MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 199 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 5 martie 2004
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 31 din 29 ianuarie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 68 alin. 4 din Codul de procedură
civilă, cu modificările si completările ulterioare
Decizia
nr. 55 din 12 februarie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 170 alin. (1) lit. e) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
257.
- Hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli pe anul
2004 al Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare
ACTE ALE CASEI
NATIONALE DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
134.
- Decizie pentru modificarea si completarea Deciziei presedintelui Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate nr. 249/2003 privind aprobarea Standardelor
pentru acreditarea furnizorilor de îngrijiri medicale la domiciliu
ACTE ALE
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
4. -
Circulară privind nivelul ratei dobânzii de referintă a Băncii Nationale a
României, valabil în luna martie 2004
Rectificări la:
- Deciziei Curtii
Constitutionale nr. 475 din 9 decembrie 2003;
- Hotărârea Guvernului nr. 169/2004
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 29
ianuarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 68 alin. 4 din Codul de procedură civilă, cu modificările si
completările ulterioare
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsoá Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Lucian Stângu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Ioan Vida -
judecător
Florentina Baltă -
procuror
Ioana Marilena
Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 68 alin. 4
din Codul de procedură civilă,
cu modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de Alexandrina
Zoia Toma, prin mandatar Gheorghe Vasile Cornel Ilie, în Dosarul nr.
3.697/AS/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte si litigii
de muncă.
La apelul nominal
răspunde mandatar Gheorghe Vasile Cornel Ilie, pentru autoarea exceptiei, precum
si consilier juridic Cristian Petru Bulumac, cu delegatie depusă în sedintă,
pentru partea Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti.
Cauza fiind în
stare de judecată, mandatarul autoarei exceptiei solicită admiterea exceptiei
astfel cum a fost formulată în fata instantei de judecată.
Consilierul
juridic al Casei de Pensii a Municipiului Bucuresti solicită respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate invocate, sustinând că dispozitiile art. 68
alin. 4 din Codul de
procedură civilă nu contravin accesului liber la justitie consacrat de art.
21 din Constitutie.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, apreciind că dispozitiile legale criticate, prin
restrictia mandatarului de a pune concluzii orale la dezbateri, nu contravin
accesului liber la justitie sau dreptului la apărare, invocând în acest sens
jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie, si anume Decizia nr.
54/2003.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 16 septembrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 3.697/AS/2003, Tribunalul Bucuresti
– Sectia a VIII-a conflicte si litigii de muncă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 68
alin. 4 din Codul de
procedură civilă, cu modificările si completările ulterioare. Exceptia
a fost ridicată de Alexandrina Zoia Toma, prin mandatar Gheorghe Vasile Cornel
Ilie, într-o cauză având ca obiect solutionarea unui litigiu de asigurări
sociale, în contradictoriu cu Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că dispozitiile legale criticate sunt
neconstitutionale, întrucât reclamanta pe care o reprezintă este pusă în
imposibilitatea de a-si apăra drepturile în justitie, prin faptul că nu i se
permite mandatarului său să pună concluzii, “desi este legal împuternicit în
acest sens”.
Tribunalul
Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte si litigii de muncă opinează în sensul că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată, deoarece “restrictia impusă
de art. 68 alin. 4 din Codul
de procedură civilă nu este de natură a îngrădi accesul părtilor la
justitie, ci este menit să protejeze exercitarea profesiei de avocat”.
Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere
ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea,
potrivit dispozitiilor art. 181 din Legea nr. 35/1997, cu
modificările ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, cu motivarea că prin textele legale
criticate “s-a urmărit realizarea unei reprezentări calificate a părtilor în
fata instantelor judecătoresti”. Accesul la justitie si dreptul părtii de a se
apăra nu sunt încălcate, deoarece .mandatarul care nu are calitatea de avocat
sau, în conditiile legii, de consilier juridic va putea formula cereri în fata
instantei de judecată, va putea propune probe si este îndreptătit să
îndeplinească acte procedurale”.
Avocatul
Poporului apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât “limitele în care
poate fi exercitat mandatul, inclusiv posibilitatea mandatarului de a pune sau
nu concluzii în instantă, în numele părtii, reprezintă optiuni ale
legiuitorului, care, potrivit dispozitiilor art. 126 alin. (2) din Constitutie,
stabileste regulile privind procedura de judecată”.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile părtilor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
republicată, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 68
alin. 4 din Codul de
procedură civilă, modificate prin art. I pct. 4 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 59/2001 privind modificarea si completarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr.
138/2000 pentru modificarea si completarea Codului de procedură civilă
(publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 217 din 27 aprilie
2001), dispozitii care au următorul continut: “Dacă mandatul este dat unei
alte persoane decât unui avocat, mandatarul nu poate pune concluzii decât prin
avocat, cu exceptia consilierului juridic care, potrivit legii, reprezintă
partea.”
În sustinerea
exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia apreciază că prin
dispozitiile legale criticate sunt încălcate prevederile constitutionale ale
art. 21, care, în urma revizuirii si republicării Constitutiei României în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, au
următorul continut:
- Art. 21: “(1)
Orice persoană se poate adresa justitiei pentru apărarea drepturilor, a
libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege
nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.
(3) Părtile au
dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un termen
rezonabil.
(4)
Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea retine că reprezentarea părtilor într-un proces
prin mandatar, care poate fi avocat sau altă persoană cu sau fără pregătire
juridică, este una dintre modalitătile prin care Codul de procedură civilă
asigură accesul liber la justitie, precum si exercitarea dreptului la apărare
al părtilor, drepturi fundamentale prevăzute de art. 21, respectiv de art. 24
din Constitutie.
Curtea constată că
restrictia mandatarului care nu are calitatea de avocat de a pune concluzii
orale în instantă nu constituie o împiedicare a accesului liber la justitie,
asa cum fără temei sustine autorul exceptiei, întrucât partea însăsi poate
participa la dezbateri si poate pune concluzii înaintea instantei de judecată,
iar mandatarul are posibilitatea să formuleze cereri si să propună probe în tot
cursul procesului, precum si dreptul de a depune concluzii scrise.
Totodată Curtea
observă că posibilitatea reprezentării părtii prin mandatar este prevăzută doar
de art. 67 si 68 din Codul de
procedură civilă, care stabilesc conditiile de exercitare a acestui mandat.
Aceste conditii, precum si limitele în care poate fi exercitat mandatul,
inclusiv posibilitatea mandatarului de a pune sau nu concluzii în instantă în
numele părtii, reprezintă optiuni ale legiuitorului, care, potrivit
dispozitiilor art. 126 alin. (2) din Constitutie, republicată, stabileste
regulile privind procedura de judecată.
Curtea retine că s-a mai pronuntat cu privire la constitutionalitatea art. 68 alin. 4 din Codul de procedură civilă, prin Decizia nr. 54 din 6 februarie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 153 din 10 martie 2003, constatând că aceste dispozitii sunt constitutionale. Neexistând elemente noi de natură a determina reconsiderarea jurisprudentei Curtii în această materie, considerentele si solutia acestei decizii rămân valabile si în prezenta cauză.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 68 alin. 4 din Codul de procedură civilă,
cu modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de Alexandrina
Zoia Toma, prin mandatar Gheorghe Vasile Cornel Ilie, în Dosarul nr.
3.697/AS/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte si litigii
de muncă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 29 ianuarie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Ioana
Marilena Chiorean
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 12 februarie
2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 170 alin. (1) lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida -
judecător
Dana Titian -
procuror
Afrodita Laura
Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
13/2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 506/2001,
exceptie ridicată de Traian Nutică Lungulescu în Dosarul nr. 555/2002 al
Înaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal răspunde
autorul exceptiei, personal si asistat de avocat Mirela Serbaniuc, lipsind
celelalte părti, fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Având cuvântul pe
fond, reprezentantul autorului exceptiei consideră că dispozitiile legale criticate
sunt neconstitutionale, deoarece înfrâng principiul liberului acces la
justitie. Chiar dacă prevederile art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
13/2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 506/2001, au
fost abrogate prin Codul de procedură fiscală, solutia legislativă anterioară a
fost preluată în noua normă care contine, în opinia autorului, aceleasi
atingeri aduse dreptului său fundamental de a accede la justitie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, întrucât procedurile administrativ-jurisdictionale nu îngrădesc dreptul liberului acces la justitie, având în vedere că actul criticat poate fi atacat în fata instantelor de judecată.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 13 noiembrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 555/2002, Înalta Curte de Casatie
si Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3
alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
13/2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
506/2001.
Exceptia a fost
ridicată în dosarul de mai sus de recurentul reclamant Traian Nutică
Lungulescu.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că textele de lege criticate sunt
neconstitutionale, întrucât atât organele Ministerului Finantelor Publice, cât
si instanta de contencios administrativ competentă să solutioneze pe fond
contestatia formulată i-au îngrădit liberul acces la justitie, respingând
cererile sale în temeiul art. 3 alin. (2) din actul normativ criticat. În
opinia sa, desi procesul-verbal de control întocmit vizează obligatii fiscale
stabilite în sarcina unei persoane juridice, autorul exceptiei, în calitate de
fost reprezentant al acesteia, ar trebui să beneficieze de calea unui recurs
efectiv (chiar dacă noua conducere a societătii nu a înteles să conteste actul
de control), deoarece actul contestat, continuând să existe, generează în
sarcina sa consecinte cu implicatii de natură penală.
Înalta Curte de
Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ opinează că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată, întrucât textele criticate nu înfrâng prevederile
constitutionale invocate.
Potrivit art. 24
alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, în
conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea nr. 35/1997, cu
modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul
României apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este nefondată, deoarece pentru realizarea
intereselor de ordin personal autorul exceptiei avea posibilitatea să se
adreseze justitiei, fără nici o îngrădire, dar nu în conditiile procedurale
prevăzute de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
13/2001, întrucât acestea vizează exclusiv persoanele care se consideră
direct prejudiciate ca urmare a măsurilor dispuse prin actele de control sau de
impunere întocmite de organele Ministerului Finantelor Publice. De altfel,
ordonanta de urgentă, în considerarea calitătii de contestator, prevede în mod
expres la art. 2 si scutirea taxei de timbru a contestatiilor formulate, de
care nu poate beneficia orice persoană.
Prun urmare,
Guvernul opinează că dispozitiile legale criticate nu aduc atingere
principiului liberului acces la justitie, iar în cauză subzistă doar o problemă
de strictă si corectă aplicare a legii.
Avocatul
Poporului consideră că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece instituirea unor
proceduri administrativ-jurisdictionale nu contravine dispozitiilor
constitutionale invocate, atâta timp cât decizia organului administrativ poate
fi atacată în fata unei instante judecătoresti. Avocatul Poporului retine că,
de fapt, ceea ce a determinat ridicarea exceptiei este modul de aplicare de
către instanta de judecată a dispozitiilor legale criticate.
Potrivit art. 2
alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicată, Curtea Constitutională nu se poate pronunta asupra modului de
interpretare si de aplicare a legii, ci numai asupra întelesului său contrar
Constitutiei.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere emise de Guvern si Avocatul
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională constată că a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor
art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
La data sesizării
instantei de contencios constitutional, obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituiau dispozitiile art. 3 alin. (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
13/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 6
februarie 2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
506/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 648 din
16 octombrie 2001, si care aveau următorul continut:
- Art. 3 alin.
(2): “Contestatia trebuie semnată de contestator sau de reprezentantul legal
al acestuia, iar în cazul persoanelor juridice trebuie să poarte si stampila.
Dovedirea calitătii de reprezentant al contestatorilor, persoane fizice sau
juridice, se face prin împuternicire avocatială, în cazul avocatilor, sau prin
procură autentificată, în cazul altor persoane.”
Curtea observă că
în prezent dispozitiile legale criticate pe calea exceptiei de
neconstitutionalitate nu mai sunt în vigoare, Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr.
13/2001 fiind în întregime abrogată prin art. 200 lit. e) din Ordonanta
Guvernului nr.
92/2003 (Codul de procedură fiscală), publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 941 din 29 decembrie 2003 si care, potrivit art. 198, a
intrat în vigoare de la data de 1 ianuarie 2004. Acest nou act normativ a
conservat solutia legislativă anterioară privitoare la forma si continutul
contestatiei. Prevederile legale criticate, astfel determinate, sunt cuprinse
în titlul IX - Solutionarea contestatiilor formulate împotriva actelor
administrative fiscale, capitolul I - Dreptul la contestatie, art.
170 alin. (1) lit. e), cu următorul continut: “Contestatia se formulează în
scris si va cuprinde: [...] e) semnătura contestatorului sau a împuternicitului
acestuia, precum si stampila în cazul persoanelor juridice. Dovada calitătii de
împuternicit al contestatorului, persoană fizică sau juridică, se face potrivit
legii.”
În consecintă,
desi exceptia viza, la data invocării, art. 3 alin. (2) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
13/2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 506/2001,
Curtea urmează să se pronunte asupra constitutionalitătii art. 170 alin. (1)
lit. e) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 (Codul de procedură fiscală).
Autorul exceptiei
de neconstitutionalitate sustine că prin dispozitiile legale criticate sunt
încălcate prevederile art. 20 si 21 din Constitutia României, art. 8 din
Declaratia Universală a Drepturilor Omului, art. 2 pct. 3 din Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice, precum si Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, al căror
continut este următorul:
- Art. 20 din
Constitutie: “(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertătile cetătenilor vor fi interpretate si aplicate în concordantă cu
Declaratia Universală a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care România este parte.
(2) Dacă există
neconcordante între pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale
ale omului, la care România este parte, si legile interne, au prioritate
reglementările internationale, cu exceptia cazului în care Constitutia sau
legile interne contin dispozitii mai favorabile.”;
- Art. 21 din
Constitutie: “(1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru apărarea
drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege
nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.
(3) Părtile au dreptul
la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil.
(4)
Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite.”;
- Art. 8 din
Declaratia Universală a Drepturilor Omului:
“Orice persoană are dreptul să se adreseze în mod efectiv instantelor
judiciare competente împotriva actelor care violează drepturile fundamentale ce
îi sunt recunoscute prin constitutie ori prin lege.”;
- Art. 2 pct. 3
din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice: “Statele
părti la prezentul pact se angajează:
a) să garanteze
că orice persoană ale cărei drepturi sau libertăti recunscute prin prezentul
pact au fost violate va dispune de o cale de recurs efectivă, chiar atunci când
încălcarea a fost comisă de persoane actionând în exercitiul functiilor lor
oficiale;
b) să garanteze
că autoritatea competentă, judiciară, administrativă ori legislativă sau orice
altă autoritate competentă potrivit legislatiei statului, va hotărî asupra
drepturilor persoanei care foloseste calea de recurs, si să dezvolte
posibilitătile de recurs jurisdictional;
c) să garanteze
că autoritătile competente vor da urmare oricărui recurs care a fost recunoscut
ca justificat.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea constată că dispozitiile art. 170 alin. (1)
lit. e) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 (Codul de procedură fiscală) se constituie într-o normă de
procedură pe care legiuitorul este liber să o adopte în baza art. 126 alin. (2)
din Constitutia României, republicată, potrivit cărora “Competenta
instantelor judecătoresti si procedura de judecată sunt prevăzute numai prin
lege.”
Finalitatea
textului de lege care formează obiectul exceptiei este aceea de a asigura o
reprezentare corectă în justitie a persoanelor fizice, în concordantă cu
capacitatea de exercitiu atribuită acestora.
Autorul exceptiei,
care nu este reprezentant al persoanei juridice în sarcina căreia s-au
stabilit, printr-un act de control al Directiei Generale a Finantelor Publice
Prahova, anumite obligatii fiscale contestate de acesta, nu este cu nimic
prejudiciat prin faptul că nu poate ataca în justitie actul de control, dat
fiind că acest act nu priveste un drept al său. Autorul va putea în schimb să
se apere în justitie prin mijloacele prevăzute de lege, atunci când, pe baza
actului de control întocmit de organul fiscal, s-ar lua măsuri de natură să-i
încalce propriile drepturi.
Prin urmare,
întrucât dispozitia legală atacată pe calea exceptiei de neconstitutionalitate
nu contravine normelor constitutionale invocate, exceptia urmează a fi
respinsă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d), art. 147 alin. (4) si art. 20 si 21 din Constitutie, republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 170 alin. (1) lit. e) din
Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, exceptie ridicată de Traian
Nutică Lungulescu în Dosarul nr. 555/2002 al Înaltei Curti de Casatie si
Justitie - Sectia de contencios administrativ.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 12 februarie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Afrodita
Laura Tutunaru
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea bugetului de venituri si
cheltuieli pe anul 2004 al Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor
Nucleare
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată, si al art. 8 alin. (1) lit. f) din
Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
1.627/2003,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă bugetul de venituri si
cheltuieli pe anul 2004 al Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor
Nucleare, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - (1) Cheltuielile totale aferente
veniturilor înscrise în bugetul de venituri si cheltuieli al Comisiei Nationale
pentru Controlul Activitătilor Nucleare reprezintă limite maxime si nu pot fi
depăsite decât în cazuri justificate si numai cu aprobarea Guvernului.
(2) În cazul în
care în cursul executiei se înregistrează nerealizări ale veniturilor aprobate,
Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare poate efectua cheltuieli
proportional cu gradul de realizare a veniturilor.
Art. 3.
- Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare răspunde de modul
de formare, administrare, angajare si utilizare a sumelor prevăzute în bugetul
de venituri si cheltuieli, în conformitate cu prevederile legale.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
delegat pentru coordonarea
autoritătilor
de control,
Ionel
Blănculescu
Presedintele
Comisiei Nationale
pentru
Controlul Activitătilor Nucleare,
Lucian
Biro
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 26 februarie 2004.
Nr. 257.
ANEXĂ*)
al
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare pe anul 2004
ACTE ALE CASEI NATIONALE DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
CASA NATIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
pentru modificarea si completarea
Deciziei presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate nr. 249/2003
privind aprobarea Standardelor pentru acreditarea furnizorilor de îngrijiri
medicale la domiciliu
Având în vedere:
- art. 37 alin. (2) si
art. 76 alin. (1) lit. p) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate, cu modificările si completările ulterioare;
- Hotărârea nr. 4
din 23 februarie 2004 a Consiliului de administratie al Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate pentru completarea Standardelor pentru acreditarea
furnizorilor de îngrijiri medicale la domiciliu,
în temeiul
dispozitiilor art. 77 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
150/2002, cu modificările si
completările ulterioare,
presedintele
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate emite următoarea decizie:
Art. I. - Decizia presedintelui Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate nr.
249/2003 privind aprobarea Standardelor pentru acreditarea furnizorilor de
îngrijiri medicale la domiciliu, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 410 din 11 iunie 2003, se modifică si se completează după cum
urmează:
- La capitolul
I din anexă, după punctul 3 se introduce un punct nou, punctul 31, cu următorul cuprins:
“31. Furnizorul se angajează în scris că face demersurile necesare pentru
a actualiza valabilitatea avizelor, autorizatiilor si contractelor în baza cărora
se acordă prezenta acreditare.”
Art. II. - Directiile de specialitate ale Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate, casele de asigurări de sănătate, Subcomisia
Natională de Acreditare a Furnizorilor de Îngrijiri Medicale la Domiciliu si furnizorii
de îngrijiri medicale la domiciliu vor duce la îndeplinire prevederile
prezentei decizii.
Art. III. - Prezenta decizie va fi publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate,
Cristian Celea
Bucuresti, 2 martie 2004.
Nr. 134.
ACTE ALE
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind nivelul ratei dobânzii de referintă a
Băncii Nationale a României, valabil în luna martie 2004
Având în vedere
prevederile Legii nr. 101/1998
privind Statutul Băncii Nationale a României, cu modificările ulterioare, si
tinând seama de evolutiile macroeconomice si monetare recente,
Banca Natională
a României hotărăste:
Pentru luna martie
2004, nivelul ratei dobânzii de referintă a Băncii Nationale a României este de
21,25% pe an.
GUVERNATORUL
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR
ISĂRESCU
Bucuresti, 1 martie 2004.
Nr. 4.
În dispozitivul Deciziei
Curtii Constitutionale nr.
475 din 9 decembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 115 din 9 februarie 2004, se face următoarea rectificare:
- în loc de: “Respinge
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
208/2002”.. se va citi: “Respinge exceptia de neconstitutionalitate
a Ordonantei de urgentă Guvernului nr.
208/2002”...
În Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
1/2003 pentru ratificarea Acordului privind aderarea Republicii Croatia la
Acordul central european de comert liber (CEFTA), semnat la Zagreb la 5
decembrie 2002, si a Protocolului aditional nr. 12 la Acordul central european
de comert liber (CEFTA), semnat la Zagreb la 5 decembrie 2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 55 si nr. 55 bis din 31 ianuarie
2003, aprobată prin Legea nr. 123/2003, se face următoarea rectificare:
- în anexa A
la Protocolul 42 la Acordul central european de comert liber, în loc de:
“Cod NC |
Descrierea
mărfii |
Cantitate
(tone) |
Taxa
vamală (%) |
1602.49 |
Altele, inclusiv amestecurile; |
|
18 |
1602.50 |
Din specia bovine.” |
|
|
se va citi:
“Cod NC |
Descrierea
mărfii |
Cantitate
(tone) |
Taxa
vamală (%) |
1602.49 |
Altele, inclusiv amestecurile; |
|
|
1602.50 |
Din specia bovine. |
|
18” |
În anexa nr. 1 la
Hotărârea Guvernului nr.
169/2004 privind modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr.
1.588/2002 pentru stabilirea speciilor si a ajutorului financiar pentru
productia internă de seminte, certificată oficial, destinată pentru însământare
în campaniile agricole din primăvara si toamna anului 2003 si din primăvara
anului 2004, si pentru aprobarea normelor metodologice, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 160 din 24 februarie 2004, se face
următoarea rectificare:
- la nr. crt. 2 “- slefuită monogermă”, suma fixă din coloana “categoria biologică bază (10.000,0)” trece la coloana “categoria biologică certificată”.