MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 766 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 23 august 2005
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 333 din 28
iunie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 2, art. 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de procedură civilă, ale art. II
din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedură civilă, ale
art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, precum
si ale Legii nr. 92/1992 în integralitatea sa
Decizia nr. 416 din 14 iulie
2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 62
alin. (1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a
falimentului
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
916. – Hotărâre privind
structurile institutiilor de învătământ superior acreditate sau autorizate să
functioneze provizoriu si a specializărilor din domeniile studiilor
universitare de licentă
918. – Hotărâre privind aprobarea
unei licente de concesiune a activitătii miniere de exploatare, încheiată între
Agentia Natională pentru Resurse Minerale si Societatea Comercială “Complexul
Energetic Turceni“ – S.A.
919. – Hotărâre privind trecerea
unui imobil din domeniul public în domeniul privat al statului si vânzarea
acestuia de către Ministerul Apărării Nationale
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.258. – Ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului pentru stabilirea unitătilor
responsabile cu elaborarea hărtilor de zgomot pentru căile ferate, drumurile si
aeroporturile aflate în administrarea lor, a hărtilor strategice de zgomot si a
planurilor de actiune aferente acestora, din domeniul propriu de activitate,
precum si limitele de competentă ale acestora
1.339. – Ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului privind modul de organizare si
exploatare a infrastructurii portuare din Portul Tulcea – zona Faleză
1.343. – Ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului privind completarea anexei la
Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 254/2005 pentru
aprobarea Listei cuprinzând organismele recunoscute în domeniul produselor
pentru constructii, cu completările ulterioare
4.788. – Ordin al ministrului
educatiei si cercetării pentru salarizarea functiei de maistru instructor cu
studii superioare de lungă si scurtă durată
4.805. – Ordin al ministrului educatiei si cercetării
privind continuarea activitătii de către persoanele care ocupă posturi
didactice în învătământul superior în temeiul exceptiei instituite prin art. 141
si 142 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu
modificările ulterioare
Rectificări la:
- Hotărârea Guvernului nr. 728/2005;
- Hotărârea Guvernului nr. 774/2005
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 28 iunie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 3 si art. 299
alin. 3 din Codul de procedură civilă, ale art. II din Legea nr. 195/2004
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 58/2003 privind
modificarea si completarea Codului de procedură civilă, ale art. 25 alin. 3 din
Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, precum si ale Legii nr.
92/1992 în integralitatea sa
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Ion Tiucă – procuror
Mădălina Stefania Diaconu – magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, 3 si
art. 299 alin. 3 din Codul de procedură civilă, ale art. II din Legea nr.
195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedură civilă,
ale art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992
pentru organizarea judecătorească, precum si ale Legii nr. 92/1992
pentru organizarea judecătorească în integralitatea sa, exceptie ridicată de
Frunză Marin în Dosarul nr. 1.201/C/2004 al Tribunalului Galati – Sectia
civilă.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Presedintele Curtii dispune să se facă apelul si în
dosarele nr. 338D/2005, nr. 339D/2005 si nr. 340D/2005, în care exceptiile de
neconstitutionalitate au fost ridicate de acelasi autor, Marin Frunză, în
dosarele nr. 83/CM/2005, nr. 112/CM/2005 si nr. 241/CM/2005 ale Curtii de Apel
Galati – Sectia conflicte de muncă si asigurări sociale.
La apelul nominal în aceste dosare se constată, de
asemenea, lipsa părtilor, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discutie conexarea celor
patru dosare.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea cauzelor.
În temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, Curtea
dispune conexarea dosarelor nr. 338D/2005, nr. 339D/2005 si nr. 340D/2005 la
Dosarul nr. 99D/2005, care este primul înregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca inadmisibilă a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 2 alin. 1 si 2, art. 3 alin. 1 si 2 din Codul de procedură civilă,
ale art. II alin. (2) si (3) teza a doua din Legea nr.
195/2004, deoarece acestea nu au legătură cu cauzele deduse judecătii,
precum si ale Legii nr.
92/1992 pentru organizarea judecătorească, care au fost abrogate în 2004.
Cu privire la art. 2 alin. 3, art. 3 alin. 3, art. 299 alin. 3 din Codul de procedură civilă si
art. II alin. (1) si (3) teza întâi din Legea nr.
195/2004, consideră că aceste texte sunt constitutionale si urmăresc o mai
bună administrare a justitiei, o deplină realizare a accesului liber la
justitie si a dreptului la un proces echitabil, fără a încălca principiile
Legii fundamentale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarelor, retine
următoarele:
Prin Încheierea din 13 octombrie 2004, pronuntată în
Dosarul nr. 1.201/C/2004, Tribunalul Galati – Sectia civilă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 si
art. 299 alin. 3 din Codul de procedură civilă, a Legii nr.
195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedură civilă
si a Legii nr.
92/1992 pentru organizarea judecătorească. Exceptia a fost ridicată de
către Marin Frunză cu prilejul solutionării unui recurs civil.
Prin încheierile din 28 martie 2005, pronuntate în
dosarele nr. 83/CM/2005, nr. 112/CM/2005 si nr. 241/CM/2005, Curtea de Apel
Galati – Sectia conflicte de muncă si asigurări sociale a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 si
art. 299 alin. 3 din Codul de procedură civilă, ale Legii nr.
195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedură civilă
si ale art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992
pentru organizarea judecătorească. Exceptia a fost ridicată de către Marin
Frunză cu prilejul solutionării unor recursuri civile.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul
acesteia consideră că dispozitiile art. 2, art. 3 si art. 299 alin. 3 din Codul
de procedură civilă, ale Legii nr.
195/2004, precum si ale Legii nr. 92/1992
“sunt discriminatorii, totalitare,
dictatoriale, inchizitoriale“, deoarece încalcă dreptul la un recurs efectiv la
o instantă natională, “dreptul privind interzicerea discriminării, dreptul la
un proces echitabil, principiul universalitătii, principiul statului de drept
si dreptul la apărare“. De asemenea, apreciază că dispozitiile Legii nr.
195/2004, care scot recursurile de pe rolul Înaltei Curti de Casatie si
Justitie si le trimit pe cale administrativă unei instante inferioare în grad
sau le trimit prin încheiere irevocabilă de declinare a competentei, dată în
sala de consiliu, fără citarea părtilor, încalcă, de asemenea, toate drepturile
mentionate mai sus, întrucât justitiabilul este supus unei discriminări,
fiindu-i totodată nesocotit dreptul la apărare si dreptul la un proces
echitabil.
Tribunalul Galati – Sectia civilă apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate privitoare la art. 2, art. 299 alin. 3 din
Codul de procedură civilă
si la Legea nr.
195/2004 nu este întemeiată, iar cu privire la Legea nr. 92/1992,
arată că aceasta a fost abrogată. Referitor la art. 2 si art. 299 alin. 3 din Codul de procedură civilă,
apreciază că acestea nu aduc atingere dispozitiilor constitutionale invocate de
autorul exceptiei, întrucât “se aplică tuturor justitiabililor, fapt ce exclude
ideea discriminării si asigură egalitatea în fata legii, cu posibilitatea certă
a exercitării dreptului la apărare în fata instantei de recurs“, indicată de
cele două texte de lege. Cu privire la Legea nr.
195/2004, consideră că ratiunea legiuitorului a fost una impusă de celeritate
în judecarea proceselor, care nu încalcă drepturile fundamentale ale
cetătenilor.
Curtea de Apel Galati – Sectia conflicte de muncă si
asigurări sociale apreciază că exceptia de neconstitutionalitate
privitoare la art. 3, art. 299 alin. 3 din Codul de procedură civilă si
la Legea nr.
195/2004 nu este întemeiată, iar cu privire la art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992,
arată că acesta a fost abrogat. Referitor la art. 3 si art. 299 alin. 3 din
Codul de procedură civilă, apreciază că acestea nu aduc atingere dispozitiilor
constitutionale invocate de autorul exceptiei, întrucât prin acestea “s-a
urmărit să se realizeze o mai bună administratie a justitiei“.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost communicate presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului,
pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
Guvernul apreciază că textele de lege
criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate si nu aduc
atingere principiului statului de drept, accesului liber la justitie, dreptului
la apărare, dreptului la solutionarea echitabilă a cauzei într-un termen rezonabil
ori dreptului la un recurs efectiv în fata unei instante nationale, ci,
dimpotrivă, reprezintă o expresie a aplicării acestora.
Art. 126 alin. (2) si art. 129 din Legea fundamentală lasă în sarcina legiuitorului reglementarea competentei instantelor de judecată, a procedurii în fata acestora, precum si a exercitării căilor de atac. De asemenea, arată că judecarea tuturor recursurilor de către Înalta Curte de Casatie si Justitie ar fi fost de natură să îngreuneze în mod evident activitatea de solutionare a proceselor si să aducă atingere dreptului la un proces echitabil, în ceea ce priveste respectarea termenului rezonabil.
Avocatul Poporului arată că dispozitiile art. 2, 3
si ale art. 299 alin. 3 din Codul de procedură civilă, a Legii nr.
195/2004, precum si a dispozitiilor art. 17 alin. 1 si 2, art. 66, 131, 1311, art.
133 alin. 2 si art. 135 din Legea nr. 92/1992 sunt
constitutionale, iar exceptia de neconstitutionalitate a celorlalte prevederi
din Legea nr.
92/1992 este inadmisibilă, deoarece acestea au fost abrogate expres prin dispozitiile
Legii nr.
303/2004 privind statutul magistratilor, ale Legii nr. 304/2004
privind organizarea judiciară si ale Legii nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii. Stabilirea prin lege
a instantelor competente să judece recursul declarat împotriva hotărârilor
supuse acestei căi de atac “nu aduce atingere, sub nici un aspect, accesului
liber la justitie, dreptului părtilor la un proces echitabil si la solutionarea
cauzei într-un termen rezonabil, acestea beneficiind de toate garantiile
dreptului la apărare“. Prin dispozitiile Legii nr.
195/2004, care stabilesc reguli de competentă în privinta solutionării
recursului, se asigură accesul liber la justitie al părtilor fără a li se
încălca drepturile procedurale, respectiv dreptul de a fi asistate de un avocat
în tot cursul procesului.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 2, art. 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de
procedură civilă, dispozitiile art. II din Legea nr.
195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedură civilă,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004,
dispozitiile art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992
pentru organizarea judecătorească, precum si dispozitiile Legii nr. 92/1992 în
întregul său, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259
din 30 septembrie 1997. Art. 2, 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de procedură civilă au
următorul cuprins:
– Art. 2: “Tribunalele judecă:
1. în primă instantă:
a) procesele si cererile în materie comercială al
căror obiect are o valoare de peste 1 miliard lei, precum si procesele si
cererile în această materie al căror obiect este neevaluabil în bani;
b) procesele si cererile în materie civilă al căror
obiect are o valoare de peste 1 miliard lei, cu exceptia cererilor de
împărteală judiciară;
b1) conflictele de muncă, cu
exceptia celor date prin lege în competenta altor instante;
c) procesele si cererile în materie de contencios
administrativ, în afară de cele date în competenta Curtilor de Apel;
d) procesele si cererile în materie de creatie
intelectuală si de proprietate industrială;
e) procesele si cererile în materie de expropriere;
f) cererile pentru încuviintarea, nulitatea sau
desfacerea adoptiei; [...]
i) cererile pentru repararea prejudiciilor cauzate
prin erori judiciare săvârsite în procesele penale;
j) cererile pentru recunoasterea, precum si cele
pentru încuviintarea executării silite a hotărârilor date în tări străine;
2. ca instante de apel, apelurile declarate împotriva
hotărârilor pronuntate de judecătorii în primă instantă:
a) în cererile de divort;
b) în cererile de împărteală judiciară, cu exceptia
celor care, potrivit legii, nu sunt supuse apelului;
c) în cererile privind raporturile personale dintre
părinti si copiii minori;
d) în cererile privind filiatia;
e) în orice alte cazuri expres prevăzute de lege.
3. ca instante de recurs, recursurile în cazurile
expres prevăzute de lege.“;
– Art. 3: “Curtile de apel judecă:
1. în primă instantă, procesele si cererile în materie
de contencios administrativ privind actele de competenta autoritătilor administratiei
publice centrale, ale prefecturilor, ale serviciilor publice descentralizate la
nivel judetean, ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale, ale
autoritătilor publice judetene si a municipiului Bucuresti;
2. ca instante de apel, apelurile declarate împotriva
hotărârilor pronuntate de tribunale în primă instantă;
3. ca instante de recurs, recursurile declarate
împotriva hotărârilor pronuntate de tribunale în apel, precum si în alte cauze
prevăzute de lege;
4. în alte materii date prin lege în competenta lor.“;
– Art. 299 alin. 3: “În situatiile în care,
potrivit dispozitiilor prezentului cod sau ale legii speciale, încheierile sau
alte hotărâri pronuntate de instantele judecătoresti sunt supuse numai
recursului, judecarea acestei căi de atac este de competenta instantei imediat
superioare celei care a pronuntat hotărârea în cauză sau, după caz, de
competenta instantei expres prevăzute de lege.“;
– Art. II din Legea nr.
195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedură civilă
are următorul cuprins:
“(1) Recursurile împotriva hotărârilor date fără drept
de apel potrivit legii în vigoare la data pronuntării lor si aflate pe rolul
Înaltei Curti de Casatie si Justitie se trimit spre judecată instantelor
imediat superioare celor care au pronuntat hotărârea în primă instantă.
(2) Recursurile aflate pe rolul Înaltei Curti de
Casatie si Justitie si care au ca obiect hotărâri prin care tribunalele au
judecat apeluri se trimit spre judecată curtilor de apel.
(3) Recursurile prevăzute la alin. (1) si (2), a căror
admisibilitate în principiu nu a fost examinată până la data intrării în
vigoare a prezentei legi, se scot de pe rol si se trimit, pe cale
administrativă, instantelor devenite competente să le judece, iar în cazul în
care admisibilitatea în principiu a fost examinată, se trimit prin declinarea
competentei, prin încheiere irevocabilă, dată în camera de consiliu, fără
citarea părtilor.“
Dispozitiile Legii nr. 92/1992
pentru organizarea judecătorească, cu exceptia art. 17 alin. 1 si 2, art. 66,
art. 131, art. 1311, art. 133 alin. 2 si art. 135, au fost
abrogate expres prin Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 576 din 29 iunie 2004, prin Legea nr.
304/2004 privind organizarea judiciară, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 576 din 29 iunie 2004, si prin Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 599 din 2 iulie 2004.
În sustinerea neconstitutionalitătii acestor texte de
lege, autorul exceptiei invocă încălcarea prevederilor art. 1, 11, 15, 16, 20,
21, 24, 31, 53, 124 si 126 din Constitutie, dispozitii care au următorul
cuprins:
– Art. 1: “(1) România este stat national, suveran
si independent, unitar si indivizibil.
(2) Forma de guvernământ a statului român este
republica.
(3) România este stat de drept, democratic si social,
în care demnitatea omului, drepturile si libertătile cetătenilor, libera
dezvoltare a personalitătii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezintă
valori supreme, în spiritul traditiilor democratice ale poporului român si
idealurilor Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate.
(4) Statul se organizează potrivit principiului
separatiei si echilibrului puterilor – legislativă, executivă si judecătorească
– în cadrul democratiei constitutionale.
(5) În România, respectarea Constitutiei, a
suprematiei sale si a legilor este obligatorie.“;
– Art. 11: “(1) Statul român se obligă să
îndeplinească întocmai si cu bună-credintă obligatiile ce-i revin din tratatele
la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii,
fac parte din dreptul intern.
(3) În cazul în care un tratat la care România urmează
să devină parte cuprinde dispozitii contrare Constitutiei, ratificarea lui
poate avea loc numai după revizuirea Constitutiei.“;
– Art. 15: “(1) Cetătenii beneficiază de drepturile
si de libertătile consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au
obligatiile prevăzute de acestea.
(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale sau contraventionale mai favorabile.“;
– Art. 16: “(1) Cetătenii sunt egali în fata legii
si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitătile publice, civile sau
militare, pot fi ocupate, în conditiile legii, de persoanele care au cetătenia
română si domiciliul în tară. Statul român garantează egalitatea de sanse între
femei si bărbati pentru ocuparea acestor functii si demnităti.
(4) În conditiile aderării României la Uniunea
Europeană, cetătenii Uniunii care îndeplinesc cerintele legii organice au
dreptul de a alege si de a fi alesi în autoritătile administratiei publice
locale.“;
– Art. 20: “(1) Dispozitiile constitutionale
privind drepturile si libertătile cetătenilor vor fi interpretate si aplicate
în concordantă cu Declaratia Universală a Drepturilor Omului, cu pactele si cu
celelalte tratate la care România este parte.
(2) Dacă există neconcordante între pactele si
tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România
este parte, si legile interne, au prioritate reglementările internationale, cu
exceptia cazului în care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai
favorabile.“;
– Art. 21: “(1) Orice persoană se poate adresa
justitiei pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui
drept.
(3) Părtile au dreptul la un proces echitabil si la
solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt
facultative si gratuite.“;
– Art. 24: “(1) Dreptul la apărare este garantat.
(2) În tot cursul procesului, părtile au dreptul să
fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu.“;
– Art. 31: “(1) Dreptul persoanei de a avea acces
la orice informatie de interes public nu poate fi îngrădit.
(2) Autoritătile publice, potrivit competentelor ce le
revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetătenilor asupra
treburilor publice si asupra problemelor de interes personal.
(3) Dreptul la informatie nu trebuie să prejudicieze
măsurile de protectie a tinerilor sau securitatea natională.
(4) Mijloacele de informare în masă, publice si
private, sunt obligate să asigure informarea corectă a opiniei publice.
(5) Serviciile publice de radio si de televiziune sunt
autonome. Ele trebuie să garanteze grupurilor sociale si politice importante
exercitarea dreptului la antenă. Organizarea acestor servicii si controlul
parlamentar asupra activitătii lor se reglementează prin lege organică.“;
– Art. 53: “(1) Exercitiul unor drepturi sau al
unor libertăti poate fi restrâns numai prin lege si numai dacă se impune, după
caz, pentru: apărarea securitătii nationale, a ordinii, a sănătătii ori a
moralei publice, a drepturilor si a libertătilor cetătenilor; desfăsurarea
instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamităti naturale, ale unui
dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este
necesară într-o societate democratică. Măsura trebuie să fie proportională cu
situatia care a determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu si fără
a aduce atingere existentei dreptului sau a libertătii.“;
– Art. 124: “(1) Justitia se înfăptuieste în numele
legii.
(2) Justitia este unică, impartială si egală pentru
toti.
(3) Judecătorii sunt independenti si se supun numai
legii.“;
– Art. 126: “(1) Justitia se realizează prin Înalta
Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecătoresti stabilite
de lege.
(2) Competenta instantelor judecătoresti si procedura
de judecată sunt prevăzute numai prin lege.
(3) Înalta Curte de Casatie si Justitie asigură
interpretarea si aplicarea unitară a legii de către celelalte instante
judecătoresti, potrivit competentei sale.
(4) Compunerea Înaltei Curti de Casatie si Justitie si
regulile de functionare a acesteia se stabilesc prin lege organică.
(5) Este interzisă înfiintarea de instante
extraordinare. Prin lege organică pot fi înfiintate instante specializate în
anumite materii, cu posibilitatea participării, după caz, a unor persoane din
afara magistraturii.
(6) Controlul judecătoresc al actelor administrative
ale autoritătilor publice, pe calea contenciosului administrativ, este
garantat, cu exceptia celor care privesc raporturile cu Parlamentul, precum si
a actelor de comandament cu caracter militar. Instantele de contencios
administrativ sunt competente să solutioneze cererile persoanelor vătămate prin
ordonante sau, după caz, prin dispozitii din ordonante declarate
neconstitutionale.“
De asemenea, autorul exceptiei consideră că se încalcă
si prevederile art. 6 privind dreptul la un proces echitabil, art. 13 privind
dreptul la un recurs efectiv, art. 14 privind interzicerea discriminării si
art. 17 privind interzicerea abuzului de drept din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale precum si art. 1, 2, 6, 7, 8,
10, 11 si 30 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului, care au următorul
continut:
– Art. 1: “Toate fiintele umane se nasc libere si
egale în demnitate si în drepturi. Ele sunt înzestrate cu ratiune si constiintă
si trebuie să se comporte unele fată de celelalte în spiritul fraternitătii.“;
– Art. 2: “Fiecare om se poate prevala de toate
drepturile si de toate libertătile proclamate în prezenta Declaratie, fără nici
o deosebire, în special de rasă, de culoare, de sex, de limbă, de religie, de
opinie politică sau de orice altă opinie, de origine natională sau socială, de
avere, de nastere sau decurgând din orice altă situatie.
2. Pe lângă aceasta, nu se va face nici o deosebire
bazată pe statutul politic, juridic sau international al tării sau al
teritoriului de care apartine o persoană, fie că această tară sau teritoriu
sunt independente, sub tutelă, neautonome sau supuse unei limitări oarecare a
suveranitătii.“;
– Art. 6: “Fiecare om are dreptul să-i fie
recunoscută calitatea de subiect de drept, oriunde s-ar afla.“;
– Art. 7: “Toti oamenii sunt egali în fata legii si
au dreptul fără deosebire la o protectie egală a legii. Toti oamenii au dreptul
la o protectie egală împotriva oricărei discriminări care ar încălca prezenta
Declaratie si împotriva oricărei provocări la o astfel de discriminare.“;
– Art. 8: “Orice persoană are dreptul să se
adreseze în mod efectiv instantelor judiciare competente împotriva actelor care
violează drepturile fundamentale ce îi sunt recunoscute prin constitutie sau
prin lege.“;
– Art. 10: “Orice persoană are dreptul, în deplină
egalitate, de a fi audiată în mod echitabil si public de un tribunal
independent si impartial, care va hotărî fie asupra drepturilor si obligatiilor
sale, fie asupra temeiniciei oricărei acuzatii în materie penală îndreptate
împotriva sa.“;
– Art. 11: “Orice persoană acuzată de un delict
este prezumată nevinovată până când vinovătia sa va fi dovedită în mod legal în
cursul unui proces public în cadrul căruia i s-au asigurat toate garantiile
necesare apărării sale. Nimeni nu va fi condamnat pentru actiuni sau omisiuni
care, în momentul în care au fost comise, nu constituiau un act delictuos
conform dreptului international sau national. De asemenea, nu se va aplica nici
o pedeapsă mai aspră decât aceea care era aplicabilă în momentul în care a fost
comis actul delictuos.“;
– Art. 30: “Nici o prevedere a prezentei Declaratii
nu poate fi interpretată ca implicând pentru un stat, un grup sau persoană dreptul
de a se deda la vreo activitate sau de a săvârsi vreun act care să conducă la
desfiintarea drepturilor si libertătilor enuntate în prezenta Declaratie.“
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată următoarele:
I. Obiectul cauzelor în care au fost ridicate
exceptiile de neconstitutionalitate îl constituie recursuri împotriva unei
hotărâri a Judecătoriei Galati, respectiv împotriva unor sentinte ale
Tribunalului Galati, recursuri a căror solutionare, la momentul declarării lor,
era de competenta Înaltei Curti de Casatie si Justitie, potrivit art. I pct. 8
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedură civilă.
În urma aprobării cu modificări si completări a acestui act normativ, prin
Legea nr.
195/2004, recursurile au fost trimise pe cale administrativă instantei
devenite competente să le solutioneze, Tribunalul Galati si, respectiv, Curtea
de Apel Galati, în conformitate cu dispozitiile art. II alin. (1) si (3) teza
întâi din Legea nr.
195/2004.
Potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992: “Curtea Constitutională decide asupra exceptiilor ridicate în
fata instantelor judecătoresti sau de arbitraj comercial privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonantă în vigoare, care are legătură cu solutionarea cauzei
în orice fază a litigiului si oricare ar fi obiectul acestuia.“
Asa fiind, Curtea constată că dispozitiile art. 2
alin. 1 si 2 si art. 3 alin. 1 si 2 din Codul de procedură civilă si
ale art. II alin. (2) si (3) teza a doua din Legea nr.
195/2004 nu au legătură cu solutionarea cauzelor deduse judecătii,
respectiv cu solutionarea recursurilor împotriva hotărârii Judecătoriei Galati
si sentintelor Tribunalului Galati. Or, potrivit dispozitiilor alin. (6) al
art. 29 din Legea nr.
47/1992, exceptia de neconstitutionalitate contrară prevederilor alin. (1)
al aceluiasi articol este inadmisibilă, urmând a fi respinsă ca atare.
II. Cu privire la critica de neconstitutionalitate a
Legii nr. 92/1992,
se constată că dispozitiile sale, cu exceptia art. 17 alin. 1 si 2, art. 66,
art. 131, art. 1311, art. 133 alin. 2 si art. 135, au fost
abrogate expres prin dispozitiile Legii nr.
303/2004 privind statutul magistratilor, ale Legii nr.
304/2004 privind organizarea judiciară si ale Legii nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii. Asadar, cu privire la
aceste dispozitii, exceptia apare ca fiind inadmisibilă. În ceea ce priveste
celelalte prevederi ale Legii nr. 92/1992,
rămase în vigoare, care se referă la compunerea completelor de judecată în
primă instantă si în apel (art. 17 alin. 1 si 2), la vechimea în magistratură
necesară pentru promovarea în functia de judecător sau procuror (art. 66), la
comunicarea actului care determină încetarea calitătii de magistrat (art. 131),
la sanctiunile disciplinare aplicabile personalului de specialitate juridică
din Ministerul Justitiei si din Institutul National al Magistraturii (art. 1311),
respectiv la functionarea compartimentelor economico-administrative din cadrul
tribunalelor si parchetelor (art. 133 alin. 2 si art. 135), acestea nu au
legătură cu cauzele deduse judecătii, iar exceptia de neconstitutionalitate
referitoare la aceste dispozitii este, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, inadmisibilă.
III. Referitor la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 2 alin. 3 si 4, art. 3 alin. 3 si 4, art. 299 alin. 3 din Codul de
procedură civilă si art. II alin. (1) si (3) teza întâi din Legea nr.
195/2004, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată, în considerarea
celor ce urmează:
Modificarea reglementării în această materie a fost
realizată de legiuitor în cadrul competentei sale constitutionale, fiind impusă
de o serie de ratiuni majore, care erau afectate de reglementarea anterioară,
ce instituia competenta exclusivă a Înaltei Curti de Casatie si Justitie în
materie de solutionare a recursurilor. S-a urmărit astfel o mai bună
administrare a justitiei, o deplină realizare a accesului liber la justitie si a
dreptului la un proces echitabil. După cum a decis Curtea Constitutională în
Decizia nr.
523 din 25 noiembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 144 din 17 februarie 2005, “dispozitia legală criticată a fost adoptată
pentru a se debloca activitatea de solutionare a recursurilor de către Înalta
Curte de Casatie si Justitie, care, în aplicarea prevederilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
58/2003, avea competentă generală în materia recursului civil, iar din
această cauză, dat fiind numărul mare al cauzelor pe rol, se afla în
imposibilitate de a asigura solutionarea acestora în termenul rezonabil impus
de art. 21 alin. (3) din Constitutie“.
Noua solutie legislativă nu instituie nici o
discriminare si, ca atare, nu contravine principiului egalitătii de tratament
între subiectele de drept. Consacrarea posibilitătii de a exercita o cale de
atac împotriva solutiei de trimitere a dosarului, pe cale administrativă sau
prin încheiere de declinare de competentă, la instanta devenită competentă
potrivit noii reglementări, ar fi fost nu doar neproductivă, ducând la
tergiversarea solutionării cauzei, ci, totodată, inutilă fată de caracterul
imperativ al normelor în materie de competentă.
Asa fiind, nu se poate retine încălcarea nici unuia
dintre textele constitutionale de referintă invocate, mai ales că pretinsa
atingere adusă majoritătii acestora ar putea fi retinută numai mediat, ca o
consecintă a încălcării principiilor
constitutionale mentionate anterior.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si al art. 1–3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 2 alin. 1 si 2, art. 3 alin. 1 si 2 din Codul de procedură
civilă, ale art. II alin. (2) si (3) teza a doua din Legea nr.
195/2004 si ale Legii nr. 92/1992
pentru organizarea judecătorească, exceptie ridicată de Marin Frunză în Dosarul
nr. 1.201/C/2004 al Tribunalului Galati – Sectia civilă si în dosarele nr.
83/CM/2005, nr. 112/CM/2005 si nr. 241/CM/2005 ale Curtii de Apel Galati –
Sectia conflicte de muncă si asigurări sociale.
II. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. 3 si 4, art. 3 alin. 3 si 4, art. 299 alin. 3 din
Codul de procedură civilă si art. II alin. (1) si (3) teza întâi din Legea nr.
195/2004, exceptie ridicată de acelasi autor în aceleasi dosare.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 28 iunie
2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mădălina Stefania Diaconu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 14 iulie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 62 alin. (1) din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului
Ion Predescu – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Aurelia Rusu – procuror
Mihai Paul Cotta – magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 62 alin. (1) din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
exceptie ridicată de Societatea Comercială “DO-DO Trade Company“ – S.R.L. în
Dosarul nr. 615/2003 al Tribunalului Bucuresti – Sectia a VII-a comercială.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publică din 12
iulie 2003 si au fost consemnate în încheierea din acea dată, când, la cererea
părtii prezente, Curtea a amânat pronuntarea la data de 14 iulie 2005.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 3 martie 2005, pronuntată în
Dosarul nr. 615/2003, Tribunalul Bucuresti – Sectia a VII-a comercială a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 alin. (1) din Legea nr.
64/1995, exceptie ridicată de Societatea Comercială “DO-DO Trade Company“
– S.R.L. într-o cauză având ca obiect actiunea în anulare a transferului
patrimonial si de restituire la masa credală a unei sume de bani.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că prevederile art. 46 alin. (1) din Legea nr.
64/1995, astfel cum au fost modificate prin Legea nr.
149/2004 în partea referitoare la termenul de formulare a actiunilor în
anulare întemeiate pe dispozitiile art. 44 sau art. 45 din lege, încalcă
prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie “întrucât contin în sine
dispozitii cu caracter retroactiv, textul urmând a-si găsi aplicarea si în
privinta situatiilor juridice vechi“.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate solicită,
în finalul memoriului depus la instantă, ca aceasta să fie analizată si în
raport cu dispozitiile constitutionale ale art. 16 alin. (1), art. 21 alin.
(2), art. 53 alin. (1) si (2), art. 124 alin. (1) si (2) si ale art. 126 alin.
(2).
Tribunalul Bucuresti – Sectia a VII-a comercială consideră
că prevederile legale criticate sunt constitutionale, nu contravin prevederilor
constitutionale invocate de autorul exceptiei. Se apreciază că “nemultumirea
pârâtei priveste modul de solutionare a exceptiei tardivitătii, prin aplicarea
imediată a prevederilor Legii nr. 149/2004
care au modificat textul initial al art. 46 din Legea nr.
64/1995 “.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, în
conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea nr.
35/1997, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. În argumentarea acestui punct de
vedere se consideră că dispozitiile criticate nu contravin prevederilor art. 15
alin. (2) din Constitutie. Potrivit punctului de vedere prezentat, Guvernul
consideră că dispozitia criticată “nu încalcă textul constitutional, întrucât
are drept obiect un caz de nulitate a unui act de transfer patrimonial. Cauza
de nulitate a existat chiar la data încheierii actului juridic, deci nu se
poate vorbi de o eventuală retroactivitate a legii“.
În acest sens este mentionată Decizia Curtii
Constitutionale nr.
390/2003.
Avocatul Poporului consideră că dispozitiile
criticate sunt constitutionale. În argumentarea acestui punct de vedere se
arată, referitor la critica de neconstitutionalitate a art. 46 alin. (1) din
Legea nr.
64/1995 [devenit art. 62 alin. (1) ca urmare a republicării legii] fată de
art. 16 alin. (1) din Constitutie, că “în mod obiectiv si rezonabil, situatia
diferită a administratorului sau lichidatorului unei societăti comerciale,
aflată în procedura falimentului, justifică aplicarea unui tratament juridic
diferit, constând în dreptul de a introduce actiunea unui transfer patrimonial,
în termen de un an de la data expirării termenului stabilit pentru întocmirea
raportului“.
În legătură cu sustinerea că dispozitiile criticate
încalcă prevederile art. 21 alin. (2) si ale art. 126 alin. (2) din
Constitutie, Avocatul Poporului arată că “este de competenta exclusivă a
organului legislativ să instituie regulile de desfăsurare a procesului în fata
instantelor judecătoresti si modalitătile de exercitare a căilor de atac, iar
principiul accesului liber la justitie presupune tocmai posibilitatea celor
interesati de a le exercita în conditiile legii“.
Avocatul Poporului consideră că este neîntemeiată
critica de neconstitutionalitate potrivit căreia ar fi încălcate prevederile
art. 53 din Constitutie, deoarece “dispozitiile legale indicate nu pun în
discutie restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti
fundamentale“.
Referitor la invocarea încălcării dispozitiilor
constitutionale ale art. 124, în punctul de vedere prezentat, se apreciază că
acestea nu au incidentă în cauză.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, republicată, retine următoarele: Curtea Constitutională a fost
legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din
Constitutie, republicată, precum si celor ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3,
10 si 29 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată. Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost
formulat, îl constituie dispozitiile art. 46 alin. (1) din nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
devenit art. 62 alin. (1), ca urmare a republicării legii în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004.
Dispozitiile art. 62 alin. (1) din Legea nr.
64/1995, asupra cărora Curtea urmează să se pronunte, au următorul cuprins:
“(1) Actiunea pentru anularea unui transfer patrimonial, potrivit art. 60
sau 61, poate fi introdusă de administrator/lichidator în termen de un an de la
data expirării termenului stabilit pentru întocmirea raportului prevăzut la
art. 24 lit. a), dar nu mai târziu de 18 luni de la data deschiderii
procedurii.“
Analizând prevederile legale criticate, Curtea
constată că actiunile la care se referă textul respectiv privesc anularea
actelor frauduloase încheiate de debitor în dauna drepturilor creditorilor în
cei trei ani anteriori deschiderii procedurii (art. 60), precum si anularea
actelor de constituire sau transfer de drepturi patrimoniale către terti si
pentru restituirea de către acestia a bunurilor transmise si a valorii altor
prestatii executate (art. 61).
Autorul exceptiei sustine că art. 62 alin. (1) din
Legea nr.
64/1995 încalcă dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie “întrucât
contine în sine dispozitii cu caracter retroactiv, textul urmând a-si găsi
aplicarea si în privinta situatiilor juridice vechi“.
Textul constitutional invocat are următorul cuprins:
– Art. 15 alin. (2): Legea dispune numai pentru
viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile.“
Textul criticat a mai format obiect al controlului de
constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr.
390 din 16 octombrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 126 din 12 februarie 2004, Curtea Constitutională a respins
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 46 alin. (1) [devenit
art. 62 alin. (1) în urma republicării legii] din Legea nr.
64/1995, constatând că nu sunt încălcate dispozitiile art. 15 alin. (2) din
Constitutie. În considerentele deciziei s-a retinut că, “prin Decizia nr.
106 din 2 aprilie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 389 din 7 iunie 2002, Curtea Constitutională a statuat că textele de
lege criticate sunt constitutionale, retinând că acestea «nu sunt norme de
drept substantial, deoarece, prin intermediul lor, nu s-a instituit o cauză de
nulitate cu întelesul de motiv (...), ci norme de drept procesual, întrucât
prevăd conditiile de exercitare a dreptului material la actiune în nulitate, în
această materie, în temeiul unei cauze de nulitate de aplicatie generală. Este
vorba de art. 948 si 966 din Codul
civil, potrivit cărora cauza, în întelesul de scop, constituie una dintre
conditiile de validitate ale actului juridic, iar ilicitatea acesteia
antrenează nulitatea sa». Cauza de nulitate existând încă la data încheierii
actului juridic, reglementarea procedurii de anulare nu are caracter retroactiv
si nu este contrară prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie.“
În legătură cu critica textului art. 46 din Legea nr.
64/1995 [devenit art. 62 ca urmare a ultimei republicări a legii], prin
care se sustine că acesta ar încălca dispozitia art. 16 alin. (1) din
Constitutie, Curtea a retinut prin Decizia nr.
390/2003 că “prevederea termenului de un an, socotit de la data deschiderii
procedurii falimentului pentru introducerea actiunii în anularea actelor
juridice frauduloase constituie, de asemenea, o normă de procedură care,
potrivit prevederilor art. 125 alin. (3) din Constitutie, se stabileste prin
lege. Această normă nu instituie nici un privilegiu si nici o discriminare,
chiar dacă derogă de la dreptul comun, ea aplicându-se deopotrivă în toate
situatiile identice. Actiunile în anulare, reglementate de Legea nr.
64/1995, republicată, cu modificările ulterioare, sunt diferite de
celelalte actiuni si pentru faptul că acestea sunt introduse de administrator
sau de lichidator, care a intrat în exercitarea atributiilor sale speciale la
data deschiderii procedurii falimentului, fiind necesară stabilirea unui termen
socotit de la această dată“.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate a criticat
textul legal si în raport cu dispozitiile constitutionale ale art. 21 alin.
(2), art. 53 alin. (1) si (2), art. 124 alin. (1) si (2) si ale art. 126 alin.
(2), fără însă a indica în ce constă încălcarea acestora.
În legătură cu invocarea dispozitiilor art. 21 din
Constitutie Curtea retine că în jurisprudenta sa, în acord cu cea a Curtii
Europene a Drepturilor Omului, a stabilit că nu constituie o încălcare sau o
restrângere a liberului acces la justitie stabilirea, în lege, a unor conditii,
cum ar fi termenele de prescriptie sau cele de decădere, pentru introducerea
actiunilor în justitie.
În ceea ce priveste invocarea dispozitiilor constitutionale
ale art. 53 privind restrângerea exercitiului unor drepturi sau a unor
libertăti, precum si ale art. 124 alin. (1) si (2) privind înfăptuirea
justitiei, Curtea retine că aceste texte nu au incidentă în cauză, întrucât nu
se pune problema restrângerii exercitiului unor drepturi sau libertăti
constitutionale si nici a încălcării normelor privind înfăptuirea justitiei în
mod egal si impartial.
Referitor la invocarea încălcării dispozitiilor art.
126 alin. (2) din Constitutie privind reglementarea prin lege a competentei
instantelor judecătoresti si a procedurii de judecată, Curtea observă că aceste
dispozitii nu sunt incompatibile cu prevederile legale criticate. Dimpotrivă,
reglementarea prin lege a dispozitiilor procedurale cuprinse în textul criticat
reprezintă aplicarea concretă a normei constitutionale respective.
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Potrivit considerentelor expuse, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1–3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992, republicată,
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 62 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului, exceptie ridicată de Societatea Comercială “DO-DO Trade Company“ – S.R.L. în Dosarul nr. 615/2003 al Tribunalului Bucuresti – Sectia a VII-a comercială.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 14 iulie
2005.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
structurile institutiilor de învătământ superior acreditate sau autorizate să
functioneze provizoriu si a specializărilor din domeniile studiilor
universitare de licentă
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 5 alin. (3) din Legea nr.
288/2004 privind organizarea studiilor universitare, cu modificările si
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă structura institutiilor de
învătământ superior acreditate sau autorizate să functioneze provizoriu, pe
facultăti si departamente, prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. – Se aprobă structura institutiilor de
învătământ superior autorizate să functioneze provizoriu si specializările
acestora, prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 3. – (1) Se aprobă structura specializărilor din
domeniile studiilor universitare de licentă, prevăzută în anexa nr. 3.
(2) Specializările sunt programe de studii care
concretizează oferta educatională a institutiilor de învătământ superior.
Art. 4. – Repartizarea specializărilor acreditate sau
autorizate să functioneze provizoriu pe facultăti si departamente se
stabileste, în baza autonomiei universitare, de către senatele universitătilor.
Art. 5. – (1) Structurile si specializările prevăzute
în anexele nr. 1 si 2 functionează începând cu anul universitar 2005/2006,
pentru anul întâi de studii.
(2) Specializările prevăzute în anexele nr. 1–3 la
Hotărârea Guvernului nr.
410/2002 privind structurile si specializările acreditate sau autorizate să
functioneze provizoriu din institutiile de învătământ superior, cu modificările
si completările ulterioare, care nu se regăsesc în anexa nr. 3 la prezenta
hotărâre, intră în lichidare începând cu anul universitar 2005/2006.
Art. 6. – Anexele nr. 1–3*) fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul educatiei si cercetării,
Dumitru Miron,
secretar de stat
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Bucuresti,
11 august 2005.
Nr.
916.
ANEXA Nr.
3
Structura specializărilor din domeniile studiilor
universitare de licentă
continute în Hotărârea Guvernului nr. 88/2005
|
privind
aprobarea unei licente de concesiune a activitătii miniere de exploatare,
încheiată între Agentia Natională pentru Resurse Minerale si Societatea
Comercială “Complexul Energetic Turceni“ – S.A.
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 13, art. 21 alin. (1) si al art. 60 alin.
(1) din Legea minelor nr.
85/2003, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă licenta de concesiune a
activitătii miniere de exploatare, încheiată între Agentia Natională pentru Resurse
Minerale, în calitate de concedent, si Societatea Comercială “Complexul
Energetic Turceni“ – S.A., cu sediul în localitatea Turceni, Str. Uzinei nr. 1,
judetul Gorj, în calitate de concesionar, în zăcământul de lignit din
perimetrul Tehomir din localitătile Tehomir si Croici, judetul Gorj, prevăzută
în anexa*) care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. – Licenta de concesiune a activitătii miniere
de exploatare prevăzută la art. 1 intră în vigoare la data publicării prezentei
hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale,
Gheorghe Buliga
Ministrul mediului si gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
Bucuresti,
11 august 2005.
Nr.
918.
*) Anexa
se comunică Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
trecerea unui imobil din domeniul public în domeniul privat al statului si
vânzarea acestuia de către Ministerul Apărării Nationale
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 5 alin. (2) si al art. 10 alin. (2) din
Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare, precum si al art. 11 lit. m) din Legea
nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă trecerea părtii din imobilul
situat în municipiul Bucuresti, Calea Plevnei nr. 139 (fost 137), colt cu str.
Mircea Vulcănescu (fostă Stefan Furtună) nr. 120, sectorul 6, identificat
potrivit anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre, aflată în
administrarea Ministerului Apărării Nationale, din domeniul public în domeniul
privat al statului.
Art. 2. – (1) Se aprobă valorificarea imobilului
prevăzut la art. 1 prin vânzare către proprietarul imobilului situat la aceeasi
adresă, la valoarea de 22.795,418 lei (RON), stabilită prin expertiza tehnică
în constructii la data de 22 decembrie 2004, si se autorizează Ministerul
Apărării Nationale să încheie contractul de vânzare-cumpărare în termen de 30
de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(2) Suma prevăzută la alin. (1) se actualizează în
ziua efectuării plătii si se achită integral la data încheierii contractului de
vânzare-cumpărare.
(3) Cheltuielile necesare pentru perfectarea vânzării
se suportă de către cumpărător.
Art. 3. – Suma rezultată din vânzarea imobilului
prevăzut la art. 1 se face venit la bugetul de stat.
Art. 4. – Predarea-preluarea imobilului se face pe bază
de protocol încheiat între reprezentantii Ministerului Apărării Nationale si
cumpărător, în termen de 30 de zile de la data achitării integrale a
contravalorii acestuia, respectiv a încheierii contractului de
vânzare-cumpărare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul apărării nationale,
Ioan Ion,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
Bucuresti,
11 august 2005.
Nr.
919.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a părtii din imobilul care trece din domeniul public
în domeniul privat al statului, în vederea vânzării acestuia
de către Ministerul Apărării Nationale
Locul unde este situat imobilul |
Persoana juridică care detine imobilul |
Codul de clasificare din inventarul bunurilor aflate
în administrarea Ministerului Apărării Nationale, care alcătuiesc
domeniul public al statului |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Municipiul
Bucuresti, Calea Plevnei nr. 139 (fost 137), colt cu str. Mircea Vulcănescu
(fostă Stefan Furtună) nr. 120, sectorul 6 |
Ministerul
Apărării Nationale |
–
imobil 3.425(partial) – cod
8.29.09 – nr.
MF 103.628 |
–
suprafata construită, adiacentă constructiei initiale = 44,56 m2,
compusă din două camere •
valoarea de circulatie rezultată din expertiză = 185.321.585 lei –
teren în suprafată de 30,48 m2 •
valoarea de circulatie rezultată din expertiză = 34.632.595 lei –
contravaloarea expertizei = 8.000.000 lei –
valoarea totală = 227.954.180 lei (ROL) |
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
pentru
stabilirea unitătilor responsabile cu elaborarea hărtilor de zgomot pentru
căile ferate, drumurile si aeroporturile aflate în administrarea lor, a
hărtilor strategice de zgomot si a planurilor de actiune aferente acestora, din
domeniul propriu de activitate, precum si limitele de competentă
ale
acestora
În temeiul prevederilor art. 4 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr.
321/2005 privind evaluarea si gestionarea zgomotului ambiental si ale art.
5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
412/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului emite următorul ordin:
Art. 1. – Potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
321/2005 privind evaluarea si gestionarea zgomotului ambiental, unitătile
responsabile cu elaborarea hărtilor de zgomot pentru căile ferate, drumurile si
aeroporturile aflate în administrarea
lor, a hărtilor strategice de zgomot si a planurilor de actiune aferente
acestora sunt:
a) Compania Natională de Căi Ferate “C.F.R.“ – S.A.,
pentru căile ferate;
b) Compania Natională de Autostrăzi si Drumuri
Nationale din România – S.A., pentru autostrăzi si drumuri nationale;
c) Compania Natională “Aeroportul International Henri
Coandă – Bucuresti“ – S.A., Societatea Natională “Aeroportul International Bucuresti
Băneasa – Aurel Vlaicu“ – S.A., Societatea Natională “Aeroportul International
Constanta“ – S.A. si Societatea Natională “Aeroportul International Timisoara –
Traian Vuia“ – S.A., pentru aeroporturi.
Art. 2. – Elaborarea si reactualizarea hărtilor de
zgomot, a hărtilor strategice de zgomot si a planurilor de actiune aferente
acestora se vor realiza în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.
321/2005.
Art. 3. – Unitătile mentionate la art. 1 sunt
desemnate să reprezinte Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului în cadrul comisiilor tehnice organizate la nivel regional, care
analizează, verifică si aprobă hărtile de zgomot, hărtile strategice de zgomot,
planurile de actiune si toate celelalte informatii suplimentare solicitate de
autoritătile de protectie a mediului.
Art. 4. – Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului,
Gheorghe Dobre
Bucuresti,
1 august 2005.
Nr.
1.258.
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
privind
modul de organizare si exploatare a infrastructurii portuare din Portul Tulcea
– zona Faleză
În temeiul prevederilor art. 10 lit. n) si ale art. 12 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 4, 5, 7 si ale art. 10 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, republicată, precum si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului emite următorul ordin:
Art. 1. – Prezentul ordin stabileste modul de
organizare si exploatare a infrastructurii portuare din Portul Tulcea – zona
Faleză din municipiul Tulcea.
Art. 2. – Portul Tulcea – zona Faleză, situat la km 71
al Dunării si format din danele 1–48, a cărui infrastructură portuară apartine
domeniului public al statului, este destinat în principal pentru:
a) derularea transportului de pasageri între
localitătile din Delta Dunării – transport subventionat;
b) asigurarea facilitătilor portuare pentru navele
turistice de croazieră;
c) asigurarea facilitătilor pentru navele care
efectuează activităti de agrement organizat;
d) stationarea navelor care asigură întretinerea si semnalizarea
senalului navigabil al Dunării si al bazinelor portuare;
e) stationarea navelor care asigură diverse servicii
de utilitate publică pentru populatia din Delta Dunării.
Art. 3. – Zona Faleză a Portului Tulcea se organizează
si va fi exploatată după cum urmează:
a) danele 1–8 si danele 45–48 – pontoane pentru
deservirea navelor de servitute si servicii utilitare;
b) dana 9 – ponton Căpitănia Tulcea;
c) danele 10–11 – pontoane apartinând sau utilizate de
Compania Natională “Administratia Porturilor Dunării Maritime“ – S.A. Galati;
d) danele 12–15 – pontoane destinate pentru navele
care efectuează transportul subventionat al pasagerilor în Delta Dunării;
e) dana 17 – ponton apartinând Regiei Autonome
“Administratia Fluvială a Dunării de Jos“ Galati;
f) dana 20 – ponton apartinând Administratiei
Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării“;
g) dana 21 – ponton apartinând Directiei de Sănătate
Publică Tulcea;
h) dana 29 – ponton pentru navele care efectuează
transportul public de persoane între municipiul Tulcea si localitatea Tudor
Vladimirescu;
i) danele 26–28 si 30–31 nu se alocă din motive de
sigurantă a navigatiei;
j) danele 32–39 – pontoane pentru nave de agrement;
k) danele 16–19, 22–25 si 40–44 – pontoane cu o
lungime de peste 30 m, care pot asigura acostarea în conditii de sigurantă a
navelor turistice de croazieră;
l) pontoanele care întrunesc conditiile de lungime
conform lit. k) si care nu se află în prezent în aceste dane sau care nu se
află în danele stabilite prin prezentul ordin vor fi repozitionate prin grija
Companiei Nationale “Administratia Porturilor Dunării Maritime“ – S.A. Galati
si Căpităniei Portului Tulcea.
Art. 4. – (1) Alocarea danelor pentru acostarea
pontoanelor se face pe bază de contract între Compania Natională “Administratia
Porturilor Dunării Maritime“ – S.A. Galati si proprietarii respectivelor
pontoane.
(2) Contractele aflate în derulare la data prezentului
ordin rămân în vigoare, dacă pontoanele care fac obiectul contractului se
încadrează în prevederile art. 3, chiar dacă respectivele pontoane urmează să
fie acostate în alte dane decât cele unde se află în prezent.
Art. 5. – Acostarea altor pontoane în spatiile libere
dintre pontoanele prevăzute la art. 3 este interzisă.
Art. 6. – (1) În perioada aprilie–octombrie proprietarii
pontoanelor care au contracte cu operatorii navelor de croazieră aflate în
danele 10–11, 16–19, 22–25 si 40–44 sunt obligati să permită acostarea cu
prioritate a navelor de croazieră.
(2) În perioada aprilie–octombrie, la pontoanele
prevăzute la alin. (1), ai căror proprietari nu au contracte cu operatorii
navelor de croazieră, vor stationa numai nave destinate turismului local în
zona Deltei Dunării.
(3) Navele prevăzute la alin. (2) vor fi acostate în
asa fel încât să nu stânjenească navele de croazieră în timpul manevrelor si pe
timpul stationării.
Art. 7. – (1) Proprietarii navelor turistice de
croazieră sau operatorii acestor nave sunt obligati să informeze Căpitănia
Portului Tulcea despre data si ora sosirii, respectiv plecării fiecărei nave,
cu cel putin 24 de ore înainte.
(2) Căpitănia Portului Tulcea va urmări ca pontoanele
unde urmează să acosteze navele de croazieră să fie libere pentru a permite
acostarea în conditii de sigurantă a acestora.
(3) Sosirea, plecarea si stationarea navelor de croazieră,
precum si alocarea pontoanelor pentru aceste nave vor fi analizate în sedintele
zilnice ale Comisiei de coordonare a miscării navelor maritime si fluviale în
porturile Galati si Tulcea.
Art. 8. – (1) În perioada aprilie–octombrie
pontoanele-dormitor care efectuează excursii în Delta Dunării vor putea acosta
la pontoanele din zona Faleză Tulcea numai pe timpul ambarcării si debarcării
turistilor. În restul timpului, pontoanele-dormitor vor stationa în afara
portului, în danele sau zonele stabilite de Căpitănia Portului Tulcea.
(2) În cazuri deosebite, Căpitănia Portului Tulcea
poate aproba stationarea pontoanelor-dormitor pentru perioade mai mari de timp.
Art. 9. – (1) În perioada aprilie–octombrie, la pontoanele
aflate în alte dane decât cele prevăzute la art. 6 pot stationa orice fel de
nave, cu conditia ca aceste nave să nu stânjenească manevrele de sosire-plecare
si stationarea navelor de croazieră.
(2) În perioada octombrie–aprilie, la pontoanele aflate
în zona Faleză Tulcea pot stationa orice fel de nave.
Art. 10. – Autoritatea Navală Română, prin Căpitănia
Portului Tulcea, si Compania Natională “Administratia Porturilor Dunării
Maritime“ – S.A. Galati vor duce la îndeplinire prezentul ordin.
Art. 11. – Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului,
Gheorghe Dobre
Bucuresti,
10 august 2005.
Nr.
1.339.
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
privind completarea anexei la Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 254/2005 pentru aprobarea Listei cuprinzând organismele recunoscute în domeniul produselor pentru constructii, cu completările ulterioare
În temeiul art. 36 alin. (3) si (5) din Hotărârea
Guvernului nr.
622/2004 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată a
produselor pentru constructii, cu modificările si completările ulterioare, si
al art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
412/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului emite următorul ordin:
Art. I. – Anexa la Ordinul ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului nr.
254/2005 pentru aprobarea Listei cuprinzând organismele recunoscute în
domeniul produselor pentru constructii, cu completările ulterioare, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 216 din 15 martie 2005, se
completează cu organismele si/sau
competentele prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. II. – Prezentul ordin se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului,
Gheorghe Dobre
Bucuresti,
10 august 2005.
Nr.
1.343.
ANEXĂ*)
LISTA
cuprinzând organismele recunoscute în domeniul
produselor pentru constructii
MINISTERUL
EDUCATIEI SI CERCETĂRII
pentru
salarizarea functiei de maistru instructor cu studii superioare de lungă si
scurtă durată
În conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) lit.
f) din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, astfel cum a fost
modificat prin Legea nr.
349/2004,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr.
223/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si
Cercetării,
ministrul educatiei si cercetării emite
prezentul ordin.
Art. 1. – Se aprobă salarizarea functiei de maistru
instructor cu studii superioare de lungă si scurtă durată similar functiei de
institutor cu studii superioare de lungă si scurtă durată, conform anexei nr. 2
la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
68/2004 privind unele măsuri în domeniul învătământului, aprobată cu
modificări prin Legea nr.
6/2005, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 2. – Prevederile prezentului ordin intră în
vigoare cu data de 1 septembrie 2005.
Art. 3. – Directiile generale din cadrul Ministerului
Educatiei si Cercetării, unitătile de învătământ preuniversitar, unitătile
conexe din subordinea inspectoratelor scolare si alte unităti subordonate vor
duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. – Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul educatiei si cercetării,
Dumitru Miron,
secretar de stat
Bucuresti,
10 august 2005.
Nr.
4.788.
MINISTERUL
EDUCATIEI SI CERCETĂRII
privind
continuarea activitătii de către persoanele care ocupă posturi didactice în
învătământul superior în temeiul exceptiei instituite prin art. 141 si 142 din Legea
nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările ulterioare
În temeiul prevederilor art. 71 alin. (2) si ale art.
141 lit. a), o) si p) din Legea învătământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
în conformitate cu prevederile art. 55 alin. (2) si
(6), art. 141, 142 si ale art. 147 alin. (1) din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările
ulterioare,
în baza Hotărârii Guvernului nr.
223/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si
Cercetării, în acord cu prevederile art. 1 alin. (3) si ale art. 3 alin. (1),
(2) si (3) din Hotărârea Guvernului nr. 567/2005
privind organizarea si desfăsurarea studiilor universitare de doctorat,
având în vedere faptul că, până la adoptarea Hotărârii
Guvernului nr.
567/2005, doctoratul profesional în domeniile fundamentale arte si cultură
fizică si sport nu era organizat în România,
tinând cont de faptul că o parte din cadrele didactice
universitare care, la data intrării în vigoare a Legii nr.
128/1997, ocupau legal posturi de profesor universitar, conferentiar
universitar, lector universitar si sef de lucrări, dar nu s-au putut înscrie la
doctorat în domeniile fundamentale arte si cultură fizică si sport ca urmare a
existentei unui număr redus de conducători stiintifici de doctorat aprobati de
Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor
Universitare,
pentru a permite institutiilor de învătământ superior
să regleze activitatea în catedrele si departamentele vizate de prevederile
art. 141 si 142 din Legea nr.
128/1997,
ministrul educatiei si cercetării emite
prezentul ordin.
Art. 1. – Se prelungeste până la data de 1 octombrie
2006 valabilitatea acordării dreptului de mentinere a persoanelor beneficiare
ale exceptiilor instituite de prevederile art. 141 si 142 din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările
ulterioare, pentru cadrele didactice care functionează în domeniile
fundamentale arte si cultură fizică si sport, aprobat prin ordin al ministrului
educatiei si cercetării.
Art. 2. – Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 3. – Institutiile de învătământ superior vor duce
la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educatiei si cercetării,
Mircea Miclea
Bucuresti,
16 august 2005.
Nr.
4.805.
În Hotărârea Guvernului nr.
728/2005 privind unele măsuri pentru declansarea procesului de privatizare a
Companiei Nationale “Posta Română“ – S.A., publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 650 din 22 iulie 2005, se face următoarea rectificare
(care nu apartine Redactiei “Monitorul Oficial“, Partea I):
– la
alin. (1) al art. 1, în loc de: “... Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei va încheia un contract de consultantă, cuprinzând
componenta variabilă a onorariului, cu un consultant international
specializat.“ se va citi: “... Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei va proceda la angajarea, în conditiile legii, a unuia sau mai
multor consultanti internationali specializati"
În Hotărârea Guvernului nr.
774/2005 privind unele măsuri pentru declansarea procesului de privatizare
a Societătii Nationale de Radiocomunicatii – S.A., publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 679 din 28 iulie 2005, se face următoarea
rectificare (care nu apartine Redactiei “Monitorul Oficial", Partea I):
– la alin. (1) al art. 1, în loc de: “...
Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei va încheia cu un
consultant international specializat un contract de consultantă cuprinzând
componenta variabilă a onorariului.“ se va citi: “... Ministerul
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei va angaja, în conditiile legii, un
consultant international specializat.“