MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 253 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Marti, 23 martie 2004
SUMAR
DECRETE
132. - Decret pentru înaintarea în gradul de generallocotenent
a unui general-maior din Ministerul Apărării Nationale
133. - Decret pentru înaintarea în gradul următor a unui
viceamiral si pentru acordarea gradului de contraamiral de flotilă unui
comandor din Ministerul Apărării Nationale, la trecerea în rezervă
134. - Decret privind trecerea în rezervă a unui general de
brigadă din Serviciul Român de Informatii
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 113 din 11 martie 2004 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 si 62 din Legea nr. 521/2002
privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei, importului si
circulatiei unor produse supuse accizelor, cu modificările si completările ulterioare
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
293. - Hotărâre privind înfiintarea, organizarea si
functionarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Chimie si
Petrochimie - ICECHIM Bucuresti
317. - Hotărâre privind utilizarea zonelor umede costiere ca
zone de ancorare
318. - Hotărâre privind aprobarea unor licente de concesiune
a activitătii miniere de exploatare, încheiate între Agentia Natională pentru
Resurse Minerale si Compania Natională a Huilei - S.A.
319. - Hotărâre privind aprobarea unor licente de concesiune
a activitătii miniere de exploatare, încheiate între Agentia Natională pentru
Resurse Minerale si Compania Natională a Lignitului “Oltenia” - S.A.
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
217. - Decizie a directorului general al Autoritătii Nationale
a Vămilor pentru instituirea unor măsuri speciale privind importul uleiurilor
minerale
430. - Ordin al ministrului finantelor publice pentru
aprobarea Deciziei Comisiei fiscale centrale nr. 1 din 23 februarie 2004
privind aplicarea unor prevederi referitoare la taxa pe valoarea adăugată
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru înaintarea în
gradul de general-locotenent a unui general-maior din Ministerul Apărării
Nationale
În
temeiul prevederilor art. 94 lit. b) si ale art. 100 din Constitutia României,
republicată, precum si ale art. 4 lit. f) pct. 28 din Legea nr.
415/2002 privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Apărare
a Tării, având în vedere propunerea ministrului apărării nationale si Hotărârea
Consiliului Suprem de Apărare a Tării nr. S/37 din 1 martie 2004,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Pe data de 1 martie 2004 domnul general-maior Serban Marin Marinescu se
înaintează în gradul de general-locotenent.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
În
temeiul art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Bucuresti, 15 martie 2004.
Nr. 132.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru înaintarea în
gradul următor a unui viceamiral si pentru acordarea gradului de contraamiral
de flotilă unui comandor din Ministerul Apărării Nationale, la trecerea în
rezervă
În
temeiul prevederilor art. 94 lit. b) si ale art. 100 din Constitutia României,
republicată, precum si ale art. 4 lit. f) pct. 28 din Legea nr.
415/2002 privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Apărare
a Tării, având în vedere propunerile ministrului apărării nationale si
hotărârile Consiliului Suprem de Apărare a Tării nr. S/37 si S/38 din 1 martie
2004,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Pe data de 31 martie 2004, la trecerea în rezervă, domnul viceamiral
Corneliu Valentin Rudencu se înaintează în gradul de amiral, iar domnului
comandor Marius Gheorghe Hanganu i se acordă gradul de contraamiral de flotilă.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
În
temeiul art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
Bucuresti, 15 martie 2004.
Nr. 133.
privind trecerea în rezervă a unui
general de brigadă din Serviciul Român de Informatii
În
temeiul prevederilor art. 94 lit. b) si ale art. 100 din Constitutia României,
republicată, ale art. 30 din Legea nr. 14/1992 privind organizarea si
functionarea Serviciului Român de Informatii, cu modificările si completările
ulterioare, precum si ale art. 43 alin. 1 lit. a), ale art. 85 alin. 1 lit. e)
si ale art. 109 din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, cu
modificările si completările ulterioare,
având
în vedere propunerea directorului Serviciului Român de Informatii,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Pe data de 31 martie 2004 domnul general de brigadă Nechifor Ana Ignat
se trece în rezervă.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
În
temeiul art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti, 15 martie 2004.
Nr. 134.
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
11 martie 2004
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 si 62 din Legea nr. 521/2002
privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei, importului si
circulatiei unor produse supuse accizelor, cu modificările si completările
ulterioare
Nicolae
Popa - presedinte
Costică
Bulai - judecător
Nicolae
Cochinescu - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Lucian
Stângu - judecător
Ioan
Vida - judecător
Aurelia
Popa - procuror
Doina
Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 si 62
din Legea nr.
521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei,
importului si circulatiei unor produse supuse accizelor, cu modificările si
completările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Rebes
Impex” - S.R.L. din Brăila în Dosarul nr. 6.447/2003 al Judecătoriei Brăila.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public, având în vedere că, ulterior sesizării Curtii,
dispozitiile legale criticate au fost abrogate, pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca devenită inadmisibilă.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
Încheierea din 22 octombrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 6.447/2003, Judecătoria
Brăila a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 38 si 62 din Legea nr.
521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei,
importului si circulatiei unor produse supuse accizelor, cu modificările si
completările ulterioare. Exceptia a fost ridicată de Societatea Comercială
“Rebes Impex” - S.R.L. din Brăila, prin administrator Avram Mircea, într-o
cauză al cărei obiect îl constituie plângerea contraventională formulată
împotriva Procesului-verbal de contraventie seria D nr. 0104012, întocmit de Garda
Financiară Brăila la data de 24 martie 2003.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine, în esentă, că dispozitiile
legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 15 alin. (2),
ale art. 16 alin. (1) si ale art. 49. De asemenea, consideră că sunt înfrânte
si prevederile art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, referitoare la garantarea
dreptului de proprietate, precum si dispozitiile art. 5 din amintita conventie
care consacră dreptul la libertate si la sigurantă.
Instanta
de judecată apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece dispozitiile
legale criticate nu contravin, sub nici un aspect, prevederilor constitutionale
invocate.
Potrivit
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul
apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece textele de lege
criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale precizate de autorul
exceptiei.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în
cauză de judecătorul-raportor, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, ale art. 1 alin.
(1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 38 si 62 din
Legea nr.
521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei,
importului si circulatiei unor produse supuse accizelor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 571 din 2 august 2002, cu modificările si
completările ulterioare.
În
sustinerea neconstitutionalitătii acestor texte de lege, autorul exceptiei
invocă încălcarea art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1) si art. 53 din
Constitutia republicată. De asemenea, autorul exceptiei invocă încălcarea prevederilor
art. 5 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, care reglementează dreptul la libertate si la sigurantă.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că, ulterior sesizării sale,
Legea nr.
521/2002 a fost abrogată potrivit dispozitiilor art. 297 si ale art. 298
alin. (1) pct. 11 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003.
Astfel,
în virtutea art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicată,
potrivit căruia controlul de constitutionalitate nu poate fi exercitat decât
asupra dispozitiilor dintr-o lege sau ordonantă în vigoare, de care depinde solutionarea
cauzei, exceptia a devenit inadmisibilă.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si ale art. 147 alin. (4)
din Constitutia republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art.
23 alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca devenită inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 38 si 62 din Legea nr.
521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei,
importului si circulatiei unor produse supuse accizelor, cu modificările si
completările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Rebes
Impex” - S.R.L. din Brăila în Dosarul nr. 6.447/2003 al Judecătoriei Brăila.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 11 martie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent
sef,
Doina Suliman
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Chimie si Petrochimie - ICECHIM Bucuresti
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 18 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr.
57/2002 privind cercetarea stiintifică si dezvoltarea tehnologică, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările
ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - (1) Se înfiintează Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Chimie si Petrochimie - ICECHIM Bucuresti, denumit în continuare institut
national, persoană juridică română, în coordonarea Ministerului Economiei
si Comertului, cu sediul în municipiul Bucuresti, Splaiul Independentei nr.
202, sectorul 6, prin reorganizarea Institutului de Cercetări Chimice – ICECHIM
Bucuresti, care se desfiintează.
(2)
Institutul national îsi desfăsoară activitatea în conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr.
57/2002 privind cercetarea stiintifică si dezvoltarea tehnologică, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr.
324/2003, cu modificările ulterioare, si ale regulamentului de organizare
si functionare prevăzut în anexa nr. 1.
Art.
2. - Institutul national are, în principal, ca obiect de activitate instruirea,
cercetarea fundamentală si aplicativă, ingineria si dezvoltarea tehnologică,
studiile necesare în vederea elaborării strategiilor si consultanta în domeniul
chimiei, petrochimiei, industriei chimice si petrochimice.
Art.
3. - Structura organizatorică a institutului national se aprobă prin ordin al
ministrului economiei si comertului, în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art.
4. - (1) Conducerea institutului national revine consiliului de administratie
format din 7 membri.
(2)
Membrii consiliului de administratie al institutului national sunt numiti si
revocati prin ordin al ministrului economiei si comertului, cu avizul
autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(3)
Activitatea curentă a institutului national este condusă de un director general
care este si presedintele consiliului de administratie.
(4)
Atributiile consiliului de administratie sunt prevăzute în regulamentul de
organizare si functionare.
Art.
5. - (1) Patrimoniul institutului national se constituie prin preluarea
activului si pasivului Institutului de Cercetări Chimice - ICECHIM Bucuresti,
conform datelor din raportarea contabilă la data de 30 iunie 2003, actualizat
potrivit reglementărilor legale. La data de 30 iunie 2003 valoarea
patrimoniului era de 7.479.268 mii lei.
(2)
Activul si pasivul Institutului de Cercetări Chimice - ICECHIM Bucuresti se
preiau pe bază de protocol de predare-preluare de către institutul national, în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(3)
Institutul national preia toate drepturile si este tinut de toate obligatiile
Institutului de Cercetări Chimice – ICECHIM Bucuresti, potrivit reglementărilor
legale sau contractuale.
Art.
6. - Personalul institutului national se preia prin transfer de la Institutul
de Cercetări Chimice - ICECHIM Bucuresti si îsi păstrează drepturile salariale
avute la data transferării, până la negocierea noului contract colectiv de
muncă.
Art.
7. - (1) Finantarea activitătilor desfăsurate de institutul national se
realizează din surse proprii, din alocatii de la bugetul de stat, în conditiile
legii, din credite bancare si din alte surse atrase, precum donatii si
sponsorizări.
(2)
Institutul national poate desfăsura activităti aferente programelor nationale
de cercetare-dezvoltare finantate din bugetul Ministerului Economiei si
Comertului si din bugetul Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului, pe
bază de contracte.
Art.
8. - Bunurile aflate în patrimoniul Institutului de Cercetări Chimice - ICECHIM
Bucuresti, prevăzute în anexa nr. 2, trec în patrimoniul institutului national,
având acelasi regim juridic.
Art.
9. - Constructiile, anexele si terenul aferent, aflate în municipiul Bucuresti,
Splaiul Independentei nr. 202, sectorul 6, precum si bunurile proprietate
privată a statului si cele dobândite sau realizate din venituri proprii trec în
administrarea institutului national.
Art.
10. - Ministerul Economiei si Comertului, în calitate de minister coordonator,
poate cuprinde în bugetul său fondurile necesare institutului national pentru
realizarea unor investitii, dotări, aparatură, echipamente si instalatii.
Art.
11. - Anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr.
738/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si
Comertului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 7
iulie 2003, cu modificările si completările ulterioare, se modifică în mod
corespunzător.
Art.
12. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
economiei si comertului,
Dan
Ioan Popescu
Ministrul
educatiei, cercetării si tineretului,
Alexandru
Athanasiu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 4 martie 2004.
Nr. 293.
REGULAMENT
de
organizare si functionare al Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Chimie si Petrochimie - ICECHIM Bucuresti
CAPITOLUL
I
Dispozitii
generale
Art.
1. - (1) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Chimie si
Petrochimie - ICECHIM Bucuresti, denumit în continuare institut national, este
persoană juridică aflată în coordonarea Ministerului Economiei si Comertului,
denumit în continuare minister coordonator, si functionează în baza
prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
57/2002 privind cercetarea stiintifică si dezvoltarea tehnologică, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr.
324/2003, cu modificările ulterioare, si ale prezentului regulament de
organizare si functionare.
(2)
Institutul national functionează pe bază de gestiune economică si autonomie
financiară, calculează amortismente, conduce evidenta contabilă în regim
economic si îsi desfăsoară activitatea în conformitate cu prevederile
sus-mentionate.
Art.
2. - Institutul national este înfiintat în scopul stimulării activitătii de
cercetare stiintifică si dezvoltare tehnologică în domeniul industriei chimice
si petrochimice, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a
domeniului si la realizarea cu prioritate a obiectivelor stiintifice si
tehnologice ale Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare.
Art.
3. - (1) Structura organizatorică a institutului national se aprobă prin ordin
al ministrului economiei si comertului.
(2)
Institutul national poate propune înfiintarea, în cadrul structurii sale
organizatorice, de subunităti cu sau fără personalitate juridică, sectii,
laboratoare, servicii, birouri, compartimente si alte structuri organizatorice
necesare pentru realizarea obiectului său de activitate. Modalitatea de
constituire a acestora si relatiile lor în cadrul institutului national si cu
tertii sunt reglementate prin prezentul regulament.
CAPITOLUL
II
Obiectul de activitate
Art.
4. - (1) Obiectul de activitate al institutului national cuprinde:
A.
Activităti de cercetare-dezvoltare - cod CAEN 7310 1. În cadrul programelor
cuprinse în Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare se desfăsoară
următoarele activităti:
a)
cercetări de interes national (inclusiv apărare natională, energie nucleară,
exploatarea spatiului cosmic, ecologie etc.);
b)
cercetare aplicativă de tip precompetitiv pentru realizarea de noi produse si
tehnologii cu rol de suport pentru cercetările aplicative viitoare din mai
multe ramuri:
-
tehnologii neconventionale de sinteză a polimerilor;
-
polimeri biocompatibili si bioasimilabili pentru medicină;
-
compusi biologic activi sintetici si naturali;
-
compozite termoplastice pentru industria constructoare de masini;
-
valorificarea produselor naturale regenerabile pentru industria de pielărie,
textilă, agricultură, medicamente;
c)
cercetări aplicative privind:
-
retehnologizarea si revitalizarea industriei chimice si petrochimice românesti
privind valorificarea la un grad superior a potentialului industriei chimice;
-
recuperarea, reciclarea deseurilor si a materialelor;
-
asigurarea sistemului de calitate la nivelul standardelor internationale;
d)
cercetări fundamentale de bază si orientate, realizate în scopul aprofundării
si cresterii nivelului cunostintelor în domeniul reactiilor si produselor
chimice care vizează: mecanisme de reactie, cinetică chimică, catalizatori
organometalici, electrochimie, modelare operatii unitare, sonochimie;
e)
elaborare de strategii, studii de diagnoză si prognoză în domeniul propriu de
activitate;
f)
elaborare de norme si standarde aliniate la sistemul de calitate international.
Obiectivele
activitătii de cercetare-dezvoltare desfăsurate de institutul national sunt:
-
obtinerea de produse si tehnologii pentru: tehnopolimeri, polimeri speciali,
elastomeri, compozite polimerice, polimeri foto, polimeri biodegradabili,
ignifuganti, fibre speciale, produse organice de bază, materiale colorante,
substante tensioactive, compozite anorganice, pigmenti anorganici;
-
obtinerea de produse chimice naturale si de substante biologic active; extracte
de plante, pesticide naturale si de sinteză, combustibili din produse naturale
(uleiuri, grăsimi), biocataliză, aditivi si coloranti alimentari;
-
elaborarea de tehnologii ecologice pentru recuperarea si reciclarea de mase
plastice, metale pretioase si rare (Au, Ag, Pt, Pd, Rh), catalizatori uzati,
precum si pentru valorificarea deseurilor si subproduselor din industria
chimică si petrochimică;
-
elaborarea de metode analitice noi în vederea certificării calitative a
produselor folosite pe plan national si international;
-
elaborarea de metode analitice pentru tehnologiile noi.
2. În
afara Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare institutul national
desfăsoară următoarele activităti:
a) la
solicitarea agentilor economici, efectuează cercetări aplicative privind
retehnologizarea, modernizarea, optimizarea proceselor tehnologice, protectia
mediului, precum si studii de fezabilitate si prognoze;
b)
cooperează cu parteneri din alte unităti de cercetare-dezvoltare, învătământ
superior, organisme stiintifice neguvernamentale si agenti economici din tară.
B.
Activităti conexe activitătii de cercetare-dezvoltare pe care le desfăsoară
institutul national în domeniul chimiei si petrochimiei - cod CAEN 7430:
a)
asistentă tehnică si expertize tehnice de specialitate privind situatia
utilajelor si a instalatiilor;
b)
certificarea calitătii produselor la nivelul standardelor europene si americane
în cadrul litigiilor si al expertizelor;
c)
eliberarea de certificate de calitate pentru produsele folosite în industrie;
d)
eliberarea de certificate si rapoarte de calitate a produselor testate la
solicitarea beneficiarilor;
e)
efectuarea de analize tehnologice;
f)
acreditarea de laboratoare (analize, mase plastice, materiale colorante, metale
pretioase) la nivel european;
g)
furnizarea de informatii si date tehnice, economice si de marketing pentru
domeniul chimiei si petrochimiei, precum si pentru activitătile conexe ale
acestuia, obtinute prin reteaua Internet sau prin alte surse;
h)
organizarea si dezvoltarea de institutii, servicii stiintifice si tehnologice
flexibile, la nivel de laborator si pilot, subordonate activitătii de
cercetare-dezvoltare si inovare, experimentare, omologare si verificare a
capitalului tehnologic si logistic propriu;
i)
dezvoltarea sistemului informational, a sistemelor de bănci de date, a
prelucrării de date si imagini, a modelării si stimulării proceselor chimice si
petrochimice.
C.
Activitate de formare si specializare profesională în domeniul propriu de
activitate - cod CAEN 8042:
a)
pregătire profesională si specializare de nivel mediu;
b)
pregătire profesională de nivel postuniversitar si doctorantură.
D.
Activitatea de transfer tehnologic al rezultatelor cercetării din domeniul
propriu de activitate, consultantă, marketing si servicii în domeniul de profil
- cod CAEN 7414
E.
Valorificarea rezultatelor cercetării - cod CAEN 3330:
a)
productie de serie mică (mic tonaj) rezultată prin omologarea produselor si a
tehnologiilor elaborate, precum si realizarea de instalatii si aparate pentru
laborator (prototipuri);
b)
module, statii si echipamente pentru industria alimentară;
c)
productie de reactivi chimici speciali cu puritate avansată si produse speciale
cu valoare de întrebuintare ridicată.
F.
Activitatea de sustinere a cercetării si dezvoltării tehnologice prin:
expozitii de profil, simpozioane, comunicări stiintifice, editare de reviste de
specialitate, catalog al rezultatelor cercetării (tehnologii, produse, studii),
rapoarte si sinteze privind activitatea proprie - cod CAEN 7414
G.
Participarea la programe de cercetare ale Uniunii Europene în cadrul
contractelor la nivel guvernamental si departamental.
Activitătile
prevăzute la lit. A-F pot fi efectuate si în cadrul unor contracte
internationale.
Institutul
national poate efectua si activităti de import-export, aferente obiectului său
de activitate, în conditiile legii.
(2) În
cadrul obiectului său de activitate institutul national poate colabora si la
realizarea unor activităti de cercetare-dezvoltare privind domeniile strategice
si de apărare natională sau poate desfăsura si alte activităti conexe, cu
aprobarea ministerului coordonator si cu avizul autoritătii de stat pentru
cercetare-dezvoltare.
CAPITOLUL
III
Patrimoniul
Art.
5. - (1) Patrimoniul net al institutului national, stabilit pe baza situatiei
financiare de la data de 30 iunie 2003, este de 7.479.268 mii lei. Activul institutului
national, stabilit pe aceeasi bază si la aceeasi dată, este de 15.383.031 mii
lei.
(2)
Activul si pasivul Institutului de Cercetări Chimice - ICECHIM Bucuresti se
preiau pe bază de protocol de predarepreluare de către institutul national, în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art.
6. - (1) Institutul national administrează cu diligenta unui bun proprietar
bunuri proprietate privată a statului, precum si alte bunuri dobândite sau
realizate din venituri proprii, în conditiile legii. Bunurile proprietate
privată a statului, precum si cele dobândite ori realizate din venituri proprii
se află în administrarea sau în proprietatea institutului national, după caz,
si se evidentiază distinct în contabilitatea acestuia.
(2)
Rezultatele cercetărilor obtinute în baza derulării unui contract finantat din
fonduri publice apartin institutului national, în calitate de persoană juridică
executantă, si ordonatorului principal de credite, în egală măsură, dacă prin
contract nu s-a prevăzut altfel. Administrarea, înregistrarea în evidenta
contabilă a institutului national, precum si înstrăinarea, închirierea sau
concesionarea si casarea rezultatelor cercetărilor obtinute în baza derulării
unui contract finantat din fonduri publice se fac potrivit Ordonantei
Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
324/2003, cu modificările ulterioare.
(3) În
exercitarea drepturilor sale institutul national posedă si foloseste bunuri
aflate în patrimoniul său si, după caz, dispune de acestea în conditiile legii,
în scopul realizării obiectului său de activitate.
(4)
Institutul national poate realiza servicii sau activităti de microproductie
prin asociere sau în participatiune, în scopul stimulării si valorificării
rezultatelor cercetării, cu aprobarea ministerului coordonator si a autoritătii
de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(5)
Concesionarea sau închirierea unor subunităti, servicii sau activităti se poate
face numai în scopul stimulării transferului rezultatelor activitătii de
cercetare-dezvoltare, în conditiile prevederilor legale corespunzătoare, cu
aprobarea ministerului coordonator si cu avizul Ministerului Educatiei, Cercetării
si Tineretului.
(6)
Patrimoniul institutului national poate fi modificat conform prevederilor
legale în vigoare.
CAPITOLUL
IV
Structura organizatorică si functională
Art.
7. - (1) Institutul national poate avea în structură subunităti cu sau fără personalitate
juridică, după caz, centre, compartimente, sectii, laboratoare si alte
structuri organizatorice necesare realizării obiectului său de activitate.
(2) În
functie de specificul activitătii se pot organiza colective specializate sau
colective interdisciplinare proprii ori în colaborare cu alte unităti din tară
sau din străinătate.
Art.
8. - Modificările în structura organizatorică si functională a institutului
national se propun de directorul general, se avizează de consiliul de
administratie si se aprobă de ministrul economiei si comertului prin ordin.
CAPITOLUL
V
Organele
de conducere
Art.
9. - (1) Conducerea institutului national este asigurată de:
a)
consiliul de administratie;
b)
comitetul de directie;
c)
directorul general.
(2) Orientarea si
coordonarea activitătii tehnico-stiintifice din institutul national sunt
asigurate de consiliul stiintific.
(3)
Directorul general stabileste relatiile dintre subunitătile aflate în structura
institutului national, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate
acorda împuterniciri de reprezentare în numele institutului national, cu avizul
consiliului de administratie.
(4) Conducătorii
subunitătilor din structura institutului national răspund în fata consiliului
de administratie si a directorului general de îndeplinirea tuturor
atributiilor, responsabilitătilor si competentelor încredintate de acestia.
Art.
10. - Consiliul de administratie este format din 7 membri, cetăteni români,
numiti prin ordin al ministrului economiei si comertului, cu avizul autoritătii
de stat pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea conducerii autoritătii de la
care acestia provin, pentru un mandat de 4 ani care poate fi reînnoit.
Art.
11. - (1) Din consiliul de administratie fac parte în mod obligatoriu:
a)
directorul general al institutului national, care este si presedintele
consiliului de administratie;
b) un
reprezentant al ministerului coordonator;
c) un
reprezentant al Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului;
d) un
reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un
reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei;
f)
presedintele consiliului stiintific al institutului national;
g) un
specialist din domeniul de activitate al institutului national, propus de
ministrul economiei si comertului.
(2)
Consiliul de administratie îsi desemnează prin vot vicepresedintele.
Art.
12. - Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave sau
lipsă de activitate în executarea mandatului se face de acelasi organ care a
făcut numirea.
Art.
13. - (1) Membrii consiliului de administratie sunt cetăteni români si îsi
păstrează calitatea de angajat la institutia sau unitatea de la care provin,
precum si toate drepturile si obligatiile care derivă din această calitate.
(2)
Pentru activitatea desfăsurată în această calitate membrii consiliului de
administratie primesc o indemnizatie lunară, stabilită de consiliul de
administratie, care nu poate depăsi 20% din salariul de bază al directorului
general al institutului national.
(3)
Membrii consiliului de administratie nu pot face parte din mai mult de două
consilii de administratie ale institutelor nationale de cercetare si nu pot
participa, în aceeasi calitate, la alte unităti cu care institutul national are
relatii contractuale sau interese concurente.
(4)
Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administratie cei
care personal, sotul/sotia ori rudele până la gradul al doilea inclusiv sunt în
acelasi timp patroni sau asociati la alte unităti cu acelasi profil ori cu care
institutul national se află în relatii economice directe.
Art.
14. - Consiliul de administratie îsi desfăsoară activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare si functionare, avizat de ministerul
coordonator. Acesta hotărăste în problemele privind activitatea institutului
national, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date în competenta altor
organe.
Art.
15. - (1) Consiliul de administratie se întruneste de regulă o dată pe lună sau
ori de câte ori interesele institutului national o cer, la convocarea
presedintelui consiliului de administratie, iar în lipsa acestuia, a
vicepresedintelui ales de membrii consiliului ori la solicitarea unei treimi
din numărul membrilor consiliului de administratie.
(2)
Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedinte, iar în
lipsa acestuia, de către vicepresedintele ales de membrii consiliului de
administratie.
Art.
16. - (1) Consiliul de administratie îsi desfăsoară activitatea în prezenta a
cel putin două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită
această conditie, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma
într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeasi ordine de zi.
(2)
Deciziile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumătate plus unu din numărul total al
membrilor.
Art.
17. - La sedintele consiliului de administratie participă, în calitate de
invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, în cazul în care acestia nu sunt
constituiti în sindicat.
Art.
18. - Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage în activitatea de analiză consilieri si consultanti din diferite
sectoare. Activitatea acestora va fi recompensată conform prevederilor legale.
Art.
19. - (1) Membrii consiliului de administratie sunt răspunzători în conditiile
legii pentru îndeplinirea atributiilor ce le revin si răspund solidar pentru
gestionarea patrimoniului institutului national.
(2)
Membrii consiliului de administratie care s-au abtinut ori s-au împotrivit
luării unei decizii care s-a dovedit păgubitoare pentru institutul national nu
răspund dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de sedinte
al consiliului de administratie si au anuntat în scris despre aceasta
ministerul coordonator.
(3)
Membrii consiliului de administratie care nu respectă prevederile art. 13 alin.
(3) si (4) răspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate institutului
national ca urmare a acestui fapt.
Art.
20. - (1) Consiliul de administratie are, în principal, următoarele atributii:
a)
aprobă, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele concrete
de dezvoltare a institutului national, de introducere a unor tehnologii de vârf
si de modernizare a celor existente, în concordantă cu strategia generală a
domeniului propriu de activitate;
b)
propune modificarea structurii organizatorice si functionale a institutului
national, înfiintarea, desfiintarea si comasarea de subunităti din structura
acestuia;
c)
analizează si avizează proiectul bugetului de venituri si cheltuieli, care se
depune la ministerul coordonator în vederea aprobării conform reglementărilor
legale;
d)
analizează si avizează situatiile financiare anuale, pe care le supune spre
aprobare ministerului coordonator, si aprobă raportul de gestiune asupra
activitătii desfăsurate de institutul national în anul precedent;
e)
analizează realizarea criteriilor de performantă si raportarea trimestrială
privind activitatea realizată de institutul national si aprobă măsuri pentru
desfăsurarea acesteia în conditii de echilibru ale bugetului de venituri si
cheltuieli;
f)
analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor
legale, investitiile care urmează a fi realizate de institutul national;
g)
propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum si
concesionarea sau închirierea unor bunuri din patrimoniul institutului
national, în conditiile legii;
h)
aprobă valorificarea bunurilor proprii dobândite, cu respectarea prevederilor
legale;
i)
aprobă volumul creditelor bancare prevăzute la art. 34 si stabileste modul de
rambursare a acestora;
j)
aprobă utilizarea disponibilitătilor în valută;
k) aprobă
mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă;
l)
aprobă criteriile si comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante
din cadrul institutului national.
(2)
Consiliul de administratie exercită orice alte atributii stabilite potrivit
prevederilor legale.
Art.
21. - În primul trimestru al fiecărui an, consiliul de administratie prezintă
ministerului coordonator un raport asupra activitătii desfăsurate în anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul în curs.
Art.
22. - Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institutul
national. Atributiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de
functionare al consiliului de administratie.
Art.
23. - (1) Conducerea operativă a institutului national este asigurată de un
comitet de directie, compus din directorul general si conducătorii
principalelor compartimente din structura organizatorică a institutului
national.
(2) La
sedintele comitetului de directie participă, în calitate de invitat permanent,
un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul national sau un
reprezentant al salariatilor, în cazul în care acestia nu sunt constituiti în
sindicat.
Art.
24. - (1) Comitetul de directie exercită atributii si are răspunderi în limita
competentelor propuse de directorul general si aprobate de consiliul de
administratie.
(2)
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru realizarea
obiectivelor rezultate din:
a)
strategia programelor de dezvoltare a institutului national;
b)
programul anual de cercetare-dezvoltare;
c)
bugetul de venituri si cheltuieli;
d)
programul de investitii;
e)
sistemul de asigurare a calitătii;
f)
alte obligatii.
Art.
25. - Comitetul de directie se întruneste decadal si ori de câte ori interesele
institutului national o impun, la convocarea directorului general sau la
solicitarea unei treimi din numărul membrilor săi.
Art.
26. - (1) Activitatea curentă a institutului national este condusă de
directorul general, numit pentru o perioadă de 4 ani pe baza rezultatelor
concursului de selectie organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea
de stat pentru cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, în functie de
performantele realizate, numirea directorului general poate fi prelungită
pentru o perioadă de cel mult 4 ani.
(2)
Numirea si eliberarea din functie a directorului general se fac prin ordin al
ministrului economiei si comertului.
Art.
27. - (1) Directorul general are, în principal, următoarele atributii si
responsabilităti:
a)
reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului national în
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tară si din străinătate;
b)
stabileste atributiile, competentele si relatiile la nivelul subunitătilor si
departamentelor institutului national, precum si relatiile acestora cu tertii,
cu avizul consiliului de administratie;
c)
propune consiliului de administratie modificarea structurii organizatorice si
functionale a institutului national;
d)
numeste directorii si conducătorii compartimentelor din structura
organizatorică a institutului national, în urma concursului organizat pe baza
criteriilor propuse de comitetul de directie, si îi revocă, după caz, cu avizul
consiliului de administratie;
e)
angajează si concediază personalul institutului national, conform prevederilor
legale si ale contractului colectiv de muncă;
f)
asigură negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului
national si a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de directie;
aprobă salariile rezultate din negocierea directă;
g)
răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor
legale;
h)
adoptă măsuri si urmăreste realizarea operatiunilor de comert interior si de
import-export, prin compartimentele specializate ale institutului national;
i)
analizează lunar stadiul valorificării rezultatelor cercetării, inclusiv
activitatea compartimentului de marketing;
j) are
atributii si răspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele
alocate institutului national de la bugetul de stat;
k)
poate delega, în conditiile legii, o parte din atributiile sale celorlalte
persoane din conducerea institutului national;
l)
exercită orice alte atributii stabilite prin acte normative sau delegate de
consiliul de administratie.
(2) În
exercitarea atributiilor sale prevăzute la alin. (1) directorul general emite
decizii.
Art.
28. - (1) Consiliul stiintific este format din minimum 9 membri, reprezentând
principalele compartimente din cadrul institutului national care desfăsoară
activităti de cercetare-dezvoltare.
(2)
Consiliul stiintific este alcătuit din cercetători cu realizări deosebite în
domeniu, salariati ai institutului national, alesi pe 4 ani prin vot secret de
către cadrele cu studii superioare din institutul national.
(3)
Din consiliul stiintific fac parte de drept directorul general si directorul
stiintific ai institutului national.
(4)
Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte, alesi
prin vot secret de către membrii consiliului stiintific.
(5)
Consiliul stiintific se organizează si functionează în conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art.
29. - Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt următoarele:
a)
participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitătii de
cercetare-dezvoltare a domeniului si la elaborarea planurilor proprii de
cercetare-dezvoltare;
b)
analizează, avizează si urmăreste realizarea lucrărilor de cercetare
stiintifică;
c)
propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al institutului national;
d)
avizează hotărârile si alte materiale supuse aprobării consiliului de administratie,
care implică politica de cercetare a institutului national si a ramurii;
e)
propune măsuri pentru perfectionarea profesională, încadrarea personalului de
cercetare în grade profesionale;
f)
organizează si coordonează desfăsurarea manifestărilor cu caracter stiintific;
g)
avizează actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop stiintific;
h)
avizează acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare în tară si în
străinătate.
CAPITOLUL
VI
Bugetul
de venituri si cheltuieli si executia acestuia.
Art.
30. - (1) Institutul national întocmeste anual buget de venituri si cheltuieli,
situatiile financiare anuale, potrivit normelor metodologice elaborate de
Ministerul Finantelor Publice.
(2)
Situatiile financiare anuale se aprobă de către ministerul coordonator, în
conditiile legii.
Art.
31. - (1) Veniturile si cheltuielile institutului national se stabilesc prin
buget pentru fiecare exercitiu financiar.
(2)
Bugetul de venituri si cheltuieli se întocmeste pe baza indicatorilor de
performantă stabiliti de ministerul coordonator si se aprobă prin ordin al
ministrului economiei si comertului, cu avizul Ministerului Finantelor Publice
si al Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei.
Art.
32. - Institutul national determină anual volumul de venituri de realizat si de
cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele încheiate pentru
activitatea programată.
Art.
33. - (1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementărilor legale si prevederilor contractului colectiv de muncă,
în limita fondului total destinat plătii salariilor, prevăzut în bugetul de
venituri si cheltuieli stabilit, potrivit legii.
(2)
Salariul de bază al directorului general se stabileste prin ordin al ministrului
economiei si comertului, potrivit reglementărilor legale în vigoare.
Art.
34. - (1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situatia în care în
cursul unui an resursele financiare ale institutului national nu sunt
suficiente, acesta poate contracta credite bancare în valoare de cel mult 20%
din veniturile brute realizate în anul precedent.
(2)
Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectuează cu aprobarea
ministerului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finantelor
Publice.
Art.
35. - (1) Institutul national hotărăste cu privire la investitiile ce urmează a
fi realizate, potrivit obiectului său de activitate, finantarea efectuându-se
din surse proprii si din credite bancare, precum si din surse bugetare, prin
ministerul coordonator, potrivit legii.
(2)
Ministerul coordonator va cuprinde în bugetul său de venituri si cheltuieli
fondurile necesare realizării unor investitii, dotări, achizitionării de
aparatură, echipamente si instalatii pentru institutul national.
(3)
Executia investitiilor prevăzute la alin. (1) si (2) se adjudecă potrivit
legii.
Art.
36. - (1) Operatiunile de încasări si plăti ale institutului national se
efectuează prin conturi deschise la bănci cu sediul în România.
(2)
Institutul national poate efectua operatiuni de încasări si plăti în lei si în
valută, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casă si a
normativelor de disciplină financiarvalutare stabilite prin actele normative în
vigoare.
(3)
Institutul national poate efectua operatiuni de comert exterior, aferente
obiectului său de activitate, potrivit legii. Operatiunile de încasări si plăti
cu străinătatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unitătile
bancare specializate cu sediul în România.
Art.
37. - Institutul national îsi va organiza controlul financiar preventiv propriu
si auditul financiar intern, potrivit legii.
CAPITOLUL
VII
Reglementarea
litigiilor
Art.
38. - Litigiile institutului national cu persoane fizice sau juridice,
nesolutionate pe cale amiabilă, sunt supuse spre rezolvare instantelor de
judecată române competente, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
CAPITOLUL
VIII
Dispozitii
finale
Art.
39. - (1) Prezentul regulament se completează cu celelalte reglementări legale
care se referă la activitatea institutelor de cercetare-dezvoltare.
(2)
Modificările si completările prezentului regulament se pot face la propunerea
consiliului de administratie, cu respectarea actelor normative în vigoare, cu
aprobarea ministerului coordonator si cu avizul Ministerului Educatiei,
Cercetării si Tineretului.
Art.
40. - Statutul de institut national de cercetare-dezvoltare se reînnoieste prin
reacreditare care are loc într-un interval de maximum 5 ani sau la modificarea
obiectului de activitate al institutului national.
ANEXA Nr. 2*)
BUNURILE
aflate
în patrimoniul Institutului de Cercetări Chimice - ICECHIM – Bucuresti
1. Bunuri din domeniul
public al statului, care, potrivit art. 27 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
57/2002 privind cercetarea stiintifică si dezvoltarea tehnologică, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr.
324/2003, cu modificările ulterioare, sunt inalienabile.
- Nu
este cazul.
2.
Bunuri proprietate privată a statului, care, potrivit art. 27 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr.
57/2002, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
324/2003, cu modificările ulterioare, sunt inalienabile.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind utilizarea
zonelor umede costiere ca zone de ancorare
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 33 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
202/2002 privind gospodărirea integrată a zonei costiere, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
280/2003,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Ancorarea navelor în zonele umede costiere se efectuează în conformitate
cu prezentele reglementări.
Art.
2. - Prin exceptie de la prevederile art. 1, dispozitiile prezentei hotărâri nu
se aplică:
a)
navigatiei si regimului de ancorare a navelor în porturi si pe apele nationale
navigabile, care sunt reglementate prin legi specifice;
b)
navelor militare si sanitare, celor apartinând Ministerului Administratiei si
Internelor, aflate în misiune, precum si celor aflate în actiuni de interventie
în cazul fenomenelor meteorologice periculoase.
Art.
3. - Accesul si ancorarea navelor pe alte ape decât cele navigabile se pot
efectua numai în conditiile stabilite de autoritatea publică centrală pentru
protectia mediului si gospodărirea apelor.
Art.
4. - (1) Zonele umede pentru ancorare sunt părtile din zonele umede costiere
unde impactul activitătilor turistice evaluat este minim.
(2)
Identificarea zonelor umede costiere destinate ancorării în sensul prezentei
hotărâri se va realiza prin studii de impact de către autoritatea publică
centrală pentru protectia mediului si gospodărirea apelor, prin institutele
specializate aflate în coordonarea sa, cu asigurarea finantării de la bugetul
de stat conform art. 61 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
202/2002 privind
gospodărirea integrată a zonei costiere, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr.
280/2003.
Art.
5. - (1) Accesul navelor în zonele umede costiere se poate face în conditiile
contractului de concesiune, încheiat de autoritatea publică centrală pentru
protectia mediului si gospodărirea apelor, în baza unei cereri a proprietarului
navei sau a reprezentantului legal al acestuia, în conformitate cu legislatia
în vigoare, prin care se stabileste si nivelul corespunzător al redeventei.
(2)
Cererea pentru acces în zonele umede costiere va cuprinde cel putin următoarele
informatii: datele de identificare a navei si proprietarul, tipul si
caracteristicile navei, încărcătura si/sau numărul de pasageri, activitatea pe
care o desfăsoară, traseul pe care se deplasează, perioada pentru care
utilizează apele respective, locurile si perioadele de stationare.
Art.
6. - Desfăsurarea altor activităti decât cele în baza cărora s-a întocmit
contractul de concesiune, conform art. 5, duce la rezilierea acestuia.
Art.
7. - În sensul prezentei hotărâri, prin ancorare se întelege o
stationare mai mare de 72 de ore.
Art.
8. - Redeventa se stabileste în functie de importanta turistică a zonei
concesionate, de gradul de utilizare al acesteia, precum si de costurile
necesare întretinerii ecosistemelor din zonele umede costiere, cuprinse în
studiile de impact prevăzute la art. 4.
Art.
9. - (1) Se interzice utilizarea vegetatiei sau a semnelor marcatoare, pentru
ancorare.
(2)
Încălcarea prevederilor alin. (1) duce la anularea contractului de concesiune.
Art.
10. - În cazuri de fortă majoră, când, pentru salvarea navei, a încărcăturii
acesteia sau pentru evitarea degradării mediului, se impune o ancorare fortată,
comandantul sau proprietarul navei are obligatia să informeze autoritatea
publică centrală pentru protectia mediului si gospodărirea apelor.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Ilie
Sârbu
p.
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Traian
Panait,
secretar
de stat
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 11 martie 2004.
Nr. 317.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea unor
licente de concesiune a activitătii miniere de exploatare, încheiate între
Agentia Natională pentru Resurse Minerale si Compania Natională a Huilei - S.A.
În
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, al art. 13, al art. 21
alin. (1) si al art. 60 alin. (1) din Legea minelor nr.
85/2003,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă licentele de concesiune a activitătii miniere de exploatare,
încheiate între Agentia Natională pentru Resurse Minerale, în calitate de
concedent, si Compania Natională a Huilei - S.A., cu sediul în Petrosani, Str.
Timisoarei nr. 2, judetul Hunedoara, în calitate de concesionar, pentru
zăcământul de cărbune brun în perimetrul Tebea si pentru zăcămintele de huilă
în perimetrele Lonea, Petrila-Nord, Livezeni, Vulcan, Paroseni, Lupeni-Nord,
Bărbăteni si Uricani, judetul Hunedoara, prevăzute în anexele nr. 1-9*) care
fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.
2. - Stabilirea si plata taxei anuale de exploatare se fac în conditiile
prevăzute la art. X din anexele la prezenta hotărâre.
Art.
3. - Stabilirea si plata redeventei se fac în conditiile prevăzute la art. XI
din anexele la prezenta hotărâre.
Art.
4. - Cuantumul majorărilor de întârziere, prevăzut la art. X pct. 10.1.3 si la
art. XI pct. 11.2.4 din anexele la prezenta hotărâre, se stabileste la nivelul
dobânzilor si penalitătilor de întârziere prevăzute la art. 108 din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală.
Art.
5. - Licentele de concesiune a activitătii miniere de exploatare prevăzute la
art. 1 intră în vigoare la data publicării prezentei hotărâri în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru
de stat, ministrul economiei si comertului,
Dan
Ioan Popescu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Presedintele
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
Maria
Iuliana Stratulat
Bucuresti, 11 martie 2004.
Nr. 318.
*) Anexele nr. 1-9 se comunică
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale.
privind aprobarea unor
licente de concesiune a activitătii miniere de exploatare, încheiate între
Agentia Natională pentru Resurse Minerale si Compania Natională a Lignitului
“Oltenia” - S.A.
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, al art. 13, al art. 21 alin. (1) si al
art. 60 alin. (1) din Legea minelor nr.
85/2003,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă licentele de concesiune a activitătii miniere de exploatare a
lignitului, încheiate între Agentia Natională pentru Resurse Minerale, în
calitate de concedent, si Compania Natională a Lignitului “Oltenia” - S.A., cu sediul în municipiul
Târgu Jiu, str. Tudor Vladimirescu nr. 1-15, cod 1400, judetul Gorj, în
calitate de concesionar, în perimetrele Cariera Pesteana-Nord si Cariera
Pesteana-Sud, judetul Gorj, prevăzute în anexele nr. 1 si 2*) care fac parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art.
2. - Stabilirea si plata taxei anuale de exploatare se fac în conditiile
prevăzute la art. X din anexele la prezenta hotărâre.
Art.
3. - Stabilirea si plata redeventei se fac în conditiile prevăzute la art. XI
din anexele la prezenta hotărâre.
Art.
4. - Cuantumul majorărilor de întârziere, prevăzut la art. X pct. 10.1.3 si la
art. XI pct. 11.2.4 din anexele la prezenta hotărâre, se stabileste la nivelul
dobânzilor si penalitătilor de întârziere prevăzute la art. 108 din Ordonanta
Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală.
Art.
5. - Licentele de concesiune a activitătii miniere de exploatare prevăzute la
art. 1 intră în vigoare la data publicării prezentei hotărâri în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru
de stat, ministrul economiei si comertului,
Dan
Ioan Popescu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Presedintele
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
Maria
Iuliana Stratulat
Bucuresti, 11 martie 2004.
Nr. 319.
*) Anexele nr. 1 si 2 se comunică
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale.
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA NATIONALĂ DE CONTROL
AUTORITATEA NATIONALĂ A VĂMILOR
pentru instituirea unor
măsuri speciale privind importul uleiurilor minerale
În temeiul
prevederilor art. 242 alin. (1) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003,
având
în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr.
44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.
571/2003 privind Codul
fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 112 din 6
februarie 2004,
directorul
general al Autoritătii Nationale a Vămilor emite următoarea decizie:
Art.
1. - Efectuarea formalitătilor vamale de import aferente uleiurilor minerale de
tipul benzinelor si motorinelor supuse accizelor potrivit prevederilor legale
se face numai prin birourile vamale de control si vămuire la frontieră,
mentionate în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta decizie.
Art.
2. - Intrarea, iesirea si tranzitul produselor purtătoare de accize, astfel cum
sunt acestea prevăzute la art. 207 si 208 din Legea nr.
571/2003 privind Codul
fiscal, sunt permise numai prin birourile vamale autorizate în acest sens prin
prevederile Hotărârii Guvernului nr. 710/1996 si, respectiv, ale Hotărârii
Guvernului nr. 1.238/1996 si mentionate în anexa nr. 2 care face parte
integrantă din decizie.
Art.
3. - Decizia directorului general al Directiei Generale a Vămilor nr. 85/1999 privind vămuirea la
export a unor mărfuri purtătoare de accize, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 27 din 26 ianuarie 1999, se abrogă.
Art.
4. - Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, si
va intra în vigoare la 3 zile de la data publicării.
p.
Directorul general al Autoritătii Nationale a Vămilor,
Ion
Stoica
Bucuresti, 15 martie 2004.
Nr. 217.
ANEXA Nr. 1
LISTA
birourilor
vamale de control si vămuire la frontieră, desemnate să vămuiască uleiurile
minerale de tipul benzinelor si motorinelor
1.
Dornesti - judetul Suceava
2.
Galati - judetul Galati
3.
Constanta-Port - judetul Constanta
4.
Giurgiu - judetul Giurgiu
5.
Episcopia Bihorului - judetul Bihor
6.
Bors - judetul Bihor
7. Halmeu - judetul
Satu Mare.
ANEXA Nr. 2
LISTA
birourilor
vamale autorizate să permită intrarea, iesirea si tranzitul produselor
purtătoare de accize
(potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 710/1996 si ale Hotărârii Guvernului nr. 1.238/1996)
1.
Bucuresti-Otopeni
2.
Bucuresti-posta
3.
Bors
4.
Episcopia Bihorului
5.
Moravita
6.
Giurgiu
7.
Naidăs
8.
Constanta
9.
Constanta-Sud-Agigea
10.
Sulina
11.
Albita
12.
Iasi
13.
Dornesti
14.
Siret
15.
Halmeu
16.
Curtici
17.
Galati
18.
Valea lui Mihai
19.
Negru Vodă
20.
Sculeni
21.
Zonele libere.
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
pentru aprobarea Deciziei Comisiei
fiscale centrale nr. 1 din 23 februarie 2004 privind aplicarea unor prevederi
referitoare la taxa pe valoarea adăugată
În
temeiul art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, cu modificările
ulterioare, în baza prevederilor art. 6 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003,
ministrul
finantelor publice emite următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă Decizia Comisiei fiscale centrale nr. 1 din 23 februarie 2004
privind aplicarea unor prevederi referitoare la taxa pe valoarea adăugată,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 17 martie 2004.
Nr. 430.
ANEXĂ
nr.
1 din 23 februarie 2004 privind aplicarea unor prevederi referitoare la taxa pe
valoarea adăugată
1. Art.
2 alin. 2 si art. 18 alin. 1 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992
privind taxa pe valoarea adăugată, republicată, cu modificările ulterioare,
art. 2 alin. (3) lit. b) si art. 18 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, cu modificările ulterioare
Solutia
aprobată la pct. IV din Decizia Comisiei Centrale fiscale nr.
8/2003 se aplică si pentru perioada reglementată prin Ordonanta Guvernului
nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adăugată, republicată, cu modificările
ulterioare, si prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 17/2000
privind taxa pe valoarea adăugată, cu modificările ulterioare, având în vedere
continutul similar al textelor de lege. Prevederile pct. IV din Decizia
Comisiei Centrale fiscale nr.
8/2003 sunt aplicabile tuturor persoanelor impozabile înregistrate ca
plătitori de taxă pe valoarea adăugată care achizitionează bunuri si servicii
în vederea realizării unor actiuni de reclamă si publicitate.
2. Art.
25 lit. B.a) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, republicată, si art. 25 lit.
B.a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 17/2000,
cu modificările ulterioare
Pentru prestările de servicii decontate pe bază de situatii de lucrări, cum sunt lucrările de constructii-montaj, facturarea se face în termen de 3 zile de la data confirmării situatiilor de lucrări de către beneficiar.