MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E AI
Anul 173 (XVII) - Nr.
326 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI
ALTE ACTE Luni, 18 aprilie 2005
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
282. - Hotărâre privind stabilirea modelului legitimatiei
pentru alesii locali si a modelului semnului distinctiv al calitătii acestora
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
436. - Ordin al ministrului finantelor publice privind
procedura internă de avizare a structurilor si a personalului care gestionează
asistenta financiară nerambursabilă comunitară
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI SI ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
2/231. - Ordin al guvernatorului Băncii Nationale a României si
al presedintelului Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor pentru
aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 289/2004 privind regimul juridic al
contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor, persoane fizice
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
12. - Circulară privind punerea în circulatie, în scop
numismatic, a unei monede din argint cu valoarea nominală de 500 lei, emisiunea
„125 de ani de la înfiintarea Băncii Nationale a României“
privind stabilirea
modelului legitimatiei pentru alesii locali si a modelului semnului distinctiv al
calitătii acestora
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 8 alin. (3) si al art. 14 alin. (3) din
Legea nr.
393/2004 privind Statutul alesilor locali,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă modelul legitimatiei de primar al comunei, orasului, municipiului, respectiv al sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si a primarului general al municipiului Bucuresti, prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 2.
- Se aprobă modelul legitimatiei de consilier al consiliului local al comunei,
orasului, municipiului, respectiv al sectoarelor municipiului Bucuresti, precum
si de consilier judetean si consilier al Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3.
- Se aprobă modelul semnului distinctiv al calitătii de reprezentant ales
pentru primar, primar general, consilier local, consilier judetean, consilier
al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, prevăzute în anexa nr. 3.
Art. 4.
- Anexele nr. 1-3*) fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul administratiei si internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
Bucuresti, 7 aprilie 2005.
Nr. 282.
ANEXA Nr. 1
D. Dispozitii comune privind legitimatiile pentru primarii
municipiilor/oraselor/comunelor, primarii sectoarelor municipiului Bucuresti si
primarul general al municipiului Bucuresti
1. În
toate cazurile materialul pe care se face tipărirea va fi alb, iar literele vor
fi negre. Caracterele tipografice pentru litere nu sunt obligatorii, dar se recomandă
utilizarea a cel mult 2 caractere, cu aspect sobru, mentinând diferentierea de
mărime si îngrosare prezentate în modelele A, B si C.
2.
Materialele utilizate pentru confectionarea legitimatiilor vor fi, în functie
de posibilitătile locale:
a) hârtie albă satinată sau carton subtire alb satinat pentru
tipărire, lipite pe cartonul, pe al cărui revers s-a caserat în prealabil pânză
impregnată, mată sau lucioasă, având culoarea negru, albastru închis
(bleumarin) sau visiniu închis;
b) carton satinat, alb pe fata destinată tipăririi si având pe
revers culoarea alb, negru, albastru închis (bleumarin) sau visiniu închis,
cartonul fiind tratat după tipărire prin laminare în folie transparentă, după
unul procedeele utilizate în prezent în acest scop;
c) material plastic flexibil alb cu grosimea de 0,3 * 0,5 mm,
urmând în rest recomandările de la litera b).
3.
Legitimatiile vor avea lungimea de 80 mm si lătimea de 55 mm.
4.
Modelul propus pe baza recomandărilor de mai sus si adoptat prin hotărâre a consiliului
local sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, după caz, va fi
utilizat pentru toate legitimatiile emise.
E. Dispozitii comune privind legitimatiile pentru consilieri
locali, consilieri locali ai sectoarelor municipiului Bucuresti, consilieri
generali ai municipiului Bucuresti si consilieri judeteni
1. În
toate cazurile, materialul pe care se face tipărirea va fi alb, iar literele
vor fi negre. Caracterele tipografice pentru litere nu sunt obligatorii, dar se
recomandă utilizarea a cei mult două caractere, cu aspect sobru, mentinând
diferentierea de mărime si îngrosare prezentate în modelele A, B, C si D.
2.
Materialele utilizate pentru confectionarea legitimatiilor vor fi, în functie
de posibilitătile locale:
a) hârtie albă satinată sau carton subtire alb satinat pentru
tipărire, lipite pe cartonul, pe al cărui revers s-a caserat în prealabil pânză
impregnată, mată sau lucioasă, având culoarea negru, albastru închis
(bleumarin) sau visiniu închis;
b) carton satinat, alb pe fata destinată tipăririi si având pe
revers culoarea alb, negru, albastru închis (bleumarin) sau visiniu închis,
cartonul fiind tratat după tipărire prin laminare în folie transparentă, după
unul procedeele utilizate în prezent în acest scop;
c) material plastic flexibil alb cu grosimea de 0,3 * 0,5 mm,
urmând în rest recomandările de la litera b).
3.
Legitimatiile vor avea lungimea de 80 mm si lătimea de 55 mm.
4. Modelul propus pe baza recomandărilor de mai sus si adoptat prin
hotărâre a consiliului local, Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau
consiliului judetean, după caz, va fi utilizat pentru toate legitimatiile
emise.
ANEXA Nr. 3
F. Dispozitii comune privind semnele distinctive ale
primarilor, primarului general al municipiului Bucuresti, consilierilor locali,
consilierilor judeteni si consilierilor din Consiliul General al Municipiului
Bucuresti
Semnul distinctiv este o insignă confectionată din tombac, argintată
având forma unui scut, cu dimensiunile de 24/28 mm, pe care sunt marcate:
culorile drapelului României, Stema României în cazul primarilor, respectiv
stema comunei, orasului, municipiului judetului după caz, pentru consilierii
locali, judeteni si ai municipiului Bucuresti, denumirea localitătii si
precizarea calitătii alesului local. Pentru localitătile care nu au o stemă
aprobată conform prevederilor Legii nr. 102/1992 privind stema tării si
sigiliul statului, spatiul respectiv va rămâne nemarcat.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
privind
procedura internă de avizare a structurilor si a personalului care gestionează
asistenta financiară nerambursabilă comunitară
În
temeiul prevederilor art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală,
în conformitate cu dispozitiile art. 9 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 170/2005 pentru aplicarea Legii nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare,
ministrul finantelor publice emite următorul ordin:
Art. 1.
- (1) Potrivit dispozitiilor art. 3 alin. (2) si ale art. 5 din Hotărârea
Guvernului nr.
170/2005, pentru a
beneficia de majorările salariale prevăzute la art. 3 alin. (1) din aceeasi
hotărâre, institutiile publice în cadrul cărora functionează structurile
mentionate la art. 2 din Hotărârea Guvernului nr.
170/2005 vor solicita
Ministerului Finantelor Publice avizarea structurilor si a personalului care au
ca obiect de activitate gestionarea asistentei financiare nerambursabile
comunitare.
(2) În
acest sens cererea (anexa nr. 1) se depune la registratura Ministerului
Finantelor Publice împreună cu documentele prevăzute la art. 6 din Hotărârea
Guvernului nr.
170/2005.
Art. 2.
- Eliberarea avizului favorabil (anexa nr. 2) de către ministrul finantelor
publice sau, prin delegare, de către secretarul de stat având calitatea de
Coordonator National al Asistentei (CNA) si Coordonator National al Programului
ISPA (CNI) se efectuează pe baza unui aviz consultativ al Autoritătii de
Management pentru Cadrul de Sprijin Comunitar (anexa nr. 3) din cadrul
Ministerului Finantelor Publice, în ceea ce priveste gestionarea Programului
PHARE si a fondurilor structurale, respectiv al Autoritătii de Management
pentru Infrastructură (anexa nr. 4) din cadrul Ministerului Finantelor Publice,
în ceea ce priveste gestionarea Programului ISPA si a fondului de coeziune.
Art. 3.
- (1) Respingerea cererii de eliberare a avizului favorabil de către ministrul
finantelor publice sau, prin delegare, de către secretarul de stat având
calitatea de Coordonator National al Asistentei (CNA) si Coordonator National
al Programului ISPA (CNI) se efectuează pe baza unui document justificativ cu
caracter consultativ al Autoritătii de Management pentru Cadrul de Sprijin
Comunitar (anexa nr. 5), în ceea ce priveste gestionarea Programului PHARE si a
fondurilor structurale, respectiv al Autoritătii de Management pentru
Infrastructură (anexa nr. 6), în ceea ce priveste gestionarea Programului ISPA
si a fondului de coeziune.
(2)
Acest document consultativ va cuprinde motivarea respingerii cererii de
eliberare a avizului favorabil.
Art. 4.
- Principalele motive pentru care poate fi respinsă o cerere de eliberare a
avizului favorabil se referă la:
a)
netransmiterea, de către institutia publică care solicită eliberarea avizului
favorabil, a unuia sau a mai multor documente dintre cele prevăzute la art. 6
din Hotărârea Guvernului nr.
170/2005;
b)
nementionarea în cerere, de către institutia publică care solicită eliberarea
avizului favorabil, a structurilor si/sau a personalului pentru care se
solicită avizarea;
c)
neîndeplinirea conditiilor prevăzute la art. 8 din Hotărârea Guvernului nr.
170/2005, cu privire la
cuprinsul fiselor de post ale personalului pentru care se solicită avizarea;
d)
netransmiterea tuturor informatiilor solicitate de către Ministerul Finantelor
Publice pentru eliberarea avizului favorabil.
Art. 5.
- Institutia publică a cărei cerere de eliberare a avizului favorabil a fost
respinsă poate înainta o nouă cerere doar după remedierea problemelor
constatate, mentionate în răspunsul Ministerului Finantelor Publice, precum si
în documentul justificativ privind respingerea cererii de eliberare a avizului
favorabil, înaintat de către una dintre cele două autorităti din cadrul
Ministerului Finantelor Publice, prevăzute la art. 3 alin. (1).
Art. 6.
- (1) Ministrul finantelor publice sau, prin delegare, secretarul de stat având
calitatea de Coordonator National al Asistentei (CNA) si Coordonator National
al Programului ISPA (CNI) poate retrage sau modifica avizul acordat, la cererea
motivată a oricăreia dintre cele două autorităti din cadrul Ministerului
Finantelor Publice, prevăzute la art. 2.
(2)
Cererea motivată privind retragerea sau modificarea avizului acordat poate fi
înaintată:
a) în
cazul în care institutiile publice al căror personal beneficiază de cresterile
salariale nu comunică Ministerului Finantelor Publice orice modificare de
personal, structură, organizare si/sau functionare, intervenită după obtinerea
avizului, împreună cu documentele constatatoare, conform prevederilor art. 10
din Hotărârea Guvernului nr.
170/2005;
b) în
cazul în care una dintre cele două autorităti din cadrul Ministerului
Finantelor Publice, prevăzute la art. 2, constată încălcări ale cerintelor art.
8 din Hotărârea Guvernului nr.
170/2005 cu privire la
cuprinsul fiselor de post ale personalului care gestionează asistenta
financiară nerambursabilă comunitară si pentru care a fost emis avizul
favorabil.
(3)
După remedierea problemelor constatate, care au stat la baza retragerii
avizului favorabil, eliberarea unui nou aviz favorabil se va face la cerere,
potrivit acelorasi reguli generale.
Art. 7.
- Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 8.
- Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
finantelor publice,
Ionel Popescu
Bucuresti, 11 aprilie 2005.
Nr. 436.
CERERE
privind avizarea structurilor si a personalului care au ca obiect de activitate
gestionarea asistentei financiare nerambursabile comunitare
Stimate domnule ministru,
În temeiul dispozitiilor art. 5
alin. (1) si ale art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr.
170/2005 pentru aplicarea Legii nr.
490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează
fonduri comunitare,
vă rugăm să eliberati un aviz
favorabil prin care să fie atestat faptul că următoarele structuri si/sau
persoane din cadrul ............................................. (denumirea
institutiei publice care solicită avizul favorabil) au ca obiect de activitate
gestionarea asistentei financiare nerambursabile comunitare si îndeplinesc
conditiile prevăzute de normele legale pentru a beneficia de cresterile
salariale acordate conform art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr.
170/2005:
Nr. crt. |
Persoana pentru care se
solicită avizarea favorabilă (numele si prenumele) |
Functia |
Structura din care face
parte |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
Persoana de
contact din cadrul institutiei noastre, desemnată în acest sens, este
Doamna/Domnul .......................... (telefon .............., fax
..........., email ...........).
Cu stimă,
........................
(prenumele si numele)
.......................
(functia) [L.S.]
Domnului Ionel Popescu,
ministrul finantelor publice
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Nr. ............./................
AVIZ FAVORABIL
În temeiul dispozitiilor art. 3
alin. (2) si ale art. 5 din Hotărârea Guvernului nr.
170/2005 pentru aplicarea Legii nr.
490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează
fonduri comunitare, având în vedere cererea .......................................
(denumirea institutiei publice care solicită avizul favorabil) cu nr.
...................... din ..........................,
în urma analizării
reglementărilor comunitare privind gestionarea fondurilor nerambursabile
comunitare si a următoarelor documente prezentate:
1. regulamentul de organizare si
functionare;
2. structura organizatorică;
3. ordinul/decizia de
constituire a organismelor mentionate;
4. ordinul/decizia de numire a
personalului pentru care se solicită avizarea;
5. fisele de post ale
personalului pentru care se solicită avizarea;
6. alte documente:
........................................................................,
Ministerul Finantelor Publice atestă faptul că structurile si/sau persoanele mentionate în anexă au ca obiect de activitate gestionarea asistentei financiare nerambursabile comunitare si îndeplinesc conditiile prevăzute de normele legale pentru a beneficia de cresterile salariale acordate conform art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 170/2005.
...............................
(numele si prenumele)
ministrul finantelor publice/secretarul de stat,
Coordonatorul National al Asistentei, Coordonatorul National al Programului
ISPA
(în cazul delegării)
[L.S.]
la Avizul M.F.P. nr. ..../......
STEMA
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
LISTA
structurilor si/sau persoanelor pentru care se acordă avizul favorabil al
Ministerului Finantelor Publice, conform cererii
........................................ (denumirea institutiei publice care
solicită avizul favorabil) cu nr.
................. din ....................
Nr. crt. |
Persoana pentru care se
solicită avizarea favorabilă (numele si prenumele) |
Functia |
Structura din care face
parte |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AUTORITATEA DE MANAGEMENT PENTRU CADRUL DE SPRIJIN COMUNITAR
Nr. AMCSC ..................../..............................
În temeiul
dispozitiilor Hotărârii Guvernului nr.
170/2005 pentru aplicarea Legii nr.
490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează
fonduri comunitare si ale art. 2 din Ordinul ministrului finantelor publice nr.
436/2005 privind procedura internă de avizare a structurilor si a
personalului care gestionează asistenta financiară nerambursabilă comunitară,
având în vedere cererea ....................................................................
(denumirea institutiei publice care solicită avizul favorabil) cu nr.
..................... din ......................... privind avizarea
structurilor si/sau persoanelor mentionate în anexa nr. 1,
în urma analizării
reglementărilor comunitare privind gestionarea fondurilor nerambursabile
comunitare si a următoarelor documente prezentate:
1. regulamentul de organizarea
si functionare;
2. structura organizatorică;
3. ordinul/decizia de
constituire a organismelor mentionate;
4. ordinul/decizia de numire a
personalului pentru care se solicită avizarea;
5. fisele de post ale
personalului pentru care se solicită avizarea;
6. alte documente:
................................................,
Autoritatea de Management pentru
Cadrul de Sprijin Comunitar atestă faptul că structurile si/sau persoanele
mentionate în anexa nr. 2 au ca obiect de activitate gestionarea asistentei
financiare nerambursabile comunitare (Programul PHARE sau fondurile
structurale) si îndeplinesc conditiile prevăzute de normele legale pentru a
beneficia de cresterile salariale acordate conform art. 3 alin. (1) din
Hotărârea Guvernului nr.
170/2005.
Director general (L.S.)
.........................
(prenumele si numele)
Redactat:
..................................
(prenumele si
numele/functia/data)
Semnătura:
.................................
ANEXA Nr. 1
la Avizul consultativ nr. ...../........ al Autoritătii de Management
pentru Cadrul de Sprijin Comunitar
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AUTORITATEA DE MANAGEMENT PENTRU CADRUL DE SPRIJIN COMUNITAR
Nr. AMCSC ........................./........................
LISTA
structurilor si/sau persoanelor pentru care s-a solicitat avizul favorabil,
conform cererii ....................... (denumirea institutiei publice care
solicită avizul favorabil) cu nr. ....................... din
.................................
Nr. crt. |
Persoana pentru care se solicită
avizarea favorabilă (numele si prenumele) |
Functia |
Structura din care face
parte |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
ANEXA Nr. 2
la Avizul consultativ nr. ...../...... al Autoritătii de Management
pentru Cadrul de Sprijin Comunitar
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AUTORITATEA DE MANAGEMENT PENTRU CADRUL DE SPRIJIN COMUNITAR
Nr. AMCSC ......................./..........................
LISTA
structurilor
si/sau persoanelor pentru care se acordă avizul favorabil consultativ al
Autoritătii de Management pentru Cadrul de Sprijin Comunitar, conform cererii
................................................................ (denumirea
institutiei publice care solicită avizul favorabil) cu nr. ................ din
..................
Nr. crt. |
Persoana pentru care se solicită avizul favorabil consultativ (numele si prenumele) |
Functia |
Structura din care face
parte |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AUTORITATEA DE MANAGEMENT PENTRU INFRASTRUCTURĂ
Nr. AMI ................./.....................
În temeiul dispozitiilor
Hotărârii Guvernului nr.
170/2005 pentru aplicarea Legii nr.
490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează
fonduri comunitare si ale art. 2 din Ordinul ministrului finantelor publice nr.
436/2005 privind procedura internă de avizare a structurilor si a
personalului care gestionează asistenta financiară nerambursabilă comunitară,
având în vedere cererea .................................................................... (denumirea institutiei publice care solicită
avizul favorabil) cu nr. ......................... din ....................,
privind avizarea structurilor si/sau persoanelor mentionate în anexa nr. 1,
în urma analizării
reglementărilor comunitare privind gestionarea fondurilor nerambursabile
comunitare si a următoarelor documente prezentate:
1. regulamentul de organizare si
functionare;
2. structura organizatorică;
3. ordinul/decizia de constituire
a organismelor mentionate;
4. ordinul/decizia de numire a
personalului pentru care se solicită avizarea;
5. fisele de post ale
personalului pentru care se solicită avizarea;
6. alte documente:
................................................,
Autoritatea de Management pentru
Infrastructură atestă faptul că structurile si/sau persoanele mentionate în
anexa nr. 2 au ca obiect de activitate gestionarea asistentei financiare
nerambursabile comunitare (Programul ISPA sau fondul de coeziune) si îndeplinesc
conditiile prevăzute de normele legale pentru a beneficia de cresterile
salariale acordate conform art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr.
170/2005.
Director general (L.S.)
........................
(prenumele si numele)
Redactat:
..................................
(prenumele si
numele/functia/data)
Semnătura:
.................................
ANEXA Nr. 1
la Avizul consultativ nr. ..../...... al Autoritătii
de Management pentru Infrastructură
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AUTORITATEA DE MANAGEMENT PENTRU INFRASTRUCTURĂ
Nr. AMI ............./.........................
LISTA
structurilor si/sau persoanelor
pentru care s-a solicitat avizul favorabil, conform cererii
...................................................
(denumirea institutiei publice care solicită avizul favorabil) cu nr.
.............. din ..................
Nr. crt. |
Persoana pentru care s-a
solicitat avizarea favorabilă (numele si prenumele) |
Functia |
Structura din care face
parte |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
ANEXA Nr. 2
la Avizul consultativ nr. .../.... al Autoritătii
de Management pentru Infrastructură
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AUTORITATEA DE MANAGEMENT PENTRU INFRASTRUCTURĂ
Nr. AMI ................/......................
LISTA STRUCTURILOR
SI/SAU PERSOANELOR
pentru care se acordă avizul favorabil consultativ al
Autoritătii de Management pentru Infrastructură, conform cererii
........................................... (denumirea institutiei publice care
solicită avizul favorabil) cu nr. ................ din ................
Nr. crt. |
Persoana pentru care se
solicită avizul favorabil consultativ (numele si prenumele) |
Functia |
Structura din care face
parte |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AUTORITATEA DE MANAGEMENT PENTRU CADRUL DE SPRIJIN COMUNITAR
Nr. AMCSC ..................../.............................
DOCUMENT JUSTIFICATIV
privind respingerea
cererii de eliberare a avizului favorabil
În temeiul
dispozitiilor Hotărârii Guvernului nr.
170/2005 pentru aplicarea Legii nr.
490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează
fonduri comunitare si ale art. 3 din Ordinul ministrului finantelor publice nr.
436/2005 privind procedura internă de avizare a structurilor si a
personalului care gestionează asistenta financiară nerambursabilă comunitară,
în urma analizării
reglementărilor comunitare privind gestionarea fondurilor nerambursabile
comunitare si a următoarelor documente prezentate:
1. regulamentul de organizare si
functionare;
2. structura organizatorică;
3. ordinul/decizia de
constituire a organismelor mentionate;
4. ordinul/decizia de numire a
personalului pentru care se solicită avizarea;
5. fisele de post ale
personalului pentru care se solicită avizarea;
6. alte documente
.................................................,
Autoritatea de Management pentru
Cadrul de Sprijin Comunitar propune respingerea cererii
........................ (denumirea institutiei publice care solicită avizul
favorabil) cu nr. ................. din ................, privind avizarea
structurilor si/sau persoanelor mentionate în anexă.
Propunerea de respingere a
cererii se întemeiază pe următoarele considerente:
..................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................
Director general (L.S.)
.........................
(prenumele si numele)
Redactat:
..................................
(prenumele si numele/functia/data)
Semnătura:
.................................
la Documentul justificativ nr.
..../.... al Autoritătii de Management
pentru Cadrul de Sprijin Comunitar privind respingerea
cererii de eliberare a avizului favorabil
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AUTORITATEA DE MANAGEMENT PENTRU CADRUL DE SPRIJIN COMUNITAR
Nr. AMCSC ....................../...........................
LISTA STRUCTURILOR
SI/SAU PERSOANELOR
pentru care s-a
solicitat avizul favorabil, conform cererii ..................................
(denumirea institutiei publice care solicită avizul favorabil) cu nr. ..................
din ............................
Nr. crt. |
Persoana pentru care s-a
solicitat avizarea favorabilă (numele si prenumele) |
Functia |
Structura din care face
parte |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICE
AUTORITATEA DE MANAGEMENT PENTRU INFRASTRUCTURĂ
Nr. AMI .................../...................
DOCUMENT JUSTIFICATIV
privind respingerea cererii de eliberare a avizului favorabil
În temeiul dispozitiilor Hotărârii Guvernului nr. 170/2005 pentru aplicarea Legii nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare si ale art. 3 din Ordinul ministrului finantelor publice nr. 436/2005 privind procedura internă de avizare a structurilor si personalului care gestionează asistenta financiară nerambursabilă comunitară,
în urma analizării reglementărilor comunitare privind gestionarea fondurilor nerambursabile comunitare si a următoarelor documente prezentate:
1. regulamentul de organizare si functionare;
2. structura organizatorică;
3. ordinul/decizia de constituire a organismelor mentionate;
4. ordinul/decizia de numire a personalului pentru care se solicită avizarea;
5. fisele de post ale personalului pentru care se solicită avizarea;
6. alte documente .................................................,
Autoritatea de Management pentru Infrastructură propune respingerea cererii .............................................. (denumirea institutiei publice care solicită avizul favorabil) cu nr. ................... din .............., privind avizarea structurilor si/sau persoanelor mentionate în anexă.
Propunerea
de respingere a cererii se întemeiază pe următoarele considerente:
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
Director general (L.S.)
........................
(prenumele si numele)
Redactat: ..................................
(prenumele si numele/functia/data)
Semnătura: .................................
ANEXĂ
la Documentul justificativ nr. ....../...... al
Autoritătii de Management pentru Infrastructură privind
respingerea cererii de eliberare a avizului favorabil
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AUTORITATEA DE MANAGEMENT PENTRU INFRASTRUCTURĂ
Nr. AMI ....................../................
LISTA STRUCTURILOR SI/SAU PERSOANELOR
pentru care s-a solicitat avizul favorabil, conform cererii
............................. denumirea institutiei publice care solicită
avizul favorabil) cu nr. ....................... din
...................................
Nr. crt. |
Persoana pentru care s-a
solicitat avizarea favorabilă (numele si prenumele) |
Functia |
Structura din care face
parte |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI SI ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI Nr.
2 din 6 aprilie 2005 |
AUTORITATEA
NATIONALĂ PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR Nr.
231 din 7 aprilie 2005 |
pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 289/2004 privind regimul juridic
al contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor, persoane
fizice
În baza
art. 22 alin. (1) din Legea nr.
289/2004 privind regimul juridic al contractelor de credit pentru consum
destinate consumatorilor, persoane fizice,
în
temeiul prevederilor art. 35 alin. (3) din Legea nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României si ale art. 4 alin.
(4) din Hotărârea Guvernului nr.
755/2003 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor,
guvernatorul
Băncii Nationale a României si presedintele Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor emit următorul ordin:
Art. 1.
- Se aprobă Normele de aplicare a Legii nr.
289/2004 privind regimul juridic al contractelor de credit pentru consum
destinate consumatorilor, persoane fizice, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2.
- Banca Natională a României si Autoritatea Natională pentru Protectia
Consumatorilor vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 3.
- Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, si
intră în vigoare la 30 de zile de la publicare.
Guvernatorul Băncii
Nationale a României, Mugur Constantin Isărescu |
Presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, Cătălin Florin
Teodorescu, secretar de stat |
ANEXĂ
NORME
de aplicare a Legii nr. 289/2004 privind regimul juridic al contractelor de
credit pentru consum destinate consumatorilor, persoane fizice
În
întelesul prezentelor norme, termenii si expresiile de mai jos au
semnificatiile prevăzute de Legea nr.
289/2004, denumită în continuare lege.
Art. 1.
- Prin facilitătile financiare similare prevăzute la art. 2 lit. c) din lege se
vor întelege, fără a fi limitativă enumerarea de mai jos, operatiunile în
cadrul cărora sunt utilizati termeni ca: "rată de plată, transă periodică
de plată ori etapă de achitare", în situatia în care scopul acestora este
acordarea unui credit pentru consum către consumator sub forma unei amânări a
plătii, cum ar fi contractele de leasing financiar care au ca obiect final al
contractului transferul unui drept de proprietate asupra unui bun mobil sau ca
optiune a consumatorului de a alege transferul dreptului de proprietate asupra
sa a bunului respectiv, la un moment dat.
Art. 2.
- Prevederile art. 3 alin. (1) lit. j) din lege exceptează de la aplicarea
legii acele credite care se acordă la costuri inferioare (cum sunt cele
acordate salariatilor) celor aferente creditelor acordate ca urmare a
exercitării activitătii profesionale.
Art. 3.
- În întelesul prevederilor art. 4 alin. (2) lit. e) din lege, se vor include
în calculul dobânzii anuale efective, denumită în continuare DAE, costurile la
consumator legate de asigurările împotriva riscului de neplată în cazul
decesului, invaliditătii, îmbolnăvirii sau somajului consumatorului (de
exemplu, asigurările de viată si altele asemenea), în măsura în care acordarea
creditului presupune si este conditionată de încheierea unor astfel de asigurări.
Art. 4.
- Obligatia legală prevăzută la art. 5 din lege privind publicarea DAE se
aplică în cazul acelor produse pe care creditorul sau intermediarul de credit
le promovează public si în situatia în care oferta publică este însotită de
date referitoare la nivelul dobânzii sau al oricăror alte costuri ale
creditului.
În
vederea respectării obligatiei de a mentiona DAE "clar si
inteligibil", se vor adopta următoarele măsuri: cifrele/literele prin care
se exprimă DAE vor avea aceeasi dimensiune, caracter sau culoare si pe aceeasi
culoare de fond cu literele/cifrele prin care este afisat pretul bunului
respectiv, cu mentionarea sumei si perioadei pentru care este calculată DAE (6
luni, 12 luni, 18 luni etc.).
Culoarea
de fond a suportului pe care este prezentată oferta sau anuntul publicitar
pentru un contract de credit pentru consum destinat consumatorilor, persoane
fizice, trebuie să permită ca informatiile respective să fie lizibile.
Prin
ofertă sau anunt publicitar pentru un contract de credit pentru consum destinat
consumatorilor, persoane fizice, prezentat în locuri publice, se întelege
informatiile puse la dispozitie consumatorilor prin utilizarea afisajelor de
orice fel, ca de exemplu: mecanice, electronice, digitale, mijloace audio/video
sau altele asemenea, care să contină cel putin elementele prevăzute la art. 5
din lege.
Scopul
comercial al informatiilor oferite consumatorilor trebuie să fie expus clar,
prin folosirea limbajului obisnuit, atât în prezentările scrise, cât si în cele
audio si/sau video.
Informatiile
privind contractele de credit pentru consum nu trebuie să inducă în eroare
consumatorii prin utilizarea unor expresii tehnice sau specifice unui anumit
domeniu financiar bancar, prin utilizarea de prescurtări sau initiale ale unor
denumiri, cu exceptia celor prevăzute de lege sau de limbajul obisnuit.
Art. 5.
- În întelesul art. 7, contractele de credit pentru consum vor fi redactate în
scris, pe hârtie sau pe alt suport durabil, în cel putin două exemplare,
inclusiv anexele contractului, fiind remis câte un exemplar original fiecărei
părti contractante.
Contractul
de credit pentru consum trebuie să fie usor de citit, iar în ceea ce priveste
tipul si mărimea caracterelor utilizate se recomandă creditorilor să utilizeze
aceeasi mărime pentru literele si cifrele din întregul document atât pentru
clauzele contractuale, cât si pentru notele de subsol ale paginii ori
trimiterile la alte documente sau specificatii în text, de orice natură ar fi
acestea.
Culoarea
de fond a hârtiei sau a suportului durabil pe care este redactat contractul de
credit pentru consum trebuie să permită contractului să fie lizibil.
Prin
suport durabil se întelege orice instrument care permite consumatorului să
stocheze informatiile adresate acestuia, astfel încât să fie accesibile atât
timp cât este necesar si să poată fi reproduse fără modificări.
Art. 6.
- Prevederile art. 9 alin. (2) din lege se aplică doar în cazurile contractelor
de credit pentru consum destinate consumatorilor, persoane fizice, acordate sub
formă de avans în cont curent (linii de credit), altele decât cele acoperite
printr-un instrument de plată tip carte de credit, prevăzute la art. 3 alin.
(1) lit. f) din lege, si în cazul facilitătilor de tip "descoperit de
cont" acceptate tacit, atunci când acestea se prelungesc peste o perioadă
de 3 luni, prevăzute la art. 9 alin. (3) din lege.
Informarea
consumatorului asupra oricărei modificări în ceea ce priveste dobânda anuală
sau celelalte costuri intervenite ulterior datei semnării contractelor de
credit prevăzute mai sus se va face cel târziu până la data la care creditorul
dispune intrarea în vigoare a deciziei interne de punere în aplicare a
hotărârii organului de conducere colectivă care a stabilit noile dobânzi anuale
sau costuri asociate.
Dobânda
anuală prevăzută la art. 9 din lege este dobânda stabilită de creditor potrivit
normelor interne.
Comunicarea
dobânzii anuale în forma stabilită de creditor nu îi exonerează pe creditori si
intermediarii de credit de la obligatia legală de a informa consumatorul si
asupra tuturor celorlalte costuri generate de încheierea contractului de
credit.
Art. 7.
- Dispozitiile art. 10 din lege se aplică în cazul contractelor de finantare
pentru achizitia de bunuri care stabilesc că transferul dreptului de
proprietate asupra bunurilor achizitionate nu se efectuează la data încheierii
contractului de credit pentru consum (de exemplu, contracte de leasing
financiar, contracte "hire-purchase" si altele asemenea).
În
situatia în care consumatorul îsi exprimă dezacordul sau nu îsi exprimă acordul
scris, acesta va fi informat asupra începerii procedurilor legale în vederea
returnării bunurilor. Creditorii vor lua măsurile necesare pentru a putea proba
cu orice mijloc refuzul consumatorului.
Art. 8.
- În întelesul prevederilor art. 11 alin. (2) din lege, reducerea echitabilă a
costului creditului se va determina de către creditor prin efectuarea unei
analize juste si obiective a avantajelor consumatorului în raport cu
dezavantajele creditorului ce decurg din administrarea plătilor anticipate si
din reinvestirea capitalului. Valoarea acesteia se va calcula prin reducerea
totală sau partială a costurilor aferente creditului pentru consum pentru
perioada pentru care s-a efectuat rambursarea anticipată, cu respectarea
principiului proportionalitătii prevăzute de lege. În situatia în care
creditorul procedează la o reducere partială a costurilor aferente creditului
pentru perioada pentru care s-a efectuat rambursarea anticipată, nu îi este
permis să aplice si alte penalităti.
Nu
poate fi considerată reducere echitabilă aplicabilă consumatorului, în cazul
rambursării anticipate, oferirea de bunuri sau de alte servicii de către
creditor fără acordul scris al consumatorului. Termenii în care se efectuează
rambursarea anticipată vor fi adusi la cunostintă consumatorilor înainte de
semnarea contractului de credit pentru consum si vor fi stabiliti cu
respectarea precizărilor de mai sus.
Art. 9.
- În întelesul prevederilor art. 14 alin. (2) si (3) din lege, creditorul poate
fi tras la răspundere doar în situatia îndeplinirii cumulative a conditiilor
prevăzute la alin. (1) al aceluiasi articol. Conditia de exclusivitate se
referă la destinatia creditului, în sensul că acest credit este acordat numai
pentru achizitionarea de bunuri sau/si servicii de la un furnizor cu care
creditorul are încheiat un contract preexistent în acest sens si se consideră
îndeplinită indiferent de numărul de furnizori cu care creditorul are încheiate
astfel de contracte preexistente.
În
cadrul raporturilor contractuale existente, de natura celor reglementate la
alin. (1) al art. 14 din lege, creditorul răspunde pentru despăgubirea
consumatorului dacă actiunile consumatorului împotriva furnizorului au esuat si
numai în limita sumei reprezentând costul total al creditului la consumator,
plătită efectiv creditorului de către consumator până la momentul initierii
actiunii împotriva creditorului, mai putin costurile prevăzute la art. 4 alin.
(2) din lege.
Art.
10. - Potrivit art. 15 alin. (4) din lege, Autoritatea Natională pentru
Protectia Consumatorilor acordă consultantă în ceea ce priveste modalitătile de
solutionare pe cale amiabilă a litigiilor legate de consumatori privind
contractele de credit, informarea consumatorilor privind drepturile conferite
de lege, inclusiv asupra garantiilor aferente bunurilor si serviciilor
achizitionate prin încheierea unui contract de credit pentru consum.
Prin
consultantă nu se va întelege consultanta juridică sau consultanta de
oportunitate asupra alegerii unui tip de contract de credit pentru consum, a
unui produs sau serviciu, a unui creditor sau intermediar de credite.
Art.
11. - Conditia de nerecunoastere a garantiilor, prevăzută de art. 16 alin. (3)
din lege, se referă la cazul neîndeplinirii de către creditor a obligatiilor
sale rezultate din contractul de credit pentru consum, ceea ce conduce la
nerecunoasterea garantiilor, numai până în momentul ducerii la îndeplinire a
obligatiilor de către creditor, intermediar pentru credit sau de către
vânzătorul care are si calitatea de creditor.
Art.
12. - În aplicarea art. 21 din lege, autoritătile îndrituite potrivit
dispozitiilor legii nu pot solicita modificarea, anularea sau completarea unui
contract de credit pentru consum semnat înaintea intrării în vigoare a Legii nr.
289/2004, cu exceptiile prevăzute de aceasta.
Art.
13. - În întelesul prevederilor anexei nr. 1 la lege, termenul de reflectare
reprezintă perioada stabilită de creditor, care începe de la semnarea
contractului de credit, în care oricare dintre părtile semnatare poate renunta
la contractul respectiv fără nici o penalizare. Obligatia legală de a înscrie
acest termen în contractul de credit pentru consum revine creditorului doar în
situatia în care recurge la astfel de practici.
Art.
14. - În întelesul prevederilor pct. 1 lit. h) din anexa nr. 1 la lege, se
consideră că, în cazul în care alegerea asigurătorului nu este lăsată la
latitudinea consumatorului, creditorul este obligat să precizeze si costurile
asigurărilor respective.
Nu se
consideră că un asigurător a fost impus de către creditor atunci când acesta
recomandă clientului mai multe societăti de asigurare, iar clientul nu se
consideră obligat la alegerea unei societăti.
Prezentarea
mai multor oferte de asigurare consumatorului de către creditor nu exonerează
creditorul de a include în DAE, cu respectarea prevederilor legii si ale
prezentelor norme, costurile aferente contractului de asigurare ales de consumator
în situatia impunerii consumatorului ca o conditie a acordării creditului
pentru consum, încheierea unei asigurări.
Art. 15. - În aplicarea legii si a prezentelor norme, Banca Natională a României are competente exclusiv în ceea ce priveste modul de ducere la îndeplinire a dispozitiilor acestora de către institutiile de credit supuse unei proceduri de autorizare potrivit Legii nr. 58/1998, republicată.
Art. 16.
- Până la intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 22 alin.
(2) din lege, prin care vor fi desemnate autoritatea competentă, precum si
modul de înregistrare si autorizare, creditorii si intermediarii de credit
supusi obligatiei de autorizare reglementate de art. 15 alin. (1) din lege vor
continua să îsi exercite activitatea de creditare, cu respectarea tuturor
celorlalte conditii prevăzute de lege.
BANCA NATIONALA A ROMÂNIEI
privind punerea în circulatie, în scop numismatic, a
unei monede din argint cu valoarea nominală de 500 lei, emisiunea "125 de
ani de la înfiintarea Băncii Nationale a României"
Art. 1.
- În conformitate cu prevederile Legii nr.
312/2004 privind statutul Băncii Nationale a României, cu modificările
ulterioare, si ale Ordonantei Guvernului nr.
45/1998 privind abilitarea Băncii Nationale a României de a pune în
circulatie emisiuni monetare cu caracter numismatic din metale pretioase,
aprobată prin Legea nr.
244/1998, Banca Natională a României va pune în circulatie, începând cu
data de 8 aprilie 2005, o monedă din argint cu valoarea nominală de 500 lei,
emisiunea "125 de ani de la înfiintarea Băncii Nationale a României".
Art. 2.
- Caracteristicile monedei sunt următoarele:
-
formă: rotundă;
-
greutate: 31,103 grame;
-
titlu: 999/1000;
-
diametru: 37 mm;
-
calitate: proof;
-
margine: netedă.
Aversul
contine în partea stângă anul emisiunii "2005", stema României si
valoarea nominală "500 lei". Inscriptia "ROMANIA", gravată
vertical, figurează în centrul aversului. În partea dreaptă a aversului este
redată prima monedă din argint emisă de Banca Natională a României în anul
înfiintării sale, respectiv anul 1880, la standardele Uniunii Latine.
Reversul
prezintă fatada Palatului Băncii Nationale a României din municipiul Bucuresti,
str. Lipscani nr. 25. În partea superioară sunt gravate semicircular
inscriptiile "BANCA NATIONALA A ROMANIEI" si anii
"1880-2005". Sub macheta clădirii este înscrisă pe două rânduri
inscriptia "125 ANI DE LA INFIINTARE".
Art. 3.
- Monedele din argint, ambalate în capsule de metacrilat transparent, vor fi
însotite de un certificat de autenticitate redactat în limba română si în limba
engleză, semnat de guvernatorul Băncii Nationale a României si de casierul
central, precum si de un pliant de prezentare a acestei emisiuni monetare.
Art. 4.
- Monedele din argint, emisiunea "125 de ani de la înfiintarea Băncii
Nationale a României" au putere circulatorie pe teritoriul României.
Art. 5.
- Punerea în circulatie, în scop numismatic, a monedelor din argint, emisiunea
"125 de ani de la înfiintarea Băncii Nationale a României", se
realizează prin ghiseele sucursalelor Bucuresti, Cluj, Iasi si Timis ale Băncii
Nationale a României.
GUVERNATORUL
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR ISĂRESCU
Bucuresti, 5 aprilie 2005.
Nr. 12.