MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 390 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 9
mai 2005
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
111.
- Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 89/2004
privind vânzarea bunurilor imobile în care se desfăsoară activităti de
asistentă sanitar-veterinară
353.
- Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 89/2004 privind vânzarea bunurilor imobile în care se desfăsoară
activităti de asistentă sanitar-veterinară
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 165 din 22 martie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a prevederilor art. 3 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
101.
- Ordin al ministrului economiei si comertului pentru înlocuirea anexei la
Ordinul ministrului industriei si resurselor nr. 184/2003 privind aprobarea
Listei standardelor române care adoptă standardele europene armonizate
referitoare la ascensoare, astfel cum a fost modificat prin Ordinul ministrului
de stat, ministrul economiei si comertului, nr. 395/2004
ACTE ALE
OFICIULUI ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
97.
- Decizie pentru publicarea Metodologiei privind utilizarea repertoriului
de opere cinematografice-audiovizuale de către organismele de televiziune si a
Tabelului unic cuprinzând drepturile patrimoniale cuvenite autorilor de opere
cinematografice-audiovizuale: regizori-realizatori,
scenaristi-adaptare-dialoguri, graficieni de animatie, pentru radiodifuzarea
operelor lor
LEGI SI
DECRETE
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 89/2004 privind vânzarea bunurilor imobile în care se desfăsoară
activităti de asistentă sanitar-veterinară
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr.
89 din 4 noiembrie 2004 privind vânzarea bunurilor imobile în care se
desfăsoară activităti de asistentă sanitar-veterinară, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.053 din 12 noiembrie 2004, cu următoarele
modificări si completări:
“1. La
articolul 1, după alineatul (2) se introduce alineatul (21) cu următorul cuprins:
“(21) Prin clădiri, în sensul prezentei ordonante de urgentă, se
întelege sediile de circumscriptii sanitar-veterinare, locuinte de serviciu si
anexele inseparabile în cazul înstrăinărilor.”
2. Articolul 2
se abrogă.
3. La articolul
4, după alineatul (4) se introduce alineatul (5) cu următorul cuprins:
“(5) Contractele
de vânzare-cumpărare pe care Agentia Domeniilor Statului le va încheia în
conditiile prevăzute de prezenta ordonantă de urgentă cu concesionarii
bunurilor imobile prevăzute în anexă vor avea ca obiect suprafetele rezultate
din măsurătorile cadastrale.”
4. La articolul
5 alineatul (2), litera c) va avea următorul cuprins:
“c) perceperea unei dobânzi anuale la nivelul
ratei lunare a dobânzii de referintă a Băncii Nationale a României de la data
plătii.”
5. La articolul
6, litera b) va avea următorul cuprins:
“b) constituirea unei ipoteci pe imobilul care
face obiectul vânzării, până la achitarea în totalitate a bunului cumpărat.”
6. Articolul 7
se abrogă.
II. Anexa face
parte integrantă din prezenta lege.
III. Anexa la
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
89/2004 privind vânzarea bunurilor imobile în care se desfăsoară activităti
de asistentă sanitar-veterinară se înlocuieste cu anexa*) la prezenta lege.
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, MIRON
TUDOR MITREA |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
Bucuresti, 3 mai 2005.
Nr. 111.
ANEXĂ
ANEXA
cuprinzând
bunurile imobile care trec din administrarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale,
în
administrarea Agentiei Domeniilor Statului
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 89/2004 privind vânzarea bunurilor
imobile în care se desfăsoară activităti de asistentă sanitar-veterinară
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
89/2004 privind vânzarea bunurilor imobile în care se desfăsoară activităti
de asistentă sanitar-veterinară si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
TRAIAN
BĂSESCU
Bucuresti, 28 aprilie 2005.
Nr. 353.
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 22
martie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 3 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Ion Tiucă -
procuror
Irina Loredana
Lăpădat - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 alin. (1)
lit. c) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicată de Confederatia
Natională a Sindicatelor Libere din România - Frătia în Dosarul nr. 626/2004 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civilă.
La apelul nominal
lipsesc părtile. Procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată, arătând că textul de lege criticat nu
încalcă principiul constitutional al accesului liber la justitie, ci stabileste
conditiile în care o persoană juridică poate cere restituirea unui imobil, în
temeiul Legii nr.
10/2001. Nu poate fi retinută nici încălcarea art. 44 din Constitutie, dat
fiind că principiul constitutional al garantării dreptului de proprietate
privată protejează dreptul existent în patrimoniul titularului său, iar nu
vocatia la dobândirea acestui drept.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 28 octombrie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 626/2004, Tribunalul
Bucuresti - Sectia a III-a civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 alin. (1) lit. c) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicată de
Confederatia Natională a Sindicatelor Libere din România - Frătia.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că prevederile legale criticate încalcă art. 21 si art. 44
din Constitutie. Se arată, în acest sens, că textul de lege criticat precizează
categoriile de persoane juridice îndreptătite să beneficieze de măsuri
reparatorii în natură sau prin echivalent. De asemenea, se sustine că textul
contine si o enumerare limitativă a conditiilor ce trebuie îndeplinite pentru
ca persoana juridică să fie îndreptătită la măsuri reparatorii, fiind astfel
înlăturate de la beneficiile acestei legi toate persoanele juridice care nu
îndeplinesc aceste conditii. Asadar, prin “modul defectuos de redactare a
textului de lege”, este încălcat principiul constitutional al accesului liber
la justitie, cuprins în art. 21, precum si dispozitiile constitutionale care
garantează dreptul de proprietate privată, cuprinse în art. 44.
Tribunalul
Bucuresti - Sectia a III-a civilă consideră că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Se
arată că textul de lege criticat nu împiedică accesul liber la justitie, dat
fiind că autoarea exceptiei s-a adresat instantei de judecată, prin exercitarea
unei căi de atac prevăzute de lege.
Potrivit art. 30
alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. În acest sens, se arată că textul de
lege criticat, delimitând sfera de aplicare a legii, enumeră categoriile de
persoane juridice care sunt îndreptătite la măsuri reparatorii, în natură sau
prin echivalent, si instituie conditii pentru aplicarea acestor măsuri, asa
încât nu aduce nici o atingere principiului constitutional al accesului liber
la justitie.
Avocatul
Poporului consideră că nu
poate fi retinută încălcarea art. 21 din Constitutie, deoarece textul de lege
criticat nu împiedică părtile să se adreseze justitiei pentru apărarea
drepturilor, a libertătilor si a intereselor lor legitime. Se arată, în acest
sens, că Legea nr.
10/2001 contine norme cu caracter special în materia revendicării
imobiliare. Acest fapt însă nu împiedică persoanele interesate să se prevaleze
de dispozitiile legale generale, în materie, în cazul în care conditiile
prevăzute de actul normativ special nu sunt îndeplinite. Nu poate fi retinută
nici încălcarea art. 44 din Constitutie, deoarece, în sensul jurisprudentei
Curtii Constitutionale, “garantarea constitutională a proprietătii private
este, în mod necesar, subsecventă existentei unui titlu de proprietate,
eliberat cu respectarea dispozitiilor legale (...)”.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 3 alin. (1) lit. c) din
Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001.
Prevederile legale
criticate au următorul continut:
Art. 3 alin. (1)
lit. c): “Sunt îndreptătite, în întelesul prezentei legi, la măsuri
reparatorii constând în restituire în natură sau, după caz, prin
echivalent:(...)
c) persoanele
juridice, proprietari ai imobilelor preluate în mod abuziv de stat, de
organizatii cooperatiste sau de orice alte persoane juridice după data de 6
martie 1945; îndreptătirea la măsurile reparatorii prevăzute de prezentul
articol este conditionată de continuarea activitătii ca persoană juridică până
la data intrării în vigoare a prezente legi sau de împrejurarea ca activitatea
lor să fi fost interzisă sau întreruptă în perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989, iar acestea să-si fi reluat activitatea după data de 22
decembrie 1989, dacă, prin hotărârea judecătorească, se constată că sunt
aceeasi persoană juridică cu cea desfiintată sau interzisă, precum si partidele
politice a căror activitate a fost interzisă sau întreruptă în perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, dacă si-au reluat activitatea în conditiile
legii.”
În opinia
autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii legale
contravin dispozitiilor cuprinse în art. 21 si 44 din Constitutie, al căror
continut este următorul:
- Art. 21: “(1)
Orice persoană se poate adresa justitiei pentru apărarea drepturilor, a
libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege
nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.
(3) Părtile au
dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un termen
rezonabil.
(4)
Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite.”;
- Art. 44: “(1)
Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate.
Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2)
Proprietatea privată este garantată si ocrotită în mod egal de lege, indiferent
de titular. Cetătenii străini si apatrizii pot dobândi dreptul de proprietate
privată asupra terenurilor numai în conditiile rezultate din aderarea României
la Uniunea Europeană si din alte tratate internationale la care România este
parte, pe bază de reciprocitate, în conditiile prevăzute prin lege organică,
precum si prin mostenire legală.
(3) Nimeni nu
poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică, stabilită
potrivit legii, cu dreaptă si prealabilă despăgubire.
(4) Sunt
interzise nationalizarea sau orice alte măsuri de trecere silită în proprietate
publică a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice, religioase,
politice sau de altă natură discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru
lucrări de interes general, autoritatea publică poate folosi subsolul oricărei
proprietăti imobiliare, cu obligatia de
despăgubi proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau
constructiilor, precum si pentru alte daune imputabile autoritătii.
(6)
Despăgubirile prevăzute în alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun acord cu
proprietarul sau, în caz de divergentă, prin justitie.
(7) Dreptul de
proprietate obligă la respectarea sarcinilor privind protectia mediului si
asigurarea bunei vecinătăti, precum si la respectarea celorlalte sarcini care,
potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea
dobândită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al dobândirii se
prezumă.
(9) Bunurile
destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi
confiscate numai în conditiile legii.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate ridicată, Curtea retine următoarele:
Articolul 3 alin.
(1) lit. c) din Legea nr.
10/2001 prevede pentru persoanele juridice posibilitatea de a obtine
restituirea imobilelor care fac obiect de reglementare al Legii nr.
10/2001. Potrivit acestui text, îndreptătirea la restituire este
conditionată, pe de o parte, de continuarea activitătii persoanei juridice
respective de la data deposedării până la data intrării în vigoare a Legii nr.
10/2001 si, pe de altă parte, de reluarea activitătii, în conditiile legii,
după 22 decembrie 1989, în cazul persoanelor juridice a căror activitate a fost
întreruptă ori interzisă în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989. De
asemenea, prevederea legală criticată precizează că vocatia persoanelor
juridice a căror activitate a fost interzisă în perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989 la restituire este conditionată de existenta unei hotărâri
judecătoresti prin care să se constate că persoana juridică constituită după
decembrie 1989 este “aceeasi persoană juridică cu cea desfiintată sau interzisă”.
Sunt exceptate partidele politice, în cazul cărora nu este necesară o astfel de
hotărâre judecătorească, fiind suficientă reluarea activitătii, în conditiile
legii.
Autorul exceptiei
de neconstitutionalitate sustine că textul de lege criticat contine o enumerare
limitativă a conditiilor ce trebuie îndeplinite pentru ca persoana juridică să
fie îndreptătită la măsuri reparatorii, fiind astfel înlăturate de la
beneficiile acestei legi toate persoanele juridice care nu îndeplinesc aceste
conditii. Se sustine că, prin “modul defectuos de redactare a textului de
lege”, este încălcat principiul constitutional al accesului liber la justitie,
precum si dispozitiile constitutionale care garantează dreptul de proprietate
privată.
Curtea constată că
aceste sustineri sunt neîntemeiate. Textul de lege criticat nu încalcă
principiul accesului liber la justitie, prevăzut în art. 21 din Constitutie, ci
conditionează exercitarea acestui drept de îndeplinirea anumitor conditii
prevăzute de lege. Potrivit jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale,
de exemplu Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, liberul acces la
justitie semnifică faptul că orice persoană se poate adresa instantelor
judecătoresti pentru apărarea drepturilor, a libertătilor sau a intereselor
sale legitime, iar nu faptul că acest drept nu poate fi supus nici unei
conditionări.
De altfel, în ceea
ce priveste măsurile reparatorii instituite prin lege, Curtea Constitutională
s-a pronuntat în jurisprudenta sa, de exemplu, prin Decizia nr.
483 din 11 decembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 105 din 4 februarie 2004, retinând că “este dreptul suveran al
legiuitorului de a aprecia întinderea si amploarea măsurilor pe care le
stabileste prin lege, iar sub aspectele practice pe care le-ar presupune o
apreciere asupra oportunitătii vreunei măsuri reparatorii, Curtea nu numai că
nu s-ar putea pronunta, dar, în principiu, n-ar putea să completeze sau să
schimbe măsuri legislative existente, devenind astfel «legislator pozitiv»”.
În acest sens sunt
si dispozitiile art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
potrivit cărora “Curtea Constitutională se pronuntă numai asupra
constitutionalitătii actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea
modifica sau completa prevederile supuse controlului”, altfel s-ar
contraveni si art. 61 alin. (1) din Constitutie, potrivit căruia
“(1)
Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român si unica
autoritate legiuitoare a tării”.
În legătură cu
invocarea încălcării principiului constitutional al garantării dreptului de
proprietate privată, prevăzut în art. 44 din Constitutie, prin “excluderea de
la aplicarea Legii nr.
10/2001 a unor categorii de persoane juridice total îndreptătite să
beneficieze de restituirea, în natură sau prin echivalent” a imobilelor ce cad
sub incidenta legii, Curtea constată că această sustinere nu poate fi retinută.
În sensul jurisprudentei Curtii, de exemplu, Decizia nr.
41 din 4 februarie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 210 din 31 martie 2003, dispozitiile constitutionale privind garantarea
si ocrotirea proprietătii se aplică numai după dobândirea dreptului de
proprietate. Or, în cauză, categoriile de persoane juridice la care se referă
autorul exceptiei nu au calitatea de proprietar.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 alin. (1) lit. c) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicată de Confederatia
Natională a Sindicatelor Libere din România - Frătia în Dosarul nr. 626/2004 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civilă.
Definitivă si
general obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 22 martie 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Irina
Loredana Lăpădat
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI
pentru înlocuirea anexei la Ordinul ministrului
industriei si resurselor nr. 184/2003 privind aprobarea Listei standardelor
române care adoptă standardele europene armonizate referitoare la ascensoare,
astfel cum a fost modificat prin Ordinul ministrului de stat, ministrul
economiei si comertului nr. 395/2004
În conformitate cu
prevederile art. 6 alin. (2) si (3) si ale art. 17 din Hotărârea Guvernului nr.
439/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată a
ascensoarelor, cu modificările ulterioare,
în temeiul
Hotărârii Guvernului nr.
738/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si
Comertului, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
economiei si comertului emite
următorul ordin:
Art. I. - Anexa la
Ordinul ministrului industriei si resurselor nr.
184/2003 privind aprobarea Listei standardelor române care adoptă
standardele europene armonizate referitoare la ascensoare, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 338 din 19 mai 2003, astfel cum a
fost modificat prin Ordinul ministrului de stat, ministrul economiei si
comertului, nr.
395/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 din
29 iulie 2004, se înlocuieste cu anexa la prezentul ordin.
Art. II -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei
si comertului,
Codrut
Ioan Seres
Bucuresti, 18 martie 2005.
Nr. 101.
ANEXĂ
LISTA
standardelor
române care adoptă standardele europene armonizate referitoare la ascensoare
Nr. crt. |
Număr de
referintă |
Titlu |
1. |
SR EN 81-1+AC:2001 |
Reguli de securitate pentru executia si
montarea ascensoarelor. Partea 1: Ascensoare electrice |
2. SR EN 81 |
2+AC:2002 |
Reguli de securitate pentru executia si
montarea ascensoarelor. Partea 2: Ascensoare hidraulice |
3. |
SR
EN 81-28:2004 |
Reguli de securitate pentru executia si
montarea ascensoarelor. Ascensoare de persoane si de materiale. Partea 28:
Alarmă la distantă pentru ascensoare de persoane si ascensoare de materiale |
4. |
SR EN 81-58:2004 |
Reguli de securitate pentru executia si
montarea ascensoarelor. Examinare si încercări. Partea 58: Încercarea de
rezistentă la foc a usilor de palier |
5. |
SR EN 81-72:2004 |
Reguli de securitate pentru executia si
montarea ascensoarelor. Aplicatii particulare pentru ascensoare de persoane
si materiale. Partea 72: Ascensoare de pompieri |
6. |
SR EN 12016:2001 |
Compatibilitatea electromagnetică. Standard
gamă de produse pentru ascensoare, scări si trotuare rulante, imunitate |
7. |
SR EN 13015:2003 |
Mentenanta ascensoarelor si scărilor
rulante. Reguli pentru elaborarea instructiunilor de mentenantă |
OFICIUL ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
pentru publicarea Metodologiei privind utilizarea
repertoriului de opere cinematografice-audiovizuale de către organismele de
televiziune si a Tabelului unic cuprinzând drepturile patrimoniale cuvenite
autorilor de opere cinematografice-audiovizuale:
regizori-realizatori,
scenaristi-adaptare-dialoguri, graficieni de animatie, pentru radiodifuzarea
operelor lor
Având în vedere
dispozitiile art. 1232 alin. (1) lit. d) si ale art. 1312 alin.
(2) din Legea nr.
8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificările si
completările ulterioare, precum si ale art. IV din Legea nr.
285/2004,
în baza
prevederilor art. 2 alin. (2) si ale art. 6 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr.
758/2003 privind organizarea si functionarea Oficiului Român pentru
Drepturile de Autor si a corpului de arbitri,
directorul
general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor emite următoarea decizie:
Articol unic. - Se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, Protocolul referitor la
Metodologia privind utilizarea repertoriului de opere
cinematografice-audiovizuale, de către organismele de televiziune si Tabelul
unic cuprinzând drepturile patrimoniale cuvenite autorilor de opere
cinematografice-audiovizuale: regizori-realizatori,
scenaristi-adaptare-dialoguri, graficieni de animatie, pentru radiodifuzarea
operelor lor, încheiat între organismul de gestiune colectivă: Societatea
pentru Drepturi de Autor în Cinematografie si Audiovizual - Societatea
Autorilor Români din Audiovizual (DACIN-SARA), pe de o parte, si Societatea
Română de Televiziune (SRTV) si Asociatia Română de Comunicatii Audiovizuale
(ARCA), pe de altă parte.
Directorul
general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor,
Rodica
Pârvu
Bucuresti, 28 aprilie 2005.
Nr. 97.
METODOLOGIE
privind
utilizarea repertoriului de opere cinematografice-audiovizuale de către
organismele de televiziune
TABEL UNIC
cuprinzând
drepturile patrimoniale cuvenite autorilor de opere cinematografice -
audiovizuale: regizori-realizatori, scenaristi-adaptare-dialoguri, graficieni
de animatie, pentru radiodifuzarea operelor lor
BAZA LEGALĂ
Legea nr.
8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificările si
completările ulterioare: art. 7 lit. e); art. 10-12; art. 13 lit. g) si h);
art. 15; art. 25; art. 64-66; art. 69; art. 71; art. 92; art. 117; art. 121
alin. (1); art. 123 alin. (1); art. 1232 alin. (1) lit. d); art.
130 alin. (1) lit. a), b) si c); art. 131 alin. (1) si (2); Legea nr.
77/1998 pentru aderarea României la Conventia de la Berna: art. 11 bis (1)
paragrafele 1 si 2.
1. Pentru
utilizarea de opere cinematografice-audiovizuale în cadrul propriilor programe,
organismele de televiziune sunt obligate să ceară si să obtină, în formă
scrisă, din partea organismului de gestiune colectivă a drepturilor autorilor
de opere cinematografice-audiovizuale, autorizatii-licente neexclusive, pe care
acestea le acordă în schimbul remuneratiilor cuvenite, conform tabelului din
prezenta metodologie.
2. Între
organismele de televiziune si organismul de gestiune colectivă se încheie
contracte-cadru de acordare a autorizatiilor-licente neexclusive pe termene
determinate/nedeterminate.
3. Cererile de
acordare a autorizatiilor-licente neexclusive se fac înainte de utilizarea
repertoriului protejat, pe bază de liste, anexe la contract, cu nominalizarea
titlurilor si a autorilor operelor cinematografice-audiovizuale.
4.
Autorizatiile-licente eliberate de organismul de gestiune colectivă a
drepturilor autorilor de opere cinematografice-audiovizuale acordă
utilizatorilor dreptul de a radiodifuza operele aflate în repertoriul pe care
acesta îl gestionează. Organismul de gestiune colectivă precizează per titlu
autorizat mandatarea integrală sau partială a drepturilor de autor la
repertoriul propriu.
5. În cazul
utilizării unor opere cinematografice-audiovizuale achizitionate de la terte
persoane juridice, aflate sub contract de cesiune a exploatării filmelor cu
Centrul National al Cinematografiei, administrator legal al Patrimoniului
cinematografic national, sau cu producători privati, organismele de televiziune
sunt obligate să precizeze raportul drepturilor de autor, în sensul că persoana
fizică sau juridică contractantă nu poate dispune decât de drepturile înscrise
pe genericul operei sau de drepturile cesionate legal.
6. În cazul
utilizării operelor cinematografice-audiovizuale în formate de emisiuni proprii
ale organismului de televiziune, în spoturi publicitare, în spoturi de
promovare a unui post de televiziune ori a unui distribuitor de servicii de
programe de televiziune prin cablu, în generice de emisiuni sau în rubrici
proprii ale acestora, producătorul spoturilor, respectiv realizatorul emisiunii
sau al rubricii proprii, are obligatia de a obtine acordul expres al
titularului de drepturi, prin organismul de gestiune colectivă sau individual,
cu titlu oneros ori gratuit.
7. Utilizatorii
titulari de autorizatii-licente potrivit prevederilor prezentei metodologii au
obligatia să plătească trimestrial, pentru operele radiodifuzate, o remuneratie
reprezentând drepturile patrimoniale ale autorilor mentionati în prezenta
metodologie. Remuneratia se calculează procentual prin raportare la totalitatea
încasărilor brute trimestriale provenite din abonamente, dacă este cazul, si
pentru spatiile publicitare sau, în cazul în care nu există venituri, din
cheltuielile ocazionate de utilizare [art. 1311 alin. (1) lit. g)],
conform pct. 8 si 9.
TABEL
Anul |
% |
2005 si următorii |
2,5 |
8. Baza de calcul
a remuneratiei se constituie prin scăderea din încasările prevăzute la pct. 7 a
taxei pe valoarea adăugată, dacă este cazul, a taxei pentru publicitatea la
băuturi alcoolice, a contributiei pentru fondul cinematografic national si a
oricăror alte taxe similare ce ar putea fi introduse ulterior.
9. a) La suma rezultată
conform pct. 8 se aplică procentul reprezentat de ponderea timpului total de
emisie a operei (operelor) audiovizuale apartinând repertoriului organismului
de gestiune colectivă. La rezultatul astfel obtinut se aplică cota procentuală
prevăzută în tabelul din prezenta metodologie, reprezentând remuneratia
datorată.
b) Prin timp de
emisie a operei audiovizuale se întelege spatiul de emisie orar, cuprinzând
integralitatea operei si inclusiv, dacă este cazul, minutajul spatiilor
publicitare difuzate intercalat în radiodifuzarea operei
cinematografice-audiovizuale, de la începutul genericului de frontispiciu până
la încheierea genericului final.
10. Organismele de
televiziune fără venituri, de comun acord cu organismul de gestiune colectivă,
pot conveni asupra unor remuneratii forfetare.
11. Organismele de
televiziune au obligatia să pună la dispozitie organismului de gestiune
colectivă a drepturilor autorilor de opere cinematografice-audiovizuale liste
cuprinzând toate operele radiodifuzate în cadrul serviciilor de programe
proprii (play-list), cu mentionarea datelor si orelor de programare.
Aceste liste constituie baza de repartizare a remuneratiilor încasate de
organismul de
gestiune colectivă, cuvenite titularilor de
drepturi.
12. Plata
remuneratiilor prevăzute la pct. 9, datorate de organismele de televiziune, se
efectuează trimestrial. Termenul limită de plată este ziua a 25-a din prima
lună a trimestrului următor celui pentru care se efectuează plata. Postul de
televiziune comunică în acest interval de timp calculul sumelor datorate pe
baza căruia organismul de gestiune colectivă emite factură.
13. Pentru
întârzieri la plată utilizatorii datorează penalităti echivalente nivelului
dobânzii de referintă stabilit de Banca Natională a României, aferente sumelor
neachitate la termen.
14. Organismul de
gestiune colectivă care a acordat autorizatiile-licentă poate cere audit extern
pentru verificarea raportărilor timpilor de radiodifuzare si a remuneratiilor
efectuate de utilizatori. Societatea de audit va fi agreată de părti.
15. Organismele de
televiziune care au restante fată de organismul de gestiune colectivă, în baza
Hotărârii Guvernului nr.
144/2003 sunt obligate să onoreze remuneratiile restante în termen de 30 de
zile de la publicarea prezentei metodologii în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
16. Prezenta
metodologie, tabelul si cifrele stabilite intră în vigoare la 3 zile de la data
publicării lor în Monitorul Oficial al României, Partea I, si vor putea fi
renegociate numai după 3 ani de la data publicării, cu exceptia cazului în care
dispozitiile Legii nr.
8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, astfel cum au fost
modificate prin Legea nr.
285/2004, avute în vedere la elaborarea prezentei metodologii, sunt
modificate înainte de împlinirea acestui termen.
17. Până la
publicarea noilor metodologii, rămân valabile vechile metodologii, precum si
contractele deja încheiate pentru anul 2005.
Societatea
pentru Drepturi de Autor în Cinematografie si Audiovizual - Societatea Autorilor
Români din Audiovizual (DACIN-SARA), Mircea
Muresan, director
general |
Societatea
Română de Televiziune (SRTV), Valentin
Nicolau, presedinte-director
general |
Asociatia
Română de Comunicatii Audiovizuale (ARCA), George
Chirită, director
executiv |