MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 141 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Marti, 17 februarie 2004
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 47 din 3 februarie 2004 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 246 alin. (1) lit. i) si alin.
(2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
146. - Hotărâre privind finantarea Proiectului “Asamblarea de
monumente si plăci funerare pentru cinstirea memoriei soldatilor si
prizonierilor români din timpul celui de-al doilea război mondial înhumati la
Zvolen - Republica Slovacă” din fondurile pentru promovarea imaginii externe
a României
147. - Hotărâre privind aprobarea extinderii înlesnirilor la
plată prevăzute la art. 18 din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru
accelerarea privatizării, pentru unele societăti comerciale din portofoliul
Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului
154. - Hotărâre privind garantarea de către Ministerul
Finantelor Publice a unui împrumut extern în favoarea Companiei Nationale de
Transport al Energiei Electrice “Transelectrica” - S.A., în vederea
retehnologizării statiei electrice 400/220 kV Brazi-Vest, judetul Prahova
157. - Hotărâre privind aprobarea repartizării sumei de 50
miliarde lei de la bugetul de stat pe anul 2004, destinată finantării unor
cheltuieli pentru protejarea patrimoniului genetic al animalelor, precum si
stabilirea numărului de animale pentru care se acordă această sumă
158. - Hotărâre pentru prelungirea termenului prevăzut la
art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 225/2001 privind instituirea procedurilor
speciale de supraveghere financiară a Societătii Comerciale “Siderca” - S.A.
Călărasi, societate comercială cu
capital majoritar de stat
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
107. - Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si
mediului pentru aprobarea Programului de extindere a fondului forestier
national în anul 2004
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI SI ALE COMISIEI NATIONALE A VALORILOR MOBILIARE
1/3. - Norme pentru modificarea Normelor metodologice ale Băncii
Nationale a României si Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 3/2000 de
aplicare a Legii nr. 190/1999 privind creditul ipotecar pentru investitii
imobiliare
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
3 februarie 2004
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 246 alin. (1) lit. i) si alin.
(2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
Nicolae
Popa - presedinte
Costică
Bulai - judecător
Nicolae
Cochinescu - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Kozsoká
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Lucian
Stângu - judecător
Ioan
Vida - judecător
Paula
C. Pantea - procuror
Afrodita
Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56
alin. (1) lit. p) si alin. (2) liniuta 12 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr.
158/2001 privind regimul accizelor, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 523/2002,
exceptie ridicată de Societatea Comercială “Dinamic Oil” - S.R.L. din Arad în
Dosarul nr. 8.194/2002 al Tribunalului Arad - Sectia comercială si contencios
administrativ.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Având
cuvântul pe fond, reprezentantul Ministerului Public arată că Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
158/2001 a fost abrogată prin Codul fiscal care a intrat în vigoare de la
data de 1 ianuarie 2004, iar solutia legislativă anterioară, criticată de
autorul exceptiei, a fost preluată în noul act normativ de art. 246 alin. (1)
lit. i) si alin. (2). Aceste prevederi nu aduc atingere dispozitiilor
constitutionale invocate si nici celor din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, deoarece nu creează nici un
fel de discriminări, părtile situându-se pe pozitii de identitate juridică.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
Încheierea din 24 ianuarie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 8.194/2002, Tribunalul
Arad - Sectia comercială si contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 56 alin. (1) lit. p)
si alin. (2) liniuta 12 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
158/2001 privind regimul accizelor, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr.
523/2002.
Exceptia
a fost ridicată de recurenta Societatea Comercială “Dinamic Oil” - S.R.L. din
Arad în dosarul cu numărul de mai sus, având drept obiect solutionarea unui
recurs formulat împotriva unei sentinte civile pronuntate de Judecătoria Arad.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine că
textele de lege criticate sunt neconstitutionale, întrucât scopul normei
mentionate este acela de a facilita supravegherea operatiunilor efectuate de
plătitorii de accize. De aceea, în opinia autorului, se impune o distinctie
clară între subiectii calificati, cei cărora li se adresează în mod nemijlocit
actul normativ, plătitorii de accize, si comerciantii care intră în raporturi
contractuale cu primii si nu sunt plătitori de accize. Prin urmare, în cazul de
fată se aduce atingere principiului nediscriminării consacrat de art. 14 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
deoarece legea instituie acelasi tratament juridic pentru ambele categorii de
subiecti, fără a face diferente în functie de calitatea lor de plătitori sau de
neplătitori de accize.
Prin
uniformizarea tratamentului sanctionator aplicabil în situatii distincte se
creează o discriminare care nu are la bază un criteriu obiectiv si rezonabil, conditie
în care această discriminare ar fi justificată.
De
asemenea, textul criticat reglementează o contraventie care prin natura ei este
incompatibilă cu producerea unei pagube, iar cuantumul amenzii este vădit
disproportionat fată de interesul social ocrotit, si anume, crearea unei
posibilităti permanente si efective de verificare a desfăsurării tranzactiilor
comerciale având ca obiect produse supuse regimului accizelor.
În
sustinerea încălcării art. 53 alin. (2) din Constitutie, republicată, autorul exceptiei
a făcut trimitere la limitele generale ale amenzii ca pedeapsă penală [art. 53
alin. 1 lit. c) – între 1.000.000 lei si 500.000.000 lei], care sunt mult mai
mici fată de limitele amenzii contraventionale prevăzute de normele contestate.
Tribunalul
Arad - Sectia comercială si contencios administrativ apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece nu este vorba de o încălcare
a principiului egalitătii de tratament între agentii plătitori sau neplătitori
de accize, întrucât legiuitorul a dorit să asigure un grad mai mare de
sigurantă a plătilor pentru operatiunile cu aceste produse, care de regulă
implică valori foarte mari.
Faptul
că amenda pentru contraventii depăseste limitele generale ale amenzii penale nu
are nici o relevantă, deoarece astfel de fapte sunt săvârsite cu privire la
categorii de produse care sunt tratate diferit de către legiuitor, tocmai
pentru că beneficiile rezultate din derularea activitătilor comerciale
specifice sunt foarte ridicate.
Potrivit
art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, în
conformitate cu dispozitiile art. 181 din
Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Avocatul
Poporului consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece atât agentii
economici care produc sau importă produse supuse accizelor, cât si cei care
cumpără astfel de produse încalcă o normă legală care reglementează regimul
juridic special al acestor produse, săvârsind o contraventie. Astfel,
sanctionarea ambelor categorii de agenti economici nu aduce atingere
principiului nediscriminării, deoarece ambele categorii se află, prin
săvârsirea aceleiasi contraventii - neefectuarea decontărilor prin unităti
bancare -, în situatii identice.
Dispozitiile
art. 53 din Constitutie, republicată, nu au relevantă în cauză, întrucât
sanctionarea cu amendă contraventională a agentilor economici care produc sau
importă produse supuse accizelor si a celor care cumpără astfel de produse, în
cazul în care aceste categorii de agenti economici nu efectuează decontările
prin unităti bancare, nu constituie o restrângere a exercitiului dreptului de
proprietate, în sensul articolului constitutional invocat, ci o limită a exercitării
dreptului de proprietate, care este conformă cu art. 44 alin. (1) teza a doua
din Legea fundamentală.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională constată că a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, ale art. 1 alin.
(1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
La
data sesizării instantei de contencios constitutional, obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituiau dispozitiile art. 56 alin. (1) lit. p) si
alin. (2) liniuta 12 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
158/2001 privind regimul accizelor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 767 din 30 noiembrie 2001, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 523/2002,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 567 din 1 august
2002, si care aveau următorul continut:
- Art.
56 alin. (1) lit. p) si alin. (2) liniuta 12:
“(1)
Constituie contraventii următoarele fapte: [...]
p)
neefectuarea prin unităti bancare a decontărilor între agentii economici
producători sau importatori de produse supuse accizelor si agentii economici
cumpărători de astfel de produse; [...]
(2)
Prin derogare de la prevederile art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificările si completările
ulterioare, contraventiile prevăzute la alin. (1) se sanctionează după cum
urmează: [...]
-
cu amendă de la 500.000.000 lei la 1.000.000.000 lei, confiscarea cantitătilor
de produse astfel cumpărate si confiscarea veniturilor obtinute din vânzarea
produselor pentru care decontarea s-a făcut contrar prevederilor legale, cea de
la lit. p).”
Curtea
constată că în prezent dispozitiile legale criticate pe calea exceptiei de
neconstitutionalitate nu mai sunt în vigoare, Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr.
158/2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
523/2002, fiind în întregime abrogată prin titlul X art. 298 alin. (1)
punctul 39 din Codul fiscal (Legea nr.
571/2003), publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din
23 decembrie 2003, si care, potrivit art. 297, a intrat în vigoare de la 1
ianuarie 2004.
Acest
nou act normativ a conservat solutia legislativă anterioară a incriminării
contraventionale pentru neefectuarea prin unităti bancare a decontărilor si a
stabilit cuantumul amenzii contraventionale, al cărui minim a fost coborât de
la suma de 500.000.000 lei la suma de 200.000.000 lei. Prevederile legale
criticate, astfel identificate, sunt cuprinse în titlul VIII – Măsuri
speciale privind supravegherea productiei, importului si circulatiei unor
produse accizabile, capitolul VIII - Sanctiuni, art. 246 alin. (1)
lit. i) si alin. (2), cu următorul continut:
“(1)
Constituie contraventii următoarele fapte: [...]
i)
neefectuarea, prin unităti bancare, a decontărilor între furnizori si
cumpărători, ca persoane juridice, de produse accizabile; [...]
(2)
Contraventiile prevăzute la alin. (1) se sanctionează cu amendă de la
200.000.000 lei la 1.000.000.000 lei, precum si cu:
- confiscarea
produselor, iar în situatia în care acestea au fost vândute, confiscarea
sumelor rezultate din această vânzare, în cazurile prevăzute la lit. a), b),
d), e), l), m), n) si o);
-
confiscarea cisternelor si recipientelor, precum si a mijloacelor de transport
utilizate în transportul alcoolului etilic si al distilatelor, în cazul
prevăzut la lit. l);
-
retragerea autorizatiei sau oprirea activitătii pentru o perioadă de 1-3 luni,
după caz, pentru situatiile prevăzute la lit. d), e), j), l), m), n), o) si
x).”
Luând
în considerare situatia creată în procesul legislativ mentionat, Curtea urmează
să se pronunte asupra constitutionalitătii art. 246 alin. (1) lit. i) si alin.
(2) din Legea nr.
571/2003 (Codul fiscal).
Autorul
exceptiei de neconstitutionalitate sustine că prin dispozitiile legale
criticate sunt încălcate prevederile art. 20 si art. 49 alin. (2) din
Constitutia României, precum si ale art. 14 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale. După aprobarea Legii de
revizuire a Constitutiei României nr.
429/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 758 din
29 octombrie 2003, Constitutia a fost republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, dispozitiile invocate sunt
cuprinse în art. 20 si art. 53 alin. (2), cu următorul continut:
- Art.
20: “(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertătile
cetătenilor vor fi interpretate si aplicate în concordantă cu Declaratia
Universală a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care
România este parte.
(2)
Dacă există neconcordante între pactele si tratatele privitoare la drepturile
fundamentale ale omului, la care România este parte, si legile interne, au
prioritate reglementările internationale, cu exceptia cazului în care
Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.”;
- Art.
53 alin. (2): “Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o
societate democratică. Măsura trebuie să fie proportională cu situatia care a
determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu si fără a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertătii.”;
- Art.
14 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale: “Exercitarea drepturilor si libertătilor recunoscute de
prezenta conventie trebuie să fie asigurată fără nici o deosebire bazată, în
special, pe sex, rasă, culoare, limbă, religie, opinii politice sau orice alte
opinii, origine natională sau socială, apartenentă la o minoritate natională,
avere, nastere sau orice altă situatie.”
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că nu poate fi primită
sustinerea autorului exceptiei privind încălcarea prevederilor art. 14 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale si
deci nici sustinerea privind încălcarea art. 53 alin. (2) din Constitutia
României, republicată, deoarece textul de lege criticat nu stabileste
discriminări întemeiate pe criteriile prevăzute de art. 4 alin. (2) din
Constitutie, republicată, (sex, culoare, rasă etc.) ori alte discriminări, si
nici nu se restrânge dreptul de proprietate al persoanelor juridice, asa cum
fără temei sustine autorul exceptiei.
Potrivit
dispozitiilor legale care formează obiectul exceptiei, sunt subiecte ale
contraventiei prevăzute de aceste dispozitii, furnizorii si cumpărătorii de
produse accizabile, persoane juridice, care nu efectuează decontările între ei
prin unităti bancare, fără vreo discriminare între cele două categorii de
persoane juridice.
De
altfel, autorul exceptiei nici nu reclamă existenta unei discriminări ci,
dimpotrivă, reclamă lipsa discriminării, sustinând că textul de lege atacat ar
trebui să se aplice numai furnizorilor de produse accizabile, iar
cumpărătorilor de astfel de produse să li se lase libertatea de a face plata
pretului si în altă modalitate decât decontarea bancară.
În
ceea ce priveste sustinerea că sanctiunea contraventională prevăzută de textul
de lege atacat este de natură să restrângă în mod disproportionat dreptul de
proprietate al persoanelor juridice, Curtea constată că această sustinere nu
este fondată, dat fiind că diminuarea patrimonială reclamată de autorul
exceptiei nu se produce ca un efect al legii - care nu-si propune să
reglementeze în materia dreptului de proprietate - ci este o consecintă a
tragerii la răspundere contraventională pentru încălcarea obligatiei prevăzute
de art. 1 alin. (5) din Constitutia României, republicată, de respectare a
normelor legale.
Curtea
retine, asadar, că dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor
constitutionale invocate de autorul exceptiei, fiind de deplin conforme cu
acestea, precum si cu prevederile art. 135 alin. (2) lit. b) din Legea
fundamentală, potrivit cărora statul are obligatia de a asigura protejarea
intereselor nationale în activitatea economică, financiară si valutară, legiuitorul
având deplina libertate de a reglementa, în îndeplinirea acestei obligatii,
măsurile necesare pentru eliminarea conditiilor propice contrabandei si
evaziunii fiscale.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d), al art. 147 alin. (4), al
art. 20 si al art. 53 alin. (2) din Constitutie, republicată, precum si al art.
13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 246 alin. (1) lit. i) si alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Dinamic Oil” - S.R.L. din Arad în Dosarul nr. 8.194/2002 al Tribunalului Arad - Sectia comercială si contencios administrativ.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 3 februarie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Afrodita
Laura Tutunaru
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind finantarea
Proiectului “Asamblarea de monumente si plăci funerare pentru cinstirea
memoriei soldatilor si prizonierilor români din timpul celui de-al doilea
război mondial înhumati la Zvolen - Republica Slovacă” din fondurile pentru
promovarea imaginii externe a României
Având
în vedere prevederile art. III alin. (11) lit. j) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
163/2001 privind reglementarea unor măsuri financiare, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
364/2002,
în
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă finantarea Proiectului “Asamblarea de monumente si plăci
funerare pentru cinstirea memoriei soldatilor si prizonierilor români din
timpul celui de-al doilea război mondial înhumati la Zvolen - Republica
Slovacă”.
Art.
2. - Finantarea proiectului prevăzut la art. 1, aprobat de Consiliul interministerial
pentru imagine externă prin Hotărârea nr.
2 din 29 ianuarie 2004, se asigură prin suplimentarea bugetului
Ministerului Afacerilor Externe cu suma de 3.216.400 mii lei si diminuarea
corespunzătoare a bugetului Secretariatului General al Guvernului, de la
capitolul 72.01 “Alte actiuni”, subcapitolul 13 “Programe de informare si
prezentare a imaginii României”, titlul “Transferuri”.
Art.
3. - Asamblarea de monumente si plăci funerare pentru cinstirea memoriei
soldatilor si prizonierilor români din timpul celui de-al doilea război mondial
înhumati la Zvolen - Republica Slovacă se realizează de Ministerul Afacerilor
Externe cu avizul Ministerului Apărării Nationale.
Art.
4. - Cu sumele rămase neutilizate se diminuează bugetul Ministerului Afacerilor
Externe si se suplimentează bugetul Secretariatului General al Guvernului la
capitolul 72.01 “Alte actiuni”, subcapitolul 13 “Programe de informare si
prezentare a imaginii României”, titlul “Transferuri”, până la data de 10
decembrie 2004.
Art.
5. - Ministerul Finantelor Publice este autorizat să introducă modificările ce
rezultă din aplicarea prevederilor prezentei hotărâri în bugetele
Secretariatului General al Guvernului si Ministerului Afacerilor Externe pe
anul 2004.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p.
Ministrul afacerilor externe,
George
Ciamba,
secretar
de stat
Ministrul
apărării nationale,
Ioan
Mircea Pascu
Ministrul
pentru coordonarea Secretariatului General
al
Guvernului,
Eugen
Bejinariu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 12 februarie 2004.
Nr. 146.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea
extinderii înlesnirilor la plată prevăzute la art. 18 din Legea nr. 137/2002
privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, pentru unele societăti
comerciale din portofoliul Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului
În
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, si al art. 13 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
8/2003 privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si
privatizare a unor societăti nationale, companii nationale si societăti
comerciale cu capital majoritar de stat, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr.
569/2003, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol
unic. - Se aprobă extinderea înlesnirilor la plată pentru obligatiile bugetare
datorate si neachitate la data de 31 decembrie 2002, prevăzute la art. 18 din
Legea nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu
modificările si completările ulterioare, pentru societătile comerciale din
portofoliul Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre
si privatizate după intrarea în vigoare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
8/2003, cu modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Presedintele
Autoritătii pentru Privatizare
si
Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu
Tiberiu Musetescu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 12 februarie 2004.
Nr. 147.
LISTA
societătilor comerciale
din portofoliul Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului, care beneficiază de extinderea înlesnirilor la plată prevăzute de
art. 18 din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea
privatizării, cu modificările si completările ulterioare
Nr. crt. |
Denumirea
societătii comerciale |
1. |
Societatea Comercială “Avicola”
- S.A. Cluj-Napoca |
2. |
Societatea Comercială “Comefin”
- S.A. Costesti |
3. |
Societatea Comercială “Metalurgica”
- S.A. Reghin |
4. |
Societatea Comercială
“Moldosin” - S.A. Vaslui |
5. |
Societatea Comercială
“Hiperion” - S.A. Stei |
6. |
Societatea Comercială “Bicapa”
- S.A. Târnăveni |
7. |
Societatea Comercială
“Helitube” - S.A. Bucuresti |
8. |
Societatea Comercială
“Vinalcool” - S.A. Oradea |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind garantarea de
către Ministerul Finantelor Publice a unui împrumut extern în favoarea Companiei
Nationale de Transport al Energiei Electrice “Transelectrica” - S.A., în
vederea retehnologizării statiei electrice 400/220 kV Brazi-Vest, judetul
Prahova
În
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, al art. 35 si al art.
37 alin. (4) din Legea datoriei publice nr. 81/1999,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă contractarea de către Compania Natională de Transport al
Energiei Electrice “Transelectrica” - S.A. a unui împrumut extern de până la
3.000 milioane yeni, reprezentând 75% din valoarea contractului comercial, de
la Japan Bank for International Cooperation, în conformitate cu indicatorii
tehnico-economici ai obiectivului de investitii “Mărirea gradului de sigurantă
a Sistemului energetic national prin retehnologizarea statiei electrice
400/220/110 kV Brazi-Vest”, judetul Prahova, aprobati prin Hotărârea Guvernului
nr.
289/2003.
Art.
2. - Ministerul Finantelor Publice garantează, în numele statului, pentru
Compania Natională de Transport al Energiei Electrice “Transelectrica” - S.A.,
împrumutul extern prevăzut la art. 1, precum si dobânzile, primele de
asigurare, comisioanele si alte costuri aferente acestuia.
Art.
3. - Rambursarea împrumutului extern prevăzut la art. 1, precum si plata
dobânzilor, primelor de asigurare, comisioanelor si a altor costuri aferente se
efectuează din resursele financiare proprii ale Companiei Nationale de
Transport al Energiei Electrice “Transelectrica” - S.A. si, în completare, din
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei si Comertului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
economiei si comertului,
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 12 februarie 2004.
Nr. 154.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea
repartizării sumei de 50 miliarde lei de la bugetul de stat pe anul 2004,
destinată finantării unor cheltuieli pentru protejarea patrimoniului genetic al
animalelor, precum si stabilirea numărului de animale pentru care se acordă
această sumă
În
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, si al art. 4 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 33/2000
privind finantarea de la bugetul de stat a unor măsuri pentru protejarea
patrimoniului genetic al animalelor, aprobată prin Legea nr. 362/2001,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă repartizarea pe specii, rase si linii a sumei de 50 miliarde
lei, alocată de la bugetul de stat pe anul 2004 în bugetul Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului, destinată cheltuielilor pentru întretinerea,
conservarea si perpetuarea patrimoniului genetic al animalelor, precum si
numărul de animale pentru care se acordă această sumă, potrivit anexei care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.
2. - Sumele alocate în conditiile prezentei hotărâri vor fi utilizate cu
respectarea prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 33/2000 privind
finantarea de la bugetul de stat a unor măsuri pentru protejarea patrimoniului
genetic al animalelor, aprobată prin Legea nr.
362/2001, precum si ale normelor metodologice de aplicare a acesteia,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.037/2000.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p.
Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Petre
Daea,
secretar
de stat
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 12 februarie 2004.
Nr. 157.
ANEXĂ
Specii, rase
si linii |
Lei/cap
(familie) (lei) |
Număr de
animale |
Suma alocată (milioane
lei) |
Ovine - Rasa |
|
15.259 |
8.391 |
Karakul |
800.000 |
2.847 |
2.277 |
Merinos de Palas |
500.000 |
1.785 |
892 |
Merinos transilvănean |
500.000 |
261 |
130 |
Merinos de Cluj |
500.000 |
357 |
178 |
Merinos de Suseni |
500.000 |
356 |
178 |
Merinos de Stavropol |
500.000 |
2.080 |
1.040 |
Merinos australian |
500.000 |
96 |
48 |
Tigaie |
500.000 |
2.586 |
1.293 |
Turcană |
500.000 |
4.586 |
2.293 |
Merinofleich |
500.000 |
121 |
60 |
Păsări |
|
|
35.440 |
Rase de găini grele - linii
pure - adulte |
400.000 |
9.170 |
3.668,0 |
Rase de găini grele - linii
pure - tineret |
100.000 |
80.800 |
8.080,0 |
Rase de găini usoare - linii
pure - adulte |
500.000 |
11.070 |
5.535,0 |
Rase de găini usoare - linii
pure - tineret |
170.000 |
85.900 |
14.603,0 |
Curci - adulte |
600.000 |
2.320 |
1.392,0 |
Curci - tineret |
230.000 |
9.400 |
2.162,0 |
Animale de blană - Specia |
|
|
531,1 |
Nurcă - tineret |
250.000 |
107 |
26,8 |
- adulte |
500.000 |
171 |
85,5 |
Vulpe argintie - tineret |
250.000 |
63 |
15,8 |
- adulte |
500.000 |
50 |
25,0 |
Vulpe polară - tineret |
250.000 |
186 |
46,5 |
- adulte |
500.000 |
80 |
40,0 |
Dihor - tineret |
200.000 |
958 |
191,6 |
- adulte |
500.000 |
161 |
80,5 |
Nutrie - tineret |
240.000 |
39 |
9,4 |
- adulte |
500.000 |
10 |
5,0 |
Lup - tineret |
210.000 |
10 |
2,1 |
- adulte |
500.000 |
6 |
3,0 |
Viermi de mătase - Specia |
|
3.250 |
1.287,5 |
Bombyx Mori |
400.000 |
3.000 |
1.200,0 |
Phylosamia ricini |
350.000 |
250 |
87,5 |
Albine |
|
1.200 |
420,0 |
Rasa Apis mellifica carpatica |
350.000 |
1.200 |
420,0 |
Pesti |
|
42.530 |
2.000,0 |
Rase de crap (Cyprinus carpio) |
|
27.100 |
1.262,4 |
Crap Frăsinet |
45.000 |
10.000 |
450,0 |
Crap Podu Iloaiei |
50.000 |
5.000 |
250,0 |
Crap Ropsa |
50.000 |
5.000 |
250,0 |
Crap Ineu |
44.000 |
5.000 |
220,0 |
Crap Dunăre |
44.000 |
2.100 |
92,4 |
Specii |
|
15.430 |
737,6 |
Carassius auratus auratus
(caras ornamental) |
33.000 |
1.000 |
33,0 |
Ctenopharyngodon idella (cosas) |
33.000 |
10.000 |
330,0 |
Mylopharyngodon piceus
(scoicar) |
40.000 |
300 |
12,0 |
Tinca tinca (lin) |
46.000 |
100 |
4,6 |
Silurus glanis (somn) |
58.000 |
700 |
40,6 |
Esox lucius (stiucă) |
58.000 |
500 |
29,0 |
Stizostedion lucioperca (salău) |
50.000 |
250 |
12,5 |
Polyodon spathula |
105.000 |
2.080 |
218,4 |
Acipenser stellatus (păstrugă) |
115.000 |
500 |
57,5 |
Specii si rase în conservare |
|
|
|
Bovine |
|
|
1.190 |
Rasa Sura de Stepă |
10.000.000 |
20 |
200 |
Bubaline |
10.000.000 |
99 |
990 |
Porcine |
|
|
63 |
Rasa Mangalita |
700.000 |
44 |
30 |
Rasa Bazna |
700.000 |
47 |
32 |
Ovine |
|
|
459 |
Rasa Ratca |
600.000 |
766 |
459 |
Palmipede |
|
|
216 |
Rată |
385.000 |
430 |
165 |
Gâscă |
500.000 |
102 |
51 |
|
|
TOTAL: |
50.000 |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru prelungirea termenului
prevăzut la art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 225/2001 privind instituirea
procedurilor speciale de supraveghere financiară a Societătii Comerciale
“Siderca” - S.A. Călărasi, societate comercială cu capital majoritar de stat
În
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol
unic. - Termenul
prevăzut la art. 1 din Hotărârea Guvernului nr.
225/2001 privind instituirea procedurilor speciale de supraveghere
financiară a Societătii Comerciale “Siderca” - S.A. Călărasi, societate
comercială cu capital majoritar de stat, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 74 din 13 februarie 2001, se prelungeste cu un an.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Presedintele
Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor
Statului,
Ovidiu
Tiberiu Musetescu
p.
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar
de stat
Bucuresti, 12 februarie 2004.
Nr. 158.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL AGRICULTURII,
PĂDURILOR, APELOR SI MEDIULUI
pentru aprobarea
Programului de extindere a fondului forestier national în anul 2004
În temeiul
art. 2 alin. (3) din Metodologia de achizitionare prin cumpărare, schimb sau
donatie, de către autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură,
prin Regia Natională a Pădurilor, a terenurilor ce pot fi incluse în fondul
forestier proprietate publică a statului, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.
796/2002,
în
baza art. 11 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului, cu modificările si completările ulterioare,
având
în vedere fundamentarea întocmită de Regia Natională a Pădurilor - Romsilva,
comunicată cu scrisoarea nr. 145/ID din 20 ianuarie 2004,
ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului emite următorul ordin:
Art. 1.
- (1) Regia Natională a Pădurilor – Romsilva va asigura pentru anul 2004
majorarea fondului forestier proprietate publică a statului, în cadrul
Programului de extindere a fondului forestier national în anul 2004, prin
cumpărarea de suprafete de pădure a căror valoare de cumpărare cumulată să fie
de circa 300 miliarde lei.
(2)
Suma prevăzută la alin. (1) se asigură de către Regia Natională a Pădurilor -
Romsilva în conformitate cu art. 63 din Legea nr. 26/1996 - Codul
silvic, cu modificările si completările ulterioare.
Art.
2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p.
Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Petre
Daea,
secretar
de stat
Bucuresti, 9 februarie 2004.
Nr. 107.
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI SI ALE COMISIEI NATIONALE A VALORILOR MOBILIARE
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI Nr.
1 din 12 ianuarie 2004 |
COMISIA
NATIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE Nr.
3 din 11 februarie 2004 |
pentru modificarea Normelor
metodologice ale Băncii Nationale a României si Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare nr. 3/2000 de aplicare a Legii nr. 190/1999 privind creditul ipotecar
pentru investitii imobiliare
Având
în vedere prevederile art. 2 alin. (2) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul
Băncii Nationale a României, cu modificările si completările ulterioare,
în
temeiul prevederilor art. 34 din Legea nr. 190/1999
privind creditul ipotecar pentru investitii imobiliare, cu modificările si
completările ulterioare,
Banca
Natională a României si Comisia Natională a Valorilor Mobiliare emit prezentele
norme.
Articol
unic. - Normele
metodologice ale Băncii Nationale a României si Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare nr.
3/2000 de aplicare a Legii nr. 190/1999
privind creditul ipotecar pentru investitii imobiliare, publicate în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 174 din 24 aprilie 2000, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
- Alineatul
(2) al articolului 9 va avea următorul cuprins:
“(2)
În cadrul garantiilor constituite pentru creditul ipotecar sunt acceptate numai
ipoteci de rang I si privilegii, în afara cazului în care prin legile speciale
care reglementează constituirea si functionarea împrumutătorilor se prevede altfel.”
Presedintele
Consiliului de administratie al Băncii Nationale a României, Mugur Isărescu, guvernator |
Presedintele
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, Gabriela Anghelache |