MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 165 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Miercuri, 25 februarie 2004
SUMAR
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
481/2003.
- Ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului
privind aprobarea reglementării tehnice “Normativ pentru executarea straturilor
de beton poros la benzile de stationare accidentală la autostrăzi”, indicativ
NE-024-2003
482/2003. - Ordin al ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului pentru aprobarea reglementării tehnice “Normativ
privind determinarea adezivitătii liantilor bituminosi la agregate”, indicativ
NE-022-2003
483/2003. - Ordin al ministrului transporturilor,
contructiilor si turismului privind aprobarea reglementării tehnice “Normativ
pentru executarea straturilor de bază din beton slab la autostrăzi”, indicativ
NE-023-2003
693/M.173/2003. - Ordin al ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului si al ministrului apărării nationale pentru
aprobarea reclasificării spatiului aerian national peste nivelul de zbor 195
1.215/2003/117. - Ordin al ministrului sănătătii si al
ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului privind completarea
Ordinului ministrului sănătătii si familiei si al ministrului agriculturii,
alimentatiei si pădurilor nr. 84/91/2002 pentru aprobarea Normelor privind
contaminantii din alimente
61/111. - Ordin al ministrului sănătătii si al ministrului
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului privind completarea Ordinului
ministrului sănătătii si familiei si al ministrului agriculturii, alimentatiei
si pădurilor nr. 84/91/2002 pentru aprobarea Normelor privind contaminantii din
alimente
ACTE
ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
2. - Regulament privind utilizarea codurilor IBAN în România
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL TRANSPORTURILOR,
CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
privind aprobarea
reglementării tehnice “Normativ pentru executarea straturilor de beton poros la
benzile de stationare accidentală la autostrăzi”, indicativ NE-024-2003
În conformitate cu
prevederile art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995
privind calitatea în constructii, cu modificările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 2
pct. 45 si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
având
în vedere Avizul nr. 53 din 19 iunie 2003 al Comitetului tehnic de specialitate
- CTS9,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă reglementarea tehnică “Normativ pentru executarea straturilor de
beton poros la benzile de stationare accidentală la autostrăzi”, indicativ
NE-024-2003, elaborată de Societatea Comercială “Institutul de Cercetări în
Transporturi - INCERTRANS” - S.A., prevăzută în anexa*) care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
3. - Directia generală tehnică va duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
p.
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Traian
Panait,
secretar
de stat
Bucuresti, 8 octombrie 2003.
Nr. 481.
*) Anexa se publică în Buletinul
Tehnic Rutier editat de Regia Autonomă “Administratia Natională a Drumurilor
din România” si Asociatia Profesională de Drumuri si Poduri.
MINISTERUL TRANSPORTURILOR,
CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
pentru aprobarea
reglementării tehnice “Normativ privind determinarea adezivitătii liantilor
bituminosi la agregate”, indicativ NE-022-2003
În
conformitate cu prevederile art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în constructii,
cu modificările ulterioare,
în
temeiul prevederilor art. 2 pct. 45 si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr.
740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
având
în vedere Avizul nr. 56 din 19 iunie 2003 al Comitetului tehnic de specialitate
- CTS9,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă reglementarea tehnică “Normativ privind determinarea adezivitătii liantilor bituminosi la agregate”, indicativ NE-022-2003, elaborată de Societatea Comercială “Institutul de Cercetări în Transporturi – INCERTRANS” - S.A., prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
3. - Directia generală tehnică va duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
p.
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Traian
Panait,
secretar
de stat
Bucuresti, 8 octombrie 2003.
Nr. 482.
*) Anexa se publică în Buletinul
Tehnic Rutier editat de Regia Autonomă “Administratia Natională a Drumurilor
din România” si Asociatia Profesională de Drumuri si Poduri.
MINISTERUL TRANSPORTURILOR,
CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
privind aprobarea
reglementării tehnice “Normativ pentru executarea straturilor de bază din beton
slab la autostrăzi”, indicativ NE-023-2003
În conformitate cu
prevederile art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995
privind calitatea în constructii, cu modificările ulterioare,
în
temeiul prevederilor art. 2 pct. 45 si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr.
740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
având
în vedere Avizul nr. 55 din 19 iunie 2003 al Comitetului tehnic de specialitate
- CTS9,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă reglementarea tehnică “Normativ pentru executarea straturilor de
bază din beton slab la autostrăzi”, indicativ NE-023-2003, elaborată de
Societatea Comercială “Institutul de Cercetări în Transporturi - INCERTRANS” -
S.A., prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
3. - Directia generală tehnică va duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
p.
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Traian
Panait,
secretar
de stat
Bucuresti, 8 octombrie 2003.
Nr. 483.
*) Anexa se publică în Buletinul
Tehnic Rutier editat de Regia Autonomă “Administratia Natională a Drumurilor
din România” si Asociatia Profesională de Drumuri si Poduri.
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI Nr.
693 din 27 octombrie 2003 |
MINISTERUL
APĂRĂRII NATIONALE Nr.
M.173 din 19 decembrie 2003 |
pentru aprobarea
reclasificării spatiului aerian national peste nivelul de zbor 195
Pentru
îndeplinirea atributiilor ce revin Ministerului Transporturilor, Constructiilor
si Turismului si Ministerului Apărării Nationale,
în
conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 21/1999 pentru ratificarea
Protocolului armonizând Conventia internatională privind cooperarea pentru
siguranta navigatiei aeriene EUROCONTROL din 13 decembrie 1960, după efectuarea
unor modificări, adoptat la Bruxelles la 27 iunie 1997, si a Protocolului
aditional privind trecerea de la regimul Acordului multilateral privind
tarifele de rută din 12 februarie 1981 la regimul Anexei IV (“Dispozitii
privind sistemul comun de tarife de rută”) la Conventia internatională privind
cooperarea pentru siguranta navigatiei aeriene EUROCONTROL, armonizată prin
Protocolul adoptat la Bruxelles la 27 iunie 1997, aprobată prin Legea nr.
97/1999, în temeiul prevederilor art. 12 lit. b), c) si j) din Ordonanta
Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, ale art. 10 din
Ordonanta Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian, republicată, ale art. 2
din Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiintarea Autoritătii
Aeronautice Civile Române, cu modificările ulterioare, ale art. 2 din Hotărârea
Guvernului nr. 74/1991 privind înfiintarea Regiei Autonome “Administratia
Română a Serviciilor de Trafic Aerian” - ROMATSA, cu modificările ulterioare,
ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
740/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului si ale art. 2 si art. 7 alin. (1)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
14/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Apărării
Nationale, aprobată cu modificări prin Legea nr.
389/2001,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului si ministrul apărării
nationale emit următorul ordin:
Art.
1. - Începând cu data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al
României, Partea I, spatiul aerian national superior, peste nivelul de zbor
(FL) 195, clasificat în prezent de clasă A pe rutele aeriene si de clasă G în
afara acestor rute, se reclasifică devenind spatiu aerian controlat de clasă C,
urmând ca serviciile de navigatie aeriană în acest spatiu să fie furnizate de
unitătile civile si militare de control al traficului aerian, în conformitate
cu prevederile reglementărilor aeronautice nationale.
Art.
2. - Nivelul maxim al spatiului aerian de clasă C se modifică de la FL 490 la
FL 660.
Art.
3. - Zborurile efectuate ca trafic aerian general (GAT) după reguli de zbor la
vedere (VFR) între FL 195 si FL 285 se permit numai în cadrul unor zone
reglementate în acest scop sau conform procedurilor de colaborare încheiate de
operatorul aerian interesat cu Regia Autonomă “Administratia Română a
Serviciilor de Trafic Aerian” - ROMATSA si cu Comandamentul Operational Aerian
Principal - COAP si numai în cadrul zonelor reglementate în acest sens, între
FL 285 si FL 660, zone care se definesc si se activează în conformitate cu
prevederile reglementărilor aeronautice civile si militare.
Art.
4. - Toate aeronavele care efectuează zbor GAT VFR peste FL 195 trebuie să fie
echipate cu echipamente de radiocomunicatie aer-sol în banda VHF pentru
realizarea comunicatiei cu unitătile de control al traficului aerian si
transponder operational în mod C.
Art.
5. - Coordonarea zborurilor civile si militare se execută în conformitate cu
prevederile Reglementării aeronautice civil-militare române privind
managementul spatiului aerian (ASM) si aplicarea conceptului de utilizare
flexibilă a spatiului aerian (FUA) în România (RACMR-ASM/FUA) si ale
procedurilor încheiate în acest sens între unitătile civile si militare de
control al traficului aerian.
Art.
6. - Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului prin Directia
generală aviatie civilă, Ministerul Apărării Nationale, Regia Autonomă
“Autoritatea Aeronautică Civilă Română”, Regia Autonomă “Administratia Română a
Serviciilor de Trafic Aerian” - ROMATSA, Statul Major al Fortelor Aeriene si
Comandamentul Aerian Operational Principal vor lua măsurile necesare ducerii la
îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art.
7. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p.
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Ileana
Tureanu,
secretar
de stat
p.
Ministrul apărării nationale,
George
Cristian Maior,
secretar
de stat
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII Nr.
1.215 din 23 decembrie 2003 |
MINISTERUL
AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI MEDIULUI Nr.
117 din 12 februarie 2004 |
privind completarea
Ordinului ministrului sănătătii si familiei si al ministrului agriculturii,
alimentatiei si pădurilor nr. 84/91/2002 pentru aprobarea Normelor privind
contaminantii din alimente
Având în vedere
prevederile art. 14 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
97/2001 privind reglementarea productiei, circulatiei si comercializării
alimentelor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
57/2002,
văzând
referatul de aprobare al Directiei generale de sănătate publică si inspectia
sanitară de stat nr. OB 6.828/2003,
în
temeiul Hotărârii Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare, si al Hotărârii Guvernului nr.
739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
sănătătii si ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului emit următorul ordin:
Art.
I. - La Normele
privind contaminantii din alimente, aprobate prin Ordinul ministrului sănătătii
si familiei si al ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr.
84/91/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 255
din 16 aprilie 2002, se elimină articolul 10, iar după articolul 9 se introduce
un nou capitol, capitolul V, cu următorul cuprins:
“CAPITOLUL
V
Metode de prelevare a probelor si de analiză utilizate în
controlul oficial al dioxinelor (PCDD/PCDF) si determinarea dioxinelor similare
PCB din alimente
Art.
10. - Prelevarea probelor efectuate pentru controlul oficial al limitelor de
dioxine si furani si determinarea limitelor de dioxine similare PCB din
alimente se efectuează conform metodelor descrise în anexa nr. VI.
Art.
11. - Pregătirea probelor si metodele de analiză utilizate pentru controlul
oficial al limitelor de dioxine si furani si determinarea limitelor de dioxine
similare PCB din alimente se efectuează în conformitate cu criteriile descrise
în anexa nr. VII.
Art.
12. - Anexele nr. I-VII fac parte integrantă din prezentele norme.”
Art.
II. - După anexa
nr. V la normele aprobate prin Ordinul ministrului sănătătii si familiei si al
ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr.
84/91/2002 se introduc anexele nr. VI si VII, al căror continut este
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
III. - Directia
generală de sănătate publică si inspectia sanitară de stat din cadrul
Ministerului Sănătătii împreună cu institutele de sănătate publică, Directia de
productie animală si industrie alimentară si directiile de sănătate publică
judetene si a municipiului Bucuresti, directiile pentru agricultură si
dezvoltare rurală, directiile sanitare veterinare judetene si a municipiului
Bucuresti si institutele centrale de profil vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art.
IV. - Prezentul
ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, si va intra în
vigoare în termen de 12 luni de la data publicării.
Ministrul
sănătătii, Ovidiu Brînzan |
p.
Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului, Petre Daea, secretar
de stat |
“ANEXA Nr. VI la norme
METODE
de
prelevare a probelor pentru controlul oficial al limitelor de dioxine
(PCDD/PCDF) si determinarea dioxinelor
similare PCB din anumite alimente
1. Scopul
si domeniul de aplicare
Probele destinate
controlului oficial al limitelor de dioxine (PCDD/PCDF) si determinării
continutului de dioxine similare PCB din alimente trebuie prelevate în
conformitate cu metodele descrise mai jos. Probele globale astfel obtinute sunt
considerate reprezentative pentru loturile sau subloturile respective.
Respectarea limitelor maxime impuse de legislatia în vigoare este stabilită pe
baza limitelor determinate în probele de laborator.
2. Definitii
Lot
- cantitatea de
aliment identificabilă, livrată o singură dată si determinată de agentul
responsabil pentru a prezenta caracteristici comune, cum ar fi: originea,
varietatea, tipul de ambalaj, ambalatorul, expeditorul sau marcajul.
Sublot
- partea
desemnată dintr-un lot mare pentru aplicarea metodei de prelevare a probei din
lotul respectiv. Fiecare sublot trebuie separat fizic si să fie identificabil.
Probă
elementară -
cantitatea de material prelevată dintr-un singur punct al lotului sau
sublotului.
Probă
globală -
totalul combinat al tuturor probelor elementare prelevate din lot sau sublot.
Probă
de laborator - o
parte/cantitate din proba globală destinată laboratorului.
Tabel OMS - Factorii echivalenti de toxicitate pentru evaluarea riscului uman, bazat pe concluziile Organizatiei Mondiale a Sănătătii, întrunită la Stockholm, Suedia, la 15-18 iunie 1997. Factorii echivalenti de toxicitate (FET) pentru PCB, PCDD, PCDF, pentru oameni, animale si mediu
Congener |
Valoare
FET |
2,3,7,8 - TCDD |
1 |
1,2,3,7,8 - PeCDD |
1 |
1,2,3,4,7,8-HxCDD |
0,1 |
1,2,3,6,7,8-HxCDD |
0,1 |
1,2,3,7,8,9-HxCDD |
0,1 |
1,2,3,4,6,7,8-HpCDD |
0,01 |
OCDD |
0,0001 |
Dibenzofurani (PCDF) |
|
2,3,7,8 - TCDF |
0,1 |
1,2,3,7,8 - PeCDF |
0,05 |
2,3,4,7,8-PeCDF |
0,5 |
1,2,3,4,7,8-HxCDF |
0,1 |
1,2,3,6,7,8-HxCDF |
0,1 |
1,2,3,7,8,9 - HxCDF |
0,1 |
2,3,4,6,7,8-HxCDF |
0,1 |
1,2,3,4,6,7,8-HpCDF |
0,01 |
1,2,3,4,7,8,9-HpCDF |
0,01 |
1,2,3,4,7,8,9-HpCDF |
0,01 |
OCDF |
0,0001 |
“Dioxine-similare PCB” Non-orto PCB + Mono-orto PCB Non-orto PCB |
|
PCB 77 |
0,0001 |
PCB 81 |
0,0001 |
PCB 126 |
0,1 |
PCB 169 |
0,01 |
Mono-orto
PCB |
|
PCB 105 |
0,0001 |
PCB 114 |
0,0005 |
PCB 118 |
0,0001 |
PCB 123 |
0,0001 |
PCB 156 |
0,0005 |
PCB 157 |
0,0005 |
PCB 167 |
0,00001 |
PCB 189 |
0,0001 |
Abrevieri:
T = tetra, Pe = penta, Hx = hexa, Hp = hepta, O = octo, CDD =
clorodibenzodioxine, CDF = clorodiben-
zofuran, CB = clorobifenil.
3. Prevederi
generale
3.1.
Personalul
Prelevarea
probelor se va efectua de persoane autorizate conform reglementărilor în
vigoare.
3.2.
Materialul pentru esantionare
Fiecare
lot supus examinării trebuie prelevat separat.
3.3.
Măsuri de precautie necesare
În
cursul prelevării si pregătirii probelor trebuie luate măsurile de precautie
necesare pentru a se evita orice modificări care ar putea schimba continutul de
dioxine si dioxine similare PCB, determinarea analitică sau reprezentativitatea
probei globale.
3.4.
Probe elementare
În
măsura posibilitătilor probele elementare se vor preleva din diferite puncte
ale lotului sau sublotului. Abaterea de la această regulă trebuie semnalată în
procesul-verbal, conform specificatiilor de la pct. 3.8.
3.5.
Pregătirea probei globale
Proba
globală se obtine prin amestecul corespunzător al probelor elementare. Ea
trebuie să cântărească minimum 1 kg, cu exceptia cazului când nu este posibil,
de exemplu când a fost prelevat un singur ambalaj.
3.6.
Subdivizarea probei globale în probe de laborator, în scopul controlului,
dreptului la recurs si al arbitrajului Probele de laborator utilizate în scopul
controlului, dreptului la recurs si al arbitrajului vor fi prelevate din proba
globală omogenizată, cu conditia ca această procedură să fie în conformitate cu
reglementările în vigoare privind prelevarea probelor. Mărimea probei de
laborator pentru control trebuie să fie suficientă pentru a permite cel putin
două analize (duplicate).
3.7.
Ambalarea si transmiterea probei globale si a probei de laborator
Fiecare
probă globală si de laborator prelevată va fi introdusă într-un recipient
curat, confectionat dintr-un material inert care să asigure o protectie
adecvată împotriva contaminării, pierderii compusilor prin adsorbtie de către
peretii interni ai recipientului si împotriva pagubelor ce se pot produce în
timpul transportului. Trebuie luate toate măsurile de precautie necesare pentru
ca în timpul transportului sau al depozitării să nu se producă modificări în
compozitia probei globale si a probei de laborator.
3.8.
Sigilarea si etichetarea probei globale si a probei de laborator
Fiecare
probă prelevată în scopul utilizării oficiale va fi sigilată la locul de
prelevare si identificată conform reglementărilor în vigoare respective.
Trebuie întocmit un proces-verbal pentru fiecare prelevare, pentru a se permite
identificarea fără echivoc a fiecărui lot si indicând data si locul prelevării
împreună cu orice informatie posibilă suplimentară pentru a fi în ajutorul
chimistului analist.
4. Planul
de esantionare
Metoda
de prelevare aplicată trebuie să asigure că proba globală este reprezentativă
pentru lotul care este controlat.
4.1.
Numărul probelor elementare
În
cazul laptelui si uleiurilor pentru care se presupune o distributie omogenă a
contaminantilor ce trebuie analizati într-un lot desemnat, este suficient să se
preleveze trei probe elementare per lot, care formează proba globală.
Trebuie
dată o referire la numărul lotului. Pentru alte produse numărul minim de probe
elementare de prelevat din lot trebuie să fie cel prezentat în tabelul nr. 1.
Proba
globală care reuneste toate probele elementare trebuie să fie de minimum 1 kg
(pct. 3.5.) Probele elementare trebuie să aibă mase similare. Masa unei probe
elementare trebuie să fie de minimum 100 g. Masa probei elementare depinde de
mărimea unitătii individuale.
Abaterea
de la această regulă trebuie semnalată în procesul-verbal, conform
specificatiilor de la pct. 3.8 si prevederilor legislatiei în vigoare.
Tabelul
nr. 1 - Numărul minim de probe elementare ce trebuie prelevate din lot
Masa
lotului (în kg) |
Numărul
minim de probe elementare |
<
50 |
3 |
50-500 |
5 |
>
500 |
10 |
Dacă
lotul este format din ambalaje individuale, numărul ambalajelor care trebuie
prelevate pentru a forma proba globală este mentionat în tabelul nr. 2.
Tabelul
nr. 2 - Numărul de ambalaje (probe elementare) care trebuie prelevate pentru
a forma proba globală, dacă lotul constă în ambalaje individuale
Numărul
de ambalaje sau unităti din lot |
Numărul
de ambalaje sau unităti de prelevat |
1-25 |
1 ambalaj sau unitate |
26-100 |
aproximativ 5%, minimum 2
ambalaje sau unităti |
> 100 |
aproximativ 5%, maximum 10
ambalaje sau unităti |
5. Conformitatea
lotului sau sublotului cu specificatia tehnică
În caz
de litigiu laboratorul de control trebuie să efectueze analiza în dublu a
probei de laborator, dacă rezultatul obtinut la prima analiză este inferior sau
superior cu mai putin de 20% fată de limita maximă stabilită, si să calculeze
media rezultatelor. Lotul este acceptat dacă rezultatul obtinut la prima analiză
este inferior cu mai mult de 20% fată de limita maximă sau, în cazul analizei
în dublu, dacă media rezultatelor este conformă cu limita maximă stabilită de
legislatia în vigoare.
ANEXA Nr. VII
la norme
PREGĂTIREA
PROBELOR SI CERINTELE
pentru
metodele de analiză utilizate în controlul oficial al limitelor de dioxine
(PCDD/PCDF) si determinarea dioxinelor similare PCB din anumite alimente
1. Obiectivul
si domeniul de aplicare
Aceste cerinte se
aplică în cazul în care alimentele sunt analizate pentru controlul oficial al
limitelor de dioxine (dibenzo-p-dioxine policlorurate PCDD) si dibenzofurani
policlorurati (PCDF) si determinarea dioxinelor similare PCB.
Monitorizarea
prezentei dioxinelor în alimente se poate efectua printr-o strategie implicând
o metodă de screening (depistare) în scopul selectionării probelor al căror
continut de dioxine si dioxine similare PCB este fie inferior limitei
stabilite, fără ca abaterea să depăsească 30-40%, fie superior limitei
stabilite. Concentratia de dioxine a probelor cu valori semnificative trebuie
determinată/confirmată printr-o metodă de confirmare.
Metodele
de screening (depistare) sunt metode care se utilizează pentru detectarea
prezentei dioxinelor si dioxinelor similare PCB în limita stabilită. Aceste
metode asigură analiza unui număr mare de probe, ceea ce permite selectionarea
probelor pozitive. Ele sunt special concepute pentru evitarea unor rezultate
negative incorecte. Metodele de confirmare sunt metode care furnizează
informatii complete sau complementare permitând identificarea si cuantificarea
fără echivoc a dioxinelor si dioxinelor similare PCB la limita stabilită.
2. Introducere
Deoarece
probele de mediu si biologice (inclusiv probele de alimente) contin în general
amestecuri complexe de diferite dioxine congenere, conceptul factori
echivalenti de toxicitate (FET) a fost dezvoltat pentru a facilita evaluarea
riscului. Acesti FET au fost stabiliti pentru a exprima concentratiile
amestecurilor de 2,3,7,8 substituenti PCDD si PCDF si curând unele non-orto si
mono-orto dioxine similare PCB care au proprietăti asemănătoare dioxinelor din
punct de vedere al exprimării în echivalenti toxici (TEQ) pentru 2,3,7,8 TCDD
(anexa nr. VIII nota din subsol).
Concentratiile
fiecărei substante dintr-o probă dată sunt multiplicate prin factorul
echivalent de toxicitate propriu si apoi sunt însumate, obtinându-se
concentratia totală de compusi tip dioxină exprimată în echivalenti toxici
(TEQ).
Pentru
calculul “limitei superioare” se consideră contributia fiecărui congener necuantificat
la valoarea echivalentului toxic (TEQ) egală cu limita de cuantificare.
Pentru
calculul “limitei inferioare” se consideră contributia fiecărui congener
necuantificat la valoarea echivalentului toxic (TEQ) egală cu zero.
Pentru
calculul “limitei medii” se consideră contributia fiecărui congener
necuantificat la valoarea echivalentului toxic (TEQ) egală cu jumătate din
limita de cuantificare.
3. Cerinte
de asigurarea calitătii, ce trebuie respectate la pregătirea probei
Trebuie
luate măsuri pentru evitarea contaminării încrucisate, în fiecare etapă a
procedurilor de prelevare de probe si de analiză.
Probele
trebuie depozitate si transportate în recipiente de sticlă, aluminiu,
polipropilenă sau polietilenă. Urmele de pulberi de hârtie trebuie îndepărtate
din recipientul pentru probe. Vasele de sticlă trebuie spălate cu solventi
controlati în prealabil de prezenta dioxinelor.
Depozitarea
si transportul probelor trebuie efectuate astfel încât să se mentină
integritatea probei de aliment.
Dacă
este necesar, fiecare probă de laborator trebuie măcinată fin si amestecată
bine printr-un procedeu căruia I s-a demonstrat eficienta de omogenizare
completă (de exemplu, particulele trebuie să treacă prin sita de 1 mm);
probele
trebuie uscate înaintea măcinării, dacă umiditatea lor este prea mare.
Realizarea
unei analize a probei martor de reactivi trebuie efectuată prin parcurgerea
întregii proceduri de analiză în absenta probei.
Masa
probei pentru extractie trebuie să fie suficient de mare pentru a corespunde exigentelor
privind sensibilitatea metodei.
Există
multe metode specifice corespunzătoare pentru pregătirea probelor de alimente.
Metodele trebuie validate conform recomandărilor acceptate pe plan
international.
4. Cerinte
pentru laboratoare
Laboratoarele
trebuie să demonstreze validitatea metodei pentru un domeniu de valori situat
în jurul limitei maxime admise, de exemplu: 0,5 x 1 x 2 x limita maximă admisă,
cu un coeficient de variatie acceptabil pentru analizele repetate. (Pentru
detalii privind criteriile de validitate vezi pct. 5.)
Limita
de cuantificare pentru metoda de confirmare nu trebuie să depăsească o cincime
din limita maximă admisă, pentru a se garanta coeficienti de variatii
acceptabili în domeniul sus-mentionat.
În
cadrul măsurilor de asigurare a calitătii interne trebuie efectuat în mod
regulat controlul probelor martor de reactivi, al probelor experimentale
impurificate artificial sau analiza unor probe de control (de preferintă,
materiale de referintă certificate).
Pentru
a demonstra competenta laboratorului în efectuarea de analize specifice sunt
necesare participări în studii interlaboratoare, cu rezultate foarte bune.
Participarea cu succes la un studiu interlaboratoare pentru probe de sol sau
ape reziduale nu demonstrează competenta laboratorului pentru probe de alimente
sau de alimente pentru animale, care contin niveluri inferioare de contaminare.
Prin urmare este obligatorie participarea continuă la studii interlaboratoare
pentru determinarea dioxinelor si dioxinelor similare PCB în probe matrice,
furaje-alimente corespunzătoare.
Laboratoarele
trebuie să fie acreditate de o institutie abilitată, care să garanteze că
acestea aplică procedeele de asigurare a calitătii analitice pentru analizele
efectuate.
Laboratoarele
trebuie acreditate conform standardului ISO 17025:1999.
5. Cerinte
ce trebuie întrunite de procedurile analitice pentru dioxine si dioxine
similare PCB
5.1.
Cerinte principale pentru validarea procedurilor de analiză
Sensibilitate
înaltă si limite de detectie joase. Cantitătile detectabile pentru PCDD si PCDF trebuie să se
încadreze în domeniul picogramelor TE (10-12g)
din cauza extremei toxicităti a unor compusi. Compusi PCB
(bifenilpoliclorurati) se găsesc în cantităti mai mari decât PCDD si PCDF.
Pentru
majoritatea congenerilor din grupa PCB sensibilitatea metodei de ordinul
nanogramelor (10-9g) este suficientă. În orice caz
pentru măsurarea congenerilor mai toxici din grupa dioxinelor similare PCB (în
special congenerii substituiti non-orto) trebuie atinsă aceeasi sensibilitate
ca si pentru PCDD si PCDF.
Selectivitate
înaltă (specificitate). Este necesară diferentierea între compusii PCDD, PCDF si dioxinele
similare PCB de alti compusi extrasi simultan din probă, susceptibili de a
interfera prin prezenta în concentratii superioare corespunzătoare a câtorva
ordine de mărime fată de substantele de analizat (analiti). În metodele gaz
cromatografice/spectrometrie de masă (GC/SM) este necesară diferentierea între
mai multi congeneri, în special între cei toxici (de exemplu, cei 17 compusi ai
PCDD, PCDF substituiti în pozitiile 2,3,7,8 si dioxinele similare PCB) si
ceilalti congeneri. Bioanalizele trebuie să determine valorile TEQ în mod
selectiv ca suma PCDD, PCDF si dioxinelor similare PCB.
Acuratete
înaltă (justete si fidelitate). Determinarea trebuie să asigure o estimare valabilă a
concentratiei reale din probă. Acuratetea înaltă (acuratetea măsurătorii:
gradul de concordantă între rezultatul măsurătorii si valoarea reală sau
valoarea atribuită măsurătorii) este necesară pentru a evita respingerea
rezultatului analizei probei datorită nesigurantei în estimarea TEQ. Acuratetea
este exprimată ca justete (diferenta dintre valoarea medie măsurată pentru un
analit într-un material certificat si valoarea sa certificată exprimată ca procente
din această valoare) si fidelitate (fidelitatea este în general calculată ca
deviatie standard; ea include repetabilitatea si reproductibilitatea si indică
gradul de concordantă între rezultatele obtinute prin aplicarea repetată a
procedeului experimental în conditii determinate).
Metodele
de screening pot cuprinde bioanalize si metode GC/SM, pe când metodele de
confirmare sunt metode gaz cromatografice de înaltă rezolutie cuplate cu
spectrometrie de masă de înaltă rezolutie (HRGC/HRMS).
Următoarele
criterii trebuie respectate pentru valoarea totală în TEQ:
|
Metode
de screening |
Metode
de confirmare |
Procentul probelor fals
negative |
|
<
1% |
Justete |
|
-
20% până la + 20% |
Coeficient de variatie |
<
30% |
<
15% |
6. Cerinte
specifice pentru metodele GC/SM ce trebuie respectate pentru scopuri de
screening (selectare) sau confirmare
În
scopul validării metodei analitice, trebuie adăugate înaintea fazei de
extractie etaloane interne de compusi PCDD/F substituiti în pozitiile 2,3,7,8
si marcati cu 13C (în cazul dozării dioxinelor
similare PCB, trebuie adăugate etaloane interne din acesti compusi marcati cu 13C. Trebuie adăugat cel putin un congener pentru fiecare
grupă de izomeri tetra-octoclorurati ai compusilor PCDD/F (si cel putin un
congener pentru fiecare grupă de izomeri ai dioxinelor similare PCB, în cazul
dozării acestora); alternativ se adaugă cel putin un congener pentru fiecare
functie de ioni selectată si înregistrată prin spectrometrie de masă în scopul
monitorizării compusilor PCDD/F si dioxinelor similare PCB. Se recomandă în
cazul metodelor de confirmare utilizarea standardelor interne pentru cei 17
izomeri substituiti în pozitiile 2,3,7,8 ai PCDD/F marcati cu 13C si a celor 12 standarde interne ale dioxinelor similare
PCB marcate cu 13C (în cazul dozării dioxinelor
similare PCB).
De
asemenea, trebuie determinati factorii de răspuns relativ, prin utilizarea de
solutii de calibrare adecvate în cazul congenerilor pentru care nu se adaugă un
compus analog marcat cu 13C.
În
cazul produselor alimentare de origine vegetală si de origine animală,
continând mai putin de 10% grăsime, este obligatorie adăugarea de etaloane
interne înaintea fazei de extractie. În cazul alimentelor de origine animală,
continând mai mult de 10% grăsime, etaloanele interne se pot adăuga fie
înaintea fazei de extractie, fie după extractia grăsimilor. Trebuie efectuată
validarea eficacitătii fazei de extractie în functie de faza în care se
introduc standardele interne si de modul de raportare a rezultatelor (pe baza
produsului sau raportat la grăsime).
Înaintea
analizei GC/SM trebuie adăugate unul sau două standarde pentru evaluarea
coeficientului de recuperare.
Controlul
coeficientului de recuperare este necesar. În cazul metodelor de confirmare,
coeficientii de recuperare pentru standardele interne individuale trebuie să
fie cuprinsi între 60-120%. Coeficienti de recuperare mai mici sau mai mari
pentru congenerii individuali, în special pentru unii compusi hepta- si
octo-clorurati ai dibenzodioxinelor si dibenzofuranilor, sunt acceptati numai
dacă contributia acestora la valoarea TEQ nu depăseste 10% din valoarea TEQ
totală (numai pentru compusii PCDD/F). În cazul metodelor de screening,
coeficientii de recuperare trebuie să fie cuprinsi între 30-140%.
Trebuie
efectuată separarea dioxinelor de compusii clorurati interferenti, cum sunt PCB
si eterii difenil clorurati, prin tehnici cromatografice adecvate (de
preferintă cu o coloană umplută cu florisil, alumină si/sau carbon).
Separarea
izomerilor prin gaz cromatografie trebuie să fie eficace (< 25% între
vârfurile cromatogramelor compusilor 1,2,3,4,7,8 - HxCDF si 1,2,3,6,7,8 -
HxCDF).
Dozajul
compusilor trebuie efectuat conform metodei Agentiei de Protectie a Mediului
din S.U.A. (Environment Protection Agency) EPA 1613, reviziune B, intitulată
“Tetra-through octa-clorinate dioxins and furans by isotope dilution
HRGC/HRMS”, sau altei metode ce întruneste criterii de performantă echivalente.
Diferenta
dintre limita superioară si limita inferioară nu trebuie să depăsească 20%
pentru alimentele cu o contaminare în dioxine de aproximativ 1 pg OMS-TEQ/g
grăsime (numai pentru compusii PCDD/PCDF). Aceste recomandări se aplică si în
cazul alimentelor cu continut scăzut de grăsime, a căror contaminare este de
ordinul 1 pg OMS-TEQ/g de produs. Pentru niveluri de contaminare inferioare, de
exemplu 0,5 pg OMS-TEQ/g produs, diferenta dintre limita superioară si limita
inferioară se poate situa între 25-40%.
7. Metode
screening de analiză
7.1.
Introducere
Metoda
screening se poate realiza în diferite moduri: selectiv si cantitativ.
Abordare
selectivă
Răspunsul
probelor este comparat cu cel al unei probe de referintă situate la nivelul de
interes. Probele cu un răspuns inferior probei de referintă sunt declarate
negative si cele cu răspuns superior probei de referintă sunt considerate pozitive.
Recomandări:
În
fiecare serie de probe de testat, extrase si testate în acelasi timp si în
conditii identice, trebuie incluse un blanc si o probă de referintă. Răspunsul
probei de referintă trebuie să fie în mod clar mai ridicat în comparatie cu
proba blanc.
Trebuie
incluse probe de referintă suplimentare cu o concentratie egală cu 0,5 x si 2 x
limita considerată pentru a demonstra eficacitatea metodei la concentratia
respectivă.
În
cazul analizei altor matrice trebuie demonstrat că probele de referintă sunt
corespunzătoare, de preferintă, prin includerea de probe cu o valoare TEQ
stabilită prin HRGC/HRMS de ordinul probei de referintă sau prin includerea
unei probe blanc îmbogătite pentru a atinge acest nivel.
În
cazul bioanalizelor nu se poate utiliza un standard intern si testele de
repetabilitate sunt foarte importante pentru a se obtine informatii asupra
deviatiei standard în cadrul unei serii de probe. Coeficientul de variatie
trebuie să fie sub 30%.
În
cazul bioanalizelor trebuie definiti compusii-tintă, interferentele posibile,
precum si valoarea maximă pentru blanc.
Abordare
cantitativă
Abordarea
cantitativă necesită serii de dilutii tip, un proces de purificare si măsurare
dublu sau triplu, precum si controlul blancului si al coeficientului de
recuperare.
Rezultatul
se poate exprima în TEQ, ceea ce presupune că acei compusi care produc semnalul
corespund principiului TEQ. Aceasta se poate realiza prin utilizarea TCDD (sau
un amestec standard de dioxine/furan) pentru obtinerea unei curbe etalon ce
permite calcularea valorii TEQ în extract si în probă. Rezultatul este apoi
corectat cu valoarea TEQ calculată pentru proba blanc (luându-se în considerare
impuritătile provenite din solventi sau din substantele chimice utilizate) si
pentru recuperare (calculată pornind de la valoarea TEQ a unei probe de control
de calitate a cărei concentratie este în jurul nivelului de interes). Este
important să se noteze că o parte din pierderea aparentă de recuperare se
datorează efectelor de matrice si/sau diferentelor dintre valorile FET în
bioanaliză si valorile FET stabilite de OMS.
7.2.
Cerinte pentru metodele screening de analize Screeningul (selectarea) se poate
face cu metode de analiză GC/SM si bioanalize. Cerintele pentru metodele GC/SM
sunt prevăzute la pct. 6.
Cerintele
pentru bioanalize celulare sunt prevăzute la pct. 7.3 si pentru bioanalize pe
bază de kituri la pct. 7.4.
Sunt
necesare informatii asupra numărului de rezultate fals pozitive si fals
negative ale unei serii mari de probe situate sub sau peste limita maximă ori
limita de interventie, în comparatie cu valoarea TEQ determinată
printr-o
metodă analitică de confirmare. Procentele de probe fals negative trebuie să
fie sub 1%. Procentul probelor fals pozitive trebuie să fie suficient de mic
pentru ca metoda screening să fie avantajoasă.
Rezultatele
pozitive trebuie întotdeauna confirmate printr-o metodă analitică de confirmare
(HRGC/HRMS). De asemenea, probele ce se încadrează într-un domeniu larg de
valori ale TEQ trebuie confirmate prin HRGC/HRMS (aproximativ 2-10% probe
negative). Trebuie prezentate informatii asupra corespondentei dintre
rezultatele bioanalizei si cele obtinute din HRGC/HRMS.
7.3.
Cerinte specifice pentru bioanalize celulare În cazul bioanalizelor este
necesară utilizarea unei serii de concentratii de referintă pentru TCDD sau
unui amestec de dioxine/furani (curba de răspuns cu R2 > 0,95 pentru o doză completă) la fiecare serie de
probe.
Pentru
rezultatele bioanalizei obtinute într-un interval de timp constant se
utilizează o concentratie de referintă pentru TCDD (aproximativ de 3 ori limita
de cuantificare) pe un formular de control de calitate.
Grafice
pentru controlul calitătii trebuie realizate si verificate pentru fiecare tip
de material de referintă, în scopul asigurării că rezultatul corespunde cu
indicatiile stabilite.
Pentru
calculele cantitative în special diluarea probei utilizate trebuie să se
situeze în partea liniară a curbei de răspuns. Probele care se situează
deasupra acestei părti liniare trebuie diluate si analizate din nou. Prin
urmare se recomandă analizarea cel putin a 3 dilutii în acelasi timp.
Deviatia
standard nu trebuie să fie peste 15% în cazul unei determinări în triplu pentru
fiecare dilutie de probă si să nu fie peste 30% între 3 experimente
independente.
Limita
de detectie se poate stabili la o valoare de 3 ori mai mare decât deviatia
standard pentru blancul de solventi sau decât răspunsul fondului. Altă metodă
constă în aplicarea unui răspuns superior răspunsului de fond (factor de
inductie de 5 ori mai mare decât blancul de solvent) calculat din curba etalon
a zilei. Limita de cuantificare se poate stabili la o valoare de 5-6 ori mai
mare decât deviatia standard a blancului de solvent sau a răspunsului de fond
ori prin aplicarea unui răspuns care este superior răspunsului de fond (factor
de inductie de 10 ori superior blancului de solvent) calculat din curba de
calibrare a zilei.
7.4.
Cerinte specifice pentru bioanalize realizate cu ajutorul kiturilor1)
Trebuie
respectate instructiunile fabricantului în privinta preparării probei si
analizelor.
Kiturile
nu trebuie utilizate după data expirării.
Kiturile
trebuie păstrate în conditiile de temperatură specificate si utilizate la
temperatura indicată.
Limita
de detectie pentru testele imunologice se obtine prin adunarea valorii medii cu
o valoare egală de 3 ori deviatia standard pentru o serie de 10 analize ale
blancului si prin împărtirea sumei obtinute la valoarea pantei din ecuatia de
regresie liniară.
Trebuie
utilizate standarde de referintă pentru experimentele de laborator pentru
siguranta că răspunsul la standard se situează într-un domeniu acceptabil.
8. Raportarea
rezultatelor
În
măsura în care procedurile analitice folosite fac posibil acest lucru,
rezultatele analitice trebuie să cuprindă continutul de congeneri individuali
PCDD/F si ai PCB-urilor si să fie raportate ca limită inferioară, limită
superioară si limită medie, pentru a cuprinde maximum de informatii în
raportarea rezultatelor si prin urmare făcând posibilă interpretarea
rezultatelor în functie de cerintele specifice.
Raportarea
trebuie să includă, de asemenea, continutul în grăsime al probei, precum si
metoda utilizată pentru extractia grăsimii.
Trebuie
mentionati coeficientii de recuperare pentru standardele interne individuale,
în cazul în care acestia se situează în afara domeniului mentionat la pct. 6,
în cazul în care limita maximă este depăsită si în alte cazuri, după cerinte.
1) Până în prezent nu s-a mentionat nici o dovadă că
bioanalizele bazate pe kituri comercializate au suficientă sensibilitate si
sigurantă pentru a fi utilizate în screeningul (selectarea) prezentei
dioxinelor în limitele stabilite în probe de alimente si furaje.”
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII Nr.
61 din 27 ianuarie 2004 |
MINISTERUL
AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI MEDIULUI Nr.
111 din 9 februarie 2004 |
privind completarea
Ordinului ministrului sănătătii si familiei si al ministrului agriculturii,
alimentatiei si pădurilor nr. 84/91/2002 pentru aprobarea Normelor privind
contaminantii din alimente
Văzând Referatul de
aprobare al Directiei generale de sănătate publică si inspectia sanitară de
stat nr. OB 656/2004,
având
în vedere prevederile art. 1 alin. (3) din Legea nr. 100/1998 privind
asistenta de sănătate publică, cu modificările si completările ulterioare, si
ale Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
97/2001 privind reglementarea producerii, circulatiei si comercializării
alimentelor, cu modificările si completările ulterioare,
în
temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare, si ale Hotărârii Guvernului nr.
739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
sănătătii si ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului emit următorul ordin:
Art.
I. - La Normele
privind contaminantii din alimente, aprobate prin Ordinul ministrului sănătătii
si familiei si al ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr.
84/91/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 255
din 16 aprilie 2002, se elimină articolul 12, iar după articolul 11 se
introduce un nou capitol, capitolul VI, cu următorul cuprins:
“CAPITOLUL VI
Metode de prelevare a probelor si de analiză utilizate în
controlul oficial al limitelor de ochratoxină A din alimente
Art.
12. - Prelevarea probelor efectuate pentru controlul oficial al limitelor de
ochratoxină A din alimente se efectuează conform metodelor descrise în anexa
nr. VIII.
Art.
13. - Pregătirea probelor si metodele de analiză utilizate în controlul oficial
al limitelor de ochratoxină A din alimente se efectuează în conformitate cu
criteriile descrise în anexa nr. IX.
Art.
14. - Anexele nr. I-IX fac parte integrantă din prezentele norme.”
Art.
II. - După anexa
nr. VII la normele aprobate prin Ordinul ministrului sănătătii si familiei si
al ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr. 84/91/2002 se
introduc anexele nr. VIII si IX, al căror continut este prevăzut în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
III. - Directia
generală de sănătate publică si inspectia sanitară de stat din cadrul
Ministerului Sănătătii împreună cu Directia de productie animală si industrie
alimentară din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului
si directiile de sănătate publică judetene si a municipiului Bucuresti împreună
cu directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene si a
municipiului Bucuresti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art.
IV. - Prezentul
ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, si va intra în
vigoare în termen de 12 luni de la data publicării.
Ministrul
sănătătii, Ovidiu Brînzan |
p.
Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului, Petre Daea, secretar
de stat |
ANEXĂ
“ANEXA Nr. VIII
la norme
METODE
de prelevare a probelor pentru controlul oficial al limitelor de ochratoxină A din anumite alimente
1.
Scopul si domeniul de aplicare
Probele
destinate controlului oficial al limitelor de ochratoxină A din alimente
trebuie prelevate în conformitate cu metodele descrise mai jos. Probele globale
astfel obtinute sunt considerate reprezentative pentru loturile respective.
Respectarea
limitelor maxime impuse de legislatia în vigoare este stabilită pe baza
limitelor determinate în probele de laborator.
2. Definitii
Lot
- cantitatea de
aliment identificabilă, livrată o singură dată si determinată de agentul
responsabil pentru a prezenta caracteristici comune, cum ar fi: originea,
varietatea, tipul de ambalaj, ambalatorul, expeditorul sau marcajul.
Sublot
- partea
desemnată dintr-un lot mare pentru aplicarea metodei de prelevare a probei din
lotul respectiv.
Fiecare
sublot trebuie separat fizic si să fie identificabil.
Probă
elementară -
cantitatea de material prelevată dintr-un singur punct al lotului sau
sublotului.
Probă
globală -
totalul combinat al tuturor probelor elementare prelevate din lot sau sublot.
3. Prevederi
generale
3.1.
Personalul
Prelevarea
probelor se va efectua de persoane autorizate conform reglementărilor în
vigoare.
3.2.
Materialul pentru esantionare
Fiecare
lot supus examinării trebuie prelevat separat.
Conform
prevederilor specifice din prezenta anexă, loturile mari trebuie subdivizate în
subloturi prelevate separat.
3.3.
Măsuri de precautie necesare
În
cursul prelevării si pregătirii probelor trebuie luate măsurile de precautie
necesare pentru a se evita orice modificări care ar putea schimba continutul de
ochratoxină A, determinarea analitică sau reprezentativitatea probei globale.
3.4.
Probe elementare
În
măsura posibilitătilor, probele elementare se vor preleva din diferite puncte
ale lotului sau sublotului. Abaterea de la această regulă trebuie semnalată în
procesul-verbal.
3.5.
Pregătirea probei globale
Proba
globală se obtine prin amestecul probelor elementare.
3.6.
Probe identice
Probele
identice utilizate în scopul controlului, dreptului la recurs si al
arbitrajului vor fi prelevate din proba omogenizată, cu conditia ca această
procedură să fie în conformitate cu reglementările în vigoare privind
prelevarea probelor.
3.7.
Ambalarea si transmiterea probelor
Fiecare
probă prelevată va fi introdusă într-un recipient curat, confectionat dintr-un
material inert care să asigure o protectie adecvată împotriva contaminării si
pagubelor ce se pot produce în timpul transportului. Trebuie luate toate măsurile de precautie necesare pentru ca în
timpul transportului sau al depozitării să nu se producă modificări în
compozitia probei.
3.8.
Sigilarea si etichetarea probelor
Fiecare
probă prelevată în scopul utilizării oficiale va fi sigilată la locul de
prelevare si identificată conform reglementărilor în vigoare respective.
Trebuie întocmit un proces-verbal pentru fiecare prelevare, pentru a se permite
identificarea fără echivoc a fiecărui lot, indicându-se data si locul
prelevării, împreună cu orice informatie posibilă suplimentară, pentru a fi în
ajutorul chimistului analist.
4. Prevederi
specifice
4.1.
Diferite tipuri de loturi
Mărfurile
alimentare pot fi comercializate în vrac, în containere sau în ambalaje
individuale (saci, pungi, ambalaje pentru vânzarea cu amănuntul etc.). Metoda
de prelevare a probelor se poate aplica tuturor mărfurilor plasate pe piată,
indiferent de forma în care sunt comercializate.
Fără a
aduce prejudicii prevederilor specifice mentionate la pct. 4.3, 4.4 si 4.5,
formula de mai jos se poate utiliza ca ghid pentru prelevarea probelor
comercializate în ambalaje individuale (saci, pungi, ambalaje pentru vânzarea
cu amănuntul etc.).
Frecventa
prelevării probei (n) = (masa lotului x masa probei elementare)/(masa probei
globale x masa unui ambalaj individual).
Masa
este exprimată în kg.
Frecventa
prelevării de probe: fiecare “n” sac sau pungă din care trebuie să se preleveze
proba elementară (zecimalele trebuie rotunjite la numărul întreg cel mai
apropiat).
4.2.
Masa probei elementare
Masa
probei elementare este de aproximativ 100 g dacă nu este definită altfel în
prezenta anexă. În cazul loturilor prezentate în ambalaje destinate vânzării cu
amănuntul, masa probei elementare depinde de masa ambalajului respectiv.
4.3.
Prezentarea generală a metodei de prelevare a probelor pentru cereale si
stafide
Tabelul
nr. 1 - Subdivizarea loturilor în subloturi în functie de produs si de masa
lotului
Produsul |
Masa lotului (în tone) |
Masa sau
numărul de subloturi |
Numărul de
probe elementare |
Proba
globală masă/kg |
Cereale si produse cerealiere |
≥1.500 > 300 si
< 1.500 ≥ 50
sI ≤ 300 < 50 |
500 tone 3 subloturi 100 tone - |
100 100 100 10-1001) |
10 10 10 1-10 |
Stafide |
≥ 15 < 15 |
15-30 tone - |
100 10-1002) |
10 1-10 |
1) În functie de masa lotului - vezi tabelul nr. 2.
2) În functie de masa lotului - vezi tabelul nr. 3.
4.4.
Metoda de prelevare a probelor pentru cereale si produse cerealiere (loturi ≥ 50 tone) si stafide (loturi ≥ 15 tone)
Conform
tabelului nr. 1 de la pct. 4.3, fiecare lot trebuie subdivizat în subloturi, cu
conditia ca aceste subloturi să poată fi separate fizic. Având în vedere că
masa lotului nu este întotdeauna un multiplu exact al masei subloturilor, masa
sublotului poate depăsi masa indicată cu maximum 20%.
Fiecare
sublot trebuie prelevat separat.
Numărul
probelor elementare: 100 în cazul loturilor de cereale mai mici de 50 tone si
al loturilor de stafide mai mici de 15 tone - vezi pct. 4.5. Masa probei
globale = 10 kg.
În
cazul în care metoda de prelevare a probelor descrisă mai sus nu poate fi
aplicată fără a cauza consecinte economice care decurg din deteriorarea lotului
(de exemplu, din cauza formelor de ambalare sau a mijloacelor de transport),
aceasta poate fi înlocuită cu o metodă alternativă de prelevare, cu conditia ca
prelevarea să fie cât mai reprezentativă si ca metoda aplicată să fie bine
descrisă si documentată.
4.5.
Dispozitii aplicabile la prelevarea probelor de cereale si de produse
cerealiere (loturi < 50 tone) si a probelor de stafide (loturi < 15 tone)
În
cazul loturilor de cereale mai mici de 50 tone si pentru loturile de stafide
mai mici de 15 tone, numărul probelor elementare ce trebuie prelevate depinde
de masa lotului cu o valoare minimă de 10 si una maximă de 100, formând o probă
globală de minimum 1 kg si maximum 10 kg.
Tabelele
următoare contin valorile ce pot fi utilizate la determinarea numărului de
probe elementare de prelevat.
Tabelul
nr. 2 - Numărul de probe elementare ce trebuie prelevate în functie de masa
lotului de cereale
Masa
lotului (în tone) |
Numărul
de probe elementare |
≤ 1 |
10 |
>
1 - ≤3 |
20 |
>
3 - ≤ 10 |
40 |
>
10 - ≤ 20 |
60 |
>
20 - ≤ 50 |
100 |
Tabelul
nr. 3 - Numărul de probe elementare ce trebuie prelevate în functie de masa
lotului de stafide
Masa
lotului (în tone) |
Numărul
de probe elementare |
≤ 0,1 |
10 |
> 0,1- ≤ 0,2 |
15 |
> 0,2- ≤ 0,5 |
20 |
> 0,5- ≤ 1,0 |
30 |
>
1,0- ≤2,0 |
40 |
>
2,0- ≤ 5,0 |
60 |
>
5,0- ≤ 10,0 |
80 |
>
10,0- ≤ 15,0 |
100 |
4.6.
Prelevarea probelor în cazul comercializării cu amănuntul
Prelevarea
probelor de alimente comercializate cu amănuntul trebuie efectuată pe cât posibil
conform prevederilor pct. 4.3. În cazul în care metoda de prelevare a probelor
descrisă nu poate fi aplicată, aceasta poate fi înlocuită cu altă metodă de
prelevare a probelor comercializate cu amănuntul, cu conditia ca prelevarea să
garanteze reprezentativitatea lotului.
5. Acceptarea
unui lot sau sublot:
-
acceptare, dacă proba globală este în conformitate cu limita maximă;
-
respingere, dacă proba globală depăseste limita maximă.
ANEXA Nr. IX
la norme
PREGĂTIREA
probelor
si criteriile pentru metodele de analiză utilizate în controlul oficial al
limitelor de ochratoxină A din anumite alimente
1. Măsuri
de precautie
Probele
trebuie pregătite si în special omogenizate cu foarte multă grijă deoarece
distributia ochratoxinei A este extrem de neomogenă.
Pentru
pregătirea materialului de testare vor fi utilizate toate probele primite de
laborator.
2. Tratarea
probei sub forma primită în laborator
Proba
globală este în întregime măcinată fin si amestecată bine printr-un proces
căruia i s-a demonstrat eficienta de omogenizare completă.
3. Subdivizarea
probelor în scopul controlului, dreptului la recurs si al arbitrajului
Probele
identice de laborator utilizate în scopul controlului, dreptului la recurs si
al arbitrajului vor fi prelevate din materialul omogenizat, dacă acest lucru nu
contrazice reglementările în vigoare privind prelevarea de probe.
4. Metoda
de analiză care va fi utilizată în laborator si conditiile de control ale
laboratorului
4.1.
Definitii
Mai
jos este prezentat un număr de definitii uzuale care trebuie utilizate în
laboratoare:
Parametrii
de precizie cel mai des citati sunt repetabilitatea si reproductibilitatea.
r =
repetabilitatea, valoarea sub care diferenta absolută dintre rezultatele a două
teste separate obtinute în conditii de repetabilitate (de exemplu: aceeasi
probă, acelasi operator, acelasi aparat, acelasi laborator si interval scurt de
timp) se situează în limitele unei probabilităti specifice (în principiu 95%);
astfel r = 2,8 x sr.
sr = deviatia standard, calculată din rezultatele obtinute în
conditii de repetabilitate
RSDr = deviatia standard relativă, calculată din rezultate
obtinute în conditii de repetabilitate
[(sr/xř) x 100], unde xř este media rezultatelor tuturor
laboratoarelor si probelor.
R =
reproductibilitatea, valoarea sub care diferenta absolută dintre rezultatele
unui singur test, obtinute în conditii de reproductibilitate (de exemplu:
pentru materialul identic obtinut de operatori în diferite laboratoare, prin
utilizarea metodei testului standardizat), se situează în limitele unei
probabilităti (în principiu 95%); R = 2,8 x sR.
sR = deviatia standard, calculată din rezultatele obtinute în
conditii de reproductibilitate
RSDR = deviatia standard relativă, calculată în urma
rezultatelor obtinute în conditii de reproductibilitate [(sR/xř) x 100]
4.2.
Conditii necesare generale
Metodele
de analiză care se utilizează vor fi selectionate în functie de următoarele
criterii:
a)
specificitate;
b)
acuratete;
c)
precizie: variatiile repetabilitătii în cadrul aceluiasi laborator si ale
reproductibilitătii între laboratoare diferite.
Aceste
valori trebuie să fie obtinute în urma unui proces de colaborare organizat în
conformitate cu un protocol recunoscut pe plan international si trebuie să fie
exprimate într-o formă recunoscută pe plan international;
d)
limita de detectie;
e)
sensibilitate;
f)
practicabilitate;
g)
alte criterii stabilite în functie de necesităti.
4.3. În cazul în care nu sunt recomandate metode specifice de analiză, pentru determinarea limitelor de ochratoxină A în alimente laboratoarele trebuie să utilizeze o metodă care să corespundă criteriilor de performantă indicate în tabelul de mai jos:
Criterii
de performantă ale metodei de analiză pentru ochratoxină A
Concentratia
µ/kg |
|
Ochratoxina
A |
|
|
RSDr (%) |
RSDR (%) |
Recuperare (%) |
<
1 |
≤ 40 |
≤ 60 |
50-120 |
1-10 |
≤ 20 |
≤ 30 |
70-110 |
Nu sunt indicate limitele de detectie pentru metodele de analiză utilizate, deoarece valorile parametrilor de precizie corespund unor concentratii ce prezintă interes.
Valorile
parametrilor de precizie pentru metodele de analiză sunt calculate din ecuatia
Horwitz:
RSDR = 2(1-0,5
log C),
în
care:
- RSDR reprezintă deviatia standard relativă, calculată din
rezultatele obtinute în conditii de reproductibilitate [(sR/xř) x 100];
- C
reprezintă raportul de concentratie (de exemplu:
1 =
100 g/100 g, 0,001 = 1,000 mg/kg).
Aceasta
este o ecuatie generală pentru precizia metodei care este independentă de
substanta de analizat si matrice si depinde numai de concentratie pentru
majoritatea metodelor de analiză de rutină.
4.4. Calculul
coeficientului de recuperare Rezultatul analitic este raportat, corectat sau
necorectat pentru recuperare.
Trebuie
raportate modul de exprimare a rezultatelor si coeficientul de recuperare.
4.5.
Standarde calitative de laborator
Analizele
vor fi efectuate de laboratoare acreditate.”
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind utilizarea
codurilor IBAN în România
Având în vedere
prevederile art. 2 alin. (2) si ale art. 23 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul
Băncii Nationale a României, cu modificările si completările ulterioare, ale
art. 38 alin. (1) din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările si completările
ulterioare, ale art. 164 si 285 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 97/2000
privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr.
200/2002,
în
temeiul art. 50 alin. (1) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Nationale
a României, cu modificările si completările ulterioare,
Banca
Natională a României emite prezentul regulament.
CAPITOLUL
I
Dispozitii
generale
Art.
1. - În întelesul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au
următoarele semnificatii:
1. cod
IBAN (acronim pentru International Bank Account Number) înseamnă un
sir de caractere care identifică în mod unic la nivel international contul unui
client la o institutie, cont utilizat pentru procesarea plătilor în cadrul
sistemelor de plăti sau prin schemele de tip bănci corespondent;
2. institutie
înseamnă oricare dintre următoarele:
-
institutie de credit autorizată de Banca Natională a României;
-
Trezoreria Statului;
-
Banca Natională a României;
3. generarea
codurilor IBAN înseamnă procesul, desfăsurat o singură dată, de creare a
unui unic cod IBAN pentru un cont.
CAPITOLUL
II
Art.
2. - (1) Institutiile vor genera si utiliza coduri IBAN, în conformitate cu prevederile
prezentului regulament, pentru conturile clientilor acestora, utilizate în
scopul efectuării de plăti, în lei sau în orice altă monedă, prin sistemele de
plăti sau prin schemele de tip bănci corespondent.
(2) În
vederea efectuării de plăti prin intermediul sistemelor de plăti sau prin
schemele de tip bănci corespondent, institutiile vor notifica clientilor lor
codurile IBAN atribuite în conformitate cu prevederile prezentului regulament,
acestea urmând să fie mentionate în extrasele de cont si în toate celelalte
rapoarte referitoare la conturile respective, emise de institutii clientilor.
(3)
Fiecare institutie este responsabilă pentru generarea corectă a codurilor IBAN
corespunzătoare conturilor clientilor săi si pentru transmiterea acestora către
clienti.
(4)
Banca Natională a României este exceptată de la obligativitatea generării,
utilizării si notificării codurilor IBAN pentru conturile clientilor săi,
institutii de credit si Trezoreria Statului, prevăzută la alin. (1) si (2).
Art.
3. - În cadrul lantului de procesare al instructiunii de plată codul IBAN va fi
transmis în totalitate între institutiile intermediare, cel putin până la
punctul de intrare în tara în care este localizat beneficiarul plătii.
CAPITOLUL
III
Structura
codului IBAN
Art.
4. - Structura codurilor IBAN atribuite în România de institutii conturilor
clientilor lor este prezentată în anexa nr. 1 si constă într-un sir de 24
caractere alfanumerice care, considerate de la stânga la dreapta, au următoarea
semnificatie:
Numărul
caracterelor |
Tipul
caracterelor |
Semnificatia |
2 |
Alfabetice |
Codul de tară al României
(respectiv RO) |
2 |
Numerice |
Caractere de verificare a
codului IBAN |
4 |
Alfabetice |
Caractere care identifică în
mod unic institutia, respectiv primele patru caractere ale codului BIC
atribuit institutiei (acronim pentru Bank Identifier Code) |
16 |
Alfanumerice |
Caractere care identifică în
mod unic unitatea teritorială a institutiei si contul clientului de la
respectiva unitate teritorială |
Art.
5. - (1) Caracterele utilizate în structura codurilor IBAN pot fi numai litere
majuscule ale alfabetului latin (de la A la Z) si cifre arabe (de la 0 la 9).
(2) În
format electronic codul IBAN nu va contine caractere de separare sau spatii.
(3)
Reprezentarea pe suport hârtie a unui cod IBAN este similară celei în format
electronic, cu exceptia faptului că sirul de caractere ale codului prezentat pe
suport hârtie se va împărti în grupuri de 4 caractere, despărtite printr-un
spatiu.
Art.
6. - Caracterele de verificare a codului IBAN se calculează utilizând
algoritmul MOD 97-10, prezentat în detaliu în anexa nr. 2.
Art.
7. - (1) Modalitatea de identificare în mod unic la nivelul institutiei, prin
intermediul ultimelor 16 caractere din codul IBAN, a unitătii teritoriale a
institutiei si a contului clientului de la unitatea teritorială respectivă se
stabileste de către respectiva institutie si se comunică Directiei supraveghere
din cadrul Băncii Nationale a României si administratorilor sistemelor de plăti
la care participă institutia respectivă, împreună cu lista codurilor de
identificare a unitătilor teritoriale.
(2) În
cazul caselor centrale ale cooperativelor de credit setul de caractere de
identificare a unitătii teritoriale si a contului clientului de la unitatea
teritorială respectivă, prevăzut în codul IBAN, va identifica atât sediul
secundar al casei centrale a cooperativelor de credit, cât si cooperativa de
credit afiliată casei centrale respective la care este deschis respectivul
cont.
(3)
Ori de câte ori informatiile prevăzute la alin. (1) sunt modificate, institutia
are obligatia să informeze despre respectivele modificări, cu minimum o zi
bancară înainte de aplicarea acestora, atât Directia supraveghere din cadrul
Băncii Nationale a României, cât si administratorii sistemelor de plăti la care
institutia respectivă participă.
CAPITOLUL
IV
Art.
8. - Orice institutie care, în vederea procesării instructiunilor de plată,
preia coduri IBAN transmise în format electronic de clienti sau transformă
coduri IBAN reprezentate pe suport hârtie în format electronic are obligatia să
valideze codurile IBAN ale tuturor conturilor mentionate în instructiunile de
plată pe care le procesează, utilizând metoda de validare prezentată în anexa
nr. 3.
Art.
9. - În cazul în care în urma validării se constată că un cod IBAN nu este
corect, institutia va refuza procesarea respectivei instructiuni de plată, cu
respectarea reglementărilor aplicabile în vigoare.
CAPITOLUL
V
Dispozitii
tranzitorii si finale
Art.
10. - (1) Începând cu data de 1 septembrie 2004, instructiunile de plată
receptionate, respectiv initiate de institutii, vor contine codurile conturilor
obligatoriu a fi mentionate în conformitate cu reglementările în vigoare,
reprezentate exclusiv în structură IBAN, în conformitate cu prevederile
prezentului regulament.
(2)
Începând cu data mentionată la alin. (1), instructiunile de plată
transfrontalieră în euro sau în orice altă monedă care a fost notificată
Comisiei Europene, initiate către statele membre ale Spatiului Economic
European, vor contine codurile conturilor beneficiarilor reprezentate exclusiv
în structură IBAN.
Art.
11. - Institutiile vor accepta, până la data de 1 septembrie 2004, instructiuni
de plată care au mentionate atât conturi codificate în sistem IBAN, cât si
conturi codificate în alt sistem.
Art.
12. - Începând cu data de 1 septembrie 2004, institutiile care primesc de la
clienti instructiuni de plată vor refuza procesarea oricărei instructiuni de
plată care fie nu contine codurile conturilor obligatoriu a fi mentionate în
conformitate cu reglementările în vigoare, reprezentate în structură IBAN, fie
nu au fost validate prin metoda prezentată în anexa nr. 3.
Art.
13. - În toate instructiunile de plată, alături de codurile IBAN necesare vor
fi mentionate si codurile BIC.
Art.
14. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul regulament.
Art.
15. - Prezentul regulament va intra în vigoare la 3 zile de la data publicării
lui în Monitorul Oficial al României, Partea I.
GUVERNATORUL
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR
ISĂRESCU
Bucuresti, 17 februarie 2004.
Nr. 2.
ANEXA Nr. 1
codurilor IBAN atribuite în România
RO XX
yyyy ZZZZZZZZZZZZZZZZ
16 caractere care
identifică în mod unic unitatea teritorială a institutiei si contul clientului
deschis la respectiva unitate teritorială (alfanumerice, majuscule) 4 caractere
de identificare a institutiei (alfabetice, majuscule), reprezentând primele
patru caractere ale codului BIC al institutiei 2 caractere de verificare
(numerice, de la 0 la 9) codul de tară (2 caractere alfabetice, majuscule) -
pentru România este RO.
ANEXA Nr. 2
METODA
DE CALCULARE
a
caracterelor de verificare
Pasul preliminar: Se
creează un cod IBAN artificial pe baza codului de tară, a codului băncii si a
codului contului clientului, punându-se .00” în locul caracterelor de
verificare.
EXEMPLU:
RO00AAAA1B31007593840000
Pasul
1: Se mută primele patru caractere (codul de tară si falsul cod de verificare)
la dreapta codului IBAN.
EXEMPLU:
RO00AAAA1B31007593840000
devine AAAA1B31007593840000RO00
Pasul
2: Se face conversia literelor în numere, conform tabelei următoare:
A = 10 |
G = 16 |
M = 22 |
S = 28 |
Y Z = 35= 34 |
B = 11 |
H = 17 |
N = 23 |
T = 29 |
|
C = 12 |
I = 18 |
O = 24 |
U = 30 |
|
D = 13 |
J = 19 |
P = 25 |
V = 31 |
|
E = 14 |
K = 20 |
Q = 26 |
W = 32 |
|
F = 15 |
L = 21 |
R = 27 |
X = 33 |
|
EXEMPLU:
AAAA1B31007593840000RO00
devine 1010101011131007593840000272400
Pasul
3: Se aplică algoritmul MOD 97-10 (conform ISO 7064). Se împarte numărul
obtinut la 97 si restul se scade din 98. Dacă rezultatul este de un singur
caracter, se pune un zero înaintea acestuia.
EXEMPLU:
Restul împărtirii
numărului 1010101011131007593840000272400 la 97 este 49.
Prin
scădere se obtine: 98 - 49 = 49, care reprezintă caracterele de verificare
pentru respectivul cod IBAN, care astfel devine: R049AAAA1B31007593840000.
ANEXA Nr. 3
METODA
DE VALIDARE
a
unui cod IBAN
Pas preliminar: În
cazul în care codul IBAN este prezentat pe suport hârtie, se converteste
formatul acestuia la formatul electronic prin stergerea spatiilor de separare.
EXEMPLU:
un cod IBAN de tipul
RO49 AAAA 1B31 0075
9384
0000 devine RO49AAAA1B31007593840000.
Pasul
1: Se mută primele patru caractere (simbolizând codul de tară si caracterele de
verificare) la dreapta codului IBAN.
EXEMPLU:
RO49AAAA1B31007593840000
devine AAAA1B31007593840000RO49.
Pasul
2: Se face conversia literelor în numere, conform tabelei de conversie cuprinse
în anexa nr. 2.
EXEMPLU:
AAAA1B31007593840000RO49
devine 1010101011131007593840000272449
Pasul
3: Se aplică algoritmul MOD 97-10 (conform ISO 7064). Pentru ca cele 2
caractere de verificare să fie corecte (codul IBAN să fie corect), restul
împărtirii numărului astfel obtinut la 97 trebuie să fie 1.
EXEMPLU: Restul împărtirii lui 1010101011131007593840000272449 la 97 este 1.