MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 1.267 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
29 decembrie 2004
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
573.
- Lege privind Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru ofiteri
si functionari publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu
gradele de ofiteri
1.114.
- Decret pentru promulgarea Legii privind Semnul onorific În Serviciul
Patriei pentru ofiteri si functionari publici cu statut special, cu grade
profesionale echivalente cu gradele de ofiteri
574.
- Lege privind Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru maistri
militari, subofiteri si pentru functionari publici cu statut special, cu grade
profesionale echivalente cu gradele de maistri militari si subofiteri
1.115.
- Decret pentru promulgarea Legii privind Semnul onorific În Serviciul
Patriei pentru maistri militari, subofiteri si pentru functionari publici
cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de maistri
militari si subofiteri
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 433 din 21 octombrie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 50 alin. (2) din Legea nr. 303/2004
privind statutul magistratilor
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
2.188.
- Hotărâre pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul României si Cabinetul
de Ministri al Ucrainei privind notificarea rapidă a accidentelor nucleare si
schimbul de informatii în domeniul securitătii nucleare si radiologice, semnat
la Viena la 22 septembrie 2004
Acord între
Guvernul României si Cabinetul de Ministri al Ucrainei privind notificarea rapidă
a accidentelor nucleare si schimbul de informatii în domeniul securitătii
nucleare si radiologice
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.555.
- Ordin al secretarului de stat al Autoritătii Nationale a Vămilor pentru
implementarea amendamentelor nr. 23 si 24 la Conventia vamală relativă la
transportul international la mărfurilor sub acoperirea carnetelor T.I.R.
(Conventia T.I.R.), întocmită la Geneva la 14 noiembrie 1975, la care România a
aderat prin Decretul nr. 420/1979
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru
ofiteri si functionari publici cu statut special, cu grade profesionale
echivalente cu gradele de ofiteri
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Art. 1. - (1)
Decoratia Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru ofiteri si
functionari publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu
gradele de ofiteri, prevăzută la art. 10 pct. 3 din Legea nr.
29/2000 privind sistemul national de decoratii al României, cu modificările
si completările ulterioare, face parte din categoria semnelor onorifice.
(2) Semnul
onorific În Serviciul Patriei se conferă ofiterilor si functionarilor
publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de
ofiteri, din Ministerul Apărării Nationale, Ministerul Administratiei si
Internelor, Ministerul Justitiei, Serviciul Român de Informatii, Serviciul de
Informatii Externe, Serviciul de Protectie si Pază si Serviciul de
Telecomunicatii Speciale, care au 15, 20 si 25 de ani de activitate în
domeniile apărării, ordinii publice si sigurantei nationale.
Art. 2. - (1)
Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru ofiteri si functionari
publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de
ofiteri, se prezintă sub două forme cu valoare ierarhică egală: însemnul si
bareta.
(2) Însemnul
decoratiei În Serviciul Patriei se prezintă sub forma unei piese ovale,
care are câmpul fin granulat si care are aplicată, marginal, o cunună deschisă
formată din frunze de laur si de stejar. Central sunt înscrise, cu cifre
romane, aurite, numerele “XV”, “XX” sau “XXV”.
Art. 3. -
Regulamentul privind descrierea si modul de acordare a Semnului onorific În
Serviciul Patriei pentru ofiteri si functionari publici cu statut special,
cu grade profesionale echivalente cu gradele de ofiteri, pentru fiecare
categorie, precum si modelul desenat al semnului onorific sunt prevăzute în
anexele nr. 1 si 2 care fac parte integrantă din prezenta lege.
Art. 4. - (1)
Semnul onorific În Serviciul Patriei se conferă de Presedintele României
prin decret, în baza propunerilor nominale de decorare formulate, potrivit art.
4 alin. (2) lit. c) din Legea nr.
29/2000, de către:
a) ministrul
apărării nationale;
b) ministrul
administratiei si internelor;
c) ministrul
justitiei;
d) directorul
Serviciului Român de Informatii;
e) directorul
Serviciului de Informatii Externe;
f) directorul
Serviciului de Protectie si Pază;
g) directorul
Serviciului de Telecomunicatii Speciale;
h) conducătorii
altor structuri militarizate sau încadrate cu functionari publici cu statut
special.
(2) Propunerile
nominale pentru conferirea Semnului onorific În Serviciul Patriei sunt
avizate de Cancelaria Ordinelor, în conformitate cu art. 5 din Legea nr.
29/2000.
(3) Propunerile
nominale pentru conferirea Semnului onorific În Serviciul Patriei se
trimit de ministrii, respectiv de conducătorii institutiilor prevăzute la alin.
(1), la Cancelaria Ordinelor, până la data de 31 august a fiecărui an, iar
numărul celor ce vor fi decorati, până la data de 1 iunie a aceluiasi an.
Art. 5. - Semnul
onorific În Serviciul Patriei pentru ofiteri si functionari publici cu
statut special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de ofiteri, se
poate conferi în număr nelimitat.
Art. 6. - Semnul
onorific În Serviciul Patriei pentru ofiteri si functionari publici cu
statut special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de ofiteri, se
conferă pentru:
a) 15 ani de
activitate în domeniile apărării, ordinii publice si sigurantei nationale;
b) 20 de ani de
activitate în domeniile apărării, ordinii publice si sigurantei nationale;
c) 25 de ani de
activitate în domeniile apărării, ordinii publice si sigurantei nationale.
Art. 7. - (1)
Atestarea Semnului onorific În Serviciul Patriei se face printr-un
brevet, în conformitate cu art. 24 din Legea nr.
29/2000.
(2) Brevetele
pentru Semnul onorific În Serviciul Patriei sunt validate prin semnătura
sau parafa ministrilor ori a conducătorilor institutiilor centrale autonome ale
statului, care au făcut propunerile, si a cancelarului ordinelor, în
conformitate cu art. 28 din Legea nr.
29/2000.
Art. 8. - În cazul
decesului unui titular al Semnului onorific În Serviciul Patriei, decoratia
rămâne în posesia mostenitorilor legali.
Art. 9. - Sumele
necesare confectionării însemnelor, panglicilor, baretelor, brevetelor si
cutiilor decoratiilor Semnului onorific În Serviciul Patriei sunt
asigurate anual de la bugetul de stat prin bugetul Administratiei
Prezidentiale.
Art. 10. - Semnul
onorific În Serviciul Patriei pentru ofiteri si functionari publici cu
statut special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de ofiteri, se
instituie în locul vechiului Ordin Meritul Militar si al Semnului
onorific În Serviciul Armatei pentru ofiteri, în conformitate cu prevederile
Legii nr. 29/2000.
Art. 11. - Ordinul
Meritul Militar, instituit în anul 1954 si care s-a conferit ofiterilor
anterior intrării în vigoare a Legii nr.
29/2000, este substituit cu următoarele semne onorifice:
a) Ordinul Meritul
Militar clasa a III-a, cu Semnul onorific În Serviciul Armatei pentru
ofiterii care au 15 ani de activitate în armată, până la intrarea în vigoare a
prezentei legi, si cu Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru
ofiterii si functionarii publici cu statut special, cu grade profesionale
echivalente cu gradele de ofiteri, care au 15 ani de activitate în domeniile
apărării, ordinii publice si sigurantei nationale, la data intrării în vigoare
a prezentei legi;
b) Ordinul Meritul
Militar clasa a II-a, cu Semnul onorific În Serviciul Armatei pentru
ofiterii care au 20 de ani de activitate în armată, până la intrarea în vigoare
a prezentei legi, si cu Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru ofiterii
si functionarii publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu
gradele de ofiteri, care au 20 de ani de activitate în domeniile apărării,
ordinii publice si sigurantei nationale, la data intrării în vigoare a
prezentei legi;
c) Ordinul Meritul
Militar clasa I, cu Semnul onorific În Serviciul Armatei pentru
ofiterii care au 25 de ani de activitate în armată, până la intrarea în vigoare
a prezentei legi, si cu Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru
ofiterii si functionarii publici cu statut special, cu grade profesionale
echivalente cu gradele de ofiteri, care au 25 de ani de activitate în domeniile
apărării, ordinii publice si sigurantei nationale, la data intrării în vigoare
a prezentei legi.
Art. 12. -
Ofiterii si functionarii publici cu statut special, cu grade profesionale
echivalente cu gradele de ofiteri, decorati cu Ordinul Meritul Militar, instituit
în anul 1954, cu Semnul onorific În Serviciul Armatei si cu Semnul
onorific În Serviciul Patriei, beneficiază de prevederile Legii nr.
80/1995 privind Statutul cadrelor militare, cu modificările si completările
ulterioare, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (4) pct. IX poz. 6 din
Legea nr.
29/2000.
Art. 13. - La data
intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Ordonanta Guvernului nr.
104/2000 privind Semnul onorific În Serviciul Armatei pentru
ofiteri, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 3
septembrie 2000, aprobată cu modificări prin Legea nr.
650/2001, cu modificările ulterioare.
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
Bucuresti, 14 decembrie 2004.
Nr. 573.
ANEXA Nr. 1
REGULAMENT
privind
descrierea si modul de acordare a Semnului onorific În Serviciul Patriei pentru
ofiteri si functionari publici cu statut special, cu grade profesionale
echivalente cu gradele de ofiteri
Art. 1. - Semnul
onorific În Serviciul Patriei se acordă pe viată.
Art. 2. - Semnul
onorific În Serviciul Patriei este o decoratie care se poate acorda
ofiterilor si functionarilor publici cu statut special, cu grade profesionale
echivalente cu gradele de ofiteri, pentru:
a) 15 ani de
activitate în domeniile apărării, ordinii publice si sigurantei nationale;
b) 20 de ani de
activitate în domeniile apărării, ordinii publice si sigurantei nationale;
c) 25 de ani de
activitate în domeniile apărării, ordinii publice si sigurantei nationale.
Art. 3. - (1)
Însemnul decoratiei În Serviciul Patriei se prezintă sub forma unei
piese ovale, usor bombată, având înăltimea de 35 mm si lătimea de 30 mm, care
are câmpul fin granulat si care are aplicată, marginal, atât pe avers, cât si
pe revers, o cunună deschisă formată din frunze de laur, la dreapta, si frunze
de stejar, la stânga, late de 6 mm, legate în partea de jos cu o fundă.
(2) Pe avers,
central, sunt aplicate cifrele romane, înalte de 10 mm, “XV”, “XX” sau “XXV”,
reprezentând numărul anilor de activitate pentru care se acordă.
(3) Pe revers, în
partea de sus a piesei este aplicată o acvilă, înaltă de 12 mm si lată de 8 mm,
tinând în cioc o cruce ortodoxă, în gheara dreaptă o spadă, iar în gheara
stângă un buzdugan si având aplicat pe piept scutul mic al stemei României. În
partea de jos a piesei este inscriptionat “ÎN SERVICIUL/PATRIEI” cu litere în
relief, înalte de 2 mm.
(4) Însemnul este
surmontat de un inel de la care porneste o semicunună deschisă, formată din
două ramuri de laur, cu frunzele emailate verde, având lătimea de 31 mm si
înăltimea de 14 mm. Între bratele semicununii este fixată o bară.
(5) Panglica, lată
de 35 mm si având înăltimea aparentă de 50 mm, este de rips moarat galben,
străbătută de 5 benzi albastre, late de 2 mm. Pe spate are un sistem de
prindere.
(6) Pentru
persoanele de sex feminin, panglica este pliată sub forma unei funde, realizată
prin plierea unei panglici din rips moarat galben, lungă de 100 mm si lată de
40 mm.
(7) Bareta se
prezintă sub forma unei panglici dreptunghiulare din rips, aplicată pe un
suport metalic, lată de 18 mm si înaltă de 10 mm si având dimensiunile benzilor
colorate ale panglicii reduse la 50%. Pe baretă este aplicat, cu cifre romane,
înalte de 8 mm, numărul “XV”, “XX” sau “XXV”, confectionat din argint cu titlul
de 800ä. Pe spate are un sistem de prindere.
Art. 4. - (1)
Diferenta dintre categorii este următoarea:
a) pentru 15 ani
de activitate, însemnul este din tombac argintat, iar cununa din frunze de laur
si de stejar, numărul cu cifre romane “XV” si acvila sunt din tombac aurit;
b) pentru 20 de
ani de activitate, însemnul este din argint cu titlul de 800ä, iar cununa din
frunze de laur si de stejar, numărul cu cifre romane “XX” si acvila sunt din argint
aurit;
c) pentru 25 de
ani de activitate, însemnul este din argint cu titlul de 925ä, iar cununa din
frunze de laur si de stejar, numărul cu cifre romane “XXV” si acvila sunt din
argint aurit.
(2) Însemnele
pentru 20 si 25 de ani de activitate au poansonat, pe revers, titlul metalului
din care sunt confectionate.
Art. 5. - (1) Cutia în care se păstrează decoratia este din carton, îmbrăcată la exterior în pergamoid albastru, are închizători metalice si în interior este căptusită cu mătase albastră.
(2) Pe capacul
cutiei sunt imprimate, cu albastru, stema României, denumirea si categoria
semnului onorific.
Art. 6. - (1)
Semnul onorific În Serviciul Patriei se poartă, de regulă, cu prilejul
Zilei Nationale a României si al celorlalte sărbători nationale sau religioase
si în alte situatii stabilite prin regulamente specifice.
(2) În conditiile
prevăzute la alin. (1), Semnul onorific În Serviciul Patriei, indiferent
de categorie, se poartă pe partea stângă a pieptului. Se poartă întotdeauna
numai însemnul ultimei categorii primite.
(3) Bareta se
poartă zilnic numai la uniformă, pe partea stângă a pieptului. La uniformă se
poartă baretele tuturor decoratiilor primite, în ordinea descrescătoare a
acestora.
Art. 7. - Pentru
conferirea Semnului onorific În Serviciul Patriei, ofiterii si
functionarii publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu
gradele de ofiteri, trebuie să îndeplinească următoarele conditii:
a) să aibă o
vechime în domeniile apărării, ordinii publice si sigurantei nationale de 15,
20 sau 25 de ani de activitate;
b) să aibă
rezultate meritorii în îndeplinirea atributiilor si în pregătirea profesională,
evidentiate prin calificative de cel putin “bun” în aprecierile de serviciu din
ultimii 4 ani premergători anului în care urmează să li se confere decoratia.
Art. 8. - Pentru
conferirea Semnului onorific În Serviciul Patriei nu se iau în calcul:
a) la vechimea în
activitate, timpul în care ofiterii în activitate si functionarii publici cu
statut special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de ofiteri, au
fost condamnati cu suspendare conditionată a executării pedepsei ori au fost
condamnati cu executarea acesteia, cu exceptia cazurilor în care, în urma
rejudecării cauzei, instanta competentă a pronuntat achitarea;
b) anii din
ultimii 4 ani premergători anului în care urmează să se confere decoratia, dacă
în această perioadă cei în cauză au obtinut calificative anuale inferioare
calificativului “bun”.
Art. 9. - (1)
Ofiterii sanctionati pentru comiterea de abateri grave de la prevederile
regulamentelor militare sau de la alte dispozitii legale, în perioada de la
ultima apreciere de serviciu si până la data de 31 august a anului când se
conferă Semnul onorific În Serviciul Patriei, nu mai sunt propusi, iar
dacă abaterile au fost săvârsite în perioada 31 august - 1 decembrie,
ministrii, respectiv conducătorii institutiilor centrale autonome ale statului,
solicită Cancelariei Ordinelor radierea acestora din tabelele cu propuneri.
(2) Prevederile
alin. (1) se aplică numai în situatia în care abaterea gravă săvârsită ar avea
ca urmare si acordarea unui calificativ inferior calificativului “bun” în
aprecierea de serviciu pentru anul în curs.
Art. 10. - (1)
Pentru ofiterii si functionarii publici cu statut special, cu grade
profesionale echivalente cu gradele de ofiteri, îndreptătiti să li se confere
Semnul onorific În Serviciul Patriei, durata activitătii în armată se
calculează până la data de 31 august a anului în care sunt propusi să fie
decorati.
(2) Fac obiectul
propunerilor de conferire a Semnului onorific În Serviciul Patriei inclusiv
ofiterii si functionarii publici cu statut special, cu grade profesionale
echivalente cu gradele de ofiteri, care au îndeplinit conditiile de decorare si
au fost trecuti în rezervă sau direct în retragere ori au încetat raportul de
serviciu pentru motive neimputabile lor, până la data emiterii decretului prin
care se conferă decoratiile.
Art. 11. - În
termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, ministerele si
institutiile centrale autonome ale statului cu responsabilităti în domeniul
apărării, ordinii publice si sigurantei nationale vor elabora reglementări
specifice, aprobate prin ordine ale ministrilor de resort si ale conducătorilor
institutiilor centrale autonome ale statului, în care se vor detalia conditiile
în care se poate conferi Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru
ofiteri si functionari publici cu statut special, cu grade profesionale
echivalente cu gradele de ofiteri.
ANEXA Nr. 2*)
MODELUL
DESENAT
al
Semnului onorific În Serviciul Patriei pentru ofiteri si functionari
publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de
ofiteri
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind Semnul onorific În
Serviciul Patriei pentru ofiteri si functionari publici cu statut special,
cu grade profesionale echivalente cu gradele de ofiteri
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru
ofiteri si functionari publici cu statut special, cu grade profesionale
echivalente cu gradele de ofiteri, si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 10 decembrie 2004.
Nr. 1.114.
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru
maistri militari, subofiteri si pentru functionari publici cu statut special,
cu grade profesionale echivalente cu gradele de maistri militari si subofiteri
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Art. 1. - (1)
Decoratia Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru maistri militari,
subofiteri si pentru functionari publici cu statut special, cu grade
profesionale echivalente cu gradele de maistri militari si subofiteri,
prevăzută la art. 10 pct. 4 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de
decoratii al României, cu modificările si completările ulterioare, face parte
din categoria semnelor onorifice.
(2) Semnul
onorific În Serviciul Patriei se conferă maistrilor militari,
subofiterilor si functionarilor publici cu statut special, cu grade
profesionale echivalente cu gradele de maistri militari si subofiteri, din
Ministerul Apărării Nationale, Ministerul Administratiei si Internelor,
Ministerul Justitiei, Serviciul Român de Informatii, Serviciul de Informatii
Externe, Serviciul de Protectie si Pază si Serviciul de Telecomunicatii
Speciale, care au 15, 20 si 25 de ani de activitate în domeniile apărării,
ordinii publice si sigurantei nationale.
Art. 2. - (1)
Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru maistri militari, subofiteri
si pentru functionari publici cu statut special, cu grade profesionale
echivalente cu gradele de maistri militari si subofiteri, se prezintă sub două
forme cu valoare ierarhică egală: însemnul si bareta.
(2) Însemnul
decoratiei În Serviciul Patriei se prezintă sub forma unei piese ovale,
pe care este redat conturul unei cruci de Malta. Marginal este stantată o
cunună deschisă formată din frunze de laur si de stejar. Central, într-un
medalion, sunt înscrise, cu cifre romane, numerele “XV”, “XX” sau “XXV”.
Art. 3. -
Regulamentul privind descrierea si modul de acordare a Semnului onorific În
Serviciul Patriei pentru maistri militari, subofiteri si pentru functionari
publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de
maistri militari si subofiteri, pentru fiecare categorie, precum si modelul
desenat al semnului onorific sunt prevăzute în anexele nr. 1 si 2 care fac
parte integrantă din prezenta lege.
Art. 4. - (1)
Semnul onorific În Serviciul Patriei se conferă de Presedintele României
prin decret, în baza propunerilor nominale de decorare formulate, potrivit art.
4 alin. (2) lit. c) din Legea nr.
29/2000, de către:
a) ministrul
apărării nationale;
b) ministrul
administratiei si internelor;
c) ministrul
justitiei;
d) directorul
Serviciului Român de Informatii;
e) directorul
Serviciului de Informatii Externe;
f) directorul
Serviciului de Protectie si Pază;
g) directorul
Serviciului de Telecomunicatii Speciale;
h) conducătorii altor
structuri militarizate sau încadrate cu functionari publici cu statut special.
(2) Propunerile
nominale pentru conferirea Semnului onorific În Serviciul Patriei sunt
avizate de Cancelaria Ordinelor, în conformitate cu art. 5 din Legea nr.
29/2000.
(3) Propunerile
nominale pentru conferirea Semnului onorific În Serviciul Patriei se
trimit de ministrii, respectiv conducătorii institutiilor prevăzute la alin.
(1), la Cancelaria Ordinelor, până la data de 31 august a fiecărui an, iar
numărul celor ce vor fi decorati, până la data de 1 iunie a aceluiasi an.
Art. 5. - Semnul
onorific În Serviciul Patriei pentru maistri militari, subofiteri si
pentru functionari publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente
cu gradele de maistri militari si subofiteri, se poate conferi în număr
nelimitat.
Art. 6. - Semnul
onorific În Serviciul Patriei pentru maistri militari, subofiteri si
pentru functionari publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente
cu gradele de maistri militari si subofiteri, se conferă pentru:
a) 15 ani de
activitate în domeniile apărării, ordinii publice si sigurantei nationale;
b) 20 de ani de activitate în domeniile apărării, ordinii publice si sigurantei nationale;
c) 25 de ani de
activitate în domeniile apărării, ordinii publice si sigurantei nationale.
Art. 7. - (1)
Atestarea Semnului onorific În Serviciul Patriei se face printr-un
brevet, în conformitate cu art. 24 din Legea nr.
29/2000.
(2) Brevetele
pentru Semnul onorific În Serviciul Patriei sunt validate prin semnătura
sau parafa ministrilor ori a conducătorilor institutiilor centrale autonome ale
statului, care au făcut propunerile, si a cancelarului ordinelor, în
conformitate cu art. 28 din Legea nr. 29/2000.
Art. 8. - În cazul
decesului unui titular al Semnului onorific În Serviciul Patriei,
decoratia rămâne în posesia mostenitorilor legali.
Art. 9. - Sumele
necesare confectionării însemnelor, panglicilor, baretelor, brevetelor si
cutiilor decoratiilor Semnului onorific În Serviciul Patriei sunt
asigurate anual de la bugetul de stat prin bugetul Administratiei
Prezidentiale.
Art. 10. - Semnul
onorific În Serviciul Patriei pentru maistri militari, subofiteri si
pentru functionari publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente
cu gradele de maistri militari si subofiteri, se instituie în locul vechiului
Ordin Meritul Militar si al Semnului onorific În Serviciul Armatei pentru
maistri militari si subofiteri, în conformitate cu prevederile Legii nr.
29/2000.
Art. 11. - Ordinul
Meritul Militar, instituit în anul 1954 si care s-a conferit maistrilor militari
si subofiterilor anterior intrării în vigoare a Legii nr.
29/2000, este substituit cu următoarele semne onorifice:
a) Ordinul Meritul
Militar clasa a III-a, cu Semnul onorific În Serviciul Armatei pentru
maistrii militari si subofiterii care au 15 ani de activitate în armată, până
la intrarea în vigoare a prezentei legi, si cu Semnul onorific În Serviciul
Patriei pentru maistrii militari, subofiterii si pentru functionarii
publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de
maistri militari si subofiteri, care au 15 ani de activitate în domeniile
apărării, ordinii publice si sigurantei nationale, la data intrării în vigoare
a prezentei legi;
b) Ordinul Meritul
Militar clasa a II-a, Semnul onorific În Serviciul Armatei pentru
maistrii militari si subofiterii care au 20 de ani de activitate în armată,
până la intrarea în vigoare a prezentei legi, si cu Semnul onorific În
Serviciul Patriei pentru maistrii militari, subofiterii si pentru
functionarii publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu
gradele de maistri militari si subofiteri, care au 20 de ani de activitate în
domeniile apărării, ordinii publice si sigurantei nationale, la data intrării
în vigoare a prezentei legi;
c) Ordinul Meritul
Militar clasa I, cu Semnul onorific În Serviciul Armatei pentru
maistrii militari si subofiterii care au 25 de ani de activitate în armată,
până la intrarea în vigoare a prezentei legi, si cu Semnul onorific În
Serviciul Patriei pentru maistrii militari, subofiterii si pentru
functionarii publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu
gradele de maistri militari si subofiteri, care au 25 de ani de activitate în
domeniile apărării, ordinii publice si sigurantei nationale, la data intrării
în vigoare a prezentei legi.
Art. 12. -
Maistrii militari, subofiterii si functionarii publici cu statut special, cu
grade profesionale echivalente cu gradele de maistri militari si subofiteri,
decorati cu Ordinul Meritul Militar, instituit în anul 1954, cu Semnul
onorific În Serviciul Armatei si cu Semnul onorific În Serviciul
Patriei, beneficiază de prevederile Legii nr. 80/1995 privind Statutul
cadrelor militare, cu modificările si completările ulterioare, în conformitate
cu Legea nr.
29/2000.
Art. 13. - La data
intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Ordonanta Guvernului nr.
105/2000 privind Semnul onorific În Serviciul Armatei pentru maistri
militari si subofiteri, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 436 din 3 septembrie 2000, aprobată cu modificări prin Legea nr.
651/2001, cu modificările ulterioare.
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
Bucuresti, 14 decembrie 2004.
Nr. 574.
ANEXA Nr. 1
REGULAMENT
privind
descrierea si modul de acordare a Semnului onorific În Serviciul Patriei pentru
maistri militari, subofiteri si pentru functionari publici cu statut special,
cu grade profesionale echivalente cu gradele de maistri militari si subofiteri
Art. 1. - Semnul
onorific În Serviciul Patriei se acordă pe viată.
Art. 2. - Semnul
onorific În Serviciul Patriei este o decoratie care se poate acorda
maistrilor militari, subofiterilor si functionarilor publici cu statut special,
cu grade profesionale echivalente cu gradele de maistri militari si subofiteri,
pentru:
a) 15 ani de
activitate în domeniile apărării, ordinii publice si sigurantei nationale;
b) 20 de ani de
activitate în domeniile apărării, ordinii publice si sigurantei nationale;
c) 25 de ani de
activitate în domeniile apărării, ordinii publice si sigurantei nationale.
Art. 3. - (1)
Însemnul decoratiei În Serviciul Patriei se prezintă sub forma unei
piese ovale, confectionată din tombac, având înăltimea de 35 mm si lătimea de
30 mm, cu bordura usor reliefată; marginal este stantată, usor în relief, o
cunună deschisă formată din frunze de laur, la dreapta, si frunze de stejar, la
stânga, late de 2 mm, legate în partea de jos cu o fundă.
(2) Pe avers,
suprapunând partial cununa, este redată în partea de sus o cruce de Malta, cu
bratele de 26 mm, având un medalion central cu diametrul de 13 mm; în medalion
sunt aplicate cifrele romane, înalte de 9 mm, “XV”, “XX” sau “XXV”,
reprezentând numărul anilor de activitate pentru care se acordă.
(3) Pe revers, în
partea de sus a piesei, este aplicată o acvilă, înaltă de 12 mm si lată de 8
mm, tinând în cioc o cruce ortodoxă, în gheara dreaptă o spadă, iar în gheara
stângă un buzdugan si având aplicat pe piept scutul mic al stemei României. În
partea de jos a piesei este inscriptionat “ÎN/SERVICIUL/PATRIEI” cu litere în
relief, înalte de 2 mm.
(4) Însemnul este
surmontat de un inel de la care porneste o semicunună deschisă, formată din
două ramuri de laur, având lătimea de 31 mm si înăltimea de 14 mm. Între
bratele semicununii este fixată o bară.
(5) Panglica, lată
de 35 mm si având înăltimea aparentă de 50 mm, este din rips moarat galben,
străbătută de 6 benzi albastre, late de 1 mm. Pe spate are un sistem de
prindere.
(6) Pentru
persoanele de sex feminin, panglica este pliată sub forma unei funde, realizată
prin plierea unei panglici din rips moarat galben, lungă de 100 mm si lată de
40 mm.
(7) Bareta se
prezintă sub forma unei panglici dreptunghiulare din rips, aplicată pe un
suport metalic, lată de 18 mm si înaltă de 10 mm si având dimensiunile benzilor
colorate ale panglicilor reduse la 50%. Pe baretă este aplicat, cu cifre
romane, înalte de 8 mm, numărul “XV”, “XX” sau “XXV”, confectionat din tombac
brunat. Pe spate are un sistem de prindere.
Art. 4. -
Diferenta dintre categorii este următoarea:
a) pentru 15 ani
de activitate, însemnul este brunat;
b) pentru 20 de
ani de activitate, însemnul este argintat;
c) pentru 25 de
ani de activitate, însemnul este aurit.
Art. 5. - (1)
Cutia în care se păstrează decoratia este de carton, îmbrăcată la exterior în
pergamoid albastru, are închizători metalice si în interior este căptusită cu
mătase albastră.
(2) Pe capacul
cutiei sunt imprimate, cu albastru, stema României, denumirea si categoria
semnului onorific.
Art. 6. - (1)
Semnul onorific În Serviciul Patriei se poartă, de regulă, cu prilejul
Zilei Nationale a României si al celorlalte sărbători nationale sau religioase
si în alte situatii stabilite prin regulamente specifice.
(2) În conditiile
prevăzute la alin. (1), Semnul onorific În Serviciul Patriei, indiferent
de categorie, se poartă pe partea stângă a pieptului. Se poartă întotdeauna
numai însemnul ultimei categorii primite.
(3) Bareta se
poartă zilnic numai la uniformă, pe partea stângă a pieptului. La uniformă se
poartă baretele tuturor decoratiilor primite, în ordinea descrescătoare a
acestora.
Art. 7. - Pentru
conferirea Semnului onorific În Serviciul Patriei, maistrii militari,
subofiterii si functionarii publici cu statut special, cu grade profesionale
echivalente cu gradele de maistri militari si subofiteri, trebuie să
îndeplinească următoarele conditii:
a) să aibă o
vechime în domeniile apărării, ordinii publice si sigurantei nationale de 15,
20 sau 25 de ani de activitate;
b) să aibă
rezultate meritorii în îndeplinirea atributiilor si în pregătirea profesională,
evidentiate prin calificative de cel putin “bun” în aprecierile de serviciu din
ultimii 4 ani premergători anului în care urmează să li se confere decoratia.
Art. 8. - Pentru
conferirea Semnului onorific În Serviciul Patriei nu se iau în calcul:
a) la vechimea în
activitate, timpul în care maistrii militari si subofiterii în activitate si
functionarii publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu
gradele de maistri militari si subofiteri, au fost condamnati cu suspendare conditionată
a executării pedepsei ori au fost condamnati cu executarea acesteia, cu
exceptia cazurilor în care, în urma rejudecării cauzei, instanta competentă a
pronuntat achitarea;
b) anii din
ultimii 4 ani premergători anului în care urmează să se confere decoratia, dacă
în această perioadă cei în cauză au obtinut calificative anuale inferioare
calificativului “bun”.
Art. 9. - (1)
Maistrii militari sau subofiterii sanctionati pentru comiterea de abateri grave
de la prevederile regulamentelor militare sau de la alte dispozitii legale, în
perioada de la ultima apreciere de serviciu si până la data de 31 august a
anului când se conferă Semnul onorific În Serviciul Patriei, nu mai sunt
propusi, iar dacă abaterile au fost săvârsite în perioada 31 august-1 decembrie,
ministrii, respectiv conducătorii institutiilor centrale autonome ale statului,
solicită Cancelariei Ordinelor radierea acestora din tabelele cu propuneri.
(2) Prevederile
alin. (1) se aplică numai în situatia în care abaterea gravă săvârsită ar avea
ca urmare si acordarea unui calificativ inferior calificativului “bun” în
aprecierea de serviciu pentru anul în curs.
Art. 10. - (1)
Pentru maistrii militari, subofiterii si functionarii publici cu statut
special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de maistri militari si
subofiteri, îndreptătiti să li se confere Semnul onorific În Serviciul
Patriei, durata activitătii în armată se calculează până la data de 31
august a anului în care sunt propusi să fie decorati.
(2) Fac obiectul
propunerilor de conferire a Semnului onorific În Serviciul Patriei inclusiv
maistrii militari, subofiterii si functionarii publici cu statut special, cu
grade profesionale echivalente cu gradele de maistri militari si subofiteri,
care au îndeplinit conditiile de decorare si au fost trecuti în rezervă sau
direct în retragere ori au încetat raportul de serviciu pentru motive
neimputabile lor, până la data emiterii decretului prin care se conferă
decoratiile.
Art. 11. - În
termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, ministerele si
institutiile centrale autonome ale statului cu responsabilităti în domeniul
apărării, ordinii publice si sigurantei nationale vor elabora reglementări
specifice, aprobate prin ordine ale ministrilor de resort si ale conducătorilor
institutiilor centrale autonome ale statului, în care se vor detalia conditiile
în care se poate conferi Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru
maistri militari, subofiteri si pentru functionari publici cu statut special,
cu grade profesionale echivalente cu gradele de maistri militari si subofiteri.
ANEXA Nr. 2*)
MODELUL
DESENAT
al
Semnului onorific În Serviciul Patriei pentru maistri militari,
subofiteri si functionari publici cu statut special, cu grade profesionale
echivalente cu gradele de maistri militari si subofiteri
pentru promulgarea Legii privind Semnul onorific În
Serviciul Patriei pentru maistri militari, subofiteri si pentru functionari
publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de
maistri militari si subofiteri
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele României
decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru
maistri militari, subofiteri si pentru functionari publici cu statut special,
cu grade profesionale echivalente cu gradele de maistri militari si subofiteri,
si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 10 decembrie 2004.
Nr. 1.115.
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 21
octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 50 alin. (2) din Legea nr. 303/2004 privind statutul
magistratilor
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Ion Tiucă -
procuror
Afrodita Laura
Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 66 alin. 7
din Legea nr.
92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, exceptie ridicată de Artenie Cordos în Dosarul nr.
11/2003 al Înaltei Curti de Casatie si Justitie - Completul de 9 judecători.
Dezbaterile au
avut loc în sedinta publică din 12 octombrie 2004 si au fost consemnate în
încheierea de la acea dată, când Curtea, având nevoie de timp pentru a
delibera, a dispus amânarea pronuntării la data de 21 octombrie 2004.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 15 martie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 11/2003, Înalta Curte de
Casatie si Justitie - Completul de 9 judecători a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 66
alin. 7 din Legea nr.
92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările si
completările ulterioare. Exceptia a fost ridicată de Artenie Cordos într-o
cauză având ca obiect solutionarea unei contestatii formulate împotriva
hotărârii Consiliului Superior al Magistraturii de admitere a propunerii ministrului
justitiei de revocare a sa din functia de conducere.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că textul legal atacat este neconstitutional
în măsura în care nu asigură exercitarea dreptului la o cale de atac împotriva
hotărârii de revocare din functia de conducere, dispusă de Consiliul Superior
al Magistraturii, deoarece prin aceasta se încalcă în mod grav principiul
constitutional al liberului acces la justitie, precum si principiul consacrat
prin Conventia europeană pentru apărarea drepturilor omului la judecarea cauzei
sale de către un tribunal independent si impartial stabilit de lege.
Înalta Curte de
Casatie si Justitie - Completul de 9 judecători opinează că exceptia de neconstitutionalitate
este întemeiată, deoarece, în măsura în care textul atacat nu prevede expres
sau prin trimitere la un alt text legal posibilitatea exercitării unei căi de
atac împotriva hotărârii prin care s-a admis propunerea de revocare din functia
de conducere, se aduce atingere dispozitiilor art. 16 din Constitutie, cu
referire la art. 6 si 13 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale. Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, cu modificările si completările ulterioare, încheierea de sesizare
a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si
Guvernului. De asemenea, potrivit art. 181 din Legea nr.
35/1997, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul
Poporului.
Guvernul
României apreciază că art.
66 alin. 7 din Legea nr. 92/1992 nu
limitează posibilitatea magistratului de a se adresa instantei judecătoresti cu
plângere împotriva unei hotărâri a Consiliului Superior al Magistraturii,
“chiar dacă legea nu prevede in terminis o asemenea cale de atac”.
Avocatul Poporului
consideră că sustinerea
autorului referitoare la încălcarea principiului constitutional al liberului
acces la justitie este neîntemeiată, deoarece împotriva hotărârilor pronuntate
de Consiliul Superior al Magistraturii se poate face contestatie la instanta de
judecată, în conditiile prevăzute de Legea pentru organizarea judecătorească.
Pe de altă parte,
potrivit art. 133 alin. (1) si (2) din Constitutie, Consiliul Superior al
Magistraturii este garantul independentei justitiei si îndeplineste rolul de instantă
de judecată, prin sectiile sale, în domeniul răspunderii disciplinare a
judecătorilor si procurorilor. În opinia Avocatului Poporului, Curtea
Constitutională va putea să analizeze conformitatea prevederilor legale
criticate cu dispozitiile art. 133 si 134 din Constitutie. O asemenea analiză
ar putea să pornească de la regula conform căreia Consiliul Superior al
Magistraturii este garantul independentei justitiei si, pe cale de consecintă,
o eventuală reglementare legală a implicării ministrului justitiei în domeniul
examinat ar putea conduce la încălcarea acestei reguli constitutionale, dar si
a principiului separatiei puterilor în stat, prevăzut de art. 1 alin. (4) din
Legea fundamentală.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională constată că a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), art. 2,
3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate astfel cum a fost formulat îl constituie dispozitiile
art. 66 alin. 7 din Legea nr. 92/1992,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 30
septembrie 1997, cu modificările si completările ulterioare, care aveau
următorul continut:
- Art. 66 alin. 7:
“Ministrul justitiei poate propune Consiliului Superior al Magistraturii
revocarea din functia de conducere înainte de împlinirea termenului prevăzut la
alin. 5, dacă se constată exercitarea necorespunzătoare a atributiilor
specifice functiei de conducere, precum si în cazul în care magistratul
săvârseste o abatere disciplinară.”
Ulterior sesizării
Curtii Constitutionale, dispozitiile legale criticate au fost abrogate în mod
expres prin art. 107 alin. (2) lit. b) din Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 576 din 29 iunie 2004. Potrivit alin. (1) al aceluiasi
articol, această lege a intrat în vigoare după 90 de zile de la publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea I. Noile prevederi referitoare la
posibilitatea de revocare din functia de conducere se regăsesc în art. 50 alin.
(2) din Legea nr.
303/2004, cu următorul continut:
“Revocarea din
functia de conducere se poate dispune, după caz, de Consiliul Superior al
Magistraturii din oficiu, la propunerea colegiilor de conducere ale instantelor
sau ale parchetelor ori ca sanctiune disciplinară, în conditiile legii.”
Tinând seama de
faptul că prevederile legale criticate de autorul exceptiei sunt cuprinse, asa
cum s-a arătat, în art. 50 alin. (2) din Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor, prin prezenta decizie Curtea
Constitutională urmează să se pronunte cu privire la constitutionalitatea
acestor dispozitii de lege.
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea retine următoarele:
Cauza în care a
fost ridicată exceptia de neconstitutionalitate priveste hotărârea Consiliului
Superior al Magistraturii prin care, la propunerea ministrului justitiei, s-a
dispus revocarea autorului exceptiei din functia de presedinte al Curtii de
Apel Târgu Mures, pentru exercitarea necorespunzătoare a atributiilor specifice
functiei mentionate, retinându-se, între altele, că magistratul a tolerat o
atmosferă încordată la Tribunalul Mures, a redactat mai multe hotărâri
judecătoresti în mod necorespunzător si cu depăsirea termenului prevăzut de
lege, a încălcat normele deontologice prin “exprimarea în public a părerii
despre un proces în desfăsurare”.
Potrivit art. 50
alin. (2) din Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor, Consiliul Superior al
Magistraturii poate dispune revocarea unui magistrat din functia de conducere,
din oficiu, la propunerea colegiilor de conducere ale instantelor sau ale
parchetelor ori ca sanctiune disciplinară.
Autorul exceptiei
sustine că dintre aceste cazuri numai în unul singur, si anume când măsura a
fost dispusă ca sanctiune disciplinară, hotărârea Consiliului Superior al
Magistraturii poate fi atacată cu recurs la Înalta Curte de Casatie si
Justitie, în conditiile prevăzute de art. 50 alin. (2) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii. În celelalte cazuri,
cum este si cel de fată, hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nu
poate fi atacată pe nici o cale, deoarece, prin art. 133 alin. (7) din
Constitutie s-a stabilit că hotărârile Consiliului Superior al Magistraturii
sunt definitive si irevocabile, cu exceptia celor pronuntate în calitate de
instantă disciplinară. În aceste conditii, dispozitiile legale atacate
contravin normelor si principiilor constitutionale prevăzute în art. 1 alin.
(4) privind principiul separatiei puterilor în stat, art. 20 privind tratatele
internationale privind drepturile omului, art. 21 privind accesul liber
la justitie, art. 126 alin. (1) privind instantele judecătoresti, precum
si dispozitiilor art. 6 pct. 1 referitoare la dreptul la un proces echitabil si
ale art. 13 referitoare la dreptul la un recurs efectiv din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Curtea
Constitutională constată că întelesul dispozitiilor legale atacate, afirmat de
autorul exceptiei si de instanta de judecată în opinia comunicată Curtii,
contravine prevederilor art. 21 din Constitutia
României, precum si ale art. 6 pct. 1 si art. 13 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Astfel, în conformitate
cu art. 21 alin. (1) din Constitutia României, orice persoană se poate adresa
justitiei pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale
legitime, iar potrivit alin. (2) al aceluiasi articol, nici o lege nu poate
îngrădi exercitarea acestui drept. În acelasi sens Curtea observă, de asemenea,
că accesul liber la justitie constituie unul dintre drepturile fundamentale
care, potrivit art. 152 alin. (2) din Constitutie, nu poate fi suprimat prin
revizuirea Legii fundamentale.
În examinarea
concordantei dispozitiilor legale atacate cu prevederile art. 21 alin. (1) din
Constitutie, Curtea Constitutională retine că promovarea într-o functie de
conducere la instantele judecătoresti si la parchete, în conditiile prevăzute
de Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor, generează raporturi juridice având
în continut, pe de o parte, obligatiile magistratului derivând din exercitarea
functiei în care a fost promovat, iar pe de altă parte, dreptul magistratului
de a îndeplini această functie pe perioada de 5 ani prevăzută de art. 48 alin.
(1) din lege, drepturile salariale si celelalte drepturi aferente.
Restrângerea
dreptului magistratului de a ataca hotărârea de revocare din functia de
conducere numai la cazul în care revocarea s-a dispus ca sanctiune disciplinară
contravine în mod evident prevederilor art. 21 alin. (1) din Constitutie,
deoarece nu numai în acest caz magistratul se află în situatia de a-si apăra drepturile
si interesele legitime, ci si în toate celelalte cazuri în care apreciază
că măsura luată împotriva lui este nejustificată.
Având în vedere că
promovarea magistratului într-o functie de conducere nu constituie un act
arbitrar, ci depinde de îndeplinirea în persoana acestuia a conditiilor de
vechime în magistratură, de calitatea activitătii profesionale desfăsurate în
ultimii 5 ani, de capacitatea de organizare si de decizie, conditii prevăzute
de art. 48 si 49 din Legea nr.
303/2004, Curtea constată că nici revocarea magistratului din functia de
conducere nu poate fi hotărâtă arbitrar, ci numai atunci când se constată că,
din motive disciplinare sau din alte motive privind persoana sa ori modul în
care si-a îndeplinit atributiile, acesta nu mai corespunde exigentelor functiei
în care a fost promovat.
Or, dacă nu se
poate admite că revocarea din functia de conducere este un act la liberul
arbitru al Consiliului Superior al Magistraturii, este lipsit de orice ratiune
si vădit contrar normei constitutionale să i se permită magistratului să se
apere numai împotriva acuzatiilor de ordin disciplinar, iar nu si împotriva
imputării altor împrejurări retinute ca temei al hotărârii de revocare din
functia de conducere.
Interdictia este
cu atât mai nejustificată cu cât, asa cum sustine autorul exceptiei că se
întâmplă în cauză, este posibil ca fapte de natură disciplinară să fie
caracterizate ca fiind manifestări de incompetentă profesională si, în
consecintă, să se dispună revocarea din functie în acest sens - fără
posibilitatea atacării hotărârii în justitie – în loc să se dispună revocarea
din functie ca sanctiune disciplinară, cu posibilitatea atacării hotărârii cu
recurs la Înalta Curte de Casatie si Justitie.
Prohibirea
exercitării de către magistrat a căii de atac în justitie împotriva hotărârii
de revocare dintr-o functie de conducere - în alte cazuri decât atunci când
revocarea s-a dispus ca măsură disciplinară - ar avea ca urmare împiedicarea
acestuia de a-si apăra în justitie drepturile recunoscute în virtutea
raportului de functie, consecintă evident inacceptabilă în raport cu
textele constitutionale citate.
Curtea
Constitutională observă că împiedicarea exercitării unei căi de atac în
justitie împotriva hotărârii prin care Consiliul Superior al Magistraturii a
dispus revocarea din functia de conducere - în alte cazuri decât atunci când
revocarea s-a dispus ca măsură disciplinară – nu s-ar putea întemeia pe
dispozitiile art. 133 alin. (7) din Constitutie, cum fără temei sustine autorul
exceptiei.
Statuând că
hotărârile Consiliului Superior al Magistraturii sunt definitive si
irevocabile, textul citat din Legea fundamentală are în vedere hotărârile cu
caracter jurisdictional care, numai acestea, pot avea, prin natura lor,
însusirea de a fi “definitive si irevocabile”, iar nu si alte hotărâri, cu
caracter administrativ, emise de Consiliul Superior al Magistraturii. Asemenea
hotărâri sunt cele pronuntate de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii
în conformitate cu prevederile art. 37 alin. (2) din Legea nr.
317/2004, “ca instantă de judecată, având în competentă solutionarea
contestatiilor formulate de magistrati împotriva hotărârilor pronuntate de
sectiile Consiliului Superior al Magistraturii”.
Alte hotărâri, cum
sunt cele prevăzute de textul de lege care constituie obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate sau cele prevăzute de art. 36 alin. (1) din Legea nr.
317/2004, prin care Plenul Consiliului Superior al Magistraturii dispune
eliberarea din functie a judecătorilor stagiari si a procurorilor stagiari,
transferul magistratilor, suspendarea din functie a magistratilor si alte
măsuri privind cariera magistratilor, nu intră sub incidenta prevederilor art.
133 alin. (7) din Constitutia României, întrucât, nefiind hotărâri cu caracter
jurisdictional, nu pot fi “definitive si irevocabile”. Aceste hotărâri sunt
prin natura lor acte juridice cu caracter administrativ, supuse controlului
judecătoresc.
În acelasi sens
Curtea observă că art. 133 alin. (7) a fost introdus în Constitutie prin Legea
de revizuire nr.
429/2003, aprobată prin referendumul national din 18-19 octombrie 2003.
Tinând seama de prevederile art. 152 alin. (2) din Constitutie, citat mai sus,
în conformitate cu care nici o revizuire nu poate fi făcută dacă are ca
rezultat suprimarea drepturilor si a libertătilor fundamentale ale cetătenilor,
nu se poate admite că legiuitorul constituant a înteles să suprime, pe calea
revizuirii Constitutiei, dreptul magistratilor de a ataca în justitie actele de
decizie emise de Consiliul Superior al Magistraturii, prin care li se încalcă
drepturile dobândite.
În consecintă,
Curtea Constitutională constată că prevederile art. 50 alin. (2) din Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor, atacate pe calea exceptiei de
neconstitutionalitate, contravin dispozitiilor art. 21 din Constitutia României
privind accesul liber la justitie, ale art. 6 pct. 1 privind dreptul la un
proces echitabil si ale art. 13 privind dreptul la un recurs efectiv din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, în
măsura în care din continutul lor se întelege că magistratul nu poate ataca în
justitie o hotărâre prin care Consiliul Superior al Magistraturii îi refuză
exercitarea unui drept dobândit.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d), al art. 29
si al art. 31 din Legea nr.
47/1992, republicată, cu majoritate de voturi,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de
neconstitutionalitate ridicată de Artenie Cordos în Dosarul nr. 11/2003 al
Înaltei Curti de Casatie si Justitie - Completul de 9 judecători si constată că
dispozitiile art. 50 alin. (2) din Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor sunt neconstitutionale în măsura în
care din continutul lor se întelege că magistratul nu poate ataca în justitie o
hotărâre prin care Consiliul Superior al Magistraturii îi refuză exercitarea
unui drept dobândit.
Prezenta decizie
se comunică celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, conform art. 31
alin. (4) din Legea nr.
47/1992, republicată.
Definitivă si
general obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 21 octombrie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Afrodita
Laura Tutunaru
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul
României si Cabinetul de Ministri al Ucrainei privind notificarea rapidă a
accidentelor nucleare si schimbul de informatii în domeniul securitătii
nucleare si radiologice, semnat la Viena la 22 septembrie 2004
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 20 din Legea nr.
590/2003 privind tratatele,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Se
aprobă Acordul dintre Guvernul României si Cabinetul de Ministri al Ucrainei
privind notificarea rapidă a accidentelor nucleare si schimbul de informatii în
domeniul securitătii nucleare si radiologice, semnat la Viena la 22 septembrie
2004.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Seful
Cancelariei Primului-Ministru,
Alin
Teodorescu
p. Ministrul
afacerilor externe,
Bogdan
Lucian Aurescu,
secretar de
stat
Presedintele
Comisiei Nationale
pentru
Controlul Activitătilor Nucleare,
Lucian
Biro
Bucuresti, 30 noiembrie 2004.
Nr. 2.188.
ACORD
între
Guvernul României si Cabinetul de Ministri al Ucrainei privind notificarea
rapidă a accidentelor nucleare si schimbul de informatii în domeniul securitătii
nucleare si radiologice
Guvernul României
si Cabinetul de Ministri al Ucrainei, denumite în continuare părti
contractante,
dorind să contribuie
la dezvoltarea viitoare si la intensificarea parteneriatului dintre România si
Ucraina în domeniul nuclear,
luând în
considerare Conventia cu privire la notificarea rapidă a unui accident nuclear,
denumită în continuare Conventia AIEA, adoptată la Viena la 26
septembrie 1986,
căutând să
consolideze în continuare cooperarea internatională în domeniul securitătii
nucleare si radiologice,
în scopul de a
stabili cadrul legal pentru schimbul de informatii si de experientă în domeniul
securitătii nucleare si radiologice si pentru notificarea rapidă a unui
accident nuclear produs pe teritoriile statelor părtilor contractante,
au convenit cele
ce urmează:
ARTICOLUL 1
Prezentul acord
stipulează dezvoltarea cooperării bilaterale în cazul unui accident nuclear
care implică instalatiile nucleare sau activitătile specificate în art. 1 si 3
din Conventia AIEA, precum si furnizarea de informatii privind securitatea
radiologică, securitatea nucleară si cazuri de trafic ilicit cu materiale
nucleare.
ARTICOLUL 2
Dacă pe teritoriul
statului uneia dintre părtile contractante se produce un accident care implică
o instalatie nucleară sau activităti nucleare în urma cărora rezultă sau pot
rezulta degajări de substante radioactive pe teritoriul statului celeilalte
părti contractante, partea contractantă pe teritoriul statului căreia s-a
produs accidentul va notifica direct cealaltă parte contractantă. De asemenea,
va furniza prompt toate informatiile disponibile care prezintă importantă
pentru minimizarea consecintelor radiologice, asa cum se mentionează în art. 5
din Conventia AIEA.
ARTICOLUL 3
(1) Informatiile
transmise de părtile contractante în cazul unui accident nuclear vor cuprinde
următoarele:
a) momentul,
localizarea exactă si natura accidentului nuclear;
b) instalatia sau
activitatea implicată;
c) cauza presupusă
sau cunoscută si evolutia previzibilă a accidentului nuclear;
d)
caracteristicile generale ale degajărilor de substante radioactive, incluzând,
în măsura în care este posibil si adecvat, natura, forma fizică si chimică
probabilă, cantitatea, compozitia si înăltimea efectivă a degajărilor de
substante radioactive si comportarea lor în timp;
e) conditiile
meteorologice si hidrologice existente la acea dată si de prognoză, necesare
pentru previziunile asupra degajărilor transfrontaliere de substante
radioactive;
f) rezultatele
măsurătorilor de mediu, relevante pentru degajările transfrontaliere de
substante radioactive;
g) măsurile de
protectie luate sau planificate în afara amplasamentelor.
(2) Informatiile
prevăzute la alin. (1) vor fi suplimentate, în functie de evolutia situatiei,
cu informatii adecvate atât timp cât autoritătile competente ale părtilor
contractante convin că este necesar.
ARTICOLUL 4
Dacă sistemul de monitorizare radioactivă al unei părti contractante înregistrează cresterea radiatiilor peste nivelul normal, nefiind cauzată de degajări provenite de la instalatiile sau din activitătile de pe teritoriul propriului stat, aceasta va notifica prompt cealaltă parte contractantă si va continua să o informeze asupra evolutiei situatiei.
ARTICOLUL 5
(1) Părtile
contractante vor face schimb de informatii legate de securitatea instalatiilor
nucleare de pe teritoriile statelor lor, aflate în operare, precum si a celor
planificate a fi construite sau în constructie, a celor în curs de punere în
functiune sau în curs de dezafectare ori deja dezafectate, si informatii asupra
activitătilor care sunt relevante pentru riscul degajării de substante
radioactive.
Aceste informatii
vor fi actualizate anual si vor include întelegerile mutuale.
(2) Părtile
contractante îsi vor notifica reciproc toate cazurile de trafic ilicit cu
materiale nucleare, surse de radiatii ionizante si deseuri radioactive
descoperite pe teritoriul statelor lor, dacă există suspiciuni întemeiate că se
încalcă interesele celeilalte părti contractante.
(3) Sfera de
cuprindere a alin. (1) si (2) si mijloacele de implementare vor fi determinate
de autoritătile competente ale părtilor contractante.
(4) Partea
contractantă care primeste informatii conform prezentului articol va putea
consulta cealaltă parte contractantă pentru clarificări asupra acestor informatii.
ARTICOLUL 6
(1) Informatiile
schimbate în cadrul prezentului acord vor fi clasificate în informatii
neconfidentiale si informatii confidentiale. Dacă partea contractantă care
transmite informatia o clasifică ca fiind confidentială, aceasta va indica în
mod clar celeilalte părti caracterul limitat al accesului la această
informatie.
(2) Informatiile
confidentiale vor fi utilizate numai de autoritătile competente si de alte
organisme guvernamentale ale părtilor contractante. Autoritătile competente si
organismele guvernamentale ale părtilor contractante nu vor difuza informatiile
confidentiale primite unor terte părti, inclusiv organizatii internationale,
tări, cetăteni sau persoane juridice, fără aprobarea prealabilă scrisă a părtii
contractante transmitătoare.
(3) Părtile
contractante pot utiliza fără restrictii informatiile clasificate drept
neconfidentiale.
ARTICOLUL 7
Schimbul de
informatii în cadrul prezentului acord este gratuit. Dacă furnizarea de
informatii suplimentare solicitate în cadrul prezentului acord presupune
costuri considerabile, cheltuielile respective vor fi suportate de partea
solicitantă.
ARTICOLUL 8
(1) Autoritătile
competente ale părtilor contractante pentru aplicarea prezentului acord sunt:
- pentru România:
Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare;
- pentru Ucraina:
Comitetul de Stat pentru Reglementări Nucleare al Ucrainei.
(2) Părtile
contractante se vor informa reciproc asupra oricărei schimbări a autoritătilor
lor competente mentionate la alin. (1).
(3) După intrarea
în vigoare a prezentului acord, autoritătile competente ale părtilor
contractante vor desemna punctele de contact pentru schimbul de informatii în
cadrul prezentului acord si îsi vor notifica reciproc numele si coordonatele
(adresă, telefon, fax, e-mail) punctelor lor de contact.
(4) Reprezentantii
autoritătilor competente se vor întâlni anual pentru a discuta aspecte curente
privind aplicarea prezentului acord. Data, locul si agenda întrunirilor vor fi
convenite în avans.
ARTICOLUL 9
Prezentul acord nu va afecta drepturile si obligatiile părtilor contractante în cadrul acordurilor internationale încheiate anterior si care au legătură cu prezentul acord.
ARTICOLUL 10
Prevederile
prezentului acord pot fi amendate oricând, cu consimtământul ambelor părti
contractante, printr-un protocol la prezentul acord, care va constitui parte
integrantă a acestuia.
ARTICOLUL 11
Orice neîntelegeri
apărute ca urmare a interpretării sau aplicării prevederilor prezentului acord
vor fi solutionate prin negocieri între părti.
ARTICOLUL 12
(1) Prezentul
acord se încheie pe perioadă nelimitată.
(2) Prezentul
acord va intra în vigoare la data primirii, prin canalele diplomatice, a
ultimei notificări scrise a părtilor contractante privind îndeplinirea formalitătilor
interne pentru intrarea în vigoare.
(3) Fiecare parte
contractantă poate denunta prezentul acord prin notificare scrisă adresată
celeilalte părti contractante. În acest caz, denuntarea va produce efecte la 6
luni de la data primirii notificării scrise de către partea contractantă, prin
canalele diplomatice.
Semnat la Viena la
22 septembrie 2004, în două exemplare originale, fiecare în limbile română,
ucraineană si engleză, toate textele fiind egal autentice. În caz de divergentă
de interpretare, va prevala textul în limba engleză.
Pentru
Guvernul României, Lucian
Biro, presedintele
Comisiei Nationale pentru
Controlul Activitătilor Nucleare |
Pentru
Cabinetul de Ministri al Ucrainei, Vadim
Griscenko, presedintele
Comitetului de Stat pentru
Reglementări Nucleare al Ucrainei |
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA NATIONALĂ DE CONTROL
AUTORITATEA NATIONALĂ A VĂMILOR
pentru implementarea amendamentelor nr. 23 si 24
la Conventia vamală relativă la transportul international al mărfurilor sub
acoperirea carnetelor T.I.R. (Conventia T.I.R.), întocmită la Geneva la 14
noiembrie 1975, la care România a aderat prin Decretul nr. 420/1979
În temeiul
prevederilor art. 59 din Conventia vamală relativă la transportul international
al mărfurilor sub acoperirea carnetelor T.I.R. (Conventia T.I.R.), întocmită la
Geneva la 14 noiembrie 1975, la care România a aderat prin Decretul nr.
420/1979,
tinând seama de
prevederile art. 100 din Legea nr.
141/1997 privind Codul vamal al României, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 180 din 1 august 1997, cu modificările si completările
ulterioare, si de prevederile art. 400 din Regulamentul de aplicare a Codului
vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
1.114/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 735
din 19 noiembrie 2001, cu modificările ulterioare,
secretarul de
stat al Autoritătii Nationale a Vămilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
implementează amendamentele nr. 23 si 24 la Conventia vamală relativă la
transportul international al mărfurilor sub acoperirea carnetelor T.I.R.
(Conventia T.I.R.), întocmită la Geneva la 14 noiembrie 1975, la care România a
aderat prin Decretul nr. 420/1979, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr.
98 din 10 decembrie 1979, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în
conformitate cu prevederile art. 400 din Regulamentul de aplicare a Codului
vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
1.114/2001, cu modificările ulterioare.
Secretarul de
stat al Autoritătii Nationale a Vămilor,
Tudor
Tănăsescu
Bucuresti, 8 decembrie 2004.
Nr. 1.555.
AMENDAMENTUL
Nr. 23
la
Conventia T.I.R., 1975
- La anexa 6, nota
explicativă 0.38.1 la articolul 38 paragraful 1, se suprimă nota explicativă
0.38.1.
- La anexa 6, nota
explicativă 2.2.1 (b) la articolul 2 paragraful 1 din anexa 2, se adaugă un nou
subparagraf, (f), la 2.2.1(b):
“(f) În cazul în
care sunt necesare mai multe sigilii vamale pentru sigilarea vamală, numărul
acestor sigilii va fi indicat în Certificatul de agreare la rubrica 5 (anexa 4
la Conventia T.I.R., 1975). Se va atasa o schită sau o fotografie a vehiculului
rutier la Certificatul de agreare, indicând situarea exactă a sigiliilor
vamale.”
AMENDAMENTUL
Nr. 24
la
Conventia T.I.R., 1975
- La articolul 26
paragraful 1 se adaugă o nouă propozitie la sfârsitul paragrafului si se va
citi după cum urmează:
“În cazul în care sigiliile
vamale nu au rămas intacte, autoritătile vamale pot accepta carnetul T.I.R.
pentru reluarea transportului T.I.R. conform prevederilor art. 25.”