătii
corecte si aplicabile a titlului XI, pentru deblocarea a peste
10.000 de situatii apărute ca urmare a solicitărilor de rentă
viageră agricolă, se impune reglementarea în regim de urgentă a
acestor aspecte.
Întrucât toate aceste elemente
vizează interesul public si constituie situatii extraordinare, a
căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4)
din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Articol
unic. - Titlul XI „Renta viageră agricolă” din Legea nr.
247/2005 privind reforma în domeniile proprietătii si justitiei, precum si
unele măsuri adiacente, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005, cu modificările si completările
ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
1. După
alineatul (1) al articolului 1 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu
următorul cuprins:
„(2)
Obiectul rentei viagere agricole îl constituie terenurile cu destinatie
agricolă situate în extravilan, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. a)
din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările
si completările ulterioare.”
2. Articolul
4 va avea următorul cuprins:
„Art.
4. - Plata rentei viagere agricole se face în lei prin raportarea la cursul
mediu de schimb valutar calculat de Banca Natională a României din anul
pentru care aceasta se datorează.”
3. Articolul
8 va avea următorul cuprins:
„Art.
8. - După decesul rentierului, mostenitorii vor încasa ultima rată
scadentă la data decesului, în primul trimestru al anului următor
celui pentru care se datorează renta, pe baza actelor doveditoare privind
calitatea de mostenitor si a carnetului de rentier agricol al defunctului.”
4. După
alineatul (1) al articolului 12 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu
următorul cuprins:
„(2) În
cazul proprietătii comune, renta viageră agricolă se poate
stabili si în baza declaratiei autentice notariale, referitoare la întinderea
cotei-părti, dată de comun acord de toti coproprietarii.”
5. Alineatul
(2) al articolului 17 va avea următorul cuprins: „(2) Plata rentei
viagere agricole se efectuează de către
Agentia Domeniilor
Statului, conform prevederilor art. 6, prin mandat postal, virament bancar sau
orice altă modalitate prevăzută de lege.”
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Dan Stefan Motreanu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 21 decembrie 2006.
Nr. 114.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Legii nr. 102/2005 privind înfiintarea, organizarea
si functionarea Autoritătii Nationale de Supraveghere a Prelucrării
Datelor cu Caracter Personal
Având
în vedere:
-
monitorizarea respectării angajamentelor asumate de România în cadrul
negocierilor de aderare la Uniunea Europeană, în domeniul protectiei
datelor personale, prin mentinerea constantă a progreselor remarcate de
Comisia Europeană, inclusiv prin asigurarea statutului Autoritătii
Nationale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal de
autoritate publică autonomă si independentă, similar
autoritătilor cu acelasi statut din România si celor pentru protectia datelor
din statele membre ale Uniunii Europene, precum si prin consolidarea
capacitătii administrative a acestei autorităti;
- rolul
deosebit al Autoritătii Nationale de Supraveghere a Prelucrării
Datelor cu Caracter Personal de gardian al drepturilor si libertătilor
fundamentale ale persoanelor fizice, în special al dreptului la viată
intimă, familială si privată, în legătură cu
prelucrarea acestor date;
-
exigenta mentinerii caracterului independent al Autoritătii Nationale de
Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, inclusiv sub
aspectul statutului personalului acesteia;
-
necesitatea stabilirii, în regim de urgentă, a cadrului legal al
statutului personalului Autoritătii Nationale de Supraveghere a
Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, în vederea achitării
drepturilor salariale ale acestuia si a înlăturării diferentelor
generate de intrarea în vigoare a Legii nr. 251/2006 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, în
contextul legislativ actual;
-
atribuirea de noi competente în sarcina Autoritătii Nationale de
Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal prin efectul
implementării deciziei-cadru privind protectia datelor personale
prelucrate în cadrul cooperării politienesti si judiciare în materie
penală, ce urmează a fi adoptată de Consiliul Uniunii Europene
până la data de 31 decembrie 2006,
în temeiul art. 115 alin. (4)
din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Art. I. - Legea
nr. 102/2005 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Autoritătii
Nationale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 391
din 9 mai 2005, cu modificările ulterioare, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. La
articolul 10, litera g) va avea următorul cuprins: ,,g) În
cadrează, în conditiile legii, personalul Autoritătii
nationale
de supraveghere si exercită dreptul de autoritate administrativă si
disciplinară asupra acestuia;”.
2. Alineatele
(1) si (2) ale articolului 15 vor avea următorul cuprins:
„Art.
15. - (1) Structura organizatorică a Autoritătii nationale de
supraveghere se aprobă de presedintele acesteia, cu avizul Biroului
permanent al Senatului, si se stabileste în functie de competenta
Autoritătii nationale de supraveghere, conferită de lege.
(2)
Numărul maxim de posturi, exclusiv demnitarii, este de 55. Autoritatea
natională de supraveghere poate organiza birouri teritoriale, cu aprobarea
Biroului permanent al Senatului, în vederea realizării atributiilor ce îi
revin, potrivit prezentei legi.”
3. După
alineatul (3) al articolului 15 se introduce un nou alineat, alineatul (31),
cu următorul cuprins:
„(31)
Organizarea si functionarea aparatului propriu al Autoritătii nationale de
supraveghere, statutul personalului, atributiile acestuia si structura
organizatorică se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare, aprobat în conditiile alin. (3).”
4. Alineatul
(1) al articolului 16 va avea următorul cuprins:
„Art.
16. - (1) Personalul Autoritătii nationale de supraveghere este format din
personal contractual si se încadrează prin concurs, în conditiile legii.”
Art. II. - Legea nr. 102/2005 privind înfiintarea, organizarea si functionarea
Autoritătii Nationale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu
Caracter Personal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 391
din 9 mai 2005, cu modificările ulterioare, precum si cu modificările
si completările aduse prin prezenta ordonantă de urgentă, va fi
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după
aprobarea prezentei ordonante de urgentă prin lege, dându-se textelor o
nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Presedintele Autoritătii Nationale de Supraveghere
a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal,
Georgeta Basarabescu
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
p. Ministrul administratiei si internelor,
Mircea Nicu Toader,
secretar de stat
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 21 decembrie
2006.
Nr. 115.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind finantarea din
bugetul Ministerului Afacerilor Externe a unor manifestări culturale si de
diplomatie publică organizate la misiunile României în vederea
marcării aderării României
la Uniunea Europeană
În temeiul art. 108 din
Constitutia României, republicată, si al art. 52 alin. (7) din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă organizarea unor actiuni culturale si de diplomatie
publică la misiunile României în vederea marcării aderării
României la Uniunea Europeană, în perioada decembrie 2006 - februarie
2007.
Art. 2. - Actiunile culturale si de diplomatie publică prevăzute la
art. 1 sunt finantate din bugetul Ministerului Afacerilor Externe pe anul 2006
si 2007, după caz, în limita sumei cumulate de 2.000 mii lei, pentru
asigurarea finantării următoarelor categorii de cheltuieli:
a)
deplasarea si cazarea participantilor;
b)
publicitate, materiale promotionale, informare, invitatii;
c)
Închirierea spatiilor, a unor echipamente tehnice sau a unor instrumente;
d)
actiuni de protocol, reprezentare si receptie;
e)
remuneratii pentru colaboratori si onorarii pentru artisti.
Art.
3. - Pentru cheltuielile prevăzute la art. 2
lit. a) si c) se pot acorda avansuri de până la 30% din sumele ce
urmează a fi alocate. Prin derogare de la art. 4 alin. (1) din
Hotărârea Guvernului nr. 264/2003 privind stabilirea actiunilor si
categoriilor de cheltuieli, criteriilor, procedurilor si limitelor pentru
efectuarea de plăti în avans din fonduri publice, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, avansurile de până la
30% se acordă fără solicitarea unei scrisori de garantie
bancară.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 22 decembrie
2006.
Nr. 1.905.
DECIZII ALE PRIMULUl-MINISTRU
PRIMUL-MINISTRU
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru eliberarea
domnului Leonard Orban din functia de secretar de stat la Ministerul
Integrării Europene, negociator sef cu Uniunea Europeană
În temeiul art. 15 lit. d) si al
art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
României si a ministerelor, cu modificările si completările
ulterioare,
Primul-ministru
emite prezenta decizie.
Articol
unic. - Pe data de 31 decembrie 2006, domnul Leonard Orban se
eliberează din functia de secretar de stat la Ministerul Integrării
Europene, negociator sef cu Uniunea Europeană.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
lon-Mircea Plângu
Bucuresti, 27 decembrie
2006.
Nr. 222
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI, ALE COMISIEI
NATIONALE A VALORILOR MOBILIARE SI ALE COMISIEI
DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI Nr.
23 din 15 decembrie 2006 |
COMISIA
NATIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE Nr.
120 din 15 decembrie 2006 |
COMISIA
DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR Nr.
113.136 din 15 decembrie 2006 |
privind cerintele
suplimentare de adecvare a capitalului, tranzactiile intragrup si concentrarea
riscurilor la nivelul unui conglomerat financiar
Având
în vedere dispozitiile art. 15 alin. (1) si (2), ale art. 16 si ale art. 18
alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 98/2006 privind
supravegherea suplimentară a institutiilor de credit, a societătilor
de asigurare si/sau de reasigurare, a societătilor de servicii de investitii
financiare si a societătilor de administrare a investitiilor dintr-un
conglomerat financiar,
în temeiul dispozitiilor art. 48
din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României, al
dispozitiilor art. 1, art. 2 si ale art. 7 alin. (1), (3), (10) si (15) din
Statutul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 25/2002, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 514/2002, modificat si completat prin Legea nr.
297/2004 privind piata de capital, cu modificările si completările
ulterioare, al dispozitiilor art. 4 alin. (26) si (27), ale art. 5 lit. a) si
ale art. 8 alin. (1) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si
supravegherea asigurărilor, cu modificările si completările
ulterioare, precum si ale art. 20 si 55 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 98/2006,
Banca Natională a
României, Comisia Natională a Valorilor Mobiliare si Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor emit următorul ordin:
CAPITOLUL I
Art. 1. - (1) Prezentul ordin stabileste modul de determinare a cerintelor
suplimentare de adecvare a capitalului, identificarea si raportarea
tranzactiilor intragrup si a concentrărilor de riscuri la nivelul unui
conglomerat financiar.
(2)
Prezentul ordin se aplică entitătilor reglementate, persoane juridice
române, care sunt supuse supravegherii suplimentare exercitate de către
coordonator la nivelul unui conglomerat financiar.
Art. 2. - (1) Termenii si expresiile folosite în prezentul ordin au semnificatia
prevăzută în Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 98/2006
privind supravegherea suplimentară a institutiilor de credit, a
societătilor de asigurare si/sau de reasigurare, a societătilor de
servicii de investitii financiare si a societătilor de administrare a
investitiilor dintr-un conglomerat financiar.
(2)
Pentru scopul aplicării prezentului ordin, termenii si expresiile de mai
jos au următoarele semnificatii:
a) cerinte
de solvabilitate - cerintele de adecvare a capitalului/cerintele de
solvabilitate, reglementate potrivit regulilor sectoriale la nivel individual
si, după caz, la nivel consolidat;
b) cotă
proportională - proportia din capitalul social subscris care este
detinută, direct sau indirect, de o entitate care detine o participatie
într-o altă entitate;
c) cerintă de
solvabilitate notională - cerinta de capital la care o entitate
nereglementată din sectorul financiar ar trebui să se conformeze în
baza regulilor sectoriale aplicabile, ca si cum ar fi o entitate
reglementată a acelui sector financiar.
CAPITOLUL II
Adecvarea capitalului
Art. 3. - Calculul cerintelor suplimentare de adecvare a capitalului
entitătilor reglementate dintr-un conglomerat financiar se efectuează
în conformitate cu principiile tehnice prevăzute la sectiunea a 2-a si,
potrivit deciziei coordonatorului, cu una dintre metodele tehnice de calcul
prevăzute în sectiunea a 3-a.
Art. 4. - Impunerea de către coordonator, potrivit prevederilor art. 16
alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 98/2006, a unei
anumite metode de calcul al cerintelor suplimentare de adecvare a capitalului
va tine cont de structura conglomeratului financiar si va avea în vedere
obiectivele supravegherii suplimentare, în special cele referitoare la
concentrarea riscurilor si tranzactiile intragrup, precum si protejarea
obiectivelor supravegherii la nivel sectorial.
Art. 5. - (1) Entitatea reglementată care este liderul conglomeratului
financiar sau, după caz, societatea financiară holding mixtă ori
entitatea reglementată identificată potrivit prevederilor art. 15
alin. (5) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 98/2006 va efectua
calculul cerintelor suplimentare de adecvare a capitalului anual si va
transmite coordonatorului rezultatele calculului si datele relevante care au
stat la baza efectuării acestuia.
(2)
Transmiterea datelor prevăzute la alin. (1) se va face în termen de 7 luni
de la finele perioadei de referintă.
SECTIUNEA a 2-a
Principii tehnice
2.1. Domeniul de aplicare si forma calculului cerintelor suplimentare de
adecvare a capitalului
Art. 6. - (1) Indiferent de metoda utilizată pentru calculul cerintelor
suplimentare de adecvare a capitalului, atunci când o entitate este
filială si prezintă un deficit de solvabilitate sau, în cazul unei
entităti nereglementate din sectorul financiar, un deficit de
solvabilitate notională, în vederea calculului cerintelor suplimentare de
adecvare a capitalului trebuie să fie luat în considerare deficitul total
de solvabilitate al filialei.
(2) În
situatia prevăzută la alin. (1), în cazul în care, în opinia
coordonatorului, răspunderea societătii-mamă care detine o
cotă-parte din capital este limitată în mod clar si strict la acea
cotă-parte din capital, coordonatorul poate permite ca deficitul de
solvabilitate al filialei să fie luat în considerare în mod proportional.
Art. 7. - În situatia în care nu există legături de capital între
entitătile dintr-un conglomerat financiar, coordonatorul, după
consultarea celorlalte autorităti competente relevante, determină
nivelul cotei proportionale care trebuie să fie luat în considerare pentru
calculul cerintelor suplimentare de adecvare a capitalului, având în vedere
răspunderea determinată de relatia existentă între entitătile
în cauză.
2.2. Alte
principii tehnice
Art. 8. - (1) Indiferent de metoda folosită pentru calculul cerintelor
suplimentare de adecvare a capitalului entitătilor reglementate dintr-un
conglomerat financiar, coordonatorul si, acolo unde este necesar, celelalte
autorităti competente implicate asigură aplicarea următoarelor
principii:
a)
eliminarea utilizării multiple a elementelor eligibile pentru calculul
fondurilor proprii la nivelul conglomeratului financiar, precum si a
oricărei creări inadecvate de fonduri proprii în interiorul grupului.
Pentru
asigurarea eliminării utilizării multiple a fondurilor proprii si a
creării inadecvate de fonduri proprii în interiorul grupului,
autoritătile competente aplică, prin analogie, principiile relevante
prevăzute în cadrul regulilor sectoriale aplicabile;
b)
cerintele de solvabilitate pentru diferitele sectoare financiare reprezentate
într-un conglomerat financiar trebuie să fie acoperite de elemente de
fonduri proprii, în conformitate cu regulile sectoriale corespunzătoare.
(2) În
cazul în care există un deficit de fonduri proprii la nivelul
conglomeratului financiar, vor fi luate în considerare pentru verificarea
îndeplinirii cerintelor suplimentare de adecvare a capitalului numai elementele
de fonduri proprii care sunt eligibile potrivit tuturor regulilor sectoriale.
Aceste elemente de fonduri proprii sunt denumite în continuare capital
intersectorial.
(3) În
cazul în care regulile sectoriale prevăd limite cu privire la
eligibilitatea anumitor instrumente de fonduri proprii, care ar putea fi
considerate drept capital intersectorial, aceste limite se aplică în mod
corespunzător la calculul fondurilor proprii la nivelul conglomeratului
financiar.
(4) În
situatia în care există limite sectoriale diferite cu privire la
eligibilitatea anumitor instrumente de fonduri proprii, în vederea
determinării capitalului intersectorial se
va lua
în considerare la calculul fondurilor proprii la nivelul conglomeratului
financiar limita sectorială cea mai mică.
Art. 9. - La calculul fondurilor proprii la nivelul conglomeratului financiar,
autoritătile competente trebuie să ia în considerare eficacitatea
transferabilitătii si disponibilitatea fondurilor proprii între diferitele
entităti juridice din cadrul grupului, tinând cont de obiectivele stabilite
de regulile de adecvare a capitalului.
Art. 10. - În cazul unei societăti de administrare a investitiilor, cerintă
de solvabilitate înseamnă cerinta de capital prevăzută la
art. 57 din Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificările
si completările ulterioare.
2.3. Cerinta
de solvabilitate notională
Art. 11. - În vederea calculului cerintelor suplimentare de adecvare a
capitalului, în cazul unei entităti nereglementate din sectorul financiar,
se calculează o cerintă de solvabilitate notională în sensul
prevederilor art. 2.
Art. 12. - În cazul unei societăti financiare holding mixte, cerinta de
solvabilitate notională este calculată în conformitate cu regulile
sectoriale aplicabile sectorului financiar cel mai important din conglomeratul
financiar, determinat în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (3) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 98/2006.
SECTIUNEA a 3-a
Metode tehnice de calcul
3.1. Metoda
consolidării contabile
Art. 13. - Calculul cerintelor suplimentare de adecvare a capitalului
entitătilor reglementate dintr-un conglomerat financiar este efectuat pe
baza situatiilor financiare consolidate.
Art. 14. - Cerintele suplimentare de adecvare a capitalului sunt calculate ca
diferentă între:
a)
fondurile proprii ale conglomeratului financiar, calculate pe baza pozitiei
financiare consolidate a grupului; elementele eligibile sunt acelea care sunt
prevăzute în regulile sectoriale aplicabile; si
b) suma
cerintelor de solvabilitate pentru fiecare sector financiar din cadrul
grupului.
Art. 15. - (1) Fondurile proprii si cerintele de solvabilitate ale
entitătilor din grup se calculează prin aplicarea regulilor
sectoriale corespunzătoare referitoare la forma si întinderea
consolidării.
(2)
Cerinta de solvabilitate notională pentru entitătile nereglementate
care nu sunt incluse în calculul cerintelor de solvabilitate prevăzute la
alin. (1) se calculează potrivit prevederilor paragrafului 2.3 din
sectiunea a 2-a.
Art. 16. - Rezultatul calculului efectuat potrivit art. 14 nu trebuie să fie
negativ.
3.2. Metoda
deducerii si agregării
Art. 17. - Calculul cerintelor suplimentare de adecvare a capitalului
entitătilor reglementate dintr-un conglomerat financiar este efectuat pe
baza situatiilor financiare ale fiecărei entităti din grup.
Art. 18. - Cerintele suplimentare de adecvare a capitalului sunt calculate ca
diferentă între:
a) suma
fondurilor proprii ale tuturor entitătilor reglementate si nereglementate
apartinând fiecărui sector financiar din cadrul grupului; elementele
eligibile sunt acelea prevăzute în regulile sectoriale aplicabile; si
b) suma
cerintelor de solvabilitate/solvabilitate notională ale tuturor
entitătilor reglementate si, după caz, nereglementate, apartinând
fiecărui sector financiar din
cadrul grupului, si a valorii contabile a participatiilor
în alte entităti ale grupului.
Art. 19. - (1) Cerintele de solvabilitate ale entitătilor din grup se
calculează prin aplicarea regulilor sectoriale corespunzătoare.
(2) La
calculul cerintelor suplimentare de adecvare a capitalului, fondurile proprii
si cerintele de solvabilitate sunt luate în considerare potrivit cotei
proportionale, în sensul prevederilor art. 2, detinută de
societatea-mamă sau de entitatea care detine o participatie într-o
altă entitate a grupului.
(3)
Cerinta de solvabilitate notională pentru entitătile nereglementate
din sectorul financiar se calculează potrivit prevederilor paragrafului
2.3 din sectiunea a 2-a.
Art. 20. - Rezultatul calculului efectuat potrivit art. 18 nu trebuie să fie
negativ.
Art.
21. - Operatiunile intragrup sunt eliminate
într-un mod asemănător celui specific elaborării situatiilor
financiare consolidate.
3.3. Metoda
deducerii valorii contabile a participatiei societătii-mamă/a
cerintei de solvabilitate a entitătilor în care se detine participatia
Art. 22. - Calculul cerintelor suplimentare de adecvare a capitalului
entitătilor reglementate dintr-un conglomerat financiar este efectuat pe
baza situatiilor financiare ale fiecărei entităti din grup.
Art. 23. - Cerintele suplimentare de adecvare a capitalului sunt calculate ca
diferentă între:
a)
fondurile proprii ale societătii-mamă sau ale entitătii care
este liderul conglomeratului financiar; elementele eligibile sunt acelea
prevăzute în regulile sectoriale aplicabile; si
b) suma
cerintei de solvabilitate a societătii-mamă sau a entitătii -
lider de grup si cea mai mare dintre: valoarea contabilă a participatiilor
societătii-mamă în alte entităti din grup si cerintele de
solvabilitate ale acestor entităti.
Art. 24. - (1) Cerintele de solvabilitate ale entitătilor din grup se
calculează prin aplicarea regulilor sectoriale corespunzătoare.
(2) La
calculul cerintelor suplimentare de adecvare a capitalului, fondurile proprii
si cerintele de solvabilitate sunt luate în considerare potrivit cotei
proportionale, în sensul art. 2, detinută de societatea-mamă sau de
entitatea care detine o participatie într-o altă entitate a grupului.
(3)
Cerinta de solvabilitate notională pentru entitătile nereglementate
din sectorul financiar se calculează potrivit prevederilor paragrafului
2.3 din sectiunea a 2-a.
(4) În
procesul evaluării elementelor eligibile pentru calculul cerintelor
suplimentare de adecvare a capitalului, valoarea participatiilor se poate
determina prin metoda punerii în echivalentă, prevăzută de
reglementările contabile aplicabile.
Art. 25. - Rezultatul calculului efectuat potrivit art. 23 nu trebuie să fie
negativ.
Art. 26. - Prevederile art. 21 se aplică în mod corespunzător.
3.4. Combinarea
celor 3 metode
Art. 27. - Coordonatorul poate permite, după consultarea celorlalte
autorităti competente relevante si a entitătilor reglementate supuse
supravegherii suplimentare, o combinare a celor 3 metode sau combinarea a
două dintre cele 3 metode.
CAPITOLUL III
Art. 28. - Coordonatorul unui conglomerat financiar, după consultarea cu
celelalte autorităti competente relevante, identifică tipul
tranzactiilor intragrup pe care entitatea reglementată care este liderul
conglomeratului financiar sau societatea financiară holding mixtă,
după caz, trebuie să le raporteze în conformitate cu prevederile art.
18 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 98/2006.
Art. 29. - (1) La identificarea tranzactiilor intragrup, se consideră tranzactii
intragrup cel putin următoarele tipuri de operatiuni realizate între
entitătile apartinând unui conglomerat financiar care desfăsoară
activitate bancară sau prestează servicii de investitii financiare,
pe de o parte, si cele care desfăsoară activitate de asigurare, pe de
altă parte:
a)
tranzactii financiare, cum ar fi: credite, dobândirea de participatii,
acordarea de garantii, vânzări de active, plăti de comisioane,
investitii prin intermediul unei entităti a grupului într-o altă
entitate din acesta;
b)
schimburi de servicii, cum ar fi: prestarea unor servicii auxiliare prin
intermediul unei entităti pe contul altei entităti din cadrul
aceluiasi grup - functii suport, în special în ceea ce priveste prevenirea si
combaterea spălării banilor, administrarea lichiditătii;
c)
tranzactii comerciale, cum ar fi: vânzări încrucisate;
d)
transferuri de riscuri, cum ar fi: reasigurări, securitizări.
(2)
Coordonatorul apreciază, de la caz la caz, dacă o operatiune
constituie o tranzactie intragrup.
(3)
Atunci când defineste sau îsi exprimă opinia asupra tipului tranzactiilor,
respectiv dacă acestea se încadrează în categoria tranzactiilor
intragrup, coordonatorul unui conglomerat financiar, împreună cu
autoritătile competente relevante, ia în considerare structura
specifică a grupului si administrarea riscurilor conglomeratului
financiar.
Art. 30. - (1) În vederea identificării tranzactiilor intragrup semnificative
care trebuie raportate, coordonatorul unui conglomerat financiar, după
consultarea cu celelalte autorităti competente relevante si cu
entitătile reglementate din conglomeratul financiar supuse supravegherii
suplimentare, stabileste praguri corespunzătoare de semnificatie, pe baza
fondurilor proprii reglementate si/sau a provizioanelor tehnice.
(2) O
tranzactie intragrup este considerată semnificativă în sensul
prevederilor art. 18 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
98/2006.
Art. 31. - În vederea atingerii obiectivelor de supraveghere suplimentară cu
privire la tranzactiile intragrup, entitatea reglementată care este
liderul conglomeratului financiar sau societatea financiară holding
mixtă, după caz, transmite coordonatorului cel putin următoarele
informatii:
a) o
descriere a tranzactiilor intragrup pe structura tipurilor de tranzactii
intragrup prevăzute la art. 29 alin. (1) si care să sublinieze gradul
de interdependentă a activitătilor desfăsurate în cadrul
conglomeratului financiar;
b)
pentru fiecare tip de tranzactie, sensul în care aceasta se realizează în
majoritatea cazurilor (de exemplu, de la sectorul bancar sau de servicii de
investitii către cel de asigurări sau invers) si obiectivele
urmărite;
c)
modalitătile de tarifare a acestor tranzactii în interiorul grupului.
Art. 32. - Coordonatorul unui conglomerat financiar solicită entitătii
reglementate care este liderul conglomeratului financiar sau societătii financiare holding mixte,
după caz, cel putin următoarele informatii cantitative referitoare la
tranzactiile intragrup considerate semnificative în sensul art. 30:
a)
atunci când acestea depăsesc pragul potrivit căruia o tranzactie
intragrup este considerată semnificativă: valoarea nominală
totală a tranzactiilor care generează fluxuri de numerar, cu exceptia
operatiunilor de piată (de exemplu: credite, garantii, vânzări de
active), valoarea globală a comisioanelor plătite, iar pentru
operatiunile cu instrumente financiare la termen, expunerea netă
globală la riscul de credit sau, în cazul stării de nerambursare,
valoarea globală a notionalului;
b)
pentru fiecare tranzactie intragrup, atunci când aceasta depăseste pragul
potrivit căruia o tranzactie intragrup este considerată
semnificativă: valoarea nominală a tranzactiei si data încheierii
acesteia, precum si o descriere a tranzactiei, identitatea părtilor
contractante, sensul în care este realizată operatiunea si obiectivele
urmărite.
Art. 33. - Entitătile reglementate dintr-un conglomerat financiar trebuie
să dispună de un proces adecvat de identificare, măsurare,
monitorizare si control pentru tranzactiile intragrup.
Art. 34. - Coordonatorul, respectiv autoritătile competente relevante pot
aplica, fată de societătile financiare holding mixte sau fată de
entitătile reglementate, după caz, măsurile sau sanctiunile
corespunzătoare, potrivit prevederilor art. 43, 44 sau 46 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 98/2006, dacă se consideră că
tranzactiile intragrup pot periclita situatia financiară a
entitătilor reglementate din cadrul unui conglomerat financiar. În acest
sens, se vor avea în vedere, fără a fi limitative, situatiile în care
tranzactiile intragrup:
a)
determină un transfer necorespunzător de capital sau de profit de la
entitătile reglementate;
b) sunt
încheiate sau executate de către părti de pe alte pozitii decât cele
care reprezintă interese economice diferite si pot fi dezavantajoase
pentru entitatea reglementată;
c) pot
afecta în mod nefavorabil solvabilitatea, lichiditatea si profitabilitatea, la
nivel individual, ale entitătilor din grup;
d) sunt
utilizate în scopul fraudării cerintelor prudentiale la nivel sectorial,
în particular a celor referitoare la adecvarea capitalului.
Art. 35. - (1) Entitatea reglementată care este liderul conglomeratului
financiar sau societatea financiară holding mixtă, după caz,
raportează anual compartimentului cu atributii în domeniul supravegherii
din cadrul autoritătii competente desemnate în calitate de coordonator informatiile
solicitate de acesta cu privire la tranzactiile intragrup semnificative.
(2)
Transmiterea datelor prevăzute la alin. (1) se face în termen de 3 luni de
la finele perioadei de referintă.
CAPITOLUL IV
Art. 36. - Coordonatorul unui conglomerat financiar, după consultarea cu
celelalte autorităti competente relevante, identifică orice
concentrare de riscuri pe care entitatea reglementată care este liderul
conglomeratului financiar sau societatea financiară holding mixtă,
după caz, trebuie să o raporteze în conformitate cu prevederile art.
18 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 98/2006.
Art. 37. - (1) La identificarea concentrărilor de riscuri, coordonatorul are
în vedere cel putin expunerile fată de:
a) un
client;
b) grupuri
de clienti aflati în legătură sau grupuri de persoane aflate în
relatii speciale;
c)
clienti dintr-o anumită zonă geografică;
d) un
anumit sector economic;
e)
anumite produse;
f)
prestatori de servicii;
g)
aparitia unor dezastre sau calamităti naturale.
(2)
Atunci când defineste sau îsi exprimă opinia asupra concentrărilor de
riscuri, coordonatorul unui conglomerat financiar, împreună cu
autoritătile competente relevante, ia în considerare structura
specifică a grupului si administrarea riscurilor conglomeratului
financiar.
(3)
Sunt considerate persoane aflate în relatii speciale cu o entitate din
cadrul unui conglomerat financiar cel putin următoarele:
a)
celelalte entităti din cadrul conglomeratului financiar;
b)
membrii organelor de administrare, conducere sau supraveghere ale
entitătilor din cadrul conglomeratului financiar;
c)
actionarii semnificativi ai unei entităti din cadrul conglomeratului
financiar;
d)
sotul/sotia, rudele si afinii până la gradul al doilea inclusiv ai
oricăreia dintre persoanele prevăzute la lit. b) si c).
Art. 38. - (1) Entitatea reglementată care este liderul conglomeratului
financiar sau societatea financiară holding mixtă, după caz,
raportează coordonatorului orice concentrare semnificativă de riscuri
fată de un client, fată de un grup de clienti aflati în
legătură sau un grup de persoane aflate în relatii speciale, din
momentul în care expunerea fată de oricare dintre aceste categorii este
egală sau depăseste 10% din fondurile proprii ale conglomeratului
financiar.
(2)
Coordonatorul, după consultarea cu celelalte autorităti competente si
cu entitătile reglementate din conglomeratul financiar, poate impune, de
la caz la caz, raportarea si a altor categorii de concentrări
semnificative de riscuri.
Art. 39. - Entitătile reglementate dintr-un conglomerat financiar trebuie
să dispună de un proces adecvat de identificare, măsurare,
monitorizare si control al concentrărilor de riscuri.
Art. 40. - (1) Entitatea reglementată care este liderul conglomeratului
financiar sau societatea financiară holding mixtă, după caz,
raportează anual compartimentului însărcinat cu supravegherea din
cadrul coordonatorului informatiile solicitate de acesta cu privire la
concentrările de riscuri semnificative.
(2)
Transmiterea datelor prevăzute la alin. (1) se face în termen de 3 luni de
la finele perioadei de referintă.
CAPITOLUL V
Dispozitii finale
Art. 41. - Nerespectarea dispozitiilor prezentului ordin atrage aplicarea
măsurilor si/sau a sanctiunilor prevăzute la art. 43 si 44 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 98/2006, respectiv la art. 226, 227,
229 si 284 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2006 privind
institutiile de credit si adecvarea capitalului sau, după caz, la art. 39
alin. (3) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si
supravegherea asigurărilor, cu modificările si completările
ulterioare.
Art. 42. - Prezentul ordin intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
*
Prezentul
ordin transpune prevederile art. 6.4 si ale anexelor I si II din
Directiva 2002/87/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 decembrie
2002 privind supravegherea suplimentară a institutiilor de credit, a
societătilor de asigurare si a societătilor de servicii de investitii
financiare dintr-un conglomerat financiar, precum si modificarea directivelor
Consiliului 73/239/CEE, 79/267/CEE, 92/49/CEE, 92/96/CEE, 93/6/CEE si 93/22/CEE
si a directivelor 98/78/CE si 2000/12/CE ale Parlamentului European si ale
Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 035
din 11 februarie 2003.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii Nationale a României, Mugur Constantin Isărescu |
Presedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, Gabriela Anghelache |
Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, Angela Toncescu |
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
BANCA NATIONALĂ A
ROMÂNIEI
privind raportarea
statistică a datelor pentru elaborarea balantei de plăti
În baza art. 48 si 49 din Legea
nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României,
Banca
Natională a României emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Art. 1. - În sensul prezentei norme, termenii si expresiile de mai jos au
următoarele semnificatii:
a) balanta
de plăti - sinteză statistică a tranzactiilor economice si
financiare ale unei tări cu restul lumii, pe o perioadă de timp
determinată, tranzactii ce se referă la bunuri, servicii, venituri,
transferuri fără contraprestatie (donatii, ajutoare, cadouri si
altele asemenea), precum si la creante si obligatii financiare;
b) rezidenti:
b1)
persoane fizice - cetăteni români, cetăteni străini si apatrizi,
cu domiciliul în România atestat cu documente de identitate emise conform
legii;
b2) persoane
juridice si orice alte entităti cu sediul în România, precum si persoane
fizice, cetăteni români, cetăteni străini si apatrizi cu
domiciliul în România, care sunt autorizate si/sau înregistrate să
desfăsoare activităti economice pe teritoriul României, în mod
independent, în conditiile prevăzute de reglementările legale în
vigoare;
b3)
sucursale, agentii, reprezentante, birouri apartinând persoanelor juridice
străine sau altor entităti străine, înregistrate si/sau
autorizate să functioneze în România;
b4)
ambasade, consulate si alte reprezentante si misiuni permanente ale României în
străinătate;
c) nerezidenti:
d)
persoane fizice - cetăteni străini, cetăteni români si apatrizi,
cu domiciliul în străinătate atestat cu documente de identitate emise
conform legii;
c2)
persoane juridice si orice alte entităti cu sediul în
străinătate, precum si persoane fizice, cetăteni străini,
cetăteni români si apatrizi cu domiciliul în străinătate, care
sunt autorizate si/sau înregistrate să desfăsoare activităti
economice în străinătate, în mod independent, în conditiile
prevăzute de reglementările legale în vigoare;
c3)
sucursale, agentii, reprezentante, birouri si orice alte entităti ale
persoanelor juridice romane sau altor entităti române, înregistrate si/sau
autorizate să functioneze în străinătate;
c4)
ambasade, consulate si alte reprezentante si misiuni permanente ale altor state
în România, precum si organizatii internationale sau reprezentante ale unor
astfel de organizatii care functionează în România;
d) plată
- transmiterea unei sume de bani către un tert:
d1) În
vederea achitării partiale sau totale a unui debit; d2) În situatia
acordării unui credit sau constituirii unui alt tip de creantă;
d3) cu
titlu de transfer fără contraprestatie;
e) încasare
- primirea unei sume de bani de la un tert în una dintre situatiile
prezentate la lit. d);
f) raportori
- rezidenti care au obligatia de a raporta date la Banca Natională a
României, în baza prezentei norme;
g) operatiuni
de natura balantei de plăti - tranzactii economice si financiare între
rezidenti si nerezidenti de natura celor mentionate la lit. a), implicând
încasări sau plăti, compensări în natură sau valorice si
alte asemenea operatiuni;
h) investitie
directă - relatie investitională de durată între o entitate
rezidentă si b entitate nerezidentă; de regulă, implică
exercitarea de către investitor a unei influente manageriale semnificative
în întreprinderea în care a investit; sunt considerate investitii directe
capitalul social vărsat si rezervele ce revin unui investitor care detine
cel putin 10% din capitalul social subscris al unei întreprinderi, creditele
dintre acest investitor si întreprinderea în care a investit, precum si
profitul reinvestit de către acesta în întreprinderea respectivă;
investitiile imobiliare (investitiile în clădiri si terenuri) sunt
considerate investitii directe;
i) investitie
de portofoliu - investitie în valori mobiliare de natura actiunilor,
obligatiunilor si a altor titluri de natura acestora (certificate de depozit
negociabile, obligatiuni cu cupon zero, obligatiuni convertibile, obligatiuni
cu dobândă indexabilă, bonuri de tezaur si altele asemenea),
efectuată în scopul plasării temporare de fonduri pe piata de
capital; de regulă, nu conduce la exercitarea de către
detinători a unei influente manageriale asupra emitentului; în cazul
actiunilor, sunt luate în considerare detinerile de sub 10% diri valoarea
capitalului social subscris al emitentului;
j) transferuri
neutre - operatiuni care implică miscări în conturile Nostro sau
Loro ale institutiilor de credit, fără a constitui operatiuni de
natura balantei de plăti, ca de exemplu operatiuni valutare între
rezidenti sau operatiuni valutare între nerezidenti;
k) operatiuni
nemonetare - operatiuni de natura balantei de plăti, care se
desfăsoară fără transferarea de fonduri, în totalitate sau
partial, cum ar fi bartere, compensări (netting), aranjamente de cliring
si altele asemenea.
CAPITOLUL II
Obligatii de raportare
Art. 2. - Rezidentii au obligatia de a raporta toate operatiunile de natura
balantei de plăti, în conformitate cu prevederile prezentei norme.
Raportările statistice sunt obligatorii atât pentru operatiunile derulate
prin institutiile de credit persoane juridice române si sucursalele din România
ale institutiilor de credit străine (din statele membre ale Uniunii
Europene, din celelalte state apartinând Spatiului Economic European, precum si
din statele terte), denumite în continuare institutii de credit, cât si
pentru operatiunile derulate prin institutii de credit nerezidente, prin alti
intermediari financiari rezidenti sau nerezidenti, precum si pentru cele în relatie
directă cu nerezidentii.
Art. 3. - (1) La efectuarea oricărei plăti către nerezidenti,
clientii rezidenti ai institutiilor de credit au obligatia de a completa
formularul Dispozitie/Declaratie de plata externă (DPE), pus la dispozitie
de către institutia de credit prin intermediul căreia se
efectuează plata sau prezentat acesteia de către ordonatorul
plătii, numai pentru plata a cărei valoare este egală ori mai
mare de 12.500 euro sau echivalent la data plătii. Formularul DPE,
prezentat în anexa nr. 1, se completează în două exemplare, dintre
care unul pentru institutia de credit si celălalt pentru ordonatorul
plătii. Pentru efectuarea oricărei plăti către nerezidenti,
a cărei valoare este mai mică de 12.500 euro sau echivalent la data
plătii, institutiile de credit pot utiliza formulare potrivit cerintelor
proprii.
(2) În
cazul unei plăti ordonate prin sistem computerizat (electronic banking)
sau prin alte modalităti de teletransmisie, a cărei valoare este
egală ori mai mare de 12.500 euro sau echivalent la data plătii,
clientii ordonatori au obligatia punerii la dispozitia institutiilor de credit
a formularului DPE completat, în maximum 10 zile calendaristice de la
efectuarea plătii.
(3) În
cazul ridicărilor de valuta în numerar din conturi deschise la institutii
de credit, pentru plăti către nerezidenti, inclusiv cheltuieli pentru
deplasări externe, formularul DPE se completează numai de către
persoanele juridice si numai pentru sumele egale ori mai mari de 12.500 euro
sau echivalent la data plătii.
(4)
Pentru plătile efectuate în cadrul unui acreditiv, formularul DPE se
utilizează în calitate de declaratie de plată externă si se
completează numai pentru plătile ale căror valori sunt egale ori
mai mari de 12.500 euro sau echivalent la data plătii. Formularul DPE se
va completa în maximum 15 zile calendaristice de la efectuarea plătii de
către client sau institutia de credit, în functie de procedura
stabilită de comun acord, cu respectarea instructiunilor de completare.
(5) În
cazul plătilor în lei dintre rezidenti si nerezidenti pe teritoriul
României, formularul DPE se completează în calitate de declaratie de
plată, odată cu ordinul de plată în lei.
Art. 4. - (1) Clientii rezidenti ai institutiilor de credit au obligatia să
completeze formularul Declaratie de încasare externa (DIE) pentru orice
încasare de la nerezidenti, a cărei valoare este egală ori mai mare
de 12.500 euro sau echivalent la data încasării, în cel mult 10 zile
calendaristice de la creditarea conturilor lor. Formularul DIE, prezentat în
anexa nr. 2, se completează în două exemplare, dintre care unul
pentru institutia de credit si celălalt pentru client.
(2) Persoanele juridice rezidente vor
completa formularul DIE si în cazul depunerilor de valută în numerar la
institutiile de credit, dacă aceasta provine din încasări de la
nerezidenti, numai pentru sumele egale ori mai mari de 12.500 euro sau
echivalent la data depunerii.
Art. 5. - Pentru echivalarea în euro a altor monede, în vederea determinării
pragului de 12.500 euro, se utilizează cursul de schimb al pietei
valutare, comunicat de Banca Natională a României, din ultima zi
bancară anterioară datei ordonării plătii, respectiv
creditării contului.
Art. 6. - Răspunderea pentru corectitudinea datelor si informatiilor
completate în formularele DPE si DIE revine clientilor institutiilor de credit,
titulari ai operatiunilor respective. Institutiile de credit au obligatia
să urmărească completarea corectă a formularelor DPE si DIE
de către clienti.
Art.
7. - (1) Institutiile de credit au obligatia
să raporteze la Banca Natională a României - Directia
statistică, în formatul electronic si structura stabilite de Banca
Natională a României:
a)
datele si informatiile cuprinse în formularele Dispozitie/Declaratie de
plată externă (DPE) si Declaratie de încasare externă (DIE),
prin transmitere în transe decadale, astfel:
a1)
până la sfârsitul lunii pentru care se face raportarea, datele si
informatiile din formularele intrate în evidenta institutiei de credit în prima
decadă a lunii respective;
a2) până
la data de 10 a lunii următoare celei pentru care se face raportarea,
datele si informatiile din formularele intrate în evidenta institutiei de
credit în a doua decadă a lunii pentru care se face raportarea;
a3)
până la data de 20 a lunii următoare celei pentru care se face
raportarea, datele si informatiile din formularele intrate în evidenta
institutiei de credit în a treia decadă a lunii pentru care se face
raportarea;
b)
totalitatea încasărilor si plătilor în nume si cont propriu efectuate
în raport cu nerezidentii (cu exceptia schimbului valutar pentru persoane
fizice efectuat prin ghiseele proprii), soldurile activelor si pasivelor
financiare pe termen scurt în relatie cu nerezidentii, transferurile neutre,
precum si valoarea agregată a tranzactiilor, efectuate în numele si contul
clientilor, în valoare mai mică decât 12.500 euro sau echivalent la data
tranzactiei, în conformitate cu listele de indicatori prezentate în anexa nr.
3; raportarea se va efectua lunar, până la data de 20 a lunii
următoare celei pentru care se face raportarea.
(2)
Institutiile de credit au obligatia să raporteze schimbul valutar pentru
persoane fizice efectuat prin ghiseele proprii, în conformitate cu prevederile
art. 10.
(3)
Institutiile de credit au obligatia să notifice investitiile directe în
străinătate în conformitate cu prevederile art. 12.
(4)
Casele centrale ale cooperativelor de credit vor raporta centralizat atât
operatiunile proprii de natura balantei de plăti, cât si pe cele ale
cooperativelor din retea.
Art. 8. - Datele transmise letric si electronic la Banca Natională a
României - Directia statistică, lunar, până la data de 20 a lunii
următoare celei pentru care se face raportarea, de către Comisia
Natională a Valorilor Mobiliare în conformitate cu anexa nr. 4, respectiv
de către Ministerul Finantelor Publice în conformitate cu anexa nr. 5, se
integrează în balanta de plăti.
Art. 9. - Rezidentii care realizează operatiuni nemonetare au obligatia
să raporteze letric aceste tranzactii la Banca Natională a României -
Directia statistică, până la data de 20 a lunii următoare celei
pentru care se face raportarea, prin completarea si transmiterea anexei nr. 6.
Art. 10. - Rezidentii care efectuează schimb valutar cu numerar si substitute
de numerar pentru persoane fizice, în conformitate cu reglementările în
vigoare, au obligatia raportării acestor tranzactii la Banca
Natională a României - Directia statistică, lunar, până la data
de 10 a lunii următoare celei pentru care se face raportarea, conform anexei nr. 7; datele se
transmit în formatul electronic comunicat de Banca Natională a României.
Art. 11. - (1) Persoanele juridice rezidente care au conturi deschise în
străinătate au obligatia să raporteze letric la Banca
Natională a României - Directia statistică tranzactiile efectuate
prin aceste conturi; raportarea se va efectua lunar, până la data de 20 a
lunii următoare celei pentru care se face raportarea, conform anexei nr.
8.
(2)
Obligatia de raportare pentru ambasade, consulate si alte reprezentante ale
României în străinătate, precum si pentru entitătile din
străinătate ce apartin persoanelor juridice române fără a
avea statut de rezident în străinătate revine persoanei juridice
rezidente de care acestea apartin.
(3)
Institutiile de credit nu raportează în baza prezentului articol.
Art. 12. - (1) Persoanele juridice si fizice rezidente care detin cel putin 10%
din capitalul social al unei companii nerezidente sau detin entităti
fără personalitate juridică (sucursale) În registrate si/sau
autorizate să functioneze în străinătate sunt considerate investitori
directi în străinătate si au obligatia notificării acestei
investitii directe la Banca Natională a României - Directia
statistică.
(2)
Rezidentii care la data intrării în vigoare a prezentei norme au deja
calitatea de investitori directi în străinătate au de asemenea
obligatia notificării investitiei respective, în cel mult 30 de zile
calendaristice de la acea dată.
(3) Notificarea
investitiei se va efectua prin completarea si transmiterea letrică â
formularului prezentat în anexa nr. 9, în cel mult 30 de zile calendaristice de
la data dobândirii dreptului de proprietate asupra a cel putin 10% din
capitalul social subscris al companiei nerezidente respective sau de la
înfiintarea sucursalei în străinătate.
CAPITOLUL III
Confidentialitatea datelor si informatiilor
Art. 13. - Banca Natională a României asigură confidentialitatea datelor
si informatiilor obtinute în baza prezentei norme, în conformitate cu
prevederile art. 49 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii
Nationale a României.
CAPITOLUL IV
Sanctiuni
Art. 14. - (1) În cazul în care o institutie de credit persoană juridică
română sau o sucursală din România a
unei institutii de
credit din state care nu sunt membre ale Uniunii Europene sau ale Spatiului Economic
European nu respectă prevederile prezentei norme, Banca Natională a
României poate lua măsurile prevăzute la art. 226 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si
adecvarea capitalului si poate aplica sanctiunile prevăzute la art. 229
din acelasi act normativ.
(2) În
cazul în care o sucursală din România a unei institutii de credit dintr-un
stat membru al Uniunii Europene (altul decât România) sau dintr-un alt stat
membru al Spatiului Economic European nu respectă prevederile prezentei
norme, Banca Natională a României poate lua măsuri în conformitate cu
art. 235 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2006.
(3) În cazul în
care raportorii, altii decât cei prevăzuti la alin. (1) si (2), nu
respectă prevederile prezentei norme, Banca Natională a României
poate aplica sanctiunile prevăzute la art. 57 din Legea nr. 312/2004.
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 15. - (1) Anexele nr. 1-9*) fac parte integrantă din prezenta
normă.
(2)
Prezenta normă intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
(3) La
data intrării în vigoare a prezentei norme se abrogă Norma
Băncii Nationale a României nr. 2/2004 privind raportarea statistică
la Banca Natională a României a unor operatiuni valutare, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 127 din 12 februarie 2004,
cu rectificările din Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 225
din 15 martie 2004, Norma Băncii Nationale a României nr. 4/2004 privind
raportarea statistică a datelor pentru elaborarea balantei de plăti a
României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 615
din 7 iulie 2004, si Norma Băncii Nationale a României nr. 8/2005 pentru
prelungirea perioadei de aplicare a prevederilor art. 8 alin. (1) din Norma nr.
4/2004 privind raportarea statistică a datelor pentru elaborarea balantei
de plăti a României, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 288 din 6 aprilie 2005.
(4) Prezenta
normă transpune prevederile art. 6 alin. (1) din Regulamentul nr. 2.560/2001/CE
al Parlamentului European si al Consiliului din 19 decembrie 2001 privind
plătile transfrontaliere efectuate în euro, publicat în Jurnalul Oficial
al Comunitătilor Europene (JOCE) nr. L344/13 din 28 decembrie 2001.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii Nationale a
României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucuresti, 12 decembrie
2006.
Nr. 26.
*) Anexele nr. 1-9 se
publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
1.031 bis în afara abonamentului, care se poate achizitiona de la Centrul
pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome „Monitorul Oficial”, Bucuresti,
sos. Panduri nr. 1.