MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 426 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
12 mai 2004
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 159 din 30 martie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 71/2003 pentru
modificarea art. 40 din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea
Societătii Române de Radiodifuziune si Societătii Române de Televiziune,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 533/2003
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
101.
- Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor pentru aprobarea conditiilor în vederea autorizării operatiunii
de marcare cu marca de garantie proprie
102.
- Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor pentru aprobarea Normelor tehnice de analiză si marcare a
metalelor pretioase si aliajelor acestora
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 30
martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 71/2003 pentru modificarea
art. 40 din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societătii
Române de Radiodifuziune si Societătii Române de Televiziune, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 533/2003
Costică Bulai -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida -
judecător
Aurelia Popa -
procuror
Gabriela
Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 71/2003 pentru modificarea art. 40 din Legea nr.
41/1994 privind organizarea si functionarea Societătii Române de Radiodifuziune
si Societătii Române de Televiziune, aprobată cu modificări prin Legea nr.
533/2003.
Exceptia a fost
ridicată de Societatea Comercială “Tom-Consult Intermed” - S.R.L. din Bucuresti
în Dosarul nr. 3.372/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios
administrativ.
La apelul nominal
răspunde Societatea Română de Televiziune, prin avocat Ioan Vlaic, lipsă fiind
autorul exceptiei si celelalte părti, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Reprezentantul
Societătii Române de Televiziune solicită respingerea exceptiei, arătând că
ordonanta criticată nu încalcă prevederile constitutionale ale: art. 115 alin.
(1) si art. 31 alin. (5), deoarece prin ordonante de urgentă Guvernul poate
reglementa în domeniul legii organice; art. 134 alin. (1) si (2) si art. 135
alin. (1), întrucât pentru societătile de radiodifuziune si de televiziune se
constituie alte resurse financiare extrabugetare din venituri proprii, iar nu o
suprafinantare; art. 44 alin. (2), prin aceea că nu instituie o discriminare
între persoanele fizice si persoanele juridice, acestea din urmă putând include
taxele plătite către cele două societăti în pretul produselor sau serviciilor oferite;
art. 31 alin. (2) si (4) din Constitutie si nici cele ale art. 10 pct. 1 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
deoarece prin intermediul celor două societăti autoritătile publice asigură
informarea cu privire la aspectele vietii publice, având posibilitatea să-si
manifeste opiniile si să exercite dreptul la replică.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a exceptiei de
neconstitutionalitate, arătând că prevederile de lege criticate nu contravin
textelor din Constitutie si din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si
a libertătilor fundamentale, invocate ca fiind încălcate.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 9 decembrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 3.372/2003, Curtea de Apel
Bucuresti – Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 71/2003 pentru modificarea art. 40 din Legea nr. 41/1994 privind
organizarea si functionarea Societătii Române de Radiodifuziune si Societătii
Române de Televiziune, aprobată cu modificări prin Legea nr. 533/2003. Exceptia
a fost ridicată de Societatea Comercială “Tom-Consult Intermed” - S.R.L. din
Bucuresti într-o cauză având ca obiect anularea hotărârilor Guvernului nr.
977/2003 si nr. 978/2003.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2003: “legiferează
într-un domeniu rezervat legii organice, încălcând astfel prevederile art. 114
alin. (1), coroborate cu cele ale art. 31 alin. (5) din Constitutie”, invocând
în acest sens Decizia Curtii Constitutionale nr. 300/2003; instituie taxe
obligatorii pentru toate persoanele fizice si juridice cu domiciliul sau sediul
în România, ceea ce constituie, pe lângă veniturile asigurate Societătii Române
de Radiodifuziune si Societătii Române de Televiziune din bugetul statului, o
nouă sursă de venituri pentru acestea, astfel că se încalcă art. 53 alin. (2)
din Constitutie, referitor la asezarea justă a sarcinilor fiscale; încalcă
principiile constitutionale înscrise în art. 134 alin. (1) si (2), precum si în
art. 135 alin. (1) privind libertatea comertului si protectia concurentei
loiale, fiind “vorba atât de o favorizare excesivă a unui participant la
circuitul economic”, cât si de “dirijarea insidioasă a clientelei” către cele
două societăti; încalcă art. 41 alin. (2) din Constitutie, care consacră
principiul ocrotirii egale a proprietătii private, deoarece plata taxei către
cele două societăti este obligatorie numai pentru persoanele juridice,
persoanele fizice putând fi exonerate de această obligatie în anumite conditii;
transferă Guvernului atributii rezervate puterii legislative, constând în
stabilirea cuantumului taxelor speciale, stabilirea persoanelor scutite de la
plata taxelor, precum si a cuantumului penalitătilor de întârziere, ceea ce
este contrar prevederilor constitutionale ale art. 53 alin. (3) si ale art. 107
alin. (2).
Autorul exceptiei
mai invocă si încălcarea prevederilor “art. 10 alin. 1 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale (ratificată de
România prin Legea nr. 30/1994), coroborate cu art. 20, respectiv cu art. 31
alin. (2) si alin. (4) din Constitutie”. În acest sens arată că, potrivit art.
31 alin. (2) si (4) din Constitutie, “autoritătile publice au obligatia de a
asigura informarea corectă a cetătenilor”, obligatie îndeplinită inclusiv prin
organizarea serviciilor publice de radio si televiziune, fără însă a limita si
a dirija optiunea creditorilor respectivei obligatii spre serviciile celor două
societăti. Or, în realitate, acest lucru se întâmplă datorită plătilor
obligatorii impuse tuturor persoanelor fizice si juridice cu domiciliul ori
sediul în România.
În sfârsit,
autorul exceptiei solicită Curtii Constitutionale ca, în temeiul art. 20 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992, republicată, prevederile ordonantei criticate să fie
raportate si la alte texte constitutionale, neindicate în sesizare, dar având
legătură cu aceasta.
Curtea de Apel
Bucuresti - Sectia de contencios administrativ apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată. În acest sens se arată că
“prevederile art. 31 alin. (5) si 114 alin. (1) din Constitutie nu au fost
încălcate pentru că actul normativ vizat este o ordonantă de urgentă supusă
prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutie si nu o ordonantă «simplă»,
supusă regimului prevăzut de art. 114 alin. (1)-(3)”. Dispozitiile criticate nu
aduc atingere nici prevederilor cuprinse în art. 53 alin. (2) si art. 138 alin.
(1) din Constitutie, întrucât actul normativ criticat se referă la taxe pentru
prestarea unor servicii publice si nu la sarcini fiscale către bugetul de stat.
Se apreciază că art. 31, 134 si art. 135 alin. (1) din Constitutie nu sunt
încălcate, deoarece serviciile publice, definite ca activităti desfăsurate sau
autorizate de administratia publică, prin care se realizează nevoi sociale de
interes public, au regim specific de drept public, derogatoriu de la dreptul
comun. Se mai arată că, “în functie de contextul economico-social si de
strategia de dezvoltare a anumitor ramuri de activitate, statul poate interveni
prin măsuri care să răspundă nevoilor de stimulare a anumitor activităti, fără
ca optiunea legiuitorului, care stabileste destinatarii acestor măsuri, să aibă
caracter discriminatoriu”.
Guvernul consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. Astfel, cât priveste încălcarea
prevederilor art. 114 alin. (1) din Constitutie, arată că interdictia
reglementării de către Guvern în domeniul legii organice priveste numai
ordonantele adoptate în baza unei legi speciale de abilitare, iar Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 71/2003 a fost aprobată prin Legea nr. 533/2003, cu
respectarea dispozitiilor constitutionale privitoare la legile organice. Taxa
stabilită în sarcina persoanelor fizice si juridice cu domiciliul, respectiv
sediul în România, în calitate de beneficiari ai serviciilor publice de
radiodifuziune si televiziune, este în acord cu principiile generale ale
fiscalitătii, potrivit cărora orice taxă trebuie să fie urmată de un serviciu
sau o lucrare efectuată în mod direct si imediat de către organe sau institutii
publice, astfel că art. 56 alin. (2) din Constitutie, republicată, nu este
încălcat. Consideră că dispozitiile art. 31 alin. (2) si (4) din Constitutie
privind dreptul la informatie, precum si dispozitiile art. 10 pct. 1 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale nu
au incidentă în cauză, iar prevederile art. 135 alin. (2) din Constitutie,
republicată, “trebuie interpretate sistematic si prin luarea în considerare a
finalitătii lor, fără a se absolutiza una din obligatiile ce revin statului
conform alin. (2) din acest articol până la înlăturarea celorlalte obligatii la
fel de importante”. În ceea ce priveste principiul ocrotirii egale a
proprietătii private, arată că situatiile speciale si diferite în care se află
persoanele fizice exonerate de plata taxei impun si conditii diferite.
Avocatul
Poporului apreciază că
prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 71/2003 sunt
constitutionale.
În acest sens,
invocându-se Decizia Curtii Constitutionale nr. 413/2003, se arată că reglementarea
prin ordonantă de urgentă, în cazuri exceptionale, în domeniul legii organice,
nu este contrară dispozitiilor art. 115 alin. (1) si art. 31 alin. (5) din
Constitutie, republicată. În consecintă, organizarea serviciilor publice de
radio si televiziune, care este de domeniul legii organice, se poate face si
prin ordonantă de urgentă. Se arată că dispozitiile criticate reglementează
modul de constituire a resurselor financiare, din venituri proprii, ale
serviciilor publice, astfel că nu se încalcă art. 56 alin. (2) si art. 139 din
Constitutie, republicată. Se apreciază, de asemenea, că prevederile de lege
care fac obiectul exceptiei nu sunt contrare nici art. 44 alin. (2), art. 135
si art. 136 alin. (1) din Constitutie, republicată. În sfârsit se consideră că
“stabilirea unei taxe pentru serviciul public de radiodifuziune si televiziune
nu reprezintă un ÇamestecČ al autoritătilor publice în exercitarea libertătii
de exprimare a oricărei persoane si nici o limită a exercitării acestei
libertăti”, fiind asadar în concordantă cu prevederile art. 30 din Constitutie
raportate la dispozitiile art. 10 pct. 1 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile părtii
prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost ridicată de autorul
acesteia, îl constituie Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2003 pentru
modicarea art. 40 din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea
Societătii Române de Radiodifuziune si Societătii Române de Televiziune, în
întregul său, precum si, potrivit criticilor formulate, în special prevederile
art. I din ordonantă, care modifică art. 40 din legea mentionată. Ulterior
sesizării Curtii Constitutionale prin Încheierea din 9 decembrie 2003,
ordonanta criticată a fost aprobată cu modificări prin Legea nr. 533/2003,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 895 din 15 decembrie
2003. În opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii
legale contravin, în ordinea invocării lor, următoarelor texte din Constitutie:
art. 114 alin. (1), art. 31 alin. (2), (4) si (5), art. 53 alin. (2) si (3),
art. 20, art. 134 alin. (1) si (2), art. 135 alin. (1), art. 41 alin. (2), art.
107 alin. (2).
Potrivit
Constitutiei, republicată, cu reactualizarea denumirilor si o nouă numerotare a
textelor, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie
2003, art. 114 alin. (1) a devenit art. 115 alin. (1), art. 53 alin. (2) si (3)
a devenit art. 56 alin. (2) si (3), art. 134 alin. (1) si (2) a devenit art.
135 alin. (1) si (2), art. 41 alin. (2) a devenit art. 44 alin. (2) si art. 107
alin. (2) a devenit art. 108 alin. (2).
Textele din
Constitutie invocate ca fiind încălcate dispun cu privire la: art. 115 alin.
(1), posibilitatea Guvernului de a reglementa în domenii ce nu fac obiectul
legilor organice; art. 31, “Dreptul la informatie”; art. 56 alin. (2) si
(3), asezarea justă, prin sistemul legal de impuneri, a sarcinilor fiscale si
interzicerea altor prestatii decât cele stabilite prin lege; art. 20, “Tratatele
internationale privind drepturile omului”; art. 135, “Economia”;
art. 44 alin. (2), proprietatea privată este garantată si ocrotită în mod egal
de lege, indiferent de titular; art. 108 alin. (2), “Hotărârile se emit
pentru organizarea executării legilor”.
De asemenea,
autorul exceptiei invocă si încălcarea dispozitiilor art. 10 pct. 1 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale
care au următorul continut: “Orice persoană are dreptul la libertatea de
exprimare. Acest drept cuprinde libertatea de opinie si libertatea de a primi
sau de a comunica informatii ori idei fără amestecul autoritătilor publice si
fără a tine seama de frontiere.
Prezentul
articol nu împiedică statele să supună societătile de radiodifuziune, de
cinematografie sau de televiziune unui regim de autorizare.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea retine următoarele:
I. O primă critică
de neconstitutionalitate priveste Ordonanta de urgentă a Guvernului în
ansamblul său, în legătură cu care se sustine că legiferează într-un domeniu
rezervat legii organice, încălcând astfel prevederile art. 114 alin. (1) din
Constitutie, întrucât, potrivit art. 31 alin. (5) din aceasta, organizarea si
controlul asupra serviciilor publice de radiodifuziune si televiziune se
reglementează prin lege organică. Sub acest aspect, controlul de
constitutionalitate al Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 71/2003 urmează a
fi raportat la prevederile constitutionale în vigoare la momentul adoptării ei,
care este anterior revizuirii si republicării Constitutiei. Asa fiind, urmează
a se constata că la data adoptării ordonantei criticate art. 114 alin. (1) din
Constitutie, invocat ca fiind încălcat, dispunea că “Parlamentul poate
adopta o lege specială de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante în
domenii care nu fac obiectul legilor organice”. Or, ordonanta ce face
obiectul prezentei exceptii de neconstitutionalitate a fost emisă în temeiul
alin. (4) al art. 114 din Constitutie, referitor la adoptarea de către Guvern a
ordonantelor de urgentă în cazuri exceptionale. Asa cum a statuat în mod
constant în jurisprudenta sa Curtea Constitutională, interdictia reglementării
de către Guvern în domeniul legii organice nu priveste ordonantele de urgentă,
ci numai ordonantele adoptate conform art. 114 alin. (1) din Constitutie, în
temeiul unei legi de abilitare, ca urmare a unei delegări legislative acordate
de legiuitor. Rezultă că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2003 nu
încalcă prevederile art. 114 alin. (1) din Constitutie.
II. Cea de-a doua
critică de neconstitutionalitate are în vedere Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 71/2003, cât priveste art. I din aceasta, prin care se modifică
art. 40 din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societătii
Române de Radiodifuziune si Societătii Române de Televiziune, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 533/2003. Prin textul de lege criticat se stabileste
că veniturile proprii ale Societătii Române de Radiodifuziune si Societătii
Române de Televiziune provin, între altele, si din taxe pentru serviciul public
de radiodifuziune, respectiv pentru serviciul public de televiziune.
Se consideră că
prin această reglementare sunt încălcate prevederile constitutionale ale art.
31, art. 56 alin. (2) si (3), art. 20, art. 135, art. 44 alin. (2) si art. 108
alin. (2), precum si prevederile art. 10 pct. 1 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
În legătură cu
sustinerile potrivit cărora textul de lege criticat instituie prin taxele
obligatorii pe care le stabileste o nouă sursă de venituri pentru Societatea
Română de Radiodifuziune si Societatea Română de Televiziune, ceea ce încalcă
prevederile art. 56 alin. (2) din Constitutie, republicată, referitoare la
asezarea justă a sarcinilor fiscale, Curtea constată că acestea sunt
neîntemeiate. Astfel, Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2003
reglementează, pentru serviciile publice mentionate, modul de constituire din
venituri proprii a resurselor financiare care le asigură autonomia financiară,
ca premisă a organizării lor autonome. Curtea constată, de asemenea, că această
taxă este instituită prin lege, iar Guvernul stabileste doar cuantumul ei,
precum si scutiri de plată, ceea ce nu reprezintă un transfer de atributii de
la puterea legislativă la puterea executivă, ci o împuternicire acordată de
către Parlament Guvernului, în vederea organizării executării legii. Asa fiind,
prevederile de lege criticate nu numai că nu încalcă art. 56 si 108 din
Constitutie, republicată, ci sunt chiar în sensul acestora.
Curtea nu poate
retine nici încălcarea dispozitiilor art. 44 alin. (1) si (2) din Constitutie,
republicată, privitoare la ocrotirea în mod egal a proprietătii, indiferent de
titular, deoarece ordonanta ce face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate
prevede că plata serviciului public prestat este obligatorie pentru toti
beneficiarii acestor servicii, persoane fizice sau persoane juridice.
Se mai sustine că
reglementarea criticată încalcă obligatia prevăzută de art. 31 alin. (1) si (4)
din Constitutie, republicată, precum si, prin prisma prevederilor
constitutionale ale art. 20, art. 10 pct. 1 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale. Cu privire la această
sustinere, Curtea constată că taxele pentru serviciul public de radiodifuziune,
respectiv pentru serviciul public de televiziune, instituite prin art. 40 alin.
(1) lit. b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2003, nu aduc atingere
dreptului la libertatea de exprimare, ci, dimpotrivă, garantează realizarea
lui, datorită posibilitătii pe care serviciile mentionate o au de a se organiza
si de a functiona autonom. Autonomia acestor servicii determină informarea
corectă a persoanelor asupra problemelor de interes public si asigură un cadru
organizat pentru exercitarea libertătii de opinie, libertătii de a primi si
comunica informatii ori idei, fără amestecul autoritătilor publice.
În legătură cu
invocarea încălcării dispozitiilor art. 135 alin. (1) si (2) din Constitutie,
republicată, referitoare la economia de piată, libertatea comertului si
protectia concurentei loiale, Curtea constată că acestea nu sunt incidente în
cauză.
În ceea ce
priveste solicitarea autorului exceptiei ca, în temeiul art. 20 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicată, aceasta să analizeze prevederile ordonantei criticate si prin
raportare la alte texte din Constitutie, neindicate în sesizare, dar având
legătură cu aceasta, Curtea nu este competentă să efectueze un asemenea
control, care ar avea semnificatia sesizării sale din oficiu.
Fată de cele de
mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie,
republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si
al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
71/2003 pentru modificarea art. 40 din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si
functionarea Societătii Române de Radiodifuziune si Societătii Române de
Televiziune, aprobată cu modificări prin Legea nr. 533/2003, exceptie ridicată
de Societatea Comercială “Tom-Consult Intermed” - S.R.L. din Bucuresti în
Dosarul nr. 3.372/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios
administrativ.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 30 martie 2004.
PRESEDINTE,
prof. univ.
dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent
sef,
Gabriela
Dragomirescu
ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
GUVERNUL ROMÂNIEI
AUTORITATEA NATIONALĂ PENTRU PROTECTIA
CONSUMATORILOR
pentru aprobarea conditiilor în vederea
autorizării operatiunii de marcare cu marca de garantie proprie
Având în vedere
prevederile:
- Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 2/2001 pentru stabilirea unor măsuri privind
înfiintarea, organizarea/reorganizarea sau functionarea, după caz, a unor
ministere, organe de specialitate ale administratiei publice centrale si
institutii publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 233/2001, cu
modificările ulterioare, coroborată cu Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea,
reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si a unor institutii publice;
- Hotărârii
Guvernului nr. 755/2003 privind organizarea si functionarea Autoritătii
Nationale pentru Protectia Consumatorilor;
- Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor pretioase,
aliajelor acestora si pietrelor pretioase în România, republicată;
- Hotărârii
Guvernului nr. 633/2003 privind înfiintarea pe lângă Autoritatea Natională
pentru Protectia Consumatorilor a unei activităti finantate integral din
venituri proprii,
în temeiul art. 4
alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 755/2003, al art. 12 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 190/2000, republicată, si al art. 28 din Normele
metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 190/2000 privind regimul metalelor pretioase si pietrelor pretioase în
România, cu modificările si completările ulterioare, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.344/2003,
presedintele
Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor emite următorul ordin:
Art. 1. - (1)
Obiectele si bijuteriile din metale pretioase si aliaje ale acestora pot fi
comercializate numai dacă sunt marcate cu marca de garantie proprie a
producătorului intern sau a importatorului autorizat în acest sens de către
Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor, alături de marca
titlului.
(2) Dacă
producătorul intern sau importatorul nu este autorizat ori nu doreste să aplice
marca de garantie proprie pe obiectele sau bijuteriile produse ori
confectionate sau, după caz, importate, acestea pot fi comercializate dacă sunt
marcate cu marca de certificare a Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor.
(3) Prin exceptie
de la prevederile alin. (1) si (2), obiectele si bijuteriile pot fi marcate
înainte de comercializare cu marca de garantie proprie a vânzătorilor
autorizati în acest sens, dacă acestea nu sunt marcate cu marca de garantie
proprie a producătorului intern ori a importatorului sau, după caz, cu marca de
certificare.
Art. 2. - Marca de
garantie proprie se aplică de către producătorul intern sau importator pe
obiectele si bijuteriile din metale pretioase si aliajele lor, produse sau
confectionate ori importate de către acesta sau, după caz, de vânzătorul
autorizat în acest sens.
Art. 3. -
Operatiunea de marcare implică în prealabil o activitate de analiză, potrivit
normelor tehnice aprobate în conditiile prevăzute de art. 27 alin. (3) din
Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor pretioase si pietrelor
pretioase în România, cu modificările si completările ulterioare, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2003.
Art. 4. - În
vederea autorizării pentru efectuarea operatiunii de marcare, persoanele fizice
si juridice interesate vor desemna din rândul personalului propriu unul sau mai
multi specialisti care să efectueze această operatiune.
Art. 5. - (1)
Personalul desemnat potrivit art. 4 va sustine un test tip grilă, organizat de
Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor.
(2) Procedura,
bibliografia, data si locul sustinerii testului vor fi publicate în presa
centrală cu 15 zile înainte, vor fi disponibile la sediul Autoritătii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor si pe site-ul www.anpc.ro si vor fi transmise
în acelasi termen, prin fax sau e-mail, organizatiilor patronale din domeniu.
(3) Autoritatea
Natională pentru Protectia Consumatorilor va organiza anual testare în vederea
autorizării operatiunii de marcare cu marca de garantie proprie.
Art. 6. - (1) Vor
fi autorizate să efectueze operatiuni de marcare cu marca de garantie proprie
persoanele fizice sau juridice ai căror specialisti desemnati potrivit art. 4
vor promova testul.
(2) Analiza si
marcarea obiectelor si bijuteriilor din metale pretioase si aliajele acestora
cu marca de garantie proprie se pot efectua numai de către personalul propriu
specializat în acest sens, cu respectarea dispozitiilor alin. (1).
Art. 7. - Dotarea
tehnică necesară stabilirii titlului metalelor pretioase si aliajelor acestora
se poate asigura prin mijloace proprii si ulterior obtinerii autorizatiei
pentru marcare.
Art. 8. -
Existenta dotării tehnice necesare, potrivit art. 7, urmează a fi constatată
ulterior de către personalul de specialitate al Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor.
Art. 9. - Lipsa
dotării tehnice corespunzătoare duce la retragerea autorizatiei pentru
efectuarea operatiunii de marcare, potrivit art. 18 alin. (2) lit. b) din
Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor pretioase si pietrelor
pretioase în România, cu modificările si completările ulterioare, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2003.
Presedintele
Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor,
Rovana
Plumb
Bucuresti, 28 aprilie 2004.
Nr. 101.
GUVERNUL ROMÂNIEI
AUTORITATEA NATIONALĂ PENTRU PROTECTIA
CONSUMATORILOR
pentru aprobarea Normelor tehnice de analiză si
marcare a metalelor pretioase si aliajelor acestora
Având în vedere
prevederile:
- Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 2/2001 pentru stabilirea unor măsuri privind
înfiintarea, organizarea/reorganizarea sau functionarea, după caz, a unor
ministere, organe de specialitate ale administratiei publice centrale si
institutii publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 233/2001, cu
modificările ulterioare, coroborată cu Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea,
reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si a unor institutii publice;
- Hotărârii
Guvernului nr. 755/2003 privind organizarea si functionarea Autoritătii
Nationale pentru Protectia Consumatorilor;
- Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor pretioase,
aliajelor acestora si pietrelor pretioase în România, republicată;
- Hotărârii
Guvernului nr. 633/2003 privind înfiintarea pe lângă Autoritatea Natională
pentru Protectia Consumatorilor a unei activităti finantate integral din
venituri proprii,
în temeiul art. 4
alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 755/2003, al art. 12 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 190/2000, republicată, si al art. 27 din Normele
metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 190/2000 privind regimul metalelor pretioase si pietrelor pretioase în
România, cu modificările si completările ulterioare, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.344/2003,
presedintele
Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Normele tehnice de analiză si marcare a metalelor pretioase si aliajelor
acestora, prevăzute în anexa la prezentul ordin.
Art. 2. -
Prevederile prezentului ordin vor fi duse la îndeplinire de către personalul de
specialitate al Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor si de
personalul de specialitate angajat al persoanelor fizice si juridice autorizate
să efectueze operatiunea de marcare a bijuteriilor si obiectelor din metale
pretioase si aliajele acestora.
Art. 3. -
Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor,
Rovana
Plumb
Bucuresti, 28 aprilie 2004.
Nr. 102.
ANEXĂ
NORME
TEHNICE
de analiză
si marcare a metalelor pretioase si aliajelor acestora
CAPITOLUL I
Art. 1. - (1)
Obiectele si bijuteriile confectionate din metale pretioase si aliaje ale
acestora, cu sau fără pietre pretioase, pot fi comercializate pe teritoriul
României numai dacă sunt marcate cu marca de garantie proprie a importatorului,
producătorului intern sau, după caz, a vânzătorului cu amănuntul, înregistrată
la Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor, alături de marca de
titlu, sau cu marca de certificare a Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor.
(2) Modelele
mărcilor de garantie proprie sunt cele aprobate prin Ordinul presedintelui
Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor nr. 37/2004, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 195 din 5 martie 2004.
(3) Modelele
mărcilor de certificare sunt cele aprobate prin Ordinul presedintelui
Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor nr. 38/2004, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 195 din 5 martie 2004.
(4) Marca de titlu
nu se înregistrează la Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor,
se exprimă prin cifre arabe si reprezintă continutul de metal pretios fin al
aliajului din care sunt confectionate obiectele sau bijuteriile.
(5) Obiectele si
bijuteriile din metale pretioase si aliajele acestora, care poartă una dintre
mărcile legale de control ale statului român, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezentele norme tehnice, aplicate anterior datei intrării
în vigoare a noilor mărci de garantie proprie si de certificare, nu se mai
marchează.
Art. 2. - (1)
Pentru determinarea titlului metalelor pretioase si aliajelor lor se foloseste
metoda de stabilire a acestuia cu ajutorul pietrei lydia, al cheilor-etalon si
al unor reactivi specifici metalelor pretioase.
(2) Determinarea
titlului se face prin compararea culorii unei urme provenite de la un obiect
din aliaj cu titlu necunoscut cu alte urme provenite de la cheile-etalon, cu
titlu dinainte stabilit, sub actiunea unor reactivi specifici.
(3) Reactivii sunt
specifici titlurilor legale.
Art. 3. - Materialele
necesare sunt:
a) piatra de
analiză (piatră lydia);
b) chei-etalon
pentru metale pretioase;
c) sticlute cu dop
rodat si picurător, de culoare brună, pentru păstrarea reactivilor;
d) reactivi
specifici titlurilor legale;
e) lupa cu putere
de mărire de minim 10 ori;
f) hârtie
abrazivă;
g) hârtie
absorbantă (sugativă).
Art. 4. - (1)
Piatra de analiză este o varietate de silex, de culoare neagră, cu continut
uniform de carbon fin, rezistentă fată de acizii tari, concentrati, sau
amestecuri ale acestora.
(2) Piatra de
analiză trebuie să aibă o porozitate potrivită, astfel ca prin frecarea cu
aliajele metalelor pretioase acestea să lase pe piatră urme cu aspect continuu,
formate din particule fine de metal.
(3) Piatra de
analiză trebuie să fie curată si păstrată într-un loc ferit de praf.
(4) Pe piatra
murdară sau prăfuită nu se vor face analize.
(5) Pentru analiza
obiectelor si bijuteriilor cu titluri mai mari de 750ä se utilizează o piatră
de analiză mai poroasă, astfel ca urma aliajului să fie aderentă, uniformă si
compactă, pentru a se putea observa cât mai clar reactia care are loc.
Art. 5. - (1)
Cheile-etalon sunt confectionate din aliaje de metale pretioase al căror titlu
este determinat cu precizie.
(2) Cheile-etalon
se prezintă sub formă de bare si au titlul imprimat pe ele.
(3) Cheile-etalon
trebuie să aibă, pe cât posibil, o compozitie identică cu a probei de încercat,
deoarece două aliaje care au acelasi continut de metal pretios fin, la care
metalele comune diferă, reactionează diferit în contact cu reactivi specifici.
Art. 6. - (1)
Reactivii acizi trebuie să fie păstrati în sticlute de culoare brună, cu dop
rodat si cu picurător.
(2) Dopul cu
picurător este folosit pentru aplicarea reactivului pe piatra de analiză.
(3) Reactivii se
împrospătează la intervale de maximum 6 luni pentru a preîntâmpina concentrarea
acestora si pentru a se evita erorile de analiză.
CAPITOLUL II
Pregătirea
obiectelor din metale pretioase pentru analiza cu piatră de analiză în vederea
marcării
Art. 7. - (1)
Obiectul ce urmează a fi supus analizei se examinează, dacă este cazul, cu
lupa, în vederea stabilirii particularitătilor de confectionare, precum si a
eventualelor lipituri, pentru a le evita la trasarea pe piatra de analiză.
(2) Cu ocazia
examinării se va urmări dacă obiectul prezintă:
a) defecte de
turnare;
b) umpluturi cu
metale comune, răsini ori alte asemenea materiale sau cu alte aliaje de metale
pretioase cu titluri mai mici;
c) părti
interioare care nu pot fi trasate pe piatra de analiză, confectionate din aliaje
de metal pretios cu titluri mai mici sau din metal comun;
d) o încărcare
excesivă cu aliaj de lipit cu titlul mai mic decât aliajul din care este
confectionat obiectul;
e) doar acoperire
cu metal pretios.
(3) În cazul
obiectelor suspecte, cu acordul proprietarului bunului, acestea se perforează
cu un burghiu de 1-2 mm, fixat la un perforator de bijutier, iar pe orificiul
obtinut se pune o picătură de reactiv specific aliajului de analizat.
(4) Dacă obiectul
are umpluturi cu cupru sau cu argint, sub actiunea reactivului se observă o
efervescentă.
(5) În cazul
umpluturii cu argint, prin adăugarea de acid clorhidric sau clorură de sodiu
apare precipitatul alb de clorură de argint, iar prin adăugarea de bicromat de
potasiu apare un precipitat rosu de bicromat de argint.
(6) Spanul obtinut
prin perforare poate fi supus procedurilor prevăzute la alin. (4) si (5) pentru
confirmarea constatărilor.
(7) În cazul
umpluturilor cu ciment, prezenta acestuia se determină prin observare cu lupa a
spanului rezultat la perforare.
(8) În cazul în
care obiectul nu are umplutură, picătura de reactiv rămâne clară.
(9) În situatia în
care procedurile de mai sus nu sunt edificatoare, se poate recurge la analize
spectrografice sau, cu acordul proprietarului, la analize distructive.
CAPITOLUL III
Art. 8. - (1) Se
trasează prin frecare pe piatra de analiză o urmă a obiectului al cărui titlu
urmează a fi determinat.
(2) Urma trasată
trebuie să fie compactă si de formă dreptunghiulară, cu dimensiunile de
aproximativ 2-3 mm lătime si 15-20 mm lungime.
(3) Urma obtinută
se încadrează între urmele a două chei-etalon cu titluri apropiate de titlul
presupus al obiectului de analizat.
(4) Trasarea
urmelor pe piatră, atât a urmei obiectului de analizat, cât si a
cheilor-etalon, trebuie să se facă în aceleasi conditii privind intensitatea cu
care se apasă în timpul frecării lor pe piatră si pozitia (unghiul de
înclinare) fată de piatră, astfel încât să se obtină urme aproximativ egale
cantitativ din obiectul supus analizei si din cheile-etalon.
(5) La alegerea
cheilor-etalon se tine seama de culoarea aliajului de încercat, astfel ca
urmele să aibă nuante de culoare identice sau cât mai apropiate.
Art. 9. - După
trasarea urmelor pe piatra de analiză acestea se acoperă simultan si uniform cu
reactivul specific metalului pretios din care este confectionat obiectul supus
analizei, folosindu-se în acest scop picurătorul dopului sticlutei în care se
păstrează reactivul.
Art. 10. - (1)
Dacă urmele prezintă aceeasi nuantă de culoare, aliajul obiectului de analizat
are acelasi titlu cu cel al cheii-etalon.
(2) În caz
contrar, titlurile sunt diferite.
(3) Analiza se
efectuează la lumină naturală, iar temperatura reactivilor si a mediului de
lucru nu trebuie să fie sub 20ĽC.
Art. 11. - (1)
Trasarea pe piatra de analiză a urmelor trebuie să se facă cu grijă pentru a se
evita deteriorarea obiectelor supuse analizei.
(2) Se încearcă la
piatra de analiză toate părtile componente ale obiectelor, trasându-se
concomitent urmele acelor părti care se pot încerca în aceleasi conditii. De
exemplu la inel nu se va trasa concomitent sina cu montura, deoarece urmele
trasate nu vor contine aceleasi cantităti de metal.
Art. 12. - (1) În
cazul obiectelor acoperite cu metale pretioase, aliaje ale acestora sau alte
metale comune, stratul sau straturile acoperitoare se înlătură cu o pilă fină
de pe suprafata de contact cu piatra de analiză.
(2) Se analizează
vârfurile sau muchiile obiectelor, evitându-se lipiturile.
CAPITOLUL IV
Metode de
analiză a obiectelor si bijuteriilor din aliaje de argint
Art. 13. - Pentru
analiza obiectelor si bijuteriilor confectionate din aliaje ale argintului se
folosesc reactivii:
a) bicromat de
potasiu, solutie saturată în acid azotic 45%;
b) bicromat de
potasiu, solutie 9% acidulată cu 6 cm3 de acid sulfuric;
c) azotat de
argint, solutie 0,45%, 0,50%, 0,70% si 0,75%;
d) acid azotic
solutie 42,80%;
e) acid clorhidric
solutie 37,20%;
f) amoniac solutie
3,30%.
Art. 14. - (1)
Pentru stabilirea existentei argintului într-un aliaj se aplică direct pe
obiect o picătură de acid azotic solutie 42,80% peste care, după circa 30 de
secunde, se pune o picătură de acid clorhidric solutie 37,20%.
(2) Dacă aliajul
contine argint, rezultă un precipitat alb brânzos de clorură de argint,
solubilă în amoniac solutie 3,30%.
(3) În cazul
aparitiei unei coloratii albastre-verzui, însotită de o efervescentă sau numai
o efervescentă simplă, înseamnă că este aliaj de cupru sau alt metal comun,
fără continut de argint.
(4) Dacă nu se
constată nici unul dintre rezultatele de mai sus, înseamnă că obiectul nu
contine argint si este confectionat din aur alb, aliaj de platină, de metale
platinice sau un aliaj de metale comune inoxidabile, urmând a se face analize
cu reactivii specifici aurului si platinei.
Art. 15. - (1)
Pentru stabilirea existentei argintului în aliajele acestuia se poate utiliza
si bicromatul de potasiu, solutie 9% acidulată cu 6 ml acid sulfuric.
(2) O picătură din
acest reactiv se aplică pe urma obiectului de analizat, trasată pe piatra de
analiză. (3) Dacă se constată aparitia unui precipitat rosu de bicromat de
argint, rezultă că obiectul analizat este un aliaj de argint.
(4) Dacă nu
rezultă precipitatul de bicromat de argint, înseamnă că obiectul este
confectionat din alte metale decât argintul.
Art. 16. - (1)
Pentru stabilirea titlului argintului se trasează pe piatra de analiză urma
aliajului de analizat si cea a cheii-etalon de argint si se observă culoarea
acestora înainte de aplicarea reactivului.
(2) În cazul în care
se constată diferente de nuantă a culorii urmei obiectului de analizat si a
cheii-etalon, se folosesc alte chei-etalon până se obtine aceeasi nuantă.
Art. 17. - Pentru
stabilirea titlului aliajului de argint se pot folosi reactivi pe bază de
azotat de argint sau de bicromat de potasiu.
Art. 18. - (1) În
raport cu titlul aliajului de argint analizat se utilizează ca reactiv azotatul
de argint, solutie de diferite concentratii, după cum urmează:
Nr. crt. |
Aliaj
de argint titlul
‰ |
Azotat
de argint (g) |
Apă
distilată (ml) |
1. |
750 |
0,45 |
100 |
2. |
800 |
0,50 |
100 |
3. |
875 |
0,70 |
100 |
4. |
916 |
0,75 |
100 |
5. |
925 |
0,75 |
100 |
(2) Urma aliajului
de încercat si a cheii-etalon se acoperă cu reactivul corespunzător titlului
cheii-etalon.
(3) Dacă aliajul
are un titlu mai mic decât cel al cheii-etalon, urma aliajului este mai
întunecoasă si invers.
(4) Dacă cele două
urme au aceeasi nuantă, înseamnă că obiectul de analizat are acelasi titlu cu
cel al cheii-etalon.
(5) Pentru
activarea reactiilor se pot adăuga în reactivii din tabelul de mai sus câteva
picături de acid azotic concentrat la 100 ml reactiv.
Art. 19. - (1) În
cazul bicromatului de potasiu se întrebuintează solutia acestuia, saturată în
acid azotic 45%.
(2) Cu ajutorul
picurătorului dopului sticlutei, o picătură de reactiv se trece repede si
simultan peste cele două urme, urmărindu-se viteza de aparitie si abundenta
precipitatului rosu de bicromat de argint care se formează în urma reactiei
chimice.
(3) Cu cât
precipitatul este mai abundent si are o culoare mai vie, cu atât continutul în
argint este mai mare.
(4) Culoarea
închisă a precipitatului de bicromat de argint indică un titlu mai mic al
aliajului din care este confectionat obiectul supus analizei.
(5) Dacă cele două
urme au aceeasi nuantă si aceeasi abundentă de precipitat de bicromat de
argint, înseamnă că obiectul de analizat are acelasi titlu cu cel al
cheii-etalon.
CAPITOLUL V
Metode de
analiză a obiectelor si bijuteriilor din aliaje ale aurului
Art. 20. - (1) Pentru analiza obiectelor si
bijuteriilor confectionate din aliaje ale aurului se folosesc reactivii:
Nr. crt. |
Aliajul
de analizat, cu conţinut de
aur ‰ |
Cantitatea
(ml) |
||
Acid
azotic (D
= 1,41) |
Acid
clorhidric (D
= 1,19) |
Apă distilată |
||
1. |
375 |
59 |
- |
40,5 |
2. |
400-500 |
100 |
- |
- |
3. |
500-670 |
100 |
2,0 |
152,0 |
4. |
750 |
59 |
1,1 |
39,6 |
5. |
670-840 |
100 |
2,0 |
25,0 |
6. |
peste
840 |
121 |
9,0 |
50,0 |
sau
Nr. crt. |
Aliajul
de analizat, cu
conţinut de aur‰ |
Acid
azotic |
Clorură
de sodiu chimic pur |
Apă distilată (ml) |
7. |
375 |
82,6
ml sol. 45% |
- |
13,8 |
8. |
500 |
92,2
ml sol. 29% |
0,077 |
3,8 |
9. |
585 |
100
ml sol. 29% |
0,08 |
- |
10. |
750 |
100
ml sol. 45% |
1,4 |
- |
(2) Pentru
aliajele de aur cu titlul 585‰ se poate folosi si solutia de acid
tetracloroauric 2,30 g la 100 ml apă distilată.
Art. 21. - (1) Se
trasează pe piatra de analiză urma obiectului de analizat si cea a
cheii-etalon, urmărindu-se ca nuantele de culoare ale acestora să fie cât mai
apropiate.
(2) În cazul când
nici una dintre cheile-etalon de care se dispune nu corespunde culorii
aliajului, se poate face o combinatie de culori din două chei-etalon ale
aceluiasi titlu, având nuante diferite, trasându-se întâi etalonul cu nuanta
mai deschisă.
(3) Pe mijlocul
acestor urme, în linie transversală, se aplică reactivul cu picurătorul dopului
fără a atinge piatra de analiză cu picurătorul.
(4) Reactivul dizolvă
mai întâi cuprul si argintul din aliaj, înainte de a intra în reactie cu aurul,
din cauza continutului de clor din reactiv.
(5) Reactia pe
piatra de analiză are loc într-un timp scurt, 20-40 de secunde, iar în cazul
titlurilor superioare, peste 833ä, aceasta are loc chiar în momentul acoperirii
cu reactiv a urmelor trasate pe piatra de analiză.
(6) Se înlătură
reactivul de pe piatra de analiză fără a atinge urmele, cu ajutorul hârtiei de
filtru, si se compară nuantele de culoare ale urmelor trasate.
(7) Pe baza
culorii urmelor de probă în comparatie cu ale cheilor-etalon pe piatra de
analiză se determină titlul obiectului de analizat.
(8) În cazul când
urma trasată a obiectului de analizat este mai închisă decât cea a
cheii-etalon, obiectul de analizat are un titlu mai mic decât cel al
cheii-etalon.
(9) Dacă cele două
urme au aceeasi nuantă, înseamnă că obiectul de analizat are acelasi titlu cu
cel al cheii-etalon.
(10) Dacă aliajul
contine si platină, se observă o culoare diferită fată de aliajele obisnuite,
cu nuantă spre maro-violet.
(11) Se recomandă
ca analiza să se efectueze la lumina naturală a zilei.
Art. 22. - (1) În
cazul utilizării ca reactiv a solutiei de acid tetracloroauric, după ce au fost
efectuate operatiunile prevăzute la art. 21 alin. (1)-(3), se acoperă
instantaneu urma obiectului de analizat si cea a cheii-etalon si se asteaptă
5-10 secunde.
(2) Reactivul se
absoarbe cu hârtia de filtru si apoi se observă culoarea urmelor.
(3) Viteza de
reactie este în functie de titlul aliajului, iar nuantele de culoare pot fi de
la galben-deschis către maro si chiar până la negru, fiind în functie de
continutul de cupru si de argint al obiectului de analizat.
(4) Cu cât aliajul
contine mai mult argint, precipitatul alb de clorură de argint are tendinta să
deschidă culoarea precipitatului de aur format pe piatra de analiză, iar
cresterea procentului de cupru închide culoarea acestuia.
(5) Dacă titlul
aliajului din care este confectionat obiectul de analizat este inferior
titlului cheii-etalon, urma aliajului pe piatra de analiză este mai întunecată,
iar în caz contrar, urma cheii-etalon va fi mai întunecată.
(6) Dacă cele două
urme au aceeasi nuantă, înseamnă că obiectul de analizat are acelasi titlu cu
cel al cheii-etalon.
(7) Solutia de
acid tetracloroauric nu dă reactie caracteristică cu aliajele de aur care au
titlul mai mare de 585ä.
CAPITOLUL VI
Metode de
analiză a obiectelor si bijuteriilor din aliaje ale platinei
Art. 23. - (1)
Pentru analiza obiectelor si bijuteriilor confectionate din aliaje ale platinei
se folosesc reactivii:
Nr.crt. |
Acid
clorhidric soluţie
37,25% (ml) |
Acid
azotic soluţie
65,30% (ml |
Iodură
de potasiu G |
Observaţii |
1. |
75 |
25 |
10 |
pentru analiza la rece |
2. |
50 |
50 |
- |
pentru analiza la cald |
(2) Se foloseste
cheia-etalon pentru platină cu titlul de 950ä.
Art. 24. -
Stabilirea titlului aliajului de platină se poate face la cald sau la rece.
Art. 25. - Metoda
de lucru la rece pentru identificarea platinei dintr-un aliaj alb este
următoarea:
1. Peste urma
aliajului supus analizei, trasată pe piatra de analiză, se adaugă o picătură de
reactiv pentru argint, putând să apară următoarele situatii:
a) în cazul în
care urma dispare, aliajul este din metal comun, cu continut de zinc, nichel,
fier, cadmiu;
b) dacă urma se
colorează în rosu-cărămiziu, adică se formează precipitatul de bicromat de
argint, aliajul este din argint;
c) dacă urma
rămâne neschimbată, aliajul este din platină, aur alb, nichel-crom, paladiu,
staniu, aluminiu, fier, nichel.
2. Se trasează pe
piatra de analiză o nouă urmă a obiectului de analizat, peste care se aplică o
picătură de reactiv specific aurului cu titlul de 750ä, rezultând una dintre
următoarele situatii:
a) dacă urma
dispare repede, obiectul este un aliaj fier-nichel, plumb, staniu, bronz,
paladiu;
b) dacă urma
rămâne neschimbată, obiectul este confectionat dintr-un aliaj de platină, aur
paladat de 750ä, aluminiu sau nichel-crom.
3. Se trasează pe
piatra de analiză o nouă urmă a obiectului de analizat, peste care se aplică o
picătură din reactivul specific platinei, apă regală cu iodură de potasiu,
rezultând una dintre următoarele situatii:
a) dacă urma
dispare complet în timp de 3 minute, obiectul este confectionat dintr-un aliaj
de aur alb cu titlu inferior, nichel-crom, aluminiu sau aur paladat. Prezenta
ionilor de aur, nichel si paladiu se identifică prin reactia cu hârtia de
filtru îmbibată cu dimetil-glioxima. Aurul dă o coloratie neagră, paladiu
galben-oranj, nichelul roz-ciclam, iar cuprul din aliaj este indicat de
coloratia verzuie;
b) dacă urma este
partial atacată si de culoare galbenă, este un aliaj de aur paladat. Prezenta
aurului alb de titlul 750ä este indicată de formarea unei urme maro-închis,
caracteristică;
c) dacă urma
rămâne neschimbată, rezultă că obiectul este confectionat dintr-un aliaj de
platină cu titlul de 950ä sau mai mare.
Art. 26. - (1)
Pentru stabilirea titlului aliajului platinei la rece se trasează pe piatra de
analiză urma obiectului de analizat si a cheii-etalon si se aplică reactivul
specific, asteptându-se rezultatul reactiei, vizibil după 3 minute de la
aplicarea reactivului.
(2) Dacă urma
obiectului supus analizei este mai închisă la culoare decât cea a cheii-etalon,
înseamnă că acesta este confectionat dintr-un aliaj inferior cheii-etalon.
(3) Dacă urma
obiectului supus analizei si urma cheii-etalon au aceeasi nuantă de culoare,
înseamnă că obiectul de analizat are acelasi titlu cu cel al cheii-etalon.
(4) Analiza se
efectuează la temperatura camerei. Art. 27. - Metoda de lucru la cald este
următoarea:
1. reactivul
specific pentru analiza platinei se pune într-o capsulă de portelan sau într-un
vas mic (cristalizator) confectionat dintr-o sticlă rezistentă la foc si se
încălzeste.
Încălzirea se face
în mod obligatoriu sub o nisă, deoarece vaporii nitrosi si clorul care se
degajă sunt toxici;
2. când reactivul
a ajuns la fierbere se introduce piatra de analiză pe care este trasată urma
obiectului supus analizei si a cheii-etalon si se tine cufundată în reactiv
timp de circa două minute, după care se scoate si se introduce într-o altă
capsulă cu apă distilată;
3. se scoate
piatra de analiză din vasul cu apă distilată si se compară nuantele celor două
urme;
4. dacă urma
cheii-etalon are o nuantă mai închisă decât cea a obiectului analizat, înseamnă
că acesta este confectionat dintr-un aliaj de platină cu titlul mai mare de
950ä si invers;
5. dacă urma
obiectului supus analizei si urma cheii-etalon au aceeasi nuantă de culoare,
înseamnă că obiectul de analizat are acelasi titlu cu cel al cheii-etalon;
6. pentru
încercarea aliajelor de platină se folosesc pietre de analiză mici, care să
poată fi introduse în capsulele de portelan si acoperite în întregime cu
reactiv.
Pentru
introducerea pietrei în capsulă se foloseste un suport din sticlă format din
2-3 baghete;
7. reactivul nu
poate fi folosit mai mult de două ori.
Art. 28. - Pentru
stabilirea titlului obiectelor si bijuteriilor din metale pretioase si aliajele
acestora se pot folosi si metode de analize chimice distructive în laboratoare
de specialitate.
Art. 29. - După stabilirea
titlului, pe obiecte si bijuterii se vor aplica mărcile corespunzătoare.
CAPITOLUL VII
Locurile
de aplicare a mărcilor pe obiecte si pe bijuterii confectionate din aliaje ale
metalelor pretioase
Art. 30. - (1)
Marca de garantie proprie se aplică alăturat de marca de titlu, cu exceptia
obiectelor si bijuteriilor importate care au deja marca de titlu aplicată de
producătorul sau exportatorul străin. În asemenea cazuri marca de garantie
proprie se aplică potrivit prevederilor alin. (2).
(2) Cu exceptia
cazurilor prevăzute la alin. (1), marca de certificare sau, după caz, marca de
garantie proprie se aplică potrivit dispozitiilor de mai jos:
Nr. crt. |
Denumirea
obiectelor si bijuteriilor |
Locul de
aplicare a mărcii |
1. |
Coliere, lanturi, brătări-lant, brătări |
În functie de constructia obiectului, pe
una dintre verigile de diverse modele terminale sau pe veriga de prindere a
închizătorului, dacă aceasta este lipită, ori pe plăcuta dintre închizător si
verigă |
2. |
Coliere, brătări, lanturi cu închizător |
Pe limba închizătorului sau, dacă există
riscul deformării, pe optarul tip
limbă si casetă de sigurantă, acolo unde este cazul. |
3. |
Brătări cerc (sclave) |
Dacă nu sunt goale în interior, pe partea
interioară a cercului. În cazul în care brătara este goală în interior, marca
se aplică în locul în care are o întăritură pe partea interioară a cercului
(pentru obiectele fără sistem de închidere). |
|
|
Dacă brătara este prevăzută cu sistem de
închidere, în functie de acesta, se aplică pe limba închizătorului, pe
optarul de sigurantă sau, adaptat după caz, pe o parte componentă a
închizătorului. |
4. |
Ac de cravată |
Pe corpul acului sau, după caz, pe anoul de
prindere a acului |
5. |
Brosă |
Pe acul brosei, cât mai aproape de locul de
îmbinare cu brosa |
6. |
Cercei |
La formele obisnuite cu toarta (brezuri) cu
închizătorul în fată, marca se aplică în partea cea mai groasă, lângă sudura
cercelului. |
|
|
La cei cu patente (cu arc) la care
închiderea se face în spate, marca se aplică pe sârma care este lipită de
partea de sus a cercelului. |
|
|
La formatul creole marca se aplică pe
partea cu care se prinde de ureche. |
|
|
La cei cu surub sau stift marca se aplică
aproape de corpul cercelului, pe surub sau stift. |
7. |
Butoni |
Pe plăcuta de prindere dintre butoni, iar
la cei cu sistem de prindere clips, pe marginea exterioară a acestuia |
8. |
Brelocuri |
Pe anoul de prindere a cheilor |
Nr. crt. |
Denumirea
obiectelor si bijuteriilor |
Locul de aplicare a mărcii |
9. |
Insigne |
Pe acul de prindere, cât mai aproape de
locul de lipire de corpul insignei |
|
|
|
10. |
Pandantive |
Pe veriga care face corp comun cu
pandantivul sau, după caz, pe anoul de prindere |
11. |
Medalioane |
Pe veriga lipită de corpul acestora sau pe
corpul obiectului, acolo unde permite constructia acestuia |
12. |
Verighete |
Pe partea interioară a sinei |
13. |
Inele |
Pe partea interioară, evitându-se părtile
pe care sunt montate pietre |
14. |
Ceasuri |
La ceasurile de mână, pe urechea ceasului,
dacă este masivă |
|
|
La ceasurile cu brătară, pe limba
închizătorului |
|
|
La ceasurile de buzunar cu unul sau mai
multe capace în exterior, pe capacul exterior cât mai aproape de centru |
|
|
La ceasurile de buzunar prevăzute cu
olivetă (mică prelungire marginală pentru a usura deschiderea), pe aceasta |
15. |
Sfesnice |
Pe fiecare parte componentă detasabilă, la
marginea obiectului |
16. |
Tablouri confectionate în totalitate |
La margine, aproape de colt din metal
pretios |
17. |
Coperte de cărti |
Pe fiecare copertă si pe piesa de legătură
a acestora, la margine |
18. |
Fructiere, cupe, portpahare, pahare |
Pe piciorul acestora, la partea inferioară
sau pe corpul propriu-zis la cu sau fără picior partea superioară, în
exterior, la margine sau, după caz, pe fund |
19. |
Linguri, lingurite, furculite |
Pe spate, pe partea cea mai îngustă a cozii |
20. |
Cutite |
Pe mâner în locul cel mai apropiat de lamă;
dacă lama este din acelasi metal pretios si este detasabilă, se marchează si
aceasta cât mai aproape de mâner |
21. |
Farfurii, vase, tăvi, fructiere, suporturi |
Pe marginea exterioară; la vasele cu
toarte, lângă acestea de tacâmuri, solnite, suporturi de servetele |
22. |
Rame |
Lateral, pe partea îndoită lângă unul
dintre colturi |
23. |
Porttigarete, pudriere, casete |
Pe unul dintre capace, aproape de unul
dintre colturi |
24. |
Ochelari |
Pe unul dintre bratele care leagă rama
lentilelor, în portiunea cea mai lată |
25. |
Perii si piepteni |
Pe ramă, la unul dintre capete |
|
Obiecte de cult |
|
26. |
Cruci |
Pe fiecare parte componentă detasabilă, pe
spatele obiectului, evitându-se părtile în care sunt montate pietre |
27. |
Icoane care nu sunt montate |
Lângă chipul sfântului, în dreapta sau la
stânga. Nimbul sfântului, pe lemn sau pe alte materiale dacă este detasabil,
se marchează separat. |
28. |
Potire |
La baza obiectului, la margine |
29. |
Candele |
La capătul candelei (în care este introdusă
sticla), pe fiecare lant de sustinere si pe fiecare calotă emisferică de care
sunt prinse lanturile |
Nr. crt. |
Denumirea
obiectelor si bijuteriilor |
Locul de aplicare a mărcii |
30. |
Cădelnite |
Ca la candelă |
31. |
Disc |
Pe piciorul discului, la partea lui
inferioară |
32. |
Stelute |
Pe unul dintre brate |
33. |
Miruitor |
Pe mâner, în apropierea crucii |
(3) Obiectele
necuprinse în tabelul de mai sus se asimilează, de la caz la caz, cu unul
dintre cele mentionate în acesta.
(4) În cazul
obiectelor si bijuteriilor care au în componentă, prin constructie, si alte
materiale decât metale pretioase, se vor marca numai acelea la care ponderea
metalului pretios este mai mare de circa 75% din greutatea totală a obiectului.
(5) În cazul
obiectelor confectionate din aliaje a două metale pretioase, se aplică marca
titlului care corespunde aliajului cu ponderea majoritară în greutatea totală a
obiectului.
(6) În cazul în
care suprafata pe care se aplică marca este mai redusă decât dimensiunile
acesteia, se va aplica partea mărcii care contine însemnele distinctive
(caracteristice) ale acesteia.
(7) În situatia în
care titlul stabilit prin analiză este inferior unuia dintre titlurile legale
în vigoare, inclusiv tolerantele admise, pe obiecte si bijuterii se aplică
marca titlului legal inferior.
(8) Obiectele si
bijuteriile din metale pretioase, pe care nu se mai cunoaste marca aplicată
anterior, se consideră nemarcate si se marchează din nou peste marca veche.
(9) Obiectele si
bijuteriile formate din mai multe părti detasabile se marchează prin aplicarea
mărcii corespunzătoare pe fiecare parte componentă, cu exceptia cerceilor mici
cu stift si fluturas, la care se marchează doar stiftul, nu si fluturasul.
(10) Obiectele
confectionate din acelasi metal pretios, dar cu părti componente cu titluri
diferite, se marchează prin aplicarea mărcii corespunzătoare titlului cel mai
mic.
(11) În cazul
obiectelor si bijuteriilor confectionate din două metale pretioase diferite, în
proportie egală, se marchează fiecare metal pretios cu titlul corespunzător.
(12) Obiectele si
bijuteriile care au aplicată o marcă gresită se marchează din nou, peste marca
initială, cu titlul corespunzător.
(13) Obiectele si
bijuteriile din metale pretioase care sunt marcate cu mărcile de control
românesti, aplicate anterior intrării în vigoare a prezentelor norme tehnice,
se consideră legal marcate.
CAPITOLUL
VIII
Obiecte si
bijuterii exceptate de la marcare
Art. 31. - Sunt
exceptate de la marcare:
1. obiectele si
bijuteriile confectionate din metale pretioase si aliaje ale acestora, care
datorită constructiei se pot deforma, fisura sau deteriora în orice alt mod ca
urmare a aplicării mărcii;
2. plăcutele,
fragmentele si lucrările din aur dentar si din alte aliaje dentare ale
metalelor pretioase;
3. fragmentele de
obiecte si bijuterii din metale pretioase;
4. monedele,
medaliile si plachetele din metale pretioase si aliaje ale acestora;
5. lingourile din
metale pretioase si aliaje ale acestora;
6. metalele
pretioase si aliajele acestora sub formă de materii prime;
7. obiectele
confectionate din metale pretioase sau aliaje ale acestora, utilizate în scop
industrial sau de cercetare ori pentru analize de laborator;
8. obiectele si
bijuteriile confectionate din metale pretioase si aliaje ale acestora,
destinate exportului;
9. obiectele care
au părti componente din metale pretioase sau aliaje ale acestora, care datorită
constructiei nu pot fi analizate la piatra de analiză;
10. obiectele si bijuteriile confectionate din metale comune sau din alte materiale, acoperite total ori partial cu metale pretioase sau aliaje ale acestora.
ANEXĂ*)
la normele tehnice