MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 566 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 28
iunie 2004
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
253.
- Lege privind caracterul definitiv al decontării în sistemele de plăti si
în sistemele de decontare a operatiunilor cu instrumente financiare
445.
- Decret pentru promulgarea Legii privind caracterul definitiv al
decontării în sistemele de plăti si în sistemele de decontare a operatiunilor
cu instrumente financiare
269.
- Lege privind acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării
achizitionării de calculatoare
461.
- Decret pentru promulgarea Legii privind acordarea unui ajutor financiar
în vederea stimulării achizitionării de calculatoare
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
922. - Hotărâre
pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a
Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor în
România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 622/2001
932.
- Hotărâre pentru modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr.
347/2003 privind restrictionarea introducerii pe piată si a utilizării anumitor
substante si preparate chimice periculoase
ACTE ALE
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
87.
- Hotărâre privind retragerea autorizatiei de functionare a Cooperativei de
credit VIATA NOUĂ SĂVENI
88.
- Hotărâre privind retragerea autorizatiei de functionare a Cooperativei de
credit MUNCA LISNA
89.
- Hotărâre privind retragerea autorizatiei de functionare a Cooperativei de
credit DRUM NOU UNGURENI
- Legea nr. 163/2004;
- Normele Băncii
Nationale a României nr. 17/2003
LEGI SI
DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind caracterul definitiv al decontării în
sistemele de plăti si în sistemele de decontare a operatiunilor cu instrumente
financiare
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
CAPITOLUL I
Art. 1. -
Dispozitiile prezentei legi se aplică:
a) sistemelor definite
la art. 2 alin. (1) pct. 1, care operează în orice monedă sau în diferite
monede pe care sistemul le converteste una în alta;
b) participantilor
la sistemele prevăzute la lit. a);
c) garantiilor
constituite în legătură cu participarea la un sistem sau cu operatiunile Băncii
Nationale a României, ale băncilor centrale din statele membre ale Spatiului
Economic European si ale Băncii Centrale Europene, în calitatea acestora de
bănci centrale.
Art. 2. - (1) În
întelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au următoarea
semnificatie:
1. sistem -
o conventie în formă scrisă care îndeplineste, cumulativ, următoarele conditii:
a) este încheiată
între 3 sau mai multi participanti, altii decât un posibil agent de decontare,
o posibilă contraparte centrală, o posibilă casă de compensare sau un posibil
participant indirect, si are reguli comune si proceduri standardizate privind
executarea ordinelor de transfer între participanti;
b) este guvernată
de legea aleasă de participanti, care poate fi legea română, dacă cel putin
unul dintre participanti îsi are sediul social în România, sau legea unui stat
membru al Spatiului Economic European, dacă cel putin unul dintre participanti
îsi are sediul social în respectivul stat membru;
c) este desemnată
de Banca Natională a României, ca sistem ce intră sub incidenta prezentei legi,
sau este desemnată de alt stat membru al Spatiului Economic European, a cărui
lege îi este aplicabilă si este notificată ca atare Comisiei Europene;
2. institutie -
oricare dintre următoarele entităti, care participă la un sistem si care este
obligată să execute obligatiile financiare rezultate din ordinele de transfer
emise în cadrul respectivului sistem:
a) o institutie de
credit, asa cum este definită în Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările si completările
ulterioare, precum si orice entitate având sediul social într-un stat membru al
Spatiului Economic European, autorizată să atragă depozite sau alte fonduri
rambursabile de la public si să acorde credite pe cont propriu sau orice
entitate, alta decât o institutie de credit, având sediul social într-un stat
membru al Spatiului Economic European, autorizată să emită mijloace de plată
sub formă de monedă electronică;
b) o persoană
juridică autorizată să ofere servicii de investitii financiare, asa cum este
definită în legislatia aferentă pietei de capital, sau orice persoană juridică
având sediul social într-un stat membru al Spatiului Economic European,
autorizată să ofere serviciile mentionate în anexa care face parte integrantă
din prezenta lege, în legătură cu instrumentele mentionate la pct. 8;
c) o autoritate
publică si alte entităti garantate public;
d) orice entitate
având sediul social în afara teritoriului României sau al statelor membre ale
Spatiului Economic European si ale cărei functiuni corespund celor ale institutiilor
de credit, institutiilor emitente de monedă electronică sau ale persoanelor
juridice autorizate să ofere servicii de investitii financiare;
3. contraparte
centrală - o entitate care se interpune, din punct de vedere juridic, între
institutiile participante la un sistem si care actionează în calitate de
cocontractant exclusiv al fiecărei institutii si preia obligatiile acestor
institutii în legătură cu ordinele lor de transfer;
4. agent de
decontare - o entitate care pune la dispozitia institutiilor si/sau a
contrapărtii centrale, care participă la sistem, conturi de decontare prin care
ordinele de transfer din sistem sunt decontate si care poate acorda credite
respectivelor institutii si/sau contrapărtii centrale, în scopul decontării;
5. casă de
compensare - o entitate însărcinată cu calculul pozitiei nete a fiecărei
institutii, a unei posibile contrapărti centrale si/sau a unui posibil agent de
decontare;
6. participant -
o institutie sau o contraparte centrală, un agent de decontare sau o casă de
compensare din sistemul avut în vedere sau din orice alt sistem; participant
este si cel care, în conformitate cu regulile sistemului, actionează în acelasi
timp în calitate de contraparte centrală, casă de compensare si agent de
decontare sau doar în unele dintre aceste calităti;
7. participant
indirect - o institutie de credit, asa cum este definită la pct. 2 lit. a),
care poate să transmită ordine de transfer prin sistem, în temeiul unei relatii
contractuale cu o institutie participantă în sistem, care execută ordine de
transfer în cadrul acestuia;
8. instrumente
financiare:
a) valori
mobiliare;
b) titluri de
participare la organismele de plasament colectiv;
c) instrumente ale
pietei monetare, inclusiv titluri de stat cu scadenta mai mică de un an si
certificate de depozit;
d) contracte
futures financiare, inclusiv contracte similare cu decontare finală în fonduri;
e) contracte
forward pe rata dobânzii (FRA);
f) swapuri pe rata
dobânzii, curs de schimb si actiuni;
g) optiuni pe
orice instrument financiar mentionat la lit. a)-d), inclusiv contracte similare
cu decontare finală în fonduri; această categorie include si optiuni pe curs de
schimb si pe rata dobânzii;
9. ordin de
transfer:
a) o instructiune
dată de un participant de a se pune la dispozitia unui destinatar o sumă de
bani, prin înscrierea acesteia în conturile unei institutii de credit, ale unei
bănci centrale sau ale unui agent de decontare, sau orice instructiune care
antrenează asumarea sau executarea unei obligatii de plată, asa cum este
aceasta definită de regulile de functionare a sistemului; sau
b) o instructiune
dată de un participant de a se transfera proprietatea asupra unuia sau mai
multor instrumente financiare sau orice alt drept asupra unuia sau mai multor
instrumente financiare, prin înscrierea în registrul de evidentă a acestora sau
prin orice altă modalitate;
10. procedură
de insolventă - orice procedură colectivă prevăzută de legislatia română
sau străină, care urmăreste fie lichidarea unui participant, fie reorganizarea
sa, dacă această măsură implică suspendarea sau limitarea transferurilor sau
plătilor;
11. compensare -
înlocuirea creantelor si obligatiilor rezultând din ordine de transfer din
cadrul sistemului, pe care unul sau mai multi participanti le emit în favoarea
altui participant sau a altor participanti ori pe care le primesc de la
acestia, cu o creantă sau o obligatie netă unică, astfel încât această creantă
netă unică să poată fi pretinsă, respectiv această obligatie netă unică să fie
datorată;
12. cont de
decontare - un cont deschis la banca centrală, la un agent de decontare sau
la o contraparte centrală, utilizat pentru depozitarea de fonduri si de
instrumente financiare, precum si pentru decontarea tranzactiilor dintre
participantii la un sistem;
13. garantie -
orice activ care se poate valorifica, inclusiv o sumă de bani, si care face
obiectul oricărei forme de garantare, al unui contract de report ori al unui
contract similar si care este constituit în favoarea participantilor, a Băncii
Nationale a României, a băncilor centrale din statele membre ale Spatiului
Economic European sau a Băncii Centrale Europene;
14. sistem de
plăti de importantă sistemică - un sistem în care, în cazul în care nu este
suficient protejat împotriva riscurilor specifice, o întrerupere în functionarea
sa poate produce sau transmite alte întreruperi în activitatea participantilor
sau chiar întreruperi în cadrul altor sisteme din sectorul financiar;
15. sistem de
plăti de importantă deosebită - un sistem care are un rol important în
procesarea si decontarea unor tipuri variate de plăti si care, în cazul
imposibilitătii de functionare, poate provoca efecte economice majore si poate
submina încrederea publicului în sistemele de plăti si în monedă, în general.
(2) Pentru
prevenirea riscului sistemic, prin derogare de la prevederile alin. (1) pct. 1,
Banca Natională a României poate desemna, ca sistem care intră sub incidenta
prezentei legi, o conventie încheiată în formă scrisă, îndeplinind conditiile
stipulate la alin. (1) pct. 1, care este încheiată cu scopul executării
ordinelor de transfer definite la alin. (1) pct. 9 lit. b) si care, într-o
măsură limitată, execută si ordine referitoare la alte instrumente financiare.
(3) Pentru
prevenirea riscului sistemic, prin derogare de la prevederile alin. (1) pct. 1,
Banca Natională a României poate, după caz, să desemneze, ca sistem care intră
sub incidenta prezentei legi, si o conventie încheiată în formă scrisă între 2
participanti, altii decât un posibil agent de decontare, o posibilă contraparte
centrală, o posibilă casă de compensare sau un posibil participant indirect.
(4) Prin exceptie
de la prevederile alin. (1) pct. 2, dacă un sistem este supravegheat în baza
legislatiei române sau a legislatiei unui stat membru al Spatiului Economic
European si execută doar ordine de transfer precizate la alin. (1) pct. 9 lit.
b), precum si plăti rezultând din aceste ordine, Banca Natională a României
poate hotărî ca entitătile care participă la acest sistem si care sunt obligate
să execute obligatiile financiare rezultând din ordinele de transfer emise în
cadrul acelui sistem să fie considerate institutii în sensul prezentei legi, cu
conditia ca cel putin 3 participanti la sistem să facă parte din categoriile
prevăzute la alin. (1) pct. 2 si ca o astfel de decizie să fie justificată din
punct de vedere al prevenirii riscului sistemic.
(5) Pentru
prevenirea riscului sistemic, Banca Natională a României poate considera ca
participant, în sensul prezentei legi, si un participant indirect în sensul
alin. (1) pct. 7, cu conditia ca aceasta să fie cunoscut sistemului.
CAPITOLUL II
Compensarea
si ordinele de transfer
Art. 3. - (1)
Ordinele de transfer si compensarea sunt valabile, îsi produc efectele juridice
si sunt opozabile tertilor chiar si în cazul deschiderii procedurii de
insolventă asupra unui participant, cu conditia ca respectivele ordine de
transfer să fi fost introduse în sistem înaintea momentului deschiderii
procedurii de insolventă, asa cum este acesta definit la art. 6 alin. (1).
(2) Dacă ordinele de
transfer sunt introduse în sistem după momentul deschiderii procedurii de
insolventă si sunt procesate în ziua deschiderii procedurii de insolventă,
aceste ordine de transfer si compensarea îsi produc efectele juridice si sunt
opozabile tertilor, cu conditia ca agentul de decontare, contrapartea centrală
sau casa de compensare să poată dovedi, după momentul decontării, că nu a
cunoscut si nici nu trebuia să cunoască faptul că s-a deschis procedura de
insolventă.
(3) Nici o normă
juridică, regulă, dispozitie sau practică vizând anularea unor contracte si
tranzactii încheiate înaintea momentului deschiderii procedurii de insolventă,
definit la art. 6 alin. (1), nu poate conduce la anularea unei compensări
efectuate în conformitate cu alin. (1) si (2).
(4) Momentul din
care un ordin de transfer este considerat introdus în sistem trebuie să fie
clar precizat prin regulile sistemului.
Art. 4. - Având în
vedere termenii contractuali aplicabili, fondurile sau instrumentele financiare
disponibile în contul de decontare al participantului si facilitatea de
creditare (incluzând împrumutul unor instrumente financiare) acordată
participantului în ziua decontării, în limita garantiilor constituite în acest
scop, pot fi folosite, chiar în conditiile în care împotriva participantului a
fost deschisă o procedură de insolventă, pentru îndeplinirea obligatiilor
participantului în cadrul sistemului din ziua deschiderii procedurii de
insolventă, în principal pentru achitarea oricărei datorii rezultate în urma
compensării, făcând posibilă decontarea finală pentru sistem.
Art. 5. - Un ordin
de transfer nu poate fi revocat de către un participant la sistem sau de către
un tert, din momentul stabilit prin regulile sistemului respectiv.
CAPITOLUL III
Art. 6. - (1) În
întelesul prezentei legi, momentul deschiderii procedurii de insolventă este
momentul în care autoritatea competentă pronuntă hotărârea de deschidere a
procedurii de insolventă.
(2) Autoritatea
competentă care a pronuntat hotărârea de deschidere a procedurii de insolventă
în baza legii române împotriva unui participant la sistem este obligată să
comunice de îndată această hotărâre Băncii Nationale a României si Comisiei
Nationale a Valorilor Mobiliare.
Obligatia de
notificare a fiecărei autorităti mentionate se consideră îndeplinită numai dacă
autoritatea competentă a primit de la respectiva autoritate confirmarea de
primire a hotărârii.
(3) Banca
Natională a României si Comisia Natională a Valorilor Mobiliare vor comunica de
îndată tuturor sistemelor nationale hotărârea de deschidere a procedurii de
insolventă primită de la autoritatea competentă, conform prevederilor alin.
(2), sau de la statele membre ale Spatiului Economic European.
(4) Banca Natională a României va comunica de îndată si Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare hotărârea de deschidere a procedurii de insolventă comunicată de statele membre ale Spatiului Economic European.
Art. 7. -
Deschiderea procedurii de insolventă asupra unui participant nu are efect
retroactiv asupra drepturilor si obligatiilor sale, care decurg din
participarea sa la sistem sau sunt legate de această participare, care au luat
nastere anterior momentului deschiderii acestei proceduri, asa cum acesta este
definit la art. 6 alin. (1).
Art. 8. - Drepturile
si obligatiile decurgând din participarea la sistem sau legate de această
participare ale participantului împotriva căruia s-a deschis o procedură de
insolventă sunt determinate de legea care guvernează sistemul.
CAPITOLUL IV
Protejarea
drepturilor pe care le au detinătorii de garantii si creditorii garantati
contra efectelor procedurii de insolventă împotriva participantului care a
constituit garantia
Art. 9. - (1)
Drepturile unui participant în legătură cu garantiile constituite în favoarea
sa sau pe care le detine în legătură cu participarea sa la un sistem, precum si
drepturile Băncii Nationale a României, ale băncilor centrale din statele
membre ale Spatiului Economic European si ale Băncii Centrale Europene în
legătură cu garantiile detinute sau constituite în favoarea acestora nu sunt
afectate de deschiderea procedurii de insolventă împotriva unui alt participant
sau împotriva contrapărtii Băncii Nationale a României, a băncilor centrale din
statele membre ale Spatiului Economic European sau a Băncii Centrale Europene,
care a constituit garantiile.
(2) Garantiile
prevăzute la alin. (1) pot fi executate în scopul realizării drepturilor
garantate.
Art. 10. - Dacă în
favoarea participantilor si/sau a Băncii Nationale a României, a băncilor centrale
din statele membre ale Spatiului Economic European sau a Băncii Centrale
Europene s-au constituit drept garantie instrumente financiare sau drepturi
asupra unor instrumente financiare si dacă dreptul lor ori al unui tert care
actionează pe seama acestora asupra respectivelor instrumente financiare este
înscris valabil într-un registru de evidentă, într-un cont sau într-un sistem
centralizat de depozitare, localizat în România sau într-un stat membru al
Spatiului Economic European, determinarea opozabilitătii, continutului,
întinderii si efectelor drepturilor acestora asupra garantiilor este guvernată
de legea statului unde drepturile au fost valabil înscrise.
CAPITOLUL V
Dispozitii
aplicabile după aderarea la Uniunea Europeană
Art. 11. - Banca Natională a României este obligată să notifice decizia prevăzută la art. 6 alin. (2), de îndată ce i-a fost comunicată, altor state membre ale Spatiului Economic European.
Art. 12. - (1)
Banca Natională a României va comunica Comisiei Europene sistemele care intră
sub incidenta prezentei legi.
(2) Ministerul
Finantelor Publice va informa Comisia Europeană că Banca Natională a României
este autoritatea natională competentă care trebuie să informeze si să fie
informată cu privire la deschiderea procedurii de insolventă împotriva unui
participant la un sistem.
CAPITOLUL VI
Dispozitii
finale
Art. 13. - (1)
Banca Natională a României desemnează sistemele, asa cum sunt definite la art.
2 alin. (1) pct. 1, care intră sub incidenta prezentei legi.
(2) Desemnarea
sistemelor care, conform legii, nu sunt autorizate de Comisia Natională a
Valorilor Mobiliare se face de către Banca Natională a României pe baza unor
criterii proprii.
(3) Toate sistemele
care, conform legii, sunt autorizate de Comisia Natională a Valorilor Mobiliare
si destinate decontării operatiunilor cu instrumente financiare intră sub
incidenta prezentei legi. Comisia Natională a Valorilor Mobiliare va comunica
Băncii Nationale a României toate sistemele de decontare a operatiunilor cu
instrumente financiare autorizate de aceasta, iar Banca Natională a României va
desemna automat aceste sisteme ca intrând sub incidenta prezentei legi.
(4) Banca
Natională a României va monitoriza permanent sistemele de plăti si sistemele de
decontare a operatiunilor cu instrumente financiare care decontează prin
intermediul unor sisteme de plăti de importantă sistemică sau de importantă
deosebită.
Art. 14. - Fiecare
sistem, desemnat de Banca Natională a României în conformitate cu prevederile
art. 13, este obligat să comunice acesteia participantii la sistem, inclusiv
participantii indirecti, precum si orice schimbare în rândul acestora.
Art. 15. - Orice
persoană care justifică un interes legitim poate cere unei institutii
informatii referitoare la sistemele la care această institutie participă si la
principalele reguli de functionare a acestor sisteme, institutia respectivă
fiind obligată să-i furnizeze aceste informatii gratuit, în termen de cel mult
5 zile de la data primirii cererii.
Art. 16. - Banca
Natională a României si Comisia Natională a Valorilor Mobiliare vor urmări
respectarea prevederilor prezentei legi în cadrul sistemelor care intră sub
incidenta acestora.
Art. 17. -
Prezenta lege transpune Directiva nr. 98/26/CE privind caracterul definitiv al
decontării în sistemele de plăti si în sistemele de decontare a operatiunilor
cu instrumente financiare, publicată în Jurnalul Oficial al Comunitătilor
Europene (JOCE) nr. L166 din 11 iunie 1998.
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
Bucuresti, 16 iunie 2004.
Nr. 253.
ANEXĂ
1. a) Primirea si
transmiterea, în numele investitorilor, a ordinelor la unul sau mai multe
instrumente financiare
b) Executarea unor
astfel de ordine, altfel decât pe cont propriu
2. Tranzactionarea
pe cont propriu a oricăror instrumente financiare
3. Administrarea
pe bază discretionară si individuală a portofoliilor de investitii, în
conformitate cu mandatul dat de investitori, atunci când aceste portofolii
includ unul sau mai multe instrumente financiare
4. Subscrierea, în
cadrul emisiunilor, a oricăror instrumente financiare si/sau plasamentul unor
asemenea emisiuni.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind caracterul
definitiv al decontării în sistemele de plăti si în sistemele de decontare a
operatiunilor cu instrumente financiare
În temeiul prevederilor
art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia României,
republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind caracterul definitiv al decontării în sistemele de plăti
si în sistemele de decontare a operatiunilor cu instrumente financiare si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 14 iunie 2004.
Nr. 445.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
|
SENATUL
|
privind acordarea unui ajutor financiar în vederea
stimulării achizitionării de calculatoare
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Art. 1. - Obiectul
prezentei legi îl constituie stabilirea unor măsuri pentru stimularea
achizitionării de calculatoare, prin acordarea unor ajutoare financiare
stabilite pe criterii sociale, pentru crearea de competente în utilizarea
tehnicii de calcul.
Art. 2. - (1)
Beneficiare ale prevederilor prezentei legi sunt familiile cu elevi si/sau
studenti ai învătământului de stat sau particular acreditat, în vârstă de până
la 26 de ani, care provin din familii cu venituri brute lunare de maximum 1,5
milioane lei pe membru de familie.
(2) Plafonul de
1,5 milioane lei se indexează anual, prin hotărâre a Guvernului, în functie de
indicele de crestere a preturilor de consum.
Art. 3. - (1)
Familiile beneficiare prevăzute la art. 2 primesc un ajutor financiar din
partea statului pentru achizitionarea unui calculator personal nou.
(2) Familia cu
elevi si/sau studenti, indiferent de numărul acestora, beneficiază de ajutor
financiar pentru achizitionarea unui singur calculator.
Art. 4. - Ajutorul
financiar prevăzut la art. 3 reprezintă echivalentul în lei a 200 de euro
pentru un calculator, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de Banca
Natională a României pentru ultima zi a lunii precedente, fără a depăsi
valoarea calculatorului achizitionat.
Art. 5. - Ajutorul
financiar se acordă beneficiarilor de către Ministerul Educatiei si Cercetării,
pe baza documentelor doveditoare prevăzute în normele metodologice.
Art. 6. - (1)
Înstrăinarea calculatoarelor înainte de expirarea perioadei de 3 ani de la
cumpărarea acestora este interzisă.
(2) Nerespectarea
prevederilor alin. (1) atrage răspunderea celor vinovati si se sanctionează cu
restituirea echivalentului în lei al ajutorului financiar acordat, calculat la
cursul de schimb de la data constatării.
(3) Constatarea
nerespectării prevederilor prezentei legi se efectuează de persoane
împuternicite în acest scop de Ministerul Educatiei si Cercetării, Ministerul
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei si de alte institutii abilitate de
lege pentru a efectua controale în domeniul financiar-bugetar.
(4) Sumele
recuperate din restituirea ajutorului financiar constituie venituri la bugetul
de stat.
Art. 7. - (1)
Elevii care au dreptul de a beneficia de prevederile prezentei legi depun o
cerere de acordare a ajutorului financiar pentru achizitionarea unui
calculator, însotită de documentele prin care se face dovada acestui drept,
potrivit legii si normelor metodologice de aplicare, la unitatea de învătământ
la care sunt înscrisi.
(2) Unitatea de
învătământ verifică eligibilitatea solicitantilor si transmite documentele
inspectoratelor scolare.
(3) Studentii care
au dreptul de a beneficia de prevederile prezentei legi depun o cerere de
acordare a ajutorului financiar pentru achizitionarea unui calculator, însotită
de documentele prin care se face dovada acestui drept, potrivit legii si
normelor metodologice de aplicare, la institutiile de învătământ.
(4) Institutiile de învătământ verifică eligibilitatea solicitantilor si transmit documentele Ministerului Educatiei si Cercetării.
(5) Cererile
prevăzute la alin. (1) si (3) se vor depune, pentru anul 2004, până cel târziu
la data de 1 septembrie 2004.
(6) Începând cu
anul 2005, cererile prevăzute la alin. (1) si (3) se vor depune în fiecare an,
până cel târziu la data de 31 martie.
Art. 8. - (1)
Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei si Ministerul Educatiei si
Cercetării vor realiza un portal în vederea publicării listei cu persoanele
eligibile care pot beneficia de prevederile prezentei legi.
(2) Înregistrarea
în portal a elevilor eligibili în urma evaluării este făcută de către
inspectoratele scolare judetene, respectiv Inspectoratul Municipiului
Bucuresti, care verifică si realizează centralizarea la nivel de judet pe baza
documentelor primite de la unitătile de învătământ.
(3) Înregistrarea
în portal a studentilor eligibili în urma evaluării este făcută de către
Ministerul Educatiei si Cercetării, care verifică si realizează centralizarea
la nivel national pe baza documentelor primite de la rectoratele universitare.
(4) Pe baza
înregistrărilor prevăzute la alin. (2) si (3), prin intermediul portalului va
fi publicată, pentru anul 2004, la data de 1 octombrie, lista cu toate
persoanele eligibile.
(5) Pentru anii
următori lista va fi publicată, prin intermediul portalului, la data de 1 mai.
(6) Acordarea
ajutorului financiar, conform prezentei legi, se realizează în ordinea
crescătoare a venitului brut lunar pe membru de familie, în limita sumelor
alocate cu această destinatie în bugetul Ministerului Educatiei si Cercetării.
(7) Persoanele
beneficiare ale prevederilor prezentei legi, care sunt cuprinse în lista
prevăzută la alin. (4) si (5) si cărora li se acordă ajutor financiar conform
alin. (6), vor primi de la unitătile de învătământ si/sau institutiile de
învătământ la care sunt înscrise un document care va face dovada că sunt
beneficiari ai acestui ajutor si care va fi folosit la achizitionarea
calculatorului.
(8) În termen de
30 de zile de la primirea documentului mentionat la alin. (7), beneficiarii vor
face dovada achizitionării calculatorului, în conditiile prezentei legi, în caz
contrar urmând a-si pierde eligibilitatea pentru anul în curs.
Art. 9. - (1)
Pentru anul 2004 suma aferentă ajutorului financiar acordat potrivit
prevederilor prezentei legi se alocă în bugetul Ministerului Educatiei si
Cercetării la rectificarea bugetului de stat.
(2) Începând cu
anul 2005 sumele alocate pentru acordarea de ajutoare financiare potrivit
prezentei legi vor fi cuprinse în bugetul Ministerului Educatiei si Cercetării.
Art. 10. - În
termen de 60 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial
al României, Partea I, Ministerul Educatiei si Cercetării, Ministerul
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei si Ministerul Finantelor Publice vor
elabora normele metodologice de punere în aplicare a prezentei legi, ce vor fi
aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
Bucuresti, 16 iunie 2004.
Nr. 269.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind acordarea unui
ajutor financiar în vederea stimulării achizitionării de calculatoare
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării
achizitionării de calculatoare si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 14 iunie 2004.
Nr. 461.
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul
si regimul refugiatilor în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
622/2001
În temeiul art. 108
din Constitutie, republicată, si al art. III din Ordonanta Guvernului nr.
43/2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor în România, aprobată prin
Legea nr.
176/2004,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. I. - Normele metodologice de aplicare a
Ordonantei Guvernului nr.
102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor în România, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr.
622/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 396 din
18 iulie 2001, cu modificările ulterioare, se modifică si se completează după
cum urmează:
1. Alineatul
(5) al articolului 3 va avea următorul cuprins:
“(5) Hotărârea
Guvernului prevăzută la art. 6 alin. (2) din ordonantă este elaborată de
Ministerul Administratiei si Internelor la propunerea Oficiului National pentru
Refugiati, în situatia în care se constată sau există informatii că din zona de
conflict urmează să fie înregistrat un aflux masiv si spontan de persoane care
au nevoie de protectie.”
2. Articolul 4
se abrogă.
3. Alineatul
(1) al articolului 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - (1)
Cererea pentru acordarea statutului de refugiat este individuală si se
înaintează personal de către solicitant sau, pentru persoanele lipsite de
capacitate de exercitiu, de către reprezentantul legal, Oficiului National
pentru Refugiati sau organelor teritoriale ale structurilor specializate ale
Ministerului Administratiei si Internelor.”
4. Alineatul
(6) al articolului 5 va avea următorul cuprins:
“(6) Cererile
pentru acordarea statutului de refugiat, depuse într-un punct de control pentru
trecerea frontierei si cele depuse la Autoritatea pentru Străini, sunt
înregistrate în registre speciale.”
5. Articolul 6
va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - După
primirea cererii pentru acordarea statutului de refugiat, organele teritoriale
ale structurilor specializate ale Ministerului Administratiei si Internelor
eliberează solicitantului o adeverintă provizorie cu o valabilitate de 48 de
ore, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme
metodologice, si asigură transportul solicitantului până la Oficiul National
pentru Refugiati sau până la o structură teritorială a acestuia, după caz.”
6. Articolul 7
va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - (1) În
cazul străinului minor interesele sale sunt apărate de către reprezentantul său
legal.
(2) În cazul în
care cererea pentru acordarea statutului de refugiat a unui străin minor
neînsotit nu este depusă la sediul central sau la una dintre structurile
teritoriale ale Oficiului National pentru Refugiati, organul teritorial al
structurii specializate a Ministerului Administratiei si Internelor la care a
fost depusă cererea sesizează de îndată Oficiul National pentru Refugiati si
asigură transportul solicitantului la structura competentă să analizeze
cererea, indicată de Oficiul National pentru Refugiati.
(3) În situatia în
care minorul neînsotit nu poate să-si probeze vârsta, iar din aspectul fizic
faptul că este minor nu rezultă în mod evident, Oficiul National pentru
Refugiati solicită efectuarea unei expertize medico-legale.
(4) În lipsa unui
reprezentant legal Oficiul National pentru Refugiati sesizează autoritatea
competentă în a cărei rază teritorială este situat centrul de cazare unde se
află minorul, în scopul declansării procedurii de numire a unui reprezentant
legal.
(5) Procedura de
solutionare a cererii pentru acordarea statutului de refugiat este suspendată
până la numirea unui reprezentant legal. Pe perioada suspendării procedurii de
acordare a statutului de refugiat, minorul beneficiază de drepturile prevăzute
de art. 8, art. 13 si, după caz, de art. 21 din ordonantă.
(6) Cererea pentru
acordarea statutului de refugiat minorului neînsotit este analizată cu
prioritate.
(7) Interviul de
determinare a motivelor de acordare a unei forme de protectie are loc în
prezenta reprezentantului legal.
(8) În analizarea
cererilor si a motivelor invocate de minorul neînsotit se tine seama si de
gradul său de dezvoltare intelectuală si de maturitatea sa.
(9) Reunificarea
familială în cazul minorilor neînsotiti se va face în functie de interesul
superior al copilului.”
7. Alineatul
(3) al articolului 8 va avea următorul cuprins:
“(3) Ministerul
Administratiei si Internelor împreună cu Ministerul Afacerilor Externe vor
stabili o procedură de solutionare a acestor cereri prin ordin comun, care va
fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.”
8. Articolul 11
va avea următorul cuprins:
“Art. 11. - Lista
cuprinzând tările terte sigure, aprobată prin ordin al ministrului
administratiei si internelor, potrivit art. 11 din ordonantă, se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.”
9. Alineatul
(4) al articolului 13 va avea următorul cuprins:
“(4) Plata
serviciilor prestate de interpretii si expertii utilizati în cadrul
procedurilor prevăzute de ordonantă se face în conditiile prevăzute de lege si
se asigură de la bugetul Ministerului Administratiei si Internelor.”
10. La
articolul 13, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu următorul cuprins:
“(51)
Oficiul National pentru Refugiati asigură accesul personalului organizatiilor
neguvernamentale cu care are încheiate protocoale de cooperare, în spatiul
necesar desfăsurării activitătii de consiliere si asistare juridică a
solicitantilor pe parcursul procedurii de acordare a unei forme de protectie
sau în scopul acordării altor forme de asistentă.”
11. Alineatul
(3) al articolului 14 se abrogă.
12. Alineatul
(1) al articolului 15 va avea următorul cuprins:
“Art. 15. - (1)
Oficiul National pentru Refugiati informează Autoritatea pentru Străini cu
privire la situatia străinilor ale căror cereri pentru acordarea statutului de
refugiat au fost respinse printr-o hotărâre definitivă si irevocabilă si care
au obligatia de a părăsi teritoriul României în termenul prevăzut de art. 14
alin. (5) din ordonantă.”
13. Alineatul
(2) al articolului 15 va avea următorul cuprins:
“(2) În cazul în
care din motive obiective străinul nu poate părăsi teritoriul României în
termen de 15 zile si autoritătile nu pot pune în executare măsura de scoatere
din tară, Ministerul Administratiei si Internelor, prin Autoritatea pentru
Străini, acordă acestuia tolerarea rămânerii pe teritoriul României, în
conditiile legii.”
14. Articolul
19 va avea următorul cuprins:
“Art. 19. - Lista
cuprinzând tările în care, în general, nu există risc serios de persecutie,
aprobată prin ordin al ministrului administratiei si internelor, potrivit art.
19 alin. (1) din ordonantă, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.”
15. Alineatul
(2) al articolului 22 va avea următorul cuprins:
“(2) Spatiile din
zona de tranzit, destinate cazării solicitantilor statutului de refugiat,
precum si centrele prevăzute la art. 22 alin. (3) din ordonantă sunt
administrate de Inspectoratul General al Politiei de Frontieră din cadrul
Ministerului Administratiei si Internelor sau de Oficiul National pentru
Refugiati, după caz.”
16. Denumirea
capitolului III va avea următorul cuprins:
“Încetarea
si anularea statutului de refugiat sau a protectiei umanitare conditionate”
17. Alineatul
(2) al articolului 26 va avea următorul cuprins:
“(2) Pentru
cazurile în care, în urma reanalizării, se constată că există una dintre
situatiile prevăzute la art. 26 din ordonantă, se emite hotărârea privind
încetarea formei de protectie acordate.”
18. Alineatul
(1) al articolului 27 va avea următorul cuprins:
“Art. 27. - (1)
Procedura de constatare a încetării sau de anulare a unei forme de protectie se
initiază pentru cazuri individuale de către Oficiul National pentru Refugiati,
din oficiu sau la propunerea uneia dintre institutiile cu atributii în domeniul
securitătii nationale sau ordinii publice.”
19. Alineatul
(3) al articolului 27 va avea următorul cuprins:
“(3) În raport cu
gradul de integrare în societate a beneficiarului formei de protectie
functionarul se va pronunta în hotărârea de încetare sau de anulare a unei
forme de protectie si cu privire la dispozitia de a părăsi teritoriul României
de către cel în cauză.”
20. Alineatul
(2) al articolului 30 va avea următorul cuprins:
“(2) Valabilitatea
documentului de identitate este de un an si se prelungeste succesiv pe perioade
de câte un an, până la încetarea sau anularea formei de protectie, cu exceptia
documentelor eliberate persoanelor care beneficiază de protectie umanitară
temporară.”
21. Alineatul
(1) al articolului 32 va avea următorul cuprins:
“Art. 32. - (1)
Documentele de călătorie ale celor care au dobândit statutul de refugiat sau
protectie umanitară conditionată vor fi anulate în cazul încetării sau anulării
formei de protectie respective.”
22. Alineatul
(3) al articolului 33 va avea următorul cuprins:
“(3) Materialele
necesare pentru asigurarea conditiilor prevăzute la alin. (2), precum si durata
lor de folosintă se stabilesc prin ordin al ministrului administratiei si
internelor.”
23. La
articolul 33, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu
următorul cuprins:
“(6) Prin durata
procedurii, în sensul alin. (2), se întelege perioada cuprinsă între
momentul depunerii cererii pentru acordarea statutului de refugiat si momentul
în care a expirat termenul de 24 de ore de la data la care Oficiul National
pentru Refugiati a luat cunostintă de pronuntarea unei hotărâri prin care se
acordă una dintre formele de protectie prevăzute la art. 2, 3 sau 5 din
ordonantă ori a unei hotărâri definitive si irevocabile de respingere a cererii
pentru acordarea statutului de refugiat.”
24. Articolul
34 va avea următorul cuprins:
“Art. 34. - (1)
Cazarea solicitantilor statutului de refugiat minori se face împreună cu rudele
care îi însotesc, indiferent de gradul de rudenie.
(2) Cazarea
solicitantilor statutului de refugiat, care au împlinit vârsta de 16 ani si
care nu dispun de mijloacele materiale necesare pentru întretinere, se face în
centrele de primire si cazare aflate în subordinea Oficiului National pentru
Refugiati, până la expirarea termenului de 15 zile de la data la care a fost
pronuntată o hotărâre definitivă si irevocabilă de respingere a cererii de
acordare a unei forme de protectie.
(3) Cazarea
solicitantilor statutului de refugiat minori neînsotiti, care nu au împlinit
vârsta de 16 ani, se va face în centrele directiei pentru protectia copilului
în a căror rază teritorială se află structura Oficiului National pentru
Refugiati, competentă să analizeze cererea de acordare a statutului de
refugiat.
(4) Minorii
neînsotiti care au primit o formă de protectie pe teritoriul României conform
ordonantei, în baza unei hotărâri definitive si irevocabile, sunt preluati în
sistemul de servicii destinate protectiei copilului, organizate la nivelul
consiliilor judetene, respectiv al consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, si beneficiază de toate drepturile prevăzute de lege
pentru copilul aflat în dificultate.
(5) În situatia în
care cererea minorului neînsotit privind acordarea unei forme de protectie în
baza ordonantei a fost respinsă printr-o hotărâre definitivă si irevocabilă,
directia pentru protectia copilului întreprinde demersurile prevăzute de lege
pentru stabilirea unei măsuri de protectie pentru acesta si informează
Autoritatea pentru Străini cu privire la situatia acestuia, care procedează
potrivit legii.
(6) Măsura de
protectie prevăzută la alin. (5) durează până la returnarea copilului în tara
de resedintă a părintilor ori în tara în care au fost identificati alti membri
ai familiei dispusi să ia copilul.”
25. Articolul
36 va avea următorul cuprins:
“Art. 36. - (1)
Cererea pentru acordarea ajutorului material prevăzut la art. 23 alin. (1) lit.
n) din ordonantă se întocmeste de fiecare membru de familie care a dobândit o
formă de protectie sau, după caz, de reprezentantul legal al persoanelor
lipsite de capacitate de exercitiu, care îndeplinesc conditiile prevăzute de
lege, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8 la prezentele norme
metodologice.
(2) Cererile
pentru acordarea ajutorului rambursabil se depun spre solutionare, în maximum
două luni de la acordarea formei de protectie, la Oficiul National pentru
Refugiati care le trimite spre solutionare, până la data de 5 a fiecărei luni,
la directiile pentru dialog, familie si solidaritate socială judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, cu adrese întocmite conform modelului
prevăzut în anexa nr. 9 la prezentele norme metodologice. Cererile vor fi
însotite de copii de pe hotărârile prin care a fost acordată forma de protectie
si de pe documentul de identitate.
(3) Acordarea ajutorului rambursabil se aprobă prin decizie a directorului executiv al directiei pentru dialog, familie si solidaritate socială judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, începând cu luna următoare depunerii cererii, pe baza anchetei sociale si a documentelor prevăzute la alin. (2).”
26. Articolul
37 va avea următorul cuprins:
“Art. 37. -
Ajutorul rambursabil se acordă lunar, pentru fiecare persoană, la nivelul unui
salariu minim brut pe tară.
Pentru minorii
care au primit o formă de protectie si care nu au împlinit vârsta de 14 ani,
ajutorul se acordă reprezentantului lor legal.”
27. Articolul
38 va avea următorul cuprins:
“Art. 38. - Plata
ajutorului rambursabil se efectuează de către directiile pentru dialog, familie
si solidaritate socială judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pe bază
de mandat postal, cont personal sau stat de plată.”
28. Alineatul
(1) al articolului 39 va avea următorul cuprins:
“Art. 39. - (1)
Prelungirea perioadei initiale de acordare a ajutorului rambursabil cu cel mult
3 luni se poate face, în conditiile stabilite de ordonantă, dacă persoanele
apte de muncă care au primit o formă de protectie fac dovada că s-au prezentat
la agentiile pentru ocuparea fortei de muncă judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, pentru solicitarea unui loc de muncă si nu au refuzat un loc de
muncă oferit de acestea.”
29. Alineatul
(1) al articolului 40 va avea următorul cuprins:
“Art. 40. - (1) La
prima plată a ajutorului rambursabil, persoanele care au primit o formă de
protectie completează si semnează un angajament al cărui model este prevăzut în
anexa nr. 10 la prezentele norme metodologice, prin care se obligă să
ramburseze institutiei plătitoare, într-o perioadă de un an, sumele pe care
urmează să le încaseze cu titlu de ajutor potrivit prevederilor ordonantei,
dacă realizează venituri salariale sau din activităti desfăsurate ocazional,
dovedite prin documente sau prin declaratie pe propria răspundere, care permit
acest lucru fără să fie afectată întretinerea sa si a familiei sale. Refuzul de
a completa si de a semna angajamentul duce la sistarea acordării ajutorului.”
30. Alineatul
(3) al articolului 40 va avea următorul cuprins:
“(3) Urmărirea
obligatiilor pentru rambursarea sumelor prevăzute la alin. (1) se realizează de
către directiile pentru dialog, familie si solidaritate socială judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, în termenul de prescriptie prevăzut de
lege.”
31. Sintagma
“Directia de muncă si solidaritate socială a judetului”, respectiv “Directia
generală de muncă si solidaritate socială a municipiului Bucuresti” din
cuprinsul anexelor nr. 9 si 10 la normele metodologice, se înlocuieste cu
sintagma “Directia pentru dialog, familie si solidaritate socială a judetului”,
respectiv “Directia pentru dialog, familie si solidaritate socială a
municipiului Bucuresti”.
Art. II. - Hotărârea Guvernului nr.
622/2001, cu modificările ulterioare, precum si cu modificările si
completările aduse prin prezenta hotărâre, va fi republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
de stat, ministrul administratiei si internelor,
Toma
Zaharia,
secretar de
stat
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena
Dumitru
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 10 iunie 2004.
Nr. 922.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Hotărârii
Guvernului nr. 347/2003 privind restrictionarea introducerii pe piată si a
utilizării anumitor substante si preparate chimice periculoase
În temeiul art.
108 din Constitutie, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Hotărârea Guvernului nr.
347/2003 privind restrictionarea introducerii pe piată si a utilizării
anumitor substante si preparate chimice periculoase, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 236 din 7 aprilie 2003, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. După
alineatul (2) al articolului 6 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu
următorul cuprins:
“(3) Lista
standardelor române care adoptă standarde europene armonizate cu numere de
referintă publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, utilizate în
aplicarea prezentei hotărâri, se aprobă prin ordin al ministrului economiei si comertului.”
2. După
articolul 6 se introduce un nou articol, articolul 61, cu următorul cuprins:
“Art. 61. - Certificatele de omologare pentru pesticide si pentru produsele
biocide, care contin nonilfenol etoxilat în calitate de constituent, emise
înainte de data intrării în vigoare a prevederilor prezentei hotărâri, îsi
păstrează valabilitatea până la data expirării lor, dar nu mai târziu de data
aderării la Uniunea Europeană.”
3. Alineatul
(2) al articolului 10 va avea următorul cuprins:
“(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), termenul de intrare în vigoare este 1 ianuarie 2007 pentru pozitiile «Fibre de azbest» si «Ciment» din anexa nr. 1.”
4. După
articolul 10 se introduce un nou articol, articolul 11, cu următorul cuprins:
“Art. 11. -
Prezenta hotărâre transpune în legislatia natională prevederile Directivei
Consiliului 76/769/CEE din 27 iulie 1976 privind restrictionarea introducerii
pe piată si a utilizării anumitor substante si preparate chimice periculoase,
precum si ale amendamentelor acesteia aprobate până la data de 24 februarie
2004 inclusiv.”
5. La anexa nr.
1 punctul 5, paragraful al 2-lea de la punctul 5.2 din coloana B va avea
următorul cuprins: “Se exceptează de la prevederile pct. 5.2:
a) carburantii pentru
motoare, cărora le sunt aplicabile prevederile Hotărârii Guvernului nr.
689/2004 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată a benzinei
si motorinei;
b) substantele si
preparatele chimice utilizate în procese industriale care nu permit generarea
emisiilor de benzen peste valorile limită prevăzute de legislatia în vigoare;
c) deseurile care
intră sub incidenta prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
78/2000 privind regimul deseurilor, aproabtă cu modificări si completări
prin Legea nr.
426/2001.”
6. La anexa nr.
1 punctul 7, primul paragraf din coloana B va avea următorul cuprins: “Este
interzisă utilizarea ca atare sau sub formă de preparate în generatori de
aerosoli comercializati sau care sunt destinati comercializării către publicul
larg, pentru a fi utilizate în scopuri decorative sau de distractie, cum ar fi:
- materiale
strălucitoare metalizate destinate utilizării, în principal, în scopuri
decorative;
- zăpadă si
chiciură artificiale;
- pernite «pârâitoare»;
- sprayuri cu
confeti;
- imitatii de
excremente;
- obiecte în formă
de corn, destinate utilizării în scopuri de distractie;
- fulgi si spume
decorative;
- pânze de
păianjen artificiale;
- capsule/bombe cu
miros urât.”
7. La anexa nr.
1 punctul 10, paragraful al 2-lea din coloana B va avea următorul cuprins: “Bombele
cu miros urât, ce nu contin mai mult de 1,5 ml, sunt acceptate.”
8. La anexa nr.
1 punctul 11, paragraful al 2-lea din coloana B va avea următorul cuprins: “Bombele
cu miros urât, ce nu contin mai mult de 1,5 ml, sunt acceptate.”
9. La anexa
nr.1 punctul 12, paragraful al 2-lea din coloana B va avea următorul cuprins: “Bombele
cu miros urât, ce nu contin mai mult de 1,5 ml, sunt acceptate.”
10. La anexa
nr. 1 punctul 17, paragraful din coloana B va avea următorul cuprins: “Este
interzisă utilizarea ca substante si constituenti ai preparatelor chimice
folosite la fabricarea vopselelor, cu exceptia celor destinate lucrărilor de
restaurare si întretinere a lucrărilor de artă, a constructiilor istorice si
interioarelor acestora, în conformitate cu prevederile Conventiei 13 a
Organizatiei Internationale a Muncii (ILO) privind utilizarea albului de plumb
în vopsea.”
11. La anexa
nr. 1 punctul 18, paragraful din coloana B va avea următorul cuprins: “Este
interzisă utilizarea ca substante si constituenti ai preparatelor chimice
folosite la fabricarea vopselelor, cu exceptia celor destinate lucrărilor de
restaurare si întretinere a lucrărilor de artă, a constructiilor istorice si
interioarelor acestora, în conformitate cu prevederile Conventiei 13 a Organizatiei
Internationale a Muncii (ILO) privind utilizarea sulfatilor de plumb în
vopsea.”
12. La anexa
nr. 1 punctul 19, paragraful al 2-lea din coloana B se abrogă.
13. La anexa nr. 1 punctul 20, ultimul paragraf al
punctului 20.3 lit. b) din coloana B va avea următorul cuprins:
“Suplimentar, lemnul introdus pe piată în lot trebuie să fie marcat în mod clar, vizibil si durabil cu următorul text: «Purtati mănusi atunci când manipulati acest produs.
Purtati o mască de
protectie împotriva prafului si ochelari de protectie atunci când tăiati sau
prelucrati acest produs.
Deseurile
rezultate în urma prelucrării acestui produs trebuie să fie gestionate ca
deseuri periculoase de către un operator specializat».”
14. La anexa
nr. 1 punctul 23, paragraful al 2-lea din coloana B va avea următorul cuprins: “Prin
exceptare specială, autoritatea competentă pentru protectia mediului poate
autoriza, pe baza unei analize a fiecărei solicitări, utilizarea unor astfel de
substante si preparate chimice periculoase de către profesionisti specializati,
în scopul realizării tratamentelor de remediere «pe amplasament» pentru
constructii de interes cultural, artistic si istoric sau în situatii de
urgentă, pentru combaterea deteriorării materialului lemnos si a zidăriei ca
urmare a infectării cu ciuperca de putregai uscat (Serpula lacrymans) sau
ciuperca cubică de putregai.”
15. La anexa
nr. 1 punctul 32, prima liniută de la punctul 32.3 din coloana B va avea
următorul cuprins:
“- în interiorul
clădirilor, indiferent de destinatia acestora;”
16. La anexa
nr. 1, punctul 43.1 din coloana B va avea următorul cuprins:
“43.1. Colorantii
azoici, care pot elibera, prin scindarea reductivă a uneia sau mai multor
grupări azoice, una sau mai multe amine aromatice, precum cele listate în
tabelul 43.4 «Lista aminelor aromatice», aflate în concentratii detectabile
prin metode de încercare prevăzute în tabelul 43.6, adică peste 30 ppm, în
produse finite sau, respectiv, în părti colorate ale acestora, nu pot fi
utilizati în articole textile si de pielărie care vin în contact direct si
prelungit cu pielea umană sau cu cavitatea bucală, precum:
a) îmbrăcăminte,
asternuturi, prosoape, mese de păr, peruci, pălării, obiecte plusate si alte
obiecte sanitare, saci de dormit;
b) încăltăminte,
mănusi, curele de ceas, posete, portmonee/portofele, serviete, învelitoare
pentru scaune, portmonee purtate în jurul gâtului;
c) jucării din
textile sau piele ori jucării care include articole de îmbrăcăminte din textile
si piele;
d) fire si
tesături ce se intentionează a se utiliza de către consumatori finali.”
17. La anexa
nr. 1, punctul 44 bis se renumerotează devenind punctul 45.
18. Anexa nr. 1
se completează conform prevederilor anexei nr. 1 care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
19. Anexa nr. 2
se modifică si se completează în conformitate cu anexa nr. 2 care face parte
integrantă din prezenta hotărâre. Anexa nr. 2 se procură de la Agentia
Natională pentru Substante si Preparate Chimice Periculoase.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru de stat,
ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan
Popescu
Ministrul
mediului si gospodăririi apelor,
Speranta
Maria Ianculescu
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena
Dumitru
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Bucuresti, 10 iunie 2004.
Nr. 932.
ANEXA Nr. 1
“Substante,
grupuri de substante si preparate chimice periculoase restrictionate la
introducerea pe piată si utilizare, conditii de restrictionare” la Hotărârea
Guvernului nr. 347/2003 privind restrictionarea introducerii pe piată si a
utilizării anumitor substante si preparate chimice periculoase se completează
astfel:
“Substante, grupuri de substante si preparate
chimice periculoase |
Conditii de
restrictionare |
|
A |
B |
|
46. 1. Nonilfenol C6H4 (OH)C9H19 2. Nonilfenol etoxilat (C2H4O)nC15H24O |
Sunt interzise introducerea pe piată si utilizarea ca substante sau constituenti ai preparatelor chimice, în concentratii mai mari sau egale cu 0,1% de masă, în următoarele cazuri: 1. în procese de curătare specifice activitătii din cadrul obiectivelor industriale si socioeconomice, exceptând: - sistemele de curătare uscată, închise si controlate, în care lichidul de curătare este reciclat sau incinerat - sistemele de curătare cu tratament special, în care lichidul de curătare este reciclat sau incinerat 2. în procese de curătare din domeniul casnic 3. în procese de prelucrare a textilelor si a pielii, exceptând: - procesare fără eliminări de substante în apele uzate - sisteme ce presupun un tratament special, în care apa folosită este pretratată pentru a se elimina în totalitate fractia organică înaintea epurării biologice a apelor uzate (exemplu, degresarea pieilor de oaie) 4. în procesele de mulgere mecanică a animalelor, ca emulgator 5. în procese de prelucrare a metalelor, exceptând: - utilizarea în cadrul sistemelor închise si controlate, în care lichidul de curătare este reciclat sau incinerat 6. în procese de fabricare a celulozei si a hârtiei 7. în produsele cosmetice 8. în alte produse de igienă corporală, exceptând spermicidele 9. drept constituenti ai produselor biocide si ai
produselor de uz fitosanitar |
|
47. Ciment |
47.1. |
Sunt interzise introducerea pe piată si
utilizarea cimentului si a preparatelor ce contin ciment, dacă contin, atunci
când sunt hidratate, crom VI solubil în cantitate mai mare de 0,0002% din
totalul masei de ciment uscat |
47.2. |
Dacă se folosesc agenti reducători - fără a
prejudicia aplicarea altor reglementări legale privind clasificarea,
ambalarea si etichetarea substantelor si preparatelor chimice periculoase -,
pe ambalajul cimentului sau al preparatelor ce contin ciment trebuie să fie
marcate în mod clar, vizibil si durabil informatii privind data ambalării,
conditiile de depozitare, precum si perioada limită de depozitare în care
agentul reducător se mentine activ si continutul de crom VI solubil rămâne
sub limita prevăzută la pct. 47.1 |
|
47.3. |
Prin derogare, cerintele prevăzute la pct.
47.1 si 47.2 nu se aplică în cazul introducerii pe piată si utilizării în
procese controlate, închise si în totalitate automatizate, în care cimentul
si preparatele ce contin ciment sunt manevrate exclusiv de către masini si
unde nu există nici o posibilitate de contact cu pielea |
………………………………………………………………………………………………………………………………….
LISTA
metodelor
de încercare pentru determinarea concentratiilor colorantilor azoici utilizati
în articole textile si de pielărie care vin în contact direct si prelungit cu
pielea umană sau cu cavitatea bucală
Document de
referintă*) |
Referinta si
titlul standardului |
CEN ISO/TS 17234:2003 |
Piele - Încercări chimice - Dozarea
anumitor coloranti azoici în pielea vopsită |
EN 14362-1:2003 |
Textile - Metode de determinare a anumitor
amine aromatice derivate din coloranti azoici - Partea I: Detectarea utilizării anumitor coloranti
azoici accesibili agentilor reducători fără extractie |
EN 14362-2:2003 |
Textile - Metode de determinare a anumitor
amine aromatice derivate din coloranti azoici - Partea a II-a: Detectarea utilizării
anumitor coloranti azoici în fibrele ce contin coloranti extractibili |
*) Standardele europene vor fi aprobate ca
standarde române până la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.”
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind retragerea autorizatiei de functionare
a Cooperativei de credit VIATA NOUĂ SĂVENI
Avand in vedere cererea formulata de CREDITCOOP Casa Centrala de retragere a autorizatiei de functionare a Cooperativei de credit VIATA NOUĂ SĂVENI, în baza art. 7 alin. 3 din Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/2003 privind fuziunea si divizarea cooperativelor de credit,
In temeiul prevederilor art. 89 lit. a) liniuta a patra din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobata si
modificata prin Legea nr.
200/2002,
Banca Nationala a Romaniei hotaraste:
Art. 1. – Se retrage Autorizatia de functionare seria B Nr. 0097 din
data de 23.09.2002 a Cooperativei de credit VIATA NOUĂ SĂVENI, cu sediul in Saveni, Str.
Independentei, cNr. 1, Bl. V1, judetul Botosani, numar de ordine in Registrul
Comertului J07/244/1991, urmare aprobarii Bancii Nationale a Romaniei privind
cererea de fuziune a cooperativelor de credit Unirea Stefanesti, Viata Noua
Saveni, Drum Nou Ungureni, pentru urmatoarele motive:
Cu scrisoarea nr. 4896 din 24.12.2003, CREDITCOOP Casa Centrala, in
numele Cooperativei de Credit VIATA NOUĂ SĂVENI a formulat cererea de retragere a autorizatiei de
functionare a acestei cooperative. In sedinta din 19.02.2004 Consiliul de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei a aprobat cererea de fuziune prin
absorbtie a cooperativelor de credit Unirea Stefanesti, Viata Noua Saveni, Drum
Nou Ungureni.
Urmare a fuziunii, Cooperativa de credit VIATA NOUĂ SĂVENI este absorbita, intregul sau
patrimoniu transmitandu-se catre Cooperativa de credit Unirea Stefanesti. Prin
urmare, aceasta urmeaza a-si inceta activitatea.
Art. 2. – Prezenta hotarare va fi transmisa CREDITCOOP Casa Centrala si
va intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
GUVERNATORUL
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR
ISĂRESCU
Bucuresti, 25 mai 2004.
Nr. 87.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind retragerea autorizatiei de functionare a
Cooperativei de credit MUNCA LISNA
Avand in vedere cererea formulata de CREDITCOOP Casa Centrala de retragere a autorizatiei de functionare a Cooperativei de credit MUNCA LISNA, în baza art. 7 alin. 3 din Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/2003 privind fuziunea si divizarea cooperativelor de credit,
In temeiul prevederilor art. 89 lit. a) liniuta a patra din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobata si
modificata prin Legea nr.
200/2002,
Banca Nationala a Romaniei hotaraste:
Art. 1. – Se retrage Autorizatia de functionare seria B Nr. 0099 din
data de 23.09.2002 a Cooperativei de credit MUNCA LISNA, cu sediul in Lisna, com. Suharau, judetul Botosani,
numar de ordine in Registrul Comertului J07/358/1994, urmare aprobarii Bancii
Nationale a Romaniei privind cererea de fuziune a cooperativelor de credit Prutul
Paltinis, Infratirea Darabani, Straduinta Cotusca, Unirea Havarna, Munca Lisna,
pentru urmatoarele motive:
Cu scrisoarea nr. 4896 din 24.12.2003, CREDITCOOP Casa Centrala, in
numele Cooperativei de Credit MUNCA LISNA a formulat cererea de retragere a autorizatiei de
functionare a acestei cooperative. In sedinta din 19.02.2004 Consiliul de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei a aprobat cererea de fuziune prin
absorbtie a cooperativelor de credit Prutul Paltinis, Infratirea Darabani,
Straduinta Cotusca, Unirea Havarna, Munca Lisna.
Urmare a fuziunii, Cooperativa de credit MUNCA LISNA este absorbita, intregul sau
patrimoniu transmitandu-se catre Cooperativa de credit Prutul Paltinis. Prin
urmare, aceasta urmeaza a-si inceta activitatea.
Art. 2. – Prezenta hotarare va fi transmisa CREDITCOOP Casa Centrala si
va intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
GUVERNATORUL
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR
ISĂRESCU
Bucuresti, 25 mai 2004.
Nr. 88.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind retragerea autorizatiei de
functionare a Cooperativei de credit DRUM NOU UNGURENI
Avand in vedere cererea formulata de CREDITCOOP Casa Centrala de retragere a autorizatiei de functionare a Cooperativei de credit DRUM NOU UNGURENI, în baza art. 7 alin. 3 din Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/2003 privind fuziunea si divizarea cooperativelor de credit,
In temeiul prevederilor art. 89 lit. a) liniuta a patra din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobata si
modificata prin Legea nr.
200/2002,
Banca Nationala a Romaniei hotaraste:
Art. 1. – Se retrage Autorizatia de functionare seria B Nr. 0102 din
data de 23.09.2002 a Cooperativei de credit DRUM NOU UNGURENI, cu sediul in Ungureni, com. Ungureni,
judetul Botosani, numar de ordine in Registrul Comertului J07/243/1991, urmare
aprobarii Bancii Nationale a Romaniei privind cererea de fuziune a
cooperativelor de credit Unirea Stefanesti, Viata Noua Saveni, Drum Nou
Ungheni, pentru urmatoarele motive:
Cu scrisoarea nr. 4896 din 24.12.2003, CREDITCOOP Casa Centrala, in
numele Cooperativei de Credit DRUM NOU UNGURENI a formulat cererea de retragere a autorizatiei
de functionare a acestei cooperative. In sedinta din 19.02.2004 Consiliul de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei a aprobat cererea de fuziune prin
absorbtie a cooperativelor de credit Unirea Stefanesti, Viata Noua Saveni, Drum
Nou Ungheni.
Urmare a fuziunii, Cooperativa de credit DRUM NOU UNGURENI este absorbita, intregul sau
patrimoniu transmitandu-se catre Cooperativa de credit Unirea Stefanesti. Prin
urmare, aceasta urmeaza a-si inceta activitatea.
Art. 2. – Prezenta hotarare va fi transmisa CREDITCOOP Casa Centrala si
va intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
GUVERNATORUL
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR
ISĂRESCU
Bucuresti, 25 mai 2004.
Nr. 89.
În Legea nr.
163/2004 pentru completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
106/2002 privind acordarea unui ajutor cu titlu gratuit producătorilor
agricoli din judetele Dolj si Mehedinti, ca urmare a fenomenelor meteorologice
nefavorabile din perioada octombrie 2001-iulie 2002, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 24 mai 2004, se face următoarea
rectificare (care nu apartine Redactiei Monitorul Oficial, Partea I):
- la art. I,
referitor la art. 5 alin. (1), în loc de: “ ... 526.137 tone... si 22.859
tone…” se va citi: “... 526,137 tone…, respectiv 22,859 tone…”.
În Normele Băncii
Nationale a României nr.
17/2003 privind organizarea si controlul intern al activitătii
institutiilor de credit si administrarea riscurilor semnificative, precum si
organizarea si desfăsurarea activitătii de audit intern a institutiilor de
credit, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 47 din 20
ianuarie 2004, se face următoarea rectificare (care apartine Redactiei
Monitorul Oficial, Partea I):
- la art. 3 lit. c), în loc de: “conducere operativă - persoanele care asigură conducerea nemijlocită a compartimentelor din cadrul institutiei de credit, al sucursalelor si al altor sedii secundare;” se va citi: “conducere operativă - persoanele care asigură conducerea nemijlocită a compartimentelor din cadrul institutiei de credit, a sucursalelor si a altor sedii secundare;”.