MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
173 (XVII) - Nr. 610 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Joi, 14 iulie 2005
SUMAR
LEGI
SI DECRETE
215. – Lege pentru înfiintarea comunei Itesti prin reorganizarea
comunei Beresti-Bistrita, judetul Bacău
590. – Decret privind promulgarea Legii pentru înfiintarea
comunei Itesti prin reorganizarea comunei Beresti-Bistrita, judetul Bacău
218. – Lege privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD
prin preluarea riscului de către fondurile de garantare
593. – Decret pentru promulgarea Legii privind stimularea
absorbtiei fondurilor SAPARD prin preluarea riscului de către fondurile de
garantare
578. – Decret pentru eliberarea din functie a unui magistrat
579. – Decret pentru eliberarea din functie a unui magistrat
580. – Decret pentru numirea unui magistrat
581. – Decret privind încetarea raporturilor de serviciu ale
unui chestor de politie din Ministerul Administratiei si Internelor
583. – Decret privind acordarea gradului de general de brigadă
cu o stea unui colonel din Ministerul Apărării Nationale si trecerea acestuia
în rezervă cu noul grad
584. – Decret privind acordarea gradului de general de brigadă
cu o stea unui colonel din Ministerul Apărării Nationale si trecerea acestuia
în rezervă cu noul grad
585. – Decret privind acordarea gradului de general de brigadă
cu o stea unui colonel din Ministerul Apărării Nationale si trecerea acestuia
în rezervă cu noul grad
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
60. – Ordin al
presedintelui Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor pentru modificarea si completarea Ordinului presedintelui
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr.
5/2005 privind aprobarea Regulamentului pentru identificarea si înregistrarea
animalelor
ACTE
ALE CONSILIULUI CONCURENTEI
88. – Decizie referitoare la investigatia declansată prin
Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 165 din 21 iunie 2004 cu
privire la prevederile contractului-cadru de închiriere de spatii comerciale,
încheiat între Societatea Comercială “Anchor Grup“ – S.A. si locatarii
centrului comercial Plaza România
LEGI
SI DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru înfiintarea
comunei Itesti prin reorganizarea comunei Beresti-Bistrita, judetul Bacău
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
Art.
1. – (1) Se înfiintează comuna Itesti, judetul Bacău, având în componentă
satele Itesti, Ciumasi, Dumbrava si Făgetel.
(2)
Resedinta comunei Itesti se stabileste în satul Itesti.
Art.
2. – (1) În urma reorganizării prevăzute la art. 1, comuna Beresti-Bistrita are
în componentă satele Beresti-Bistrita, Brad, Climesti si Pădureni.
(2)
Resedinta comunei Beresti-Bistrita rămâne în satul Beresti-Bistrita.
Art.
3. – (1) Până la constituirea, potrivit legii, a autoritătilor administratiei
publice locale în comuna Itesti, rezolvarea problemelor curente se asigură de 2
delegati numiti prin ordin al prefectului, cu atributii de primar si
viceprimar, precum si de un secretar numit de prefect, în conditiile legii,
care vor reprezenta autoritătile locale.
(2)
Salarizarea persoanelor prevăzute la alin. (1) se face, potrivit
reglementărilor legale în vigoare, din bugetul comunei Itesti.
Art.
4. – (1) Consiliul judetean Bacău si delegatii “mputerniciti conform prevederilor
art. 3 alin. (1), împreună cu Directia Generală a Finantelor Publice a
Judetului Bacău si cu Consiliul Local al Comunei Beresti-Bistrita, repartizează
veniturile si cheltuielile bugetului pe anul 2005 si patrimoniul actual al
comunei Beresti-Bistrita între comunele prevăzute la art. 1 si 2.
(2)
Veniturile si cheltuielile care, în conditiile legii, revin de drept comunei
Itesti se administrează si se gestionează prin autoritătile administratiei
publice locale ale acestei noi comune, iar echilibrarea bugetului local se
realizează pe seama sumelor defalcate din impozitul pe venit, pentru bugetele
locale, în limita prevederilor aprobate pentru anul 2005 pe ansamblul judetului
Bacău.
(3)
Bugetul comunei Itesti pe anul 2005 se elaborează de către delegatii prevăzuti
la art. 3 alin. (1), cu avizul Directiei Generale a Finantelor Publice a
Judetului Bacău.
(4)
Operatiunile de predare-preluare se fac pe bază de protocol, încheiat între
primarul comunei Beresti-Bistrita si delegatul desemnat prin ordin al prefectului,
cu atributii de primar, al comunei Itesti.
Art.
5. – Alegerile pentru autoritătile administratiei publice locale în comuna
nou-înfiintată, potrivit art. 1, se organizează în termen de cel mult 6 luni de
la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Art.
6. – Până la noile alegeri locale, autoritătile administratiei publice locale
din comuna Beresti-Bistrita, judetul Bacău, functionează, în conditiile legii,
în componenta avută la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Art.
7. – Anexa la Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a
teritoriului României, republicată în Buletinul Oficial al României, Partea I,
nr. 54–55 din 27 iulie 1981, cu modificările ulterioare, se modifică în mod
corespunzător.
Această
lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art.
75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia
României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR ADRIAN NĂSTASE |
p.
PRESEDINTELE SENATULUI, TEODOR VIOREL MELESCANU |
Bucuresti, 5 iulie 2005.
Nr. 215.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea
Legii pentru înfiintarea comunei Itesti prin reorganizarea comunei
Beresti-Bistrita, judetul Bacău
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. – Se promulgă Legea pentru înfiintarea comunei Itesti prin reorganizarea
comunei Beresti-Bistrita, judetul Bacău, si se dispune publicarea acestei legi
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
TRAIAN
BĂSESCU
Bucuresti, 4 iulie 2005.
Nr. 590.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind stimularea
absorbtiei fondurilor SAPARD prin preluarea riscului de către fondurile de
garantare
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
Art.
1. – (1) În scopul garantării instrumentelor financiare pe care institutiile de
credit le pun la dispozitie producătorilor agricoli, procesatorilor de produse
agricole si, după caz, autoritătilor publice locale, pentru asigurarea
cofinantării proiectelor realizate din fonduri SAPARD se constituie, la
dispozitia Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, Fondul
de garantare a creditelor pentru realizarea proiectelor din cadrul Programului
SAPARD, denumit în continuare fond.
(2)
Fondul se gestionează de către Ministerul Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale.
(3)
Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale alocă Fondului de
Garantare a Creditului Rural – S.A. si Fondului National de Garantare a
Creditelor pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii – S.A., denumite în
continuare fonduri de garantare, sume din fond, în scopul acordării de
garantii institutiilor de credit.
(4)
Acordarea sumelor din fond se efectuează pe bază de conventii încheiate între
Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale si fondurile de
garantare.
Art.
2. – Sumele alocate si dobânzile aferente acestora vor fi prevăzute distinct în
evidentele contabile ale fondurilor de garantare, fiind considerate împrumuturi
subordonate, acordate pe durata derulării creditelor angajate pentru finantarea
beneficiarilor Programului SAPARD.
Art. 3. – Dobânda încasată de fondurile de garantare, ca venit financiar din plasarea în depozite bancare a sumelor alocate de Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, conform art. 1, este venit neimpozabil pentru acestea si va reîntregi suma alocată.
Art.
4. – Sumele alocate si dobânzile aferente acestora sunt utilizate de fondurile
de garantare pentru:
a)
constituirea plafonului anual de garantare, cu o expunere a acestuia de până la
5 ori;
b)
acoperirea riscului asumat de fondurile de garantare din garantiile acordate pe
seama fondului, prin plata soldului garantiei, în cazul contractelor de
garantare executate de institutiile de credit pentru împrumutatii care nu îsi
îndeplinesc obligatiile asumate prin contractele de credit;
c)
acoperirea comisioanelor datorate fondurilor de garantare de către persoanele
fizice autorizate si asociatiile familiale constituite conform legii, acestea
fiind scutite de la plata comisionului de garantare. Nivelul comisioanelor de
garantare se aprobă anual, diferentiat, în functie de tipul de credit si de
tipul de proiect, prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale.
Art.
5. – Beneficiarii garantiilor acordate de fondurile de garantare sunt:
a)
societăti comerciale constituite conform Legii nr.
31/1990 privind societătile comerciale, republicată;
b) asociatii
agricole constituite conform Legii nr. 36/1991
privind societătile agricole si alte forme de asociere în agricultură si Legii
cooperatiei agricole nr.
566/2004;
c)
persoane fizice autorizate si asociatii de fermieri, constituite conform legii.
Art.
6. – (1) Creditele acordate beneficiarilor prevăzuti la art. 5 sunt garantate
astfel:
a)
până la 70% de Fondul de Garantare a Creditului Rural – S.A.;
b)
până la 70% de Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile
Mici si Mijlocii – S.A.
(2)
Dobânda aferentă creditului este garantată de împrumutat.
Art.
7. – Prin derogare de la prevederile art. 3 din Legea nr.
346/2004 privind stimularea înfiintării si dezvoltării întreprinderilor
mici si mijlocii, cu modificările si completările ulterioare, Fondul National
de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii – S.A. acordă
garantii pentru beneficiarii prevăzuti la art. 5 din prezenta lege.
Art.
8. – Comisioanele de garantare datorate de institutiile de credit pentru
garantiile emise în favoarea beneficiarilor prevăzuti la art. 5 sunt venituri
ale fondurilor de garantare.
Art.
9. – În situatia în care riscul de neplată înregistrat depăseste nivelul
sumelor alocate fondurilor de garantare si al dobânzilor acumulate, diferenta se
acoperă din prevederile bugetare ale Ministerului Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale.
Art.
10. – Creantele fondurilor de garantare rezultate din contractele de garantare,
executate de institutiile de credit, au regim de creantă bugetară si sunt
executate în conditiile legislatiei în vigoare.
Art.
11. – Eventualele sume restituite de institutiile de credit fondurilor de
garantare, ca urmare a executării celorlalte garantii prevăzute în contractele
de credit si a acoperirii debitelor înregistrate de acestea, vor reîntregi
sursa din care s-a efectuat plata.
Art.
12. – Sumele rămase după finalizarea Programului SAPARD si a contractelor de
credite garantate de fondurile de garantare, în baza prezentei legi, se vor
vira Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, cu exceptia
sumelor aferente contractelor de garantare existente în derulare.
Art.
13. – În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi,
la propunerea Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale,
Guvernul va adopta normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei
legi.
Această
lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art.
75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, DAN RADU RUSANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti, 5 iulie 2005.
Nr. 218.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea
Legii privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD prin preluarea riscului de
către fondurile de garantare
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. – Se promulgă Legea privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD prin
preluarea riscului de către fondurile de garantare si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
Bucuresti, 4 iulie 2005.
Nr. 593.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru eliberarea din
functie a unui magistrat
În
temeiul prevederilor art. 94 lit. c), ale art. 100 alin. (1), ale art. 125
alin. (2) si ale art. 134 alin. (1) din Constitutia
României, republicată, ale art. 63 alin. (1) lit. b) si alin. (2) din Legea
nr.
303/2004 privind statutul magistratilor, precum si ale art. 36 alin. (1)
lit. a) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii,
având
în vedere Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 203 din 8 iunie
2005,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. – Domnul Dragu Stelian, procuror sef Sectie urmărire penală a Parchetului
de pe lângă Curtea de Apel Bacău, se eliberează din functia de magistrat ca
urmare a pensionării.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
Bucuresti, 4 iulie 2005.
Nr. 578.
pentru eliberarea din
functie a unui magistrat
În temeiul prevederilor
art. 94 lit. c), ale art. 100 alin. (1), ale art. 125 alin. (2) si ale art. 134
alin. (1) din Constitutia
României, republicată, ale art. 63 alin. (1) lit. b) si alin. (2) din Legea
nr.
303/2004 privind statutul magistratilor, precum si ale art. 36 alin. (1)
lit. a) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii,
având
în vedere Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 203 din 8 iunie
2005,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. – Doamna Constantinescu Andreiana, procuror la Parchetul de pe lângă
Înalta Curte de Casatie si Justitie, se eliberează din functia de magistrat ca
urmare a pensionării.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
TRAIAN
BĂSESCU
Bucuresti, 4 iulie 2005.
Nr. 579.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru numirea unui
magistrat
În
temeiul prevederilor art. 94 lit. c), ale art. 100 alin. (1), ale art. 125
alin. (2) si ale art. 134 alin. (1) din Constitutia
României,
republicată, ale art. 30 alin. (1) din Legea nr. nr.
303/2004 privind statutul magistratilor, precum si ale art. 36 alin. (1)
lit. a) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii,
având
în vedere Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 218 din 8 iunie
2005,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. – Doamna fiămbălaru Sofia-Pelaghia se numeste în functia de judecător la
Judecătoria Novaci.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
TRAIAN
BĂSESCU
Bucuresti, 4 iulie 2005.
Nr. 580.
privind încetarea
raporturilor de serviciu ale unui chestor de politie din Ministerul
Administratiei si Internelor
În
temeiul prevederilor art. 94 lit. b) si ale art. 100 din Constitutia
României,
republicată, precum si ale Legii nr.
360/2002 privind Statutul politistului, cu modificările si completările
ulterioare,
având
în vedere propunerea ministrului administratiei si internelor,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. – Pe data de 30 iunie 2005, domnului chestor de politie Gagiu Vergiliu
Anton îi încetează raporturile de serviciu cu Ministerul Administratiei si
Internelor.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
TRAIAN
BĂSESCU
În
temeiul art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
Bucuresti, 4 iulie 2005.
Nr. 581.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind acordarea
gradului de general de brigadă cu o stea unui colonel din Ministerul Apărării
Nationale si trecerea acestuia în rezervă cu noul grad
În
temeiul prevederilor art. 94 lit. b) si ale art. 100 din Constitutia
României,
republicată, ale art. 4 lit. f) pct. 28 din Legea nr.
415/2002 privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Apărare
a Tării, ale Legii nr. 80/1995
privind Statutul cadrelor militare, cu modificările si completările ulterioare,
precum si ale Hotărârii Consiliului Suprem de Apărare a Tării nr. 55 din 15
iunie 2005,
având
în vedere propunerea ministrului apărării nationale,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. – Pe data de 31 mai 2005, domnului colonel Lescan Dan Adrian-Ioan i se
acordă gradul de general de brigadă cu o stea si trece în rezervă cu noul grad.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
TRAIAN
BĂSESCU
În
temeiul art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
Bucuresti, 4 iulie 2005.
Nr. 583.
privind acordarea
gradului de general de brigadă cu o stea unui colonel din Ministerul Apărării
Nationale si trecerea acestuia în rezervă cu noul grad
În temeiul
prevederilor art. 94 lit. b) si ale art. 100 din Constitutia
României, republicată, ale art. 4 lit. f) pct. 28 din Legea nr.
415/2002 privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Apărare
a Tării, ale Legii nr. 80/1995 privind
Statutul cadrelor militare, cu modificările si completările ulterioare, precum
si ale Hotărârii Consiliului Suprem de Apărare a Tării nr. 55 din 15 iunie
2005,
având
în vedere propunerea ministrului apărării nationale,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. – Pe data de 30 iunie 2005, domnului colonel Săcărea Iuliu Vasile i se
acordă gradul de general de brigadă cu o stea si trece în rezervă cu noul grad.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
TRAIAN
BĂSESCU
În
temeiul art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
Bucuresti, 4 iulie 2005.
Nr. 584.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind acordarea
gradului de general de brigadă cu o stea unui colonel din Ministerul Apărării
Nationale si trecerea acestuia în rezervă cu noul grad
În temeiul prevederilor
art. 94 lit. b) si ale art. 100 din Constitutia
României, republicată, ale art. 4 lit. f) pct. 28 din Legea nr.
415/2002 privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Apărare
a Tării, ale Legii nr. 80/1995 privind
Statutul cadrelor militare, cu modificările si completările ulterioare, precum
si ale Hotărârii Consiliului Suprem de Apărare a Tării nr. 55 din 15 iunie
2005,
având
în vedere propunerea ministrului apărării nationale,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. – Pe data de 31 iulie 2005, domnului colonel Andrei Gheorghe Alexandru i
se acordă gradul de general de brigadă cu o stea si trece în rezervă cu noul
grad.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
TRAIAN
BĂSESCU
În
temeiul art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Bucuresti, 4 iulie 2005.
Nr. 585.
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA NATIONALĂ SANITARĂ
VETERINARĂ
SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
pentru modificarea si completarea
Ordinului presedintelui Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru
Siguranta Alimentelor nr. 5/2005 privind aprobarea Regulamentului pentru
identificarea si înregistrarea animalelor
Văzând
Referatul de aprobare nr. 32.804 din 20 iunie 2005 al Directiei generale
sanitare veterinare din cadrul Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si
pentru Siguranta Alimentelor,
având
în vedere prevederile art. 10 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr.
42/2004 privind organizarea activitătii sanitar-veterinare si pentru
siguranta alimentelor, aprobată cu modificări prin Legea nr.
215/2004, cu modificările si completările ulterioare,
în
temeiul art. 4 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr.
308/2004 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale Sanitare
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si a unitătilor din subordinea
acesteia, cu modificările si
completările ulterioare,
presedintele
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor emite următorul ordin:
Art.
1. – Anexele D, E, F si G la Regulamentul pentru identificarea si înregistrarea
animalelor, aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritătii Nationale Sanitare
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr.
5/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 22
martie 2005, se înlocuiesc cu anexele nr. 1, 2, 3 si 4*) la prezentul ordin.
Art.
2. – Autoritatea Natională Sanitară Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor,
institutele veterinare centrale si directiile sanitar-veterinare si pentru
siguranta alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art.
3. – Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
si va intra în vigoare în termen de 10 zile de la publicare.
Presedintele
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare
si
pentru Siguranta Alimentelor,
Răzvan
Tîru
Bucuresti, 30 iunie 2005.
Nr. 60.
ANEXE
la regulament
ACTE
ALE CONSILIULUI CONCURENTEI
CONSILIUL CONCURENTEI
referitoare la
investigatia declansată prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr.
165 din 21 iunie 2004 cu privire la prevederile contractului-cadru de
închiriere de spatii comerciale, încheiat între Societatea Comercială “Anchor
Grup“ – S.A. si locatarii centrului comercial Plaza România
Plenul
Consiliului Concurentei,
I.
în baza:
1.
Decretului nr.
57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului Concurentei;
2. Legii concurentei nr.
21/1996, cu modificările si completările ulterioare, a regulamentelor si
instructiunilor date în aplicarea ei;
3. Ordinului presedintelui Consiliului Concurentei nr. 165 din 21 iunie 2004, prin care a fost declansată investigatia având ca obiect posibila încălcare a art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificările si completările ulterioare, de către Societatea Comercială “Anchor Grup“ – S.A. si locatarii săi, prin contractul-cadru de închiriere de spatii comerciale din centrul comercial Plaza România [art. 4.15 (V)], contract care constituie obiect al unei cereri de certificare prealabilă a neinterventiei Consiliului Concurentei de la prevederile art. 5 alin. (1) din aceeasi lege, cerere depusă de Societatea Comercială “Anchor Grup“ – S.A.;
4.
Raportului de investigatie prezentat în Plenul Consiliului Concurentei de către
raportor, precum si a celorlalte piese din dosarul cauzei;
5. faptului
că au fost îndeplinite atât procedura de transmitere a Raportului de
investigatie părtilor implicate pentru luare la cunostintă si formulare de
observatii, cât si procedura de citare pentru audierea părtilor în Plenul
Consiliului Concurentei la data de 16 mai 2005;
6.
declaratiilor făcute în timpul audierii din data de 16 mai 2005 de către
reprezentantii Societătii Comerciale “Anchor Grup“ – S.A.;
7.
faptului că a fost întrunită conditia de cvorum de minimum 5 membri pentru ca
Plenul Consiliului Concurentei să poată delibera si decide în mod valabil,
II.
având în vedere că:
1.
Prin Adresa înregistrată la Consiliul Concurentei sub nr. RS – 104 din 30
aprilie 2004, Societatea Comercială “Anchor Grup“ – S.A.1) a solicitat Consiliului
Concurentei certificarea prealabilă a neinterventiei Consiliului Concurentei de
la prevederile art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr.
21/1996, cu modificările si completările ulterioare, denumită în continuare
lege, în ceea ce priveste prevederile contractului-cadru de închiriere
de spatii comerciale, încheiat între Societatea Comercială “Anchor Grup“ – S.A.
si locatarii centrului comercial Plaza România, denumit în continuare contract.
2.
În urma examinării informatiilor din cererea depusă de Societatea Comercială
“Anchor Grup“ – S.A. si a informatiilor solicitate suplimentar, Consiliul
Concurentei a constatat că art. 4.15 (V) din contract intră sub incidenta art. 5
alin. (1) din lege si, în consecintă, prin Ordinul presedintelui Consiliului
Concurentei nr. 165/2004 s-a hotărât declansarea unei investigatii.
3. Contractul
este un contract-cadru de închiriere de spatii comerciale în centrul
comercial Plaza România2), încheiat între proprietarul
Societatea Comercială “Anchor Grup“ – S.A. si o serie de agenti economici care
îsi vor desfăsura activitătile specifice în cadrul respectivului centru
comercial.
4. În
conditiile prevăzute în contract, proprietarul se obligă să dea în chirie
chiriasului, iar chiriasul se obligă să închirieze de la proprietar spatiul în
locatie.
5.
Durata contractului începe la data intrării în vigoare (data la care a fost
semnat de toate părtile) si se termină după 5 ani de locatie, cu exceptia
cazurilor de reziliere, în temeiul prevederilor acestuia.
6.
Clauza din contract supusă în special atentiei Consiliului Concurentei prin
cererea de neinterventie depusă este clauza 4.15 (V) cu privire la obligatiile
chiriasului, si anume: “chiriasul se obligă:
(...)
să
nu deschidă magazine sub aceeasi denumire, să nu comercializeze aceleasi mărci
sau să desfăsoare aceleasi activităti, sau să folosească spatii cu aceeasi
destinatie ca cele mentionate în Anexa 4, pe o rază de 2 km în jurul
Proprietătii, fără acordul scris prealabil al Proprietarului. Acordul
Proprietarului poate să nu fie dat, la libera apreciere a acestuia, sau, în
cazul în care este dat, poate fi conditionat astfel cum Proprietarul consideră
necesar.
Părtile
înteleg că această clauză intră în vigoare la data, sub conditia si în limitele
deciziei Consiliului Concurentei în ceea ce priveste valabilitatea acordului
între Părti.
Părtile vor depune
toate diligentele pentru a efectua actele si/sau modificările la această clauză
pe care le-ar solicita Consiliul Concurentei pentru aprobarea clauzei si care
ar fi necesare pentru a produce efecte juridice si/sau economice în cea mai
mare măsură posibilă similare cu cele avute în vedere de Părti la încheierea
Contractului de închiriere.“
7.
Conform art. 5 alin. (1) din lege, îsunt interzise orice întelegeri exprese sau
tacite între agenti economici ori asociatiile de agenti economici, orice
decizii luate de asociatiile de agenti economici si orice practici concertate,
care au ca obiect sau au ca efect restrângerea, împiedicarea ori denaturarea
concurentei pe piata românească sau pe o parte a acesteia (...)“.
8.
Piata relevantă a produsului cuprinde toate produsele sau serviciile care sunt
considerate de consumatori ca interschimbabile sau înlocuibile, datorită
caracteristicilor, preturilor si utilitătii date acestora.
9.
Un punct de vânzare, la fel ca si un produs, are succes doar dacă răspunde
nevoilor pietei.
Dacă
un produs se cumpără pentru utilitătile pe care le oferă, un punct de vânzare
este frecventat mai ales pentru serviciile pe care le oferă (accesibilitate,
posibilităti de alegere, spatii de parcare, alte diverse servicii); mai rar el
este frecventat pentru el Onsusi.
10.
Un centru comercial tip “mall“, prin anvergura operatiunilor care se desfăsoară
în acesta si imaginea lui, reprezintă un centru comercial cu standarde
ridicate, printre care:
–
calitatea produselor/serviciilor;
–
diversitatea produselor/serviciilor;
–
accesibilitate (parcare, orar maximal);
–
alte diverse servicii (curătenie, pază, aer conditionat, scări rulante etc.).
11.
Comisia Uniunii Europene a constatat existenta a diferite categorii de
comercianti en détail de produse alimentare sau nealimentare, care se disting după
modul de exercitare a punctului de vânzare (cu autoservire, prin intermediul
unui vânzător), diversitatea de familii de produse comercializate, varietatea
sortimentelor si mărimea suprafetelor de vânzare. În acest mod s-a făcut o
distinctie între micile magazine de cartier, magazinele cu suprafete medii
(supermarketuri) sau mari (hipermarketuri) si magazinele care practică
discontul.
12. Luând în considerare obiectul acordului supus analizei (de închiriere de spatii comerciale), precum si tipul serviciilor prestate de către locatari într-un centru comercial tip “mall“, piata relevantă a produsului se defineste ca fiind constituită din:
–
piata serviciilor de închiriere a spatiilor comerciale din cadrul centrelor
comerciale tip “mall“3);
–
piata serviciilor de comert cu amănuntul al produselor nealimentare;
–
piata serviciilor de comert cu amănuntul al produselor alimentare4);
–
piata serviciilor de alimentatie publică;
–
alte piete.
13.
Definirea pietei relevante a produsului a rămas deschisă, în functie de toate
activitătile care sunt desfăsurate sau se vor desfăsura de către locatari în
centrul comercial Plaza România.
14.
Piata relevantă geografică cuprinde aria în care sunt localizati agentii
economici implicati în comercializarea produselor incluse în piata produsului,
în conditii similare de concurentă, si care poate fi delimitată de ariile
geografice învecinate.
14.1.
Piata serviciilor de închiriere a spatiilor comerciale din cadrul centrelor
comerciale tip “mall“
14.1.1.
Piata relevantă geografică se defineste în functie de “zona de captură“ a
acestora (zona geografică în care consumatorii aleg să-si facă cumpărăturile în
respectiva unitate comercială).
14.1.2.
În conditiile existentei în Bucuresti a unui număr redus de centre comerciale tip
“mall“, “zona de captură“ a acestora este constituită din teritoriul întregului
municipiu (datorită numărului mic al acestora raportat la populatia
Bucurestiului).
14.1.3.
Prin sporirea numărului centrelor comerciale se va asista la un efect de
expulzare din preferintele clientilor a centrelor comerciale aflate la distante
mai mari, în consecintă “zona de captură“ va fi redusă la zone mai restrânse
decât întregul teritoriu al municipiului Bucuresti.
14.1.4.
Comisia Europeană a definit piata geografică ca fiind “zona de captură“ din
interiorul căreia o unitate comercială îsi atrage clientii, iar adesea aceasta
este definită ca fiind zona geografică de unde se poate ajunge la respectiva
unitate comercială în mai putin de 10–30 de minute de mers cu masina.
În
consecintă, nu s-a definit ca fiind întregul teritoriu al unei localităti.
14.1.5.
Pentru prezenta analiză, în conditiile existente în prezent în Bucuresti, piata
relevantă geografică se defineste în sensul cel mai larg, respectiv ca fiind
constituită din întregul teritoriu al municipiului Bucuresti.
14.2.
Piata serviciilor de comert cu amănuntul al produselor nealimentare; piata
serviciilor de comert cu amănuntul al produselor alimentare; piata serviciilor
de alimentatie publică, alte piete
Aceste
piete relevante ale produsului se definesc în functie de activitătile
desfăsurate de către locatarii centrului comercial Plaza România.
14.2.1.
Locatarii centrului comercial Plaza România se pot concura în conditii
similare:
(i)
la nivelul municipiului Bucuresti, cu locatarii/proprietarii centrelor
comerciale active la nivelul întregului municipiu Bucuresti, precum si cu
agentii economici care prestează servicii similare celor din “mall“ si
activează pe întregul teritoriu al municipiului Bucuresti (de exemplu cinematografele,
fast food-urile);
(ii)
la nivelul unei arii distincte a municipiului Bucuresti (cartier, stradă etc.),
cu locatarii/proprietarii spatiilor care au o îzonă de captură“ a clientilor
redusă (spatii de dimensiuni mici în care se comercializează un asortiment
restrâns de produse, care nu dispun de vad comercial etc.).
14.2.2.
Pentru prezenta analiză, în conditiile existente în prezent în Bucuresti, piata
relevantă geografică se defineste în sensul cel mai larg, respectiv ca fiind
constituită din întregul teritoriu al municipiului Bucuresti.
15.
Structura pietei
15.1.
Piata serviciilor de închiriere a spatiilor comerciale din cadrul centrelor
comerciale tip “mall“ din Bucuresti
15.1.1.
Centrele comerciale care prin caracteristicile de care dispun pot fi
considerate concurente ale centrului comercial Plaza România sunt Bucuresti
Mall, Unirea Shopping Center, Cora si Carrefour.
15.1.2.
Indicatorul avut în vedere pentru calculul cotelor de piată detinute de
Societatea Comercială “Anchor Grup“ – S.A. si concurentii săi este suprafata
comercială destinată închirierii.
15.1.3.
Plaza România si Bucuresti Mall5) au
detinut în anul 2004, pe piata serviciilor de închiriere a spatiilor comerciale
din cadrul centrelor comerciale tip “mall“ din Bucuresti, cote de piată de
24,52%, respectiv 19,81%.
Concurentii
Plaza România si Bucuresti Mall au detinut în anul 2004 următoarele cote de
piată: Unirea Shopping Center (20,64%), Carrefour Militari (13,07%), Carrefour
Orhideea (12,44%), Carrefour Colentina (1,86%), Cora (7,66%).
15.2.
Piata serviciilor de comert cu amănuntul al produselor nealimentare din
Bucuresti; piata serviciilor de comert cu amănuntul al produselor alimentare
din Bucuresti; piata serviciilor de alimentatie publică din Bucuresti; alte
piete
15.2.1.
Cotele de piată ale locatarilor centrului comercial Plaza România sunt
preponderent mici, datorită numărului mare de concurenti ai acestora.
15.2.2.
O analiză foarte exactă a cotelor de piată detinute de către locatarii cu care
au fost încheiate până în prezent contracte de închiriere în cadrul centrului
comercial Plaza România nu este suficientă deoarece nu ar acoperi restul de
locatari care vor închiria spatii comerciale.
16.
Întrucât pe o rază de 2 km în jurul centrului comercial Plaza România toti
locatarii sau potentialii locatari nu îsi vor mai desfăsura activitătile
specifice timp de 5 ani, iar (conform notificării) acest perimetru este o zonă
cu o densitate mare de populatie, în care în prezent nu se mai regăsesc alte
centre comerciale care închiriază spatii comerciale, clauza supusă analizei va
avea următoarele efecte negative din punct de vedere concurential:
–
datorită dimensiunii si caracteristicilor centrului comercial Plaza România,
acesta va atrage unele dintre cele mai importante societăti care închiriază
spatii comerciale pentru desfăsurarea activitătii specifice; acest aspect, luat
în considerare de către un alt posibil investitor, care doreste să construiască
un centru comercial destinat închirierii în respectiva arie geografică, va
constitui o barieră la intrarea pe piata serviciilor de închiriere a spatiilor
comerciale.
În
acest context, Societatea Comercială “Romania Hipermarche“ – S.A. a anuntat
constructia unui nou hipermagazin Cora în zona Lujerul în anul 2005 (în
apropiere de Plaza România);
– va
fi restrânsă concurenta între societătile comerciale care activează în această
zonă si astfel consumatorii vor fi prejudiciati, întrucât:
•
societătile comerciale care vor închiria spatii în centrul comercial Plaza
România nu îsi vor mai putea deschide alte puncte de vânzare pe o rază de 2 km
în jurul acestui centru comercial;
•
dacă unele societăti care deja desfăsoară activităti în această arie vor
încheia contracte cu Societatea Comercială “Anchor Grup“ – S.A. vor trebui să
închidă respectivele puncte de vânzare;
• va
fi redusă concurenta intramarcă (pentru societătile care practică preturi
diferite pentru acelasi tip de produs/serviciu; în cazul în care ulterior
încheierii contractului cu Societatea Comercială “Anchor Grup“ – S.A. vor dori
să îsi extindă activitatea în respectiva arie geografică sau în cazul în care
ulterior deschiderii unui punct de vânzare în respectiva arie geografică vor
dori să îsi extindă activitatea în centrul comercial Plaza România);
– în
cazul în care si alte centre comerciale vor include o astfel de clauză în
contractele încheiate cu locatarii lor, se va realiza o împărtire a clientilor
între acestea si astfel se va reduce concurenta între ele.
După
cum s-a precizat, se estimează ca în anul 2005 să se deschidă un nou hipermagazin
Cora în apropiere de Plaza România, hipermagazin care va include, asemănător
primului hipermagazin, si o galerie de 35–40 de magazine si restaurante. Prin
clauza 4.15 (V) din contract, Societatea Comercială “Anchor Grup“ – S.A. va
putea interzice locatarilor Plaza România de a pătrunde si în acest centru
comercial, iar alti agenti economici care vor dori să desfăsoare activităti
într-un asemenea centru comercial vor trebui să aleagă între Plaza România si
Cora.
Existenta
în cele două centre comerciale a unor agenti economici distincti poate conduce
la reducerea concurentei între acestea prin diverse servicii oferite: parcare,
pază, curătenie, ambiantă, orar etc.
17.
În cadrul sedintei de audiere din data de 16 mai 2005 reprezentantii Societătii
Comerciale “Anchor Grup“ – S.A. si-au luat angajamentul de a renunta la clauza
prevăzută la art. 4.15 (V) din toate contractele de închiriere de spatii
comerciale, încheiate până în prezent cu locatarii centrului comercial Plaza
România, iar pentru contractele care vor fi încheiate în viitor se va renunta
la aceasta; la data de 16 mai 20056) acest
angajament a fost transmis Consiliului Concurentei sub formă scrisă.
Angajamentul
Societătii Comerciale “Anchor Grup“ – S.A. are următorul continut:
“Subscrisa
S.C. ANCHOR GRUP –
S.A., cu sediul în
Bucuresti, calea Vitan nr. 55–59, et. 2, sectorul 3, nr. de înregistrare la
registrul comertului J40/10051/1997, cod unic de înregistrare 10021221,
reprezentată de domnul Ali Ergun Ergen – director general, vă aducem la cunostintă
prin prezenta că renuntăm la art. 4.15 (V) din toate contractelecadru de
închiriere de spatii comerciale din centrul comercial Plaza România, prezente
si viitoare. Totodată, vă aducem la cunostintă prin prezenta că ne obligăm să
vă transmitem cât mai curând actele doveditoare privind eliminarea clauzei
respective din contractele de închiriere.
ANCHOR GRUP
– S.A.
Ali
Ergun Ergen,
director
general“
18.
Concluzii
18.1.
Înainte de a stabili o întelegere, agentii economici implicati pot solicita
Consiliului Concurentei o certificare prealabilă că nu există temei pentru
interventia sa cu privire la comportamentul concurential preconizat.
18.2.
Nespecificarea în contract a denumirii chiriasului, a activitătii desfăsurate
si a produselor/serviciilor comercializate a implicat luarea în considerare a
tuturor acordurilor care au fost încheiate, a tuturor acordurilor care vor fi
încheiate în viitor, precum si a pietelor sau posibilelor piete pe care
actionează sau vor actiona locatarii.
Nespecificarea
în contract a datei intrării în vigoare a acestuia (se prevede doar că este
încheiat pe o perioadă de 5 ani) a implicat luarea în considerare si a
perioadelor viitoare, ca urmare a contractelor care vor fi încheiate în viitor.
Contractele
de închiriere, încheiate sau care vor fi încheiate de Societatea Comercială
“Anchor Grup“ – S.A., sunt contracte distincte (încheiate cu agentii economici
diferiti care actionează pe diferite piete), iar contractul-cadru notificat
include toate contractele încheiate sau care vor fi încheiate de Societatea
Comercială “Anchor Group“ – S.A.
18.3.
Ca urmare a investigatiei declansate s-a constatat o serie de efecte negative
din punct de vedere concurential ale clauzei 4.15 (V) din contract.
18.4.
Clauza 4.15 (V) din contract va avea ca efect restrângerea, împiedicarea ori
denaturarea concurentei pe piata relevantă definită si în consecintă conduce la
încălcarea art. 5 alin. (1) din lege.
18.5.
Ca urmare a angajamentului Societătii Comerciale “Anchor Grup“ – S.A. de a
modifica contractele încheiate până în prezent cu locatarii Plaza România,
precum si datorită faptului că în contractele viitoare această clauză nu va mai
fi introdusă, contractul analizat, în forma modificată, nu conduce la
încălcarea prevederilor art. 5 alin. (1) din lege,
în
temeiul art. 21 alin. (4) lit. a) din Legea concurentei nr.
21/1996, cu modificările si completările ulterioare,
DECIDE:
Art.
1. – Se ia act de cererea Societătii Comerciale “Anchor Grup“ – S.A., care are
următorul continut:
“Subscrisa
S.C. ANCHOR GRUP –
S.A., cu sediul în
Bucuresti, calea Vitan nr. 55–59, et. 2, sectorul 3, nr. de înregistrare la
registrul comertului J40/10051/1997, cod unic de înregistrare 10021221,
reprezentată de domnul Ali Ergun Ergen – director general, vă aducem la
cunostintă prin prezenta că renuntăm la art. 4.15 (V) din toate
contractelecadru de închiriere de spatii comerciale din centrul comercial Plaza
România, prezente si viitoare. Totodată, vă aducem la cunostintă prin prezenta
că ne obligăm să vă transmitem cât mai curând actele doveditoare privind
eliminarea clauzei respective din contractele de închiriere.
ANCHOR
GRUP – S.A.
Ali
Ergun Ergen,
director
general“
Art.
2. – Societatea Comercială “Anchor Grup“ – S.A. asa cum s-a obligat, va
modifica până la data de 1 septembrie 2005 toate contractele de închiriere de
spatii comerciale, încheiate până în prezent cu locatarii centrului comercial
Plaza România, iar pentru contractele care vor fi încheiate în viitor se va
renunta la clauza prevăzută la art. 4.15 (V).
Copii
de pe aceste înscrisuri vor fi transmise neîntârziat Consiliului Concurentei.
Art.
3. – Prezenta decizie poate fi atacată, conform art. 52 alin. (4) din lege, la
Curtea de Apel Bucuresti, Sectia contencios administrativ, în termen de 30 de
zile de la comunicare.
Art.
4. – În conformitate cu art. 62 din lege, prezenta decizie va fi publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala Societătii Comerciale
“Anchor Grup“ – S.A., si pe pagina de Internet a Consiliului Concurentei.
Art.
5. – Prezenta decizie intră în vigoare la data comunicării sale de către
Secretariatul general al Consiliului Concurentei.
Art.
6. – Secretariatul general va transmite prezenta decizie:
Societătii
Comerciale “Anchor Grup“ – S.A. Bucuresti, calea Vitan nr. 55–59, et. 2,
sectorul 3.
Presedintele
Consiliului Concurentei,
Mihai
Berinde
Bucuresti, 17 mai 2005.
Nr. 88.
1) Sediu social: calea Vitan nr.
55–59, complexul Bucuresti Mall, et. 2, sectorul 3, Bucuresti; numărul de
înregistrare la registrul comertului: J40/10051/1997; codul unic de
înregistrare: 10021221.
2) Localizat în Bucuresti,
bd.Timisoara nr. 26, sectorul 6.
3) Se consideră a fi un centru
comercial de tip “mall“ un centru comercial care beneficiază de
caracteristicile prezentate anterior.
4) Piata serviciilor de comert cu
amănuntul al produselor alimentare sau nealimentare se poate subdivide în mai
multe piete în functie de tipul acestora, însă o si mai mare divizare a pietei
produsului nu este necesară pentru cazul supus analizei. Comisia Uniunii
Europene, prin deciziile luate, a identificat patru mari piete, acestea fiind
constituite din alte subpiete: produse de larg consum: (1) lichide; (2)
drogherii; (3) parfumerie/igienă; (4) băcănie; (5) parafarmaceutice; (6)
produse perisabile în autoservire; produse proaspete traditionale: (7)
mezeluri; (8) peste; (9) fructe si legume; (10) pâine si patiserie proaspătă;
(11) măcelării; bazar: (12) bricolaj; (13) casă; (14) cultură; (15) joc/timp
liber/relaxare; (16) grădină; (17) automobile;
electrocasnice/foto/cinema/sunet: (18) electrocasnice mari; (19) electrocasnice
mici; (20) foto/cinema; (21) hi-fi/sunet; (22) TV/video; (23) textile,
încăltăminte.
5) Centru comercial detinut în proprietate
de Societatea Comercială “Anchor Grup“ – S.A.
6) Prin Adresa Societătii Comerciale “Anchor Grup“ – S.A. nr. 12.421 din 16 mai 2005, înregistrată la Consiliul Concurentei sub nr. RG – 3.356 din 16 mai 2005.