MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 174 (XVIII) - Nr. 737 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Marti,
29 august 2006
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.050. – Hotărâre
privind cerintele minime pentru asigurarea securitătii si sănătătii
lucrătorilor din industria extractivă de foraj
1.058. – Hotărâre
privind cerintele minime pentru “mbunătătirea securitătii si protectia
sănătătii lucrătorilor care pot fi expusi unui potential risc datorat
atmosferelor explozive
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.414. – Ordin al
ministrului administratiei si internelor privind modificarea anexei nr. 1 la
Ordinul ministrului administratiei si internelor nr. 1.319/2006 pentru
aprobarea formularului-tip al procesuluiverbal de constatare si sanctionare a
contraventiilor în domeniul arhivistic, precum si a modelului de legitimatie a
persoanelor împuternicite să folosească modelul de proces-verbal
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind cerintele minime pentru asigurarea securitătii si sănătătii
lucrătorilor din industria extractivă de foraj
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 51 alin. (1) lit. b) din Legea
securitătii si sănătătii în muncă nr.
319/2006,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. – (1) Prezenta hotărâre stabileste
cerintele minime de protectie în domeniul securitătii si sănătătii în muncă a
lucrătorilor din industria extractivă de foraj.
(2) Prevederile Legii securitătii si
sănătătii în muncă nr.
319/2006 se aplică în întregime domeniului prevăzut la alin. (1), fără a
aduce atingere prevederilor mai restrictive si/sau specifice continute în
prezenta hotărâre.
Art. 2. – Pentru aplicarea prezentei
hotărâri, termenii si expresiile de mai jos semnifică, după cum urmează:
a) industrie extractivă de foraj –
toate ramurile industriei în care se desfăsoară activitătile de extractie, în
sensul strict al termenului, de substante minerale utile prin forare de puturi
de sonde si/sau prospectiuni pentru asemenea extractii si/sau pregătirea pentru
vânzarea materiilor prime extrase;
b) loc de muncă – ansamblul
locurilor destinate amplasării de posturi de lucru în cadrul activitătilor si
instalatiilor legate direct sau indirect de industriile extractive de foraj,
inclusiv locurile de cazare la care lucrătorii au acces în cadrul activitătii
lor.
Art. 3. – Prevederile prezentei hotărâri
nu se aplică activitătilor de prelucrare a materiilor prime extrase.
CAPITOLUL II
Obligatiile angajatorilor
Art.
4. – Pentru a asigura securitatea si sănătatea lucrătorilor, angajatorul este
obligat să ia măsurile necesare pentru ca:
a) locurile de muncă să fie proiectate,
construite, echipate, date în folosintă, exploatate si întretinute astfel încât
să permită lucrătorilor efectuarea sarcinilor de muncă fără a pune în pericol
securitatea si/sau sănătatea proprie si/sau
a celorlalti lucrători;
b) exploatarea locurilor de muncă în
prezenta lucrătorilor să se facă sub supravegherea unei persoane responsabile;
c) activitătile care comportă un risc
special să fie încredintate numai personalului competent si să se execute
conform instructiunilor date;
d) toate instructiunile de securitate să fie redactate astfel încât să poată fi întelese de către toti lucrătorii la care se referă;
e) locurile de muncă să fie dotate cu
instalatii de prim ajutor adecvate;
f) toate exercitiile de securitate
necesare să se efectueze periodic.
Art. 5. – Angajatorul trebuie să se
asigure că este întocmit si tinut la zi un document referitor la securitate si
sănătate, denumit în continuare document de securitate si sănătate, care
îndeplineste cerintele prevăzute la art. 7, 12, 16 si 17 din Legea nr.
319/2006.
Art. 6. – Documentul de securitate si
sănătate face dovada în special că:
a) sunt determinate si evaluate
riscurile la care sunt expusi lucrătorii la locul de muncă;
b) se iau măsurile corespunzătoare
pentru a se atinge obiectivele prezentei hotărâri;
c) proiectarea, utilizarea si
întretinerea locului de muncă si ale echipamentelor prezintă securitate.
Art. 7. – Documentul de securitate si
sănătate se întocmeste înainte de începerea lucrării si trebuie revizuit dacă
locul de muncă suferă modificări majore, extinderi sau transformări.
Art. 8. – În situatia în care la acelasi
loc de muncă sunt prezenti lucrători din diferite întreprinderi, fiecare
angajator răspunde de toate problemele care tin de responsabilitatea sa.
Art. 9. – Angajatorul care are
responsabilitatea locului de muncă coordonează punerea în aplicare a tuturor
măsurilor privitoare la securitatea si sănătatea lucrătorilor si înscrie în
documentul de securitate si sănătate scopul, măsurile si modalitătile de punere
în aplicare a acestei coordonări.
Art. 10. – Dispozitiile art. 9 nu aduc
atingere răspunderii individuale a angajatorilor prevăzute de Legea nr.
319/2006.
Art. 11. – (1) Angajatorul trebuie să
raporteze fără întârziere autoritătilor prevăzute la art. 27 alin. (1) din
Legea nr.
319/2006 orice accident de muncă grav si/sau mortal, precum si orice
pericol grav.
(2) Dacă este necesar, angajatorul
actualizează documentul de securitate si sănătate, înregistrând măsurile luate
pentru evitarea evenimentelor prevăzute la alin. (1).
Art. 12. – Angajatorul trebuie să ia
măsurile de precautie corespunzătoare în functie de metoda de exploatare:
a) pentru a evita, detecta si combate
declansarea si propagarea incendiilor si exploziilor; si
b) pentru a evita formarea atmosferelor
explozive si/sau nocive pentru sănătate.
Art. 13. – Angajatorul trebuie să
prevadă si să întretină mijloace corespunzătoare de evacuare si salvare pentru
a asigura, în caz de pericol, evacuarea lucrătorilor de la locurile de muncă,
rapid si în deplină securitate.
Art. 14. – Angajatorul trebuie să ia
măsurile necesare pentru asigurarea sistemelor de alarmă si a altor mijloace de
comunicare necesare care să permită, în caz de nevoie, declansarea imediată a
operatiilor de asistentă, prim ajutor, de evacuare si salvare.
CAPITOLUL III
Informarea, consultarea si participarea
lucrătorilor
Art. 15. – Lucrătorii si/sau
reprezentantii lor trebuie să fie informati asupra tuturor măsurilor luate cu
privire la securitatea si sănătatea la locurile de muncă si, în special, asupra
celor privind punerea în aplicare a prevederilor art. 4–14, fără a se aduce
atingere prevederilor art. 16 si 17 din Legea nr.
319/2006.
Art. 16. – Informatiile trebuie să fie
pe întelesul lucrătorilor vizati.
Art. 17. – Consultarea si participarea
lucrătorilor si/sau a reprezentantilor acestora trebuie să se facă în
conformitate cu prevederile art. 18 din Legea nr.
319/2006.
CAPITOLUL IV
Art.
18. – Pentru a asigura supravegherea medicală corespunzătoare a lucrătorilor,
în functie de riscurile privind securitatea si sănătatea lor la locul de muncă,
se iau măsuri în conformitate cu reglementările legale în domeniu.
Art. 19. – Măsurile mentionate la art.
18 se stabilesc astfel încât să permită fiecărui lucrător să beneficieze sau să
fie supus unui examen medical înainte de începerea activitătilor prevăzute la
art. 2 si, ulterior, în mod periodic.
Art. 20. – Supravegherea medicală a
lucrătorilor în cadrul sistemului national de sănătate se asigură prin
structurile medicale de medicină a muncii care functionează potrivit
reglementărilor Ministerului Sănătătii Publice.
CAPITOLUL V
Dispozitii finale
Art. 21. – Locurile de muncă ce se vor
crea după data intrării în vigoare a prezentei hotărâri trebuie să
îndeplinească cerintele minime de securitate si sănătate prevăzute în anexele
nr. 1–3.
Art. 22. – Locurile de muncă existente
la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri trebuie să îndeplinească
cerintele minime de securitate si sănătate prevăzute în anexe, până cel târziu
la data aderării României la Uniunea Europeană.
Art. 23. – Dacă, după data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri, locurile de muncă sunt supuse unor modificări,
extinderi si/sau transformări, angajatorul ia măsurile necesare pentru ca
aceste modificări, extinderi si/sau de transformări să fie în conformitate cu
cerintele minime corespunzătoare prevăzute în anexe.
Art. 24. – Prevederile anexelor nr. 1–3
se adaptează în functie de evolutia acquis-ului comunitar si a standardizării
cu privire la industria extractivă de foraj si/sau de progresul tehnic,
evolutia reglementărilor sau specificatiilor internationale ori a noilor
descoperiri în domeniul industriei extractive de foraj.
Art. 25. – Anexele nr. 1–3 fac parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 26. – Dispozitiile prevederilor din
anexe se aplică ori de câte ori acestea sunt necesare datorită
caracteristicilor locului de muncă, în functie de activitate, de împrejurări
sau de un risc specific.
Art. 27. – Prezenta hotărâre intră în
vigoare la data de 1 octombrie 2006.
Art. 28. – De la data aderării României
la Uniunea Europeană, Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei va
raporta Comisiei Europene, la fiecare 5 ani, despre aplicarea prevederilor
prezentei hotărâri, prezentând totodată punctele de vedere ale partenerilor sociali.
*
Prezenta hotărâre transpune Directiva
92/91/CEE privind cerintele minime pentru îmbunătătirea securitătii si
protectiei sănătătii lucrătorilor din industria extractivă de foraj, publicată
în Jurnalul Oficial al Comunitătilor Europene (JOCE) nr. L 348/1992.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidaritătii sociale
si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
Ministrul sănătătii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
p. Ministrul integrării europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
Bucuresti, 9 august 2006.
Nr. 1.050.
ANEXA Nr. 1
aplicabile sectoarelor de foraj terestru
si marin
1. Stabilitate si soliditate
Locurile
de muncă trebuie proiectate, construite, instalate, exploatate, supravegheate
si întretinute pentru a putea rezista fortelor exterioare la care pot fi
supuse.
Ele trebuie să aibă structura si
soliditatea corespunzătoare în functie de utilizare.
2. Supraveghere si organizare
2.1. Organizarea locurilor de muncă
2.1.1. Locurile de muncă trebuie să fie
astfel organizate încât să asigure o protectie adecvată împotriva riscurilor.
Acestea trebuie mentinute curate, iar
substantele sau depunerile periculoase trebuie îndepărtate ori tinute sub
supraveghere, pentru a nu pune în pericol securitatea si sănătatea
lucrătorilor.
2.1.2. Posturile de lucru trebuie să fie
proiectate si construite după principii ergonomice, tinându-se seama de
necesitatea lucrătorilor de a putea urmări derularea operatiunilor de la postul
lor de lucru.
2.1.3. Zonele în care există riscuri
specifice trebuie delimitate si semnalizate.
2.2. Persoană responsabilă
La orice loc de muncă ocupat de
lucrători trebuie să existe în permanentă o persoană responsabilă desemnată de
angajator, care să aibă calitătile si competenta necesare acestei functii.
Angajatorul poate să îsi asume el însusi
responsabilitatea pentru locul de muncă la care se face referire în paragraful
anterior, dacă are calitătile si competenta necesare.
2.3. Supravegherea
Pentru asigurarea securitătii si
protectiei sănătătii lucrătorilor pe parcursul tuturor operatiilor, trebuie
asigurată supravegherea de către persoane care au calitătile si competenta
cerute de această functie, desemnate de către angajator sau în numele acestuia,
si care actionează în interesul acestuia.
Angajatorul poate să îsi asume personal
supravegherea la care se face referire în primul paragraf, dacă are calitătile
si competenta necesare.
2.4. Lucrători competenti
La fiecare loc de muncă ocupat de
lucrători trebuie să se găsească un număr suficient de lucrători care să aibă
calitătile, experienta si pregătirea necesare pentru a îndeplini sarcinile ce
le sunt încredintate.
2.5. Informare, instruire si pregătire
Lucrătorii trebuie să beneficieze de informare, instruire si pregătire sau
perfectionare profesională, necesare pentru asigurarea securitătii si protectia
sănătătii lor.
Angajatorul trebuie să se asigure că
lucrătorii primesc instructiuni pe întelesul lor, astfel încât să nu pună în
pericol propria securitate si sănătate sau pe a celorlalti lucrători.
2.6. Instructiuni scrise
Pentru fiecare loc de muncă trebuie
elaborate instructiuni scrise, care să cuprindă reguli ce trebuie respectate în
scopul asigurării securitătii si sănătătii lucrătorilor si al utilizării în
sigurantă a utilajelor.
Aceste instructiuni trebuie să includă
informatii cu privire la utilizarea echipamentelor de interventie, precum si la
măsurile ce trebuie luate la locul de muncă sau în apropierea acestuia, în caz
de urgentă.
2.7. Metode sigure de lucru
La fiecare loc de muncă sau pentru
fiecare activitate trebuie aplicate metode sigure de lucru.
2.8. Permise de lucru
În cazul în care documentul de
securitate si sănătate prevede acest lucru, trebuie introdus un sistem de
permise de lucru pentru executarea lucrărilor periculoase si pentru executarea
lucrărilor care nu sunt, în mod normal, periculoase, dar care, în interactiune
cu alte activităti, pot genera pericole grave.
Permisele de lucru trebuie emise înainte
de începerea lucrului de persoana desemnată în acest scop si trebuie să contină
conditiile ce trebuie îndeplinite si măsurile ce trebuie luate înainte, în
timpul lucrului si după lucru.
2.9. Revizuirea periodică a măsurilor de
securitate si de sănătate
Angajatorul trebuie să asigure
revizuirea periodică a măsurilor referitoare la securitatea si sănătatea
lucrătorilor, inclusiv a sistemului de gestionare a securitătii si sănătătii,
pentru a fi în concordantă cu prevederile prezentei hotărâri.
3. Utilaje si instalatii mecanice si
electrice
3.1. Generalităti
În momentul alegerii, instalării, punerii în functiune, exploatării si întretinerii utilajelor mecanice si electrice trebuie să se acorde atentia cuvenită securitătii si sănătătii lucrătorilor, luându-se în considerare prevederile prezentei hotărâri, ale Hotărârii Guvernului nr. 119/2004 privind stabilirea conditiilor pentru introducerea pe piată a masinilor industriale, precum si ale legislatiei nationale care transpun Directiva 89/655 CEE.
Dacă utilajele sunt amplasate într-o
zonă în care există sau pot să existe riscuri de incendiu ori de explozie
datorate aprinderii unor gaze, vapori sau lichide volatile, atunci acestea
trebuie să corespundă utilizării într-o astfel de zonă.
Utilajele trebuie să fie prevăzute, dacă
este necesar, cu dispozitive de protectie adecvată si sisteme de securitate în
caz de avarie.
3.2. Dispozitii specifice
Utilajele si instalatiile mecanice
trebuie să prezinte o rezistentă suficientă, să nu prezinte defecte evidente si
să corespundă scopului în care au fost realizate.
Utilajele si instalatiile electrice
trebuie să aibă o capacitate si o putere corespunzătoare scopului în care au
fost destinate.
4. Întretinere
4.1. Întretinere generală
Este necesară stabilirea unui program
adecvat privind verificarea sistematică, întretinerea si, dacă este cazul,
testarea utilajelor si instalatiilor mecanice si electrice. Întretinerea,
verificarea si testarea oricărei părti a instalatiei sau a utilajului trebuie
efectuate de către o persoană competentă.
Procesele-verbale de verificare si
testare trebuie întocmite si păstrate în mod corespunzător.
4.2. Întretinerea echipamentului de
protectie
Echipamentul de protectie trebuie să fie
corespunzător, pregătit pentru utilizare si în perfectă stare de functionare în
orice moment.
Întretinerea trebuie făcută tinându-se
seama de activitătile exercitate.
5. Controlul puturilor
În timpul operatiilor de foraj trebuie
să fie prevăzute echipamente corespunzătoare pentru controlul puturilor, în
scopul prevenirii riscurilor de eruptie.
La amplasarea acestor echipamente
trebuie să se tină seama de caracteristicile putului forat si de conditiile de
exploatare.
6. Protectia împotriva atmosferelor
nocive si riscurilor de explozie
6.1. Trebuie luate măsuri pentru
evaluarea prezentei substantelor nocive si/sau potential explozive în atmosferă
si pentru măsurarea concentratiei acestor substante. Dacă documentul de
securitate si sănătate prevede acest lucru, trebuie montate dispozitive de
supraveghere care să înregistreze si să măsoare concentratiile de gaz, automat
si continuu, în punctele mentionate, dispozitive de alarmă automate, sisteme de
decuplare automată a instalatiilor electrice si sisteme de oprire automată a
motoarelor cu ardere internă.
Dacă sunt prevăzute măsurători automate,
valorile determinate trebuie înregistrate si păstrate în documentul de
securitate si sănătate.
6.2. Protectia împotriva atmosferelor
nocive
6.2.1. Dacă se acumulează sau există
riscul să se acumuleze în atmosferă substante nocive, trebuie luate măsuri
adecvate pentru a se asigura retinerea lor la sursă si îndepărtarea lor.
Sistemul trebuie să fie capabil să
disperseze aceste substante nocive, astfel încât să nu prezinte niciun risc
pentru lucrători.
6.2.2. Fără a aduce atingere
prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
1.048/2006 privind cerintele minime de securitate si sănătate pentru
utilizarea de către lucrători a echipamentelor individuale de protectie la
locul de muncă, în zonele în care lucrătorii pot fi expusi atmosferelor nocive
pentru sănătatea lor, trebuie să existe un număr suficient de aparate
respiratorii si echipamente de reanimare corespunzătoare.
În asemenea cazuri, trebuie să fie
prezent la locul de muncă un număr suficient de lucrători instruiti să
folosească asemenea echipamente.
Echipamentul trebuie să fie depozitat si
întretinut corespunzător.
6.2.3. În cazul în care în atmosferă
există sau poate exista hidrogen sulfurat ori alte gaze toxice, trebuie să
existe si să fie pus la dispozitia organelor de control un plan de protectie
care să precizeze echipamentele disponibile si măsurile preventive adoptate.
6.3. Prevenirea riscurilor de explozie
6.3.1. Trebuie luate toate măsurile
necesare pentru prevenirea aparitiei si formării atmosferelor explozive.
6.3.2. În interiorul zonelor care
prezintă riscuri de explozie, trebuie luate toate măsurile pentru a împiedica
aprinderea atmosferei explozive.
6.3.3. Trebuie stabilit un plan de
prevenire a exploziilor, precizându-se echipamentele si măsurile ce trebuie
luate.
7. Căi si iesiri de urgentă
7.1. Căile si iesirile de urgentă trebuie să fie libere si să conducă în modul cel mai direct spre exterior sau într-o zonă de securitate, la un punct de adunare ori la un post de evacuare sigur.
7.2. În caz de pericol, lucrătorii
trebuie să poată evacua rapid si în conditii de securitate maximă toate
locurile de muncă.
7.3. Numărul, distributia si
dimensiunile căilor si iesirilor de urgentă se fac în functie de folosirea,
dotarea si dimensiunile locurilor de muncă, precum si de numărul maxim de
persoane prezente.
Încăperile de cazare si de repaus
trebuie să aibă cel putin două iesiri de urgentă separate, situate cât mai
departe posibil una de cealaltă si care să conducă spre o zonă sigură, un punct
de adunare sigur sau un punct de evacuare sigur.
7.4. Usile de urgentă trebuie să se
deschidă spre exterior sau, dacă acest lucru nu este posibil de realizat,
atunci trebuie să fie glisante.
Usile de urgentă nu trebuie să fie
încuiate sau blocate, astfel încât să nu poată fi deschise usor si imediat de
către persoanele care ar avea nevoie să le utilizeze în caz de urgentă.
7.5. Căile si iesirile de urgentă
speciale trebuie semnalizate în conformitate cu prevederile Hotărârii
Guvernului nr.
971/2006 privind cerintele minime pentru semnalizarea de securitate si/sau
de sănătate la locul de muncă.
7.6. Usile de urgentă nu trebuie
încuiate. Căile si iesirile de urgentă, precum si căile de circulatie si usile
de acces către acestea trebuie să fie libere, astfel încât să poată fi
utilizate în orice moment, fără oprelisti.
7.7. Căile si iesirile de urgentă, care
necesită iluminare, trebuie prevăzute si cu iluminare de sigurantă de
intensitate corespunzătoare, în eventualitatea unei întreruperi a alimentării
cu energie electrică.
8. Aerisirea locurilor de muncă
închise
8.1. În locurile de muncă închise
trebuie să se asigure suficient aer proaspăt, avându-se în vedere metodele de
lucru folosite si eforturile fizice impuse lucrătorilor.
Dacă se utilizează o instalatie de
ventilatie, ea trebuie mentinută în stare de functionare.
Orice defectiune în functionarea
instalatiei trebuie semnalizată de un sistem de control, dacă acest lucru este
necesar pentru sănătatea lucrătorilor.
8.2. Dacă sunt folosite instalatii de
aer conditionat sau ventilatie mecanică, acestea trebuie să functioneze astfel
încât lucrătorii să nu fie expusi curentilor de aer care i-ar putea deranja.
Orice depunere sau impuritate ce poate
crea un risc imediat pentru sănătatea lucrătorilor prin poluarea aerului
respirat trebuie eliminată rapid.
9. Temperatura din încăperi
9.1. Temperatura din încăperile de lucru
trebuie să fie adecvată organismului uman în timpul lucrului, tinându-se seama
de metodele de lucru folosite si de eforturile fizice impuse lucrătorilor.
9.2. Temperatura din încăperile de
repaus, din încăperile pentru personalul de serviciu permanent, din grupurile
sanitare, din cantine si din încăperile de prim ajutor trebuie să corespundă
destinatiei specifice acestor încăperi.
9.3. Ferestrele, luminatoarele si
glasvandurile trebuie să permită evitarea luminii solare excesive asupra
locurilor de muncă, în functie de natura muncii si de locul de muncă.
10. Pardoselile, peretii, plafoanele
si acoperisurile încăperilor
10.1. Pardoselile locurilor de muncă
trebuie să fie lipsite de proeminente, de găuri sau de planuri înclinate
periculoase; ele trebuie să fie fixe, stabile si nealunecoase. Locurile de
muncă în care sunt instalate posturi de lucru trebuie să prezinte o izolatie
din punct de vedere termic, tinându-se seama de tipul întreprinderii si de
activitatea fizică a lucrătorilor.
10.2. Suprafetele pardoselilor,
peretilor si plafoanelor din încăperi trebuie să poată fi curătate si renovate
la un nivel de igienă adecvat.
10.3. Peretii transparenti sau
translucizi, în special cei integral din sticlă, din încăperile ori din
apropierea locurilor de muncă si a căilor de acces trebuie să fie clar
semnalizati si confectionati din material securizat sau separati de aceste
locuri de muncă si de căile de acces, astfel încât lucrătorii să nu vină în
contact cu aceste glasvanduri ori să fie răniti în cazul spargerii lor.
10.4. Accesul pe acoperisurile din
materiale insuficient de rezistente trebuie permis numai în situatia în care se
realizează dotarea cu echipamente care să asigure desfăsurarea lucrului în
deplină securitate.
11. Iluminarea naturală si
artificială
11.1. Fiecare loc de muncă trebuie să
dispună de o iluminare suficientă care să asigure securitatea si sănătatea
lucrătorilor.
11.2. Locurile de muncă trebuie să
primească suficientă lumină naturală si trebuie să fie prevăzute, tinându-se
cont de conditiile de climă, cu dispozitive de iluminare artificială adecvate
pentru a asigura securitatea si sănătatea lucrătorilor.
11.3. Instalatiile de iluminat din
încăperile de lucru si din căile de acces trebuie să fie amplasate astfel încât
tipul iluminării să nu prezinte un risc de accidentare pentru lucrători.
11.4. Locurile de muncă în care
lucrătorii sunt în mod deosebit expusi riscurilor în caz de întrerupere a
alimentării cu energie electrică trebuie să fie prevăzute cu iluminat de
sigurantă cu o intensitate adecvată.
11.5. Instalatiile de iluminat trebuie
să fie proiectate astfel încât să asigure o iluminare permanentă a locurilor de
control operational, căilor de iesire, locurilor de îmbarcare, zonelor
periculoase.
Dacă locurile de muncă nu sunt ocupate
decât ocazional, obligatia la care se referă primul paragraf se limitează la
perioada în care lucrătorii sunt prezenti.
12. Ferestre si luminatoare
12.1. Ferestrele, luminatoarele si
sistemele de ventilatie prevăzute cu dispozitive de deschidere, reglare si
blocare trebuie proiectate astfel încât functionarea acestora să fie sigură.
Amplasarea lor trebuie să nu constituie
un risc pentru lucrători atunci când sunt deschise.
12.2. Ferestrele si luminatoarele
trebuie să poată fi curătate fără riscuri.
13. Usi si porti
13.1. Pozitia, numărul si dimensiunile
usilor si portilor, precum si materialele din care sunt confectionate sunt
determinate de natura si utilizarea încăperilor sau incintelor.
13.2. Usile transparente trebuie marcate
adecvat la nivelul privirii.
13.3. Usile si portile batante trebuie
să fi transparente sau să posede panouri transparente.
13.4. Dacă suprafetele transparente sau
translucide ale usilor si portilor nu sunt din materiale securizate si dacă
există posibilitatea ca lucrătorii să se rănească dacă acestea se sparg,
suprafetele trebuie protejate împotriva spargerii.
13.5. Usile glisante trebuie să fie
prevăzute cu un sistem de securitate care să împiedice iesirea acestora de pe
sine si căderea în mod neasteptat.
13.6. Usile si portile care se deschid
în sus trebuie prevăzute cu un sistem de sigurantă care să împiedice căderea
lor.
13.7. Usile si portile situate de-a
lungul căilor de salvare trebuie marcate adecvat.
Ele trebuie să poată fi deschise din
interior oricând, cu usurintă, fără ajutor special.
Ele trebuie să poată fi deschise când
locurile de muncă sunt ocupate.
13.8. În apropierea imediată a portilor
destinate în special traficului de vehicule, dacă acestea nu sunt sigure pentru
pietoni, trebuie să existe usi sau porti destinate acestora care să fie
semnalizate vizibil si degajate în permanentă.
13.9. Usile si portile mecanice trebuie
să functioneze fără să prezinte un pericol de accidentare pentru lucrători.
Ele trebuie să fie prevăzute cu sistem
de oprire de sigurantă accesibile si usor de identificat si dacă nu se deschid
automat în cazul întreruperii alimentării cu energie electrică, să poată fi
deschise manual.
13.10. Dacă accesul într-un loc este
oprit de lanturi sau dispozitive similare, acestea trebuie să fie vizibile si
semnalizate prin panouri de interdictie ori avertizare adecvate.
14. Căi de circulatie
14.1. În caz de urgentă, trebuie să fie
posibile accesul fără pericol la locul de muncă si evacuarea rapidă si în
sigurantă.
14.2. Căile de circulatie, inclusiv
scările, scările fixe, cheiurile si rampele de încărcare, trebuie să fie
calculate, dimensionate si amplasate astfel încât pietonii sau vehiculele să le
poată utiliza usor, în deplină securitate si în conformitate cu destinatia lor,
iar lucrătorii aflati în vecinătatea acestor căi de circulatie să nu fie
amenintati de niciun pericol.
14.3. Căile utilizate pentru traficul
pietonal si/sau traficul de mărfuri trebuie să fie dimensionate în concordantă
cu numărul de utilizatori potentiali si cu tipul de întreprindere.
Dacă pe căile de circulatie sunt
utilizate mijloace de transport, trebuie prevăzută o distantă de securitate
corespunzătoare pentru pietoni.
14.4. Între căile de circulatie
destinate vehiculelor si porti, portaluri, pasaje pentru pietoni, coridoare si
scări trebuie să existe o distantă suficientă.
14.5. Traseul căilor de circulatie si
acces trebuie să fie semnalizat clar pentru a asigura protectia lucrătorilor.
15. Zone periculoase
15.1. Dacă locurile de muncă cuprind
zone periculoase în care, datorită naturii muncii, există riscuri, inclusiv de
cădere a lucrătorilor si a obiectelor, locurile de muncă trebuie prevăzute, în
măsura posibilitătilor, cu dispozitive care să împiedice intrarea în zonă a
lucrătorilor neautorizati.
15.2. Trebuie luate măsuri adecvate de
protectie a lucrătorilor autorizati să intre în zonele periculoase.
15.3. Zonele periculoase trebuie
semnalizate în mod vizibil.
16. Dimensiunile si volumul de aer al
încăperilor – libertatea de miscare la posturile de lucru
16.1. Încăperile de lucru trebuie să aibă
o suprafată, înăltime si un volum de aer corespunzătoare, care să permită
lucrătorilor să îsi desfăsoare munca fără riscuri pentru securitatea, sănătatea
sau confortul lor.
16.2. Dimensiunile suprafetei neocupate
de la postul de lucru trebuie să asigure lucrătorilor suficientă libertate de
miscare si să le permită să îsi desfăsoare munca în deplină securitate.
17. Încăperile de repaus
17.1. Dacă securitatea si sănătatea lucrătorilor necesită acest lucru, în functie de tipul de activitate sau de efectivele care depăsesc un anumit număr de persoane, lucrătorii trebuie să dispună de o cameră de repaus usor accesibilă.
Această dispozitie nu este aplicabilă
dacă lucrătorii îsi desfăsoară activitatea în birouri sau în camere de lucru
similare, care oferă posibilitatea de relaxare în timpul pauzelor.
17.2. Încăperile de repaus trebuie să
fie destul de mari si să fie dotate cu un număr corespunzător de mese si scaune
cu spătar, în functie de numărul lucrătorilor.
17.3. În încăperile de repaus trebuie
luate măsuri pentru protectia nefumătorilor fată de disconfortul creat de fumul
de tigară.
17.4. Dacă timpul de muncă este
întrerupt cu regularitate si în mod frecvent si nu există cameră de repaus,
trebuie puse la dispozitia personalului alte camere în care lucrătorii să poată
sta în timpul întreruperilor, ori de câte ori securitatea si sănătatea
lucrătorilor o justifică.
Trebuie luate măsuri adecvate pentru
protectia nefumătorilor împotriva disconfortului provocat de fumul de tigară.
18. Locuri de muncă în aer liber
18.1. Posturile de lucru, căile de
circulatie si alte amplasamente sau instalatii în aer liber, care sunt ocupate
ori utilizate de către lucrători în decursul activitătii lor, trebuie să fie
astfel organizate ca circulatia pietonală sau a vehiculelor să se facă în
conditii de securitate.
18.2. Locurile de muncă în aer liber
trebuie să fie iluminate corespunzător cu lumină artificială, în conditiile în
care lumina zilei este insuficientă.
18.3. Dacă lucrătorii sunt angajati la
posturi de lucru în aer liber, acestea trebuie să fie, dacă este posibil,
amenajate astfel încât lucrătorii:
a) să fie protejati împotriva
influentelor atmosferice si, dacă este necesar, împotriva căderii de obiecte;
b) să nu fie expusi la niveluri sonore
nocive, nici la influente exterioare nocive;
c) în caz de pericol, să poată părăsi
rapid locul de muncă si să poată fi ajutati rapid;
d) să nu alunece sau să cadă.
19. Femei gravide si mame care
alăptează
Femeile gravide si mamele care alăptează
trebuie să aibă posibilitatea de a se odihni în pozitie culcată, în conditii
adecvate.
20. Lucrători cu handicap
La organizarea locurilor de muncă
trebuie să se tină seama de lucrătorii cu handicap, dacă este necesar.
Această dispozitie se referă, mai ales,
la usile, căile de comunicatie, scările, dusurile, chiuvetele, toaletele si
posturile de lucru utilizate sau ocupate direct de lucrătorii cu handicap.
ANEXA Nr. 2
CERINTE MINIME
aplicabile sectorului de foraj terestru
1. Detectarea si prevenirea
incendiilor
1.1. Oriunde se proiectează, se construiesc,
se dotează, se dau în folosintă, se exploatează sau se întretin locuri de
muncă, trebuie luate măsurile adecvate pentru prevenirea declansării si
propagării incendiilor care provin de la sursele identificate în documentul de
securitate si sănătate.
Trebuie să fie stabilite prevederi
pentru ca orice incendiu să fie stins rapid si eficient.
1.2. Locurile de muncă trebuie să fie
prevăzute cu dispozitive adecvate pentru combaterea incendiului si, în măsura
în care este necesar, cu detectoare de incendiu si sisteme de alarmă.
1.3. Dispozitivele neautomate de
stingere a incendiilor trebuie să fie accesibile si usor de manipulat si, dacă
este necesar, protejate împotriva riscurilor de deteriorare.
1.4. La locul de muncă trebuie păstrat un plan de pază contra incendiului care să precizeze măsurile de luat, conform prevederilor art. 4–14 din hotărâre, pentru prevenirea, detectarea si combaterea declansării si propagării incendiilor.
1.5. Echipamentul pentru stingerea
incendiilor trebuie să fie semnalizat în conformitate cu prevederile Hotărârii
Guvernului nr.
971/2006 privind cerintele minime pentru semnalizarea de securitate si/sau
de sănătate la locul de muncă.
Aceste semne trebuie să fie amplasate în
puncte corespunzătoare si trebuie să fie durabile.
2. Comanda de la distantă în caz de
urgentă
Dacă documentul de securitate si
sănătate prevede acest lucru, anumite echipamente trebuie, în caz de urgentă,
să poată fi comandate de la distantă din locuri corect alese.
Asemenea echipament trebuie să includă
sisteme de izolare si purjare a puturilor, instalatiilor si conductelor.
3. Mijloace de comunicare în situatii
normale si critice
3.1. Dacă documentul de securitate si
sănătate prevede acest lucru, fiecare loc de muncă ocupat de lucrători trebuie
să dispună de:
a) un sistem acustic si optic capabil să
transmită, în caz de nevoie, un semnal de alarmă oricărui post de lucru;
b) un sistem acustic capabil să fie
auzit clar în toate punctele instalatiei ocupate frecvent de lucrători.
3.2. Dispozitivele de declansare a
alarmei trebuie amplasate în locuri adecvate.
3.3. Dacă lucrătorii sunt prezenti în
locuri de muncă care nu sunt ocupate în mod obisnuit, trebuie amplasate sisteme
de comunicare la îndemână.
4. Puncte de adunare si registru de
apel
Dacă documentul de securitate si
sănătate prevede acest lucru, trebuie specificate punctele de adunare si
trebuie tinut un registru de apel si luate măsurile necesare în acest sens.
5. Mijloace de evacuare si salvare
5.1. Lucrătorii trebuie instruiti în
actiuni adecvate în caz de urgentă.
5.2. Echipamentele de salvare trebuie
plasate în locuri adecvate si accesibile, gata de utilizare.
5.3. Dacă evacuarea urmează un itinerar
dificil sau dacă trece printr-o zonă cu atmosferă irespirabilă ori care poate
deveni irespirabilă, lucrătorii trebuie să dispună la postul lor de lucru de
aparate de autosalvare pentru folosirea imediată.
6. Exercitii de securitate
La
toate locurile de muncă ocupate în mod obisnuit de lucrători trebuie să se
efectueze periodic exercitii de securitate.
Scopul principal al acestor exercitii
este de a forma si verifica aptitudinile lucrătorilor desemnati să utilizeze,
să manipuleze sau să exploateze echipamentul de salvare în caz de pericol,
tinându-se seama de criteriile stipulate în documentul de securitate si
sănătate arătat la pct. 1.1.
Dacă este necesar, lucrătorii trebuie,
de asemenea, să exerseze folosirea, manipularea sau exploatarea corectă a
acestor echipamente.
7. Instalatii sanitare
7.1. Vestiare si dulapuri pentru
îmbrăcăminte
7.1.1. Lucrătorilor trebuie să li se
pună la dispozitie vestiare corespunzătoare, dacă acestia trebuie să poarte
echipament de lucru special si dacă, din motive de sănătate sau de decentă, nu
li se poate cere să se schimbe într-un alt spatiu.
Vestiarele trebuie să fie usor accesibile, să aibă o capacitate suficientă si să fie prevăzute cu scaune.
7.1.2. Vestiarele trebuie să fie de
dimensiuni suficient de mari si să aibă dotările care să permită fiecărui
lucrător să îsi tină încuiată îmbrăcămintea în timpul lucrului.
Dacă împrejurările o justifică (de
exemplu, substante periculoase, umiditate, murdărie), dulapurile pentru
echipamentul de lucru trebuie separate de cele pentru îmbrăcămintea personală.
Trebuie să existe dotările necesare
pentru ca fiecare lucrător să îsi poată pune la uscat echipamentul de lucru.
7.1.3. Trebuie prevăzute vestiare
separate sau o utilizare separată a vestiarelor de către bărbati si femei.
7.1.4. Dacă vestiarele nu sunt necesare
conform prevederilor pct. 7.1.1, fiecare lucrător trebuie să poată dispune de
un loc pentru păstrarea îmbrăcămintei.
7.2. Dusuri si chiuvete
7.2.1. Trebuie puse la dispozitia
lucrătorilor dusuri suficiente si corespunzătoare, tinându-se seama de tipul de
activitate sau din ratiuni de igienă.
Trebuie prevăzute săli de dusuri
separate sau utilizarea separată a dusurilor de către bărbati si femei.
7.2.2. Sălile de dusuri trebuie să fie
suficient de încăpătoare încât să permită fiecărui lucrător să îsi facă toaleta
fără să fie deranjat si în conditii adecvate de igienă.
Dusurile trebuie prevăzute cu apă
curentă rece si caldă.
7.2.3. Dacă, conform prevederilor pct.
7.2.1 primul paragraf, nu sunt necesare dusuri, trebuie să existe chiuvete
adecvate si suficiente, cu apă curentă rece si caldă, plasate în apropierea
posturilor de lucru si a vestiarelor.
Dacă este necesar, din motive de
decentă, trebuie prevăzute chiuvete separate sau utilizarea acestora trebuie să
se facă separat de către bărbati si femei.
7.2.4. Dacă încăperile cu dusuri sau
chiuvete sunt separate de vestiare, trebuie să existe o cale usoară de
comunicare între ele.
7.3. Toalete si chiuvete
În apropierea posturilor de lucru
trebuie prevăzute camere de repaus, vestiare si camere cu dusuri sau chiuvete
dotate cu un număr suficient de toalete si chiuvete.
Trebuie prevăzute toalete separate
pentru femei si bărbati sau utilizarea acestora trebuie să se facă separat de
către femei si bărbati.
8. Încăperi si echipamente de prim
ajutor
8.1. Echipamentul de prim ajutor trebuie
să fie adecvat tipului de activitate desfăsurată.
Trebuie să existe una sau două încăperi
de prim ajutor.
În aceste camere trebuie afisate clar si
vizibil instructiuni de prim ajutor în caz de accidente.
8.2. Încăperile de prim ajutor trebuie
dotate cu instalatii si echipamente de prim ajutor indispensabile si trebuie să
fie usor accesibile brancardierilor.
Ele trebuie semnalizate în conformitate
cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.
971/2006.
8.3. De asemenea, echipamentul de prim
ajutor trebuie să fie disponibil în toate locurile de muncă unde conditiile de
muncă necesită acest lucru.
Acest echipament trebuie să fie
semnalizat corespunzător si usor accesibil.
8.4. Un număr suficient de lucrători
trebuie să fie instruit cu privire la utilizarea echipamentului de prim ajutor
prevăzut.
9. Căi de comunicatie
Dacă vehiculele rutiere au acces la
locurile de muncă, trebuie stabilite regulile de circulatie necesare.
ANEXA Nr. 3
CERINTE SPECIALE MINIME
aplicabile sectorului de foraj marin
1. Observatie preliminară
1.1.
Fără a aduce atingere prevederilor art. 5–7, angajatorul care răspunde de locul
de muncă la care se face referire în prezenta anexă trebuie să se asigure că
documentul de securitate si sănătate arată că au fost luate toate măsurile
necesare pentru protectia securitătii si sănătătii lucrătorilor atât în
situatii normale, cât si în situatii critice.
În acest sens, documentul de securitate
si sănătate trebuie:
a) să identifice sursele de pericol
specifice locului de muncă, inclusiv orice activitate concomitentă care poate
cauza accidente ce pot avea consecinte grave pentru securitatea si sănătatea
lucrătorilor afectati;
b) să evalueze riscurile rezultând din
sursele speciale de pericol arătate la lit. a);
c) să dovedească faptul că au fost luate
măsurile adecvate pentru evitarea accidentelor vizate la lit. a), pentru
limitarea propagării accidentelor si pentru a permite o evacuare eficientă si
controlată a locului de muncă în situatii de urgentă;
d) să dovedească faptul că sistemul de
gestionare respectă prevederile Legii securitătii si sănătătii în muncă nr.
319/2006 si ale prezentei hotărâri în situatiile normale si critice.
1.2. Angajatorul trebuie să respecte
procedurile si modalitătile prevăzute în documentul de securitate si sănătate
în timpul planificării si punerii în practică a tuturor fazelor relevante
reglementate de prezenta hotărâre.
1.3. Diferitii angajatori care răspund
de diferitele locuri de muncă trebuie să coopereze, dacă este cazul, la
întocmirea documentelor de securitate si sănătate si la luarea măsurilor
necesare pentru asigurarea securitătii si sănătătii lucrătorilor.
2. Detectarea si stingerea
incendiilor
2.1. Trebuie luate măsuri adecvate,
definite de documentul de securitate si sănătate prevăzut la pct. 1.1, pentru
prevenirea, detectarea si stingerea incendiilor si pentru prevenirea extinderii
lor.
Dacă este necesar, trebuie prevăzute
dispozitive contra focului pentru a izola zonele cu risc de incendiu.
2.2. Trebuie prevăzute sisteme adecvate
de detectare a focului si de protectie, precum si sisteme de stingere a
incendiilor si alarme, la toate locurile de muncă, în conformitate cu riscurile
definite în documentul de securitate si sănătate prevăzut la pct. 1.1.
Aceste sisteme pot include, dar nu se
limitează la:
a) sisteme de detectare a incendiilor;
b) sisteme de alarmă în caz de incendiu;
c) conducte de apă pentru stingerea
incendiilor;
d) hidranti si furtunuri;
e) sisteme cu jet de apă si monitoare de
apă;
f) aspersoare automate;
g) sisteme pentru stingerea flăcărilor
de gaz;
h) sisteme pentru stingere cu spumă;
i) stingătoare portabile;
j) echipament pentru pompieri.
2.3. Dispozitivele neautomate de
stingere a incendiilor trebuie să fie usor accesibile, usor de manipulat si,
dacă este necesar, trebuie să fie protejate împotriva deteriorării.
2.4. La locul de muncă trebuie tinut un
plan de protectie contra incendiilor, care să precizeze măsurile ce trebuie
luate pentru prevenirea, detectarea si stingerea incendiilor.
2.5. Sistemele de urgentă trebuie
izolate si protejate împotriva accidentelor, astfel încât functiile lor să rămână
operationale în caz de urgentă.
Dacă este cazul, aceste sisteme trebuie
dublate.
2.6. Echipamentele trebuie semnalizate
conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
971/2006 privind cerintele minime pentru semnalizarea de securitate si/sau
de sănătate la locul de muncă.
Aceste semnalizări trebuie amplaste în puncte adecvate si trebuie să fie durabile.
3. Control la distantă în caz de
urgentă
3.1. Dacă documentul de securitate si
sănătate mentionat la pct. 1.1 prevede acest lucru, trebuie stabilit un sistem
de control la distantă. Acest sistem trebuie să dispună de statii de control
situate în locuri adecvate si care să poată fi utilizate în caz de urgentă având,
dacă este necesar, statii de control în puncte de adunare sigure si în statii
de evacuare.
3.2. Echipamentele de control la
distantă, mentionate la pct. 3.1, trebuie să includă cel putin sisteme de
ventilatie, dispozitive de oprire urgentă a echipamentelor care pot provoca
aprinderi, un sistem de prevenire a scurgerii lichidelor si gazelor
inflamabile, sisteme de protectie contra incendiilor si de control al
puturilor.
4. Mijloace de comunicare în situatii
normale si în situatii de urgentă
4.1. Dacă documentul de securitate si
sănătate mentionat la pct. 1.1 prevede acest lucru, fiecare loc de muncă ocupat
de lucrători trebuie să dispună de:
a) un sistem acustic si optic capabil să
transmită un semnal de alarmă în caz de nevoie, în oricare post de lucru ocupat
de lucrători;
b) un sistem acustic capabil să fie
auzit distinct în toate părtile instalatiei unde lucrătorii sunt prezenti
frecvent;
c) un sistem capabil să mentină
comunicarea cu tărmul si cu serviciile de urgentă.
4.2. Aceste sisteme trebuie să rămână
operationale în situatie de urgentă.
Sistemul acustic trebuie să fie
completat de sisteme de comunicatie care să fie independente de o instalatie
electrică ce nu prezintă sigurantă.
4.3. Dispozitivele de declansare a
alarmei trebuie plasate în locuri adecvate.
Dacă lucrătorii sunt prezenti în locuri
de muncă ce nu sunt ocupate în mod obisnuit, trebuie pus la dispozitia lor un
sistem de comunicatii adecvat.
5. Puncte sigure de adunare si
registru de apel
5.1. Trebuie luate măsurile adecvate
pentru protejarea punctelor de evacuare si a punctelor sigure de adunare
împotriva căldurii, fumului si, în măsura posibilitătilor, împotriva efectelor
unei explozii si pentru a se asigura că drumurile de iesire spre si dinspre
punctele de evacuare si punctele sigure de adunare rămân accesibile.
Aceste măsuri trebuie să ofere protectie
lucrătorilor o perioadă suficientă pentru a permite, în caz de nevoie,
organizarea si executarea fără risc a operatiunii de evacuare si salvare.
5.2. Dacă documentul de securitate si
sănătate mentionat la pct. 1.1 prevede acest lucru, unul dintre locurile
protejate prevăzute la pct. 5.1 trebuie să fie dotat cu instalatii adecvate
pentru a permite comanda de la distantă a echipamentelor prevăzute la pct. 3 si
pentru a comunica cu tărmul si cu serviciile de salvare.
5.3. Punctele sigure de adunare si
punctele de evacuare trebuie să fie usor accesibile din locurile de cazare si
de muncă.
5.4. La fiecare punct sigur de adunare
este obligatoriu să se tină la zi si să se afiseze o listă cu numele lucrătorilor
repartizati la punctul respectiv de adunare.
5.5. O listă a lucrătorilor cu
răspundere specială în caz de alertă trebuie întocmită si afisată în puncte
corespunzătoare la locul de muncă.
Numele lor trebuie să figureze în
instructiunile scrise prevăzute la pct. 2.6 din anexa nr. 1.
6. Mijloace de evacuare si salvare
6.1. Lucrătorii trebuie instruiti cu
privire la măsurile adecvate ce trebuie luate în caz de urgentă.
Pe lângă exercitiul general de salvare,
lucrătorii trebuie să primească instructia specifică locului de muncă, indicată
în documentul de securitate si sănătate prevăzut la pct. 1.1.
6.2. Lucrătorii trebuie să urmeze un
antrenament corespunzător în tehnici de salvare, tinând seama de criteriile
stabilite în documentul de securitate si sănătate prevăzut la pct. 1.1.
6.3. Fiecare loc de muncă trebuie
prevăzut cu un număr suficient de mijloace de salvare care să permită, în caz
de urgentă, evacuarea directă pe mare.
6.4. Trebuie stabilit un plan de salvare
pe mare si de evacuare a locurilor de muncă.
Planul, care trebuie să se bazeze pe
documentul de securitate si sănătate prevăzut la pct. 1.1, trebuie să prevadă
utilizarea de ambarcatiuni de salvare si elicoptere si să contină criterii
privitoare la capacitatea si viteza de reactie a vaselor si elicopterelor de
salvare.
Viteza de reactie necesară fiecărei
instalatii trebuie să fie consemnată în documentul de securitate si sănătate.
Vasele de salvare trebuie să fie
proiectate si echipate pentru a satisface cerintele de evacuare si salvare.
6.5. Cerintele minime pentru fiecare
ambarcatiune (barcă), plută, colac, vestă de salvare din dotare sunt
următoarele:
a) trebuie să fie adaptate si dotate pentru a asigura supravietuirea un timp suficient;
b) trebuie să fie în număr suficient
pentru toti lucrătorii care pot fi prezenti;
c) trebuie să fie adecvate locului de
muncă;
d) trebuie să fie din materiale fiabile,
avându-se în vedere functia lor de a salva vieti si circumstantele în care pot
fi utilizate si depozitate gata pentru a fi folosite;
e) trebuie să aibă o culoare care să le
facă vizibile la folosire si să fie dotate cu echipamente care să-i permită
utilizatorului să atragă atentia salvatorilor.
6.6. Echipamentul de salvare adecvat
trebuie să fie gata oricând pentru a fi folosit.
7. Exercitii de securitate
La locurile de muncă în care lucrătorii
sunt de obicei prezenti, trebuie organizate periodic exercitii de salvare în
cadrul cărora:
– toti lucrătorii, însărcinati cu
misiuni precise în caz de pericol necesitând utilizarea, întretinerea si functionarea
echipamentelor de salvare, trebuie instruiti si trebuie verificată aptitudinea
lor de a executa sarcinile, conform criteriilor stabilite în documentul de
securitate si sănătate prevăzut la pct. 1.1. Dacă este cazul, lucrătorii
trebuie antrenati în folosirea si mânuirea echipamentelor;
– toate echipamentele de salvare
folosite în timpul exercitiilor trebuie examinate, curătate si, după caz,
reîncărcate sau înlocuite si puse la locul lor;
– functionarea ambarcatiunilor de
salvare trebuie verificată.
8. Echipamente sanitare
8.1. Vestiare si dulapuri pentru
îmbrăcăminte 8.1.1. Dacă lucrătorii trebuie să poarte îmbrăcăminte de lucru
specială si dacă din motive de sănătate si decentă nu li se poate cere să se
schimbe în alte camere, acestia trebuie să aibă la dispozitie vestiare
corespunzătoare.
Vestiarele trebuie să fie usor
accesibile, să aibă o capacitate suficientă si să fie dotate cu scaune.
8.1.2. Vestiarele trebuie să fie
suficient de mari si să posede echipamente care să permită fiecărui lucrător să
îsi tină încuiată îmbrăcămintea în timpul lucrului.
În functie de împrejurări (de exemplu,
substante periculoase, umiditate, murdărie), dulapurile pentru echipamentul de
lucru trebuie să fie separate de cele pentru îmbrăcămintea personală.
Trebuie să existe dotările necesare
pentru ca fiecare lucrător să îsi poată pune la uscat echipamentul de lucru.
8.1.3. Trebuie prevăzute vestiare
separate sau utilizarea separată a vestiarelor de către bărbati si femei.
8.1.4. Dacă nu sunt necesare vestiare în
sensul pct. 8.1.1, fiecare lucrător trebuie să poată dispune de un loc pentru
a-si păstra îmbrăcămintea.
8.2. Dusuri si chiuvete
Dacă este necesar, pe lângă
echipamentele prevăzute în locurile de cazare, trebuie puse la dispozitia
lucrătorilor dusuri si chiuvete adecvate, situate în apropierea locurilor de
muncă.
8.3. Toalete si chiuvete
Dacă este necesar, pe lângă
echipamentele prevăzute în locurile de cazare, trebuie puse la dispozitia
lucrătorilor toalete si chiuvete adecvate, situate în apropierea locurilor de
muncă.
Trebuie prevăzute toalete separate sau
utilizarea separată a toaletelor de către femei si bărbati.
9. Încăperi si echipament de prim
ajutor
9.1. Trebuie prevăzute una sau mai multe
încăperi destinate acordării primului ajutor, în functie de dimensiunea
instalatiei si de tipul activitătii desfăsurate.
9.2. Încăperile destinate acordării
primului ajutor trebuie dotate cu echipamente, instalatii, medicamente adecvate
si cu un număr suficient de lucrători instruiti, în functie de împrejurări,
care să acorde primul ajutor sau, când este cazul, să acorde tratament sub
îndrumarea unui medic (care poate să fie sau să nu fie de fată).
Încăperile trebuie semnalizate în
conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 971/2006 privind cerintele
minime pentru semnalizarea de securitate si/sau de sănătate la locul de muncă.
9.3. În plus, echipamentul de prim
ajutor trebuie să fie disponibil în toate locurile unde conditiile de muncă
necesită acest lucru.
Acest echipament trebuie să fie usor
accesibil si semnalizat în mod corespunzător.
10. Loc de cazare
10.1. Dacă natura, importanta si durata
operatiilor fac necesar acest lucru, angajatorul trebuie să pună la dispozitia
lucrătorilor un loc de cazare care trebuie să fie:
a) protejat adecvat împotriva efectelor
unei explozii, precum si împotriva infiltrării de fum si gaz, împotriva
declansării si propagării unui incendiu, în conformitate cu documentul de
securitate si sănătate prevăzut la pct. 1.1;
b) echipat adecvat cu ventilatie,
încălzire si iluminat;
c) prevăzut la fiecare nivel cu cel
putin două iesiri independente ducând spre căi de urgentă;
d) protejat împotriva zgomotului,
mirosurilor si fumului provenite din alte zone, care pot fi periculoase pentru
sănătate, precum si împotriva intemperiilor;
e) separat de orice post de lucru si
situat departe de zonele periculoase.
10.2. Aceste locuri de cazare trebuie să
contină suficiente paturi sau locuri în paturi supraetajate pentru numărul de
persoane preconizat să doarmă.
Orice încăpere destinată dormitului
trebuie să contină un spatiu adecvat pentru păstrarea îmbrăcămintei
ocupantilor.
Trebuie asigurate dormitoare separate
pentru bărbati si femei.
10.3. Aceste locuri de cazare trebuie să
includă un număr suficient de dusuri si de chiuvete cu apă curentă caldă si rece.
Trebuie prevăzute încăperi de dus
separate sau folosirea separată a încăperilor de dus de către femei si bărbati.
Încăperile de dus trebuie să fie
suficient de spatioase pentru a permite fiecărui lucrător si îsi facă toaleta
nederanjat si în conditii igienice.
10.4. Locul de cazare trebuie prevăzut
cu un număr suficient de toalete si chiuvete.
Trebuie prevăzute toalete separate sau
utilizarea separată a toaletelor de către bărbati si femei.
10.5. Locurile de cazare si instalatiile
lor trebuie mentinute la un nivel adecvat de igienă.
11. Functionarea elicopterelor
11.1. Dimensiunile si amplasarea
puntilor pentru elicoptere prevăzute la locurile de muncă trebuie să garanteze
o accesibilitate optimă, astfel ca cel mai mare elicopter să poată folosi
puntea în cele mai severe conditii.
Puntea pentru elicoptere trebuie să fie proiectată si construită în mod corespunzător.
11.2. În vecinătatea imediată a zonei de
aterizare trebuie să fie pregătit si depozitat echipamentul necesar de folosire
în caz de accident de elicopter.
11.3. În cazul instalatiilor unde
locuiesc lucrătorii, pe heliport, în timpul manevrelor elicopterelor, trebuie
să fie prezent un număr suficient de persoane instruite pentru interventii de
urgentă.
12. Amplasarea instalatiilor pe mare
– Securitate si stabilitate
12.1. Trebuie luate toate măsurile
necesare pentru a asigura securitatea si sănătatea lucrătorilor în industria
extractivă de foraj, în cazul amplasării instalatiilor de foraj pe mare.
12.2. Activitătile de pregătire a
amplasării instalatiilor pe mare trebuie executate astfel încât să asigure
securitatea si stabilitatea lor.
12.3. Echipamentele si procedurile
folosite la activitătile prevăzute la pct. 12.1 trebuie să aibă capacitatea de
a reduce orice risc pentru lucrătorii din industria extractivă de foraj,
tinându-se seama de conditiile normale si de cele critice.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind cerintele minime pentru îmbunătătirea securitătii si protectia
sănătătii lucrătorilor care pot fi expusi unui potential risc datorat atmosferelor
explozive
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 51 alin. (1) lit. b) din Legea
securitătii si sănătătii în muncă nr.
319/2006,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Art. 1. – Prezenta hotărâre stabileste
cerintele minime pentru securitatea si protectia sănătătii lucrătorilor aflati
în potential pericol în atmosfere explozive, definite conform art. 3.
Art. 2. – Prevederile Legii securitătii
si sănătătii în muncă nr.
319/2006 si ale hotărârilor Guvernului care transpun directivele speciale
relevante se aplică în totalitate domeniului mentionat la art. 1, fără a aduce
atingere dispozitiilor mai restrictive si/sau specifice cuprinse în prezenta
hotărâre.
Art. 3. – În sensul prezentei hotărâri, atmosfera
explozivă este definită conform art. 2 alin. (1) lit. B din Hotărârea
Guvernului nr.
752/2004 privind stabilirea conditiilor pentru introducerea pe piată a
echipamentelor si sistemelor protectoare destinate utilizării în atmosfere
potential explozive, cu modificările ulterioare.
Art. 4. – Prevederile prezentei hotărâri
nu se aplică pentru:
a) zonele utilizate direct pentru si în
timpul tratamentelor medicale ale pacientilor;
b) utilizarea dispozitivelor de ardere a
combustibililor gazosi în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.
453/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată a
aparatelor consumatoare de combustibili gazosi, republicată;
c) producerea, manevrarea, utilizarea,
depozitarea si transportul substantelor explozive sau cu o structură chimică
instabilă;
d) industriile extractive reglementate
prin Hotărârea Guvernului nr. 1.050/2006 privind cerintele minime pentru
asigurarea securitătii si sănătătii lucrătorilor din industria extractivă de
foraj sau prin Hotărârea Guvernului nr.
1.049/2006 privind cerintele minime pentru asigurarea securitătii si
sănătătii lucrătorilor din industria extractivă de suprafată sau subteran;
e) utilizarea mijloacelor de transport
terestre, navale si aeriene cuprinse în dispozitiile adecvate ale acordurilor
internationale si în legislatia natională care transpune directivele care
aplică aceste acorduri. Mijloacele de transport destinate utilizării în
atmosferă potential explozivă nu sunt excluse.
CAPITOLUL II
Obligatiile angajatorului
Art. 5. – (1) În vederea prevenirii,
conform prevederilor art. 7 alin. (3) din Legea nr.
319/2006 si a asigurării protectiei împotriva exploziilor, angajatorul
trebuie să ia măsuri tehnice si/sau organizatorice corespunzătoare naturii
operatiei, în ordinea prioritătilor si respectând următoarele principii de
bază:
a) prevenirea formării atmosferelor
explozive; sau
b) acolo unde natura activitătii nu o
permite, evitarea aprinderii atmosferelor explozive; si
c) limitarea efectelor dăunătoare ale
unei explozii în vederea asigurării sănătătii si securitătii lucrătorilor.
(2) Acolo unde este cazul, măsurile prevăzute la alin. (1) trebuie să fie combinate si/sau suplimentate cu măsuri împotriva propagării exploziilor si trebuie revizuite periodic si, în orice caz, când se produc schimbări semnificative.
Art. 6. – (1) În vederea îndeplinirii
obligatiilor stabilite prin prevederile art. 7 alin. (4) si ale art. 12 alin.
(1) din Legea nr.
319/2006, angajatorul trebuie să evalueze riscurile specifice din
atmosferele explozive, luând în considerare cel putin:
a) probabilitatea producerii si
persistentei atmosferelor explozive;
b)
probabilitatea prezentei si activării surselor de aprindere, inclusiv a
descărcărilor electrostatice si a declansării incendiului;
c) utilajele, substantele folosite,
procesele si posibilele lor interactiuni;
d) dimensiunile efectelor anticipate.
(2) Riscurile de explozii sunt evaluate
în mod global.
(3) La evaluarea riscurilor de explozii
trebuie luate în considerare locurile care sunt sau pot fi legate prin
deschideri de locurile în care pot apărea atmosfere explozive.
Art. 7. – Pentru a asigura securitatea
si sănătatea lucrătorilor si în conformitate cu principiile de bază ale
evaluării riscurilor si cele prevăzute la art. 5, angajatorul trebuie să ia
măsurile necesare astfel încât:
a) acolo unde se pot forma atmosfere
explozive în concentratii atât de mari încât să pună în pericol sănătatea si
securitatea lucrătorilor sau a celorlalti, mediul de lucru să fie de asa natură
încât procesul muncii să se poată desfăsura în conditii de sigurantă;
b) să se asigure supravegherea
corespunzătoare în timpul prezentei lucrătorilor la locurile de muncă unde se
pot forma atmosfere explozive în concentratii atât de mari încât să pună în
pericol sănătatea si securitatea lucrătorilor, conform evaluării riscurilor cu
ajutorul mijloacelor tehnice adecvate.
Art. 8. – (1) Acolo unde sunt prezenti
la acelasi loc de muncă lucrători din mai multe întreprinderi, fiecare
angajator trebuie să fie responsabil pentru toate aspectele care îi revin în
sarcină.
(2) Fără a aduce atingere
responsabilitătii individuale a fiecărui angajator conform prevederilor Legii nr.
319/2006, angajatorul responsabil pentru locul de muncă conform legislatiei
trebuie să coordoneze aplicarea tuturor măsurilor privind sănătatea si
securitatea lucrătorilor si să declare în documentul privind protectia
împotriva exploziilor, prevăzut la art. 10, scopul coordonării, măsurile si
procedurile de implementare adoptate.
Art. 9. – (1) Angajatorul clasifică
locurile unde pot apărea atmosfere explozive pe zone, în conformitate cu anexa
nr. 1.
(2) Angajatorul trebuie să asigure
îndeplinirea unui minim de cerinte stabilite în anexa nr. 2 în locurile prevăzute
la alin. (1).
(3) Acolo unde este cazul, locurile unde
pot apărea atmosfere explozive în concentratii în cantităti susceptibile de a
pune în pericol sănătatea si securitatea lucrătorilor trebuie marcate cu
indicatoare la punctele de intrare, în conformitate cu anexa nr. 3.
Art. 10. – (1) În vederea îndeplinirii
obligatiilor stabilite în art. 7, angajatorul asigură elaborarea si
actualizarea unui document, numit în continuare document privind
protectia împotriva exploziilor.
(2) Documentul privind protectia împotriva exploziilor demonstrează, în special, că:
a) au fost determinate si evaluate
riscurile de explozie;
b) se iau măsuri adecvate pentru
îndeplinirea obiectivelor prezentei hotărâri;
c) care sunt locurile care au fost
clasificate pe zone conform anexei nr. 1;
d) care sunt locurile cărora li se
aplică cerintele minime stabilite în anexa nr. 2;
e) locul de muncă si echipamentul de
muncă, inclusiv dispozitivele de avertizare, sunt proiectate, realizate si
întretinute conform normelor de protectia muncii;
f) s-au luat măsuri pentru utilizarea în
conditii de securitate a echipamentului de lucru, în conformitate cu
prevederile hotărârii Guvernului privind cerintele minime de securitate si
sănătate pentru utilizarea în muncă de către lucrători a echipamentelor de
muncă, ce transpun Directiva Consiliului 89/655/CEE.
(3) Documentul privind protectia
împotriva exploziilor este elaborat anterior începerii activitătii si
actualizat de angajator când locul de muncă, echipamentul de lucru sau
organizarea muncii suferă schimbări, extinderi ori transformări semnificative.
(4) Angajatorul poate combina evaluări
ale riscurilor de explozii existente, documente sau alte rapoarte echivalente
întocmite în conformitate cu alte dispozitii ale legislatiei nationale prin care
se transpun documente oficiale ale Uniunii Europene.
Art. 11. – (1) Echipamentul de muncă necesar în locurile unde pot apărea atmosfere explozive, care a fost dat în folosintă în întreprindere sau institutie pentru prima dată înainte de data de 6 decembrie 2002, trebuie să îndeplinească până cel târziu la data de 31 decembrie 2006 cerintele minime stabilite în partea A din anexa nr. 2, dacă nicio altă dispozitie a legislatiei nationale care transpune o directivă europeană nu poate fi aplicată sau poate fi aplicată doar partial.
(2) Echipamentul de muncă necesar în
locurile unde pot apărea atmosfere explozive, care a fost sau va fi dat în
folosintă în întreprindere sau institutie pentru prima dată după data de 6
decembrie 2002, trebuie să îndeplinească cerintele minime stabilite în părtile
A si B din anexa nr. 2.
(3) Locurile de muncă ce includ si
locuri unde pot apărea atmosfere explozive si care au fost date în folosintă în
întreprindere sau institutie pentru prima dată după data de 6 decembrie 2002
îndeplinesc cerintele minime stabilite în prezenta hotărâre.
(4) Locurile de muncă ce includ si
locuri unde pot apărea atmosfere explozive si care au fost date în folosintă în
întreprindere sau institutie pentru prima dată înainte de data de 6 decembrie
2002 vor îndeplini cerintele minime stabilite în prezenta hotărâre până cel
târziu la data de 31 decembrie 2006.
(5) Dacă, după data intrării în vigoare
a prezentei hotărâri, se întreprind modificări, extinderi sau lucrări de
restructurare în locurile de muncă ce includ si locuri unde pot apărea
atmosfere explozive, angajatorul ia măsurile necesare astfel încât acestea să
îndeplinească cerintele minime stabilite în prezenta hotărâre.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 12. – În ceea ce priveste politicile nationale cu privire la protectia sănătătii si a securitătii lucrătorilor, Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei ia în considerare liniile directoare din ghidul de bune practici elaborat de Comisia Europeană, referitoare la dispozitiile art. 5–10, anexei nr. 1 si ale părtii A din anexa nr. 2.
Art. 13. – Ministerul Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei trebuie să pună la dispozitia angajatorilor,
la cerere, informatii relevante, în conformitate cu art. 12, cu referiri
speciale la ghidul de bune practici.
Art. 14. – (1) În aplicarea prevederilor
prezentei hotărâri, Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei va
adopta, după caz, noi dispozitii necesare în vederea conformării cu prevederile
prezentei hotărâri.
(2) Ministerul Muncii, Solidaritătii
Sociale si Familiei comunică Comisiei Europene textele dispozitiilor de drept
intern deja adoptate sau în curs de adoptare în domeniul reglementat de
prezenta hotărâre.
Art. 15. – Adaptările de natură strict
tehnică a prevederilor anexelor nr. 1–3 se efectuează de Ministerul Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei, în functie de:
a) adoptarea directivelor privind
armonizarea tehnică si standardizarea în domeniul protectiei împotriva
exploziilor; si/sau
b) progresul tehnic, schimbările din
reglementările sau specificatiile internationale si noi cunostinte privind
prevenirea si protectia împotriva exploziilor.
Art. 16. – Ministerul Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei raportează Comisiei Europene din 5 în 5 ani
despre punerea în practică a dispozitiilor prezentei hotărâri, indicând
punctele de vedere ale partenerilor sociali.
Art. 17. – Anexele nr. 1–3 fac parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 18. – Prezenta hotărâre intră în
vigoare la data de 1 octombrie 2006.
*
Prezenta hotărâre transpune Directiva
99/92/CE privind cerintele minime pentru îmbunătătirea securitătii si
protectiei sănătătii lucrătorilor aflati în potential pericol în atmosfere
explozive [a 15-a directivă specifică în sensul art. 16 alin. (1) din Directiva
89/391/CEE], publicată în Jurnalul Oficial nr. L 23 din 28 ianuarie 2000.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidaritătii sociale
si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
p. Ministrul integrării europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
Bucuresti, 9 august 2006.
Nr. 1.058.
ANEXA Nr. 1
CLASIFICAREA
locurilor unde pot să apară atmosfere
explozive
Notă introductivă
Următorul
sistem de clasificare trebuie aplicat locurilor unde se iau măsuri de precautie
conform art. 5, 6, 9 si 10 din hotărâre.
1. Locuri unde pot apărea atmosfere
explozive
Un loc în care pot apărea atmosfere
explozive în concentratii atât de mari încât să necesite măsuri speciale de
precautie pentru a proteja sănătatea si securitatea lucrătorilor implicati este
considerat periculos în sensul hotărârii.
Un loc în care nu pot apărea atmosfere
explozive în concentratii atât de mari încât să necesite măsuri speciale de
precautie pentru a proteja sănătatea si securitatea lucrătorilor implicati este
considerat lipsit de pericol în sensul hotărârii.
Substante inflamabile si/sau
combustibile sunt considerate materialele care pot forma atmosfere explozive,
exceptându-se cazul în care o analiză a proprietătilor lor relevă că în contact
cu aerul nu pot propaga independent explozia.
2. Clasificarea locurilor periculoase
Locurile periculoase sunt clasificate pe
zone în functie de frecventa si durata permanentei unei atmosfere explozive.
Gradul măsurilor luate în conformitate
cu partea A din anexa nr. 2 este stabilit de această clasificare.
Zona 0
Un loc în care este prezentă permanent
sau pe perioade lungi ori frecvent o atmosferă explozivă formată la contactul
substantelor inflamabile sub formă de gaz, vapori sau ceată cu aerul.
Zona 1
Un loc în care este probabil să apară
ocazional în operatii normale o atmosferă explozivă formată la contactul
substantelor inflamabile sub formă de gaz, vapori sau ceată cu aerul.
Zona 2
Un loc în care nu este probabil să apară
o atmosferă explozivă formată la contactul substantelor inflamabile sub formă
de gaz, vapori sau ceată cu aerul, dar, dacă apare, persistă doar o scurtă
perioadă.
Zona 20
Un loc în care este prezent permanent
sau pe perioade lungi ori frecvent o atmosferă explozivă formată sub formă de
nor sau pulbere combustibilă în aer.
Zona 21
Un loc în care este posibil să apară
ocazional în operatii normale o atmosferă explozivă sub formă de nor de pulbere
combustibilă în aer.
Zona 22
Un loc în care nu este probabil să apară
o atmosferă explozivă sub formă de nor de pulbere combustibilă în aer, în
operatii normale, dar, dacă apare, persistă doar o scurtă perioadă.
NOTĂ:
1. Straturile,
depunerile si grămezile de pulbere combustibilă trebuie considerate ca orice
altă sursă ce poate genera o atmosferă explozivă.
2. Operatie
normală reprezintă situatia în care instalatiile sunt folosite în
parametrii lor de proiectare.
ANEXA Nr. 2
A . CERINTE
MINIME PENTRU ÎMBUNĂTĂTIREA PROTECTIEI SĂNĂTĂTII SI SECURITĂTII LUCRĂTORILOR
AFLATI ÎN POTENTIAL PERICOL ÎN ATMOSFERE EXPLOZIVE
Notă introductivă
Obligatiile stabilite în prezenta anexă
se aplică:
– locurilor clasificate ca periculoase
conform anexei nr. 1 la hotărâre ori de câte ori este impusă de
caracteristicile locurilor de muncă, ale punctelor de lucru, de echipamentele
sau substantele folosite ori de pericolul cauzat de activitatea în atmosfere
explozive;
– echipamentului utilizat în locuri
lipsite de pericol care ajută la folosirea în sigurantă a echipamentului aflat
în locuri periculoase.
1. Măsuri organizatorice
1.1. Instruirea lucrătorilor
Angajatorul trebuie să le asigure celor
care lucrează în locuri unde pot apărea atmosfere explozive o instruire
corespunzătoare si suficientă cu privire la protectia împotriva exploziilor.
1.2. Indicatii scrise si permise de
lucru
Acolo unde este cerut de documentul
privind protectia împotriva exploziilor:
– munca în locuri periculoase trebuie
efectuată respectându-se instructiunile scrise emise de angajator;
– trebuie aplicat un sistem de permise
de lucru pentru a îndeplini si activitătile periculoase si pe cele care pot
interactiona cu alt gen de activitate, producând pericole.
Permisele de lucru trebuie emise
anterior începerii lucrului de o persoană cu responsabilitate în acest domeniu.
2. Măsuri de protectie împotriva
exploziilor
2.1. Orice scurgere si/sau pierdere,
voită sau nu, de gaze inflamabile, vapori, ceată sau pulbere combustibilă care
poate produce pericole de explozie trebuie deviată ori îndepărtată
corespunzător spre un loc sigur sau, dacă nu este posibil, trebuie oprită în
conditii de securitate sau trebuie remediată prin altă metodă adecvată.
2.2. Dacă o atmosferă explozivă contine
mai multe tipuri de gaze, vapori, ceată sau pulberi inflamabile si/sau
combustibile, măsurile de protectie trebuie să fie adecvate celui mai mare
pericol posibil.
2.3. Prevenirea pericolelor de aprindere
conform art. 6 din hotărâre trebuie, de asemenea, să ia în considerare
descărcările electrostatice, acolo unde lucrătorii sau mediul de lucru
actionează ca purtători ori producători de sarcină electrică. Lucrătorilor
trebuie să li se asigure îmbrăcăminte de protectie corespunzătoare, din
materiale care nu produc descărcări electrostatice care pot aprinde atmosferele
explozive.
2.4. Instalatia, echipamentul, sistemele
de protectie si toate dispozitivele de conectare asociate trebuie puse în
functiune doar dacă documentul privind protectia împotriva exploziilor permite
utilizarea lor în sigurantă în atmosferă explozivă. Aceasta se aplică si
echipamentului de muncă si dispozitivelor de conectare asociate care nu sunt
considerate echipament sau sisteme de protectie în conformitate cu Hotărârea
Guvernului nr.
752/2004 privind stabilirea conditiilor pentru introducerea pe piată a
echipamentelor si sistemelor protectoare destinate utilizării în atmosfere
potential explozive, cu modificările ulterioare, care transpune Directiva
94/9/CE, dacă încorporarea lor într-o instalatie poate produce pericol de aprindere.
Trebuie luate măsurile necesare pentru prevenirea confuziei între dispozitivele
de conectare.
2.5. Trebuie luate toate măsurile
necesare ca locul de muncă, echipamentul de muncă si toate dispozitivele de
conectare asociate, puse la dispozitie lucrătorilor, să fie proiectate,
construite, asamblate, instalate, întretinute si utilizate astfel încât să
reducă la minimum pericolul de explozii si, dacă se produce o explozie, să
controleze sau să reducă la minimum extinderea ei în acel loc de muncă si/sau
la echipamentul de muncă. Pentru astfel de locuri de muncă trebuie luate măsuri
corespunzătoare pentru a reduce la minimum efectele fizice ale exploziei asupra
lucrătorilor.
2.6. Acolo unde este cazul, lucrătorii
trebuie avertizati prin semnale optice si/sau acustice si retrasi înainte să se
atingă conditiile de explozie.
2.7. Acolo unde este prevăzut în
documentul privind protectia împotriva exploziilor, trebuie asigurate si
întretinute iesiri de sigurantă pentru a face posibilă, în caz de pericol,
părăsirea de către lucrători, repede si în securitate, a locurilor aflate în
pericol.
2.8. Înainte ca un loc de muncă unde pot
apărea atmosfere explozive să fie folosit pentru prima oară, trebuie verificată
siguranta sa globală fată de explozii. Trebuie mentinute toate conditiile
necesare pentru asigurarea protectiei împotriva exploziilor.
Aceste verificări trebuie să fie
efectuate de persoane competente în domeniul protectiei împotriva exploziilor,
care au experientă si/sau pregătire profesională.
2.9. Acolo unde evaluarea riscurilor
arată că este necesar:
– trebuie să fie posibilă mentinerea
echipamentului si a sistemelor de protectie în stare sigură de functionare,
independent de restul instalatiei, acolo unde o pană de curent poate produce
extinderea unor pericole aditionale;
– trebuie să fie posibilă oprirea manuală a instalatiei, cu conditia ca aceasta să nu compromită siguranta echipamentului si a sistemelor de protectie implicate în procese automate care deviază de la conditiile de lucru dorite. Numai lucrătorii competenti pot efectua interventiile de acest tip;
– la oprirea în caz de urgentă, energia
acumulată trebuie disipată cât mai repede si mai sigur posibil sau izolată
astfel încât să nu mai constituie o sursă de pericol.
B . CRITERII PENTRU ALEGEREA ECHIPAMENTULUI
SI A SISTEMELOR DE PROTECTIE
Dacă documentul privind protectia
împotriva exploziilor în baza unei evaluări a riscurilor nu prevede altfel,
echipamentul si sistemele de protectie pentru toate locurile în care pot apărea
atmosfere explozive trebuie alese în functie de categoriile stabilite în
Hotărârea Guvernului nr.
752/2004, cu modificările ulterioare, care transpune Directiva 94/9/CE. În
special, următoarele categorii de echipament trebuie folosite în zonele
indicate, cu conditia ca ele să fie adecvate naturii gazelor, vaporilor sau
cetei si/sau pulberilor, după cum urmează:
– în zona 0 sau zona 20, echipament de
categoria 1;
– în zona 1 sau zona 21, echipament de
categoria 1 sau 2;
– în zona 2 sau zona 22, echipament de
categoria 1, 2 sau 3.
ANEXA Nr. 3
INDICATOARE DE AVERTIZARE
pentru locuri unde pot apărea atmosfere
explozive, conform art. 9 alin. (3) din hotărâre
Loc unde pot apărea atmosfere explozive
Trăsături caracteristice:
– formă triunghiulară;
– litere negre pe fond galben, cu margine
neagră (partea galbenă acoperă cel putin 50% din suprafata indicatorului).
Se pot adăuga alte date explicative.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
privind modificarea anexei nr. 1 la Ordinul ministrului administratiei
si internelor nr. 1.319/2006 pentru aprobarea formularului-tip al
procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor în domeniul
arhivistic, precum si a modelului de legitimatie a persoanelor împuternicite să
folosească modelul de proces-verbal
Având în vedere prevederile art. 30 din
Legea Arhivelor Nationale nr.
16/1996, cu modificările si completările ulterioare,
în
temeiul dispozitiilor art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
63/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si
Internelor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
604/2003, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul administratiei si internelor emite
următorul ordin:
Art. I. – Anexa
nr. 1 la Ordinul ministrului administratiei si internelor nr.
1.319/2006 pentru aprobarea formularuluitip al procesului-verbal de
constatare si sanctionare a contraventiilor în domeniul arhivistic, precum si a
modelului de legitimatie a persoanelor împuternicite să folosească modelul de
proces-verbal, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 486 din
5 iunie 2006, se modifică si se înlocuieste cu anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. II. –
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Bucuresti,
21 august 2006.
Nr.
1.414.
ANEXĂ
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
Arhivele Nationale
de constatare si sanctionare a
contraventiilor în domeniul arhivistic
Seria .......... Nr. ..........
Încheiat
astăzi, .......... luna .................... anul .........., la
....................................................., din
............................ Subsemnatul/Subsemnata/Subsemnatii
.................................., în calitate de agent/agenti
constatator/constatatori în cadrul Arhivelor Nationale
..............................., împuternicit/împuterniciti cu Legitimatia de
control seria .......... nr. ..............,
în baza prevederilor Legii Arhivelor
Nationale nr.
16/1996, cu modificările si completările ulterioare, si ale Ordonantei
Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările si completările ulterioare,
în urma controlului efectuat în ziua de
....... luna .............. anul ........., ora ........., la
......................, cu sediul în localitatea
..................................., str. ...................................
nr. .........., bl. .........., sc. .........., et. .........., ap. ..........,
judetul/sectorul .........., înmatriculată la .......... sub nr. ..........,
cod fiscal .........., reprezentată prin domnul/doamna .........., cu
domiciliul în localitatea ......................, str. .......................
nr. .........., bl. .........., sc. .........., et. .........., ap. ..........,
judetul/sectorul .........., care se legitimează cu act de identitate seria
........ nr. .........., eliberat de ................, CNP ............., în calitate
de ....................................., am constatat următoarele:
..............................................................................................
.....................................................................................................................................................................................................
.
Faptele constatate constituie
contraventie/contraventii, prevăzută/prevăzute la art. 29 din Legea nr.
16/1996, cu modificările si completările ulterioare:
1. lit. ..........;
2. lit. ..........;
3. lit. ..........;
4. lit. ..........;
5. lit. ..........,
si se sanctionează conform art. 30 alin.
1 din Legea nr.
16/1996, cu modificările si completările ulterioare, cu amendă în cuantum
de:
1.
...........................................;
2.
...........................................;
3.
...........................................;
4.
...........................................;
5.
...........................................,
în sumă totală de
................................... .
Amenda se va achita la Trezoreria
.......... în contul nr. .........., iar o copie de pe chitantă se va depune de
contravenient sau se va transmite prin postă, recomandat, în termenul legal, la
sediul organului constatator din ............ .
În caz de neachitare a amenzii în termen
de 15 zile de la data înmânării/comunicării procesului-verbal, se va proceda la
executarea silită conform prevederilor legale.
Alte mentiuni (obiectiuni):
..............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
În conformitate cu prevederile art. 31
din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările si completările ulterioare, si ale art. 32 din
Legea nr.
16/1996, cu modificările si completările ulterioare, împotriva prezentului
proces-verbal se poate face plângere în termen de 15 zile de la data înmânării
sau comunicării. Plângerea va fi însotită de copia procesului-verbal de
constatare a contraventiei si se va depune la ........ .
Prezentul proces-verbal s-a încheiat în
3 exemplare, din care exemplarul 2 s-a înmânat contravenientului astăzi,
........................., sau se va comunica acestuia, împreună cu
înstiintarea de plată, prin postă, cu confirmare de primire, în cel mult o lună
de la data încheierii.
Contravenientul nu este de
fată/refuză/nu poate lua cunostintă despre continutul procesului-verbal, lucru
atestat de martorul ..........................., domiciliat în
............................, str. ....................... nr. ......., bl.
......., sc. ......, et. ......, ap. ....., judetul/sectorul .........., act de
identitate ........ seria ....... nr. ............., emis de ............. la
data de ............, CNP .......... .
Nu a fost de fată niciun martor,
deoarece ................. .
Drept care s-a încheiat prezentul
proces-verbal.
Agent constatator/ Agenti constatatori, |
Am luat cunostintă. Contravenient, |
Martor, |