MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 671 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 26
iulie 2004
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.118. - Hotărâre
privind acoperirea cheltuielilor pentru organizarea unor actiuni ocazionate de
participarea României la Jocurile Olimpice de Vară, Atena 2004
1.119.
- Hotărâre privind scutirea de la plata taxei lunare pentru serviciul
public de radiodifuziune a unitătilor sanitare de stat si a persoanelor
diagnosticate cu surdomutitate
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
870.
- Ordin al ministrului sănătătii pentru aprobarea Regulamentului privind
timpul de muncă, organizarea si efectuarea gărzilor în unitătile publice din
sectorul sanitar
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind acoperirea cheltuielilor pentru
organizarea unor actiuni ocazionate de participarea României la Jocurile
Olimpice de Vară, Atena 2004
În temeiul art.
108 din Constitutie, republicată, al art. 30 alin. (2) din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, si al art.
25 lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr.
507/2003,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă finantarea actiunilor organizate de Agentia Natională pentru Sport si
Ministerul Afacerilor Externe cu ocazia participării României la Jocurile
Olimpice de Vară, Atena 2004.
Art. 2. - (1)
Actiunile prevăzute la art. 1 vor consta în conferinte de presă, întâlniri cu
oficialităti locale, olimpice, guvernamentale, ale tărilor participante la
Jocurile Olimpice, întâlniri ale delegatiei României cu diaspora românească,
actiuni comune ale delegatiei olimpice a României cu cele ale altor tări,
activităti culturale (spectacole, expozitii, filme, ateliere de mestesuguri
populare etc.), actiuni de protocol aferente, alte actiuni.
(2) Actiunile
enumerate mai sus se vor organiza în “Casa României” din Atena, în spatiile
Ambasadei României din Atena si în alte spatii puse la dispozitie de
oficialitătile grecesti.
Art. 3. -
Cheltuielile aferente actiunilor prevăzute la art. 2, în sumă totală de
2.916.900 mii lei, se asigură prin suplimentarea bugetului Cancelariei
Primului-Ministru, pentru Agentia Natională pentru Sport, la capitolul 59.01
“Cultură, religie si actiuni privind activitatea sportivă si de tineret”,
titlul “Cheltuieli materiale si servicii”, cu suma de 2.016.000 mii lei si a
bugetului Ministerului Afacerilor Externe, la capitolul 51.01 “Autorităti
publice”, titlul “Cheltuieli de personal”, cu suma de 900.900 mii lei, din
Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de
stat pe anul 2004, conform devizului prevăzut în anexa*) care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 4. - Cu
sumele neutilizate se reîntregeste Fondul de rezervă bugetară la dispozitia
Guvernului, până la data de 15 septembrie 2004.
Art. 5. -
Ministerul Finantelor Publice este autorizat să introducă modificările
corespunzătoare în structura bugetului de stat si în volumul si structura
bugetului Cancelariei Primului-Ministru si ale bugetului Ministerului
Afacerilor Externe pe anul 2004.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Seful
Cancelariei Primului-Ministru,
Alin
Teodorescu
Presedintele
Agentiei Nationale pentru Sport,
Octavian
Morariu
p. Ministrul
afacerilor externe,
George
Ciamba,
secretar de
stat
p. Ministrul
finantelor publice,
Maria
Manolescu,
secretar de
stat
Bucuresti, 15 iulie 2004.
Nr. 1.118.
*) Anexa se comunică Agentiei Nationale pentru
Sport si Ministerului Afacerilor Externe.
privind scutirea de la plata taxei lunare pentru
serviciul public de radiodifuziune a unitătilor sanitare de stat si a
persoanelor diagnosticate cu surdomutitate
În temeiul art.
108 din Constitutie, republicată, si al art. 40 alin. (7) din Legea nr.
41/1994 privind organizarea si functionarea Societătii Române de
Radiodifuziune si Societătii Române de Televiziune, republicată, cu
modificările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. -
Sunt scutite de la plata taxei lunare pentru serviciul public de radiodifuziune
unitătile sanitare de stat, precum si persoanele diagnosticate cu
surdomutitate, pe bază de certificat medical eliberat în conditiile legii.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Directorul
general al Societătii Române de Radiodifuziune,
Gheorghe
Verman
p. Ministrul
finantelor publice,
Maria
Manolescu,
secretar de
stat
Bucuresti, 15 iulie 2004.
Nr. 1.119.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
pentru aprobarea Regulamentului privind timpul de
muncă, organizarea si efectuarea gărzilor în unitătile publice din sectorul
sanitar
În temeiul Hotărârii
Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare,
văzând Referatul
de aprobare al Directiei strategie si structuri sanitare nr. O.B. 7.656 din 1
iulie 2004,
ministrul
sănătătii emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Regulamentul privind timpul de muncă, organizarea si efectuarea gărzilor
în unitătile publice din sectorul sanitar, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul regulament se aplică si unitătilor sanitare din subordinea
ministerelor si institutiilor cu retea sanitară proprie.
Art. 3. - Pe data
intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Regulamentul nr. 67 din 9
martie 1982 privind timpul de muncă, organizarea si efectuarea gărzilor în
unitătile sanitare, precum si orice alte dispozitii contrare.
Art. 4. -
Directiile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătătii, directiile de
sănătate publică si unitătile sanitare cu personalitate juridică vor duce la
îndeplinire dispozitiile prezentului ordin.
Art. 5. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Bucuresti, 1 iulie 2004.
Nr. 870.
REGULAMENT
privind
timpul de muncă, organizarea si efectuarea gărzilor în unitătile publice din
sectorul sanitar
CAPITOLUL I
Timpul de
muncă
Art. 1. - (1) Timpul
de muncă reprezintă timpul pe care salariatul îl foloseste pentru îndeplinirea
sarcinilor de muncă.
(2) Pentru
salariatii angajati cu normă întreagă, durata normală a timpului de muncă este
de 8 ore pe zi si de 40 de ore pe săptămână.
(3) În functie de
specificul unitătii sau al muncii prestate, se poate opta si pentru o
repartizare inegală a timpului de muncă, cu respectarea duratei normale a
timpului de muncă de 40 de ore pe săptămână.
(4) Repartizarea
timpului de muncă în cadrul săptămânii este, de regulă, uniformă, de 8 ore pe
zi timp de 5 zile, cu două zile de repaus.
Art. 2. - (1)
Medicii încadrati în unităti publice din sectorul sanitar au program de 7 ore
în medie pe zi.
(2) Medicii din
unitătile si compartimentele de cercetare stiintifică medico-farmaceutică au un
program de 7 ore zilnic.
(3) Medicii care
lucrează în următoarele activităti si locuri de muncă au program de 6 ore în
medie pe zi, după cum urmează:
a) anatomie
patologică;
b) medicină
legală, în activitatea de prosectură si disectie;
c) activitatea de
radiologie-imagistică medicală si roentgenterapie, medicină nucleară si
radioizotopi, igiena radiatiilor nucleare, terapie cu energii înalte,
angiografie si cateterism cardiac.
Art. 3. - (1)
Medicii directori generali si directori generali adjuncti medicali au program
de 7 ore zilnic.
(2) Directorii
generali, cu exceptia medicilor care ocupă aceste functii, au program de 8 ore
zilnic.
Art. 4. - (1) În
unitătile sanitare publice cu paturi medicii care lucrează în sectiile sau
compartimentele cu paturi asigură activitatea în cadrul timpului de muncă de 7
ore în medie pe zi, în program continuu sau divizat astfel:
a) pentru spitale
clinice, universitare, institute si centre medicale clinice, spitale de
urgentă, spitale judetene, spitale de monospecialitate, spitale municipale,
spitale orăsenesti, centre medicale:
- activitate
curentă de 6 ore în cursul diminetii în zilele lucrătoare;
- 20 de ore de
gardă lunar;
b) pentru spitale
de boli cronice, spitale comunale si sanatorii:
- activitatea
curentă de minimum 5 ore în cursul diminetii în zilele lucrătoare;
- 40 de ore de
gardă lunar.
(2) Pentru
spitalele nominalizate la alin. (1) lit. a), consiliul de administratie poate
aproba organizarea contravizitei prin diminuarea corespunzătoare a activitătii
curente de 6 ore în cursul diminetii, fără ca activitatea curentă în cursul
diminetii în zilele lucrătoare să fie mai mică de 5 ore zilnic.
(3) Contravizita
se poate organiza la nivelul tuturor sectiilor si compartimentelor cu paturi
sau numai la unele sectii ori compartimente cu paturi, în functie de profilul
medical al acestora.
(4) Contravizita
se organizează după-amiaza în zilele lucrătoare si dimineata în zilele de
repaus săptămânal, sărbători legale si în celelalte zile în care, potrivit
dispozitiilor legale, nu se lucrează.
Art. 5. - Medicii
încadrati în structurile de primire urgente - unităti de primire urgente sau
compartimente de primire urgente - desfăsoară activitate în două ture.
Art. 6. - (1)
Medicii încadrati la serviciul de ambulantă au program de 7 ore zilnic.
(2) La serviciile
de ambulantă medicii desfăsoară activitate în două ture.
(3) Continuitatea
asistentei medicale pentru serviciile medicale de urgentă si transport sanitar
se asigură prin linia de gardă.
Art. 7. - (1)
Medicii încadrati în laboratoarele de radiologie-imagistică medicală si
laboratoarele de analize medicale desfăsoară activitate în două ture.
(2) Continuitatea
asistentei medicale în specialităti paraclinice se asigură prin linii de gardă.
Art. 8. - (1)
Personalul sanitar cu pregătire superioară, încadrat în unitătile publice din
sectorul sanitar, are program de 7 ore zilnic, inclusiv personalul cu pregătire
superioară din unitătile si compartimentele de cercetare stiintifică medicală.
(2) Personalul
nominalizat la alin. (1) îsi desfăsoară activitatea în program continuu sau
divizat la acelasi loc de muncă ori în locuri de muncă diferite.
(3) Personalul
sanitar cu pregătire superioară care îsi desfăsoară activitatea la următoarele
activităti si locuri de muncă are program de 6 ore zilnic, după cum urmează:
a) anatomie
patologică;
b) medicină
legală, în activitatea de prosectură si disectie;
c) activitatea de
radiologie si roentgenterapie, medicină nucleară si radioizotopi, igiena
radiatiilor nucleare, terapie cu energii înalte.
Art. 9. - (1)
Personalul sanitar mediu încadrat în unităti publice din sectorul sanitar are
program de 8 ore zilnic, în program continuu sau divizat, în acelasi loc de
muncă sau în locuri de muncă diferite.
(2) Personalul
sanitar mediu care îsi desfăsoară activitatea la următoarele locuri de muncă
are program de 7 ore zilnic, în program continuu sau divizat, după cum urmează:
a)
hidrotermoterapie;
b) laboratoare sau
compartimente de analize medicale.
(3) Personalul
sanitar mediu încadrat la următoarele locuri de muncă si activităti are program
de 6 ore zilnic în program continuu sau divizat, după cum urmează:
a) anatomie
patologică;
b) medicină
legală, în activitatea de prosectură, săli de disectie si morgi;
c) radiologie si
roentgenterapie, medicină nucleară si radioizotopi, igiena radiatiilor
nucleare, terapie cu energii înalte, angiografie si cateterism cardiac.
Art. 10. - (1)
Personalul sanitar auxiliar din unitătile publice din sectorul sanitar are
program de 8 ore zilnic, în program continuu sau divizat, în acelasi loc de
muncă sau în locuri de muncă diferite.
(2) Personalul
sanitar auxiliar care îsi desfăsoară activitatea la următoarele locuri de muncă
are program de 7 ore zilnic în program continuu sau divizat, după cum urmează:
a)
hidrotermoterapie;
b) laboratoare sau
compartimentele de analize medicale.
(3) Personalul
sanitar auxiliar care îsi desfăsoară activitatea la următoarele locuri de muncă
are program de 6 ore zilnic în program continuu sau divizat, după cum urmează:
a) anatomie
patologică;
b) medicină
legală, în activitatea de prosectură si disectie;
c) activitatea de
radiologie si roentgenterapie, medicină nucleară si radioizotopi, igiena
radiatiilor nucleare, terapie cu energii înalte.
Art. 11. - (1)
Personalul tehnic, economic si administrativ, personalul de deservire, pază si
pompieri, precum si muncitorii au program de 8 ore zilnic.
(2) Personalul
tehnic si muncitorii care îsi desfăsoară activitatea la următoarele locuri de
muncă au program de 6 ore zilnic:
a) anatomie
patologică;
b) medicină legală,
în activitatea de prosectură si disectie;
c) activitatea de
radiologie si roentgenterapie, medicină nucleară si radioizotopi, igiena
radiatiilor nucleare, terapie cu energii înalte - care asigură întretinerea si
repararea aparaturii din aceste activităti.
(3) În functie de
modul de desfăsurare a activitătii, muncitorii pot desfăsura activitate în 3
ture.
Art. 12. - (1)
Farmacistii si asistentii de farmacie din farmaciile cu circuit închis din
unitătile sanitare cu paturi asigură activitatea curentă a farmaciei, inclusiv
în zilele de sâmbătă, duminică si sărbători legale.
(2) Farmacistii si
asistentii de farmacie din farmaciile cu circuit închis din unitătile sanitare
fără paturi asigură activitatea curentă a farmaciei.
(3) Pentru
farmaciile cu circuit închis programul farmacistilor si al asistentilor de
farmacie se va stabili în mod corelat cu programul unitătilor publice pe care
le deservesc, organizându-se cel putin în două ture sau, în cazul functionării
într-un singur schimb, organizându-se în program fractionat ori program care să
cuprindă ambele ture ale unitătii.
Art. 13. - (1) În
unitătile publice din sectorul sanitar personalul de la locurile de muncă în
care activitatea se desfăsoară fără întrerupere - 3 ture - si care are program
de 8 ore zilnic, în raport cu necesitătile asistentei medicale, poate lucra
prin rotatie în ture de 8 ore cu 16 ore libere sau 12 ore cu 24 de ore libere.
(2) Personalul
sanitar mediu si personalul auxiliar sanitar încadrat în structurile de primire
urgente - unitate de primire urgente sau compartiment de primire urgente –
desfăsoară activitate în 3 ture.
(3) Personalul din
unitătile publice cu paturi din sectorul sanitar, care lucrează în locurile de
muncă unde activitatea se desfăsoară în 3 ture, pentru a beneficia de sporul
prevăzut pentru activitatea desfăsurată în 3 ture are obligatia de a presta
lunar un număr egal de zile în tura a 2-a si tura a 3-a. Numărul de zile în
care îsi desfăsoară activitatea în tura a 2-a si a 3-a va fi stabilit de
consiliul de administratie al fiecărei unităti publice sanitare, pe bază de
grafice lunare, în asa fel încât să se asigure continuitatea activitătii.
(4) Prin graficele
lunare de activitate întocmite anticipat pentru o lună, pe locuri de muncă, se
stabileste:
a) numărul de
personal pe fiecare tură în raport cu nevoile asistentei medicale;
b) rotatia pe ture
a personalului;
c) intervalul
legal dintre două zile consecutive de lucru.
(5) Graficele
lunare de activitate, pe locuri de muncă, se întocmesc de seful de compartiment
si se aprobă de conducerea unitătii.
(6) Modificarea
graficelor lunare se poate face de către conducerea unitătii, la propunerea
sefului de compartiment.
(7) Personalul din
unitătile publice din sectorul sanitar unde activitatea se desfăsoară în 3 ture
poate fi scutit temporar de a presta activitate în tura de noapte atunci când
se află în una dintre următoarele situatii:
a) în caz de
graviditate, lehuzie si pe timpul cât alăptează;
b) are program
redus pe bază de certificat medical;
c) starea de
sănătate contravine desfăsurării activitătii în tura a 3-a, dovedită cu
certificat medical;
d) pensionare de
invaliditate de gradul III.
Art. 14. -
Personalul sanitar mediu care ocupă functia de director de îngrijiri si
asistent medical sef pe unitate nu poate desfăsura activitate în 3 ture.
Art. 15. -
Personalul sanitar mediu, operatorii registratori de urgentă, soferii de
autosanitară, ambulantierii si brancardierii din cadrul serviciului de
ambulantă desfăsoară activitate în 3 ture pe bază de grafice lunare, întocmite
de seful serviciului asistentă medicală de urgentă, transport sanitar si
aprobate de medicul director.
Art. 16. - În
functie de specificul fiecărei unităti publice din sectorul sanitar, ora de
începere si ora de terminare a programului zilnic pentru fiecare loc de muncă
si categorie de personal se stabilesc prin regulamentul intern al unitătii si
se comunică salariatilor.
Art. 17. - Medicii
si farmacistii care ocupă functii în conducerea unitătii sanitare publice îsi
păstrează pe toată perioada respectivă postul ocupat prin concurs în sectorul
sanitar si pot să lucreze la postul rezervat până la 50% din timpul normal de
lucru în cadrul normei de bază.
Art. 18. - (1)
Salariatele care alăptează au dreptul, în cadrul programului de lucru, la două
pauze pentru alăptare de câte o oră fiecare.
(2) La cererea
salariatelor, pauzele pentru alăptare pot fi înlocuite cu reducerea duratei
normale a timpului de muncă cu două ore zilnic.
(3) Pauzele si
reducerea duratei normale a timpului de muncă, acordate pentru alăptare, se
includ în timpul de muncă, nu diminuează veniturile salariale si sunt suportate
integral din fondul de salarii al angajatorului.
Art. 19. -
Personalul detasat, precum si personalul care lucrează temporar într-un loc de
muncă unde se prevede un timp de muncă zilnic, mai mic sau mai mare decât acela
pe care îl prestează la functia sa de bază, efectuează la locul de muncă unde
este detasat sau lucrează temporar timpul de muncă prevăzut pentru acest loc de
muncă, în conditiile prevăzute pentru personalul propriu al unitătii.
Art. 20. - (1)
Personalul didactic din învătământul superior medical si farmaceutic care
desfăsoară activitate integrată în unităti sanitare unde functionează catedra
sau disciplina didactică prestează integral obligatiile de serviciu ale personalului
medical si farmaceutic încadrat cu normă întreagă.
(2) În cadrul
prestatiei integrate personalul prevăzut la alin. (1) asigură activitate
curentă în cursul diminetii si gărzi, pe lângă atributiile functiei didactice,
primind din partea unitătii sanitare o indemnizatie de activitate clinică
reprezentând cel putin 50% din salariul de bază corespunzător gradului
profesional în care sunt confirmati prin ordin al ministrului sănătătii pentru
activitatea de asistentă medicală, respectiv farmaceutică, cu exceptia
rezidentilor.
(3) Prin
activitatea integrată personalul respectiv asigură sarcinile medicale si
farmaceutice în mod corespunzător - două cadre didactice pentru un post de
medic sau farmacist.
(4) Personalul
didactic de la catedrele sau disciplinele care functionează în alte unităti
decât cele sanitare va fi integrat în unităti stabilite de directia de sănătate
publică, de comun acord cu conducerea institutiilor de învătământ superior de
medicină si farmacie.
(5) Cadrele
didactice integrate în conditiile alin. (4) prestează activitate aferentă unei
jumătăti de normă de medic sau farmacist, în medie pe zi, primind o
indemnizatie de activitate clinică reprezentând cel putin 50% din salariul de
bază corespunzător gradului profesional în care sunt confirmati prin ordin al
ministrului sănătătii, pentru activitatea de asistentă medicală, respectiv
farmaceutică, cu exceptia rezidentilor.
(6) Medicii si
farmacistii pot desfăsura activitate prin integrare clinică în spitale,
institute si centre medicale clinice, centre de diagnostic si tratament,
laboratoare si cabinete medicale, farmacii publice sau de spital, unităti de
cercetare stiintifică medicală sau farmaceutică, unităti de productie de
medicamente, agreate de institutiile de învătământ superior cu profil
medico-farmaceutic uman.
(7) Integrarea
clinică a medicilor si farmacistilor în unitătile sanitare publice se
stabileste de fiecare consiliu de administratie în limita posturilor normate si
a necesarului de servicii medicale si universitare.
Art. 21. - (1) În
cadrul programului de 7 ore în medie pe zi, medicii cu norma de bază în spital
desfăsoară activitate în cadrul ambulatoriului integrat al spitalului.
(2) Modul concret
de organizare a activitătii în sistem integrat spital - cabinet de specialitate
din ambulatoriul integrat va fi stabilit de conducerea fiecărui spital, în
functie de modul de organizare a asistentei medicale ambulatorii de
specialitate, numărul de medici pe specialităti, precum si de necesarul de
servicii medicale spitalicesti si ambulatorii de specialitate, cu respectarea
prevederilor Contractului-cadru privind conditiile acordării asistentei
medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.
CAPITOLUL II
Organizarea
si efectuarea gărzilor în unităti publice din sectorul sanitar
Art. 22. - (1)
Continuitatea asistentei medicale se asigură prin serviciul de gardă.
(2) Numărul
liniilor de gardă prin care se asigură continuitatea asistentei medicale se
determină pe tipuri de unităti sanitare, iar repartitia pe specialităti clinice
se face de conducerea fiecărei unităti publice cu personalitate juridică.
(3) Liniile de
gardă se stabilesc la nivelul fiecărei unităti sanitare si se aprobă de
Ministerul Sănătătii, la propunerea directiei de sănătate publică sau a
unitătilor sanitare cu paturi, în functie de subordonare.
(4) Liniile de
gardă pentru unitătile sanitare cu paturi din subordinea ministerelor ori a
institutiilor cu retea sanitară proprie se stabilesc la nivelul fiecărei
unităti sanitare cu personalitate juridică si se aprobă de ministerul ori de
institutia cu retea sanitară proprie în subordinea cărora se află.
Art. 23. - Numărul
liniilor de gardă se determină în mod diferentiat, pe tipuri de unităti
sanitare, în functie de numărul de paturi aprobat prin ordinul de structură,
după cum urmează:
a) spitale
universitare - o linie de gardă la 40 de paturi;
b) institute si centre
medicale clinice care desfăsoară asistentă medicală de urgentă în profil
cardiologie, cardiovascular si cerebrovascular si spitale clinice de urgentă -
o linie de gardă la 60 de paturi;
c) spitale clinice
judetene de urgentă, spitale judetene de urgentă, spitale clinice judetene si
spitale de urgentă - o linie de gardă la 70 de paturi;
d) spitale
clinice, spitale judetene si spitale de pediatrie si obstetrică-ginecologie - o
linie de gardă la 80 de paturi;
e) institute si
centre medicale clinice, spitale municipale si orăsenesti - o linie de gardă la
90 de paturi;
f) institute si
centre medicale clinice de specialitate, spitale clinice de specialitate,
spitale de specialitate - o linie de gardă la 150 de paturi;
g) spitale
comunale, centre medicale altele decât cele clinice, sanatorii - o linie de
gardă pe unitate, indiferent de numărul de paturi.
Art. 24. - (1)
Pentru spitalele nominalizate la art. 23 lit. a), b), c) si d), cu exceptia
spitalelor de pediatrie si de obstetrică-ginecologie, si lit. e), cu exceptia
spitalelor municipale si spitalelor orăsenesti, se organizează linii de gardă
în următoarele specialităti paraclinice;
a)
radiologie-imagistică medicală, computer tomograf;
b) medicină de
laborator.
(2) Pentru
spitalele universitare, clinice si judetene se poate organiza o linie de gardă
în specialitatea stomatologie generală.
(3) Liniile de
gardă organizate în specialitătile paraclinice si în specialitatea stomatologie
generală nu se includ în numărul liniilor de gardă determinate în functie de
numărul de paturi.
(4) În functie de
necesitate si de posibilităti, prevederile alin. (1) se pot aplica, cu
aprobarea Ministerului Sănătătii, si la alte tipuri de spitale.
Art. 25. - (1)
Garda se instituie în unitătile cu paturi pentru continuitatea asistentei
medicale între ora de terminare a programului stabilit pentru activitatea
curentă a medicilor din cursul diminetii si ora de începere a programului de
dimineată din ziua următoare. În zilele de repaus săptămânal, zilele de
sărbători legale si în celelalte zile în care, potrivit reglementărilor legale,
nu se lucrează, garda începe de dimineată si durează 24 de ore.
(2) Linia de gardă
în specialitătile paraclinice se organizează între ora de terminare a
programului medicilor încadrati în aceste locuri de muncă si ora de începere a
programului din ziua următoare.
Art. 26. - (1)
Pentru spitalele care au aprobate structuri de primire urgente - unităti de primire
urgente sau compartimente de primire urgente - se pot organiza linii de gardă
pentru medicina de urgentă între ora de terminare a programului medicilor
încadrati în aceste locuri de muncă si ora de începere a programului din ziua
următoare.
(2) Aceste linii
de gardă nu se includ în numărul liniilor de gardă determinat în functie de
numărul de paturi.
Art. 27. - (1)
Continuitatea asistentei medicale pentru serviciile medicale de urgentă si
transport sanitar se asigură prin linia de gardă organizată la nivelul
serviciilor de ambulantă în specialitatea medicină de urgentă.
(2) Linia de gardă
se organizează între ora de terminare a programului medicilor încadrati în
această unitate sanitară si ora de începere a programului din ziua următoare.
(3) Liniile de
gardă pentru serviciile de ambulantă se aprobă de Ministerul Sănătătii, la
propunerea directiei de sănătate publică.
Art. 28. - (1)
Pentru supravegherea si controlul stării de sănătate al populatiei la nivel
judetean si al municipiului Bucuresti, în domeniul medicinei preventive si al
inspectiei sanitare de stat, se organizează o linie de gardă la nivelul
directiei de sănătate publică, având următoarea durată:
- 6 ore pe zi în
continuarea programului normal de lucru, în zilele lucrătoare;
- 12 ore pe zi între
orele 8,00 - 20,00, în zilele de sâmbătă, duminică si sărbători legale.
(2) În linia de
gardă organizată la nivelul directiei de sănătate publică vor fi inclusi
medicii de specialitate din structura serviciului de supraveghere a stării de
sănătate, inspectie sanitară de stat si laboratoare.
(3) În situatii
epidemiologice deosebite medicul de gardă din cadrul directiei de sănătate
publică poate chema în unitate medici de specialitate prin chemări de la
domiciliu.
Art. 29. - (1)
Asigurarea asistentei medicale de specialitate în afara programului normal de
lucru în specialitatea anatomie patologică se asigură prin chemarea medicilor
de la domiciliu.
(2) Asigurarea
continuitătii asistentei medicale de specialitate în afara programului normal
de lucru în specialitatea medicină legală se asigură conform legislatiei
specifice.
Art. 30. - (1) Se
poate organiza linie de gardă într-o specialitate clinică, dacă în sectiile sau
compartimentele cu paturi, precum si în ambulatoriul de specialitate al
spitalului sunt încadrati cel putin 4 medici în specialitatea respectivă.
(2) Această
prevedere nu se aplică liniilor de gardă organizate în specialitatea ATI.
Art. 31. - (1) În
echipa de gardă a unei unităti sanitare cu paturi, în liniile de gardă
organizate pe specialităti, în afară de medicii încadrati în unitatea
respectivă, pot fi inclusi si medici din afara unitătii care sunt confirmati
prin ordin al ministrului sănătătii în specialitatea stabilită pentru linia de
gardă si care îsi desfăsoară activitatea în unităti sanitare în care nu sunt
organizate linii de gardă în acea specialitate.
(2) Includerea
acestor medici în echipa de gardă a unitătii se face cu avizul sefului de
sectie si cu aprobarea conducătorului unitătii sanitare în care este organizată
garda si cu acordul unitătii sanitare unde are norma de bază.
(3) Pot fi inclusi
în linia de gardă si medici care nu desfăsoară activitate în baza unui contract
de muncă, dar care sunt confirmati prin ordin al ministrului sănătătii în
specialitatea în care este organizată linia de gardă, cu avizul sefului de
sectie si cu aprobarea conducătorului unitătii sanitare.
Art. 32. - Medicii
din afara unitătii care sunt inclusi în linia de gardă vor putea desfăsura
această activitate în afara programului de la norma de bază.
Art. 33. - (1)
Medicii rezidenti în perioada de pregătire în specialitate vor fi inclusi
obligatoriu în linia de gardă, în unitatea sanitară în care efectuează stagiul
de pregătire, dublând medicul de gardă si efectuând garda în cadrul numărului
de ore de gardă obligatoriu, respectiv 20 de ore.
(2) Medicii
rezidenti, începând cu anul III de rezidentiat, pot fi inclusi în linia de
gardă, pe specialităti, la aprecierea si pe răspunderea medicului sef de
sectie, numai în situatia în care în spital sunt organizate două linii de gardă
în aceeasi specialitate, efectuând atât obligatia de 20 de ore de gardă, cât si
gărzi în afara programului normal de lucru.
(3) Medicii
rezidenti, începând cu anul III de rezidentiat, vor putea fi inclusi în linia
de gardă numai în specialitatea în care sunt confirmati ca medici rezidenti.
Art. 34. - În
linia de gardă organizată în specialitatea medicină de laborator pot fi inclusi
si biologii, chimistii si biochimistii cu norma de bază în laboratorul de
analize medicale.
Art. 35. - În unitătile
sanitare cu paturi în care se organizează linie de gardă pentru specialitătile
paraclinice - radiologie-imagistică medicală si medicină de laborator -
personalul sanitar mediu încadrat în laboratoarele paraclinice va desfăsura
activitate în 3 ture.
Art. 36. - Pentru
spitalele în care continuitatea asistentei medicale se asigură printr-o singură
linie de gardă, în garda respectivă vor fi inclusi toti medicii de specialitate
din unitate, cu exceptia medicilor confirmati în specialităti paraclinice, stomatologie
si a medicilor de medicină generală.
Art. 37. - (1)
Medicii încadrati în sectiile si compartimentele cu paturi pentru care se
organizează contravizită, care nu sunt inclusi în echipa de gardă a unitătii,
vor presta activitate de minimum 6 ore în cursul diminetii în zilele lucrătoare
si 20 de ore de contravizită lunar, după-amiaza în zilele lucrătoare si
dimineata în zilele de repaus săptămânal, sărbători legale si celelalte zile în
care, potrivit dispozitiilor legale, nu se lucrează.
(2) Medicii încadrati
în sectiile si compartimentele cu paturi pentru care nu se organizează
contravizită, care nu sunt inclusi în echipa de gardă a unitătii, vor presta
activitate de 7 ore în medie pe zi în cursul diminetii.
Art. 38. - (1)
Asigurarea rezolvării unor situatii deosebite, care reclamă maximă urgentă în
asistenta medicală din unitătile sanitare cu paturi, se poate face si prin
chemarea medicilor de la domiciliu, atât din unitatea sanitară unde sunt
încadrati, cât si din alte unităti sanitare, în următoarele cazuri:
- în unităti
sanitare cu paturi în care nu se organizează gardă;
- în unităti
sanitare cu paturi în care este organizată gardă;
- în unităti sanitare cu paturi, în cazuri grave care necesită consult medical, în cazuri de accidente colective etc., situatii care necesită prezenta mai multor medici de specialitate decât cei existenti în echipa de gardă a unitătii sanitare.
(2) Asigurarea
rezolvării unor situatii deosebite care reclamă maximă urgentă în asistenta
medicală din unitătile sanitare cu paturi se poate face prin chemarea de la
domiciliu si a biologilor, chimistilor si biochimistilor.
Art. 39. - (1)
Medicul director general si medicul director general adjunct medical au program
de 7 ore zilnic, fără a fi inclusi în graficul de gardă.
(2) În situatia în
care medicii care ocupă functia de director general si director general adjunct
medical doresc să efectueze gărzi, vor efectua gărzile în afara programului
normal de lucru, fără a avea obligatia de gardă.
Art. 40. - (1)
Medicii care se află în una dintre situatiile nominalizate mai jos, pe timpul
cât durează aceste situatii, sunt scutiti de a fi inclusi în graficul de gărzi:
- pensionarii de
invaliditate gradul III;
- femeile gravide
începând cu luna a 6-a cele care alăptează;
- medicii care au program
redus cu o pătrime din durata normală a timpului de lucru, pe bază de
certificat medical.
(2) Medicii aflati
în una dintre situatiile prevăzute la alin. (1) nu vor putea efectua nici gărzi
în afara programului normal de lucru.
Art. 41. -
Efectuarea a două gărzi consecutive de către acelasi medic este interzisă.
Art. 42. - (1)
Orele de gardă nu sunt considerate ore suplimentare si nici cumul de functii.
(2) Orele de gardă
nu constituie vechime în muncă si în specialitate.
(3) Orele de gardă
efectuate în afara programului normal de lucru si salarizate conform
prevederilor prezentului regulament se includ în veniturile salariale brute
lunare în functie de care se determină numărul de puncte realizat în fiecare
lună, pe baza cărora se determină cuantumul pensiei.
Art. 43. - Este
interzis medicilor care sunt de gardă să părăsească unitatea sanitară pe durata
serviciului de gardă.
Art. 44. - (1)
Programul gărzilor la nivelul fiecărei unităti sanitare se întocmeste lunar de
conducerea sectiilor, laboratoarelor si a compartimentelor respective si se
aprobă de conducerea unitătii sanitare.
(2) Schimbarea
programului aprobat prin graficul de gardă se poate face numai în situatii cu
totul deosebite, cu avizul medicului sef de sectie sau de laborator si cu
aprobarea conducerii unitătii sanitare.
Art. 45. - Orele
de gardă prestate conform prezentului regulament, precum si chemările de la
domiciliu se consemnează în mod obligatoriu într-o condică de prezentă pentru
activitatea de gardă.
Art. 46. - (1)
Plata orelor de gardă se face în functie de tariful orar determinat în baza
salariului de bază individual, corespunzător gradului profesional în care
personalul este confirmat prin ordin al ministrului sănătătii.
(2) Pentru medicii
care beneficiază de salarii de merit tariful orar se va determina luându-se în
calcul si salariul de merit, întrucât face parte din salariul de bază.
(3) Pentru medicii
care ocupă o functie de conducere si beneficiază de indemnizatie de conducere,
la determinarea tarifului orar pentru gărzile efectuate în afara programului
normal de lucru, indemnizatia de conducere nu se ia în calcul.
Art. 47. - Conform
prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
561/2000, gărzile efectuate pentru asigurarea continuitătii asistentei
medicale în zilele de repaus săptămânal, zilele de sărbători legale si în
celelalte zile în care, potrivit dispozitiilor legale, nu se lucrează se
salarizează cu un spor de până la 100% din tariful orar al functiei de bază.
Procentul concret al sporului se aprobă de conducătorul unitătii.
Art. 48. - (1)
Chemările de la domiciliu se consemnează în condica de prezentă pentru
activitatea de gardă, se consideră ore de gardă si se salarizează în functie de
tariful orar determinat pe baza salariului de bază individual.
(2) Se consideră
ore de gardă numai orele efectiv prestate în unitatea sanitară în care s-a
efectuat chemarea de la domiciliu.
Art. 49. - (1)
Cadrele didactice care desfăsoară activitate prin integrare clinică în
unitătile sanitare vor fi incluse în graficul de gardă.
(2) Tariful orar
pentru cadrele didactice integrate clinic se determină pe baza salariului de
bază individual corespunzător gradului profesional în care sunt confirmate prin
ordin al ministrului sănătătii, aferent unui post cu normă întreagă.
(3) Cadrele
didactice care ocupă functia de profesor sau de conferentiar nu au obligatia de
a efectua gărzi. În această situatie cadrele didactice vor presta activitate de
7 ore zilnic în cursul diminetii.
(4) Cadrele
didactice nominalizate la alin. (3), în situatia în care doresc să efectueze
gărzi, vor efectua si obligatia de 20 de ore de gardă lunar, iar orele de gardă
efectuate în plus se salarizează conform prevederilor prezentului regulament.
Art. 50. - Pentru
medicii din afara unitătii, care efectuează gărzi, salariul de bază individual
pe baza căruia se determină tariful orar se stabileste potrivit fisei de
evaluare prevăzute în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul
regulament.
CAPITOLUL III
Art. 51. - În cazuri
deosebite programul de muncă si organizarea gărzilor în alte conditii decât
cele prevăzute în prezentul regulament se pot face numai cu aprobarea
Ministerului Sănătătii.
Art. 52. -
Specialitătile medicale si specialitătile înrudite în care se pot efectua gărzi
în functie de competenta profesională se stabilesc conform anexei nr. 2 care
face parte integrantă din prezentul regulament.
Art. 53. - În
cazul în care din împărtirea numărului de paturi la criteriul de calcul
stabilit la art. 23 rezultă fractiuni de cel putin 0,5, acestea se întregesc.
Art. 54. - (1) În
unitătile sanitare cu paturi pentru care este organizată o singură linie de
gardă pe unitate, în această linie de gardă pot fi inclusi si medicii de
medicină generală, în situatia în care numărul medicilor încadrati în unitatea
sanitară, inclusiv în ambulatoriul de specialitate al spitalului, în
specialitătile medicale si chirurgicale, este mai mic de 4.
(2) În linia de
gardă organizată la nivelul sanatoriilor pot fi inclusi si medicii de medicină
generală în situatia în care numărul medicilor de specialitate încadrati în
această unitate sanitară este mai mic de 4.
(3) În linia de
gardă unică pe unitate nu pot fi inclusi medicii de medicină generală sau
medicii de familie care îsi desfăsoară activitatea în cabinete medicale
organizate în conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr.
124/1998 privind organizarea si functionarea cabinetelor medicale,
republicată.
Art. 55. - (1)
Medicii de medicină generală/medicină de familie pot fi inclusi în linia de
gardă organizată la nivelul structurilor de primire urgente - UPU sau CPU -,
precum si la serviciile de ambulantă.
(2) În linia de
gardă organizată la nivelul structurilor de primire urgente - UPU si CPU - se
includ si medicii în specialitatea ATI.
(3) În linia de
gardă organizată la nivelul serviciilor de ambulantă în specialitatea medicină
de urgentă pot fi inclusi medicii de specialitate confirmati prin ordin al
ministrului sănătătii în specialităti clinice.
Art. 56. - (1)
Pentru spitalele municipale, în liniile de gardă organizate în specialităti
medicale si specialităti chirurgicale pot fi inclusi medicii de specialitate
confirmati în specialitătile medicale aferente celor două grupe de specialităti
clinice.
(2) Pentru
spitalele orăsenesti cu un număr redus de paturi se poate organiza câte o linie
de gardă pentru specialitătile medicale si specialitătile chirurgicale, în
aceste linii de gardă urmând a fi inclusi medicii de specialitate corespunzător
celor două grupe de specialităti clinice.
Art. 57. -
Personalul încadrat la directia de sănătate publică în functii publice generale
si în functii publice specifice de executie si de conducere au program de 8 ore
zilnic.
Art. 58. - (1)
Pentru prestarea activitătii în unitătile publice din sectorul sanitar, întreg
personalul, inclusiv cel încadrat în functii de conducere, este obligat să
semneze condica de prezentă.
(2) Pentru
personalul medical care prestează contravizite si gărzi, în condica de prezentă
se vor consemna în mod distinct orele efectuate în aceste activităti.
Art. 59. - În
unitătile cu 2 sau mai multi medici de gardă conducerea unitătii va stabili,
prin graficul de gardă, un medic coordonator al echipei de gardă.
Art. 60. -
Stabilirea numărului liniilor de gardă la nivelul fiecărei unităti publice din
sectorul sanitar se face cu încadrarea în bugetul de venituri si cheltuieli
alocat.
ANEXA Nr. 1
la regulament
a
performantelor profesionale individuale pentru personalul din afara unitătii
inclus în echipa de gardă
Numele si
prenumele .................................................
Functia si gradul
profesional ......................................
Rezultatul
evaluării ......................................................
Nr. crt. |
Criteriul de
evaluare |
Pondere (%) |
Punctajul
acordat pentru fiecare
criteriu de evaluare |
Valoarea ponderată a
criteriului de evaluare |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 = (2x3)/100 |
1. |
Vechimea în functia medicală |
20 |
|
|
2. |
Vechimea în gradul profesional în care este
confirmat prin ordin al ministrului sănătătii |
20 |
|
|
3. |
Cursuri de perfectionare-specializare în
specialitatea în care efectuează garda |
30 |
|
|
4. |
Aprecierea profesională de către seful de
sectie unde urmează să fie cuprins în linia de gardă, ca urmare a unui
interviu |
30 |
|
|
|
PUNCTAJ TOTAL: |
|
|
|
Resurse
umane, normare, organizare, salarizare, |
Luat la
cunostintă, |
|||
Aprobat
Director
unitate sanitară, |
Pentru criteriul de
la punctul 1 - vechimea în functia medicală, se acordă următorul punctaj:
- 0-3 ani - 1
punct
- 3,1-5 ani - 2
puncte
- 5,1-10 ani - 3
puncte
- 10,1-15 ani - 4
puncte
- peste 15 ani - 5
puncte
Pentru criteriul
de la punctul 2 - vechimea în gradul profesional - medic specialist sau medic
primar - în care este confirmat prin ordin al ministrului sănătătii, se acordă
următorul punctaj:
- 0-1 an - 1 punct
- 1,1-2 ani - 2
puncte
- 2,1-5 ani - 3
puncte
- 5,1-7 ani - 4
puncte
- peste 7 ani - 5
puncte
În functie de
performanta profesională individuală stabilită pe baza fisei de evaluare se
determină salariul de bază individual, prin aplicarea următoarelor procente
asupra salariului de bază minim prevăzut pentru functia si gradul profesional
în care medicul este confirmat prin ordin al ministrului sănătătii.
Performanta
profesională individuală |
% |
3-3,4 |
20 |
3,5-3,9 |
40 |
4-4,4 |
60 |
4,5-4,9 |
80 |
5 |
100 |
În situatia în
care performanta profesională individuală este mai mică de 3, tariful orar se
calculează la salariul de bază minim al functiei si gradului profesional în
care medicul este confirmat prin ordin al ministrului sănătătii.
ANEXA Nr. 2
la regulament
în care se
pot efectua gărzi în functie de competenta profesională
1. Efectuarea gărzilor
în aceeasi specialitate sau în specialităti înrudite, în ambele sensuri, în
functie de competenta profesională:
- medicină
internă: - cardiologie, gastroenterologie, diabet zaharat, nutritie si boli
metabolice, boli infectioase, geriatrie si gerontologie, medicina munci,
medicină sportivă, nefrologie, oncologie medicală, pneumologie, endocrinologie,
dermatovenerologie, hematologie;
- chirurgie
generală: - urologie, chirurgie toracică, chirurgie plastică - microchirurgie
reconstructivă;
- neurologie,
neurologie pediatrică: - psihiatrie, psihiatrie pediatrică;
- pediatrie (numai
dacă specialitătile - neonatologie, cardiologie, gastroenterologie, diabet
zaharat, nutritie si boli înrudite se practică în unitătile de metabolice; boli
infectioase; pediatrie):
- chirurgie
pediatrică: - ortopedie pediatrică;
- reumatologie: -
recuperare, medicină fizică si balneologie;
- chirurgie
cardiacă si a vaselor mari: - chirurgie vasculară;
- ORL: - chirurgie
maxilo-facială.
2. Efectuarea
gărzilor în specialităti înrudite, într-un singur sens, în functie de
competenta profesională:
- chirurgie
generală: - ortopedie si traumatologie;
- ATI: - medicină
de urgentă.
3. În următoarele
specialităti garda se poate efectua numai în aceeasi specialitate:
- neurochirurgie;
- oftalmologie;
-
obstetrică-ginecologie;
- medicină de
urgentă.
4. În următoarele
specialităti paraclinice garda se poate efectua numai în aceeasi specialitate:
-
radiologie-imagistică medicală;
- anatomie
patologică;
- medicină de
laborator;
- medicină legală.