MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 296 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 8
aprilie 2005
SUMAR
DECRETE
186.
- Decret privind conferirea unor decoratii de război
192.
- Decret privind conferirea Ordinului Meritul Cultural în grad de Comandor
ORDONANTE ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
26.
- Ordonantă de urgentă privind abrogarea dispozitiilor legale referitoare
la acordarea înlesnirilor la plata obligatiilor bugetare restante
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
141.
- Ordin al ministrului economiei si comertului pentru modificarea Ordinului
ministrului economiei si comertului nr. 894/2004 privind deschiderea unor
contingente tarifare la importul în România al unor produse agricole originare
din Republica Macedonia si modul de administrare a acestor contingente în anul
2005
230.
- Ordin al ministrului mediului si gospodăririi apelor pentru aprobarea
Procedurii de raportare a datelor referitoare la substantele existente conform
Hotărârii Guvernului nr. 2.427/2004 privind evaluarea si controlul riscului
substantelor existente
249.
- Ordin al ministrului mediului si gospodăririi apelor pentru înfiintarea
Centrului national de coordonare, informare, reactualizare a ghidurilor privind
cele mai bune tehnici disponibile si de comunicare cu Biroul European pentru
Prevenirea si Controlul Integrat al Poluării si cu Forumul European de
Informare
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind conferirea unor decoratii de război
În temeiul
prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 100 din Constitutia
României, republicată, ale art. 4 alin. (1), ale art. 9 lit. A din Legea nr.
29/2000 privind sistemul national de decoratii al României, cu modificările
ulterioare, precum si ale Legii nr.
517/2003 privind conferirea decoratiilor de război,
având în vedere
propunerile ministrului apărării nationale,
pentru înalta
competentă profesională, curajul, spiritul de sacrificiu, dăruirea si
initiativa dovedite în îndeplinirea misiunilor de luptă încredintate pe
teatrele de operatiuni desfăsurate sub mandatul unor organisme sau coalitii
internationale,
Presedintele
României decretează:
Art. 1. - Se
conferă Ordinul Virtutea Aeronautică în grad de Ofiter, cu însemn
de război, domnului locotenent-comandor Suciu Teofil Eugen.
Art. 2. - Se
conferă Ordinul Virtutea Militară în grad de Ofiter, cu însemn de
război:
- domnului căpitan
Petrilă Emil Eugen;
- domnului căpitan
Manoliu Florică Cristian;
- domnului căpitan
Tăranu Stefan Iulian.
Art. 3. - Se conferă
Ordinul Virtutea Militară în grad de Cavaler, cu însemn de
război, domnului locotenent Zamfirescu Nicolae Cornel.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
TRAIAN
BĂSESCU
În temeiul
art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Bucuresti, 1 aprilie 2005.
Nr. 186.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind conferirea Ordinului Meritul Cultural în
grad de Comandor
În temeiul
prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 100 din Constitutia
României, republicată, precum si ale art. 4 alin. (1), ale art. 7
lit. A si ale art. 11 din Legea nr.
29/2000 privind sistemul national de decoratii al României, cu
modificările ulterioare,
având în vedere
propunerile ministrului culturii si cultelor,
în semn de
apreciere pentru coordonarea activitătii stiintifice multidisciplinare
desfăsurate la Uivar, judetul Timis, pentru contributia personală avută în
pregătirea unor tineri arheologi români, pentru valorificarea descoperirilor
arheologice din Banat prin lucrări stiintifice si expozitii,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
conferă Ordinul Meritul Cultural în grad de Comandor, categoria H
- “Cercetarea stiintifică”, domnului profesor doctor Wolfram Gottfried Schier
de la Universitatea Julius-Maximilians din Wurzburg, Republica Federală
Germania.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
TRAIAN
BĂSESCU
În temeiul
art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Bucuresti, 5 aprilie 2005.
Nr. 192.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind abrogarea dispozitiilor legale referitoare
la acordarea înlesnirilor la plata obligatiilor bugetare restante
În vederea
reglementării unor măsuri de disciplinare a contribuabililor, pentru a fi
creată o egalitate de tratament între contribuabili, pentru favorizarea unui
mediu de afaceri concurential si pentru punerea în aplicare a Programului de
guvernare aprobat prin Hotărârea Parlamentului nr.
24/2004,
în temeiul art.
115 alin. (4) din Constitutia
României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
ordonantă de urgentă.
Art. I. - La data intrării în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă se abrogă următoarele dispozitii legale referitoare la
acordarea înlesnirilor la plată:
1. art. 18 si 181 din Legea nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, cu
modificările si completările ulterioare;
2. art. 13 si 14
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
8/2003 privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si
privatizare a unor societăti nationale, companii nationale si societăti
comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societătilor comerciale si
regiilor autonome subordonate autoritătilor administratiei publice locale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 144 din 5 martie
2003, cu modificările si completările ulterioare;
3. art. II din
Legea nr.
191/2004 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
36/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004;
4. Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
40/2002 pentru recuperarea arieratelor bugetare, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 233 din 8 aprilie 2002, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
491/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 522 din
18 iulie 2002;
5. art. V din
sectiunea a 3-a a capitolului II din Ordonanta Guvernului nr.
86/2003 privind unele reglementări în domeniul financiar, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 624 din 31 august 2003, aprobată
cu modificări prin Legea nr.
609/2003, cu modificările ulterioare;
6. art. 24-26 din
sectiunea a 6-a a capitolului I din Ordonanta Guvernului nr.
94/2004 privind reglementarea unor măsuri financiare, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 803 din 31 august 2004, cu
modificările si completările ulterioare;
7. art. X din
Ordonanta Guvernului nr.
29/2004 pentru reglementarea unor măsuri financiare, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 90 din 31 ianuarie 2004, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
116/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 353 din
22 aprilie 2004;
8. art. 2 lit. b)
si d)-f), art. 26, 27, 314, 315, art. 32-331 si
art. 37-42 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
26/2004 privind unele măsuri pentru finalizarea privatizării societătilor
comerciale aflate în portofoliul Autoritătii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului si consolidarea unor privatizări,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 385 din 30 aprilie
2004, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
442/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.005
din 1 noiembrie 2004;
9. art. 1, 2, art.
4-10 si art. 12-14 din Legea nr.
190/2004 privind stimularea privatizării si dezvoltării societătilor
comerciale din domeniul agriculturii, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004, cu modificările si completările
ulterioare;
10. art. 41 alin.
(2) lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997 privind
privatizarea societătilor comerciale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 381 din 29 decembrie 1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 25 februarie
1998, cu modificările si completările ulterioare;
11. Ordonanta
Guvernului nr. 28/1995 privind acordarea facilitătilor fiscale pentru
functionarea “Fondului Româno-American de Investitii”, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 196 din 29 august 1995, aprobată prin Legea
nr. 98/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257 din
8 noiembrie 1995, cu modificările si completările ulterioare;
12. art. II din
Legea nr.
230/2004 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
38/2004 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr.
57/2002 privind cercetarea stiintifică si dezvoltarea tehnologică,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 506 din 4 iunie 2004,
cu modificările si completările ulterioare;
13. art. 222 din Legea nr.
290/2002 privind organizarea si functionarea unitătilor de
cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii, industriei
alimentare si a Academiei de Stiinte Agricole si Silvice “Gheorghe
Ionescu-Sisesti”, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 358
din 29 mai 2002, cu modificările si completările ulterioare;
14. orice alte
dispozitii legale care reglementează acordarea de înlesniri la plata
obligatiilor bugetare restante.
Art. II. - (1) Înlesnirile la plată acordate până la
data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă se vor derula
potrivit dispozitiilor legale în vigoare la data acordării.
(2) Societătile
comerciale la care transferul dreptului de proprietate a avut loc până la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă si/sau care au clauze în
contractul de vânzare-cumpărare de actiuni, referitoare la acordarea de
înlesniri la plată de către autoritatea implicată în privatizare, cu creditorii
bugetari, vor beneficia de înlesnirile la plată reglementate de prevederile
Legii nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu
modificările si completările ulterioare, si/sau ale Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
26/2004 privind unele măsuri pentru finalizarea privatizării societătilor
comerciale aflate în portofoliul Autoritătii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului si consolidarea unor privatizări, cu
modificările si completările ulterioare, după caz.
(3) Societătile
comerciale cuprinse în anexele nr. 1 si 3 la Legea nr.
268/2001 privind privatizarea societătilor comerciale ce detin în
administrare terenuri proprietate publică si privată a statului cu destinatie
agricolă si înfiintarea Agentiei Domeniilor Statului, cu modificările si completările
ulterioare, ale căror contracte de vânzare-cumpărare de actiuni s-au încheiat
până la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă, vor
beneficia de înlesnirile la plată reglementate de Legea nr.
190/2004 privind stimularea privatizării si dezvoltării societătilor
comerciale din domeniul agriculturii, cu modificările si completările
ulterioare.
(4) Sumele
reprezentând obligatii fiscale restante, ce fac obiectul înlesnirilor la plată
acordate potrivit dispozitiilor legale în materie, pot fi achitate anticipat de
către debitori.
Art. III. - (1) Debitorii care au beneficiat de
înlesniri la plata obligatiilor datorate bugetului de stat, bugetului
asigurărilor sociale de stat, bugetului asigurărilor pentru somaj, bugetului
asigurărilor pentru accidente de muncă si boli profesionale sau bugetului
Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate, după caz, acordate în
baza reglementărilor legale în materie, si care, până la data de 30 aprilie
2005, fac dovada stingerii sumelor cuprinse în rate, a obligatiilor fiscale
curente, cu termene de plată până la aceeasi dată, precum si a îndeplinirii
celorlalte conditii în care înlesnirile au fost aprobate beneficiază de
mentinerea înlesnirilor pentru sumele rămase de plată, începând cu data de 30
aprilie 2005, cu toate efectele prevăzute de lege.
(2) Pentru plata
cu întârziere a ratelor si a obligatiilor curente de către debitorii care se
încadrează în prevederile alin. (1), organul fiscal competent calculează si
comunică acestora diferenta de dobândă si penalitatea de întârziere aferentă,
după caz, care se vor achita conform prevederilor legale în vigoare.
(3) Prevederile de
mai sus se aplică si debitorilor pentru care au început sau au continuat, după
caz, măsurile de executare silită. În cazul executării silite mobiliare sau
imobiliare, măsurile de executare silită continuă până la valorificare, iar
sumele obtinute din valorificare vor stinge sumele din titlurile executorii
pentru care a fost începută executarea silită, chiar dacă sumele recuperate
prin executare silită se regăsesc în sumele ce fac obiectul ratelor din
înlesniri.
(4) În cazul în
care garantia constituită la începutul acordării înlesnirii la plată s-a
utilizat pentru stingerea creantelor bugetare, se va constitui o nouă garantie
pentru sumele rămase de plată.
(5) Pentru sumele
rămase de plată organele teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice în a
căror rază teritorială se află domiciliul fiscal al debitorilor vor comunica
acestora graficele de plată refăcute fără a se depăsi numărul de rate aprobate
initial.
(6) Pentru
debitorii care au stins anticipat ratele esalonate, desi prin graficul de plată
erau stabilite termene si după data de 30 aprilie 2005, precum si pentru
debitorii care au beneficiat de înlesniri la plată ale căror termene de plată
din grafice au expirat până la data intrării în vigoare a prezentei ordonante
de urgentă sau expiră până la data de 30 aprilie 2005, înlesnirea la plată se
consideră respectată la data la care toate conditiile au fost sau vor fi îndeplinite,
dar nu mai târziu de data de 30 aprilie 2005, inclusiv în situatia în care nu
au fost constituite în termen garantiile sau nu a fost anuntată înstrăinarea de
active.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 31 martie 2005.
Nr. 26.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI
pentru modificarea Ordinului ministrului economiei
si comertului nr. 894/2004 privind deschiderea unor contingente tarifare la
importul în România al unor produse agricole originare din Republica Macedonia
si modul de administrare a acestor contingente în anul 2005
Luând în considerare
prevederile Acordului de comert liber dintre România si Republica Macedonia,
ratificat prin Legea nr.
396/2003,
în temeiul
prevederilor art. 5 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
738/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si
Comertului, cu modificările si completările ulterioare,
tinând seama de
prevederile Ordinului ministrului economiei si comertului nr.
894/2004 privind deschiderea unor contingente tarifare la importul în
România al unor produse agricole originare din Republica Macedonia si modul de
administrare a acestor contingente în anul 2005, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 1.272 din 30 decembrie 2004,
ministrul
economiei si comertului emite
următorul ordin:
Art. I. - Se modifică de la 2% la 20% procentul maxim
de alocare pentru tutunuri brute sau neprelucrate aferente grupei tarifare
24.01, înscris la numărul curent 7 din anexa nr. 1 la Ordinul ministrului
economiei si comertului nr.
894/2004 privind deschiderea unor contingente tarifare la importul în
România al unor produse agricole originare din Republica Macedonia si modul de
administrare a acestor contingente în anul 2005.
Art. II. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul
economiei si comertului,
Codrut
Ioan Seres
Bucuresti, 4 aprilie 2005.
Nr. 141.
MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODĂRIRII APELOR
pentru aprobarea Procedurii de raportare a datelor
referitoare la substantele existente conform Hotărârii Guvernului nr.
2.427/2004 privind evaluarea si controlul riscului substantelor existente
În baza prevederilor
art. 6 alin. (1) si ale art. 7 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr.
2.427/2004 privind evaluarea si controlul riscului substantelor existente,
în baza Hotărârii
Guvernului nr.
408/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului si Gospodăririi
Apelor, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
mediului si gospodăririi apelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Procedura de raportare a datelor referitoare la substantele existente
conform Hotărârii Guvernului nr.
2.427/2004 privind evaluarea si controlul riscului substantelor existente,
prezentată în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Autoritătile publice centrale cu atributii în domeniu, agentii economici
producători si importatori vor aplica procedura de raportare a datelor
mentionată la art. 1.
Art. 3. -
Nerespectarea prevederilor prezentului ordin se sanctionează conform art. 21
din Hotărârea Guvernului nr.
2.427/2004.
Art. 4. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 5. -
Prezentul ordin va intra în vigoare la 15 zile de la publicarea în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul
mediului si gospodăririi apelor,
Constantin
Popescu,
secretar de
stat
Bucuresti, 18 martie 2005.
Nr. 230.
ANEXĂ
PROCEDURĂ
de
raportare a datelor referitoare la substantele existente conform Hotărârii
Guvernului nr. 2.427/2004 privind evaluarea si controlul riscului substantelor
existente
Art. 1. - Prezenta
procedură stabileste modul în care se efectuează colectarea informatiilor de
bază cu privire la substantele existente, necesare Ministerului Mediului si
Gospodăririi Apelor, autoritatea competentă în procesul de evaluare si control
al riscurilor pe care aceste substante le prezintă pentru sănătatea populatiei
si pentru mediu, denumită în continuare autoritate competentă.
Art. 2. - (1)
Prezenta procedură se aplică substantelor existente fabricate sau importate în
cantităti ce depăsesc 10 tone/an.
(2) Obligatia de a
furniza informatii cu privire la aceste substante cade în sarcina
producătorilor si importatorilor de substante existente, aflate în inventarul
european al substantelor existente puse pe piată (IESCE-EINECS), aprobat prin
Ordinul ministrului industriei si resurselor nr. 227/2002.
Transmiterea
initială a informatiilor de bază
Art. 3. - (1)
Agentii economici producători si importatori care fabrică si, respectiv,
importă o substantă existentă, aflată în inventarul IESCE-EINECS, ca atare sau
într-un preparat, în cantităti ce depăsesc 10 tone/an, cel putin o dată în
ultimii 3 ani anteriori intrării în vigoare a Hotărârii Guvernului nr.
2.427/2004, raportează Agentiei Nationale pentru Substante si Preparate
Chimice Periculoase (ANSPCP) un pachet initial de date, conform art. 6
alin. (1) si art. 7 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 2.427/2004.
(2) Raportarea
cuprinde două grupe de informatii: a) cu caracter general, conform art.
6 alin. (1) lit. a)-d) si art. 7 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr.
2.427/2004, cu privire la identificarea substantei existente (denumire,
coduri numerice, precum CAS, EINECS), clasificare, utilizări, cantitate totală
fabricată sau importată pe an. Aceste informatii se raportează de către fiecare
agent economic producător sau importator care a fabricat sau a importat o
substantă existentă, conform alin. (1);
b) informatii
detaliate, conform art. 6 alin. (1) lit. e)-j) din Hotărârea Guvernului nr.
2.427/2004, pentru substante existente, fabricate sau importate în
cantităti ce depăsesc 1.000 tone/an, referitoare la proprietăti fizico-chimice,
căi de pătrundere si distributie în mediu, toxicitate acută si toxicitate
cronică (carcinogenitate, mutagenitate, toxicitate pentru reproducere),
ecotoxicitate. Pentru această categorie de informatii agentii economici
producători si importatori raportează informatiile disponibile, făcând eforturi
rezonabile pentru a le obtine, dar fără a avea obligatia de a realiza teste
suplimentare acolo unde aceste informatii lipsesc. Modul individual de
raportare a acestor informatii de detaliu de către fiecare agent economic
producător sau importator nu mai este obligatoriu ca în cazul informatiilor de
ordin general, prevăzut la lit. a). Agentii economici se pot asocia si în
cadrul acestor grupuri de asociere pot utiliza împreună informatiile si pentru
a contribui împreună la costurile pentru obtinerea acestora.
Informatiile se
pot solicita furnizorului de substante existente, asociatiei industriale din
care agentul economic producător sau importator poate face parte ori prin
consultarea unor baze de date tehnice sau comerciale.
(3) La
transmiterea datelor către ANSPCP, agentii economici producători si importatori
vor preciza datele care au caracter confidential, iar acestea vor fi tratate în
consecintă, conform art. 20 din Hotărârea Guvernului nr.
2.427/2004.
Datele
confidentiale vor fi dezvăluite numai autoritătilor responsabile, cu atributii
în aplicarea Hotărârii Guvernului nr.
2.427/2004, conform art. 3 lit. k) si art. 4 din aceeasi hotărâre, sau în caz
de procedură legală.
Perioadele de
raportare
Art. 4. - (1)
Raportarea informatiilor de bază, într-o primă fază, prevăzută la art. 3, către
ANSPCP, de către agentii comerciali producători si importatori se face pe
ultimii 3 ani, respectiv anii 2002, 2003 si 2004, astfel:
a) pentru
cantităti de substantă existentă fabricată sau importată, ce depăsesc 1.000
tone/an (volume mari), raportarea pachetului initial de date prevăzut la art. 3
va contine informatiile specificate la art. 6 alin. (1) din Hotărârea Guvernului
nr.
2.427/2004. Raportarea se va face astfel: pentru informatiile cu caracter
general, conform art. 3 alin. (2) lit. a), informatiile vor fi trimise la
ANSPCP, până la data de 30 decembrie 2005; pentru informatiile detaliate,
conform art. 3 alin. (2) lit. b), informatiile vor fi trimise la ANSPCP până la
data de 30 septembrie 2006;
b) pentru
cantităti de substantă existentă fabricată sau importată, ce depăsesc 10
tone/an, dar nu mai mari de 1.000 tone/an (volume mici), raportarea pachetului
initial de date cu informatii cu caracter general, conform art. 3 alin. (2)
lit. a) si care contin informatiile specificate la art. 7 alin. (1) din
Hotărârea Guvernului nr.
2.427/2004, se va face până la data de 30 septembrie 2006.
(2) În etapele
următoare fazei initiale de raportare 2002-2004, raportările pentru anii 2005,
2006 si anii care vor urma se vor face astfel:
a) informatiile cu
caracter general, pentru substante existente fabricate sau importate în volume
mari, conform art. 6 alin. (1) lit. a)-d) din Hotărârea Guvernului nr.
2.427/2004, precum si pentru substante existente fabricate sau importate în
volume mici, conform art. 7 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr.
2.427/2004, se vor transmite ANSPCP în primul trimestru al anului ce
urmează perioadei de raportare (de exemplu: pentru anul 2005, în primul
trimestru al anului 2006, pentru anul 2006, în primul trimestru al anului 2007
si asa mai departe);
b) informatiile detaliate, pentru substante existente fabricate sau importate în volume mari, conform art. 6 alin. (1) lit. e)-j) din Hotărârea Guvernului nr. 2.427/2004, se vor transmite ANSPCP până la sfârsitul anului ce urmează perioadei de raportare (de exemplu: pentru anul 2005, până la 30 decembrie 2006, pentru anul 2006, până la 30 decembrie 2007 si asa mai departe).
Lista
substantelor fabricate sau importate în volume mari
Art. 5. - (1) Pe
baza informatiilor transmise ANSPCP de către agentii economici producători si
importatori, cu privire la cantitatea de substante existente fabricate sau
importate în perioada initială 2002-2004, autoritatea competentă va elabora o
listă natională cu “Substantele existente fabricate sau importate în cantităti
ce depăsesc 1.000 tone/an (volume mari)”. Lista va cuprinde două părti:
a) “Lista
natională a substantelor existente fabricate sau importate în cantităti peste
1.000 tone/an (volume mari) care se regăsesc pe “Lista substantelor existente
fabricate sau importate în Comunitatea Europeană în cantităti ce depăsesc 1.000
tone/an (volume mari)” si
b) “Lista
natională a substantelor existente fabricate sau importate în cantităti peste
1.000 tone/an (volume mari), altele decât substantele existente fabricate sau
importate în Comunitatea Europeană în cantităti ce depăsesc 1.000 tone/an
(volume mari)”.
(2) Lista
substantelor existente fabricate sau importate în Comunitatea Europeană în
cantităti ce depăsesc 1.000 tone/an (volume mari) constituie anexa nr. 1 la
Regulamentul Consiliului 793/93/EEC privind evaluarea si controlul riscurilor substantelor existente. Această listă se
va face publică, pentru a fi pusă la dispozitie celor interesati, pe pagina web
a autoritătii competente.
(3) Listele
nationale ale substantelor existente fabricate sau importate în volume mari,
conform alin. (1), se vor elabora si se vor pune la dispozitie celor interesati
pe pagina web a autoritătii competente, până la data de 30 iunie 2006.
(4) Autoritatea
competentă va actualiza listele nationale prevăzute la alin. (1) din 3 în 3
ani.
Lista
substantelor fabricate sau importate în volume mici
Art. 6. - (1) Pe
baza informatiilor transmise ANSPCP de către agentii economici producători si
importatori, cu privire la cantitatea de substante existente fabricate sau
importate în perioada initială 2002-2004, autoritatea competentă va elabora o
listă natională cu “Substantele existente fabricate sau importate în cantităti
ce depăsesc 10 tone/an, dar nu mai mari de 1.000 tone/an (volume mici)”, pe
care o va pune la dispozitie celor interesati pe pagina web a sa, până la data
de 30 iunie 2007.
(2) Autoritatea competentă
va actualiza lista natională prevăzută la alin. (1) din 3 în 3 ani.
Actualizarea
informatiilor
Art. 7. - Agentii
economici producători si importatori vor transmite ANSPCP, după caz, conform
art. 10 din Hotărârea Guvernului nr.
2.427/2004, date actualizate cu privire la utilizări noi ale substantei,
care pot avea drept consecintă schimbări importante în expunerea populatiei sau
mediului la substanta în cauză, precum si informatiile noi despre proprietătile
sau efectele substantei ce pot conduce la schimbarea opiniei autoritătii
competente si a Comitetului interministerial stiintific consultativ pentru
evaluarea toxicitătii si ecotoxicitătii substantelor chimice periculoase, referitoare
la riscul potential al acesteia. Aceste date actualizate se vor transmite
începând cu data aderării României la Uniunea Europeană.
MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODĂRIRII APELOR
pentru înfiintarea Centrului national de
coordonare, informare, reactualizare a ghidurilor privind cele mai bune tehnici
disponibile si de comunicare cu Biroul European pentru Prevenirea si Controlul
Integrat al Poluării si cu Forumul European de Informare
În temeiul art. 3
alin. (1) lit. e) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
34/2002 privind prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluării,
aprobată cu modificări prin Legea nr.
645/2002,
în baza art. 5
alin. (8) coroborat cu art. 10 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr.
408/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului si
Gospodăririi Apelor, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
mediului si gospodăririi apelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
înfiintează în cadrul autoritătii centrale pentru protectia mediului Centrul national
de coordonare, informare, reactualizare a ghidurilor privind cele mai bune
tehnici disponibile si de comunicare cu Biroul European pentru Prevenirea si
Controlul Integrat al Poluării si cu Forumul European de Informare, denumit în
continuare Centrul IPPC.
Ministrul
mediului si gospodăririi apelor,
Sulfina
Barbu
Bucuresti, 26 martie 2005.
Nr. 249.
ANEXA Nr. 1
de
organizare si functionare a Centrului national de coordonare, informare,
reactualizare a ghidurilor privind cele mai bune tehnici disponibile si de
comunicare cu Biroul European pentru Prevenirea si Controlul Integrat al
Poluării si cu Forumul European de Informare
I. Dispozitii
generale
Art. 1. - (1)
Centrul national de coordonare, informare, reactualizare a ghidurilor privind
cele mai bune tehnici disponibile si de comunicare cu Biroul European pentru
Prevenirea si Controlul Integrat al Poluării si cu Forumul European de
Informare, denumit în continuare Centrul IPPC, este un organism de
coordonare independent, fără personalitate juridică, a cărui activitate se
desfăsoară în cadrul autoritătii publice centrale pentru protectia mediului.
(2) Centrul IPPC
îsi desfăsoară activitatea în sediul autoritătii publice centrale pentru
protectia mediului din Bd. Libertătii nr. 12, municipiul Bucuresti.
Art. 2. -
Activitatea Centrului IPPC vizează următoarele domenii:
a) procesul de
elaborare si promovare a ghidurilor nationale privind cele mai bune tehnici
disponibile pentru domeniile de activitate specificate în anexa nr. 1 la Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
34/2002 privind prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluării,
aprobată cu modificări prin Legea nr.
645/2002;
b) diseminarea
informatiilor privind cele mai bune tehnici disponibile;
c) comunicarea cu
Biroul European pentru Prevenirea si Controlul Integrat al Poluării si cu
Forumul European de Informare.
II. Atributii
Art. 3. -
Atributiile Centrului IPPC:
a) asigură suport
tehnic pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
34/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr.
645/2002, si promovează principiile prevenirii si controlului integrat al
poluării;
b) identifică
tehnicile utilizate în prezent la nivel national si international, care asigură
cele mai bune performante din punct de vedere al protectiei mediului;
c) realizează, în
cadrul grupurilor tehnice de lucru, analiza comparativă a documentelor de
referintă pentru cele mai bune tehnici disponibile (BREF) elaborate de tările
membre ale Uniunii Europene cu cele ale tehnicilor existente la nivel national,
în scopul elaborării BREF-urilor nationale;
d) elaborează
ghiduri nationale privind cele mai bune tehnici disponibile, prin intermediul
grupurilor tehnice de lucru organizate pe domenii de activitate;
e) asigură
schimbul de informatii la nivel national între Centrul IPPC si publicul
interesat, în ceea ce priveste cele mai bune tehnici disponibile
corespunzătoare activitătilor industriale prevăzute în anexa nr. 1 la Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
34/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr.
645/2002;
f) asigură
schimbul de informatii din domeniul său de activitate între autoritatea publică
centrală pentru protectia mediului si celelalte organisme similare din statele
membre ale Uniunii Europene si cu Biroul European IPPC de la Sevilla.
III. Organizare
si functionare
Art. 4. - Centrul
IPPC este alcătuit din:
- coordonator;
- comitet tehnic;
- secretariat;
- compartiment de
informatizare;
- grupuri tehnice
de lucru (GTL) organizate pe categorii de activităti, conform anexei nr. 1 la
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
34/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr.
645/2002.
Art. 5. - Coordonatorul
Centrului IPPC este numit prin ordin al conducătorului autoritătii publice
centrale de protectie a mediului, la propunerea secretarului de stat pe
probleme de mediu, si are următoarele atributii:
a) conduce
întreaga activitate a Centrului IPPC;
b) informează
conducătorul autoritătii centrale pentru protectia mediului asupra evolutiei
activitătii Centrului IPPC;
c) reprezintă
Centrul IPPC în relatiile cu tertii;
d) supune spre
aprobare secretarului de stat pentru protectia mediului programul anual de
activitate al Centrului IPPC până la data de 31 ianuarie a fiecărui an.
Art. 6. - (1)
Comitetul tehnic este alcătuit din reprezentanti numiti de directiile tehnice
din cadrul autoritătii publice centrale si teritoriale pentru protectia
mediului, reprezentanti ai Administratiei Nationale “Apele Române” si ai altor
autorităti publice centrale cu responsabilităti în implementarea prevederilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
34/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr.
645/2002.
(2) Comitetul
tehnic se reuneste sub conducerea coordonatorului, conform programului anual
aprobat potrivit art. 5 lit. d).
Art. 7. - (1)
Comitetul tehnic avizează proiectele ghidurilor de referintă pentru cele mai
bune tehnici disponibile.
(2) Comitetul
tehnic analizează si avizează raportul annual de activitate al Centrului IPPC.
(3) Comitetul
tehnic adoptă regulamentul specific de organizare si functionare în prima sa reuniune.
Art. 8. - (1)
Secretariatul Centrului IPPC este format din 3 persoane din cadrul autoritătii
publice centrale pentru protectia mediului.
(2) Secretariatul Centrului IPPC are următoarele responsabilităti:
a) asigură
activitatea de secretariat în cadrul sedintelor semestriale si, ori de câte ori
este necesar, la nivelul GTL;
b) convoacă
membrii GTL la sedinte, cu cel putin 5 zile înainte de datele fixate ale
acestora, prin fax, în format electronic sau prin telefon;
c) cu 5 zile
înainte de data fixată a sedintei, secretariatul transmite membrilor GTL
documentele supuse dezbaterii în cadrul sedintelor de lucru, în format
electronic;
Art. 2. -
Regulamentul-cadru de organizare si functionare a Centrului IPPC este prevăzut
în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. -
Structura organizatorică a Centrului IPPC este prevăzută în anexa nr. 2 care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. - Directia
evaluare impact, controlul poluării si managementul riscului va duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 5. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, si intră
în vigoare la 30 de zile de la data publicării.
d) pe baza
rapoartelor anuale ale fiecărui GTL, întocmeste raportul anual privind
activitatea Centrului IPPC;
e) pe baza
propunerilor programelor anuale ale GTL, întocmeste proiectul programului anual
de activitate al Centrului IPPC, pe care îl transmite spre avizare comitetului
tehnic;
f) asigură
schimbul de informatii la nivelul GTL si accesul la informatii specifice.
Art. 9. - (1)
Compartimentul de informatizare asigură activitatea de publicare pe site-ul
autoritătii publice centrale pentru protectia mediului a rezultatelor
activitătii Centrului IPPC, a proiectelor de ghiduri de referintă pentru cele
mai bune tehnici disponibile, precum si a ghidurilor finale.
(2) Compartimentul
de informatizare realizează reteaua de mesagerie electronică interactivă între
membrii GTL si între acestia si secretariatul Centrului IPPC.
Art. 10. - Atributiile
si responsabilitătile GTL:
a) fiecare GTL
este alcătuit din reprezentanti ai autoritătii publice centrale si locale
pentru protectia mediului, ai unitătilor economice IPPC reprezentative, ai
asociatiilor profesionale sau patronale, ai institutelor de cercetare în
domeniul tehnologiei si mediului, precum si din reprezentanti ai institutiilor
de învătământ superior, ai organizatiilor nonguvernamentale si, după caz, ai
altor institutii publice cu responsabilităti în domeniu;
b) coordonatorul
GTL se alege din cadrul membrilor pentru fiecare grup prin vot cu majoritate
simplă din totalul membrilor GTL;
c) GTL se
întrunesc în sedinte semestriale, conform calendarului aprobat în cadrul
comitetului tehnic si ori de câte ori este necesar;
d) GTL analizează
documentele transmise de unitătile economice reprezentative ale categoriilor de
activităti din anexa nr. 1 la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
34/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr.
645/2002, în vederea stabilirii compatibilitătii tehnicilor utilizate în
prezent la nivel national cu cele prevăzute de documentele de referintă la
nivel european, pentru fiecare activitate listată în anexa mentionată;
e) GTL elaborează
propunerile de proiecte pentru documentele de referintă pentru cele mai bune
tehnici disponibile la nivel national si le supune spre avizare comitetului
tehnic;
f) între sedintele
de lucru semestriale, membrii GTL realizează schimbul de informatii prin
reteaua de mesagerie electronică interactivă, creată conform art. 9 alin. (2);
g) membrii GTL
acordă suport tehnic agentiilor regionale de protectie a mediului în procesul
de emitere a autorizatiilor integrate de mediu, precum si în crearea bazei de
date specifice fiecărui domeniu;
h) regulamentul
specific fiecărui GTL se va elabora la prima sedintă după constituire si va fi
aprobat de comitetul tehnic la prima reuniune a acestuia, care se va desfăsura
după sedinta GTL.
ANEXA Nr. 2
a Centrului national de coordonare, informare, reactualizare a ghidurilor privind cele mai bune tehnici disponibile si de comunicare cu Biroul European pentru Prevenirea si Controlul Integrat al Poluării si cu Forumul European de Informare (Centrul IPPC)