MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 1101 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 7 decembrie 2005
SUMAR
LEGI SI DECRETE
335. – Lege privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 55/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de odihnă ale conducătorilor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere
1.152. – Decret pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 55/2005 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea
perioadelor de conducere si a perioadelor de odihnă ale conducătorilor
vehiculelor care efectuează transporturi rutiere
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 578 din 3 noiembrie
2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 401 din Legea
nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.449. – Hotărâre privind
organizarea si functionarea Autoritătii Nationale pentru Cercetare Stiintifică
1.471. – Hotărâre privind aprobarea
încadrării în categoria functională a drumurilor comunale a unor drumuri
vicinale situate în judetul Mures
1.472. – Hotărâre privind
aprobarea încadrării în categoria functională a drumurilor comunale a unui drum
vicinal situat pe raza administrativ-teritorială a comunei Stânceni, judetul
Mures
1.473. – Hotărâre privind
încadrarea în categoria functională a drumurilor judetene a unor drumuri
comunale situate pe raza administrativ-teritorială a comunelor Rosiori,
Silistea, Salcia Tudor si Stăncuta, judetul Brăila
1.474. – Hotărâre privind
aprobarea încadrării în categoria functională a drumurilor comunale a unor
drumuri vicinale situate în judetul Mures
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
216. – Ordin al
presedintelui Agentiei pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie
privind modificarea pct. 2 din Procedura de implementare a Programului national
multianual pe perioada 2002–2005 de sustinere a investitiilor realizate de
către întreprinderi nou-înfiintate si microîntreprinderi, precum si a
investitiilor de modernizare/ retehnologizare a întreprinderilor mici si
mijlocii, aprobată prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale pentru
Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie nr. 46/2005, cu modificările
ulterioare
1.230. – Ordin al ministrului
mediului si gospodăririi apelor privind modificarea anexei la Ordinul ministrului
mediului si gospodăririi apelor nr. 757/2004 pentru aprobarea Normativului
tehnic privind depozitarea deseurilor
1.282. – Ordin al ministrului
sănătătii pentru ajustarea preturilor la medicamente pe baza Catalogului national
al preturilor medicamentelor de uz uman autorizate de punere pe piată în
România
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
39. – Circulară privind nivelul
ratei dobânzii de referintă a Băncii Nationale a României valabil în luna decembrie
2005
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 55/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 17/2002
privind stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de odihnă ale
conducătorilor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. – Se aprobă Ordonanta Guvernului nr.
55 din 1 septembrie 2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului
nr.
17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de
odihnă ale conducătorilor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere,
adoptată în temeiul art. 1 pct. III.2 din Legea nr.
209/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 799 din 2 septembrie 2005, cu
următoarele modificări si completări:
1. La articolul I punctul 1, titlul ordonantei va
avea următorul cuprins:
,,ORDONANTĂ
privind stabilirea perioadelor de
conducere si a perioadelor de odihnă ale conducătorilor vehiculelor care
efectuează transporturi rutiere si organizarea timpului de muncă al
lucrătorilor mobili în transportul rutier de mărfuri si persoane“
2. La articolul I punctul 2, articolul 1 va avea
următorul cuprins:
“Art.1. – Dispozitiile prezentei ordonante se aplică
transporturilor rutiere publice si în cont propriu, de mărfuri si de persoane,
care se efectuează, integral sau partial, pe drumurile publice din România.“
3. La articolul I punctul 3, literele k), l) si m)
ale articolului 2 vor avea următorul cuprins:
“k) cartelă tahografică – cartelă de memorie
destinată a fi utilizată la un tahograf digital; aceste cartele permit
identificarea de către tahograful digital a detinătorului cartelei sau a
grupului căruia îi apartine detinătorul, precum si descărcarea si stocarea
datelor. Cartela tahografică are o valabilitate de 5 ani si se eliberează de
autoritatea competentă.
O cartelă tahografică poate fi de unul dintre
următoarele tipuri:
1. cartela agentului economic autorizat –
cartela eliberată unui producător de tahografe digitale, unui fabricant de
autovehicule sau unui agent economic autorizat să monteze, să repare, să
regleze si să verifice tahografe digitale. Această cartelă identifică
detinătorul si permite încercarea si etalonarea aparatului de control si/sau
descărcarea datelor din aparat;
2. cartela conducătorului auto – cartela
eliberată unui anumit conducător auto. Această cartelă identifică conducătorul
auto si permite stocarea datelor privind activitatea acestuia;
3. cartelă de control – cartela eliberată
organismului de control abilitat prin legislatia în vigoare. Această cartelă
identifică organismul de control si, eventual, persoana care efectuează
controlul si permite accesul la datele stocate în memoria tahografului digital
sau a cartelelor conducătorilor auto pentru citirea, imprimarea si/sau
descărcarea datelor;
4. cartela întreprinderii – cartela eliberată
proprietarului sau detinătorului autovehiculului echipat cu un tahograf
digital. Această cartelă identifică întreprinderea si permite afisarea,
descărcarea si imprimarea datelor stocate în tahograful digital blocat de
întreprindere;
l) lucrător mobil – orice angajat al unei
întreprinderi care efectuează transporturi rutiere publice si/sau în cont
propriu si face parte din personalul implicat efectiv în operatiuni de
transport rutier. Cursantii si stagiarii implicati efectiv în operatiuni de
transport rutier sunt considerati lucrători mobili;
m) timp de muncă al lucrătorului mobil –
perioada, cuprinsă între începutul si sfârsitul lucrului, în care lucrătorul
mobil este implicat efectiv în operatiuni de transport rutier si îsi exercită
functiile si atributiile si perioada în care acesta este la dispozitia
angajatorului, neputând dispune liber de timpul său, fiind obligat să rămână la
locul de muncă;“.
4. La articolul I, după punctul 7 se introduce un
nou punct , punctul 71, cu
următorul cuprins:
“71.
Partea introductivă a articolului 9 va avea următorul cuprins:
«Art. 9. – Întreprinderile care efectuează transport
rutier public sau în cont propriu au următoarele obligatii:»“.
5. La articolul I punctul 9, litera g) a
articolului 9 va avea următorul cuprins:
“g) să tină evidenta timpului de muncă al lucrătorilor
mobili, să păstreze aceste evidente pentru o perioadă de 2 ani si să elibereze
lucrătorilor mobili, la cerere, copii de pe aceste evidente cu privire la
timpul de muncă.“
6. La articolul I punctul 10, literele a) si b) ale
articolului 91 vor
avea următorul cuprins:
“a) să respecte timpul de muncă, asa cum este stabilit
prin prezenta ordonantă;
b) în cazul celor care lucrează pentru mai multi
angajatori, să furnizeze în scris informatii corecte angajatorilor cu privire
la timpul de muncă lucrat.“
7. La articolul I punctul 11, litera b) a
alineatului (1) al articolului 13 va avea următorul cuprins:
“b) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului si Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei au obligatia
de a verifica, prin organele de control abilitate, cel putin 1% din totalul
zilelor lucrate anual de conducătorii vehiculelor si lucrătorii mobili care fac
obiectul prezentei ordonante. Metodologia de control se va dispune printr-un
ordin comun al celor doi ministri;“.
8. La articolul I punctul 12, literele l) si m) ale
articolului 15 vor avea următorul cuprins:
“l) lipsa, la sediul întreprinderii, a înregistrărilor
sau a registrelor de evidentă privind timpul de muncă al lucrătorilor mobili;
m) neprezentarea, la solicitarea organelor de control,
a înregistrărilor pentru ultimii 2 ani sau a registrelor de evidentă privind
timpul de muncă al lucrătorilor mobili pentru ultimii 2 ani;“.
9. La articolul I, după punctul 13 se introduce un
nou punct, punctul 131, cu
următorul cuprins:
“131. La
articolul 16, literele a), b), c), d), g) si h) ale alineatului (1) vor avea
următorul cuprins:
«Art. 16. – (1) Contraventiile prevăzute la art. 15 se
sanctionează după cum urmează:
a) cea de la lit. a), cu amendă de la 4.500 lei (RON)
la 5.000 lei (RON), aplicabilă operatorului de transport rutier;
b) cele de la lit. b) si n), cu amendă de la 3.500 lei
(RON) la 4.000 lei (RON), aplicabilă operatorului de transport rutier;
c) cele de la lit. c), g) si h), cu amendă de la 1.500
lei (RON) la 2.000 lei (RON), aplicabilă operatorului de transport rutier;
d) cele de la lit. d) si i), cu amendă de la 2.000 lei
(RON) la 2.500 lei (RON), aplicabilă operatorului de transport rutier;
................................................................................................
g) cele de la lit. j) si k), cu amendă de la 3.500 lei
(RON) la 4.000 lei (RON), aplicabilă operatorului de transport rutier sau
conducătorului auto, după caz;
h) cele de la lit. l) si m), cu amendă de la 3.000 lei
(RON) la 3.500 lei (RON), aplicabilă operatorului de transport rutier.»“
10. La articolul I punctul 16, articolul 17 va avea
următorul cuprins:
“Art.17. – Contraventiile prevăzute în prezenta
ordonantă se constată si se sanctionează de către personalul cu atributii de
inspectie si control din cadrul Autoritătii Rutiere Române – A.R.R. si/sau de
către personalul cu atributii de control din cadrul Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei.“
11. La articolul I, după punctul 19 se introduce un
nou punct, punctul 191, cu
următorul cuprins:
“191. După
articolul 211 se
introduce un nou articol, articolul 212, cu
următorul cuprins:
«Art. 212. –
Toate cheltuielile privind dotarea cu tahografe digitale sunt deductibile la
calculul impozitului pe profit.»“
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia
României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR ADRIAN NĂSTASE |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti,
29 noiembrie 2005.
Nr.
335.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 55/2005 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea
perioadelor de conducere si a perioadelor de odihnă ale conducătorilor vehiculelor
care efectuează transporturi rutiere
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. – Se promulgă Legea privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr.
55/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de
odihnă ale conducătorilor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere si
se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti,
25 noiembrie 2005.
Nr.
1.152.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 3 noiembrie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 401 din Legea nr. 137/2002 privind
unele măsuri pentru accelerarea privatizării
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Ion Tiucă – procuror
Mihai Paul Cotta – magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 401 din Legea nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, exceptie
ridicată de Asociatia PAS Fortop în Dosarul nr. 2.714/2005 al Tribunalului
Bucuresti – Sectia a VI-a comercială.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura
de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, considerând că
scutirea institutiilor publice implicate în procesul de privatizare de la plata
taxelor de timbru si a cautiunilor apartine competentei exclusive a
legiuitorului. În acest sens este mentionată jurisprudenta Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 30 iunie 2005, pronuntată în
Dosarul nr. 2.714/2005, Tribunalul Bucuresti – Sectia a VI-a comercială a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 401 din Legea nr.
137/2002, exceptie ridicată de Asociatia PAS Fortop în dosarul
mentionat, având ca obiect solutionarea cererii formulate de Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Statului pentru obligarea autorului exceptiei la plata
contravalorii pagubelor cauzate ca urmare a desfiintării unui contract de
vânzare-cumpărare de actiuni.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că dispozitiile art. 401 din
Legea nr.
137/2002 contravin prevederilor art. 16 alin. (2) si ale art. 21 alin. (3)
din Constitutie.
În legătură cu critica de neconstitutionalitate
formulată prin invocarea principiului constitutional al egalitătii în drepturi,
prevăzut de art. 16 alin. (2) din Constitutie, autorul exceptiei arată că
“instanta constitutională s-a pronuntat, în mai multe rânduri, în sensul că
statul român (si/sau autoritătile sale) nu poate avea, atunci când este parte
într-un proces, mai multe drepturi decât orice altă persoană fizică sau
juridică“. Cu toate acestea, se arată în continuare, Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Statului “are dreptul de a nu plăti taxa de timbru pe
care orice altă persoană fizică sau juridică o datorează pentru a avea acces la
justitie. Cu alte cuvinte, există cineva care este mai presus de lege [...]“.
Referitor la sustinerea încălcării dreptului la un
proces echitabil, consacrat de art. 21 alin. (3) din Constitutie, autorul
exceptiei consideră că “nu poate fi vorba de echitate în conditiile în care
reclamanta Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului are dreptul de a
cere obligarea noastră la plata oricărei sume de bani fără a plăti nimic drept
taxă de timbru, în timp ce noi, pentru a ne putea formula pretentiile, suntem
obligati să plătim taxe de timbru uriase. Egalitatea părtilor în fata justitiei
este periclitată de textul legal care conferă Autoritătii pentru Valorificarea
Activelor Statului drepturi pe care nimeni altcineva nu le poate avea“.
Tribunalul Bucuresti – Sectia a VI-a comercială, formulându-si
opinia asupra exceptiei de neconstitu- tionalitate, consideră că aceasta este
neîntemeiată. În acest sens este mentionată jurisprudenta Curtii
Constitutionale, si anume deciziile nr.
461 din 2 decembrie 2003, nr.
24 din 27 ianuarie 2004, nr. 153 din 30 martie 2004, nr.
264 din 22 iunie 2004, nr.
532 din 7 decembrie 2004 si nr.
136 din 10 martie 2005, prin care s-a statuat că exonerarea de la obligatia
de plată a taxelor judiciare de timbru este un atribut exclusiv al
legiuitorului, a cărui exercitare nu afectează dreptul de proprietate privată
si nici egalitatea în fata legii.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. În argumentarea acestui punct de
vedere se arată, referitor la critica de neconstitutionalitate a prevederilor
legale criticate fată de art. 16 alin. (2) din Constitutie, că, “din interpretarea
sistematică a dispozitiilor Legii fundamentale, reiese că stabilirea
impozitelor, taxelor si contributiilor intră în competenta exclusivă a
legiuitorului [...]“. Totodată, se apreciază că scutirea institutiilor publice
implicate în procesul de privatizare de la plata taxelor de timbru si a
cautiunilor, justificată de necesitatea protejării interesului general de
accelerare a procesului de privatizare, precum si de faptul că taxele
respective datorate de institutiile bugetare ar urma să constituie venituri tot
la bugetul de stat, este în concordantă si cu imperativul protejării de către
stat a intereselor nationale în activitatea economică, financiară si valutară.
În acelasi sens, mentionează în continuare Guvernul, “solutia normativă
criticată este în acord si cu jurisprudenta Curtii Constitutionale potrivit
căreia principiul egalitătii în fata legii presupune instituirea unui tratament
egal pentru situatii care, în functie de scopul urmărit, nu sunt diferite“.
În legătură cu sustinerea autorului exceptiei că
prevederile art. 401 din Legea nr.
137/2002 încalcă dispozitiile constitutionale “ce consacră liberul acces la
justitie“, Guvernul consideră că este neîntemeiată, având în vedere
jurisprudenta Curtii Constitutionale potrivit căreia nici o dispozitie
constitutională nu prevede gratuitatea justitiei.
În sustinerea punctului său de vedere Guvernul
mentionează considerentele Deciziei Curtii Constitutionale nr.
24 din 27 ianuarie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 401 din Legea nr.
137/2002.
Avocatul Poporului consideră că prevederile
criticate sunt constitutionale.
În motivarea acestui punct de vedere Avocatul
Poporului consideră, referitor la critica de neconstitutionalitate privind
încălcarea, prin dispozitiile criticate, a art. 16 alin. (2) din Constitutie,
că îinstituirea de taxe si cautiuni în legătură cu procedurile judiciare
reprezintă un atribut exclusiv al legiuitorului, pe care acesta si-l exercită
fie din ratiuni legate de descurajarea exercitării cu rea-credintă a
drepturilor procesuale – în cazul cautiunilor, fie în considerarea unor
situatii concrete în care se impune gratuitatea serviciului public al
justitiei, sau, dimpotrivă, stabilirea în sarcina părtilor din proces a unor
obligatii fiscale – în cazul taxelor judiciare de timbru si al timbrului
judiciar“. De asemenea, se arată că “[...] dispozitiile legale criticate dau
expresie prevederilor art. 135 alin. (2) lit. b) din Constitutie, potrivit
cărora statul are obligatia să asigure protejarea intereselor nationale în
activitatea economică, financiară si valutară“.
În acest sens sunt mentionate deciziile Curtii
Constitutionale nr.
153/2004 si nr.
136/2005. În legătură cu critica de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 401 din Legea nr.
137/2002 privind încălcarea dispozitiilor art. 21 alin. (3) din
Constitutie, Avocatul Poporului consideră că “instituirea, prin dispozitiile
legale indicate, a unor reguli privind scutirea de la plata taxelor judiciare
de timbru nu este contrară dreptului părtilor la un proces echitabil si la
solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil“.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
celor ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 401 din Legea nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, dispozitii
ce au fost introduse prin prevederile art. I pct. 15 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
208/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr.
137/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 961 din
28 decembrie 2002, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta Guvernului nr.
36/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr.
137/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 90 din
31 ianuarie 2004. Textul de lege criticat are următoarea redactare:
– Art. 401: “Cererile
formulate de institutia publică implicată, în legătură cu calitatea de actionar
la societătile comerciale aflate în portofoliul acesteia, cu procesul de
privatizare, cu obligatiile decurgând din contractele de vânzare-cumpărare de
actiuni, cu obligatiile prevăzute de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
88/1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998,
cu modificările si completările ulterioare, sau de prezenta lege, cu executarea
hotărârilor judecătoresti si cu orice alte acte procedurale, efectuate de si
pentru aceasta, sunt scutite de la plata taxelor judiciare de timbru si a
timbrului judiciar, cautiuni si orice alte taxe care se fac, potrivit legii,
venit la bugetul de stat.“
În sustinerea neconstitutionalitătii acestui text de
lege autorul exceptiei invocă încălcarea prevederilor art. 16 alin. (2) si ale
art. 21 alin. (3) din Constitutie. Dispozitiile constitutionale invocate în
sustinerea exceptiei au următorul continut:
– Art. 16 alin. (2): “Nimeni nu este mai presus de
lege.“;
– Art. 21 alin. (3): “Părtile au dreptul la un
proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil.“
Critica de neconstitutionalitate are la bază, în
esentă, sustinerea autorului exceptiei potrivit căreia scutirea de la plata
taxelor judiciare de timbru si a timbrului judiciar, cautiuni si orice alte
taxe care se fac venit la bugetul de stat, prevăzută de dispozitiile criticate,
încalcă textele constitutionale mentionate, considerând că “egalitatea părtilor
în fata justitiei este periclitată de textul legal care conferă Autoritătii
pentru Valorificarea Activelor Statului drepturi pe care nimeni altcineva nu le
poate avea“.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că dispozitiile legale criticate au constituit, în mai multe rânduri,
obiect al controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr.
136 din 10 martie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 427 din 20 mai 2005, Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate
referitoare la art. 401 din Legea nr.
137/2002, constatând că nu sunt încălcate prevederile art. 16 alin. (1) si
(2) din Constitutie. În cuprinsul deciziei s-a făcut referire la jurisprudenta
Curtii Constitutionale, “în care s-a statuat că: «Instituirea de taxe si
cautiuni în legătură cu procedurile judiciare reprezintă un atribut exclusiv al
legiuitorului, pe care acesta si-l exercită fie din ratiuni legate de
descurajarea exercitării cu rea-credintă a drepturilor procesuale – în cazul
cautiunilor, fie în considerarea unor situatii concrete în care se impune
gratuitatea serviciului public al justitiei sau, dimpotrivă, stabilirea în
sarcina părtilor din proces a unor obligatii fiscale – în cazul taxelor
judiciare de timbru si al timbrului judiciar.
Scutirea institutiilor publice implicate în procesul
de privatizare de la plata taxelor de timbru si a celorlalte taxe în cazurile
determinate de lege îsi are justificarea în strânsa legătură a actiunilor în
justitie pentru care textul criticat prevede scutirea cu bugetul de stat
(alimentat, printre altele, si prin încasarea taxelor judiciare), precum si în
interesul general pe care-l prezintă aceste institutii publice. Astfel,
dispozitiile legale criticate sunt în concordantă cu prevederile art. 135 alin.
(2) lit. b) din Constitutia României, potrivit căruia statul are obligatia să
asigure protejarea intereselor nationale în activitatea economică, financiară
si valutară.»“
De asemenea, prin aceeasi decizie, Curtea a retinut,
în acord cu practica sa anterioară, că “«instituirea de către legiuitor a unor
exceptii de la regula generală a plătii taxelor judiciare de timbru (scutiri de
la plata taxei) nu constituie o discriminare sau o atingere adusă principiului
constitutional al egalitătii în drepturi». În acest sens a amintit că, potrivit
art. 139 alin. (1) din Constitutie, «Impozitele, taxele si orice alte
venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurărilor sociale de stat se
stabilesc numai prin lege», astfel că legiuitorul este în drept să
stabilească scutiri de taxe sau impozite, având în vedere situatii diferite,
fără ca prin aceasta să aducă atingere principiului egalitătii în drepturi.
În consecintă, Curtea a retinut că art. 401 din
Legea nr.
137/2002 nu contravine art. 16 alin. (1) din Constitutie, întrucât situatia
juridică a părtilor din procesele respective nu este identică si nici similară,
justificându-se în mod obiectiv si rational tratamentul juridic diferit în ceea
ce priveste plata taxelor judiciare de timbru si a celorlalte taxe“.
Prin Decizia nr.
532 din 7 decembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 91 din 27 ianuarie 2005, Curtea s-a pronuntat în sensul
constitutionalitătii prevederilor art. 401 din
Legea nr.
137/2002 în raport cu dispozitiile art. 1 alin. (3), ale art. 16 alin. (1)
si (2), ale art. 21 alin. (1), (2) si (3), precum si ale art. 56 alin. (2) din
Constitutie. În considerentele deciziei s-a retinut că, “anterior, în
jurisprudenta sa, Curtea a stabilit, de prinicipiu, că reglementarea taxelor de
timbru în justitie nu este contrară dreptului de liber acces la justitie, iar
principiul egalitătii în fata legii nu este încălcat, în conditiile în care se
pune problema scutirii de la plata taxelor de timbru pentru autorităti si
institutii publice bugetare, tinându-se seama de faptul că taxele respective se
fac venit la bugetul de stat“. Întrucât nu au intervenit elemente noi de natură
a determina modificarea jurisprudentei sale în materie, Curtea constată că
solutiile si argumentele care au stat la baza deciziilor mentionate îsi mentin
valabilitatea si în cauza de fată.
În consecintă, Curtea retine că dispozitiile legale
criticate nu încalcă, sub nici o formă, prevederile art. 16 alin. (2) si ale
art. 21 alin. (3) din Constitutie.
Potrivit considerentelor expuse, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1–3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 401 din Legea nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, exceptie
ridicată de Asociatia PAS Fortop în Dosarul nr. 2.714/2005 al Tribunalului
Bucuresti – Sectia a VI-a comercială.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 3 noiembrie
2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
organizarea si functionarea Autoritătii Nationale pentru Cercetare Stiintifică
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 71 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
11/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administratiei publice centrale, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr.
228/2004, cu modificările si completările ulterioare, si al art. II din
Ordonanta Guvernului nr.
25/2005 pentru modificarea art. 71 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
11/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administratiei
publice centrale, aprobată prin Legea nr.
309/2005,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – (1) Autoritatea Natională pentru Cercetare
Stiintifică, denumită în continuare Autoritatea, are personalitate
juridică si este organul de specialitate al administratiei publice centrale
aflat în subordinea Ministerului Educatiei si Cercetării, prin care acesta, în
calitate de autoritate de stat pentru cercetare-dezvoltare, îsi realizează
atributiile în acest domeniu.
(2) Autoritatea este institutie publică, finantată de
la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educatiei si Cercetării, cu
sediul în municipiul Bucuresti, str. Mendeleev nr. 21–25, sectorul 1.
Art. 2. – Autoritatea îsi desfăsoară activitatea în
conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr.
57/2002 privind cercetarea stiintifică si dezvoltarea tehnologică, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr.
324/2003, cu modificările ulterioare.
Art. 3. – Ministerul Educatiei si Cercetării exercită
prin intermediul Autoritătii misiunea de a asigura elaborarea, aplicarea,
monitorizarea si evaluarea politicilor în domeniul cercetării-dezvoltării si
inovării, în acord cu strategia si cu Programul de guvernare, în scopul de a fi
asigurate pe aceste baze lărgirea patrimoniului national si international
tehnologic si de inovare, dezvoltarea economică durabilă, accesul pe piata
internă, europeană si pe piete globale, realizarea societătii informationale
bazate pe cunoastere, satisfacerea nevoilor cetăteanului si cresterea calitătii
vietii acestuia.
Art. 4. – Ministerul Educatiei si Cercetării are, prin
intermediul Autoritătii, rolul si responsabilitatea:
a) de a asigura planificarea strategică si tactică;
b) de a defini obiectivele strategice si tactice;
c) de a defini, aplica, monitoriza si evalua
politicile necesare realizării obiectivelor;
d) de a defini cadrul normativ-metodologic,
functional, operational si financiar necesar aplicării politicilor, de a urmări
armonizarea legislatiei nationale cu cea a Uniunii Europene si de a prelua
acquis-ul comunitar;
e) de a asigura comunicarea cu celelalte autorităti
publice pentru a realiza coerenta politicilor guvernamentale;
f) de a asigura comunicarea cu structurile societătii
civile si cu cetătenii;
g) de a defini, finanta, aplica, monitoriza si evalua
programe, în scopul atingerii obiectivelor;
h) de a stimula dezvoltarea regională si locală,
precum si pe cea a sectorului privat;
i) de a stimula dezvoltarea parteneriatului
international.
Art. 5. – În vederea îndeplinirii rolului său,
Ministerul Educatiei si Cercetării exercită, prin intermediul Autoritătii,
următoarele functii:
a) politică – functia de prezentare si armonizare a
punctelor de vedere politice privind domeniul cercetării-dezvoltă rii si
inovării;
b) de strategie – prin care planifică strategic si
asigură elaborarea si implementarea politicilor în domeniul
cercetării-dezvoltării si inovării;
c) de administrare – prin care prognozează, planifică,
alocă, monitorizează si evaluează utilizarea de resurse pentru implementarea politicilor
în domeniu;
d) de monitorizare, evaluare si control al realizării
politicilor în domeniul cercetării-dezvoltării si inovării;
e) de elaborare a cadrului normativ-metodologic,
functional-operational si financiar în care se realizează politicile în
domeniu;
f) de comunicare atât cu celelalte structuri ale
administratiei publice, cât si cu societatea civilă si cu cetăteanul;
g) de cooperare internatională – prin care asigură
aplicarea acordurilor internationale în domeniu si promovarea de noi acorduri.
Art. 6. – (1) Autoritatea îndeplineste următoarele
atributii principale:
a) fundamentarea, elaborarea si actualizarea periodică
a politicilor si strategiilor în domeniu;
b) diseminarea de informatii în domeniul
cercetării-dezvoltării si inovării; stimularea cresterii constiintei publice cu
privire la rolul cercetării-dezvoltării si inovării în procesul dezvoltării
economice durabile; stimularea si, după caz, asigurarea editării, tipăririi si
difuzării de publicatii sau de materiale specifice domeniului său de
competentă;
c) elaborarea de politici privind dezvoltarea
resurselor umane pentru si prin cercetare;
d) stimularea transferului tehnologic, a valorificării
rezultatelor, inovării, a absorbtiei si difuziei acestora în rândul
operatorilor economici si în economie în general; definirea, finantarea si
implementarea de proiecte, de programe si de activităti, prin care se creează
si se utilizează instrumente financiare si scheme de finantare pentru reducerea
riscului pe piată al întreprinderilor, în special al celor mici si mijlocii;
sustinerea brevetării unor rezultate ca primă formă de valorificare;
cofinantarea temelor care asigură parteneriate între unitătile de cercetare si
operatorii economici;
e) definirea de politici de restructurare, privatizare
si de atragere a capitalului străin în domeniu;
f) urmărirea armonizării politicilor proprii cu cele
din domeniul industriei, comertului, sănătătii, educatiei, precum si din alte
domenii;
g) atragerea, utilizarea, monitorizarea si evaluarea
asistentei tehnice si a consultatiei interne si internationale pentru domeniul
său specific de competentă;
h) definirea de indicatori specifici, asigurarea
elaborării si implementării de scheme de analiză si de monitorizare si evaluare
a sistemuui cercetării tehnologice si inovării; publicarea de rapoarte, studii
si altele asemenea; realizarea de studii, analize, monitorizări, evaluări si
alte activităti similare în domeniul cercetării-dezvoltării si inovării, pentru
evaluarea si controlul conducerii programelor si proiectelor; organizarea de
seminarii si mese rotunde, actiuni promotionale de imagine si diseminare de
informatii, traduceri, precum si altele asemenea; în aceste scopuri poate
contracta servicii de consultantă, expertiză, asistentă tehnică, si altele
asemenea;
i) stimularea si monitorizarea participării României
la programe si proiecte internationale, europene, comunitare si bilaterale în
domeniu;
j) elaborarea si initierea de proiecte de acte
normative si de reglementări în domeniu; crearea si dezvoltarea cadrului
institutional în domeniu; avizarea proiectelor de acte normative care contin
prevederi ce intră sub incidenta domeniului său de competentă; monitorizarea
aplicării, după aprobare, a actelor normative si a reglementărilor promovate;
k) stimularea dezvoltării regionale si locale, precum
si a coeziunii sociale, prin programe si proiecte de dezvoltare a cercetării
stiintifice si dezvoltării tehnologice si de stimulare a inovării; stimularea,
înfiintarea sau initierea înfiintării si dezvoltării de parcuri stiintifice si
tehnologice, centre de inovare si incubare în afaceri, centre de legături cu
industria, de transfer tehnologic si altele asemenea, inclusiv organizatii fără
scop lucrativ sau patrimonial;
l) conducerea, finantarea, monitorizarea si implementarea
de programe/proiecte de cercetaredezvoltare si de stimulare a inovării;
atribuirea conducerii programelor, conform reglementărilor în vigoare;
m) exercitarea atributiilor ce îi revin, potrivit
legii, ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, sub a cărui
autoritate directă functionează unităti aflate în subordinea sau în coordonarea
sa; monitorizarea si evaluarea de unităti specifice domeniului;
n) elaborarea Planului national de
cercetare-dezvoltare si inovare, denumit în continuare Planul national, pe
perioade multianuale, inclusiv evaluarea surselor necesare; stabilirea si
actualizarea obiectivelor strategiei urmărite prin Planul national, în
concordantă cu prioritătile politicilor economice si sociale ale Guvernului;
o) stimularea dialogului cu comunitatea stiintifică si
cu alte structuri ale societătii civile; în acest sens, se consultă si se
stimulează implicarea acestor structuri în mod direct si activ, inclusiv prin
sustinere financiară, în definirea si implementarea politicilor în domeniul
cercetării-dezvoltării si inovării;
p) aprobarea regulamentului-cadru si a componentei
Colegiului consultativ pentru cercetare-dezvoltare si inovare, denumit în
continuare Colegiul consultativ, precum si a organelor de lucru ale
acestuia; asigurarea secretariatului Colegiului consultativ si, după caz, a
organelor de lucru ale acestuia;
q) evaluarea programelor cuprinse în Planul national
si detalierea lor anuală; aprobarea prevederilor anuale ale Planului national
si informarea Guvernului asupra realizării acestora;
r) stabilirea fondurilor destinate finantării
programelornucleu si repartizarea acestor fonduri pe fiecare programnucleu;
s) elaborarea planului sectorial de
cercetare-dezvoltare propriu, precum si avizarea planurilor sectoriale de cercetare-dezvoltare
ale celorlalte autorităti publice;
t) prognozarea, planificarea si programarea, după caz,
a bugetului aferent cercetării, cuprins în bugetul de stat, a resurselor
financiare necesare realizării politicilor în domeniul său de competentă;
utilizarea acestor resurse;
u) implementarea sistemului informativ national pentru
cercetare stiintifică si dezvoltare tehnologică, elaborarea si implementarea
politicilor de dezvoltare a tehnologiilor informatice;
v) colaborarea cu organisme si cu organizatii
nationale si internationale din domeniul cercetării-dezvoltării si inovării;
w) coordonarea de politici în domeniul proprietătii
intelectuale si stimularea dezvoltării unui mediu favorabil inovării;
x) coordonarea activitătii de participare a României
la târguri, expozitii si la alte asemenea manifestări interne si internationale
cu caracter tehnico-stiintific.
(2) Autoritatea îndeplineste orice alte atributii
stabilite prin acte normative pentru domeniul său de activitate.
(3) Autoritatea, corespunzător obiectului său de
activitate, reprezintă Ministerul Educatiei si Cercetării în toate drepturile
si obligatiile ce decurg din raporturile juridice ale acestuia cu tertii.
Art. 7. – (1) Regulamentul de organizare si
functionare al Autoritătii se aprobă prin ordin al ministrului educatiei si
cercetării.
(2) Structura organizatorică a Autoritătii este
prevăzută în anexa nr. 1.
(3) În structura organizatorică a Autoritătii, prin
decizie a presedintelui, se pot organiza servicii si birouri, precum si
colective temporare de lucru.
Art. 8. – (1) În cadrul Autoritătii se organizează, la
nivel de directie generală, Organismul intermediar pentru programul operational
sectorial de crestere a competitivitătii economice, pentru obiectivele de
cercetare stiintifică, dezvoltare tehnologică si inovare, denumit în continuare
Organismul intermediar pentru cercetare.
(2) Organismul intermediar pentru cercetare
îndeplineste atributiile delegate de Autoritatea de management pentru programul
operational sectorial de crestere a competitivitătii economice si/sau de către
autoritătile de plată, prin acordul părtilor implicate.
(3) Organismul intermediar pentru cercetare va
functiona cu un număr de 60 de posturi în anul 2006, dintre care 35 de posturi
în anul 2005.
(4) Numărul de posturi cu care functionează Organismul
intermediar petru cercetare este cuprins în numărul maxim de posturi aprobat
pentru functionarea Autoritătii.
Art. 9. – (1) Numărul maxim de posturi pentru
functionarea Autoritătii este de 136, exclusiv vicepresedintele.
(2) În anul 2005 Autoritatea va functiona cu un număr
maxim de 111 posturi, exclusiv vicepresedintele.
(3) Statul de functii se aprobă prin ordin al
ministrului educatiei si cercetării, la propunerea presedintelui Autoritătii.
Art. 10. – (1) Autoritatea este condusă de un
presedinte, care este secretarul de stat pentru activitatea de cercetare din
cadrul Ministerului Educatiei si Cercetării, ajutat de un vicepresedinte, cu
rang de subsecretar de stat. Vicepresedintele este numit prin decizie a primuluiministru,
la propunerea ministrului educatiei si cercetării.
(2) Salarizarea presedintelui si a vicepresedintelui
Autoritătii se face conform prevederilor legale aplicabile persoanelor care
ocupă functii de demnitate publică.
Art. 11. – (1) Presedintele Autoritătii are
următoarele atributii principale:
a) asigură conducerea operativă a Autoritătii;
b) reprezintă Autoritatea în relatia cu tertii si
semnează actele ce o angajează fată de acestia, în conditiile legii;
c) angajează si concediază personalul unitătii, în
conditiile legii;
d) încheie contracte individuale de muncă si dispune
măsuri cu privire la modificarea, executarea, suspendarea si încetarea
acestora, cu respectarea legislatiei în vigoare;
e) exercită orice atributii care îi revin conform
prevederilor legale si regulamentului de organizare si functionare.
(2) În exercitarea atributiilor sale, presedintele
emite decizii si instructiuni, în conditiile legii.
(3) Pentru fondurile primite de la bugetul de stat,
presedintele este ordonator secundar de credite.
(4) Presedintele poate delega dreptul de semnătură
vicepresedintelui sau secretarului general.
Art. 12. – Presedintele Autoritătii reprezintă
institutia în raporturile cu celelalte autorităti publice, cu persoanele
juridice si fizice din tară si din străinătate, precum si în justitie.
Art. 13. – Atributiile vicepresedintelui se stabilesc
prin regulamentul de organizare si functionare.
Art. 14. – (1) Autoritatea are un secretar general
care este înalt functionar public, numit si salarizat conform prevederilor
legale.
(2) Secretarul general asigură stabilitatea
functionării Autoritătii, continuitatea conducerii administrative si realizarea
legăturilor functionale dintre structurile Autoritătii.
(3) Secretarul general îndeplineste si alte atributii
stabilite prin decizie a presedintelui Autoritătii sau prevăzute în
regulamentul de organizare si functionare.
Art. 15. – Pentru exercitarea atributiilor sale,
Autoritatea este sprijinită de Colegiul consultativ, care se constituie si
functionează conform prevederilor art. 44 din Ordonanta Guvernului nr.
57/2002, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
324/2003, cu modificările ulterioare.
Art. 16. – (1) Pentru desfăsurarea activitătii,
Autoritatea preia în administrare de la Ministerul Educatiei si Cercetării
unele bunuri aflate în patrimoniul acestuia.
(2) Predarea-preluarea bunurilor prevăzute la alin.
(1) se face prin protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(3) Autoritatea are în dotare pentru activitătile
specifice un parc auto, stabilit potrivit dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr.
80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritătile
administratiei publice si institutiile publice, aprobată cu modificări prin
Legea nr.
247/2002, cu modificările si completările ulterioare, precum si un
autovehicul destinat deplasărilor în teritoriu pentru monitorizare si control.
Art. 17. – (1) Institutiile si unitătile care
functionează în subordinea Autoritătii sunt prevăzute în anexa nr. 2, iar cele
care functionează în coordonarea sa sunt prevăzute în anexa nr. 3.
(2) Structurile organizatorice, statele de functii si regulamentele de organizare si functionare pentru unitătile subordonate se stabilesc prin decizie a presedintelui, la propunerea directorului general sau, după caz, a directorului unitătii.
(3) Numirea si eliberarea directorilor generali sau,
după caz, a directorilor unitătilor prevăzute în anexa nr. 3 se fac prin ordin
al ministrului educatiei si cercetării, la propunerea presedintelui
Autoritătii.
(4) Numirea si eliberarea directorilor generali sau,
după caz, a directorilor unitătilor prevăzute în anexa nr. 2 se fac prin
decizie a presedintelui Autoritătii.
(5) Numirea si eliberarea din functie a membrilor
consiliilor de administratie ale unitătilor prevăzute în anexa nr. 3 se fac
prin ordin al ministrului educatiei si cercetării, la propunerea presedintelui
Autoritătii.
Art. 18. – Personalul Autoritătii se constituie din
personalul care a fost preluat sau, după caz, transferat de la Ministerul
Educatiei si Cercetării, precum si din personal nou-angajat, în conditiile
legii.
Art. 19. – Autoritatea poate să încheie contracte sau
conventii cu alte organisme si cu operatorii economici din tară si din
străinătate, în vederea colaborării si cooperării pe plan national ori
international în domeniul său de activitate, în conditiile legii.
Art. 20. – Anexele nr. 1–3 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 21. – (1) Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr.
2.200/2004 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale pentru
Cercetare Stiintifică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 16 din 6 ianuarie 2005, cu modificările ulterioare.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă numărul curent 5 din anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetării, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 5 aprilie 2005, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul educatiei si cercetării,
Mihail Hărdău
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti,
17 noiembrie 2005.
Nr.
1.449.
ANEXA
Nr.1
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Autoritătii Nationale pentru Cercetare Stiintifică
ANEXA
Nr. 2
INSTITUTIILE SI UNITĂTILE
de cercetare stiintifică, dezvoltare tehnologică si inovare care functionează în subordinea Autoritătii Nationale pentru Cercetare Stiintifică
Nr.
crt. |
Denumirea unitătii/Localitatea |
Sursa de finantare |
1. |
Institutul
de Fizică Atomică – IFA Bucuresti*) |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
2. |
Institutul
National de Informare si Documentare – INID Bucuresti**) |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
3. |
Agentia
Spatială Română – ASR Bucuresti |
Venituri
proprii |
4. |
Institutul
de Cercetări în Chimie “Raluca Ripan“ – ICC RR Cluj-Napoca |
Venituri
proprii |
5. |
Institutul
National de Inventică – INI Iasi |
Venituri
proprii |
6. |
Institutul
de Medicină Comparată – IMC |
Venituri
proprii |
7. |
Centrul
National de Management Programe – CNMP Bucuresti |
Venituri
proprii |
*) Un
număr de maximum 10 posturi pentru administrativ se finantează de la bugetul de
stat.
**) Un
număr de maximum 20 de posturi pentru bibliotecă se finantează de la bugetul de
stat.
ANEXA
Nr. 3
INSTITUTELE NATIONALE
de cercetare-dezvoltare care functionează în
coordonarea Autoritătii Nationale pentru Cercetare Stiintifică
Nr.
crt. |
Denumirea unitătii/Localitatea |
Sursa de finantare |
1. |
Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronică – INÎ 2000 Bucuresti |
Venituri proprii |
2. |
Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare – COMOTI Bucuresti |
Venituri proprii |
3. |
Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare în domeniul Geologiei, Geofizicii,
Geochimiei si Teledetectiei – IGR Bucuresti |
Venituri proprii |
4. |
Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile si Pielărie – INCDTP
Bucuresti |
Venituri proprii |
5. |
Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Masini Agricole si Instalatii
destinate Agriculturii si Industriei Alimentare – INMA Bucuresti |
Venituri proprii |
6. |
Institutul
National de Cercetare pentru Fizică si Inginerie Nucleară “Horia Hulubei“ –
IFIN HH Bucuresti |
Venituri proprii |
7. |
Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei si
Radiatiei – INFLPR Bucuresti |
Venituri proprii |
8. |
Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică Tehnică – IFT Iasi |
Venituri proprii |
9. |
Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor – INCDFM
Bucuresti |
Venituri proprii |
10. |
Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului – INCDFP Bucuresti |
Venituri proprii |
11. |
Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare Chimico-Farmaceutică – ICCF Bucuresti |
Venituri proprii |
12. |
Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Electrochimie si Materie Condensată –
INCEMC Timisoara |
Venituri proprii |
13. |
Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Geologie si Geoecologie Marină –
GEÎCOMAR Bucuresti |
Venituri proprii |
14. |
Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Stiinte Biologice – INSB Bucuresti |
Venituri proprii |
15. |
Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Microtehnologie – IMT Bucuresti |
Venituri proprii |
16. |
Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice si Izotopice –
ICSI Râmnicu Vâlcea |
Venituri proprii |
17. |
Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Izotopice si Moleculare –
INCDTIM Cluj-Napoca |
Venituri proprii |
18. |
Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică – Cercetări
Avansate – ICPE – CA Bucuresti |
Venituri proprii |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea încadrării în categoria functională a drumurilor comunale a unor
drumuri vicinale situate în judetul
Mures
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 12 din Ordonanta Guvernului nr.
43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările si
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă încadrarea în categoria
functională a drumurilor comunale a unor drumuri vicinale situate în judetul
Mures, conform anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. – Anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr.
540/2000 privind aprobarea încadrării în categorii functionale a drumurilor
publice si a drumurilor de utilitate privată deschise circulatiei publice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 338 si nr. 338 bis
din 20 iulie 2000, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si
se completează în mod corespunzător.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului,
Gheorghe Dobre
p. Ministrul finantelor publice,
Sebastian Bodu
Bucuresti,
24 noiembrie 2005.
Nr.
1.471.
ANEXĂ
ÎNCADRAREA
în categoria functională a drumurilor comunale a unor
drumuri vicinale situate în judetul Mures
Nr.
crt. |
Indicativul drumului propus |
Traseul drumului propus |
Pozitii kilometrice (origine destinatie) |
Lungimea (km) |
Provenienta |
1. |
DC
142 A |
DJ
173– Căciulata–Hagău |
0+000–6+500
|
6,500 |
Drum
vicinal |
2. |
DC
142 B D |
J
173-Valea Uliesului-Valea Sânmartinului |
0
+000–7+500 |
7,500 |
Drum
vicinal |
3. |
DC
142 C |
Pârâu
Crucii(DN 15E) - Ulies |
0+000–5+500 |
5,500 |
Drum
vicinal |
4. |
DC
142 D |
Râciu
(DN 15E)–Nima Râciului |
0+000–3+000 |
3,000 |
Drum
vicinal |
5. |
DC
142 E |
DJ
173 Sânmartinu de Câmpie–Cotorinau |
0+000–2+000 |
2,000 |
Drum
vicinal |
6. |
DC
142 F |
DJ
173–Curete |
0+000–1+200 |
1,200 |
Drum
vicinal |
7. |
DC
142 G |
Lenis
(DJ 173)–Valea Seacă |
0+000–1+800
|
1,800 |
Drum
vicinal |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea încadrării în categoria functională a drumurilor comunale a unui drum
vicinal situat pe raza administrativ-teritorială a comunei Stânceni, judetul
Mures
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 12 din Ordonanta Guvernului nr.
43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările si
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă încadrarea în categoria functională
a drumurilor comunale a unui drum vicinal situat pe raza
administrativ-teritorială a comunei Stânceni, judetul Mures, conform anexei
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. – Anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr.
540/2000 privind aprobarea încadrării în categorii functionale a drumurilor
publice si a drumurilor de utilitate privată deschise circulatiei publice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 338 si nr. 338 bis
din 20 iulie 2000, cu modificările si completările ulterioare, se completează
în mod corespunzător.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului,
Gheorghe Dobre
p. Ministrul finantelor publice,
Sebastian Bodu
Bucuresti,
24 noiembrie 2005.
Nr.
1.472.
ANEXĂ
ÎNCADRAREA
în categoria functională a drumurilor comunale a
drumului vicinal situat pe raza administrativ-teritorială a comunei Stânceni,
judetul Mures
Indicativul vechi |
Traseul drumului |
Pozitii kilometrice |
Lungimea (km) |
Indicativul nou |
Drum
vicinal |
Mestera–Stânceni–Ciobotani |
0+000–4+500 |
4,500
|
DC
164A |
privind
încadrarea în categoria functională a drumurilor judetene a unor drumuri
comunale situate pe raza administrativ-teritorială a comunelor Rosiori,
Silistea, Salcia Tudor si Stăncuta, judetul Brăila
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 12 din Ordonanta Guvernului nr.
43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările si
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă încadrarea în categoria
functională a drumurilor judetene a unor drumuri comunale situate pe raza
administrativ-teritorială a comunelor Rosiori, Silistea, Salcia Tudor si
Stăncuta, judetul Brăila, conform anexei care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. – Anexele nr. 2 si 3 din Hotărârea Guvernului nr.
540/2000 privind aprobarea încadrării în categorii functionale a drumurilor
publice si a drumurilor de utilitate privată deschise circulatiei publice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 338 si nr. 338 bis
din 20 iulie 2000, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si
se completează în mod corespunzător.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului,
Gheorghe Dobre
p. Ministrul finantelor publice,
Bucuresti,
24 noiembrie 2005.
Nr.
1.473.
ANEXĂ
ÎNCADRAREA
în categoria functională a drumurilor judetene a unor
drumuri comunale situate pe raza administrativ-teritorială a
comunelor Rosiori, Silistea, Salcia Tudor si Stăncuta,
judetul Brăila
Încadrarea sectorului |
Traseul drumului clasat |
Pozitiile kilometrice |
Lungimea de drum (km) |
Indicativul nou |
DC 29 |
Rosiori–Coltea |
13+000–19+000 |
6,0 |
DJ 211 D |
DC 6 |
Silistea–Mărtăcesti
|
0+000–5+400 |
5,4 |
DJ 221 C |
DC
195 |
Salcia
Tudor–DJ 202 A |
17+750–19+400 |
1,65 |
DJ 202 G |
DC 19
|
Stăncuta–Dunăre
Bac |
0+000–7+265 |
7,265 |
DJ 212 C |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea încadrării în categoria functională a drumurilor comunale a unor
drumuri vicinale situate în judetul Mures
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 12 din Ordonanta Guvernului nr.
43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările si
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă încadrarea în categoria
functională a drumurilor comunale a unor drumuri vicinale situate în judetul
Mures, conform anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. – Anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr.
540/2000 privind aprobarea încadrării în categorii functionale a drumurilor
publice si a drumurilor de utilitate privată deschise circulatiei publice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 338 si nr. 338 bis
din 20 iulie 2000, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si
se completează în mod corespunzător.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului,
Gheorghe Dobre
p. Ministrul finantelor publice,
Sebastian Bodu
Bucuresti,
24 noiembrie 2005.
Nr.
1.474.
ANEXĂ
ÎNCADRAREA
în categoria functională a drumurilor comunale a unor
drumuri vicinale situate în judetul Mures
Nr.
crt. |
Indicativul drumului propus |
Traseul drumului propus |
Pozitii kilometrice (origine destinatie) |
Lungimea (km) |
Provenienta |
1. |
DC 107 A |
Mihesu de Câmpie–Cirhagău |
0+000–3+500 |
3,500 |
Drum vicinal |
2. |
DC 107 B |
Mihesu de Câmpie–Bujor |
0+000–0+900 |
0,900 |
Drum vicinal |
3. |
DC 107 C |
Răzoare (DC 107)–Săulita |
0+000–3+000 |
3,000 |
Drum vicinal |
4. |
DC 107 D |
Răzoare (DC 107)–Groapa Rădăii |
0+000–3+300 |
3,300 |
Drum vicinal |
5. |
DC 107 E |
Răzoare (DC 107)–Mogoaia |
0+000–1+800 |
1,800 |
Drum vicinal |
6. |
DC 107 F |
Răzoare (DC 107)–Stefanca |
0+000–1+500 |
1,500 |
Drum vicinal |
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AGENTIA
NATIONALĂ PENTRU ÎNTREPRINDERI MICI SI MIJLOCII SI COOPERATIE
privind
modificarea pct. 2 din Procedura de implementare a Programului national
multianual pe perioada 2002–2005 de sustinere a investitiilor realizate de
către întreprinderi nou-înfiintate si microîntreprinderi, precum si a
investitiilor de modernizare/retehnologizare a întreprinderilor mici si
mijlocii, aprobată prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale pentru
Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie nr. 46/2005, cu modificările ulterioare
Având în vedere prevederile Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
154/2005 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2005, ale
art. 25 alin. (1) din Legea nr.
346/2004 privind stimularea înfiintării si dezvoltării întreprinderilor mici
si mijlocii, cu modificările si completările ulterioare, precum si prevederile
art. 4 alin. (1) pct. 12 din Hotărârea Guvernului nr.
753/2003 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru
Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, cu modificările si completările
ulterioare,
în temeiul art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
753/2003, cu modificările si completările ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale pentru Întreprinderi
Mici si Mijlocii si Cooperatie emite prezentul ordin.
Articol unic. – Punctul 2 din Procedura de
implementare a Programului national multianual pe perioada 2002–2005 de
sustinere a investitiilor realizate de către întreprinderi nou-înfiintate si
microîntreprinderi, precum si a investitiilor de modernizare/retehnologizare a
întreprinderilor mici si mijlocii, aprobată prin Ordinul presedintelui Agentiei
Nationale pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie nr.
46/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 din 4
aprilie 2005, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
“2. Bugetul Programului:
Bugetul alocat Programului pentru anul bugetar 2005 este de 32.495.000 lei (RON), defalcat astfel:
– 32.475.000 lei (RON) pentru acordarea de alocatii
financiare nerambursabile (AFN) beneficiarilor eligibili;
– 20.000 lei (RON) la dispozitia Agentiei Nationale
pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie (ANIMMC), constând în
cheltuieli pentru implementarea, administrarea, monitorizarea si evaluarea
Programului (cheltuieli materiale si servicii: cheltuieli pentru derularea
procedurii de achizitie publică, cheltuieli de promovare a Programului etc.).“
Presedintele Agentiei Nationale pentru Întreprinderi
Mici si Mijlocii si Cooperatie,
Eugen Ovidiu Chirovici
Bucuresti,
21 noiembrie 2005.
Nr.
216.
MINISTERUL
MEDIULUI SI GOSPODĂRIRII APELOR
privind
modificarea anexei la Ordinul ministrului mediului si gospodăririi apelor nr.
757/2004
pentru
aprobarea Normativului tehnic privind depozitarea deseurilor
În temeiul prevederilor art. 5 alin. (8) din Hotărârea
Guvernului nr.
408/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului si
Gospodăririi Apelor, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul mediului si gospodăririi apelor emite
următorul ordin:
Art. I. – Paragraful 3.4.1. al
capitolului 3.4 din anexa la Ordinul ministrului mediului si gospodăririi
apelor nr.
757/2004 pentru aprobarea Normativului tehnic privind depozitarea
deseurilor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 86 si nr.
86 bis din 26 ianuarie 2005, se modifică si va avea următorul cuprins:
“3.4.1. Scop
Pentru evacuarea în influentul unei statii de epurare
orăsenesti, respectiv într-un receptor natural, valorile indicatorilor
caracteristici levigatului trebuie să se încadreze în limitele stabilite de
legislatia în vigoare privind protectia calitătii apelor.
În functie de conditiile locale specifice,
caracteristicile levigatului si de receptorul în care se evacuează acesta,
epurarea levigatului se realizează în două tipuri de instalatii, si anume:
– instalatie de epurare proprie depozitului, care să
permită evacuarea levigatului direct în receptorul natural, cu respectarea
legislatiei în domeniu privind valoarea indicatorilor de calitate a
efluentului;
– instalatie de preepurare a levigatului pentru a fi
evacuat într-o statie de epurare a apelor uzate orăsenesti, cu respectarea
prevederilor actelor de reglementare emise de autoritatea competentă de
gospodărirea apelor si de operatorul de servicii publice.
Autoritatea competentă pentru protectia mediului poate
aproba recircularea levigatului, cu conditia respectării stricte a cerintelor
cantitative (volumul maxim de levigat care se poate recircula), calitative
(concentratiile maxime admise ale indicatorilor caracteristici levigatului
recirculat) si de monitorizare stabilite prin studii tehnice prealabile si
numai pentru o perioadă determinată de timp, care nu poate depăsi 6 luni de la
punerea în functiune a depozitului.“
Art. II. – Prezentul ordin se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul mediului si gospodăririi apelor,
Constantin Popescu,
secretar de stat
Bucuresti,
30 noiembrie 2005.
Nr.
1.230.
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII
pentru
ajustarea preturilor la medicamente pe baza Catalogului national al preturilor
medicamentelor de uz uman autorizate de punere pe piată în România
În baza prevederilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
336/2002, cu modificările si completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 140 alin. (2) lit. e) din
Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si completările ulterioare,
în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
168/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare,
în temeiul Legii nr.
348/2004 privind denominarea monedei nationale, cu modificările ulterioare,
ministrul sănătătii emite următorul ordin:
Art. 1. – Se aprobă ajustarea preturilor la medicamente pe baza Catalogului national al preturilor medicamentelor de uz uman autorizate de punere pe piată în România, editia a XVI-a, începând cu data de 16 decembrie 2005.
Art. 2. – Cursurile de schimb ce au stat la baza
ajustării preturilor pentru medicamente sunt cele communicate de Banca
Natională a României în data de 29 noiembrie 2005, valabile pentru data de 30
noiembrie 2005.
Art. 3. – Preturile cu ridicata maximale, precum si
preturile cu amănuntul maximale ajustate sunt valabile până în data de 28
februarie 2006.
Art. 4. – Se prelungeste valabilitatea Ordinului
ministrului sănătătii nr.
925/2005 pentru aprobarea ajustării/revizuirii preturilor la medicamentele
cuprinse în Catalogul national al preturilor medicamentelor de uz uman
autorizate de punere pe piată în România, cu modificările si completările
ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 815 din 8
septembrie 2005, până în data de 15 decembrie 2005.
Art. 5. – În conformitate cu Legea nr.
348/2004 privind denominarea monedei nationale, cu modificările ulterioare,
preturile cu amănuntul maximale vor fi afisate atât în moneda nouă, cât si în
moneda veche.
Art. 6. – Este interzisă practicarea altor preturi
peste nivelurile maximale ale preturilor cu amănuntul prevăzute în Catalogul
national al preturilor medicamentelor de uz uman autorizate de punere pe piată
în România.
Art. 7. – La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului sănătătii nr.
925/2005 pentru aprobarea ajustării/revizuirii preturilor la medicamentele
cuprinse în Catalogul national al preturilor medicamentelor de uz uman
autorizate de punere pe piată în România, cu modificările si completările
ulterioare.
Art. 8. – Prevederile prezentului ordin intră în vigoare
începând cu data de 16 decembrie 2005, cu exceptia art. 4, ale cărui prevederi
intră în vigoare începând cu data de 1 decembrie 2005.
Art. 9. – Directia generală farmaceutică si aparatură
medicală, precum si celelalte directii din Ministerul Sănătătii, directiile de
sănătate publică judetene si a municipiului Bucuresti, agentii economici
importatori si distribuitori, Compania Natională “Unifarm“ si unitătile
sanitare publice si private vor duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 10. – Prezentul ordin se va publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătătii,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Bucuresti,
30 noiembrie 2005.
Nr.
1.282.
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind
nivelul ratei dobânzii de referintă a Băncii Nationale a României valabil în
luna decembrie 2005
Având în vedere prevederile Legii nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României si tinând seama de
evolutiile macroeconomice si monetare recente,
Banca Natională a României hotărăste:
Pentru luna decembrie 2005, nivelul ratei dobânzii de
referintă a Băncii Nationale a României este de 7,5% pe an.
Guvernatorul Băncii Nationale a României,
Mugur Isărescu
Bucuresti,
2 decembrie 2005.
Nr. 39.