MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 116 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 4
februarie 2005
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE
SENATULUI
4. -
Hotărâre privind validarea unui mandat de senator
ORDONANTE ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
3.
- Ordonantă de urgentă pentru modificarea si completarea Legii nr. 115/1999
privind responsabilitatea ministerială
ACTE ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
2. -
Hotărâre pentru adoptarea Regulamentului de organizare si functionare a
Curtii Constitutionale
ACTE ALE
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
5. -
Circulară privind nivelul ratei dobânzii de referintă a Băncii Nationale a
României, valabil în luna februarie 2005
HOTĂRÂRI
ALE SENATULUI
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
SENATUL
privind validarea unui mandat de senator
În temeiul
prevederilor art. 70 alin. (1) din Constitutia României, republicată, ale art.
91 alin. (10) din Legea nr.
373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, ale art. 2 si
3 din Legea nr.
115/1996 pentru declararea si controlul averii demnitarilor, magistratilor,
a unor persoane cu functii de conducere si de control si a functionarilor
publici, cu modificările si completările ulterioare, ale Legii nr.
161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparentei în
exercitarea demnitătilor publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri,
prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificările si completările
ulterioare, precum si ale art. 11 si ale art. 179 din Regulamentul Senatului,
republicat, cu modificările si completările ulterioare,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se
validează mandatul de senator al domnului Toma Ion - Grupul parlamentar al
Partidului Social Democrat, în Circumscriptia electorală nr. 30 Olt, mandat
rămas vacant ca urmare a demisiei domnului senator Steriu Valeriu Andrei.
Această
hotărâre a fost adoptată de Senat în sedinta din 3 februarie 2005, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României,
republicată.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
RADU
MIRCEA BERCEANU
Bucuresti, 3 februarie 2005.
Nr. 4.
*) Raportul va fi publicat ulterior în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 bis în afara abonamentului,
care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei
Autonome “Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
ORDONANTE
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Legii nr.
115/1999 privind responsabilitatea ministerială
Având în vedere
constatările Raportului de tară al Comisiei Europene pe anul 2004 pentru
România, care mentionează că nu s-a dat curs încă recomandării de eliminare a
imunitătii penale a fostilor ministri, dar că autoritătile române sunt decise
să o elimine până în ianuarie 2005, angajament ce justifică situatia
extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
tinând seama de
Recomandarea XII cuprinsă în Raportul Grupului de State împotriva Coruptiei al
Consiliului Europei (GRECO), adoptat la Plenara din 28 iunie - 2 iulie 2004,
care recomandă României ca legislatia natională să se modifice în sensul
eliminării imunitătii penale a fostilor ministri si să trimită neîntârziat
informatii suplimentare si legislatia privind punerea în aplicare a acestei
recomandări,
în temeiul art.
115 alin. (4) din Constitutia
României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
ordonantă de urgentă.
Art. I. - Legea nr.
115/1999 privind responsabilitatea ministerială, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 334 din 20 mai 2002, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Alineatul
(1) al articolului 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - (1) În
termen de 15 zile de la data încetării mandatului Guvernului sau al unuia
dintre membri, potrivit art. 106 si 110 din Constitutia
României, republicată, acestia vor prezenta situatia privind gestionarea
activitătii ministeriale de care au răspuns, precum si a problemelor aflate în
curs de derulare, pe baza unui protocol de predare-primire.”
2. Alineatul
(2) al articolului 16 va avea următorul cuprins:
“(2) Comisia
specială prevăzută la alin. (1) este formată din 5 membri numiti pentru un
mandat de 3 ani, care nu poate fi reînnoit, iar componenta acesteia se aprobă
prin decret al Presedintelui României, la propunerea ministrului justitiei si a
ministrului administratiei si internelor.”
3. Articolul 19
se abrogă.
4. Articolul 20
va avea următorul cuprins:
“Art. 20. -
Urmărirea penală a membrilor Guvernului pentru faptele săvârsite în exercitiul
functiei lor se efectuează, după caz, de către Parchetul de pe lângă Înalta
Curte de Casatie si Justitie sau de către Parchetul National Anticoruptie, iar
judecarea acestora, de către Înalta Curte de Casatie si Justitie, potrivit
legii.”
5. Alineatul
(2) al articolului 24 va avea următorul cuprins:
“(2) Prevederile
prezentei legi nu se aplică fostilor membri ai Guvernului, în nici o situatie.”
6. La articolul
24, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
“(3) Punerea sub
urmărire penală a fostilor membri ai Guvernului pentru infractiunile săvârsite
în exercitiul functiei lor se face potrivit normelor de procedură penală de drept
comun.”
Art. II. - Comisia prevăzută la art. 16 alin. (2) din
Legea nr.
115/1999, republicată, cu modificările si completările ulterioare, se
constituie în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
justitiei,
Monica
Luisa Macovei
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
Ministrul
integrării europene,
Ene Dinga
Bucuresti, 27 ianuarie 2005.
Nr. 3.
ACTE ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
pentru adoptarea Regulamentului de organizare si
functionare a Curtii Constitutionale
În temeiul
dispozitiilor art. 6, ale art. 9 alin. (1), art. 50, 51 si ale art. 76 din
Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicată,
Plenul Curtii
Constitutionale adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale,
prevăzut în anexă.
Art. 2. - Prezenta
hotărâre, împreună cu regulamentul prevăzut în anexă, se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Prezenta
hotărâre a fost adoptată de Plenul Curtii Constitutionale, cu unanimitate de
voturi, în sedinta sa din data de 28 ianuarie 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Contrasemnează:
Secretar
general,
Ruxandra
Săbăreanu
Bucuresti, 28 ianuarie 2005.
Nr. 2.
REGULAMENT
de
organizare si functionare a Curtii Constitutionale
În temeiul
dispozitiilor art. 76 din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 16 iulie
2004,
Plenul Curtii
Constitutionale adoptă
prezentul regulament.
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - Curtea
Constitutională este organizată si functionează în baza dispozitiilor art.
142-147 din Constitutia României, ale Legii nr.
47/1992 si ale prezentului regulament.
Art. 2. -
Prezentul regulament stabileste atributii si reguli de procedură specifice
activitătii Curtii Constitutionale, organizarea si functionarea
compartimentelor încadrate cu personal de specialitate si administrativ, precum
si regulile de disciplină si răspunderea disciplinară.
Art. 3. -
Dispozitiile prezentului regulament se interpretează si se aplică în conformitate
cu prevederile Legii nr.
47/1992 si ale celorlalte dispozitii legale aplicabile, după caz, corpului
magistratilor-asistenti si personalului încadrat în structurile Secretariatului
General al Curtii Constitutionale.
CAPITOLUL II
Plenul si
presedintele Curtii Constitutionale
Art. 4. - Plenul
Curtii Constitutionale îndeplineste, pe lângă atributiile prevăzute de
Constitutie si de lege, si următoarele atributii:
a) adoptă
reglementări si normative proprii, în aplicarea dispozitiilor legale;
b) aprobă proiectul de buget al Curtii Constitutionale si rectificările aduse bugetului, în conditiile legii;
c) aprobă programe
de dezvoltare pe diferite domenii de activitate, precum si lista anuală de
investitii;
d) aprobă
structura organizatorică a sectiilor corpului de magistrati-asistenti, a
Secretariatului General al Curtii Constitutionale, precum si nomenclatorul
functiilor, potrivit legii;
e) validează
rezultatele concursurilor pentru ocuparea posturilor de magistrat-asistent si
rezultatele examenului de capacitate a magistratilor-asistenti stagiari;
f) stabileste
conditiile referitoare la asimilările de functii privind personalul din
structura Curtii;
g) aprobă Planul
de relatii externe si participarea la diferitele actiuni organizate în plan
bilateral sau multilateral, precum si reprezentarea Curtii în cadrul unor
organisme internationale;
h) aprobă
organizarea de către Curtea Constitutională a unor conferinte, seminarii si a
altor manifestări specifice, cu participarea unor invitati din tară si din
străinătate;
i) hotărăste
programul de lucru al Curtii si stabileste zilele în care au loc sedintele de
judecată;
j) adoptă orice
alte măsuri necesare pentru aplicarea legii si buna desfăsurare a activitătii
Curtii.
Art. 5. - Presedintele Curtii Constitutionale îndeplineste atributiile prevăzute de Legea nr. 47/1992, precum si următoarele atributii:
a) dispune
comunicarea sesizărilor adresate Curtii către autoritătile publice, pentru ca
acestea să transmită, în cazurile prevăzute de lege, punctele de vedere, precum
si orice alte documente solicitate de către Curte, potrivit legii, si
desemnează judecătorul-raportor;
b) îl înstiintează
pe Presedintele României în cazurile prevăzute de Constitutie si de Legea nr.
47/1992;
c) dispune,
potrivit legii, publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a
actelor Curtii, precum si comunicarea acestora autoritătilor publice
îndreptătite;
d) numeste
magistratii-asistenti si coordonează activitatea acestora;
e) repartizează
magistratii-asistenti pe lângă judecătorii Curtii;
f) aprobă statul
de functii si de personal;
g) dispune
delegările de atributii;
h) încheie si
desface, în conditiile legii, contractele individuale de muncă;
i) exercită
autoritatea disciplinară în conditiile prezentului regulament;
j) dispune
organizarea concursurilor pentru angajarea magistratilor-asistenti si a
examenului de capacitate pentru magistratii-asistenti stagiari;
k) aprobă
efectuarea concediilor de odihnă, în conditiile legii, de către judecători,
magistratii-asistenti si de către secretarul general si dispune rechemarea
acestora din concediul de odihnă; aprobă concediile fără plată si concediile de
3-5 zile pe an plătite, pentru evenimente deosebite, potrivit legii;
l) stabileste
răspunderea materială a angajatilor Curtii, pe baza propunerilor secretarului
general;
m) dispune măsuri
privind îndeplinirea, de către personalul Curtii, a obligatiilor de serviciu
prevăzute de lege si de regulament.
CAPITOLUL III
Corpul
magistratilor-asistenti
Art. 6. - (1) În
cadrul Curtii Constitutionale functionează corpul magistratilor-asistenti, din
care fac parte prim-magistratulasistent, magistratii-asistenti sefi si
magistratii-asistenti, numiti în functie potrivit legii si dispozitiilor
prezentului regulament. Corpul magistratilor-asistenti îsi desfăsoară activitatea
sub conducerea presedintelui Curtii Constitutionale.
(2) Repartizarea
magistratilor-asistenti pe sectii se face prin ordin al presedintelui Curtii
Constitutionale.
Art. 7. -
Prim-magistratul-asistent are următoarele atributii principale:
a) coordonează
activitatea magistratilor-asistenti si supraveghează ca aceasta să se
desfăsoare în conformitate cu dispozitiile Legii nr.
47/1992 si ale prezentului regulament;
b) prezintă
presedintelui actele de sesizare a Curtii, în vederea numirii judecătorului-raportor
si a stabilirii termenului de judecată, după caz;
c) ia măsuri pentru înlocuirea magistratului-asistent care lipseste cu un alt magistrat-asistent;
d) exercită
atributiile de magistrat-asistent în dosarele în care este desemnat în această
calitate;
e) coordonează
activitatea magistratilor-asistenti pentru întocmirea culegerilor anuale de
jurisprudentă;
f) colaborează cu
Serviciul de cercetare, documentare si informatică la lucrările de
sistematizare a jurisprudentei Curtii Constitutionale si confirmă exactitatea
datelor si informatiilor privind activitatea jurisdictională a Curtii;
g) asigură
programarea magistratilor-asistenti pentru efectuarea concediului de odihnă si
a serviciului de permanentă, atunci când este cazul;
h) îndeplineste
atributiile ce îi revin, potrivit prezentului regulament, privind pregătirea
magistratilor-asistenti în perioada de stagiu, precum si pentru organizarea si
desfăsurarea examenului de capacitate;
i) semnează
certificatele întocmite de către magistratii-asistenti desemnati în dosare, ce
se eliberează în baza rezolutiei presedintelui Curtii;
j) întocmeste si
semnează, în baza rezolutiei presedintelui Curtii Constitutionale, răspunsuri
la cererile formulate de părti în dosarele aflate pe rolul Curtii;
k) propune presedintelui
Curtii, cu consultarea magistratilorasisten ti sefi, premierea trimestrială si
anuală, precum si calificativele pentru activitatea profesională desfăsurată de
magistratii-asistenti;
l) aduce la
cunostintă presedintelui Curtii deficientele constatate în activitatea
profesională a magistratilor-asistenti, precum si abaterile disciplinare ale
acestora;
m) îndeplineste
orice altă sarcină dispusă de presedintele Curtii.
Art. 8. - (1)
Magistratii-asistenti sefi îndeplinesc, în sectiile pe care le conduc, următoarele
atributii principale:
a) coordonează si
urmăresc activitatea magistratilor-asistenti din sectie, conform dispozitiilor
Legii nr.
47/1992 si ale prezentului regulament;
b) exercită
atributiile de magistrat-asistent în dosarele în care sunt desemnati în această
calitate;
c) îndeplinesc
atributiile ce le revin, potrivit regulamentului, privind pregătirea
magistratilor-asistenti în perioada de stagiu, precum si pentru desfăsurarea
examenului de capacitate;
d) verifică
proiectele actelor Curtii întocmite de magistratiiasisten ti din sectie înainte
de prezentarea acestora judecătorilorraportori desemnati în cauză sau
presedintelui Curtii;
e) verifică, prin
sondaj, regularitatea citărilor si a celorlalte comunicări dispuse a se efectua
în dosarele Curtii;
f) verifică
actualizarea fisierului de jurisprudentă;
g) în cazul
absentei prim-magistratului-asistent, îndeplinesc atributiile acestuia,
potrivit ordinului presedintelui;
h) îndeplinesc
orice altă sarcină stabilită de presedintele Curtii.
(2) Magistratul-asistent
sef - director al cabinetului presedintelui Curtii Constitutionale îndeplineste
atributiile prevăzute în fisa postului.
Art. 9. -
Magistratii-asistenti au următoarele atributii principale privind pregătirea
lucrărilor si redactarea actelor emise de Curtea Constitutională:
a) preiau dosarele
jurisdictionale în care a fost desemnat ca raportor judecătorul pe lângă care
sunt repartizati, întocmesc concepta de citare si redactează corespondenta în
legătură cu solutionarea cauzei;
b) asigură
documentatia necesară judecătorului-raportor cu privire la solutiile din
jurisprudenta si doctrina română si străină, în dosarele repartizate si
participă la întocmirea raportului;
c) verifică
legalitatea îndeplinirii procedurilor de citare si de comunicare în dosarele la
a căror solutionare participă;
d) redactează
proiectele de decizii, hotărâri si avize sub controlul judecătorului-raportor;
e) urmăresc
corecta publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziilor pe
care le-au redactat si semnalează presedintelui Curtii eventualele erori
constatate;
f) întocmesc
fisele de jurisprudentă după modelul stabilit de către Plen;
g) îndeplinesc
orice alte sarcini profesionale stabilite de către judecătorul pe lângă care
sunt repartizati;
h) efectuează
serviciul de permanentă, atunci când este cazul.
Art. 10. -
Atributiile de consilier juridic al Curtii Constitutionale sunt exercitate de
magistratul-asistent desemnat prin ordin al presedintelui Curtii.
CAPITOLUL IV
Functionarea
Curtii
SECTIUNEA 1
Registrele
Curtii
Art. 11. -
Registrele Curtii Constitutionale sunt următoarele:
a) registrul de
intrare-iesire a corespondentei, în care se trec, în ordine cronologică, toate
actele de sesizare, cererile si celelalte acte care privesc activitatea
jurisdictională a Curtii, precum si toate scrisorile, petitiile si adresele cu
caracter administrativ;
b) registrul
general de dosare, în care se trec, în ordinea intrării, toate actele de
sesizare a Curtii; numărul de înregistrare al fiecărui act de sesizare
reprezintă numărul de dosar, la care se adaugă litera corespunzătoare
încadrării sesizării în categoriile de atributii prevăzute la art. 146 din
Constitutie. Toată corespondenta Curtii în legătură cu acel dosar poartă
acelasi număr;
c) registrul opis
alfabetic, în care se înscriu denumirea, respectiv numele autorului sesizării
si numărul dosarului; în cazul în care actul de sesizare apartine unui grup de
deputati sau de senatori ori unui grup de persoane, în opisul alfabetic se va
înscrie numai numele primului autor al sesizării;
d) registrul
informativ, în care se înscriu dosarele în ordinea lor numerică, cu următoarele
mentiuni: primul termen de judecată si termenele ulterioare; data iesirii
dosarului din arhivă si persoana căreia i s-a predat; data reintrării dosarului
în arhivă; numărul si data deciziei, hotărârii sau avizului si solutia pe
scurt;
e) registrul de
termene al arhivei, în care se înscriu dosarele, pe termenele de judecată;
f) condica
sedintelor de judecată, în care se înscriu toate dosarele din fiecare sedintă,
în ordinea din lista dosarelor, solutia, numele judecătorilor si al
magistratului-asistent;
g) registrele de
evidentă a redactării actelor Curtii, în care se trec - în ordine si separat,
în functie de distinctia făcută de art. 11 alin. (1) din Legea nr.
47/1992 - toate deciziile si hotărârile pronuntate, precum si avizele
emise; data redactării se consideră data depunerii la mapă a deciziei,
hotărârii sau avizului.
Art. 12. - La
sfârsitul fiecărui an, după ultima operatiune din fiecare registru, se va
întocmi un proces-verbal de închidere, care va fi semnat de secretarul general
si de prim-magistratul-asistent, aplicându-se sigiliul. Dacă este cazul,
înscrierile se vor face în aceleasi registre, reîncepându-se cu o nouă
numerotare.
Art. 13. - La
propunerea secretarului general si cu avizul prim-magistratului-asistent,
presedintele Curtii poate aproba si tinerea altor registre în afara celor
prevăzute la art. 11, dacă sunt necesare activitătii Curtii.
Art. 14. - Modelul
fiecărui registru se aprobă de Plenul Curtii.
Art. 15. - (1)
Corespondenta care poartă mentiunea “confidential” se înregistrează numai cu
această mentiune, fără a fi desfăcută, după care se predă destinatarului.
(2) Corespondenta cu
caracter secret se prezintă nedesfăcută direct presedintelui Curtii, fiind
evidentiată într-un registru special, potrivit legii.
SECTIUNEA a
2-a
Art. 16. - (1)
Actele de sesizare a Curtii sunt cele stabilite de lege, primite prin postă sau
prin curier. Ele se depun la registratură, unde, în aceeasi zi, primesc data
certă, după care se predau, prin prim-magistratul-asistent, presedintelui
Curtii, având atasate si plicurile.
(2) Celelalte cereri
si acte, de orice natură, inclusiv corespondenta cu caracter administrativ,
sosite prin postă sau prin curier ori depuse personal, precum si cele transmise
telegrafic sau prin telefax se înregistrează, iar apoi se prezintă, după caz,
presedintelui sau secretarului general, împreună cu plicurile în care au fost
primite.
(3) În cazul în
care Curtea se sesizează din oficiu asupra constitutionalitătii initiativelor
de revizuire a Constitutiei, actul prin care se declansează procedura
jurisdictională este încheierea prin care Plenul a hotărât acest lucru.
(4) Dovezile de
comunicare a procedurii se primesc direct la arhiva Curtii, sub semnătură, după
care se atasează la dosar, arhivarul-registrator atestând despre aceasta pe
concepta de citare.
Art. 17. - (1)
Presedintele Curtii, primind actul de sesizare, numeste judecătorul-raportor,
care întocmeste un raport scris asupra punctelor de vedere si relatiilor
cerute, a solutiilor din doctrina si jurisprudenta română si străină, precum si
asupra oricăror elemente necesare dezbaterilor.
(2) Dacă actul de
sesizare vizează atributia Curtii prevăzută de art. 146 lit. d) din
Constitutie, judecătorul-raportor verifică dacă sunt îndeplinite cerintele
prevăzute la art. 29 alin. (4) din Legea nr.
47/1992 si, dacă este cazul, va solicita completarea actului de sesizare,
stabilind si termenul în care instanta să răspundă. Dacă judecătorul-raportor
sau, ulterior, Plenul apreciază că este necesar, se va solicita instantei
trimiterea dosarului în care s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate.
(3)
Magistratul-asistent, pe baza dispozitiilor judecătoruluiraportor, va redacta
adresele necesare obtinerii punctelor de vedere prevăzute de art. 30 alin. (1)
din Legea nr.
47/1992.
(4) În cazurile
prevăzute la art. 146 lit. a) teza întâi, lit. b), c), d) si k) din
Constitutie, termenul de depunere a raportului nu poate depăsi, de regulă, 60
de zile de la data înregistrării sesizării.
(5) În celelalte
cazuri [art. 146 lit. a) teza a doua si lit. e)-j) din Constitutie,
republicată], termenul de depunere a raportului se stabileste tinându-se seama
de termenele prevăzute de lege sau cu aplicarea, după caz, a dispozitiilor art.
49 din prezentul regulament.
(6) După luarea
măsurilor prevăzute la alin. (1), actele de sesizare se restituie de
prim-magistratul-asistent la registratură, unde, în aceeasi zi, primesc numărul
din registrul de dosare si se înscriu, totodată, în registrul prevăzut de art.
11 lit. c) din prezentul regulament.
(7)
Magistratul-asistent repartizat pe lângă judecătorul-raportor pregăteste
lucrările în vederea dezbaterilor.
Art. 18. - (1)
Termenul de judecată se stabileste de presedintele Curtii, potrivit legii, fără
a putea depăsi 30 de zile, cu exceptia cazurilor prevăzute la art. 17 alin. (5)
din prezentul regulament, când acesta se fixează astfel încât să fie respectate
cerintele legale de celeritate.
(2) În cazul
solutionării exceptiilor de neconstitutionalitate, termenul de judecată se
stabileste la data depunerii raportului. (3) După fixarea termenului de
judecată dosarele vor fi înregistrate în registrele prevăzute de art. 11 lit.
d), e) si f) din prezentul regulament.
Art. 19. - (1) Pe
coperta dosarului se vor mentiona numai: denumirea Curtii, numărul dosarului,
autorii sesizării, obiectul sesizării si termenul de judecată.
(2) Dosarul
trebuie să aibă toate filele cusute si numerotate; după solutionarea definitivă
se va proceda la snuruire si la aplicarea sigiliului, iar pe fata interioară a
ultimei coperti arhivarulregistrator va certifica numărul filelor, în cifre si
în litere.
(3) Scoaterea
dosarelor din incinta Curtii este interzisă.
(4) Dosarele vor
fi puse la dispozitie părtilor sau reprezentantilor legali ai acestora pentru
studiu numai în arhivă, după identificarea si notarea prenumelui si numelui
persoanelor care le solicită, verificându-se actele de identitate, procurile
sau delegatiile, precum si integralitatea dosarului la restituire.
Personalul arhivei
supraveghează studiul dosarelor.
Art. 20. - (1) În
cauzele privind solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate, înstiintarea
părtilor se poate face prin citare, precum si prin alte modalităti operative,
cum ar fi telefonic sau prin telegramă, telex ori telefax, pe concepta de
citare urmând să se facă mentiune despre modalitatea folosită, data si ora
comunicării.
(2) Pe formularul de citatie se mentionează expres că prezentarea părtii în fata Curtii nu este obligatorie.
(3) În cazul
persoanelor care au domiciliul sau sediul în străinătate, citarea se face în
limba română, iar deciziile pronuntate se vor comunica netraduse, în mod
direct, prin postă, recomandat, pe bază de recipisă si cu confirmare de
primire.
Art. 21. -
Exceptia de neconstitutionalitate poate fi ridicată si direct de Avocatul
Poporului, sub forma unei sesizări scrise.
Art. 22. - (1)
Magistratul-asistent întocmeste conceptele de citare, dispune emiterea
procedurilor de chemare în fata Curtii si comunicarea copiilor de pe actele de
sesizare, urmăreste primirea punctelor de vedere sau a memoriilor prevăzute de
lege si asigură aducerea la îndeplinire a tuturor lucrărilor dispuse de
presedinte sau de judecătorul-raportor, după caz.
(2) Totodată,
magistratul-asistent ia măsuri de multiplicare, pentru fiecare dintre
judecători, a actului de sesizare, a raportului întocmit în cauză, a fisei
dosarului si a punctelor de vedere legal primite în vederea solutionării
cauzei.
(3) După depunerea
raportului, magistratul-asistent asigură, la cerere, consultarea dosarului de
către oricare judecător al Curtii.
(4) Expedierea
corespondentei se face numai pe cale oficială, prin postă, agent sau curier.
Art. 23. - (1)
Magistratul-asistent preia dosarele de la arhivă, prin semnătură în registrul
de termene, cu cel putin 48 de ore înaintea sedintei, după care:
a) întocmeste
lista dosarelor si dispune ca grefa să o distribuie membrilor Plenului si să o
afiseze cu minimum 24 de ore înaintea termenului de dezbateri;
b) verifică dacă
au sosit la Curte si s-au atasat la dosar dovezile de înmânare sau de
comunicare a citatiilor si a celorlalte acte procedurale, precum si memoriile
formulate în apărare, punctele de vedere, actele si relatiile solicitate de
presedintele Curtii ori de judecătorul-raportor;
c) verifică
legalitatea îndeplinirii procedurilor de citare sau de comunicare atasate la
dosar.
(2) Despre
neregulile procedurale constatate, magistratul-asistent îl informează, în
scris, pe presedintele Curtii.
(3) Verificările
mentionate la alin. (1) lit. b) si c) se fac si înaintea începerii
dezbaterilor.
Art. 24. - (1) În
cadrul compartimentului de arhivă se asigură consultarea dosarelor de către
părti sau reprezentantii legali ai acestora.
(2) În cauzele
care, potrivit legii, se solutionează cu participarea procurorului, acestuia i
se comunică, o dată cu înstiintarea, si actul de sesizare a Curtii.
SECTIUNEA a
3-a
Art. 25. -
Magistratul-asistent care a pregătit dezbaterile intră în sala de sedintă
înainte de începerea dezbaterilor, verifică respectarea dispozitiilor art. 53
din Legea nr. 47/1992
si asigură prezenta la usă a aprodului.
Art. 26. - (1)
După deschiderea sedintei de către presedintele Curtii, dosarele sunt strigate
de către magistratulasistent în ordinea stabilită prin lista de sedintă.
Presedintele, la cererea părtilor sau din oficiu, poate dispune strigarea unor
dosare peste rând sau lăsarea mai la urmă.
(2) În fiecare
cauză, dacă este cazul, magistratul-asistent face apelul părtilor si al
celorlalte autorităti sau persoane citate, după care referă asupra modului în
care s-a efectuat procedura de citare a persoanelor sau a autoritătilor chemate
la proces si, dacă s-au îndeplinit celelalte măsuri dispuse de Curte, referă pe
scurt asupra obiectului cauzei si stadiului în care se află judecata acesteia.
(3)
Magistratul-asistent duce la îndeplinire, în fiecare dosar, prevederile art. 56
din Legea nr.
47/1992.
Art. 27. - Aprodul
anuntă publicului din sală intrarea si retragerea Plenului Curtii. La intrarea
si la retragerea Plenului Curtii, publicul se ridică în picioare.
SECTIUNEA a
4-a
Activitatea
ulterioară încheierii dezbaterilor
Art. 28. - (1)
Actele Curtii se redactează în numărul de exemplare necesar spre a asigura
păstrarea lor la dosar si în mape speciale, la arhiva si la biblioteca Curtii,
comunicarea acestora, în cazurile prevăzute de lege, si trimiterea spre
publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În cazurile de
neconstitutionalitate constatate potrivit art. 31 din Legea nr.
47/1992, decizia Curtii se comunică celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului, precum si - spre stiintă - autoritătilor publice implicate.
(3) După
întocmirea procedurilor de comunicare a deciziilor, a hotărârilor sau a
avizelor, magistratul-asistent va preda dosarele la arhivă, sub semnătură.
(4) La arhivă se
păstrează si câte un exemplar din fiecare act pronuntat de Curte, în mape
speciale de decizii, hotărâri si avize, grupate în ordine numerică pe ani.
Art. 29. - (1) În
cazul în care s-a dispus amânarea dezbaterilor, magistratul-asistent va trece
în condica de sedintă termenul fixat si motivele amânării, iar în termen de 48
de ore va întocmi încheierea de amânare, conceptele de citare pentru termenul
următor, adresele si va asigura ducerea la îndeplinire a celorlalte măsuri
dispuse de Curte.
(2) După
redactarea si semnarea încheierilor, magistratulasistent predă dosarele amânate
arhivarului-registrator, care semnează de primirea lor pe lista de dosare.
CAPITOLUL V
Art. 30. - (1)
Secretariatul General al Curtii Constitutionale răspunde de organizarea si
desfăsurarea activitătilor functionale si tehnice ale acesteia, pentru
îndeplinirea atributiilor ce îi revin în conformitate cu prevederile legii
organice a Curtii si ale prezentului regulament.
(2) Secretariatul
General al Curtii Constitutionale are în structura sa Directia generală
economică, servicii si alte compartimente, potrivit structurii organizatorice
aprobate de Plenul Curtii Constitutionale.
(3) Organizarea,
functionarea si atributiile compartimentelor prevăzute la alin. (2) se
stabilesc prin hotărâre a Plenului Curtii.
(4) Atributiile
personalului Secretariatului General al Curtii Constitutionale se detaliază
prin fisa fiecărui post.
Art. 31. - (1)
Secretariatul General al Curtii Constitutionale este condus de un secretar
general care are următoarele atributii principale:
a) răspunde de
pregătirea, organizarea si coordonarea lucrărilor de competenta structurilor
Secretariatului General al Curtii Constitutionale, astfel încât acestea să fie
realizate în conformitate cu dispozitiile Legii nr.
47/1992 si ale prezentului regulament;
b) informează, în
scris, presedintele Curtii asupra modului de exercitare a atributiilor de
ordonator de credite, trimestrial sau ori de câte ori solicită presedintele;
c) duce la
îndeplinire, în conditiile legii, hotărârile Plenului Curtii si dispozitiile
presedintelui, referitoare la atributiile ce îi revin;
d) conduce
compartimentele Secretariatului General al Curtii Constitutionale si ia măsuri
pentru realizarea la termen si în mod corespunzător a lucrărilor ce le sunt
repartizate;
e) prezintă si
asigură fundamentarea actelor ce se supun aprobării Plenului Curtii sau
presedintelui acesteia, cu exceptia deciziilor, a hotărârilor si a avizelor
prevăzute la art. 11 din Legea nr.
47/1992;
f) consemnează
solutiile adoptate de Plen în materie administrativă într-un proces-verbal, în
baza căruia se emite o hotărâre, pentru fiecare sedintă;
g) solutionează
petitiile adresate de cetăteni si organizatii, potrivit rezolutiei
presedintelui Curtii;
h) supraveghează
direct activitatea de rezolvare a solicitărilor de acces la informatiile de
interes public, în conditiile legii;
i) organizează si
coordonează actualizarea paginii de Internet si a bazei de date apartinând
Curtii Constitutionale;
j) întocmeste
proiectul planului de relatii externe al Curtii si, după aprobarea de către
Plenul Curtii, urmăreste realizarea acestuia;
k) întocmeste
proiectul bugetului de venituri si cheltuieli al Curtii, îl supune spre
aprobare Plenului si îl înaintează Guvernului, sub semnătura presedintelui
Curtii, în conditiile legii;
l) angajează si
utilizează creditele bugetare, în limita prevederilor si destinatiilor
aprobate, pentru cheltuieli din sumele repartizate prin bugetul de stat si
bugetul asigurărilor sociale de stat, în conditiile legii;
m) aprobă fisele
cuprinzând atributiile fiecărui post din structura Secretariatului General al
Curtii Constitutionale;
n) aprobă
deplasările în tară ale personalului Secretariatului General al Curtii
Constitutionale;
o) aprobă
compensarea cu timp liber corespunzător a orelor prestate peste programul
normal de lucru pentru personalul din Secretariatul General al Curtii
Constitutionale;
p) face propuneri
presedintelui Curtii pentru stabilirea răspunderii materiale a personalului
Curtii;
q) organizează
concursurile pentru angajarea personalului Secretariatului General al Curtii
Constitutionale;
r) aprobă
învoirile si efectuarea concediilor de odihnă pentru personalul din
Secretariatul General al Curtii Constitutionale si dispune rechemarea din
concediul de odihnă a acestuia;
s) organizează
inventarierea patrimoniului Curtii, aprobă si valorifică rezultatele acestei actiuni,
în conditiile legii;
t) aprobă valoarea
de inventar a cărtilor primite gratuit;
u) aprobă, în
conditiile legii, plata orelor suplimentare efectuate de personalul Curtii;
v) contrasemnează
ordinele semnate de presedintele Curtii;
x) îndeplineste si
alte atributii stabilite de Plenul Curtii Constitutionale sau de presedintele
acesteia.
(2) În exercitarea
atributiilor sale de ordonator principal de credite, precum si în alte cazuri
prevăzute de lege, secretarul general emite dispozitii.
Art. 32. - (1) Directia
generală economică asigură fundamentarea si elaborarea proiectului de buget al
Curtii Constitutionale si utilizarea resurselor financiare în limita bugetului
aprobat; asigură administrarea patrimoniului, mijloacele logistice si
materiale, precum si serviciile aferente bunei desfăsurări a activitătii
Curtii, în baza programelor aprobate; gestionează problematica financiară si
materială privitoare la resursele umane; aplică prevederile legale privind
plata drepturilor salariale, evidenta si virarea obligatiilor financiare
aferente drepturilor salariale; asigură realizarea activitătii de protocol si
de relatii externe, precum si a celorlalte atributii stabilite de Plenul
Curtii, în conformitate cu dispozitiile legale în vigoare.
(2) Directia
generală economică este condusă de un director general si are în structura sa
următoarele compartimente:
a) Serviciul
financiar-contabil;
b) Serviciul
administrativ si pentru achizitii publice;
c) Biroul salarizare, resurse umane si relatii externe.
(3) În lipsa secretarului
general, directorul general îndeplineste si atributiile acestuia, potrivit
însărcinărilor stabilite prin ordin al presedintelui Curtii Constitutionale.
Art. 33. -
Serviciul grefă, registratură si arhivă asigură pregătirea desfăsurării
lucrărilor Curtii; primeste si înregistrează actele de sesizare, cererile si
corespondenta, tine evidenta acestora, precum si a circulatiei lor, în
conditiile art. 11; efectuează multiplicarea documentelor si expedierea actelor
Curtii, a celorlalte lucrări si a corespondentei, precum si restituirea
dosarelor de fond la instantă; organizează si mentine în ordine arhiva, conform
prevederilor legale; pune la dispozitie dosarele Curtii spre consultare, în
arhivă, părtilor sau reprezentantilor legali ai acestora si le oferă informatii
asupra datelor solicitate din dosare; asigură celelalte servicii auxiliare
necesare activitătii jurisdictionale.
Art. 34. -
Serviciul documentare, cercetare si informatică urmăreste realizarea si
prelucrarea fondului documentar necesar activitătii Curtii, efectuarea de
sinteze, informări si traduceri; asigură evidenta jurisprudentei si a
doctrinei, păstrarea colectiilor de acte normative, precum si gestionarea si
completarea fondului de carte; creează si implementează aplicatiile necesare
sistemului integrat de informatizare al Curtii, asigură gestionarea si
actualizarea bazelor de date, precum si a paginii de Internet; tehnoredactează
si editează brosuri si alte publicatii ale Curtii Constitutionale; îndeplineste
orice alte însărcinări dispuse de Plenul Curtii, de presedinte sau de
secretarul general.
Art. 35. - (1)
Personalul de la cabinetele judecătorilor îndeplineste atributiile de
secretariat pentru cabinetele acestora, precum si orice alte însărcinări
stabilite de judecători.
(2) Pentru persoanele
prevăzute la alin. (1), stabilirea programului de lucru si a orelor
suplimentare care se plătesc potrivit legii, programarea concediilor, acordarea
învoirilor, precum si compensarea cu timp liber corespunzător a orelor prestate
peste programul normal de lucru sunt de competenta judecătorilor.
(3) Dispozitiile
prevăzute la alin. (1) si (2) se aplică, în mod corespunzător, si în cazul
personalului de la cabinetul secretarului general.
Art. 36. -
Serviciul de permanentă se asigură în conditiile stabilite de Plenul Curtii
Constitutionale.
Art. 37. -
Compartimentul de audit public intern functionează în subordinea presedintelui
Curtii si îndeplineste atributiile prevăzute de lege si de regulament, precum
si sarcinile dispuse de presedinte privind activitatea din cadrul
Secretariatului General al Curtii Constitutionale.
CAPITOLUL VI
Art. 38. -
Judecătorii Curtii Constitutionale răspund disciplinar pentru încălcarea, cu
vinovătie, a dispozitiilor art. 64 din Legea nr.
47/1992.
Art. 39. - (1)
Pornirea actiunii disciplinare împotriva judecătorilor Curtii Constitutionale
se poate face numai pe baza unei sesizări scrise si semnate.
(2) Primind
sesizarea, presedintele Curtii Constitutionale numeste o comisie de cercetare
disciplinară, formată din 3 judecători, pentru a examina cele sesizate.
(3) Dacă sesizarea
îl priveste pe presedintele Curtii Constitutionale, desemnarea celor 3
judecători revine Plenului Curtii si se face prin tragere la sorti.
(4) Unul dintre
cei 3 judecători va fi desemnat ca presedinte al comisiei de cercetare
disciplinară.
(5) Ascultarea
celui în cauză în fata comisiei de cercetare disciplinară este obligatorie.
(6) În situatia în
care comisia de cercetare disciplinară consideră că sesizarea este
neîntemeiată, cauza se clasează, cu aprobarea organului care a numit comisia.
(7) În cazul în
care comisia de cercetare disciplinară consideră că sesizarea este întemeiată,
va întocmi un raport care, împreună cu dosarul, se prezintă Plenului Curtii
Constitutionale.
Art. 40. - (1)
Plenul Curtii Constitutionale poate aplica judecătorilor, în functie de
gravitatea abaterii, următoarele sanctiuni disciplinare:
a) mustrare;
b) avertisment
sever;
c) încetarea
mandatului de judecător al Curtii Constitutionale.
(2) Sanctiunile se
aplică prin hotărâre, adoptată cu votul majoritătii judecătorilor.
Art. 41. - (1)
Stabilirea abaterilor disciplinare săvârsite de secretarul general si aplicarea
sanctiunii sunt de competenta Plenului Curtii Constitutionale, care va hotărî
pe baza unui raport întocmit de o comisie de cercetare disciplinară formată din
3 judecători, numită de presedintele Curtii Constitutionale.
(2) Plenul Curtii
Constitutionale, prin hotărâre adoptată cu votul majoritătii judecătorilor,
poate aplica secretarului general, în functie de gravitatea abaterii,
următoarele sanctiuni disciplinare:
a) mustrare;
b) avertisment
sever;
c) revocarea din
functie.
Art. 42. - (1)
Magistratii-asistenti si ceilalti salariati ai Curtii Constitutionale răspund
disciplinar pentru încălcarea, cu vinovătie, a dispozitiilor Legii nr.
47/1992 si ale prezentului regulament.
(2) Abaterile
disciplinare ale magistratilor-asistenti si ale personalului Secretariatului
General al Curtii Constitutionale sunt cele prevăzute de reglementările în
vigoare privind statutul fiecărei categorii de personal.
Art. 43. - (1)
Stabilirea abaterilor disciplinare săvârsite de magistratii-asistenti si
aplicarea sanctiunii sunt de competenta presedintelui Curtii.
(2) Cel sanctionat
se poate plânge împotriva sanctiunii, în termen de 10 zile de la comunicarea
acesteia, unui consiliu de disciplină format din 3 judecători numiti de Plenul
Curtii.
(3) Consiliul de
disciplină ia hotărâri cu votul majoritătii membrilor care îl compun si se
pronuntă prin hotărâre motivată.
(4) Magistratilor-asistenti
li se pot aplica, în raport cu gravitatea abaterilor, următoarele sanctiuni
disciplinare:
a) observatie;
b) mustrare;
c) avertisment;
d) diminuarea
drepturilor salariale cu până la 15% pe o perioadă de 1-3 luni;
e) eliberarea din
functie.
Art. 44. - (1)
Numirea comisiei de cercetare disciplinară si a consiliului de disciplină,
prevăzută la art. 39, 41 si 43, se face pentru fiecare caz în parte. După
pronuntarea hotărârii, comisia ori, după caz, consiliul îsi încetează
activitatea.
(2) Lucrările de
secretariat vor fi duse la îndeplinire de un magistrat-asistent desemnat de
presedintele Curtii.
Art. 45. - (1) În
cazul abaterilor disciplinare săvârsite de personalul din compartimentele
Secretariatului General al Curtii Constitutionale, cercetarea, stabilirea si
sanctionarea acestora urmează procedura prevăzută de lege aplicabilă raportului
de serviciu sau de muncă, după caz.
(2) Exercitarea
actiunii disciplinare împotriva personalului de la cabinetele judecătorilor se
face numai la propunerea judecătorului respectiv.
Art. 46. - (1)
Sanctiunile disciplinare ce pot fi aplicate personalului prevăzut la art. 45
alin. (1), în functie de gravitatea abaterilor săvârsite, sunt:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) dimininuarea
drepturilor salariale si a indemnizatiei de conducere cu 5-10% pe o perioadă de
1-3 luni;
d) suspendarea
dreptului de avansare (promovare) pe o perioadă de 1-3 ani;
e) trecerea într-o
functie inferioară, pe o perioadă de 6-12 luni, cu diminuarea corespunzătoare a
salariului;
f) destituirea din
functie, respectiv desfacerea disciplinară a contractului de muncă.
(2) Măsurile
prevăzute la alin. (1) lit. f) se dispun de presedintele Curtii, la propunerea
organului competent.
(3) Procedura de
contestare a sanctiunilor disciplinare este cea prevăzută de lege.
Art. 47. - Dacă în
aceeasi cauză sunt implicate persoane care fac parte din categorii diferite de
salariati ai Curtii, competenta de stabilire si sanctionare a abaterilor
disciplinare si de contestare a sanctiunilor revine autoritătii disciplinare
corespunzătoare celei mai înalte functii.
CAPITOLUL VII
Dispozitii
finale
Art. 48. - Curtea
Constitutională stabileste relatii de cooperare cu autorităti similare din
străinătate si poate deveni membră a unor organizatii internationale din
domeniul justitiei constitutionale.
Art. 49. - În
situatii exceptionale, când urgenta o impune, presedintele Curtii
Constitutionale poate dispune, după consultarea judecătorului-raportor, ca
termenele prevăzute în cap. IV să fie mai scurte.
Art. 50. -
Judecătorii-raportori pot solicita consultatii de specialitate unor
personalităti sau unor institutii, cu aprobarea prealabilă a presedintelui
Curtii.
Art. 51. - Modelul
robei si al insignelor judecătorilor si ale magistratilor-asistenti se aprobă
de Plenul Curtii Constitutionale.
Costul
confectionării robelor si al insignelor judecătorilor si
magistratilor-asistenti se suportă din bugetul Curtii, potrivit legii.
Art. 52. - (1)
Personalul Curtii este obligat să păstreze confidentialitatea activitătii, cu
exceptia situatiilor în care, potrivit legii sau prezentului regulament,
aceasta are caracter public.
(2) Nerespectarea
dispozitiilor alin. (1) atrage răspunderea disciplinară.
Art. 53. - Agentii
autoritătilor de ordine publică nu pot intra în sediul Curtii decât cu aprobarea
presedintelui Curtii sau a secretarului general.
Art. 54. -
Regulamentul privind concediile se aprobă de Plenul Curtii, cu votul
majoritătii judecătorilor.
Art. 55. - (1)
Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2) Pe aceeasi
dată se abrogă Regulamentul de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale din 4 noiembrie 1997, adoptat prin Hotărârea Plenului Curtii
Constitutionale nr. 12/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 308 din 12 noiembrie 1997, cu modificările si completările ulterioare.
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind nivelul ratei dobânzii de referintă a
Băncii Nationale a României, valabil în luna februarie 2005
Având în vedere
prevederile Legii nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României si tinând seama de
evolutiile macroeconomice si monetare recente,
Banca Natională
a României hotărăste:
Pentru luna
februarie 2005, nivelul ratei dobânzii de referintă a Băncii Nationale a
României este de 15,69% pe an.
Guvernatorul
Băncii Nationale a României,
Mugur
Isărescu
Bucuresti, 1 februarie 2005.
Nr. 5.
RAPORTUL CONSILIULUI CONCURENTEI
privind ajutoarele de stat acordate în România în perioada 2001-2003*)