MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 419 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
18 mai 2005
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 157 din 17 martie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 85 din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE SI ALE BĂNCII
NATIONALE A ROMÂNIEI
568/3.
- Ordin al ministrului finantelor publice si al guvernatorului Băncii
Nationale a României privind completarea Reglementărilor contabile armonizate
cu Directiva Comunitătilor Economice Europene nr. 86/635/CEE si cu Standardele
Internationale de Contabilitate aplicabile institutiilor de credit, aprobate
prin Ordinul ministrului finantelor publice si al guvernatorului Băncii
Nationale a României nr. 1.982/5/2001, cu modificările si completările
ulterioare
REGULAMENTE
ALE CONSILIILOR PENTRU DEZVOLTARE REGIONALĂ
Regulament
de organizare si functionare a Consiliului pentru Dezvoltare Regională
Bucuresti - Ilfov
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 17
martie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 85 din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsoár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Aurelia Popa -
procuror
Patricia Marilena
Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 din
Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor, exceptie ridicată de Matrona Bică
în Dosarul nr. 2.796/2004 al Tribunalului Tulcea.
La apelul nominal
lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea dispune să
se facă apelul si în Dosarul nr. 52D/2005 care are ca obiect aceeasi exceptie
de neconstitutionalitate, ridicată de Stefan Bouros în Dosarul nr. 2.797/2004
al Tribunalului Tulcea.
La apelul nominal
lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, din
oficiu, pune în discutie conexarea dosarelor, având în vedere identitatea de
obiect a acestora.
Reprezentantul
Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul
art. 53 alin. (5) din Legea nr.
47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 52D/2005 la Dosarul nr. 51D/2005,
care este primul înregistrat.
Cauza fiind în
stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei ca neîntemeiată, întrucât critica de
neconstitutionalitate vizează, în fapt, o omisiune legislativă asupra căreia
Curtea Constitutională nu are competenta de a se pronunta. În ceea ce priveste
dispozitiile art. 85 din Legea nr.
164/2001 arată că tratamentul juridic diferit instituit prin acestea este
justificat de statutul special pe care îl au magistratii.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile
din 23 decembrie 2004, pronuntate în dosarele nr. 2.796/2004 si nr. 2.797/2004,
Tribunalul Tulcea a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 din Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor. Exceptia a fost ridicată de
Matrona Bică si de Stefan Bouros cu prilejul solutionării unor contestatii
formulate împotriva deciziilor Casei judetene de pensii Tulcea privind
recalcularea pensiilor.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin, în esentă, că textul de lege criticat
contravine dispozitiilor principiului constitutional al egalitătii în drepturi.
În acest sens, arată că art. 85 din Legea nr.
303/2004 nu prevede luarea în calcul la stabilirea vechimii în magistratură
si a perioadei în care magistratul a urmat cursurile de zi ale învătământului
juridic superior.
Asa fiind, aceste
prevederi legale creează o situatie discriminatorie în raport cu celelalte
categorii de pensionari, care, potrivit art. 169 alin. (11) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale, beneficiază, la stabilirea stagiului de cotizare, si de luarea în
calcul a perioadei studiilor superioare, urmate si absolvite la cursuri de zi.
Tribunalul
Tulcea apreciază că exceptia
de neconstitutionalitate nu este întemeiată. Astfel, faptul că, potrivit art.
169 alin. (11) din Legea nr.
19/2000, perioada studiilor superioare este luată în calcul la stabilirea
stagiului de cotizare nu atrage după sine concluzia că o lege specială
ulterioară, cum este Legea nr.
303/2004, trebuia să prevadă că aceeasi perioadă constituie si vechime în
magistratură. De asemenea, arată că dispozitiile legii speciale se completează
cu dreptul comun în materie, respectiv Legea nr.
19/2000. Prin urmare, “pensia de serviciu a rămas stabilită conform legii
speciale, fără a aduce nici o atingere cuantumului acesteia, iar pensionarea
necontributivă s-a calculat conform legii care constituie dreptul comun în
materie”. În sfârsit, arată că, “fiind vorba de o perioadă necontributivă,
legiuitorul nu putea să dispună între diferitele categorii de persoane care au
absolvit o facultate sau alta, abia într-o asemenea situatie creând un regim
discriminatoriu”.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost communicate presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia de
neconstitutionalitate nu este întemeiată. În acest sens, arată că între
categoria celor pensionati în baza sistemului public de pensii si magistratii
pensionari nu se poate pune problema existentei unei discriminări, atâta vreme cât
ne aflăm în prezenta a două sisteme de pensionare bazate pe criterii si
conditii diferite, deosebiri care le justifică existenta distinctă. De
asemenea, mentionează că recunoasterea posibilitătii de a obtine pensie de
serviciu este un beneficiu acordat de lege unor categorii profesionale si
tocmai aspectele distincte fată de reglementarea-cadru în materia pensiilor
justifică o lege specială. În sfârsit, aminteste că, potrivit jurisprudentei
Curtii Constitutionale, instituirea de regimuri juridice diferite în situatii
care impun rezolvări diferite nu poate fi apreciată drept o încălcare a
principiului egalitătii în fata legii.
Avocatul
Poporului apreciază că
dispozitiile art. 85 din Legea nr.
303/2004 nu contravin prevederilor art. 16 din Constitutie. Astfel, arată
că textul legal criticat se aplică tuturor categoriilor de persoane prevăzute
în ipoteza normei legale, fără nici o discriminare pe criterii arbitrare. În acelasi
sens, aminteste jurisprudenta Curtii Constitutionale în care s-a statuat că
principiul egalitătii presupune ca la situatii egale să corespundă un tratament
egal, iar violarea acestui principiu există atunci când se aplică un tratament
diferentiat unor cazuri egale, fără să existe o motivare obiectivă si
rezonabilă. În acelasi timp observă că prin exceptia de neconstitutionalitate
autorul acesteia solicită în realitate extinderea dispozitiilor legale
criticate si la alte situatii care nu sunt prevăzute de art. 85 din Legea nr.
303/2004, dar se regăsesc în cuprinsul art. 38 alin. (1)
lit. b) din Legea nr.
19/2000, or, aminteste că instanta de contencios constitutional nu are
competenta de a crea, de a abroga sau de a modifica o normă juridică, devenind
astfel un “legislator pozitiv”, si nici nu se poate substitui legiuitorului pentru
adăugarea unor noi prevederi celor deja existente.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
îl constituie dispozitiile art. 85 din Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 576 din 29 iunie 2004, dispozitii potrivit cărora: “Constituie
vechime în magistratură perioada în care magistratul sau persoana asimilată
acestuia a îndeplinit functiile de judecător, procuror, personal de
specialitate juridică din fostele arbitraje de stat, magistrat-asistent,
auditor de justitie sau personal de specialitate juridică asimilat magistratilor,
precum si perioada în care o persoană a fost avocat, notar, asistent judiciar,
consilier juridic sau a îndeplinit functii de specialitate juridică în aparatul
Parlamentului, Administratiei Prezidentiale, Guvernului, Curtii
Constitutionale, Avocatului Poporului, Curtii de Conturi sau al Consiliului
Legislativ, potrivit prezentei legi.”
În sustinerea
neconstitutionalitătii acestui text de lege autorii acesteia invocă
dispozitiile art. 16 din Constitutie.
Curtea observă
însă că în realitate criticile de neconstitutionalitate sunt raportate doar la
prevederile alin. (1) al art. 16, prevederi potrivit cărora “Cetătenii sunt
egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără
discriminări”.
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea constată că, potrivit art. 38 alin. (1) lit.
b) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale, la stabilirea stagiului de cotizare, în vederea acordării pensiei si a
altor drepturi în sistemul public, se ia în calcul, ca perioadă necontributivă
asimilată, si perioada în care asiguratul a urmat cursurile de zi ale
învătământului universitar, cu conditia absolvirii. Aceste reglementări sunt
aplicabile, deopotrivă, tuturor persoanelor care solicită acordarea drepturilor
de asigurări sociale.
Conform art. 169
alin. (11) din aceeasi lege, în cazul recalculării la
cerere a pensiilor stabilite anterior intrării în vigoare a Legii nr.
19/2000 se ia în calcul si stagiul de cotizare asimilat prevăzut de art. 38
alin. (1) lit. b).
Spre deosebire de
aceste prevederi legale, dispozitiile art. 85 din Legea nr.
303/2004, criticat de autorul exceptiei, reglementează vechimea în
magistratură, respectiv functiile îndeplinite care sunt cuprinse în această notiune.
Vechimea în magistratură constituie temeiul acordării unor drepturi specifice
acestei categorii profesionale, printre care si pensia de serviciu pentru
magistrati. Acest tip special de pensie are două componente: o parte achitată
din fondurile de asigurări sociale din sistemul public si o parte acordată de
la bugetul de stat.
Perioada studiilor
universitare se ia în calcul la stabilirea părtii de pensie cuvenite din
sistemul public de asigurări sociale, în mod egal, pentru toti asiguratii.
Legiuitorul a optat însă, fără a încălca nici o dispozitie constitutională, în
sensul că perioada studiilor juridice nu trebuie inclusă în calculul vechimii
în magistratură, care este temei al stabilirii pensiei de serviciu.
Curtea constată
însă că, din modul în care a fost formulată exceptia de neconstitutionalitate,
autorii acesteia nu critică art. 85 din Legea nr.
303/2004 pentru cuprinsul său, ci pentru ceea ce lipseste acestui text de
lege. În consecintă, fată de dispozitiile art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, potrivit cărora “Curtea Constitutională se pronuntă numai
asupra constitutionalitătii actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a
putea modifica sau completa prevederile supuse controlului”, exceptia de
neconstitutionalitate urmează să fie respinsă ca inadmisibilă.
Pentru considerentele
expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie,
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele
legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind
inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 din
Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor, exceptie ridicată de
Matrona Bică în Dosarul nr. 2.796/2004 al Tribunalului Tulcea si de Stefan Bouros în Dosarul nr. 2.797/2004 al
aceleiasi instante.
Definitivă si
general obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 17 martie 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia
Marilena Ionea
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE SI ALE BĂNCII
NATIONALE A ROMÂNIEI
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE Nr. 568 din
4 mai 2005 |
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI Nr. 3 din 4
mai 2005 |
privind completarea Reglementărilor contabile
armonizate cu Directiva Comunitătilor Economice Europene nr. 86/635/CEE si cu
Standardele Internationale de Contabilitate aplicabile institutiilor de credit,
aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice si al guvernatorului
Băncii Nationale a României nr. 1.982/5/2001, cu modificările si completările
ulterioare
Având în vedere prevederile art. 4 si ale art. 28 alin. (8) din Legea contabilitătii nr. 82/1991, republicată, ale art. 88 alin. 3 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară, republicată, precum si ale art. 8 din Ordinul ministrului finantelor publice si al guvernatorului Băncii Nationale a României nr. 1.982/5/2001 pentru aprobarea Reglementărilor contabile armonizate cu Directiva Comunitătilor Economice Europene nr. 86/635/CEE si cu Standardele Internationale de Contabilitate aplicabile institutiilor de credit, cu modificările si completările ulterioare,
în temeiul
prevederilor art. 44 alin. (2) din Legea contabilitătii nr.
82/1991, republicată, si ale art.
48 din Legea nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României,
ministrul
finantelor publice si guvernatorul
Băncii Nationale a României emit următorul ordin:
Art. I. - În cadrul capitolului 1 “Reglementări
privind contabilitatea si situatiile financiare anuale ale institutiilor de
credit” din Reglementările contabile armonizate cu Directiva Comunitătilor
Economice Europene nr. 86/635/CEE si cu Standardele Internationale de
Contabilitate aplicabile institutiilor de credit, aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor publice si al guvernatorului Băncii Nationale a României
nr.
1.982/5/2001, publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 694 din 1 noiembrie 2001, cu
modificările si completările ulterioare, după sectiunea a 10-a “Publicarea
raportului anual al institutiei de credit” se introduce sectiunea a 11-a
“Prevederi specifice privind publicarea documentelor contabile de către
sucursalele din România ale institutiilor de credit străine” cu următorul
cuprins:
“SECTIUNEA a 11-a
Prevederi
specifice privind publicarea documentelor contabile de către sucursalele din
România ale institutiilor de credit străine
11.1. Dispozitiile
prezentei sectiuni se vor aplica începând cu data aderării României la Uniunea
Europeană.
Prevederi
referitoare la sucursalele institutiilor de credit cu sediul în alt stat membru
11.2. Sucursalele
din România ale institutiilor de credit cu sediul în alt stat membru publică,
cu respectarea prevederilor pct. 9.4-10.3 din prezentele reglementări si ale
cap. 7 «Publicarea situatiilor financiare consolidate» din Normele Băncii
Nationale a României nr.
8/2002 privind elaborarea situatiilor financiare consolidate de către
institutiile de credit, documentele institutiei de credit străine de care
apartin, la care se face referire în aceste prevederi (situatii financiare
anuale, situatii financiare consolidate, raportul administratorilor, raportul
de gestiune consolidat, rapoartele auditorilor asupra situatiilor financiare
anuale si consolidate).
11.3. Aceste
documente trebuie întocmite si auditate potrivit dispozitiilor prevăzute, în
conformitate cu reglementările comunitare, de legislatia din statul membru în
care institutia de credit îsi are sediul.
11.4. Sucursalele
din România ale institutiilor de credit cu sediul în alt stat membru nu vor
publica situatii financiare anuale referitoare la propria activitate, însă, pe
lângă documentele prevăzute la pct. 11.2 din prezentele reglementări, vor
publica următoarele informatii suplimentare:
- veniturile si
cheltuielile sucursalei provenind din elementele (posturile) - 1. - Dobânzi de
primit si venituri asimilate; 3. - Venituri privind titlurile; 4. - Venituri
din comisioane; 6. - Profit sau pierdere netă din operatiuni financiare; 7. -
Alte venituri din exploatare; 8. – Cheltuieli administrative generale; si 15. -
Impozitul pe rezultatul activitătii curente - prevăzute la pct. 4.58 din
prezentele reglementări;
- numărul
personalului angajat de sucursală;
- totalul
creantelor si datoriilor atribuite sucursalei, defalcate între cele privind
institutiile de credit si cele privind clientela, împreună cu valoarea totală a
acestor creante si datorii exprimate în lei;
- totalul
activului, precum si sumele corespunzătoare următoarelor elemente (posturi),
prevăzute la pct. 4.10 din prezentele reglementări:
- 2. - Efecte
publice si alte titluri acceptate pentru refinantare la băncile centrale; 3. -
Creante asupra institutiilor de credit; 4. - Creante asupra clientelei; 5. -
Obligatiuni si alte titluri cu venit fix; si 6. - Actiuni si alte titluri cu
venit variabil din activ;
- 1. Datorii
privind institutiile de credit; 2. – Datorii privind clientela; si 3. - Datorii
constituite prin titluri din pasiv;
- 1. - Datorii
contingente; si 2. - Angajamente din afara bilantului;
- titlurile
defalcate în functie de încadrarea sau neîncadrarea acestora în categoria
imobilizărilor financiare, potrivit prevederilor pct. 5.25 si 5.26 din
prezentele reglementări, în cazul elementelor (posturilor): 2. – Efecte publice
si alte titluri acceptate pentru refinantare la băncile centrale; 5. -
Obligatiuni si alte titluri cu venit fix; si 6. - Actiuni si alte titluri cu
venit variabil din activ.
Informatiile financiare prevăzute la alineatul precedent vor fi prezentate în monedă natională.
Exactitatea si
concordanta acestor informatii cu situatiile financiare anuale trebuie să fie
verificate de auditorii financiari ai acestor sucursale.
Prevederi
referitoare la sucursalele institutiilor de credit cu sediul într-un stat
nemembru
11.5. Sucursalele
din România ale institutiilor de credit cu sediul într-un stat nemembru vor
publica, în conformitate cu prevederile pct. 11.2 din prezentele reglementări,
documentele mentionate la punctul respectiv, întocmite si auditate potrivit
cerintelor legislatiei tării unde îsi au sediul.
11.6. Când
documentele în cauză sunt în conformitate sau echivalente cu documentele
întocmite potrivit reglementărilor contabile comunitare si când conditia de
reciprocitate, pentru institutiile de credit din statele membre ale Uniunii
Europene, este îndeplinită în statul nemembru în care este situat sediul
social, se aplică prevederile pct. 11.4 din prezentele reglementări. Pe lângă
informatiile suplimentare referitoare la activitatea proprie, prevăzute la pct.
11.4, sucursalele respective vor publica si valoarea capitalului de dotare.
11.7. În alte
cazuri decât cel prevăzut la pct. 11.6 din prezentele reglementări, sucursalele
respective vor publica situatii financiare anuale referitoare la activitatea
proprie.
Limba de
publicare
11.8. Documentele
prevăzute în prezenta sectiune vor fi publicate în limba română, iar, după caz,
traducerea va fi certificată.”
Art. II. - Prezentul ordin transpune prevederile
referitoare la sucursalele din statele membre ale institutiilor de credit,
cuprinse în Directiva nr. 89/117/CEE privind obligatiile referitoare la
publicarea documentelor contabile de către sucursalele stabilite într-un stat
membru, ale institutiilor de credit si institutiilor financiare având sediul în
afara respectivului stat membru, publicată în Jurnalul Oficial al Comunitătii
Europene (JOCE) nr. L44 din 16 februarie 1989.
Art. III. - Banca Natională a României va urmări, în
cadrul actiunilor de supraveghere desfăsurate potrivit legii, aplicarea
prevederilor prezentului ordin de către sucursalele din România ale
institutiilor de credit străine.
Art. IV. - Nerespectarea prevederilor prezentului
ordin atrage aplicarea sanctiunilor sau instituirea măsurilor prevăzute de art.
99 si, respectiv, de art. 100 din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, republicată.
Art. V. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă orice dispozitii contrare.
Ministrul
finantelor publice, Ionel
Popescu |
Guvernatorul
Băncii Nationale a României, Mugur
Constantin Isărescu |
REGULAMENTE
ALE CONSILIILOR PENTRU DEZVOLTARE REGIONALĂ
de
organizare si functionare a Consiliului pentru Dezvoltare Regională Bucuresti -
Ilfov*)
CAPITOLUL I
Art. 1. - (1)
Consiliul pentru Dezvoltare Regională Bucuresti - Ilfov, denumit în continuare Consiliul
Regional, este organismul regional deliberativ, fără personalitate
juridică, care este constituit si functionează pe principii parteneriale la
nivelul regiunii de dezvoltare Bucuresti - Ilfov, în scopul coordonării
politicilor de dezvoltare regională.
(2) Consiliul
Regional îsi desfăsoară activitatea în concordantă cu obiectivele politicii
regionale stabilite prin Legea nr.
315/2004 privind dezvoltarea regională în România.
Art. 2. -
Consiliul Regional este alcătuit din presedintele Consiliului Judetean Ilfov,
primarul general al municipiului Bucuresti, din câte un reprezentant al
fiecărui consiliu local de sector si din reprezentanti ai consiliilor locale
din judetul Ilfov, la paritate cu reprezentantii sectoarelor municipiului
Bucuresti.
Art. 3. - (1)
Functiile de presedinte si vicepresedinte al Consiliului Regional sunt
îndeplinite prin rotatie, pentru câte un mandat de un an, de către presedintele
Consiliului Judetean Ilfov si primarul general al municipiului Bucuresti.
(2) În cazul în
care presedintele nu îsi poate îndeplini atributiile, acestea vor fi preluate
de drept si integral de către vicepresedinte.
(3) În cazul
absentei motivate a presedintelui si a vicepresedintelui, lucrările sedintelor
Consiliului Regional vor fi conduse de un membru al acestuia, ales prin votul
deschis al majoritătii membrilor prezenti la sedintă.
Art. 4. -
Secretariatul Consiliului Regional este asigurat de Agentia pentru Dezvoltare Regională
Bucuresti - Ilfov, denumită în continuare Agentia pentru Dezvoltare
Regională, prin personal specializat.
Art. 5. - (1) La
fiecare sedintă a Consiliului Regional participă de drept directorul general al
Agentiei pentru Dezvoltare Regională.
(2) La sedintele
Consiliului Regional participă si personalul care asigură secretariatul
Consiliului Regional si alti specialisti din cadrul Agentiei pentru Dezvoltare
Regională, desemnati de directorul general în functie de problematica supusă
dezbaterii.
(3) La sedintele
Consiliului Regional pot participa, fără drept de vot, prefectul municipiului
Bucuresti si prefectul judetului Ilfov.
(4) În functie de
problematica supusă dezbaterii, la lucrările Consiliului Regional pot
participa, în calitate de invitati fără drept de vot, si alti reprezentanti ai
consiliilor locale, municipale, orăsenesti si comunale, ai institutiilor si
organizatiilor cu atributii în domeniul dezvoltării regionale, reprezentanti
desemnati de organizatiile patronale si sindicale reprezentative la nivel
national, precum si reprezentanti ai societătii civile; acestia pot face
propuneri pe care Consiliul Regional le poate dezbate si supune la vot.
(5) În cazul
sedintelor Consiliului Regional în cadrul cărora se supun spre avizare sau
aprobare proiecte de dezvoltare regională, conform prevederilor art. 7 alin.
(2) lit. c) si d) din Legea nr.
315/2004, membrii acestuia, inclusiv invitatii, semnează o declaratie de
confidentialitate si impartialitate sau o declaratie de confidentialitate, după
caz, modelele acestor declaratii fiind prevăzute în anexele nr. 1 si 2 la
prezentul regulament.
(6) Declaratiile
de confidentialitate si impartialitate vor fi semnate de toti membrii
Consiliului Regional prezenti la acea sedintă, iar declaratia de
confidentialitate va fi semnată de toti ceilalti participanti si invitati.
(7) În cazul în
care unul dintre membrii Consiliului Regional este reprezentantul unei
autorităti publice care a depus proiect spre aprobare în vederea finantării sau
se află într-un posibil caz de conflict de interese, acesta va anunta Consiliul
Regional despre aceste situatii, se va abtine de la dezbateri si de la vot si
va semna numai declaratia de confidentialitate. Dacă mai multi membri ai
Consiliului Regional se află în această situatie si aprobarea listei de
proiecte poate fi periclitată prin neîndeplinirea cerintelor de cvorum
mentionate la art. 6 alin. (1), votul va fi exprimat pentru fiecare proiect de
pe listă, urmând să se abtină de la votarea proiectului numai persoana care nu
poate respecta conditia de impartialitate.
(8) Nerespectarea
prevederilor legale în vigoare privind conflictul de interese, precum si a
declaratiilor de confidentialitate atrage răspunderea membrilor Consiliului
Regional si se sanctionează conform dispozitiilor legale în vigoare; membrii
Consiliului Regional, inclusiv presedintele si vicepresedintele acestuia, nu
pot detine această calitate si nu pot fi realesi pe o perioadă de cel putin 5
ani de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoresti prin care se
constată vinovătia acestora.
*) Regulamentul a fost aprobat prin Hotărârea
Consiliului pentru Dezvoltare Regională Bucuresti - Ilfov nr. 61 din 27 aprilie
2005.
CAPITOLUL II
Art. 6. - (1)
Sedintele Consiliului Regional se pot desfăsura numai în prezenta a cel putin
jumătate plus unu din numărul membrilor care îl constituie si cu conditia
reprezentării atât a judetului Ilfov, cât si a municipiului Bucuresti.
(2) Dacă la o
sedintă a Consiliului Regional nu sunt întrunite conditiile de participare
prevăzute la alin. (1), atunci ea se amână, urmând să fie convocată o nouă
sedintă în termen de 15 zile. Sedinta convocată în urma unei amânări se
desfăsoară chiar dacă nu întruneste conditiile prevăzute la alin. (1), iar
hotărârile adoptate de Consiliul Regional în cadrul acestei sedinte sunt
obligatorii.
(3) Membrii
Consiliului Regional care nu pot participa din motive obiective la sedintele
acestuia pot desemna, prin mandat scris, un înlocuitor.
(4) Mandatul scris
privind numirea unui înlocuitor la sedinta Consiliului Regional cuprinde si
motivarea neparticipării la acea sedintă, se depune si se înregistrează
înaintea acesteia la secretariatul Consiliului Regional din cadrul Agentiei
pentru Dezvoltare Regională.
(5) În exercitarea
atributiilor ce îi revin, Consiliul Regional adoptă hotărâri prin consens. Dacă
acesta nu se realizează, hotărârile vor fi luate prin vot cu majoritatea simplă
a membrilor prezenti. În caz de paritate, votul presedintelui este decisiv.
(6) Hotărârile
adoptate se comunică de către secretariatul Consiliului Regional, în termen de
15 zile lucrătoare de la data adoptării, institutiei nationale cu atributii în
domeniul dezvoltării regionale, membrilor Consiliului Regional, precum si altor
institutii si persoane interesate, în functie de recomandările Consiliului
Regional.
Art. 7. - (1)
Sedintele ordinare ale Consiliului Regional se desfăsoară trimestrial, la
convocarea presedintelui sau, în absenta acestuia, a vicepresedintelui.
(2) În cazuri
deosebite, sedintele extraordinare ale Consiliului Regional se pot organiza la
solicitarea unei treimi din numărul total al membrilor Consiliului Regional, a
directorului general al Agentiei pentru Dezvoltare Regională, precum si la
cererea Consiliului National pentru Dezvoltare Regională.
(3) Consiliul
Regional poate adopta hotărâri prin procedură scrisă. Această procedură se
foloseste în cazuri exceptionale, când anumite hotărâri sunt solicitate în
termen foarte scurt de către organismele nationale care au responsabilităti în
integrarea politicilor de dezvoltare regională.
(4) Initiativa
demarării procedurii de adoptare a unei hotărâri prin procedură scrisă revine,
după caz, presedintelui sau vicepresedintelui Consiliului Regional ori
directorului general al Agentiei pentru Dezvoltare Regională.
(5) Expunerea de
motive si/sau documentele justificative necesare pentru adoptarea unei hotărâri
în procedură scrisă sunt transmise prin fax sau e-mail tuturor membrilor
Consiliului Regional prin intermediul secretariatului Agentiei pentru
Dezvoltare Regională. O dată cu aceste documente se transmite si propunerea de
hotărâre care trebuie adoptată.
(6) Acordul
membrilor Consiliului Regional privind adoptarea hotărârilor prin procedură
scrisă se transmite de către acestia, în format electronic si prin fax, pe
adresa presedintelui si a vicepresedintelui Consiliului Regional, precum si pe
adresa secretariatului constituit în cadrul Agentiei pentru Dezvoltare
Regională.
(7) Hotărârile se
consideră aprobate în procedură scrisă dacă acordul este dat de majoritatea
simplă a membrilor Consiliului Regional, în termen de 5 zile lucrătoare de la
data primirii propunerii de hotărâre. În caz de paritate, acordul presedintelui
este decisiv.
(8) În textul
fiecărei hotărâri adoptate prin procedură scrisă se specifică modalitatea de
adoptare a acesteia.
(9) Hotărârile
adoptate în procedură scrisă se comunică de către secretariatul Consiliului
Regional, în decurs de 5 zile lucrătoare de la data adoptării acestora,
institutiilor nationale care au solicitat emiterea lor. Aceste hotărâri se pot
transmite, la recomandarea Consiliului Regional, si altor institutii si/sau
persoane interesate.
Art. 8. - (1)
Convocarea si transmiterea invitatiilor la sedintele Consiliului Regional se
fac în scris de către secretariatul Consiliului, cu cel putin 10 zile
lucrătoare înainte de data desfăsurării sedintei. În mod obligatoriu acestea
contin ziua, ora, locul desfăsurării si ordinea de zi, precum si adresa
site-ului de pe care pot fi obtinute informatii privind sedinta respectivă.
(2) Ordinea de zi
a sedintei Consiliului Regional si, după caz, materialele care urmează a fi
supuse dezbaterii se publică pe site-ul Agentiei pentru Dezvoltare Regională cu
cel putin 5 zile înainte de data sedintei.
(3) Decizia cu
privire la materialele care vor fi publicate pe site-ul Agentiei pentru
Dezvoltare Regională apartine presedintelui Consiliului Regional, ea putând fi
delegată directorului general al Agentiei pentru Dezvoltare Regională.
Art. 9. - (1) La
începutul fiecărei sedinte, presedintele Consiliului Regional supune la vot
aprobarea procesuluiverbal al sedintei anterioare, precum si ordinea de zi a
sedintei curente, acestea urmând să se aprobe cu votul majoritătii membrilor
prezenti.
(2) Ordinea de zi
poate fi completată si cu alte probleme decât cele comunicate initial, cu
aprobarea a două treimi din numărul membrilor prezenti.
(3) La sfârsitul
fiecărei sedinte se stabileste data viitoarei sedinte ordinare.
CAPITOLUL III
Art. 10. - (1) În
concordantă cu obiectivele politicii regionale, Consiliul Regional are
următoarele atributii principale:
a) analizează si
aprobă strategia si programele de dezvoltare regională;
b) sprijină
elaborarea în parteneriat a Planului national de dezvoltare;
c) aprobă
proiectele de dezvoltare regională, selectionate la nivel regional, în
concordantă cu criteriile, prioritătile si metodologia elaborate de institutia
natională cu atributii în domeniul dezvoltării regionale, împreună cu
organismele regionale specializate;
d) transmite
Consiliului National pentru Dezvoltare Regională, spre aprobarea finantării,
portofoliul propus de proiecte pentru care se aplică o procedură de selectie la
nivel national;
e) aprobă
criteriile, prioritătile, alocarea si destinatiile resurselor Fondului pentru
dezvoltare regională;
f) prezintă
Consiliului National pentru Dezvoltare Regională propuneri privind alocarea de
resurse la Fondul pentru dezvoltare regională;
g) urmăreste
utilizarea fondurilor alocate din Fondul national pentru dezvoltare regională;
h) propune
Consiliului National pentru Dezvoltare Regională cuantumul contributiilor
anuale, în limita sumelor aprobate prin bugetele judetelor, respectiv al
municipiului Bucuresti, după caz, alocate pentru Fondul pentru dezvoltare
regională, pentru finantarea obiectivelor politicilor regionale, precum si
destinatia si esalonările de plată ale acestora;
i) atrage alte
contributii financiare, locale si regionale, în vederea realizării obiectivelor
regionale; sursele atrase se constituie ca venituri la Fondul pentru dezvoltare
regională;
j) aprobă
rapoartele de activitate semestriale întocmite de Agentia pentru Dezvoltare
Regională;
k) coordonează si
sprijină dezvoltarea parteneriatelor regionale;
l) elaborează si
aprobă regulamentul propriu de functionare, în conformitate cu
regulamentul-cadru de organizare si functionare a consiliilor pentru dezvoltare
regională;
m) avizează
contractele, conventiile, acordurile, protocoalele, precum si alte documente
similare încheiate de către Agentia pentru Dezvoltare Regională cu tertii în
domeniul specific de activitate, inclusiv cu institutiile similare din cadrul
Uniunii Europene, si informează corespunzător Consiliul National pentru
Dezvoltare Regională;
n) aprobă Statutul
Agentiei pentru Dezvoltare Regională, precum si organigrama acesteia;
o) coordonează
activitătile de mediatizare la nivel regional a politicilor si obiectivelor de
dezvoltare regională, a programelor regionale finantate de Uniunea Europeană,
precum si pe cele privind utilizarea, la nivelul regiunii, a fondurilor,
asigurând transparenta si informarea corectă, rapidă si în timp util a
cetătenilor, în special a întreprinzătorilor.
(2) Consiliul
Regional îsi aprobă rapoarte semestriale, precum si un raport anual de
activitate, acestea fiind întocmite de secretariatul Agentiei pentru Dezvoltare
Regională. Aceste rapoarte se transmit spre informare Consiliului National
pentru Dezvoltare Regională, în maximum 30 de zile de la sfârsitul perioadei
mentionate.
(3) Consiliul
Regional numeste si eliberează din functie directorul general al Agentiei
pentru Dezvoltare Regională.
(4) Numirea
directorului general al Agentiei pentru Dezvoltare Regională se face prin concurs,
potrivit prevederilor art. 8 alin. (6) din Legea nr.
315/2004, precum si altor prevederi legale în vigoare.
(5) Eliberarea din
functie a directorului general al Agentiei pentru Dezvoltare Regională se face
de către Consiliul Regional în conformitate cu prevederile Legii nr. 53/2003 -
Codul muncii, cu modificările ulterioare, si ale celorlalte acte normative care
reglementează domeniul relatiilor de muncă.
(6) Hotărârea
privind eliberarea din functie a directorului general al Agentiei pentru
Dezvoltare Regională se transmite în scris, în termen de maximum 5 zile de la
data emiterii acesteia, spre informare, institutiei nationale cu atributii în
domeniul dezvoltării regionale. În sedinta imediat următoare secretariatul
Consiliului National pentru Dezvoltare Regională informează membrii acestuia
despre aceasta.
(7) Hotărârea
Consiliului Regional privind eliberarea din functie a directorului general al
Agentiei pentru Dezvoltare Regională este însotită de procesul-verbal detaliat
al sedintei, precum si de documentatia care să ateste cauzele care au
determinat eliberarea din functie a acestuia.
(8) În cazul
încetării raporturilor de serviciu ale directorului general al Agentiei pentru
Dezvoltare Regională, perioada de interimat va fi asigurată de o persoană din
cadrul acesteia, desemnată de Consiliul Regional si care are o experientă
continuă de cel putin 3 ani în domeniul implementării proiectelor de dezvoltare
regională.
Art. 11. - (1)
Presedintele Consiliului Regional are următoarele atributii principale:
a) convoacă,
coordonează pregătirea si conduce sedintele Consiliului Regional;
b) aprobă
proiectul ordinii de zi, lista cuprinzând invitatii, precum si materialele ce
urmează să fie transmise cu ocazia convocării sedintelor Consiliului Regional;
c) semnează
hotărârile si procesele-verbale ale sedintelor Consiliului Regional, rapoartele
semestriale, precum si raportul anual de activitate ale acestuia;
d) aprobă modificările la procesele-verbale ale sedintelor, tinând seama de propunerile si observatiile vicepresedintelui, ale membrilor Consiliului Regional, precum si ale secretariatului acestuia;
e) reprezintă
Consiliul Regional, împreună cu vicepresedintele, în cadrul Consiliului
National pentru Dezvoltare Regională;
f) reprezintă
regiunea si Consiliul Regional în relatiile cu alte regiuni din tară si din
străinătate.
(2) Presedintele
Consiliului Regional îndeplineste si alte atributii care rezultă din
prevederile Legii nr.
315/2004.
Art. 12. -
Vicepresedintele Consiliului Regional are următoarele atributii:
a) preia, pe bază
de mandat scris, semnat de presedintele Consiliului Regional, atributiile
acestuia dacă presedintele, din motive justificate, nu le poate îndeplini;
b) participă la
organizarea sedintelor Consiliului Regional;
c) face observatii
si propuneri cu privire la continutul si modul de întocmire a procesului-verbal
al sedintei Consiliului Regional;
d) îndeplineste
alte atributii stabilite de Consiliul Regional;
e) reprezintă
Consiliul Regional, împreună cu presedintele, în cadrul Consiliului National
pentru Dezvoltare Regională.
Art. 13. -
Activitătile principale ale secretariatului Consiliului Regional sunt:
a) pregătirea
documentelor necesare convocării sedintelor Consiliului Regional;
b) publicarea pe
site-ul Agentiei pentru Dezvoltare Regională a ordinii de zi a sedintelor, a
proceselor-verbale ale acestora, precum si a materialelor pentru care Consiliul
Regional hotărăste publicarea;
c) convocarea si
transmiterea invitatiilor la sedintele Consiliului Regional, conform
prevederilor art. 7 alin. (1) si (2) si ale art. 8 alin. (1) si (2);
d) întocmirea
procesului-verbal al sedintelor Consiliului Regional si transmiterea formei
finale semnate de presedintele acestuia, precum si a hotărârilor Consiliului
Regional institutiei nationale cu atributii în domeniul dezvoltării regionale,
membrilor acestuia, precum si institutiilor/persoanelor interesate, la
recomandarea presedintelui Consiliului Regional, în termen de 15 zile de la
data la care a avut loc sedinta;
e) înregistrarea
acordului transmis prin procedură scrisă conform art. 7 alin. (6) si
transmiterea hotărârilor adoptate în termen de 5 zile lucrătoare de la data
aprobării acestora institutiilor si persoanelor prevăzute la art. 6 alin. (6);
f) redactarea
rapoartelor semestriale, precum si a raportului anual de activitate ale
Consiliului Regional si transmiterea acestora, după aprobarea lor de către
Consiliul Regional, în maximum 30 de zile de la sfârsitul perioadei mentionate,
spre informare, Consiliului National pentru Dezvoltare Regională;
g) primirea si
înregistrarea mandatelor scrise privind numirea unor înlocuitori la sedintele
Consiliului Regional;
h) asigurarea,
între sedinte, a asistentei de specialitate presedintelui si vicepresedintelui
Consiliului Regional;
i) înregistrarea
si păstrarea în conditii specifice adecvate a declaratiilor de
confidentialitate si impartialitate date de membrii Consiliului Regional si de
către ceilalti participanti si invitati la sedinte, conform art. 5 alin. (6);
j) primirea si
distribuirea corespondentei destinate Consiliului Regional;
k) constituirea si
păstrarea unui registru de evidentă complet privind sedintele si activitătile
Consiliului Regional;
l) asigurarea
activitătilor de registratură si arhivare a documentelor privind activitătile
Consiliului Regional;
m) alte activităti
care sunt stabilite de Consiliul Regional.
Art. 14. - Membrii
Consiliului Regional îsi exercită atributiile cu titlu gratuit.
Art. 15. - (1)
Adoptarea prezentului regulament se face cu votul a două treimi din numărul
membrilor acestuia si numai în prezenta a cel putin unui reprezentant din
fiecare judet.
(2) Modificarea
prezentului regulament se poate face cu votul a două treimi din numărul
membrilor acestuia si numai în prezenta a cel putin unui reprezentant din
fiecare entitate administrativ-teritorială care compune regiunea, respectiv
municipiul Bucuresti si judetul Ilfov.
ANEXA Nr. 1
la regulament
întocmită
cu ocazia aprobării listei de proiecte de dezvoltare regională
finantate
prin*)
.................................................................................
Subsemnatul
............................................................................ (numele, prenumele, actul de identitate)declar pe propria răspundere că nu mă aflu în
conflict de interese conform prevederilor Legii nr.
161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparentei în
exercitarea demnitătilor publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri,
prevenirea si sanctionarea coruptiei si ale Legii administratiei publice locale
nr.
215/2001, cu modificările si completările ulterioare.
În cazul
existentei vreunui conflict de interese vor informa Consiliul Regional despre
această situatie, urmând ca acest organism să procedeze în conformitate cu
prevederile propriului regulament de organizare si functionare sau să ia
măsurile pe care le consideră potrivite.
Prin prezenta
declar, de asemenea, pe propria răspundere că voi trata orice informatii la
care am acces în legătură cu evaluarea si aprobarea proiectelor de dezvoltare
regională drept confidentiale si nu le voi transmite unei terte părti fără
aprobarea scrisă a Consiliului Regional.
Înteleg că această
obligatie nu se aplică în cazul în care transmiterea informatiilor se face ca o
consecintă a unei obligatii legale.
Numele
Semnătura
Data
ANEXA Nr. 2
la regulament
DECLARATIE
DE CONFIDENTIALITATE
întocmită
cu ocazia aprobării listei de proiecte de dezvoltare regională
finantate
prin*)
.............................................................................
Subsemnatul ................................................................ (numele, prenumele, actul de identitate)declar pe propria răspundere că voi trata orice informatii la care am acces în legătură cu evaluarea si aprobarea proiectelor de dezvoltare regională drept confidentiale si nu le voi transmite unei terte părti fără aprobarea scrisă a Consiliului Regional.
Înteleg că această
obligatie nu se aplică în cazul în care transmiterea informatiilor se face ca o
consecintă a unei obligatii legale.
Numele
Semnătura
Data
*) Se va mentiona numele măsurii/programului/subprogramului în baza căruia se asigură finantarea proiectelor de dezvoltare regională.