MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 850 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Joi, 16 septembrie 2004
SUMAR
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.468. - Hotărâre privind aprobarea indicatorilor
tehnicoeconomici ai obiectivelor de investitii cuprinse în Proiectul de
dezvoltare rurală, derulat prin Ministerul Administratiei si Internelor, ciclul
I, etapa IV
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.600. - Ordin al ministrului transporturilor, constructiilor
si turismului pentru organizarea unei verificări profesionale a personalului
feroviar cu responsabilităti în siguranta circulatiei feroviare si a celui cu
atributii de conducere, instruire, îndrumare si control
ACTE
ALE CONSILIULUI CONCURENTEI
199. - Ordin privind punerea în aplicare a Regulamentului
pentru modificarea si completarea Regulamentului multisectorial privind
ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de investitii
219. - Ordin pentru punerea în aplicare a Regulamentului
privind ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare
223. - Ordin privind punerea în aplicare a Instructiunilor
pentru modificarea si completarea Instructiunilor privind ajutorul de stat si
capitalul de risc
225. - Ordin privind punerea în aplicare a Regulamentului
pentru modificarea Regulamentului privind ajutorul de stat pentru întreprinderile
mici si mijlocii
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea
indicatorilor tehnico-economici ai obiectivelor de investitii cuprinse în
Proiectul de dezvoltare rurală, derulat prin Ministerul Administratiei si
Internelor, ciclul I, etapa IV
În
temeiul prevederilor art. 108 din Constitutie, republicată, precum si ale art.
42 alin. (2) din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - (1) Se aprobă lista obiectivelor de investitii cuprinse în Proiectul de
dezvoltare rurală, derulat prin Ministerul Administratiei si Internelor, ciclul
I, etapa IV, prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Se
aprobă caracteristicile principale si indicatorii tehnico-economici ai
obiectivelor de investitii prevăzute la alin. (1), cuprinse în anexele nr.
2/1-2/24*)
Art.
2. - Finantarea obiectivelor de investitii prevăzute în anexa nr. 1 - Lista
obiectivelor de investitii cuprinse în Proiectul de dezvoltare rurală, derulat
prin Ministerul Administratiei si Internelor, ciclul I, etapa IV, ai căror
indicatori tehnico-economici sunt prevăzuti în anexele nr. 2/1-2/24, se face
dintr-un credit extern acordat de Banca Internatională pentru Reconstructie si
Dezvoltare, din fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Administratiei si Internelor si din alte surse legal constituite, conform
programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.
Art.
3. - Anexa nr. 1 si anexele nr. 2/1-2/24 fac parte integrantă din prezenta
hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru
de stat, ministrul administratiei si internelor,
Marian
Florian Săniută
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gheorghe
Emacu
p.
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Ileana
Tureanu,
secretar
de stat
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 9 septembrie 2004.
Nr. 1.468.
*) Anexele 2/1-2/24 se comunică
Ministerului Administratiei si Internelor.
ANEXA Nr. 1
LISTA
obiectivelor
de investitii din cadrul Proiectului de dezvoltare rurală, ciclul I, etapa IV
Nr. crt. |
Denumirea
obiectivului de investitii |
1. |
Reabilitarea prin pietruire a
drumurilor din comuna Bucecea, judetul Botosani |
2. |
Viabilizare prin pietruire a
drumurilor locale din localitatea Cândesti, comuna Cândesti, judetul Botosani |
3. |
Reabilitarea prin pietruire a
drumurilor comunale si vicinale din comuna Concesti, judetul Botosani |
4. |
Reabilitări ale drumurilor de
pământ la nivel de drumuri pietruite DS 6, DS 30, DS 49, DS 55, DV 24,
lungime totală 5,44 km, comuna Corni,
judetul Botosani |
5. |
Reabilitarea drumurilor sătesti
din satele Victoria si Dragalina, comuna Hlipiceni, judetul Botosani |
6. |
Viabilizare prin pietruire a
drumurilor locale din satele Mihăileni, Rogojesti, Pârâu Negru, comuna
Mihăileni, judetul Botosani |
7. |
Alimentarea cu apă a satelor
Lupăria si Câmpeni, comuna Prăjeni, judetul Botosani |
8. |
Reabilitare drum sătesc centru
(DC 55)-Capu Codrului-Turbata, 4,2 km, comuna Tudora, judetul Botosani |
9. |
Reabilitarea drumurilor sătesti
în localitătile Vorniceni si Dealu Crucii, 5,4 km, comuna Vorniceni, judetul
Botosani |
10. |
Reabilitarea drumurilor sătesti
si comunale, 7,8 km, comuna Vorona, judetul Botosani |
11. |
Modernizarea drumurilor de
pământ în drumuri pietruite din satele Sohatu si Progresu, comuna Sohatu,
judetul Călărasi |
12. |
Sistem de alimentare cu apă din
satele Floroaica si Vâlcele, comuna Vâlcele, judetul Călărasi |
13. |
Modernizarea străzilor rurale
din comuna Breasta, judetul Dolj |
14. |
Reabilitarea prin pietruire a
străzilor din comuna Bulzesti, judetul Dolj |
15. |
Pietruirea străzilor din comuna
Murgasi, judetul Dolj |
16. |
Modernizarea ulitelor din
comuna Bălan, judetul Sălaj |
17. |
Pietruirea străzilor din comuna
Bobota, judetul Sălaj |
18. |
Modernizarea drumului comunal
DC 70 A km 0+000 - 4+000 Buciumi - Sângeorgiu de Meses, comuna Buciumi, judetul Sălaj |
19. |
Pietruirea ulitelor din comuna
Crasna, judetul Sălaj |
20. |
Pietruirea străzilor din comuna
Măeriste, judetul Sălaj |
21. |
Pietruirea ulitelor din comuna
Mesesenii de Jos, judetul Sălaj |
22. |
Reabilitarea ulitelor si
drumului comunal din comuna Sâg, judetul Sălaj |
23. |
Reabilitarea ulitelor si a
drumului comunal din comuna Valcău de Jos, judetul Sălaj |
24. |
Reabilitarea
drumului de legătură dintre localitătile C.A. Rosetti si Letea, comuna C.A.
Rosetti, judetul Tulcea |
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL TRANSPORTURILOR,
CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
pentru organizarea unei
verificări profesionale a personalului feroviar cu responsabilităti în
siguranta circulatiei feroviare si a celui cu atributii de conducere,
instruire, îndrumare si control
Având
în vedere cauzele care au generat o serie de accidente si evenimente feroviare
deosebit de grave produse în anul 2004 si în special în lunile
iunie-iulie-august 2004, precum si în scopul asigurării si mentinerii unui
nivel de pregătire profesională si a unei stări de disciplină corespunzătoare
cerintelor privind siguranta circulatiei feroviare si securitatea
transporturilor,
în
temeiul prevederilor art. 4 lit. e) ultima liniută din Anexa nr. 1 -
Regulamentul de organizare si functionare a Autoritătii Feroviare Române - AFER
la Hotărârea Guvernului nr.
626/1998 privind organizarea si functionarea Autoritătii Feroviare Române -
AFER si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
412/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art.
1. - (1) În perioada 1 octombrie-30 noiembrie 2004 personalul feroviar cu
responsabilităti în siguranta circulatiei, precum si personalul cu functii de
conducere, respectiv cel cu atributii de instruire, îndrumare si control va fi
reverificat profesional, scris si/sau oral, cu privire la cunoasterea
prevederilor din reglementările specifice transportului feroviar.
(2) În
sensul prezentului ordin, prin reverificare profesională se întelege
examinarea suplimentară a personalului prevăzut la alin. (1), în afara
examinărilor periodice programate.
(3)
Functiile de conducere, precum si cele ale personalului cu atributii de
instruire, îndrumare si control care urmează să fie reverificat profesional
sunt prevăzute în anexa nr. 1*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
(4)
Functiile cu responsabilităti în siguranta circulatiei care urmează să fie
reverificate profesional sunt prevăzute în anexa nr. 2*) care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - (1) Personalul care îndeplineste functiile prevăzute în anexa nr. 1 va fi
reverificat profesional de către Autoritatea Feroviară Română - AFER, denumită
în continuare AFER, în perioada 1-15 octombrie 2004.
(2)
Componenta comisiilor de examinare, felul probelor de examinare, tematica si bibliografia
sunt cuprinse în anexa nr. 3*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
(3)
Administratorul infrastructurii feroviare publice, gestionarii de
infrastructură feroviară neinteroperabilă, precum si operatorii de transport
feroviar vor înainta la AFER, până cel târziu la 15 septembrie 2004, listele
nominale cu salariatii care ocupă functiile prevăzute în anexa nr. 1.
(4)
AFER va transmite agentilor economici nominalizati la alin. (3), în scris, până
cel târziu la 24 septembrie 2004, programarea zilnică la reverificare
profesională a salariatilor care ocupă functiile prevăzute în anexa nr. 1.
Art.
3. - (1) Administratorul infrastructurii feroviare publice, gestionarii de
infrastructură feroviară neinteroperabilă, precum si operatorii de transport
feroviar vor înainta la AFER, până la 20 septembrie 2004, programul de
reverificare profesională a personalului propriu cu responsabilităti în
siguranta circulatiei, prevăzut în anexa nr. 2, componenta comisiilor de
reverificare profesională, tematicile si bibliografia. Examinarea profesională
a personalului feroviar cu responsabilităti în siguranta circulatiei se va
desfăsura în perioada 15 octombrie - 30 noiembrie 2004.
(2)
AFER va exercita inspectia de stat asupra modului de desfăsurare a reexaminării
prevăzute la alin. (1).
Art.
4. - (1) Reverificarea profesională se va efectua în conditiile stabilite
pentru examinarea profesională prevăzute în Dispozitia Presedintelui Societătii
Nationale a Căilor Ferate Române nr. 1/75/1996.
(2) Reverificarea profesională va avea o singură sesiune. În cazul nepromovării examenului, respectiv în cazul în care salariatul nu a obtinut minimum nota 5 (ca medie a tuturor subiectelor date la proba scrisă si/sau orală), acesta va fi scos din functia respectivă si trecut în altă functie inferioară, corespunzător pregătirii profesionale.
Art.
5. - (1) Conducătorii agentilor economici prevăzuti la art. 2 alin. (3) vor lua
măsuri pentru îmbunătătirea activitătii de instruire, îndrumare si control,
scop în care sunt obligati a cunoaste capacitatea profesională a fiecărui
salariat cu atributii de instruire, îndrumare si control, precum si dacă acesta
poate îndeplini cu exigentă si simt de răspundere această activitate.
(2)
Pentru mentinerea în functie, sefii compartimentelor de siguranta circulatiei
din centralul si din structurile teritoriale ale agentilor economici prevăzuti
la art. 2 alin. (3), revizorii centrali de siguranta circulatiei (inclusiv
sinteză), instructorii centrali (inclusiv sinteză), revizorii regionali de
siguranta circulatiei (inclusiv sinteză) si instructorii regionali (inclusiv
sinteză) vor trebui să obtină în urma reexaminării profesionale minimum nota 7.
În acest sens, AFER va transmite agentilor economici rezultatele obtinute de
salariatii acestora reverificati profesional.
Art.
6. - (1) AFER, Compania Natională de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A., Societatea
Natională de Transport Feroviar de Călători “C.F.R. Călători”-S.A., Societatea
Natională de Transport Feroviar de Marfă “C.F.R. Marfă”- S.A., gestionarii de infrastructură
feroviară neinteroperabilă, precum si operatorii de transport feroviar vor duce
la îndeplinire prezentul ordin.
(2)
Agentii economici nominalizati la alin. (1) vor transmite la AFER rezultatele
obtinute în urma reverificării profesionale si măsurile dispuse în cazul
nepromovării acesteia de către salariatii proprii, până cel târziu la 15
decembrie 2004.
(3)
AFER va prezenta conducerii Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului un raport privind actiunea de reverificare profesională, până cel
târziu la 15 ianuarie 2005.
Art.
7. - Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage răspunderea juridică,
în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art.
8. - Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p.
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Ileana
Tureanu,
secretar
de stat
Bucuresti, 1 septembrie 2004.
Nr. 1.600.
*) Anexele vor fi puse la
dispozitia celor interesati de către AFER.
CONSILIUL CONCURENTEI
privind punerea în
aplicare a Regulamentului pentru modificarea si completarea Regulamentului
multisectorial privind ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de
investitii
În
baza:
-
Decretului nr.
57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului Concurentei;
- prevederilor art. 22
alin. (1) si (2) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si completările
ulterioare,
având
în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele
Consiliului Concurentei emite următorul ordin:
Art.
1. - În urma adoptării în plenul Consiliului Concurentei se pune în aplicare
Regulamentul pentru modificarea si completarea Regulamentului multisectorial
privind ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de investitii, cuprins
în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2.
- Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor urmări
punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art.
3. - Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Consiliului Concurentei,
Mihai
Berinde
Bucuresti, 17 august 2004.
Nr. 199.
REGULAMENT
pentru
modificarea si completarea Regulamentului multisectorial privind ajutorul de
stat regional pentru proiecte mari de investitii
În temeiul art. 28
alin. (1) din Legea concurentei nr.
21/1996, cu modificările si completările ulterioare, si al art. 22 alin.
(1) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si completările
ulterioare,
Consiliul
Concurentei adoptă
modificarea si completarea Regulamentului multisectorial privind ajutorul de
stat regional pentru proiecte mari de investitii.
Art.
I. -
Regulamentul multisectorial privind ajutorul de stat regional pentru proiecte
mari de investitii, pus în aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului
Concurentei nr.
252/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 165 din
17 martie 2003, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Alineatul
(2) al articolului 20 va avea următorul cuprins:
“(2) Furnizorului
ajutorului de stat îi revine sarcina probei că beneficiarul ajutorului de stat
nu se încadrează în situatiile prevăzute la alin. (1) lit. a) si b). Dacă
furnizorul de ajutor de stat demonstrează că beneficiarul de ajutor de stat
creează, printr-o inovatie, o piată nouă a unui produs, conditiile stabilite la
alin. (1) lit. a) si b) nu se aplică si ajutorul de stat va fi autorizat în
conformitate cu scala prevăzută la art. 17.”
2. Alineatul
(1) al articolului 24 va avea următorul cuprins:
“Art.
24. - (1) Sectoarele cu dificultăti structurale vor fi prevăzute într-o listă
cu sectoare specifice. Nici un ajutor de stat regional pentru investitii, supus
prevederilor acestui capitol, nu va fi autorizat în sectoarele mentionate.”
3. Alineatul
(1) al articolului 28 va avea următorul cuprins:
“Art.
28. - (1) Până la data de 31 decembrie 2006 si fără a prejudicia aplicarea
Regulamentului privind ajutorul de stat pentru întreprinderile mici si
mijlocii:
a)
pentru ajutoarele de stat care depăsesc 5 milioane de euro, exprimati în lei
echivalent subventie brută, intensitatea maximă a ajutorului regional pentru
investitii în sectorul autovehiculelor, asa cum este definit în anexa nr. 2,
acordat conform unei scheme existente, este limitată la 30% din plafonul ajutorului
de stat regional;
b) în
sectorul fibrelor sintetice, asa cum este definit în anexa nr. 3, nu este
eligibilă nici o cheltuială intervenită în derularea unui proiect de
investitii.”
4. Alineatul
2 al articolului 28 se abrogă.
5. Articolul
29 va avea următorul cuprins:
“Art.
29. - În sectorul fibrelor sintetice se aplică, până la 31 decembrie 2006,
Regulamentul multisectorial privind regulile tranzitorii aplicabile ajutorului
de stat regional pentru proiecte mari de investitii în sectoare industriale nespecifice,
prevăzut în anexa nr. 5.”
Art.
II. - (1)
Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
(2)
Prezentul regulament se aplică ajutoarelor de stat notificate după intrarea în
vigoare a acestora, precum si atunci când ajutoarele de stat au fost notificate
înainte de intrarea în vigoare a prezentului regulament, dar decizia
Consiliului Concurentei este ulterioară acestei date sau Consiliul Concurentei
nu a emis încă o decizie.
(3)
Prezentul regulament transpune Cadrul multisectorial privind ajutorul de stat
regional pentru proiecte mari de investitii, publicat în Jurnalul Oficial al
Comisiei Europene, C nr. 70 din 19 martie 2002, precum si Comunicarea Comisiei
Europene referitoare la modificarea cadrului legal multisectorial privind
ajutorul regional pentru proiecte mari de investitii, publicată în Jurnalul
Oficial al Comisiei Europene, C nr. 263 din 1 noiembrie 2003.
CONSILIUL CONCURENTEI
pentru punerea în
aplicare a Regulamentului privind ajutorul de stat pentru cercetare si
dezvoltare
În
baza:
-
Decretului nr.
57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului Concurentei;
- prevederilor art. 28
alin. (1) din Legea concurentei nr.
21/1996, cu modificările si completările ulterioare, si ale art. 22 alin.
(1) si (2) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si completările
ulterioare,
având
în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele
Consiliului Concurentei emite următorul ordin:
Art. 1.
- În urma adoptării în plenul Consiliului Concurentei se pune în aplicare
Regulamentul privind ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare, cuprins
în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor
urmări punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art.
3. - Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Consiliului Concurentei,
Mihai
Berinde
Bucuresti, 10 septembrie 2004.
Nr. 219.
REGULAMENT
privind
ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare
În temeiul art. 28
alin. (1) din Legea concurentei nr.
21/1996, cu modificările si completările ulterioare, si al art. 22 alin.
(1) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si completările
ulterioare,
Consiliul
Concurentei adoptă
prezentul regulament.
Elaborarea
unui cadru legal de reglementare a materiei ajutoarelor de stat reprezintă
continuarea procesului de armonizare a legislatiei românesti cu legislatia
europeană, care face parte din procesul de aderare a României la Uniunea
Europeană.
Scopul
controlului asupra ajutoarelor de stat, pe care îl exercită autoritătile
publice sau oricare alte organisme care administrează surse în numele statului,
este acela de a evalua compatibilitatea ajutorului de stat cu un mediu
concurential normal din cadrul unei economii de piată în care preturile
produselor si tarifele serviciilor sunt reglate de cerere si ofertă. Orice
intentie de a acorda un ajutor de stat ori de a modifica un ajutor de stat
existent trebuie notificată Consiliului Concurentei.
Consiliul
Concurentei, prin prezentul regulament, stabileste conditiile în care ajutorul
de stat poate fi considerat necesar pentru a asigura extinderea sau accelerarea
activitătii de cercetare si dezvoltare, fără a distorsiona mediul concurential
normal si cresterea economică.
CAPITOLUL
I
Aplicabilitatea regulilor privind ajutoarele de stat la ajutorul pentru cercetare si dezvoltare
Ajutorul
de stat incompatibil cu mediul concurential
Art. 1. - (1) Orice
sprijin, din surse de stat, acordat de autorităti publice sau de alte organisme
care le administrează în numele statului, în orice formă, care denaturează ori
amenintă să denatureze concurenta prin favorizarea anumitor agenti economici,
producerea anumitor bunuri sau prestarea anumitor servicii, este incompatibil
cu un mediu concurential, în măsura în care afectează aplicarea acordurilor
internationale la care România este parte.
(2) Cu cât activitatea de cercetare si dezvoltare se situează mai aproape de piată, cu atât mai semnificativ poate fi efectul denaturant al ajutorului de stat. Pentru a stabili gradul de apropiere fată de piată a ajutorului de stat pentru cercetare si dezvoltare, Consiliul Concurentei face distinctia dintre activitătile de cercetare fundamentală, de cercetare aplicativă si de cercetare-dezvoltare precompetitivă, denumită si preconcurentială.
(3)
Activitatea de cercetare fundamentală este orientată spre dobândirea de
cunostinte stiintifice noi, precum si spre formularea si verificarea de noi
ipoteze si teorii, fără a avea însă scop industrial sau comercial.
(4)
Activitatea de cercetare aplicativă este orientată spre lărgirea cunostintelor,
cu scopul de a utiliza aceste cunostinte pentru dezvoltarea de noi produse, procese
sau servicii ori pentru a îmbunătăti semnificativ produsele, procesele sau
serviciile existente.
(5)
Activitatea de dezvoltare precompetitivă este orientată spre transformarea
rezultatelor cercetării aplicative în planuri, scheme sau documentatii pentru
produse, procese ori servicii noi, modificate sau îmbunătătite, chiar dacă
acestea sunt destinate vânzării ori utilizării, incluzând si fabricarea
prototipului initial, care nu poate fi utilizat în scopuri comerciale. Aceasta
poate include formularea conceptului si a schitelor pentru alte produse,
procese sau servicii si a proiectului demonstrativ ori a proiectelor-pilot, cu
conditia ca asemenea proiecte să nu fie utilizate pentru aplicatii industriale
sau în scopuri comerciale. Activitatea de dezvoltare precompetitivă nu include
schimbările periodice ale produselor, liniilor de productie, procesului de
fabricatie, serviciilor existente si ale altor operatii în derulare, chiar dacă
aceste schimbări constituie îmbunătătiri.
Activitătile
inovatoare care beneficiază de ajutor de stat
Art.
2. - Inovatia nu reprezintă o categorie distinctă a activitătii de cercetare si
dezvoltare. Activitătile care ar putea fi considerate inovatoare, dar care nu
se încadrează în cele mentionate la art. 1 alin. (2), pot beneficia de ajutor
de stat numai dacă îndeplinesc conditiile prevăzute de Legea nr.
143/1999 privind
ajutorul de stat, cu modificările si completările ulterioare, de Regulamentul
privind ajutorul de stat regional si de Regulamentul privind ajutorul de stat
pentru întreprinderile mici si mijlocii, puse în aplicare prin Ordinul
presedintelui Consiliului Concurentei nr.
55/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din
19 aprilie 2004.
Activitătile
de cercetare si dezvoltare ale institutiilor fără scop lucrativ
Art.
3. - (1) Finantarea publică a activitătilor de cercetare si dezvoltare
realizate de către institutiile fără scop lucrativ de învătământ superior sau
de cercetare nu constituie ajutor de stat în sensul art. 2 din Legea nr.
143/1999, cu
modificările si completările ulterioare. În cazul în care rezultatele
proiectelor de cercetare si dezvoltare finantate din surse publice, realizate
de aceste institutii, sunt puse în mod nediscriminatoriu la dispozitia
industriei românesti, ajutorul de stat nu este implicat.
(2)
Când activitatea de cercetare si dezvoltare se efectuează de către institutii
fără scop lucrativ de învătământ superior sau de cercetare, în numele sau în
colaborare cu agentii economici industriali, ajutorul de stat, în sensul art. 2
din Legea nr.
143/1999, cu
modificările si completările ulterioare, nu este implicat în următoarele
situatii:
a)
dacă institutiile fără scop lucrativ de învătământ superior sau de cercetare
contribuie la proiectele de cercetare asa cum ar proceda o societate
comercială, de pildă în schimbul achitării la pretul pietei a serviciilor pe
care le furnizează;
b)
dacă agentii economici industriali care participă la cercetare suportă costul
integral al proiectului;
c)
dacă rezultatele care nu generează drepturi de proprietate intelectuală pot fi
diseminate pe scară largă;
d)
dacă drepturile de proprietate intelectuală asupra rezultatelor activitătii de
cercetare si dezvoltare sunt în întregime alocate institutiilor publice fără
scop lucrativ;
e)
dacă institutiile publice nelucrative primesc de la agentii economici
industriali compensatia echivalentă pretului de piată al drepturilor de
proprietate intelectuală care derivă din proiectul de cercetare si care sunt
detinute de către agentii economici industriali respectivi.
Contractarea
activitătilor de cercetare si dezvoltare sau a rezultatelor acestor activităti
Art.
4. - (1) Autoritătile publice pot angaja agenti economici pentru activităti de
cercetare si dezvoltare sau pot cumpăra rezultatele activitătii de cercetare si
dezvoltare direct de la acestia. În aceste cazuri, dacă nu are loc o procedură
de licitatie, poate fi implicat ajutorul de stat, în sensul art. 2 din Legea nr.
143/1999, cu
modificările si completările ulterioare.
(2)
Dacă aceste contracte sunt încheiate în conditiile pietei, în special, în
conformitate cu regulile aplicabile achizitiilor publice, ele nu intră sub
incidenta art. 2 din Legea nr.
143/1999, cu
modificările si completările ulterioare.
CAPITOLUL
II
Compatibilitatea
ajutorului de stat pentru activitătile de cercetare si dezvoltare
Autorizarea
ajutorului de stat
Art. 5. - Ajutorul de
stat pentru activităti de cercetare si dezvoltare poate fi autorizat de către
Consiliul Concurentei, dacă îndeplineste conditiile prevăzute de Legea nr.
143/1999, cu modificările si completările ulterioare, si de prezentul
regulament.
Factorii
care influentează evaluarea compatibilitătii ajutorului de stat
Art.
6. - La evaluarea compatibilitătii ajutorului de stat notificat cu mediul concurential,
Consiliul Concurentei va acorda o atentie deosebită tipului de activitate de
cercetare efectuată, beneficiarilor, intensitătii ajutorului de stat,
accesibilitătii la rezultate si altor factori relevanti, potrivit prevederilor
cap. IV si V.
CAPITOLUL
III
Notificarea
ajutorului de stat pentru activitătile de cercetare si dezvoltare
Notificarea
ajutorului de stat
Art.
7. - (1) Ajutorul de stat pentru activitătile de cercetare si dezvoltare
trebuie notificat Consiliului Concurentei în conformitate cu art. 6 din Legea nr.
143/1999, cu
modificările si completările ulterioare.
Notificarea
se va face prin completarea formularului de notificare a ajutorului de stat, prevăzut
în anexa nr. 1 la Regulamentul privind forma, continutul si alte detalii ale
notificării unui ajutor de stat, pus în aplicare prin Ordinul presedintelui
Consiliului Concurentei nr.
27/2000, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 din
24 martie 2000.
(2) Chestionarul suplimentar privitor la ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare, cuprins în anexa nr. 2, trebuie, de asemenea, completat de către furnizorii si initiatorii ajutorului de stat si înaintat Consiliului Concurentei.
Transparenta
schemelor de ajutor de stat
Art.
8. - (1) În aplicarea schemelor de ajutor de stat Consiliul Concurentei va
urmări atingerea unui grad de transparentă cât mai înalt, prin precizarea clară
a obiectivelor de îndeplinit, a beneficiarilor si a altor aspecte relevante în
acest scop.
(2) În
notificare trebuie specificate diferitele categorii de costuri pe care ajutorul
de stat este menit să le reducă, iar ajutorul de stat trebuie acordat astfel
încât să se permită calcularea intensitătii acestuia în functie de aceste
costuri, conform anexei nr. 1.
Verificarea
echivalentului ajutorului de stat
Art.
9. - Dacă ajutorul de stat nu este acordat sub forma unui împrumut
nerambursabil direct, furnizorul si initiatorul acestuia trebuie să transmită
informatii suficiente pentru a permite Consiliului Concurentei verificarea
calculului echivalentului ajutorului de stat.
Modificarea
bugetului anual al schemei de ajutor de stat
Art.
10. - (1) Notificarea cresterii bugetului anual al unei scheme de ajutor de
stat autorizate nu este necesară dacă această crestere nu depăseste 100% (în
termeni nominali) din valoarea anuală initială, cu conditia ca schema să aibă
durată nelimitată sau cresterea să aibă loc în perioada de valabilitate a
schemei cu durată limitată.
(2)
Prelungirile termenului de aplicare a ajutorului de stat, cu sau fără crestere
bugetară (până la limita mentionată de 100%), fără modificări ale conditiilor
de implementare a schemelor de ajutor autorizate anterior si consecvente cu
noul cadru, trebuie notificate numai dacă sunt realizate din al cincilea an de
la expirarea valabilitătii schemei initiale.
(3)
Furnizorii si initiatorii ajutorului de stat au obligatia de a informa
anticipat Consiliul Concurentei cu privire la aceste refinantări/prelungiri si
de a raporta ajutoarele de stat conform Regulamentului privind procedurile de
raportare si monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul
presedintelui Consiliului Concurentei nr.
94/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 443 din
18 mai 2004.
Alocări
specifice de ajutoare de stat. Notificarea ajutorului de stat individual
Art.
11. - (1) Alocările specifice de ajutoare de stat acordate în cadrul unei
scheme de cercetare si dezvoltare, care a fost autorizată de către Consiliul
Concurentei, nu trebuie să fie notificate, cu exceptia cazului în care Consiliul
Concurentei a solicitat explicit acest lucru în decizia de autorizare a schemei
de ajutor de stat.
(2)
Pentru a evalua alocările cu valori semnificative acordate în cadrul schemelor
autorizate, precum si compatibilitatea acestor alocări cu mediul concurential,
Consiliul Concurentei solicită notificarea prealabilă a tuturor proiectelor de
cercetare individuale care costă mai mult decât echivalentul în lei a 25
milioane euro si pentru care se propune acordarea ajutorului de stat al cărui
echivalent brut în lei este mai mare de 5 milioane euro.
(3)
Ajutoarele de stat individuale pentru cercetare si dezvoltare trebuie
notificate conform art. 6 din Legea nr.
143/1999, cu
modificările si completările ulterioare, cu exceptia cazului în care se
situează sub pragul minim.
CAPITOLUL
IV
Intensitatea
ajutorului de stat
Stabilirea
intensitătii ajutorului de stat
Art.
12. - (1) Intensitatea permisă a ajutorului de stat va fi stabilită de către
Consiliul Concurentei de la caz la caz.
(2)
Evaluarea făcută de Consiliul Concurentei în fiecare caz va lua în considerare
natura proiectului sau a programului, consideratiile de politică generală
referitoare la competitivitatea industriei, riscul denaturării concurentei si
al încălcării prevederilor tratatelor la care România este parte.
(3)
Evaluarea generală a acestor riscuri poate îndreptăti Consiliul Concurentei să
considere că pentru activitătile de cercetare fundamentală si cercetare
aplicativă se pot acorda niveluri mai mari de ajutoare de stat decât pentru
activitătile de cercetare-dezvoltare precompetitivă, care sunt mai strâns
legate de introducerea pe piată a rezultatelor activitătii de cercetare si
dezvoltare si care, dacă beneficiază de ajutor de stat, ar putea determina mai
usor denaturări ale concurentei si comertului.
Intensitatea
ajutorului de stat pentru activitatea de cercetare fundamentală
Art. 13. - (1)
Finantarea publică a cercetării fundamentale care, în mod normal, se efectuează
în mod independent de către institutiile fără scop lucrativ de învătământ
superior sau de cercetare nu constituie ajutor de stat, în sensul art. 2 din
Legea nr.
143/1999, cu modificările si completările ulterioare.
(2) În
cazurile exceptionale în care activitatea de cercetare fundamentală este
efectuată de către sau pentru agenti economici, finantarea publică intră sub
incidenta art. 2 din Legea nr.
143/1999, cu
modificările si completările ulterioare, deoarece acest tip de cercetare este
departe de piată, iar rezultatele sale sunt în principiu disponibile pe scară
largă pentru exploatarea pe baze nediscriminatorii si la ratele pietei,
ajutorul de stat pentru acest tip de activitate putând fi acordat la o
intensitate brută de până la 100%.
(3)
Pentru a fi calificată drept cercetare fundamentală, activitatea nu trebuie să fie
legată de obiectivele industriale sau comerciale ale unei anumite întreprinderi
si trebuie garantată o largă diseminare a rezultatelor cercetării.
Intensitatea
ajutorului de stat pentru activitatea de cercetare aplicativă
Art.
14. - (1) Ca regulă generală, intensitatea brută a ajutorului de stat pentru
cercetarea aplicativă nu trebuie să depăsească 50% din costurile eligibile ale
proiectului, conform definitiei cuprinse în anexa nr. 1.
(2)
Pentru studiile tehnice de fezabilitate pregătitoare ale activitătilor de
cercetare aplicativă se poate acorda un ajutor de stat de până la 75% din
costurile studiului, în timp ce pentru studiile pregătitoare ale activitătilor
de cercetare-dezvoltare preconcurentială se poate acorda un ajutor de stat de
până la 50% din costurile studiului.
Aceste
plafoane au fost stabilite avându-se în vedere impactul neglijabil al acestor
ajutoare de stat asupra conditiilor concurentei si a conditiilor de desfăsurare
a comertului.
Intensitatea
ajutorului de stat pentru activitatea de cercetare-dezvoltare precompetitivă
Art.
15. - Activitătile de cercetare-dezvoltare precompetitivă se situează aproape
de piată si există un risc mai mare ca ajutorul de stat acordat să denatureze
concurenta si să contravină prevederilor tratatelor internationale la care
România este parte. Intensitatea brută permisă a ajutorului de stat pentru
activitătile de cercetare-dezvoltare precompetitivă este de 25% din costurile
eligibile ale proiectului, conform definitiei cuprinse în anexa nr. 1.
Intensitatea
ajutorului de stat în cazul avansurilor rambursabile
Art.
16. - (1) În cazul avansurilor rambursabile, numai în eventualitatea succesului
activitătilor de cercetare, intensitatea permisă a ajutorului de stat,
exprimată în echivalent brut, este cea prevăzută în prezentul regulament pentru
diversele etape ale cercetării.
(2) În
eventualitatea esecului cercetării respective, Consiliul Concurentei poate
autoriza un nivel mai ridicat al intensitătii ajutorului de stat, în măsura în
care esecul proiectului reduce riscul denaturării concurentei si comertului,
dar cu respectarea limitelor legale ale intensitătii.
(3) La
notificarea ajutorului de stat rambursabil, furnizorii ajutorului trebuie să
informeze Consiliul Concurentei asupra sumelor si procedurilor exacte de rambursare,
conditiile propuse fiind analizate de către Consiliul Concurentei de la caz la
caz.
Ajutorul
de stat pentru aplicarea inventiilor brevetate
Art.
17. - În vederea încurajării diseminării rezultatelor cercetării, ajutoarele de
stat pentru aplicarea inventiilor brevetate si a îmbunătătirilor ulterioare de
către întreprinderile mici si mijlocii pot fi acordate până la acelasi nivel ca
si pentru activitătile de cercetare care au condus la realizarea inventiilor
respective.
Nivelul
ajutorului de stat pentru un proiect de cercetare si dezvoltare realizat prin
colaborarea dintre institutiile publice de cercetare si agentii economici
Art.
18. - În cazul unui proiect de cercetare si dezvoltare care se realizează prin
colaborarea dintre institutiile publice de cercetare si agenti economici,
ajutorul de stat combinat, provenit din sprijin guvernamental direct pentru un
proiect specific de cercetare si contributiile din partea institutiilor publice
de cercetare la proiectul respectiv, dacă acestea din urmă constituie ajutor de
stat în conformitate cu art. 3, nivelul ajutorului de stat combinat nu poate
depăsi plafoanele de ajutor prevăzute pentru activitatea de cercetare în cauză.
Intensitatea
ajutorului de stat pentru activitătile de cercetare si dezvoltare care acoperă
atât cercetarea aplicativă, cât si dezvoltarea precompetitivă
Art.
19. - În cazul activitătii de cercetare si dezvoltare care acoperă atât
cercetarea aplicativă, cât si activităti de cercetare si dezvoltare
precompetitivă, intensitatea permisă a ajutorului de stat nu va depăsi media
ponderată a intensitătilor permise pentru ajutoarele aplicabile celor două
tipuri de cercetare.
Modificarea
intensitătii ajutorului de stat
Art.
20. - (1) Fără a se aduce atingere analizei de la caz la caz, intensitatea
ajutoarelor de stat, prevăzută la art. 14-18, poate creste în situatiile
mentionate la alin. (2)-(6).
(2)
Dacă ajutorul de stat se acordă întreprinderilor mici si mijlocii, intensitatea
ajutorului poate creste cu 10%.
(3) Dacă proiectul de cercetare se efectuează într-o zonă asistată, intensitatea ajutorului de stat poate fi depăsită cu 10%. Toate regiunile din România sunt considerate regiuni asistate si, în consecintă, sunt eligibile pentru acest bonus.
(4)
Bonusul regional mentionat la alin. (3) poate fi depăsit tinându-se seama de
plafoanele aplicabile ajutorului de stat regional pentru investitii si de
nevoia de a stimula investitiile necorporale, fără a se depăsi însă limitele
prevăzute la alin. (8).
(5)
Dacă proiectul de cercetare se conformează obiectivelor unui proiect sau
program specific derulat ca parte a programului comunitar cadru de cercetare si
dezvoltare, acesta poate beneficia de un supliment de 15%. Această cifră creste
până la 25% dacă proiectul implică si cooperare efectivă transfrontalieră între
firme si organismele publice de cercetare sau între cel putin doi parteneri
independenti, unul din România si unul din statele membre ale Uniunii Europene
si ale Spatiului Economic European sau din tările care au încheiat acorduri de
asociere care instituie asocierea dintre Uniunea Europeană si statele sale
membre, pe de o parte, si tările respective, pe de altă parte, si dacă
rezultatele sunt diseminate si publicate pe scară largă, respectându-se
totodată drepturile de proprietate intelectuală si industrială.
(6)
Dacă proiectul de cercetare nu este în concordantă cu obiectivele unui proiect
ori program specific derulat ca parte a programului cadru comunitar existent
pentru cercetare si dezvoltare, Consiliul Concurentei poate permite cresteri de
până la 10%, cu respectarea a cel putin uneia dintre următoarele conditii:
a)
proiectul implică cooperarea transfrontalieră efectivă dintre cel putin doi
parteneri independenti, unul din România si unul dintr-un stat membru al
Uniunii Europene si al Spatiului Economic European sau din tările care au
încheiat acorduri de asociere care instituie asocierea dintre Uniunea Europeană
si statele sale membre, pe de o parte, si tările respective, pe de altă parte,
în special în contextul coordonării politicilor nationale de
cercetare-dezvoltare;
b)
proiectul implică cooperarea efectivă dintre agenti economici si organisme
publice de cercetare, în special în contextul coordonării politicilor nationale
de cercetaredezvoltare;
c)
rezultatele proiectului sunt diseminate si publicate pe scară largă, se acordă
brevete si licente sau se iau alte măsuri în conditii asemănătoare cu cele
privind diseminarea rezultatelor cercetării-dezvoltării din Uniunea Europeană.
(7)
Furnizorii si initiatorii ajutorului de stat trebuie să transmită Consiliului
Concurentei informatii suficiente pentru a-i permite acestuia să analizeze
îndeplinirea criteriilor de acordare a ajutorului de stat.
(8)
Cumularea cresterii prevăzute la alin. (2)-(6) cu procentele prevăzute la art.
14-18 nu poate depăsi o intensitate brută maximă de 75% pentru cercetarea
aplicativă si de 50% pentru activitătile de dezvoltare precompetitivă. Aceste
limite trebuie respectate în toate cazurile.
Factorii
care influentează evaluarea ajutorului de stat pentru activitătile de cercetare
si dezvoltare
Art.
21. - La evaluarea ajutorului de stat pentru activitătile de cercetare si
dezvoltare, Consiliul Concurentei trebuie să tină seama de efectul asupra
concurentei si comertului al ajutorului de stat cumulat cu alte surse de
finantare comunitară. Acolo unde finantarea comunitară se cumulează cu ajutorul
de stat, sprijinul total nu poate depăsi 75% în cazul cercetării aplicative si
50% în cazul activitătilor de cercetare-dezvoltare precompetitivă.
CAPITOLUL
V
Efectul
stimulator al ajutorului de stat pentru cercetare si dezvoltare
Efectul
stimulator al ajutorului de stat
Art. 22. - Ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare trebuie să servească drept stimulent pentru ca agentii economici să întreprindă activităti de cercetare si dezvoltare pe lângă activitătile normale curente. Acest ajutor poate încuraja agentii economici care nu efectuează cercetare si dezvoltare să realizeze astfel de activităti. Dacă acest efect stimulator nu este evident, Consiliul Concurentei poate evalua ajutorul respectiv într-o manieră mai putin favorabilă decât în mod obisnuit.
Factori
care influentează evaluarea efectului stimulator al ajutorului de stat
Art. 23. - (1) Pentru
a verifica dacă ajutorul de stat propus va impulsiona agentii economici să
efectueze activităti de cercetare pe care altfel nu le-ar desfăsura, Consiliul
Concurentei trebuie să tină seama în special de factorii cuantificabili, cum ar
fi modificările legate de cheltuielile cu cercetarea si dezvoltarea, de numărul
de persoane cu sarcini de cercetare si dezvoltare si de cheltuielile cu
cercetarea si dezvoltarea ca procentaj din cifra totală de afaceri, precum si
de esecurile de piată, costurile suplimentare legate de cooperarea
transfrontalieră si alti factori relevanti indicati de către furnizorul
ajutorului de stat.
(2)
Ajutorul de stat poate fi autorizat si în cazul în care contribuie la
extinderea domeniului cercetării ori la accelerarea acesteia.
Necesitatea
demonstrării efectului stimulator al ajutorului de stat
Art.
24. - (1) Cu ocazia notificării ajutorului de stat pentru cercetare si
dezvoltare, Consiliul Concurentei va cere furnizorului si initiatorului de
ajutor de stat să demonstreze faptul că ajutorul este necesar ca stimulent si
că nu este în nici un caz ajutor de exploatare (operare).
(2) De
asemenea, Consiliul Concurentei va solicita furnizorului, în momentul depunerii
rapoartelor anuale privind implementarea schemelor de ajutor de stat aprobate,
să demonstreze faptul că ajutorul este necesar ca stimulent si că nu este în
nici un caz ajutor de exploatare (operare).
Ajutorul
de stat pentru întreprinderile mici si mijlocii
Art.
25. - Se consideră că ajutorul de stat oferă stimulentul necesar dacă
beneficiarul este o întreprindere din categoria celor mici si mijlocii.
Prevederi
suplimentare referitoare la art. 23 si 24
Art.
26. - Consiliul Concurentei va acorda o importantă deosebită conditiilor
prevăzute la art. 23 si 24:
a) în
cazul proiectelor de cercetare individuale, situate aproape de piată, când
acestea sunt realizate de către societătile comerciale mari;
b) în
toate cazurile în care un procentaj semnificativ al cheltuielilor cu cercetarea
si dezvoltarea a fost efectuat anterior depunerii solicitării de ajutor de
stat.
CAPITOLUL
VI
Dispozitii
finale
Conditii
care trebuie respectate în aplicarea prezentului regulament
Art.
27. - Dispozitiile prezentului regulament se aplică cu respectarea prevederilor
Regulamentului privind forma, continutul si alte detalii ale notificării unui
ajutor de stat si ale Regulamentului privind pragul minim al ajutorului de stat
care nu cade sub incidenta obligatiei de notificare, puse în aplicare prin
Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr.
27/2000.
Art.
28. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezentul regulament.
Intrarea
în vigoare a prezentului regulament
Art.
29. - (1) Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(2)
Prezentul regulament se aplică ajutoarelor de stat acordate pentru activitătile
de cercetare-dezvoltare, notificate după intrarea sa în vigoare, precum si
celor care nu au fost notificate înainte de intrarea sa în vigoare, dar pentru
care decizia Consiliului Concurentei este ulterioară acestei date.
(3) La
data intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă Regulamentul
privind ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare, pus în aplicare prin
Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr.
92/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 2
iulie 2002, si Regulamentul pentru modificarea si completarea Regulamentului
privind ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare, pus în aplicare prin
Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr.
129/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 521 din
9 iunie 2004.
(4)
Prezentul regulament transpune Cadrul comunitar privind ajutorul de stat pentru
cercetare si dezvoltare, publicat în Jurnalul Oficial al Comunitătilor
Europene, C 45 din 17 februarie 1996, precum si Comunicarea Comisiei de
modificare a Cadrului comunitar privind ajutorul de stat pentru cercetare si
dezvoltare, publicată în Jurnalul Oficial al Comunitătilor Europene, C 48 din
13 februarie 1998.
la regulament
COSTURILE
de
cercetare si dezvoltare eligibile în scopul calculării intensitătii ajutoarelor
de stat
Costurile prevăzute
mai jos vor fi considerate eligibile pentru calcularea intensitătii ajutoarelor
de stat pentru cercetare si dezvoltare (dacă sunt generate si de alte
activităti - în special alte activităti de cercetare si dezvoltare -, trebuie
defalcate pe tipuri de activităti):
1.
costurile de personal (cercetători, tehnicieni si alt personal de sprijin
angajat exclusiv pentru activitatea de cercetare);
2.
costurile instrumentelor, echipamentelor, terenurilor si incintelor utilizate
exclusiv si în mod continuu pentru activităti de cercetare;
3.
costurile aferente consultantei si serviciilor echivalente utilizate exclusiv
în activitatea de cercetare, inclusiv cercetare, cunostinte tehnice si brevete
etc. aduse din surse externe;
4.
cheltuielile de regie suplimentare angajate direct ca rezultat al activitătii
de cercetare;
5.
alte cheltuieli de exploatare, cum ar fi costurile legate de materiale,
aprovizionări si alte produse similare, angajate direct ca rezultat al activitătii
de cercetare.
la regulament
INFORMATII
SUPLIMENTARE
care vor fi furnizate în notificarea prevăzută la art. 6 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si completările ulterioare, pentru cercetare si dezvoltare (scheme, alocări specifice de ajutoare acordate în cadrul unei scheme aprobate si ajutoare individuale)
1. Obiective
Descrierea detaliată a
scopurilor măsurii si a tipului/naturii activitătii de cercetare si dezvoltare
care va beneficia de asistentă
2. Descrierea
etapelor activitătii de cercetare si dezvoltare eligibile pentru ajutorul de
stat
2.1.
Cercetarea fundamentală
2.2.
Definitia studiilor de fezabilitate
2.3.
Cercetarea aplicativă
2.4.
Cercetarea-dezvoltarea precompetitivă
2.5.
Proiectele-pilot sau demonstrative
3. Detalii
cu privire la elementele de cost eligibile pentru ajutorul de stat
3.1.
Costurile de personal (cercetători, tehnicieni si alt personal auxiliar angajat
exclusiv pentru activitatea de cercetare)
3.2.
Costurile instrumentelor, echipamentelor, terenului si incintelor utilizate
exclusiv si în mod continuu (cu exceptia cheltuielilor ocazionate de
comercializarea lor) pentru activitatea de cercetare
3.3.
Cheltuielile de consultantă si servicii echivalente utilizate exclusiv pentru
activitatea de cercetare, inclusiv cercetarea, cunostintele tehnice si
brevetele etc. achizitionate din surse externe
3.4.
Cheltuieli de regie suplimentare angajate direct ca rezultat al activitătii de
cercetare
3.5.
Alte cheltuieli de exploatare, cum ar fi costurile legate de materiale,
aprovizionări si alte produse similare, angajate direct ca rezultat al
activitătii de cercetare
4. Tipul
si intensitatea ajutorului de stat
4.1.
Descrierea tipului si intensitătii ajutorului de stat pentru fiecare etapă de
cercetare si dezvoltare care beneficiază de ajutor
4.2.
Descrierea detaliată a tuturor bonusurilor aplicabile, precum si precizarea
intensitătii maxime a ajutorului de stat
5. Cercetarea
prin cooperare
5.1.
Proiectele se desfăsoară prin cooperarea dintre o serie de agenti economici
eligibili pentru ajutorul de stat?
Există
conditii/clauze speciale de cooperare? Dacă da, care sunt aceste
conditii/clauze?
5.2.
Propunerea de ajutor de stat prevede cooperarea dintre agenti economici si alte
organisme, cum ar fi institutele de cercetare si universitătile? Există
conditii/clauze speciale? Dacă da, a se descrie.
5.3.
Dacă institutele de cercetare primesc ajutor de stat pentru un proiect de
cercetare specific, care sunt valoarea si intensitatea acelui ajutor?
6. Aspecte
multinationale
Propunerea
(ajutor individual/schemă/program) are aspecte multinationale? Dacă da:
6.1.
Propunerea presupune cooperarea cu parteneri din alte tări? Dacă da, precizati:
a)
care sunt state membre ale Uniunii Europene;
b)
care sunt state terte;
c)
care sunt agenti economici ori centre de cercetare din alte tări.
6.2.
Care este costul total al propunerii (ajutor individual/schemă/program)?
6.3.
Prezentati defalcarea costurilor totale pe fiecare partener.
7. Aplicarea
rezultatelor
7.1.
Cine va fi proprietarul rezultatelor de cercetare si dezvoltare?
7.2.
Există conditii la acordarea licentelor privitoare la rezultate?
7.3.
Există reguli care guvernează publicarea/diseminarea generală a rezultatelor de
cercetare si dezvoltare?
7.4.
Precizati măsurile planificate pentru valorificarea/dezvoltarea ulterioară a
rezultatelor.
8. Efectul
stimulator al ajutoarelor de stat pentru
cercetare
si dezvoltare
8.1.
În ceea ce priveste schemele, ce măsuri sunt avute în vedere pentru a asigura
faptul că ajutorul de stat are efect stimulator asupra cercetării si
dezvoltării (a se vedea cap. V din regulament)?
8.2.
În ceea ce priveste ajutoarele individuale - în special cazurile la care se
referă art. 26 din regulament - ce factori au fost luati în considerare pentru
a asigura faptul că ajutorul are efect stimulator asupra cercetării si
dezvoltării?
CONSILIUL CONCURENTEI
privind punerea în
aplicare a Instructiunilor pentru modificarea si completarea Instructiunilor
privind ajutorul de stat si capitalul de risc
În
baza:
-
Decretului nr.
57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului Concurentei;
- prevederilor art. 28
alin. (1) din Legea concurentei nr.
21/1996, cu modificările si completările ulterioare, si ale art. 22 alin.
(1) si (2) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si completările
ulterioare,
având
în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele
Consiliului Concurentei emite următorul ordin:
Art.
1. - În urma adoptării în plenul Consiliului Concurentei se pun în aplicare
Instructiunile pentru modificarea si completarea Instructiunilor privind
ajutorul de stat si capitalul de risc, cuprinse în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor
urmări punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art.
3. - Prezentul ordin si instructiunile mentionate la art. 1 vor fi publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Consiliului Concurentei,
Mihai
Berinde
Bucuresti, 10 septembrie 2004.
Nr. 223.
ANEXĂ
INSTRUCTIUNI
pentru
modificarea si completarea Instructiunilor privind ajutorul de stat si
capitalul de risc
În temeiul
dispozitiilor art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr.
21/1996, cu modificările si completările ulterioare, si ale art. 22 alin.
(1) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si completările
ulterioare,
Consiliul
Concurentei adoptă
prezentele instructiuni.
Art.
I. -
Instructiunile privind ajutorul de stat si capitalul de risc, puse în aplicare
prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr.
16/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 156 din
11 martie 2003, se completează după cum urmează:
1. După
punctul 2.2 se introduce punctul 2.3 cu următorul cuprins:
“2.3.
Prezentele instructiuni se aplică numai schemelor de ajutor de stat.”
2. După
punctul 4 se introduce punctul 41 cu următorul cuprins:
“41. Consiliul Concurentei nu utilizează criteriile prevăzute
la pct. 5 pentru a autoriza o măsură prin care s-ar finanta un agent economic
doar în forma împrumuturilor (inclusiv a împrumuturilor subordonate si a
împrumuturilor asimilate capitalului social) sau a altor instrumente ce asigură
investitorului/împrumutătorului un profit minim fix, prin intermediul
fondurilor sau al altor asemenea mijloace. O astfel de finantare nu constituie
«capital de risc» în sensul definitiei prevăzute la pct. 1. Consiliul
Concurentei consideră regulile existente care permit calcularea oricărui element
de ajutor de stat, precum si stabilirea legăturii cu costurile eligibile ca
fiind adecvate pentru a analiza astfel de măsuri.
Consiliul
Concurentei nu utilizează criteriile prevăzute la pct. 5 pentru a autoriza o
măsură pentru finantarea unei întreprinderi individuale.”
3. Punctul
5.3 va avea următorul cuprins:
.5.3.
O dată ce disfunctionalitatea pietei a fost identificată, Consiliul Concurentei
va urmări următoarele elemente în analiza unei măsuri privind capitalul de risc
conform Legii nr.
143/1999, cu
modificările si completările ulterioare:
A. Restrictiile
privind investitiile sau neinvestirea majoritătii fondurilor:
a) în
întreprinderile mici sau în microîntreprinderi; si/sau
b) în
întreprinderi mijlocii, în momentul constituirii sau în cursul perioadei de
început a desfăsurării activitătii, ori în zonele asistate vor fi considerate
ca un element pozitiv.
Accesul
la finantarea întreprinderilor mijlocii după momentul constituirii sau al
perioadei de început a desfăsurării activitătii trebuie limitat pentru fiecare
întreprindere în privinta finantării totale prin intermediul măsurii.
Limitările privind realizarea unor tranzactii de dimensiuni reduse (sub 1 milion
de euro sau la un nivel determinat al disfunctionalitătii demonstrate a pietei)
vor fi considerate, de asemenea, ca un element pozitiv de către Consiliul
Concurentei.
B. Măsurile
trebuie îndreptate spre disfunctionalitatea pietei capitalului de risc.
Dacă o
măsură prevede finantarea sub formă de capital sau cvasicapital, aceasta va fi
privită pozitiv de către Consiliul Concurentei.
Dacă
măsura prevede finantarea cu sume semnificative în alte forme sau nu pare să
aibă un efect stimulator semnificativ (spre exemplu, când sunt sprijinite
investitii de capital de risc care ar fi fost realizate si în absenta unei
astfel de măsuri), măsura va fi privită negativ. Acesta ar putea fi cazul
măsurilor prin care se furnizează o finantare suplimentară pentru o întreprindere
care deja a primit un ajutor de stat sub forma injectiei de capital.
C. Decizia
de a investi trebuie să urmărească obtinerea de profit.
O
legătură între profitabilitatea investitiei si remunerarea celor responsabili
cu decizia de a investi va fi considerată un element pozitiv. Conditia este
îndeplinită în cazul:
a)
măsurilor prin care tot capitalul investit în întreprinderile tintă este
furnizat de investitori care operează în economia de piată, care au luat
decizia de a investi, ajutorul constituind doar un stimulent pentru a-i
determina
să investească;
b)
măsurilor ce implică o participare semnificativă cu capital din partea
investitorilor care operează în economia de piată, pe baze comerciale (doar în
vederea obtinerii de profit). Participarea la capitalul social al
întreprinderilor tintă poate fi directă sau indirectă.
În
cazul fondurilor, constituie o participare semnificativă cu capital aportul de
30% la capitalul social al fondului, fiecare măsură fiind analizată individual
împreună cu alte aspecte luate în calcul de Consiliul Concurentei la realizarea
evaluării. Vor fi considerate elemente pozitive următoarele:
a) o
întelegere între managerul fondului si investitori, conform căreia remuneratia
managerului este legată de performanta fondului, obiectivele statuate ale
fondului si timpul propus pentru realizarea investitiilor;
b)
reprezentarea investitorilor la luarea deciziilor;
c)
aplicarea celei mai bune practici si reglementarea supravegherii asupra modului
de administrare a fondului.
Atunci
când nici unul dintre aceste elemente nu indică faptul că decizia de a investi
va fi realizată doar în vederea obtinerii de profit, măsura va fi apreciată în
mod nefavorabil. Acesta este cazul măsurilor care, fiind de dimensiune mică,
sunt îndreptate doar către un număr limitat de proiecte, neviabile din punct de
vedere economic, sau al măsurilor prin care se stabileste doar finantarea unui
anumit agent economic cunoscut înainte de luarea deciziei.
D. Nivelul
distorsionării concurentei dintre investitori si fondurile de investitii
trebuie limitat.
Consiliul Concurentei va aprecia favorabil lansarea unei proceduri de licitatie pentru stabilirea de termeni preferentiali pentru investitori sau posibilitatea stabilirii unor astfel de termeni pentru alti investitori. Această posibilitate poate lua forma unei oferte publice pentru investitori la lansarea unui fond de investitii sau poate lua forma unei scheme (spre exemplu, o schemă de garantie) care rămâne deschisă participării altor investitori, pentru o perioadă prelungită. Mijloacele prin care poate fi realizat acest element pozitiv vor depinde neapărat de forma măsurii respective. Totusi, absenta unor elemente de verificare împotriva supracompensării investitorilor, suportarea riscului pierderilor în întregime de sectorul public si/sau obtinerea integrală a beneficiilor investitiei de alti investitori vor fi considerate elemente negative.
E. Orientarea
sectorială
Luând
în considerare că multe fonduri sectoriale private îsi îndreaptă atentia spre
tehnologii inovative specifice sau chiar spre sectoare (cum ar fi sănătatea,
tehnologia informatiilor, cultura), Consiliul Concurentei poate accepta o
orientare sectorială când aceasta urmăreste ratiuni comerciale sau de politici
publice. Totusi, având în vedere abordarea mai putin favorabilă existentă la
nivelul Uniunii Europene privind ajutorul de stat sectorial si, în special,
ajutoarele de stat pentru sectoarele cu supracapacitate, măsurile trebuie să
excludă în mod expres acordarea de ajutor în sectorul constructiilor navale,
otelului si cărbunelui.
F. Investitiile
pe baza unor planuri de afaceri
Existenta
pentru fiecare investitie a unui plan de afaceri care să contină detaliile
produselor, previzionarea vânzărilor si a profitului si stabilirea ex ante a
viabilitătii proiectului este o practică comercială standard în realizarea unui
management adecvat al fondului si va fi privită favorabil.
Măsurile
care nu prevăd un mecanism de iesire pentru participarea directă sau indirectă
a statului la capitalul social al anumitor întreprinderi vor fi privite
nefavorabil de către Consiliul Concurentei.
G. Evitarea
cumulării măsurilor de ajutor de stat către o singură întreprindere
Dacă o
măsură prevede ajutor de stat pentru investitii într-o întreprindere, Consiliul
Concurentei va solicita angajamentul furnizorului de a evalua si limita
acordarea altor forme de ajutor de stat către întreprinderea în cauză, inclusiv
în ceea ce priveste schemele autorizate. Pentru astfel de măsuri si dacă
furnizorul de ajutor de stat nu îsi ia angajamentul că întreprinderea nu va
primi alt ajutor decât ajutor de minimis, acesta va propune Consiliului
Concurentei spre examinare si aprobare o evaluare rezonabilă a elementelor de
ajutor de stat, care va fi folosită pentru aplicarea regulilor de cumul. Atunci
când capitalul de risc este utilizat pentru finantarea investitiilor initiale,
a costurilor de cercetare si dezvoltare sau a altor costuri eligibile de ajutor
de stat vizând alte obiective, furnizorul va include elementul de ajutor în
măsura de capital de risc, aplicând plafoanele de ajutor relevante.”
Art.
II. - (1)
Prezentele instructiuni se aplică ajutoarelor de stat notificate după intrarea
în vigoare a acestora, precum si celor care au fost notificate înainte de
intrarea în vigoare a prezentelor instructiuni, dar pentru care decizia
Consiliului Concurentei este ulterioară acestei date.
(2)
Prezentele instructiuni transpun Comunicarea Comisiei Europene privind ajutorul
de stat si capitalul de risc, publicată în Jurnalul Oficial al Comunitătilor
Europene, C 235 din 21 august 2001.
CONSILIUL CONCURENTEI
privind punerea în
aplicare a Regulamentului pentru modificarea Regulamentului privind ajutorul de
stat pentru întreprinderile mici si mijlocii
În
baza:
-
Decretului nr.
57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului Concurentei;
- prevederilor art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr.
21/1996, cu modificările si completările ulterioare, si ale art. 22 alin.
(1) si (2) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si completările
ulterioare,
având
în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele
Consiliului Concurentei emite următorul ordin:
Art.
1. - În urma adoptării în plenul Consiliului Concurentei se pune în aplicare
Regulamentul pentru modificarea Regulamentului privind ajutorul de stat pentru
întreprinderile mici si mijlocii, cuprins în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art.
2. - Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor
urmări punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art.
3. - Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Consiliului Concurentei,
Mihai
Berinde
Bucuresti, 10 septembrie 2004.
Nr. 225.
REGULAMENT
pentru
modificarea Regulamentului privind ajutorul de stat pentru întreprinderile mici
si mijlocii
În temeiul
dispozitiilor art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr.
21/1996, cu modificările si completările ulterioare, si ale art. 22 alin.
(1) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si completările
ulterioare,
Consiliul
Concurentei adoptă
prezentul regulament.
Art.
I. -
Regulamentul privind ajutorul de stat pentru întreprinderile mici si mijlocii,
pus în aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr.
55/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din
19 aprilie 2004, se modifică după cum urmează:
1. Articolul
3 se abrogă.
2. Articolul
4 va avea următorul cuprins:
“Art.
4. - (1) Ajutoarele de stat pentru investitii în imobilizări corporale si
necorporale sunt compatibile cu un mediu concurential normal dacă îndeplinesc
conditiile prevăzute la alin. (2)-(5).
(2)
Intensitatea brută a ajutorului de stat nu poate depăsi pragul pentru ajutorul
de stat regional cu mai mult de 15% procent brut, cu conditia ca intensitatea
netă a ajutorului de stat să nu depăsească 75%. Plafonul maxim al intensitătii
poate fi autorizat numai dacă investitia este programată a fi mentinută în regiunea
de dezvoltare pentru o perioadă de cel putin 5 ani si contributia
beneficiarului de ajutor de stat este de cel putin 25% din costurile totale ale
investitiei.
(3)
Plafoanele stabilite la alin. (2) se aplică intensitătii ajutoarelor de stat
calculate ca procent din cheltuielile de investitii eligibile sau ca procent
din costurile salariale aferente locurilor de muncă create prin realizarea
investitiei ori prin combinarea celor două procente, astfel încât ajutorul să
nu depăsească cuantumul cel mai favorabil ce rezultă din aplicarea uneia sau
alteia dintre aceste modalităti de calcul.
(4) În
cazul în care ajutorul de stat este calculat pe baza cheltuielilor de
investitii, costurile eligibile ale investitiilor în imobilizări corporale vor
fi cele legate de investitia în terenuri, clădiri si echipamente.
(5) În
sectorul transporturilor cheltuielile destinate mijloacelor de transport si
echipamentelor de transport, cu exceptia costului materialului feroviar rulant,
nu sunt incluse în costurile eligibile.
(6)
Costurile eligibile ale investitiilor în imobilizări necorporale vor fi
costurile de achizitie a tehnologiilor.
(7) În
cazul în care ajutorul de stat este calculat pe baza locurilor de muncă create,
cuantumul acestuia este exprimat ca procent din costurile salariale aferente
locurilor de muncă create pe o perioadă de 2 ani, cu următoarele conditii:
a)
crearea de locuri de muncă trebuie să fie legată de executarea unui proiect de
investitii în imobilizări corporale sau necorporale;
b)
locurile de muncă trebuie să fie create într-o perioadă de 3 ani de la
finalizarea investitiei;
c)
proiectul de investitii trebuie să conducă la o crestere netă a numărului de
salariati din unitatea respectivă în raport cu media ultimelor 12 luni;
d)
locurile de muncă create trebuie să fie mentinute pe o perioadă de minimum 5
ani.”
3. Articolul
5 va avea următorul cuprins:
“Art.
5. - Ajutoarele de stat acordate întreprinderilor mici si mijlocii pentru
servicii de consultantă si alte servicii si activităti sunt compatibile cu un
mediu concurential normal dacă îndeplinesc următoarele conditii:
a)
pentru serviciile furnizate de către consultantii externi, ajutorul brut nu
depăseste 50% din costurile aferente serviciilor prestate;
b)
serviciile în cauză nu constituie o activitate permanentă sau periodică si nu
sunt legate de cheltuielile de functionare normală a întreprinderii, cum sunt
serviciile obisnuite de consultantă fiscală, juridică ori de publicitate;
c)
pentru prima participare la târguri si expozitii, ajutorul brut nu depăseste
50% din costurile suplimentare ce rezultă din închirierea, amenajarea si
administrarea standului.”
4. Articolul
6 se abrogă.
5. Titlul
capitolului V va avea următorul cuprins: “Efectul stimulator al ajutorului
de stat”
6. Articolul
7 va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - Un ajutor
de stat poate fi autorizat conform acestui regulament, dacă, înainte ca
proiectul să fi fost demarat, este îndeplinită una dintre următoarele conditii:
a)
beneficiarul a transmis furnizorului o solicitare în scopul primirii unui
ajutor de stat;
b)
există prevederi legale în vigoare ce stabilesc dreptul de a acorda ajutoare de
stat, cu conditia respectării prevederilor legale din domeniul ajutorului de
stat.”
7. Articolul
8 va avea următorul cuprins:
“Art.
8. - (1) Plafoanele de intensitate prevăzute la art. 4 si 5 se aplică atât
proiectelor finantate integral sau partial din surse ale statului, cât si celor
finantate partial de Uniunea Europeană.
(2)
Ajutoarele de stat acordate în conditiile prezentului regulament nu pot fi cumulate
cu nici un alt ajutor de stat sau cu alte fonduri ale Uniunii Europene,
raportate la aceleasi costuri eligibile, dacă această cumulare ajunge la o
intensitate a ajutorului de stat superioară celei prevăzute de prezentul
regulament.”
8. Articolul
9 se abrogă.
9. Anexele
nr. 1 si 2 se abrogă.
Art.
II. - (1)
Prezentul regulament se aplică ajutoarelor de stat notificate după intrarea sa
în vigoare, precum si ajutoarelor de stat notificate înainte de intrarea sa în
vigoare, dar pentru care decizia Consiliului Concurentei este ulterioară
acestei date sau Consiliul Concurentei nu a emis încă o decizie până la data
intrării în vigoare a prezentului regulament.
(2) Prezentul regulament transpune Regulamentul Comisiei Europene nr. 70/2001 privind aplicarea art. 87 si 88 ale Tratatului CE privind ajutorul de stat pentru întreprinderile mici si mijlocii, publicat în Jurnalul Oficial al Comunitătilor Europene, L 10 din 13 ianuarie 2001.