MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 288 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
6 aprilie 2005
SUMAR
DECRETE
187.
- Decret privind conferirea Ordinului Virtutea Militară în grad de Cavaler
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
253.
- Hotărâre privind trecerea localitătii turistice Arieseni, judetul Alba,
din etapa a II-a în etapa I a Programului national de dezvoltare a turismului
montan “Superschi în Carpati”
255.
- Hotărâre privind aprobarea normelor pentru stabilirea cuantumului
subventiei de la bugetul de stat ce se poate acorda în anul 2005 categoriilor
de persoane prevăzute la art. 7 din Legea locuintei nr. 114/1996
256.
- Hotărâre privind aprobarea plătii contributiei financiare a României pentru
participarea în anul 2005 la programele Comunitătii Europene în domeniul
educatiei, formării profesionale si tineretului “Leonardo da Vinci II”,
“Socrates II” si “Youth”
257.
- Hotărâre privind înfiintarea pe lângă Ministerul Justitiei a unei
activităti finantate integral din venituri proprii
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
188.
- Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale
privind criteriile specifice de acordare a avizului pentru asociatii si
fundatii din domeniul de activitate al ministerului
ACTE ALE
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
8. -
Normă pentru prelungirea perioadei de aplicare a prevederilor art. 8 alin.
(1) din Norma nr. 4/2004 privind raportarea statistică a datelor pentru
elaborarea balantei de plăti a României
9. -
Normă privind regimul special de decontare
10.
- Circulară privind nivelul ratei dobânzii de referintă a Băncii Nationale
a României, valabil în luna aprilie 2005
11.
- Circulară pentru abrogarea Circularei Băncii Nationale a României nr.
9/2001 privind operarea transferurilor de fonduri de către Banca Natională a
României si Societatea Natională de Transfer de Fonduri si Decontări -
TransFonD - S.A., în calitate de agent al Băncii Nationale a României, cu
modificările si completările ulterioare
ACTE ALE
CAMEREI AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA
44.
- Hotărâre pentru aprobarea Normelor privind stabilirea numărului mediu
minim de ore pentru finalizarea unei misiuni de audit financiar
DECRETE
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind conferirea Ordinului Virtutea Militară în
grad de Cavaler
În temeiul
prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 100 din Constitutia
României, republicată, precum si ale art. 4 alin. (1), ale art. 8 lit. A)
si ale art. 11 din Legea nr.
29/2000 privind sistemul national de decoratii al României, cu modificările
ulterioare,
având în vedere
propunerea ministrului administratiei si internelor,
pentru servicii
deosebite aduse în întreaga activitate desfăsurată în scopul dezvoltării
permanente a relatiilor de colaborare, întrajutorare, prietenie si încredere
reciprocă între Ministerul Administratiei si Internelor si Garda Civilă
Spaniolă,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
conferă Ordinul Virtutea Militară în grad de Cavaler domnului
maior Pedro Jacinto Martin.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
TRAIAN
BĂSESCU
În temeiul
art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Bucuresti, 1 aprilie 2005.
Nr. 187.
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind trecerea localitătii turistice Arieseni,
judetul Alba, din etapa a II-a în etapa I a Programului national de dezvoltare
a turismului montan “Superschi în Carpati”
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată, al art. 2 alin. (2) si al art. 9 din Legea nr.
526/2003 pentru aprobarea Programului national de dezvoltare a turismului
montan “Superschi în Carpati”, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se
aprobă trecerea localitătii turistice Arieseni, judetul Alba, din etapa a II-a
în etapa I a Programului national de dezvoltare a turismului montan “Superschi
în Carpati”.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe
Dobre
p. Ministrul
finantelor publice,
Sebastian
Bodu,
secretar de
stat
Bucuresti, 31 martie 2005.
Nr. 253.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea normelor pentru
stabilirea cuantumului subventiei de la bugetul de stat ce se poate acorda în
anul 2005 categoriilor de persoane prevăzute la art. 7 din Legea locuintei nr.
114/1996
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 8 alin. 2 din Legea locuintei nr.
114/1996, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. -
Subventia de la bugetul de stat prevăzută la art. 7 alin. 2 din Legea locuintei
nr.
114/1996, republicată, cu modificările si completările ulterioare, pentru
cumpărarea de locuinte în anul 2005, se acordă în cuantum de 30% din valoarea
locuintei, calculată la valoarea finală a acesteia, categoriilor de persoane
prevăzute la alin. 1 din acelasi articol, care au un venit mediu net lunar pe
membru de familie de până la 4.800.000 lei.
Art. 2. - Pentru
categoriile de persoane cu venituri medii nete lunare pe membru de familie mai
mari de 4.800.000 lei, cuantumul subventiei de la bugetul de stat prevăzute la
art. 7 din Legea nr. 114/1996, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, se stabileste după cum urmează:
a) 20% pentru un
venit mediu net lunar pe membru de familie cuprins între 4.800.001 lei si
5.500.000 lei;
b) 10% pentru un venit
mediu net lunar pe membru de familie cuprins între 5.500.001 lei si 5.800.000
lei;
c) 5% pentru un
venit mediu net lunar pe membru de familie cuprins între 5.800.001 lei si
6.500.000 lei.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe
Dobre
Ministrul
delegat pentru lucrări publice si amenajarea
teritoriului,
Lászlö
Borbély
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
p. Ministrul
finantelor publice,
Sebastian
Bodu,
secretar de
stat
Bucuresti, 31 martie 2005.
Nr. 255.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea plătii contributiei financiare a
României pentru participarea în anul 2005 la programele Comunitătii Europene în
domeniul educatiei, formării profesionale si tineretului “Leonardo da Vinci
II”, “Socrates II” si “Youth”
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă plata contributiei României pentru participarea în anul 2005 la Programul
Comunitătii Europene “Leonardo da Vinci II” în limita echivalentului în lei al
sumei de 2.728.000 euro.
Art. 2. - Se
aprobă plata contributiei României pentru participarea în anul 2005 la
Programul Comunitătii Europene “Socrates II” în limita echivalentului în lei al
sumei de 4.878.000 euro.
Art 3. - Se aprobă
plata contributiei României pentru participarea în anul 2005 la Programul
Comunitătii Europene “Youth” în limita echivalentului în lei al sumei de
1.457.000 euro.
Art. 4. - Sumele
prevăzute la art. 1-3 se suportă din creditele bugetare aprobate Ministerului
Educatiei si Cercetării la capitolele 57.01 si 59.01, titlul 38 “Transferuri”,
alineatul 40.93 “Programe Comunitare” prin Legea bugetului de stat pe anul 2005
nr. 511/2004.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
educatiei si cercetării,
Mircea
Miclea
p. Ministrul
finantelor publice,
Sebastian
Bodu,
secretar de
stat
Bucuresti, 31 martie 2005.
Nr. 256.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind înfiintarea pe lângă Ministerul Justitiei
a unei activităti finantate integral din venituri proprii
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 67 din Legea nr. 500/2002 privind
finantele publice, cu modificările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1) Se
aprobă înfiintarea pe lângă Ministerul Justitiei si unitătile sale subordonate
a activitătii finantate integral din venituri proprii privind organizarea
concursurilor si examenelor de admitere în aparatul propriu si, după caz, în
unitătile subordonate, în conditiile legii.
(2) Din veniturile
proprii realizate prin activitatea prevăzută la alin. (1) se asigură:
a) cheltuielile
corespunzătoare organizării concursurilor sau examenelor prevăzute de lege;
b) plata cu ora a
membrilor comisiilor de organizare a examenelor sau concursurilor, a
supraveghetorilor si a persoanelor care corectează lucrările candidatilor ori
care solutionează contestatiile, numiti în conditiile legii.
(3) Calculul
tarifului orar pentru plata membrilor comisiilor de organizare a examenelor sau
concursurilor si a supraveghetorilor se face luându-se în considerare, după
caz, salariul de bază brut lunar, indemnizatia de încadrare brută lunară sau
solda lunară brută a functiei în care este încadrat cel în cauză.
(4) Membrii
comisiilor de examinare si ai comisiilor de solutionare a contestatiilor pentru
examenul de admitere a personalului de specialitate juridică asimilat
magistratilor sunt remunerati prin plata cu ora, luându-se în calcul
indemnizatia brută lunară a functiei de judecător la Înalta Curte de Casatie si
Justitie.
Art. 2. -
Activitatea prevăzută la art. 1 se încadrează la acelasi capitol bugetar la
care este încadrat si ordonatorul de credite care o organizează.
Art. 3. - (1)
Finantarea activitătii prevăzute la art. 1 se realizează integral din venituri
proprii.
(2) Veniturile
proprii ale activitătii prevăzute la art. 1 se constituie din:
a) sumele
rezultate din taxele prevăzute de lege percepute pentru înscrierea la examenele
sau concursurile de admitere;
b) donatii, legate
ori sponsorizări de la persoane fizice sau persoane juridice, din tară ori din
străinătate.
(3) Cheltuielile
curente si de capital ce se efectuează pentru realizarea activitătii se
finantează integral din veniturile proprii prevăzute la alin. (2).
Art. 4. - (1)
Bugetul de venituri si cheltuieli pentru activitatea finantată integral din
venituri proprii, prevăzută la art. 1, se aprobă o dată cu bugetul Ministerului
Justitiei, conform prevederilor Legii nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare.
(2) Bugetul de
venituri si cheltuieli pentru activitatea finantată integral din venituri
proprii se întocmeste la venituri, pe surse de provenientă, iar la cheltuieli,
după natura si destinatia acestora, potrivit clasificatiei bugetare.
(3) Excedentul
anual rezultat din executia bugetului de venituri si cheltuieli se reportează
în anul următor si se utilizează cu aceleasi destinatii.
(4) Executia de
casă a bugetului de venituri si cheltuieli al activitătii prevăzute la art. 1
se realizează prin Trezoreria Statului, conform prevederilor legale în vigoare.
(5) Raportarea
executiei de casă a bugetului de venituri si cheltuieli al activitătii
prevăzute la art. 1 se efectuează în conformitate cu instructiunile emise de
Ministerul Finantelor Publice.
Art. 5. -
Ministerul Justitiei si, după caz, unitătile sale subordonate, pot utiliza si
personal de specialitate din afara unitătii pentru realizarea activitătii, în
conditiile legii.
Art. 6. - În
relatiile contractuale, pentru realizarea activitătii prevăzute la art. 1,
Ministerul Justitiei si unitătile sale subordonate, pe lângă care se
organizează această activitate, pot fi reprezentate de către persoanele
autorizate în acest scop prin ordin al ministrului justitiei.
Art. 7. - Contractele
aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, care au ca
obiect actiuni ce se desfăsoară în cadrul activitătii, se vor derula în
continuare în conditiile prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
justitiei,
Monica
Luisa Macovei
p. Ministrul
finantelor publice,
Sebastian
Bodu,
secretar de
stat
Bucuresti, 31 martie 2005.
Nr. 257.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR SI
DEZVOLTĂRII RURALE
privind criteriile specifice de acordare a
avizului pentru asociatii si fundatii din domeniul de activitate al
ministerului
Văzând Referatul
de aprobare nr. 141.689 din 25 martie 2005, întocmit de Directia juridică si
contencios,
în temeiul
Hotărârii Guvernului nr.
155/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale,
în baza
prevederilor art. IV din Ordonanta Guvernului nr.
37/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii,
ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale emite următorul ordin:
Art. 1. - (1)
Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale avizează înfiintarea
si functionarea asociatiilor si fundatiilor din domeniile de activitate
specifice, după verificarea prealabilă privind desfăsurarea activitătii
acestora în domeniul de activitate al ministerului.
(2) Principalele
obiective ale asociatiilor si fundatiilor din domeniul de activitate al
Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale sunt:
A. În domeniul
agroalimentar:
a) dezvoltarea
durabilă a productiei agricole si alimentare;
b) corelarea
nivelului productiilor si a calitătii produselor cu cerintele pietei, cresterea
productiei agroalimentare;
c) îmbunătătirea
sistemului informational privind cererea si oferta;
d) dezvoltarea
pietelor agroalimentare si formarea spiritului de afaceri;
e) promovarea
produselor agroalimentare pe piata internă si externă;
f) asigurarea de
drepturi egale pentru toti membrii;
g) apărarea
intereselor membrilor în relatiile acestora cu alte organisme guvernamentale si
ale administratiei de stat;
h) promovarea unor
practici si tehnologii de productie, care să asigure protectia mediului
înconjurător;
i) acordarea de
consultantă în domeniul asocierii, managementului si marketingului.
B. În domeniul
silviculturii:
a) conservarea si
dezvoltarea pădurilor;
b) protejarea
ecosistemelor forestiere;
c) sprijinirea
proprietarilor sau detinătorilor de păduri;
d) sprijinirea
profesiilor si activitătilor silvocinegetice;
e) promovarea
gospodăririi durabile si a exploatării rationale a pădurilor si a vegetatiei
forestiere din afara fondului forestier;
f) asocierea
proprietarilor de pădure în vederea constituirii de structuri silvice private
pentru gospodărirea pădurilor în regim silvic;
g) dezvoltarea
valorificării durabile a produselor primare (lemnoase si nelemnoase) ale
pădurii, precum si a serviciilor în domeniul silviculturii si cinegetic;
h) împădurirea
terenurilor degradate, inapte pentru alte folosinte, înfiintarea perdelelor
forestiere de protectie, reconstructia ecologică a pădurilor în declin.
C. În domeniul
cinegetic:
a) gestionarea
durabilă a fondurilor de vânătoare si a fondului piscicol din apele de munte,
protejarea vânatului;
b) popularea
fondurilor de vânătoare cu anumite specii de vânat, înfiintarea de crescătorii
destinate populărilor sau crescătorii destinate exclusiv consumului.
Art. 2. - Cererea
de avizare va fi însotită de actul constitutiv, statutul asociatiei sau
fundatiei, întocmite în formă autentică, dovada de sediu, dovada de patrimoniu
si dovada disponibilitătii denumirii, eliberată de Ministerul Justitiei.
Art. 3. - Avizele
vor fi emise de către Directia juridică si contencios si vor fi avizate de
către directiile de specialitate din minister.
Art. 4. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Gheorghe
Flutur
Bucuresti, 29 martie 2005.
Nr. 188.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
pentru prelungirea perioadei de aplicare
a prevederilor art. 8 alin. (1) din Norma nr. 4/2004 privind raportarea
statistică a datelor pentru elaborarea balantei de plăti a României
În temeiul
prevederilor art. 48 din Legea nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României,
Banca Natională
a României emite prezenta
normă.
Articol unic. - Perioada de aplicare a prevederilor art. 8
alin. (1) din Norma nr.
4/2004 privind raportarea statistică a datelor pentru elaborarea balantei
de plăti a României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
615 din 7 iulie 2004, se prelungeste de la 3 luni la 6 luni.
Presedintele
Consiliului de administratie al Băncii Nationale a României,
Mugur
Constantin Isărescu
Bucuresti, 1 aprilie 2005.
Nr. 8.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind regimul special de decontare
Având în vedere
prevederile art. 22 alin. (1) si ale art. 23 din Legea nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României, ale art. 89 alin. 1
din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, republicată, ale art. 164 si 285 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
200/2002, cu modificările si completările ulterioare, si ale art. 4 alin.
(2) din Legea nr.
541/2002 privind economisirea si creditarea în sistem colectiv pentru
domeniul locativ, cu modificările si completările ulterioare,
în temeiul
dispozitiilor art. 48 din Legea nr.
312/2004,
Banca Natională
a României emite prezentele
norme.
Art. 1. -
Prezentele norme se aplică institutiilor de credit autorizate de Banca
Natională a României si reglementează modul de efectuare a operatiunilor de
plăti si încasări ale institutiilor de credit aflate în regim special de
decontare în relatiile cu celelalte institutii de credit si cu Trezoreria
Statului.
Art. 2. - (1) În
scopul evitării aparitiei riscului imposibilitătii de decontare a pozitiilor
nete din cadrul sistemului de plăti care asigură compensarea fondurilor
administrat de Banca Natională a României, banca centrală, în calitate de
administrator, poate să instituie regimul special de decontare asupra unei
institutii de credit participante.
(2) Regimul special
de decontare se instituie prin hotărâre a Consiliului de administratie al
Băncii Nationale a României, pe baza unei analize efectuate de directiile de
specialitate din cadrul Băncii Nationale a României, si va fi notificat
institutiei de credit în cauză.
Art. 3. -
Instituirea regimului special de decontare va fi adusă de către Banca Natională
a României la cunostintă celorlalte institutii de credit si Trezoreriei
Statului.
Art. 4. - Regimul
special de decontare constă în următoarele:
a) institutia de credit
nu va mai putea efectua operatiuni de plăti prin sistemul de plăti care asigură
compensarea fondurilor, administrat de Banca Natională a României, aceste
operatiuni urmând a fi desfăsurate exclusiv prin sistemul de decontare pe bază
brută în timp real - ReGIS, în conformitate cu regulile acestui sistem;
b) institutia de
credit va efectua doar operatiuni de încasări prin sistemul de plăti care
asigură compensarea fondurilor, administrat de Banca Natională a României;
c) institutia de
credit nu mai are obligativitatea constituirii garantiilor unilaterale în
vederea participării la sistemul de plăti care asigură compensarea fondurilor,
administrat de Banca Natională a României, prevăzute la art. 18 din
Regulamentul Băncii Nationale a României nr.
1/2005 privind sistemele de plăti care asigură compensarea fondurilor;
d) institutia de
credit va participa în continuare la sedintele de verificare a instrumentelor
de plată de debit desfăsurate în cadrul casei de compensare care face parte din
sistemul de plăti care asigură compensarea fondurilor, administrat de Banca
Natională a României, urmând ca plata instrumentelor de debit acceptate să fie
efectuată exclusiv prin intermediul sistemului ReGIS, cel mai târziu în ziua
următoare zilei în care urma să fie compensată. În situatia în care, în ziua
următoare zilei compensării, institutia de credit nu are suficiente fonduri în
contul de decontare deschis în sistemul ReGIS, pentru a efectua plata
instrumentelor de debit acceptate, aceasta este obligată să crediteze contul
clientului plătitor cu suma înscrisă în instrumentul de debit care nu a putut
fi plătit si să înstiinteze clientul plătitor în legătură cu neefectuarea
plătii.
Art. 5. -
Prevederile prezentelor norme se aplică si institutiilor de credit care la data
intrării în vigoare a acestora se află în regim special de decontare.
Art. 6. -
Încetarea regimului special de decontare instituit asupra unei institutii de
credit se face prin hotărâre a Consiliului de administratie al Băncii Nationale
a României, urmând ca aceasta să fie notificată institutiei de credit în cauză
si celorlalte institutii de credit, precum si Trezoreriei Statului.
Art. 7. -
Prezentele norme intră în vigoare la data de 8 aprilie 2005.
Art. 8. - La data
intrării în vigoare a prezentelor norme se abrogă Normele Băncii Nationale a
României nr.
1/2000 privind procedura de decontare a operatiunilor interbancare ale
băncilor aflate în regim special de decontare, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 40 din 31 ianuarie 2000, precum si orice alte
dispozitii contrare.
Presedintele
Consiliului de administratie al Băncii Nationale a României,
Mugur
Constantin Isărescu
Bucuresti, 1 aprilie 2005.
Nr. 9.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind nivelul ratei dobânzii de referintă a
Băncii Nationale a României, valabil în luna aprilie 2005
Având în vedere
prevederile Legii nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României si tinând seama de
evolutiile macroeconomice si monetare recente,
Banca Natională
a României hotărăste:
Pentru luna
aprilie 2005, nivelul ratei dobânzii de referintă a Băncii Nationale a României
este de 8,45% pe an.
Guvernatorul
Băncii Nationale a României,
Mugur
Constantin Isărescu
Bucuresti, 1 aprilie 2005.
Nr. 10.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
pentru abrogarea Circularei Băncii Nationale a
României nr. 9/2001 privind operarea transferurilor de fonduri de către Banca
Natională a României si Societatea Natională de Transfer de Fonduri si
Decontări - TransFonD - S.A., în calitate de agent al Băncii Nationale a
României, cu modificările si completările ulterioare
Având în vedere
prevederile art. 22 alin. (1) si ale art. 23 alin. (1) din Legea nr. 312/2004
privind Statutul Băncii Nationale a României, ale art. 89 alin. 1 din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, republicată, ale art. 164 si 285 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
200/2002, cu modificările si completările ulterioare, si ale art. 4 alin.
(2) din Legea nr.
541/2002 privind economisirea si creditarea în sistem colectiv pentru
domeniul locativ, cu modificările si completările ulterioare,
în temeiul
dispozitiilor art. 48 din Legea nr.
312/2004,
Banca Natională
a României emite prezenta
circulară.
Articol unic. -
Începând cu data de 8 aprilie 2005 se abrogă Circulara Băncii Nationale a
României nr.
9/2001 privind operarea transferurilor de fonduri de către Banca Natională
a României si Societatea Natională de Transfer de Fonduri si Decontări -
TransFonD - S.A., în calitate de agent al Băncii Nationale a României,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din 26 aprilie
2001, modificată si completată prin Circulara Băncii Nationale a României nr.
21/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 527 din
22 iulie 2003.
Presedintele
Consiliului de administratie al Băncii Nationale a României,
Mugur
Constantin Isărescu
Bucuresti, 1 aprilie 2005.
Nr. 11.
ACTE ALE CAMEREI AUDITORILOR FINANCIARI DIN
ROMÂNIA
CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA
pentru aprobarea Normelor privind stabilirea
numărului mediu minim de ore pentru finalizarea unei misiuni de audit financiar
În temeiul
prevederilor art. 5 alin. (3) lit. d) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu
modificările ulterioare, si ale prevederilor art. 6 lit. e) din Regulamentul de
organizare si functionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr.
983/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 634 din
13 iulie 2004,
Consiliul
Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în sedinta din 23 martie 2005, hotărăste:
Art. 1. - Se
aprobă Normele privind stabilirea numărului mediu minim de ore pentru
finalizarea unei misiuni de audit financiar, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Normele
prevăzute la art. 1 reglementează numărul mediu minim de ore de lucru pentru
finalizarea unei misiuni de audit financiar, neprecizându-se o limită
superioară, aceasta putând varia în functie de gradul de complexitate a
activitătii entitătii care trebuie să efectueze, potrivit legii, auditul
financiar al situatiilor financiare.
Art. 3. - Pentru
societătile cu un grad mai mic de complexitate a activitătii, care trebuie să
efectueze auditul financiar, potrivit legii, numărul mediu de ore pe ansamblu
poate fi mai mic cu până la 25% fată de numărul total prevăzut în anexa la
prezenta hotărâre.
Art. 4. -
Nerespectarea prevederilor prezentei hotărâri constituie abatere disciplinară
si se sanctionează potrivit prevederilor art. 94 din Regulamentul de organizare
si functionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr.
983/2004.
Art. 5. -
Departamentul de conduită si disciplină profesională va propune măsuri de
sanctionare, în baza procesului-verbal de inspectie întocmit de inspectorii din
cadrul Departamentului de monitorizare si competentă profesională, conform
Regulamentului de organizare a Camerei Auditorilor Financiari din România, în
functie de gradul de nerespectare a prevederilor prezentei hotărâri.
Art. 6. - Normele
aprobate prin prezenta hotărâre vor fi aduse la cunostintă auditorilor financiari,
membri ai Camerei, prin grija Departamentului de învătământ si admitere si a
Departamentului de servicii pentru membri.
Art. 7. -
Departamentul de monitorizare si competentă profesională va urmări punerea în
aplicare a prevederilor prezentei hotărâri.
Art. 8. - Prezenta
hotărâre se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, potrivit
prevederilor art. 6 alin. (5) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
75/1999 privind activitatea de
audit financiar, republicată, cu modificările ulterioare.
Presedintele
Camerei Auditorilor Financiari din România,
Ion
Mihăilescu
Bucuresti, 23 martie 2005.
Nr. 44.
ANEXĂ
NORME
privind
stabilirea numărului mediu minim de ore pentru finalizarea unei misiuni de
audit financiar
Numărul minim de
ore care trebuie executate pentru finalizarea unei misiuni de audit financiar
se determină astfel:
1. Planificarea
si documentarea auditului presupun: 30 de ore
- stabilirea
contactelor dintre cabinetul de audit (partener) si client;
- dobândirea
cunostintelor despre afacerea clientului, identificarea evenimentelor,
tranzactiilor si practicilor, care pot avea un efect semnificativ asupra
situatiilor financiare;
- actualizarea si
documentarea informatiilor despre client;
- evaluarea
preliminară a riscurilor si a pragului de semnificatie;
- estimarea
erorilor si compararea lor cu valoarea preliminară a pragului de semnificatie;
- elaborarea
proiectului planului de misiune, a bugetului financiar si a fondului de timp
previzionat;
- elaborarea si
semnarea contractului de audit etc.
2. Controlul
intern si riscul legat de control au în vedere: 60 de ore
- evaluarea
sistemului de înregistrare si procesare a tranzactiilor entitătii auditate,
precum si a efectului tehnologiei informationale asupra auditului;
- întelegerea
sistemelor de contabilitate si control intern;
- identificarea
domeniilor complexe de contabilitate, inclusiv a celor care presupun estimări
contabile;
- convertirea
sistemului contabil într-un model de audit eficient si elaborarea programelor
de audit pentru evidentierea corespunzătoare a activitătii desfăsurate;
- estimarea
riscului legat de control;
- testarea
sistemelor de contabilitate si control intern;
- testarea
sistemului informatic etc.
3. Procedurile
de fond presupun: 120 de ore
- proceduri
analitice;
- teste de
detaliu;
- aplicarea
procedurilor de audit specifice lucrărilor de închidere a exercitiului etc.
4. Finalizarea
lucrării de audit are în vedere: 30 de ore
- întocmirea
dosarului permanent;
- întocmirea
dosarului curent (al exercitiului);
- analiza,
revizuirea si evaluarea concluziilor auditului efectuat;
- elaborarea
raportului auditorului si comunicarea deficientelor structurii de control
intern, identificate pe parcursul misiunii etc.
TOTAL: 240 de ore