MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
173 (XVII) - Nr. 628 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti,
19 iulie 2005
SUMAR
LEGI
SI DECRETE
217. – Lege privind constituirea, organizarea si functionarea
comitetului european de întreprindere
592. – Decret pentru promulgarea Legii privind constituirea,
organizarea si functionarea comitetului european de întreprindere
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
625. – Hotărâre privind reorganizarea Muzeului Costumelor
Populare din România
632. – Hotărâre privind aprobarea renuntării la cetătenia
română unor persoane
634. – Hotărâre privind aprobarea renuntării la cetătenia
română unor persoane
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
951. – Ordin al ministrului finantelor publice privind
completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 585/2005 pentru
aprobarea unor formulare utilizate în domeniul colectării creantelor fiscale
952. – Ordin al ministrului finantelor publice privind
aprobarea formularului tipizat al Procesului-verbal de constatare si
sanctionare a contraventiilor, destinat utilizării în activitatea de control a
comisarilor Gărzii Financiare
ACTE
ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
22. – Circulară pentru suspendarea aplicabilitătii prevederilor
art. 3 alin. (6) din Regulamentul Băncii Nationale a României nr. 5/2005
privind comisioanele practicate de Banca Natională a României pentru efectuarea
operatiunilor de depunere si retragere de numerar ale institutiilor de credit
si ale Trezoreriei Statului
LEGI
SI DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind constituirea, organizarea si
functionarea comitetului european de întreprindere
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL
I
Dispozitii
generale
Art. 1.
– Prevederile prezentei legi reglementează conditiile referitoare la
constituirea comitetului european de întreprindere sau la instituirea
procedurii de informare si consultare a salariatilor în întreprinderile de
dimensiune comunitară si în grupurile de întreprinderi de dimensiune
comunitară, în vederea îmbunătătirii dreptului la informare si consultare al
salariatilor.
Art.
2. – (1) Comitetul european de întreprindere sau procedura de informare si
consultare se instituie, după modalitătile prevăzute de prezenta lege, în
fiecare întreprindere de dimensiune comunitară si în fiecare grup de
întreprinderi de dimensiune comunitară, definite potrivit art. 4.
(2)
Prin exceptie de la prevederile alin. (1), în cazul în care grupul de
întreprinderi de dimensiune comunitară include una sau mai multe întreprinderi
ori unul sau mai multe grupuri de întreprinderi care sunt, de asemenea, de
dimensiune comunitară, comitetul european de întreprindere se constituie la
nivelul grupului, în afara cazului în care acordul la care se referă art. 19
prevede altfel.
Art.
3. – Prevederile prezentei legi nu se aplică personalului navigant din marina
comercială.
CAPITOLUL
II
Definitii
si domeniu de aplicare
SECTIUNEA
1
Termeni si expresii utilizate
Art.
4. – În sensul prevederilor prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos
au următoarele semnificatii:
1. întreprindere
– orice formă de organizare a unei activităti economice în scopul obtinerii
de profit în conditii de concurentă;
2. grup
de întreprinderi – un grup cuprinzând o întreprindere care exercită
controlul si întreprinderile controlate;
3. reprezentantii
salariatilor – reprezentantii organizatiilor sindicale sau, în cazul în
care nu există sindicat, persoanele alese si mandatate să reprezinte
salariatii, potrivit legii;
4. întreprindere
de dimensiune comunitară – întreprinderea care angajează minimum 1.000 de
salariati în statele membre si, în cel putin două state membre diferite, cel
putin 150 de salariati în fiecare dintre acestea;
5. întreprindere
care exercită controlul în cadrul grupului de întreprinderi – întreprinderea
care poate exercita o influentă dominantă asupra unei alte întreprinderi,
denumită întreprindere controlată, în temeiul dreptului de proprietate,
al participării financiare sau al regulilor care o guvernează.
Se
prezumă capacitatea de a exercita o influentă dominantă, fără a se exclude însă
proba contrară, atunci când o întreprindere, direct sau indirect, îndeplineste
unul dintre următoarele criterii:
a)
poate numi mai mult de jumătate din numărul membrilor consiliului de
administratie, comitetului de directie sau ai consiliului de supraveghere al
unei alte întreprinderi;
b)
controlează majoritatea voturilor atasate actiunilor emise de o altă
întreprindere;
c)
detine majoritatea capitalului social subscris al unei alte întreprinderi.
Drepturile
de vot si de numire pe care le detine întreprinderea care exercită controlul le
includ pe cele ale oricărei alte întreprinderi controlate si pe cele ale
oricărei persoane sau ale oricărui organism care actionează în nume propriu,
dar în interesul întreprinderii care exercită controlul sau al oricărei alte
întreprinderi controlate.
Nu
este considerată întreprindere care exercită controlul aceea care detine
participatii într-o altă întreprindere, atunci când prima dintre acestea se
găseste în una dintre situatiile prevăzute la art. 12 lit. b) sau c) din Legea
concurentei nr.
21/1996, cu modificările si completările ulterioare.
Nu
se prezumă exercitarea unei influente dominante exclusiv pe baza faptului că un
reprezentant îsi exercită atributiile, în conformitate cu prevederile legii, cu
privire la lichidare, faliment, insolvabilitate, încetare de plăti sau o
procedură similară.
Atunci
când două sau mai multe întreprinderi dintr-un grup îndeplinesc unul ori mai
multe dintre criteriile prevăzute la lit. a), b) sau c) a prezentului punct,
este considerată întreprindere care exercită controlul aceea care îndeplineste
criteriul prevăzut la lit. a), fără a se exclude însă posibilitatea probei că o
altă întreprindere are capacitatea de a exercita o influentă dominantă.
Legislatia
aplicabilă pentru a determina dacă o întreprindere este o întreprindere care
exercită controlul este cea a statului membru care guvernează întreprinderea
respectivă. Dacă legislatia care guvernează întreprinderea nu este cea a unui
stat membru, legislatia aplicabilă este cea a statului membru pe al cărui
teritoriu este situat reprezentantul întreprinderii sau, în absenta unui astfel
de reprezentant, conducerea centrală a întreprinderii din grup care angajează
cel mai mare număr de salariati;
6. grupul
de întreprinderi de dimensiune comunitară – grupul de întreprinderi care
îndeplineste cumulativ următoarele conditii:
a)
angajează cel putin 1.000 de salariati în statele membre;
b)
contine cel putin două întreprinderi membre ale grupului în state membre
diferite;
c)
cel putin o întreprindere membră a grupului angajează minimum 150 de salariati
într-un stat membru si cel putin o altă întreprindere membră a grupului
angajează minimum 150 de salariati într-un alt stat membru;
7. conducerea
centrală – conducerea centrală a întreprinderii de dimensiune comunitară
sau conducerea centrală a întreprinderii care exercită controlul în cadrul
grupului de întreprinderi de dimensiune comunitară;
8. consultare
– schimbul de opinii si stabilirea unui dialog între reprezentantii
salariatilor si conducerea centrală sau orice alt nivel de conducere;
9. salariatul
– persoana încadrată în muncă în baza unui contract individual de muncă sau
de ucenicie;
10. comitetul
european de întreprindere – comitetul constituit conform prevederilor
cuprinse în cap. III sau IV, în vederea informării si consultării salariatilor;
11.
grupul special de negociere – grupul constituit în conformitate cu
prevederile art. 13 si 14, în vederea negocierii cu conducerea centrală cu
privire la constituirea comitetului european de întreprindere sau la
instituirea procedurii de informare si consultare a salariatilor;
12. state
membre – statele membre ale Uniunii Europene si celelalte state apartinând
Spatiului Economic European.
Pentru
stabilirea numărului de salariati, în cazul întreprinderilor de dimensiune
comunitară si al grupurilor de întreprinderi de dimensiune comunitară, se ia în
calcul numărul mediu de salariati, inclusiv salariatii încadrati cu contract
individual de muncă cu timp partial, angajati în cursul a 2 ani anteriori datei
la care s-a initiat negocierea prevăzută la art. 8.
La
cererea reprezentantilor salariatilor, conducerea centrală pune la dispozitie
informatii privind numărul de salariati al întreprinderii de dimensiune
comunitară sau al grupului de întreprinderi de dimensiune comunitară.
SECTIUNEA
a 2-a
Domeniu de aplicare
Art.
5. – (1) Prezenta lege se aplică:
a)
întreprinderilor de dimensiune comunitară si grupurilor de întreprinderi de
dimensiune comunitară care au conducerea centrală în România;
b)
întreprinderilor de dimensiune comunitară si grupurilor de întreprinderi de
dimensiune comunitară a căror conducere centrală nu este situată într-un stat
membru, dar si-a desemnat un reprezentant în România;
c)
întreprinderilor de dimensiune comunitară si grupurilor de întreprinderi de
dimensiune comunitară a căror conducere centrală nu este situată într-un stat
membru si nici nu si-a desemnat un reprezentant într-un stat membru, atunci
când filiala, sucursala sau orice alt sediu secundar al unei astfel de
întreprinderi ori, după caz, întreprinderea membră a grupului care angajează
cel mai mare număr de salariati într-un stat membru este situată în România.
(2)
În aplicarea prezentei legi, reprezentantul prevăzut la alin. (1) lit. b) si,
respectiv, conducerea întreprinderii, filialei, sucursalei sau a oricărui alt
sediu secundar prevăzute la alin. (1) lit. c) sunt considerati drept conducere
centrală.
(3)
Atributiile si competenta comitetului european de întreprindere, precum si
sfera procedurii de informare si consultare acoperă toate filialele,
sucursalele si celelalte sedii secundare ale întreprinderii de dimensiune
comunitară de pe teritoriul statelor membre si toate întreprinderile membre ale
grupului de întreprinderi de dimensiune comunitară de pe teritoriul statelor
membre, cu exceptia cazului în care acordul prevăzut la art. 19 stabileste o
arie mai largă de aplicare.
Art.
6. – (1) Nu sunt supuse obligatiilor ce decurg din prezenta lege
întreprinderile de dimensiune comunitară si grupurile de întreprinderi de
dimensiune comunitară în care, la data intrării în vigoare a prezentei legi,
există deja un acord aplicabil tuturor salariatilor, acord ce prevede o
informare si o consultare transnatională a acestora.
(2)
În cazul în care acordul prevăzut la alin. (1) expiră, părtile pot decide, de
comun acord, să îl reînnoiască.
(3)
Dacă părtile nu ajung la un acord în acest sens, sunt aplicabile dispozitiile
prezentei legi.
CAPITOLUL
III
Constituirea
comitetului european de întreprindere sau instituirea procedurii de informare
si consultare a salariatilor
Art.
7. – Conducerea centrală are obligatia creării conditiilor si mijloacelor
necesare pentru constituirea comitetului european de întreprindere sau pentru
instituirea procedurii de informare si consultare în întreprinderile ori
grupurile de întreprinderi de dimensiune comunitară, cu respectarea
dispozitiilor prevăzute de prezenta lege.
SECTIUNEA
1
Art.
8. – (1) Conducerea centrală situată în România initiază negocieri pentru
constituirea comitetului european de întreprindere sau pentru instituirea
procedurii de informare si consultare, din oficiu sau la solicitarea scrisă a
cel putin 100 de salariati ori, după caz, a reprezentantilor acestora din cel
putin două întreprinderi sau filiale, sucursale ori alte sedii secundare
situate în cel putin două state membre diferite.
(2)
Cererea privind initierea negocierilor pentru constituirea comitetului european
de întreprindere sau pentru instituirea procedurii de informare si consultare
se adresează conducerii centrale definite potrivit prezentei legi.
Art. 9. – În vederea
constituirii comitetului european de întreprindere sau a instituirii procedurii
de informare si consultare a salariatilor, se creează un grup special de
negociere.
Art.
10. – Grupul special de negociere are rolul de a stabili cu conducerea centrală
din România, printr-un acord scris, domeniul de aplicare, componenta,
atributiile si durata mandatului comitetului sau comitetelor europene de
întreprindere ori modalitătile de aplicare a uneia sau mai multor proceduri de
informare si consultare a salariatilor.
Art.
11. – (1) Grupul special de negociere este compus din minimum 3 membri, iar
numărul maxim de membri nu poate depăsi numărul de state membre, cu
reprezentarea ambelor sexe.
(2)
În cadrul grupului special de negociere este desemnat sau ales cel putin un
membru suplimentar din fiecare stat membru în care întreprinderea de dimensiune
comunitară are una ori mai multe filiale, sucursale sau orice alte sedii
secundare ori în care grupul de întreprinderi de dimensiune comunitară are una
sau mai multe întreprinderi.
(3)
Desemnarea sau alegerea de membri suplimentari în grupul special de negociere
va avea în vedere reprezentarea ambelor sexe si se face după următoarele
reguli:
a)
un membru suplimentar pentru fiecare stat membru în care sunt angajati cel
putin 10% dintre salariatii întreprinderii de dimensiune comunitară sau ai
grupului de întreprinderi de dimensiune comunitară;
b) 2
membri suplimentari pentru fiecare stat membru în care sunt angajati cel putin
20% dintre salariatii întreprinderii de dimensiune comunitară sau ai grupului
de întreprinderi de dimensiune comunitară;
c) 3
membri suplimentari pentru fiecare stat membru în care sunt angajati cel putin
40% dintre salariatii întreprinderii de dimensiune comunitară sau ai grupului
de întreprinderi de dimensiune comunitară;
d) 4
membri suplimentari pentru statul membru în care sunt angajati cel putin 60% dintre
salariatii întreprinderii de dimensiune comunitară sau ai grupului de
întreprinderi de dimensiune comunitară;
e) 5
membri suplimentari pentru statul membru în care sunt angajati cel putin 75%
dintre salariatii întreprinderii de dimensiune comunitară sau ai grupului de
întreprinderi de dimensiune comunitară.
Art.
12. – (1) În România membrii grupului special de negociere sunt desemnati de
către reprezentantii salariatilor din România ai întreprinderii de dimensiune
comunitară sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitară. În
situatia inexistentei acestor reprezentanti, membrii grupului special de
negociere sunt desemnati cu majoritatea voturilor salariatilor din România ai
întreprinderii de dimensiune comunitară sau ai grupului de întreprinderi de
dimensiune comunitară.
(2)
Membrii grupului special de negociere pot alege un presedinte dintre ei si pot
adopta un regulament de organizare si functionare.
(3)
Regulamentul de organizare si functionare va cuprinde modul concret de
desemnare sau de alegere a membrilor grupului special de negociere, precum si
aspecte referitoare la suspendarea, revocarea ori încetarea mandatelor
acestora.
Art.
13. – Pentru asigurarea continuitătii în cadrul grupului special de negociere
în situatii prevăzute de regulamentul de organizare si functionare, se
constituie o listă de rezervă, astfel:
a)
un înlocuitor pentru fiecare stat membru;
b)
un înlocuitor suplimentar, dacă cel putin 75% dintre salariatii întreprinderii
de dimensiune comunitară sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune
comunitară sunt încadrati în unul si acelasi stat membru.
Art.
14. – Conducerea centrală situată în România este informată cu privire la
componenta grupului special de negociere si a persoanelor care figurează pe
lista de rezervă. Conducerea centrală informează si conducerile filialelor,
sucursalelor si ale altor sedii secundare ale întreprinderii de dimensiune
comunitară, precum si conducerile întreprinderilor care compun grupul de
întreprinderi de dimensiune comunitară.
Art.
15. – (1) Cheltuielile aferente negocierilor acordului pentru constituirea
comitetului european de întreprindere sau pentru instituirea procedurii de
informare si consultare a salariatilor se suportă de conducerea centrală.
(2)
Conducerea centrală depune toate diligentele în vederea asigurării membrilor
grupului special de negociere a resurselor materiale si financiare necesare
îndeplinirii atributiilor lor.
(3)
În măsura în care conducerea centrală si grupul special de negociere nu decid
altfel, atunci când grupul special de negociere este asistat de experti,
conducerea centrală va suporta cheltuielile numai pentru un expert.
Acordul privind constituirea comitetului european de
întreprindere sau instituirea procedurii de informare si consultare a salariatilor
Art.
16. – (1) Conducerea centrală convoacă, în termen de 30 de zile de la data
comunicării componentei grupului special de negociere, o reuniune cu membrii
acestuia, în scopul încheierii unui acord privind constituirea comitetului
european de întreprindere sau instituirea procedurii de informare si consultare
a salariatilor. Conducerea centrală informează despre aceasta conducerile
locale.
(2)
Grupul special de negociere are dreptul de a se reuni anterior datei la care
este convocat de conducerea centrală, potrivit alin. (1).
(3)
În scopul realizării atributiilor sale, grupul special de negociere poate fi
asistat de către experti, la alegerea acestuia.
Art.
17. – În vederea încheierii acordului prevăzut la art. 19, deciziile grupului
special de negociere se iau cu votul majoritătii membrilor.
Art.
18. – (1) Grupul special de negociere poate decide, cu majoritatea a două
treimi din numărul voturilor, să oprească negocierile cu conducerea centrală
sau să nu le initieze.
(2)
În situatia prevăzută la alin. (1) si în lipsa unui acord între grupul special
de negociere si conducerea centrală, prin care se decide altfel, grupul special
de negociere se dizolvă.
(3)
O nouă solicitare de convocare, respectiv de constituire a grupului special de
negociere, poate fi introdusă cel mai devreme după 2 ani de la data deciziei
prevăzute la alin. (1), cu exceptia situatiei în care părtile fixează un termen
mai scurt.
(4)
În situatia luării unei decizii în conditiile alin. (1), dispozitiile
subsidiare prevăzute în prezenta lege nu sunt aplicabile.
Art.
19. – (1) Acordul dintre grupul special de negociere si conducerea centrală are
ca scop fie constituirea comitetului european de întreprindere, fie instituirea
procedurii de informare si consultare a salariatilor.
(2)
Acordul trebuie să se încheie în formă scrisă.
Art.
20. – Acordul privind constituirea si functionarea comitetelor europene de
întreprindere stabileste cel putin:
a)
întreprinderile care compun grupul de întreprinderi de dimensiune comunitară
sau filialele, sucursalele ori alte sedii secundare ale întreprinderii de
dimensiune comunitară cărora li se aplică acordul;
b) componenta comitetului european de întreprindere, numărul de membri, cu reprezentarea ambelor sexe, repartitia locurilor si durata mandatului membrilor;
c)
atributiile si procedura informării si consultării comitetului european de
întreprindere;
d)
locul, frecventa si durata reuniunilor comitetului;
e)
resursele financiare si materiale necesare functionării, care vor fi alocate
comitetului;
f) durata
acordului si procedura de renegociere a acestuia.
Art.
21. – (1) Conducerea centrală si grupul special de negociere pot conveni, prin
acord scris, să instituie una sau mai multe proceduri de informare si
consultare, în loc să constituie un comitet european de întreprindere.
(2)
În situatia prevăzută la alin. (1), acordul trebuie să prevadă modalitătile
concrete în care reprezentantii salariatilor au dreptul de a se reuni pentru a
fi informati si de a se consulta cu conducerea centrală în privinta informatiilor
care le sunt comunicate, respectiv de a se reuni pentru a discuta cu privire la
informatiile care le sunt comunicate.
(3)
Informatiile prevăzute la alin. (2) se referă, în principal, la aspectele
transnationale care afectează considerabil interesele salariatilor
întreprinderii de dimensiune comunitară sau ai grupului de întreprinderi de
dimensiune comunitară.
Art.
22. – Acordului prevăzut la art. 19 nu i se aplică dispozitiile subsidiare din
prezenta lege, dacă prin acesta nu se prevede contrariul.
CAPITOLUL
IV
Dispozitii
subsidiare
SECTIUNEA
1
Aplicabilitate
Art.
23. – (1) Dispozitiile prezentului capitol sunt aplicabile în oricare dintre
situatiile următoare:
a)
conducerea centrală si grupul special de negociere decid astfel:
b)
conducerea centrală refuză deschiderea negocierilor în termen de 6 luni de la
data solicitării salariatilor, formulată potrivit art. 8 alin. (1);
c)
în termen de 3 ani de la data solicitării salariatilor, formulată potrivit art.
8 alin. (1), conducerea centrală si grupul special de negociere nu sunt în
măsură să încheie un acord si grupul special de negociere nu a luat decizia
prevăzută la art. 18 alin. (1).
(2)
În situatiile prevăzute la alin. (1) se constituie un comitet european de
întreprindere, în conformitate cu dispozitiile prezentului capitol.
SECTIUNEA
a 2-a
Componenta comitetului european de întreprindere
Art.
24. – (1) Comitetul european de întreprindere este compus din salariati ai
întreprinderii de dimensiune comunitară sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune
comunitară desemnati ori alesi de reprezentantii salariatilor sau, în absenta
acestora, de ansamblul salariatilor.
(2)
Numărul membrilor comitetului european de întreprindere este de cel putin 3 si
de cel mult 30, cu reprezentarea ambelor sexe.
Art.
25. – (1) Comitetul european de întreprindere adoptă regulamentul său de
organizare si functionare.
(2)
Regulamentul de organizare si functionare va cuprinde modul concret de
desemnare sau de alegere a membrilor săi, precum si aspecte referitoare la suspendarea,
revocarea ori încetarea mandatelor acestora.
Art.
26. – Reprezentarea în comitetul european de întreprindere se asigură prin
desemnarea sau alegerea unui membru din fiecare stat membru în care
întreprinderea de dimensiune comunitară are una ori mai multe filiale,
sucursale sau alte sedii secundare ori în care grupul de întreprinderi de
dimensiune comunitară are una sau mai multe întreprinderi.
Art.
27. – Desemnarea sau alegerea de membri suplimentari în comitetul european de
întreprindere se face după procedura prevăzută la art. 11 alin. (3).
Art. 28. – (1)
Conducerea centrală verifică la fiecare 2 ani dacă numărul de salariati s-a
schimbat; în acest caz numărul de membri dintr-un stat trebuie readaptat.
(2)
Când o asemenea schimbare este constatată, conducerea centrală notifică în
scris comitetului european de întreprindere această schimbare.
(3)
Comitetul european de întreprindere va desemna sau va alege noii membri, în
conditiile prevăzute în regulamentul de organizare si functionare, potrivit art.
26 si 27.
Art.
29. – Pentru a asigura continuitatea în cadrul comitetului european de
întreprindere, în situatiile prevăzute în regulamentul de organizare si
functionare, se constituie o listă de rezervă, potrivit regulilor prevăzute la
art. 13, cu reprezentarea ambelor sexe.
Art.
30. – (1) Dacă dimensiunea comitetului european de întreprindere o justifică,
acesta alege din rândul membrilor săi un comitet restrâns care cuprinde cel
mult 3 membri, cu reprezentarea ambelor sexe.
(2)
Comitetul restrâns prevăzut la alin. (1) adoptă un regulament de organizare si
functionare.
Art.
31. – Conducerea centrală din România este informată cu privire la componenta
comitetului european de întreprindere, a comitetului restrâns, precum si a
persoanelor care figurează pe lista de rezervă. Ea informează si conducerile
filialelor, sucursalelor si ale altor sedii secundare ale întreprinderii de
dimensiune comunitară, precum si conducerile întreprinderilor care compun
grupul de dimensiune comunitară.
SECTIUNEA
a 3-a
Art.
32. – (1) Competenta comitetului european de întreprindere este limitată la
informarea si consultarea salariatilor asupra problemelor care interesează
ansamblul întreprinderii de dimensiune comunitară sau al grupului de
întreprinderi de dimensiune comunitară ori cel putin două filiale, sucursale
sau alte sedii secundare ori întreprinderi ale grupului, situate în state
membre diferite.
(2)
În cazul întreprinderilor sau al grupurilor de întreprinderi de dimensiune
comunitară a căror conducere centrală nu este situată într-un stat membru,
competenta comitetului european de întreprindere este limitată la aspectele
care privesc toate filialele, sucursalele si orice alte sedii secundare ori
toate întreprinderile membre ale grupului, situate în statele membre, sau care
privesc cel putin două filiale, sucursale ori alte sedii secundare sau
întreprinderi ale grupului, situate în state membre diferite.
Art.
33. – (1) Conducerea centrală convoacă, cel putin o dată pe an, o reuniune cu
comitetul european de întreprindere, pentru a-l informa si a-l consulta cu
privire la evolutia activitătii întreprinderii de dimensiune comunitară sau a
grupului de întreprinderi de dimensiune comunitară si a perspectivelor acesteia,
în baza unui raport elaborat de conducerea centrală. Reuniunea va avea în
vedere, în principal, următoarele aspecte:
a)
structura întreprinderii de dimensiune comunitară sau a grupului de
întreprinderi de dimensiune comunitară;
b)
situatia economică si financiară a acestora;
c)
evolutia probabilă a activitătilor întreprinderii sau grupului de
întreprinderi;
d)
situatia angajărilor si previziunile de dezvoltare în acest domeniu;
e)
productia si vânzările;
f)
investitiile;
g)
principalele modificări care privesc organizarea întreprinderilor sau
grupurilor de întreprinderi;
h)
introducerea noilor metode de lucru sau a noilor procedee de productie;
i)
transferurile de productie, fuziunile, reducerea dimensiunii sau închiderea
întreprinderilor, a filialelor, sucursalelor ori a altor sedii secundare sau a
unor părti importante ale acestora;
j)
concedierile colective.
(2)
Conducerea centrală va comunica data reuniunii comitetului european de
întreprindere si conducerilor locale, cu cel putin 15 zile calendaristice
înainte de aceasta.
Art.
34. – (1) Prin exceptie de la prevederile art. 33, când intervin situatii
exceptionale care afectează considerabil interesele salariatilor, în special în
cazul schimbării sediului, închiderii întreprinderilor sau filialelor,
sucursalelor ori a altor sedii secundare, concedierilor colective, comitetul
restrâns sau, dacă acesta nu există, comitetul european de întreprindere are
dreptul de a fi informat.
(2)
În acest caz comitetul european de întreprindere sau, după caz, comitetul
restrâns are dreptul de a se reuni, la solicitarea sa, cu conducerea centrală
din România sau cu orice alt nivel de conducere din cadrul întreprinderii de
dimensiune comunitară ori al grupului de întreprinderi de dimensiune
comunitară, care are competenta să ia decizii, pentru a fi informat si
consultat asupra măsurilor ce afectează considerabil interesele salariatilor.
(3)
La reuniunea organizată cu comitetul restrâns au, de asemenea, dreptul să
participe membrii care au fost alesi sau desemnati de filialele, sucursalele
ori alte sedii secundare si/sau de întreprinderile care sunt direct afectate de
măsurile respective.
Art.
35. – (1) Reuniunea de informare si consultare prevăzută la art. 34 are loc în
cel mai scurt timp posibil, pe baza unui raport elaborat de conducerea centrală
sau de conducerile organizate la diferite niveluri.
(2)
Comitetul european de întreprindere poate exprima un punct de vedere cu privire
la raport, la sfârsitul reuniunii sau într-un termen rezonabil, dar nu mai
târziu de 10 zile de la data reuniunii.
Art.
36. – Reuniunea prevăzută la art. 34 nu poate aduce atingere prerogativelor
conducerii centrale.
Art.
37. – Înainte de orice reuniune cu conducerea centrală, comitetul european de
întreprindere sau comitetul restrâns, care poate fi extins atunci când este
cazul, în conformitate cu prevederile art. 34 alin. (3), are dreptul să se
reunească fără să fie prezentă conducerea centrală.
Art.
38. – (1) Membrii comitetului european de întreprindere informează
reprezentantii salariatilor întreprinderii de dimensiune comunitară sau ai
grupului de întreprinderi de dimensiune comunitară ori, în absenta acestora, pe
toti salariatii asupra continutului si rezultatului informărilor si
consultărilor desfăsurate potrivit prevederilor prezentului capitol.
(2) Prevederile alin.
(1) nu pot exonera membrii comitetului european de întreprindere sau membrii
comitetului restrâns de obligatia de confidentialitate prevăzută la art. 44.
Art.
39. – (1) După 4 ani de la data constituirii comitetului european de
întreprindere, acesta examinează necesitatea initierii de negocieri în vederea
încheierii unui acord potrivit art. 19 sau a mentinerii aplicării dispozitiilor
subsidiare prevăzute de prezentul capitol.
(2) Dacă se decide initierea unei proceduri de negociere, se aplică prevederile art. 17, 19–22, art. 43 alin. (3) si dispozitiile subsidiare din prezenta lege, iar rolul grupului special de negociere este îndeplinit de comitetul european de întreprindere.
Art. 40. – (1) Comitetul european de întreprindere sau comitetul restrâns, după caz, poate fi asistat de experti, la alegerea acestuia, în măsura în care acest lucru este necesar pentru îndeplinirea atributiilor lor.
(2)
Conducerea centrală situată în România suportă cheltuielile pentru cel putin un
expert.
Art.
41. – (1) Cheltuielile de functionare ale comitetului european de întreprindere
sunt suportate de conducerea centrală situată în România, conducere care va
stabili, în colaborare cu comitetul european de întreprindere, bugetul anual al
acestuia.
(2)
Conducerea centrală asigură membrilor comitetului european de întreprindere
resursele financiare si materiale care să le permită să îsi îndeplinească în
mod corespunzător obligatiile stabilite de prezenta lege.
(3)
Conducerea centrală preia, dacă nu s-a convenit altfel, cheltuielile de
organizare a reuniunilor si de traducere, precum si cheltuielile aferente
deplasării si cazării membrilor comitetului european de întreprindere si ale
membrilor comitetului restrâns.
CAPITOLUL
V
Protectia
reprezentantilor salariatilor
Art.
42. – (1) Membrii grupului special de negociere, ai comitetului european de
întreprindere si reprezentantii salariatilor angajati în România care îsi
exercită atributiile în cadrul procedurii de negociere a acordului sau de
informare si consultare beneficiază, în exercitarea functiilor lor, de
drepturile prevăzute de legislatia în vigoare pentru reprezentantii
salariatilor si pentru persoanele alese în organele de conducere ale
organizatiilor sindicale.
(2)
Prevederea alin. (1) priveste, în special, participarea la reuniunile grupului
special de negociere ori ale comitetului european de întreprindere sau la orice
altă reuniune realizată în cadrul acordului prevăzut la art. 19, precum si
plata salariului pentru membrii care fac parte din personalul întreprinderii de
dimensiune comunitară sau al grupului de întreprinderi de dimensiune
comunitară, în timpul absentei necesare exercitării atributiilor acestora.
(3)
Persoanele prevăzute la alin. (1) nu pot fi supuse vreunei discriminări,
concediate sau supuse altor sanctiuni, ca urmare a îndeplinirii atributiilor
lor în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(4)
Membrilor grupului special de negociere, ai comitetului european de
întreprindere si reprezentantilor salariatilor trebuie să le fie acordate
timpul si mijloacele necesare pentru a le permite să informeze salariatii cu
privire la stadiul si la rezultatele procesului de informare si consultare.
CAPITOLUL
VI
Dispozitii
diverse
Art.
43. – (1) Relatiile dintre conducerea centrală din România si comitetul
european de întreprindere se bazează pe principiul colaborării, cu respectarea
drepturilor si obligatiilor lor reciproce.
(2)
Colaborarea dintre conducerea centrală si reprezentantii salariatilor este
necesară si în cadrul procedurii de informare si consultare a salariatilor.
(3)
Negocierile dintre conducerea centrală si grupul special de negociere se
bazează pe principiul colaborării.
Art.
44. – Informatiile cu caracter confidential comunicate cu acest titlu membrilor
grupului special de negociere, membrilor comitetului european de întreprindere,
expertilor, precum si reprezentantilor salariatilor nu pot fi dezvăluite unor
terti nici după expirarea mandatului, indiferent de locul unde se găsesc aceste
persoane.
Art.
45. – (1) Conducerea centrală din România nu este obligată să comunice
informatii atunci când acestea, potrivit unor criterii obiective, prin natura
lor, ar afecta grav functionarea întreprinderilor respective sau le-ar
prejudicia.
(2)
Conducerea centrală din România are obligatia motivării în scris a refuzului
divulgării informatiilor prevăzute la alin. (1).
Art.
46. – Solicitarea venită din partea conducerii centrale de respectare a
confidentialitătii, respectiv decizia conducerii centrale de a nu divulga
informatiile prevăzute la art. 45, poate fi contestată de comitetul european de
întreprindere sau de reprezentantii salariatilor la instantele judecătoresti
competente, în termen de 30 de zile.
CAPITOLUL
VII
Răspunderea
contraventională
Art.
47. – Constituie contraventii si se sanctionează cu amendă de la 20.000.000 lei
la 40.000.000 lei următoarele fapte:
a) obstructionarea
constituirii, organizării sau functionării grupului special de negociere, a
comitetului european de întreprindere sau împiedicarea instituirii ori
aplicării procedurii de informare sau consultare a angajatilor de către un
membru al conducerii centrale ori al conducerii de un alt nivel în cadrul unei
întreprinderi de dimensiune comunitară sau al unui grup de întreprinderi de
dimensiune comunitară ori de către o persoană care actionează în numele
acestora;
b)
discriminarea unui membru al grupului special de negociere, al comitetului
european de întreprindere sau al unui reprezentant al salariatilor, care
actionează conform prezentei legi;
c)
divulgarea informatiilor cu caracter confidential de către persoanele cărora
le-au fost comunicate în cadrul procedurilor prevăzute de prezenta lege.
Art.
48. – Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de către
organele de control ale Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei
sau de către alte organe care, potrivit legii, au dreptul să efectueze control.
Art.
49. – Contraventiilor prevăzute la art. 47 li se aplică dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările si completările ulterioare.
CAPITOLUL
VIII
Dispozitii
finale
Art.
50. – Prezenta lege nu aduce atingere drepturilor la informare si consultare
ale salariatilor, prevăzute de legislatia română în vigoare.
Art.
51. – Prezenta lege intră în vigoare la data aderării României la Uniunea
Europeană. Prezenta lege transpune Directiva Consiliului 94/45/CE privind
instituirea unui comitet european de întreprindere sau a unei proceduri de
informare si consultare a lucrătorilor în întreprinderile si grupurile de
întreprinderi de dimensiune comunitară, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunitătilor Europene (JOCE) L 254 din 30 septembrie 1994.
Această
lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art.
75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, DAN RADU RUSANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti, 5 iulie 2005.
Nr. 217.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea
Legii privind constituirea, organizarea si functionarea comitetului european de
întreprindere
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. – Se promulgă Legea privind constituirea, organizarea si functionarea
comitetului european de întreprindere si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
TRAIAN
BĂSESCU
Bucuresti, 4 iulie 2005.
Nr. 592.
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind reorganizarea
Muzeului Costumelor Populare din România
În
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, precum si al art. 12 alin. (4) si al art. 20 alin.
(1) din Legea muzeelor si a colectiilor publice nr.
311/2003,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. – (1) Muzeul Costumelor Populare din România, denumit în continuare Muzeul,
institutie publică cu personalitate juridică în subordinea Ministerului
Culturii si Cultelor, se reorganizează ca unitate fără personalitate juridică
si functionează ca sectie a Muzeului National al Satului “Dimitrie Gusti“.
(2)
Muzeul are sediul în municipiul Bucuresti, str. Izvor nr. 2–4, sectorul 5, în
corpurile A3 si F din imobilul “Palatul Parlamentului“.
Art.
2. – Patrimoniul, numărul de posturi si personalul Muzeului se preiau de Muzeul
National al Satului “Dimitrie Gusti“, prin protocol de predare-preluare, în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art.
3. – Organizarea si functionarea Muzeului se stabilesc prin regulamentul de
organizare si functionare a Muzeului National al Satului “Dimitrie Gusti“,
aprobat prin ordin al ministrului culturii si cultelor, în termen de 30 de zile
de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art.
4. – Cheltuielile curente si de capital ale Muzeului se finantează prin bugetul
Muzeului National al Satului “Dimitrie Gusti“.
Art.
5. – Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă:
a)
art. 1, art. 2 alin. (1) si (3) si art. 3 din Hotărârea Guvernului nr.
1.640/2004 privind stabilirea unor măsuri pentru organizarea si
functionarea Muzeului Costumelor Populare din România, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 960
din 20 octombrie 2004, cu modificările si completările ulterioare;
b)
nr. crt. 19 din anexa nr. 2 – “Unitătile care functionează în subordinea, sub
autoritatea Ministerului Culturii si Cultelor ori în coordonarea ministrului
culturii si cultelor“ la Hotărârea Guvernului nr.
78/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Culturii si
Cultelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 137 din 15
februarie 2005, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
culturii si cultelor,
Monica
Octavia Muscă
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe
Barbu
Ministrul
finantelor publice,
Bucuresti, 23 iunie 2005.
Nr. 625.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea
renuntării la cetătenia română unor persoane
În
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 30 din Legea cetăteniei române nr.
21/1991, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol
unic. – Se aprobă renuntarea la cetătenia română persoanelor prevăzute în anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
justitiei,
Monica
Luisa Macovei
Ministrul
afacerilor externe,
Mihai
Răzvan Ungureanu
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
Bucuresti, 29 iunie 2005.
Nr. 632.
ANEXĂ*)
LISTA
persoanelor
care au promisiunea altei cetătenii, pentru care comisia a avizat favorabil
cererea de renuntare la cetătenia română în temeiul art. 26 din Legea
cetăteniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările si completările
ulterioare
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea
renuntării la cetătenia română unor persoane
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, si al art. 30 din Legea cetăteniei române nr.
21/1991, republicată, cu modificările si completările ultarioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol
unic. – Se aprobă renuntarea la cetătenia română persoanelor prevăzute în anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
justitiei,
Monica
Luisa Macovei
Ministrul
afacerilor externe,
Mihai
Răzvan Ungureanu
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
Bucuresti, 29 iunie 2005.
Nr. 634.
ANEXĂ*)
LISTA
persoanelor
care au deja alte cetătenii, pentru care comisia a avizat favorabil cererea de
renuntare la cetătenia română în temeiul art. 26 din Legea cetăteniei române
nr. 21/1991, republicată, cu modificările si completările ulterioare
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
privind completarea
Ordinului ministrului finantelor publice nr. 585/2005 pentru aprobarea unor
formulare utilizate în domeniul colectării creantelor fiscale
În temeiul
prevederilor art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, cu modificările
ulterioare,
în
baza dispozitiilor art. 196 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările si
completările ulterioare,
ministrul
finantelor publice emite următorul ordin:
Art.
I. – Articolul
1 din Ordinul ministrului finantelor publice nr.
585/2005 pentru aprobarea modelelor unor formulare utilizate în domeniul
colectării creantelor fiscale, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 443 din 25 mai 2005, se
completează cu pct. 36 privind aprobarea unui nou formular cu regim special,
având următorul continut:
“36.
Chitanta MFP/ANAF – GARDA FINANCIARĂ, cod 14.13.11.99/G.F. – formular cu regim
special de inseriere si numerotare.“
Art.
II. –
Formularul “Chitanta MFP/ANAF – GARDA FINANCIARĂ, cod 14.13.11.99/G.F. –
formular cu regim special de inseriere si numerotare“ este prevăzut în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
III. –
Chitanta MFP/ANAF – GARDA FINANCIARĂ, cod 14.13.11.99/G.F. este destinată
organelor de control ale Gărzii Financiare pentru încasarea sumelor provenite
din amenzi, a sumelor confiscate si vărsarea acestora la Trezoreria Statului.
Art.
IV. –
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 4 iulie 2005.
Nr. 951.
ANEXĂ*)
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
privind aprobarea
formularului tipizat al Procesului-verbal de constatare si sanctionare a
contraventiilor, destinat utilizării în activitatea de control a comisarilor
Gărzii Financiare
În temeiul
prevederilor art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, cu modificările
ulterioare,
în
baza dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 7/1995 privind stabilirea
regimului unor formulare tipizate în domeniul financiar, republicată, cu
modificările si completările ulterioare,
în
conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificările si
completările ulterioare,
ministrul
finantelor publice emite următorul ordin:
Art.
1. – Se aprobă modelul si continutul formularului tipizat ale Procesului-verbal
de constatare si sanctionare a contraventiilor, cod G.F. 14.13.22.99/1,
utilizat în activitatea Gărzii Financiare, prezentat în anexa nr. 1*) care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. – Caracteristicile de tipărire a formularului tipizat mentionat la art. 1
sunt prezentate în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
3. – Garda Financiară, respectiv Comisariatul general si structurile
teritoriale, Directia generală de gestiune a impozitelor si contributiilor,
Directia economică si administrativă, directiile generale ale finantelor
publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si Directia generală de
administrare a marilor contribuabili vor aduce la îndeplinire prezentul ordin.
Art.
4. – La intrarea în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului
finantelor publice nr.
2.267/2001 privind aprobarea formularului tipizat al Procesului-verbal de
constatare si sanctionare a contraventiilor, destinat utilizării în activitatea
de control a comisarilor Gărzii Financiare, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 118 din 13 februarie 2002.
Art.
5. – Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 4 iulie 2005.
Nr. 952.
ANEXA Nr. 1
ANEXA Nr. 2
Denumire:
Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor
Seria
........... Nr. ..........
Cod
M.F.P. 14.13.22.99/1
Fiecare
formular se tipăreste în 3 exemplare (negru, rosu si verde).
Formularele
se tipăresc pe hârtie de calitate, normală sau autocopiativă care să asigure
lizibilitatea scrisului pe fată si pe verso, atât pe original, cât si pe copii.
Formularele
se brosează în carnete/blocuri a câte 50 de proceseverbale de constatare si
sanctionare a contraventiilor, continând fiecare câte 150 de file.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
CABINETUL GUVERNATORULUI
pentru suspendarea
aplicabilitătii prevederilor art. 3 alin. (6) din Regulamentul Băncii Nationale
a României nr. 5/2005 privind comisioanele practicate de Banca Natională a
României pentru efectuarea operatiunilor de depunere si retragere de numerar
ale institutiilor de credit si ale Trezoreriei Statului
Având
în vedere:
–
Nota nr. VI.2/3.127 din 17 iunie 2005 a Directiei emisiune, tezaur si casierie;
–
Hotărârea Consiliului de administratie din sedinta din 18 iunie 2005,
în
baza prevederilor art. 21 alin. (1) si (3) din Legea nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României, cu modificările
ulterioare,
în
temeiul dispozitiilor art. 48 din Legea nr.
312/2004, cu modificările ulterioare,
Banca
Natională a României emite prezenta circulară.
Art.
1. – În perioada 1 iulie – 31 decembrie 2005 se suspendă aplicarea prevederilor
art. 3 alin. (6) din Regulamentul Băncii Nationale a României nr.
5/2005 privind comisioanele practicate de Banca Natională a României pentru
efectuarea operatiunilor de depunere si retragere de numerar ale institutiilor
de credit si ale Trezoreriei Statului, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 486 din 9 iunie 2005.
Art.
2. – Celelalte prevederi din Regulamentul Băncii Nationale a României nr.
5/2005 rămân în vigoare.
GUVERNATORUL
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
MUGUR
ISĂRESCU
Bucuresti, 29 iunie 2005.
Nr. 22.