MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 393 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Marti, 4 mai 2004
SUMAR
HOTĂRÂRI
ALE SENATULUI
16. - Hotărâre privind contul de executie a bugetului de
venituri si cheltuieli al Senatului pe anul 2003
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
541. - Hotărâre privind unele măsuri pentru continuarea
participării României la finalizarea lucrărilor de construire a Combinatului
minier de îmbogătire a minereurilor acide cu continut de fier de la Krivoi Rog
din Ucraina.
543. - Hotărâre privind elaborarea si punerea în aplicare a
planurilor si programelor de gestionare a calitătii aerului
546. - Hotărâre privind aprobarea Metodologiei pentru
delimitarea domeniului public al statului în zona costieră
572. - Hotărâre pentru aprobarea indicatorilor
tehnico-economici ai obiectivelor de investitii “Infrastructura conexă de pe
teritoriul românesc a obiectivului «Pod peste fluviul Dunărea, la Calafat –
Vidin»”
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
56. - Ordin al presedintelui Comisiei Nationale pentru
Controlul Activitătilor Nucleare privind aprobarea Normelor fundamentale pentru
gospodărirea în sigurantă a deseurilor radioactive
62. - Ordin al presedintelui Comisei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare pentru aprobarea Normelor privind eliberarea de sub
regimul de autorizare a materialelor rezultate din practici autorizate în
domeniul nuclear
HOTĂRÂRI
ALE SENATULUI ROMÂNIEI
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
SENATUL
privind contul de
executie a bugetului de venituri si cheltuieli al Senatului pe anul 2003
În
temeiul prevederilor art. 64 alin. (1) din Constitutia României, republicată,
precum si ale art. 32 alin. (1) lit. j) si ale art. 201 alin. (1) din Regulamentul
Senatului, republicat, cu modificările si completările ulterioare,
Senatul
adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Se
aprobă contul de executie a bugetului de venituri si cheltuieli al Senatului pe
anul 2003, potrivit Raportului privind executia bugetului Senatului la 31
decembrie 2003, prevăzut în anexa*) care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Această
hotărâre a fost adoptată de Senat în sedinta din 19 aprilie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României,
republicată.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
DAN
MIRCEA POPESCU
Bucuresti, 19 aprilie 2004.
Nr. 16.
*) Anexa se comunică celor
interesati.
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind unele măsuri
pentru continuarea participării României la finalizarea lucrărilor de
construire a Combinatului minier de îmbogătire a minereurilor acide cu continut
de fier de la Krivoi Rog din Ucraina
În
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se
împuternicesc Ministerul Economiei si Comertului, Ministerul Finantelor Publice
si Ministerul Afacerilor Externe să emită un mandat de reprezentare pentru
L.N.M. Holdings NV, care participă la privatizarea Combinatului minier de
îmbogătire a minereurilor acide cu continut de fier de la Krivoi Rog din
Ucraina, să negocieze, pentru partea română, cu partea ucraineană conditiile
privind finalizarea lucrărilor la acest obiectiv.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru
de stat, ministrul economiei si comertului,
Dan
Ioan Popescu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Ministrul
afacerilor externe,
Mircea
Geoană
Bucuresti, 7 aprilie 2004.
Nr. 541.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind elaborarea si
punerea în aplicare a planurilor si programelor de gestionare a calitătii
aerului
În
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, al art. 18 alin. (2) si
al art. 511 lit. b) din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
243/2000 privind protectia atmosferei, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr.
655/2001,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL
I
Dispozitii
generale
Art. 1. - Prezenta
hotărâre stabileste cadrul procedural general de elaborare si punere în
aplicare a planurilor si a programelor de gestionare a calitătii aerului în
vederea mentinerii concentratiilor poluantilor în aerul înconjurător sub
valoarea limită si sub valoarea tintă, stabilite prin reglementările în
vigoare, si atingerii într-o perioadă dată a acestora, în cazul în care sunt
depăsite, precum si stabilirea responsabilitătilor ce revin autoritătilor
implicate în elaborarea acestor planuri si programe de gestionare.
Art.
2. - În sensul prevederilor prezentei hotărâri, următoarele sintagme se
definesc după cum urmează:
a) episod
de poluare reprezintă perioada în care concentratiile unuia sau mai multor
poluanti în aerul înconjurător ating sau depăsesc pragurile de informare si de
alertă; este generat în principal de conditiile meteorologice defavorabile
dispersiei;
b) plan
de gestionare a calitătii aerului, denumit în continuare plan de
gestionare, reprezintă totalitatea măsurilor/actiunilor ce se desfăsoară pe
o durată de maximum 3 zile, în cazul aparitiei unui episod de poluare generat
de un singur poluant, în vederea încadrării sub valoarea limită;
c) plan
integrat de gestionare a calitătii aerului, denumit în continuare plan
integrat de gestionare, reprezintă totalitatea măsurilor/actiunilor ce se
desfăsoară pe o durată de maximum 3 zile, în cazul aparitiei unui episod de
poluare generat de cel putin 2 poluanti, în vederea încadrării sub valoarea
limită;
d) program
de gestionare a calitătii aerului, denumit în continuare program de
gestionare, reprezintă totalitatea măsurilor/actiunilor ce se desfăsoară
într-o perioadă nu mai mare de 5 ani, în zonele si aglomerările unde pentru
unul dintre poluanti se constată depăsiri ale valorilor limită si/sau ale
valorilor tintă, în vederea încadrării sub aceste valori;
e) program
integrat de gestionare a calitătii aerului denumit în continuare program
integrat de gestionare, reprezintă totalitatea măsurilor/actiunilor ce se
desfăsoară într-o perioadă nu mai mare de 5 ani, în zonele si aglomerările unde
pentru cel putin 2 poluanti se constată depăsiri ale valorilor limită si/sau
ale valorilor tintă, în vederea încadrării sub aceste valori.
Art.
3. - (1) Planurile si programele de gestionare se initiază pe baza datelor
despre calitatea aerului înconjurător provenite din Sistemul national de
evaluare si gestionare integrată a calitătii aerului.
(2) Pe
baza planurilor si programelor de gestionare autoritatea centrală pentru
protectia mediului elaborează Planul national de actiune pentru protectia
atmosferei, care face parte integrantă din Planul national de actiune pentru
protectia mediului.
CAPITOLUL
II
Elaborarea
planurilor de gestionare/planurilor integrate de gestionare
Art.
4. - În zonele si aglomerările unde, în urma evaluării calitătii aerului, se
constată că valorile concentratiilor în aerul înconjurător pentru unul sau mai
multi poluanti depăsesc pragul de alertă, autoritatea publică teritorială
pentru protectia mediului initiază elaborarea planului de gestionare, respectiv
a planului integrat de gestionare.
Art.
5. - În vederea elaborării planului de gestionare/planului integrat de
gestionare, autoritatea publică teritorială pentru protectia mediului are
următoarele responsabilităti:
a)
identifică sursa/sursele care a/au generat episodul de poluare si o/le
localizează pe hartă; harta cuprinde coordonatele geografice ale statiei de
monitorizare care a înregistrat depăsirile;
b)
informează autoritatea centrală pentru protectia mediului cu privire la
initierea elaborării planului de gestionare/planului integrat de gestionare;
c)
informează si avertizează autoritătile administratiei publice locale în cazul
în care sursa care a generat episodul de poluare este reprezentată de o sursă
mobilă;
d)
informează directia de sănătate publică teritorială cu privire la depăsirile
pragului de informare si de alertă pentru ca aceasta să informeze medicii din
sistemul de îngrijiri medicale si publicul despre măsurile de prevenire a
efectelor asupra stării de sănătate;
e)
informează titularul activitătii în cazul în care sursa care a generat episodul
de poluare este o sursă fixă;
f)
dispune ca titularul activitătii care a generat episodul de poluare să ia
măsuri urgente si eficiente de reducere a emisiilor de poluanti în aer, astfel
încât concentratia în aerul înconjurător să fie rapid redusă la nivelul valorii
limită, inclusiv prin reducerea activitătilor poluatoare si/sau prin oprirea
temporară a acestora;
g)
include planul de gestionare/planul integrat de gestionare în autorizatia de
mediu.
Art.
6. - (1) În vederea elaborării si punerii în aplicare a planului de
gestionare/planului integrat de gestionare, autoritătile administratiei publice
locale au următoarele responsabilităti:
a)
colaborează cu inspectoratele judetene de politie si cu serviciile
deconcentrate ale autoritătii publice centrale pentru transport în vederea
aplicării măsurilor de reducere a concentratiilor poluantilor în aerul
înconjurător, în cazul în care sursa care a generat episodul de poluare este
reprezentată de o sursă mobilă;
b)
urmăresc si asigură îndeplinirea prevederilor din planurile de gestionare, cu
sprijinul autoritătilor publice teritoriale pentru protectia mediului;
(2)
Măsurile de reducere a concentratiilor poluantilor în aerul înconjurător se
aplică în functie de gravitatea efectelor pe care le poate produce depăsirea
înregistrată asupra sănătătii populatiei si mediului înconjurător si pot fi
după caz:
a) de
limitare a vitezei autovehiculelor pe o anumită zonă;
b) de
deviere a traficului rutier si/sau de interzicere a circulatiei în acea zonă,
pe o perioadă determinată.
Art.
7. - Titularul activitătii care a generat episodul de poluare este obligat să
ia măsuri urgente si eficiente de reducere a emisiilor de poluanti în aer,
astfel încât concentratia acestora în aerul înconjurător să fie redusă la
nivelul valorii limită, inclusiv prin reducerea activitătilor poluatoare,
schimbarea combustibililor si/sau prin oprirea temporară a activitătilor
poluatoare.
Art.
8. - Măsurile si actiunile cuprinse în planul de gestionare/planul integrat de
gestionare sunt la dispozitia publicului.
CAPITOLUL
III
Elaborarea
programelor de gestionare/programelor integrate de gestionare
Art. 9. - În zonele si
aglomerările în care, în urma evaluării calitătii aerului, se constată că
valorile concentratiilor în aerul înconjurător pentru unul sau mai multi
poluanti depăsesc valorile limită si/sau valorile tintă, autoritatea publică
teritorială de protectie a mediului initiază elaborarea programului de
gestionare si, respectiv, a programului integrat de gestionare în cazul în care
poluarea atmosferei se datorează mai multor poluanti.
Art.
10. - (1) Prin ordin al prefectului, la propunerea autoritătii teritoriale de
protectie a mediului si a consiliului judetean, se înfiintează la nivel
judetean Comisia tehnică pentru elaborarea programelor de gestionare, denumită
în continuare Comisie tehnică.
(2)
Comisia tehnică are în componentă cel putin reprezentanti ai următoarelor
autorităti si institutii: autoritatea locală de protectie a mediului, directia
de sănătate publică judeteană sau a municipiului Bucuresti, directia judeteană
pentru agricultură si dezvoltare rurală, consiliul local, primăria, oficiul
judetean de cadastru, geodezie si cartografie, titularul activitătii.
(3)
Comisia tehnică elaborează programele de gestionare în termen de 6 luni de la
initierea acestora de către autoritatea publică teritorială pentru protectia
mediului.
Art.
11. - În vederea elaborării programelor de gestionare, autoritatea publică
teritorială de protectie a mediului are următoarele responsabilităti:
a)
identifică sursa/sursele care a/au generat concentratii în aerul înconjurător,
pentru unul sau mai multi poluanti mai mari decât valorile limită si/sau
valorile tintă si o/le localizează pe hartă; harta cuprinde si coordonatele
geografice ale statiei care a înregistrat depăsirile;
b)
informează autoritatea publică centrală pentru protectia mediului cu privire la
initierea elaborării programului de gestionare;
c)
informează autoritătile administratiei publice locale, în cazul în care sursa
care a generat concentratii în aerul înconjurător mai mari decât valoarea
limită este reprezentată de o sursă mobilă;
d)
informează titularul activitătii în cazul în care sursa care a generat
concentratii în aerul înconjurător mai mari decât valoarea limită este sursă
fixă;
e)
asigură ca prin programele pentru conformare să se atingă toate obiectivele
stabilite prin programul de gestionare/programul integrat de gestionare;
f)
monitorizează implementarea măsurilor si atingerea obiectivelor stabilite prin
programul de gestionare;
g)
participă în Comisia tehnică, prin desemnarea unui reprezentant;
h)
publică pe pagina proprie de Internet programul de gestionare elaborat de
Comisia tehnică, în termen de 3 zile de la elaborarea sa, în vederea
consultării acestuia de către public;
i)
elaborează împreună cu compartimentele de specialitate din cadrul autoritătii
administratiei publice locale si al directiilor judetene de sănătate publică un
raport annual cu privire la stadiul realizării măsurilor din programul de
gestionare;
j)
publică pe pagina proprie de Internet versiunea finală a programului de
gestionare, în vederea asigurării accesului publicului la informatia de mediu.
Art.
12. - În vederea elaborării programelor de gestionare/programelor integrate de
gestionare, autoritătile administratiei publice locale au următoarele
responsabilităti:
a) iau
măsuri ca documentatiile de urbanism să fie elaborate cu respectarea
programelor de gestionare si astfel încât concentratiile în aerul înconjurător
pentru unul sau mai multi poluanti să nu depăsească valoarea limită;
b)
participă în Comisia tehnică, prin desemnarea unui reprezentant;
c)
elaborează raportul anual privind realizarea măsurilor din programul de
gestionare/programul integrat de gestionare;
d)
asigură publicarea într-un ziar de circulatie judeteană a programului de
gestionare elaborat de Comisia tehnică în vederea supunerii acestuia spre
dezbaterea publicului, în termen de 3 zile de la elaborarea sa;
e) pun
la dispozitie publicului programul de gestionare în forma sa finală, precum si
raportul anual privind realizarea măsurilor din programul de
gestionare/programul integrat de gestionare.
Art.
13. - Titularul activitătii care a generat în aerul înconjurător concentratii
mai mari decât valoarea limită are următoarele obligatii:
a) să
prezinte autoritătii publice teritoriale pentru protectia mediului planul
cadastral al amplasamentului si coordonatele geografice ale surselor;
b) să
ia măsuri eficiente de reducere a emisiilor de poluanti astfel încât
concentratiile acestora în aerul înconjurător să se situeze sub valoarea limită
la termenul prevăzut în programul de gestionare;
c) să
desfăsoare activitătile prevăzute în programul de gestionare si să respecte
termenele stabilite prin acesta;
d) să
anunte autoritatea publică teritorială pentru protectia mediului în cazul în
care măsurile din programul de gestionare nu mai corespund activitătii
desfăsurate;
e) să
participe la dezbaterile publice organizate în vederea aprobării programului de
gestionare.
Art.
14. - (1) Comisia tehnică elaborează programul de gestionare/programul integrat
de gestionare, care este supus dezbaterii publice.
(2)
Publicul este invitat să formuleze observatii la programul de gestionare, în
scris, si să le transmită fie pe adresa autoritătii publice teritoriale pentru
protectia mediului, fie pe adresa consiliului local sau judetean, în termen de
15 zile de la publicarea lui potrivit art. 11 lit. h).
(3)
Programul de gestionare se supune dezbaterii publice si prin stabilirea de
întâlniri între reprezentantii titularului activitătii, ai Comisiei tehnice si
public. În urma dezbaterii se încheie un proces-verbal care cuprinde discutiile
si concluziile întâlnirii.
(4)
Comisia tehnică analizează observatiile si/sau propunerile rezultate în urma
consultării publicului si elaborează programul de gestionare, pe care îl supune
aprobării potrivit art. 15.
Art.
15. - (1) Programul de gestionare se aprobă prin hotărâre a consiliului local
sau judetean, după cum programul priveste una sau mai multe localităti ori
întreg judetul, în termen de 90 de zile de la finalizarea lui.
(2)
Măsurile si activitătile din cadrul programului de gestionare/programului
integrat de gestionare nu se pot desfăsura pe o perioadă mai mare de 5 ani.
(3)
Programul de gestionare/programul integrat de gestionare este public.
Art.
16. - (1) Autoritatea publică teritorială de protectie a mediului colaborează
cu compartimentele de specialitate din cadrul administratiei publice locale în
vederea elaborării raportului cu privire la stadiul realizării măsurilor din
programul de gestionare.
(2)
Raportul prevăzut la alin. (1) se elaborează anual si se supune aprobării
consiliului local sau judetean, după cum programul priveste una sau mai multe
localităti ori întreg judetul, nu mai târziu de primul trimestru al anului
următor.
(3)
Raportul prevăzut la alin. (2) se pune la dispozitie publicului prin grija
autoritătilor administratiei publice locale, în baza art. 12 lit. e).
CAPITOLUL
IV
Dispozitii
tranzitorii si finale
Art.
17. - Metodologia de elaborare si punere în aplicare a planurilor si
programelor de gestionare se elaborează în termen de 90 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri si se aprobă prin ordin al
conducătorului autoritătii publice centrale pentru protectia mediului.
Art.
18. - (1) Planurile locale de actiune pentru protectia mediului se elaborează luându-se
în considerare planurile si programele de gestionare.
(2)
Planurile locale de actiune pentru protectia mediului care sunt în curs de
aplicare se revizuiesc si se actualizează în conformitate cu prevederile
prezentei hotărâri, în termen de 12 luni de la data intrării acesteia în
vigoare.
Art.
19. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
mediului si gospodăririi apelor,
Speranta
Maria Ianculescu
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Ministru
de stat,
ministrul
administratiei si internelor,
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gabriel
Oprea
p.
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar
de stat
Bucuresti, 7 aprilie 2004.
Nr. 543.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea
Metodologiei pentru delimitarea domeniului public al statului în zona costieră
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 9 alin. (1) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
202/2002 privind gospodărirea integrată a zonei costiere, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
280/2003.
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol
unic. - Se aprobă Metodologia pentru delimitarea domeniului public al statului
în zona costieră, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
mediului si gospodăririi apelor,
Speranta
Maria Ianculescu
p.
Ministrul de stat,
ministrul
administratiei si internelor,
Nicolae
Berechet,
secretar
de stat
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gabriel
Oprea
Bucuresti, 7 aprilie 2004.
Nr. 546.
ANEXĂ
METODOLOGIE
pentru
delimitarea domeniului public al statului în zona costieră
Art. 1. - Zona
costieră se delimitează potrivit Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
202/2002 privind gospodărirea integrată a zonei costiere, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
280/2003, si în conformitate cu prezenta metodologie.
Art.
2. - (1) Apartin domeniului public al statului din zona costieră următoarele:
a)
litoralul si aria maximă costieră ce includ: zona dintre limita minimă si
maximă de înaintare a valurilor, în cazul celor mai puternice furtuni
înregistrate, cu toate portiunile de tărm inundate periodic prin actiunea
valurilor, si zona de depozite neconsolidate, formate din nisip, pietris si
roci, incluzând si dunele, indiferent dacă sunt sau nu acoperite cu vegetatie,
formate prin actiunea mării, vânturilor dinspre mare sau a altor cauze naturale
sau artificiale;
b)
depozitele sedimentare la linia tărmului sau formate prin retragerea mării,
indiferent de cauze;
c)
avansarea uscatului, cauzată direct sau indirect de orice fel de lucrare
costieră;
d)
uscatul invadat de mare, din orice cauză, devenind o parte a fundului mării;
e)
falezele care sunt în contact cu marea sau cu proprietatea publică a statului,
până la 10 m în spatele crestei falezei;
f)
uscatul, delimitat la punctele anterioare, care, din orice cauză, a pierdut
calitatea sa de plajă sau de faleză;
g)
insulele formate în marea interioară/teritorială;
h)
lucrările si instalatiile situate în zona costieră, inclusiv cele de
semnalizare, ce constituie bunuri apartinând proprietătii publice a statului,
precum si uscatul aferent functionării acestora;
i)
incintele portuare si lucrările de protectie a acestora;
j) marea teritorială, resursele naturale ale zonei economice exclusive si ale platoului continental.
(2)
Litoralul care se dezvoltă în regim natural este constituit din sectoare de
tărm neafectate de interventia directă a activitătii umane. Acesta se clasifică
în litoral cu altitudine joasă - plajele si litoral cu altitudine relativ
înaltă - falezele.
(3)
Litoralul în regim construit se referă la lucrări, instalatii si structuri
hidrotehnice costiere realizate sau care se vor realiza pentru activităti
economice - porturi, structuri similare sau adiacente - si pentru amenajarea si
protectia zonei costiere - diguri, consolidări.
Art.
3. - Din punct de vedere geomorfologic zona costieră se împarte în două
sectoare:
a)
sectorul nordic, delimitat de Bratul Chilia si Capul Midia, care include
Rezervatia Biosferei “Delta Dunării”;
b)
sectorul sudic, delimitat de Capul Midia si Vama Veche.
Art.
4. - (1) Delimitarea zonei terestre de cea marină se realizează prin
intermediul interfetei mare-uscat, linia tărmului, existenta la data sau în
perioada măsurării si pe care Directia hidrografică maritimă din cadrul Ministerului
Apărării Nationale o utilizează la realizarea hărtilor de navigatie.
(2)
Conform standardelor Organizatiei Hidrografice Internationale, măsurătorile
privind linia tărmului se actualizează într-un interval de 3-5 ani, în functie
de situatia concretă a zonei în cauză.
(3) În
cazul sectoarelor de tărm unde nu există măsurători sau acestea sunt
incomplete, delimitarea domeniului public al statului se face prin aplicarea
procedurii de delimitare a sectoarelor învecinate sau zonelor similare
apartinând zonei costiere.
Art.
5. - În zonele cu plaje acoperite cu vegetatie naturală se consideră limita de
înaintare a valurilor de furtună la contactul cel mai apropiat de interfata
mare-uscat dintre plaja fără vegetatie si cea cu vegetatie frecventă.
Art.
6. - Reprezentarea pe hărti si planuri a zonei dintre limita minimă si cea
maximă de înaintare a valurilor se realizează prin raportare la linia medie a
contactului mare-uscat.
Art.
7. - Limita maximă terestră a domeniului public al statului în sectoarele
prevăzute la art. 3 se stabileste luându-se în considerare delimitarea zonelor
functionale, dar si componentele geomorfologice specifice, în conformitate cu
prevederile legale.
Art.
8. - (1) Plaja reprezintă un depozit sedimentar natural de protejare a tărmului
împotriva actiunii distructive a mării.
(2)
Plaja emersă este o fâsie neconsolidată de tărm, constituită din
nisip/galeti/fragmente de roci, ce se extinde în mod natural de la linia apei
până la contactul cu vegetatia permanentă.
(3)
Delimitarea fizică a plajei se stabileste după identificarea componentelor
geomorfologice specifice pentru plajele naturale - berme, dune - si
geomorfologice combinate cu cele antropice pentru plajele în regim construit.
Delimitarea fizică a plajei va fi precedată de efectuarea unor analize
geomorfologice si ecologice pentru identificarea caracteristicilor functionale
ale acesteia.
Art.
9. - Din punct de vedere tehnic, delimitarea domeniului public al statului în
zona costieră se realizează prin determinarea, pe bază de măsurători, a
pozitiei, configuratiei si mărimii suprafetelor, situate de o parte si de alta
a liniei tărmului.
Art.
10. - Pe baza criteriilor de utilizare si gestionare, zona costieră se
clasifică în următoarele zone functionale:
a) în
sectorul nordic - zona terestră;
a.1.
zone strict protejate;
a.2.
zone tampon;
a.3.
zone economice;
b) în
sectorul sudic - zona terestră:
b.1.
zone cu plaje turistice;
b.2.
zone cu plaje neamenajate, care includ dune si vegetatie de nisip;
b.3.
zone cu faleze;
b.4.
rezervatii naturale;
c) în
sectorul sudic - zona de la interfata mare-uscat:
c.1.
porturi si constructii hidrotehnice aferente;
c.2.
constructii hidrotehnice - emerse si submerse - de protectie litorală;
c.3.
lucrări de consolidare a falezelor;
d) în
sectorul nordic si sudic - zona marină:
d.1.
zone de căi navigabile si rade portuare;
d.2.
raioane de pregătire si executie a misiunilor specifice de către navele
militare;
d.3.
zone de crestere a molustelor;
d.4.
zone de pescuit;
d.5.
zone de agrement nautic;
d.6.
zone de îmbăiere.
Art.
11. - (1) Delimitarea si marcarea limitei administrative a domeniului public al
statului în zona costieră se realizează în conditiile legii, cu avizul
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Ministerului
Administratiei si Internelor si Ministerului Mediului si Gospodăririi Apelor,
de către institutii de specialitate autorizate de Oficiul National de Cadastru,
Geodezie si Cartografie si, după caz, de Directia topografică militară,
Directia hidrografică maritimă din cadrul Ministerului Apărării Nationale si
Administratia Natională “Apele Române”.
(2) În
sensul prezentei hotărâri, prin limită administrativă a domeniului public al
statului se întelege zona costieră administrată de către autoritătile
publice centrale competente potrivit legii si delimitată potrivit prezentei
metodologii.
Art.
12. - Unitătile administrativ-teritoriale au obligatia să actualizeze o dată la
5 ani, folosind metode fotogrammetrice, planurile urbanistice generale prin
introducerea zonelor costiere si de litoral apartinând statului, după
finalizarea lucrărilor tehnice de delimitare a acestora.
Art.
13. - În delimitarea domeniului public si a zonelor functionale din zona
costieră se va lua în considerare necesitatea asigurării accesului liber al
publicului la linia tărmului, în conditiile legii.
Art.
14. - Principalele documente tehnice necesare delimitării domeniului public al
statului, corespunzător zonei costiere, sunt:
a)
registrul cadastral al proprietarilor;
b)
planuri si hărti topografice la scări convenabile;
c)
planuri cadastrale la diferite scări;
d)
planuri de amenajare a teritoriului si de urbanism;
e)
imagini aeriene - analogice sau digitale;
f)
imagini satelitare - analogice sau digitale.
Art.
15. - La nivelul unitătilor administrativ-teritoriale, lucrările tehnice pentru
delimitarea domeniului public al statului în zona costieră în cadrul studiului
cadastral constau în:
a)
recunoasterea terenului;
b)
stabilirea metodelor adecvate de ridicare topografică;
c)
delimitarea pe toată lungimea litoralului a unei fâsii de teren late de 50-150
m, măsurată de la linia cea mai înaintată a mării, în functie de lătimea zonei
costiere, în care sunt interzise orice fel de constructii definitive;
d)
identificarea categoriilor de folosintă, a destinatiei terenurilor si a
proprietarilor de terenuri din cadrul zonei costiere;
e)
măsurători topografice cu aparate de mare precizie pentru marcarea pe teren a
limitei zonei costiere si actualizarea planurilor cadastrale existente în zonă.
Măsurătorile
din teren se fac plecându-se de la reteaua geodezică de stat si axul cadastral
de referintă al zonei costiere. În functie de necesităti, se va proceda la o
îndesire a măsurătorilor;
f)
întocmirea, conform Normelor tehnice de introducere a cadastrului general,
aprobate în conditiile legii, a planurilor cadastrale cuprinzând zona costieră;
g)
întocmirea schitelor de reperaj si a descrierilor topografice pentru punctele
bornate pe limita zonei costiere si a punctelor bornate din reteaua de îndesire
si de ridicare;
h)
marcarea în teren, prin borne, a portiunii din zona costieră care constituie
domeniul public;
i)
inventarierea coordonatelor, în sistemul national de referintă Stereografic
1970, pentru toate punctele materializate, pe suport analogic si digital
(fisier ASCII);
j)
întocmirea planurilor cadastrale digitale si a bazelor de date aferente,
conform Normelor tehnice elaborate în conditiile legii de Oficiul National de
Cadastru, Geodezie si Cartografie.
Art.
16. - Documentatia cadastrală pentru delimitarea zonei costiere se va întocmi
de către persoane fizice sau juridice autorizate să realizeze si să verifice
lucrări de specialitate în domeniul cadastrului, geodeziei si cartografiei pe
teritoriul României, în conditiile legii.
Art.
17. - (1) Pentru delimitările topometrice în teren se vor utiliza reteaua
geodezică de stat, precum si reteaua bazei bornate litorale.
(2)
Pentru supravegherea elementelor constituente ale zonei costiere, reteaua bazei
bornate determinată în sistemul de referintă national va fi reactualizată
periodic de către institutiile abilitate conform prevederilor legale.
(3)
Reteaua geodezică de stat va fi inventariată permanent de către oficiile
judetene de cadastru, geodezie si cartografie, în conditiile legii.
Art.
18. - (1) Gestionarea informatiei si a bazei de date integrate referitoare la
zona costieră se realizează în permanentă de către autoritatea publică centrală
pentru protectia mediului si gospodăririi apelor, sub coordonarea Comitetului
national al zonei costiere.
(2) În
cazul unor evenimente de mediu deosebite, cu efecte distructive majore asupra
litoralului, Comitetul national al zonei costiere se întruneste de urgentă
pentru analizarea situatiei create, în vederea actualizării delimitării
domeniului public al statului.
Art.
19. - Toate activitătile, informatiile, documentatiile cu privire la
delimitarea domeniului public al statului în zona costieră se vor constitui în
elemente de inventar la nivel national, ca informatii asupra zonei costiere si
de mediu.
Art.
20. - Persoanele fizice si juridice, autoritătile administratiei publice
centrale si locale, detinătorii de date si informatii legate de procesul de
delimitare a zonei costiere si de stabilire a proprietătii au obligatia să
furnizeze executantului lucrării toate informatiile solicitate, în conditiile
legii.
Art.
21. - Guvernul este împuternicit să verifice, prin autoritatea publică centrală
pentru protectia mediului si gospodărirea apelor, statutul legal al
proprietătii în zona costieră si să actioneze în consecintă pentru respectarea
dreptului proprietătii publice.
Art.
22. - (1) Comitetul national al zonei costiere va semna cu fiecare vecin,
proprietar sau administrator al zonei costiere, un proces-verbal de situatie.
(2)
Documentatia finală a delimitării domeniului public în zona costieră va fi
transmisă la oficiul judetean de cadastru, geodezie si cartografie spre a fi
receptionată din punct de vedere topografic, apoi la biroul de carte funciară
pentru publicitatea imobiliară, în conditiile legii.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru aprobarea
indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii “Infrastructura
conexă de pe teritoriul românesc a obiectivului «Pod peste fluviul Dunărea, la
Calafat – Vidin»”
În
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, si al art. 42 din Legea
nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă
indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investitii “Infrastructura
conexă de pe teritoriul românesc a obiectivului «Pod peste fluviul Dunărea, la
Calafat – Vidin»” prevăzuti în anexa*) care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art.
2. - Finantarea obiectivului de investitii ai căror indicatori
tehnico-economici sunt aprobati conform art. 1 se face de la bugetul de stat,
prin bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, în
limita prevăzută anual cu această destinatie, din credite externe si din alte
surse legal constituite.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p.
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Ileana
Tureanu,
secretar
de stat
p.
Ministrul finantelor publice,
Neculae
Eugeniu Plăiasu,
secretar
de stat
Bucuresti, 15 aprilie 2004.
Nr. 572.
*) Anexa se comunică Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
GUVERNUL ROMÂNIEI
COMISIA NATIONALĂ PENTRU CONTROLUL
ACTIVITĂTILOR NUCLEARE
privind aprobarea
Normelor fundamentale pentru gospodărirea în sigurantă a deseurilor radioactive
În
conformitate cu prevederile Legii nr.
111/1996 privind desfăsurarea în sigurantă a activitătilor nucleare,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, si ale Hotărârii
Guvernului nr.
1.627/2003 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare,
presedintele
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare emite următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă Normele fundamentale pentru gospodărirea în sigurantă a
deseurilor radioactive, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art.
2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
3. - Normele prevăzute la art. 1 intră în vigoare la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
4. - Directia radiatii ionizante, Directia radioprotectie si deseuri
radioactive, Directia reactori nucleari, Directia controlul calitătii, Directia
materiale speciale din cadrul Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor
Nucleare vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Presedintele
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare,
Bucuresti, 25 martie 2004.
Nr. 56.
ANEXĂ
pentru
gospodărirea în sigurantă a deseurilor radioactive
CAPITOLUL
I
Scop
si definitii
Art.
1. - Prezentele norme stabilesc principiile si cerintele generale privind
aplicarea gospodăririi în sigurantă a deseurilor radioactive, inclusiv a
combustibilului nuclear uzat, potrivit prevederilor Legii nr.
111/1996 privind desfăsurarea în sigurantă a activitătilor nucleare,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, denumită în continuare
Legea nr.
111/1996.
Art.
2. - Prezentele norme completează prevederile Normelor fundamentale de
securitate radiologică, aprobate prin Ordinul presedintelui Comisiei Nationale
pentru Controlul Activitătilor Nucleare nr.
14/2000, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 404 si
nr. 404 bis din 29 august 2000, denumite în continuare NFSR.
Art.
3. - (1) Etapele de bază în gospodărirea deseurilor radioactive sunt definite
în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentele norme.
(2) În
scopul aplicării prezentelor norme, pe lângă termenii si expresiile care se
definesc în Legea nr.
111/1996 si în NFSR, mai sunt utilizati termeni si expresii specifice, ale
căror definitii sunt date în anexa nr. 2 care face parte integrantă din
prezentele norme.
CAPITOLUL
II
Domeniul
de aplicabilitate
Art.
4. - (1) Prezentele norme se aplică activitătilor legate de gospodărirea
deseurilor radioactive, de la generare si până la depozitarea definitivă.
(2)
Prezentele norme se aplică atât deseurilor radioactive si surselor orfane
rezultate din practici prezente sau desfăsurate în trecut, cât si deseurilor
radioactive rezultate în urma unei interventii în caz de accident nuclear.
Art.
5. - Prezentele norme se aplică, împreună cu reglementările specifice emise de
autoritătile competente, si în cazul activitătilor legate de gospodărirea deseurilor
radioactive care prezintă pericole suplimentare, cum ar fi cele chimice,
biologice, piroforice, inflamabile etc.
CAPITOLUL
III
Obiectivul
gospodăririi în sigurantă a deseurilor radioactive
Art.
6. - Obiectivul gospodăririi în sigurantă a deseurilor radioactive este
protejarea sănătătii oamenilor si a mediului, acum si în viitor, fără
transferarea nejustificată a răspunderii către generatiile viitoare.
CAPITOLUL
IV
Principiile
fundamentale ale gospodăririi deseurilor radioactive si cerintele generale
privind aplicarea principiilor
Principiul
1: Protectia sănătătii populatiei
Art. 7. - Deseurile
radioactive trebuie să fie gospodărite astfel încât să asigure un nivel
acceptabil al sănătătii oamenilor.
Art.
8. - În gospodărirea deseurilor radioactive trebuie luate în considerare
diversele căi posibile de expunere a fiintei umane la radiatii, asigurându-se
că expunerile se încadrează în cerintele prevăzute de NFSR si de reglementările
specifice emise de Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare,
denumită în continuare CNCAN.
Art.
9. - În justificarea oricărei practici, care trebuie realizată conform
prevederilor NFSR, trebuie să fie luată în considerare gospodărirea deseurilor
radioactive rezultate din practica respectivă.
Art.
10. - Planificarea activitătilor de gospodărire în sigurantă a deseurilor
radioactive trebuie să acopere întreaga perioadă în care radioactivitatea
deseurilor prezintă pericole pentru sănătatea oamenilor, cu luarea în
considerare a următoarelor circumstante:
a)
beneficiile practicii si expunerile potentiale se pot referi la grupuri de
populatie separate în timp de mai multe generatii;
b)
perioadele mari conduc la incertitudini crescute în ceea ce priveste
rezultatele evaluării securitătii;
c)
radionuclizii se dezintegrează în timp.
Art.
11. - Sursele orfane recuperate, precum si deseurile rezultate în urma unei
interventii trebuie predate ca deseu radioactiv unei unităti specializate
pentru tratarea, conditionarea, depozitarea intermediară si/sau depozitarea
definitivă a deseurilor radioactive.
Principiul
2: Protectia mediului
Art. 12. - Deseurile
radioactive trebuie să fie gospodărite astfel încât să asigure un nivel
acceptabil de protectie a mediului.
Art.
13. - La depozitarea definitivă a deseurilor radioactive se vor prefera
concentrarea si izolarea radionuclizilor fată de dilutia si dispersia în mediu.
Art.
14. - În evaluările de securitate pentru activitătile de depozitare definitivă
a deseurilor radioactive trebuie să fie considerate pe termen lung:
a)
impactul eliberărilor, normale sau potentiale, de radionuclizi în mediu asupra
organismelor umane;
b)
impactul eliberărilor, normale sau potentiale, de radionuclizi în mediu asupra
altor specii decât specia umană;
c)
efectele adverse asupra viitoarei disponibilităti a resurselor naturale:
pământ, ape de suprafată, ape freatice, materii prime;
d)
impactul neradiologic: poluare chimică, alterarea habitatului natural.
Art.
15. - În stabilirea limitelor derivate de emisie a efluentilor radioactivi din
cadrul oricărei practici trebuie să se tină seama de efectul acumulărilor de
radioactivitate rezultate în urma evacuărilor îndelungate.
Art.
16. - Limitele derivate de emisie a efluentilor radioactivi trebuie stabilite
la niveluri care să asigure că atât dozele primite de un membru al grupului
critic, cât si radioactivitatea mediului sunt mentinute la valori cât mai
scăzute rezonabil posibil.
Art.
17. - La stabilirea limitelor derivate de emisie a efluentilor radioactivi
trebuie să se tină seama si de impactul neradiologic asupra mediului,
asigurându-se ca nivelul de protectie fată de acest impact să fie cel putin la
fel de bun ca acela cerut pentru activităti industriale similare.
Art.
18. - Importul de deseuri radioactive este interzis, cu exceptia situatiilor
prevăzute de Legea nr.
111/1996.
Principiul
3: Protectia dincolo de granitele nationale
Art.
19. - Deseurile radioactive trebuie să fie gospodărite astfel încât să fie
luate în considerare efectele asupra sănătătii oamenilor si asupra mediului
atât din tară, cât si de dincolo de granitele tării.
Art.
20. - Evaluările de securitate pentru activitătile de gospodărire a deseurilor
radioactive trebuie să demonstreze că impactul asupra sănătătii oamenilor si
asupra mediului din alte tări nu este mai mare decât cel considerat acceptabil
pentru interiorul tării.
Art.
21. - În cazul activitătilor de gospodărire a deseurilor radioactive care pot
avea impact asupra sănătătii oamenilor si asupra mediului din alte tări trebuie
asigurat schimbul de informatii cu autoritătile competente din tările
respective privind emisiile normale si potentiale de efluenti radioactivi si
migrările de radionuclizi, conform prevederilor legislatiei românesti si ale
conventiilor si acordurilor internationale la care România este parte.
Art.
22. - Exportul de deseuri radioactive este permis numai în state care au
capacitatea tehnică si administrativă si structura de reglementare care să
permită gospodărirea, respectiv depozitarea definitivă în conditii
corespunzătoare standardelor internationale.
Principiul
4: Protectia generatiilor viitoare
Art.
23. - Deseurile radioactive trebuie să fie gospodărite astfel încât impactul
estimat asupra generatiilor viitoare să nu depăsească impactul considerat
acceptabil în prezent.
Art.
24. - Importul surselor radioactive care contin radionuclizi de viată lungă,
având concentratia activitătii superioară valorilor care permit depozitarea
definitivă la suprafata sau în apropierea suprafetei solului, este permis numai
dacă există un angajament din partea producătorului sau a exportatorului
privind acceptarea returnării în tara de origine a surselor după utilizare.
Art.
25. - Depozitarea definitivă a deseurilor radioactive se poate face numai dacă
este asigurată confinarea radionuclizilor, printr-un sistem multibarieră, care
constă din forma deseului, ambalaj, bariere ingineresti ale depozitului si
bariere naturale corespunzătoare aflate pe amplasamentul depozitului definitiv.
Art.
26. - Prima barieră pentru a asigura confinarea radionuclizilor, reprezentată
de forma deseului, trebuie să fie compatibilă atât cu deseurile si ambalajul,
cât si cu mediul de depozitare.
Art.
27. - Depozitarea definitivă a deseurilor radioactive într-un anumit depozit se
poate face numai dacă activitatea totală si concentratia de activitate a
deseurilor radioactive sunt inferioare unor valori limită, stabilite pentru
fiecare radionuclid în procesul de evaluare a securitătii, si aprobate de CNCAN
prin autorizatia depozitului.
Art.
28. - Valorile limită prevăzute la art. 27 sunt stabilite astfel încât să fie
asigurate protectia sănătătii oamenilor si protectia mediului la orice moment
de timp.
Art. 29. - Deseurile radioactive de viată lungă, având concentratia activitătii superioară valorilor care permit depozitarea definitivă la suprafata sau în apropierea suprafetei solului, pot fi depozitate definitiv în depozite geologice adânci, amenajate astfel încât să fie asigurate protectia sănătătii oamenilor si protectia mediului la orice moment de timp.
Art.
30. - În evaluarea securitătii pentru amplasarea depozitului definitiv trebuie
să se tină seama de prezenta în zonă a resurselor naturale, a căror viitoare
explorare sau exploatare ar putea avea efecte negative asupra capacitătii de
retinere a depozitului definitiv.
Art.
31. - Depozitarea intermediară pe termen lung a deseurilor radioactive se poate
face numai dacă deseurile sunt conditionate corespunzător, asigurându-se
izolarea acestora pe durata depozitării intermediare.
Art.
32. - Conditionarea în vederea depozitării intermediare pe termen lung a
deseurilor radioactive trebuie realizată astfel încât să nu afecteze în mod
negativ viitoarea depozitare definitivă a acestor deseuri.
Art.
33. - Sistemul de evidentă a gestionării deseurilor radioactive trebuie să
permită păstrarea tuturor informatiilor relevante privind deseurile respective.
Art.
34. - Sistemul de evidentă a deseurilor radioactive trebuie conceput si
realizat astfel încât să permită păstrarea informatiilor cel putin pe durata
cât deseurile radioactive prezintă risc pentru sănătatea omului sau pentru
mediu.
Principiul
5: Povara asupra generatiilor viitoare
Art.
35. - Deseurile radioactive vor fi gospodărite în asa fel încât să nu impună o
povară excesivă asupra generatiilor viitoare.
Art.
36. - (1) Responsabilitatea pentru realizarea activitătilor principale de
gospodărire a deseurilor radioactive produse în cadrul unei practici revine
generatiilor care au beneficiat de pe urma practicii respective.
(2)
Anumite activităti limitate, cum ar fi continuarea controlului institutional al
unui depozit definitiv de deseuri radioactive, pot fi trecute în
responsabilitatea generatiilor viitoare.
(3)
Responsabilitatea generatiei prezente include dezvoltarea tehnologiei,
construirea si operarea instalatiilor de tratare si depozitare, asigurarea
fondurilor necesare pentru gospodărirea deseurilor radioactive, asigurarea
controlului si a planurilor pentru gospodărirea deseurilor radioactive.
Art.
37. - Planificarea în timp si implementarea depozitării definitive a diverselor
tipuri de deseuri radioactive depind de factori stiintifici, tehnici, sociali
si economici, cum ar fi disponibilitatea, acceptabilitatea, caracterizarea si
amenajarea unor amplasamente potrivite si scăderea nivelului de radioactivitate
si al generării căldurii pe durata depozitării intermediare.
Art.
38. - Gospodărirea deseurilor radioactive trebuie, pe măsura posibilului, să nu
se bazeze pe aranjamente sau actiuni institutionale îndelungate, desi
generatiile viitoare pot decide să utilizeze asemenea aranjamente, de exemplu
pentru a monitoriza depozitele definitive de deseuri radioactive sau pentru a
recupera deseurile radioactive după ce a avut loc închiderea depozitului
definitiv.
Principiul
6: Cadrul legislativ national
Art.
39. - Deseurile radioactive trebuie gestionate într-un cadru legislativ
national care să prevadă alocarea clară a responsabilitătilor si prevederi
pentru independenta functiilor de reglementare.
Art.
40. - (1) Practicile care implică gospodărirea deseurilor radioactive necesită
autorizare din partea CNCAN, conform prevederilor reglementărilor specifice.
(2)
Cerintele pentru autorizarea practicilor care implică gospodărirea deseurilor
radioactive sunt prevăzute în Legea nr. 111/1996, în NFSR si în reglementările
specifice.
(3) Repartizarea responsabilitătilor si stabilirea surselor financiare destinate sustinerii si realizării activitătilor de gospodărire a deseurilor radioactive, inclusiv a combustibilului nuclear uzat sunt prevăzute în Ordonanta Guvernului nr. 11/2003 privind gestionarea combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive, inclusiv depozitarea finală, aprobată cu modificări prin Legea nr. 320/2003.
Principiul
7: Controlul generării deseurilor radioactive
Art.
41. - Generarea deseurilor radioactive trebuie mentinută la nivelul minim
practic posibil.
Art.
42. - Minimizarea generării deseurilor radioactive trebuie să fie asigurată,
atât ca volum, cât si ca activitate, prin proiectare corespunzătoare si prin
practici adecvate de operare si dezafectare.
Art.
43. - În scopul îndeplinirii cerintei prevăzute la art. 42, este necesar, între
altele, să se asigure:
a)
selectionarea si controlul materialelor;
b)
reciclarea si refolosirea materialelor, inclusiv prin eliberarea de sub
cerintele de autorizare;
c)
implementarea procedurilor adecvate de operare, inclusiv a celor referitoare la
caracterizarea din punct de vedere fizic, chimic si radiologic a deseurilor si
la sortarea diverselor tipuri de materiale si deseuri.
Principiul
8: Interdependentele referitoare la generarea si gospodărirea deseurilor
Art.
44. - Interdependentele referitoare la generarea si gospodărirea deseurilor
trebuie luate în considerare în mod adecvat.
Art.
45. - În vederea îndeplinirii cerintei prevăzute la art. 44:
a)
decizia privind o anumită etapă a gospodăririi deseurilor radioactive trebuie luată
numai după ce au fost analizate implicatiile asupra etapelor ulterioare,
inclusiv eventualitatea închiderii unei viitoare alternative, precum si
consecintele privind generarea de deseuri suplimentare;
b) la
luarea deciziei privind o anumită etapă a gospodăririi deseurilor radioactive
sau o anumită operatiune care generează deseuri radioactive, trebuie optimizate
securitatea si eficacitatea gospodăririi deseurilor, luându-se în considerare,
între altele, identificarea căilor de generare a deseurilor, caracterizarea
deseurilor si implicatiile privind transportul deseurilor radioactive;
c)
decizia trebuie să fie luată cu evitarea unor cerinte care ar putea compromite
securitatea operatională sau securitatea în etapele ulterioare.
Principiul
9: Securitatea instalatiilor
Art.
46. - Securitatea instalatiilor pentru gospodărirea deseurilor radioactive
trebuie să fie asigurată corespunzător pentru toată durata de viată a acestora.
Art.
47. - În vederea îndeplinirii cerintei prevăzute la art. 46, trebuie demonstrat,
în procesul de autorizare a amplasării, proiectării, constructiei, punerii în
functiune, operării si dezafectării instalatiei sau închiderii depozitului
definitiv de deseuri radioactive, că este asigurată securitatea lucrătorilor,
populatiei si a mediului, inclusiv prin prevenirea accidentelor si limitarea
consecintelor acestora, dacă totusi se produc.
Art.
48. - Selectarea amplasamentului unei instalatii pentru gospodărirea deseurilor
radioactive, în special în cazul unui depozit definitiv de deseuri radioactive,
trebuie să tină seama de toti factorii relevanti care pot afecta securitatea
instalatiei sau care pot fi afectati de instalatie.
Art.
49. - Proiectarea, constructia, operarea si activitătile desfăsurate în timpul
dezafectării unei instalatii sau închiderii unui depozit definitiv trebuie să
asigure si să mentină, după caz, un nivel adecvat de protectie pentru a limita
posibilele impacturi radiologice.
Art.
50. - Pe toată durata de viată a instalatiilor de gospodărire a deseurilor
radioactive:
a) sistemul
de management al calitătii trebuie să corespundă cerintelor CNCAN;
b) pregătirea personalului instalatiilor respective trebuie să fie mentinută la un nivel corespunzător.
Art.
51. - Pe toată durata de viată a instalatiilor de gospodărire a deseurilor
radioactive trebuie să fie realizate evaluări periodice de securitate, pentru a
fi analizate securitatea si impactul asupra mediului.
CAPITOLUL
V
Strategia
de gospodărire a deseurilor radioactive
Art.
52. - (1) Gospodărirea în sigurantă a deseurilor radioactive se face în
conformitate cu prevederile strategiei nationale pe termen mediu si lung
privind gestionarea combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive,
inclusiv depozitarea finală si dezafectarea instalatiilor nucleare, denumită în
continuare strategie natională.
(2)
Strategia natională prevăzută la alin. (1) este stabilită de către Agentia
Natională pentru Deseuri Radioactive, în conformitate cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr.
11/2003, aprobată cu modificări prin Legea nr.
320/2003.
Art.
53. - (1) Titularii de autorizatii pentru instalatii nucleare si radiologice,
care produc sau detin deseuri radioactive, precum si titularii de autorizatii
pentru statii de tratare a deseurilor radioactive sau pentru depozite de
deseuri radioactive trebuie să prezinte la CNCAN:
a)
strategia pe termen mediu si lung privind activitatea proprie, care trebuie să
fie în concordantă cu strategia natională de gospodărire a deseurilor
radioactive, prevăzută la art. 52;
b)
evaluarea costurilor implicate de implementarea strategiei proprii;
c)
dovada disponibilitătii fondurilor pentru acoperirea costurilor identificate la
lit. b).
(2)
Strategia proprie prevăzută la alin. (1) trebuie stabilită în conformitate cu
principiile si cerintele prevăzute în prezentele norme si trebuie să fie în
acord cu prevederile strategiei nationale.
(3)
Strategia si evaluarea costurilor vor fi revizuite ori de câte ori apar
modificări importante la nivelul strategiei nationale de gospodărire a
deseurilor radioactive, la nivelul cerintelor de reglementare sau în ceea ce
priveste cerintele tehnice.
CAPITOLUL
VI
Dispozitii
tranzitorii si finale
Art.
54. - Prezentele norme intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Art.
55. - Autorizatiile eliberate de CNCAN unitătilor implicate în gospodărirea
deseurilor radioactive rămân valabile până la data expirării lor.
Art.
56. - Titularii de autorizatie pentru instalatii nucleare si radiologice, care
produc sau detin deseuri radioactive, precum si titularii de autorizatie pentru
statii de tratare a deseurilor radioactive sau pentru depozite de
deseuri
radioactive, valabile la data intrării în vigoare a prezentelor norme, trebuie
să se încadreze în prevederile prezentelor norme în termen de cel mult 18 luni.
Art. 57. - Titularii de autorizatie pentru instalatii nucleare si radiologice, care produc sau detin deseuri radioactive, precum si titularii de autorizatie pentru statii de tratare a deseurilor radioactive sau pentru depozite de deseuri radioactive trebuie să notifice la CNCAN, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme, despre măsurile stabilite în vederea conformării cu cerintele art. 56.
Art.
58. - Nerespectarea prevederilor prezentelor norme atrage, după caz,
sanctionarea administrativă, contraventională sau penală, conform legii.
ANEXA Nr. 1
la normele fundamentale
ETAPELE
DE BAZĂ
în
gospodărirea deseurilor radioactive
1.
Etapele gospodăririi deseurilor radioactive sunt:
pretratarea, tratarea,
conditionarea, depozitarea intermediară, depozitarea definitivă.
2.
Gospodărirea deseurilor radioactive consideră etapele de bază ca părti ale unui
sistem total, de la generare până la depozitarea definitivă.
3.
Deoarece deciziile luate într-o etapă pot închide alternative în alte etape, în
timpul planificării, proiectării, constructiei, operării si dezafectării
instalatiilor implicate în gospodărirea deseurilor radioactive, trebuie
asigurată interdependenta dintre toate etapele.
4.
Etapele gospodăririi deseurilor radioactive pot fi aplicate în functie de tipul
acestora.
5.
Deseurile radioactive trebuie caracterizate în scopul determinării
proprietătilor lor fizice, chimice si radiologice si în scopul de a facilita
păstrarea înregistrărilor si a acceptabilitătii lor de la o etapă la alta.
Caracterizarea se poate realiza, de exemplu, în scopul separării (segregării)
materialelor excluse sau a celor reutilizabile ori datorită metodei de
depozitare sau pentru asigurarea conformitătii coletelor cu deseuri cu
cerintele de depozitare intermediară si depozitare definitivă. Gospodărirea
deseurilor radioactive trebuie să ia în considerare si implicatiile
transportului de deseuri radioactive.
6. Pretratarea
reprezintă totalitatea operatiunilor care au loc după generarea deseurilor,
înaintea tratării. Pretratarea constă în una sau mai multe operatii: colectare,
sortare, neutralizare si decontaminare si poate include si o perioadă de
depozitare intermediară.
7.
Prima etapă a pretratării se face la producătorul deseurilor, care, în orice
caz, trebuie să asigure colectarea si sortarea deseurilor pe care le produce.
8.
Ulterior, deseurile radioactive sunt transferate la unităti specializate unde
se continuă pretratarea sau se trece la tratare.
9.
Pretratarea este extrem de importantă deoarece asigură în multe cazuri cea mai
bună oportunitate de sortare, de exemplu, pentru reciclare sau pentru
depozitare ca deseuri neradioactive când contin cantităti de materiale
radioactive excluse de la regimul de control.
De
asemenea, această etapă asigură oportunitatea de sortare a deseurilor
radioactive, de exemplu, pentru depozitarea la suprafată sau pentru depozitarea
geologică.
10. Tratarea
deseurilor radioactive include acele operatiuni făcute cu intentia de a
asigura securitatea acestora sau din motive economice, realizate prin
schimbarea caracteristicilor acestora.
11.
Conceptele de bază ale tratării sunt reducerea volumului, eliminarea
radionuclizilor sau schimbarea compozitiei. Exemple de astfel de operatiuni
sunt: incinerarea deseurilor combustibile, compactarea deseurilor solide
uscate, evaporarea, filtrarea sau tratarea cu schimbători de ioni a deseurilor
lichide, precipitarea sau flocularea speciilor chimice. Cel mai des, pentru
decontaminarea avansată a deseurilor lichide, se utilizează procese combinate. Acestea
pot conduce la producerea de deseuri secundare ce necesită gospodărire
separată: cartuse filtrante, răsini uzate, slam etc.
12. Conditionarea
deseurilor radioactive implică acele operatiuni care transformă deseurile
radioactive într-o formă potrivită pentru manipulare, transport, depozitare
intermediară si depozitare definitivă. Operatiunile pot include imobilizarea
deseurilor radioactive, plasarea deseurilor în containere si ambalarea
suplimentară. Cea mai comună metodă de imobilizare include solidificarea
deseurilor de joasă si medie activitate, de exemplu, în ciment sau bitum, sau
vitrifierea deseurilor înalt active în matrice de sticlă.
Deseurile
imobilizate pot fi ambalate în containere, de la butoaie standard de 200 litri
la containere cu constructie complicată, aceasta depinzând de natura
radionuclizilor si a concentratiei acestora. În multe cazuri tratarea si
conditionarea pot avea loc în strânsă legătură una cu cealaltă.
13. Depozitarea
intermediară a deseurilor radioactive implică mentinerea deseurilor
radioactive astfel încât:
a) să
fie asigurată izolarea, protectia populatiei si a mediului si monitorizarea;
b) să
fie asigurate actiuni, cum ar fi: tratarea, conditionarea si depozitarea
definitivă.
În unele cazuri depozitarea intermediară poate fi practicată din considerente tehnice, cum ar fi:
(i)
stocarea deseurilor de viată scurtă pentru asigurarea dezintegrării si apoi
eliberarea nerestrictivă;
(ii)
stocarea deseurilor înalt active din considerente termice înainte de
depozitarea geologică.
În
unele cazuri depozitarea intermediară poate fi practicată din considerente
economice sau politice.
14. Depozitarea
definitivă este ultima etapă din sistemul de gospodărire a deseurilor
radioactive. Aceasta constă, în principal, în plasarea deseurilor radioactive
în instalatii de depozitare cu asigurarea unei securităti rezonabile, fără
intentia de a fi mutate si fără a asigura supravegherea si întretinerea pe
termen lung. Securitatea este, în principal, realizată prin concentrare si
retinere care implică izolarea deseurilor radioactive conditionate în depozitul
definitiv.
15.
Izolarea este realizată prin plasarea de bariere în jurul deseurilor
radioactive în scopul reducerii eliberării radionuclizilor în mediul
înconjurător. Barierele pot fi naturale sau ingineresti si sistemul de izolare
poate consta în una sau mai multe bariere. Un sistem multibariere asigură o
izolare mai bună si asigură că orice eliberare de radionuclizi în mediul
înconjurător va avea loc la un nivel acceptabil scăzut.
Barierele
pot asigura o retinere absolută pentru o perioadă, asa cum ar fi containerul cu
pereti metalici, sau pot întârzia eliberarea materialelor radioactive în mediul
înconjurător, asa cum ar fi materialele de umplutură sau roca gazdă. În timpul
perioadei când deseurile radioactive sunt retinute printr-un sistem de bariere,
radionuclizii din deseuri se vor dezintegra. Sistemul de bariere este proiectat
conform optiunii de depozitare alese si matricii de depozitare.
16.
Depozitarea definitivă cuprinde si eliberarea efluentilor în mediul
înconjurător în limitele autorizate, cu dispersie ulterioară. Aceasta este
considerată potrivită numai pentru cantităti limitate din anumite deseuri.
ANEXA Nr. 2
la normele fundamentale
a) Barieră
- obstacol fizic care previne sau întârzie miscarea (migrarea)
radionuclizilor sau a altor materiale între componentele unui sistem, de
exemplu ale unui depozit de deseuri. În general, o barieră poate fi o barieră
inginerească sau naturală.
b) Barieră
multiplă - două sau mai multe bariere naturale ori ingineresti.
c) Coletul
cu deseuri - produsul rezultat în urma conditionării care include forma
deseului, containerul si orice barieră internă (de exemplu, materiale
absorbante sau ecrane), pregătit în conformitate cu cerintele pentru manipulare,
transport, depozitare intermediară si/sau depozitare definitivă.
d) Combustibil
uzat - combustibil iradiat fără intentia de a mai fi utilizat în această
formă (stare).
e) Conditionare
- operatiunea prin care se produce coletul cu deseuri, corespunzător pentru
manipulare, transport, depozitare intermediară si/sau depozitare definitivă.
Conditionarea poate include conversia deseului într-o formă solidă, includerea
deseului într-un container si includerea acestuia într-un supraambalaj.
f) Control
institutional - controlul zonei amplasamentului depozitului definit de
deseuri radioactive după închiderea acestuia, realizat de către o institutie
sau autoritate desemnată prin lege, care include monitorizarea,supravegherea,
lucrări de remediere si controlul utilizării terenului.
g) Depozit
definitiv - instalatie nucleară în care sunt depozitate definitiv deseurile
radioactive fără intentia de a fi recuperate.
h) Depozitare
definitivă - amplasarea si păstrarea deseurilor radioactive într-un depozit
amenajat sau o anumită locatie fără intentia de a fi recuperate. Termenul de
depozitare definitivă include si eliberările directe,aprobate, de efluenti
radioactivi în mediu. În afara termenului de depozitare definitivă se
utilizează cu sens echivalent termenul dispunere finală.
i) Depozitare
intermediară - plasarea deseurilor radioactive într-o instalatie nucleară
în scopul izolării, protectiei mediului si controlului de către personal, cu
intentia de a fi recuperate. Se utilizează cu sens echivalent termenul stocare
intermediară.
j) Deseuri
de viată lungă - deseuri continând radionuclizi cu timp de înjumătătire mai
mare de 30 de ani, în cantităti si/sau concentratii superioare valorilor
stabilite de CNCAN, pentru care se impune izolarea de biosferă.
k) Deseuri
excluse - deseuri radioactive eliberate de sub regimul de autorizare
conform nivelurilor de eliberare de sub regimul de autorizare aprobate de
CNCAN.
l) Dezafectare
- totalitatea activitătilor necesare a se desfăsura la o instalatie
nucleară sau radiologică oprită definitiv, alta decât depozitul definitiv, în
vederea eliberării nerestrictive sau utilizării amplasamentului.
m) Dispersie
- efectul rezultat din procese, cum ar fi: transportul, difuzia sau
amestecarea deseurilor ori efluentilor în apă sau în aer.
n) Eliberare
în mediu - eliminarea planificată si controlată a radionuclizilor în mediu,
care întruneste toate conditiile impuse de autoritatea competentă din domeniul
nuclear.
o) Forma
deseului - deseu radioactiv în forma sa fizică si chimcă, care rezultă după
tratare si/sau conditionare înainte de ambalare (produs solid). Forma deseului
este o componentă a coletului cu deseuri radioactive.
p) Gospodărirea
deseurilor radioactive – totalitatea activitătilor administrative si
operationale care sunt implicate în manipularea, transportul, pretratarea,
tratarea, conditionarea, depozitarea intermediară si depozitarea definitivă a
deseurilor rezultate din instalatii nucleare.
Termenul
de gospodărire a deseurilor radioactive se referă si la gospodărirea
combustibilului nuclear ars, pentru care nu se prevede o altă utilizare. În
afara termenului de gospodărire a deseurilor radioactive se utilizează, cu sens
echivalent, termenul de gestionare a deseurilor radioactive.
q) Imobilizare
- conversia deseurilor într-o matrice prin solidificare, fixare sau
încapsulare în scopul reducerii riscului de migrare ori dispersie în timpul
manipulării, transportului, stocării si depozitării.
r) Închiderea
depozitului definitiv - starea sau actiunea asupra depozitului definitiv la
sfârsitul vietii de functionare.
Un
depozit definitiv devine închis, în general după umplerea completă, prin
acoperirea (astuparea) în cazul depozitelor de suprafaată, prin umplerea cu
materialul de umplutură si/sau închiderea (sigilarea) în cazul depozitelor
geologice, urmată de finalizarea activitătilor oricărei structuri anexe.
s) Migrare
- miscarea materialelor prin diferite medii, datorată curgerii fluidelor.
t) Monitorizare
- măsurări de parametri radiologici sau neradiologici, în vederea evaluării
sau controlului expunerii si interpretarea acestor măsurători. Monitorizarea
poate fi continuă sau discontinuă.
u) Pretratare
- oricare dintre sau toate operatiile anterioare tratării, cum ar fi:
colectarea, sortarea, neutralizarea si decontaminarea.
v) Remedierea
mediului - actiunea de corectare sau curătare a amplasamentelor contaminate
radioactiv, în care este posibilă existenta si a altor substante periculoase.
w) Termen
lung - în contextul prezentelor norme:
1.
pentru depozitare intermediară: peste 20 de ani;
2. pentru
depozitare definitivă: perioadă care depăseste durata prevăzută pentru
controlul institutional.
x) Tratare
- operatiile efectuate în scopul cresterii securitătii sau din motive
economice prin schimbarea caracteristicilor deseurilor. Obiectivele tratării
sunt:
reducerea
volumului, îndepărtarea radionuclizilor din deseuri si schimbarea compozitiei.
GUVERNUL ROMÂNIEI
COMISIA NATIONALĂ PENTRU CONTROLUL
ACTIVITĂTILOR NUCLEARE
pentru aprobarea
Normelor privind eliberarea de sub regimul de autorizare a materialelor
rezultate din practici autorizate în domeniul nuclear
În
conformitate cu prevederile:
-
Legii nr.
111/1996 privind desfăsurarea în sigurantă a activitătilor nucleare,
republicată, cu modificările si completările ulterioare;
-
Hotărârii Guvernului nr.
1.627/2003 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare,
presedintele
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare emite următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă Normele privind eliberarea de sub regimul de autorizare a
materialelor rezultate din practici autorizate în domeniul nuclear, prevăzute
în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
3. - Normele prevăzute la art. 1 intră în vigoare la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
4. - Directia radiatii ionizante, Directia radioprotectie si deseuri
radioactive, Directia reactori nucleari, Directia controlului calitătii,
Directia materiale speciale din cadrul Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Presedintele
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare,
Lucian
Biro
Bucuresti, 31 martie 2004.
Nr. 62.
ANEXĂ
NORME
privind
eliberarea de sub regimul de autorizare a materialelor rezultate din practici
autorizate în domeniul nuclear
CAPITOLUL
I
Scop
si definitii
Art. 1. - Prezentele
norme stabilesc nivelurile de eliberare de sub regimul de autorizare a
materialelor provenite din practici autorizate în domeniul nuclear, potrivit
prevederilor Legii nr.
111/1996 privind desfăsurarea în sigurantă a
activitătilor nucleare, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, denumită în continuare Legea nr.
111/1996.
Art.
2. - Prezentele norme completează prevederile Normelor fundamentale de
securitate radiologică aprobate prin Ordinul presedintelui Comisiei Nationale
pentru Controlul Activitătilor Nucleare nr.
14/2000, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 404 si
404 bis din 29 august 2000.
Art.
3. - În scopul aplicării prezentelor norme, pe lângă termenii si expresiile
care se definesc în Legea nr.
111/1996 si în Normele fundamentale de securitate radiologică, în
prezentele norme mai sunt utilizati termeni si expresii specifice, ale căror
definitii sunt redate în anexa nr. 1 la prezentele norme.
CAPITOLUL
II
Domeniul
de aplicabilitate
Art.
4. - (1) Prezentele norme se aplică eliberării de sub regimul de autorizare a
materialelor rezultate în cadrul practicilor autorizate în domeniul nuclear.
(2)
Prezentele norme se aplică si la eliberarea materialelor rezultate în urma unei
interventii referitoare la expuneri cronice.
Art.
5. - (1) Prezentele norme nu se aplică eliberării de sub regimul de autorizare
a materialelor rezultate din practicile de minerit si preparare a minereurilor
de uraniu si toriu si din practicile de fabricare a combustibilului nuclear,
pentru care nivelurile de eliberare de sub regimul de autorizare sunt prevăzute
în reglementările specifice practicilor respective.
(2)
Prezentele norme nu se aplică eliberării în mediu de efluenti radioactivi
lichizi sau gazosi, pentru care limitele derivate de emisie se stabilesc conform
prevederilor Normelor fundamentale de securitate radiologică.
CAPITOLUL
III
Art.
6. - (1) Obiectivul prezentelor norme este reglementarea scoaterii de sub
control a materialelor provenite din activităti nucleare, astfel încât
continutul de radioactivitate al materialelor respective să nu implice riscuri
semnificative pentru populatie si mediu.
(2) Se
consideră că eliberarea de sub regimul de autorizare a unor materiale nu
prezintă riscuri pentru populatie sau mediu dacă, în urma analizării căilor de
expunere, rezultă că este putin probabil ca doza anuală efectivă angajată de
orice persoană din populatie în urma eliberării respective de sub regimul de
autorizare să depăsească 10 µSv si este practic imposibil ca doza anuală
respectivă să depăsească 100 µSv.
CAPITOLUL
IV
Nivelurile
de eliberare de sub regimul de autorizare a materialelor rezultate din practici
autorizate sau interventii referitoare la expuneri cronice
Art.
7. - (1) Eliberarea de sub regimul de autorizare poate fi neconditionată sau
conditionată.
(2)
Materialele eliberate neconditionat de sub regimul de autorizare pot fi
folosite în continuare fără restrictii.
(3)
Materialele eliberate conditionat de sub regimul de autorizare pot fi
reciclate/reutilizate numai în conformitate cu conditiile de eliberare.
Art.
8. - Nivelurile de eliberare de sub regimul de autorizare se referă la
concentratia activitătii masice si la contaminarea superficială.
Art.
9. - (1) Materialele care îndeplinesc cerintele de excludere prevăzute în anexa
nr. 2 la Normele fundamentale de securitate radiologică pot fi eliberate
neconditionat de sub regimul de autorizare conform prevederilor art. 13 din
prezentele norme.
(2) Materialele solide
care nu îndeplinesc cerintele de excludere prevăzute în anexa nr. 2 la Normele
fundamentale de securitate radiologică, dar care îndeplinesc prevederile anexei
nr. 2 la prezentele norme, pot fi eliberate neconditionat de sub regimul de
autorizare conform prevederilor art. 13 din prezentele norme, numai după ce
titularul de autorizatie a obtinut:
a)
autorizatia Ministerului Sănătătii prevăzută la art. 38 alin. (1) din Legea nr.
111/1996;
b)
aprobarea Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare, denumită
în continuare CNCAN, privind utilizarea valorilor obtinute conform
prevederilor anexei nr. 2 ca niveluri de eliberare neconditionată de sub
regimul de autorizare pentru materialele respective.
Art.
10. - (1) Nivelurile de eliberare conditionată de sub regimul de autorizare,
precum si conditiile pentru eliberare se aprobă de către CNCAN, de la caz la
caz, la propunerea titularului de autorizatie care detine materialele
respective.
(2) În
cazul în care eliberarea conditionată de sub regimul de autorizare a
materialelor rezultate din practici autorizate sau din interventii referitoare
la expuneri cronice nu exclude posibilitatea introducerii ulterioare a
materialelor respective în circuitul economic si social, în vederea utilizării
sau consumului de către populatie, CNCAN va emite aprobarea prevăzută la alin.
(1) numai după ce titularul de autorizatie a obtinut în prealabil autorizatia
Ministerului Sănătătii, prevăzută la art. 38 alin. (1) din Legea nr.
111/1996.
(3)
Pentru materialele solide, nivelurile de eliberare conditionată de sub regimul
de autorizare se stabilesc atunci când, datorită unor circumstante speciale,
cum ar fi cunoasterea precisă a destinatiei viitoare a materialului ce urmează
a fi eliberat de sub regimul de autorizare sau dimensiunea redusă a volumului
ori suprafetei materialului respectiv, este posibilă relaxarea nivelurilor de
eliberare neconditionată.
(4)
Pentru materialele lichide sau gazoase, altele decât efluentii radioactivi,
nivelurile de eliberare conditionată de sub regimul de autorizare trebuie să
fie stabilite pe baza unor scenarii conservative si numai în conditiile
cunoasterii precise a destinatiei viitoare a materialelor respective.
CAPITOLUL
V
Art. 11. - Verificarea
de către titularul de autorizatie a respectării nivelurilor de eliberare de sub
regimul de autorizare se face utilizând următoarele metode, după caz:
a)
măsurări directe ale materialelor ce urmează a fi eliberate;
b)
măsurări de laborator asupra unor probe reprezentative;
c)
utilizarea unor factori de scalare dedusi în mod corespunzător;
d)
alte metode acceptate de CNCAN.
Art.
12. - Strategia de măsurare cuprinde cel putin următorii pasi:
a)
gruparea materialelor ce urmează a fi măsurate în vederea eliberării, în asa
fel încât să fie asigurată omogenitatea acestora atât în ceea ce priveste
compozitia materialelor, cât si în ceea ce priveste originea acestora (pentru a
se asigura omogenitatea spectrului de radionuclizi);
b)
evaluarea spectrului de radionuclizi pentru materialele ce urmează a fi
eliberate, prin analiza probelor, tinându-se cont de toate informatiile
disponibile privind istoria operatională a materialului;
c)
selectarea metodei (metodelor) de măsurare potrivite pentru a se demonstra
respectarea nivelurilor de eliberare;
d)
alegerea instrumentelor de măsurare potrivite si etalonarea lor
corespunzătoare;
e)
stabilirea procedurilor de măsurare, evidentă si raportare.
Art.
13. - (1) Eliberarea de sub regimul de autorizare poate fi efectuată numai după
ce a fost aprobată de CNCAN.
(2)
Aprobarea de către CNCAN a eliberării de sub regimul de autorizare se acordă
numai dacă titularul de autorizatie a demonstrat că metodele, strategia,
instrumentele si procedurile utilizate pentru măsurare garantează că nivelurile
de eliberare sunt respectate.
(3)
Aprobarea de către CNCAN a eliberării de sub regimul de autorizare se face:
a) în
cadrul procesului de autorizare;
b)
ulterior autorizării, prin emiterea aprobării de eliberare de sub regimul de
autorizare, pe baza documentatiei înaintate de titularul de autorizatie.
CAPITOLUL
6
Art.
14. - În cazul eliberărilor conditionate, titularul de autorizatie trebuie să
verifice permanent îndeplinirea conditiilor de eliberare.
Art.
15. - (1) Titularul de autorizatie trebuie să raporteze periodic CNCAN tipurile
si cantitătile de materiale eliberate de sub regimul de autorizare.
(2) În
cazul eliberărilor conditionate, raportul prevăzut la alin. (1) trebuie să
cuprindă si modul de îndeplinire a conditiilor de eliberare.
(3)
Periodicitatea raportării prevăzute la alin. (1) si (2) este, dacă autorizatia,
respectiv aprobarea de eliberare de sub regimul de autorizare, prevăzută la
art. 13 alin. (3), nu prevede altfel, de un an.
Art.
16. - (1) Toate activitătile pe care titularul de autorizatie, detinător al
materialelor ce urmează a fi eliberate de sub regimul de autorizare, sau orice
altă persoană legal constituită, autorizată de CNCAN, urmează a le desfăsura
pentru a verifica respectarea nivelurilor de eliberare de sub regimul de
autorizare si a conditiilor de eliberate vor fi efectuate în cadrul unui sistem
corespunzător de management al calitătii.
(2) În
stabilirea cerintelor pentru sistemul de management al calitătii se va tine
cont de cantitatea estimată de materiale ce urmează a fi eliberate si de
complexitatea practicii din care provin materialele respective.
(3)
Sistemul de management al calitătii trebuie, în particular, să acopere tinerea
evidentei cantitătilor de materiale eliberate si a concentratiilor
activitătilor masice continute de aceste materiale si/sau a contaminării
superficiale a acestora, precum si, în cazul eliberării conditionate, tinerea
evidentei îndeplinirii conditiilor de eliberare.
(4)
Titularul de autorizatie trebuie să revadă periodic metodele, strategia,
instrumentele si procedurile utilizate pentru măsurare, pentru a se convinge că
cerintele pentru efectuarea corectă a măsurărilor sunt respectate
corespunzător.
(5) În
cazul eliberărilor conditionate, titularul de autorizatie trebuie să revadă, cu
periodicitatea aprobată de CNCAN si ori de câte ori apar elemente noi, modul de
stabilire a nivelurilor de eliberare conditionată, pentru a se convinge că
scenariile de evaluare a dozelor maxime rămân conservative.
CAPITOLUL
VII
Dispozitii
finale
Art.
17. - Îndeplinirea cerintelor privind eliberarea de sub regimul de autorizare,
prevăzute în prezentele norme, nu îl absolvă pe titularul de autorizatie de
responsabilitatea sa de a îndeplini celelalte dispozitii ale legislatiei privind
regimul materialelor, inclusiv al deseurilor care au alte caracteristici
periculoase.
Art.
18. - Prezentele norme intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
ANEXA Nr. 1
la norme
a) Eliberarea
conditionată de sub regimul de autorizare este procesul prin care
materialele provenite din practici din domeniul nuclear sau rezultate în urma
interventiei referitoare la expuneri cronice la radiatii, având concentratiile
activitătii masice si contaminarea superficială inferioare nivelurilor de
eliberare conditionată de sub regimul de autorizare stabilite/aprobate de
CNCAN, sunt declarate libere pentru utilizare, cu anumite restrictii, conform
conditiilor pentru eliberarea respectivă.
b) Eliberarea
neconditionată de sub regimul de autorizare este procesul prin care
materialele provenite din practici din domeniul nuclear sau rezultate în urma
interventiei referitoare la expuneri cronice la radiatii, având concentratiile
activitătii specifice masice si contaminarea superficială inferioare
nivelurilor de eliberare neconditionată de sub regimul de autorizare, sunt
declarate libere pentru utilizare nerestrictivă.
c) Nivelurile
de eliberare de sub regimul de autorizare sunt valori limită ale
concentratiei activitătii masice sau ale contaminării superficiale,
stabilite/aprobate de CNCAN pentru eliberarea de sub regimul de autorizare a
materialelor provenite din practici din domeniul nuclear sau rezultate în urma
interventiei referitoare la expuneri cronice la radiatii.
Nivelurile
de eliberare diferă în functie de tipul eliberării (neconditionată sau
conditionată).
ANEXA Nr. 2
la norme
NIVELURILE
de
eliberare neconditionată de sub regimul de autorizare a materialelor care nu
îndeplinesc cerintele de excludere prevăzute în anexa nr. 2 la Normele
fundamentale de securitate radiologică
1.
Pentru materialele care nu îndeplinesc cerintele de excludere prevăzute în
anexa nr. 2 la Normele fundamentale de securitate radiologică, dar pentru care
titularul de autorizatie a demonstrat că forma fizică, proprietătile
fizico-chimice si cantitătile ce vor fi eliberate presupun că în orice scenariu
rezonabil de încorporare cantitatea încorporată pe timp de un an prin inhalare
de o persoană nu depăseste 0,5 g, iar cantitatea încorporată pe timp de un an
prin ingestie nu depăseste 50 g, pot fi stabilite niveluri de eliberare
neconditionată superioare.
2.
Algoritmul de stabilire a noilor niveluri de eliberare neconditionată de sub
regimul de autorizare este următorul:
a) se
calculează valoarea:
minimum
{1/Eγ + 0,1Eβ, ALIinh/1.000,
ALIing/100.000} , (1)
unde Eγ si Eβ sunt energiile efective în MeV
pentru emisiile gama, respectiv beta ale radionuclidului, asa cum sunt
prevăzute în Publicatia nr. 38 a Comisiei Internationale de Protectie
Radiologică (ICRP), ALIinh
este cea mai
restrictivă valoare a limitei anuale de încorporare prin inhalare pentru o
persoană expusă profesional, exprimată în Bq, calculată pentru doza efectivă
anuală de 20 mSv, utilizându-se valorile pentru coeficientii de doză efectivă
prevăzuti în tabelul 4-C1 din anexa nr. 4 la Normele fundamentale de securitate
radiologică, iar ALIing
este cea mai
restrictivă valoare a limitei anuale de încorporare prin ingestie pentru o
persoană expusă profesional, exprimată în Bq, calculată pentru doza efectivă
anuală de 20 mSv, utilizându-se valorile pentru coeficientii de doză efectivă
prevăzuti în tabelul 4-C1 din anexa nr. 4 la Normele fundamentale de securitate
radiologică;
b) se
rotunjeste valoarea calculată la un număr având nenulă numai prima cifră
semnificativă;
c) se
solicită la CNCAN, de către titularul de autorizatie interesat, aprobarea
utilizării valorii obtinute conform lit. b) ca nivel de eliberare
neconditionată de sub regimul de autorizare pentru concentratia activitătii,
exprimată în Bq/g, si pentru contaminarea superficială, exprimată în Bq/cm2, pentru materialele care îndeplinesc cerintele prevăzute
la pct. 1;
d) se
solicită Ministerului Sănătătii, de către titularul de autorizatie interesat,
autorizatia prevăzută la art. 38 alin. (1) din Legea nr.
111/1996 privind introducerea în circuitul economic si social a
materialelor care îndeplinesc cerintele prevăzute la pct. 1 si al căror
continut radioactiv este inferior nivelurilor de eliberare neconditionată de
sub regimul de autorizare, aprobate de CNCAN conform prevederilor lit. c).
Nota
1. Pentru
radionuclizii care sunt precursori într-o serie de dezintegrare, se va
considera că nucleul precursor este în echilibru cu descendentii săi de viată
scurtă. Ca urmare, în calculul lui Eg si
E§ din formula (1) trebuie introdusă
si contributia descendentilor respectivi.
Nota
2. În cazul unui
amestec de radionuclizi, se consideră că sunt respectate nivelurile de
eliberare neconditionată de sub regimul de autorizare, dacă este îndeplinită
relatia:
n |
|
Σ |
Ci/CLi< 1, (2) |
i =1 |
|
unde: Ci este concentratia radionuclidului i în materialul considerat, CLi este nivelul de eliberare neconditionată de sub regimul de autorizare, iar n este numărul de radionuclizi din amestec.