MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 102 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 3
februarie 2004
SUMAR
DECRETE
31.
- Decret pentru supunerea spre ratificare Parlamentului a Acordului-cadru
dintre România si Banca Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare, în
nume propriu si ca împuternicit al Fondului Special de Carbon (“Umbrella
Agreement”), din domeniul schimbărilor climatice, semnat la Bucuresti la 12 mai
2003 si la Washington la 11 iunie 2003
32.
- Decret pentru supunerea spre ratificare Parlamentului a Protocolului de
aderare a Comunitătii Europene la Conventia internatională privind cooperarea
pentru siguranta navigatiei europene EUROCONTROL din 13 decembrie 1960, astfel
cum a fost modificată de mai multe ori, iar apoi armonizată prin Protocolul din
27 iunie 1997, adoptat la Bruxelles la 27 iunie 1997, semnat la Bruxelles la 8
octombrie 2002
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
30.
- Ordin al ministrului integrării europene pentru aprobarea modificărilor
la Procedurile de implementare, monitorizare si evaluare a subprogramului
“Dezvoltarea oraselor prin stimularea activitătilor întreprinderilor mici si
mijlocii”, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării si prognozei nr.
101/2003
30.
- Ordin al ministrului muncii, solidaritătii sociale si familiei pentru
aprobarea Procedurii privind declararea lunară de către angajatori a evidentei
nominale a asiguratilor si a obligatiilor de plată la bugetul asigurărilor
pentru somaj
31.
- Ordin al ministrului integrării europene pentru aprobarea modificărilor
la Procedurile privind implementarea subprogramului “Investitii în servicii
sociale”, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării si prognozei nr.
39/2003
DECRETE
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru supunerea spre ratificare
Parlamentului a Acordului-cadru dintre România si Banca Internatională pentru
Reconstructie si Dezvoltare, în nume propriu si ca împuternicit al Fondului
Special de Carbon (.Umbrella Agreement”), din domeniul schimbărilor climatice,
semnat la Bucuresti la 12 mai 2003 si la Washington la 11 iunie 2003
În temeiul prevederilor
art. 91 alin. (1) si ale art. 100 din Constitutia României, republicată, precum
si ale art. 1 si 4 din Legea nr. 4/1991 privind încheierea si ratificarea
tratatelor,
la propunerea
Guvernului, potrivit Hotărârii nr. E 397 din 24 decembrie 2003,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
supune spre ratificare Parlamentului Acordul-cadru dintre România si Banca
Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare, în nume propriu si ca
împuternicit al Fondului Special de Carbon (“Umbrella Agreement”), din domeniul
schimbărilor climatice, semnat la Bucuresti la 12 mai 2003 si la Washington la
11 iunie 2003, si se dispune publicarea prezentului decret în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
În temeiul
art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Bucuresti, 27 ianuarie 2004.
Nr. 31.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru supunerea spre ratificare
Parlamentului a Protocolului de aderare a Comunitătii Europene la Conventia
internatională privind cooperarea pentru siguranta navigatiei europene
EUROCONTROL din 13 decembrie 1960, astfel cum a fost modificată de mai multe
ori, iar apoi armonizată prin Protocolul din 27 iunie 1997, adoptat la Bruxelles
la 27 iunie 1997, semnat la Bruxelles la 8 octombrie 2002
În temeiul
prevederilor art. 91 alin. (1) si ale art. 100 din Constitutia României,
republicată, precum si ale art. 1 si 4 din Legea nr. 4/1991 privind încheierea
si ratificarea tratatelor,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
supune spre ratificare Parlamentului Protocolul de aderare a Comunitătii
Europene la Conventia internatională privind cooperarea pentru siguranta
navigatiei europene EUROCONTROL din 13 decembrie 1960, astfel cum a fost
modificată de mai multe ori, iar apoi armonizată prin Protocolul din 27 iunie
1997, adoptat la Bruxelles la 27 iunie 1997, semnat la Bruxelles la 8 octombrie
2002, si se dispune publicarea prezentului decret în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
În temeiul
art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Bucuresti, 27 ianuarie 2004.
Nr. 32.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL INTEGRĂRII EUROPENE
pentru aprobarea modificărilor la Procedurile de
implementare, monitorizare si evaluare a subprogramului “Dezvoltarea oraselor
prin stimularea activitătilor întreprinderilor mici si mijlocii”, aprobate prin
Ordinul ministrului dezvoltării si prognozei nr. 101/2003
În temeiul
Hotărârii Guvernului nr.
734/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Integrării
Europene,
având în vedere
prevederile:
- Legii nr. 151/1998 privind
dezvoltarea regională în România, cu modificările ulterioare;
- Hotărârii Guvernului
nr.
322/2003 pentru aprobarea structurii, indicatorilor si fondurilor aferente
subprogramului “Dezvoltarea oraselor prin stimularea activitătilor
întreprinderilor mici si mijlocii”, care se finantează de la bugetul de stat pe
anul 2003 prin bugetul Ministerului Dezvoltării si Prognozei în cadrul
programelor regionale specifice;
- Ordinului
ministrului dezvoltării si prognozei nr.
101/2003 privind aprobarea Procedurilor de implementare, monitorizare si
evaluare a subprogramului “Dezvoltarea oraselor prin stimularea activitătilor
întreprinderilor mici si mijlocii”,
ministrul
integrării europene emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se
aprobă modificările la Procedurile de implementare, monitorizare si evaluare a
subprogramului “Dezvoltarea oraselor prin stimularea activitătilor
întreprinderilor mici si mijlocii”, licitatia a II-a, aprobate prin Ordinul
ministrului dezvoltării si prognozei nr.
101/2003, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Directia
implementare va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul
integrării europene,
Alexandru
Fărcas
Bucuresti, 15 ianuarie 2004.
Nr. 30.
ANEXĂ
la
Procedurile de implementare si monitorizare a subprogramului “Dezvoltarea
oraselor prin stimularea activitătilor întreprinderilor mici si mijlocii”
1. Ministerul
Dezvoltării si Prognozei (MDP) se înlocuieste cu Ministerul Integrării Europene
(MIE).
2. Pe tot
parcursul procedurilor, adresa web: www.mdp.ro se înlocuieste cu www.mie.ro.
3. Bumbul al
doilea din capitolul 3 “Cadrul institutional al Subprogramului” va avea
următorul cuprins:
“- În cadrul Directiei
generale politici si programe de dezvoltare regională din cadrul Ministerului
Integrării Europene functionează Unitatea de management a Subprogramului (UMS).
Structura organizatorică, numărul de persoane, atributiile si
responsabilitătile sunt stabilite prin ordin al ministrului.”
4. Alineatul 1
din capitolul 4 “Bugetul Subprogramului” va avea următorul cuprins:
“Bugetul total
estimat al Subprogramului aferent celei de-a II-a licitatii este de
286.724.395.663 lei, din care:
- suma de
142.165.130.079 lei este alocată de la bugetul de stat sprijinului financiar
nerambursabil;
- suma de
2.394.135.505 lei reprezintă asistentă tehnică în cadrul Subprogramului.”
5. Primul
paragraf al alineatului 5 din capitolul 4 “Bugetul Subprogramului” va avea
următorul cuprins:
“Finantarea
nerambursabilă nu poate depăsi 50% din costurile eligibile totale ale
proiectului. Diferenta trebuie să fie finantată din resursele proprii ale
solicitantului sau din alte surse decât cele provenind de la prezentul
Subprogram. Fiecare solicitant trebuie să contribuie cu un aport propriu de cel
putin 50% din costurile totale eligibile ale proiectului, integral în numerar,
corespunzător fiecărei linii bugetare.”
6. Alineatul 9
din capitolul 4 “Bugetul Subprogramului” va avea următorul cuprins:
“Ajutorul financiar nerambursabil se limitează
exclusiv la achizitionarea de utilaje, instalatii sau echipamente (cu exceptia
mijloacelor de transport: autovehicule, ambarcatiuni, precum si a hotelurilor
plutitoare, pontoanelor sau altor active similare) si la cheltuielile aferente
reabilitării clădirilor.”
7. Alineatul 2
din capitolul 5 “Promovarea Subprogramului” va avea următorul cuprins:
“Pentru sustinerea
campaniei de promovare a Subprogramului, Ministerul Integrării Europene încheie
cu Agentiile pentru Dezvoltare Regională acte aditionale la contractele de
prestări de servicii. Suma acordată pentru activitatea de promovare realizată
de o agentie este în valoare de 75 milioane lei. Suma alocată Ministerului
Integrării Europene din bugetul Subprogramului, pentru promovarea
subprogramului în mass-media, este de 120 milioane lei.”
8. Litera c) a
alineatului 1 din subcapitolul 7.1.1 “Eligibilitatea solicitantului - cine
poate participa la licitatie” va avea următorul cuprins:
“c) Pot participa
la această licitatie societătile comerciale cu sediul principal în afara
oraselor tintă, care au fost constituite înainte de 3.04.2003, data publicării
în Monitorul Oficial a H.G. nr. 322/2003. În cazul selectiei proiectelor în
vederea finantării, societătile comerciale trebuie să facă dovada deschiderii
filialelor în orasele pentru care au depus Cereri de finantare, până la data
încheierii Contractelor de finantare. Filialele trebuie să aibă 100% asociat
societatea care a fost declarată câstigătoare în cadrul licitatiei.”
9. Litera d) a
alineatului 1 din subcapitolul 7.1.1 “Eligibilitatea solicitantului - cine
poate participa la licitatie” va avea următorul cuprins:
“d) Să demonstreze
că nu a înregistrat pierderi operationale conform raportării contabile de la 30
iunie 2003, înregistrată la Administratia financiară.”
10. La
subcapitolul 7.1.1 “Eligibilitatea solicitantului - cine poate participa la
licitatie”, la paragraful “Potentialii solicitanti nu sunt în drept să
participe la licitatia deschisă sau să primească finantare nerambursabilă
dacă”, se adaugă litera j) cu următorul cuprins:
“j) Au printre
actionari/asociati cetăteni străini sau persoane juridice străine care detin
mai mult de 25% din capitalul social.”
11. Ultimele
două alineate ale paragrafului “Mărimea proiectelor” de la subcapitolul 7.1.2
“Eligibilitatea proiectelor” au următorul cuprins:
“Durata: durata de executie a unui proiect nu poate să
depăsească 7 luni.
- Termene
limită:
- semnarea
contractelor de finantare se face în maximum două luni de la notificarea
beneficiarului de către ADR;
- data limită
pentru plata ajutoarelor financiare nerambursabile, în cadrul Subprogramului,
este 10 decembrie 2004, atât pentru prima, cât si pentru a doua licitatie.”
12. Paragraful
“Notă” de la subcapitolul 7.1.3 “Eligibilitatea costurilor” va avea următorul
cuprins: “Valoarea de achizitie (din facturi) a bunurilor pentru care se
solicită ajutor financiar nerambursabil poate fi mai mare fată de cea care s-a
mentionat în proiect, situatie în care diferenta va fi suportată de beneficiar.
Dacă procentul
minim (50%) din total costuri eligibile, privind contributia solicitantului, nu
este respectat, proiectul va fi respins ca neeligibil.”
13. La
paragraful “Costuri neeligibile” de la subcapitolul 7.1.3 “Eligibilitatea
costurilor” se introduce următoarea pozitie:
“- costuri legate
de achizitionarea mijloacelor de transport de orice fel, incluzând
autovehicule, ambarcatiuni, pontoane, hoteluri plutitoare sau alte active
similare.”
14. La
subcapitolul 8.1 “Cererea de finantare si documentele justificative”, la titlul
“Cererea de finantare” se introduce alineatul 3, după cum urmează:
“- Bugetul trebuie
să fie clar si detaliat pe linii bugetare (componentele esentiale). În buget
trebuie trecută o sumă asiguratorie, pentru că suma o dată aprobată nu mai
poate fi suplimentată. Pentru fiecare linie bugetară valorile vor fi exprimate
în mii lei, iar procentele corespunzătoare vor fi cifre întregi. Fiecare linie
bugetară trebuie să cuprindă sume aferente valorii totale a bunului ce urmează a
fi achizitionat, respectiv a sumei care trebuie transferată din Subprogram,
precum si a sumei care reprezintă contributia privată, în limita de maximum
50%, respectiv minimum 50% din valoarea totală a bunului.”
15. Punctul 5
de la titlul “Documente justificative” din subcapitolul 8.1 “Cererea de
finantare si documentele justificative” va avea următorul cuprins:
“5. Raportarea
contabilă la 30 iunie 2003, avizată de Administratia financiară;
sau document
justificativ în sensul că solicitantul nu a întreprins nici o activitate
anterioară depunerii proiectului, avizat cu cel mult o lună înainte de data
depunerii proiectului, de către Administratia financiară.”
16. La finalul
subcapitolului 8.1 “Cererea de finantare si documentele justificative” se
introduc următoarele paragrafe:
“Dacă solicitantul
nu a întreprins nici o activitate anterioară depunerii proiectului, nu este
obligat să depună documentele solicitate la pct. 3, 4, 6 si 7.
Atentie!
Documentul
solicitat la pct. 16, Confirmarea solicitantului si Declaratia solicitantului
prevăzută la lit. F a Cererii de finantare sunt documente distincte.”
17. Alineatul 1
al subcapitolului 8.2 “Unde si cum se depun Cererile de finantare” va avea
următorul cuprins:
“Cererile de
finantare nerambursabilă si anexele se transmit prin postă cu confirmare de
primire sau se depun la Ministerul Integrării Europene, Str. Libertătii nr. 12,
et. 4, camera 409, sectorul 5, Bucuresti (aducătorului i se va elibera o
confirmare de primire cu dată si semnătură).”
18. Subcapitolul
8.3 “Termenul limită pentru depunerea Cererii de finantare” va avea următorul
cuprins:
“- termenul limită
de depunere este 20 martie 2004, ora 16,00. Orice cerere primită după termenul
limită va fi respinsă în mod automat si nu va fi deschisă chiar dacă stampila
postei indică o dată anterioară datei limită.”
19. Alineatul 4
al subcapitolului 10.2 “Evaluarea calitătii proiectelor” va avea următorul
cuprins: “Punctajul maxim care poate fi acordat unui proiect este de 95 de
puncte.
Punctajul minim
pentru ca un proiect să fie aprobat este de 60 de puncte.”
20. Capitolul
11 “Evaluare ex-ante” si capitolul 12 “Aprobarea proiectelor” se înlocuiesc cu
capitolul 11, denumit “Raportul de evaluare”, cu următorul cuprins: “Raportul
de evaluare se întocmeste de către secretarul comisiei de evaluare, se semnează
de toti membrii comisiei si se aprobă de ministrul integrării europene.
Raportul de evaluare trebuie să contină descrierea clară si argumentată a
motivatiei acordării sprijinului financiar, a legăturilor între proiecte si
impactul asteptat în termenii obiectivelor Subprogramului.
Principalele
obiective ale raportului sunt:
- identificarea
relevantei si eficientei acordării sprijinului financiar;
- identificarea
grupului tintă si a numărului de beneficiari potentiali;
- evaluarea
nivelului maxim al realizării obiectivelor Subprogramului;
- definirea
indicatorilor care se folosesc pentru monitorizarea implementării si evaluarea
rezultatelor
Subprogramului si
schitarea sistemului de colectare a datelor monitorizate.
Raportul va
cuprinde următorii indicatori:
- numărul total al
proiectelor si lista lungă a acestora, din care:
- eligibile -
număr si procentaj;
- propuse pentru
finantare - număr si procentaj;
- bugetul total al
Subprogramului, din care:
- suma solicitată
prin proiecte - din bugetul Subprogramului;
- suma alocată din
surse proprii ale beneficiarilor;
- media suportului
financiar solicitat - sumă si procentaj;
- media
contributiei beneficiarilor - sumă si procentaj;
- volumul de
investitii private directe în societătile comerciale sprijinite financiar
(total si media/proiect);
- numărul total de
locuri de muncă nou-create conform proiectelor (număr total si media/proiect).
Aprobarea
proiectelor va fi dată în limita fondului alocat din bugetul Subprogramului
pentru cofinantarea proiectelor, începând de la scorul maxim acordat fiecărui
proiect.
Raportul de
evaluare va fi însotit de:
- Lista lungă a
proiectelor;
- Lista finală a
proiectelor propuse spre finantare;
- Lista de
rezervă.
Decizia de a
respinge o cerere sau de a nu acorda o finantare nerambursabilă este finală.
Solicitantii ale
căror proiecte se află pe Lista finală a proiectelor propuse spre finantare vor
fi înstiintati de către Agentiile pentru dezvoltare regională în vederea
încheierii Contractelor de finantare.”
21. Alineatul 1
al subcapitolului 13.1 “Contractul de finantare a proiectului” va avea
următorul cuprins:
“După aprobarea
raportului de evaluare de către ministrul integrării europene, între Agentia
pentru Dezvoltare Regională si solicitantii ale căror proiecte au fost
selectate spre a fi finantate prin Subprogram se încheie câte un Contract de
finantare a proiectului, care va fi avizat de către Ministerul Integrării
Europene, iar proiectul beneficiarului va fi anexă a contractului.”
22. Alineatul 2
al titlului “Termene limită” de la subcapitolul 13.1 “Contractul de finantare a
proiectului” va avea următorul cuprins:
“- 10 decembrie
2004 este termenul maxim de finalizare a executiei investitiei (plăti,
achizitii);”
23. Alineatul 3
al capitolului 14 “Achizitii” va avea următorul cuprins:
“Notă: Prin notiunea de echipamente se întelege:
aparate, dispozitive, unelte sau orice alte mijloace necesare în procesul
muncii, care nu sunt încorporate în constructia clădirilor. În cazul
proiectelor din cadrul turismului, prin expresia Çalte mijloace necesareČ se
întelege: mobilier, aparate de iluminat, obiecte ale grupului sanitar, aparate
pentru pregătirea si păstrarea hranei, instalatii termice, precum si alte
bunuri necesare functionării activitătilor propuse prin proiect. Geamurile
termopan sunt incluse în reabilitarea clădirilor.”
24. Punctul 4
din anexa nr. 1 “Bugetul Subprogramului” va avea următorul cuprins:
“4. În vederea
acordării de ajutoare financiare nerambursabile beneficiarilor Subprogramului,
MIE si ADR efectuează plăti din fondurile alocate la capitolul 1 al bugetului
Subprogramului până la 10 decembrie 2004.”
25. Titlul
“Depunerea Cererii de finantare” din anexa nr. 2 va avea următorul cuprins:
“- Termenul limită
de depunere este 20 martie 2004”
26. Anexa nr. 3
“Ghidul solicitantului” derivă din Procedurile privind implementarea,
monitorizarea si evaluarea Subprogramului, cu modificările aferente celei de-a
II-a licitatii de proiecte.
27. Punctul 5
din anexa nr. 4 “Cererea de finantare” va avea următorul cuprins:
“5. Date
financiare despre organizatie (30 iunie 2003):
Cifra de afaceri:
(mii lei)
Profit net (mii
lei)
Pierderi (separat notă
explicativă însotită de o declaratie financiară referitoare la raportarea
contabilă de la 30 iunie 2003, care demonstrează că situatia pierderilor a fost
depăsită) (mii lei)
Total active
(ultimul bilant): (mii lei)”
28. Punctul 5
de la litera E “Documente de anexat la cerere” din anexa nr. 4 “Cererea de
finantare” va avea următorul cuprins:
“5. Raportarea
contabilă la 30 iunie 2003, avizată de Administratia financiară;
sau document
justificativ în sensul că solicitantul nu a întreprins nici o activitate
anterioară depunerii proiectului, avizat cu cel mult o lună înainte de data
depunerii proiectului, de către Administratia financiară.”
29. Capitolul
“Avizat MDP” din anexele nr. 8 si 19, “Contract de finantare”, respectiv
“Contract de prestări servicii”, va cuprinde următoarele semnături:
“AVIZAT
MINISTERUL
INTEGRĂRII EUROPENE
Gheorghe Plesa,
secretar general
Iulian Dobroteanu,
secretar general
adjunct
Doina Surcel,
director Directia
plăti programe
Mihai
Bălănescu,
consilier juridic”
30. Anexa nr.
14 “Criterii de eligibilitate si de selectie” va cuprinde aceleasi modificări
ca la punctele 9, 10, 11, 12, 13 si 14.”
31. Se
introduce anexa nr. 21 “Confirmarea solicitantului cu privire la cofinantare”
cu următorul cuprins:
“ANEXA Nr. 21
Subsemnatul
.................................., în calitate de ...................... al
societătii, declar pe propria răspundere că în cazul în care proiectul …....
(denumire) depus în cadrul Subprogramului «Dezvoltarea oraselor prin stimularea
activitătilor întreprinderilor mici si mijlocii» va fi propus spre finantare
voi asigura cofinantarea activitătilor prevăzute în cererea de finantare, în
valoare de ............... (suma).
Semnătura
Data
.........................”
MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITĂTII SOCIALE SI
FAMILIEI
pentru aprobarea Procedurii privind declararea
lunară de către angajatori a evidentei nominale a asiguratilor si a
obligatiilor de plată la bugetul asigurărilor pentru somaj
În temeiul
prevederilor art. 17 din Hotărârea Guvernului nr.
737/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei, cu modificările si completările ulterioare,
având în vedere
prevederile art. 21 din Legea nr.
76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării
fortei de muncă, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 9 din
Normele metodologice de aplicare a Legii nr.
76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării
fortei de muncă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
174/2002, cu modificările si completările ulterioare, si prevederile Ordonantei
Guvernului nr.
86/2003 privind unele reglementări în domeniul financiar, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
609/2003,
ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Procedura privind declararea lunară de către angajatori a evidentei
nominale a asiguratilor si a obligatiilor de plată la bugetul asigurărilor
pentru somaj, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Pe data
intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului muncii si
solidaritătii sociale nr.
110/2002 pentru aprobarea Procedurii privind declararea lunară de către
angajatori a obligatiilor de plată la bugetul asigurărilor pentru somaj,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 181 din 18 martie
2002, se abrogă.
Art. 3. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena
Dumitru
Bucuresti, 22 ianuarie 2004.
Nr. 30.
ANEXĂ
privind
declararea lunară de către angajatori a evidentei nominale a asiguratilor si a
obligatiilor de plată la bugetul asigurărilor pentru somaj
I. Organizarea
depunerii/transmiterii de către angajatori a declaratiei lunare privind
evidenta nominală a asiguratilor si a obligatiilor de plată la bugetul
asigurărilor pentru somaj
Art. 1. -
Obligatia depunerii/transmiterii de către angajatori a declaratiei lunare
prevăzute la art. 21 din Legea nr.
76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării
fortei de muncă, cu modificările si completările ulterioare, se realizează prin
completarea documentelor prezentate în anexele nr. 1 si 2, care cuprind
evidenta nominală a asiguratilor si a obligatiilor de plată la bugetul
asigurărilor pentru somaj, denumită în continuare declaratie lunară.
Art. 2. - (1)
Începând cu data de 1 ianuarie 2004, declaratia lunară se depune/transmite,
până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se datorează
drepturile salariale si/sau veniturile de natura acestora, la agentia pentru
ocuparea fortei de muncă în a cărei rază teritorială se află sediul
angajatorului persoană juridică sau domiciliul angajatorului persoană fizică.
(2) În cazul în
care angajatorii persoane juridice au sucursale si/sau puncte de lucru, acestia
depun/transmit declaratia lunară, cumulat, atât pentru activitatea proprie, cât
si pentru activitatea sucursalelor si/sau punctelor de lucru, după caz, la
agentia pentru ocuparea fortei de muncă în a cărei rază teritorială îsi are sediul
angajatorul persoană juridică.
(3) Angajatorii
depun/transmit declaratia, în mod obligatoriu, în format electronic (suport
magnetic/e-mail).
(4) În cazuri temeinic
justificate directorul executiv al agentiei judetene pentru ocuparea fortei de
muncă, respectiv a municipiului Bucuresti, poate aproba pentru angajatorii cu
mai putin de 5 salariati depunerea declaratiei lunare pe suport hârtie.
(5) În termen de
15 zile de la publicarea prezentului ordin în Monitorul Oficial al României,
Partea I, agentiile judetene pentru ocuparea fortei de muncă, respectiv a
municipiului Bucuresti, vor publica pe site-ul propriu procedura electronică
prin care angajatorii au acces la formularul declaratiei. Acest formular va
putea fi vizualizat, completat si transmis prin mijloace electronice.
Art. 3. -
Directorul executiv al fiecărei agentii judetene pentru ocuparea fortei de
muncă, respectiv al Agentiei Municipale pentru Ocuparea Fortei de Muncă
Bucuresti, va stabili, prin decizie, arondarea angajatorilor pe agentii locale
în functie de sediul sau domiciliul acestora, pentru depunerea/transmiterea
declaratiei lunare, precum si competentele de prelucrare a datelor înscrise în
aceasta. Centralizarea bazei de date se asigură la nivelul agentiilor judetene
pentru ocuparea fortei de muncă, respectiv a municipiului Bucuresti.
II. Modul de
completare a declaratiei
Art. 4. -
Capitolul 1 “Evidenta nominală a asiguratilor si a obligatiilor de plată la
bugetul asigurărilor pentru somaj” prevăzut în anexa nr. 1 care face parte
integrantă din prezenta procedură se completează după cum urmează:
1. La rubrica “CUI
(Cod fiscal)” se înscrie numai partea numerică a acestuia.
2. Rubrica “Cod
numeric personal” reprezintă codul numeric personal al angajatorului care nu
are cod fiscal sau care nu este înregistrat la oficiul registrului comertului
(de exemplu, persoane fizice care angajează personal casnic conform legii).
3. La rubrica
“Denumire angajator” se înscrie denumirea completă a angajatorului, asa cum
este înregistrat la oficiul registrului comertului.
4. Evidenta
nominală a asiguratilor are în vedere persoanele care se află în următoarele
situatii prevăzute de lege:
a) persoanele care
desfăsoară activităti pe bază de contract individual de muncă;
b) functionarii
publici si alte persoane care desfăsoară activităti pe baza actului de numire;
c) persoanele care
îsi desfăsoară activitatea în functii elective sau care sunt numite în cadrul
autoritătii executive, legislative ori judecătoresti, pe durata mandatului;
d) militarii
angajati pe bază de contract;
e) persoanele care
au raport de muncă în calitate de membru cooperator;
f) alte persoane
care realizează venituri din activităti desfăsurate potrivit legii si care nu
se regăsesc în una dintre situatiile de mai sus.
5. Rubrica “Tip
contract” se completează cu “Tn” pentru toate raporturile de muncă/serviciu cu
durata normală a timpului de muncă/lucru de 8 ore/zi si cu “Tp” pentru
contractul individual de muncă cu timp partial de lucru.
6. Rubrica “Număr
ore normă în zi” se completează cu numărul de ore de lucru normate în zi
conform tipului de contract.
7. Rubrica “Număr
zile contributive în lună” se completează cu numărul de zile lucrătoare normate
în lună, conform tipului de contract.
8. Rubrica “Bază
de calcul” se completează cu drepturile bănesti determinate în conformitate cu
prevederile art. 14 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.
76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării
fortei de muncă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 174/2002, cu
modificările si completările ulterioare, pentru asiguratii prevăzuti la art. 19
lit. a)-d) sau, după caz, pentru asiguratii prevăzuti la art. 19 lit. e) si f)
din Legea nr. 76/2002, cu modificările ulterioare asupra veniturilor brute
lunare realizate. Pentru persoanele care au stagiu de cotizare partial, ca
urmare a începerii/încetării raporturilor de muncă/serviciu în cadrul lunii de
raportare, baza de calcul se consideră în functie de numărul de ore efectiv
lucrate în lună. În cazul concediilor de sarcină si lăuzie, precum si al
concediilor medicale pentru incapacitate temporară de muncă această rubrică se
va completa ca pentru program normal de lucru.
9. Rubrica
“Contributie individuală datorată” se completează cu suma rezultată prin
aplicarea cotei de 1% asupra bazei de calcul determinate conform pct. 8.
10. Rubrica
“Contributie individuală virată” se completează cu suma înscrisă pe ordinul de
plată cu care s-a efectuat viramentul.
Art. 5. -
Capitolul 2 “Date despre angajator; deduceri si reduceri” prevăzut în anexa nr.
2 care face parte integrantă din prezenta procedură se completează după cum
urmează:
1. Rubrica “Total
fond salarii brute realizate” se completează cu fondul de salarii determinat în
conformitate cu prevederile art. 13 din Normele metodologice de aplicare a
Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru somaj si stimularea
ocupării fortei de muncă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 174/2002, cu
modificările si completările ulterioare.
2. Deducerile si
reducerile se completează doar de către angajatorii care beneficiază de ele.
3. Rubrica
“Rectificativă” se completează cu litera “X” numai dacă este cazul.
Art. 6. -
Nedepunerea declaratiei lunare până la termenul stabilit, precum si completarea
acesteia altfel decât conform modelelor prevăzute în anexele nr. 1 si 2 sau cu
date eronate se sanctionează potrivit legii.
III. Modalitatea
de transmitere în format electronic a declaratiei lunare si conditiile tehnice
standard pentru formatul electronic
Art. 7. -
Declaratiile lunare în format electronic se vor transmite prin e-mail ca
fisiere atasate la un mesaj semnat de persoana autorizată să facă depunerea
declaratiei lunare, iar cele pe suport magnetic se depun pe discheta FD 3,5”
sau CD în dublu exemplar. Dischetele/CD-urile vor fi etichetate cu informatiile
următoare:
1. denumirea
fisierului;
2. denumirea
angajatorului;
3. codul fiscal al
angajatorului;
4. anul si luna
pentru care se depune declaratia (aaaa.II);
5. numărul
dischetei/CD-ului, dacă sunt mai multe (de exemplu: 1/3, 2/3, 3/3 pentru 3
dischete/CD-uri).
Art. 8. -
Declaratia electronică va contine două fisiere de tip DBF sau TXT (înregistrări
de lungime fixă) pentru fiecare capitol, care vor avea în mod obligatoriu
următoarele denumiri si continut:
1. Cap1. DBF sau
Cap1. TXT - anexa nr. 1
2. Cap2. DBF sau
Cap2. TXT - anexa nr. 2
3. Câmpurile din
structura fisierelor sunt de lungime fixă, iar ordinea lor este obligatorie,
indiferent dacă se completează sau nu.
4. În descrierea
de mai jos, rubrica “Tip câmp” are următoarea semnificatie
N - numeric,
aliniat la dreapta;
C - caracter
(alfanumeric), aliniat la stânga, fără diacritice.
5. În situatia
transmiterii fisierelor tip DBF se va respecta în mod obligatoriu denumirea
câmpurilor date în structurile de fisier.
6. Descrierea fisierelor
aferente anexelor nr. 1 si 2 este următoarea:
Fisierul Cap1. DBF
sau Cap1. TXT (anexa nr. 1) contine câte o înregistrare pentru fiecare asigurat
si are următoarea structură*).
IV. Metoda de
stabilire a stagiului de cotizare
Art. 9. - (1)
Pentru stabilirea stagiului de cotizare se va utiliza o tabelă care va contine
numărul de zile lucrătoare corespunzător fiecărei luni din an.
(2) Din calculul:
NON x NZN/8 rezultă echivalentul în număr de zile normale (8 ore) lucrate în
luna respectivă.
Calculul stagiului
de cotizare pentru asiguratii cu contract de muncă cu timp partial de lucru se
face adunând echivalentul în număr de zile normale (8 ore) lucrate, corelând
rezultatul obtinut cu tabela care contine numărul de zile lucrătoare
corespunzător fiecărei luni.
(3) Se va calcula
suma contributiilor individuale datorate, grupată după CF/CNPA, LD si AD.
Această sumă se va corela cu tabela primită de la Ministerul Finantelor Publice
referitoare la sumele plătite de angajator reprezentând contributia individuală
de asigurări pentru somaj retinută de la asigurati, determinându-se astfel dacă
angajatorul a achitat integral această obligatie bugetară; în caz contrar se va
proceda conform legii.
(4) Se va calcula
procentul de 3% din total fond salarii brute realizate de asiguratii mentionati
la art. 19 din Legea nr. 76/2002, cu modificările si completările ulterioare.
Această sumă se va
corela cu tabela primită de la Ministerul Finantelor Publice referitoare la
sumele plătite de angajator reprezentând contributia pentru somaj datorată de
angajator, determinându-se astfel dacă angajatorul a achitat integral această
obligatie bugetară; în caz contrar se va proceda conform legii.
ANEXE
MINISTERUL INTEGRĂRII EUROPENE
pentru aprobarea modificărilor la Procedurile
privind implementarea subprogramului “Investitii în servicii sociale”, aprobate
prin Ordinul ministrului dezvoltării si prognozei nr. 39/2003
În temeiul
Hotărârii Guvernului nr.
734/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Integrării
Europene, având în vedere prevederile:
- Legii nr. 151/1998 privind
dezvoltarea regională în România;
- Hotărârii Guvernului
nr.
93/2003 privind aprobarea structurii, indicatorilor si fondurilor
subprogramului “Investitii în servicii sociale”, care se finantează prin
bugetul Ministerului Dezvoltării si Prognozei pe anul 2003 în cadrul
programelor regionale specifice;
- Ordinului
ministrului dezvoltării si prognozei nr.
39/2003 pentru aprobarea Procedurilor privind implementarea subprogramului
“Investitii în servicii sociale”,
ministrul
integrării europene emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă
modificările la Procedurile privind implementarea subprogramului “Investitii în
servicii sociale”, licitatia a II-a, aprobate prin Ordinul ministrului
dezvoltării si prognozei nr. 39/2003, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Directia
implementare duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul
integrării europene,
Alexandru
Fărcas
Bucuresti, 15 ianuarie 2004.
Nr. 31.
MODIFICĂRI
la
Procedurile de implementare a subprogramului “Investitii în servicii sociale”
1. Ministerul
Dezvoltării si Prognozei (MDP) se înlocuieste cu Ministerul Integrării Europene
(MIE).
2. Pe tot
parcursul procedurilor, adresa web: www.mdp.ro se înlocuieste cu www.mie.ro.
3. Alineatul 1
din capitolul 3 “Bugetul programului” va avea următorul cuprins:
“Bugetul total
estimat al programului aferent celei de-a II-a licitatii este de 56.513.155.034
lei, din care:
- suma de
49.862.839.531 lei este alocată de la bugetul de stat sprijinului financiar
nerambursabil;
- suma de
1.110.000.000 lei reprezintă asistentă tehnică în cadrul subprogramului.”
4. Bumbii 1 si
2 ai alineatului 2 al punctului 5.1 “Solicitantii” vor avea următorul cuprins:
“- înregistrează
obligatii restante de plată a contributiilor la asigurările sociale si de
sănătate, la 31 decembrie 2003;
- înregistrează
obligatii restante de plată a taxelor si impozitelor, conform prevederilor
legale în vigoare, la 31 decembrie 2003.”
5. Alineatul 3
al punctului 5.2 “Parteneriate si eligibilitatea partenerilor” va avea
următorul cuprins: “Pentru implementarea proiectului solicitantii, începând
cu data depunerii cererii de finantare si până la îndeplinirea obiectivelor
propuse, pot actiona individual sau în asociere. Prin subprogram se urmăreste
crearea de parteneriate, în vederea stimulării implicării comunitătilor locale
în problemele cu care se confruntă acestea, atribuindu-se astfel un punctaj mai
mare proiectelor care prevăd implementarea în parteneriat.”
6. Alineatul 2
al punctului 5.3 “Eligibilitatea proiectelor” va avea următorul cuprins:
.- Durata
proiectului: să nu depăsească 8 luni de la semnarea contractului de finantare
nerambursabilă. În cazul proiectelor care prevăd activităti de
constructii-montaj nu se vor depăsi 8 luni de la finalizarea proiectului
tehnic.”
7. Alineatul 6
al punctului 5.4 “Costuri” va avea următorul cuprins:
“Sunt neeligibile
următoarele costuri:
- cheltuieli de
personal;
- taxe si
impozite;
- amenzi;
- asigurare,
instruire, audit, garantii financiare;
- provizioane
pentru posibile pierderi sau datorii viitoare;
- comisioane;
- cumpărări de
terenuri;
- cumpărări de
autovehicule;
- pierderi de
schimb valutar;
- taxa pe valoarea
adăugată;
- costuri ale unor
studii pregătitoare (proiect tehnic) sau ale altor activităti pregătitoare;
- avize,
autorizatii, taxe pentru constructii;
- alimente si
medicamente.”
8. La capitolul
8 “Completarea formularului ÇCerere de finantare nerambursabilăČ”, după
alineatul 3 se adaugă următoarele alineate: “Obiectivele proiectului
trebuie să fie specifice si nu generale, măsurabile, realizabile, realiste si
trebuie să poată fi îndeplinite pe durata de derulare a proiectului.
Justificarea
trebuie să arate o cunoastere foarte bună a situatiei locale din sectorul
respectiv, argumentată prin cifre, date si opinii din diferite surse.
Activitătile
trebuie descrise în detaliu. Orice detaliu este important pentru aprecierea
importantei proiectului pentru respectiva comunitate locală.
Rezultatele
trebuie să fie în strânsă legătură cu obiectivele si activitătile. De modul în
care este gândit proiectul în primul rând de beneficiar, de cel care îl
implementează contează si implementarea lui după aprobare. De aceea se
recomandă gândirea proiectului în toate detaliile lui tehnice, economice si
sociale pentru implementarea cât mai rapidă a acestuia.
Bugetul trebuie să
fie clar si detaliat pe linii bugetare (componentele esentiale). În buget
trebuie trecută o sumă asiguratorie, pentru că suma o dată aprobată nu mai
poate fi suplimentată. Pentru fiecare linie bugetară, valorile vor fi exprimate
în mii lei, iar procentele corespunzătoare vor fi cifre întregi. Fiecare linie
bugetară trebuie să cuprindă sume aferente valorii totale a bunului ce urmează
a fi achizitionat, respectiv a sumei care trebuie transferată din subprogram,
precum si a sumei care reprezintă contributia privată, în limita de maximum
90%, respectiv de minimum 10% din valoarea totală a bunului.”
9. Alineatul 6
din capitolul 8 “Completarea formularului «Cerere de finantare nerambursabilă»”
va avea următorul cuprins: “Documentele care însotesc cererea de finantare
nerambursabilă:
Pentru
solicitanti si parteneri:
1. copie de pe
bilantul contabil la data de 30 iunie 2003;
2. copie de pe
hotărârea consiliului local/judetean privind aprobarea cofinantării
proiectului;
3. CV-ul
managerului de proiect si al persoanelor responsabile cu realizarea
activitătilor-cheie din proiect;
4. copie de pe
certificatul de înregistrare fiscală a solicitantului;
5. declaratie de
atestare fiscală, în original, eliberată de administratia financiară, care să
stipuleze că solicitantul nu are datorii fiscale, eliberată între data lansării
licitatiei si data termenului limită de depunere;
6. certificat emis
de casa judeteană de pensii, din care să rezulte că solicitantul nu are
obligatii restante la plata către bugetul asigurărilor sociale de stat,
eliberat între data lansării licitatiei si data termenului limită
de depunere;
7. certificat emis
de casa de asigurări de sănătate judeteană, din care să rezulte că solicitantul
nu are obligatii restante la plata către fondul asigurărilor de sănătate,
eliberat între data lansării licitatiei si data termenului limită de depunere;
8. schema de
organizare a solicitantului;
9. actul de
proprietate asupra terenului sau clădirii, în caz de modernizare sau
constructie. Pentru proprietatea privată a beneficiarului se va prezenta
extrasul de carte funciară înainte de semnarea contractului de finantare.
Pentru
parteneri:
- copie de pe
contractul de parteneriat.
Toate documentele
vor fi anexate la cererea de finantare, în ordinea enumerată mai sus. Cererea
de finantare si documentele anexate trebuie să fie în mod obligatoriu
îndosariate si să aibă paginile numerotate.”
10. Alineatul 1
din capitolul 9 “Depunerea formularului «Cerere de finantare nerambursabilă»”
va avea următorul cuprins: “Cererile de finantare nerambursabilă trebuie
trimise prin postă cu confirmare de primire sau depuse la Ministerul Integrării
Europene, Str. Libertătii nr. 12, sectorul 5, Bucuresti, camera 409 (aducătorului
i se va elibera o confirmare de primire cu dată si semnătură).”
11. La liniuta
a 4-a a alineatului 3 din capitolul 9 “Depunerea formularului «Cerere de
finantare nerambursabilă»”, după bumbul al doilea se adaugă următorul bumb:
“- denumirea proiectului;”
12. Bumbul 5 de
la liniuta a 4-a a alineatului 3 din capitolul 9 “Depunerea formularului
«Cerere de finantare nerambursabilă»” va avea următorul cuprins:
“- termenul limită
de depunere este 10 martie 2004, ora 16,00. Orice cerere primită după termenul
limită va fi respinsă în mod automat si nu va fi deschisă chiar dacă stampila
postei indică o dată anterioară datei limită.”
13. Alineatul 4
al punctului 10.3 “Evaluarea calitătii proiectelor” va avea următorul cuprins:
“Punctajul maxim
care poate fi acordat unui proiect este de 100 de puncte, iar cel minim este de
65 de puncte.”
14. Ultimul
paragraf al anexei la proceduri “Documente care se anexează la cerere” va avea
următorul cuprins:
Pentru
solicitant:
1. copie de pe
raportarea contabilă la data de 30 iunie 2003;
2. copie de pe
hotărârea consiliului local/judetean privind aprobarea cofinantării
proiectului;
3. CV-ul
managerului de proiect si al persoanelor responsabile cu realizarea
activitătilor-cheie din proiect;
4. copie de pe
certificatul de înregistrare fiscală a solicitantului;
5. declaratie de
atestare fiscală, în original, eliberată de administratia financiară, care să
stipuleze că solicitantul nu are datorii fiscale, eliberată între data lansării
licitatiei si data termenului limită de depunere;
6. certificat emis
de casa judeteană de pensii, din care să rezulte că solicitantul nu are
obligatii restante la plata către bugetul asigurărilor sociale de stat,
eliberat între data lansării licitatiei si data termenului limită
de depunere;
7. certificat emis
de casa de asigurări de sănătate judeteană, din care să rezulte că solicitantul
nu are obligatii restante la plata către fondul asigurărilor de sănătate,
eliberat între data lansării licitatiei si data termenului limită de depunere;
8. schema de
organizare a solicitantului.
Pentru
parteneri:
a) copie de pe
contractul de parteneriat;
b) copie de pe
raportul de activitate pe anul 2003, care să cuprindă elemente economice si
financiare;
c) CV-ul
persoanelor responsabile cu realizarea activitătilor-cheie din proiect;
d) declaratie pe
propria răspundere că îndeplinesc conditiile de eligibilitate prevăzute la pct.
5.2 din proceduri.”