MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 735 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 12 august 2005
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 365 din
5 iulie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 171 alin. 2 si 3 si art. 172 alin. 1 din Codul de procedură penală
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
798. – Hotărâre pentru aprobarea
Amendamentului nr. 2, convenit prin schimb de scrisori semnate la Bucuresti la
4 ianuarie 2005 si la Luxemburg la 11 mai 2005, la Contractul de finantare
dintre România, Banca Europeană de Investitii (BEI) si Administratia Natională
a Drumurilor (AND) pentru finantarea Proiectului de reabilitare a drumurilor,
etapa a IV-a, semnat la Bucuresti la 6 noiembrie 2000
808. – Hotărâre pentru aprobarea
Regulamentului privind autorizarea laboratoarelor de analize si încercări în
activitatea de constructii
852. – Hotărâre privind
schimbarea regimului juridic al unor bunuri mobile, proprietate privată a
statului, aflate în administrarea Ministerului Apărării Nationale
DECIZII ALE CONSILIULUI CONCURENTEI
106. – Decizie cu privire la
concentrarea economică realizată de către VITEXA HOLDINGS Ltd. Cipru prin
dobândirea de părti sociale reprezentând 79,9864% din capitalul social al
Societătii Comerciale “CASA AUTO“ – S.R.L. Brasov
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 5 iulie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 171 alin. 2 si 3 si
art. 172 alin. 1 din Codul de procedură penală
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Constantin Doldur – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Iuliana Nedelcu – procuror
Afrodita Laura Tutunaru – magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 171 alin. 2 si 3 si art. 172 alin. 1
din Codul de procedură penală,
exceptie ridicată de Eugenia Peptu în Dosarul nr. 15.701/2004 al Judecătoriei
Iasi.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, deoarece
dispozitiile legale criticate nu aduc atingere dreptului la apărare si principiului
egalitătii în drepturi. De altfel, asupra prevederilor art. 171 alin. 2 si 3
din Codul de procedură penală,
Curtea s-a mai pronuntat statuând, prin Decizia
nr. 7/2000, că sunt constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Încheierea din 8 martie 2005, pronuntată în
Dosarul nr. 15.701/2004, Judecătoria Iasi a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 171 alin. 2 si 3 si
art. 172 alin. 1 din Codul de procedură penală.
Exceptia a fost ridicată de Eugenia Peptu în dosarul
cu numărul de mai sus, având ca obiect solutionarea unei cauze penale.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autoarea
acesteia sustine că potrivit art. 171 alin. 2 din Codul de procedură penală
învinuitul ori inculpatul care are o anumită calitate beneficiază, în faza de
urmărire penală, de asistenta juridică obligatorie, iar potrivit alin. 3 al
aceluiasi articol, în faza de cercetare judecătorească, asistenta juridică este
obligatorie atunci când pedeapsa prevăzută de lege pentru infractiunea
săvârsită este detentiunea pe viată ori închisoarea de 5 ani sau mai mare. Ca
urmare a acestor dispozitii, în faza a doua a procesului penal inculpatul
beneficiază de asistentă juridică obligatorie, după ce, în prima fază a
procesului, a fost privată de acest drept întrucât nu are calitatea
circumstantiată prevăzută de alin. 2 al articolului criticat. Or, aceste
împrejurări sunt, în opinia autoarei exceptiei, de natură să instituie o
inegalitate de tratament juridic pe parcursul celor două faze – de urmărire
penală si de cercetare judecătorească – cu consecinta directă a prejudicierii
dreptului la apărare de care trebuie să beneficieze orice cetătean în tot
cursul procesului penal.
În ceea ce priveste dispozitiile art. 172 alin. 1 din Codul de procedură penală,
autoarea exceptiei sustine că acestea sunt neconstitutionale în măsura în care
dreptul de a asista la efectuarea actelor de urmărire penală apartine doar
apărătorului învinuitului si inculpatului, nu si acestora din urmă. Astfel, în
situatia în care persoana cercetată nu are posibilitatea angajării unui
apărător si nu se încadrează în conditiile legale pentru a beneficia de un
apărător din oficiu, este discriminat si tratat inegal fată de un altul care-si
poate permite un avocat sau care beneficiază de asistentă juridică obligatorie.
Ca urmare a acelorasi ratiuni, aceste prevederi aduc atingere si dreptului
consacrat de art. 6 pct. 3 lit. d) din Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale.
Judecătoria Iasi opinează că exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 171 alin. 2 si 3 din Codul de procedură penală este
neîntemeiată, deoarece dreptul la apărare garantat de Legea fundamentală nu
trebuie confundat cu asistenta juridică obligatorie prevăzută de legiuitor
pentru situatii limitativ enumerate. Persoana îndreptătită se poate prevala sau
nu de dreptul la apărare care nu poate fi convertit în virtutea garantării
constitutionale într-o obligatie a organelor judiciare de a asigura asistenta
juridică obligatorie. Desi instanta apreciază că exceptia este nefondată,
consideră că, din punctul de vedere al asistentei juridice obligatorii,
dispozitiile art. 171 alin. 2 din Codul
de procedură penală, fată de dispozitiile art. 171 alin. 3 din acelasi cod,
ar putea fi interpretate ca discriminatorii, în ceea ce priveste persoana
învinuitului sau inculpatului, în faza de urmărire penală, în raport cu
persoana inculpatului, în faza cercetării judecătoresti.
În ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 172 alin. 1 din Codul de procedură penală,
instanta de judecată opinează că si aceasta este neîntemeiată, deoarece
dispozitiile legale mai sus criticate transpun, în norme procedurale, pentru
inculpat, învinuit si celelalte părti, după caz, pe tot parcursul derulării
procesului penal declansat, principiul constitutional al garantării dreptului
la apărare, inclusiv sub aspectul si din perspectiva dreptului acestora la
asistentă juridică, respectiv al dreptului oricărei părti, indiferent de
stadiul procesual, de a fi asistate de un apărător.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece atât Legea fundamentală, cât
si Codul de procedură penală
consacră regula potrivit căreia părtile au dreptul la asistentă juridică, drept
de care persoana îndreptătită se poate prevala sau nu. Prin urmare, este un
drept al persoanei si nu o obligatie a organelor judiciare de a asigura
asistenta juridică. Există însă situatii în care legea impune asistenta
juridică obligatorie a învinuitului sau inculpatului, considerându-se că
apărarea este o institutie de interes social, care functionează atât în
interesul acestor persoane, cât si în interesul bunei desfăsurări a procesului
penal. Or, tocmai aceste situatii sunt prevăzute în art. 171 alin. 2 din Codul de procedură penală care
au aplicabilitate pe tot parcursul procesului penal, precum si în art. 171
alin. 3 din acelasi cod care sunt incidente numai pentru faza de cercetare
judecătorească. Regula este că asistenta juridică este facultativă, iar
cazurile în care aceasta este obligatorie sunt, în virtutea dispozitiei art.
126 alin. (2) din Constitutie, prevăzute expres de legiuitor. În aceste
conditii sustinerea că limitarea asistentei juridice obligatorii în faza de
judecată, în anumite situatii determinate, încalcă dreptul la apărare este
neîntemeiată, câtă vreme regula consacrată de Legea fundamentală este cea a
asistentei juridice facultative.
În ceea ce priveste dispozitiile art. 172 alin. 1 din Codul de procedură penală,
Guvernul consideră că nici aceste prevederi nu contravin principiilor
egalitătii în drepturi si garantării dreptului la apărare, întrucât nu au rolul
de a limita drepturile învinuitului sau inculpatului, ci de a preciza
întinderea drepturilor apărătorului acestora. Totodată, legiuitorul stabileste,
în temeiul art. 126 alin. (2) din Constitutie, modalitatea de exercitare a
dreptului la apărare, drept care, odată garantat, trebuie exercitat cu
respectarea dispozitiilor privind desfăsurarea procesului penal.
Avocatul Poporului consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece dreptul la apărare nu poate
fi confundat cu dreptul la asistentă juridică obligatorie, primul fiind
garantat în toate cazurile, iar cel de-al doilea fiind creat de legiuitor. De
asemenea, prevederile art. 172 alin. 1 din Codul de procedură penală nu
instituie privilegii sau discriminări între persoanele prevăzute de ipoteza
normei. De altfel, Curtea Constitutională a statuat că principiul egalitătii nu
înseamnă uniformitate, asa încât, dacă la situatii egale trebuie să corespundă
un tratament egal, la situatii diferite tratamentul juridic nu poate fi decât
diferit.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională constată că a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din
Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 171 alin. 2 si 3 si art. 172 alin. 1 din Codul de procedură penală, cu
următorul continut:
– Art. 171 alin. 2 si 3: “Asistenta juridică este
obligatorie când învinuitul sau inculpatul este minor, militar în termen,
militar cu termen redus, rezervist concentrat sau mobilizat, elev al unei
institutii militare de învătământ, internat într-un centru de reeducare sau
într-un institut medical educativ, când este arestat chiar în altă cauză ori
când organul de urmărire penală sau instanta apreciază că învinuitul ori
inculpatul nu si-ar putea face singur apărarea, precum si în alte cazuri
prevăzute de lege.
În cursul judecătii, asistenta juridică este
obligatorie si în cauzele în care legea prevede pentru infractiunea săvârsită
pedeapsa detentiunii pe viată sau pedeapsa închisorii de 5 ani sau mai mare.“;
– Art. 172 alin. 1: “În cursul urmăririi penale,
apărătorul învinuitului sau inculpatului are dreptul să asiste la efectuarea
oricărui act de urmărire penală si poate formula cereri si depune memorii.
Lipsa apărătorului nu împiedică efectuarea actului de urmărire penală, dacă
există dovada că apărătorul a fost încunostintat de data si ora efectuării
actului.“
Autoarea exceptiei de neconstitutionalitate sustine că
prin dispozitiile legale criticate sunt încălcate prevederile constitutionale
ale art. 16 referitoare la Egalitatea în drepturi, ale art. 24
referitoare la Dreptul la apărare, precum si cele ale art. 6 pct. 3 lit.
d) din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale care reglementează dreptul oricărui acuzat de a solicita audierea
martorilor acuzării si de a obtine citarea si audierea martorilor apărării în
aceleasi conditii ca si martorii acuzării.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că asupra constitutionalitătii dispozitiilor art. 171 alin. 2 si 3 din
Codul de procedură penală
aceasta s-a mai pronuntat, de exemplu, prin Decizia nr.
7 din 20 ianuarie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 161 din 18 aprilie 2000, într-o cauză în care, de asemenea, se indica
încălcarea dispozitiilor constitutionale referitoare la dreptul la apărare.
Prin acea decizie Curtea a constatat că dreptul la
apărare prevăzut în art. 24 din Constitutie este pe deplin respectat prin
dispozitiile art. 171 din Codul
de procedură penală, care, prin alin. 1, prevede dreptul învinuitului sau
al inculpatului de a fi asistat de apărător în tot cursul urmăririi penale si
al judecătii, iar organele judiciare sunt obligate să-i aducă la cunostintă
acest drept.
În anumite cazuri, în care învinuitul sau inculpatul
se află în situatii deosebite, legea a prevăzut, în alin. 2 al art. 171 din Codul de procedură penală, 8
cazuri de asistentă juridică obligatorie, atât în faza urmăririi penale, cât si
în faza judecătii, iar în alin. 3, alte două cazuri, dar numai pentru faza
judecătii.
Curtea constată că dreptul la apărare nu poate fi
confundat cu dreptul la asistentă juridică obligatorie, primul fiind garantat
în toate cazurile, iar cel de-al doilea fiind creat de legiuitor, care
stabileste si cazurile în care se consideră că este necesar. Întrucât legea
fundamentală garantează dreptul la apărare, iar nu si pe cel la asistentă
juridică obligatorie, Curtea consideră că stabilirea cazurilor în care aceasta
din urmă este obligatorie constituie atributul exclusiv al legiuitorului.
Astfel, nu se poate sustine că dispozitiile art. 171 alin. 2 si 3 din Codul de procedură penală sunt
neconstitutionale numai pentru că nu prevăd că asistenta juridică este
obligatorie în toate cazurile, iar în ceea ce priveste alin. 3, si în cursul
urmăririi penale, câtă vreme exercitarea dreptului la asistentă juridică este
garantată.
Considerentele deciziei mai sus amintite îsi păstrează valabilitatea si în prezenta cauză, deoarece nu au intervenit elemente noi de natură să determine schimbarea acestei jurisprudente.
Cât priveste critica referitoare la art. 172 alin. 1
din Codul de procedură penală,
Curtea constată că aceste dispozitii oferă, în cursul urmăririi penale,
apărătorului învinuitului sau inculpatului posibilitatea concretă de a asista
la efectuarea oricărui act de urmărire penală si de a formula cereri ori depune
memorii. Or, de vreme ce apărătorul este reprezentantul intereselor
învinuitului sau inculpatului, nu se poate sustine că acesta din urmă ar fi
împiedicat să participe, în măsura în care îsi manifestă în mod expres această
optiune, la efectuarea unui anumit act de urmărire penală. De altfel, prima
fază a procesului penal se finalizează cu prezentarea materialului de urmărire
penală, ocazie cu care cel cercetat poate formula cereri noi si poate face
declaratii suplimentare. Prin urmare, textul legal criticat se constituie
într-o normă de protectie de natură a asigura persoanei cercetate dreptul la
apărare care implică, printre altele, si respectarea dreptului consacrat de art.
6 pct. 3 lit. d) din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, potrivit căruia orice persoană acuzată are
posibilitatea de a solicta “audierea martorilor acuzării si să obtină
citarea si audierea martorilor apărării în aceleasi conditii ca si martorii
acuzării“.
Pe de altă parte, prevederile contestate de autor sunt
dispozitii referitoare la procedura în materie penală pe care, potrivit art.
126 alin. (2) din Constitutie, legiuitorul are deplina libertate de a o reglementa.
De asemenea, atât art. 171 alin. 2 si 3, cât si art.
172 alin. 1 din Codul de
procedură penală nu aduc atingere dispozitiilor constitutionale ale art. 16
referitoare la principiul egalitătii, întrucât acesta presupune un tratament
identic pentru toate persoanele aflate în aceeasi situatie juridică si nu
uniformizarea situatiilor în care se poate afla o persoană.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1–3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 171 alin. 2 si 3 si art. 172 alin. 1
din Codul de procedură penală,
exceptie ridicată de Eugenia Peptu în Dosarul nr. 15.701/2004 al Judecătoriei
Iasi.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 5 iulie
2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
pentru
aprobarea Amendamentului nr. 2, convenit prin schimb de scrisori semnate la
Bucuresti la 4 ianuarie 2005 si la Luxemburg la 11 mai 2005, la Contractul de
finantare dintre România si Banca Europeană de Investitii si Administratia
Natională a Drumurilor (AND) pentru finantarea Proiectului de reabilitare a
drumurilor, etapa a IV-a, semnat la Bucuresti la 6 noiembrie 2000
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 20 din Legea nr.
590/2003 privind tratatele si al art. 5 din Legea nr.
527/2001 privind ratificarea Contractului de finantare dintre România si
Banca Europeană de Investitii si Administratia Natională a Drumurilor (AND)
pentru finantarea Proiectului de reabilitare a drumurilor, etapa a IV-a, semnat
la Bucuresti la 6 noiembrie 2000,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. – Se aprobă Amendamentul nr. 2, convenit
prin schimb de scrisori semnate la Bucuresti la 4 ianuarie 2005 si la Luxemburg
la 11 mai 2005, la Contractul de finantare dintre România si Banca Europeană de
Investitii si Administratia Natională a Drumurilor (AND) [actuala Companie
Natională de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România – S.A. (CNADNR)]
pentru finantarea Proiectului de reabilitare a drumurilor, etapa a IV-a, semnat
la Bucuresti la 6 noiembrie 2000 si ratificat prin Legea
nr. 527/2001.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
Ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului,
Gheorghe Dobre
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
Bucuresti, 14 iulie 2005.
Nr.
798.
*)
Traducere.
ROMÂNIA
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Cabinet secretar de stat
Bucuresti, 4 ianuarie 2005
Către Banca Europeană de Investitii*)
Bd. Konrad Adenauer 100
Luxemburg
Fax: 00352
– 437704
00343 – 793167
00352 – 43797488
În atentia domnului Thomas Timme, ofiter de împrumut –
fiări în curs de aderare
Ref.: Amendamentul nr. 2 la Contractul de finantare FI
nr. 20.781 dintre România si Banca Europeană de Investitii si Administratia
Natională a Drumurilor (actualmente Compania Natională de Autostrăzi si Drumuri
Nationale din România – S.A. – CNADNR) – Proiectul de reabilitare a drumurilor,
etapa a IV-a
Stimate domn,
Referitor la Amendamentul nr. 2 la contractul de
finantare sus-mentionat (Contract de finantare), dorim să vă reamintim
de solicitarea Companiei Nationale de Autostrăzi si Drumuri Nationale din
România – S.A. (CNADNR), adresată Ministerului Finantelor Publice (MFP)
la data de 4 ianuarie 2004.
În conformitate cu prevederile subparagrafului 1.02 B
din Contractul de finantare, data limită de tragere a sumelor din împrumut a
fost 31 decembrie 2004.
De asemenea, luând în considerare perioada cuprinsă
între 6 noiembrie 2000, data semnării Contractului de finantare, si 9 octombrie
2001, data ratificării Contractului de finantare, vă rugăm să aveti
amabilitatea de a vă exprima acordul referitor la modificarea subparagrafului
1.02 B, tinând cont de extinderea datei limită de tragere de la 31 decembrie
2004 la 30 noiembrie 2005.
Mentionăm totodată că CNADNR a solicitat si a primit
aprobarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului cu privire
la modificarea datei limită de tragere de la 31 decembrie 2004 la 30 noiembrie
2005.
În data de 19 octombrie 2004 v-am transmis solicitarea
sus-mentionată, trimisă de CNADNR la MFP, si v-am rugat să ne comunicati punctul
dumneavoastră de vedere în cel mai scurt timp posibil.
Având în vedere întârzierea considerabilă înregistrată
cu privire la acest aspect, vă rugăm din nou să ne comunicati opinia
dumneavoastră în cel mai scurt timp.
Cu stimă,
Paul Ichim,
secretar de stat
ROMÂNIA
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Cabinet secretar de stat
Bucuresti, 11 mai 2005
Către Banca Europeană de Investitii*)
Bd. Konrad Adenauer 100
Luxemburg
Fax: 00352
– 437704
00343 – 793167
00352 – 43797488
În atentia domnului Thomas Timme, ofiter de proiect –
fiări în curs de aderare Copie: domnului Rainer Saerbeck, director Departament
operatiuni de împrumut Bulgaria si România
Ref.: Amendamentul nr. 2 la Contractul de finantare FI
nr. 20.781 dintre România si Banca Europeană de Investitii si Administratia
Natională a Drumurilor (actualmente Compania Natională de Autostrăzi si Drumuri
Nationale din România – S.A. – CNADNR) – Proiect de reabilitare a drumurilor,
etapa a IV-a
Stimate domn,
Vă multumesc pentru transmiterea formei de proiect a
Amendamentului nr. 2 la contractul de finantare sus-amintit.
Suntem pe deplin de acord cu continutul proiectului
acestui amendament si vă adresăm rugămintea de a trimite Ministerului
Finantelor Publice acest document în forma oficială, în cel mai scurt timp
posibil.
Cu stimă,
Dragos Neacsu,
secretar de stat
*)
Traducere.
PRIN CURIER
BANCA EUROPEANĂ DE INVESTIfiII
Către Ministerul Finantelor Publice*)
Directia generală a finantelor publice externe
Str. Apolodor nr. 17, sectorul 5
Bucuresti, RO-70060
România
În atentia domnului I. Popescu, ministrul finantelor
publice
A fi înaintat ulterior:
Companiei Nationale de Autostrăzi si Drumuri Nationale
din România – S.A.
Bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1
Bucuresti, RO-010873
România
În atentia domnului M. Băsulescu, director general
JU/Ops/JM/nd Nr. 949 Luxemburg, 11 mai 2005
Ref.: România – Proiectul de reabilitare a drumurilor,
etapa a IV-a (FI nr. 20.781)
Contractul de finantare dintre România si Banca
Europeană de Investitii si Compania Natională de Autostrăzi si Drumuri
Nationale din România – S.A. (CNADNR) [cunoscută anterior ca Administratia
Natională a Drumurilor (AND)], datat 6 noiembrie 2000 (Contract de
finantare)
Amendamentul nr. 2
Stimati domni,
Facem referire la solicitarea dumneavoastră, datată 4
ianuarie 2005, referitoare la extinderea termenului limită de înaintare a
cererilor de tragere.
În consecintă, Contractul de finantare va fi amendat
după cum urmează:
În cadrul subparagrafului 1.02 B data î31 decembrie
2004“ va fi înlocuită cu data î10 octombrie 2005“ si în cadrul subparagrafului
1.05 data î30 aprilie 2005“ va fi înlocuită cu data î30 noiembrie 2005“.
Restul termenilor si conditiilor Contractului de
finantare nu vor înregistra modificări.
Vă rugăm să aveti amabilitatea de a confirma acordul
dumneavoastră cu privire la prezentul amendament, prin parafarea fiecărei
pagini din cele patru exemplare originale ale acestei scrisori si prin
contrasemnarea si datarea în locul indicat mai jos.
De asemenea, vă rugăm să procedati astfel încât
Compania Natională de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România – S.A. să-si
exprime acordul cu privire la acest amendament, prin parafarea fiecărei pagini
si semnarea în spatiul indicat, inserând data semnării si returnându-ne
ulterior două exemplare originale ale scrisorii prin curier.
Din partea Băncii Europene de Investitii,
Ai dumneavoastră,
R. Saerbeck |
G.D. Spota |
De acord pentru si din partea României,
Ministerul Finantelor Publice
Ionel Popescu
Ministrul finantelor publice
.................................................
Bucuresti, 26 mai 2005
De acord pentru si din partea Companiei Nationale de
Autostrăzi si Drumuri Nationale din România – S.A.,
Mircea Pop
Director general
.................................................
Bucuresti, 19 mai 2005
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea Regulamentului privind autorizarea laboratoarelor de analize si
încercări în activitatea de constructii
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, si al art. 38 alin. (1) din Legea nr. 10/1995
privind calitatea în constructii, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă Regulamentul privind autorizarea
laboratoarelor de analize si încercări în activitatea de constructii, prevăzut
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. – Autorizarea laboratoarelor de analize si
încercări în activitatea de constructii se face de Inspectoratul de Stat în
Constructii – I.S.C.
Art. 3. – Autorizatiile emise de Inspectoratul de Stat
în Constructii – I.S.C. anterior intrării în vigoare a prezentei hotărâri îsi
mentin valabilitatea până la expirarea termenelor pentru care au fost acordate.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
Ministrul delegat pentru lucrări publice
si amenajarea teritoriului,
László Borbély
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Frâncu
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
Bucuresti,
14 iulie 2005.
Nr. 808.
ANEXĂ
REGULAMENT
privind autorizarea laboratoarelor de analize si
încercări în activitatea de constructii
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. – Autorizarea laboratoarelor de analize si
încercări în activitatea de constructii, denumite în continuare laboratoare
de încercări în constructii, reprezintă componenta sistemului calitătii în
constructii instituit de Legea nr. 10/1995
privind calitatea în constructii, cu modificările ulterioare, prin care sunt
recunoscute oficial competenta tehnică a laboratoarelor de a efectua analize si
încercări specifice domeniului constructii si competenta legală de a emite
documente valabile pentru atestarea calitătii lucrărilor de constructii.
Art. 2. – (1) Prezentul regulament se aplică:
a) laboratoarelor care execută analize si încercări în conformitate cu prevederile reglementărilor tehnice în constructii, cu standardele nationale sau cu alte documente tehnice aplicabile, pentru controlul calitătii pe parcursul executiei lucrărilor de constructii;
b) laboratoarelor care execută analize si încercări
pentru constatarea stării tehnice a constructiilor existente, necesare în
cadrul activitătilor de expertizare tehnică a constructiilor si de urmărire a
comportării în timp a constructiilor.
(2) Prezentul regulament nu se aplică laboratoarelor
de încercări prevăzute de Hotărârea Guvernului nr.
622/2004 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată a
produselor pentru constructii.
(3) Pentru aplicarea prezentului regulament, expresia lucrări
de constructii semnifică lucrările de executie a constructiilor noi,
inclusiv a instalatiilor aferente acestora, precum si lucrările de interventii
în timp asupra constructiilor existente si instalatiilor aferente acestora,
constând în lucrări de reconstruire, consolidare, transformare, reabilitare,
extindere, desfiintare partială si reparatii, după caz.
Art. 3. – Prezentul regulament stabileste conditiile
generale privind autorizarea laboratoarelor de încercări în constructii, precum
si cadrul organizatoric de desfăsurare a activitătii de autorizare.
Art. 4. – Documentele emise de laboratoarele de
încercări în constructii sunt valabile în conditiile în care: a) laboratoarele
emitente sunt autorizate si autorizarea este valabilă;
b) documentele sunt emise pentru domeniile de
competentă autorizate.
CAPITOLUL II
Domenii si conditii de autorizare
Art. 5. – Autorizarea laboratoarelor de încercări în
constructii constă în:
a) evaluarea domeniului de activitate, respectiv a
analizelor si încercărilor ce pot fi efectuate;
b) evaluarea personalului pentru îndeplinirea unor
functii sau sarcini specifice în activitatea de laborator.
Art. 6. – (1) Evaluarea domeniului de activitate se realizează pe profiluri si tipuri de analize si încercări ce pot fi efectuate, identificate pe baza unui nomenclator de analize si încercări.
(2) Domeniul de activitate autorizat pentru un
laborator, poate include unul sau mai multe profiluri, respectiv tipuri, de
analize si încercări.
Art. 7. – Evaluarea personalului de laborator se face
pe baza unor cerinte privind nivelul de instruire, specialitatea de formare
profesională si experienta în activitatea de laborator, stabilite prin
Procedura de autorizare a personalului din laboratoarele de analize si
încercări în constructii.
Art. 8. – (1) Poate fi autorizată ca laborator de
încercări în constructii orice persoană juridică sau entitate din cadrul unei
persoane juridice, cu sediul în România, care functionează ca laborator de
încercări si Ondeplineste criteriile de autorizare si cerintele minime de
competentă referitoare la autorizare, prevăzute în Procedura privind evaluarea
laboratoarelor de analiză si încercări în constructii în vederea autorizării.
Standardul national de referintă în domeniu este SR EN ISO 17025 “Cerinte
generale pentru competenta laboratoarelor de încercări si etalonări“.
(2) Laboratoarele de încercări în constructii se
autorizează, la solicitarea acestora, pe domenii exprimate prin profilurile si
tipurile de analize si încercări pentru care, pe baza unei evaluări specifice,
dovedesc că dispun cel putin de conditiile de competentă tehnică prevăzute de
Procedura privind evaluarea laboratoarelor de analize si încercări în
constructii în vederea autorizării.
(3) Laboratoarele de încercări în constructii
acreditate de organismul national de acreditare se autorizează fără altă
evaluare pentru analizele si încercările înscrise în certificatul de acreditare
si solicitate pentru autorizare în conditiile prevăzute la art. 11 lit. a).
(4) Laboratoarele de încercări în constructii
autorizate trebuie să îndeplinească în mod permanent cerintele si conditiile
care au stat la baza autorizării.
Art. 9. – (1) Autorizarea laboratoarelor de încercări
în constructii se finalizează printr-un certificat de autorizare, cu o durată
de valabilitate de 4 ani.
(2) Pe durata de valabilitate a autorizării,
laboratoarele de încercări în constructii sunt supuse supravegherii permanente
prin reevaluări anuale, pe baza cărora autorizarea poate fi mentinută sau, după
caz, suspendată, limitată ori retrasă.
CAPITOLUL III
Organizarea activitătii de autorizare a laboratoarelor
de încercări în constructii
Art. 10. – (1) Autorizarea laboratoarelor de încercări
în constructii se face de către Inspectoratul de Stat în Constructii – I.S.C.,
prin comisii de autorizare care se organizează la nivelul inspectoratelor
teritoriale în constructii apartinând acestuia.
(2) Comisiile de autorizare se constituie si îsi
desfăsoară activitatea pe baza unui set unic de documente cuprinzând:
a) regulamentul de organizare si functionare a
comisiilor de autorizare;
b) proceduri si instructiuni de lucru privind
evaluarea laboratoarelor si a personalului de laborator în vederea autorizării,
precum si supravegherea laboratoarelor autorizate.
(3) Componenta comisiilor de autorizare se aprobă prin
dispozitii ale inspectorului general de stat.
(4) Coordonarea comisiilor de autorizare se realizează
de Inspectoratul de Stat în Constructii – I.S.C., aparatul central, printr-un
compartiment de specialitate.
(5) Documentele prevăzute la alin. (2) se elaborează
de Inspectoratul de Stat în Constructii – I.S.C. si se aprobă de conducerea
acestuia.
Art. 11. – Autorizarea
laboratoarelor de încercări în constructii cuprinde, în principal, următoarele
etape:
a) depunerea cererii pentru autorizare, însotită de un
chestionar de informare si autoevaluare completat, de către laboratorul de
încercări solicitant la comisia de autorizare de la inspectoratul teritorial în
constructii în jurisdictia căruia se situează sediul laboratorului, prin care
se precizează explicit domeniul pentru care se solicită autorizarea si
informatiile aferente relevante;
b) analizarea de către comisia de autorizare a
informatiilor privind laboratorul solicitant, furnizate de acesta prin
chestionarul de informare si autoevaluare;
c) evaluarea la fata locului de către evaluatori
desemnati de comisia de autorizare si întocmirea raportului de evaluare;
d) analizarea de către comisia de autorizare a
dosarului de evaluare – cerere, chestionar de informare si autoevaluare,
informatii culese în timpul evaluării la fata locului, raportul de evaluare si
stabilirea concluziilor cu privire la îndeplinirea criteriilor de autorizare de
către laboratorul solicitant;
e) întocmirea si eliberarea certificatului de
autorizare;
f) supravegherea laboratoarelor autorizate prin
reevaluare la intervale specificate si întocmirea rapoartelor de supraveghere;
g) analizarea periodică de către comisia de autorizare
a situatiei laboratoarelor autorizate, pe baza rapoartelor de supraveghere, a
programelor de actiuni corective, a eventualelor sesizări si reclamatii si a
altor informatii relevante pe care le detin, si stabilirea concluziilor cu
privire la mentinerea sau modificarea, după caz, a statutului autorizării –
suspendare, limitare sau retragere.
Art. 12. – (1) Comisiile de autorizare din cadrul
inspectoratelor teritoriale în constructii transmit compartimentului de
specialitate din cadrul aparatului central datele de identificare a
laboratoarelor de încercări în constructii evaluate si domeniile lor de competentă
acceptate pentru autorizare, precum si informatiile relevante rezultate pe
parcursul supravegherii laboratoarelor autorizate.
(2) Compartimentul de specialitate din cadrul
aparatului central întocmeste certificatele de autorizare, care se semnează de inspectorul
general de stat, si le transmite comisiilor de autorizare implicate spre a fi
puse la dispozitia laboratoarelor de încercări în constructii autorizate.
Art. 13. – În situatiile în care în cadrul procesului
de supraveghere se constată neconformităti în legătură cu îndeplinirea
cerintelor pentru autorizare, evaluatorii împreună cu laboratoarele de
încercări în constructii în cauză stabilesc programe de actiuni corective
pentru eliminarea neconformitătilor, precum si modul de urmărire si raportare a
realizării acestora, care se supun avizării comisiei de autorizare implicate.
Art. 14. – Inspectoratul de Stat în Constructii –
I.S.C. transmite semestrial Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului rapoarte informale privind evidenta laboratoarelor de încercări în
constructii autorizate si domeniile de competentă aferente, precum si
eventualele modificări ale statutului în vigoare al autorizărilor.
CAPITOLUL IV
Obligatii si răspunderi
Art. 15. – Inspectoratul de Stat în Constructii – I.S.C.
are următoarele obligatii si răspunderi:
a) să organizeze sistemul de autorizare a
laboratoarelor de încercări în constructii, în conformitate cu prevederile
prezentului regulament;
b) să asigure functionarea acestui sistem si să îl
evalueze periodic în scopul eficientizării si/sau armonizării cu reglementările
legale în vigoare;
c) să asigure si să facă publică evidenta actualizată
la zi a laboratoarelor de încercări în constructii autorizate;
d) să întocmească si să transmită semestrial rapoarte
informale Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Art. 16. – Laboratoarele de încercări în constructii,
care fac obiectul prezentului regulament, au următoarele obligatii si
răspunderi:
a) să facă demersurile necesare pentru autorizare;
b) să precizeze toate datele si informatiile cerute
pentru autorizare;
c) să faciliteze si să asigure conditiile necesare
pentru verificarea la fata locului de către evaluatorii desemnati de comisiile
de autorizare a conditiilor de competentă tehnică obligatorii pentru
autorizare;
d) să achite, la termenele stabilite, potrivit
reglementărilor aplicabile, costurile pentru autorizare si supraveghere;
e) să mentină permanent conditiile de competentă
tehnică dovedite la autorizare;
f) să facă uz de autorizare exclusiv pentru
încercările supuse autorizării si cuprinse în certificatul de autorizare;
g) să informeze imediat comisia de autorizare
implicată asupra oricăror schimbări survenite privind conditiile avute în
vedere la acordarea autorizării;
h) să stabilească cu clientii limitele de utilizare a
rapoartelor de încercări emise.
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 17. – Până la
data aderării României la Uniunea Europeană, laboratoarele de încercări în
constructii ale statiilor de betoane si ale statiilor de mixturi asfaltice sunt
supuse cerintelor de autorizare conform prezentului regulament.
Art. 18. – După data aderării României la Uniunea
Europeană, laboratoarele de încercări în constructii cu sediul în statele
membre ale Uniunii Europene, care sunt autorizate de autoritătile competente
din statele respective sau detin autorizări echivalente acestora, vor fi
considerate autorizate, în sensul prezentei hotărâri, conform principiului
recunoasterii reciproce.
Art. 19. – Cheltuielile ocazionate de autorizarea si
supravegherea laboratoarelor de încercări în constructii se suportă de
laboratoarele solicitante.
Art. 20. – Controlul respectării prevederilor
prezentului regulament se face de către Inspectoratul de Stat în Constructii –
I.S.C.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
schimbarea regimului juridic al unor bunuri mobile, proprietate privată a
statului, aflate în administrarea Ministerului Apărării Nationale
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 5 alin. (2) din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare, si al art. 11 lit. m) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă transmiterea bunurilor mobile,
proprietate privată a statului, având datele de identificare prevăzute în anexa
nr. 1, din administrarea Ministerului Apărării Nationale în administrarea
Ministerului Educatiei si Cercetării.
Art. 2. – Se aprobă transmiterea bunurilor mobile,
proprietate privată a statului, având datele de identificare prevăzute în anexa
nr. 2, din administrarea Ministerului Apărării Nationale în administrarea unor
consilii locale.
Art. 3. – Predarea-preluarea bunurilor prevăzute la
art. 1 si 2 se face pe bază de proces-verbal încheiat între părtile interesate,
în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 4. – După efectuarea transmiterii institutiile
prevăzute la art. 1 si 2 îsi vor actualiza în mod corespunzător patrimoniul.
Art. 5. – Anexele nr. 1*) si 2*) fac parte integrantă
din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul apărării nationale,
Ministrul educatiei si cercetării,
Mircea Miclea
p. Ministrul administratiei si internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
Bucuresti, 28 iulie 2005.
Nr.
852.
DATELE DE IDENTIFICARE
a bunurilor mobile, proprietate privată a statului,
care se transmit din administrarea Ministerului Apărării Nationale în
administrarea Ministerului Educatiei si Cercetării
ANEXA Nr.
2
DATELE DE IDENTIFICARE
a
bunurilor mobile, proprietate privată a statului, care se transmit din
administrarea Ministerului Apărării Nationale în administrarea unor consilii
locale
ACTE ALE CONSILIULUI CONCURENTEI
CONSILIUL
CONCURENTEI
cu
privire la concentrarea economică realizată de către VITEXA HOLDINGS Ltd. Cipru
prin dobândirea de părti sociale reprezentând 79,9864% din capitalul social al
Societătii Comerciale “CASA AUTO“ – S.R.L. Brasov
În baza:
1. Decretului nr.
57/2004 privind numirea membrilor Plenului Consiliului Concurentei;
2. Legii concurentei nr.
21/1996, modificată si completată;
3. Regulamentului de organizare, functionare si
procedură al Consiliului Concurentei, cu modificările ulterioare;
4. Regulamentului privind autorizarea concentrărilor
economice, cu modificările ulterioare;
5. instructiunilor cu privire la definirea pietei
relevante în scopul stabilirii unei părti substantiale de piată;
6. instructiunilor date în aplicarea art. 33 din Legea
concurentei nr.
21/1996, modificată si completată, cu privire la calculul taxei de
autorizare a concentrărilor economice;
7. Notificării concentrării economice înregistrate cu
nr. RS–52 din 4 mai 2005 la Consiliul Concurentei;
8. actelor si lucrărilor din Dosarul cauzei nr. RS–52
din 4 mai 2005,
luând în considerare următoarele:
1. operatiunea de concentrare economică s-a realizat
ca urmare a încheierii la data de 21 aprilie 2005 a Contractului de cesiune de
părti sociale între VITEXA HOLDINGS Ltd. Cipru, în calitate de cumpărător, si
UPHALL TRADING Ltd., în calitate de vânzător;
2. dobândirea controlului de către VITEXA HOLDINGS
Ltd. Cipru asupra Societătii Comerciale “CASA AUTO“ – S.R.L. Brasov s-a
realizat în conformitate cu art. 11 alin. (2) lit. b) din Legea concurentei nr.
21/1996, modificată si completată, fiind îndeplinite si cele două conditii
cumulative ale pragului valoric prevăzut de art. 15 din Legea nr.
21/1996, modificată si completată;
3. VITEXA HOLDINGS Ltd. Cipru are ca obiect de
activitate principal investitiile financiare si detine o cotă de 1,02% pe piata
comercializării către utilizatorul final de autovehicule cu tonaj de până la
3,5 tone, piese de schimb si service;
4. Societatea Comercială “CASA AUTO“ – S.R.L. Brasov
activează pe piata comercializării către utilizatorul final a autovehiculelor
cu tonaj de până la 3,5 tone, pieselor de schimb si service, detinând o cotă de
piată de 0,30%;
5. piata relevantă pe care activează agentii economici
controlati de achizitor se suprapune cu piata relevantă pe care activează
agentul economic achizitionat. Piata geografică reprezintă întregul teritoriu
al României;
6. în urma realizării concentrării economice segmentul
de piată detinut de VITEXA HOLDINGS Ltd. Cipru pe piata relevantă se modifică
de la 1,02% la 1,32%;
5. operatiunea de concentrare economică nu are ca
efect denaturarea, împiedicarea sau restrângerea semnificativă a concurentei
mentionate mai sus, piată ce continuă să aibă un caracter concurential conferit
de prezenta unui număr de aproximativ 300 de agenti economici cu cote de piată
de până la 1%,
presedintele Consiliului Concurentei decide
:
Art. 1. – Se autorizează concentrarea economică
realizată prin dobândirea controlului de către VITEXA HOLDINGS Ltd. Cipru
asupra Societătii Comerciale “CASA AUTO“ – S.R.L. Brasov, în conformitate cu
dispozitiile art. 51 alin. (1) lit. b) din Legea concurentei nr.
21/1996, modificată si completată, si cu pct. 138 lit. b) din cap. II al
părtii a II-a din Regulamentul privind autorizarea concentrărilor economice,
constatându-se că, desi operatiunea de concentrare economică notificată cade
sub incidenta legii, nu există îndoieli serioase privind compatibilitatea cu un
mediu concurential normal.
Art. 2. – VITEXA HOLDINGS Ltd. Cipru este obligată,
conform prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea concurentei nr.
21/1996, modificată si completată, să plătească taxa de autorizare a
concentrării economice notificată.
Art. 3. – Taxa de autorizare prevăzută la art. 33
alin. (2) din Legea concurentei nr.
21/1996, modificată si completată, este de 1.350.995.346 lei si se va plăti
cu ordin de plată tip trezorerie la bugetul de stat, în contul
RO45TREZ70120170103XXXXX deschis la B.N.R. – Sucursala Municipiului Bucuresti,
beneficiar Trezoreria Sector 1, cu mentiunea: Taxe si tarife pentru eliberarea
de licente si autorizatii de functionare. Taxa de autorizare se va plăti în
termen de 30 (treizeci) de zile de la data comunicării prezentei decizii.
Ordinul de plată va avea mentionat pe verso, la rubrica COD CONT, contul nr.
20.17.01.03. O copie a ordinului de plată va fi transmisă neîntârziat Consiliului
Concurentei.
Art. 4. – Prezenta decizie devine aplicabilă la data
comunicării sale.
Art. 5. – Decizia Consiliului Concurentei poate fi
atacată, conform dispozitiilor art. 52 alin. (4) din Legea concurentei nr.
21/1996, modificată si completată, în termen de 30 de zile de la
comunicare, la Curtea de Apel Bucuresti, Sectia contencios-administrativ.
Art. 6. – În conformitate cu prevederile art. 62 alin.
(1) din Legea concurentei nr.
21/1996, modificată si completată, prezenta decizie va fi publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala Societătii Comerciale VITEXA
HOLDINGS Ltd. Cipru.
Art. 7. – Secretariatul general si Directia industrie
si energie din cadrul Consiliului Concurentei vor urmări ducerea la îndeplinire
a prezentei decizii.
Art. 8. – Prezenta decizie se va comunica de către
Secretariatul General al Consiliului Concurentei:
– domnului avocat Nicolai Mandrila, reprezentant
VITEXA HOLDINGS Ltd. Cipru
Telefon: 021/232.63.83
Fax: 021/232.63.13
Presedintele Consiliului Concurentei,
Mihai Berinde
Bucuresti,
3 iunie 2005.
Nr. 106.