MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 327 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 19
aprilie 2005
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 82 din 10
februarie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 56 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară, ale art. 36
alin. (1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a
falimentului si ale art. 27 pct. 5 si 9, precum si ale art. 88 din Codul de
procedură civilă
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
284.
- Hotărâre privind stabilirea cuantumului si conditiilor de acordare a
compensatiei lunare pentru chirie cuvenite politistilor
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
5.287/2004.
- Ordin al ministrului educatiei si cercetării privind programele valabile
pentru concursul national unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate
vacante în învătământul preuniversitar
63.
- Ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Întreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie privind aprobarea Procedurii de implementare a
Programului pentru dezvoltarea abilitătilor antreprenoriale în rândul tinerilor
si facilitarea accesului acestora la finantare - START
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 10
februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 56 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea
bancară, ale art. 36 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizării judiciare si a falimentului si ale art. 27 pct. 5 si 9, precum si
ale art. 88 din Codul de procedură civilă
Ioan Vida -
presedinte
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Daniela Titian -
procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56 alin. 2
din Legea nr.
58/1998, ale art. 29 alin. (1) din Legea nr.
64/1995 si ale art. 27 pct. 5 si 9, precum si ale art. 88 din Codul
de procedură civilă, exceptie ridicată de Societatea Comercială Elemar
Star - S.R.L. Călărasi în Dosarul nr. 5F/2004 al Tribunalului Călărasi.
La apelul nominal
se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neîntemeiată.
Se arată că, în jurisprudenta sa, Curtea Constitutională s-a mai pronuntat
asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 56 alin. 2 din
Legea nr.
58/1998 si ale art. 29 alin. (1) din Legea nr.
64/1995, în sensul respingerii acesteia.
Celelalte critici
ale autorului exceptiei exced controlului de constitutionalitate, întrucât
privesc situatii care apartin competentei instantelor judecătoresti, apreciind
că sub acest aspect exceptia este inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 17 august 2004, pronuntată în Dosarul nr. 5F/2004, Tribunalul Călărasi a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 56 alin. 2 din Legea nr.
58/1998, ale art. 29 alin. (1) din Legea nr.
64/1995 si ale art. 27 pct. 5 si 9, precum si ale art. 88 din Codul
de procedură civilă, exceptie ridicată de Societatea Comercială Elemar
Star - S.R.L. Călărasi într-o cauză având ca obiect judecarea cererii privind
deschiderea procedurii prevăzute de Legea nr.
64/1995, formulată împotriva autorului exceptiei.
În motivarea exceptiei
de neconstitutionalitate,
într-o argumentare amplă, în care pe lângă invocarea unor texte constitutionale
considerate a fi încălcate se fac numeroase referiri la dispozitii din Codul
de procedură civilă, din Codul civil, din alte legi, precum si la
jurisprudenta unor instante judecătoresti, inclusiv la hotărâri pronuntate în
alte cauze în care este parte, autorul exceptiei sustine, în esentă,
următoarele:
- Dispozitiile
art. 56 alin. 2 din Legea nr.
58/1998, prin care contractele de credit financiar si garantiile reale si
personale constituie titlu executoriu, încalcă prevederile constitutionale ale
art. 15 alin. (2), art. 21 alin. (1), art. 123 [devenit, după republicarea
Constitutiei art. 124] si art. 125 alin. (1) [devenit art. 126 alin. (1)].
Autorul exceptiei sustine că prevederile legale criticate, care dau putere de
titlu executoriu contractelor de credit bancar, precum si garantiilor reale si
personale, contravin unor dispozitii din legislatia civilă si procesual civilă,
referindu-se în acest sens la unele hotărâri pronuntate de instantele
judecătoresti.
Se mai arată în
sustinerea exceptiei că dispozitiile Legii nr.
58/1998 si normele sale de aplicare încalcă prevederile art. 15 din
Constitutia României, conform cărora «Legea dispune numai pentru viitor, cu
exceptia legii penale mai favorabile», or, Legea nr.
58/1998 este o lege civilă. Astfel, arată autorul exceptiei, în
continuare, Legea nr.
58/1998 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
121 din 23 martie 1998, iar potrivit art. 92 din continutul ei, a intrat în
vigoare la 30 de zile de la publicare, adică la 30 aprilie 1998; conform
Constitutiei României, de la această dată începe să producă efecte si nu
anterior ei, nu retroactiv. În consecintă, autorul exceptiei consideră că
prevederile criticate nu pot fi aplicate contractelor de credit încheiate
anterior intrării în vigoare a legii respective.
În acelasi timp
autorul exceptiei sustine că textul de lege criticat încalcă dreptul de acces
la justitie si dreptul la apărare. În acest sens, se arată că partea căreia i
se opune actul executării silite, pe calea judecării unei cereri de
încuviintare a executării silite, are interesul de a-si formula apărarea,
interes legitim, ocrotit de legiuitor, si poate invoca chiar nulitatea absolută
a titlului în baza căruia se cere încuviintarea executării silite, nulitate
care, admisă, poate avea drept consecintă respingerea cererii de executare si
anularea conventiei ce a stat la baza ei, asa încât, desfiintat fiind însusi
temeiul juridic ce a stat la baza formulării cererii, o alta nu mai poate fi
[promovată] în baza înscrisului formulat. În acest mod, răpindu-i-se
justitiabilului dreptul la apărare, se încalcă dispozitiile mai sus invocate
din Constitutia României [art. 24]. Este adevărat că, ulterior încuviintării
executării silite, există posibilităti de apărare ale justitiabilului căruia i
se opune actul executării, pe calea contestatiei la executare, însă prin
aceasta se încalcă prevederile art. 21 din Constitutia României [...].
- Dispozitiile
art. 29 alin. (1) din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului sunt
criticate în sensul că încalcă prevederile art. 16 alin. (1) si (2), ale art.
21 alin. (1) si (2), ale art. 24 alin. (1) si ale art. 123 [devenit art. 124]
din Constitutia României, potrivit cărora «Justitia se înfăptuieste în numele
legii».
Aceste dispozitii
legale sunt, în opinia autorului exceptiei, neconstitutionale deoarece permit
judecarea numai într-un sens si, în spetă, a cererii creditorului, nepermitând
analizarea motivelor de apărare ale pârâtului debitor, privind nulitatea
absolută a titlului pe care creditorul îsi fundamentează cererea introductivă
si nici solutionarea cererii acestuia, reconventională, privind pretentiile
îndreptate împotriva creditorului reclamant, dovedite legal, atestate de
hotărâri judecătoresti irevocabile dispuse de instante de recurs si în intimă
legătură cu înscrisul ce stă la baza cererii introductive.
Se apreciază
totodată că suprimarea dreptului pârâtei la apărare este neconstitutională,
excede procedurii [...] prevăzute de Legea nr.
64/1995 si are grave consecinte asupra pârâtei, vătămată în interesele sale
legitime, ocrotite de lege, împiedicând-o pe aceasta să beneficieze de
prevederile Constitutiei României.
Referitor la
neconstitutionalitatea acelorasi prevederi legale, se arată că, în baza art. 29
alin. (1) din Legea nr.
64/1995, poate fi introdusă o cerere si admisă, care legal este prescrisă
în sens material, lipsa dreptului la actiune putând fi acoperită printr-un act
infractional [...].
- Dispozitiile
art. 27 pct. 5 si 9 din Codul
de procedură civilă, privind cazurile de recuzare a judecătorilor, sunt
considerate neconstitutionale, încălcând prevederile art. 16 alin. (1) si (2),
art. 20, art. 123 [devenit art. 124] din Constitutia României. Autorul
exceptiei, referindu-se la situatii concrete în care se află, consideră că
aceste texte de lege nu au în vedere si posibilitatea recuzării în cazul în
care între una dintre părti si judecător există un proces penal în curs de
judecată, posibilitatea recuzării întregii instante, dacă între una dintre
părti si mai mult de 50% din numărul judecătorilor instantei care solutionează
dosarul civil există, în paralel, spre solutionare la instanta competentă un
dosar penal având cauza exact în cauza dosarului civil, precum si în cazul în
care judecătorii unei instante pretind că s-au abtinut, cu exceptia celui care
are de solutionat dosarul. De asemenea, autorul exceptiei consideră că un alt
motiv de recuzare a judecătorilor întregii instante ar putea să fie,
referindu-se la cauza personală, vrăjmăsia dintre una din părti si judecători,
constând în faptul că partea a formulat sau formulează plângeri penale împotriva
acestora, sinclusiv împotriva judecătorului desemnat să solutioneze cauza. În
acest sens, autorul exceptiei sugerează ca aceste ultime situatii să fie
încadrate în notiunea de vrăjmăsie între justitiabil si judecători.
Se arată totodată,
în sustinerea acestei critici, că, potrivit art. 21 din Constitutia României,
urmare a revizuirii acesteia din 2003, justitiabilul are drept la un proces
echitabil, dispozitie de altfel actuală si în vechea formă a Constitutiei,
având în vedere prevederile art. 20 alin. (1) si (2) din Legea fundamentală,
raportate la prevederile art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
- Dispozitiile
art. 88 din Codul
de procedură civilă sunt criticate pentru neconstitutionalitate, întrucât,
sustine autorul exceptiei, pot fi interpretate si în sensul că nu este absolut
necesar ca în citatie să fie trecută corect calitatea părtilor din proces
[...]. Urmare a unei astfel de interpretări, dispozitiile legale criticate
încalcă, în opinia autorului exceptiei, art. 16 si art. 123 [devenit art. 124]
din Constitutie.
Tribunalul
Călărasi nu si-a formulat
opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum prevăd
dispozitiile art. 29 alin. (4) din Legea nr.
47/1992. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. În argumentarea acestui punct de
vedere se arată, în esentă, că obiectul unei cereri de natura celei mentionate
la art. 29 alin. (1) nu este aceea de executare silită a unui titlu în favoarea
unui creditor individual, ci constatarea de către instanta de judecată
competentă a stării de insolventă a debitorului si de deschidere a procedurii
concursuale aferente, în beneficiul întregii mase a creditorilor. În
continuare se arată că Procedura de solutionare a acestei cereri face obiectul
unui alt articol din lege, si anume art. 31. Astfel, alin. (3) si următoarele
ale art. 31 precizează dreptul debitorului de a contesta starea sa de
insolventă, adică incapacitatea vădită a patrimoniului său de a face fată
obligatiilor exigibile cu sumele de bani disponibile. Dreptul debitorului de a
contesta starea de insolventă cuprinde, sustine Guvernul, si facultatea de a
contesta cuantumul creantelor invocate de creditorul reclamant, atât timp cât o
asemenea contestatie ar reduce valoarea acestora sub minimul obligatoriu
prescris de lege. Guvernul apreciază, în consecintă, că accesul liber la
justitie al debitorului, consacrat de art. 21 din Constitutie, este pe deplin
respectat de prevederile art. 31 din Legea nr.
64/1995.
În ceea ce
priveste incidenta art. 16 din Constitutie, Guvernul apreciază că acest
articol nu este înfrânt de nici o dispozitie din cadrul art. 29 sau 31 din
Legea nr.
64/1995, acesta aplicându-se, fără nici un fel de deosebire, tuturor
debitorilor aflati în situatia descrisă de lege.
Referitor la
competenta materială de solutionare a contestatiei debitorului întemeiată pe
nevaliditatea titlului sau pe insuficienta obiectului acestuia pentru a se
permite deschiderea procedurii, Guvernul consideră că judecătorulsindic nu
poate face abstractie de rezultatul contestatiei debitorului atunci când
urmează a decide asupra stării de insolventă si, prin urmare, asupra
deschiderii procedurii reorganizării judiciare si a falimentului. Totodată,
Guvernul apreciază că un asemenea aspect reprezintă o chestiune de
interpretare a legii de către instantele de judecată, care nu poate face
obiectul controlului de constitutionalitate în fata Curtii Constitutionale.
În legătură cu
exceptia de neconstitutionalitate a art. 56 alin. 2 din Legea nr.
58/1998, Guvernul apreciază că acordarea de către legiuitor, prin lege
specială, unor anumite tipuri de acte juridice un caracter special, asimilat
titlurilor executorii, fără a fi obligatorie existenta prealabilă a formei
autentice, nu constituie un aspect de constitutionalitate, prin aceasta
neîncălcându-se nici o dispozitie constitutională relevantă. Referitor la
invocarea dispozitiilor constitutionale ce vizează egalitatea în fata legii,
Guvernul consideră că acestea nu sunt aplicabile în ceea ce priveste
conditiile de formă prescrise de lege în mod diferit pentru anumite categorii
de acte juridice.
În ceea ce
priveste critica referitoare la neconstitutionalitatea art. 27 pct. 5 si 9 din Codul de procedură civilă,
Guvernul arată că aceasta vizează inexistenta unor prevederi considerate
necesare de către autorul exceptiei relativ la cauzele de revocare a
judecătorilor. Or, sub acest aspect, potrivit punctului de vedere al
Guvernului, Curtea Constitutională este limitată la a verifica
constitutionalitatea dreptului pozitiv existent, iar nu neconstitutionalitatea
absentei unor anumite dispozitii considerate necesare. Căci în acest din urmă
caz s-ar substitui, în mod indirect, competentei stabilite de Constitutie în
sarcina Parlamentului ca autoritate legiuitoare.
Cu privire la
critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 din Codul
de procedură civilă, Guvernul apreciază că aceasta se referă la modul de
interpretare de către instante a dispozitiei referitoare la necesitatea
prevederii în citatie a calitătii celui citat. Or, consideră Guvernul, de
vreme ce alin. 1 pct. 4, coroborat cu alin. 2 al art. 88 stabilesc expres că
«numele, domiciliul si calitatea celui citat» sunt mentiuni obligatorii ale
citatiei, sub sanctiunea nulitătii, rezultă că o interpretare diferită dată de
instanta de judecată poate fi atacată la instantele de control judiciar
superioare. În acest caz, afirmă Guvernul, nu se poate vorbi de o
neconstitutionalitate a prevederilor respective, cu atât mai mult cu cât
procedura de judecată se stabileste prin lege [potrivit art. 126 alin. (2) din
Constitutia republicată], iar în cazul de spetă nu există dispozitii
constitutionale ce ar putea fi vătămate.
Avocatul
Poporului consideră că
prevederile criticate sunt constitutionale, întrucât nu contravin nici unui
text din Constitutie.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie:
dispozitiile art. 56 alin. 2 din Legea bancară nr.
58/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 121 din
23 martie 1998, al cărei titlu a fost modificat prin Legea nr.
485/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 876 din
10 decembrie 2003, care se numeste Legea privind activitatea bancară;
dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 608 din 13
decembrie 1999, astfel cum a fost modificată prin Legea nr.
149/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 424 din
12 mai 2004, ulterior republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004, textul criticat fiind preluat cu acelasi
continut, dar cu o numerotare diferită. Astfel, art. 29 alin. (1) a devenit
art. 36 alin. (1), asupra căruia Curtea Constitutională urmează a se pronunta
prin prezenta decizie; dispozitiile art. 27 pct. 5 si 9 si ale art. 88 din
Codul de procedură civilă.
Dispozitiile
legale criticate au următorul continut:
- Art. 56 alin. 2
din Legea nr.
58/1998: Contractele de credit bancar, precum si garantiile reale si
personale, constituite în scopul garantării creditului bancar, constituie
titluri executorii.;
- Art. 36 alin.
(1) din Legea nr.
64/1995: (1) Orice creditor care are una sau mai multe creante certe,
lichide si exigibile poate introduce la tribunal o cerere împotriva unui
debitor care este prezumat în insolventă din cauza încetării plătilor fată de
acesta timp de cel putin 30 de zile, în următoarele conditii:
a) dacă
creantele izvorăsc din raporturi de muncă sau raporturi obligationale civile,
acestea trebuie să aibă un cuantum superior valorii însumate a 6 salarii medii
pe economie, stabilite în conditiile legii si calculate la data formulării
cererii introductive;
b) în celelalte
cazuri creantele trebuie să aibă un cuantum superior echivalentului în lei al
sumei de 3.000 euro, calculat la data formulării cererii introductive;
c) în cazul
unui creditor care detine creante din ambele categorii mentionate la lit. a) si
b), cuantumul total al creantelor trebuie să fie superior valorii însumate a 6
salarii medii pe economie, stabilite în conditiile legii si calculate la data
formulării cererii introductive.;
- Art. 27 pct. 5
si 9 din Codul
de procedură civilă:
Judecătorul
poate fi recuzat: [...]
5. dacă între
aceleasi persoane si una din părti a fost o judecată penală în timp de 5 ani
înaintea recuzării; [...]
9. dacă este
vrăjmăsie între el, sotul sau una din rudele sale până la al patrulea grad
inclusiv si una din părti, sotii sau rudele acestora până la gradul al treilea
inclusiv.;
- Art. 88 din Codul
de procedură civilă: Citatia va cuprinde:
1. numărul si
data emiterii, precum si numărul dosarului;
2. arătarea
anului, lunii, zilei si orei de înfătisare;
3. arătarea
instantei si sediului ei;
4. numele,
domiciliul si calitatea celui citat;
5. numele si
domiciliul părtii potrivnice si felul pricinii;
51. alte mentiuni prevăzute de lege;
6. parafa
sefului instantei si semnătura grefierului.
Arătările de la
punctele 2, 3, 4 si 6 sunt prevăzute sub sanctiunea nulitătii.
Textele
constitutionale invocate în sustinerea exceptiei au următorul cuprins:
- Art. 15 alin.
(2): Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau
contraventionale mai favorabile.;
- Art. 16 alin.
(1) si (2): (1) Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor
publice, fără privilegii si fără discriminări.
(2) Nimeni nu
este mai presus de lege.;
- Art. 21 alin.
(1), (2) si (3): (1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru
apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege
nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.
(3) Părtile au
dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un termen
rezonabil.;
- Art. 24 alin.
(1): Dreptul la apărare este garantat.;
- Art. 124: (1)
Justitia se înfăptuieste în numele legii.
(2) Justitia
este unică, impartială si egală pentru toti.
(3) Judecătorii
sunt independenti si se supun numai legii.;
- Art. 126 alin.
(1): Justitia se realizează prin Înalta Curte de Casatie si Justitie si
prin celelalte instante judecătoresti stabilite de lege.
Autorul exceptiei
a invocat si încălcarea art. 20 din Constitutie, prin raportare la dispozitiile
art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale privind dreptul la un proces echitabil.
Dispozitiile art.
20 din Constitutie au următorul continut:
(1)
Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertătile cetătenilor vor
fi interpretate si aplicate în concordantă cu Declaratia Universală a
Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care România este
parte.
(2) Dacă există
neconcordante între pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale
ale omului, la care România este parte, si legile interne, au prioritate
reglementările internationale, cu exceptia cazului în care Constitutia sau
legile interne contin dispozitii mai favorabile.
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate ridicată, Curtea retine că prevederile criticate nu
încalcă nici una dintre dispozitiile constitutionale invocate în motivarea
exceptiei.
I. De altfel,
prevederile art. 29 alin. (1) [devenit, în urma republicării, art. 36 alin.
(1)] din Legea nr.
64/1995 au mai format obiect al controlului de constitutionalitate
exercitat de Curte, care, prin mai multe decizii, a respins exceptiile de
neconstitutionalitate. Prin Decizia nr.
60 din 11 februarie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 217 din 2 aprilie 2003, de exemplu, Curtea a respins exceptia de
neconstitutionalitate cu acelasi obiect, statuând că prevederile respective nu
contravin art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (2), art. 21, art. 123 [devenit art.
124] si art. 125 [devenit art. 126] din Constitutie, invocate în acea cauză ca
fiind încălcate. De asemenea, prin Decizia nr.
304 din 8 iulie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 816 din 3 septembrie 2004, Curtea Constitutională s-a pronuntat asupra
exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 29 alin. (1) lit. a) din
Legea nr.
64/1995 si a constatat că prevederile criticate nu încalcă dispozitiile
art. 16 alin. (1), art. 21 si art. 41 alin. (2) si (5) din Constitutie,
invocate ca fiind încălcate în acea cauză.
În considerentele
deciziilor mentionate, Curtea a retinut că, printre altele, reglementarea
cuprinsă în textul art. 29 alin. (1) din Legea nr.
64/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, prevede
ca, în anumite conditii, orice creditor care are o creantă certă, lichidă si
exigibilă să poată introduce la tribunal o cerere împotriva unui debitor care,
timp de cel putin 30 de zile, a încetat plătile.
Acest fapt nu
împiedică, sub nici un aspect, accesul liber la justitie, atât creditorii, cât
si debitorii având posibilitatea de a formula pretentii si apărări. Curtea a
retinut, de asemenea, referindu-se la jurisprudenta sa si la cea a Curtii
Europene a Drepturilor Omului, că liberul acces la justitie este compatibil cu
instituirea unor proceduri speciale.
De asemenea, în
aceeasi decizie, Curtea a arătat că nu poate retine nici o incompatibilitate
între textul de lege criticat si [...] prevederile constitutionale ale art. 41
alin. (2) referitoare la protectia egală a proprietătii private, ale art. 123
alin. (2) care consacră principiul independentei justitiei si cele ale art. 125
alin. (3), potrivit cărora competenta si procedura de judecată sunt stabilite
prin lege (Decizia nr.
60/2003).
Referitor la
critica autorului exceptiei, potrivit căreia dispozitiile art. 36 alin. (1) din
Legea nr.
64/1995 încalcă prevederile art. 24 alin. (1) din Constitutie care
garantează dreptul la apărare, Curtea constată că, potrivit art. 147 din
aceeasi lege, text cu care art. 36 alin. (1) se coroborează, Dispozitiile
prezentei legi se completează, în măsura compatibilitătii lor, cu cele ale Codului
de procedură civilă si ale Codului comercial român. Prin urmare,
procedura de judecată prevăzută de dispozitiile criticate asigură inclusiv
dreptul la apărare al părtilor pe tot parcursul judecării sale.
De altfel,
potrivit art. 38 alin. (2) si (3) din Legea nr.
64/1995, debitorului i se comunică cererea de deschidere a procedurii si poate
contesta starea de insolventă.
Deoarece nu au
intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea jurisprudentei
Curtii, solutiile pronuntate si considerentele care au stat la baza lor îsi
mentin valabilitatea si în cauza de fată.
II. În ceea ce priveste constitutionalitatea dispozitiilor art. 56 alin. (2) din Legea nr. 58/1998, Curtea Constitutională s-a pronuntat, în mod indirect, prin Decizia nr. 181 din 17 decembrie 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 16 februarie 1999, prin care a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobânzi clasificate în categoria pierdere la Banca Agricolă - S.A., text care cuprindea o dispozitie asemănătoare cu cea criticată în prezenta cauză.
În considerentele
deciziei, Curtea a retinut că textul criticat, prin care se prevedea:
Contractele de credit încheiate între Banca Agricolă - S.A. si împrumutatii
săi pentru creditele si dobânzile ce intră sub incidenta prevederilor prezentei
ordonante de urgentă constituie titluri executorii, nu contravine articolului
15 alin. (2) din Constitutie. În decizia la care ne referim, Curtea a constatat
că textul criticat, în acea cauză nu contine, în sine, nici o dispozitie cu
caracter retroactiv. Totodată, Curtea a retinut că, în realitate, exceptia nu
viza constitutionalitatea textului criticat, ci aplicarea în timp a
dispozitiilor acestuia, adică stabilirea interpretării dacă sunt aplicabile sau
nu si contractelor de credit încheiate anterior intrării în vigoare a actului
normativ în discutie, în conditiile în care Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 43/1997 nu contine dispozitii tranzitorii ori alte reglementări cu privire
la aplicarea în timp a textului art. 5. Or, sub acest aspect, jurisprudenta
Curtii Constitutionale a statuat în mod constant că nu intră în competenta
Curtii Constitutionale controlul aplicării dispozitiilor unei legi sub raportul
actiunii lor în timp, ci numai constatarea dacă aceste dispozitii sunt în
concordantă cu Constitutia.
De asemenea,
Curtea a retinut, în decizia respectivă, că prin dispozitia criticată se face
aplicatia unui principiu consacrat de art. 372 din Codul
de procedură civilă, în sensul că executarea silită se poate face nu numai
pe baza unei hotărâri judecătoresti învestite cu formulă executorie, ci si în
virtutea unui titlu executoriu, prevăzut de lege. (Aceeasi solutie a fost
pronuntată, de exemplu, si prin Decizia nr.
151 din 12 octombrie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 3 din 7 ianuarie 2000).
În considerentele
aceleiasi decizii s-a mai retinut că, de altfel, ulterior adoptării actului
normativ criticat prin exceptia de neconstitutionalitate de fată, s-a acordat,
prin Legea bancară nr.
58/1998, în mod general, pentru toate băncile, deci nu numai pentru Banca
Agricolă - S.A., calitatea de titluri executorii contractelor de credit bancar,
precum si garantiilor reale si personale, constituite în scopul garantării creditului
bancar.
Solutiile
pronuntate de Curte si considerentele care au stat la baza acestora sunt
aplicabile mutatis mutandis în cauza de fată, întrucât nu au intervenit
elemente noi, de natură să determine modificarea jurisprudentei Curtii în
această materie, revenind instantei să stabilească aplicarea în timp a
dispozitiilor respective. III. În ceea ce priveste exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 pct 5 si 9 din Codul
de procedură civilă, criticate pentru omisiune, întrucât nu cuprind si alte
cazuri de recuzare a judecătorilor, considerate de către autorul exceptiei
necesare a fi prevăzute, sau cu privire la interpretarea si aplicarea notiunii
de vrăjmăsie prevăzute de art. 27 pct. 9 din Codul de procedură
civilă, Curtea retine că aceste sustineri nu au legătură cu invocarea textelor
art. 16 alin. (1) si (2), art. 20 si art. 124 din Constitutie. Potrivit
prevederilor art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992 , care fixează limitele atributiilor Curtii Constitutionale în
exercitarea controlului de constitutionalitate, Curtea se pronuntă numai
asupra constitutionalitătii actelor cu care a fost sesizată, fără a putea
modifica sau completa prevederile supuse controlului.
În legătură cu
exceptia de neconstitutionalitate având ca obiect prevederile art. 88 din Codul
de procedură civilă, criticate cu privire la faptul că ar putea fi
interpretate si aplicate de instante în sensul că nu este absolut necesar ca
în citatie să fie trecută corect calitatea părtilor din proces [...], Curtea
constată că aceasta este neîntemeiată. Potrivit alin. (2) al art. 88 din Codul
de procedură civilă, lipsa din citatie a mentiunii privind calitatea
celui citat [de la pct. 4 al art. 88 alin. 1] este sanctionată cu
nulitatea, situatia respectivă putând fi invocată în exercitarea căilor de atac
prevăzute de lege, la instantele de control judiciar competente, dacă cel
interesat consideră că instanta care a pronuntat hotărârea a încălcat
dispozitia legală respectivă. De altfel, potrivit atributiilor sale, Curtea
Constitutională exercită controlul de constitutionalitate asupra continutului
actelor prevăzute de lege, fără a se pronunta asupra modului de aplicare a
acestora.
Potrivit
considerentelor expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din
Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56 alin. 2 din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, ale art. 36 alin. (1) din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului si ale
art. 27 pct. 5 si 9, precum si ale art. 88 din Codul
de procedură civilă, exceptie ridicată de Societatea Comercială Elemar
Star - S.R.L. Călărasi în Dosarul nr. 5F/2004 al Tribunalului Călărasi.
Definitivă si
general obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 10 februarie 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul
Cotta
privind stabilirea cuantumului si conditiilor de
acordare a compensatiei lunare pentru chirie cuvenite politistilor
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 31 alin. (5) din Legea nr.
360/2002 privind Statutul politistului, cu modificările si completările
ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1)
Politistii aflati în situatiile prevăzute la art. 31 alin. (1) si alin. (11)
din Legea nr.
360/2002 privind Statutul politistului, cu modificările si completările
ulterioare, au dreptul la o compensatie lunară pentru chirie, calculată în
raport cu salariul de bază corespunzător lunii pentru care se cuvine acest
drept, în cuantum de:
a) 50% din
salariul de bază, dacă locuiesc în municipii, statiuni turistice ori balneare
sau în localităti cu situatii deosebite;
b) 40% din
salariul de bază, dacă locuiesc în alte localităti decât cele prevăzute la lit.
a).
(2) Statiunile
turistice ori balneare prevăzute la alin. (1) lit. a) sunt cele definite si
atestate astfel, în conditiile prevăzute în Ordonanta Guvernului nr.
109/2000 privind statiunile balneare, climatice si balneoclimatice si
asistenta medicală balneară si de recuperare, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr.
343/2002, si în Hotărârea Guvernului nr.
1.122/2002 pentru aprobarea conditiilor si a procedurii de atestare a
statiunilor turistice, precum si pentru declararea unor localităti ca statiuni
turistice de interes national, respectiv local, cu completările ulterioare.
(3) Localitătile
cu situatii deosebite prevăzute la alin. (1) lit. a) sunt cele care îndeplinesc
criteriile privind acordarea sporului pentru activitatea desfăsurată în
localităti sau în zone izolate ori cele din judetele unde încadrarea
personalului se face cu greutate, stabilite prin ordin al ministrului
administratiei si internelor.
Art. 2. -
Politistul numit în prima functie sau mutat în interesul serviciului într-o
altă localitate decât cea în care îsi are domiciliul beneficiază de compensatia
lunară pentru chirie dacă îndeplineste cumulativ următoarele cerinte:
a) nu efectuează
naveta la si de la locul de muncă din/în localitatea de domiciliu;
b) politistul ori
sotia/sotul acestuia/acesteia nu detine locuintă proprietate personală în
localitatea în care a fost numit în prima functie sau mutat în interesul
serviciului;
c) unitatea de
politie în care politistul este încadrat nu are posibilitatea să îi asigure
acestuia si, după caz, membrilor familiei sale spatiu de locuit corespunzător;
d) politistul ori
sotia/sotul acestuia/acesteia nu are atribuită, prin contract de închiriere, o
locuintă din fondul locativ de stat în localitatea unde a fost numit în prima
functie sau mutat în interesul serviciului;
e) politistul ori
sotia/sotul acestuia/acesteia are un contract de închiriere, altul decât cel
prevăzut la lit. d), încheiat si înregistrat la administratia financiară în
conditiile legii;
f) si-a stabilit
resedinta în localitatea în care a fost numit în prima functie sau mutat în
interesul serviciului, la adresa locuintei închiriate potrivit lit. e).
Art. 3. - (1)
Politistul numit în prima functie sau mutat în interesul serviciului în
localitatea în care îsi are domiciliul beneficiază de compensatie lunară pentru
chirie dacă îndeplineste cumulativ următoarele cerinte:
a) politistul ori
sotia/sotul acestuia/acesteia nu detine locuintă proprietate personală în
localitatea de domiciliu;
b) unitatea de politie în care politistul este încadrat nu are posibilitatea să îi asigure acestuia si, după caz, membrilor familiei sale spatiu de locuit corespunzător;
c) politistul ori
sotia/sotul acestuia/acesteia nu are atribuită, prin contract de închiriere, o
locuintă din fondul locativ de stat în localitatea de domiciliu;
d) politistul ori
sotia/sotul acestuia/acesteia are un contract de închiriere, altul decât cel prevăzut
la lit. c), încheiat si înregistrat la administratia financiară în conditiile
legii;
e) politistul si-a
stabilit resedinta sau domiciliul la adresa locuintei închiriate potrivit lit.
d);
f) în urma
efectuării anchetei sociale se constată că politistul se află într-un caz
justificat de a beneficia de compensatie pentru chirie.
(2) Ancheta
socială prevăzută la alin. (1) lit. f) se efectuează de către o comisie
constituită prin ordin al ministrului administratiei si internelor. La
stabilirea cazurilor justificate, comisia are în vedere următoarele criterii:
a) politistul nu
detine un spatiu de locuit corespunzător la adresa de domiciliu, în situatia în
care si-a stabilit resedinta la adresa locuintei închiriate potrivit alin. (1)
lit. d), ori nu detinea la adresa anterioară de domiciliu, în situatia în care
si-a stabilit domiciliul la adresa locuintei închiriate potrivit alin. (1) lit.
d); sau
b) din motive
neimputabile politistului, acesta se află în imposibilitatea obiectivă de a mai
locui la adresa de domiciliu; sau
c) domiciliul
politistului este stabilit într-un spatiu de locuit corespunzător, care este
ocupat de acesta în baza unui contract de închiriere.
(3) Rezultatul
anchetei sociale se consemnează într-un proces-verbal care se transmite
compartimentului de resurse umane.
Art. 4. - (1)
Politistii îndreptătiti să beneficieze de compensatia lunară pentru chirie
solicită, prin raport scris, sefului unitătii de politie în care sunt încadrati
acordarea acestui drept bănesc.
(2) Raportul se
înregistrează la secretariatul unitătii si va contine, în mod obligatoriu,
următoarele elemente:
a) numărul si data
ordinului de mutare în interesul serviciului sau, după caz, ale ordinului de
numire ca urmare a absolvirii institutiei de învătământ ori chemării/rechemării
în activitate;
b) date privind
situatia familială a politistului în cauză: starea civilă, numărul copiilor si
al altor persoane aflate în întretinerea politistului, domiciliul;
c) adresa la care
si-a stabilit resedinta sau, după caz, domiciliul, în localitatea în care a
fost numit în prima functie sau mutat în interesul serviciului, anexând copia
contractului de închiriere înregistrat la administratia financiară, precum si
copia actului de identitate;
d) dacă în
localitatea în care a fost numit în prima functie sau mutat în interesul
serviciului are atribuită locuintă de serviciu, de interventie ori din fondul
locativ de stat;
e) dacă politistul
sau, după caz, sotia/sotul detine locuintă proprietate personală în localitatea
în care a fost numit în prima functie sau mutat în interesul serviciului;
f) dacă
sotia/sotul este politist sau cadru militar în activitate, denumirea
unitătii/indicativul structurii militare în care este încadrată/încadrat si
localitatea/garnizoana de dislocare;
g) dacă efectuează
naveta în localitatea în care îsi are domiciliul, pentru politistii prevăzuti
la art. 2;
h) angajamentul de a raporta în scris, în termen de 5 zile lucrătoare de la ivirea situatiei, orice schimbare intervenită, de natură să modifice conditiile care au stat la baza acordării compensatiei lunare pentru chirie;
i) orice alte date
pe care politistul le consideră necesare;
j) declaratia pe
propria răspundere că datele prezentate în raport sunt reale, precum si
angajamentul de a restitui în conditiile legii sumele încasate fără temei
legal, în cazul constatării că datele înscrise nu sunt reale.
Art. 5. - (1)
Compartimentul de resurse umane al unitătii de politie în care este încadrat
politistul, în urma verificării elementelor cuprinse în raportul prevăzut la
art. 4, va certifica, sub semnătură, realitatea datelor privind situatia
profesională a politistului, precum si confirmarea înscrierii în actul de
identitate al solicitantului a vizei de stabilire a resedintei în noua
localitate sau, după caz, a stabilirii domiciliului sau resedintei potrivit
art. 3 alin. (1) lit. e).
(2) Compartimentul
administrarea patrimoniului imobiliar sau persoana desemnată prin dispozitia
zilnică cu atributiuni pe linia cazării politistilor va verifica datele
înscrise în raport, referitoare la situatia locativă a solicitantului, si va
certifica, sub semnătură, realitatea acestora.
(3) Rezultatul
verificării si propunerile se consemnează într-un proces-verbal întocmit de
compartimentul de resurse umane si se prezintă sefului unitătii de politie
pentru a hotărî, după caz, astfel:
a) acordarea
compensatiei lunare pentru chirie politistilor care îndeplinesc conditiile
legale si emiterea dispozitiei zilnice de alocare la plata compensatiei lunare
pentru chirie, specificându-se în mod expres data la care se plăteste
compensatia;
b) respingerea
solicitărilor care nu îndeplinesc conditiile legale de acordare a compensatiei
lunare pentru chirie si comunicarea în scris a motivelor care au stat la baza
respingerii.
(4) Hotărârea
referitoare la acordarea compensatiei lunare pentru chirie politistilor care
îndeplinesc conditiile legale apartine sefului unitătii de politie.
(5) Proiectul
dispozitiei zilnice de alocare la plata compensatiei lunare pentru chirie va fi
vizat pentru control financiar preventiv propriu, potrivit actelor normative în
vigoare.
(6) Compensatia
lunară pentru chirie se acordă începând cu data înregistrării raportului la
secretariatul unitătii.
(7) Termenul maxim
pentru emiterea dispozitiei zilnice de alocare la plata compensatiei, precum si
pentru comunicarea în scris a răspunsului referitor la respingerea cererii este
de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării raportului la secretariatul
unitătii, exclusiv ziua înregistrării.
În situatii
deosebite, la propunerea compartimentului de resurse umane, seful unitătii de
politie poate aproba prelungirea termenului initial, o singură dată, cu maximum
5 zile lucrătoare.
Art. 6. -
Politistii numiti în prima functie sau mutati în interesul serviciului într-o
altă localitate decât cea în care îsi au domiciliul, care ulterior îsi
stabilesc domiciliul în noua localitate, au dreptul la compensatie lunară
pentru chirie dacă sunt îndeplinite cerintele prevăzute la art. 2 lit. b)-e).
Art. 7. - (1) În
situatia în care atât sotul, cât si sotia sunt politisti, având dreptul la
compensatie lunară pentru chirie potrivit prezentei hotărâri, si locuiesc
împreună, se acordă o singură compensatie lunară pentru chirie celui/celei cu
salariul de bază mai mare.
(2) În situatia în
care politistii, sot si sotie, locuiesc la adrese diferite, fiind despărtiti în
fapt, fiecare dintre acestia beneficiază de compensatie pentru chirie potrivit
art. 1 alin. (1).
(3) Pentru a
beneficia de compensatia pentru chirie, politistii prevăzuti la alin. (2)
trebuie să anexeze la raport copia contractului de închiriere.
Art. 8. -
Rapoartele personale ale politistilor alocati la plata compensatiei lunare
pentru chirie si procesele-verbale se păstrează într-un dosar separat, la
structura financiar-contabilă.
Art. 9. - (1)
Compensatia lunară pentru chirie se plăteste pentru luna precedentă la data
stabilită pentru plata drepturilor salariale pentru întreg personalul din
unitatea de politie la care beneficiarul este alocat la drepturi, pe baza
statelor de plată întocmite în acest scop.
(2) Prin semnătura
de primire a sumelor reprezentând compensatia lunară pentru chirie politistii
confirmă că în luna pentru care se face plata nu au intervenit schimbări de
natură să modifice dreptul la compensatia lunară pentru chirie.
(3) Sumele
reprezentând compensatia lunară pentru chirie, plătite necuvenit, se
recuperează conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 10. -
Alocarea si scoaterea la/de la plata compensatiei lunare pentru chirie se fac
prin dispozitie zilnică, potrivit normelor în vigoare.
Art. 11. - În
situatia plătilor pentru fractiuni de lună, calculul compensatiei zilnice se
face raportându-se compensatia lunară la numărul de zile calendaristice din
luna pentru care se face plata.
Art. 12. - Compensatia lunară pentru chirie se acordă în conditiile reglementate de prezenta hotărâre si politistilor care se află în următoarele situatii:
a) initial au
detinut locuinte din fondul locativ de stat, iar ulterior, în baza unor
hotărâri judecătoresti de divort definitive si irevocabile, au pierdut beneficiul
folosintei acestor locuinte;
b) au primit
locuinte din fondul locativ de stat si, ulterior, acestea au fost redobândite
de proprietarii de drept în baza unor hotărâri judecătoresti definitive si
irevocabile;
c) au fost
încadrati sau au redobândit calitatea de politist;
d) sunt detasati
pentru a îndeplini functii în afara Ministerului Administratiei si Internelor.
Art. 13. - (1)
Compensatia lunară pentru chirie, acordată în conditiile reglementate de
prezenta hotărâre, se plăteste în continuare politistilor care:
a) sunt trimisi în
străinătate pentru îndeplinirea/executarea misiunilor în cadrul fortelor de
mentinere a păcii sub egida O.N.U., NATO sau a altor organisme internationale;
b) sunt trimisi la
studii, cursuri, stagii de practică, de specializare, de perfectionare si alte
forme de pregătire în străinătate, cu durata de până la 2 ani inclusiv;
c) sunt pusi la
dispozitie potrivit legii;
d) sunt mutati în
altă unitate de politie situată în aceeasi localitate în care au fost numiti în
prima functie sau mutati initial în interesul serviciului.
(2) Baza de calcul
a compensatiei lunare pentru chirie, în cazurile prevăzute la alin. (1), o
constituie salariul de bază cuvenit, potrivit legii, pentru situatiile
respective.
Art. 14. -
Compensatia lunară pentru chirie nu se acordă în situatia în care politistilor
si, după caz, familiilor acestora, li se atribuie un spatiu de locuit
corespunzător, pe care îl refuză.
Art. 15. - Dreptul
la compensatia lunară pentru chirie încetează în următoarele situatii:
a) la data
dobândirii de către politist sau de către sotia/sotul acestuia/acesteia, pe
orice cale, a unei locuinte proprietate personală;
b) la data
încheierii căsătoriei, dacă sotia/sotul are locuintă proprietate personală în
localitatea în care politistul a fost numit în prima functie sau mutat în
interesul serviciului;
c) la data
încheierii, de către politistul în cauză sau de către sotia/sotul
acestuia/acesteia, a contractului de închiriere pentru locuinta atribuită din
fondul locativ de stat, în localitatea în care politistul a fost numit în prima
functie sau mutat în interesul serviciului;
d) la data
încheierii contractului de închiriere pentru locuintă de serviciu sau de
interventie ori a acceptării în scris a cazării în căminul de garnizoană;
e) la data când se
refuză, în scris, atribuirea unui spatiu de locuit corespunzător;
f) la data mutării
într-o altă localitate. Unitatea din care se mută politistul plăteste
compensatia lunară pentru chirie până la data expirării termenului legal de
predare a functiei înscris în dispozitia de personal;
g) în cazul
încetării plătii drepturilor salariale cuvenite în calitate de politist.
Art. 16. -
Compensatia lunară pentru chirie nu se acordă politistilor trimisi în misiune
permanentă în străinătate.
Art. 17. - Pentru politistii
beneficiari ai compensatiei lunare pentru chirie, care sunt mutati într-o altă
unitate de politie din aceeasi localitate, se procedează astfel:
a) la vechea
unitate se consemnează în certificatul de scoatere si alocare de la/la drepturi
cuantumul compensatiei lunare pentru chirie si data până la care s-a achitat;
b) la noua unitate
se vor analiza rapoartele politistilor respectivi, potrivit regulilor prevăzute
de prezenta hotărâre.
Art. 18. -
Eventualele contestatii privind stabilirea si plata compensatiei lunare pentru
chirie se solutionează de către esalonul ierarhic superior unitătii din care
face parte politistul.
Art. 19. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr.
66/2003 privind cuantumul si conditiile de acordare a compensatiei lunare
pentru chirie, cuvenită politistilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 99 din 18 februarie 2003.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul
administratiei si internelor,
Anghel
Andreescu,
secretar de
stat
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe
Barbu
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 7 aprilie 2005.
Nr. 284.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETĂRII
privind programele valabile pentru concursul
national unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învătământul
preuniversitar
În baza prevederilor
art. 154 alin. (1) din Legea învătământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, si ale
art. 9 alin. (2) si art. 10 alin. (3) din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările si
completările ulterioare,
în temeiul
Hotărârii Guvernului nr.
410/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si
Cercetării, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
educatiei si cercetării emite
prezentul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Lista programelor pentru concursul national unic pentru ocuparea
posturilor didactice declarate vacante în învătământul preuniversitar,
prevăzută în anexa nr. 1*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Se
aprobă programele pentru concursul national unic pentru ocuparea posturilor
didactice declarate vacante în învătământul preuniversitar, prevăzute în anexa
nr. 2*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - Directia
generală pentru învătământ preuniversitar, Directia generală evaluare,
prognoze, strategii si programe pentru învătământ preuniversitar, Directia
generală pentru învătământ în limbile minoritătilor nationale si accesul la
educatie, Serviciul National de Evaluare si Examinare din cadrul Ministerului
Educatiei si Cercetării asigură aplicarea prezentului ordin.
p. Ministrul
educatiei si cercetării,
Radu
Damian,
secretar de
stat
Bucuresti, 15 noiembrie 2004.
Nr. 5.287.
*) Anexele nr. 1 si 2 se publică ulterior în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 bis în afara abonamentului,
care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei
Autonome Monitorul Oficial, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
AGENTIA NATIONALĂ PENTRU ÎNTREPRINDERI MICI
SI MIJLOCII SI COOPERATIE
privind aprobarea Procedurii de implementare a
Programului pentru dezvoltarea abilitătilor antreprenoriale în rândul tinerilor
si facilitarea accesului acestora la finantare START
Având în vedere
prevederile anexei nr. 3/12/23 la Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr.
511/2004, ale art. 25 alin. (1) din Legea nr.
346/2004 privind stimularea înfiintării si dezvoltării întreprinderilor
mici si mijlocii, precum si prevederile art. 4 alin. (1) pct. 12 din Hotărârea
Guvernului nr.
753/2003 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru
Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, cu modificările si completările
ulterioare,
în temeiul art. 5
alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
753/2003 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru
Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, cu modificările si completările
ulterioare,
presedintele
Agentiei Nationale pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie emite prezentul ordin.
Articol unic. -
(1) Se aprobă Procedura de implementare a Programului pentru dezvoltarea
abilitătilor antreprenoriale în rândul tinerilor si facilitarea accesului
acestora la finantare - START, prevăzută în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
(2) Prezentul
ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, si va intra în
vigoare la data publicării.
Presedintele
Agentiei Nationale pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie,
Eugen
Ovidiu Chirovici
Bucuresti, 4 aprilie 2005.
Nr. 63.
ANEXĂ
PROCEDURA
de
implementare a Programului pentru dezvoltarea abilitătilor antreprenoriale în
rândul tinerilor si facilitarea accesului acestora la finantare - START
1. Obiectivul
Programului
Obiectivul
Programului pentru dezvoltarea abilitătilor antreprenoriale în rândul tinerilor
si facilitarea accesului acestora la finantare - START, denumit în continuare Program,
îl constituie promovarea unui sistem formativ care să faciliteze
mobilitatea tinerilor între sistemul de învătământ si piata fortei de muncă,
precum si dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale ale tinerilor în scopul
implicării acestora în structuri economice private.
Programul
urmăreste:
- dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale bazate pe cunoasterea si gestionarea optimă a resurselor, în vederea adaptării rapide la rigorile determinate de globalizarea pietelor si integrarea României în Uniunea Europeană;
- sprijinirea
demarării si dezvoltării firmelor nou-înfiintate (start-up-uri) prin
facilitarea accesului acestora la finantare; - stimularea înfiintării de noi
întreprinderi mici si mijlocii (IMM), precum si îmbunătătirea performantelor
economice ale microîntreprinderilor existente, prin cresterea gradului de
pregătire a personalului acestora;
- cresterea
potentialului de accesare a surselor de finantare.
2. Bugetul
Programului
2.1. Programul se va
derula în trei etape, respectiv:
a) etapa I -
mediatizarea Programului prin mijloacele de comunicare în masă, anunturi si
pliante promotionale;
b) etapa a II-a -
organizarea si desfăsurarea cursurilor de pregătire antreprenorială destinate
beneficiarilor Programului;
c) etapa a III-a -
finantarea celor mai bune planuri de afaceri prin alocatie financiară
nerambursabilă în limita bugetului prevăzut la subpct. 2.2 lit. c) si prin
credite acordate de banca selectată.
2.2. Pentru
realizarea Programului se alocă de la bugetul de stat pe anul 2005 suma de 13,5
miliarde lei, defalcată astfel:
a) 0,75 miliarde
lei - pentru asigurarea mediatizării Programului;
b) 1,75 miliarde
lei - pentru finantarea cursurilor de pregătire antreprenorială destinate
beneficiarilor Programului (inclusiv cheltuielile aferente desfăsurării
acestora);
c) 10 miliarde lei
- pentru acordarea de alocatii financiare nerambursabile pentru cofinantarea
câstigătorilor autori ai planurilor de afaceri eligibile selectati dintre
beneficiarii Programului;
d) 1 miliard lei -
la dispozitia Agentiei Nationale pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie (ANIMMC), constând în cheltuieli pentru implementarea,
administrarea, monitorizarea si evaluarea Programului, pentru organizarea
procedurii de licitatie deschisă, inclusiv comisionul de administrare al
băncii.
2.3. În cadrul
etapei a III-a a Programului se vor finanta cele mai bune planuri de afaceri
selectate dintre cele întocmite de beneficiarii Programului, participanti la
cea de-a II-a etapă conform subpct. 2.1 lit. b).
3. Beneficiarii
Programului
3.1. Pot beneficia
de prevederile Programului:
a) persoanele
fizice; pentru participarea la cea de-a III-a etapă persoanele fizice trebuie
să îndeplinească cerinta de la subpct 8.5;
b) persoanele fizice
autorizate si asociatiile familiale;
c) persoanele
juridice, care îndeplinesc, cumulativ, la data depunerii formularelor de
înscriere, următoarele criterii de eligibilitate prevăzute la subpct. 3.2-3.5.
3.2. Pentru
persoanele fizice:
a) au vârsta cuprinsă
între 18 si 35 de ani neîmpliniti;
b) au studii medii
sau superioare;
c) au obtinut un
număr de minimum 50 de puncte ca urmare a evaluării datelor din formularul de
înscriere.
3.3. Pentru
persoanele fizice autorizate si asociatiile familiale:
a) persoana fizică
autorizată sau membrul asociatiei familiale să aibă vârsta cuprinsă între 18 si
35 de ani neîmpliniti; numai un singur membru al asociatiei familiale poate
beneficia de acest curs;
b) au cel mult 1
an de la autorizare/înfiintare la data depunerii formularului de înscriere.
3.4. Pentru
persoanele juridice:
a) sunt
microîntreprinderi conform prevederilor art. 2, art. 3 alin. (1) lit. b) si ale
art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
346/2004 privind stimularea înfiintării si dezvoltării întreprinderilor
mici si mijlocii;
b) au capital
social integral privat;
c) asociatul ori actionarul solicitant să aibă vârsta cuprinsă între 18 si 35 de ani neîmpliniti; numai un singur asociat/actionar al persoanei juridice eligibile poate beneficia de acest curs; în situatia în care solicitantul nu este asociat majoritar, este obligatoriu să fie administratorul numit al societătii. În cazul în care asociatul ori actionarul are mai mult de 35 de ani, cota detinută de acesta trebuie să nu fie decisivă în luarea deciziilor;
d) au cel mult 2
ani de la înfiintare la data depunerii formularului de înscriere;
e) au ca obiect de
activitate productia de bunuri materiale si/sau prestarea de servicii.
3.5. (1) Nu
beneficiază de prevederile Programului: societătile bancare, societătile de
asigurare si reasigurare, societătile de administrare a fondurilor financiare
de investitii, societătile de valori mobiliare, agentii economici cu activitate
principală de comert, activităti de intermedieri financiare, activităti
auxiliare intermedierilor financiare, activităti de consultantă pentru afaceri
si management, activităti juridice, de contabilitate si revizie contabilă,
consultantă în domeniul fiscal, selectia si plasarea fortei de muncă, precum si
furnizorii de instruire.
(2) Activitătile
neeligibile arătate, clasificate conform codului CAEN, vor fi incluse în
contractul încheiat între ANIMMC si bancă.
4. Tipurile de
ajutor financiar
4.1. Prin Program
se organizează si se finantează în etapa a II-a cursuri de pregătire destinate
beneficiarilor eligibili în domenii de interes pentru dezvoltarea capacitătilor
antreprenoriale, în scopul dobândirii cunostintelor teoretice si cu
aplicabilitate practică necesare începerii si dezvoltării unei afaceri, conform
tematicii prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta procedură.
4.2. În vederea
implementării etapei a II-a a Programului, ANIMMC va încheia parteneriate cu
institutii publice si/sau private si va contracta furnizori specializati pentru
prestarea serviciilor de instruire specifice Programului.
4.3. (1) În etapa
a III-a a Programului se acordă sprijin financiar sub formă de credit bancar în
limita maximă a 10.000 euro sau echivalent în lei de către banca desemnată
câstigătoare în urma achizitiei publice, în conformitate cu prevederile art. 26
alin. (3) din Legea nr.
346/2004, si ajutor financiar nerambursabil (AFN) în limita a
200.000.000 lei de către ANIMMC, pentru finantarea celor mai bune planuri de
afaceri elaborate de beneficiarii cursurilor de pregătire antreprenorială.
(2) Planurile de
afaceri vor fi selectate de către o comisie de evaluare constituită din
specialisti din cadrul băncii, ai ANIMMC si Fondului National de Garantare a
Creditelor pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii (FNGCIMM).
5. Procedura de
înscriere la cursurile de pregătire antreprenorială
5.1. Fiecare
solicitant trebuie să completeze integral formularul de înscriere prevăzut în
anexa nr. 2 la prezenta procedură.
5.2. În cazul
beneficiarilor persoane fizice, formularul de înscriere va fi însotit în mod
obligatoriu de următoarele documente justificative:
a) copie a
buletinului/cărtii de identitate al/a solicitantului;
b) copie
legalizată a diplomei care atestă studiile medii sau, după caz, superioare;
c) declaratia pe
propria răspundere referitoare la existenta beneficiului, anterior participării
la Program, de ajutor de stat (anexa nr. 3 la prezenta procedură).
5.3. În cazul
beneficiarilor persoane fizice autorizate sau asociatii familiale, formularul
de înscriere va fi însotit în mod obligatoriu de următoarele documente
justificative:
a) copie a
autorizatiei administrative eliberate de primarii unitătilor
administrativ-teritoriale pe a căror rază teritorială îsi au domiciliul
solicitantii;
b) copie a
certificatului de înmatriculare si a certificatului de înregistrare fiscală;
c) copie a
buletinului/cărtii de identitate al/a persoanei fizice autorizate sau al/a
membrului asociatiei familiale;
d) declaratia
anuală de impunere a venitului, înregistrată la administratia financiară, în
original, pe anul anterior.
5.4. În cazul
beneficiarilor prevăzuti la subpct. 3.4, formularul de înscriere va fi însotit
în mod obligatoriu de următoarele documente justificative:
a) certificat
constatator emis de oficiul registrului comertului de pe lângă tribunalul în a
cărui rază teritorială îsi are sediul societatea, în care să se mentioneze
reprezentantii legali ai societătii, precum si domeniile de activitate
principale si secundare ale societătii solicitante si cifra de afaceri conform
ultimului bilant contabil;
b) copie a
buletinului/cărtii de identitate al/a asociatului
unic/asociatului/actionarului/administratorului persoanei juridice beneficiare;
c) copie
legalizată a diplomei care atestă studiile medii sau, după caz, superioare a
asociatului/actionarului/ administratorului;
d) declaratia pe
propria răspundere privind numărul mediu de personal din ultima lună de activitate;
e) certificate
privind îndeplinirea obligatiilor exigibile de plată către bugetul de stat si
bugetele locale;
f) declaratia pe propria răspundere referitoare la existenta beneficiului, anterior participării la Program, de ajutor de stat (anexa nr. 3 la prezenta procedură).
5.5. (1)
Formularul de înscriere, completat corespunzător, însotit de documentele
justificative, va fi depus, personal sau prin postă, numai la Unitatea de
Implementare a Programului (UIP) - START din cadrul ANIMMC, str. Poterasi nr.
11, sectorul 4, cod 040623, Bucuresti. Nu se primesc dosare incomplete.
(2) Formularul de
înscriere poate fi ridicat de la sediul ANIMMC, fiind disponibil si pe pagina
de Internet la adresa: www.animmc.ro .
5.6. Perioada de
înscriere si de depunere a formularului de înscriere, însotit de documentele
justificative, va fi anuntată pe pagina de Internet la adresa: www.animmc.ro si în presă.
6. Procedura de
înregistrare, evaluare si selectie a beneficiarilor cursurilor de pregătire
antreprenorială
6.1. În vederea
implementării corespunzătoare a Programului se va constitui Unitatea de
Implementare a Programului (UIP) - START în cadrul ANIMMC. Structura
organizatorică, numărul de persoane, atributiile si responsabilitătile UIP -
START vor fi stabilite prin ordin al presedintelui ANIMMC.
6.2. Formularul de
înscriere completat, însotit de documentele justificative, va fi înregistrat în
Registrul special al Programului, mentionându-se data, ora si numărul de
înregistrare.
6.3. (1)
Formularele de înscriere vor fi evaluate, în ordinea datei si orei
înregistrării în Registrul special al Programului, tinându-se cont de
îndeplinirea tuturor criteriilor de eligibilitate.
(2) Punctajul
obtinut necesar pentru participarea la etapa a II-a a Programului trebuie să
fie de minimum 50 de puncte din maximum 100 de puncte posibil.
6.4. (1) Lista
beneficiarilor eligibili admisi pentru participarea la Program si grila de
evaluare vor fi făcute publice prin afisare pe web-site-ul ANIMMC, www.animmc.ro, în termen de 15 zile de la
expirarea perioadei de înscriere, conform subpct. 5.5.
(2) Grila de
evaluare a formularelor de înscriere va fi afisată pe pagina web a ANIMMC, în
termen de o zi de la încheierea perioadei de înscriere.
7. Organizarea
cursurilor de pregătire antreprenorială
7.1. (1) Cursurile
de pregătire antreprenorială se vor desfăsura în Bucuresti, Cluj-Napoca,
Constanta, Iasi si Timisoara.
(2) Cursurile de
pregătire antreprenorială vor fi organizate pe module, tematica acestora fiind
prezentată în anexa nr. 1 la prezenta procedură.
7.2. La sfârsitul
cursurilor de pregătire antreprenorială corespunzătoare etapei a II-a a
Programului fiecare beneficiar eligibil care a participat la aceste cursuri
poate elabora un plan de afaceri pentru participare la etapa a III-a a
Programului.
7.3. Structura
planului de afaceri si modelul cererii de acordare a alocatiei financiare
nerambursabile vor fi stabilite în cadrul contractului dintre ANIMMC si bancă.
8. Evaluarea si
selectarea planurilor de afaceri
8.1. (1) Evaluarea
planurilor de afaceri se va face de către o comisie de evaluare constituită din
specialisti din cadrul băncii, ANIMMC si FNGCIMM.
(2) Membrii
comisiei de evaluare si regulamentul de organizare si functionare vor fi
aprobate prin ordin al presedintelui ANIMMC.
8.2. Evaluarea si
selectarea planurilor de afaceri vor fi făcute în baza criteriilor specifice
prevăzute în normele de creditare ale băncii si în normele de garantare ale
FNGCIMM. Aceste criterii de eligibilitate vor fi prezentate si explicate
cursantilor în cadrul perioadei de pregătire aferente etapei a II-a a
Programului si vor fi afisate pe site-ul ANIMMC.
8.3. (1) În urma
centralizării punctajului general obtinut vor fi selectate cele mai bune
planuri de afaceri pentru a fi finantate. Autorii lor vor beneficia de un
sprijin financiar pentru punerea în aplicare a planului de afaceri, astfel:
a) minimum 45% din
valoarea estimată a investitiei, fără T.V.A., prevăzută în planul de afaceri,
microcredit în conditii avantajoase, dar nu mai mult de 10.000 euro sau
echivalent în lei/plan de afaceri eligibil;
b) 40% din
valoarea estimată a investitiei, fără T.V.A., alocatie financiară
nerambursabilă, fără a se depăsi plafonul de 200 milioane lei/plan de afaceri
eligibil;
c) 15% din
valoarea estimată a investitiei, fără T.V.A., contributie personală, în natură
sau numerar.
(2) Sumele alocate
pot fi utilizate pentru achizitionarea de active corporale si necorporale de tipul:
masini, utilaje si echipamente, mijloace de transport mărfuri, brevete de
inventie, licente, dar si pentru reconstructia, extinderea sau modernizarea de
active corporale direct legate de realizarea proiectului de investitii.
(3) Se pot finanta
numai achizitiile de masini, utilaje, echipamente, mijloace de transport
mărfuri care sunt noi (nu second-hand).
(4) Atât AFN, cât
si creditul bancar în cadrul Programului nu pot fi utilizate pentru rambursarea
împrumuturilor existente care au fost contractate din alte surse.
8.4. Acordarea AFN
si a creditului bancar se va face în baza unui contract corespunzător încheiat
între banca selectată si beneficiar.
8.5. Persoanele
fizice ale căror planuri de afaceri au fost selectate beneficiază de creditare
în conditiile autorizării potrivit legii ca persoană fizică autorizată sau,
după caz, societate comercială.
8.6. Grila de
evaluare a planurilor de afaceri va fi făcută publică prin afisare pe site-ul
ANIMMC, după expirarea perioadei de depunere a acestora.
8.7. Decizia cu
privire la acordarea AFN si a creditului bancar se va lua de către Comisia de
evaluare a planurilor de afaceri.
8.8. ANIMMC va
încheia un contract de intermediere financiară cu banca desemnată câstigătoare
în urma procesului de achizitie publică, în vederea creditării acestor planuri
de afaceri în următoarele conditii minimale:
a) termenul de
creditare este de 1,5-3 ani, cu o perioadă de gratie de până la un an;
b) garantii
asigurate de către FNGCIMM si/sau prin investitia propriu-zisă a beneficiarului,
în conditiile în care investitia are ca obiect si un bun corporal;
c) dobânda
practicată va fi cu două puncte procentuale sub nivelul dobânzii la creditele
în lei si cu un punct procentual sub nivelul dobânzii la creditele în valută.
8.9. Pentru
obtinerea finantării planurilor de afaceri beneficiarii pot accesa numai o
singură dată Programul.
9. Dispozitii
finale
Data demarării
Programului si a etapelor desfăsurării acestuia va fi stabilită în termen de 30
de zile de la anuntarea băncii declarate câstigătoare pentru implementarea
Programului.
ANEXA Nr. 1
la procedură
1. Aspecte
legislative privind înfiintarea unei firme
Tema I.
Formalităti de înregistrare a societătilor comerciale
Tema II.
Legislatie fiscală si comercială
2. Managementul
resurselor umane
Tema I. Mediul
extern si functia de personal a firmei
Tema II.
Managementul resurselor umane: esentă, scop, componente
Tema III.
Managementul grupurilor
Tema IV.
Managementul comunicatiilor
Tema V.
Managementul relatiilor industriale
Tema VI.
Salarizarea personalului
Tema VII. Prognoza
si planificarea resurselor umane
3. Managementul
micilor afaceri
Tema 1. Mediul de
afaceri al firmei (1)
Tema 2. Mediul de
afaceri al firmei (2)
Tema 3. Afaceri:
constientizarea ocaziei favorabile de pe piată
Tema 4. Parteneri
si clienti într-o afacere
Tema 5.
Planificarea în afaceri
Tema 6.
Organizarea firmelor pentru afaceri
Tema 7. Decizia în
afaceri
Tema 8. Conducerea
afacerilor (1)
Tema 9. Conducerea
afacerilor (2)
Tema 10. Strategii
în afaceri
Tema 11.
Antreprenoriatul - noua tehnologie managerială
Tema 12.
Antreprenoriatul si inovatia economică si socială
Tema 13. Strategii
antreprenoriale (1)
Tema 14. Strategii
antreprenoriale (2)
4. Management
financiar
Tema I.
Managementul financiar. Definitie. Obiective
Tema II. Mediul
decizional al managementului financiar
Tema III. Analiza
financiară - baza managementului financiar
Tema IV. Concepte
financiare de bază
Tema V. Decizii
financiare în conditii de certitudine
Tema VI. Decizii
financiare în conditii de risc si incertitudine
Tema VII. Riscul
si valoarea firmei
Tema VIII.
Strategii financiare pe termen scurt.
Managementul
ciclului de exploatare
Tema IX. Strategii
financiare pe termen lung
Tema X. Strategii
dinamice pentru cresterea valorii firmei
Tema XI.
Managementul sistemului bancar în România
Tema XII.
Activitatea băncilor - parte a sistemului
economic si de
afaceri din România
Tema XIII.
Managementul operatiunilor bancare
Tema XIV. Riscul
bancar si managementul operatiunilor bancare
5. Accesarea
surselor de finantare
Tema I. Surse de
finantare disponibile IMM-urilor
Tema II.
Fundamentarea deciziei de investitie modele decizionale si indicatori de
eficientă economică a investitiei
Tema III. Modele
decizionale privind alegerea sursei de finantare
Tema IV.
Întocmirea unei documentatii de finantare
6. Marketing
Tema I. Definirea
marketingului. Evolutie si specializare
Tema II. Mediul de
marketing
Tema III.
Segmentarea pietelor. Pozitionarea produselor
Tema IV. Politica
de produs
Tema V. Politica
de pret
7. Tehnici de
negociere
Tema I. Negocieri
interne
Tema II. Contextul
organizational
Tema III.
Pregătirea negocierilor
Tema IV.
Desfăsurarea negocierilor
Tema V.
Negocierile individuale
Tema VI.
Comunicarea în negocieri
Tema VII.
Momente-cheie si impasuri în negocieri
Tema VIII.
Factorul timp
Tema IX.
Încheierea negocierilor
Tema X.
Postnegocierea
Tema XI.
Personalitatea negociatorului
8. Elaborarea
si implementarea planului de afaceri
Tema I.
Oportunităti de afaceri: listă cu domeniile în care se consideră că este
oportun a se demara o afacere, legate de activitătile de consultantă si
training
Tema II.
Descrierea domeniului de activitate ales în vederea înfiintării unei firme
Tema III.
Necesitatea consultantei si trainingului managerial
Tema IV. Studiul
pietei interne a serviciilor de consultantă si training managerial
Tema V.
Planificarea activitătii firmei
1.1. Planificarea
structurii organizatorice
1.2. Planificarea
activitătii
Tema VI.
Întocmirea documentatiei necesare înfiintării unei firme
Tema VII.
Întocmirea unui plan de afaceri pentru obtinerea finantării în vederea
demarării activitătii firmei
Tema VIII.
Stabilirea tarifelor pentru serviciile prestate Tema IX. Calculul cifrei de
afaceri critice
ANEXA Nr. 2
la procedură
FORMULAR DE
ÎNSCRIERE
la
Programul pentru dezvoltarea abilitătilor antreprenoriale în rândul tinerilor
si facilitarea accesului acestora la finantare START
Date personale
Numele si
prenumele
......................................................................................................................
Sex: Masculin
Feminin
Adresa de
domiciliu:
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
Telefon
....................................
E-mail
......................................
Vârsta ..........
Starea civilă:
Necăsătorit/ă Căsătorit/ă
Locul unde doriti
să participati la cursuri:
....................................................................................
Întrebări
1. Nivelul
educatiei
Studii liceale
Studii
tehnice/postliceale absolvite (perioada, unitatea de învătământ,
specializarea):
..........................................................................................................................................................
Studii universitare absolvite (perioada, unitatea de învătământ, specializarea):
..........................................................................................................................................................
Studii
postuniversitare (perioada, unitatea de învătământ, specializarea)
2. V-ati implicat
în activităti de voluntariat?
Da Nu
Dacă da, în ce
domeniu?
..........................................................................................................................................................
3. Câti din
oamenii pe care îi cunoasteti au propria lor afacere?
............................................
4. Ce întelegeti
prin activitate antreprenorială?
...........................................................................
5. Care sunt, după
opinia dumneavoastră, principalele calităti necesare unui antreprenor?
Detaliati.
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
6. Vă rugăm să
completati în tabelul următor datele referitoare la experienta dumneavoastră
profesională.
Angajator Functia
Perioada
7. Ati încercat
vreodată să începeti o afacere proprie? Da Nu
Ce tip de
activitate?
.......................................................................................................................
Ce s-a întâmplat
cu această afacere? .........................................................................................
8. Aveti o afacere
în prezent? Da Nu
Ce tip de afacere?
.........................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
9. Dacă
intentionati să începeti o afacere sau să o extindeti pe cea existentă, ce tip
de afacere ati începe/extinde? (Vă rugăm să dati detalii)
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
10. De cât capital
credeti că aveti nevoie să începeti sau să extindeti o afacere? Detaliati.
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
11. Estimati suma
de bani din fiecare dintre sursele mentionate mai jos pe care o puteti folosi
în demararea/extinderea afacerii dumneavoastră.
Bani personali
................................................................................................................................
Împrumuturi sau
bani oferiti de familie
.........................................................................................
Împrumuturi sau
bani oferiti de prieteni ........................................................................................
Alte surse
......................................... Specificati
...........................................................................
12. Aveti casa,
apartamentul sau terenul dumneavoastră personal?
Da Nu
Dacă da, care au
fost sursele de finantare?
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
13. Dati
următorilor factori note cuprinse între 1-5, nota 5 fiind pentru acel factor
care este, în opinia dumneavoastră, cel mai important în succesul unei afaceri.
Banii Educatia
Prietenii Motivatia Altele
14. Cum apreciati
dorinta dumneavoastră de a începe o afacere proprie sau de a extinde afacerea
deja existentă? (Marcati doar un singur răspuns.)
Nu stiu Medie
Destul de puternică Foarte puternică
15. Cum ati aflat
despre acest program?
Presă Radio
TV Altele (prieteni, la serviciu etc.)
16. La ce cursuri
sau seminarii de dezvoltare antreprenorială ati mai participat?
Cursul Perioada
17. În ce stadiu
vă aflati în legătură cu elaborarea unui plan de afaceri pentru ideea pe care
doriti să o transformati într-o afacere?
Nu am început să
lucrez la un plan de afaceri.
Am început
documentarea (colectare de materiale si informatii) necesară elaborării
planului de afaceri.
Am început să
lucrez la elaborarea planului de afaceri.
Am elaborat un
plan de afaceri.
18. De ce sprijin
credeti că aveti nevoie pentru a începe sau a extinde o afacere proprie?
Instruire
generală în domeniul afacerilor
Consultantă
juridică
Consultantă
financiar-contabilă
Consultantă în
marketing
Consultantă în
management
Alt gen de sprijin (specificati) ...................................................................................................
19. Până în
prezent ati solicitat o finantare sau un credit?
Da, care a fost
rezultatul solicitării ..........................................................................................
Nu
20. Cunoasteti
pasii ce trebuie urmati pentru obtinerea unui credit? Detaliati.
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
21. Cunoasteti ce
garantii trebuie să depuneti pentru obtinerea unui credit? Detaliati.
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
22. Ce v-ati
propus să obtineti în urma înscrierii în acest program? (Marcati un singur
răspuns.)
Mai multe
informatii
Acces la
finantare
Punerea în
practică a ideii de afaceri
Declar pe propria
răspundere, cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal cu privire la
falsul în declaratii, că nu am mai beneficiat de finantare în cadrul altor
programe similare gestionate de ANIMMC.
Localitatea
..................................
Data
............................................
......................................................
(semnătura
aplicantului)
ANEXA Nr. 3
la procedură
DECLARATIE
PE PROPRIA RĂSPUNDERE
Subsemnatul/Subsemnata
......................................................................,
identificat/identificată cu actul de identitate seria .......... nr.
..................., eliberat de ................... la data de
...................,
CNP
..................., cu domiciliul în localitatea
........................................., str. ................... nr.
........., bl. ..........., sc. ..........., ap. .........., sectorul/judetul
......................................, în calitate de
reprezentant legal
al organizatiei ......................................, declar pe propria răspundere
că toate informatiile furnizate si consemnate în prezenta cerere sunt corecte
si complete.
Înteleg că orice
omisiune sau incorectitudine în prezentarea informatiilor în scopul de a obtine
avantaje patrimoniale sau de orice altă natură este pedepsită conform legii.
Declar pe propria
răspundere că activitătile pentru care solicit finantarea prin prezentul
program nu fac obiectul altui program de finantare de la bugetul de stat.
De asemenea,
declar pe propria răspundere că în ultimii 2 (doi) ani:
nu am beneficiat
de ajutor de stat;
am beneficiat de
următoarele ajutoare de stat:
Nr. crt. |
Anul
acordării ajutorului de stat |
Forma
ajutorului de stat |
Institutia
finantatoare |
Programul
prin care s-a beneficiat de finantare |
Cuantumul ajutorului
de stat acordat |
|
|
|
|
|
|
în conformitate cu
prevederile Legii nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si completările
ulterioare.
Semnătura
autorizată si stampila solicitantului*) ...................
Functia
...........................................................................
Data semnării
........................................
*) Toate cererile depuse pentru acest program vor fi semnate de aceeasi persoană autorizată să reprezinte legal societatea.