MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 31 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 11
ianuarie 2005
SUMAR
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
876/2004.
- Ordin al ministrului mediului si gospodăririi apelor pentru aprobarea
Procedurii de autorizare a activitătilor cu impact semnificativ asupra mediului
955/2004.
- Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale
privind stabilirea speciilor de animale vii, a categoriilor de productie, a
greutătii minime si a perioadei admise pentru export în anul 2005
1.611/2004.
- Ordin al ministrului sănătătii privind aprobarea circuitului
informational si a fiselor de declarare si supraveghere a infectiei HIV/SIDA
ACTE ALE
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
2. -
Circulară privind modificarea si completarea Circularei Băncii Nationale a
României nr. 25/2002 pentru modificarea Circularei Băncii Nationale a României
nr. 9/1998 privind comisioanele încasate de Banca Natională a României pentru
serviciile de plăti fără numerar, modificată prin Circulara Băncii Nationale a
României nr. 18/1999
ACTE ALE
COLEGIULUI MEDICILOR DIN ROMÂNIA
41/2004.
- Decizie privind stabilirea valorii minime asigurate pentru răspunderea
civilă în domeniul medical
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODĂRIRII APELOR
pentru aprobarea Procedurii de autorizare a
activitătilor cu impact semnificativ asupra mediului
În baza prevederilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
75/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr.
359/2004 privind simplificarea formalitătilor la înregistrarea în registrul
comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor
juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum si la autorizarea
functionării persoanelor juridice, aprobată prin Legea nr.
569/2004,
în temeiul
prevederilor Legii protectiei mediului nr.
137/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
având în vedere
prevederile Hotărârii Guvernului nr.
408/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului si
Gospodăririi Apelor, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
mediului si gospodăririi apelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Procedura de autorizare a activitătilor cu impact semnificativ asupra
mediului, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Autoritătile publice teritoriale pentru protectia mediului, prin intermediul
compartimentelor specializate, duc la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 3. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
mediului si gospodăririi apelor,
Speranta
Maria Ianculescu
Bucuresti, 20 decembrie 2004.
Nr. 876.
PROCEDURA
de
autorizare a activitătilor cu impact semnificativ asupra mediului
CAPITOLUL I
Art. 1. - Prezenta
procedură reglementează conditiile de solicitare si de emitere a autorizatiei
de mediu, denumită în continuare autorizatie, perioada de valabilitate si
modalitatea de revizuire si prelungire a acesteia, precum si cuantumul taxei si
tarifelor aferente în vederea autorizării functionării agentilor economici care
desfăsoară activităti cu impact semnificativ asupra mediului.
Art. 2. - (1)
Autorizatia reprezintă actul tehnico-juridic eliberat în scris de autoritătile
publice teritoriale pentru protectia mediului, prin care sunt stabilite
conditiile si/sau parametrii de functionare ai unei activităti existente sau
pentru punerea în functiune a unei activităti noi pentru care anterior a fost
emis acord de mediu.
(2) Bilantul de
mediu reprezintă lucrarea elaborată de persoane fizice sau juridice atestate
conform legii, care contine elementele analizei tehnice prin care se obtin
informatii asupra cauzelor si consecintelor efectelor negative cumulate,
anterioare, prezente si anticipate, în scopul cuantificării impactului de mediu
efectiv de pe un amplasament; în cazul în care bilantul de mediu identifică un
impact de mediu semnificativ, acesta va fi completat cu un studiu de evaluare a
riscului.
(3) Activităti cu
impact semnificativ asupra mediului sunt activitătile prevăzute în anexa nr. 1.
(4) Autoritatea
publică centrală pentru protectia mediului este Ministerul Mediului si
Gospodăririi Apelor, denumit în continuare MMGA.
(5) Autoritatea
publică teritorială pentru protectia mediului este agentia teritorială de
protectie a mediului, denumită în continuare ATPM, si, respectiv,
Administratia Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării”.
CAPITOLUL II
Aplicabilitate
si competente de emitere a autorizatiilor de mediu
Art. 3. - (1)
Solicitarea si obtinerea autorizatiei de mediu sunt obligatorii atât pentru
desfăsurarea activitătilor existente, cât si pentru începerea activitătilor
noi.
(2) Autorizatia se
emite de către autoritatea publică teritorială pentru protectia mediului în a
cărei rază se află amplasamentul, în conformitate cu prevederile cap. II
sectiunea 1 din Legea protectiei mediului nr.
137/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 4. - (1) În
cazul în care activitatea se desfăsoară pe teritoriul a două sau mai multe
judete, competenta de emitere a autorizatiei de mediu este a agentiei regionale
de protectie a mediului.
(2) Activitătile
cu impact semnificativ asupra mediului, care se desfăsoară în judetele Tulcea,
Galati, Constanta si, totodată, în exteriorul perimetrului Rezervatiei
Biosferei “Delta Dunării”, vor fi reglementate din punct de vedere al protectiei
mediului de către autoritătile publice teritoriale din judetele respective.
(3) Activitătile
cu impact semnificativ asupra mediului, care se desfăsoară în perimetrul
Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării” (inclusiv în localitatea/comuna administrată
de Consiliul Judetean Tulcea, Consiliul Judetean Constanta, Consiliul Judetean
Galati), vor fi reglementate din punct de vedere al protectiei mediului de
către Administratia Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării”.
(4) Activitătile
cu impact semnificativ asupra mediului care se desfăsoară în afara perimetrului
Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării”, dar la limita acestuia, asa cum este
definită în Legea nr. 82/1993 privind constituirea Rezervatiei Biosferei “Delta
Dunării”, cu modificările si completările ulterioare (limită marcată si
materializată în teren prin borne cadastrale), vor fi reglementate din punct de
vedere al protectiei mediului de către agentiile de protectie a mediului
teritoriale, pe baza avizului emis de către Administratia Rezervatiei Biosferei
“Delta Dunării”.
Art. 5. - Pentru
activitătile cu impact semnificativ asupra mediului, aflate în competenta de
reglementare a autoritătii publice centrale pentru protectia mediului, aceasta
poate solicita participarea autoritătii publice teritoriale pentru protectia
mediului în a cărei rază se află amplasamentul activitătii sau poate delega
preluarea de către aceasta a parcurgerii anumitor etape din prezenta procedură.
Art. 6. -
Activitătile/instalatiile industriale prevăzute în anexa nr. 1 la Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
34/2002 privind prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluării,
aprobată cu modificări prin Legea nr.
645/2002, nu fac obiectul prezentei proceduri.
Art. 7. - Pentru
activitătile de eliminare a deseurilor documentatia prezentată va contine în
plus cerintele specifice prevăzute în Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
78/2000 privind regimul deseurilor, aprobată cu modificări prin Legea nr.
426/2001, în Hotărârea Guvernului nr.
128/2002 privind incinerarea deseurilor si în Hotărârea Guvernului nr.
162/2002 privind depozitarea deseurilor.
Art. 8. -
Activitătile cu impact semnificativ asupra mediului, pe care titularul le
desfăsoară la diversi beneficiari, nu se supun prezentei proceduri.
CAPITOLUL III
Emiterea
autorizatiei de mediu
Art. 9. - (1) La
solicitarea unei autorizatii de mediu sau cu minimum 45 de zile înainte de
expirarea unei autorizatii de mediu existente, titularul activitătii este
obligat să depună la ATPM următoarele:
a) cererea pentru
eliberarea autorizatiei de mediu;
b) fisa de
prezentare si declaratia având continutul cuprins în anexa nr. 2;
c) dovada că a
făcut publică solicitarea prin cel putin una dintre metodele de informare
specificate în anexa nr. 3;
d) planul de
situatie si planul de încadrare în zonă a obiectivului;
e) procesul-verbal
de constatare pentru verificarea respectării tuturor conditiilor impuse prin
acordul de mediu întocmit conform Ordinului ministrului apelor si protectiei
mediului nr.
860/2002 pentru aprobarea Procedurii de evaluare a impactului asupra
mediului si de emitere a acordului de mediu sau nota privind stadiul de
realizare a programului de conformare existent, după caz.
(2) Nu se primesc
solicitări care nu contin documentele prevăzute la alin. 1.
(3) ATPM verifică
amplasamentul, analizează documentele prezentate la alin. 1, stabileste dacă
sunt necesare informatii, acte sau documente suplimentare si le solicită în
scris titularului activitătii.
(4) Pentru
activităti noi pentru care a fost emis acordul de mediu, ATPM, după parcurgerea
etapelor prevăzute la alin. 2 si 3, face publică decizia sa de emitere a
autorizatiei de mediu prin afisare la sediul propriu si pe pagina proprie de
Internet. Documentele care au stat la baza acesteia vor putea fi consultate
după un program care se afisează. Decizia poate fi contestată în termen de 15
zile lucrătoare de la data afisării.
Art. 10. - (1)
Termenul de eliberare a autorizatiei de mediu este de maximum 90 de zile
lucrătoare de la data depunerii documentatiei complete.
(2) Pentru
activitătile existente, în termen de 20 de zile lucrătoare de la data depunerii
solicitării, ATPM întocmeste îndrumarul cu problemele rezultate din analiza
initială a documentatiei, lista autorizatiilor necesare emise de alte
autorităti, precum si necesitatea efectuării bilantului de mediu.
(3) După
executarea bilantului de mediu, titularul activitătii prezintă la ATPM un
raport cu concluziile bilantului de mediu si cu recomandări pentru elementele
programului de conformare.
(4) Bilantul de
mediu se depune în maximum un an de la data îndrumarului transmis de ATPM
titularului.
Nedepunerea
acestuia în termenul legal atrage anularea solicitării de emitere a
autorizatiei de mediu si demararea procedurii de încetare a activitătii,
conform prevederilor legale.
Art. 11. - (1)
Raportul cu concluziile bilantului de mediu este supus dezbaterii publice în
conformitate cu procedura de dezbatere publică prezentată în anexa nr. 3.
(2) După
realizarea dezbaterii publice si analizarea rezultatelor acesteia, ATPM
împreună cu titularul activitătii si cu colectivul de analiză tehnică
analizează raportul cu concluziile bilantului de mediu, concluziile dezbaterii
publice si stabileste dacă emite autorizatia de mediu, cu sau fără un program
de conformare.
Art. 12. - (1)
Titularul activitătii înaintează la ATPM un proiect de program de conformare,
în termen de 10 zile de la luarea deciziei de emitere a autorizatiei de mediu
în sedinta colectivului de analiză tehnică, cu termene realizabile, cu
responsabilităti si cu identificarea costurilor si a surselor de finantare
necesare realizării măsurilor programului de conformare.
(2) ATPM
analizează proiectul programului de conformare, îl acceptă sau dispune
completarea ori refacerea acestuia, cu eventuale propuneri ale autoritătilor
consultate.
(3) La elaborarea
programului de conformare se iau în considerare următoarele:
a) concluziile
bilantului de mediu;
b) constatările si
sarcinile stabilite de autoritătile de control care răspund de protectia
factorilor de mediu, precum si de alte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale;
c) datele detinute
de titularul activitătii si de autoritătile administratiei publice locale
privind emisia si imisia poluantilor în mediu;
d) studiile,
ofertele, diversele materiale de documentare etc.;
e) sugestiile si
propunerile primite de la populatie si de la asociatiile neguvernamentale cu
ocazia dezbaterii publice.
(4) Programul de conformare se stabileste de către ATPM cu consultarea colectivului de analiză tehnică, de comun acord cu titularul activitătii, prin negociere.
Programul de
conformare poate avea două sectiuni:
a) măsurile pentru
reducerea efectelor prezente si viitoare ale activitătilor asupra mediului;
b) măsurile de
remediere a efectelor activitătilor anterioare asupra mediului.
(5) Programul de
conformare este necesar pentru orice obiectiv care continuă sau care încetează
activitatea si care aduce prejudicii mediului prin functionarea curentă sau
anterioară. Evaluarea prejudiciilor se realizează prin bilantul de mediu,
raportând starea mediului si măsurile necesare de remediere la standardele si
reglementările în vigoare. Programul stabileste măsurile de conformare,
etapele, termenele, costurile si responsabilitătile necesare realizării
acestora.
(6) ATPM acceptă
introducerea în autorizatia de mediu a programului de conformare, numai dacă,
la solicitarea reglementării, titularul activitătii:
a) dovedeste că
modificările necesare pentru conformarea imediată nu sunt fezabile tehnic
si/sau economic;
b) dovedeste că în
perioada de conformare nu se vor produce daune semnificative asupra mediului si
sănătătii publice;
c) se angajează să
asigure fondurile necesare pentru realizarea programului de conformare la
termenele propuse ale acesteia.
(7) La negocierea
termenelor din programul de conformare, ATPM va lua în considerare
angajamentele titularului activitătii, din care să rezulte că instituirea
modificărilor cerute nu depăseste posibilitătile financiare ale acesteia.
(8) Durata
programului de conformare va avea în vedere perioada minimă necesară realizării
măsurilor stabilite în functie de disponibilitătile financiare si tehnice ale
titularului proiectului sau al activitătii. Un program de conformare nu poate
depăsi perioada de valabilitate a autorizatiei de mediu, cu exceptia măsurilor
de remediere a prejudiciilor aduse mediului prin activităti anterioare.
(9) Titularul
activitătii prezintă la ATPM, după acceptarea programului de conformare,
următoarele documente:
a) programul de
conformare în redactare finală;
b) fisa de
prezentare si declaratia completată cu instructiuni de întretinere si de
exploatare a instalatiilor de depoluare.
Art. 13. - (1)
ATPM face publică decizia de emitere a autorizatiei de mediu prin afisare la
sediul propriu si pe pagina de Internet, iar documentele care au stat la baza
deciziei vor putea fi consultate la sediul ATPM după un program care se
afisează.
(2) Decizia poate
fi contestată în termen de 30 de zile lucrătoare de la data afisării. La
expirarea acestui termen ATPM eliberează autorizatia de mediu.
(3) Modelul si
continutul minim al autorizatiei de mediu sunt prezentate în anexa nr. 4.
(4) Autorizatia de
mediu se emite în 3 exemplare.
CAPITOLUL IV
Durata
autorizatiei de mediu; revizuirea si suspendarea acesteia
Art. 14. -
Perioada de valabilitate a autorizatiei de mediu este de cel mult 5 ani.
Criteriile care stau la baza deciziei privind stabilirea perioadei de
valabilitate a autorizatiei de mediu includ:
a) gradul de
fluctuatie a parametrilor tehnologici;
b) fiabilitatea si
gradul de uzură ale instalatiilor;
c) impactul asupra
sănătătii populatiei si factorilor de mediu;
d) riscul de
poluări accidentale;
e)
automonitorizarea emisiilor.
Art. 15. -
Revizuirea autorizatiei de mediu se realizează ori de câte ori există o
schimbare de fond a datelor care au stat la baza emiterii ei. Titularul activitătii
va informa în scris ATPM despre acest lucru, iar ATPM va emite o autorizatie de
mediu revizuită, incluzând acele date care s-au modificat, sau va decide
reluarea procedurii de emitere a unei noi autorizatii de mediu.
Art. 16. - La
expirarea termenului de valabilitate a unei autorizatii de mediu, aceasta se
prelungeste, cu conditia ca datele care au stat la baza emiterii ei să nu se fi
modificat si valabilitatea totală să nu depăsească 5 ani.
Art. 17. -
Autorizatia de mediu nu se emite:
a) dacă nici o
variantă a programului de conformare nu asigură încadrarea în conditiile care
permit autorizarea, raportate la standardele si reglementările în vigoare;
b) dacă titularul
activitătii nu respectă obligatiile ce îi revin prin prezenta procedură.
Art. 18. - (1) La
schimbarea titularului activitătii continutul programului de conformare se
reface, specificându-se sursa de finantare si responsabilitatea, dacă este
necesar.
(2) Modificarea
termenelor în programele de conformare este permisă numai dacă acestea se reduc
ca timp de realizare a măsurilor.
Art. 19. - (1)
Dacă titularul activitătii nu respectă termenele negociate si stipulate în
programul de conformare din cauze obiective ce nu îi pot fi imputate, ATPM
poate proceda la decalarea termenelor initiale, la solicitarea titularului
activitătii, înainte de expirarea termenului la care trebuiau îndeplinite
măsurile.
(2) În cazul în
care termenele sunt depăsite, autorizatia de mediu se suspendă, după o somatie
prealabilă cu termen, pentru nerespectarea prevederilor acesteia, inclusiv
pentru nerealizarea prevederilor programului de conformare; suspendarea se
mentine până la eliminarea cauzelor, dar nu mai mult de 6 luni.
(3) Autoritatea
competentă pentru protectia mediului dispune, după expirarea termenului de
suspendare, anularea autorizatiei de mediu, după caz, si încetarea activitătii
atunci când nu s-au îndeplinit conditiile stabilite în somatie.
Dispozitia de
suspendare a autorizatiei si de încetare a activitătii este executorie.
(4) ATPM verifică
si vizează anual situatia conformării pe baza unui proces-verbal de constatare
a conformării cu prevederile autorizatiei. Pe toate exemplarele autorizatiei se
va aplica stampila “Vizat”, pentru conformare.
(5) Autorizatiile
de mediu nevizate anual îsi pierd valabilitatea.
CAPITOLUL V
Autorizarea
unor activităti specifice
Art. 20. - (1)
Procedura de autorizare a activitătilor de recoltare, capturare si/sau
achizitie si comercializare pe piata internă sau la export a plantelor si
animalelor din flora si, respectiv, fauna sălbatică, precum si a importului
acestora se va desfăsura conform prevederilor legislatiei nationale si
conditiilor specifice prevăzute în conventii si acorduri internationale la care
România este parte.
(2) Procedura de
autorizare a grădinilor zoologice si a acvariilor se realizează în conformitate
cu prevederile Legii grădinilor zoologice si acvariilor publice nr.
191/2002.
Art. 21. -
Procedura de autorizare a activitătilor de import si export al substantelor,
produselor si echipamentelor înscrise în anexele la Protocolul de la Montreal
privind substantele care epuizează stratul de ozon, utilizarea si/sau
comercializarea acestora se desfăsoară conform conditiilor specifice prevăzute
în conventiile si acordurile internationale la care România este parte.
Art. 22. -
Procedura de autorizare privind activitătile nucleare se va desfăsura în
conformitate cu reglementările emise de Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor
Nucleare.
CAPITOLUL VI
Dispozitii
finale
Art. 23. - În
situatia schimbării titularului, denumirii sau formei juridice a societătii,
când activitătile se desfăsoară în aceleasi conditii pentru care a fost emisă
autorizatia de mediu, aceasta se transferă pentru noul titular sau pentru noua
denumire a societătii. În această situatie nu se percep taxe sau tarife.
Art. 24. - (1)
Taxele si tarifele încasate pentru emiterea autorizatiilor de mediu către agentii
economici sunt prevăzute în anexa nr. 5.
(2) Tarifele se
achită la sediile autoritătilor publice teritoriale pentru protectia mediului.
(3) Taxele pentru
emiterea autorizatiilor de mediu se achită la Administratia Fondului pentru
Mediu.
(4) Taxele si
tarifele se actualizează prin ordin al ministrului mediului si gospodăririi
apelor.
Art. 25. - (1)
Anexele nr. 1-5*) fac parte integrantă din prezenta procedură.
(2) Anexele nr. 1
si nr. 5 se afisează la loc vizibil atât la sediul autoritătii publice pentru
protectia mediului, cât si la Biroul unic.
ANEXE
LISTA
activitătilor
cu impact semnificativ asupra mediului
|
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR SI
DEZVOLTĂRII RURALE
privind stabilirea speciilor de animale vii, a categoriilor
de productie, a greutătii minime si a perioadei admise pentru export în anul
2005
Având în vedere
prevederile art. 1 si 2 din Hotărârea Guvernului nr.
463/2002 pentru aprobarea procedurii privind exportul de animale vii,
în temeiul
prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
409/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale emite următorul ordin:
Art. 1. - (1)
Speciile de animale vii, categoriile de productie, greutatea minimă si
perioada, admise pentru export în anul 2005, sunt prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Nu este admis
la export tineretul ovin, femele, provenit din exploatatiile de ovine aflate în
controlul oficial al productiei.
(3) Agentia
Natională pentru Ameliorare si Reproductie în Zootehnie “Prof. dr. G. K.
Constantinescu” va întocmi si va pune la dispozitie celor interesati lista
exploatatiilor de ovine aflate în controlul oficial al productiei.
Art. 2. - Pentru
admiterea exportului de animale vii din categoria celor pentru tăiere: vaci
adulte reformate, tineret bovin, femele peste 18 luni, reformat, ovine adulte
reformate, se va proceda astfel:
a) unitătile
pentru ameliorare si reproductie în zootehnie judetene vor constitui comisii
mixte din specialisti proprii si, după caz, specialisti din cadrul directiilor
sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a municipiului
Bucuresti, în vederea examinării tehnice, pe specii si categorii, a animalelor
propuse a fi reformate;
b) tabelele cu
animalele, pe specii si categorii, individualizate, propuse pentru reformare
vor cuprinde pentru fiecare animal cauza reformării. Procesul-verbal de
reformare si tabelele cu animalele reformate vor fi avizate, pe fiecare pagină,
de către directia sanitară veterinară si pentru siguranta alimentelor judeteană
si, respectiv, a municipiului Bucuresti, după caz, precum si de către unitatea
de ameliorare si reproductie în zootehnie judeteană.
Art. 3. - (1)
Pentru admiterea exportului de animale vii din categoria celor de crestere sau
îngrăsare, tineret bovin, provenit din rasele autohtone însământate artificial
cu material seminal congelat de la tauri din rase de carne este necesară
prezentarea unui document emis de unitatea pentru ameliorare si reproductie în
zootehnie judeteană, care să ateste că produsul este obtinut prin însământarea
artificială cu material seminal congelat de la tauri din rase de carne
autorizati.
(2) Exportatorul
va prezenta comisiei constituite conform art. 2 lit. a) tabelul cu animalele
care îndeplinesc conditiile prevăzute la alin. (1), propuse pentru export,
însotit de documentele oficiale care să ateste că produsii sunt obtinuti prin
însământarea artificială cu material seminal congelat de la tauri din rase de carne
autorizati, în vederea verificării si aprobării.
Art. 4. - Directia
generală de reglementare si implementare din cadrul Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale va duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin si îl va difuza celor interesati.
Art. 5. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Nicolae
Istudor,
secretar de
stat
Bucuresti, 21 decembrie 2004.
Nr. 955.
ANEXĂ1)
de
animale vii, categoriile de productie, greutatea minimă si perioada admise
pentru export în anul 2005
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
privind aprobarea circuitului informational si a
fiselor de declarare si supraveghere a infectiei HIV/SIDA
Având în vedere
prevederile Legii nr.
100/1998 privind asistenta de sănătate publică, cu modificările si
completările ulterioare,
văzând Referatul
de aprobare al Directiei generale de sănătate publică si inspectie sanitară de
stat nr. OB14.090/2003,
în temeiul
prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul
sănătătii emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Circuitul informational în supravegherea infectiei HIV/SIDA, prevăzut în
anexa nr. 1.
Art. 2. - Se
aprobă Fisa de declarare a suspiciunii de infectie HIV/SIDA, prevăzută în anexa
nr. 2.
Art. 3. - Se
aprobă Fisa de supraveghere pentru infectia HIV/SIDA, prevăzută în anexa nr. 3.
Art. 4. - Anexele
nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 5. - La data
intrării în vigoare a prezentului ordin toate prevederile legale contrare se
abrogă.
Art. 6. - Directia
generală de sănătate publică si inspectie sanitară de stat, Institutul de Boli
Infectioase “Prof. dr. Matei Bals”, directiile de sănătate publică judetene si,
respectiv, a municipiului Bucuresti, centrele regionale HIV/SIDA, toate
laboratoarele de analize medicale, indiferent de forma de organizare, vor duce
la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 7. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Bucuresti, 7 decembrie 2004.
Nr. 1.611.
ANEXA Nr. 1
CIRCUITUL
INFORMATIONAL
în
supravegherea infectiei HIV/SIDA
Sursele de
informatie în supravegherea infectiei
HIV/SIDA sunt:
- laboratoarele
directiilor de sănătate publică;
- laboratoarele
spitalelor/sectiilor de boli infectioase;
- laboratoarele
private;
- centrele de
transfuzii;
- laboratoare ale
altor unităti sanitare.
NOTĂ: Conform reglementărilor legale în vigoare,
toate laboratoarele care efectuează teste HIV trebuie să fie acreditate si să
asigure consiliere pre si posttestare.
Transmiterea
datelor de la sursele de informatie:
- la primul test
reactiv, laboratorul completează fisa de declarare a suspiciunii (anexată) si o
trimite la directia de sănătate publică locală în termen de 24 de ore;
- laboratorul
îndrumă persoana testată cu o probă reactivă către directia de sănătate publică
locală (medic epidemiolog desemnat) sau la spitalul/sectia de boli infectioase
(medic infectionist desemnat).
Confirmarea
cazului:
1. În situatia în
care persoana testată ajunge direct la directia de sănătate publică (DSP),
aceasta confirmă cazul de infectie HIV conform definitiei de caz, face consiliere
posttestare si trimite pacientul la spitalul de boli infectioase pentru
încadrare clinică.
2. În situatia în
care persoana testată ajunge direct la spitalul de boli infectioase, acesta
confirmă cazul de infectie HIV conform definitiei de caz, face consiliere
posttestare, face încadrarea clinică si completează fisa de supraveghere a
infectiei HIV.
Dacă spitalul nu
poate efectua testele ELISA, confirmarea se face prin DSP.
Fisa de
supraveghere:
- se completează
de către medicul infectionist, care o semnează, o parafează si o transmite la
directia de sănătate publică locală în termen de 24-48 de ore de la confirmare
si/sau în maximum 3 luni de la depistarea cazului;
- medicul
epidemiolog care primeste fisa - responsabilul de program HIV - are obligatia
să verifice dacă fisa este completată în conformitate cu instructiunile;
o semnează, o
parafează si o transmite la directia de sănătate publică regională, denumită DSP
regională
DSP regionale sunt
directiile de sănătate publică din judetele unde functionează centre regionale
HIV/SIDA.
DSP regionale au
următoarele atributii:
- primesc fise de
supraveghere HIV de la directiile de sănătate publică din judetele arondate
centrului respectiv;
- trimit fisele
primite la Ministerul Sănătătii – Directia generală de sănătate publică si
inspectia sanitară de stat si la centrul regional în maximum o lună.
DSP locale sunt
directiile de sănătate publică din acelasi judet cu laboratorul privat,
spitalul/sectia de boli infectioase etc.
În situatia în
care centrul regional primeste direct fise de supraveghere a infectiei HIV de
la spitalele de boli infectioase din judetele arondate, acesta are obligatia de
a le trimite la DSP regională. DSP regională va informa DSP locală despre cazul
respectiv. DSP locală va contacta spitalul de boli infectioase pentru intrarea
fisei în circuitul informational corect. DSP regională va păstra fisele
respective până la reintrarea în circuit.
În situatia în
care centrul regional depistează un caz nou, fisa de supraveghere va fi trimisă
la DSP regională, care o trimite la DSP locală si la Ministerul Sănătătii -
Directia generală de sănătate publică si inspectie sanitară de stat.
Spitalele de boli
infectioase, indiferent dacă sunt sau nu centre regionale, dacă au depistat un
pacient cu domiciliul în alt judet, vor trimite fisa de supraveghere a acestuia
la DSP locală. Toate directiile de sănătate publică judetene si a municipiului
Bucuresti au obligatia să transmită fisa de supraveghere a infectiei HIV/SIDA
la directia de domiciliu al pacientului, de unde fisa va intra în circuitul
descris anterior.
DSP regionale si
centrele regionale vor confrunta bazele de date HIV/SIDA o dată la 3 luni.
Centrele regionale trimit lunar fisele de supraveghere HIV/SIDA la CNLAS.
Ministerul
Sănătătii si CNLAS vor confrunta bazele de date HIV/SIDA semestrial.
Ministerul
Sănătătii împreună cu CNLAS vor face raportarea către forurile internationale.
Actualizarea
datelor se face în următoarele situatii:
- schimbarea
încadrării clinico-imunologice din HIV în SIDA;
- în caz de deces;
- în caz de
pierdere din evidentă;
- în caz de
schimbare de domiciliu.
Actualizarea
datelor se face de către spitalul de boli infectioase, fisele fiind transmise
la DSP locală semestrial, de unde intră în circuitul stabilit pentru fisa de
supraveghere.
ANEXA
Schema
circuitului informational*)
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind modificarea si completarea Circularei
Băncii Nationale a României nr. 25/2002 pentru modificarea Circularei Băncii
Nationale a României nr. 9/1998 privind comisioanele încasate de Banca
Natională a României pentru serviciile de plăti fără numerar, modificată prin
Circulara Băncii Nationale a României nr. 18/1999
Având în vedere
dispozitiile art. 1 din Regulamentul Băncii Nationale a României nr. 1/1996
privind comisioanele pentru prestarea serviciilor de încasări si plăti cu si
fără numerar, cu modificările si completările ulterioare,
în temeiul art. 48
din Legea nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României,
Banca Natională
a României emite prezenta
circulară.
Art. I. - Circulara nr.
25/2002 pentru modificarea Circularei Băncii Nationale a României nr.
9/1998 privind comisioanele încasate de Banca Natională a României pentru
serviciile de plăti fără numerar, modificată prin Circulara Băncii Nationale a
României nr.
18/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 572 din
2 august 2002, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Articolul 2
va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - Nivelul
fix al comisioanelor încasate de Banca Natională a României pentru operatiunile
cu titluri de stat/certificate de depozit este prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezenta circulară.”
2. Anexa care
face parte integrantă din circulară va fi înlocuită cu anexa la prezenta
circulară.
Art. II. - Prezenta circulară intră în vigoare în
termen de 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Guvernatorul
Băncii Nationale a României,
Mugur
Isărescu
Bucuresti, 5 ianuarie 2005.
Nr. 2.
ANEXĂ
COMISIOANELE
încasate
de Banca Natională a României pentru serviciile aferente operatiunilor cu
titluri de stat/certificate de depozit
Denumirea |
Nivelul comisionului - lei - |
Eliberarea de extrase de conturi de
evidentă a titlurilor de stat/certificatelor de depozit pe numele
participantilor sau clientilor lor, după caz, aferente operatiunilor
desfăsurate pe pietele primară si secundară |
|
a) pe operatiune |
35.000 |
Efectuarea de blocări/deblocări în
conturile de evidentă a titlurilor de stat/certificatelor de depozit, altele
decât cele gajate de bănci cu scop de garantare a decontării |
|
a) pe operatiune |
165.000 |
Fisa specimenelor de semnături |
165.000 |
Solicitarea de informatii privind situatia
la zi a portofoliului de titluri de stat/certificate de depozit, pe
participanti si pe clientii lor, după caz (pe bază de adresă oficială) |
325.000 |
COLEGIUL MEDICILOR DIN ROMÂNIA
privind stabilirea valorii minime asigurate pentru
răspunderea civilă în domeniul medical
În temeiul art. 31
si al art. 33 alin. (1) lit. s) din Legea nr. 306/2004 privind exercitarea
profesiei de medic,
precum si
organizarea si functionarea Colegiului Medicilor din România,
Consiliul
national al Colegiului Medicilor din România decide:
Art. 1. - În
conformitate cu dispozitiile art. 89 din Legea nr.
306/2004 privind exercitarea profesiei de medic, precum si organizarea si
functionarea Colegiului Medicilor din România, medicii care exercită profesia
de medic vor încheia asigurări de răspundere civilă la o valoare minimă a
riscului asigurat, după cum urmează:
a) medicii de
medicină generală, medicii de familie si medicii de medicina muncii:
echivalentul în lei, la data încheierii contractului de asigurare, al sumei de
12.000 euro;
b) medicii
specialisti - specialităti medicale si paraclinice: echivalentul în lei, la
data încheierii contractului de asigurare, al sumei de 37.000 euro;
c) medicii
specialisti - specialităti chirurgicale: echivalentul în lei, la data
încheierii contractului de asigurare, al sumei de 62.000 euro.
Art. 2. -
Asigurările de răspundere civilă se vor încheia numai la societăti de asigurări
autorizate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.
Art. 3. - Valorile
prevăzute la art. 1 sunt minimale, medicii având libertatea ca în functie de
specificul locului de muncă si al activitătilor efectiv desfăsurate să încheie
contracte de asigurare pentru răspunderea civilă profesională la valori mai
mari.
Art. 4. - Prezenta
decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Colegiului Medicilor din România,
Mircea
Cinteză
Bucuresti, 26 noiembrie 2004.
Nr. 41.