MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 1103 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 7 decembrie 2005
SUMAR
LEGI SI DECRETE
356. – Lege pentru ratificarea
Acordului european asupra transmiterii cererilor de asistentă judiciară,
adoptat la Strasbourg la 27 ianuarie 1977
1.178. – Decret privind promulgarea
Legii pentru ratificarea Acordului european asupra transmiterii cererilor de
asistentă judiciară, adoptat la Strasbourg la 27 ianuarie 1977
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.450. – Hotărâre privind
transmiterea unui obiectiv de investitii din domeniul privat al statului si din
administrarea Ministerului Administratiei si Internelor în domeniul public al
municipiului Turda si în administrarea Consiliului Local al Municipiului Turda
1.475. – Hotărâre privind
transmiterea unui imobil din domeniul privat al statului si din administrarea
Regiei Autonome de Transport Timisoara în domeniul public al municipiului
Timisoara si în administrarea Consiliului Local al Municipiului Timisoara,
judetul Timis
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
363. – Ordin al presedintelui
Autoritătii Nationale pentru Persoanele cu Handicap pentru aprobarea Planului
national privind formarea personalului din sistemul de protectie a persoanelor
cu handicap pentru perioada 2006–2008 si a Programei-cadru de instruire
specifică a personalului implicat în protectia si îngrijirea persoanei adulte
cu handicap
1.256. – Ordin al ministrului
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale privind aprobarea Metodelor de
prelevare a probelor de plante si produse vegetale în vederea efectuării
analizelor de laborator pentru determinarea oficială a nivelului de reziduuri
de pesticide
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
ratificarea Acordului european asupra transmiterii cererilor de asistentă
judiciară, adoptat la Strasbourg la 27 ianuarie 1977
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. – (1) Se ratifică Acordul european
asupra transmiterii cererilor de asistentă judiciară, adoptat la Strasbourg la
27 ianuarie 1977, intrat în vigoare la 28 februarie 1977 si semnat de România
la Moscova, la 4 octombrie 2001, denumit în continuare Acord european.
(2) Cu ocazia depunerii instrumentului de ratificare
se vor formula următoarele declaratii:
a) potrivit dispozitiilor art. 2 din Acordul european,
se desemnează Ministerul Justitiei ca autoritate centrală expeditoare si autoritate
centrală primitoare;
b) potrivit dispozitiilor art. 13 paragraful 1 din
Acordul european, se exclude în întregime aplicarea dispozitiilor art. 6
paragraful 1 lit. b).
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR ADRIAN NĂSTASE |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti,
2 decembrie 2005.
Nr.
356.
ACORD EUROPEAN
asupra transmiterii cererilor de asistentă judiciară*)
*)
Traducere.
Statele membre ale Consiliului Europei, semnatare ale
prezentului acord,
considerând că scopul Consiliului Europei este de a
realiza o uniune mai strânsă între membrii săi,
apreciind că este de dorit să se elimine obstacolele
economice care împiedică accesul la justitie în materie civilă si să se permită
persoanelor defavorizate din punct de vedere financiar o mai bună valorificare
a drepturilor lor în statele membre,
convinse că instaurarea unui sistem de transmitere a
cererilor de asistentă judiciară adecvat ar contribui la atingerea acestui
scop,
au convenit următoarele:
ARTICOLUL 1
Orice persoană având resedinta obisnuită pe teritoriul
uneia dintre părtile contractante, care doreste să solicite asistentă judiciară
în materie civilă, comercială sau administrativă pe teritoriul unei alte părti
contractante, poate prezenta cererea sa în statul resedintei sale obisnuite.
Acest stat este obligat să transmită cererea celuilalt stat.
ARTICOLUL 2
1. Fiecare parte contractantă desemnează una sau mai
multe autorităti expeditoare care să transmită direct cererile de asistentă
judiciară autoritătii străine desemnate, după cum urmează.
2. Fiecare parte contractantă desemnează, de asemenea,
o autoritate centrală primitoare, însărcinată să primească cereri de asistentă
judiciară provenind de la o altă parte contractantă si să le dea curs.
Statele federale si statele în care sunt în vigoare
mai multe sisteme de drept au posibilitatea de a desemna mai multe autorităti
centrale.
ARTICOLUL 3
1. Autoritatea expeditoare îl asistă pe solicitant
pentru ca toate documentele care, în opinia acestei autorităti, sunt necesare
evaluării cererii să fie anexate la aceasta. De asemenea, autoritatea
expeditoare îl asistă pe solicitant pentru traducerea eventual necesară a
documentelor.
Autoritatea expeditoare poate refuza transmiterea
cererii în cazul în care aceasta i se pare în mod evident abuzivă.
2. Autoritatea centrală primitoare transmite dosarul
autoritătii competente pentru a decide asupra cererii. Ea informează
autoritatea expeditoare asupra tuturor dificultătilor referitoare la examinarea
cererii, precum si asupra deciziei luate de autoritatea competentă.
ARTICOLUL 4
Documentele transmise conform prezentului acord sunt scutite de legalizare si de orice altă formalitate similară.
ARTICOLUL 5
Părtile contractante nu pot percepe nici o remuneratie
pentru serviciile aduse conform prezentului acord.
ARTICOLUL 6
1. Sub rezerva altor întelegeri încheiate între
autoritătile interesate ale părtilor contractante si a dispozitiilor art. 13 si
14:
a) cererea de asistentă judiciară si documentele
anexate, precum si orice altă comunicare sunt redactate în limba sau în una
dintre limbile oficiale ale autoritătii primitoare ori sunt însotite de o
traducere în această limbă;
b) fiecare parte contractantă trebuie totusi să
accepte cererea de asistentă judiciară si documentele anexate, precum si orice
comunicare, dacă acestea sunt redactate în limbile engleză sau franceză ori
dacă sunt însotite de o traducere în una dintre aceste limbi.
2. Comunicările ce provin din statul autoritătii
primitoare pot fi redactate în limba sau în una dintre limbile oficiale ale
acestui stat ori în limba engleză sau franceză.
ARTICOLUL 7
În scopul facilitării aplicării prezentului acord,
autoritătile centrale ale părtilor contractante se informează reciproc asupra
dreptului intern în materie de asistentă judiciară.
ARTICOLUL 8
Autoritătile prevăzute la art. 2 sunt desemnate prin
intermediul unei declaratii adresate secretarului general al Consiliului
Europei în momentul în care statul respectiv devine parte la prezentul acord,
conform dispozitiilor art. 9 si 11. Orice schimbare în privinta competentei
acestor autorităti va face, de asemenea, obiectul unei declaratii adresate
secretarului general al Consiliului Europei.
ARTICOLUL 9
1. Prezentul acord este deschis semnării statelor
membre ale Consiliului Europei, care pot deveni părti prin:
a) semnarea fără rezerva ratificării, acceptării sau
aprobării;
b) semnarea sub rezerva ratificării, acceptării sau
aprobării, urmată de ratificare, acceptare ori aprobare.
2. Instrumentele de ratificare, de acceptare sau de
aprobare vor fi depuse la secretarul general al Consiliului Europei.
ARTICOLUL 10
1. Prezentul acord va intra în vigoare la o lună după
data la care două state membre ale Consiliului Europei vor deveni părti la
acesta conform dispozitiilor art. 9.
2. Pentru orice stat membru care îl va semna ulterior
fără rezerva ratificării, acceptării sau aprobării ori îl va ratifica, îl va
accepta sau îl va aproba, prezentul acord va intra în vigoare la o lună după
data semnării ori a depunerii instrumentului de ratificare, de acceptare sau de
aprobare.
ARTICOLUL 11
1. După intrarea în vigoare a prezentului acord,
Comitetul Ministrilor Consiliului Europei va putea invita orice stat nemembru
al Consiliului Europei să adere la acesta.
2. Aderarea se va face prin depunerea, la secretarul general
al Consiliului Europei, a unui instrument de aderare care va deveni efectiv la
o lună după data depunerii sale.
ARTICOLUL 12
1. Orice stat poate, în momentul semnării sau în momentul depunerii instrumentului său de ratificare, de acceptare, de aprobare ori de aderare, să indice teritoriul sau teritoriile în care se va aplica prezentul acord.
2. Orice stat poate, în momentul depunerii
instrumentului său de ratificare, de acceptare, de aprobare ori de aderare sau
în oricare alt moment ulterior, să extindă aplicarea prezentului acord, prin
declaratie adresată secretarului general al Consiliului Europei, la orice alt
teritoriu indicat în declaratie si pentru care asigură relatiile internationale
sau este abilitat să dispună. Extinderea devine efectivă la o lună după data
primirii declaratiei.
3. Orice declaratie făcută conform paragrafului
precedent va putea fi retrasă, în ceea ce priveste orice teritoriu indicat în
această declaratie, prin notificare adresată secretarului general al
Consiliului Europei. Retragerea va deveni efectivă la 6 luni după data primirii
notificării de către secretarul general al Consiliului Europei.
ARTICOLUL 13
1. Orice stat poate, în momentul semnării sau în momentul depunerii instrumentului său de ratificare, de acceptare, de aprobare ori de aderare, să declare excluderea aplicării în întregime sau partial a dispozitiilor art. 6 paragraful 1 lit. b). Nici o altă rezervă nu este admisă la prezentul acord.
2. Orice parte contractantă poate retrage în întregime
sau partial rezerva pe care a făcut-o, prin intermediul unei declaratii
adresate secretarului general al Consiliului Europei. Efectul rezervei va
înceta la data primirii declaratiei.
3. Atunci când o parte contractantă prezintă o
rezervă, orice altă parte poate aplica aceeasi rezervă în privinta acestei
părti.
ARTICOLUL 14
1. Orice parte contractantă având mai multe limbi
oficiale poate, în vederea aplicării art. 6 paragraful 1 lit. a), să facă
cunoscută, prin intermediul unei declaratii, limba în care cererea si documentele
anexate trebuie să fie redactate sau traduse în vederea transmiterii lor în
acele părti ale teritoriului său pe care le-a stabilit.
2. Declaratia prevăzută la paragraful precedent va fi
adresată secretarului general al Consiliului Europei în momentul semnării
prezentului acord de statul interesat sau în momentul depunerii instrumentului
său de ratificare, de acceptare, de aprobare ori de aderare. Declaratia poate
fi retrasă sau modificată în orice moment ulterior, conform aceleiasi
proceduri.
ARTICOLUL 15
1. Orice parte contractantă va putea, în ceea ce o
priveste, să denunte prezentul acord adresând o notificare secretarului general
al Consiliului Europei.
2. Denuntarea va deveni efectivă la 6 luni după data primirii
notificării de către secretarul general.
ARTICOLUL 16
Secretarul general al Consiliului Europei va notifica
statelor membre ale Consiliului Europei si oricărui stat care a aderat la
prezentul acord:
a) orice semnătură fără rezerva ratificării, acceptării
sau aprobării;
b) orice semnătură sub rezerva ratificării, acceptării
sau aprobării;
c) depunerea oricărui instrument de ratificare, de
acceptare, de aprobare sau de aderare;
d) orice declaratie primită privind aplicarea
dispozitiilor art. 8;
e) orice dată de intrare în vigoare a prezentului
acord, conform art. 10;
f) orice declaratie primită privind aplicarea
dispozitiilor paragrafelor 2 si 3 ale art. 12;
g) orice rezervă făcută privind aplicarea
dispozitiilor paragrafului 1 al art. 13;
h) retragerea oricărei rezerve efectuate privind
aplicarea dispozitiilor paragrafului 2 al art. 13;
i) orice declaratie primită privind aplicarea
dispozitiilor art. 14;
j) orice notificare primită în aplicarea dispozitiilor
art. 15 si data la care denuntarea va deveni efectivă.
Drept care subsemnatii, autorizati în acest scop, am
semnat prezentul acord.
Adoptat la Strasbourg la 27 ianuarie 1977, în limbile franceză si engleză, ambele texte având aceeasi valoare, într-un singur exemplar care va fi depus la arhiva Consiliului Europei. Secretarul general al Consiliului Europei va transmite copia conformă fiecăruia dintre statele semnatare sau care au aderat.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru ratificarea Acordului european asupra transmiterii
cererilor de asistentă judiciară, adoptat la Strasbourg la 27 ianuarie 1977
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. – Se promulgă Legea pentru ratificarea
Acordului european asupra transmiterii cererilor de asistentă judiciară,
adoptat la Strasbourg la 27 ianuarie 1977, si se dispune publicarea acestei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti,
30 noiembrie 2005.
Nr.
1.178.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
transmiterea unui obiectiv de investitii din domeniul privat al statului si din
administrarea Ministerului Administratiei si Internelor în domeniul public al
municipiului Turda si în administrarea Consiliului Local al Municipiului Turda
În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, al art. 8 alin. (1) si al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă transmiterea obiectivului de
investitii în curs de executie, bloc O1, scările II si III, situat în
municipiul Turda, Piata Romană nr. 15, judetul Cluj, identificat potrivit
anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre, din domeniul privat al
statului si din administrarea Ministerului Administratiei si Internelor în
domeniul public al municipiului Turda si în administrarea Consiliului Local al
Municipiului Turda.
Art. 2. – Predarea-preluarea obiectivului de
investitii transmis potrivit art. 1 se face pe bază de protocol încheiat între
părtile interesate, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri.
Art. 3. – La darea în folosintă a blocului, în baza
unui nou protocol, Ministerul Administratiei si Internelor redobândeste dreptul
de administrare asupra unui număr de apartamente având o suprafată locuibilă
proportională cu ponderea valorii actualizate a lucrărilor executate prin
bugetul propriu, din valoarea finală a obiectivului.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul administratiei si internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Sebastian Bodu
Bucuresti,
17 noiembrie 2005.
Nr.
1.450.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a obiectivului de investitii care se transmite din domeniul privat al statului si din administrarea Ministerului Administratiei si Internelor în domeniul public al municipiului Turda si în administrarea Consiliului Local al Municipiului Turda
Locul unde este situat obiectivul de investitii care se transmite |
Persoana juridică de la care se transmite obiectivul de investitii |
Persoana juridică la care se transmite obiectivul de investitii |
Caracteristicile tehnice ale obiectivului de investitii |
Valoarea lucrărilor executate |
Municipiul
Turda, Piata
Romană nr. 15, bl.
O1, sc. II si III, judetul
Cluj |
Statul
român – Ministerul Administratiei
si Internelor |
Municipiul
Turda – Consiliul
Local al Municipiului
Turda |
•
Suprafata construită la sol = 623,31 m2 •
Suprafata terenului = 1.213,0 m2 • Scara
II – 18 apartamente: infrastructură,
structură de rezistentă, sarpantă, învelitoare– 100 %; zidărie exterioară –
80%; zidărie interioară – 50%; instalatii sanitare – 10% – coloane •
Scara III – 10 apartamente: infrastructură
– 100%; structură de rezistentă – P+M+E1 – 30% |
12.113.461.645 lei |
privind
transmiterea unui imobil din domeniul privat al statului si din administrarea
Regiei Autonome de Transport Timisoara în domeniul public al municipiului Timisoara
si în administrarea Consiliului Local al Municipiului Timisoara, judetul Timis
În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, si al art. 11 lit. m) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a ministerelor, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă transmiterea unui imobil, situat
în municipiul Timisoara, compus din clădire si terenul aferent, având datele de
identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre, din domeniul privat al statului si din administrarea Regiei Autonome
de Transport Timisoara în domeniul public al municipiului Timisoara si în
administrarea Consiliului Local al Municipiului Timisoara, judetul Timis.
Art. 2. – Predarea-preluarea imobilului prevăzut la
art. 1 se face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate, în termen
de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului,
Gheorghe Dobre
p. Ministrul finantelor publice,
Sebastian Bodu
Bucuresti,
24 noiembrie 2005.
Nr.
1.475.
DATELE DE IDENTIFICARE
a imobilului care se transmite din domeniul privat al
statului si din administrarea Regiei Autonome de Transport Timisoara în
domeniul public al municipiului Timisoara si în administrarea Consiliului Local
al Municipiului Timisoara, judetul Timis
Locul unde este situat imobilul |
Persoana juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana juridică la care se transmite imobilul |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Municipiul
Timisoara, str.
Avram Imbroane nr. 54, judetul Timis |
Statul
român, Regia Autonomă de Transport Timisoara |
Municipiul
Timisoara, Consiliul
Local al Municipiului Timisoara, judetul Timis |
Imobil
compus din: D+P+1E si terenul aferent Suprafata
totală = 1.184 m2 Suprafata
construită = 839 m2 Suprafata
terenului = 345 m2 Suprafata
desfăsurată = 2.013 m2 Teren
înscris în C.F. 18.312 Nr.
topo 4547 |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
MUNCII, SOLIDARITĂTII SOCIALE SI FAMILIEI
AUTORITATEA
NATIONALĂ PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
pentru
aprobarea Planului national privind formarea personalului din sistemul de
protectie a persoanelor cu handicap pentru perioada 2006–2008 si a Programei-cadru
de instruire specifică a personalului implicat în protectia si îngrijirea
persoanei adulte cu handicap
Având în vedere prevederile planului de actiune privind implementarea strategiei nationale, prevăzut în Hotărârea Guvernului nr. 1.175/2005 privind aprobarea Strategiei nationale pentru protectia, integrarea si incluziunea socială a persoanelor cu handicap în perioada 2006–2013,
în temeiul art. 5 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr.
14/2003 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Autoritătii
Nationale pentru Persoanele cu Handicap, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr.
239/2003, cu modificările si completările ulterioare,
presedintele Autoritătii Nationale pentru Persoanele
cu Handicap emite următorul ordin:
Art. 1. – Se aprobă Planul national privind formarea
personalului din sistemul de protectie a persoanelor cu handicap pentru
perioada 2006–2008 si Programa-cadru de instruire specifică a personalului
implicat în protectia si îngrijirea persoanei adulte cu handicap, prevăzute în
anexele nr. 1 si 2*) care fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. – Prezentul ordin va intra în vigoare de la
data de 1 ianuarie 2006.
Art. 3. – Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Presedintele Autoritătii Nationale pentru Persoanele
cu Handicap,
Silviu George Didilescu
Bucuresti,
23 noiembrie 2005.
Nr.
363.
ANEXA Nr.
1
PLAN NATIONAL
privind formarea personalului din sistemul de
protectie a persoanelor cu handicap pentru perioada 2006–2008
ANEXA Nr.
2
de instruire specifică a personalului implicat în
protectia si îngrijirea persoanei adulte cu handicap
MINISTERUL
AGRICULTURII, PĂDURILOR SI DEZVOLTĂRII RURALE
pentru
aprobarea Metodelor de prelevare a probelor de plante si produse vegetale în
vederea efectuării analizelor de laborator pentru determinarea oficială a
nivelului de reziduuri de pesticide
Având în vedere prevederile Directivei Comisiei 2002/63/CE din 11 iulie 2002 pentru stabilirea metodelor comunitare de prelevare a probelor pentru controlul oficial al reziduurilor de pesticide în si pe produse de origine vegetală si animală si abrogarea Directivei 79/700/CEE,
având în vedere prevederile art. 10 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
262/2000 privind procedurile de stabilire a nivelurilor maxime de reziduuri
de pesticide în plante si produse vegetale, aprobată cu modificări prin Legea nr.
306/2001,
văzând Referatul de aprobare nr. 93.376 din 7
noiembrie 2005 al Directiei fitosanitare si pentru selectie vegetală din cadrul
Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale,
în baza Hotărârii Guvernului nr. 155/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul agriculturii, pădurilor si dezvoltării
rurale emite următorul ordin:
Art. 1. – Se aprobă Metodele de prelevare a probelor de
plante si produse vegetale în vederea efectuării analizelor de laborator pentru
determinarea oficială a nivelului de reziduuri de pesticide, conform
prevederilor art. 9 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
262/2000 privind procedurile de stabilire a nivelurilor maxime de reziduuri
de pesticide în plante si produse vegetale, aprobată cu modificări prin Legea nr.
306/2001, prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 2. – Metodele prevăzute în anexa nr. 1 se aplică
prelevării de probe din plante si produse vegetale în vederea determinării
nivelurilor de reziduuri de pesticide prevăzute în Ordinul ministrului
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale si al ministrului sănătătii nr.
505/720/2005 privind stabilirea nivelurilor maxime de reziduuri de
pesticide în plante si produse vegetale.
Art. 3. – Procesul-verbal de prelevare a probelor de
plante si produse vegetale în vederea efectuării analizelor de laborator pentru
determinarea nivelului de reziduuri de pesticide se întocmeste conform
modelului prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 4. – Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 5. – La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr.
1.048/2003 pentru aprobarea metodelor de prelevare a probelor de plante si
produse vegetale în vederea efectuării analizelor de laborator pentru
determinarea oficială a nivelului de reziduuri de pesticide, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 910 din 19 decembrie 2003.
Art. 6. – Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Prezentul ordin transpune prevederile referitoare la
produsele de origine vegetală ale Directivei Comisiei 2002/63/CE din 11 iulie
2002 pentru stabilirea metodelor comunitare de prelevare a probelor pentru
controlul oficial al reziduurilor de pesticide în si pe produse de origine
vegetală si animală si aprobarea Directivei 79/700/CEE, publicată în Jurnalul
Oficial al Comunitătilor Europene (JOCE) nr. L 187 din 16 iulie 2002.
Ministrul agriculturii, pădurilor si dezvoltării
rurale,
Gheorghe Flutur
Bucuresti,
28 noiembrie 2005.
Nr.
1.256.
ANEXA
Nr. 1
de prelevare a probelor de plante si produse vegetale
în vederea efectuării analizelor de laborator
pentru determinarea oficială a nivelului de reziduuri
de pesticide
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
1. Obiectiv
1.1. Probele destinate analizelor de laborator pentru determinarea nivelului de reziduuri de pesticide în si pe plante si produse vegetale se prelevează în conformitate cu metodele descrise mai jos.
1.2. Obiectivul acestor proceduri de prelevare este de
a permite obtinerea unei probe reprezentative dintr-un lot destinat analizei,
pentru a verifica dacă sunt respectate nivelurile maxime admise de reziduuri de
pesticide prevăzute în Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale si al ministrului sănătătii nr.
505/720/2005 privind stabilirea nivelurilor maxime de reziduuri de
pesticide în plante si produse vegetale. În cazul în care nivelurile maxime de
reziduuri nu sunt stabilite prin ordinul mentionat, se vor lua în considerare
alte niveluri, cum ar fi cele stabilite de Comisia Codex Alimentarius. Metodele
si procedurile stabilite le includ pe cele recomandate de Comisia Codex Alimentarius.
1.3. Probele se prelevează de către inspectorii
fitosanitari din cadrul unitătilor fitosanitare judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti.
2. Principii
Nivelurile maxime de reziduuri de pesticide stabilite în ordinul mentionat la pct. 1.2 se bazează pe datele privind buna practică agricolă, iar produsele agricole neprelucrate, ca si alimentele derivate din acestea, care respectă nivelurile maxime de reziduuri, trebuie să fie acceptabile din punct de vedere toxicologic.
Nivelul maxim de reziduuri pentru un produs de origine
vegetală ia în considerare nivelul maxim care poate fi prezent într-o probă
compozită, care a fost obtinută din mai multe unităti din produsul tratat si
care trebuie să reprezinte nivelul mediu de reziduuri dintr-un lot. Nivelurile
maxime admise se aplică la o probă vrac compusă, obtinută din una până la zece
probe primare.
3. Definitia termenilor
În sensul prezentei anexe, următorii termeni se
definesc astfel:
a) portiunea de analizat este o cantitate
reprezentativă, de mărime adecvată, din materialul extras din proba de
analizat, care permite măsurarea concentratiei reziduurilor. Pentru a extrage
portiunea de analizat se poate utiliza un instrument de prelevare;
b) proba analitică reprezintă materialul
pregătit pentru analiză, obtinut din proba de laborator prin separarea
portiunii din produs care trebuie analizată1),
urmată de amestecare, măcinare, tocare fină etc., în vederea extragerii
portiunii de analizat cu o eroare minimă de prelevare.
La pregătirea probei analitice se vor lua în
considerare prevederile anexei nr. 1 la Ordinul ministrului agriculturii,
pădurilor si dezvoltării rurale si al ministrului sănătătii nr. 505/720/2005,
care specifică partea din produs pentru care se stabilesc niveluri maxime de
reziduuri, astfel că portiunea din produs care urmează să fie analizată poate
include părti care, în mod normal, nu sunt consumate;
c) proba în vrac/proba reunită reprezintă proba
reunită, combinată si bine omogenizată, obtinută din probele primare prelevate
dintr-un lot.
Probele primare trebuie să contină suficient material
pentru a permite extragerea tuturor probelor de laborator din proba în vrac.
În cazul în care, în timpul colectării probei sau a
probelor primare, se pregătesc probe de laborator separate, proba în vrac este
suma probelor de laborator la momentul prelevării probelor din lot;
d) proba de laborator este proba expediată la
laborator sau primită de laborator si reprezintă o cantitate reprezentativă de
material extrasă din proba în vrac. Proba de laborator poate fi constituită din
întreaga probă în vrac sau o portiune din aceasta. Pentru a obtine probele de
laborator unitătile nu vor fi tăiate sau divizate. Se pot pregăti probe de
laborator duplicat;
e) lotul este o cantitate din produsul
alimentar livrat la un moment dat, despre care inspectorul de prelevare stie
sau presupune că are caracteristici comune, cum ar fi: origine, producător,
varietate, ambalator, tip de ambalaj, marcare, expeditor etc. Un lot suspect
este un lot care, din orice motiv, este suspectat că ar contine un nivel
excesiv de reziduuri. Un lot nesuspect este un lot pentru care nu există nici
un motiv de suspiciune că ar contine un nivel excesiv de reziduuri. Dacă un
transport de marfă este constituit din loturi care pot fi identificate ca
provenind, de exemplu, de la diferiti cultivatori, fiecare lot va fi tratat
separat. Un transport de marfă poate fi constituit din unul sau mai multe
loturi. Dacă nu se poate stabili cu certitudine mărimea sau marginile/limitele
fiecărui lot dintr-un transport mare, atunci fiecare serie de vagoane,
camioane, cale de vapor poate fi considerată un lot separat. Un lot poate fi
amestecat prin procese de fabricare sau de sortare;
f) proba primară/proba increment reprezintă una
sau mai multe unităti luate dintr-un singur loc al lotului. Este de preferat ca
locul din care se prelevează o probă primară din lot să fie ales prin sondaj,
dar, dacă acest lucru nu este practic posibil, acesta se alege în mod aleatoriu
din părtile accesibile ale lotului. Numărul de unităti necesare pentru a
constitui o probă primară depinde de mărimea si numărul de probe de laborator
cerute. Dacă se prelevează din lot mai mult de o probă primară, fiecare probă
primară trebuie să contribuie în aceeasi proportie la proba în vrac.
Dacă unitătile sunt de dimensiuni medii sau mari, iar
amestecarea probei în vrac nu ar permite obtinerea de probe de laborator
reprezentative sau dacă unitătile (de exemplu, fructe moi) pot fi afectate prin
amestecare, acestea pot fi împărtite aleatoriu, în momentul prelevării probelor
primare, în probe de laborator duplicat. Dacă probele primare sunt prelevate la
diferite intervale de timp în timpul încărcării sau descărcării unui lot,
îpozitia“ de prelevare este de fapt un anumit moment din perioada în care se
realizează încărcarea sau descărcarea lotului.
Pentru a obtine probe primare unitătile nu vor fi
tăiate sau divizate;
g) proba reprezintă una sau mai multe unităti
selectate dintr-o populatie de unităti ori o portiune selectată dintr-o
cantitate mai mare de material. Pentru ca o probă să fie reprezentativă pentru
acel lot sau probă în vrac, se ia în considerare exclusiv continutul de
reziduuri de pesticide pe care îl poate avea aceasta;
h) prelevarea este procedura utilizată pentru a
extrage si constitui o probă;
i) instrumentul de prelevare este:
– un instrument cum ar fi o lingură, un căus, o sondă
sau un cutit, utilizat pentru a preleva o unitate dintr-un material în vrac sau
din ambalaje care sunt prea mari pentru a fi utilizate ca probe primare;
– un instrument ca divizorul de probe, utilizat pentru
pregătirea unei probe de laborator dintr-o probă în vrac sau pentru pregătirea
unei portiuni de analizat dintr-o probă analitică.
Instrumentele specifice de prelevare sunt descrise de
standardele internationale ISO 950: Cereale – prelevare (boabe), ISO 951:
Leguminoase uscate ambalate în pungi – prelevare si ISO 1839: Prelevare – ceai.
Pentru materiale cum ar fi frunze în vrac, poate fi
considerată instrument de prelevare chiar mâna inspectorului care prelevează
proba;
j) inspectorul de prelevare este o persoană
instruită în procedurile de prelevare si, dacă este necesar, autorizată de
către autoritătile competente pentru a preleva probe. Inspectorul de prelevare
este responsabil cu toate procedurile care conduc la si care includ prepararea,
ambalarea si expedierea probelor de laborator. Acesta trebuie să înteleagă că
este necesar să respecte întocmai procedurile de prelevare specificate, să
furnizeze toate informatiile despre probe si să colaboreze cu laboratorul care
efectuează analizele;
k) mărimea probei reprezintă numărul de unităti
sau cantitatea de material care constituie o probă;
l) unitatea este portiunea cea mai mică
dintr-un lot, care trebuie prelevată pentru a constitui proba primară sau o parte
din aceasta.
Unitătile sunt identificate astfel:
1. fructe si legume proaspete. Fiecare fruct sau
legumă întreagă ori un grup din acestea (de exemplu, strugurii) va forma o
unitate, exceptând cazurile în care acestea sunt mici. Unităti de produse mici,
ambalate, pot fi identificate conform lit. b). Dacă un instrument de prelevare
poate fi utilizat fără a afecta materialul, acesta poate servi la constituirea
de unităti. Fructele sau legumele proaspete nu vor fi tăiate sau divizate
pentru a obtine unităti;
2. produse ambalate. Cele mai mici ambalaje
individuale vor fi considerate unităti. Dacă cele mai mici ambalaje sunt prea
voluminoase, atunci materialul va fi prelevat ca produse în vrac, conform lit.
c). Dacă cele mai mici ambalaje sunt foarte mici, un pachet de ambalaje poate
forma o unitate;
3. materialele în vrac si pachetele mari care sunt
prea voluminoase pentru a fi luate ca probe primare. În acest caz unitătile se
obtin cu ajutorul unui instrument de prelevare.
CAPITOLUL II
Proceduri de prelevare2)
4. Măsuri de precautie
4.1. Din fiecare lot care urmează să fie verificat se
vor preleva probe separat.
4.2. În cursul prelevării si pregătirii probelor de
laborator se iau măsuri pentru evitarea oricărei contaminări si deteriorări a
acestora, care ar putea afecta rezultatele analitice.
5. Colectarea probelor primare
5.1. Numărul minim de probe primare care se prelevează
dintr-un lot este stabilit în tabelul nr. 1.
5.2. Pe cât posibil, fiecare probă primară va fi
prelevată dintr-un loc ales în mod aleatoriu din lot.
5.3. Probele primare trebuie să contină suficient
material pentru a constitui probele de laborator cerute din lotul respectiv.
5.4. Instrumentele de prelevare necesare pentru cereale,
leguminoase uscate si ceai sunt cele descrise în recomandările ISO prezentate
la pct. 3 lit. i).
6. Pregătirea probei în vrac
6.1. Procedurile pentru pregătirea probei în vrac sunt
descrise în tabelul nr. 2.
6.2. Probele primare trebuie combinate si bine
amestecate, dacă este posibil, pentru a forma proba în vrac.
6.3. În cazul în care amestecarea pentru a forma proba
în vrac este nepotrivită sau impracticabilă, se poate utiliza următoarea
procedură alternativă. Dacă prin procesul de amestecare sau subdivizare a
probei în vrac unitătile se pot deteriora si astfel vor fi afectate reziduurile
ori dacă unitătile mari nu pot fi amestecate pentru a realiza o distributie
uniformă a reziduurilor, atunci, în momentul prelevării probelor primare,
unitătile trebuie repartizate aleatoriu în probe de laborator duplicat. În
acest caz rezultatul care se va utiliza va reprezenta media rezultatelor
valabile obtinute din probele de laborator analizate.
7. Pregătirea probei de laborator
7.1. Dacă proba în vrac este mai mare decât ar fi necesar pentru o probă de laborator, aceasta va fi divizată pentru a obtine o portiune reprezentativă.
7.2. Se poate utiliza un instrument de prelevare,
împărtirea în sferturi sau alt proces corespunzător de reducere a volumului, însă
unitătile de produse vegetale proaspete nu vor fi tăiate sau divizate.
7.3. Dacă este necesar, în această etapă se vor
preleva probe de laborator duplicat sau acestea pot fi pregătite prin procedura
alternativă descrisă mai sus.
7.4. Dimensiunile minime ale probelor de laborator
sunt prezentate în tabelul nr. 2.
8. Procesul-verbal de prelevare
8.1. Inspectorul de prelevare trebuie să înregistreze
natura si originea lotului, detinătorul, furnizorul sau transportatorul
acestuia, data si locul prelevării si orice alte informatii relevante.
8.2. Se va înregistra orice deviere de la metoda de
prelevare recomandată.
8.3. Fiecare probă de laborator va fi însotită de un
exemplar semnat al procesului-verbal de prelevare, un alt exemplar va fi
păstrat de inspectorul de prelevare, iar al treilea exemplar din formular va fi
înmânat proprietarului lotului sau unui reprezentant al acestuia, indiferent
dacă acesta va primi sau nu o probă de laborator.
8.4. Dacă procesele-verbale de prelevare sunt în
format electronic, acestea vor fi distribuite acelorasi persoane mentionate mai
sus si se va mentine o modalitate similară de înregistrare, verificabilă pentru
audit.
9. Ambalarea si transmiterea probei de laborator
9.1. Fiecare probă de laborator va fi introdusă
într-un container curat si inert, care să ofere o protectie adecvată împotriva
contaminării, deteriorării si scurgerilor.
9.2. Containerul trebuie să fie etichetat si sigilat
astfel încât să nu poată fi deschis sau să nu se poată îndepărta eticheta fără
a se deteriora sigiliul si va fi însotit de procesul-verbal de prelevare.
9.3. Eticheta aplicată pe container contine
următoarele date: a) felul probei;
b) destinatia probei.
9.4. În cazul în care este utilizat un cod de bare, se
recomandă furnizarea si a informatiei alfanumerice.
9.5. Proba trebuie livrată către laborator cât mai
curând posibil. Se va evita orice deteriorare a probelor în timpul
transportului; fructele si legumele în stare proaspătă vor fi păstrate la rece,
iar cele congelate trebuie să rămână ca atare.
10. Pregătirea probei analitice
10.1. Proba de laborator va primi un cod de
identificare unic, care va fi trecut în fisa probei împreună cu data receptiei
si cu greutatea probei.
10.2. Partea din produs care urmează să fie analizată3) (proba
analitică) trebuie separată cât mai curând posibil.
10.3. Dacă nivelul de reziduuri trebuie calculat
astfel încât să includă părtile care nu sunt analizate4), se va
înregistra greutatea părtilor separate.
11. Pregătirea si depozitarea portiunii analitice
11.1. Dacă este cazul, proba analitică se va mărunti
si se va amesteca pentru a permite extragerea portiunilor analitice
reprezentative.
11.2. Mărimea portiunii analitice se va determina în
functie de metoda de analiză si de eficacitatea amestecării.
11.3. Metodele de măruntire si amestecare vor fi
înregistrate si nu trebuie să afecteze reziduurile prezente în proba analitică.
11.4. Dacă este cazul, proba analitică va fi
prelucrată în conditii speciale, de exemplu la temperaturi sub 0sC, pentru a
reduce la minimum efectele adverse.
11.5. În cazul în care prelucrarea ar afecta
reziduurile si dacă nu există proceduri practice alternative, portiunea
analitică poate fi constituită din unităti întregi sau segmente îndepărtate din
unităti întregi.
11.6. Dacă portiunea analitică constă în câteva
unităti sau segmente, este putin probabil să fie reprezentativă pentru proba
analitică si este necesar să se analizeze un număr suficient de portiuni
similare pentru a putea indica gradul de incertitudine al valorii medii.
11.7. Dacă portiunile analitice urmează să fie depozitate înainte de efectuarea analizei, metoda si perioada de depozitare nu trebuie să afecteze nivelul de reziduuri prezente.
11.8. Dacă este necesar, trebuie extrase portiuni
suplimentare pentru confirmare.
12. Reprezentarea schematică
Reprezentarea schematică5) a
procedurilor de prelevare descrise mai sus este prevăzută în anexa la
prezentele metode.
13. Criterii pentru determinarea conformitătii
13.1. Rezultatele analitice trebuie să fie obtinute
pornind de la una sau mai multe probe de laborator prelevate dintr-un lot si
care sunt receptionate într-o stare corespunzătoare pentru analiză.
13.2. Rezultatele trebuie să fie însotite de date
acceptabile privind controlul calitătii.
13.3. Dacă un reziduu depăseste nivelul maxim admis,
se va confirma identitatea acestuia, iar concentratia sa va fi verificată prin
analizarea uneia sau mai multor portiuni analitice suplimentare, prelevate din
probă ori din probele de laborator initiale.
13.4. Nivelurile maxime admise se aplică la proba în
vrac.
13.5. Lotul respectă nivelurile maxime admise de
reziduuri numai dacă rezultatele analitice nu depăsesc valorile stabilite.
13.6. În cazul în care rezultatele pentru proba în
vrac depăsesc nivelurile maxime admise, constatarea faptului că lotul nu
respectă nivelurile maxime admise se face tinându-se seama de rezultatele
obtinute, pornind de la una sau mai multe probe de laborator, si de acuratetea
si precizia analizei, indicate de datele privind controlul calitătii6).
1) Clasificarea
produselor alimentare de origine vegetală si portiunea din produs pentru care
sunt stabilite nivelurile maxime de reziduuri sunt prevăzute în anexa nr. 1 la
Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale si al
ministrului sănătătii nr.
505/720/2005 privind stabilirea nivelurilor maxime de reziduuri de
pesticide în plante si produse vegetale, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 746 bis din 17 august 2005.
2) Dacă
este necesar pot fi adoptate recomandările ISO pentru prelevarea cerealelor
[ISO 950: Cereale – prelevare (boabe)] sau a altor produse transportate în
vrac.
3) Partea
din produs la care se aplică nivelul maxim prevăzută în anexa nr. 1 la Ordinul
ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale si al ministrului
sănătătii nr.
505/720/2005.
4) De
exemplu, sâmburii fructelor sâmburoase nu sunt analizati, dar nivelul de
reziduuri se calculează presupunând că acestia sunt inclusi în proba de
analizat, dar nu contin reziduuri.
5) Reprezentarea
schematică este preluată din documentul Comisiei Codex Alimentarius CAC/GL
33-1999, FAO, Roma, ftp://ftp.fao.org/codex/standard/volume2a/en/GL_033e.pdf.
6) Proceduri
pentru controlul calitătii pentru analiza reziduurilor de pesticide. Documentul
SANCO/3103/2000. Amendamentele se găsesc pe site-ul Comisiei Europene.
Tabelul nr. 1*)
Tabelul nr. 21)
ANEXĂ*)
la metode
- model
–
MINISTERUL
AGRICULTURII, PĂDURILOR SI DEZVOLTĂRII RURALE
PROCES-VERBAL
de prelevare a probelor de plante si produse vegetale
în vederea efectuării analizelor de laborator pentru determinarea nivelului de
reziduuri de pesticide
Nr. .......... din .........., localitatea ..........
Subsemnatul ......................................., în calitate de inspector fitosanitar din cadrul ..........................................., atest că în ziua de .........., ora .........., s-a realizat prelevarea de probe în vederea efectuării analizelor de laborator, în conformitate cu legislatia în vigoare, dintr-un lot de ........................................, în cantitate de ............................................. .
Datele de identificare ale lotului:
......................................................
.................................................................................................................................................................................
Cantitatea de probe prelevate a fost de
.........................................
Prelevarea probelor a fost făcută de la agentul
economic: persoană juridică/persoană fizică
....................................., cu sediul în
.................................................., înmatriculat la Oficiul
registrului comertului ................................................... sub
nr. ............, codul fiscal ............................, reprezentat de
domnul/doamna ......................................................,
născut/născută la data de .................................. în localitatea
.........................................., judetul/sectorul
..........................................., domiciliat/domiciliată în
localitatea ....................................................., str.
............................................. nr. .........., bl. ..........,
sc. .........., ap. .........., judetul/sectorul
................................................, cu resedinta în
......................................................., legitimat/legitimată
cu actul de identitate .......... seria ........ nr. ....................,
eliberat de .................. la data de ...................
Mentiuni:
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
Inspector fitosanitar, ............................................................ |
Reprezentatul agentului economic, ............................................................ |