MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
Anul 172
(XVI) - Nr. 911 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
6 octombrie 2004
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.546.
- Hotărâre pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de
stabilire a valorii terenurilor arabile si a celor forestiere, sursele
financiare si modalitătile de plată către fostii proprietari
ACTE ALE
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
24.
- Circulară privind nivelul ratei dobânzii de referintă a Băncii Nationale
a României valabil în luna octombrie 2004
ACTE ALE
CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
312.
- Decizie privind difuzarea programelor locale si a programelor retransmise
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de stabilire a valorii terenurilor arabile si a celor forestiere, sursele financiare si modalitătile de plată către fostii proprietari
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 40 din Legea nr.
1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului
funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, cu modificările si completările
ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă
Normele metodologice privind modul de stabilire a valorii terenurilor arabile
în vederea acordării despăgubirilor prevăzute de Legea nr.
1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997,
cu modificările si completările ulterioare, prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Se aprobă
Normele metodologice privind modul de stabilire a valorii terenurilor
forestiere în vederea acordării despăgubirilor prevăzute de Legea nr.
1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997,
cu modificările si completările ulterioare, prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 2. - (1)
Sumele necesare pentru plata despăgubirilor stabilite potrivit prevederilor
Legii nr.
1/2000, cu modificările si
completările ulterioare, se alocă de la bugetul de stat, anual, prefecturilor
judetene, respectiv Prefecturii Municipiului Bucuresti.
(2) Situatiile
referitoare la sumele cuvenite persoanelor îndreptătite se întocmesc de
colectivul de lucru al comisiei judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
pe baza anexelor nr. 39, 39 a), 40, 50 si 562, completate de
comisia locală conform prevederilor din Regulamentul privind procedura de
constituire, atributiile si functionarea comisiilor pentru stabilirea dreptului
de proprietate privată asupra terenurilor, a modelului si modului de atribuire
a titlurilor de proprietate, precum si punerea în posesie a proprietarilor,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
1.172/2001, cu modificările si completările ulterioare.
(3) Situatiile
prevăzute la alin. (2) se avizează de către directorii oficiilor de cadastru si
publicitate imobiliară judetene, respectiv al municipiului Bucuresti,
directorii directiilor teritoriale de regim silvic si de vânătoare, directorii
directiilor silvice, precum si de prefecti.
Art. 3. -
Prefecturile judetene, respectiv Prefectura Municipiului Bucuresti, virează
sumele în lei în contul personal al beneficiarului, deschis la o bancă sau la
Casa de Economii si Consemnatiuni - C.E.C. - S.A., după caz.
Art. 4. - Anexele
nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Petre Daea
Ministru de
stat, ministrul administratiei si internelor,
Florian
Marian Săniută
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gheorghe
Emacu
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 23 septembrie 2004.
Nr. 1.546.
NORME
METODOLOGICE
privind
modul de stabilire a valorii terenurilor arabile în vederea acordării despăgubirilor
prevăzute de Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate
asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit
prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, cu
modificările si completările ulterioare
Art. 1. -
Prezentele norme metodologice stabilesc valoarea terenurilor arabile pe baza
evaluării acestora în vederea stabilirii cuantumului despăgubirilor pentru
persoanele îndreptătite, potrivit prevederilor Legii nr.
1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997,
cu modificările si completările ulterioare.
Art. 2. -
Evaluarea terenurilor agricole are la bază următoarele elemente:
a) categoria de
folosintă a terenului la data preluării;
b) clasa de
calitate se stabileste după nota de bonitare pentru conditii naturale, în cazul
în care folosinta este agricolă, iar în cazul în care folosinta terenului este
neagricolă, se stabileste ca medie aritmetică a claselor de calitate a
terenurilor limitrofe;
c) renta funciară
ce corespunde pământului, ca mijloc de productie, de 17%;
d) rata normală a
dobânzii pe piata bancară, apreciată ca fiind de 10%;
e) pretul mediu al
grâului de 4.500 lei/kg, conform cotatiei la bursa din Chicago - septembrie
2003.
Art. 3. - Mărimea
suprafetelor, amplasamentul, categoria de folosintă si echivalentul arabil se
stabilesc de către comisia locală si se validează de comisia judeteană.
Art. 4. - (1) Pe
baza anexelor nr. 39, 39 a), 40 si 50 la Regulamentul privind procedura de
constituire, atributiile si functionarea comisiilor pentru stabilirea dreptului
de proprietate privată asupra terenurilor, a modelului si a modului de
atribuire a titlurilor de proprietate, precum si punerea în posesie a
proprietarilor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
1.172/2001, comisia judeteană solicită institutiilor specializate
încadrarea terenurilor în clase de calitate.
(2) Amplasamentul
si categoria de folosintă a terenurilor ce fac obiectul despăgubirilor se
evidentiază pe planul cadastral.
(3) Planul
cadastral pe care sunt evidentiate amplasamentul si categoria de folosintă se
pune la dispozitie institutiilor de specialitate pentru stabilirea claselor de
calitate, de către oficiile de cadastru si publicitate imobiliară judetene si
al municipiului Bucuresti.
Art. 5. - (1)
Renta funciară folosită în vederea stabilirii valorii terenurilor agricole ce
fac obiectul despăgubirilor este contributia factorului de sol de 17% din
valoarea productiei agricole obtinute, la preturile pietei în anul 2003.
(2) Stabilirea
rentei funciare pentru terenurile agricole pentru care se acordă despăgubiri
are la bază potentialul de productie al solului, stabilit după nota de bonitare
în conditii naturale, pentru folosinta arabil, si calculat pentru cultura grâu.
(3) Estimarea
productiei medii în cadrul clasei de calitate si calculul profitului s-au făcut
pentru 40 kg grâu/punct de bonitare.
Art. 6. -
Potentialul de productie al terenurilor se apreciază pe baza notelor de
bonitare naturală pentru arabil în următoarele 5 clase de calitate:
Clasa I (81-100
puncte)
Clasa II (61-80
puncte)
Clasa III (41-60
puncte)
Clasa IV (21-40 puncte)
Clasa V (0-20
puncte)
Art. 7. -
Încadrarea terenurilor în clase de calitate se face prin studii pedologice
executate pe planuri cadastrale la scara 1:5.000 si 1:10.000.
Art. 8. -
Stabilirea echivalentului arabil al terenurilor agricole ce vor fi evaluate în
vederea despăgubirii persoanelor îndreptătite se face potrivit prevederilor
anexei nr. 21 la Regulamentul privind procedura de constituire, atributiile si
functionarea comisiilor pentru stabilirea dreptului de proprietate privată
asupra terenurilor, a modelului si modului de atribuire a titlurilor de
proprietate, precum si punerea în posesie a proprietarilor, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr.
1.172/2001, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 9. - Calculul
cuantumului despăgubirilor pentru persoanele îndreptătite, potrivit Legii nr.
1/2000, cu modificările si
completările ulterioare, se face de către colectivul de lucru al comisiei
judetene, constituit prin ordin al prefectului, prin înmultirea valorii unitare
corespunzătoare clasei de calitate cu mărimea suprafetei în echivalent arabil.
Art. 10. - Valoarea
unitară pe clase a terenurilor arabile este prevăzută la lit. A din tabelul
anexat la prezentele norme metodologice.
Art. 11. - În
cazul în care nu se cunoaste amplasamentul detinut si nu se poate stabili clasa
de calitate, despăgubirea se face la valoarea medie a celor 5 clase de calitate
si este prevăzută la lit. B din tabelul anexat la prezentele norme
metodologice.
Art. 12. -
Valoarea unitară pe clase si valoarea medie unitară a terenurilor arabile,
prevăzute la lit. A si B din tabelul anexat la prezentele norme metodologice,
se actualizează anual în functie de cotatia pretului grâului la bursă si,
respectiv, de cursul de schimb al dolarului.
Tabel
A. Valoarea unitară pe clase a terenurilor
arabile ce urmează a fi despăgubite potrivit Legii nr.
1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997,
cu modificările si completările ulterioare
Clasa de calitate |
Nr. de
puncte de
bonitare/ha |
Productia
medie (kg/ha) |
Valoarea
productiei (lei/ha) |
Renta
funciară (lei/ha) |
Valoarea
unitară pe clase (lei/ha) |
Valoarea medie unitară (lei/ha) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
col. 1 x 40
kg/ pct. bon. |
col. 2 x
4.500 lei/kg |
col. 3 x
17% |
col. 4 x 100/10 (rata dobânzii) |
|
1 |
90 |
3.600 |
16.200.000 |
2.754.000 |
27.540.000 |
15.640.000 |
2 |
70 |
2.800 |
12.600.000 |
2.142.000 |
21.420.000 |
|
3 |
50 |
2.000 |
9.000.000 |
1.530.000 |
15.300.000 |
|
4 |
30 |
1.200 |
5.400.000 |
918.000 |
9.180.000 |
|
5 |
20 |
800 |
3.600.000 |
612.000 |
6.120.000 |
B. Valoarea medie unitară este de 15.640.000
lei/ha.
Aceasta se aplică
în calculul cuantumului despăgubirii în cazul în care nu se cunoaste
amplasamentul detinut de persoanele îndreptătite si nu se poate stabili clasa
de calitate.
NORME
METODOLOGICE
privind
modul de stabilire a valorii terenurilor forestiere, în vederea acordării
despăgubirilor prevăzute de Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate
potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr.
169/1997, cu modificările si completările ulterioare
Art. 1. -
Prezentele norme metodologice permit evaluarea terenurilor forestiere în
vederea determinării cuantumului despăgubirilor acordate persoanelor
îndreptătite, potrivit prevederilor Legii nr.
18/1991 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997,
cu modificările si completările ulterioare.
Art. 2. -
Despăgubirile calculate se acordă persoanelor fizice si juridice înscrise, în
baza prevederilor legale, în anexa nr. 562, întocmită în
conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.
1.172/2001, cu modificările si completările ulterioare, si care au fost
aprobate prin hotărâri ale comisiilor judetene.
Art. 3. - Valoarea
terenurilor forestiere se diferentiază în raport cu următoarele criterii:
a) clasa de
productie a arboretului situat pe terenul forestier - se utilizează clasele de
productie relative, corespunzătoare sistemului românesc din biometria
forestieră;
b) specia
forestieră majoritară, existentă în compozitia arboretului evaluat - speciile
existente în fondul forestier din România se includ în 8 grupe: 1. răsinoase,
2. fag, 3. stejar pedunculat si gorun, 4. alte quercinee si diverse specii de
esentă tare, 5. diverse specii de esentă moale, 6. salcâm, 7. sălcii si plopi
indigeni, 8. plopi euramericani;
c) vârsta medie a
arboretului - din considerente de ordin practic, diferentierea se face pe clase
de vârstă de:
1. 20 de ani
pentru grupele de specii gospodărite în regimul codrului - răsinoase, fag,
stejar si gorun, alte quercinee si diverse specii tari, diverse specii moi.
Clasa I de vârstă 1-20 de ani; clasa a II-a de vârstă 21-40 de ani; clasa a
III-a de vârstă 41-60 de ani; clasa a IV-a de vârstă 61-80 de ani; clasa a V-a
de vârstă 81-100 de ani; clasa a VI-a de vârstă > 100 de ani;
2. 5 ani pentru
grupele de specii gospodărite în regimul crângului sau al codrului conventional
- salcâm, sălcii si plopi indigeni, plopi euramericani. Clasa I de vârstă 1-5
ani; clasa a II-a de vârstă 6-10 ani; clasa a III-a de vârstă 11-15 ani; clasa
a IV-a de vârstă 16-20 de ani; clasa a V-a de vârstă 21-25 de ani; clasa a VI-a
de vârstă > 25 de ani.
Art. 4. - Modul în
care se încadrează terenul forestier pentru care se acordă despăgubiri în
criteriile de diferentiere prevăzute la art. 3 se stabileste, după
identificarea amplasamentului terenului respectiv, în functie de informatiile
din descrierea parcelară existentă în amenajamentul silvic, actualizate pe baza
lucrărilor efectuate în perioada trecută de la intrarea în vigoare a acestuia.
Art. 5. - (1) În
situatia în care pe terenul forestier nu există vegetatie forestieră, valoarea
despăgubirii (VTF) se stabileste cu ajutorul relatiei:
VTF = S - VUTF , (1)
unde:
S - suprafata
terenului lipsit de vegetatie forestieră pentru care se stabileste valoarea de
despăgubire (ha);
VUTF - valoarea unitară pentru terenul forestier lipsit de vegetatie
forestieră (lei/ha); valorile unitare sunt prezentate în tabelul nr. 1 si au
fost calculate prin intermediul relatiei:
VUTF = CTE - PML – RPF/RAD, (2)
unde:
CTE - cresterea medie a arboretului total până la vârsta exploatabilitătii
(m3/an/ha), adoptată în mod conventional pentru specia molid, calculată
diferentiat pe clase de productie;
PML - pretul mediu al unui m3
de lemn, stabilit ca medie a
preturilor de pornire la licitatie pentru parchetele scoase la licitatiile
organizate de Regia Natională a Pădurilor - Romsilva si adjudecate de agentii
economici. Valoarea utilizată în metodologie este de 426.131 lei/m3 si
a fost calculată pentru perioada 1 septembrie 2002- 31 august 2003;
RPF - rata medie a profitului, corespunzătoare terenului pe care este
instalată vegetatie forestieră, ca mijloc de productie; pentru uniformizare s-a
utilizat aceeasi valoare cu cea utilizată în evaluarea terenurilor agricole,
respectiv 17%;
RAD - rata medie anuală a dobânzii pe piata bancară, respectiv 10%.
Încadrarea
terenului în clasa de productie se face utilizându-se media claselor de
productie ale arboretelor din unitătile amenajistice limitrofe acestuia.
(2) În situatia în
care, prin exceptie, nu se poate stabili amplasamentul terenului forestier
solicitat, în calculul despăgubirilor se vor utiliza indicatorii medii
specifici ai unitătii de productie în a cărei rază se solicită terenul.
Art. 6. - Valoarea
despăgubirii pentru terenurile acoperite cu vegetatie forestieră (VP)
se stabileste cu ajutorul relatiei:
VP =
S - VPU - IA , (3)
unde:
VPU - valoarea unitară a terenului forestier acoperit cu vegetatie
forestieră (lei/ha);
IA -
consistenta arboretului, exprimată prin indicele de acoperire a coronamentului,
prin număr zecimal (0,1-1,0);
S - suprafata
terenului forestier acoperit cu vegetatie forestieră (ha).
Valorile VPU sunt prezentate în tabelul nr. 2 si au fost calculate cu ajutorul relatiei:
VPU = VUTF - KSP - KTE , (4)
unde:
KSP - coeficientul de diferentiere a valorii terenului acoperit cu
vegetatie forestieră, în raport cu cele 8 grupe de specii, ale căror valori
sunt prezentate în tabelul nr. 3.
Valorile care au
fost utilizate la stabilirea coeficientilor au la bază diferentierea, pe
specii, a pretului mediu calculat în conditiile precizate anterior;
KTE - coeficientul de diferentiere a valorii terenului forestier în raport
cu vârsta medie a arboretului, ale cărui valori sunt prezentate în tabelul nr.
4. Valorile au la bază raportul dintre volumul de lemn la o vârstă egală cu
media intervalului clasei de vârstă si volumul de lemn la vârsta
exploatabilitătii;
VUTF are semnificatia si modul de calcul prezentate la art. 5.
Art. 7. - Elementele
de intrare în tabelul nr. 2 se stabilesc pe baza informatiilor actualizate din
“Descrierea parcelară” a amenajamentului silvic în vigoare, după cum urmează:
a) încadrarea în
grupa de specii se face în raport cu specia majoritară din compozitia arboretului
aflat pe terenul forestier supus evaluării;
b) încadrarea în
clasa de vârstă se face în functie de vârsta medie a arboretului;
c) încadrarea în
clasa de productie se face în functie de clasa de productie a arboretului.
Art. 8. - Calculul
valorii despăgubirilor pentru terenurile forestiere se întocmeste de ocolul
silvic, pentru fiecare persoană fizică sau juridică înscrisă în anexa nr. 562 la
Regulamentul aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
1.172/2001, validată prin hotărârea comisiei judetene.
Art. 9. -
Verificarea si aprobarea valorilor determinate conform art. 8 se realizează de
conducerea directiei silvice, respectiv de conducerea Institutului de Cercetări
si Amenajări Silvice din cadrul Regiei Nationale a Pădurilor-Romsilva.
Art. 10. -
Tabelele nr. 1, 2, 3 si 4 fac parte integrantă din prezentele norme
metodologice.
Exemple de aplicare:
A. Valoarea unui
teren lipsit de vegetatie forestieră, în suprafată de 7,9 ha. Terenul se
învecinează cu două unităti amenajistice în care arboretele au clasa a III-a de
productie si, respectiv, clasa a V-a:
1. Stabilirea
informatiilor de intrare în tabelul nr. 1:
- clasa a IV-a de
productie medie;
- valoarea unitară
preluată din tabelul nr. 1: VUTF = 5.868.000 lei/ha.
2. Calculul
valorii de despăgubire: VTF = 7,9 · 5.868.000 = 46.357.200 lei.
B. Cuantumul
despăgubirii pentru un teren forestier în suprafată de 3,4 ha, cu un arboret
având compozitia actuală 6 Mo, 3 Br, 1 Fa, cu vârsta medie de 35 de ani, clasa
a II-a de productie si consistenta 0,9.
1. Stabilirea
informatiilor de intrare în tabelul nr. 2:
- specia
majoritară - Mo - grupa răsinoase (1);
- clasa a II-a de
productie;
- vârsta de 35 de
ani se încadrează în clasa a II-a de vârstă 21-40 de ani.
2. Valoarea VPU determinată în functie de elementele de intrare în tabelul nr. 2 =
21.660.701 lei/ha.
3. Calculul
valorii de despăgubire: VP = S · VPU · IA =
3,4 · 21.660.701 · 0,9 = 66.281.745 lei.
C. Cuantumul
despăgubirii pentru un teren forestier în suprafată de 0,8 ha, cu un arboret
având compozitia 4 Ce, 3 Fr, 2 Ju, 1 Dm, cu vârsta medie de 105 ani, clasa a
IV-a de productie si consistenta 0,6.
1. Stabilirea
informatiilor de intrare în tabelul nr. 2:
- specia majoritară
Ce se încadrează în grupa – alte quercinee si diverse specii de esentă tare
(4);
- clasa a IV-a de
productie;
- vârsta medie de
105 ani se încadrează în clasa a VI-a de vârstă > 100 de ani.
2. Valoarea VPU determinată în functie de elementele de intrare în tabelul nr. 2 =
27.287.491 lei/ha.
3. Calculul
valorii de despăgubire: VP = S · VPU · IA =
0,8 · 27.287.491 · 0,6 = 13.097.995 lei.
Tabelul nr. 1
Clasa de productie |
Vârsta exploatabilitătii (ani) |
Cresterea
medie la
exploatabilitate (CTE) (m3/an/ha) |
Valori
unitare VUTF*) (lei/ha) |
I |
120 |
13,8 |
9.997.000 |
II |
110 |
12,2 |
8.838.000 |
III |
100 |
10,5 |
7.607.000 |
IV |
100 |
8,1 |
5.868.000 |
V |
100 |
5,7 |
4.129.000 |
*) VUTF = CTE - 426.131 lei/m3 - 0,17/0,10
Tabelul nr. 2*)
Valorile unitare ale terenului acoperit cu
vegetatie forestieră (lei/ha)
Tabelul nr. 3
Coeficientii
de diferentiere a valorii terenului forestier în raport cu principalele grupe
de specii
(KSP)
Nr. crt. |
Grupa de
specii |
Valoarea
coeficientului KSP |
1. |
Răsinoase |
1,80 |
2. |
Fag |
1,24 |
3. |
Stejar si gorun |
1,65 |
4. |
Alte quercinee si diverse specii tari |
1,06 |
5. |
Diverse specii moi |
1,00 |
6. |
Salcâm |
1,06 |
7. |
Salcie si plop indigen |
1,00 |
8. |
Plop euramerican |
1,00 |
Tabelul nr. 4
Coeficientii
de diferentiere a valorii terenului forestier în raport cu vârsta medie a
arboretului
(KTE)
|
Valoarea
coeficientului KTE pentru grupa de specii: |
|||
Clasa de vârstă |
Răsinoase;
fag, stejar si gorun;
alte quercinee si diverse
specii tari; diverse
specii moi |
Salcâm |
Sălcii si
plopi indigeni |
Plopi euramericani |
I |
1,621 |
1,366 |
1,387 |
1,407 |
a II-a |
2,077 |
1,586 |
1,580 |
1,628 |
a III-a |
2,561 |
1,950 |
1,898 |
1,992 |
a IV-a |
3,128 |
2,314 |
2,214 |
2,355 |
a V-a |
3,736 |
2,582 |
2,450 |
2,624 |
a VI-a |
4,387 |
2,848 |
2,681 |
2,889 |
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind nivelul ratei dobânzii de referintă a
Băncii Nationale a României valabil în luna octombrie 2004
Având în vedere
prevederile Legii nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României si tinând seama de
evolutiile macroeconomice si monetare recente,
Banca Natională
a României hotărăste:
Pentru luna
octombrie 2004 nivelul ratei dobânzii de referintă a Băncii Nationale a
României este de 18,75% pe an.
p.
Guvernatorul Băncii Nationale a României,
Emil Iota
Ghizari
Bucuresti, 1 octombrie 2004.
Nr. 24.
ACTE ALE
CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
privind difuzarea programelor locale si a
programelor retransmise
Având în vedere dubla
calitate a Consiliului National al Audiovizualului de garant al interesului public
si de unică autoritate de reglementare în domeniul programelor audiovizuale,
tinând cont de
necesitatea asigurării unui raport echilibrat între serviciile nationale si
serviciile locale sau regionale,
având în vedere obligatiile
ce revin Consiliului National al Audiovizualului în asigurarea pluralismului
surselor de informare a publicului si încurajarea liberei concurente,
tinând seama de
necesitatea asigurării diversitătii culturale si de educare a publicului,
în scopul
protejării intereselor comunitătilor locale de a primi informatii din
actualitatea locală si programe de interes pentru comunitătile din zona de
difuzare, pe teme sociale, economice, culturale si politice,
în temeiul art. 17
alin. (1) lit. d) din Legea audiovizualului nr.
504/2002, cu modificările si completările ulterioare,
membrii
Consiliului National al Audiovizualului adoptă următoarea decizie:
Art. 1. - În
sensul prezentei decizii, termenii utilizati au următorul înteles:
a) grilă de
programe - forma de prezentare generică a structurii serviciului de
programe, pentru fiecare zi a săptămânii si în ordinea succesiunii sale orare;
b) program
local - totalitatea programelor/emisiunilor continute în grila de programe,
dedicate comunitătii locale (programe/emisiuni de informare care aduc la
cunostintă publicului evenimente din actualitatea cotidiană a comunitătii
respective, programe/emisiuni de interes local pe teme sociale, economice,
culturale si politice);
c) retransmisie
- captarea si transmiterea simultană a serviciilor de programe sau a unor
părti importante din asemenea servicii, prin orice mijloace tehnice, în
integralitatea lor si fără nici o modificare, difuzate de radiodifuzori si
destinate receptionării de către public;
d) programe
retransmise - totalitatea programelor/emisiunilor audiovizuale editate si
difuzate de un alt radiodifuzor si care sunt difuzate prin retransmisie.
Art. 2. - (1)
Radiodifuzorul care difuzează pe cale radioelectrică terestră un serviciu de
programe de televiziune în localităti cu o populatie sub 250.000 de locuitori
poate solicita renuntarea la realizarea si difuzarea programului local dacă
asigură în cadrul acelui serviciu de programe retransmisia unui alt serviciu de
programe editat si difuzat de aceeasi societate titulară a licentei.
(2) În cazul
municipiilor resedintă de judet cu o populatie sub 250.000 de locuitori,
radiodifuzorii pot solicita, în conditiile alin. (1), renuntarea la realizarea
si difuzarea programului local dacă, în urma unor întelegeri reciproce, cel
putin un radiodifuzor va asigura, în cadrul serviciului său de programe difuzat
pe cale radioelectrică terestră sau prin cablu, realizarea si difuzarea unui
program local.
Documentul
cuprinzând textul întelegerii va fi comunicat Consiliului National al
Audiovizualului.
Art. 3. - (1)
Radiodifuzorul care difuzează pe cale radioelectrică terestră un serviciu de
programe de radiodifuziune sonoră în localităti cu o populatie sub 150.000 de
locuitori poate solicita renuntarea la realizarea si difuzarea programului
local dacă asigură în cadrul acelui serviciu de programe retransmisia unui alt
serviciu de programe editat si difuzat de aceeasi societate titulară a
licentei.
(2) În cazul
municipiilor resedintă de judet cu o populatie sub 150.000 de locuitori,
radiodifuzorii pot solicita, în conditiile alin. (1), renuntarea la realizarea
si difuzarea programului local dacă, în urma unor întelegeri reciproce, cel
putin un radiodifuzor va asigura, în cadrul serviciului său de programe difuzat
pe cale radioelectrică terestră, realizarea si difuzarea unui program local.
Documentul cuprinzând textul întelegerii va fi comunicat Consiliului National
al Audiovizualului.
Art. 4. - (1) În
cadrul serviciilor de programe de radiodifuziune sonoră difuzate în baza unei
licente locale, timpul zilnic de difuzare a programelor retransmise nu poate
depăsi 6 ore.
(2) Fac exceptie
de la dispozitiile alin. (1) serviciile de programe de radiodifuziune sonoră
care retransmit un alt serviciu de programe editat si difuzat de aceeasi
societate titulară a licentei audiovizuale.
(3) Programele
retransmise, editate si difuzate de un radiodifuzor aflat sub jurisdictia unui
alt stat, se difuzează în limita procentului stabilit în grila de programe
aprobată de Consiliul National al Audiovizualului.
Art. 5. - (1)
Renuntarea la realizarea si difuzarea programului local, în conditiile
prevăzute la art. 2 si 3, va fi pusă în aplicare numai după aprobarea de către
Consiliul National al Audiovizualului a solicitării radiodifuzorului de
modificare a grilei de programe si a formatului de principiu al serviciului de
programe, cu respectarea dispozitiilor art. 16 lit. a) din Decizia Consiliului
National al Audiovizualului nr.
146/2002, cu modificările ulterioare.
(2) Consiliul
National al Audiovizualului va decide tinând seama de procentul celor care
receptionează programul local, de numărul de licente audiovizuale existente în
localitate, de principiul localismului si de dispozitiile art. 10 alin. (3)
lit. b) si d) din Legea audiovizualului nr.
504/2002, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 6. -
Încălcarea de către radiodifuzori a prevederilor prezentei decizii se
sanctionează potrivit dispozitiilor art. 91 din Legea nr.
504/2002, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 7. - (1)
Începând cu data publicării prezentei decizii se abrogă Decizia Consiliului
National al Audiovizualului nr.
122/2003 privind difuzarea programelor locale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 480 din 4 iulie 2003.
(2) Prezenta
decizie intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
Presedintele
Consiliului National al Audiovizualului,
Ralu Filip
Bucuresti, 30 septembrie 2004.
Nr. 312.