MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 882 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 27
septembrie 2004
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 284 din 1 iulie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 16 alin. (4) si ale art. 37 alin. (4) din Legea energiei
electrice nr. 318/2003
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
398. -
Ordin al ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei privind
publicarea Memorandumului de întelegere dintre România si Comunitatea Europeană
cu privire la participarea României în cadrul Programului comunitar privind
retelele de telecomunicatii transeuropene (eTEN)
803.
- Ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru
aprobarea Reglementării tehnice “Ghid privind adaptarea scării de intensităti
seismice europene EMS-98 la conditiile seismice ale României si la necesitătile
ingineresti”, indicativ GT-053-04
804.
- Ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru
aprobarea Reglementării tehnice “Ghid privind constituirea, întretinerea si
utilizarea băncii de date cuprinzând înregistrări ale cutremurelor puternice,
obtinute pe clădiri instrumentate seismic în reteaua seismică natională
INCERC”, indicativ GT-055-04
805. - Ordin al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru aprobarea
Reglementării tehnice “Ghid privind constituirea, întretinerea si utilizarea
băncii de date pe suport magnetic (CDROM) cuprinzând înregistrări ale
miscărilor seismice ale terenului la cutremurele din 1977, 1986 si 1990,
obtinute în reteaua seismică natională INCERC”, indicativ GT-054-04
Rectificări la:
- Ordinul presedintelui Agentiei Nationale
pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie nr. 199/2004
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 1
iulie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 16 alin. (4) si ale art. 37 alin. (4) din Legea energiei
electrice nr. 318/2003
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Florentina Baltă -
procuror
Ioana Marilena
Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin.
(4) si ale art. 37 alin. (4) din Legea energiei electrice nr.
318/2003, exceptie ridicată de Maria Catrinoiu în Dosarul nr. 1.378/2003 al
Judecătoriei Brezoi.
La apelul nominal
răspund consilierii juridici Florin Colta si Laurentiu Stefan pentru Societatea
Comercială Filiala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice “Electrica
Oltenia” S.A. - Sucursala Râmnicu Vâlcea, cu delegatii depuse în sedintă, lipsă
fiind celelalte părti, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în
stare de judecată, reprezentantii Societătii Comerciale Filiala de Distributie
si Furnizare a Energiei Electrice “Electrica Oltenia” S.A. - Sucursala Râmnicu
Vâlcea solicită respingerea exceptiei ca fiind neîntemeiată, apreciind că
dispozitiile criticate din Legea energiei electrice nu contravin dreptului de
proprietate, consacrat de art. 44 din Constitutie, republicată, si de
prevederile Conventiei pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, arătând că prevederile legale criticate sunt constitutionale,
invocând în acest sens jurisprudenta recentă a Curtii Constitutionale, si anume
deciziile nr. 72/2004 si nr. 140/2004.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea
din 4 februarie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 1.378/2003, Judecătoria
Brezoi a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 16 alin. (4) si art. 37 alin. (4) din Legea energiei
electrice nr.
318/2003, exceptie ridicată de Maria Catrinoiu într-o cauză civilă
având ca obiect obligarea Societătii Comerciale “Electrica” - S.A. la
respectarea dreptului de proprietate al autoarei exceptiei si la ridicarea
constructiilor de pe terenul proprietatea sa.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine că dispozitiile legale criticate sunt contrare
prevederilor Constitutiei referitoare la garantarea proprietătii, întrucât
prevăd că terenurile pe care se situează retelele electrice sunt si rămân în
proprietatea statului. Astfel, autorul exceptiei arată că, întrucât i s-a
stabilit prin hotărâre judecătorească dreptul de proprietate asupra unor
asemenea terenuri, statul nu poate fi si el proprietarul acestora “în absenta
unei operatiuni de expropriere, de concesionare ori de cumpărare din partea
statului”.
Judecătoria
Brezoi opinează în sensul că
exceptia este neîntemeiată, deoarece art. 37 alin. (4) din Legea nr.
318/2003 precizează doar că terenurile respective sunt si rămân în
proprietatea statului, fără a reglementa un transfer al acestor terenuri din
proprietatea privată în proprietatea publică. Dreptul de proprietate asupra
terenurilor aferente retelelor electrice “este stabilit a fi public prin art. 4
alin. 2, 3, 4 si 5 din Legea nr. 18/1991 si prin dispozitiile Legii nr.
213/1998 privind regimul juridic al proprietătii publice”.
Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierile de sesizare au fost comunicate
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
formula punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 181 din
Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât dispozitiile legale criticate
nu contravin prevederilor art. 44 din Constitutie, republicată.
Terenurile pe care
sunt amplasate retelele de distributie a energiei electrice, fiind afectate
utilitătii publice, au trecut în proprietatea publică a statului, iar autorul
exceptiei nu putea dobândi dreptul de proprietate asupra acestora.
Astfel, regimul
juridic de apartenentă la domeniul public al statului a terenurilor respective
a fost doar reconfirmat, iar nu stabilit prin dispozitiile art. 37 alin. (4)
din Legea nr.
318/2003 si, ca atare, nu se mai pune problema plătii unei drepte si
prealabile despăgubiri pentru exercitarea drepturilor de uz si servitute asupra
terenurilor respective, în temeiul art. 480 si 481 din Codul civil.
Totodată, arată că
dispozitiile legale criticate se încadrează în măsurile necesare pentru
îndeplinirea obligatiei statului de a proteja interesele nationale în
activitatea economică, financiară si valutară, astfel cum
prevede art. 135
alin. (2) lit. b) din Constitutia revizuită si republicată.
Avocatul
Poporului apreciază că
dispozitiile legale criticate sunt în conformitate cu prevederile art. 44 alin.
(1) si (2) din Constitutie, republicată. Astfel, reglementarea modului de
exercitare a dreptului de uz si de servitute de către titularii autorizatiilor
de înfiintare si de către titularii licentelor, precum si a bunurilor
proprietate publică a statului sau a unitătilor administrativ-teritoriale
respectă prevederile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie,
republicată, potrivit cărora continutul si limitele dreptului de proprietate
sunt stabilite de lege, în acest sens, fiind Legea fondului funciar nr.
18/1991, republicată, Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia,
precum si Legea nr.
318/2003.
Totodată, textele
criticate sunt în conformitate si cu prevederile alin. (2) al art. 44 din Constitutie,
republicată, întrucât se aplică tuturor proprietarilor de terenuri pe care se
află retele electrice de distributie, nefiind instituite nici un fel de
discriminări.
Referitor la
critica de neconstitutionalitate a art. 37 alin. (4) din Legea energiei
electrice, în raport cu art. 44 alin. (3) si (6) din Constitutie, republicată,
arată că dispozitiile criticate nu reglementează procedura exproprierii, ci
stabilesc doar faptul că terenurile pe care se situează retelele electrice de
distributie, existente la data intrării în vigoare a Legii nr.
318/2003, sunt si rămân în proprietatea publică a statului.
În ceea ce
priveste critica de neconstitutionalitate raportată la prevederile alin. (4),
(5), (7), (8) si (9) ale art. 44 din Constitutie, republicată, apreciază că
acestea nu au relevantă în cauză.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr.
47/1992, republicată, cu modificările si completările ulterioare, retine
următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, precum si celor
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, cu modificările si completările ulterioare, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 16 alin. (4) si ale
art. 37 alin. (4) din Legea energiei electrice nr.
318/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din
16 iulie 2003, care au următorul continut:
- Art. 16 alin.
(4): “Exercitarea drepturilor de uz si servitute asupra proprietătilor
afectate de capacitătile energetice se realizează cu titlu gratuit pe toată
durata existentei acestora. Dacă cu ocazia interventiei pentru retehnologizări,
reparatii, revizii, avarii se produc pagube proprietarilor din vecinătatea
capacitătilor energetice, titularii de licentă au obligatia să plătească
despăgubiri în conditiile prezentei legi.”;
- Art. 37 alin.
(4): “Terenurile pe care se situează retelele electrice de distributie
existente la intrarea în vigoare a prezentei legi sunt si rămân în proprietatea
publică a statului.”
În sustinerea
exceptiei, autorul acesteia apreciază că dispozitiile legale criticate
contravin prevederilor constitutionale ale art. 44, al căror continut, în urma
republicării Constitutiei României în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 767 din 31 octombrie 2003, este următorul:
- Art. 44: “(1)
Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate.
Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2)
Proprietatea privată este garantată si ocrotită în mod egal de lege, indiferent
de titular. Cetătenii străini si apatrizii pot dobândi dreptul de proprietate
privată asupra terenurilor numai în conditiile rezultate din aderarea României
la Uniunea Europeană si din alte tratate internationale la care România este
parte, pe bază de reciprocitate, în conditiile prevăzute prin lege organică,
precum si prin mostenire legală.
(3) Nimeni nu
poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică, stabilită
potrivit legii, cu dreaptă si prealabilă despăgubire.
(4) Sunt
interzise nationalizarea sau orice alte măsuri de trecere silită în proprietate
publică a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice, religioase,
politice sau de altă natură discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru
lucrări de interes general, autoritatea publică poate folosi subsolul oricărei
proprietăti imobiliare, cu obligatia de a despăgubi proprietarul pentru daunele
aduse solului, plantatiilor sau constructiilor, precum si pentru alte daune
imputabile autoritătii.
(6)
Despăgubirile prevăzute în alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun acord cu
proprietarul sau, în caz de divergentă, prin justitie.
(7) Dreptul de
proprietate obligă la respectarea sarcinilor privind protectia mediului si
asigurarea bunei vecinătăti, precum si la respectarea celorlalte sarcini care,
potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea
dobândită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al dobândirii se
prezumă.
(9) Bunurile
destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi
confiscate numai în conditiile legii.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate ridicată, Curtea retine următoarele: Dispozitiile art.
16 din Legea energiei electrice nr.
318/2003 reglementează exclusiv drepturile de uz si de servitute asupra
proprietătilor - bunuri imobile afectate de capacitătile energetice, drepturi
care privesc unul dintre atributele dreptului de proprietate. Această
reglementare este în conformitate cu dispozitiile art. 44 alin. (1) teza a doua
din Constitutie, republicată, potrivit cărora continutul si limitele
exercitării dreptului de proprietate se stabilesc de lege, precum si cu
prevederile art. 1 paragraful 2 din Primul protocol aditional la Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, care
recunosc dreptul statelor de a reglementa, prin lege, “folosinta bunurilor
conform interesului general”. Or, înfiintarea instalatiilor si executarea
lucrărilor la capacitătile energetice pentru buna functionare a acestora
reprezintă, fără putintă de tăgadă, un interes general major si, ca atare,
legiuitorul este pe deplin competent să stabilească conditiile exercitării
dreptului de proprietate. Chiar si în aceste conditii, alin. (5) al art. 18 din
Legea nr.
318/2003 prevede, în mod expres, obligatia titularului licentei “să
plătească proprietarilor despăgubirea cuvenită pentru pagubele produse, să
degajeze terenul si să-l repună în situatia anterioară, în cel mai scurt timp
posibil”.
În ceea ce
priveste pretinsa neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin. (4) din Legea
nr.
318/2003, Curtea constată că acestea nu dispun exproprierea si nici
transferul dreptului de proprietate în vreun alt mod, ci doar constată că “Terenurile
pe care se situează retelele electrice existente la intrarea în vigoare a
prezentei legi sunt si rămân în proprietatea publică a statului”. Această
prevedere se justifică prin dispozitiile art. 136 alin. (3) din Constitutie,
republicată, potrivit cărora fac obiectul exclusiv al proprietătii publice .[...]
si alte bunuri stabilite de legea organică”. De asemenea, dispozitiile
criticate dau expresie si prevederilor constitutionale cuprinse în alin. (2) si
(4) ale art. 136, potrivit cărora proprietatea publică apartine statului sau
unitătilor administrativ-teritoriale si este inalienabilă.
Pe de altă parte,
dispozitiile legale criticate în prezenta cauză au mai fost supuse controlului
de constitutionalitate prin Decizia nr. 72 din 26 februarie 2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 249 din 22 martie 2004, Curtea
respingând exceptia de neconstitutionalitate si constatând că aceste dispozitii
legale sunt în concordantă cu prevederile constitutionale, cu reglementările
internationale, precum si cu practica în materie a Curtii Europene a
Drepturilor Omului. Întrucât nu există elemente noi, de natură a determina
modificarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutia si considerentele
deciziei mentionate sunt valabile si în această cauză.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (4) si ale art. 37 alin.
(4) din Legea energiei electrice nr.
318/2003, exceptie ridicată de Maria Catrinoiu în Dosarul nr. 1.378/2003 al
Judecătoriei Brezoi.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 1 iulie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana
Marilena Chiorean
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL COMUNICATIILOR SI TEHNOLOGIEI
INFORMATIEI
privind publicarea Memorandumului de întelegere
dintre România si Comunitatea Europeană cu privire la participarea României în
cadrul Programului comunitar privind retelele de telecomunicatii transeuropene
(eTEN)
Având în vedere
prevederile Hotărârii Guvernului nr.
744/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei, modificată prin Hotărârea Guvernului nr.
927/2004,
în baza art. 28
alin. (2) din Legea nr.
590/2003 privind tratatele,
ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se dispune
prin prezentul ordin publicarea Memorandumului de întelegere dintre România si
Comunitatea Europeană cu privire la participarea României în cadrul Programului
comunitar privind retelele de telecomunicatii transeuropene (eTEN), încheiat la
data de 14 iunie 2004 cu reprezentantul împuternicit de Comisia Europeană,
prezentat în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, si
va fi pus în aplicare prin grija Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei si a Inspectoratului General pentru Comunicatii si Tehnologia
Informatiei.
Ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Silvia
Adriana Ticău
Bucuresti, 27 august 2004.
Nr. 398.
MEMORANDUM
DE ÎNTELEGERE
între
România si Comunitatea Europeană cu privire la participarea României în cadrul
Programului comunitar privind retelele de telecomunicatii transeuropene (eTEN)
Comisia Europeană,
denumită în continuare Comisia, în numele Comunitătii Europene, pe de o
parte, si Guvernul României, denumit în continuare România, pe de altă
parte,
având în vedere
că:
1. Decizia nr.
1/2002 a Consiliului de Asociere UE-România din 18 februarie 20021) stabileste principiile
generale referitoare la participarea României la programele Comunitătii
(2002/257/EC), lăsând Comisia si autoritătile competente din România să
determine termenii specifici si conditiile, incluzând si contributia financiară,
cu referire la o astfel de participare la fiecare program;
2. programul eTEN
a fost stabilit prin Decizia nr. 1.336/97/EC a Parlamentului European si a
Consiliului din 17 iunie 19972), modificată corespunzător prin Decizia nr.
1.376/2002/EC a Parlamentului European si a Consiliului din 12 iulie 20023);
3. Reglementarea
Consiliului (EC) nr. 2.236/95 din 18 septembrie 19954), modificată prin Reglementarea (EC) nr. 1.655/1999 a Parlamentului
European si a Consiliului din 19 iulie 19995), stabileste
normele generale pentru garantarea ajutorului financiar al Comunitătii în
domeniul retelelor transeuropene,
au convenit după
cum urmează:
ARTICOLUL 1
Program
România va
participa la Programul comunitar privind retelele de telecomunicatii
transeuropene (eTEN), denumit în continuare Programul, în conformitate
cu conditiile stipulate în Decizia nr. 1/2002 a Consiliului de Asociere
UE-România din data de 18 februarie 2002, stabilind principiile generale pentru
participarea României la programele Comunitătii (2002/257/EC), si în
conformitate cu termenii si conditiile la care se face referire la art. 2-4.
ARTICOLUL 2
Conditii
privind participarea la Program
1. România va
participa la activitătile Programului în conformitate cu obiectivele,
criteriile, procedurile si termenele limită definite în Decizia nr. 1.336/97/EC
a Parlamentului European si a Consiliului, modificată corespunzător prin
Decizia nr. 1.376/2002/EC a Parlamentului European si a Consiliului.
2. Termenii si
conditiile aplicabile predării, examinării si selectării dosarelor
institutiilor participante, organizatiilor si ale persoanelor fizice din
România vor fi aceleasi care se
aplică
institutiilor, organizatiilor si persoanelor fizice din statele membre ale
Uniunii Europene.
3. Pentru a
participa la Program România va plăti o contributie financiară anuală la
bugetul general al Uniunii Europene.
4. Contributia
financiară a României privind participarea sa si implementarea Programului va
fi adăugată la suma specificată în fiecare an în bugetul general al Uniunii
Europene, pentru echilibrarea obligatiilor financiare ce revin din diferitele
măsuri necesare ce trebuie luate pentru executarea, controlul si punerea în
functiune a Programului.
5. Una dintre
limbile oficiale ale Comunitătii va fi folosită pentru procedurile referitoare
la cereri, contracte si rapoarte, precum si la alte aspecte administrative ale
Programului.
ARTICOLUL 3
Contributia
financiară
Regulile privind
contributia financiară a României sunt stipulate în anexa nr. 1.
O parte din
contributia financiară va fi finantată din ajutorul extern relevant al unui
instrument al Comunitătii, dacă România cere astfel.
ARTICOLUL 4
Raport si
evaluare
Fără a aduce
atingere responsabilitătilor Comisiei si ale Curtii de Conturi a Comunitătilor
Europene referitoare la monitorizarea si evaluarea Programului, participarea
României la Program va fi monitorizată pe baza parteneriatului ce implică
Comisia si România. România va trimite Comisiei rapoarte relevante si va lua
parte la alte activităti specifice oferite de către Comisie în contextul
Programului.
Regulile privind
controlul financiar, recuperarea si alte măsuri antifraudă sunt prevăzute în
anexa nr. 2.
ARTICOLUL 5
Dispozitii
finale
Prezentul
memorandum de întelegere va fi aplicabil pe durata Programului. Cu toate
acestea, dacă Comunitatea Europeană va decide să prelungească durata
Programului fără nici o schimbare esentială în cadrul acestuia, prezentul memorandum de întelegere va fi de asemenea
prelungit în mod corespunzător si automat, dacă nici o parte nu îl va denunta.
Proiectele si activitătile aflate în derulare la momentul terminării Programului vor continua până la finalizarea lor în conditiile stipulate în prezentul memorandum de întelegere, precum si în aranjamentele contractuale corespunzătoare acestor proiecte si activităti, prevăzute în anexa nr. 2.
Anexele nr. 1 si 2
fac parte integrantă din prezentul memorandum de întelegere.
Prezentul
memorandum de întelegere va putea fi amendat numai în scris, prin acordul comun
al părtilor. Prezentul memorandum de întelegere va intra în vigoare la data la
care va fi semnat de ambele părti.
Încheiat la 14
iunie 2004.
Dan
Nica, ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei |
Erkki
Liikanen, membru al
Comisiei pentru Întreprinderi si
Societatea Informatională |
1) OJ L 91, 6 aprilie 2002,
pag. 20.
2) OJ L 183, 11 iulie 1997,
pag. 12-20.
3) OJ L 200, 30 iulie 2002,
pag. 1.
4) OJ L 228, 23 septembrie
1995, pag. 1.
5) OJ L 197, 29 iulie 1999,
pag. 1.
privind
contributia financiară a României la Programul comunitar privind retelele de
telecomunicatii transeuropene (eTEN)
1. Contributia
financiară va fi plătită de România la bugetul general al Uniunii Europene
pentru a participa la Program si va fi următoarea:
- 91.000 euro
pentru anul 2004;
- 246.000 euro
pentru anul 2005;
- 250.000 euro
pentru anul 2006.
2. Contributia
României va acoperi costurile referitoare la pregătirea, fezabilitatea,
dezvoltarea si executarea proiectelor de interes comun, precum si pentru
dezvoltarea si implementarea măsurilor pe linie orizontală, conform
prevederilor Programului.
3. Costurile de
călătorie ale reprezentantilor si ale expertilor români în scopul de a lua
parte în calitate de observator la activitatea comitetului la care s-a făcut
referire în art. 17 din Reglementarea Consiliului nr. 2.236/95 si în art. 8 din
Decizia nr. 1.336/97/EC a Parlamentului European si a Consiliului sau la alte
întâlniri referitoare la implementarea Programului vor fi rambursate de către
Comisie pe aceeasi bază si în conformitate cu procedurile în vigoare pentru
reprezentantii statelor membre ale Uniunii Europene.
4. Regulamentul
financiar aplicabil bugetului general al Uniunii Europene va fi aplicat si
gestionării contributiei României.
5. Când prezentul
memorandum de întelegere va intra în vigoare, precum si la începutul fiecărui
an fiscal, Comisia va trimite României o cerere de fonduri corespunzătoare
contributiei ei la costurile acoperite de acest memorandum de întelegere.
Contributia
corespunzătoare va fi plătită în euro într-un cont al Comisiei special stabilit
pentru plăti în euro.
6. România va
plăti contributia sa financiară la costurile anuale în conformitate cu cererea
de fonduri, dar nu mai târziu de 3 luni de la data cererii. Orice întârziere a
plătii va duce la plata de dobânzi de către România, adăugate la suma
respectivă începând de la acea dată. Rata dobânzii va fi aceea a Băncii
Centrale Europene pentru operatiunile sale principale de refinantare, publicată
în seriile C ale Jurnalului Oficial al Comunitătilor Europene, si va fi făcută
în euro la data limită, cu o crestere de 3,5%. În cazul în care întârzierea
plătii contributiei este atât de mare încât poate pune în pericol implementarea
si controlul Programului, participarea României la Program pentru anul respectiv
va fi suspendată de către Comisie în urma neplătii timp de 20 de zile după
trimiterea către România a unei scrisori oficiale de avertizare.
ANEXA Nr. 2
I. Controale
si măsuri antifraudă efectuate de Comunitate
1. În conformitate
cu reglementările (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 din 25 iunie 2002, (CE, Euratom)
nr. 2.342/2002 din 23 decembrie 2002 si cu alte reglementări la care se face
referire în prezentul memorandum de întelegere, contractele încheiate cu
beneficiarii programelor stabiliti în România vor permite ca expertizele
contabile financiare sau de alt tip să fie efectuate oricând la sediul
beneficiarilor si al subcontractorilor de către agentii Comisiei sau de către
alte persoane împuternicite de Comisie.
2. Oficialii
Comisiei sau alte persoane împuternicite de Comisie vor avea acces
corespunzător la site-uri, lucrări si documente, precum si la toate
informatiile necesare efectuării unor astfel de expertize contabile, inclusiv
în formă electronică. Acest drept de acces va fi stipulat în mod explicit în
contractele încheiate în vederea implementării instrumentelor la care se face
referire în prezentul memorandum de întelegere. Curtea Europeană a Auditorilor
va avea aceleasi drepturi ca si Comisia.
3. În cadrul
prezentului memorandum de întelegere, Comisia este autorizată să efectueze
verificări si inspectii la fata locului, pe teritoriul României, în
conformitate cu prevederile procedurale ale Reglementării Comisiei (Euratom,
CE) nr. 2.185/96 din 11 noiembrie 1996.
Aceste verificări
si inspectii vor fi pregătite si efectuate în strânsă colaborare cu
autoritătile competente din România desemnate de autoritătile din România, care
trebuie să fie notificate la timp asupra obiectului, scopului si bazei legale a
acestor verificări si inspectii, astfel încât să poată furniza sprijinul cerut.
Dacă autoritătile
interesate din România doresc acest lucru, verificările si inspectiile la fata
locului pot fi efectuate împreună cu acestea.
În cazul în care participantii
la programe sunt supusi inspectiei sau controlului la fata locului,
autoritătile române, actionând în concordantă cu legislatia natională, vor
acorda inspectorilor Comisiei asistentă pentru a prelua sarcina acestora de
realizare a inspectiei sau verificării la fata locului.
Comisia va raporta
cât se poate de repede autoritătilor române orice aspect sau suspiciune legată
de neregulile constatate în timpul inspectiei sau verificărilor la fata
locului. În orice caz Comisia este obligată să informeze autoritătile
mentionate mai sus asupra rezultatelor verificărilor si inspectiilor.
II. Informare
si consultare
1. În scopul
implementării corecte a prezentei anexe, autoritătile competente din România si
autoritătile comunitare vor face schimb de informatii periodic, iar la cererea
uneia dintre părti, vor acorda consultantă.
2. Autoritătile
române competente vor informa fără întârziere Comisia despre orice fapt sau
suspiciune constatată în legătură cu o neregularitate privind încheierea si
implementarea contractelor încheiate pentru aplicarea instrumentelor mentionate
în prezentul memorandum de întelegere.
III. Măsuri
administrative si penalităti
Fără a prejudicia
aplicarea Codului penal din România, pot fi impuse de către Comisie măsuri
administrative si penalităti, în conformitate cu reglementările (CE, Euratom)
nr. 1.605/2002 din 25 iunie 2002 si (CE, Euratom) nr. 2.342/2002 din 23
decembrie 2002 si cu Reglementarea Consiliului (CE, Euratom) nr. 2.988/95 din
18 decembrie 1995 cu privire la protectia intereselor financiare ale
Comunitătilor Europene.
IV. Recuperare
Deciziile luate de
către Comisie în cadrul prezentului memorandum de întelegere, care impun
obligatii financiare asupra persoanelor, altele decât statele, se vor aplica în
România. Punerea în vigoare a acestor decizii se va face conform unor reguli de
procedură civilă în vigoare în statul pe teritoriul căruia aceasta este
efectuată. Ordinul pentru punerea în vigoare a deciziei va fi anexat la
aceasta, fără alte formalităti, cu exceptia verificării autenticitătii deciziei
de către autoritatea natională desemnată de Guvernul României în acest scop,
care va înstiinta si Comisia Europeană. În momentul în care aceste formalităti
au fost completate pe formularul de aplicare de către Comisie, aceasta poate
recurge la punerea în vigoare, în conformitate cu legile nationale, aducând
această chestiune în fata autoritătii competente. Legalitatea deciziei Comisiei
va fi verificată de Curtea de Justitie a Comunitătii Europene.
Hotărârile date de
Curtea de Justitie a Comunitătii Europene, legate de o clauză arbitrară
dintr-un contract în domeniul de aplicabilitate a prezentului memorandum de
întelegere, vor fi puse în vigoare în conformitate cu aceleasi conditii.
V. Comunicare
directă
Comisia va comunica în mod direct cu participantii din cadrul Programului, stabiliti în România, si cu subcontractorii lor. Ei vor putea prezenta direct Comisiei toate documentele si informatiile relevante care sunt cerute pentru a fi depuse pe baza instrumentelor la care se face referire în prezentul memorandum de întelegere si pe baza contractelor încheiate în vederea implementării lor.
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
pentru aprobarea Reglementării tehnice “Ghid
privind adaptarea scării de intensităti seismice europene EMS-98 la conditiile
seismice ale României si la necesitătile ingineresti”, indicativ GT-053-04
În temeiul
prevederilor art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995
privind calitatea în constructii, cu modificările ulterioare, ale art. 2
pct. 45 si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
412/2004 privind organizarea si functionarea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
având în vedere
procesul-verbal de avizare nr. 26 din 16 iulie 2002 al Comitetului tehnic CT-S4
- Risc seismic, actiuni si siguranta constructiilor,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Reglementarea tehnică “Ghid privind adaptarea scării de intensităti
seismice europene EMS-98 la conditiile seismice ale României si la necesitătile
ingineresti”, indicativ GT-053-04, elaborată de Institutul National de
Cercetare-Dezvoltare în Constructii si Economia Constructiilor - INCERC
Bucuresti, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Directia
tehnică va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Traian
Panait,
secretar de
stat
Bucuresti, 28 aprilie 2004.
Nr. 803.
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
pentru aprobarea Reglementării tehnice “Ghid
privind constituirea, întretinerea si utilizarea băncii de date cuprinzând
înregistrări ale cutremurelor puternice, obtinute pe clădiri instrumentate
seismic în reteaua seismică natională INCERC”, indicativ GT-055-04
În temeiul
prevederilor art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995
privind calitatea în constructii, cu modificările ulterioare, ale art. 2 pct.
45 si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
412/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
având în vedere
procesul-verbal de avizare nr. 28 din 16 iulie 2002 al Comitetului tehnic CT-S4
- Risc seismic, actiuni si siguranta constructiilor,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Reglementarea tehnică “Ghid privind constituirea, întretinerea si
utilizarea băncii de date cuprinzând înregistrări ale cutremurelor puternice,
obtinute pe clădiri instrumentate seismic în reteaua seismică natională
INCERC”, indicativ GT-055-04, elaborată de Institutul National de
Cercetare-Dezvoltare în Constructii si Economia Constructiilor - INCERC
Bucuresti, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Directia
tehnică va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Traian
Panait,
secretar de
stat
Bucuresti, 28 aprilie 2004.
Nr. 804.
*) Anexa se publică ulterior în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 882 bis în afara abonamentului, care se poate
achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome
“Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1, si se mai publică si în
Buletinul Constructiilor editat de Institutul National de Cercetare-Dezvoltare
în Constructii si Economia Constructiilor - INCERC Bucuresti.
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
pentru aprobarea Reglementării tehnice “Ghid
privind constituirea, întretinerea si utilizarea băncii de date pe suport
magnetic (CD-ROM) cuprinzând înregistrări ale miscărilor seismice ale terenului
la cutremurele din 1977, 1986 si 1990, obtinute în reteaua seismică natională
INCERC”, indicativ GT-054-04
În temeiul
prevederilor art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în constructii, cu
modificările ulterioare, ale art. 2 pct. 45 si ale art. 5 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr.
412/2004 privind organizarea si
functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
având în vedere
procesul-verbal de avizare nr. 27 din 16 iulie 2002 al Comitetului tehnic CT-S4
- Risc seismic, actiuni si siguranta constructiilor,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Reglementarea tehnică “Ghid privind constituirea, întretinerea si
utilizarea băncii de date pe suport magnetic (CD-ROM) cuprinzând înregistrări
ale miscărilor seismice ale terenului la cutremurele din 1977, 1986 si 1990,
obtinute în reteaua seismică natională INCERC”, indicativ GT-054-04, elaborată
de Institutul National de Cercetare-Dezvoltare în Constructii si Economia
Constructiilor - INCERC Bucuresti, prevăzută în anexa*) care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Directia
tehnică va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Traian
Panait,
secretar de
stat
Bucuresti, 28 aprilie 2004.
Nr. 805.
*) Anexa se publică ulterior în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 882 bis în afara abonamentului, care se
poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome
“Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1, si se mai publică si în
Buletinul Constructiilor editat de Institutul National de Cercetare-Dezvoltare
în Constructii si Economia Constructiilor - INCERC Bucuresti.
În anexa la Ordinul
presedintelui Agentiei Nationale pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie nr.
199/2004 pentru aprobarea Procedurii de implementare a Programului privind
dezvoltarea abilitătilor antreprenoriale în rândul tinerilor si facilitarea
accesului acestora la finantare - START, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 819 din 6 septembrie 2004, se face următoarea
rectificare (care nu apartine Redactiei “Monitorul Oficial”):
- la pct. 2 subpunctul 2.2 partea introductivă, în loc de: .... suma de 2,5 miliarde lei, ...” se va citi: .... suma de 2,75 miliarde lei, ...”.