MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 982 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 4 noiembrie 2005
HOTĂRÂRI ALE CAMEREI DEPUTATILOR
36. – Hotărâre privind
modificarea Hotărârii Camerei Deputatilor nr. 42/2004 pentru aprobarea
componentei nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputatilor
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 506 din 4 octombrie
2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 62
alin. (2) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii
Decizia nr. 566 din 27 octombrie 2005 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 215 alin. 2 si 3 din
Codul penal
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.332. – Hotărâre pentru
alocarea din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în
bugetul de stat pe anul 2005, a unei sume în bugetul alocat Ministerului
Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei, în vederea acordării unui ajutor
financiar
1.333. – Hotărâre privind
modificarea art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 326/2001 pentru stabilirea
componentei Comisiei de privatizare a Băncii Comerciale Române – S.A.
DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU
482. – Decizie pentru eliberarea
domnului Constantin Secăreanu din functia de vicepresedinte al Institutului
National de Statistică
483. – Decizie pentru numirea
domnului Cristian Nicolae Stănică în functia de vicepresedinte al Institutului
National de Statistică
484. – Decizie privind eliberarea
domnului Avram Constantin din functia de subprefect al judetului Bacău
485. – Decizie privind numirea
domnului Olaru Neculai în functia de subprefect al judetului Bacău
HOTĂRÂRI ALE CAMEREI DEPUTATILOR
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
privind
modificarea Hotărârii Camerei Deputatilor nr. 42/2004 pentru aprobarea
componentei nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputatilor
În temeiul art. 38, 41 si 59 din Regulamentul
Camerei Deputatilor, republicat, cu modificările si completările
ulterioare,
Camera Deputatilor adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. – Hotărârea Camerei Deputatilor nr.
42/2004 pentru aprobarea componentei nominale a comisiilor permanente ale
Camerei Deputatilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
1.258 din 27 decembrie 2004, cu modificările si completările
ulterioare, se modifică după cum urmează:
– domnul deputat Cosmin Gabriel Popp, apartinând
Grupului parlamentar al Partidului Democrat, trece de la Comisia pentru
cultură, arte, mijloace de informare în masă la Comisia pentru apărare, ordine
publică si sigurantă natională, în calitate de membru;
– domnul deputat Longher Ghervazen, apartinând
Grupului parlamentar al minoritătilor nationale, trece de la Comisia pentru
agricultură, silvicultură, industrie alimentară si servicii specifice la
Comisia pentru drepturile omului, culte si problemele minoritătilor nationale,
în calitate de membru.
Această hotărâre a fost adoptată de Camera Deputatilor
în sedinta din 1 noiembrie 2005, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2)
din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti,
1 noiembrie 2005.
Nr. 36.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 4 octombrie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 62 alin. (2) din
Legea nr. 53/2003 – Codul muncii
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Ion Predescu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Ion Tiucă – procuror
Cristina Toma – magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 62 alin.
(2) din Legea nr.
53/2003 – Codul muncii, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Daewoo
Mangalia Heavy Industries“ – S.A. din Mangalia în Dosarul nr. 414/M/2005 al
Curtii de Apel Constanta – Sectia pentru cauze cu minori si de familie, precum
si pentru cauze privind conflicte de muncă si asigurări sociale.
La apelul nominal răspunde autorul exceptiei, prin
avocat Sonia Geagiu, cu împuternicire la dosar. Lipseste partea Florea Doina,
fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Având cuvântul, reprezentantul autorului exceptiei
arată că exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 62 alin. (2)
din Codul muncii priveste numai mentiunea privind sanctionarea cu nulitatea
absolută a lipsei din decizia de concediere a precizărilor cu privire la
termenul în care decizia poate fi contestată si la instanta de judecată la care
se contestă. Consideră că dispozitiile de lege criticate încalcă liberul acces
la justitie al societătilor comerciale, egalitatea părtilor în fata legii,
precum si dreptul la apărare al angajatorului. Arată că nici un alt act normativ
din legislatia română nu prevede sanctiunea cu nulitatea, care să rezulte din
lipsa mentiunilor privind termenul sau instanta în fata căreia poate fi
contestată decizia de concediere.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei ca fiind neîntemeiată, întrucât dispozitiile de lege
criticate nu încalcă liberul acces la justitie, dreptul la un proces echitabil
si dreptul la apărare.
Arată în acest sens că protectia angajatului se
realizează prin posibilitatea acestuia de a ataca decizia de desfacere a
contractului individual de muncă, aceasta fiind singura modalitate prin care
angajatul îsi poate sustine cauza în fata unei instante de judecată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 9 iunie 2005, pronuntată în
Dosarul nr. 414/M/2005, Curtea de Apel Constanta – Sectia pentru cauze cu
minori si de familie, precum si pentru cauze privind conflicte de muncă si
asigurări sociale a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 62 alin. (2) din Codul muncii, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Daewoo Mangalia Heavy Industries“ – S.A. din
Mangalia într-o cauză ce are ca obiect o contestatie la decizia de concediere.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că dispozitiile art. 62 alin. (2) din Codul muncii,
sanctionând cu nulitate absolută decizia de concediere dacă aceasta nu cuprinde
precizări cu privire la termenul în care poate fi contestată si la instanta
judecătorească la care se contestă, îngrădesc dreptul angajatorului de acces
liber la justitie si la un proces echitabil, precum si exercitiul dreptului său
de apărare, punându-l în conditii de inferioritate procesuală.
Curtea de Apel Constanta – Sectia pentru cauze cu
minori si de familie, precum si pentru cauze privind conflicte de muncă si
asigurări sociale apreciază că exceptia ridicată nu este întemeiată,
deoarece dispozitiile legale criticate nu încalcă nici unul dintre textele
constitutionale invocate. Arată că precizările impuse de textul de lege sunt
necesare pentru ca salariatul să se poată apăra împotriva unor eventuale măsuri
abuzive ori nejustificate.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicată.
Guvernul consideră că dispozitiile legale
criticate reprezintă o concretizare a prevederilor constitutionale referitoare
la dreptul la muncă si la protectia socială a muncii. Consideră că aceste
măsuri de protectie “sunt de natură să asigure exercitiul neîngrădit al
drepturilor si al intereselor legitime ale salariatilor, ce decurg din
raporturile juridice de muncă, în cadrul unor eventuale litigii privind
nelegalitatea sau netemeinicia deciziei de concediere, neputând fi considerate
că ar institui, în privinta angajatorului, vreo restrângere a dreptului de
acces liber la justitie sau a dreptului la un proces echitabil si la
solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil, ori o restrângere a dreptului
de apărare“.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile art. 62
alin. (2) din Codul muncii sunt constitutionale, întrucât nu contravin sub nici
un aspect dreptului părtilor la un proces echitabil si la solutionarea cauzei
într-un termen rezonabil.
Consideră că aceste dispozitii legale au caracter
procedural si dau expresie unor principii generale ale dreptului muncii, asigurând
si exercitiul deplin al dreptului la apărare.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtii prezente si concluziile procurorului,
dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum
si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 62 alin. (2) din Legea nr.
53/2003 – Codul muncii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 72 din 5 februarie 2003, prevederi care au următorul cuprins: “Decizia
se emite în scris si, sub sanctiunea nulitătii absolute, trebuie să fie
motivată în fapt si în drept si să cuprindă precizări cu privire la termenul în
care poate fi contestată si la instanta judecătorească la care se contestă.“
Autorul exceptiei sustine că dispozitiile legale criticate încalcă prevederile art. 21 alin. (2) si (3) si art. 24 alin. (1) din Constitutie, care au următorul continut:
– Art. 21 alin. (2) si (3): “(2) Nici o lege nu
poate îngrădi exercitarea acestui drept.
(3) Părtile au dreptul la un proces echitabil si la
solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil.“;
– Art. 24 alin. (1): “Dreptul la apărare este
garantat.“
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
Constitutională constată că aceasta este neîntemeiată si, în consecintă,
urmează a fi respinsă pentru următoarele considerente:
Întreaga legislatie a muncii se bazează pe principii generale care au menirea să asigure desfăsurarea raporturilor juridice de muncă într-un cadru legal, judicios si echitabil, apărarea deopotrivă a intereselor legitime, atât ale angajatorilor, cât si ale salariatilor. Reglementările legale adoptate pe baza acestor principii generale trebuie să asigure accesul liber al persoanei la o activitate economică, libera initiativă si exercitarea acestora în conditiile legii, garantate de art. 45 din Constitutie, precum si exercitarea neîngrădită a dreptului la muncă si la protectia socială a salariatilor, consacrat de art. 41 din Constitutie.
Printre aceste reglementări legale au o importantă
deosebită cele care se referă la încheierea, executarea si încetarea
contractelor individuale de muncă. Pentru a se preveni eventualele comportări
abuzive ale angajatorilor, prin care ar leza drepturile si interesele legitime
ale salariatilor, Codul
muncii reglementează în mod expres conditiile de fond si de formă în care
angajatorul poate dispune din propria initiativă concedierea salariatului, cu
efect de încetare a contractului individual de muncă. În cadrul conditiilor de
formă, alin. (2) al art. 62 din Codul
muncii dispune ca decizia de concediere să fie emisă în scris, să fie
motivată în fapt si în drept si să cuprindă precizări cu privire la termenul în
care poate fi contestată si la instanta judecătorească la care se contestă.
Lipsa acestor elemente de motivare si precizări atrage nulitatea absolută a
deciziei de concediere.
Decizia de concediere reprezintă un act unilateral,
manifestarea de vointă a angajatorului, care nu trebuie să se adreseze
justitiei ori altor organe pentru a solicita încetarea raporturilor juridice de
muncă cu un anumit salariat. În schimb, salariatul are tot interesul să
conteste în justitie măsura de concediere, dacă o consideră ca fiind luată fără
motive legale si de fapt întemeiate. Apărarea împotriva unei măsuri abuzive
nelegale ori neîntemeiate de îngrădire a exercitiului dreptului la muncă
constituie un drept constitutional fundamental al salariatului. Acest drept îl
poate exercita numai în cunostintă de cauză, respectiv dacă este informat în
mod corespunzător despre motivele de drept si de fapt pe care angajatorul si-a
întemeiat decizia si mijloacele procedurale prin care poate contesta măsura
luată.
Odată declansat litigiul si angajatorul îsi poate face
apărarea prin mijloacele procedurale legale, inclusiv prin exercitarea căilor
de atac, respectarea legalitătii mijloacelor procedurale garantează
desfăsurarea unui proces echitabil pentru toate părtile implicate. Precizările
cu privire la termenul de contestare si la instanta judecătorească competentă
să solutioneze litigiul încă de la început, în cuprinsul deciziei de
concediere, contribuie la solutionarea cauzei într-un termen rezonabil.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1–3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 62 alin. (2) din Legea nr.
53/2003 – Codul muncii, exceptie ridicată în fata Curtii de Apel Constanta
– Sectia pentru cauze cu minori si de familie, precum si pentru cauze privind
conflicte de muncă si asigurări sociale de Societatea Comercială “Daewoo
Mangalia Heavy Industries“ – S.A. din Mangalia în Dosarul nr. 414/M/2005.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 4 octombrie
2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent,
Cristina Toma
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 27 octombrie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 215 alin. 2 si 3 din
Codul penal
Ion Predescu – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Marilena Mincă – procuror
Florentina Geangu – magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 215 alin.
2 si 3 din Codul penal,
exceptie ridicată de Aurel Vasile Popa, Valeriu Fasole si Cezar Vladimir Rogoz
în Dosarul nr. 3.058/P/2003 al Judecătoriei Galati.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, se dă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, arătând că textul de lege
criticat nu încalcă prevederile constitutionale invocate de autorii exceptiei.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine
următoarele:
Prin Încheierea din 25 aprilie 2005, pronuntată în
Dosarul nr. 3.058/P/2003, Judecătoria Galati a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 215
alin. 2 si 3 din Codul penal,
exceptie ridicată de inculpatii Aurel Vasile Popa, Valeriu Fasole si Cezar
Vladimir Rogoz.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii
acesteia sustin că prin dispozitiile legale criticate sunt încălcate
prevederile constitutionale ale art. 11 si 20, prin raportare la art. 1 din
Protocolul aditional nr. 4 la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, precum si ale art. 45 referitoare la libertatea
economică si ale art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutie referitoare la
asigurarea de către statul român a libertătii comertului. În sustinerea
exceptiei se arată că dispozitiile art. 215 alin. 2 si 3 din Codul penal nesocotesc
libertatea comertului si, în acelasi timp, statuează o sanctiune penală în
conditiile în care eroarea contractuală sau neîndeplinirea unei obligatii
contractuale nu poate fi sanctionată decât prin aplicarea unei sanctiuni
civile. Într-o asemenea situatie, aplicarea unor sanctiuni penale contravine si
dispozitiilor art. 1 din Protocolul aditional nr. 4 la Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, prin aplicarea unor
sanctiuni penale privative de libertate în materia obligatiilor contractuale.
Judecătoria Galati opinează că exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 215 alin. 3 si 4 din Codul penal este
neîntemeiată.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece textul legal criticat
incriminează infractiunea de înselăciune, care nu trebuie confundată cu
neexecutarea unei obligatii contractuale. Asa cum rezultă chiar din cuprinsul
art. 215 alin. 3 din Codul
penal, pentru existenta laturii obiective fapta trebuie să fi fost
săvârsită în asa fel încât, fără această eroare, cel înselat nu ar fi încheiat
contractul în conditiile stipulate. Stabilirea existentei tuturor elementelor
constitutive ale infractiunii este însă atributul exclusiv al instantei de
judecată.
Dispozitiile constitutionale ale art. 135 referitoare
la economie trebuie interpretate în legătură cu art. 45 consacrat libertătii
economice, în sensul că ideea garantării accesului neîngrădit la libera
initiativă este privită prin prisma sarcinilor prevăzute la art. 135 alin. (2)
si, pe cale de consecintă, nu se poate retine încălcarea de către textul legal
criticat a acestor prevederi fundamentale.
Avocatul Poporului consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât nu poate fi confundată
infractiunea de înselăciune cu neexecutarea unei obligatii contractuale.
Astfel, înselăciunea, în oricare dintre variantele sale, este o infractiune
contra patrimoniului, constând în înselarea încrederii participantilor la
raporturile juridice patrimoniale. Această infractiune este prevăzută în toate
legislatiile penale.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 215 alin. 2 si 3 din Codul penal, cu următorul
continut: “Înselăciunea săvârsită prin folosire de nume sau calităti
mincinoase ori de alte mijloace frauduloase se pedepseste cu închisoare de la 3
la 15 ani. Dacă mijlocul fraudulos constituie prin el însusi o infractiune, se
aplică regulile privind concursul de infractiuni.
Inducerea sau mentinerea în eroare a unei persoane cu prilejul încheierii sau executării unui contract, săvârsită în asa fel încât, fără această eroare, cel înselat nu ar fi încheiat sau executat contractul în conditiile stipulate, se sanctionează cu pedeapsa prevăzută în alineatele precedente, după distinctiile acolo arătate.“
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin că
prin dispozitiile legale criticate sunt încălcate prevederile constitutionale
ale art. 11 si 20, prin raportare la art. 1 din Protocolul aditional nr. 4 la
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
precum si ale art. 45 referitoare la libertatea economică si ale art. 135 alin.
(2) lit. a) din Constitutie privind asigurarea de către statul român a
libertătii comertului. Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
retine următoarele:
Înselăciunea, în oricare din variantele sale, este o
infractiune contra patrimoniului, constând în înselarea încrederii
participantilor la raporturile juridice patrimoniale, fapt absolut intolerabil
în cadrul acestora. În toate sistemele de drept înselăciunea ori escrocheria
este o faptă incriminată si sever sanctionată. Scopul acestei reglementări este
acela de a-i proteja pe cei ce îsi exercită cu bună-credintă drepturile si
libertătile economice, comerciale, inclusiv pe cele contractuale. Nu poate fi
confundată infractiunea de înselăciune cu neexecutarea unei obligatii
contractuale.
Potrivit dispozitiilor art. 215 alin. 2 din Codul penal, înselăciunea
săvârsită prin folosire de nume sau calităti mincinoase ori de alte mijloace
frauduloase se pedepseste cu închisoare de la 3 la 15 ani, iar dacă mijlocul
fraudulos constituie prin el însusi o infractiune, se aplică regulile privind
concursul de infractiuni. Prin această reglementare, legiuitorul a dorit o
sanctionare mai aspră a infractiunii de înselăciune, dacă aceasta a fost
săvârsită prin folosire de nume sau calităti mincinoase ori de alte mijloace
frauduloase, dat fiind pericolul social crescut al unor asemenea fapte.
De asemenea, dispozitiile art. 215 alin. 3 din Codul penal cuprind
expresia “în asa fel încât, fără această eroare, cel înselat nu ar fi
încheiat sau executat contractul în conditiile stipulate“ care reprezintă o
cerintă esentială a laturii obiective a infractiunii de înselăciune, în această
variantă. Fapta nu constituie infractiune dacă această conditie nu este
îndeplinită, iar acest aspect îl stabileste numai instanta de judecată prin
hotărârea pe care o pronuntă în cauză.
Drept urmare, prin încriminarea ca infractiune de
înselăciune a faptei săvârsite prin folosire de nume sau calităti mincinoase
ori de alte mijloace frauduloase, precum si a faptei de inducere sau mentinere
în eroare a unei persoane cu prilejul încheierii sau executării unui contract,
săvârsită în asa fel încât, fără această eroare, cel înselat nu ar fi încheiat
sau executat contractul în conditiile stipulate, textul de lege criticat nu
încalcă prevederile art. 11 si 20 din Legea fundamentală, referitoare la “dreptul
international si dreptul intern“, respectiv, la “tratatele
internationale privind drepturile omului“.
Cu privire la încălcarea dispozitiilor constitutionale
ale art. 45 referitoare la libertatea economică si ale art. 135 alin. (2) lit.
a) referitoare la asigurarea de către statul român a libertătii comertului,
este de observat că, astfel cum rezultă din chiar continutul textului criticat,
elementul material al infractiunii de înselăciune are drept premisă o actiune
si, respectiv, o omisiune, care induce cocontractantul într-o eroare
determinantă la încheierea ori executarea actului. Dacă eroarea nu ar fi
existat, contractul nu s-ar fi încheiat sau executat în conditiile respective.
Prin urmare, nu poate fi confundată infractiunea de înselăciune cu neexecutarea
unei obligatii contractuale. De aceea, invocarea dispozitiilor constitutionale
mentionate, precum si a celor ale art. 1 din Protocolul aditional nr. 4 la
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
privitoare la interzicerea privării de libertate pentru datorii, este
nepertinentă.
De altfel, asupra constitutionalitătii dispozitiilor
art. 215 alin. 3 din Codul
penal, sub aspectul acelorasi critici de neconstitutionalitate ca si în
prezenta cauză, Curtea Constitutională s-a mai pronuntat, prin Decizia nr.
215 din 14 aprilie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 478 din 7 iunie 2005, în sensul respingerii acesteia. Cele statuate prin
decizia mentionată îsi mentin valabilitatea, întrucât în prezenta cauză nu au
intervenit elemente noi, care să justifice schimbarea jurisprudentei Curtii.
Fată de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si
al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1–3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 215 alin. 2 si 3 din Codul penal, exceptie
ridicată de Aurel Vasile Popa, Valeriu Fasole si Cezar Vladimir Rogoz în
Dosarul nr. 3.058/P/2003 al Judecătoriei Galati.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 27 octombrie
2005.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru alocarea din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2005, a unei sume în bugetul alocat Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Famil
iei,
în vederea acordării unui ajutor financiar
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 30 alin. (2) din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, al art. 21
lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr.
511/2004, cu modificările si completările ulterioare, si al art. 5 alin.
(1) lit. e) si alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
118/1999 privind înfiintarea si utilizarea Fondului national de
solidaritate, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
366/2001, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă alocarea sumei de 30.816,75 lei
(RON) din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul
de stat pe anul 2005, bugetului Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si
Familiei, pentru plata unui ajutor financiar.
Art. 2. – (1) Suma prevăzută la art. 1 se va utiliza
pentru acordarea unui ajutor financiar minorului Halaicu Mihael-Dumitras, domiciliat
în municipiul Bucuresti, str. Elena Caragiani nr. 9, bl. 2G, sc. IV, et. 3, ap.
53, sectorul 1, pentru achizitionarea unei proteze tumorale modulare de
genunchi – HMRS.
(2) Suma reprezentând ajutorul financiar se plăteste
prin Directia de Muncă, Solidaritate Socială si Familie a Municipiului
Bucuresti, pe baza documentelor justificative care atestă achizitionarea
protezei.
Art. 3. – Ministerul Finantelor Publice este autorizat
să introducă modificările corespunzătoare în volumul si în structura bugetului
de stat pe anul 2005.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti,
3 noiembrie 2005.
Nr.
1.332.
GUVERNUL ROMÂNIEI
HOTĂRÂRE
privind
modificarea art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 326/2001 pentru stabilirea
componentei Comisiei de privatizare a Băncii Comerciale Române – S.A.
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, si al art. 6 din Legea nr. 83/1997 pentru
privatizarea societătilor comerciale bancare la care statul este actionar, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. – Punctul 6 al articolului 1 din
Hotărârea Guvernului nr.
326/2001 pentru stabilirea componentei Comisiei de privatizare a Băncii
Comerciale Române – S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 146 din 23 martie 2001, cu modificările ulterioare, se modifică si va avea
următorul cuprins:
“6. Gheorghe Barbu, reprezentant al Ministerului
Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei;“.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Presedintele interimar al Autoritătii
pentru Valorificarea Activelor Statului,
Giliola Ciorteanu
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Frâncu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti,
3 noiembrie 2005.
Nr.
1.333.
DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU
GUVERNUL ROMÂNIEI
PRIMUL-MINISTRU
pentru
eliberarea domnului Constantin Secăreanu din functia de vicepresedinte al
Institutului National de Statistică
În temeiul art. 15 lit. e) si al art. 19 din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare, al art. 5 alin. (31) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
11/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administratiei publice centrale, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr.
228/2004, cu modificările si completările ulterioare, si al art. 7 alin.
(1) din Hotărârea Guvernului nr.
957/2005 privind organizarea si functionarea Institutului National de
Statistică,
primul-ministru emite prezenta decizie.
Articol unic. – Pe data intrării în vigoare a
prezentei decizii, domnul Constantin Secăreanu se eliberează din functia de
vicepresedinte al Institutului National de Statistică.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Frâncu
Bucuresti,
2 noiembrie 2005.
Nr.
482.
GUVERNUL ROMÂNIEI
PRIMUL-MINISTRU
pentru
numirea domnului Cristian Nicolae Stănică în functia de vicepresedinte al
Institutului National de Statistică
În temeiul art. 19 din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare, al art. 5 alin. (31) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
11/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administratiei publice centrale, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr.
228/2004, cu modificările si completările ulterioare, si al art. 7 alin.
(1) din Hotărârea Guvernului nr.
957/2005 privind organizarea si functionarea Institutului National de
Statistică,
primul-ministru emite prezenta decizie.
Articol unic. – Pe data intrării în vigoare a
prezentei decizii, domnul Cristian Nicolae Stănică se numeste în functia de
vicepresedinte al Institutului National de Statistică.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Frâncu
Bucuresti,
2 noiembrie 2005.
Nr.
483.
GUVERNUL ROMÂNIEI
PRIMUL-MINISTRU
privind
eliberarea domnului Avram Constantin din functia de subprefect al judetului
Bacău
În temeiul art. 15 si
19 din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare, si al art. 8 alin.
(2) din Legea nr.
340/2004 privind institutia prefectului,
primul-ministru emite următoarea decizie:
Articol unic. – Domnul Avram Constantin se eliberează
din functia de subprefect al judetului Bacău.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Bucuresti,
3 noiembrie 2005.
Nr.
484.
GUVERNUL ROMÂNIEI
PRIMUL-MINISTRU
privind
numirea domnului Olaru Neculai în functia de subprefect al judetului Bacău
În temeiul art. 15 si
19 din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare, si al art. 8 alin.
(2) din Legea nr.
340/2004 privind institutia prefectului,
primul-ministru emite următoarea decizie:
Articol unic. – Domnul Olaru Neculai se numeste în
functia de subprefect al judetului Bacău.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Frâncu
Bucuresti,
3 noiembrie 2005.
Nr. 485.