MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 127 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Joi, 12 februarie
2004
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 378 din 14 octombrie 2003 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (2) si ale art. 49 alin.
(1) si (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
23.
- Decizie a presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul
Energiei privind acordarea autorizatiei pentru înfiintarea obiectivului
energetic “Statia electrică 110/20 kV Port IV” Companiei Nationale
“Administratia Porturilor Maritime” - S.A. Constanta
24.
- Decizie a presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul
Energiei privind acordarea autorizatiei de înfiintare pentru retehnologizarea
obiectivului energetic “Statia electrică 110/20/10 kV Eforie Nord” Societătii
Comerciale Filiala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice “Electrica
Dobrogea” - S.A.
62.
- Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului privind
modificarea Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr.
389/2002 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind conditiile de
sănătate pentru producerea si comercializarea laptelui crud, a laptelui tratat
termic si a produselor pe bază de lapte
ACTE ALE
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
2. -
Normă privind raportarea statistică la Banca Natională a României a unor operatiuni valutare termen mediu si
lung
3. -
Normă pentru modificarea Normei Băncii Nationale a României nr. 17/2002
privind raportarea statistică la Banca Natională a României a operatiunilor
valutare de capital de natura datoriei private externe pe termen mediu
si lung
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 14
octombrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 21 alin. (2) si ale art. 49 alin. (1) si (2) din Legea
fondului funciar nr. 18/1991, republicată
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida -
judecător
Aurelia Popa -
procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (2) si ale art. 49 alin. (1) si (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, exceptie ridicată de Ion Serban în Dosarul nr. 1.152/2002 al Judecătoriei Mangalia.
La apelul nominal
lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public solicită respingerea exceptiei ca neîntemeiată, arătând că
textele legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 29 martie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 1.152/2002, Judecătoria
Mangalia a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 21 alin. (2) si ale art. 49 alin. (1) si (2) din Legea
fondului funciar nr. 18/1991,
republicată, exceptie ridicată de Ion Serban.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate, se sustine că dispozitiile art. 21 alin. (2) si ale art. 49 alin. (1)
si (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată,
contravin art. 25 alin. (2) din Constitutie, potrivit căruia “Fiecărui
cetătean îi este asigurat dreptul de a-si stabili domiciliul sau resedinta în
orice localitate din tară, de a emigra, precum si de a reveni în tară”.
Autorul exceptiei
consideră, de asemenea, că prevederile criticate încalcă si dispozitiile art.
12 si art. 13 pct. 1 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului, precum si
prevederile art. 2 din Protocolul nr. 4 la Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Fată de prevederile
de drept international invocate, autorul exceptiei consideră că sunt încălcate
si art. 10 si 20 din Constitutie.
Instanta de
judecată apreciază că
dispozitiile legale criticate nu vin în contradictie cu textele constitutionale
invocate de autorul exceptiei.
Potrivit art. 24
alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate. De asemenea, în conformitate cu
dispozitiile art. 181 din Legea nr. 35/1997, cu modificările
ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul, în punctul său de vedere, consideră că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. În opinia Guvernului, este
vorba de stabilirea, prin lege, a
continutului si a unor limite ale dreptului
de proprietate, ceea ce corespunde art. 41 alin. (1) din Constitutie.
Avocatul
Poporului apreciază că
textele criticate nu încalcă nici o dispozitie constitutională. Reglementarea
prevăzută în Legea fondului funciar prin instituirea conditiei de stabilire a
domiciliului în anumite localităti este dată exclusiv în considerarea
atribuirii, la cerere, a unor terenuri în proprietate si nu stabileste
domiciliul fortat pentru beneficiarii atribuirii. Asumarea unei asemenea
obligatii depinde exclusiv de vointa si interesul celui în cauză, arată
Avocatul Poporului.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Exceptia are ca
obiect dispozitiile art. 21 alin. (2) si ale art. 49 alin. (1) si (2) din Legea
fondului funciar nr. 18/1991,
republicată, al căror continut este următorul:
- Art. 21 alin.
(2): “Familiile fără pământ sau cu pământ putin din alte localităti, care
solicită în scris, pot primi în proprietate până la 10 ha teren în echivalent
arabil, cu obligatia de a-si stabili domiciliul în comună, oras sau municipiu,
după caz, si de a cultiva pământul primit, renuntând la proprietatea avută în
localitatea lor, din extravilan.”;
- Art. 49 alin.
(1) si (2): “(1) Persoanele cărora li s-au constituit drepturi de
proprietate asupra terenurilor agricole sunt obligate să respecte întocmai
conditiile prevăzute la art. 19, 21 si 43, în legătură cu stabilirea
domiciliului si întemeierea de noi gospodării.
(2)
Nerespectarea acestor conditii atrage pierderea dreptului de proprietate asupra
terenului si a constructiilor de orice fel realizate pe acesta. Pentru teren nu
se vor acorda despăgubiri, iar pentru constructii, proprietarul va primi o
despăgubire egală cu valoarea reală a acestora.”
Prevederile art.
21 alin. (2) si ale art. 49 alin. (1) si (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, sub
aspectul referitor la stabilirea domiciliului în localitătile în care titularii
au primit teren, sunt apreciate prin exceptia invocată ca fiind în contradictie
cu art. 25 din Constitutie, cu art. 13 din Declaratia Universală a Drepturilor
Omului si cu art. 2 din Protocolul nr. 4 la Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Analizând aceste critici de neconstitutionalitate, Curtea constată că sunt neîntemeiate, urmând a fi respinse. Art. 25 din Constitutie garantează dreptul la liberă circulatie în tară si în străinătate. Prevederile atacate ca neconstitutionale, adoptate înaintea intrării în vigoare a Constitutiei, nu sunt contrare art. 25 sus-mentionat, cât timp se referă la o conditie necesară obtinerii terenului si nu constituie o obligatie legală de a nu mai putea părăsi localitatea, ceea ce ar fi contrar dreptului la liberă circulatie. Aceasta, deoarece reglementarea dată prin Legea fondului funciar instituie conditia stabilirii domiciliului în anumite localităti exclusiv în considerarea atribuirii, la cerere, a unor terenuri în proprietate; ca atare, asumarea unei asemenea obligatii depinde exclusiv de vointa si de interesul persoanei în cauză.
Astfel fiind,
referirea autorului exceptiei la prevederile art. 12 si art. 13 pct. 1 din
Declaratia Universală a Drepturilor Omului, potrivit cărora “Nimeni nu va fi
supus unei imixtiuni arbitrare în viata sa personală, în familia sa, în
domiciliul lui...” si “Orice persoană are dreptul de a circula în mod
liber si de a-si alege resedinta în interiorul granitelor unui stat”, precum
si la dispozitiile corespunzătoare din Protocolul nr. 4 la Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, care prevăd că “Oricine
se găseste în mod legal pe teritoriul unui stat are dreptul să circule în mod
liber si să-si aleagă în mod liber resedinta sa”, este irelevantă.
Fată de cele
expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 13 alin.
(1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (2) si ale art. 49 alin.
(1) si (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată,
exceptie ridicată de Ion Serban în Dosarul nr. 1.152/2002 al Judecătoriei
Mangalia.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 14 octombrie 2003.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Maria
Bratu
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN
DOMENIUL ENERGIEI
privind acordarea autorizatiei pentru înfiintarea
obiectivului energetic “Statia electrică 110/20 kV
Port IV” Companiei Nationale “Administratia
Porturilor Maritime” - S.A. Constanta
În temeiul art. 9
alin. (6) si al art. 11 alin. (2) lit. b) din Legea energiei electrice nr.
318/2003, al Regulamentului pentru acordarea licentelor si autorizatiilor
în sectorul energiei electrice si termice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 567/1999, cu
modificările si completările ulterioare,
ca urmare a
solicitării Companiei Nationale “Administratia Porturilor Maritime” - S.A.
Constanta, cu sediul în municipiul Constanta, înregistrată sub numărul 3.759
din 30 octombrie 2003,
având în vedere
raportul prezentat de Departamentul acces la retea si autorizare si în conformitate
cu Procesul-verbal al sedintei Comitetului de reglementare al ANRE din ziua de
2 februarie 2004,
presedintele
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următoarea decizie:
Art. 1. - Se
acordă Companiei Nationale “Administratia Porturilor Maritime” - S.A.
Constanta, cu sediul în municipiul Constanta, Autorizatia nr. 225 din 2
februarie 2004, pentru înfiintarea obiectivului energetic “Statia electrică
110/20 kV Port IV”.
Art. 2. - Prezenta
decizie se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala
titularului autorizatiei.
Art. 3. -
Departamentul acces la retea si autorizare va asigura ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentei decizii si va urmări respectarea de către titular a
conditiilor autorizatiei.
p.
Presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei,
Horia
Bogdan
Bucuresti, 2 februarie 2004.
Nr. 23.
AUTORITATEA NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN
DOMENIUL ENERGIEI
privind acordarea autorizatiei de înfiintare
pentru retehnologizarea obiectivului energetic “Statia electrică 110/20/10 kV
Eforie Nord” Societătii Comerciale Filiala de Distributie si Furnizare a
Energiei Electrice “Electrica Dobrogea” - S.A.
În temeiul art. 9
alin. (6) si al art. 11 alin. (2) lit. b) din Legea energiei electrice nr.
318/2003, al Regulamentului pentru acordarea licentelor si autorizatiilor
în sectorul energiei electrice si termice, aprobat prin Hotărârea Guvernului
nr. 567/1999, cu modificările si completările ulterioare,
ca urmare a
solicitării Societătii Comerciale Filiala de Distributie si Furnizare a
Energiei Electrice “Electrica Dobrogea” - S.A., cu sediul în municipiul
Constanta, înregistrată sub numărul 2.775 din 13 august 2003,
având în vedere
raportul prezentat de Departamentul acces la retea si autorizare si în
conformitate cu Procesul-verbal al sedintei Comitetului de reglementare al ANRE
din ziua de 2 februarie 2004,
presedintele
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următoarea decizie:
Art. 1. - Se
acordă Societătii Comerciale Filiala de Distributie si Furnizare a Energiei
Electrice “Electrica Dobrogea” - S.A., cu sediul în municipiul Constanta,
Autorizatia de înfiintare nr. 226 din 2
februarie 2004, pentru retehnologizarea obiectivului energetic “Statia
electrică 110/20/10 kV Eforie Nord”.
Art. 2. - Prezenta
decizie se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala
titularului autorizatiei.
Art. 3. - Departamentul
acces la retea si autorizare va asigura ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentei decizii si va urmări respectarea de către titular a conditiilor
autorizatiei.
p.
Presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei,
Horia
Bogdan
Bucuresti, 2 februarie 2004.
Nr. 24.
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI
MEDIULUI
privind modificarea Ordinului ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr. 389/2002 pentru aprobarea Normei
sanitare veterinare privind conditiile de sănătate pentru producerea si
comercializarea laptelui crud, a laptelui tratat termic si a produselor pe bază
de lapte
În temeiul art. 31
alin. (1) din Legea sanitară veterinară nr.
60/1974, republicată, cu modificările ulterioare,
în baza Hotărârii
Guvernului nr.
739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului, cu modificările ulterioare,
având în vedere
prevederile Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului nr.
1.106/2003 privind aprobarea Programului de actiuni pentru îmbunătătirea
calitătii si salubritătii laptelui materie primă,
văzând Referatul
de aprobare nr. 221.575 din 7 ianuarie 2004, întocmit de Agentia Natională
Sanitară Veterinară,
ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului emite următorul ordin:
Art. I. - Articolul nr. 4 din Ordinul ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr.
389/2002 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind conditiile de
sănătate pentru producerea si comercializarea laptelui crud, a laptelui tratat
termic si a produselor pe bază de lapte, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 860 din 28 noiembrie 2002, se modifică si va avea
următorul cuprins:
“Art. 4. -
Prevederile cap. IV lit. A pct. 1 si 2, lit. B pct. 1 si lit. C pct. 1 din
anexa nr. 1 la norma sanitară veterinară mentionată se aplică începând cu data
de 1 ianuarie 2011.”
Art. II. - Institutele centrale de profil si
directiile sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. III. - Agentia Natională Sanitară Veterinară va
controla modul de îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. IV. - Prezentul ordin se va publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Petre
Daea,
secretar de
stat
Bucuresti, 19 ianuarie 2004.
Nr. 62.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind raportarea statistică la Banca Natională a
României a unor operatiuni valutare
Având în vedere
prevederile art. 12 si 51 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul
Băncii Nationale a României, cu modificările si completările ulterioare, precum
si prevederile art. 38 alin. 1 din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările si completările
ulterioare,
în temeiul art. 50
din Legea nr. 101/1998
privind Statutul Băncii Nationale a României, cu modificările si completările
ulterioare,
Banca Natională
a României emite prezenta
normă.
Art. 1. -
Persoanele juridice rezidente si sucursalele din România ale institutiilor de
credit persoane juridice străine, care efectuează schimb valutar cu numerar si
substitute de numerar pentru persoanele fizice în conformitate cu Regulamentul
Băncii Nationale a României nr.
1/2004 privind efectuarea operatiunilor valutare, au obligatia raportării
atât letric, cât si în format electronic a acestor tranzactii la Banca
Natională a României - Directia statistică, lunar, până la data de 10 a lunii
următoare celei pentru care se face raportarea, conform anexei nr. 1.
Art. 2. - (1) Persoanele juridice rezidente, care au conturi deschise în străinătate, în conformitate cu prevederile Regulamentului Băncii Nationale a României nr. 1/2004 privind efectuarea operatiunilor valutare, au obligatia să raporteze letric la Banca Natională a României – Directia statistică tranzactiile efectuate prin aceste conturi, lunar, până la data de 20 a lunii următoare celei pentru care se face raportarea, conform anexei nr. 2.
(2) Obligatia
raportării tranzactiilor efectuate prin conturile deschise în străinătate
revine si persoanelor juridice rezidente exceptate de la autorizare conform
Regulamentului Băncii Nationale a României nr.
1/2004 privind efectuarea operatiunilor valutare. Pentru ambasade, consulate
sau alte reprezentante ale României în străinătate, agentii, birouri ale
persoanelor juridice române, care nu sunt înregistrate ca persoane juridice în
străinătate si alte asemenea entităti, obligatia de raportare revine persoanei
juridice rezidente de care acestea apartin.
(3) Institutiile
de credit persoane juridice române si sucursalele din România ale institutiilor
de credit persoane juridice străine, denumite în continuare institutii de
credit, nu raportează în baza prezentului articol.
Art. 3. -
Institutiile de credit vor raporta lunar la Banca Natională a României -
Directia statistică soldurile din ultima zi bancară a fiecărei luni pentru
conturile curente si de depozit în monedă natională (leu) detinute de
nerezidenti. Datele se raportează agregat pe fiecare tip de cont si se transmit
prin reteaua de comunicatii interbancare (RCI), până cel târziu în data de 10 a
lunii următoare celei pentru care se face raportarea, conform anexei nr. 3.
Art. 4. - (1)
Persoanele juridice si fizice rezidente care detin cel putin 10% din capitalul
social al unei companii nerezidente sunt considerate investitori directi în
străinătate si au obligatia notificării acestei investitii la Banca
Natională a României - Directia statistică.
(2) Notificarea
investitiei se va efectua prin completarea si transmiterea letrică a
formularului prezentat în anexa nr. 4, în cel mult 30 de zile calendaristice de
la data dobândirii dreptului de proprietate asupra a cel putin 10% din
capitalul social subscris al companiei nerezidente respective.
(3) Rezidentii
care, la data intrării în vigoare a prezentei norme, au deja calitatea de
investitori directi în străinătate au de asemenea obligatia notificării
investitiei respective, în cel mult 30 de zile calendaristice.
Art. 5. - (1) La
efectuarea plătilor în valută către nerezidenti, clientii institutiilor de
credit, rezidenti, au obligatia de a completa formularul “Dispozitie/declaratie
de plată externă (DPE)”, pus la dispozitie de institutia de credit prin
intermediul căreia se efectuează plata sau prezentat acesteia de către
ordonatorul plătii. Formularul DPE, prezentat în anexa nr. 5, se completează în
două exemplare, dintre care unul pentru institutia de credit si celălalt pentru
ordonatorul plătii.
(2) În cazul
plătilor ordonate prin sistem computerizat (electronic banking) sau prin alte
modalităti de teletransmi- sie, clientii ordonatori au obligatia punerii la
dispozitia institutiilor de credit a formularului DPE completat, în maximum 10
zile calendaristice de la efectuarea plătii.
(3) În cazul
ridicărilor de valută în numerar din conturi deschise la institutii de credit,
pentru plăti către nerezidenti, inclusiv cheltuieli pentru deplasări externe,
formularul DPE se completează numai de către persoanele juridice.
(4) Pentru plătile
efectuate în cadrul unui acreditiv, formularul se utilizează în calitate de
declaratie de plată externă. Formularul se va completa în maximum 15 zile
calendaristice de la efectuarea plătii, de către client sau institutia de
credit, în functie de procedura stabilită de comun acord, cu respectarea
instructiunilor de completare.
Art. 6. - (1)
Clientii institutiilor de credit, rezidenti, au obligatia să completeze
formularul “Declaratie de încasare externă (DIE)”, prezentat în anexa nr. 6, în
cel mult 10 zile calendaristice de la creditarea conturilor lor cu sumele în
valută încasate de la nerezidenti.
(2) Formularul DIE
se completează pentru toate tipurile de tranzactii, în două exemplare, dintre
care unul pentru institutia de credit si celălalt pentru client.
Art. 7. - Anexele
nr. 1-6*) constituie parte integrantă a prezentei norme.
Art. 8. - (1)
Banca Natională a României, în conformitate cu prevederile legale în vigoare,
asigură confidentialitatea datelor individuale raportate.
(2) Răspunderea
pentru corectitudinea datelor si informatiilor raportate în conformitate cu
prevederile art. 1, 2, 3 si 4 revine persoanei rezidente raportoare.
(3) Răspunderea
pentru corectitudinea datelor si informatiilor completate în formularele DPE si
DIE revine clientilor institutiilor de credit, titulari ai operatiunilor
respective. Institutiile de credit au obligatia să urmărească completarea
formularelor DPE si DIE de către clientii acestora.
(4) Nerespectarea
prevederilor prezentei norme intră sub incidenta art. 60 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul
Băncii Nationale a României, cu modificările si completările ulterioare, precum
si a art. 69 din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările si completările
ulterioare.
Art. 9. - Prezenta
normă intră în vigoare la 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
p. Guvernatorul
Băncii Nationale a României,
Emil Iota
Ghizari
Bucuresti, 30 ianuarie 2004.
Nr. 2.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
pentru modificarea Normei Băncii Nationale a
României nr. 17/2002 privind raportarea statistică la Banca Natională a
României a operatiunilor valutare de capital de natura datoriei private externe
pe termen mediu si lung
Având în vedere
prevederile art. 12 si 51 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul
Băncii Nationale a României,
cu modificările si
completările ulterioare, precum si prevederile art. 38 alin. 1 din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările si completările
ulterioare,
în temeiul art. 50
din Legea nr. 101/1998, cu
modificările si completările ulterioare,
Banca Natională
a României emite prezenta
normă.
Articol unic. - Norma Băncii Nationale a României nr.
17/2002 privind raportarea statistică la Banca Natională a României a
operatiunilor valutare de capital de natura datoriei private externe pe termen
mediu si lung, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 700
din 25 septembrie 2002, se modifică după cum urmează:
- Articolul 1
va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - În
sensul prezentei norme, constituie operatiuni valutare de capital de natura
datoriei private externe pe termen mediu si lung, dacă nu sunt operatiuni
de natura datoriei publice externe, următoarele operatiuni:
- credite si
împrumuturi financiare cu termen mai mare de un an, primite de rezidenti de la
nerezidenti, constând din finantări rambursabile pe bază contractuală cum ar fi
creditul/împrumutul financiar standard, creditul sindicalizat, linia de
finantare, operatiunile de leasing financiar, creditul ipotecar si de consum si
altele asimilate acestora;
- credite legate
de comertul international, cu termen mai mare de un an, primite de rezidenti de
la nerezidenti, respectiv credite contractate în cadrul operatiunilor de comert
international cu bunuri si servicii, inclusiv efectuarea plătilor în rate pe
faze de executie, la solicitarea furnizorilor de bunuri si servicii, sau
efectuarea plătilor la un anumit termen de la livrarea bunului/prestarea
serviciului, indiferent dacă s-au emis sau nu efecte de comert, rescadentarea
unor astfel de plăti, precum si finantarea unor astfel de credite de către un
tert;
- tranzactionarea
primară a titlurilor de credit cu scadentă initială mai mare de un an
(obligatiuni si alte instrumente financiare cu venit fix) emise de rezidenti pe
o piată de capital străină.”
p.
Guvernatorul Băncii Nationale a României,
Emil Iota
Ghizari
Bucuresti, 30 ianuarie 2004.
Nr. 3.