MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 990 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 8 noiembrie 2005
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 474 din 22
septembrie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1718 din Codul civil, art. 376, art. 488 si art. 494 din
Codul de procedură civilă si ale art. 79 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 privind
activitatea bancară
Decizia nr. 527 din 11 octombrie
2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 69
alin. 3 din Legea locuintei nr. 114/1996 si ale art. 31 alin. 3 din anexa nr. 2
– Regulamentul-cadru al asociatiilor de proprietari – din aceeasi lege
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.314. – Hotărâre privind
modificarea alin. (1) al art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 2.028/2004 pentru
autorizarea Cancelariei Primului-Ministru de a accepta o donatie în favoarea
statului român
1.315. – Hotărâre privind
aprobarea Listei societătilor comerciale din portofoliul Autoritătii pentru
Valorificarea Activelor Statului, care efectuează concedieri colective în baza
prevederilor art. 6 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 8/2003 privind
stimularea procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a unor
societăti nationale, companii nationale si societăti comerciale cu capital
majoritar de stat, precum si a societătilor comerciale si regiilor autonome
subordonate autoritătilor administratiei publice locale
1.316. – Hotărâre privind
transmiterea imobilului Sala Polivalentă din municipiul Resita, judetul
Caras-Severin, din domeniul public al statului si din administrarea Agentiei
Nationale pentru Sport, prin Clubul Sportiv Municipal Resita, în domeniul
public al judetului Caras-Severin si în administrarea Consiliului Judetean
Caras-Severin
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 22 septembrie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1718 din Codul civil,
art. 376, art. 488 si art. 494 din Codul de procedură civilă si ale art. 79
alin. 2 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Constantin Doldur – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Aurelia Rusu – procuror
Cristina Cătălina Turcu – magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1718 din Codul civil, art. 376, art.
488 si art. 494 din Codul de
procedură civilă si ale art. 79 alin. 2 din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, exceptie ridicată de Ionel Bancu si
Elena Mihai în Dosarul nr. 40/2005 al Tribunalului Călărasi.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Presedintele constată cauza în stare de judecată si
acordă cuvântul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, apreciind că se impune
mentinerea jurisprudentei Curtii Constitutionale, respectiv a considerentelor
care au stat la baza Deciziei nr.
246 din 10 mai 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 636 din 20 iulie 2005.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine
următoarele:
Prin Încheierea din 7 februarie 2005, pronuntată în
Dosarul nr. 40/2005, Tribunalul Călărasi a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1718 din Codul civil, art. 376, art.
488 si art. 494 din Codul de
procedură civilă si ale art. 56 alin. 2 din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, exceptie ridicată de Ionel Bancu
si Elena Mihai într-o cauză având ca obiect recursul împotriva unei sentinte
civile prin care a fost respinsă o contestatie la executare.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii
acesteia sustin că textele de lege criticate aduc atingere dispozitiilor art.
44 alin. (2) teza întâi, art. 53 alin. (1), art. 124 alin. (1), art. 126 alin.
(1) si ale art. 136 alin. (5) din Constitutie. În acest sens arată că
reglementarea unei posibilităti de trecere a bunurilor imobile din patrimoniul
debitorului în patrimoniul creditorului, fără a exista un caz dintre cele
prevăzute de art. 53 alin. (1) din Constitutie, constituie o “anulare a
dreptului de proprietate privată“ al debitorului.
Pe de altă parte, consideră că textele de lege
criticate sunt reglementate prin legi ordinare, contravenind astfel
prevederilor art. 136 alin. (5) din Constitutie.
Dispozitiile art. 56 alin. 2 din Legea nr.
58/1998 si ale art. 376 din Codul de procedură civilă,
prin care se acordă băncilor posibilitatea de a executa silit, chiar în mod
arbitrar, obligatiile de restituire a unor sume de bani înscrise în contractele
de credit si garantie, fără ca aceste obligatii de plată să fie stabilite
printr-o hotărâre judecătorească definitivă si irevocabilă, aduc atingere
prevederilor art. 124 alin. (1) si ale art. 126 alin. (1) din Constitutie.
Tribunalul Călărasi apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. Astfel, textele de lege criticate
privesc executarea silită, institutie procedurală al cărei scop final este
realizarea definitivă si practică a drepturilor care au fost recunoscute
printr-o hotărâre judecătorească sau printr-un alt titlu executoriu prevăzut de
lege.
De vreme ce dispozitiile legale criticate sanctionează
comportamentul ilicit al debitorului, nu se poate sustine că acestea aduc
atingere dreptului său de proprietate privată, care trebuie exercitat în
conditiile legii, cu respectarea drepturilor celorlalte persoane.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. În acest sens arată că dispozitiile
constitutionale ale art. 15 alin. (1) consacră regula de principiu conform
căreia drepturile si obligatiile persoanelor sunt cele prevăzute de lege, iar
cele ale art. 44 alin. (1) teza a doua, regula potrivit căreia continutul si
limitele dreptului de proprietate sunt, de asemenea, stabilite prin lege.
Art. 372 din Codul de procedură civilă
prevede că executarea silită poate fi efectuată în temeiul unei hotărâri
judecătoresti sau al unui înscris care, potrivit legii, constituie titlu
executoriu. În acelasi sens sunt si prevederile art. 376 din Codul de procedură civilă,
precum si cele ale art. 79 alin. 2 din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, prin care se conferă calitatea de
titlu executoriu anumitor acte învestite cu formulă executorie, inclusiv
contractului de credit.
Astfel, toti cei îndreptătiti la realizarea unor
drepturi si interese legitime, în baza unui titlu executoriu, beneficiază de
aplicarea prevederilor art. 488 si ale art. 494 din Codul de procedură civilă,
referitoare la posibilitatea urmăririi bunurilor imobile ale debitorului.
Asadar, în cadrul realizării unui drept al
creditorului nu este vorba de încălcarea în mod arbitrar a dreptului de
proprietate al debitorului, ci de calea legală de urmat în vederea asigurării
executării obligatiei corelative acestui drept, stabilită potrivit legii, în
acord cu dispozitiile constitutionale mentionate anterior.
Avocatul Poporului apreciază că textele de lege
criticate sunt constitutionale, fiind adoptate în conformitate cu prevederile
art. 44 alin. (1) teza a doua din Legea fundamentală, potrivit cărora
continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
celor ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulată, îl constituie dispozitiile art. 1718 din Codul civil, art. 376, art. 488 si art. 494 din Codul de procedură civilă si ale art. 56 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară, dispozitii care au următorul continut:
• Art. 1718 din Codul civil: “Oricine este
obligat personal este tinut de a îndeplini îndatoririle sale cu toate bunurile
sale, mobile si imobile, prezente si viitoare.“;
• Art. 376, art. 488 si art. 494 din Codul de procedură civilă:
– Art. 376: “Se învestesc cu formula executorie
hotărârile care au rămas definitive ori au devenit irevocabile, înscrisurile
autentificate, precum si orice alte hotărâri sau înscrisuri, pentru ca acestea
să devină executorii, în cazurile anume prevăzute de lege.
Actele autentificate de o reprezentantă diplomatică
sau consulară a României se vor putea învesti cu formula executorie de
judecătoria domiciliului uneia dintre părtile părtase la actul autentic.
Dacă nici una din părti nu are domiciliul cunoscut în
tară, învestirea cu formulă executorie se face de judecătoria sectorului III
din Capitala României.“;
– Art. 488: “Sunt supuse urmăririi silite
imobiliare bunurile imobile.
Pot forma obiectul urmăririi silite imobiliare si
dreptul de uzufruct asupra unui bun imobil, precum si dreptul de superficie.
Dreptul de servitute poate fi urmărit silit numai o
dată cu fondul dominant căruia îi profită.“;
– Art. 494: “Imobilele urmărite silit se valorifică
prin vânzare la licitatie publică, vânzare directă si prin alte modalităti
admise de lege. Dispozitiile art. 431 sunt aplicabile.“
În ceea ce priveste dispozitiile art. 56 alin. 2 din
Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, la data sesizării Curtii Constitutionale
acest act normativ era republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 78 din 24 ianuarie 2005, iar ca urmare a renumerotării textelor, art. 56
alin. 2 a devenit art. 79 alin. 2, având acelasi continut. Ca atare, Curtea
urmează a se pronunta asupra acestor din urmă dispozitii legale, potrivit
cărora “Contractele de credit bancar, precum si garantiile reale si
personale, constituite în scopul garantării creditului bancar, constituie
titluri executorii“.
Autorul exceptiei sustine că dispozitiile legale
criticate încalcă prevederile constitutionale ale art. 41 [devenit art. 44],
art. 49 [devenit art. 53], art. 123 [devenit art. 124], art. 125 [devenit art.
126] si ale art. 135 alin. (6) [devenit art. 136 alin. (5)].
Se observă din motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate că autorii acesteia raportează textele de lege criticate
doar la dispozitiile art. 44 alin. (2) teza întâi, art. 53 alin. (1), art. 124
alin. (1), art. 126 alin. (1) si ale art. 136 alin. (5) din Constitutie, care
au următorul cuprins:
– Art. 44 alin. (2) teza întâi: “Proprietatea
privată este garantată si ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular.
[...]“;
– Art. 53 alin. (1): “Exercitiul unor drepturi sau
al unor libertăti poate fi restrâns numai prin lege si numai dacă se impune,
după caz, pentru: apărarea securitătii nationale, a ordinii, a sănătătii ori a
moralei publice, a drepturilor si a libertătilor cetătenilor; desfăsurarea
instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamităti naturale, ale unui
dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.“;
– Art. 124 alin. (1): “Justitia se înfăptuieste în
numele legii.“;
– Art. 126 alin. (1): “Justitia se realizează prin
Înalta Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecătoresti
stabilite de lege.“;
– Art. 136 alin. (5): “Proprietatea privată este
inviolabilă, în conditiile legii organice.“
Examinând exceptia, Curtea Constitutională constată că
asupra constitutionalitătii dispozitiilor art. 1718 din Codul civil, art. 376, art.
488 si art. 494 din Codul de
procedură civilă si ale art. 79 alin. 2 din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, raportate la aceleasi texte din
Constitutie, s-a mai pronuntat prin Decizia nr.
246 din 10 mai 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
636 din 20 iulie 2005, respingând exceptia de neconstitutionalitate.
Pentru a pronunta această solutie, Curtea a retinut
următoarele:
“În argumentarea criticii de neconstitutionalitate
potrivit căreia textele deduse controlului reglementează posibilităti de
trecere a bunurilor imobile din patrimoniul unei persoane fizice în acela al
alteia, iar prin aceasta «se anulează pur si simplu dreptul de proprietate
privată, ocrotit de Constitutie», autorii exceptiei utilizează o premisă
gresită, rezultat al absolutizării exercitiului dreptului de proprietate.
În acest sens, se face abstractie de prevederile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie, potrivit cărora continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege. Curtea retine că finalitatea acestor prevederi constitutionale constă în asigurarea realizării dreptului de proprietate, ca drept subiectiv fundamental, într-o dimensiune rezonabilă, de natură să asigure respectarea drepturilor si intereselor legitime ale altor subiecte de drept cărora statul este tinut, în egală măsură, să le acorde ocrotire.
În conditiile în care participarea la circuitul civil,
componentă esentială a vietii sociale, cu corolarul său – dobândirea de
drepturi si asumarea de obligatii –, constituie însăsi ratiunea de a fi a
oricărui subiect de drept, Curtea apreciază că ar fi fost un nonsens ca din
acest circuit să fie exclus dreptul de proprietate, în maniera preconizată de
autorul exceptiei. A accepta un atare punct de vedere ar însemna a institui o
clauză de nerăspundere pentru titularul obligatiei asumate (debitor), pus
astfel la adăpost împotriva valorificării silite a creantei de către creditorul
său. Realizarea dreptului acestuia din urmă ar deveni dependentă exclusiv de
bunul plac al debitorului, ceea ce ar afecta esential securitatea circuitului
civil. Asa fiind, Curtea constată că, examinate în contextul acestor
consideratii principiale, reglementările legale deduse controlului îsi relevă
utilitatea si perenitatea, ele constituindu-se în limitări necesare ale
dreptului de proprietate, impuse de ratiuni sociale majore si instituite de
legiuitor în cadrul competentei sale constitutionale.“
De altfel, Curtea constată că o parte din dispozitiile
legale criticate prin exceptia de neconstitutionalitate invocată, si anume art.
376 si 488 din Codul de
procedură civilă, au mai fost supuse controlului de constitutionalitate.
Astfel, prin Decizia nr.
45 din 27 ianuarie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 196 din 8 martie 2005, Curtea Constitutională a respins exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 376 alin. 1 din Codul de procedură civilă,
iar în ceea ce priveste art. 488 din acelasi act normativ, Curtea s-a mai
pronuntat prin decizii precum Decizia nr.
217 din 3 iulie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 552 din 4 septembrie 2001, si Decizia nr.
333 din 16 septembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 930 din 12 octombrie 2004, statuând că aceste dispozitii de lege
sunt constitutionale.
Întrucât nu au intervenit elemente noi de natură să
determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii
Constitutionale, atât solutia, cât si considerentele
cuprinse în aceste decizii îsi păstrează valabilitatea si în cauza de fată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1–3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1718 din Codul civil, art. 376, art.
488 si art. 494 din Codul de
procedură civilă si ale art. 79 alin. 2 din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, exceptie ridicată de Ionel Bancu si
Elena Mihai în Dosarul nr. 40/2005 al Tribunalului Călărasi.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 22
septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 11 octombrie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 69 alin. 3 din Legea
locuintei nr. 114/1996 si ale art. 31 alin. 3 din anexa nr. 2 –
Regulamentul-cadru al asociatiilor de proprietari – din aceeasi lege
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Florentina Baltă – procuror
Benke Károly – magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. 3
din anexa nr. 2 – Regulamentul-cadru al asociatiilor de proprietari – din Legea
locuintei nr.
114/1996, exceptie ridicată de Szucs Francisc în Dosarul nr. 2.717/2003 al
Judecătoriei Oradea.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, arătând că dispozitiile art.
69 alin. 3 din Legea nr.
114/1996 nu retroactivează, acestea aplicându-se din momentul intrării în
vigoare a legii. Totodată se apreciază că prevederile art. 31 alin. 3 din anexa
nr. 2 – Regulamentul-cadru al asociatiilor de proprietari – din aceeasi lege
sunt constitutionale, în acest sens invocându-se jurisprudenta în materie a
Curtii.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin
Încheierea din 5 iunie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 2.717/2003, Judecătoria
Oradea a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 31 alin. 3 din anexa nr. 2 – Regulamentul-cadru al
asociatiilor de proprietari – din Legea locuintei nr.
114/1996, exceptie ridicată de Szűcs Francisc într-o cauză având ca obiect anularea unui
act juridic.
Dosarul sus-mentionat a fost înaintat Curtii
Constitutionale la data de 3 august 2005, în urma efectuării unor verificări
administrative la Judecătoria Oradea. Dosarul în cauză a fost înregistrat la
Curtea Constitutională la data de 8 august 2005.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că textul art. 31 alin. 3 din anexa nr. 2 – Regulamentul-cadru
al asociatiilor de proprietari – din Legea locuintei nr.
114/1996 dispune o măsură discriminatorie si, în consecintă,
neconstitutională, prin aceea că scuteste asociatiile de proprietari de plata
taxelor de timbru în litigiile locative.
Totodată, în motivarea exceptiei se invocă si
neconstitutionalitatea prevederilor art. 69 alin. 3 din Legea nr.
114/1996, întrucât acestea “dispun pentru trecut, [având] caracter
retroactiv si aplicabilitate retroactivă“.
Judecătoria Oradea apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată. În argumentarea acestei
opinii se sustine că legiuitorul este “în măsură ca pentru anumite categorii de
actiuni exercitate de anumiti subiecti de drept să prevadă scutiri de la plata
taxei de timbru fără ca prin aceasta să se aducă atingere egalitătii în fata
legii, măsura fiind necesară pentru buna functionare a asociatiilor de
proprietari“.
Instanta nu si-a exprimat opinia cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 69 alin. 3 din Legea nr.
114/1996, încălcând astfel dispozitiile art. 29 alin. (4) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. În sustinerea acestui punct de vedere,
sunt invocate deciziile Curtii Constitutionale nr.
16 din 22 ianuarie 2002, nr. 163 din 4 iunie 2002, nr.
20 din 21 ianuarie 2003 si nr.
191 din 31 martie 2005, prin care au fost respinse exceptii de
neconstitutionalitate cu acest obiect.
Avocatul Poporului consideră că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată. În acest sens, sunt invocate
considerentele care au stat la baza deciziilor Curtii Constitutionale nr.
175 din 26 septembrie 2000, nr.
16 din 22 ianuarie 2002 si nr.
163 din 4 iunie 2002.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
celor ale art. 1 alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel
cum a fost formulat, îl constituie dispozitiile art. 69 alin. 3 din Legea
locuintei nr.
114/1996, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 393
din 31 decembrie 1997, si ale art. 31 alin. 3 din anexa nr. 2 –
Regulamentul-cadru al asociatiilor de proprietari – din aceeasi lege, cu modificările si completările ulterioare. Curtea observă că, desi a fost sesizată de către instanta de judecată numai cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. 3 din anexa nr. 2 din Legea locuintei nr. 114/1996, se va pronunta si cu privire la art. 69 alin. 3 din lege, dar cu care nu a fost sesizată, având în vedere faptul că instanta, dintr-o posibilă eroare materială, nici nu s-a pronuntat asupra admisibilitătii acesteia si nici nu a sesizat Curtea cu solutionarea acesteia. În consecintă, în cazul în care Curtea nu s-ar pronunta asupra acestei exceptii, omisiunea s-ar răsfrânge în mod inadmisibil asupra dreptului autorului exceptiei ca aceasta să fie examinată si nu ar duce decât la o întârziere nejustificată în solutionarea cauzei, întrucât partea ar putea din nou să ridice exceptia, iar instanta de judecată va trebui să repete sesizarea Curtii, prin încheiere.
Totodată, Curtea observă că la data de 13 iulie 2005
autorul exceptiei a depus un memoriu la dosarul cauzei, prin care a ridicat si
“exceptia de neconstitutionalitate“ a dispozitiilor art. 17 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr.
85/2001 privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari,
asupra căreia instanta nu s-a pronuntat si nu a sesizat Curtea. Având în vedere
că sesizarea Curtii cu solutionarea exceptiei se făcuse de către instantă la
data de 5 iunie 2003, Curtea retine că, potrivit art. 29 alin. (4) din Legea nr.
47/1992, instanta de contencios constitutional nu a fost legal sesizată în
ceea ce priveste “exceptia de neconstitutionalitate“ a dispozitiilor art. 17
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
85/2001. În consecintă, Curtea nu se poate pronunta cu privire la această
“exceptie“, invocată după sesizarea Curtii de către instantă, prin încheiere.
Astfel, dispozitiile criticate ca fiind
neconstitutionale au următorul cuprins:
– Art. 69 alin. 3 din lege: “Până la data
dobândirii personalitătii juridice a asociatiei de proprietari, asociatiile de
locatari constituie potrivit Decretului Consiliului de Stat nr. 387/1977 pentru
aprobarea Statutului privind organizarea si functionarea asociatiei locatarilor
îsi desfăsoară activitatea pe baza statutului propriu si a dispozitiilor
prezentei legi.“;
– Art. 31 alin. 3 din anexa nr. 2 la lege –
Regulamentul-cadru al asociatiilor de proprietari: “Actiunea este scutită de
taxă de timbru.“
Scutirea de plata taxei de timbru se referă la
actiunea pe care o poate introduce asociatia de proprietari împotriva oricărui
proprietar care se face vinovat de neplata cheltuielilor comune.
Astfel cum rezultă din motivarea exceptiei, textele
constitutionale invocate în sustinerea acesteia sunt cele ale art. 15 alin. (2)
si ale art. 16 alin. (1), care au următorul cuprins:
– Art. 15 alin. (2): “Legea dispune numai pentru
viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile.“;
– Art. 16 alin. (1): “Cetătenii sunt egali în fata
legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.“
În esentă, autorul exceptiei de neconstitutionalitate
apreciază că prin scutirea asociatiilor de proprietari de plata taxelor de
timbru în litigiile locative sunt încălcate prevederile constitutionale ale
art. 16 alin. (1). De asemenea, se apreciază că prevederile art. 69 alin. 3 din
Legea locuintei nr.
114/1996 “dispun pentru trecut, [având] caracter retroactiv si
aplicabilitate retroactivă“.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate ridicată,
Curtea constată că aceasta este neîntemeiată si urmează a fi respinsă.
Astfel, în legătură cu sustinerile referitoare la neconstitutionalitate art. 69 alin. 3 din Legea nr. 114/1996, care în opinia autorului exceptiei retroactivează, Curtea constată că aceste dispozitii se aplică unor situatii juridice existente numai din momentul intrării în vigoare a legii si nu desfiintează sau modifică situatii juridice anterioare. De asemenea, Legea nr. 114/1996 se aplică de îndată tuturor situatiilor care se vor constitui, se vor modifica sau se vor stinge după intrarea ei în vigoare, precum si tuturor efectelor produse de situatiile juridice ivite după abrogarea legii vechi. În consecintă, Curtea constată că prevederile art. 69 alin. 3 din Legea locuintei nr. 114/1996 nu încalcă prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie.
În ceea ce priveste exceptia referitoare la dispozitiile
art. 31 alin. 3 din anexa nr. 2 la Legea locuintei nr.
114/1996, Curtea retine că acestea au mai format obiect al controlului de
constitutionalitate, prin raportare la aceeasi dispozitie constitutională.
Astfel, prin Decizia nr.
16 din 22 ianuarie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 127 din 18 februarie 2002, Curtea a respins o exceptie prin care se
sustinea, ca si în prezenta cauză, încălcarea principiului egalitătii,
consacrat de dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, întrucât asociatia
de proprietari este scutită de taxa de timbru, în timp ce proprietarul nu
beneficiază de această scutire. Prin decizia respectivă, Curtea a respins
exceptia ca nefondată.
În considerentele deciziei s-a precizat că “în jurisprudenta Curtii Constitutionale s-a stabilit că instituirea unor exceptii de la regula generală a plătii taxelor judiciare de timbru (scutiri de plata taxei) nu constituie o discriminare [...].
Potrivit art. 138 alin. (1) din Constitutie, «Impozitele,
taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului
asigurărilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege», fiind asadar la
latitudinea legiuitorului să stabilească scutiri de taxe sau impozite având în
vedere situatii diferite, fără ca prin aceasta să se aducă atingere
principiului egalitătii în drepturi. Plata unor taxe sau impozite nu reprezintă
un drept, ci o obligatie constitutională a cetătenilor, prevăzută în art. 53
alin. (1) din Legea fundamentală, în conformitate cu care «Cetătenii au
obligatia să contribuie, prin impozite si taxe, la cheltuielile publice». În
acest sens este, de
exemplu,
Decizia nr.
175 din 26 septembrie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 702 din 28 decembrie 2000“.
De asemenea, prin Decizia nr.
191 din 31 martie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 526 din 21 iunie 2005, Curtea a statuat, referitor la acelasi text
criticat, ca si în cauza de fată, că acesta “impune un tratament juridic
diferit pentru situatii de fapt diferite, având o justificare obiectivă si
ratională, si anume necesitatea recuperării de către asociatiile de proprietari
a cotelor de întretinere cu mai multă usurintă, tinând cont atât de
multitudinea datornicilor, de debitele mari pe care acestia le au, precum si de
consecintele grave ale neachitării acestora“.
Neexistând elemente noi de natură a determina
schimbarea jurisprudentei Curtii, cele stabilite prin deciziile mentionate îsi
păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1–3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 69 alin. 3 din Legea locuintei nr.
114/1996 si ale art. 31 alin. 3 din anexa nr. 2 – Regulamentul-cadru al
asociatiilor de proprietari – din aceeasi lege, exceptie ridicată de Szucs
Francisc în Dosarul nr. 2.717/2003 al Judecătoriei Oradea.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 11 octombrie
2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Károly
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
modificarea alin. (1) al art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 2.028/2004 pentru
autorizarea Cancelariei Primului-Ministru de a accepta o donatie în favoarea
statului român
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. – Alineatul (1) al articolului 1
din Hotărârea Guvernului nr.
2.028/2004 pentru autorizarea Cancelariei Primului-Ministru de a accepta o
donatie în favoarea statului român, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 1.110 din 26 noiembrie 2004, se modifică si va avea următorul
cuprins:
“Art.1. – (1) Se autorizează Cancelaria
Primului-Ministru să accepte oferta de donatie formulată de Primăria din
Milano, Republica Italiană, constând în 55 de autobuze marca IVECO, precum si
în piese de schimb.“
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti,
27 octombrie 2005.
Nr.
1.314.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea Listei societătilor comerciale din portofoliul Autoritătii pentru
Valorificarea Activelor Statului, care efectuează concedieri colective în baza
prevederilor art. 6 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 8/2003 privind
stimularea procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a unor
societăti nationale, companii nationale si societăti comerciale cu capital
majoritar de stat, precum si a societătilor comerciale si regiilor autonome
subordonate autoritătilor administratiei publice locale
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, si al art. 6 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
8/2003 privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si
privatizare a unor societăti nationale, companii nationale si societăti
comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societătilor comerciale si
regiilor autonome subordonate autoritătilor administratiei publice locale,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
569/2003, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. – Se aprobă Lista societătilor
comerciale din portofoliul Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Statului,
cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, care
efectuează concedieri colective în baza prevederilor art. 6 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
8/2003 privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si
privatizare a unor societăti nationale, companii nationale si societăti
comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societătilor comerciale si
regiilor autonome subordonate autoritătilor administratiei publice locale,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
569/2003, cu modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Presedintele interimar al Autoritătii
pentru Valorificarea Activelor Statului,
Giliola Ciorteanu
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Frâncu
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 27 octombrie 2005.
Nr.
1.315.
ANEXĂ
LISTA
societătilor comerciale din portofoliul Autoritătii
pentru Valorificarea Activelor Statului, care efectuează concedieri colective
în baza prevederilor art. 6 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 8/2003
privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a
unor societăti nationale, companii nationale si societăti comerciale cu capital
majoritar de stat, precum si a societătilor comerciale si regiilor autonome
subordonate autoritătilor administratiei publice locale
Nr. crt. |
Denumirea societătii comerciale |
Numărul personalului existent la data întocmirii pogramului de restructurare |
Numărul de persoane propus pentru disponibilizare |
1. |
Societatea
Comercială “MOLDOPLAST“ – S.A. Iasi |
370 |
200 |
2. |
Societatea
Comercială “TEROM“ – S.A. Iasi |
1.885 |
1.113 |
3. |
Societatea
Comercială “ABROM“ – S.A. Bârlad |
203 |
170 |
|
TOTAL
GENERAL: |
2.458 |
1.483 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
transmiterea imobilului Sala Polivalentă din municipiul Resita, judetul
Caras-Severin, din domeniul public al statului si din administrarea Agentiei
Nationale pentru Sport, prin Clubul Sportiv Municipal Resita, în domeniul
public al judetului Caras-Severin si în administrarea Consiliului Judetean
Caras-Severin
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 9 alin. (1) si al art. 12 alin. (1) si (2)
din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă transmiterea imobilului Sala
Polivalentă, situat în municipiul Resita, judetul Caras-Severin, având datele
de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre, din domeniul public al statului si din administrarea Agentiei
Nationale pentru Sport, prin Clubul Sportiv Municipal Resita, în domeniul
public al judetului Caras-Severin si în administrarea Consiliului Judetean
Caras-Severin.
Art. 2. – (1) Consiliul Judetean Caras-Severin are
obligatia să mentină destinatia actuală a imobilului, respectiv de organizare
si desfăsurare a activitătii de educatie fizică si sport.
(2) Consiliul Judetean Caras-Severin este obligat să
asigure folosirea cu titlu gratuit a imobilului prevăzut la art. 1, de către
Directia pentru Sport a Judetului Caras-Severin, Clubul Sportiv Municipal
Resita si alte structuri sportive, pentru desfăsurarea activitătilor de
pregătire si competi tionale ale acestora.
Art. 3. – Predarea-preluarea imobilului prevăzut la
art. 1 se face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate, în termen
de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Frâncu
Presedintele Agentiei Nationale pentru Sport,
Florian Gheorghe
p. Ministrul administratiei si internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti,
27 octombrie 2005.
Nr.
1.316.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a Sălii Polivalente din municipiul Resita, judetul
Caras-Severin, care se transmite din domeniul pubic al statului si din
administrarea Agentiei Nationale pentru Sport, prin Clubul Sportiv Municipal
Resita, în domeniul public al judetului Caras-Severin si în administrarea
Consiliului Judetean Caras-Severin
Denumirea imobilului si adresa unde este situat |
Numărul de inventar al M.F.P. |
Codul de clasificare |
Persoana juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana juridică la care se transmite imobilul |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Sala
Polivalentă, Piata
1 Decembrie 1918, Resita, judetul
Caras-Severin |
101.506 |
8.29.13 |
Statul
român – Agentia
Natională pentru
Sport, prin
Clubul Sportiv Municipal
Resita |
Judetul Caras-Severin, Consiliul
Judetean Caras-Severin |
Sală
cu suprafată de 1.800
m2 si cu tribună de
2.000 de locuri |