MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 174 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 28 februarie 2005
SUMAR
HOTĂRÂRI
ALE SENATULUI
9. - Hotărâre privind numirea secretarului general al Senatului
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
9. - Ordonantă de urgentă pentru modificarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 45/2003 privind finantele publice locale
105. - Hotărâre pentru completarea Hotărârii Guvernului nr.
1.550/2004 privind efectuarea operatiunilor de evaluare în vederea recalculării
pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor
sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în
conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000
106. - Hotărâre privind eliberarea domnului Diaconu Ion, la
cerere, din functia de prefect al judetului Botosani
118.- Hotărâre privind modificarea componentei Comisiei de
privatizare a Băncii Comerciale Române - S.A., prevăzută la art. 1 din
Hotărârea Guvernului nr. 326/2001
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 49 din 27 ianuarie 2005 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale
reciclabile
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
4.457. - Ordin al presedintelui Autoritătii pentru
Valorificarea Activelor Statului privind instituirea procedurii de administrare
specială la Societatea Comercială “Nitroexplosives” - S.A. Făgăras
HOTĂRÂRI
ALE SENATULUI
privind numirea
secretarului general al Senatului
În
temeiul art. 200 alin. (1) si (2) din Regulamentul
Senatului, republicat, cu modificările si completările ulterioare,
Senatul
adoptă prezenta
hotărâre.
Articol
unic. - Domnul Constantin Dan Vasiliu se numeste în functia de secretar general
al Senatului.
Această
hotărâre a fost adoptată de Senat în sedinta din 24 februarie 2005, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României,
republicată.
PRESEDINTELE
SENATULUI
NICOLAE
VĂCĂROIU
Bucuresti, 24 februarie 2005.
Nr. 9.
pentru modificarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 45/2003 privind finantele publice locale
Având
în vedere faptul că prin aplicarea prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr.
138/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal veniturile bugetelor locale provenite din
cote defalcate din impozitul pe venit se diminuează începând cu luna februarie
2005, când, potrivit legii, se încasează impozitul pe venit aferent lunii
ianuarie,
tinând
cont de necesitatea mentinerii nivelului veniturilor bugetelor locale
programate initial pentru anul 2005,
în
temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia
României, republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta ordonantă de urgentă.
Art.
I. - Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
45/2003 privind finantele publice locale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 431 din 19 iunie 2003, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr.
108/2004, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Alineatele
(1), (2), (3) si (4) ale articolului 28 vor avea următorul cuprins:
“Art.
28. - (1) Din impozitul pe venit, încasat la bugetul de stat la nivelul
fiecărei unităti administrativ-teritoriale, se alocă lunar, în termen de 5 zile
lucrătoare de la finele lunii în care s-a încasat acest impozit, o cotă de 47%
la bugetele locale ale comunelor, oraselor si municipiilor, pe teritoriul
cărora îsi desfăsoară activitatea plătitorii de impozite, 13% la bugetul
propriu al judetului si 22% într-un cont distinct, deschis pe seama consiliului
judetean pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, oraselor,
municipiilor si judetului.
(2) În
executie, cota de 22% se alocă de către directiile de specialitate din aparatul
propriu al consiliilor judetene, în termen de 5 zile lucrătoare de la încasare,
pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si
judetului, proportional cu sumele repartizate si aprobate în acest scop în
bugetele respective, potrivit prevederilor art. 29 alin. (3).
(3)
Cota de 82% din impozitul pe venit, pentru municipiul Bucuresti, se
repartizează, în termenul prevăzut la alin. (1), astfel: 23,5% la bugetele
locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, 47,5% la bugetul propriu al
municipiului Bucuresti si 11% într-un cont distinct, deschis pe seama
Consiliului General al Municipiului Bucuresti pentru echilibrarea bugetelor
locale ale sectoarelor si municipiului Bucuresti.
(4) În
executie, cota de 11% se alocă de către directia de specialitate din aparatul
propriu al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, în termen de 5 zile
lucrătoare de la încasare, pentru echilibrarea bugetelor locale ale sectoarelor
si municipiului Bucuresti, proportional cu sumele repartizate si aprobate în
bugetele respective, potrivit prevederilor art. 29 alin. (5).”
2. Alineatele
(3) si (5) ale articolului 29 vor avea următorul cuprins:
“(3)
Din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru
echilibrarea bugetelor locale, aprobate anual prin legea bugetului de stat, si
din cota de 22% prevăzută la art. 28 alin. (2), o cotă de 25% se alocă
bugetului propriu al judetului, iar diferenta se repartizează pe comune, orase
si municipii prin hotărâre a consiliului judetean, după consultarea primarilor
si cu asistenta tehnică de specialitate a directiei generale a finantelor
publice, în functie de următoarele criterii:
a)
capacitatea financiară calculată în baza impozitului pe venit încasat pe
locuitor, în proportie de 30%;
b)
suprafata unitătii administrativ-teritoriale, în proportie de 30%;
c)
populatia unitătii administrativ-teritoriale, în proportie de 25%;
d)
alte criterii stabilite prin hotărâre a consiliului judetean, în proportie de
15%, care să asigure cu prioritate sustinerea programelor cu finantare externă,
care necesită cofinantare locală.
............................................................................................
(5)
Pentru municipiul Bucuresti, din cota de 11% prevăzută la art. 28 alin. (4) se
alocă o cotă de 25% pentru bugetul propriu al municipiului Bucuresti, iar
diferenta se repartizează pe sectoarele municipiului Bucuresti, prin hotărâre a
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, după consultarea primarilor de
sector si cu asistenta tehnică de specialitate a directiei generale a
finantelor publice, în functie de aceleasi criterii prevăzute la alin. (3).”
Art.
II. - Prezenta
ordonantă de urgentă se aplică începând cu impozitul pe venit încasat la
bugetul de stat în luna februarie 2005.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 24 februarie 2005.
Nr. 9.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru completarea
Hotărârii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operatiunilor de
evaluare în vederea recalculării pensiilor din sistemul public, stabilite în
fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare
datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000
În
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 14 alin. (4) si (5) din Ordonanta Guvernului
nr.
9/2005 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2005
personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru
personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit
anexelor nr. II si III la Legea nr.
154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul
bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupă functii de demnitate
publică, precum si al Hotărârii Guvernului nr.
86/2005 privind redistribuirea de posturi în vederea desfăsurării
activitătii de recalculare a pensiilor din sistemul public, provenite din fostul
sistem al asigurărilor sociale de stat, stabilite anterior datei de 1 aprilie
2001, precum si a activitătii privind asigurarea pentru accidente de muncă si
boli profesionale,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol
unic. -
Hotărârea Guvernului nr.
1.550/2004 privind efectuarea operatiunilor de evaluare în vederea
recalculării pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al
asigurărilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie
2001, în conformitate cu principiile Legii nr.
19/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 897 din
1 octombrie 2004, se completează cu cinci noi articole, articolele 5-9, cu
următorul cuprins:
“Art.
5. - (1) Pe durata derulării procesului de recalculare a pensiilor prevăzut de
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din
fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, se autorizează contractarea de
către Casa Natională de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale a unor
servicii ce urmează a fi prestate de către Institutul National de Cercetare
Stiintifică în Domeniul Muncii si Protectiei Sociale.
(2)
Casa Natională de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale va acoperi
integral plătile aferente tuturor serviciilor efectuate de Institutul National
de Cercetare Stiintifică în Domeniul Muncii si Protectiei Sociale, inclusiv
cheltuielile de regie generală ale acestuia.
Art.
6. - Serviciile prestate de Institutul National de Cercetare Stiintifică în
Domeniul Muncii si Protectiei Sociale constau în operatiuni de culegere si
introducere pe calculator, din documentatiile de pensii aflate în arhivele
caselor teritoriale de pensii, a datelor necesare efectuării operatiunilor de
recalculare, precum si în operatiuni de verificare a modului de preluare pe
calculator a datelor necesare efectuării actiunii de recalculare a pensiilor.
Art.
7. - (1) Numărul maxim de personal pe care îl poate utiliza Institutul National
de Cercetare Stiintifică în Domeniul Muncii si Protectiei Sociale pentru
efectuarea activitătilor prevăzute la art. 6 este de 1.400.
(2)
Personalul prevăzut la alin. (1) va fi instruit de specialisti din cadrul
caselor teritoriale de pensii si va lucra sub coordonarea directă a conducerii
executive a caselor teritoriale de pensii.
Art.
8. - (1) Casa Natională de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale va pune
la dispozitie Institutului National de Cercetare Stiintifică în Domeniul Muncii
si Protectiei Sociale spatiile necesare desfăsurării activitătilor prevăzute la
art. 6.
(2)
Casa Natională de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale va pune la
dispozitie Institutului National de Cercetare Stiintifică în Domeniul Muncii si
Protectiei Sociale orice facilităti legate de mobilier, logistică, consumabile,
tehnică de calcul si comunicatii, precum si informatiile pe care acesta le
consideră necesare pentru îndeplinirea sarcinilor.
Art.
9. - Fondurile necesare derulării contractului încheiat potrivit prevederilor
art. 5 se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat, de la capitolul
73.04 «Cheltuieli de administrare ale fondului», titlul «Cheltuieli materiale
si servicii», în conditiile legii.”
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe
Barbu
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 24 februarie 2005.
Nr. 105.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind eliberarea
domnului Diaconu Ion, la cerere, din functia de prefect al judetului Botosani
În
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 11 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
340/2004 privind institutia prefectului,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol
unic. - Domnul Diaconu Ion se eliberează, la cerere, din functia de prefect al
judetului Botosani.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
Bucuresti, 24 februarie 2005.
Nr. 106.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind modificarea
componentei Comisiei de privatizare a Băncii Comerciale Române - S.A.,
prevăzută la art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 326/2001
În
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 6 din Legea nr. 83/1997 pentru
privatizarea societătilor comerciale bancare la care statul este actionar, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol
unic. - Începând cu data prezentei hotărâri, componenta Comisiei de privatizare
a Băncii Comerciale Române - S.A., prevăzută la art. 1 din Hotărârea Guvernului
nr.
326/2001 pentru stabilirea componentei Comisiei de privatizare a Băncii
Comerciale Române - S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 146 din 23 martie 2001, cu modificările ulterioare, este
următoarea:
1.
Adriean Videanu, ministru de stat pentru coordonarea activitătilor din domeniul
economic;
2.
Ionel Popescu, reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
3.
Aleodor-Marian Frâncu, reprezentant al Cancelariei Primului-Ministru;
4.
Bogdan Olteanu, reprezentant al Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul;
5. Sebastian Bodu, reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
6.
Gabriel Ionel Zbîrcea, reprezentant al Autoritătii pentru Valorificarea
Activelor Statului;
7.
Giliola Ciorteanu, reprezentant al Autoritătii pentru Valorificarea Activelor
Statului;
8.
Nicolae Cinteză, reprezentant al Băncii Nationale a României;
9.
Adrian Cosmescu, reprezentant al Băncii Nationale a României.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Presedintele
Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Statului,
Gabriel
Ionel Zbîrcea
Seful
Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor-Marian
Frâncu
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 24 februarie 2005.
Nr. 118.
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
27 ianuarie 2005
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale
reciclabile
Ioan
Vida - presedinte
Nicoale
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Ion
Tiucă - procuror
Mihai
Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5
lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
16/2001, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Press Vitrina Com” -
S.R.L., în Dosarul nr. 5.460/2004 al Judecătoriei Cluj-Napoca.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, ca neîntemeiată. Se arată că asupra dispozitiilor
criticate Curtea s-a mai pronuntat în sensul că acestea sunt constitutionale,
iar în cauză nu au intervenit elemente noi, de natură să modifice această
jurisprudentă.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
Încheierea din 20 septembrie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 5.460/2004, Judecătoria
Cluj-Napoca a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
16/2001, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Press Vitrina Com”
- S.R.L. într-o cauză având ca obiect solutionarea plângerii formulate de
autorul exceptiei împotriva unui proces-verbal de constatare si sanctionare a
contraventiilor.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că dispozitiile art. 5 lit. c) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
16/2001 (indicate gresit ca fiind ale art. 5 pct. 4 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
16/2001) contravin prevederilor art. 134 din Constitutie (devenit, în urma
republicării Constitutiei, art. 135), “care prevede că «statul trebuie să
asigure libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie»”. În acest sens
se arată că dispozitiile legale criticate sinstituie un monopol asupra
activitătii de colectare a deseurilor industriale reciclabile, deoarece prevede
obligativitatea predării acestor deseuri către agentii economici specializati
si autorizati pentru valorificare, fără a stabili preturi minimale pentru
achizitie”. Astfel, consideră autorul exceptiei, se încalcă si art. 4 din Legea
concurentei nr.
21/1996.
Judecătoria
Cluj-Napoca, formulându-si
opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate, consideră că prevederile
criticate “nu sunt neconstitutionale [...], întrucât, practic, nu se instituie
un monopol al agentilor economici autorizati pentru preluarea si valorificarea
deseurilor reciclabile, deoarece, conform dispozitiilor aceluiasi act normativ,
accesul agentilor economici la procedura de autorizare este liber si
neîngrădit, iar această procedură este dictată de importanta socială a materiei
reglementate”.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul
apreciază că exceptia
de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Astfel, se arată în argumentarea
acestei sustineri, dispozitiile criticate “nu instituie un monopol al agentilor
economici specializati si autorizati, dată fiind importanta procesului de
reciclare a deseurilor industriale, ci doar stabilesc conditiile în care, cu
egalitate de sanse, în urma autorizării, agentii economici pot să desfăsoare activităti
de reciclare pe piata deseurilor industriale”. Aceste dispozitii, se arată în
continuare, “permit detinătorilor de deseuri să le reutilizeze în propriile
procese de productie sau să le valorifice conform legii. În acest mod
legiuitorul nu impune agentilor economici, detinători de deseuri industriale,
să intre în raporturi economice cu agentii economici specializati si autorizati
să desfăsoare operatiuni pe piata deseurilor industriale”. Legiuitorul a
înteles, mai arată Guvernul, “să limiteze si să controleze predarea către
agentii economici specializati, autorizati pentru valorificare, a deseurilor
industriale reciclabile, pe baza documentelor de provenientă, restrângerea
accesului agentilor economici pe piata deseurilor industriale si a concurentei
pe această piată fiind reglementată în considerarea interesului public general
cu privire la reciclarea si valorificarea acestor deseuri, conform normelor de
protectie a mediului si a sănătătii populatiei”.
Avocatul
Poporului consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Se
apreciază că dispozitiile criticate nu încalcă art. 135 alin. (2) din Constitutie.
Astfel, “optiunea legiuitorului de a institui în sarcina persoanelor juridice
obligatia de reutilizare a deseurilor industriale reciclabile în propriile
procese de productie nu contravine principiilor consacrate prin art. 135 din
Constitutie, ci se conformează acestor principii. Se asigură, pe această cale,
cadrul normativ necesar gestionării eficiente a deseurilor industriale
reciclabile, în concordantă cu interesul national de refacere si ocrotire a
mediului înconjurător, precum si de mentinere a echilibrului ecologic”.
Totodată, se arată în continuare, Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
16/2001, alături de alte măsuri legislative, reglementează rolul statului
în garantarea dreptului fundamental la ocrotirea sănătătii, prevăzut de art. 34
din Constitutie, si, respectiv, a celui la un mediu sănătos, prevăzut de
dispozitiile constitutionale ale art. 35.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 5 lit. c)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
465/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din
30 iulie 2001 si ulterior republicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 104 din 7 februarie 2002, cu modificările ulterioare.
Dispozitiile
legale criticate au următorul continut:
- Art.
5: “Detinătorii de deseuri industriale reciclabile, persoane juridice, sunt
obligati să asigure strângerea, sortarea si depozitarea temporară a acestora,
cu respectarea normelor de protectie a mediului si a sănătătii populatiei,
precum si reintroducerea lor în circuitul productiv prin: [...]
c)
predarea către agentii economici specializati, autorizati pentru valorificare,
a deseurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de provenientă.”
În
sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia apreciază că
dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 135 alin. (1) si (2)
lit. a) din Constitutie, prevederi care au următorul continut:
- Art.
135 alin. (1) si (2) lit. a): “(1) Economia României este economie de piată,
bazată pe libera initiativă si concurentă.
(2)
Statul trebuie să asigure:
a)
libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil
pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;”.
Autorul
exceptiei sustine, în esentă, că dispozitiile criticate contravin prevederilor
constitutionale mentionate, deoarece instituie un monopol privind activitătile
agentilor economici specializati si autorizati pentru valorificarea deseurilor
industriale reciclabile, fără ca acestora să le fie impusă si obligatia de a
practica anumite preturi minimale pentru achizitie. În opinia autorului
exceptiei, sunt încălcate si dispozitiile art. 4 din Legea concurentei nr.
21/1996.
Analizând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine că obiectul reglementării
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
16/2001 îl constituie asigurarea gestionării eficiente a deseurilor
industriale reciclabile în conditii de protectie a mediului si a sănătătii
populatiei. În cadrul măsurilor prevăzute în acest sens de ordonantă se numără
si cele mentionate prin textul criticat, care stabilesc obligatia detinătorilor
de deseuri industriale reciclabile, persoane juridice, de a asigura strângerea,
sortarea si depozitarea temporară a acestora, cu respectarea normelor de
protectie a mediului si sănătătii populatiei, precum si reintroducerea lor în
circuitul productiv, între altele, prin predarea către agentii economici
specializati, autorizati pentru valorificare, a deseurilor industriale
reciclabile, pe baza documentelor de provenientă.
În
consecintă, apare evident că dispozitia criticată nu este incompatibilă cu
prevederile constitutionale ale art. 135 alin. (1) si (2) lit. a) invocate de
autorul exceptiei.
Dispozitiile
art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile au mai
format obiect al controlului de constitutionalitate exercitat de Curtea
Constitutională, care, prin mai multe decizii, de exemplu, Decizia nr.
519 din 25 noiembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 87 din 26 ianuarie 2005, precum si Decizia nr.
506 din 16 noiembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 68 din 20 ianuarie 2005, a respins ca neîntemeiate exceptiile de
neconstitutionalitate.
În
motivarea deciziilor mentionate, Curtea a retinut că dispozitia criticată nu
este incompatibilă cu principiile economiei de piată si cu libertatea
comertului prevăzute de art. 135 alin. (1) si (2) lit. a) din Constitutie.
S-a
apreciat, de asemenea, de către Curte, prin Decizia nr.
519/2004, că “Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
16/2001, prin prevederea autorizării pentru activitatea de valorificare a
deseurilor industriale reciclabile, nu are ca obiectiv instituirea unui monopol
în acest domeniu, cum sustine autorul exceptiei, ci garantarea existentei unor
conditii care să preîntâmpine eventualele pericole asociate acestor activităti.
[...]
În
ceea ce priveste sustinerea că actul normativ criticat nu prevede impunerea
unor preturi maximale sau minimale pentru achizitionarea deseurilor industriale
reciclabile sau a altor obligatii pentru agentii economici autorizati, Curtea
retine că aceasta este lipsită de concludentă, controlul de constitutionalitate
neavând ca obiect completarea ori modificarea legilor sau ordonantelor
Guvernului. Pe de altă parte, stabilirea unor preturi maximale sau minimale
este incompatibilă cu economia de piată, bazată pe libera initiativă si
concurentă, consacrată de art. 135 alin. (1) din Constitutie.”
Referitor
la critica autorului exceptiei că sunt încălcate prevederile art. 4 din Legea nr.
21/1996, Curtea Constitutională a retinut în considerentele aceleiasi
decizii că “dispozitiile criticate, prin continutul lor, nu au legătură cu
practicile anticoncurentiale sau cu concentrarea economică, prevăzute de Legea
concurentei nr.
21/1996, sustinerile autorului exceptiei că prin aplicarea acestor dispozitii
s-ar ajunge la restrângerea, înlăturarea sau denaturarea semnificativă a
concurentei pe piata românească sau pe o parte a acesteia fiind si sub acest
aspect neîntemeiate”.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să impună modificarea jurisprudentei
Curtii Constitutionale referitoare la dispozitiile criticate, Curtea retine că
solutiile pronuntate, precum si argumentele care au stat la baza lor îsi mentin
valabilitatea si în cauza de fată.
Potrivit
considerentelor expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Press Vitrina Com” - S.R.L. în Dosarul nr.
5.460/2004 al Judecătoriei Cluj-Napoca.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 27 ianuarie 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA PENTRU VALORIFICAREA
ACTIVELOR STATULUI
privind instituirea
procedurii de administrare specială la Societatea Comercială “Nitroexplosives”
- S.A. Făgăras
În
temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, cu
modificările si completările ulterioare, ale art. 1 si 9 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
23/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autoritătii pentru
Valorificarea Activelor Bancare prin comasare prin absorbtie cu Autoritatea pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului,
în
vederea stabilirii modului de administrare si gestionare, precum si a măsurilor
ce trebuie luate pentru accelerarea procesului de privatizare la Societatea
Comercială “Nitroexplosives” - S.A. Făgăras,
presedintele
Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Statului emite prezentul ordin.
Art.
1. - Se instituie procedura de administrare specială în perioada de privatizare
la Societatea Comercială “Nitroexplosives” - S.A. Făgăras, denumită în continuare
societate comercială, cu sediul în municipiul Făgăras, str. Ileni nr. 1,
judetul Brasov, înmatriculată la oficiul registrului comertului sub nr.
J8/675/2004, începând cu data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Art.
2. - (1) Pe perioada administrării speciale în perioada privatizării
administratorul special are atributiile stabilite prin mandatul special acordat
de presedintele Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Statului.
(2)
Continutul mandatului prevăzut la alin. (1) va cuprinde în principal, dar fără
a se limita la acestea, următoarele atributii:
a)
luarea unor măsuri de administrare, gestionare si supraveghere financiară a
societătii comerciale, cu accent pe:
-
situatia îndeplinirii principalilor indicatori economico-financiari si de
performantă;
-
identificarea unor active neutilizate care pot fi transferate/vândute;
-
inventarierea datoriilor societătii comerciale, precum si a plătilor restante,
în structura lor;
-
inventarierea creantelor pe care societatea comercială le are de recuperat;
-
cunoasterea situatiei litigiilor care grevează asupra societătii comerciale;
-
inventarierea activelor posibil a fi revendicate;
b)
notificarea tuturor creditorilor bugetari în sensul instituirii procedurii de
administrare specială în perioada de privatizare, în vederea
neînceperii/suspendării de către acestia a oricăror măsuri de executare silită
împotriva societătii comerciale;
c)
solicitarea organelor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, pentru
bugetul de stat, si ale celorlalte ministere si institutii, pentru bugetul
asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, precum si ale
autoritătilor administratiei publice locale, pentru bugetele locale, de a
elibera certificatele de obligatii bugetare, necesare acordării facilitătilor
prevăzute de Legea nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu
modificările si completările ulterioare;
d)
solicitarea furnizorilor de servicii pentru întocmirea graficelor de
reesalonare a datoriilor restante, respectarea acestora si efectuarea plătilor
facturilor curente;
e)
respectarea disciplinei economico-financiare prin luarea unor măsuri pentru
întărirea acesteia.
Art.
3. - La data instituirii procedurii de administrare specială se instituie si
procedura de supraveghere financiară a societătii comerciale, în conformitate
cu dispozitiile Legii nr.
137/2002, cu modificările si completările ulterioare.
Art.
4. - Procedura de administrare specială în perioada de privatizare încetează la
data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor, în situatia
privatizării societătii comerciale, sau la data stabilită prin ordin al
presedintelui Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Statului.
Presedintele
Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Statului,
Gabriel
Ionel Zbîrcea
Bucuresti, 23 februarie 2005.
Nr. 4.457.