MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 915 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 13 octombrie 2005
SUMAR
LEGI SI DECRETE
282. – Lege privind organizarea
activitătii de transfuzie sanguină, donarea de sânge si componente sanguine de
origine umană, precum si asigurarea calitătii si securitătii sanitare, în
vederea utilizării lor terapeutice
984. – Decret pentru promulgarea
Legii privind organizarea activitătii de transfuzie sanguină, donarea de sânge
si componente sanguine de origine umană, precum si asigurarea calitătii si
securitătii sanitare, în vederea utilizării lor terapeutice
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
1.407. – Ordin al
ministrului finantelor publice cu privire la aprobarea Instructiunilor pentru
stabilirea procedurii privind efectuarea operatiunilor necesare pentru
finantarea de la bugetul de stat în cazul indisponibilitătii temporare a
contributiei financiare a Comunitătii Europene, precum si pentru tratamentul
dobânzii acumulate în conturile bancare ale Fondului National în cadrul
programelor ISPA
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL AL COLEGIULUI MEDICILOR
DENTISTI DIN ROMÂNIA
5. – Decizie privind radiologia în
specialitatea dentară
6. – Decizie privind exercitarea
profesiei de către medicii dentisti care au împlinit vârsta de pensionare
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
organizarea activitătii de transfuzie sanguină, donarea de sânge si componente
sanguine de origine umană, precum si asigurarea calitătii si securitătii sanitare, în vederea utilizării lor
terapeutice
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. – (1) Prezenta lege stabileste cadrul legal
privind activitatea de transfuzie sanguină, donarea de sânge si componente
sanguine de origine umană.
(2) Prezenta lege reglementează normele care să
asigure calitatea si securitatea sângelui si componentelor sanguine umane, în
scopul mentinerii unui înalt nivel de protectie a sănătătii populatiei.
Art. 2. – (1) Introducerea sau scoaterea din tară a
sângelui, a plasmei si a altor componente sanguine umane, precum si a
produselor sanguine umane se poate face numai pe baza autorizatiei speciale a
Ministerului Sănătătii, la propunerea Institutului National de Transfuzie
Sanguină, fără prejudicierea stocurilor din rezerva natională.
(2) Institutiile de profil autorizate si acreditate
ale Ministerului Apărării Nationale vor informa Ministerul Sănătătii cu privire
la organizarea si efectuarea acestui tip de activităti impuse de necesitatea
solutionării unor aspecte specifice ale activitătii transfuzionale din
unitătile acestui minister, cu exceptia celor prevăzute la alin. (1).
Art. 3. – (1) Prezenta lege se aplică colectei,
controlului biologic al sângelui si componentelor sanguine umane, preparării,
stocării, distributiei si administrării acestora.
(2) În cazul în care sângele sau componentele sanguine
umane sunt colectate si controlate biologic pentru a fi utilizate exclusiv în
transfuzia autologă si sunt clar identificate ca atare, conditiile care trebuie
îndeplinite sunt cele prevăzute în anexa nr. 4 lit. g).
(3) Prezenta lege nu se aplică celulelor suse
sanguine.
Art. 4. – Prezenta lege promovează respectarea
următoarelor principii:
a) sângele este o resursă natională;
b) activitatea de transfuzie sanguină este de tip
nonprofit, donarea de sânge si componente sanguine umane realizându-se doar în
acest cadru;
c) donarea de sânge este un act voluntar, anonim si
neremunerat;
d) realizarea autosuficientei sângelui si a
componentelor sanguine umane este un obiectiv national prioritar al politicii
de sănătate, în conditiile utilizării terapeutice optime si rationale, în
concordantă cu practica modernă de terapie transfuzională;
e) standardele nationale asigură un nivel echivalent
al securitătii si calitătii pentru sânge si componentele sanguine umane,
indiferent de provenienta lor sau de scopul terapeutic căruia îi sunt
destinate;
f) administrarea terapeutică a sângelui sau a
componentelor sanguine umane este o interventie medicală indicată si prescrisă
de un medic; această activitate se efectuează sub responsabilitate si
supraveghere medicală numai în unitătile medicale autorizate în acest sens.
Art. 5. – Definitiile termenilor si expresiilor
utilizate în cuprinsul legii sunt prevăzute în anexa nr. 1.
CAPITOLUL II
Art. 6. – Activitatea de transfuzie sanguină este
organizată si controlată de Ministerul Sănătătii, în calitate de autoritate
competentă.
Art. 7. – (1) Ministerul Sănătătii îsi exercită
prerogativele prin intermediul următoarelor structuri: a) Institutul National
de Transfuzie Sanguină si centrele de transfuzie sanguină teritoriale;
b) Inspectia sanitară de stat;
c) unitătile de transfuzie sanguină din spitale.
(2) În scopul îndeplinirii atributiilor ce îi revin,
Ministerul Sănătătii reorganizează Institutul National de Hematologie
Transfuzională “Prof. dr. C.T. Nicolau“ Bucuresti în Institutul National de
Transfuzie Sanguină, denumit în continuare I.N.T.S.
Art. 8. – (1) Organizarea si functionarea Sistemului
national de transfuzie sanguină se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(2) Organizarea, modul de functionare,
responsabilitătile si atributiile autoritătii competente si ale Inspectiei
sanitare de stat în domeniul transfuziei sanguine sunt prevăzute în anexele nr.
2 si 3.
Art. 9. – (1) Ministerul Sănătătii autorizează
functionarea I.N.T.S., a centrelor de transfuzie sanguină judetene si al
municipiului Bucuresti, a unitătilor de transfuzie sanguină din spitale si
activitătile ce pot fi desfăsurate.
(2) Autorizarea institutiilor prevăzute la alin. (1)
se face pe baza normelor specifice aprobate prin ordin al ministrului
sănătătii.
(3) Ministerul Sănătătii stabileste activitătile ce
pot fi desfăsurate de institutiile prevăzute la alin. (1), după verificarea
respectării prevederilor prezentei legi.
(4) I.N.T.S., centrele de transfuzie sanguină judetene
si al municipiului Bucuresti si unitătile de transfuzie sanguină din spitale nu
pot aduce nici o modificare a activitătilor desfăsurate fără aprobarea scrisă
si prealabilă a Ministerului Sănătătii.
Art. 10. – Ministerul
Sănătătii organizează, în Sistemul national de transfuzie sanguină si în
unitătile de transfuzie sanguină din spitale, inspectii si măsuri de control
pentru a asigura conformitatea cu prevederile prezentei legi.
Art. 11. – (1) Ministrul sănătătii suspendă temporar
sau retrage autorizatia de functionare ori de desfăsurare a unor activităti ale
I.N.T.S., centrelor de transfuzie sanguină judetene si al municipiului
Bucuresti si a unitătilor de transfuzie sanguină din spitale, dacă o inspectie
sau un alt mijloc de control a dovedit că aceste institutii nu respectă
prevederile legale.
(2) Situatiile în care se suspendă temporar sau se
retrage autorizatia de functionare a institutiilor prevăzute la alin. (1) sunt
aprobate prin ordin al ministrului sănătătii.
CAPITOLUL III
Art. 12. – (1) I.N.T.S. si centrele de transfuzie
sanguină judetene si al municipiului Bucuresti iau toate măsurile necesare
pentru a oferi potentialilor donatori de sânge si componente sanguine umane
asigurarea confidentialitătii fată de orice informatie furnizată personalului
autorizat, referitoare la starea lor de sănătate, la rezultatele testării
donării lor si la orice viitoare identificare de către o tertă parte, cu
exceptia cazurilor prevăzute de lege.
(2) Potentialilor donatori de sânge sau componente
sanguine umane li se furnizează informatiile necesare potrivit anexei nr. 4
lit. b).
Art. 13. – I.N.T.S. si centrele de transfuzie judetene
si al municipiului Bucuresti iau toate măsurile necesare pentru ca toti
donatorii din România care îsi manifestă dorinta de a efectua o donare de sânge
sau de componente sanguine umane să furnizeze informatiile prevăzute în anexa nr.
4 lit. c).
Art. 14. – I.N.T.S. si centrele de transfuzie sanguină
judetene si al municipiului Bucuresti vor asigura ca donatorii de sânge si
componente sanguine umane să corespundă criteriilor de eligibilitate stabilite
conform normelor prevăzute în anexa nr. 4 lit. d).
Art. 15. – (1) Ministerele, celelalte organe centrale
si locale ale administratiei publice, directiile de sănătate publică judetene
si a municipiului Bucuresti, precum si institutiile culturale, de
radiodifuziune si televiziune sunt obligate să sprijine actiunile de promovare
organizate în scopul donării de sânge si componente sanguine umane, potrivit
competentelor pe care le au.
(2) Primarii au obligatia de a sprijini toate
actiunile de promovare a donării si de recoltare de sânge si componente
sanguine umane, prin punerea la dispozitie de mijloace de informare a
populatiei si de locatii adecvate pentru echipele mobile de recoltare.
(3) I.N.T.S. si centrele de transfuzie sanguină
judetene si al municipiului Bucuresti organizează campanii de informare,
educare si comunicare pentru sănătate în domeniul transfuziei sanguine, în
colaborare cu directiile de sănătate publică judetene si a municipiului
Bucuresti.
(4) Cheltuielile pentru realizarea actiunilor
mentionate menite să contribuie la educarea si informarea cetătenilor în scopul
donării voluntare de sânge sau privitor la modul de recoltare si testare a
produselor sanguine se vor face din sumele prevăzute anual în bugetul
Ministerului Sănătătii pentru promovarea donării de sânge.
(5) Promovarea donării de sânge prin presă, posturi de
radio si televiziune este gratuită.
Art. 16. – Drepturile si obligatiile donatorilor sunt
stabilite prin ordin al ministrului sănătătii.
CAPITOLUL IV
Art. 17. – (1) Ministerul
Sănătătii ia toate măsurile necesare pentru ca datele, inclusiv informatiile
genetice, care sunt obtinute în baza prezentei legi si la care o tertă persoană
are acces, să devină confidentiale pentru ca donatorul să nu poată fi
identificat.
(2) În scopul prevăzut la alin. (1) I.N.T.S. si
centrele de transfuzie sanguină judetene si al municipiului Bucuresti iau
măsuri pentru:
a) realizarea bazelor de date;
b) asigurarea securitătii datelor si interzicerea
oricăror modificări neautorizate în fisierele donatorilor sau în registrele de
excludere;
c) interzicerea transferului neautorizat de
informatii;
d) introducerea de proceduri care să rezolve orice
neconcordantă între date;
e) garantarea trasabilitătii donărilor, urmărind să nu
aibă loc nici o divulgare neautorizată.
Art. 18. – Sistemul de raportare a informatiilor si
datelor către institutiile competente cărora le revine atributia colectării si
monitorizării datelor epidemiologice se stabileste prin ordin al ministrului
sănătătii.
CAPITOLUL V
Art. 19. – I.N.T.S. desemnează la nivelul centrelor de
transfuzie sanguină judetene si al municipiului Bucuresti o persoană, denumită
în continuare persoană responsabilă, care are următoarele atributii:
a) garantarea respectării prevederilor legale în
vigoare referitoare la donare, recoltare, control biologic, preparare,
conservare si distributie pentru fiecare unitate de sânge sau component
sanguin;
b) transmiterea către Ministerul Sănătătii a
informatiilor necesare procedurii de obtinere a autorizatiei;
c) aplicarea dispozitiilor prezentei legi referitoare
la calificarea personalului si la sistemul de management al calitătii la
nivelul institutiei.
Art. 20. – (1) Persoana responsabilă trebuie să
îndeplinească următoarele conditii minime de pregătire profesională:
a) să fie posesoare a unei diplome universitare în
domeniul stiintelor medicale sau al unui ciclu de formare universitară în
aceste domenii, recunoscut în România;
b) experientă practică postuniversitară de cel putin 2
ani în domeniile respective, dobândită în una sau în mai multe institutii
autorizate si acreditate să desfăsoare activităti de recoltare, testare,
preparare, stocare si distributie.
(2) Atributiile prevăzute la art. 19 pot fi delegate
altor persoane cu aceeasi calificare ca si persoana responsabilă.
Art. 21. – (1) I.N.T.S. si centrele de transfuzie
sanguină judetene si al municipiului Bucuresti comunică Ministerului Sănătătii
numele persoanei responsabile prevăzute la art. 19 sau al altor persoane
delegate,
conform art. 20 alin. (2), si informatii referitoare
la sarcinile specifice pe care trebuie să le îndeplinească, conform fisei
postului.
(2) În cazul în care persoana responsabilă sau
persoanele delegate sunt înlocuite temporar ori definitiv, institutia comunică
imediat Ministerului Sănătătii numele noii persoane responsabile si data de la
care se face această înlocuire.
Art. 22. – Colecta de sânge si componente sanguine
umane se face numai sub supraveghere si responsabilitate medicală.
Art. 23. – Personalul implicat în stabilirea admiterii
la donarea, colecta, controlul biologic, prepararea, conservarea, distributia
si administrarea de sânge si componente sanguine umane detine calificările
necesare pentru executarea acestor sarcini si beneficiază de formare profesională
adecvată si permanent actualizată, conform cerintelor stabilite de Ministerul
Sănătătii, prin ordin al ministrului sănătătii.
Art. 24. – (1) Fiecare unitate de sânge sau de
componente sanguine umane este controlată biologic conform prevederilor legale
în vigoare, care garantează că au fost luate toate măsurile necesare pentru
protejarea sănătătii persoanelor care primesc sânge sau componente sanguine
umane.
(2) Cerintele de bază privind controlul biologic,
practicate pe donările de sânge sau componentele sanguine umane, inclusiv
donările de sânge autolog, se stabilesc prin ordin al ministrului sănătătii.
Art. 25. – I.N.T.S. si centrele de transfuzie sanguină
judetene si al municipiului Bucuresti au obligatia să asigure si să verifice
respectarea conditiilor specifice de conservare a sângelui si componentelor
sanguine umane în toate etapele de activitate, din momentul colectei până în
momentul distributiei si transportului lor, conform prevederilor din anexa nr.
4 lit. e).
Art. 26. – I.N.T.S. si centrele de transfuzie sanguină
judetene si al municipiului Bucuresti au obligatia să asigure conformitatea
calitătii si a securitătii sângelui si a componentelor sanguine umane cu
cerintele prevăzute în anexa nr. 4 lit. f).
Art. 27. – Frecventa donărilor si volumul maxim
recoltat la fiecare donare sunt aprobate prin ordin al ministrului sănătătii.
CAPITOLUL VI
Utilizarea terapeutică a sângelui si a componentelor
sanguine umane
Art. 28. – (1) Sângele si componentele sanguine umane
vor fi distribuite de I.N.T.S. prin centrele de transfuzie sanguină judetene si
al municipiului Bucuresti, cu rambursare în sistem nonprofit, la solicitarea
institutiilor de asistentă medicală cu unităti de transfuzie autorizate din
teritoriul arondat.
(2) Produsele sanguine obtinute din prelucrarea
plasmei pot fi eliberate, contra cost, institutiilor de asistentă medicală sau
direct populatiei, pe bază de prescriptie medicală.
(3) Contravaloarea unei unităti de sânge, a
componentelor sanguine umane, precum si a produselor sanguine obtinute din
prelucrarea plasmei se va stabili prin ordin al ministrului sănătătii.
Art. 29. – (1) Administrarea terapeutică a sângelui si
a componentelor sanguine umane pacientilor internati în spitale se face numai
după efectuarea testelor imunohematologice, obligatorii pentru actul
transfuzional, stabilite prin norme specifice aprobate prin ordin al
ministrului sănătătii.
(2) Activitatea unitătilor de transfuzie sanguină din
spital se desfăsoară sub responsabilitatea unui medic cu calificare în domeniul
transfuziei sanguine, desemnat de conducerea spitalului.
Art. 30. – (1) Sângele si componentele sanguine umane
pot fi administrate doar pe baza unei prescrieri medicale, rezultată în urma
unui examen medical complet si numai pentru scopuri terapeutice.
(2) Responsabilitatea prescrierii si administrării de
sânge si componente sanguine umane revine medicului curant al pacientului.
(3) Indicatiile clinice ale transfuziei de sânge si
componente sanguine umane se stabilesc pe baza Ghidului national de utilizare
terapeutică ratională a sângelui si a componentelor sanguine umane, aprobat
prin ordin al ministrului sănătătii.
(4) În scopul administrării terapiei transfuzionale,
medicul curant asigură informarea pacientului asupra acestui act medical si
obtine acordul scris al acestuia.
(5) În urma terapiei transfuzionale pacientul este
informat în scris asupra actului transfuzional efectuat.
Art. 31. – Dispozitiile prezentei legi se aplică în
mod corespunzător si unitătilor de transfuzie sanguină din spitale, conform
atributiilor si competentelor ce le revin.
CAPITOLUL VII
Sistemul de hemovigilentă
Art. 32. – (1) Ministerul Sănătătii organizează
Sistemul national de hemovigilentă.
(2) Structura organizatorică, responsabilitătile si
atributiile institutiilor medicale implicate, precum si sistemul de
înregistrare si raportare în cazul aparitiei de incidente si reactii adverse
legate de colectă si administrarea de sânge si componente sanguine umane se
stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului sănătătii.
(3) Ministerul Sănătătii va organiza inspectii si alte
măsuri de control în cazul aparitiei sau suspiciunii oricărei reactii adverse
severe sau oricărui incident advers sever.
(4) Pentru mentinerea si îmbunătătirea securitătii
transfuzionale, Ministerul Sănătătii elaborează proceduri de verificare si
evaluare a informatiilor raportate si a măsurilor luate, pentru a preveni
aparitia unor reactii similare.
Art. 33. – I.N.T.S. elaborează si introduce la nivelul
centrelor de transfuzie sanguină judetene si al municipiului Bucuresti o
procedură specifică care să permită cu precizie, eficacitate si într-un mod
verificabil blocarea distributiei si rechemarea în vederea retragerii sângelui
si componentelor sanguine umane asociate unui incident sever sau unei reactii
adverse severe, cu respectarea dispozitiilor prevăzute în anexa nr. 4 lit. i).
Art. 34. – (1) I.N.T.S. si centrele de transfuzie
sanguină judetene si al municipiului Bucuresti au obligatia să asigure, pentru
fiecare etapă a activitătii proprii, trasabilitatea sângelui si a componentelor
sanguine umane colectate sau preparate, din momentul stabilirii eligibilitătii
donatorului până la momentul distributiei si transportului la destinatia
finală.
(2) Unitătile de transfuzie sanguină din spitale au
obligatia să asigure, pentru fiecare etapă a activitătii proprii,
trasabilitatea sângelui si a componentelor sanguine umane receptionate, din
momentul receptiei lor până în momentul realizării actului transfuzional la
pacientul primitor.
Art. 35. – (1) În vederea asigurării trasabilitătii,
Ministerul Sănătătii elaborează si introduce sistemul national unic de
identificare a fiecărei donări de sânge, a fiecărei unităti de sânge si
componente sanguine umane colectate sau preparate, prin adoptarea normelor
prevăzute în anexa nr. 4 lit. a).
(2) Inspectia sanitară de stat verifică, la nivelul
Sistemului national de transfuzie sanguină, introducerea si respectarea
sistemului national unic de identificare a fiecărei donări de sânge si a
fiecărei unităti de sânge si componente sanguine umane colectate sau preparate,
pentru a garanta trasabilitatea de la donator la primitor si de la primitor la
donator.
Art. 36. – Ministerul Sănătătii ia toate măsurile
necesare pentru garantarea introducerii si utilizării sistemului de etichetare
a sângelui si a componentelor sanguine umane colectate, controlate biologic,
preparate si conservate, care sunt distribuite în teritoriu, în conformitate cu
sistemul national unic de identificare a acestora si cu cerintele în materie de
etichetare, prevăzute în normele de aprobare prin ordin al ministrului
sănătătii.
Art. 37. – Datele necesare asigurării trasabilitătii
sunt păstrate la nivelul I.N.T.S., al centrelor de transfuzie sanguină judetene
si al municipiului Bucuresti si al unitătilor de transfuzie din spitale, cel
putin 30 de ani.
CAPITOLUL VIII
Sanctiuni
Art. 38. – Încălcarea prevederilor prezentei legi
atrage răspunderea disciplinară, materială, civilă, contraventională sau
penală, după caz.
Art. 39. – Constituie infractiuni următoarele fapte:
a) nedeclararea intentionată de către donator a
bolilor transmisibile sau a factorilor de risc cunoscuti, după prealabila
informare în cadrul examenului medical;
b) determinarea unei persoane, prin constrângere
fizică sau morală, să doneze sânge sau componente sanguine umane;
c) recoltarea de sânge de la o persoană, fără
consimtământul acesteia;
d) recoltarea de sânge de la un minor sau de la o
persoană majoră lipsită de discernământ, în afara unor indicatii medicale
specifice stabilite de medicul curant;
e) organizarea
activitătii transfuzionale în vederea obtinerii de avantaje materiale prin
valorificarea sângelui si a componentelor sanguine umane;
f) distributia si utilizarea de sânge si componente
sanguine umane, fără efectuarea controlului biologic regulamentar si a
procedurii de validare;
g) divulgarea oricăror informatii legate de stocul de
sânge si componente sanguine umane, cu exceptia situatiilor prevăzute în
legislatia în vigoare;
h) efectuarea de activităti privitoare la donarea,
colecta, controlul biologic, prepararea, distributia si administrarea sângelui
si a componentelor sanguine umane, fără autorizare din partea Ministerului
Sănătătii sau în alte conditii decât cele prevăzute în autorizatia legală ori
fără acreditare pentru activitătile respective;
i) modificarea caracteristicilor biologice ale
sângelui unei persoane, înainte de recoltare, fără consimtământul acesteia.
Art. 40. – Infractiunile prevăzute la art. 39 se
pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă de la 2.000 lei
(RON) la 5.000 lei (RON).
Art. 41. – Constituie contraventii săvârsirea
următoarelor fapte:
a) divulgarea de informatii care permit identificarea
donatorului si a primitorului;
b) distributia de sânge sau de componente sanguine
umane la un pret diferit de cel stabilit legal;
c) donarea de sânge în vederea obtinerii unor avantaje
materiale sau în scopul comercializării sângelui donat ori a componentelor
sanguine umane;
d) distribuirea unui component sanguin uman care nu
figurează în nomenclatorul national aprobat de autoritatea competentă.
Art. 42. – (1) Contraventiile prevăzute la art. 41 se
sanctionează cu amendă de la 500 lei (RON) la 1.500 lei (RON).
(2) Sanctiunile se aplică si persoanelor juridice.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea
sanctiunilor se fac de către persoane împuternicite cu atributii de inspectie,
desemnate de autoritatea competentă.
Art. 43. – Dispozitiile referitoare la contraventiile
prevăzute la art. 41 se completează cu prevederile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările si completările ulterioare,
precum si cu prevederile Legii nr. 98/1994 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor la normele legale de igienă si sănătate publică, cu
modificările si completările ulterioare.
CAPITOLUL IX
Dispozitii finale
Art. 44. – Anexele nr. 1–4 fac parte integrantă din
prezenta lege.
Art. 45. – Prezenta lege intră în vigoare la 120 de
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu
exceptia art. 46, care intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 46. – (1) În termen de 60 de zile de la data
publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I,
Ministerul Sănătătii va elabora si va înainta Guvernului un proiect de hotărâre
a Guvernului privind înfiintarea, organizarea si functionarea Comitetului
Consultativ pentru Promovarea Donării de Sânge.
(2) Numirea membrilor
Comitetului Consultativ pentru Promovarea Donării de Sânge va fi stabilită prin
ordin al ministrului sănătătii.
Art. 47. – La data intrării în vigoare a prezentei
legi, Legea nr. 4/1995 privind donarea de sânge, utilizarea terapeutică a
sângelui uman si organizarea transfuzională în România, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 9 din 19 ianuarie 1995, cu modificările
ulterioare, se abrogă.
Art. 48. – Prezenta lege transpune Directiva
2002/98/CE privind standardele de calitate si securitate pentru colectarea,
testarea, procesarea, stocarea si distributia sângelui uman si a componentelor
sanguine, publicată în Jurnalul Oficial al Comunitătilor Europene (JOCE) nr.
L033 din 8 februarie 2003.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia
României, republicată.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, DAN RADU RUSANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti,
5 octombrie 2005.
Nr.
282.
ANEXA
Nr. 1
TERMINOLOGIE
În conditiile prezentei legi, termenii si expresiile
de mai jos au următoarea semnificatie:
a) sânge – sânge venos, recoltat de la un
singur donator, într-un dispozitiv steril si apirogen, ce contine
anticoagulant;
b) componente sanguine – componente ale
sângelui de origine umană, precum si eritrocitele, leucocitele, trombocitele,
plasma, care pot fi obtinute prin diferite metode;
c) produs sanguin – orice produs terapeutic
obtinut din sânge sau plasmă umană prin prelucrare industrialfarmaceutică;
d) donare homologă – recoltare de sânge sau de
componente sanguine de la o persoană în vederea utilizării terapeutice la o
altă persoană ori în vederea prelucrării industrial-farmaceutice;
e) transfuzie autologă – administrare de sânge
sau de componente sanguine, recoltate de la o persoană, în vederea utilizării
terapeutice exclusiv la aceeasi persoană;
f) centru de transfuzie sanguină – orice
structură sau organism care este responsabil cu orice etapă din recoltarea si
testarea sângelui si componentelor sanguine umane, oricare ar fi scopul propus,
si cu procesarea, prepararea si distribuirea lor când sunt destinate
transfuziei; prezenta definitie nu include unitătile de transfuzie sanguină din
spitale;
g) centrul de transfuzie sanguină judetean sau al
municipiului Bucuresti – institutie publică cu activitate în domeniul
transfuziei sanguine, conform acreditării acordate de Ministerul Sănătătii;
h) unitate de transfuzie sanguină din spital –
structură în cadrul spitalelor, care stochează sângele si componentele sanguine
umane destinate livrării si utilizării terapeutice exclusiv în serviciile
spitalului unde îsi desfăsoară activitatea; aceste unităti efectuează testele
imunohematologice obligatorii pentru actul transfuzional;
i) incident advers sever – orice eveniment
inoportun legat de colectă, controlul biologic, prepararea, conservarea sau
distribuirea sângelui si a componentelor sanguine umane, susceptibil de a
determina decesul ori de a pune în pericol viata, de a determina o invaliditate
sau incapacitate a pacientului ori care provoacă sau prelungeste spitalizarea
ori morbiditatea;
j) reactie adversă severă – o reactie
neprevăzută la donator sau la pacient, legată de colectă ori de transfuzia de
sânge sau de componente sanguine umane, care este mortală, pune viata în pericol,
determină o invaliditate sau o incapacitate, provoacă ori prelungeste
spitalizarea sau morbiditatea;
k) excluderea donatorului – suspendarea de la
admisibilitate a unui donator de sânge sau de componente sanguine; excluderea
este temporară sau permanentă;
l) distributie – furnizarea de sânge si de
componente sanguine umane altor centre de transfuzie sanguină judetene sau al
municipiului Bucuresti, unitătilor de transfuzie sanguină sau în vederea
prelucrării industrialfarmaceutice; termenul distributie nu se referă la
livrarea de sânge sau de componente sanguine umane din unitătile de transfuzie
sanguină ale unui spital către o sectie din acelasi spital, în vederea
utilizării terapeutice;
m) trasabilitate – ansamblul informatiilor
înregistrate si al măsurilor care permit urmărirea si identificarea fiecărei
etape a activitătii, pornind de la admiterea persoanei la donare până la
utilizarea terapeutică a sângelui si a componentelor sanguine umane;
trasabilitatea permite stabilirea unei legături între donator si unul sau mai
multi primitori si de la primitor la donator, fiind stabilită cu ajutorul unui
sistem national unic de identificare a unitătilor de sânge si a persoanelor;
n) hemovigilentă – ansamblu de proceduri de
supraveghere a incidentelor nedorite sau a reactiilor adverse severe ce survin
atât la donatorul, cât si la primitorul de sânge, precum si supravegherea prin
metode epidemiologice a donatorilor;
o) inspectie – activitatea oficială de control,
desfăsurată conform cerintelor adoptate, în scopul evaluării conformitătii cu
prevederile legale în domeniu, precum si în scopul identificării
neconformitătilor;
p) autosuficientă – asigurarea necesarului
national de sânge si de componente sanguine umane, în conditiile utilizării
terapeutice rationale, în concordantă cu practica modernă de terapie
transfuzională;
q) sistem de calitate – structura
organizatorică, procedurile, procesele si resursele necesare implementării
managementului de calitate;
r) validare – stabilirea dovezilor documentate
si obiective că cerintele particulare pentru utilizarea specifică pot fi
îndeplinite în totalitate;
s) autorizare – procesul de evaluare si analiză
care conditionează din punct de vedere tehnic si juridic punerea în functiune
si desfăsurarea anumitor activităti în domeniul transfuziei sanguine;
s) autorizatie – act tehnic si juridic eliberat
în scris de către autoritatea de sănătate publică componentă, prin care sunt
stabilite conditiile si/sau parametrii de functionare a unei activităti în
domeniul transfuziei;
t) celule suse sanguine – celule precursoare
ale componentelor celulare din sângele uman.
ANEXA
Nr. 2
ATRIBUTIILE
Ministerului Sănătătii în calitate de autoritate
competentă
În vederea respectării
principiilor prevăzute la art. 4 din lege, atributiile Ministerului Sănătătii
în calitate de autoritate competentă sunt următoarele:
a) elaborează politica si strategia dezvoltării
durabile a Sistemului national de transfuzie sanguină;
b) organizează sistemul si programul de transfuzie
sanguină bazate pe obiectivele politicii nationale;
c) asigură transparenta în domeniul transfuziei
sanguine;
d) asigură resursele umane, financiare si tehnice
necesare functionării Sistemului national de transfuzie sanguină, în conditiile
prezentei legi;
e) adoptă măsurile necesare, prin structurile sale
specifice, pentru asigurarea autosuficientei nationale de sânge si de
componente sanguine umane;
f) promovează si asigură respectarea principiilor
legale si etice care guvernează sistemul transfuziei sanguine;
g) supraveghează utilizarea sângelui într-un mod optim
si rational în scopul evitării pierderilor;
h) stabileste atributiile, responsabilitătile,
drepturile si obligatiile structurilor implicate în realizarea programului de
transfuzie sanguină;
i) elaborează normele privind calificările
personalului, cerintele necesare pentru asigurarea securitătii, eficacitătii si
calitătii sângelui si a componentelor sanguine, precum si sistemul de
management al informatiei;
j) adoptă măsurile necesare pentru ca fiecare
structură a Sistemului national de transfuzie sanguină să introducă si să
aplice un sistem de calitate fondat pe principii de bună practică;
k) asigură prin structurile sale competente
trasabilitatea, de la donator la primitor si de la primitor la donator, a
sângelui si a componentelor sanguine umane colectate, controlate biologic,
preparate, conservate, distribuite si administrate pe teritoriul României;
l) elaborează si introduce sistemul national unic de
identificare a fiecărei donări de sânge, a fiecărei unităti de sânge si componente
sanguine umane colectate sau preparate;
m) coordonează colaborarea tuturor institutiilor si
societătii civile implicate în promovarea si sprijinirea donării de sânge;
n) sustine si recunoaste solidaritatea internatională
în asigurarea securitătii sângelui la nivel mondial;
o) organizează Sistemul national de hemovigilentă;
p) stabileste sistemul de înregistrare, raportare,
verificare si evaluare a informatiilor raportate privind reactiile adverse
severe si incidentele severe legate de colecta, prepararea, controlul biologic,
conservarea, distributia si transfuzia sângelui si componentelor sanguine
umane;
q) asigură garantarea sistemului de etichetare a
sângelui si a componentelor sanguine umane, conform prevederilor prezentei
legi;
r) asigură elaborarea si introducerea unui sistem unic
de codificare a datelor de identificare a donatorilor în raportările către
institutiile competente cărora le revine atributia colectării si monitorizării
datelor epidemiologice.
ANEXA
Nr. 3
ATRIBUTIILE
În vederea aplicării
dispozitiilor prezentei legi, atributiile Inspectiei sanitare de stat sunt
următoarele:
a) organizează, ori de câte ori este nevoie, inspectii
si alte măsuri de control în cazurile de suspiciune sau în cele de raportare a
incidentelor grave neprevăzute si reactiilor grave adverse, conform
dispozitiilor prezentei legi;
b) verifică aplicarea legilor, regulamentelor si
bunelor practici privind colecta, prepararea, controlul biologic, conservarea,
distributia, utilizarea terapeutică si securitatea sanitară a sângelui si a
componentelor sanguine umane;
c) elaborează, în colaborare cu Comisia de transfuzie
din cadrul Ministerului Sănătătii, norme si proceduri pentru desfăsurarea
inspectiei în domeniul transfuzional;
d) controlează din punct de vedere tehnic si
efectuează expertizele tehnice necesare privind colecta de sânge si de
componente sanguine umane, prepararea, controlul biologic, conservarea,
distributia si utilizarea terapeutică, în vederea asigurării securitătii
sanitare;
e) poate suspenda activitatea unitătilor sanitare
implicate în colecta de sânge uman, prepararea, controlul biologic,
conservarea, distributia si utilizarea terapeutică de sânge si de componente
sanguine umane, în caz de pericol grav sau suspiciune de pericol grav pentru
sănătatea populatiei;
f) culege datele stiintifice si tehnice necesare
desfăsurării atributiilor sale, receptionează rapoartele de control sau avizele
expertizelor realizate în domeniul său de competentă de către institutiile
publice ale statului;
g) participă la actiunile internationale ale României
în domeniul său de competentă;
h) raportează periodic ministrului sănătătii si
informează Comisia de transfuzie din cadrul Ministerului Sănătătii, I.N.T.S. si
centrele de transfuzie sanguină judetene si al municipiului Bucuresti asupra
rezultatelor activitătii de control desfăsurate, datele statistice si
epidemiologice, punând la dispozitie expertiza cerută în domeniul său de
competentă;
i) elaborează si supune aprobării Ministerului
Sănătătii planul anual de actiuni de control;
j) pentru mentinerea si îmbunătătirea securitătii
transfuzionale, aplică procedurile de verificare si evaluare a informatiilor
raportate si a măsurilor luate în domeniul hemovigilentei, elaborate de către
Ministerul Sănătătii, pentru a preveni aparitia reactiilor similare;
k) desfăsoară în mod regulat, în structurile
Sistemului national de transfuzie sanguină si în unitătile de transfuzie
sanguină din spitale, inspectii si alte măsuri de control si evaluare a
aplicării si respectării cerintelor prezentei legi, la un interval care nu
trebuie să depăsească 2 ani;
l) desemnează specialistii care efectuează inspectii
si alte măsuri de control, având următoarele atributii:
– să inspecteze structurile organizatorice ale
Sistemului national de transfuzie sanguină si unitătile de transfuzie sanguină
din spitale;
– să utilizeze proceduri standardizate de control si
evaluare;
– să preleveze esantioane pentru examinare si analiză;
– să verifice toate documentele la care se referă
obiectivul inspectiei;
m) ia toate măsurile necesare pentru ca persoanele
responsabile cu inspectia si alte măsuri de control prevăzute la lit. k) să
aibă acces la documente.
ANEXA
Nr. 4
NORME TEHNICE
Prin ordin al ministrului sănătătii se aprobă
următoarele norme tehnice si adaptarea lor la progresul stiintific si tehnic:
a) Normele de asigurare a trasabilitătii;
b) Normele privind informatiile care trebuie oferite
donatorilor;
c) Normele privind informatiile care trebuie communicate
de către donatori, cuprinzând datele de identificare, antecedentele medicale,
precum si semnătura donatorului;
d) Normele privind admisibilitatea donatorilor de
sânge si de componente sanguine umane, cuprinzând criteriile de excludere
permanentă si criteriile de excludere temporară de la donare;
e) Normele privind colecta, controlul biologic,
prepararea, conservarea, distributia si transportul sângelui si al
componentelor sanguine umane;
f) Normele privind calitatea si securitatea sângelui
si a componentelor sanguine;
g) Normele privind transfuzia autologă;
h) Normele privind standardele si specificatiile
reglementate de legislatia în domeniu, referitoare la sistemul de calitate
într-o institutie de transfuzie sanguină;
i) procedurile reglementate în conformitate cu
legislatia în vigoare, privind semnalarea incidentelor grave neprevăzute si a
reactiilor adverse severe, blocarea distributiei si rechemarea în vederea
retragerii;
j) Nomenclatorul national al componentelor sanguine
umane;
k) Normele privind activitatea unitătilor de
transfuzie sanguină din spitale;
l) Normele privind autorizarea si acreditarea
I.N.T.S., a centrelor de transfuzie sanguină judetene si al municipiului
Bucuresti si a unitătilor de transfuzie sanguină din spitale;
m) Ghidul national de utilizare terapeutică ratională
a sângelui si a componentelor sanguine umane.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind organizarea activitătii de transfuzie sanguină,
donarea de sânge si componente sanguine de origine umană, precum si asigurarea
calitătii si securitătii sanitare, în vederea utilizării lor terapeutice
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
100 alin. (1) din Constitutia României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. – Se promulgă Legea privind organizarea
activitătii de transfuzie sanguină, donarea de sânge si componente sanguine de
origine umană, precum si asigurarea calitătii si securitătii sanitare, în
vederea utilizării lor terapeutice, si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti,
5 octombrie 2005.
Nr.
984.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
cu
privire la aprobarea Instructiunilor pentru stabilirea procedurii privind
efectuarea operatiunilor necesare pentru finantarea de la bugetul de stat în
cazul indisponibilitătii temporare a contributiei financiare a Comunitătii
Europene, precum si pentru tratamentul dobânzii acumulate în conturile bancare
ale Fondului National în cadrul programelor ISPA
În baza prevederilor
art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, cu modificările
ulterioare,
în conformitate cu:
– prevederile art. 8 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile alocate
României de către Comunitatea Europeană, precum si a fondurilor de cofinantare
aferente acestora, aprobată prin Legea nr.
22/2000, cu modificările si completările ulterioare,
– prevederile Memorandumului de întelegere dintre
Guvernul României si Comunitatea Europeană privind utilizarea Fondului National
pentru ISPA, semnat la Bucuresti la 20 octombrie 2000, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr.
1.328/2000,
– prevederile memorandumurilor de finantare ISPA
dintre Guvernul României si Comisia Europeană,
ministrul finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. – Se aprobă Instructiunile pentru stabilirea
procedurii privind efectuarea operatiunilor necesare pentru finantarea de la
bugetul de stat în cazul indisponibilitătii temporare a contributiei financiare
a Comunitătii Europene, precum si pentru tratamentul dobânzii acumulate în
conturile bancare ale Fondului National în cadrul programelor ISPA, cuprinse în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. – Prezentul ordin abrogă procedura privind
efectuarea operatiunilor necesare pentru finantarea de la bugetul de stat în
cazul indisponibilitătii temporare a contributiei financiare a Comunitătii
Europene în cadrul programelor ISPA, stabilită prin:
– Instructiunile pentru stabilirea procedurii privind
efectuarea operatiunilor necesare finantării măsurilor din domeniul mediului în
cadrul Programului Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare,
aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.188/2003; si
– Instructiunile pentru stabilirea procedurii privind
efectuarea operatiunilor necesare finantării măsurilor din domeniul
transporturilor în cadrul Programului Instrumentul pentru Politici Structurale
de Preaderare, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.
195/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 128 si
nr. 128 bis din 27 februarie 2003.
Art. 3. – Directia generală a Fondului National de
Preaderare, Directia generală a contabilitătii publice si a sistemului de
decontări în sectorul public, Directia Oficiul de Plăti si Contractare PHARE,
precum si agentiile de implementare ISPA transporturi vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 4. – Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
Bucuresti,
22 septembrie 2005.
Nr.
1.407.
ANEXĂ
INSTRUCTIUNI
pentru stabilirea procedurii privind efectuarea
operatiunilor necesare pentru finantarea de la bugetul de stat în cazul
indisponibilitătii temporare a contributiei financiare a Comunitătii Europene, precum
si pentru tratamentul dobânzii acumulate în conturile bancare ale Fondului
National în cadrul programelor ISPA
Memorandumul de
întelegere dintre Guvernul României si Comunitatea Europeană privind utilizarea
Fondului National pentru ISPA, semnat la Bucuresti la 20 octombrie 2000,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
1.328/2000, precum si memorandumurile de finantare ISPA
stabilesc cadrul administrativ, legal si tehnic conform cărora programele ISPA
se derulează în România.
SECTIUNEA I
Finantarea cu sume de la bugetul de stat
în cazul indisponibilitătii temporare a fondurilor de la Comisia Europeană
1. Deschiderea si functionarea conturilor
1.1. În scopul asigurării fluxurilor financiare
necesare implementării programelor ISPA în cazul indisponibilitătii temporare a
sumelor necesare din contributia financiară a Comunitătii Europene, Ministerul
Finantelor Publice, prin Directia generală a Fondului National de Preaderare,
derulează următoarele operatiuni:
– operatiuni cu sume provenite din contributia
financiară a Comunitătii Europene, precum si fonduri provenite de la bugetul de
stat, prin conturi deschise la societatea bancară – conform prevederilor
Conventiei nr. 50.497 din 26 octombrie 1999 cu privire la prestarea serviciilor
bancare în legătură cu derularea contributiei financiare a Comunitătii
Europene;
– operatiuni cu sume alocate de la bugetul de stat
pentru finantarea programelor ISPA, în cazul indisponibilitătii temporare de
fonduri ISPA, prin contul curent general al Trezoreriei Statului deschis la
Banca Natională a României (cont 36.11.80000302). Ministerul Finantelor
Publice, prin Directia generală a Fondului National de Preaderare, a deschis în
cadrul contului curent general al Trezoreriei Statului, la Directia Trezorerie
si Contabilitate Publică a Municipiului Bucuresti, contul 50.29.4221306
“Disponibil din sume de la bugetul de stat pentru finantare proiecte în cazul
indisponibilitătii temporare de fonduri ISPA“.
1.2. Functiunea contului 50.29.4221306 “Disponibil din
sume de la bugetul de stat pentru finantare proiecte în cazul
indisponibilitătii temporare de fonduri ISPA“
Acest cont se creditează cu:
– sumele alocate de la bugetul de stat pentru
finantarea în cazul indisponibilitătii temporare a fondurilor ISPA (Fondul
pentru indisponibilităti temporare), virate din contul curent general al
Trezoreriei Statului (cont 36.11.80000302) deschis la Banca Natională a
României;
– sumele în lei din contributia financiară ISPA a
Comunitătii Europene, transferate de Directia generală a Fondului National de
Preaderare pentru reîntregirea Fondului pentru indisponibilităti temporare din
conturile 2511.30.000.003 PE “Disponibil aferent memorandumurilor de finantare
ISPA mediu“, 2511.10.000.008 PT “Disponibil aferent memorandumurilor de finantare
ISPA transport“, 2511.00.000.110 PA “Disponibil aferent memorandumurilor de
finantare ISPA asistentă tehnică“;
– sumele în lei reprezentând dobânda si diferentele de
curs favorabile, transferate de Directia generală a Fondului National de
Preaderare pentru reîntregirea Fondului pentru indisponibilităti temporare din
conturile 2511.30.000.003 PE “Disponibil aferent memorandumurilor de finantare
ISPA mediu“, 2511.10.000.008 PT “Disponibil aferent memorandumurilor de
finantare ISPA transport“, 2511.00.000.110 PA “Disponibil aferent
memorandumurilor de finantare IPSA asistentă tehnică“;
– sumele în lei returnate de agentiile de implementare
ISPA din conturile de trezorerie 50.29 de indisponibilităti temporare, deschise
în baza ordinelor ministrului finantelor publice nr. 195/2003 si nr.
1.188/2003, si se debitează cu:
– sumele alocate de la bugetul de stat pentru
finantarea în cazul indisponibilitătii temporare a fondurilor ISPA, virate în
conturile 2511.30.000.003 PE “Disponibil aferent memorandumurilor de finantare
ISPA mediu“, 2511.10.000.008 PT “Disponibil aferent memorandumurilor de
finantare ISPA transport“, 2511.00.000.110 PA “Disponibil aferent
memorandumurilor de finantare ISPA asistentă tehnică“, deschise la societatea
bancară;
– sumele din Fondul pentru indisponibilităti temporare
care provin din finantarea bugetară a anului curent, returnate de Fondul
National de Preaderare la închiderea programelor ISPA în contul curent general
al Trezoreriei Statului (cont 36.11.80000302) deschis la Banca Natională a
României;
– sumele din Fondul pentru indisponibilităti temporare
care provin din regularizări periodice, returnate de Fondul National de
Preaderare în contul curent general al Trezoreriei Statului (cont
36.11.80000302) deschis la Banca Natională a României;
– sumele din
Fondul pentru indisponibilităti temporare care provin din finantarea bugetară a
anilor precedenti, returnate de Fondul National de Preaderare la închiderea
programelor ISPA în contul de venituri ale bugetului de stat 20.22.01.05
“Restituiri din finantarea bugetară a anilor precedenti“.
Sumele în lei din Fondul pentru indisponibilităti
temporare utilizat de Directia generală a Fondului National de Preaderare în
calitate de agentie de implementare ISPA, aprobat prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 839/2003, aflate în soldul contului 50.29.4221306 “Disponibil din
sume de la bugetul de stat pentru finantare proiecte în cazul
indisponibilitătii temporare de fonduri ISPA“, se utilizează în continuare cu
destinatia disponibilitătilor din acest cont.
Disponibilitătile aflate în soldul contului
50.29.4221306 “Disponibil din sume de la bugetul de stat pentru finantare
proiecte în cazul indisponibilitătii temporare de fonduri ISPA“ la sfârsitul
anului bugetar se utilizează cu aceeasi destinatie în anul bugetar următor.
2. Finantarea măsurilor ISPA din Fondul pentru
indisponibilităti temporare, în cazul indisponibilitătii temporare a fondurilor
comunitare
2.1. Agentiile de implementare ISPA transmit Fondului
National de Preaderare cereri de avans (I si II), declaratii de cheltuieli si
cereri intermediare de plată în vederea înaintării acestora la Comisia
Europeană, în conformitate cu
prevederile acordurilor de finantare semnate între Fondul National de
Preaderare si agentiile de implementare ISPA.
2.2. Fondul National de Preaderare stabileste si
transferă agentiilor de implementare ISPA, în termen de 7 zile după
verificarea, certificarea cheltuielilor eligibile declarate si transmiterea
cererilor de plată spre rambursare de către Comisia Europeană, sumele de la
bugetul de stat din Fondul pentru indisponibilităti temporare, aferente
contributiei comunitare solicitate de agentiile de implementare ISPA în
cererile de fonduri/declaratiile de cheltuieli certificate de responsabilul
national cu autorizarea finantării ISPA.
2.3. Sumele din Fondul
pentru indisponibilităti temporare transferate în conturile 2511.30.000.003 PE
“Disponibil aferent memorandumurilor de finantare ISPA mediu“, 2511.10.000.008
PT “Disponibil aferent memorandumurilor de finantare ISPA transport“,
2511.00.000.110 PA “Disponibil aferent memorandumurilor de finantare ISPA
asistentă tehnică“, deschise la societatea bancară, se asimilează contributiei
financiare a Comunitătii Europene si se transferă de către Fondul National de
Preaderare agentiilor de implementare ISPA în subconturile deschise la
societatea bancară si urmează regulile aplicabile contributiei financiare a
Comunitătii Europene, stabilite prin memorandumurile de întelegere si finantare
ISPA.
2.4. În cazul în care din analiza de risc întocmită de
Fondul National de Preaderare pe baza prognozelor fluxului de numerar al
agentiilor de implementare ISPA există riscul ca pe termen scurt/mediu
disponibilitătile din fonduri comunitare din conturile bancare ale agentiilor
de implementare ISPA, aferente anumitor măsuri (în general cele pentru care
plata avansului contractelor de asistentă tehnică depăseste valoarea avansului
de 20% pe măsură), să fie insuficiente pentru onorarea la termen a obligatiilor
de plată către contractori, Fondul National de Preaderare poate solicita
agentiilor de implementare ISPA întocmirea unor declaratii suplimentare de
cheltuieli, în vederea alimentării conturilor agentiilor de implementare ISPA
cu sume de la bugetul de stat din Fondul pentru indisponibilităti temporare.
2.5. Alimentarea conturilor agentiilor de implementare
ISPA cu sume de la bugetul de stat din Fondul pentru indisponibilităti
temporare, pe baza cererilor de plată în avans/declaratiilor de cheltuieli si
cererilor intermediare de plată, se realizează tinându-se seama de soldurile
conturilor 2511 yy aferente fiecărei măsuri, precum si de estimările de plăti
din contributia financiară a Comunitătii Europene în perioada de la
transmiterea de către agentiile de implementare ISPA a cererii de plată în
avans/declaratiei de cheltuieli la Fondul National de Preaderare si până la
momentul rambursării acesteia de către Comisia Europeană. Transferul sumelor la
agentiile de implementare ISPA din Fondul pentru indisponibilităti temporare se
poate realiza în mai multe transe, transele cumulate fiind stabilite în limita
cheltuielilor declarate eligibile, certificate si transmise Comunitătii
Europene de către Fondul National de Preaderare.
2.6. Rambursarea în avans de către Fondul National de
Preaderare a sumelor declarate si certificate ca eligibile din cererile de
plată ale agentiilor de implementare ISPA, din sume de la bugetul de stat
aferente Fondului pentru indisponibilităti temporare, se va realiza astfel
încât totalul sumelor transferate agentiilor de implementare ISPA pentru măsura
respectivă (atât din sume provenite de la Comunitatea Europeană, cât si din
Fondul pentru indisponibilităti temporare) să nu depăsească contributia
comunitară contractată aferentă fiecărei măsuri ISPA.
3. Stabilirea procedurii privind utilizarea sumelor
din Fondul pentru indisponibilităti temporare pentru Programul ISPA
Conform prevederilor art. 5 alin. (11) lit.
b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile alocate
României de către Comunitatea Europeană, precum si a fondurilor de cofinantare
aferente acestora, aprobată prin Legea nr.
22/2000, cu modificările si completările ulterioare, în bugetul de stat
sunt prevăzute sume necesare continuării finantării programelor ISPA în cazul
indisponibilitătii temporare a fondurilor comunitare, care constituie Fondul
pentru indisponibilităti temporare. Aceste sume sunt prevăzute în bugetul
Ministerului Finantelor Publice – “Actiuni generale“, într-o pozitie globală –
“Transferuri aferente Fondului National de Preaderare“.
3.1. Deschiderea creditelor bugetare
3.1.1.
Directia generală a Fondului National de Preaderare întocmeste cererea de
deschidere de credite bugetare necesare din Fondul pentru indisponibilităti
temporare pentru programul ISPA pentru plata integrală a obligatiilor fiecărei
agentii de implementare ISPA către beneficiarii de proiecte ISPA, cu încadrarea
în limitele alocatiilor bugetare anuale/trimestriale aprobate. De asemenea,
Directia generală a Fondului National de Preaderare întocmeste nota de
fundamentare prin care se stabilesc pentru luna următoare necesitătile de
finantare în cazul indisponibilitătii temporare a fondurilor ISPA pe baza
sumelor în euro din fonduri aferente contributiei comunitare, incluse în
cererile de plată în avans/intermediară transmise de agentia de implementare
ISPA Fondului National de Preaderare si aprobate/certificate de către
responsabilul national cu autorizarea finantării ISPA si tinând cont de soldul
contului 50.29.4221306 “Disponibil din sume de la bugetul de stat pentru
finantare proiecte în cazul indisponibilitătii temporare de fonduri ISPA“.
Sumele solicitate prin deschiderea de credite se
determină prin estimarea sumelor în lei necesare pentru finantarea
contravalorii sumelor în euro care trebuie transferate agentiilor de
implementare ISPA. Estimarea se construieste pornindu-se de la sumele în euro
autorizate la plată, la care se adaugă un procent de 2% pentru eventuale
diferente ce pot rezulta din modificarea cursului de schimb lei/euro al
societătii bancare la data efectuării schimbului valutar fată de cursul la data
întocmirii ordinului de plată.
Cererea pentru deschiderea de credite, însotită de
nota de fundamentare si de angajamentul bugetar, se supune vizei de control financiar
preventiv propriu si delegat si se prezintă spre aprobare, până la data de 25 a
lunii curente, responsabilului national cu autorizarea finantării ISPA care are
si calitatea de ordonator de credite pentru pozitia globală “Transferuri
aferente Fondului National de Preaderare“.
3.1.2. Directia generală a contabilitătii publice si a
sistemului de decontări în sectorul public efectuează deschiderea creditelor
bugetare aferente Fondului pentru indisponibilităti temporare de la capitolul
69.01 “Alte actiuni economice“, subcapitolul 69.01.18 2 “Fondul National de
Preaderare“, titlul 38 “Transferuri“, alineatul 40.26 “Transferuri aferente
Fondului National de Preaderare“, conform metodologiei în vigoare, în prima zi
lucrătoare a lunii pentru care se solicită deschiderea creditelor.
3.2. Transferul sumelor în contul 50.29.4221306
“Disponibil din sume de la bugetul de stat pentru finantare proiecte în cazul
indisponibilitătii temporare de fonduri ISPA“
3.2.1. În baza sumelor solicitate prin cererea de
deschidere de credite Directia generală a Fondului National de Preaderare
întocmeste si transmite o notă de lichidare semnată de responsabilul national
cu autorizarea finantării ISPA, însotită de ordonantarea de plată în baza
căreia Directia generală a contabilitătii publice si a sistemului de decontări
în sectorul public emite ordinul de plată pentru transferul sumelor ce
reprezintă finantarea din Fondul pentru indisponibilităti temporare, din contul
curent general al Trezoreriei Statului (cont 36.11.80000302) deschis la Banca
Natională a României în contul 50.29.4221306 “Disponibil din sume de la bugetul
de stat pentru finantare proiecte în cazul indisponibilitătii temporare de
fonduri ISPA“ deschis la Directia de Trezorerie si Contabilitate Publică a
Municipiului Bucuresti. Ordonantarea de plată se supune vizei de control
financiar preventiv.
3.2.2. Directia generală a contabilitătii publice si a
sistemului de decontări în sectorul public întocmeste ordinul de plată si îl
transmite la Banca Natională a României, până la ora 12,00 a primei zile
lucrătoare următoare datei la care a primit nota de lichidare.
3.2.3. Directia de Trezorerie si Contabilitate Publică
a Municipiului Bucuresti pune la dispozitia Directiei generale a Fondului
National de Preaderare extrasul de cont care confirmă creditarea contului
50.29.4221306 “Disponibil din sume de la bugetul de stat pentru finantare
proiecte în cazul indisponibilitătii temporare de fonduri ISPA“, în prima zi
lucrătoare următoare datei creditării contului.
3.3. Transferul sumelor din contul 50.29.4221306
“Disponibil din sume de la bugetul de stat pentru finantare proiecte în cazul
indisponibilitătii temporare de fonduri ISPA“ în conturile în lei si în euro
2511.30.000.003 PE “Disponibil aferent memorandumurilor de finantare ISPA
mediu“, 2511.10.000.008 PT “Disponibil aferent memorandumurilor de finantare
ISPA transport“ si 2511.00.000.110 PA “Disponibil aferent memorandumurilor de
finantare ISPA asistentă tehnică“ (ale Fondului
National de Preaderare), deschise la societatea bancară
3.3.1. Directia generală a Fondului National de
Preaderare întocmeste ordinele de plată prin care se virează sumele în lei din
contul 50.29.4221306 “Disponibil din sume de la bugetul de stat pentru
finantare proiecte în cazul indisponibilitătii temporare de fonduri ISPA“ în
conturile în lei 2511.30.000.003 PE “Disponibil aferent memorandumurilor de
finantare ISPA mediu“, 2511.10.000.008 PT “Disponibil aferent memorandumurilor
de finantare ISPA transport“ si 2511.00.000.110 PA “Disponibil aferent memorandumurilor
de finantare ISPA asistentă tehnică“ (ale Fondului National de Preaderare).
3.3.2. Sumele înscrise în ordinele de plată se
determină prin estimarea sumelor în lei necesare pentru finantarea
contravalorii sumelor în euro care trebuie transferate agentiilor de
implementare ISPA. Estimarea se construieste pornindu-se de la sumele în euro
autorizate la plată, la care se adaugă un procent de 2% pentru eventuale
diferente ce pot rezulta din modificarea cursului de schimb lei/euro al
societătii bancare la data efectuării schimbului valutar fată de cursul la data
întocmirii ordinului de plată.
În calcularea sumei pentru care se solicită transferul
se tine cont de soldul conturilor deschise la societatea bancară. Ordinele de
plată, întocmite pe baza autorizărilor de plată supuse vizei de control
financiar preventiv, se depun de către Directia generală a Fondului National de
Preaderare la Directia de Trezorerie si Contabilitate Publică a Municipiului
Bucuresti. Eventualele costuri bancare aferente operatiunilor prin intermediul
TRANSFOND se retin direct din sumele supuse transferului.
3.3.3. Societatea bancară pune la dispozitie Directiei
generale a Fondului National de Preaderare extrasele de cont care confirmă
alimentarea conturilor în lei 2511.30.000.003 PE “Disponibil aferent
memorandumurilor de finantare ISPA mediu“, 2511.10.000.008 PT “Disponibil
aferent memorandumurilor de finantare ISPA transport“ si 2511.00.000.110 PA
“Disponibil aferent memorandumurilor de finantare ISPA asistentă tehnică“.
3.3.4. În
termen de două zile lucrătoare de la data la care societatea bancară a emis
extrase de cont care atestă alimentarea conturilor în lei 2511.30.000.003 PE
“Disponibil aferent memorandumurilor de finantare ISPA mediu“, 2511.10.000.008
PT “Disponibil aferent memorandumurilor de finantare ISPA transport“ si
2511.00.000.110 PA “Disponibil aferent memorandumurilor de finantare ISPA
asistentă tehnică“, Directia generală a Fondului National de Preaderare
întocmeste si depune la societatea bancară ordinele de cumpărare de valută la
vedere care cuprind instructiunile de alimentare a conturilor în euro
2511.30.000.003 PE “Disponibil aferent memorandumurilor de finantare ISPA
mediu“, 2511.10.000.008 PT “Disponibil aferent memorandumurilor de finantare
ISPA transport“ si 2511.00.000.110 PA “Disponibil aferent memorandumurilor de
finantare ISPA asistentă tehnică“ cu sumele în euro din Fondul pentru
indisponibilităti temporare, stabilite pentru transferul ulterior al acestora
în conturile agentiilor de implementare ISPA 2511xx, yy, zz, cu data valutei în
ziua depunerii ordinului de cumpărare.
3.3.5. Diferentele de curs de schimb favorabile,
rezultate din cursul de schimb lei/euro al societătii bancare la momentul
schimbului valutar efectuat în scopul alimentării conturilor de disponibil în
euro ale Fondului National de Preaderare si cursul de schimb euro/lei al
societătii bancare estimat la momentul întocmirii ordinului de plată pentru
alimentarea conturilor 2511.30.000.003 PE “Disponibil aferent memorandumurilor
de finantare ISPA mediu“, 2511.10.000.008 PT “Disponibil aferent
memorandumurilor de finantare ISPA transport“ si 2511.00.000.110 PA “Disponibil
aferent memorandumurilor de finantare ISPA asistentă tehnică“ (ale Fondului
National de Preaderare) se transferă în contul 50.29.4221306 “Disponibil din
sume de la bugetul de stat pentru finantare proiecte în cazul
indisponibilitătii temporare de fonduri ISPA“ de către Fondul National de
Preaderare în termen de două zile de la primirea extrasului conturilor Fondului
National de Preaderare în lei 2511.30.000.003 PE “Disponibil aferent
memorandumurilor de finantare ISPA mediu“, 2511.10.000.008 PT “Disponibil
aferent memorandumurilor de finantare ISPA transport“ si 2511.00.000.110 PA
“Disponibil aferent memorandumurilor de finantare ISPA asistentă tehnică“.
Ordinul de plată este întocmit pe baza autorizării de plată semnată de
responsabilul national cu autorizarea finantării ISPA, cu viza prealabilă de
control financiar preventiv propriu.
3.3.6. În functie de estimările privind evolutia
plătilor în cadrul contractelor, precum si a celor privind indisponibilitatea
temporară a fondurilor de la Comisia Europeană, în scopul asigurării cu
flexibilitate a sumelor de la bugetul de stat incluse în alineatul 40.26
“Transferuri aferente Fondului National de Preaderare“, sumele disponibile în
contul 50.29.4221306 se regularizează cu bugetul de stat, respectiv de
returnează în contul general al Trezorerie Statului (contul 36.11.80000303)
prin întocmirea de către Fondul National de Preaderare a unui ordin de plată pe
baza ordonantării de plată semnată de responsabilul national cu autorizarea
finantării ISPA sau de înlocuitorul de drept al acestuia, cu vize prealabile de
control financiar preventiv.
3.3.7. În vederea utilizării ulterioare a fondurilor
transferate în contul 36.11.80000303, Fondul National de Preaderare întocmeste
o notă (prin care este explicată necesitatea retragerii de credite bugetare)
însotită de dispozitia bugetară de retragere de credite si de borderoul privind
transmiterea dispozitiilor bugetare de retragere (în câte 4 exemplare fiecare).
Aceste documente se semnează de către responsabilul national cu autorizarea
finantării ISPA sau de înlocuitorul de drept al acestuia, cu vize prealabile de
control financiar preventiv.
3.3.8. În baza documentatiei întocmite de Fondul
National de Preaderare, Directia generală a contabilitătii publice si a
sistemului de decontări în sectorul public operează modificările aprobate în
bugetul Ministerului Finantelor Publice – “Actiuni generale“, articolul 40
“Transferuri neconsolidabile“, alineatul 40.26 “Transferuri aferente Fondului
National de Preaderare“, capitolul 69.01 “Alte actiuni economice“, subcapitolul
69.01.18 “Fondul National de Preaderare“.
3.3.9. La finalizarea programului ISPA, sumele
disponibile în contul 50.29.4221306 se regularizează cu bugetul de stat,
respectiv se returnează în contul general al Trezoreriei Statului (contul
36.11.80000303) prin întocmirea de către Fondul National de Preaderare a unui
ordin de plată pe baza ordonantării de plată semnate de responsabilul national
cu autorizarea finantării ISPA sau de înlocuitorul de drept al acestuia, cu
vize prealabile de control financiar preventiv.
4. Reîntregirea Fondului pentru indisponibilităti
temporare cu sume din contributia financiară a Comunitătii Europene transferate
Fondului National de Preaderare
4.1. Ca urmare a realimentării ulterioare a conturilor
de disponibil în euro 2511.30.000.003 PE “Disponibil aferent memorandumurilor
de finantare ISPA mediu“, 2511.10.000.008 PT “Disponibil aferent
memorandumurilor de finantare ISPA transport“ si 2511.00.000.110 PA “Disponibil
aferent memorandumurilor de finantare ISPA asistentă tehnică“ de către Comisia
Europeană, Fondul National de Preaderare asigură reîntregirea Fondului pentru
indisponibilităti temporare.
4.2. Ca urmare a transferului de către Comisia
Europeană a sumelor reprezentând plăti în cadrul programului ISPA, societatea
bancară pune la dispozitia Directiei generale a Fondului National de Preaderare
extrasele de cont care confirmă alimentarea conturilor de disponibil în prima
zi lucrătoare următoare datei creditării acestor conturi.
4.3. În baza extraselor conturilor de disponibil
eliberate de societatea bancară si a sumelor plătite din Fondul pentru
indisponibilităti temporare, Directia generală a Fondului National de
Preaderare stabileste sumele în euro cu care trebuie reîntregit Fondul pentru
indisponibilităti temporare.
4.4. În termen de două zile lucrătoare de la data la
care societatea bancară a emis extrasul de cont care atestă alimentarea
conturilor de disponibil în euro, Directia generală a Fondului National de
Preaderare întocmeste si depune la societatea bancară ordinul de vânzare de
valută la vedere care cuprinde instructiunile de alimentare cu sumele în lei
rezultate din schimbul valutar.
4.5. În termen de două zile de la emiterea extrasului
de cont care atestă alimentarea conturilor Fondului National de Preaderare,
Directia generală a Fondului National de Preaderare întocmeste ordinul de plată
prin care se virează sumele din contul în lei în contul 50.29.4221306
“Disponibil din sume de la bugetul de stat pentru finantare proiecte în cazul
indisponibilitătii temporare de fonduri ISPA“. Pe formularul ordinului de
plată, întocmit pe baza autorizărilor de plată supuse vizei de control
financiar preventiv (propriu), se introduce instructiunea de retinere directă a
costurilor bancare ocazionate de operatiunea de transfer.
4.6.
Diferentele de curs de schimb favorabile, rezultate din cursul de schimbă
lei/euro al societătii bancare la momentul schimbului valutar efectuat în
scopul alimentării conturilor de disponibil în euro ale Fondului National de
Preaderare si cursul de schimb euro/lei al societătii bancare la momentul
schimbului valutar efectuat în scopul reîntregirii contului 50.29.4221306
“Disponibil din sume de la bugetul de stat pentru finantare proiecte în cazul
indisponibilitătii temporare de fonduri ISPA“, se fac venit al acestui cont si
se utilizează cu destinatia disponibilitătilor din acest cont.
4.7. Diferentele de curs de schimb nefavorabile,
rezultate din cursul de schimb lei/euro al societătii bancare la momentul
schimbului valutar efectuat în scopul alimentării conturilor de disponibil în
euro ale Fondului National de Preaderare si cursul de schimb euro/lei al
societătii bancare la momentul schimbului valutar efectuat în scopul
reîntregirii contului 50.29.4221306 “Disponibil din sume de la bugetul de stat
pentru finantare proiecte în cazul indisponibilitătii temporare de fonduri
ISPA“, se consideră pierderi ale Fondului pentru indisponibilităti temporare.
4.8. Dobânda bonificată de societatea bancară la
disponibilitătile din Fondul pentru indisponibilităti temporare tranzitate prin
conturile Fondului National de Preaderare în lei 2511 PE, 2511 PT, 2511 PA se
transferă în contul 50.29.4221306 cu ocazia reîntregirii Fondului pentru
indisponibilităti temporare cu sume de la Comisia Europeană, constituindu-se
venit al Fondului pentru indisponibilităti temporare.
4.9. Dobânda bonificată de societatea bancară la
disponibilitătile din contributia financiară a Comisiei Europene acumulată în
conturile Fondului National de Preaderare în euro 2511 PE, 2511 PT, 2511 PA
este datorată CE si se transferă în conturile 2511 xx, yy, zz ale agentiilor de
implementare ISPA, conform procedurilor Fondului National de Preaderare
descrise la sectiunea II.
5. Închiderea conturilor de disponibil aferent
Fondului pentru indisponibilităti temporare ale agentiilor de implementare ISPA
5.1. Directia generală a Fondului National de Preaderare
va stabili suma transferată din Fondul pentru indisponibilităti temporare la
agentiile de implementare ISPA
5.2. Agentiile de implementare ISPA vor stabili si vor
transfera, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentelor
instructiuni, în contul Directiei generale a Fondului National de Preaderare
50.29.4221306 “Disponibil din sume de la bugetul de stat pentru finantare
proiecte în cazul indisponibilitătii temporare de fonduri ISPA“ sumele
existente în propriile conturi 50.29 aferente Fondului pentru indisponibilităti
temporare deschise la Directia de Trezorerie si Contabilitate Publică a
Municipiului Bucuresti, inclusiv sumele rămase neutilizate aferente Fondului
pentru indisponibilităti temporare gestionat de fiecare agentie de implementare.
5.3. Pentru sumele din Fondul pentru indisponibilităti
temporare gestionat de agentiile de implementare ISPA în baza ordinelor
ministrului finantelor publice nr. 195/2003, nr. 1.188/2003 si nr. 839/2003,
plătite contractorilor si care au fost sau urmează să fie incluse în cererile
de plată în avans, intermediară sau finală, care vor fi rambursate de Comisia
Europeană, prin intermediul conturilor bancare ale Fondului National de
Preaderare, agentiile de implementare ISPA vor urma procedura de reîntregire a
conturilor acestora de trezorerie pentru indisponibilităti temporare, descrisă
în instructiunile aprobate prin ordinele ministrului finantelor publice mai sus
mentionate.
5.4. În termen de 5 zile de la fiecare astfel de
reîntregire a conturilor de trezorerie pentru Fondul pentru indisponibilităti
temporare, respectivele sume vor fi transferate contului 50.29.4221306
“Disponibil din sume de la bugetul de stat pentru finantare proiecte în cazul
indisponibilitătii temporare de fonduri ISPA“.
5.5. La încheierea tuturor transferurilor din
conturile agentiilor de implementare ISPA pentru Fondul pentru
indisponibilităti temporare către contul Fondului National de Preaderare
50.29.4221306 “Disponibil din sume de la bugetul de stat pentru finantare
proiecte în cazul indisponibilitătii temporare de fonduri ISPA“, responsabilul
sectorial cu autorizarea finantării ISPA trebuie să transmită responsabilului
national cu autorizarea finantării ISPA o declaratie detaliată a utilizării
sumelor primite de la Fondul National de Preaderare în baza ordinelor
ministrului finantelor publice nr. 195/2003, nr. 1.188/2003 si nr. 839/2003 în
cazul indisponibilitătii temporare a sumelor din contributia financiară de la
Comunitatea Europeană, justificând eventualele diferente între acestea si
sumele totale transferate în contul Fondului National de Preaderare
50.29.4221306 “Disponibil din sume de la bugetul de stat pentru finantare
proiecte în cazul indisponibilitătii temporare de fonduri ISPA“.
SECTIUNEA a II-a
Tratamentul dobânzilor bonificate de
societatea bancară la conturile Fondului National de Preaderare aferente
Programului ISPA
6. Fondul National de
Preaderare transferă la agentiile de implementare ISPA dobânda bonificată de
societatea bancară la sumele din contributia financiară ISPA sau din Fondul
pentru indisponibilităti temporare, ori de câte ori transferă sume reprezentând
contributia financiară a Comunitătii Europene sau din Fondul pentru
indisponibilităti temporare, cu exceptia transferării ultimei transe în cadrul
unei măsuri ISPA, după următoarea procedură:
6.1. Directia generală a Fondului National de
Preaderare calculează dobânda bonificată de societatea bancară la conturile în
euro 2511.30.000.003 PE “Disponibil aferent memorandumurilor de finantare ISPA
mediu“, 2511.10.000.008 PT “Disponibil aferent memorandumurilor de finantare
ISPA transport“ si 2511.00.000.110 PA “Disponibil aferent memorandumurilor de
finantare ISPA asistentă tehnică“ pe baza extraselor de cont eliberate de
societatea bancară.
6.2. Directia generală a Fondului National de
Preaderare întocmeste ordinele de plată prin care se virează sumele în euro
reprezentând dobânzile bonificate la sumele din contributia financiară ISPA,
din conturile în euro 2511.30.000.003 PE “Disponibil aferent memorandumurilor
de finantare ISPA mediu“, 2511.10.000.008 PT “Disponibil aferent
memorandumurilor de finantare ISPA transport“ si 2511.00.000.110 PA “Disponibil
aferent memorandumurilor de finantare ISPA asistentă tehnică“ în subconturile
în euro 2511.yy aferente memorandumurilor de finantare ISPA, deschise la
societatea bancară. Ordonantarea operatiunii de plată se semnează de către
responsabilul national cu autorizarea finantării ISPA sau de înlocuitorul de
drept al acestuia, cu viza prealabilă de control financiar preventiv propriu.
6.3. În cazul ultimului transfer de fonduri din
contributia financiară ISPA către agentia de implementare ISPA în cadrul unei
măsuri ISPA, Directia generală a Fondului National de Preaderare calculează
anticipat dobânda de bonificat de societatea bancară la cont curent pentru luna
în care s-a efectuat ultimul transfer, aferentă conturilor în euro
2511.30.000.003 PE “Disponibil aferent memorandumurilor de finantare ISPA
mediu“, 2511.10.000.008 PT “Disponibil aferent memorandumurilor de finantare
ISPA transport“ si 2511.00.000.110 PA “Disponibil aferent memorandumurilor de
finantare ISPA asistentă tehnică“, si o transferă, în ziua bonificării de către
bancă, în subconturile în euro 2511.yy aferente memorandumurilor de finantare
ISPA deschise la societatea bancară.
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL AL COLEGIULUI MEDICILOR
DENTISTI DIN ROMÂNIA
COLEGIUL
MEDICILOR DENTISTI DIN ROMÂNIA
privind
radiologia în specialitatea dentară
În temeiul art. 6
alin. (1) si (4) din Ordonanta Guvernului nr.
124/1998 privind organizarea si functionarea cabinetelor medicale,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, precum si al Ordinului
ministrului sănătătii si familiei nr.
153/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind înfiintarea,
organizarea si functionarea cabinetelor medicale, cu modificările ulterioare,
si tinând seama de curricula de pregătire universitară a medicului dentist,
Consiliul national al Colegiului Medicilor Dentisti
din România emite următoarea decizie:
Art. 1. – (1) Medicul dentist care posedă autorizatie
de liberă practică, prin curricula universitară, are pregătirea necesară pentru
efectuarea si interpretarea diagnosticului în radiologia dentară,
retroalveolară, fără a fi nevoie de competentă suplimentară.
(2) Medicul dentist are nevoie de competentă în
efectuarea si interpretarea radiografiei maxilo-faciale.
Art. 2. – (1) Cabinetele medicale, indiferent de forma
lor de organizare, pot desfăsura activităti de radiodiagnostic, imagistică
medicală si alte activităti medicale si conexe actului medical, cu avizarea
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare si a Ministerului
Sănătătii.
(2) Activitatea de învătământ si cercetare se
desfăsoară cu avizul Ministerului Sănătătii si al Ministerului Educatiei si
Cercetării.
Presedintele Colegiului Medicilor Dentisti din
România,
Mihai Augustin
Bucuresti,
24 septembrie 2005.
Nr. 5.
COLEGIUL
MEDICILOR DENTISTI DIN ROMÂNIA
privind
exercitarea profesiei de către medicii dentisti care au împlinit vârsta de
pensionare
În temeiul art. 32 alin. (1) lit. a) coroborat cu art.
10, 16 si 17 din Legea nr.
308/2004 privind exercitarea profesiei de medic, precum si înfiintarea,
organizarea si functionarea Colegiului Medicilor Dentisti din România, cu
modificările ulterioare,
Consiliul national al Colegiului Medicilor Dentisti
din România emite următoarea decizie:
Art. 1. – Medicii
dentisti, membri ai Colegiului Medicilor Dentisti din România, care au împlinit
vârsta de pensionare îsi pot continua activitatea, atât în sectorul public, cât
si în sectorul privat, pe baza avizului anual acordat de Colegiul Medicilor
Dentisti din România prin colegiile judetene.
Art. 2. – Avizul prevăzut la art. 1 se acordă în baza
următoarelor documente:
a) cerere-tip;
b) copia autorizatiei de liberă practică;
c) certificat medical;
d) dovada plătii la zi a cotizatiei;
e) declaratia pe propria răspundere privind
îndeplinirea conditiilor de exercitare a profesiei.
Art. 3. – În unitătile sanitare publice, respectiv
cabinete medicale apartinând unor unităti sanitare din structura Ministerului
Sănătătii, a ministerelor cu retea medicală proprie ori a altor institutii
publice, mentinerea în activitate a medicilor care au împlinit vârsta de
pensionare se face în baza avizului prevăzut la art. 1 si a acordului
Ministerului Sănătătii.
Art. 4. – Medicii care au obtinut dreptul de practică
în conditiile art. 1 pot desfăsura activităti de medicină dentară conform
pregătirii profesionale în sistemul national de asigurări sociale de sănătate
sau/si în sectorul privat, fie ca angajati, fie ca titulari ori asociati ai
cabinetelor de practică medico-dentară independentă sau de colaborare cu
furnizori de servicii medico-dentare.
Presedintele Colegiului Medicilor Dentisti din
România,
Mihai Augustin
Bucuresti,
24 septembrie 2005.
Nr. 6.