MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
173 (XVII) - Nr. 595 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Luni, 11 iulie 2005
SUMAR
DECRETE
582. – Decret privind
acordarea gradului de general de brigadă cu o stea unor colonei din Serviciul
de Informatii Externe si trecerea acestora în rezervă cu noul grad
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 292 din 9 iunie 2005 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
112/2001 privind sanctionarea unor fapte săvârsite în afara teritoriului tării
de cetăteni români sau de persoane fără cetătenie domiciliate în România,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 252/2002
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
577. – Hotărâre privind transmiterea unui imobil din domeniul
privat al statului si din administrarea Băncii Nationale a României în domeniul
public al orasului Vălenii de Munte si în administrarea Consiliului Local al
Orasului Vălenii de Munte, judetul Prahova
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
140. – Ordin al directorului general al Biroului Român de
Metrologie Legală pentru completarea Normei de metrologie legală NML 024–03
“Manometre cu element elastic“, aprobată prin Ordinul directorului general al
Biroului Român de Metrologie Legală nr. 268/2003
293. – Ordin al ministrului muncii, solidaritătii sociale si
familiei privind aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli pe anul 2005 ale
Institutului National de Cercetare Stiintifică în Domeniul Muncii si Protectiei
Sociale si Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia
Muncii “Alexandru Darabont“, aflate în coordonarea Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei
4.492. – Ordin al ministrului educatiei si cercetării privind
promovarea eticii profesionale în universităti
ACTE
ALE CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
403. – Decizie privind aprobarea procedurii si conditiilor de
acordare a licentei audiovizuale si a procedurii de eliberare a deciziei de
autorizare audiovizuală
DECRETE
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind acordarea
gradului de general de brigadă cu o stea unor colonei din Serviciul de
Informatii Externe si trecerea acestora în rezervă cu noul grad
În temeiul
prevederilor art. 94 lit. b) si ale art. 100 din Constitutia
României, republicată, ale art. 4 lit. f) pct. 28 din Legea nr.
415/2002 privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Apărare
a Tării, ale Legii nr. 80/1995
privind Statutul cadrelor militare, cu modificările si completările ulterioare,
precum si ale Hotărârii Consiliului Suprem de Apărare a Tării nr. 56 din 15
iunie 2005,
având
în vedere propunerea directorului Serviciului de Informatii Externe,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. – Pe data mentionată în dreptul fiecăruia, domnilor colonei prevăzuti în
anexa*) la prezentul decret li se acordă gradul de general de brigadă cu o stea
si trec în rezervă cu noul grad.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
TRAIAN
BĂSESCU
În
temeiul art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Bucuresti, 4 iulie 2005.
Nr. 582.
*) Anexa se comunică numai
institutiilor interesate.
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
9 iunie 2005
referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte săvârsite în afara teritoriului
tării de cetăteni români sau de persoane fără cetătenie domiciliate în România,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 252/2002
Ioan
Vida – presedinte
Aspazia
Cojocaru – judecător
Constantin
Doldur – judecător
Acsinte
Gaspar – judecător
Kozsokár
Gábor – judecător
Petre
Ninosu – judecător
Ion
Predescu – judecător
Serban
Viorel Stănoiu – judecător
Nicoleta
Grigorescu – procuror
Florentina
Geangu – magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
112/2001, exceptie ridicată de Cornelia Lăzărescu, Constantin Lăzărescu si Constantin
Serban în Dosarul nr. 2.129/2004 al Judecătoriei Sectorului 2 Bucuresti.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, se dă cuvântul reprezentantului Ministerului Public
care pune concluzii de respingere a exceptiei ca nefondată, întrucât apreciază
că prevederile de lege criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale
invocate ca fiind încălcate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
Încheierea din 3 decembrie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 2.129/2004, Judecătoria
Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
112/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 252/2002. Exceptia a
fost ridicată de inculpatii Cornelia Lăzărescu, Constantin Lăzărescu si
Constantin Serban, trimisi în judecată pentru săvârsirea infractiunilor
prevăzute de art. 1 alin. 1 si art. 2 alin. 2 din ordonanta criticată.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că dispozitiile Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
112/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 252/2002, contravin
prevederilor art. 1 si 17 din Constitutie, deoarece “incriminează fapte
săvârsite în afara teritoriului tării de către cetăteni români care, potrivit
articolelor mentionate din Legea fundamentală, se bucură de protectia statului
român“.
Judecătoria
Sectorului 2 Bucuresti arată că exceptia de neconstitutionalitate invocată este
neîntemeiată, întrucât dispozitiile legale criticate nu contravin art. 1 si 17
din Constitutie.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul
apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. În acest sens arată că
statul este interesat în apărarea ordinii sale de drept si deci în combaterea
infractiunilor săvârsite pe teritoriul său, cât si în afara acestuia. Obligatia
respectării legii penale române, implicit a dispozitiilor Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr.
112/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr.
252/2002, incumbă si cetătenilor români aflati în afara granitelor tării,
astfel cum rezultă din interpretarea sistematică a normelor constitutionale
invocate în cauză, consacrându-se principiul personalitătii legii penale.
Astfel, potrivit teoriei personalitătii sau nationalitătii active, reglementată
în art. 4 din Codul penal, legea penală a unui stat trebuie să se aplice
întotdeauna fată de cetătenii săi, chiar si atunci când au săvârsit infractiuni
în străinătate, fiindcă oriunde s-ar afla cetătenii sunt obligati să respecte
legile statului ai cărui cetăteni sunt. Fată de infractiunile săvârsite în
străinătate de cetătenii români, legea penală română are competentă exclusivă
si neconditionată. În acest context, prevederile Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
112/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr.
252/2002, nu fac altceva decât să incrimineze infractiuni săvârsite în
afara granitelor tării de cetăteni români sau apatrizi cu domiciliul în
România, aceasta necontrazicând, ci, dimpotrivă, dând substantă statutului
juridic al cetătenilor români aflati în străinătate.
Avocatul
Poporului consideră
că dispozitiile legale criticate nu aduc atingere prevederilor art. 17 din
Legea fundamentală, deoarece luarea unor măsuri privind sanctionarea unor fapte
săvârsite în afara teritoriului tării de cetăteni români sau persoane fără
cetătenie domiciliate în România “nu echivalează cu nerespectarea, de către
statul român, a obligatiei de a asigura protectia cetătenilor săi în
străinătate“. Se arată, totodată, că nu poate fi retinută nici critica în
raport de prevederile constitutionale ale art. 1, întrucât dispozitiile legale
criticate nu încalcă “trăsăturile si valorile supreme ale statului român“. În
concluzie, Avocatul Poporului consideră că exceptia este neîntemeiată.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din
Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
112/2001 privind sanctionarea unor fapte săvârsite în afara teritoriului
tării de cetăteni români sau de persoane fără cetătenie domiciliate în România
(publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 3 septembrie
2001), aprobată cu modificări prin Legea nr.
252/2002 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 307 din
9 mai 2002).
Autorii
exceptiei critică aceste prevederi legale în raport de dispozitiile
constitutionale care consacră statul de drept (art. 1) si protectia de care se
bucură cetătenii români aflati în străinătate din partea statului român (art.
17). Se sustine că dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
112/2001 sunt neconstitutionale prin aceea că incriminează fapte săvârsite
în afara teritoriului tării de către cetăteni români care se bucură de
protectia statului român“.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că aceasta este
neîntemeiată.
Prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
112/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr.
252/2002, a fost incriminată fapta săvârsită de un cetătean român sau de o
persoană fără cetătenie domiciliată pe teritoriul României, constând în
intrarea sau iesirea dintr-un stat străin prin trecerea ilegală a frontierei
acestuia (art. 1 alin. 1), racolarea, îndrumarea sau călăuzirea uneia sau mai
multor persoane în scopul trecerii frauduloase a frontierei unui stat străin
sau care organizează una ori mai multe dintre aceste activităti ilegale (art. 2
alin. 1), precum si initierea sau constituirea unei asociatii în scopul
săvârsirii infractiunii prevăzute la art. 2 ori aderarea sau sprijinirea sub
orice formă a unei astfel de asocieri (art. 3).
Aceste
norme nu contravin prevederilor constitutionale care consacră statul de drept,
cu elementele definitorii ale acestuia, între care si principiul legalitătii
incriminării, deoarece reglementarea infractiunilor în cauză este realizată
prin lege, în deplină concordantă cu prevederile constitutionale ale art. 23
alin. (12), potrivit cărora “Nici o pedeapsă nu poate fi stabilită sau
aplicată decât în conditiile si în temeiul legii“.
De
asemenea, se constată că luarea unor măsuri legislative pentru sanctionarea
cetătenilor români sau a persoanelor fără cetătenie domiciliate pe teritoriul
României, care săvârsesc fapte de trecere ilegală a frontierei unui stat străin
sau care racolează, îndrumă ori călăuzesc mai multe persoane în scopul trecerii
frauduloase a frontierei unui stat străin sau organizează aceste activităti
ilegale, nu poate reprezenta o încălcare a dispozitiilor art. 17 din Legea
fundamentală, referitoare la obligatia statului român de a asigura protectia
cetătenilor săi aflati în străinătate.
Dimpotrivă,
aceste măsuri sunt stabilite prin lege si justificate de securizarea
frontierelor, precum si de prevenirea unor consecinte negative, cum ar fi
migratia ilegală.
Pentru
considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, precum si al art. 1–3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În
numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
112/2001 privind sanctionarea unor fapte săvârsite în afara teritoriului tării
de cetăteni români sau de persoane fără cetătenie domiciliate în România,
exceptie ridicată de Cornelia Lăzărescu, Constantin Lăzărescu si Constantin
Serban în Dosarul nr. 2.129/2004 al Judecătoriei Sectorului 2 Bucuresti.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 9 iunie 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Florentina
Geangu
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
privind transmiterea unui
imobil din domeniul privat al statului si din administrarea Băncii Nationale a
României în domeniul public al orasului Vălenii de Munte si în administrarea
Consiliului Local al Orasului Vălenii de Munte, judetul Prahova
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, al art. 11 lit. m) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare, al art. 8 alin. (1)
si al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. – Se aprobă transmiterea unui imobil, compus din constructie si terenul aferent,
situat în orasul Vălenii de Munte, judetul Prahova, având datele de
identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre, din domeniul privat al statului si din administrarea Băncii Nationale
a României în domeniul public al orasului Vălenii de Munte si în administrarea
Consiliului Local al Orasului Vălenii de Munte, judetul Prahova.
Art.
2. – Predarea-preluarea imobilului prevăzut la art. 1 se va face pe bază de
protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p.
Ministrul administratiei si internelor,
Paul
Victor Dobre,
secretar
de stat
Guvernatorul
Băncii Nationale a României,
Mugur
Isărescu
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 15 iunie 2005.
Nr. 577.
ANEXĂ
a
imobilului care se transmite din domeniul privat al statului si din
administrarea Băncii Nationale a României în domeniul public al orasului Vălenii
de Munte si în administrarea Consiliului Local al Orasului Vălenii de Munte,
judetul Prahova
Locul
unde este situat imobilul care se transmite |
Persoana
juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana
juridică la care se transmite imobilul |
Caracteristicile
tehnice ale imobilului |
Orasul Vălenii de Munte, bd.
Nicolae Iorga nr. 94, judetul Prahova |
Statul român, din
administrarea Băncii Nationale a României |
Orasul Vălenii de Munte, în administrarea
Consiliului Local al Orasului Vălenii de Munte |
Clădire - suprafata
construită = 248 m2
Teren aferent - 1.660 m2 Clădire paiantă (magazie)
împrejmuire (gard) |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
BIROUL ROMÂN DE METROLOGIE
LEGALĂ
pentru completarea
Normei de metrologie legală NML 024–03 “Manometre cu element elastic“, aprobată
prin Ordinul directorului general al Biroului Român de Metrologie Legală nr.
268/2003
În temeiul Ordonantei
Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie, aprobată si
modificată prin Legea nr. 11/1994, cu modificările ulterioare,
în
baza Instructiunilor de metrologie legală IML 2–04 si IML 3–04, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr.
862/2004,
în
baza Hotărârii Guvernului nr.
193/2002 privind organizarea si functionarea Biroului Român de Metrologie
Legală, cu modificările ulterioare,
directorul
general al Biroului Român de Metrologie Legală emite următorul ordin:
Art.
I. – Norma de
metrologie legală NML 024–03 “Manometre cu element elastic“, aprobată prin Ordinul
directorului general al Biroului Român de Metrologie Legală nr.
268/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 882 din
11 decembrie 2003, cu modificările ulterioare, se completează după cum urmează:
– La
sfârsitul punctului 3.2 se introduce un text nou cu următorul cuprins:
“Această
cerintă nu este obligatorie pentru manometrele pentru măsurarea presiunii în
pneurile autovehiculelor.“
Art.
II. –
Unitătile din structura si în subordinea Biroului Român de Metrologie Legală,
precum si laboratoarele autorizate de acesta vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art.
III. –
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, si
va intra în vigoare la data publicării.
Directorul
general al Biroului Român de Metrologie Legală,
Stefan
Ocneanu
Bucuresti, 1 iulie 2005.
Nr. 140.
MINISTERUL MUNCII,
SOLIDARITĂfiII SOCIALE SI FAMILIEI
privind aprobarea
bugetelor de venituri si cheltuieli pe anul 2005 ale Institutului National de
Cercetare Stiintifică în Domeniul Muncii si Protectiei Sociale si Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii “Alexandru Darabont“,
aflate în coordonarea Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei
Având
în vedere:
–
Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr.
511/2004,
–
Hotărârea Guvernului nr.
737/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei, cu modificările si completările ulterioare;
–
Legea nr.
292/2002 privind stabilirea modalitătii de aprobare a bugetelor de venituri
si cheltuieli ale institutelor de cercetare-dezvoltare;
–
Ordonanta Guvernului nr.
57/2002 privind cercetarea stiintifică si dezvoltarea tehnologică, aprobată
si modificată prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare,
–
Hotărârea Guvernului nr.
1.773/2004 privind organizarea si functionarea Institutului National de
Cercetare Stiintifică în Domeniul Muncii si Protectiei Sociale – I.N.C.S.M.P.S.
Bucuresti;
–
Hotărârea Guvernului nr.
1.772/2004 privind organizarea si functionarea Institutului National de
Cercetare- Dezvoltare pentru Protectia Muncii – I.N.C.D.P.M. “Alexandru
Darabont“ Bucuresti;
–
Referatul de aprobare nr. 2.163 din 12 mai 2005,
în
baza art. 17 din Hotărârea Guvernului nr.
737/2003, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei emite următorul ordin:
Art.
1. – Se aprobă bugetele de venituri si cheltuieli pe anul 2005 ale Institutului
National de Cercetare Stiintifică în Domeniul Muncii si Protectiei Sociale si
Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii
“Alexandru Darabont“, institute aflate în coordonarea Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei, prevăzute în anexele nr. 1 si 2*) care fac
parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. – (1) Nivelul cheltuielilor totale aferente veniturilor prevăzute în
bugetele de venituri si cheltuieli ale institutelor nationale mentionate la
art. 1 reprezintă limite maxime si nu poate fi depăsit decât în cazuri bine
justificate, cu aprobarea Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si
Familiei si cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
(2)
În cazul în care în executie se înregistrează depăsiri sau nerealizări ale
veniturilor aprobate, institutele nationale prevăzute la art. 1 vor efectua
cheltuieli în functie de realizarea veniturilor, cu încadrarea în indicatorii
de eficientă aprobati.
Art.
3. – Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage răspunderea
contraventională în conditiile legii.
Art.
4. – Directia generală economică si financiară si institutele nationale
prevăzute la art. 1 vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art.
5. – Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partrea
I.
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe
Barbu
Bucuresti, 11 mai 2005.
Nr. 293.
*) Anexele nr. 1 si 2 se vor
comunica institutelor nationale prevăzute la art. 1.
MINISTERUL EDUCATIEI SI
CERCETĂRII
privind promovarea
eticii profesionale în universităti
În temeiul art. 141
lit. s) din Legea învătământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
în
baza Hotărârii Guvernului nr.
223/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si
Cercetării,
ministrul
educatiei si cercetării emite prezentul ordin.
Art.
1. – Toate institutiile de învătământ superior acreditate sau autorizate să functioneze
provizoriu au obligatia de a elabora, dezbate si adopta până la data de 20
decembrie 2005 propriul cod de etică universitară.
Art.
2. – Codul de etică universitară cuprinde formularea explicită a idealurilor,
principiilor si normelor morale pe care consimt să le respecte si să le urmeze
membrii comunitătii academice în activitatea lor profesională. Acesta
stabileste standardele de etică profesională pe care o comunitate universitară
îsi propune să le urmeze si penalizările care se pot aplica în cazul încălcării
acestora.
Art.
3. – Codul de etică universitară functionează ca un contract moral între
studenti, profesori, personal administrativ si comunitatea universitară ca
întreg, contribuind la coeziunea membrilor universitătii, la formarea unui climat
universitar bazat pe cooperare si competitie după reguli corecte si la
cresterea prestigiului universitătii.
Art.
4. – Codul de etică universitară este un document obligatoriu care Ontregeste
Carta universitătii.
Art. 5. – (1) Institutiile de învătământ superior acreditate sau autorizate să functioneze provizoriu au obligatia să înfiinteze până cel târziu la data de 1 octombrie 2005 o comisie de etică universitară, subordonată senatului universitar, conform prevederilor prezentului ordin.
(2)
Comisia de etică universitară are ca principale atributii:
a)
elaborarea Codului de etică universitară;
b)
analiza si solutionarea reclamatiilor si sesizărilor referitoare la abaterile
de la etica universitară;
c)
prezentarea unui raport anual în fata senatului universitar.
Art.
6. – Comisia de etică universitară este formată din 5–9 membri cu prestigiu
profesional si autoritate morală, reprezentând, în părti relativ egale, cadrele
didactice, studentii si personalul nedidactic. Reprezentantul Compartimentului
juridic al institutiei de învătământ superior face parte de drept din Comisia
de etică universitară.
Art.
7. – Comisia de etică universitară este propusă si aprobată de senatul
universitar. Nu pot fi membri în Comisia de etică universitară persoanele care
ocupă functii de conducere în institutia de învătământ superior, la nivel de
universitate sau facultate.
Art.
8. – La nivelul Ministerului Educatiei si Cercetării se constituie Consiliul de
etică universitară, format din 9–11 membri cu prestigiu profesional si autoritate
morală, cuprinzând reprezentanti, în părti relativ egale, ai cadrelor didactice
si studentilor. Reprezentantul Oficiului juridic al Ministerului Educatiei si
Cercetării, precum si reprezentantul sindicatului universitar fac parte de
drept din Consiliul de etică universitară.
Art.
9. – Directia generală învătământ superior asigură baza logistică a Consiliului
de etică universitară.
Art.
10. – Componenta Consiliului de etică universitară se stabileste prin ordin al
ministrului educatiei si cercetării.
Art.
11. – Consiliul de etică universitară are ca principale atributii:
a)
oferirea de consultantă si monitorizarea modului de aplicare a codurilor de
etică universitară din institutiile de învătământ superior acreditate si
autorizate să functioneze provizoriu;
b)
diseminarea bunelor practici de elaborare si aplicare a codurilor de etică
universitară;
c)
instantă de recurs pentru cazurile nesolutionate adecvat la nivel de
universitate;
d)
sesizarea din oficiu în legătură cu cazurile de încălcare a eticii universitare
în situatia în care institutiile de învătământ superior nu se sesizează din
proprie initiativă;
e)
prezentarea unui raport anual privind etica universitară, adresat Ministerului
Educatiei si Cercetării si Conferintei Nationale a Rectorilor, cu caracter
public.
Art.
12. – Nu pot fi membri în Consiliul de etică universitară persoane care ocupă
functii de conducere în Ministerul Educatiei si Cercetării.
Art.
13. – Directia generală învătământ superior si institutiile de învătământ
superior pun în aplicare prevederile prezentului ordin.
Art.
14. – Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
educatiei si cercetării,
Mircea
Miclea
Bucuresti, 6 iulie 2005.
Nr. 4.492.
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
CONSILIUL NATIONAL AL
AUDIOVIZUALULUI
privind aprobarea
procedurii si conditiilor de acordare a licentei audiovizuale si a procedurii
de eliberare a deciziei de autorizare audiovizuală
Având în vedere dubla
calitate a Consiliului National al Audiovizualului, de garant al interesului
public si de unică autoritate de reglementare în domeniul serviciilor de
programe audiovizuale,
în
scopul stabilirii procedurii si a conditiilor de acordare a licentei audiovizuale
si a deciziei de autorizare audiovizuală pentru difuzarea serviciilor de
programe,
în
temeiul art. 17 alin. (1) lit. a), art. 51, 52 si 58 din Legea audiovizualului nr.
504/2002, cu modificările si completările ulterioare,
membrii
Consiliului National al Audiovizualului adoptă următoarea decizie:
Art.
1. – Prezenta decizie stabileste procedura si conditiile de acordare a licentei
audiovizuale si procedura de eliberare a deciziei de autorizare audiovizuală
pentru difuzarea serviciilor de programe de radiodifuziune sonoră sau de
televiziune.
Art.
2. – În sensul prezentei decizii următorii termeni se definesc astfel:
a) licentă
audiovizuală – actul juridic prin care Consiliul National al
Audiovizualului acordă unui radiodifuzor aflat în jurisdictia României dreptul
de a difuza, într-o zonă determinată, un anumit serviciu de programe de
radiodifuziune sonoră sau de televiziune;
b) licentă
audiovizuală natională – licenta care dă dreptul la o difuzare a cărei zonă
geografică de acoperire cuprinde o audientă potentială de peste 60% din
populatia recenzată a tării;
c) licentă
audiovizuală regională – licenta care dă dreptul la o difuzare a cărei zonă
geografică de acoperire reprezintă o audientă potentială cuprinsă între 3% si
20% din populatia recenzată de pe teritoriul a 3 până la 8 judete;
d) licentă
audiovizuală locală – licenta a cărei zonă geografică de acoperire si a
cărei audientă potentială sunt mai mici decât cele prevăzute pentru o licentă
regională; licentele audiovizuale acordate pentru municipiul Bucuresti sunt
considerate licente locale;
e) retea
de telecomunicatii – acel sistem de transmisie si, acolo unde este cazul,
echipamente de comutare, rutare, precum si orice alte resurse care realizează
procesarea, transportul semnalelor prin suport fizic,
electromagnetic
sau prin alte mijloace, incluzând retele de comunicatii prin satelit, retele de
cablu coaxial, retele de fibră optică, precum si alte retele aflate sub
jurisdictia României si utilizate în scopul difuzării ori retransmisiei
oricărui serviciu de programe pe si, respectiv, de pe teritoriul României;
f) retransmisie
– captarea si transmiterea simultană a serviciilor de programe sau a unor
părti importante din asemenea servicii prin orice mijloace tehnice, în
integralitatea lor si fără nici o modificare, difuzate de radiodifuzori si
destinate receptionării de către public;
g) programe
retransmise – totalitatea programelor/emisiunilor audiovizuale editate si
difuzate de un alt radiodifuzor si care sunt difuzate prin retransmisie;
h) program
preluat – programul provenind de la un alt radiodifuzor, redifuzat cu un
decalaj de timp si asupra căruia se pot efectua sau nu operatiuni de
postprocesare sau de modificare a formei de prezentare;
i) productie
proprie – ansamblul programelor sau emisiunilor pentru care radiodifuzorul
are calitatea de producător sau de coproducător, cu o contributie financiară la
realizarea productiei de cel putin 25% din totalul costurilor;
j) program
local – totalitatea programelor/emisiunilor dedicate comunitătii locale
(programe/emisiuni de informare care aduc la cunostintă publicului evenimente
din actualitatea cotidiană a comunitătii respective, programe/emisiuni de
interes local pe teme sociale, economice, culturale si politice);
k) reprezentant
– reprezentantul legal sau orice persoană împuternicită de acesta să
angajeze societatea comercială în relatia cu Consiliul National al
Audiovizualului.
Art. 3. – Licenta audiovizuală se acordă prin concurs, în cazul difuzării pe cale radioelectrică terestră, respectiv prin decizie a Consiliului National al Audiovizualului, în cazul difuzării prin intermediul unei retele de telecomunicatii.
Art.
4. – (1) Solicitantii vor depune la sediul Consiliului National al
Audiovizualului dosarul de înscriere la concurs/de solicitare a licentei audiovizuale,
dosar care, în functie de modalitatea tehnică de difuzare, va contine
următoarele documente:
a)
cerere, conform formularului-tip prevăzut în anexa nr. 1*) care face parte
integrantă din prezenta decizie;
b)
certificatul de înregistrare/înmatriculare a societătii comerciale, în copie
legalizată;
c)
actul constitutiv al societătii comerciale, având înscris obiectul de
activitate solicitat, cu toate modificările si completările ulterioare, în
copie;
d)
certificatul constatator eliberat de oficiul registrului comertului cu privire
la obiectul de activitate si la structura actionariatului existent la momentul
solicitării licentei audiovizuale, în original;
e)
declaratii notariale, emise la momentul solicitării licentei audiovizuale, prin
care societatea comercială care solicită acordarea licentei, precum si fiecare
asociat sau actionar care detine o cotă mai mare de 20% din capitalul social al
societătii comerciale declară pe propria răspundere dacă este investitor sau
actionar direct ori indirect la alte societăti comerciale de comunicatie
audiovizuală, cu precizarea procentului detinut din capitalul social al
acestora;
f)
cazierele judiciare ale persoanelor fizice care detin o cotă mai mare de 10%
din capitalul ori drepturile de vot în societatea comercială;
g)
avizul tehnic eliberat de Inspectoratul General pentru Comunicatii si
Tehnologia Informatiei, numai în cazul difuzării pe cale radioelectrică
terestră;
h)
proiectul editorial continând formatul de principiu al serviciului de programe,
procentele rezervate operelor europene, operelor românesti si operelor europene
create de producători independenti, procentul diferitelor genuri de
emisiuni/programe, sursele exterioare de programe, alte argumente ce pot fi
utile în sustinerea proiectului editorial;
i) proiectul tehnic
continând dotarea tehnică a studiourilor si a grupurilor de editare, dotările
pentru transmisiuni exterioare, alte argumente ce pot fi utile în sustinerea
proiectului tehnic;
j)
proiectul financiar continând planul si sursele de finantare, resursele
publicitare si rentabilitatea previzionată, precum si alte elemente financiare
care permit aprecierea capacitătii de sustinere financiară a proiectului;
k)
structura serviciului de programe, conform formularului prevăzut în anexa nr.
2*) care face parte integrantă din prezenta decizie;
l)
elementele de identificare a serviciului de programe, în conditiile alin. (2);
m)
lista publicatiilor editate de solicitant si lista celorlalte servicii de
programe audiovizuale pe care le asigură.
(2)
Elementele de identificare a serviciului de programe sunt, după caz:
a)
pentru serviciile de programe de televiziune – sigla postului prezentată grafic
sau înregistrată analogic pe casetă VHS, cu viteză normală sau longplay;
b)
pentru serviciile de programe de radiodifuziune sonoră – semnalele de
identificare înregistrate pe casetă audio standard.
Art.
5. – (1) Consiliul National al Audiovizualului anuntă public concursurile de
acordare a licentelor audiovizuale pentru difuzarea serviciilor de programe pe cale
radioelectrică terestră; anuntul se publică în presă, pe site-ul Consiliului
National al Audiovizualului, la adresa www.cna.ro
, si se afisează la sediul institutiei.
(2)
La concurs pot participa numai solicitantii care se încadrează în prevederile
art. 43 alin. (3) si (6), art. 44 alin. (8) si (9), art. 47 si 53 din Legea
audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările si completările ulterioare, si
care au obtinut avizul tehnic eliberat de Inspectoratul General pentru
Comunicatii si Tehnologia Informatiei, în conditiile stabilite de acesta.
(3)
În termen de 20 de zile de la obtinerea avizului tehnic, solicitantii vor
prezenta spre avizare dosarele de înscriere la concurs comisiei de verificare
constituite în acest scop la sediul Consiliului National al Audiovizualului.
(4)
Programul de functionare al comisiei de verificare este de la ora 9,00 la ora
16,00, cu exceptia ultimei zile de depunere, când acesta este de la ora 9,00 la
ora 14,00.
(5)
Dosarele avizate se înregistrează la Serviciul secretariat si registratură al
Consiliului National al Audiovizualului, iar dosarele care nu îndeplinesc
conditiile prevăzute în Legea audiovizualului nr.
504/2002 si în prezenta decizie se restituie pe loc solicitantilor.
(6)
Desfăsurarea concursului de acordare a licentelor audiovizuale va începe în
termen de 20 de zile de la data încheierii perioadei de depunere a dosarelor;
solicitantii vor fi anuntati cu cel putin 5 zile înainte de data prezentării
lor la concurs.
Art.
6. – În termen de 30 de zile de la depunerea unui dosar de solicitare a
licentei audiovizuale pentru difuzarea unui serviciu de programe prin
intermediul unei retele de telecomunicatii, Consiliul National al
Audiovizualului va dezbate public această solicitare; data dezbaterii va fi
comunicată solicitantului cu cel putin 5 zile înainte.
Art.
7. – La concurs/dezbaterea publică solicitantii vor fi reprezentati de o echipă
formată din cel mult 5 persoane împuternicite să furnizeze membrilor
Consiliului National al Audiovizualului explicatii în probleme referitoare la:
a) statutul societătii comerciale, situatia juridică, structura de capital, alte probleme manageriale;
b)
formatul de principiu al serviciului de programe, structura programelor, alte
probleme specifice departamentului editorial;
c)
capacitătile de productie prevăzute, realizarea si echiparea studioului, alte
probleme specifice departamentului tehnic;
d)
capacitatea de sustinere financiară a proiectului.
Art.
8. – (1) După audierea solicitantilor, Consiliul National al Audiovizualului va
decide asupra acordării licentei audiovizuale, în baza următoarelor criterii
generale:
a)
respectarea interesului public;
b)
asigurarea unui raport echilibrat între serviciile de programe nationale,
regionale si locale;
c)
evitarea abuzului de pozitie dominantă si a practicilor care împiedică libera
concurentă;
d)
experienta si competenta în domeniul audiovizual, după caz.
(2)
De asemenea, Consiliul National al Audiovizualului decide asupra acordării
licentei audiovizuale, luând în considerare si următoarele criterii de
apreciere a structurii si formatului de principiu ale serviciului de programe:
a)
respectarea drepturilor fundamentale ale omului si protectia minorilor;
b)
respectarea pluralismului politic si social, diversitatea culturală,
lingvistică si religioasă, informarea, educarea si divertismentul publicului;
c)
protejarea culturii si a limbii române, a culturii si a limbilor minoritătilor
nationale;
d)
situatia exploatării celorlalte licente pe care le detine solicitantul, dacă
este cazul;
e)
durata totală cotidiană de difuzare a serviciului de programe;
f)
genul, orarul si durata de difuzare si de redifuzare a emisiunilor;
g)
procentul alocat programelor locale, în cazul licentelor audiovizuale regionale
si locale, difuzate pe cale radioelectrică terestră.
Art.
9. – (1) În acordarea licentelor audiovizuale pentru difuzarea serviciilor de
programe de televiziune, Consiliul National al Audiovizualului va tine cont în
mod obligatoriu de angajamentele solicitantului în ceea ce priveste procentele
rezervate operelor europene, operelor românesti si operelor europene create de
producători independenti.
(2)
Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) serviciile de programe de
televiziune care îndeplinesc simultan următoarele conditii:
a)
au o audientă potentială de până la 3% din populatia recenzată a tării;
b)
nu difuzează filme artistice de lung metraj si seriale pentru televiziune;
c) continutul
serviciului de programe este exclusiv de interes local.
(3)
Serviciile de programe de televiziune difuzate în baza unei licente acordate
pentru municipiul Bucuresti sunt exceptate de la prevederile alin. (1) dacă
îndeplinesc simultan următoarele conditii:
a)
nu difuzează filme artistice de lung metraj si seriale pentru televiziune;
b)
continutul serviciului de programe este exclusiv de interes local.
Art.
10. – Decizia de acordare a licentei audiovizuale se aduce la cunostintă
publică.
Art.
11. – În cazul serviciilor de programe audiovizuale difuzate pe cale
radioelectrică terestră, titularul licentei audiovizuale acordate în urma
concursului va solicita Inspectoratului General pentru Comunicatii si
Tehnologia Informatiei eliberarea licentei de emisie în termenul si în
conditiile stabilite de acesta.
Art.
12. – (1) Difuzarea serviciului de programe audiovizuale se poate face după
obtinerea deciziei de autorizare audiovizuală si în conditiile stabilite în
licenta audiovizuală.
(2)
În functie de modalitatea tehnică de difuzare, titularul licentei audiovizuale
are obligatia să solicite Consiliului National al Audiovizualului eliberarea
deciziei de autorizare în următoarele termene:
a)
în maximum 10 zile de la obtinerea autorizatiei tehnice de functionare acordate
de Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei, în cazul
difuzării pe cale radioelectrică terestră;
b)
cu cel putin 30 de zile înainte de data împlinirii termenului prevăzut la art.
57 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr.
504/2002, cu modificările si completările ulterioare, în cazul difuzării
prin intermediul unei retele de telecomunicatii.
(3)
În situatii justificate, titularul unei licente audiovizuale difuzate prin
retele de telecomunicatii poate solicita prelungirea termenului prevăzut la
art. 57 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările
si completările ulterioare; cererea de prelungire, însotită de documente care
să sustină solicitarea, trebuie transmisă în termenul prevăzut la alin. (2)
lit. b).
Art.
13. – (1) Titularul licentei audiovizuale va prezenta spre avizare la Directia licente
control a Consiliului National al Audiovizualului dosarul de solicitare a
deciziei de autorizare, care va contine, în functie de modalitatea tehnică de
difuzare, următoarele documente:
a)
cerere, conform formularului-tip prevăzut în anexa nr. 3*) care face parte
integrantă din prezenta decizie;
b)
autorizatia tehnică de functionare a statiei de emisie/retelei de
telecomunicatie, în original si în copie;
c)
licenta de emisie, în original si în copie, numai în cazul difuzării pe cale
radioelectrică;
d)
contractul privind conditiile de difuzare, încheiat cu furnizorul autorizat de
retele de telecomunicatii, în copie autentificată, dacă difuzarea nu este
asigurată direct de către radiodifuzor;
e)
lista echipamentelor si schita spatiilor redactionale si de productie;
f)
copia contractului de închiriere sau a actului de proprietate a spatiilor
destinate realizării serviciului de programe;
g)
lista persoanelor responsabile de conducerea societătii comerciale si a celor
care îsi asumă, în principal, responsabilitatea editorială, numerele de telefon
si adresele la care pot fi contactate.
(2)
Dosarul avizat va fi înregistrat la Serviciul secretariat si registratură al
Consiliului National al Audiovizualului.
Art.
14. – (1) În termen de 15 zile de la avizarea dosarului de solicitare,
Consiliul National al Audiovizualului decide asupra acordării deciziei de
autorizare, în baza verificării la sediul radiodifuzorului a îndeplinirii
conditiilor tehnice si editoriale declarate.
(2)
Verificarea la sediul radiodifuzorului va fi realizată de o echipă a
Consiliului National al Audiovizualului, formată din membri ai acestuia,
experti si juristi.
Art.
15. – Titularul licentei audiovizuale poate efectua transmisii de probă pentru
o perioadă de cel mult 15 zile, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele
conditii:
a) a
depus la Consiliul National al Audiovizualului dosarul de solicitare a deciziei
de autorizare audiovizuală;
b) a
adus la cunostintă Consiliului National al Audiovizualului intentia de începere
a transmisiilor de probă cu cel putin 72 de ore înainte, precizând intervalul
orar zilnic de difuzare;
c)
difuzează numai semnale de reglaj, video si/sau audio, semnale de identificare
a serviciului de programe si fond muzical.
Art.
16. – Difuzarea serviciului de programe trebuie să înceapă în cel mult 30 de
zile de la obtinerea deciziei de autorizare audiovizuală.
Art.
17. – (1) Radiodifuzorii au obligatia să comunice Consiliului National al
Audiovizualului orice modificare intervenită în documentele si în datele
declarate, prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b), c), d), e), k) si l), în
termen de 30 de zile de la data aparitiei modificării, anexând spre notificare
noile documente.
(2)
Modificarea denumirii serviciului de programe poate fi efectuată numai după
obtinerea aprobării Consiliului National al Audiovizualului.
Art.
18. – Licenta audiovizuală nu poate fi cedată decât după o perioadă de minimum
6 luni de la data începerii difuzării serviciului de programe.
Art.
19. – (1) Licenta audiovizuală a cărei durată de valabilitate expiră de drept
poate fi prelungită, la cererea titularului, pentru încă o perioadă de 9 ani.
(2)
Cererea de prelungire a licentei audiovizuale se depune la Consiliul National
al Audiovizualului cu cel putin 15 zile înainte de expirarea duratei de
valabilitate a licentei si va fi însotită de următoarele documente, în
original:
a)
licenta audiovizuală;
b)
decizia de autorizare;
c)
certificatul constatator eliberat de oficiul registrului comertului cu privire
la obiectul de activitate si la structura actionariatului existent la momentul
solicitării prelungirii licentei audiovizuale, în original;
d)
declaratii notariale, eliberate la momentul solicitării prelungirii licentei
audiovizuale, prin care societatea comercială care solicită acordarea licentei,
precum si fiecare asociat sau actionar care detine o cotă mai mare de 20% din
capitalul social al acesteia declară pe propria răspundere dacă este investitor
sau actionar direct ori indirect la alte societăti comerciale de comunicatie
audiovizuală, cu precizarea procentului detinut din capitalul social al
acestora;
e)
cazierele judiciare ale persoanelor fizice care detin o cotă mai mare de 10%
din capitalul ori drepturile de vot în societatea comercială.
(3)
În termen de 15 zile de la depunerea solicitării, Consiliul National al
Audiovizualului va elibera noile documente.
Art.
20. – Încălcarea de către radiodifuzori a prevederilor art. 15, 16 si 17 se
sanctionează potrivit dispozitiilor art. 91 din Legea audiovizualului nr.
504/2002, cu modificările si completările ulterioare.
Art.
21. – La data intrării în vigoare a prezentei decizii se abrogă Decizia
Consiliului National al Audiovizualului nr.
200 din 15 martie 2005 privind aprobarea procedurii si conditiilor de
acordare a licentei audiovizuale si a procedurii de eliberare a deciziei de
autorizare audiovizuală pentru difuzarea serviciilor de programe prin retele de
telecomunicatii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257
din 28 martie 2005, si Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr.
213 din 17 martie 2005 privind aprobarea procedurii si conditiilor de
acordare a licentei audiovizuale si a procedurii de eliberare a deciziei de
autorizare audiovizuală pentru difuzarea pe cale radioelectrică terestră a
serviciilor de programe de radiodifuziune sonoră si de televiziune, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 261 din 29 martie 2005.
Presedintele
Consiliului National al Audiovizualului,
Ralu
Filip
Bucuresti, 30 iunie 2005.
Nr. 403.
ANEXE