MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
173 (XVII) - Nr. 636 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Miercuri, 20 iulie 2005
SUMAR
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 246 din 10 mai 2005 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1718 din Codul civil, ale art. 376,
ale art. 488 si ale art. 494 din Codul de procedură civilă, precum si ale art.
79 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
589. – Ordin al ministrului mediului si gospodăririi apelor
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea activitătii de certificare
a unitătilor specializate în elaborarea de studii, proiecte, executie lucrări,
consultantă în domeniul gospodăririi apelor si documentatii tehnice pentru
obtinerea avizelor si autorizatiilor de gospodărire a apelor
718. – Ordin al ministrului administratiei si internelor
pentru aprobarea Criteriilor de performantă privind structura organizatorică si
dotarea serviciilor voluntare pentru situatii de urgentă
ACTE
ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
6. – Regulament pentru modificarea si completarea Regulamentului
Băncii Nationale a României nr. 4/2005 privind regimul valutar si a Normei
Băncii Nationale a României nr. 5/2005 privind autorizarea operatiunilor
valutare
25. – Circulară privind adresele paginilor Reuters si Bloomberg
în care se comunică ratele de dobândă BUBID, EURIBOR si LIBOR
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
10 mai 2005
referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1718 din Codul civil,
ale art. 376, ale art. 488 si ale art. 494 din Codul de procedură civilă,
precum si ale art. 79 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară
Ioan
Vida – presedinte
Nicolae
Cochinescu – judecător
Aspazia
Cojocaru – judecător
Constantin
Doldur – judecător
Acsinte
Gaspar – judecător
Kozsokár
Gabor – judecător
Petre
Ninosu – judecător
Ion
Predescu – judecător
Serban
Viorel Stănoiu – judecător
Ion
Tiucă – procuror
Ingrid
Alina Tudora – magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1718 din Codul civil, ale art. 376, ale art. 488 si ale art. 494 din Codul de procedură civilă, precum si ale art. 79 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară, exceptie ridicată de Ionel Bancu, Anastasia Bancu, Gheorghe Susoi, Mariana Susoi, Marian Tărăbăsanu si Cornelia Tărăbăsanu în dosarele nr. 1.537/2004, nr. 1.538/2004 si nr. 1.539/2004 ale Tribunalului Călărasi.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea,
având în vedere că exceptiile de neconstitutionalitate ridicate în Dosarele nr.
22D/2005, nr. 23D/2005 si nr. 24D/2005 au obiect identic, pune în discutie, din
oficiu, problema conexării.
Reprezentantul
Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea,
în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr.
47/1992, dispune conexarea Dosarelor nr. 23D/2005 si nr. 24D/2005 la
Dosarul nr. 22D/2005, care este primul înregistrat.
Cauza
fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii
de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, arătând că
legiuitorul are legitimarea constitutională să adopte o astfel de reglementare
în domeniul dreptului de proprietate, în temeiul dispozitiilor art. 44 alin.
(1) teza a doua din Constitutie.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierile din 29 noiembrie 2004, pronuntate în dosarele nr. 1.537/2004, nr.
1.538/2004 si nr. 1.539/2004, Tribunalul Călărasi a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1718 din
Codul civil, ale art. 376, ale art. 488 si
ale art. 494 din Codul
de procedură civilă, precum si ale art. 56 alin. 2 din Legea bancară nr. 58/1998, exceptie ridicată de Ionel
Bancu, Anastasia Bancu, Gheorghe Susoi, Mariana Susoi, Marian Tărăbăsanu si
Cornelia Tărăbăsanu.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin că
dispozitiile art. 1718 din Codul civil, precum si cele ale art. 488
si ale art. 494 din Codul
de procedură civilă,
contravin prevederilor constitutionale ale art. 44, ale art. 53 si ale art.
136, întrucât, prin reglementarea unei posibilităti de trecere a bunurilor
imobile din patrimoniul unei persoane fizice în patrimoniul altei persoane
fizice sau juridice, fără a fi în discutie vreun caz de exceptie care să impună
restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti, se anulează pur
si simplu dreptul de proprietate privată, ocrotit prin Constitutie. De
asemenea, autorii exceptiei apreciază că textele criticate sunt
neconstitutionale si datorită faptului că sunt adoptate prin legi ordinare,
desi, pentru situatiile în care sunt reglementate exceptii de la principiul
inviolabilitătii dreptului de proprietate privată, Constitutia instituie
obligatia adoptării unei legi organice. Totodată, autorii exceptiei arată că
dispozitiile art. 56 alin. 2 din Legea bancară nr. 58/1998, precum si cele
ale art. 376 din Codul
de procedură civilă
sunt neconstitutionale si contravin art. 124 si 126 din Constitutie, deoarece
acordă băncilor posibilitatea de a executa silit, chiar în mod arbitrar,
obligatiile de restituire a unor sume de bani înscrise în contractele de credit
si garantie, fără ca aceste obligatii de plată să fie stabilite printr-o
hotărâre judecătorească definitivă si irevocabilă.
Tribunalul
Călărasi apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate invocată este neîntemeiată, deoarece
“normele civile si procesual civile criticate nu pot fi în
raport de conformitate“ cu
prevederile constitutionale invocate, “atâta timp cât acestea sanctionează
comportamentul ilicit al debitorului“. Instanta arată că textele de lege
criticate privesc executarea silită, institutie procedurală al cărui scop final
este acela de realizare definitivă si practică a drepturilor care au fost
recunoscute printr-o hotărâre judecătorească sau printr-un alt titlu executoriu
prevăzut de lege. Ca atare, apreciază că nu poate fi retinută sustinerea
autorilor exceptiei, referitoare la anularea, prin dispozitiile legale
criticate, a dreptului de proprietate al acestora, deoarece garantarea
dreptului de proprietate al unei persoane fizice ori juridice este limitată de
drepturile altor asemenea persoane.
În
final, instanta consideră că nu poate fi retinută nici contrarietatea
dispozitiilor art. 56 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 cu prevederile
art. 124 si ale art. 126 din Constitutie.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul
apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate invocată este neîntemeiată. În acest sens,
arată că sustinerile autorilor exceptiei vizează aspecte referitoare la
obiectul si finalitatea procedurii executării silite în ansamblul său. Astfel,
textele criticate nu pot fi analizate decât în contextul reglementării unitare
din care fac parte, în cadrul căreia stabilirea obiectului si modalitătile
executării silite, precum si a sferei titlurilor executorii, departe de a leza
principiile constitutionale invocate, constituie expresia aplicării lor. De
altfel, procedura de judecată în ansamblul ei, incluzând, în sens larg, si
întreaga procedură de executare silită, deci si prevederile legale criticate,
se întemeiază pe dispozitiile art. 126 alin. (2) din Constitutie, care prevăd
în mod expres că reglementarea procedurii de judecată se face “prin lege“, dând
astfel libertate legiuitorului să statueze în aceste domenii. Asa fiind,
prevederile criticate contribuie la determinarea cadrului legal de exercitare a
drepturilor legitime ale creditorilor si debitorilor în cadrul executării
silite, institutie procedurală al cărei scop este reprezentat de realizarea
definitivă si practică a unor drepturi recunoscute printr-o hotărâre
judecătorească sau un alt titlu executoriu. Invocând jurisprudenta Curtii
Constitutionale, Guvernul arată că asupra dispozitiilor art. 376 si ale art.
488 din Codul de procedură civilă Curtea s-a mai pronuntat, în sensul
constitutionalitătii acestora, prin Deciziile nr. 134/2002 si nr. 303/2002,
respectiv prin Decizia nr. 333/2004.
Avocatul
Poporului apreciază
că dispozitiile legale criticate sunt constitutionale. În acest sens, arată că
nu poate fi retinută critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1718
din Codul civil, ale art. 376, ale art. 488 si
ale art. 494 din Codul de procedură civilă, precum si a celor ale art. 56 alin.
2 din Legea bancară nr.
58/1998, fată de art. 44 si 53 din
Constitutie, întrucât, potrivit art. 44 alin. (1) teza a doua, continutul si
limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege. Astfel, arată că
dispozitiile legale criticate au ca scop asigurarea executării prestatiei la
care debitorul este obligat, fără a aduce atingere dreptului de proprietate al
acestuia. De asemenea, apreciază că obligatia de natură patrimonială stabilită
în sarcina debitorului este o consecintă a angajării răspunderii juridice contractuale
sau delictuale a acestuia, iar la procedura executării silite se recurge numai
în situatia în care debitorul obligatiei stabilite prin hotărâre sau titlu
executoriu nu execută de bunăvoie prestatia la care este obligat. În sustinerea
acestui punct de vedere, invocă Decizia Curtii Constitutionale nr. 217/2001.
Totodată, Avocatul Poporului arată că textele criticate instituie o restrângere
legală a exercitării dreptului de proprietate al debitorului, în deplină
conformitate cu prevederile art. 53 din Constitutie. În ceea ce priveste
contrarietatea dispozitiilor legale criticate cu prevederile art. 124, ale art. 126 si ale art. 136 alin. (4) din
Constitutie, consideră că textele constitutionale invocate nu au relevantă în
cauza de fată.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit în cauză de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor
art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29
din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 1718 din Codul civil, ale art. 376, ale art. 488 si
ale art. 494 din Codul
de procedură civilă,
precum si cele ale art. 56 alin. 2 din Legea bancară nr. 58/1998, dispozitii care
au următorul continut:
Art.
1718 din Codul civil: “Oricine este obligat
personal este tinut de a îndeplini îndatoririle sale cu toate bunurile sale,
mobile si imobile, prezente si viitoare.“
Art.
376, art. 488 si art. 494 din Codul de procedură civilă:
–
Art. 376: “Se învestesc cu formula executorie hotărârile care au rămas
definitive ori au devenit irevocabile, înscrisurile autentice, precum si orice
alte hotărâri sau înscrisuri, pentru ca acestea să devină executorii, în
cazurile anume prevăzute de lege.
Actele
autentificate de o reprezentantă diplomatică sau consulară a României se vor
putea învesti cu formula executorie de judecătoria domiciliului uneia din
părtile părtase la actul autentic.
Dacă
nici una din părti nu are domiciliul cunoscut în tară, învestirea cu formula
executorie se face de judecătoria sectorului III din Capitala României.“;
–
Art. 488: “Sunt supuse urmăririi silite imobiliare bunurile imobile.
Pot
forma obiectul urmăririi silite imobiliare si dreptul de uzufruct asupra unui
bun imobil, precum si dreptul de superficie.
Dreptul
de servitute poate fi urmărit silit numai o dată cu fondul dominant căruia îi
profită.“;
–
Art. 494: “Imobilele urmărite silit se valorifică prin vânzare la licitatie
publică, vânzare directă si prin alte modalităti admise de lege. Dispozitiile
art. 431 sunt aplicabile.“
În
ceea ce priveste dispozitiile art. 56 alin. 2 din Legea bancară nr. 58/1998, ulterior
sesizării Curtii Constitutionale acest act normativ a fost republicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 78 din 24 ianuarie 2005, cu un nou
titlu, si anume Legea privind activitatea bancară, iar ca urmare a
renumerotării textelor, art. 56 alin. 2 a devenit art. 79 alin. 2, având
acelasi continut. Ca atare, Curtea urmează a se pronunta asupra acestor din
urmă dispozitii legale, potrivit cărora “Contractele de credit bancar,
precum si garantiile reale si personale, constituite în scopul garantării
creditului bancar, constituie titluri executorii“.
Autorii
exceptiei sustin că dispozitiile legale criticate contravin prevederilor
constitutionale ale art. 44, 53, 124, 126, respectiv ale art. 136 alin. (4), cu
următorul continut:
–
Art. 44: “(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului,
sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2)
Proprietatea privată este garantată si ocrotită în mod egal de lege, indiferent
de titular. Cetătenii străini si apatrizii pot dobândi dreptul de proprietate
privată asupra terenurilor numai în conditiile rezultate din aderarea României
la Uniunea Europeană si din alte tratate internationale la care România este
parte, pe bază de reciprocitate, în conditiile prevăzute prin lege organică,
precum si prin mostenire legală.
(3)
Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică,
stabilită potrivit legii, cu dreaptă si prealabilă despăgubire.
(4)
Sunt interzise nationalizarea sau orice alte măsuri de trecere silită în
proprietatea publică a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de altă natură discriminatorie a titularilor.
(5)
Pentru lucrări de interes general, autoritatea publică poate folosi subsolul
oricărei proprietăti imobiliare, cu obligatia de a despăgubi proprietarul
pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor, precum si pentru
alte daune imputabile autoritătii.
(6)
Despăgubirile prevăzute în alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun acord cu
proprietarul sau, în caz de divergentă, prin justitie.
(7)
Dreptul de proprietate obligă la respectarea sarcinilor privind protectia
mediului si asigurarea bunei vecinătăti, precum si la respectarea celorlalte
sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8)
Averea dobândită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al dobândirii
se prezumă.
(9)
Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot
fi confiscate numai în conditiile legii.“;
–
Art. 53: “(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertăti poate fi
restrâns numai prin lege si numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea
securitătii nationale, a ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertătilor cetătenilor; desfăsurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamităti naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2)
Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate
democratică. Măsura trebuie să fie proportională cu situatia care a
determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu si fără a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertătii.“;
–
Art. 124: “(1) Justitia se înfăptuieste în numele legii.
(2)
Justitia este unică, impartială si egală pentru toti.
(3)
Judecătorii sunt independenti si se supun numai legii.“;
–
Art. 126: “(1) Justitia se realizează prin Înalta Curte de Casatie si
Justitie si prin celelalte instante judecătoresti stabilite de lege.
(2)
Competenta instantelor judecătoresti si procedura de judecată sunt prevăzute
numai prin lege.
(3)
Înalta Curte de Casatie si Justitie asigură interpretarea si aplicarea unitară
a legii de către celelalte instante judecătoresti, potrivit competentei sale.
(4)
Compunerea Înaltei Curti de Casatie si Justitie si regulile de functionare a
acesteia se stabilesc prin lege organică. (5) Este interzisă înfiintarea de
instante extraordinare. Prin lege organică pot fi înfiintate instante
specializate în anumite materii, cu posibilitatea participării, după caz, a
unor persoane din afara magistraturii.
(6)
Controlul judecătoresc al actelor administrative ale autoritătilor publice, pe
calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia celor care
privesc raporturile cu Parlamentul, precum si a actelor de comandament cu
caracter militar. Instantele de contencios administrativ sunt competente să
solutioneze cererile persoanelor vătămate prin ordonante sau, după caz, prin
dispozitii din ordonante declarate neconstitutionale.“;
–
Art. 136 alin. (4): “Bunurile proprietate publică sunt inalienabile. În
conditiile legii organice, ele pot fi date în administrare regiilor autonome
ori institutiilor publice sau pot fi concesionate ori închiriate; de asemenea,
ele pot fi date în folosintă gratuită institutiilor de utilitate publică.“
Examinând
exceptia, Curtea constată că, în argumentarea criticii de neconstitutionalitate
potrivit căreia textele deduse controlului reglementează posibilităti de
trecere a bunurilor imobile din patrimoniul unei persoane fizice în acela al
alteia, iar prin aceasta “se anulează pur si simplu dreptul de proprietate
privată, ocrotit de Constitutie“, autorii exceptiei utilizează o premisă
gresită, rezultat al absolutizării exercitiului dreptului de proprietate.
În
acest sens, se face abstractie de prevederile art. 44 alin. (1) teza a doua din
Constitutie, potrivit cărora continutul si limitele dreptului de proprietate
sunt stabilite prin lege. Curtea retine că finalitatea acestor prevederi
constitutionale constă în asigurarea realizării dreptului de proprietate, ca
drept subiectiv fundamental, într-o dimensiune rezonabilă, de natură să asigure
respectarea drepturilor si intereselor legitime ale altor subiecte de drept
cărora statul este tinut, în egală măsură, să le acorde ocrotire.
În
conditiile în care participarea la circuitul civil, componentă esentială a
vietii sociale, cu corolarul său – dobândirea de drepturi si asumarea de
obligatii –, constituie însăsi ratiunea de a fi a oricărui subiect de drept,
Curtea apreciază că ar fi fost un nonsens ca din acest circuit să fie exclus
dreptul de proprietate, în maniera preconizată de autorul exceptiei. A accepta
un atare punct de vedere ar însemna a institui o clauză de nerăspundere pentru
titularul obligatiei asumate (debitor), pus astfel la adăpost împotriva
valorificării silite a creantei de către creditorul său. Realizarea dreptului
acestuia din urmă ar deveni dependentă exclusiv de bunul plac al debitorului,
ceea ce ar afecta esential securitatea circuitului civil. Asa fiind, Curtea
constată că, examinate în contextul acestor consideratii principiale,
reglementările legale deduse controlului îsi relevă utilitatea si perenitatea,
ele constituindu-se în limitări necesare ale dreptului de proprietate, impuse
de ratiuni sociale majore si instituite de legiuitor în cadrul competentei sale
constitutionale.
De
altfel, Curtea constată că o parte din dispozitiile legale criticate prin
exceptia de neconstitutionalitate ce formează obiectul dosarelor de fată, si
anume art. 376 si 488 din Codul de procedură civilă, a mai fost supusă controlului
de constitutionalitate.
Astfel,
prin Decizia nr.
45 din 27 ianuarie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 196 din 8 martie 2005, Curtea Constitutională a respins exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 376 alin. 1 din Codul de procedură civilă, iar în ceea ce priveste art.
488 din acelasi act normativ, Curtea s-a mai pronuntat prin decizii precum
Decizia nr.
217 din 3 iulie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 552 din 4 septembrie 2001, si Decizia nr.
333 din 16 septembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 930 din 12 octombrie 2004, statuând că aceste dispozitii de lege
sunt constitutionale. Întrucât nu au intervenit elemente noi de natură să
determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, atât solutia,
cât si considerentele cuprinse în aceste decizii îsi păstrează valabilitatea si
în cauza de fată.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, al art. 1–3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d), precum si al art. 29
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1718 din Codul civil, ale art. 376, ale art. 488 si
ale art. 494 din Codul
de procedură civilă,
precum si ale art. 79 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 privind
activitatea bancară, exceptie ridicată de Ionel Bancu, Anastasia Bancu,
Gheorghe Susoi, Mariana Susoi, Marian Tărăbăsanu si Cornelia Tărăbăsanu în
dosarele nr. 1.537/2004, nr. 1.538/2004 si nr. 1.539/2004 ale Tribunalului
Călărasi.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 10 mai 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE
prof.
univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ingrid
Alina Tudora
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL MEDIULUI SI
GOSPODĂRIRII APELOR
pentru aprobarea Regulamentului
privind organizarea activitătii de certificare a unitătilor specializate în
elaborarea de studii, proiecte, executie lucrări, consultantă în domeniul
gospodăririi apelor si documentatii tehnice pentru obtinerea avizelor si
autorizatiilor de gospodărire a apelor
În
conformitate cu prevederile art. 52 din Legea apelor nr. 107/1996, modificată
si completată prin Legea nr.
310/2004,
în
baza art. 4 pct. II.19 din Hotărârea Guvernului nr.
408/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului si
Gospodăririi Apelor, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
mediului si gospodăririi apelor emite prezentul ordin.
Art.
1. – Se aprobă Regulamentul privind organizarea activitătii de certificare a
unitătilor specializate în elaborarea de studii, proiecte, executie lucrări,
consultantă în domeniul gospodăririi apelor si documentatii tehnice pentru
obtinerea avizelor si autorizatiilor de gospodărire a apelor, prevăzut în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. – Inspectia de Stat a Apelor din cadrul Ministerului Mediului si
Gospodăririi Apelor va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art.
3. – Pe data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului
mediului si gospodăririi apelor nr. 50/2004
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea activitătii de certificare
a unitătilor specializate în elaborarea de studii, proiecte, executie lucrări,
consultantă în domeniul gospodăririi apelor si documentatii tehnice pentru
obtinerea avizelor si autorizatiilor de gospodărire a apelor, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 447 din 19 mai 2004, îsi încetează
aplicabilitatea.
Art.
4. – Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p.
Ministrul mediului si gospodăririi apelor,
Lucia
Ana Varga,
secretar
de stat
Bucuresti, 27 iunie 2005.
Nr. 589.
ANEXĂ
REGULAMENT
privind
organizarea activitătii de certificare a unitătilor specializate în elaborarea
de studii, proiecte, executie lucrări, consultantă în domeniul gospodăririi
apelor si documentatii tehnice pentru obtinerea avizelorsi autorizatiilor de
gospodărire a apelor
CAPITOLUL
I
Prevederi
generale
Art. 1. – Activitatea de elaborare de studii, proiecte, executie lucrări, consultantă în domeniul gospodăririi apelor si documentatii tehnice pentru obtinerea avizelor si autorizatiilor de gospodărire a apelor se poate face numai de unităti specializate certificate de Ministerul Mediului si Gospodăririi Apelor. Modul de organizare si procedura de certificare sunt prevăzute în prezentul regulament.
Art.
2. – Recunoasterea oficială a certificării unitătilor si persoanelor abilitate
să desfăsoare activitătile prevăzute la art. 1 se face prin eliberarea
certificatelor de atestare în domeniile stabilite de comisia de certificare.
CAPITOLUL
II
Organizarea
activitătii de certificare
Art.
3. – Certificarea unitătilor solicitante se realizează de comisia de
certificare înfiintată în acest scop, care îsi desfăsoară activitatea pe lângă
Inspectia de Stat a Apelor din cadrul Ministerului Mediului si Gospodăririi
Apelor.
Art.
4. – Componenta comisiei de certificare este următoarea:
–
presedinte – secretarul de stat pentru ape din cadrul Ministerului Mediului si
Gospodăririi Apelor;
–
vicepresedinte – directorul Directiei managementul resurselor de apă;
–
directorul Directiei investitii si achizitii publice;
– 3
cadre didactice universitare din învătământul superior de specialitate;
–
secretarul comisiei – seful Inspectiei de Stat a Apelor.
CAPITOLUL
III
Atributiile
comisiei de certificare
Art.
5. – Comisia de certificare are următoarele atributii:
a)
analizează documentele ce însotesc cererile de certificare;
b)
evaluează pe baza documentelor depuse la dosar si a interviului capabilitatea
stiintifică si tehnică a solicitantului, în vederea certificării;
c)
aprobă eliberarea certificatelor.
Art.
6. – Pentru îndeplinirea atributiilor sale comisia de certificare are un
secretariat tehnic asigurat de Inspectia de Stat a Apelor, având următoarele
atributii:
a)
asigură înregistrarea dosarelor depuse în scopul obtinerii certificării;
b)
verifică întocmirea corectă a dosarelor si existenta tuturor documentelor
solicitate prin prezentul regulament;
c)
propune data de desfăsurare a sedintei comisiei de certificare si Ontocmeste ordinea
de zi;
d)
redactează referatul tehnic aferent fiecărei persoane juridice solicitante, cu
propunerea către comisia de certificare a domeniilor ce urmează a fi acordate;
e)
înregistrează si tine evidenta certificatelor emise;
f)
îndeplineste alte sarcini stabilite de membrii comisiei de certificare.
CAPITOLUL
IV
Functionarea
comisiei de certificare
Art.
7. – La analizarea fiecărui dosar înaintat comisiei de certificare se vor
evalua realizările si posibilitătile solicitantului, împreună cu referatul tehnic
întocmit în acest sens.
Art.
8. – Comisia de certificare va decide dacă acordă sau nu certificatul. În cazul
neacordării certificatului, toate documentele vor fi returnate solicitantului.
Art.
9. – Domeniile de certificare, în sensul prezentului ordin, sunt următoarele:
a)
întocmirea de studii de gospodărire a apelor: studii hidrologice,
hidrogeologice, de explorare prin foraje, bilanturi;
b)
întocmirea de studii de fezabilitate si proiecte în domeniile:
1.
gospodărirea apelor: ansamblul activitătilor de protectie si valorificare
ratională a folosintelor de apă;
2.
hidroedilitare: lucrări de folosire a apelor, cu constructiile si instalatiile
aferente, respectiv alimentări cu apă potabilă si industrială, lucrări de
canalizare si evacuare a apelor uzate, statii si instalatii de prelucrare a
calitătii apelor;
3.
constructii hidrotehnice: baraje, acumulări, derivatii, apărări si consolidări
de maluri si albii, rectificări si reprofilări de albii, lucrări de dirijare a
apei, traversări de cursuri de apă cu poduri, conducte, linii electrice,
extragerea agregatelor minerale din albiile cursurilor de apă, depozite de
deseuri etc.;
4.
amenajări hidrotehnice pentru irigatii, desecări si instalatiile aferente;
5.
lucrări de regularizare a scurgerii pe versanti, lucrări de corectare a
torentilor;
c)
executie (c1–c5) aferentă domeniilor prevăzute la lit. b);
d)
consultantă (d1–d5) aferentă domeniilor prevăzute la lit. a), b) si c);
e)
întocmirea documentatiilor tehnice necesare pentru obtinerea avizelor si
autorizatiilor de gospodărire a apelor.
Art.
10. – Certificatele acordate de comisia de certificare se referă numai la
persoane juridice.
Art.
11. – (1) Comisia de certificare are dreptul să retragă certificatul în cazul
în care autoritătile competente în domeniu:
a)
resping cel putin două documentatii întocmite, datorită slabei lor calităti si
nerespectării cerintelor legale în vigoare;
b)
în cazul antreprenorilor sau al executantilor de lucrări, constată că acestia
nu respectă pe parcursul executiei lucrărilor normele si reglementările în
vigoare legate de calitatea si siguranta în exploatare a constructiilor, precum
si existenta unor declaratii neconforme cu realitatea.
(2)
Inspectia de Stat a Apelor poate suspenda certificatul până când comisia
de certificare îl analizează si îl anulează. Pe perioada suspendării
certificatului toate unitătile
subordonate Ministerului Mediului si Gospodăririi Apelor vor fi informate
operativ în vederea luării măsurilor legale ce se impun.
Art.
12. – Lucrările comisiei de certificare sunt conduse de presedinte sau, în
lipsa acestuia, de vicepresedinte.
Art.
13. – Convocarea comisiei de certificare si ordinea de zi se aprobă de
presedintele acesteia, la propunerea secretariatului tehnic.
Art.
14. – Propunerile făcute în cadrul comisiei de certificare se aprobă cu votul a
două treimi din numărul membrilor comisiei prezenti la sedinta de certificare.
Art.
15. – Sedintele comisiei de certificare se pot desfăsura numai în prezenta a
două treimi din numărul membrilor acesteia.
Art.
16. – Hotărârile comisiei de certificare se consemnează în procesul-verbal al
sedintei. Procesul-verbal va fi redactat de secretariatul tehnic si va fi
semnat de fiecare membru al comisiei de certificare.
CAPITOLUL
V
Criterii
de certificare
Art.
17. – (1) Stabilirea domeniilor de certificare se face în functie de politica
de personal, de politica de calitate (în conformitate cu standardele ISO 9000,
9001 si 9002) si de experienta în domeniul pentru care se solicită
certificarea. Politica de personal a firmelor ce doresc certificarea în
domeniile stabilite de prezentul regulament va consta în stabilirea unui număr
optim necesar de specialisti în domeniu (apreciat de comisia de certificare),
atestati conform Legii nr. 10/1995 privind calitatea în constructii, cu modificările
ulterioare, pentru complexitatea si tipul activitătilor ce vor fi realizate.
(2)
Politica de calitate se va înscrie în prevederile Legii nr. 10/1995 si
pachetului de reglementări ISO 9000.
CAPITOLUL
VI
Procedura
de certificare
Art. 18. – Dosarul pentru obtinerea certificării trebuie să contină următoarele documente:
a)
cerere-tip;
b)
memoriu de activitate în domeniu, cu exemple de lucrări realizate în domeniul
pentru care se solicită certificarea;
c)
lista cuprinzând personalul atestat de Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, curriculum vitae al acestuia, copii de pe
atestatele eliberate de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului expertilor care reprezintă societatea solicitantă (sustinută de acte
doveditoare), la cererea secretariatului comisiei de certificare;
d)
actul constitutiv al solicitantului – în copie;
e)
certificatul de înregistrare emis de oficiul registrului comertului – în copie;
f)
lista cuprinzând personalul de specialitate angajat, însotită de curriculum
vitae al acestuia (copii de pe diploma ce atestă calificarea);
g)
lista cuprinzând utilajele si aparatura de calcul, după caz, din dotare;
h)
recomandări de la asociatiile profesionale din domeniu si de la beneficiarii
lucrărilor realizate în domeniul pentru care se solicită certificarea;
i)
recomandare din partea Institutului National de Hidrologie si Gospodărirea
Apelor – S.A. – Laboratorul de hidrogeologie si izotopi de mediu – pentru
societătile care proiectează si execută foraje sau realizează studii
hidrogeologice.
Art.
19. – Dosarul complet se depune si se înregistrează de solicitant la Inspectia
de Stat a Apelor din cadrul Ministerului Mediului si Gospodăririi Apelor,
urmând a fi transmis spre verificare la secretariatul tehnic al comisiei de
certificare.
Art.
20. – Comisia de certificare analizează în plen dosarul solicitantului, în
prezenta acestuia, si în urma interviului cu reprezentantul legal al
solicitantului decide admiterea sau respingerea certificatului pentru domeniile
solicitate.
Art.
21. – În termen de maximum 60 de zile de la desfăsurarea interviului, comisia
de certificare va acorda certificatul solicitantului.
Art.
22. – Certificatele sunt valabile un termen de 3 ani de la data emiterii lor,
putând fi prelungite la cerere.
Art.
23. – Pentru prelungirea valabilitătii certificatului se întocmeste un dosar
care trebuie să contină:
a)
cerere de solicitare a prelungirii certificatului;
b)
memoriu de activitate al unitătii certificate privind activitatea din perioada
certificată, cu exemple de lucrări;
c)
certificatul detinut anterior – în copie;
d)
recomandări de la beneficiarii lucrărilor prezentate în memoriu;
e)
eventuale modificări referitoare la obiectul de activitate al unitătii
certificate, la structura de personal sau orice alte modificări survenite.
Art.
24. – Prelungirea valabilitătii certificatului se aprobă de comisia de
certificare, pe baza propunerii secretariatului tehnic, care primeste si
verifică dosarul de solicitare a prelungirii valabilitătii certificatului, în urma
unui nou interviu.
CAPITOLUL
VII
Dispozitii
finale
Art. 25. – Membrii comisiei de certificare si ai secretariatului tehnic sunt nominalizati prin ordin al ministrului.
Art.
26. – Specialistii care au responsabilităti în domeniul certificării sunt atestati
pentru domeniile definite prin prezentul ordin. Exercitarea acestui drept se
poate face numai după încetarea activitătii desfăsurate de către acestia în
cadrul Ministerului Mediului si Gospodăririi Apelor, inclusiv în unitătile sale
teritoriale.
Art.
27. – Modelul cererii pentru obtinerea certificării este prezentat în anexa nr.
1.
Art.
28. – Modelul certificatului este prezentat în anexa nr. 2.
Art.
29. – Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1
la regulament
Nr.
................/.............
CERERE
pentru
obtinerea certificării
Unitatea .............................................. (denumirea), având codul unic de înregistrare nr. ........................, înregistrată în registrul comertului la nr. ......................, cu sediul în ...................................................., str. ............................... nr. ........., judetul/sectorul ..............., telefon/fax ..........................., reprezentată legal prin director/manager ..............................., solicit participarea la verificarea în vederea eliberării certificatului pentru domeniul (domeniile) ...................................... de către comisia de certificare din cadrul Ministerului Mediului si Gospodăririi Apelor.
Anexăm
dosarul întocmit în conformitate cu prevederile Regulamentului privind
organizarea activitătii de certificare a unitătilor specializate în elaborarea
de studii, proiecte, executie lucrări, consultantă în domeniul gospodăririi
apelor si documentatii tehnice pentru obtinerea avizelor si autorizatiilor de
gospodărire a apelor, aprobat prin Ordinul ministrului mediului si gospodăririi
apelor nr. 589/2005.
Data
..........................
........................................................................
(functia,
numele, prenumele si semnătura)
L.S.
ANEXA Nr. 2
la regulament
MINISTERUL MEDIULUI SI
GOSPODĂRIRII APELOR
Comisia de certificare a
unitătilor specializate în
elaborarea de studii, proiecte,
executie de lucrări,
consultantă în domeniul gospodăririi
apelor si
documentatii tehnice pentru
obtinerea avizelor si
autorizatiilor de gospodărire a
apelor
Cod
numeric ................ Ordinul nr. ......./2005
În
conformitate cu prevederile Legii apelor nr. 107/1996, modificată si completată
prin Legea nr. 310/2004, si ale Ordinului ministrului mediului si gospodăririi
apelor nr. 589/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea
activitătii de certificare a unitătilor specializate în elaborarea de studii,
proiecte, executie lucrări, consultantă în domeniul gospodăririi apelor si
documentatii tehnice pentru obtinerea avizelor si autorizatiilor de gospodărire
a apelor, se certifică ........................., având codul unic de
înregistrare nr. ............, înregistrat în registrul comertului la nr.
......................, cu sediul în
............................................., pentru efectuarea de
....................................................., în baza Cererii si
Dosarului nr. ..................... .
Emis
la data de ....................... .
Valabil
până la data de ..................., cu respectarea conditiilor înscrise pe
verso.
Presedintele
comisiei de certificare,
.......................................
–
verso –
Prezentul
certificat poate fi utilizat numai de titular.
Cu
60 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate, titularul va
solicita reînnoirea certificatului.
Responsabilitatea
pentru corectitudinea si calitatea lucrărilor proiectate si executate revine în
exclusivitate elaboratorului.
Prezentul
certificat îsi pierde valabilitatea în conditiile prevăzute la art. 11 din
Regulamentul privind organizarea activitătii de certificare a unitătilor
specializate în elaborarea de studii, proiecte, executie lucrări, consultantă
în domeniul gospodăririi apelor si documentatii tehnice pentru obtinerea
avizelor si autorizatiilor de gospodărire a apelor, aprobat prin Ordinul
ministrului mediului si gospodăririi apelor nr. 589/2005, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 636 din 20 iulie 200.
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI
INTERNELOR
pentru aprobarea
Criteriilor de performantă privind structura organizatorică
si dotarea serviciilor
voluntare pentru situatii de urgentă
Având
în vedere prevederile art. 15 alin. (4) din Legea nr. 481/2004 privind
protectia civilă si ale art. 11 lit. e) din Regulamentul de organizare si
functionare a Inspectoratului General pentru Situatii de Urgentă, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.490/2004, în temeiul art. 9 alin. (4) din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Administratiei si Internelor, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 604/2003, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
administratiei si internelor emite următorul ordin:
Art.
1. – Se aprobă Criteriile de performantă privind structura organizatorică si
dotarea serviciilor voluntare pentru situatii de urgentă, prevăzute în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. – Autoritătile administratiei publice centrale si locale asigură aplicarea
criteriilor de performantă aprobate prin prezentul ordin.
Art.
3. – Inspectoratul General pentru Situatii de Urgentă si inspectoratele pentru
situatii de urgentă judetene si al municipiului Bucuresti controlează, în
conditiile legii, modul de aplicare a criteriilor de performantă prevăzute în
anexa la prezentul ordin.
Art.
4. – (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I,
si intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării.
(2)
La data intrării în vigoare a prezentului ordin orice dispozitii contrare îsi
încetează aplicabilitatea.
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
Bucuresti, 30 iunie 2005.
Nr. 718.
ANEXĂ
CRITERII
DE PERFORMANTĂ
privind
structura organizatorică si dotarea serviciilor voluntare pentru situatii de
urgentă
CAPITOLUL
I
Criterii
generale
Art.
1. – Serviciile voluntare pentru situatii de urgentă, denumite în continuare servicii
voluntare, se constituie, potrivit legii, în comune, orase si municipii, în
subordinea consiliilor locale.
Art.
2. – Termenii folositi în prezenta anexă au următorul înteles:
a) sector
de competentă – unitatea administrativ-teritorială pe a cărei rază
serviciul voluntar îsi Ondeplineste atributiile legale;
b) echipaj/grupă
de interventie – structură încadrată cu personal voluntar sau/si angajat
care deserveste o autospecială;
c) echipă
specializată – structură de interventie care are în compunere minimum 3
persoane, specializată în anumite tipuri de interventii;
d) timp
mediu de alertare – intervalul mediu cuprins între momentul alarmării în
caz de situatie de urgentă si cel al constituirii formatiei de deplasare în
vederea interventiei;
e) timp
de răspuns – intervalul cuprins între momentul alertării fortelor destinate
interventiei si intrarea acestora în actiune;
f) capacitate
de răspuns – potentialul fortelor destinate interventiei de a rezolva o
situatie de urgentă.
Art.
3. – (1) Serviciul voluntar îsi Ondeplineste atributiile, în conditiile legii,
într-un sector de competentă stabilit cu acordul inspectoratului pentru
situatii de urgentă judetean/al municipiului Bucuresti.
(2)
Teritoriul fiecărui sector de competentă trebuie să fie acoperit, din punct de
vedere al interventiei, în timpul de răspuns stabilit, cu cel putin o autospecială
de interventie.
(3)
Până la asigurarea dotării la nivelul prevăzut de reglementările în vigoare,
consiliile locale încheie în mod obligatoriu contracte sau conventii de
interventie cu consiliile locale limitrofe care au constituite servicii voluntare
dotate cu autospeciale de interventie.
CAPITOLUL
II
Criterii
privind organizarea serviciilor voluntare
Art.
4. – Constituirea, dimensionarea si dotarea structurilor serviciilor voluntare
se fac pe baza următoarelor criterii:
a)
suprafata sectorului de competentă;
b)
numărul de locuitori din sectorul de competentă;
c)
clasificarea localitătilor din punct de vedere al riscurilor;
d)
tipurile de riscuri identificate în profil teritorial;
e)
măsurile stabilite în Planul de analiză si acoperire a riscurilor;
f)
căile de comunicatii rutiere si gradul de practicabilitate al acestora;
g)
sursele de alimentare cu apă pentru stingerea incendiilor.
Art.
5. – Serviciul voluntar este condus de un sef,
profesionist
în domeniu, si are în structură:
a)
un compartiment sau specialisti pentru prevenire;
b)
una sau mai multe formatii de interventie, salvare si prim ajutor, denumite în
continuare formatii de interventie, după caz;
c)
ateliere de reparatii si întretinere, după caz.
Art.
6. – Compartimentul/specialistii pentru prevenire are/au ca principală
atributie prevenirea riscurilor producerii unor situatii de urgentă, prin
activităti de îndrumare si control.
Art.
7. – (1) Formatia de interventie este o structură specializată, constituită în
vederea limitării si înlăturării urmărilor situatiilor de urgentă.
(2)
Formatia de interventie are în compunere minimum un echipaj/o grupă de
interventie si 2–4 echipe specializate.
(3)
Echipajele/grupele de interventie specializate se organizează în functie de
specialitatea pe care o au, precum si în raport cu categoriile si tipurile de
autospeciale si utilaje folosite pentru îndeplinirea atributiilor.
(4)
Echipele specializate sunt constituite în functie de tipurile de riscuri
identificate în sectorul de competentă, pe următoarele domenii principale:
transmisiuni-alarmare, cercetare-căutare, deblocare-salvare, sanitar-veterinar,
evacuare, protectie NBC, suport logistic.
(5)
Dotarea echipajelor/grupelor de interventie si echipelor specializate este
prevăzută în anexa nr. 1.
Art.
8. – Atelierele de reparatii si întretinere sunt compartimente tehnice
destinate întretinerii si executării lucrărilor de reparatii curente la
mijloacele tehnice din dotare.
CAPITOLUL
III
Criterii
operationale
Art.
9. – (1) La amplasarea în teritoriu a formatiilor de interventie se tine seama
de următoarele criterii operationale:
a)
timpul mediu de alertare: 5–10 minute, în functie de anotimp si de ora din zi
sau din noapte la care s-a produs situatia de urgentă;
b)
timpul de răspuns;
c)
raza medie a sectorului de competentă: 5–10 km;
d) viteza medie de deplasare a autospecialelor de interventie: 50 km/h.
(2)
Timpul maxim de răspuns:
a)
la obiectivele care prezintă risc ridicat: 10 minute;
b)
în cel mai îndepărtat punct din sectorul de competentă stabilit: 30 de minute;
c)
în celelalte localităti cu care s-au încheiat contracte sau conventii de
interventie: 45 de minute.
(3)
Criteriile operationale prevăzute la alin. (1) se corelează, după caz, cu
criteriul complementaritătii dat de existenta în sectorul de competentă a
serviciilor private pentru situatii de urgentă.
(4)
Derularea interventiei se face gradual, după caz, astfel:
a)
alarmarea serviciului voluntar, concomitent cu anuntarea/alertarea structurilor
profesioniste de interventie ale inspectoratului pentru situatii de urgentă
judetean sau al municipiului Bucuresti, precum si a serviciului privat/voluntar
cu care s-a încheiat un contract/o conventie de interventie;
b)
interventia propriu-zisă efectuată de serviciile voluntare;
c)
sprijinul acordat interventiei (în tehnică si personal specializat) de către
serviciul privat/voluntar cu care s-a încheiat un contract/o conventie de
interventie;
d)
sprijinul acordat interventiei (în tehnică si personal specializat) de către
structurile profesioniste.
(5)
Serviciul de urgentă voluntar solicită în sprijin interventia serviciilor de
urgentă private si a celor voluntare cu care a încheiat contracte/conventii de
interventie sau, după caz, a serviciilor de urgentă profesioniste, ori de câte
ori amploarea situatiei de urgentă depăseste capacitatea de răspuns a acestuia.
Art.
10. – Pentru asigurarea permanentă a interventiei conducătorul/conducătorii
autospecialei/autospecialelor de interventie sau mecanicul de motopompă
efectuează serviciul în ture, conform regulamentului propriu de organizare si
functionare.
CAPITOLUL
IV
Clasificarea
serviciilor voluntare
Art.
11. – (1) Serviciile voluntare se clasifică în functie de numărul de locuitori,
precum si de numărul si de dotarea echipajelor/grupelor de interventie cu autospeciale
sau cu alte mijloace de interventie, astfel:
a)
serviciu de categoria I – având numai compartiment sau specialisti de prevenire
si/sau echipe specializate de interventie, indiferent de numărul de locuitori;
b)
serviciu de categoria a II-a – având numai echipaje/grupe de interventie care
încadrează autospeciale si/sau utilaje mobile de interventie, altele decât cele
pentru lucrul cu apă si spumă, în functie de riscul existent, indiferent de
numărul de locuitori;
c)
serviciu de categoria a III-a – având cel putin un echipaj/o grupă de
interventie la motopompă sau la alt utilaj mobil pentru lucrul cu apă si spumă,
în localitătile cu maximum 500 de locuitori;
d)
serviciu de categoria a IV-a – având un echipaj/o grupă de interventie la o
autospecială pentru lucrul cu apă si spumă, în localitătile cu o populatie
cuprinsă între 501– 10.000 de locuitori;
e)
serviciu de categoria a V-a – având două sau mai multe echipaje/grupe de
interventie la două sau mai multe autospeciale pentru lucrul cu apă si spumă,
în localitătile cu peste 10.000 de locuitori.
(2) Serviciile prevăzute la alin. (1) lit. b)–e) au în compunere în mod obligatoriu si un compartiment sau specialisti de prevenire, după caz.
CAPITOLUL
V
Criterii
privind încadrarea cu personal
Art.
12. – (1) Serviciul voluntar se încadrează cu personal angajat si/sau cu
personal voluntar.
(2)
Personalul angajat si cel voluntar trebuie să corespundă cerintelor de
pregătire fizică si psihică si să aibă aptitudinile necesare în vederea
îndeplinirii atributiilor.
(3)
În serviciul voluntar, functiile de sef serviciu si conducător
autospeciale/mecanic de motopompă se încadrează în mod obligatoriu cu personal
angajat.
(4)
La încadrare si anual personalul serviciului voluntar este supus controlului
medical, în conditiile legii.
(5)
Personalul angajat trebuie să aibă calificarea si atestarea necesare, conform
reglementărilor în vigoare.
Art.
13. – Numărul specialistilor (personalului compartimentului) pentru activitatea
de prevenire se stabileste astfel:
a)
pentru institutiile publice si operatorii economici din subordinea consiliilor
locale, un specialist;
b)
în mediul rural, pentru 200 de gospodării cetătenesti, un specialist;
c)
în mediul urban, pentru 500–1.000 de locuinte individuale sau gospodării, un
specialist.
Art.
14. – Echipajele/grupele de interventie specializate se încadrează cu personal
stabilit conform prevederilor instructiunilor si cărtilor tehnice de utilizare
a utilajelor si autospecialelor de interventie.
CAPITOLUL
VI
Criterii
privind dotarea serviciilor voluntare
Art.
15. – Pentru realizarea si mentinerea unei capacităti de răspuns optime,
dotarea serviciului voluntar trebuie să asigure:
a)
acoperirea riscurilor potentiale din sectorul de competentă, atât din punct de
vedere preventiv, cât si din punct de vedere operational;
b)
executarea oportună a misiunilor si operatiunilor specifice;
c)
corelarea performantelor tehnice ale mijloacelor de interventie cu specificul
si gradul de dificultate ale situatiei de urgentă, în vederea exploatării cu
eficientă maximă a acestora;
d)
crearea conditiilor necesare pentru pregătirea si antrenamentul personalului.
Art.
16. – (1) Sediile si utilitătile necesare serviciilor voluntare, precum si
spatiile adecvate pentru pregătirea de specialitate a personalului, gararea,
adăpostirea si întretinerea mijloacelor tehnice, depozitarea materialelor sunt
puse la dispozitie de consiliile locale, în conditiile legii.
(2)
Spatiile prevăzute la alin. (1) se dotează cu telefon si mijloace de alarmare
si alertare, instalatii utilitare, mijloace de pregătire, cu materiale de
birotică si de acordare a primului ajutor medical.
(3)
În functie de necesităti, dotarea se completează cu alte categorii de bunuri
materiale utile îndeplinirii atributiilor serviciului.
(4)
Personalul serviciilor voluntare se antrenează, după caz:
a)
în poligoanele de antrenament proprii, dotate cu aparate, utilaje, aparatură si
echipamente specifice interventiei în situatii de urgentă, inclusiv pentru
concursurile profesionale;
b)
în poligoanele de antrenament ale inspectoratelor pentru situatii de urgentă
judetene/al municipiului Bucuresti sau ale serviciilor private, în baza unor
protocoale.
(5)
Întretinerea si repararea autospecialelor si utilajelor serviciilor voluntare
se fac, după caz, în ateliere proprii dotate cu utilaje si scule adecvate
lucrărilor executate sau de către alte persoane fizice ori juridice atestate,
conform legii, pentru activitătile respective.
Art.
17. – Criteriile specifice care stau la baza dotării cu mijloace tehnice si
materiale a serviciilor voluntare pentru situatii de urgentă sunt prezentate în
anexa nr. 2.
Art.
18. – Documentele de organizare, desfăsurare si conducere a activitătii
serviciului voluntar pentru situatii de urgentă sunt prezentate în anexa nr. 3.
Art.
19. – (1) Serviciile voluntare îsi desfăsoară activitatea pe baza
regulamentului de organizare si functionare, aprobat de consiliul local, cu
avizul inspectoratului pentru situatii de urgentă judetean/al municipiului
Bucuresti.
(2)
Structura-cadru a regulamentului de organizare si functionare a serviciului
voluntar pentru situatii de urgentă este prevăzută în anexa nr. 4.
Art.
20. – Anexele nr. 1–4 fac parte integrantă din prezentele criterii de
performantă.
ANEXA Nr. 1
la criteriile de performantă
DOTAREA
echipajelor/grupelor
si echipelor specializate de interventie, în functie de specialitate
1. Echipaje/grupe
de interventie
Nr. crt. |
Tipul
echipajului/grupei de interventie în functie de specialitate |
Dotarea |
1. |
Salvare si prim ajutor |
– ambulantă |
2. |
Stingerea incendiilor cu apă
si spumă |
– autospecială de lucru cu
apă si spumă, motopompă sau utilaj mobil |
3. |
Stingerea incendiilor cu
pulberi si gaze |
– autospecială de lucru cu
pulberi si gaze |
4. |
Interventie la înăltime |
– autoscară |
5. |
Interventie la inundatie si/sau
înec |
– barcă pneumatică de salvare |
6. |
Descarcerare |
– autospecială de
descarcerare |
7. |
Decontaminare si protectie
NBC |
– autospecială sau utilaj |
8. |
Suport logistic al
interventiilor |
– autocamion, tractor,
remorcă auto sau alt utilaj |
9. |
Cercetare-căutare |
– autoturism |
NOTĂ:
Fiecare
autospecială sau utilaj are în dotare aparatură, echipament si complete de
protectie, mijloace de transmisiuni, accesorii, substante si alte materiale
specifice, conform cărtilor tehnice si instructiunilor de exploatare.
2. Echipe
specializate
Dotarea
echipelor specializate cu mijloace initiale, aparatură, echipament si complete
de protectie, mijloace de transmisiuni, accesorii, substante si alte materiale
specifice se face conform normelor de înzestrare si dotare elaborate de
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgentă.
ANEXA Nr. 2
la criteriile de performantă
CRITERII
SPECIFICE
care stau la baza
dotării cu mijloace tehnice si materiale a serviciilor voluntare pentru
situatii de urgentă
Nr. crt. |
Categoriile
de mijloace tehnice |
Criteriile
specifice |
1. |
Autospeciale si utilaje de
interventie |
– natura si volumul
operatiunilor de interventie |
|
|
– caracteristicile si
performantele tehnico-tactice ale autospecialelor si utilajelor |
|
|
– duratele normale de
exploatare a autospecialelor si utilajelor |
2. |
Echipament si mijloace de
protectie |
– natura si periculozitatea
specifică a operatiunilor de interventie |
|
|
– efectele negative ale
agentilor dinamici, termici, electromagnetici si biologici specifici
evenimentelor periculoase potentiale |
|
|
– numărul de persoane care
participă la operatiuni |
|
|
– durata normală de folosintă
a echipamentului |
3. |
Aparatură de transmisiuni si
informatică |
– mărimea si
particularitătile sectorului de competentă din punct de vedere al comunicatiilor |
|
|
– numărul de formatii,
echipaje/grupe si echipe, precum si efectivele acestora |
|
|
– numărul de personal cu
atributii de conducere |
4. |
Substante necesare
interventiei |
– numărul si caracteristicile
tehnice ale autospecialelor |
|
|
– frecventa si numărul
interventiilor, precum si consumul estimat de substante |
5. |
Mijloace de transport |
– numărul de utilaje ce
trebuie tractate |
|
|
– efectivele si materialele
ce trebuie transportate |
|
|
– normele de alocare la
drepturi |
|
|
– durata normală de exploatare |
ANEXA Nr. 3
la criteriile de performantă
DOCUMENTELE
de
organizare, desfăsurare si conducere a activitătii serviciului voluntar pentru
situatii de urgentă
I. Dosarul
privind organizarea si înzestrarea serviciului voluntar pentru situatii de
urgentă
I.1.
Hotărârea consiliului local de înfiintare, organigrama si numărul de personal
ale serviciului voluntar
I.2.
Contractele de voluntariat încheiate între consiliul local si voluntari
I.3.
Contractele de interventie
I.4.
Tabel nominal cu personalul, în functie de structurile din care acesta face
parte, si modul de Onstiintare
I.5.
Tabel cu necesarul de tehnică, aparatură si materiale, în functie de structura
serviciului voluntar
I.6.
Tabel cu materialele si tehnica existente în dotare
I.7.
Evidenta referatelor prin care se solicită completarea dotării cu tehnică,
aparatură si materiale a serviciului voluntar, întocmite de seful serviciului
I.8.
Schema legăturilor de comunicatii ale fortelor ce actionează în cazul
situatiilor de urgentă
II. Regulamentul
de organizare si functionare a serviciului voluntar pentru situatii de urgentă
III.
Dosar privind interventia serviciului voluntar
III.1.
Planuri de interventie (de răspuns) în functie de riscurile identificate în
sectorul de competentă
III.2.
Planuri de cooperare
III.3.
Planul de evacuare în caz de urgentă
III.4.
Planurile sau schitele localitătilor din sectorul de competentă pe care sunt
marcate zonele locuite, amplasarea agentilor economici si institutiilor,
sursele de alimentare cu apă, zonele greu accesibile si vulnerabile la riscuri
III.5.
Planul de analiză si acoperire a riscurilor
IV. Dosar
privind pregătirea personalului
IV.1.
Planul de pregătire profesională anuală si lunară, pe teme si exercitii
IV.2.
Registrul de evidentă a participării la pregătirea profesională si
calificativele obtinute
IV.3.
Planificarea exercitiilor si aplicatiilor
V. Dosar
operativ
V.1.
Registrul cu note de anuntare si de evidentă a interventiilor
V.2.
Organizarea interventiei pe ture de serviciu
V.3.
Raportul de interventie
VI. Registrul
istoric al serviciului voluntar pentru situatii de urgentă
VII.
Registrul de control
VIII.
Programul de măsuri în vederea acordării asistentei pentru prevenirea
situatiilor de urgentă la gospodăriile populatiei
VIII.1.
Graficul controalelor la gospodăriile populatiei
VIII.2.
Carnetele cu constatările rezultate din controale
IX. Dosar
tehnic
IX.1.
Planul de asistentă la autospecialele si utilajele de interventie
IX.2.
Dosarul tehnic al mijloacelor de Onstiintare-alarmare
ANEXA Nr. 4
la criteriile de performantă
STRUCTURA-CADRU
a
regulamentului de organizare si functionare a serviciului voluntar pentru
situatii de urgentă
CAPITOLUL
1
Dispozitii
generale
–
hotărârea consiliului local de constituire a serviciului voluntar;
–
prezentarea succintă a activitătii serviciului voluntar în functie de tipurile
de risc gestionate;
–
alte date de interes general.
CAPITOLUL
2
Organizarea
si atributiile serviciului voluntar
–
conducerea si structura organizatorică;
–
relatiile dintre structurile serviciului voluntar:
–
ierarhice;
–
functionale;
–
organizarea pe ture a serviciului voluntar;
–
atributiile serviciului voluntar:
–
atributiile compartimentului/specialistilor de prevenire;
–
atributiile formatiilor de interventie:
•
atributiile echipajelor/grupelor de interventie;
•
atributiile echipelor specializate;
– atributiile atelierului.
CAPITOLUL
3
Atributiile
personalului din structura serviciului voluntar
–
atributiile sefului de serviciu;
–
atributiile sefului de compartiment/specialistului de prevenire;
–
atributiile sefului formatiei de interventie;
–
atributiile sefului echipajului/grupei de interventie;
–
atributiile sefului echipei specializate;
–
atributiile conducătorilor autospecialelor de interventie;
–
atributiile mecanicului de utilaj;
– atributiile membrilor echipajelor/grupelor de interventie si echipelor specializate.
CAPITOLUL
4
Coordonarea,
controlul si îndrumarea serviciului voluntar
–
relatiile de coordonare;
–
relatiile de control;
–
relatiile de cooperare;
–
relatiile de îndrumare.
CAPITOLUL
5
Gestionarea
patrimoniului serviciului voluntar
–
modul de finantare, dotare, exploatare, întretinere, evidentă si control al
patrimoniului.
CAPITOLUL
6
Pregătirea
personalului serviciului voluntar
–
stabilirea modului de pregătire de specialitate si fizică a personalului;
–
participarea la cursuri de calificare si atestare;
–
participarea la concursurile profesionale.
CAPITOLUL
7
Dispozitii
finale
–
dispozitii privind obligativitatea cunoasterii si aplicării prevederilor
regulamentului de către personalul serviciului voluntar;
–
dispozitii privind intrarea în vigoare a regulamentului.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
pentru modificarea
si completarea Regulamentului Băncii Nationale a României nr. 4/2005 privind
regimul valutar si a Normei Băncii Nationale a României nr. 5/2005 privind
autorizarea operatiunilor valutare
În
baza art. 10 din Legea nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României,
în
temeiul art. 48 din Legea nr.
312/2004,
Banca
Natională a României emite prezentul regulament.
Art.
I. –
Regulamentul Băncii Nationale a României nr.
4/2005 privind regimul valutar, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 297 din 8 aprilie 2005, se modifică si se completează după cum
urmează:
1. Alineatul
(4) al articolului 5 se abrogă.
2. După
litera h) din anexa nr. 2 “Categorii de rezidenti care pot efectua operatiuni
în valută“ se introduce litera i) cu următorul cuprins:
“i) persoane juridice si alte
entităti, pentru plăti efectuate către furnizorii si subfurnizorii de bunuri si
servicii pentru produsele si serviciile exportate.“
Art.
II. – Norma
Băncii Nationale a României nr.
5/2005 privind autorizarea operatiunilor valutare, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 297 din 8 aprilie 2005, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. Litera
b) a alineatului (1) al articolului 1 se abrogă.
2. După
alineatul (1) al articolului 1 se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
“(11) Operatiunile prevăzute la
alin. (1) sunt supuse autorizării, inclusiv dacă sunt efectuate prin conturi
deschise de rezidenti în străinătate la institutii de credit si la alte
institutii asimilate acestora.“
3. Litera
b) a alineatului (2) al articolului 1 se abrogă.
4. Alineatul
(3) al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“(3)
Operatiunile valutare de capital prevăzute la alin. (1) vor fi liberalizate
până la data de 1 septembrie 2006.“
5. Articolul
3 va avea următorul cuprins:
“Art.3. – În vederea autorizării operatiunilor valutare prevăzute la art. 1 alin. (1), solicitantii vor depune la registratura Băncii Nationale a României sau vor transmite prin corespondentă o cerere de autorizare, în care se va specifica, după caz, institutia de credit rezidentă prin care urmează să se efectueze operatiunea respectivă, precum si institutia de credit nerezidentă si codurile conturilor din/în care se va face transferul si care va fi însotită de documentatia corespunzătoare (conform anexei nr. 1 la normă): D1–D2 si D9. În cazul persoanelor juridice si al altor entităti, cererea de autorizare va fi semnată de persoane împuternicite prin actul constitutiv să le reprezinte sau de persoane care pot dovedi cu acte că au fost mandatate în mod expres să le reprezinte în relatia cu anca Natională a României.“
6. Capitolul
II “Autorizarea operatiunilor cu instrumente financiare tranzactionate în mod
curent pe piata monetară“ si capitolul III “Autorizarea operatiunilor în
conturi curente si în conturi de depozit în valută si în moneda natională (leu)
deschise de rezidenti în străinătate, la institutii de credit si la alte
institutii asimilate acestora“, respectiv articolele 4, 5 si 6, se abrogă.
7. Articolul
13 va avea următorul cuprins:
“Art.13.
– Anexa nr. 1 face parte integrantă din prezenta normă.“
8. Pozitiile
D3–D8 din anexa nr. 1 “Lista documentelor necesare obtinerii autorizatiei
Băncii Nationale a României“ se abrogă.
9. Anexa
nr. 2 se abrogă.
Guvernatorul
Băncii Nationale a României,
Bucuresti, 14 iulie 2005.
Nr. 6.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind adresele
paginilor Reuters si Bloomberg în care se comunică ratele de dobândă BUBID,
EURIBOR si LIBOR
Având
în vedere prevederile art. I lit. B pct. 8 (1401)
si ale art. I lit. C pct. 2 (911)
din Hotărârea Guvernului nr.
610/2005 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de
aplicare a Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
44/2004,
în
temeiul art. 48 din Legea nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României,
Banca
Natională a României emite prezenta circulară.
Art.
1. – Pentru rata dobânzii de referintă BUBID la o lună se va utiliza informatia
existentă în pagina de contributie a Băncii Nationale a României din sistemele
Reuters (<RBOR>) si Bloomberg (BUBR1M Index <GO>), publicată în
prima zi bancară a fiecărei luni, după ora 11,00, ora României.
Art.
2. – Pentru rata dobânzii de referintă EURIBOR la o lună, comunicată prin
sistemele de difuzare a informatiei Reuters si Bloomberg, se va utiliza
informatia existentă la adresele de mai jos, publicată în prima zi bancară a
fiecărei luni, după ora 11,00, ora Bruxelles/ora 12,00, ora României:
–
pentru Reuters: <EURIBOR=>;
–
pentru Bloomberg: EUR001M Index <GO>.
Art.
3. – Pentru ratele dobânzii de referintă LIBOR la o lună, comunicate prin
sistemele de difuzare a informatiei Reuters si Bloomberg, se va utiliza
informatia existentă la adresele de mai jos, publicată în prima zi bancară a
fiecărei luni, după ora 11,00, ora Londrei/ora 13,00, ora României:
–
pentru Reuters: <USDLIBOR>, <GBPLIBOR>, <CHFLIBOR>,
<CADLIBOR>, <AUDLIBOR>, <JPYLIBOR>, <DKKLIBOR>;
–
pentru Bloomberg: BBAM1 <GO>.
Art.
4. – În cazul în care prima zi bancară din lună pe piata financiară din România
este zi nebancară pe pietele financiare internationale, se vor utiliza ratele
de dobândă din ultima zi bancară pe pietele internationale.
Guvernatorul
Băncii Nationale a României,
Mugur
Isărescu
Bucuresti, 14 iulie 2005.
Nr. 25.