MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 1.239 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
22 decembrie 2004
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
595.
- Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 158/1999 privind
regimul exporturilor si importurilor de produse strategice
1.142.
- Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor si importurilor de produse
strategice
ACTE ALE ORGANELOR
DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
533.
- Ordin al ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei privind
aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2004, rectificat, al
Institutului National de Studii si Cercetări pentru Comunicatii - I.N.S.C.C.
Bucuresti
834.
- Ordin al ministrului de stat, ministrul economiei si comertului, privind
prelungirea termenului de valabilitate a unor licente automate de export si de
import, a căror valabilitate expiră la 31 decembrie 2004
952.
- Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale
privind completarea Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale nr. 848/2004 pentru aprobarea Listei cu clasificatorii
autorizati
LEGI SI
DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor si importurilor de produse
strategice
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr.
158 din 19 octombrie 1999 privind regimul exporturilor si importurilor de
produse strategice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
519 din 26 octombrie 1999, cu următoarele modificări si completări:
1. Titlul
ordonantei de urgentă va avea următorul cuprins:
“ORDONANTĂ
DE URGENTĂ
privind
regimul de control al exporturilor, importurilor si altor operatiuni cu produse
militare”
2. La articolul
1, partea introductivă si litera c) vor avea următorul cuprins:
“Art. 1. - Sunt
supuse regimului de control prevăzut în prezenta ordonantă de urgentă
următoarele operatiuni cu produse militare:
...........................................................................................
c) activitatea de
intermediere;”
3. La articolul
1 se introduce alineatul (2) cu următorul cuprins:
“(2) Se exceptează
de la prevederile prezentei ordonante de urgentă operatiunile de scoatere sau
introducere, în regim definitiv sau temporar, tranzitul international si
transbordările de produse militare efectuate în legătură cu participarea
României la misiuni militare externe sau a esaloanelor militare ale celorlalte
state membre ale NATO”.
4. Articolul 2
va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - Se
supun controlului, de asemenea, destinatia si utilizarea finală ale produselor
militare care fac obiectul operatiunilor prevăzute la art. 1.”
5. Articolul 5
va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - În
sensul prezentei ordonante de urgentă, termenii si expresiile de mai jos au
următoarele semnificatii:
a) produse
militare - armamente, munitii, rachete, bombe, torpile, mine, vehicule
terestre, aeriene si maritime si alte produse, echipamente si sisteme
proiectate si realizate pentru scopuri militare, componente, părti si accesorii
ale acestora, precum software si tehnologia aferentă pentru realizarea
acestora;
b) asistentă
tehnică - orice sprijin tehnic referitor la dezvoltarea, fabricarea,
asamblarea, testarea, întretinerea, repararea sau orice serviciu tehnic sub
formă de instruire, perfectionare, transmisia de informatii sau calificări
operationale ori servicii de consultantă pentru produse militare. Asistenta
tehnică include si formele de asistentă transmise oral;
c) operatiuni
de comert exterior - operatiunile cu produse militare prevăzute la art. 1
alin. (1) lit. a) si c);
d) transmisia
de software sau tehnologie prin mijloace electronice - transmisia de
software sau tehnologie prin mijloace electronice, prin fax, internet sau
telefon către o destinatie din afara României; aceasta nu vizează transmiterea
de tehnologie pe cale orală prin telefon decât în situatia în care un document
sau părti pertinente din acesta sunt citite corespondentului prin telefon ori
îi sunt descrise prin mijloace de o manieră să obtină acelasi rezultat;
e) activitatea
de intermediere - activitătile desfăsurate de o persoană privind:
- negocierea sau
organizarea tranzactiilor care presupun transferul dintr-o tară tertă către o
altă tară tertă de produse militare cuprinse în listele aprobate prin hotărâre
a Guvernului; sau
- cumpărarea,
vânzarea ori transferul de produse militare aflate în posesia sa, dintr-o tară
tertă către o altă tară tertă.”
6. Articolul 6
va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - Listele cuprinzând produsele militare supuse regimului de control al exporturilor, importurilor si altor operatiuni se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.”
7. Articolul 7
va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - (1)
Exportul, reexportul si transmisia de software si tehnologie, inclusiv prin
mijloace electronice, de produse militare care nu figurează în listele
cuprinzând produsele militare stabilite prin hotărâre a Guvernului se supun
procedurii de licentiere, în conformitate cu prevederile prezentei ordonante de
urgentă, în conditiile în care exportatorul este informat de către agentie că
produsele respective sunt ori pot fi destinate, în întregime sau în parte, să
contribuie la:
a) dezvoltarea,
producerea, întretinerea, stocarea sau utilizarea de produse militare; sau
b) dezvoltarea,
producerea, întretinerea, stocarea sau utilizarea de mijloace capabile să
transporte si să ducă la tintă arme de distrugere în masă.
(2) Dacă
exportatorul are cunostintă că unele produse care nu figurează în listele
cuprinzând produsele militare stabilite prin hotărâre a Guvernului sunt
destinate, în întregime sau în parte, unuia dintre scopurile prevăzute la alin.
(1), acesta este obligat să informeze agentia, care decide asupra oportunitătii
de a supune licentierii exportul respectiv.
(3) Operatiunile
prevăzute la alin. (1) si (2) se supun regimului de control prevăzut de
prezenta ordonantă de urgentă prin ordin al presedintelui agentiei si se
comunică persoanelor interesate.”
8. Articolul 8
va avea următorul cuprins:
“Art. 8. - Regimul
de control al exporturilor, importurilor si altor operatiuni cu produse militare
se realizează cu respectarea:
a) orientărilor
fundamentale ale politicii externe a României;
b) intereselor de
securitate natională si economice ale României;
c) principiilor si
criteriilor Codului de conduită al Uniunii Europene privind exporturile de
arme;
d) obligatiilor
care decurg prin aplicarea embargourilor privind transferurile de arme
instituite printr-o rezolutie a Consiliului de Securitate al Natiunilor Unite,
pozitie comună sau actiune comună adoptată de Consiliul Uniunii Europene, decizie
a Organizatiei pentru Securitate si Cooperare în Europa sau instituite de state
membre NATO;
e) obiectivelor
neproliferării armelor de distrugere în masă, a mijloacelor purtătoare de
asemenea arme si a altor produse militare utilizate în scopul acumulărilor
destabilizatoare;
f) conventiilor,
tratatelor, acordurilor internationale, mecanismelor de neproliferare la care
România este parte si a altor angajamente internationale asumate de România ca
stat participant la regimurile internationale de neproliferare si de control al
exporturilor;
g) principiului
cooperării cu statele care promovează politici de neproliferare similare cu ale
României în acest domeniu.”
9. Articolul 9
va avea următorul cuprins:
“Art. 9. - Agentia
Natională de Control al Exporturilor, reglementată prin Legea nr.
387/2003 privind regimul de control al exporturilor de produse si
tehnologii cu dublă utilizare, ca autoritate natională în domeniul controlului
exporturilor de produse si tehnologii cu dublă utilizare, denumită în
continuare agentie, preia în responsabilitate controlul exporturilor,
importurilor si altor operatiuni cu produse militare si răspunde de aplicarea
politicii Guvernului si în acest domeniu.”
10. Articolul
10 va avea următorul cuprins:
“Art. 10. -
Persoanele juridice prevăzute la art. 3 pot efectua operatiuni de comert
exterior cu produse militare numai pe baza autorizatiei eliberate de către
agentie sau de către alte organe abilitate, potrivit legii.”
11. Articolul
12 va avea următorul cuprins:
“Art. 12. - (1)
Operatiunile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a) se efectuează pe bază de
licente, care pot fi încadrate în una dintre următoarele categorii:
a) licentă
individuală - se acordă unei persoane române autorizate, pentru efectuarea
unei operatiuni cu unul sau mai multe produse militare din aceeasi categorie,
către sau de la un singur partener extern;
b) licentă
globală - se acordă unei persoane române autorizate, pentru efectuarea de
operatiuni cu unul sau mai multe produse militare, către sau de la mai multi
parteneri externi.
(2) Operatiunile
prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. c) se efectuează în baza unei licente
individuale.”
12. La
articolul 13, alineatele (3) si (7) vor avea următorul cuprins:
“(3) Persoanele
prevăzute la art. 3 au obligatia să declare agentiei destinatia produselor
militare, precum si destinatarul sau utilizatorul final al acestora.
.............................................................................................
(7) Cererile de
autorizatie, de licentă sau de permis, împreună cu datele si informatiile cu
privire la oricare dintre elementele referitoare la operatiunile cu produse
militare, vor fi făcute de către persoanele fizice sau, după caz, de către
conducătorii persoanelor juridice interesate.”
13. Articolul
14 va avea următorul cuprins:
“Art. 14. -
Titularii autorizatiilor, ai licentelor sau ai permiselor sunt obligati să
declare agentiei orice modificări sau diferente fată de datele înscrise în
autorizatii, licente, respectiv permise, constatate în documente, precum si la
predarea sau preluarea produselor militare respective. În cazul în care
asemenea modificări ori diferente schimbă conditiile în temeiul cărora a fost
emisă autorizatia, licenta sau permisul, acestea sunt anulate, iar declararea
acestor modificări ori diferente poate fi considerată ca o nouă cerere de
autorizatie, licentă sau permis, după caz.”
14. La
articolul 15, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Valabilitatea
licentelor sau a permiselor, altele decât cele prevăzute la alin. (3), este de
maximum un an.”
15. Articolul
16 va avea următorul cuprins:
“Art. 16. - (1)
Persoanele prevăzute la art. 3 au obligatia de a declara si de a prezenta
produsele militare, pentru vămuire, numai la unitătile vamale stabilite în
documentele eliberate de agentie.
(2) Tranzitul si
transbordarea de produse militare pe teritoriul României se efectuează numai
prin unitătile vamale stabilite potrivit alin. (1).”
16. Articolul
17 va avea următorul cuprins:
“Art. 17. - (1) În
cazul exporturilor de produse militare, exportatorul este obligat să solicite
partenerului extern certificatul international de import ori un document
echivalent, emis sau certificat de autoritatea competentă din tara
importatorului, prin care acesta se angajează să respecte destinatia si
utilizarea finală declarate si să nu reexporte produsele importate decât cu
aprobarea prealabilă, scrisă, a autoritătilor române abilitate potrivit legii.
Certificatul
international de import sau documentul echivalent, în original, se anexează în
mod obligatoriu la cererea de licentă de export.
(2) După ce a avut
loc livrarea produselor militare, dar nu mai târziu de 4 luni de la acest
moment, exportatorul trebuie să obtină de la partenerul extern certificatul de
control al livrării ori alt document echivalent, emis sau certificat de
autoritatea competentă din tara importatoare, atestând că marfa a ajuns la
destinatie.
(3) Certificatul
de control al livrării sau documentul echivalent se prezintă agentiei, în
original, în termenul prevăzut la alin. (2).”
17. Articolul
18 va avea următorul cuprins:
“Art. 18. - (1) În
cazul importurilor de produse militare, importatorul, la cererea partenerului
extern, este obligat să solicite agentiei eliberarea certificatului
international de import ori a documentului echivalent, emis sau certificat în
conditiile cerute de autoritatea competentă din tara exportatorului.
(2) După
efectuarea importului, dar nu mai târziu de două luni din acest moment,
importatorul, la cererea partenerului extern, este obligat să solicite agentiei
eliberarea certificatului de control al livrării ori a documentului echivalent,
emis sau certificat în conditiile cerute de autoritatea competentă din tara
exportatorului.
(3) În cazul în
care partenerul extern solicită o dovadă suplimentară a efectuării importului,
Autoritatea Natională a Vămilor va elibera o asemenea confirmare.”
18. Articolul
19 va avea următorul cuprins:
“Art. 19. - În
cazul operatiunilor necomerciale de scoatere, în regim definitiv sau temporar,
din teritoriul României a produselor militare, solicitantul de permis trebuie
să obtină de la partenerul extern documente cuprinzând garantiile acestuia, din
care să rezulte că produsele transferate nu vor fi folosite în scopuri care să
prejudicieze obligatiile sau angajamentele internationale asumate de România. Aceste
documente se anexează la cererea de permis pentru operatiuni necomerciale.”
19. Articolul
20 va avea următorul cuprins:
“Art. 20. - În
cazul operatiunilor necomerciale de introducere, în regim definitiv sau
temporar, în teritoriul României a produselor militare, solicitantul de permis
trebuie să obtină de la agentie documentele cerute de partenerul extern,
potrivit reglementărilor din tara acestuia.”
20. Articolul
21 va avea următorul cuprins:
“Art. 21. - (1) În
aplicarea regimului de control prevăzut în prezenta ordonantă de urgentă,
agentia coordonează activitatea sistemului national de control al exporturilor,
importurilor si altor operatiuni cu produse militare.
(2) Pentru îndeplinirea obiectului său de activitate, agentia are următoarele atributii principale:
a) initiază
proiecte de acte normative, elaborează reglementări proprii si comune cu alte
autorităti abilitate în domeniu, potrivit legii, si colaborează cu acestea
pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgentă;
b) autorizează
persoanele prevăzute la art. 3, altele decât cele mentionate la art. 26 alin.
(1), să efectueze operatiuni de comert exterior cu produse militare;
c) verifică,
scriptic sau faptic, atunci când este necesar, aspectele relevante privind
încheierea, derularea sau finalizarea operatiunilor prevăzute la art. 1 având
ca obiect produse militare, precum si respectarea destinatiei si utilizării
finale ale acestora;
d) verifică
conformitatea si exactitatea declaratiilor persoanelor care desfăsoară
operatiunile prevăzute la art. 1;
e) evaluează si
acceptă, după caz, certificatul international de import ori documentele
echivalente, emise sau certificate de autoritătile competente din tările
partenerilor importatori, în vederea eliberării licentelor de export de produse
militare;
f) eliberează
certificatul international de import sau alt document echivalent, precum si
certificatul de control al livrării pentru importurile de produse militare;
g) examinează si
aprobă, cu avizul Consiliului interministerial, cererile de licentă privind
exportul sau importul de produse militare;
h) eliberează
licentele de export sau de import de produse militare;
i) examinează si
aprobă cererile de permis pentru operatiuni necomerciale, de tranzit
international si de transbordare pe teritoriul României;
j) eliberează
permise pentru operatiuni necomerciale, permise de tranzit international,
permise de transbordare pe teritoriul României, precum si documentele
solicitate de partenerii externi pentru operatiuni necomerciale de transfer în
teritoriul României;
k) dispune, în
cazul încălcării prevederilor prezentei ordonante de urgentă, oprirea ori
interzicerea derulării operatiunilor de export, import, tranzit, transbordare
sau alte transferuri de produse militare, precum si sanctionarea persoanelor
prevăzute la art. 3 care se fac vinovate de aceste încălcări;
l) informează
anual Guvernul asupra operatiunilor cu produse militare care sunt reglementate
de prezenta ordonantă de urgentă;
m) organizează, cu
sprijinul ministerelor si institutiilor implicate, programe de informare a
agentilor economici în legătură cu principiile, obiectivele, normele si
procedurile privind regimul exporturilor si importurilor de produse militare;
n) acordă, la
cerere, gratuit, consultantă de specialitate agentilor economici si altor
persoane interesate în efectuarea operatiunilor de export, import sau a altor
operatiuni cu produse militare, supuse regimului de control reglementat prin
prezenta ordonantă de urgentă;
o) controlează
modul de îndeplinire a obligatiilor si a angajamentelor asumate de România prin
tratatele, acordurile si aranjamentele internationale în domeniu;
p) împreună cu
Ministerul Afacerilor Externe, reprezintă România în cadrul activitătilor
desfăsurate de organizatiile si organismele internationale cu responsabilităti
în domeniul controlului exporturilor si importurilor de produse militare;
q) cooperează cu
autoritătile similare din alte state, în scopul:
- informării
reciproce si consultării în cazul cererilor de licentă sau al permisului pentru
produse militare, dacă există indicii temeinice privind posibilitatea
utilizării acestora în alte scopuri decât cele declarate;
- actualizării si
aplicării uniforme a reglementărilor în materie, inclusiv a listelor de produse
militare;
- sesizării
încălcărilor regimului de control, în vederea sanctionării acestora de către
organele competente din fiecare tară;
r) initiază,
împreună cu institutiile competente, actualizarea listelor de produse militare
supuse regimului de control, în conformitate cu obligatiile si angajamentele
internationale asumate de România;
s) initiază, în
colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe si cu alte institutii interesate,
actiuni de promovare a intereselor specifice României în relatiile cu
organizatiile si organismele internationale de control al exporturilor si
importurilor de produse militare;
s) îndeplineste
orice alte atributii prevăzute de lege în domeniul reglementării, autorizării
si controlului exporturilor si importurilor de produse militare.”
21. La
articolul 22, alineatele (2), (4), (5) si (6) vor avea următorul cuprins:
“(2) Cheltuielile
de expertiză tehnică a produselor, efectuată în laboratoare, institute de
cercetare sau în alte institutii specializate în domeniu, în vederea
clasificării sau nu ca produs militar supus regimului de control prevăzut de
prezenta ordonantă de urgentă, se suportă financiar de către persoana în
beneficiul căreia se desfăsoară activitatea de clasificare. În situatii
deosebite, legate de fapte care pot aduce atingere securitătii nationale, cheltuielile
de expertiză tehnică se suportă din bugetul agentiei.
..............................................................................................
(4) Persoanele
prevăzute la art. 3 sunt obligate să transmită, la cererea agentiei,
documentele, datele si informatiile solicitate, la termenele stabilite, si să
asigure, în conditiile legii, accesul neîngrădit al corpului de control al
acesteia în sediile lor si în orice spatii care le apartin, în vederea
verificării aspectelor relevante privind încheierea, derularea sau finalizarea
operatiunilor prevăzute la art. 1, precum si a celor privind destinatia si
utilizarea finală ale produselor militare.
(5) Persoanele
juridice prevăzute la art. 3 si autoritătile publice cu atributii în domeniu au
obligatia de a păstra timp de 15 ani documentele privind operatiunile efectuate
cu produse militare supuse controlului.
(6) Persoanele
implicate în aplicarea regimului de control al produselor militare, care iau
cunostintă de informatii ce constituie secrete de stat, de serviciu sau
comerciale, sunt obligate să respecte caracterul lor si să le facă cunoscute
numai autoritătilor îndreptătite, în conditiile legii.”
22. La
articolul 23, alineatele (1) si (4) vor avea următorul cuprins:
“Art. 23. - (1) În cadrul sistemului national de control al exporturilor, importurilor si altor operatiuni cu produse militare se constituie Consiliul interministerial, alcătuit din reprezentanti, cel putin la nivel de director, ai Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Apărării Nationale, Ministerului Economiei si Comertului, Ministerului Administratiei si Internelor, Seviciului Român de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Autoritătii Nationale a Vămilor si ai agentiei.
.........................................................................................
(4) Consiliul
interministerial examinează si avizează cererile de licentă pentru:
a) exportul si
importul de produse militare;
b) activitatea de
intermediere.”
23. Articolul
24 va avea următorul cuprins:
“Art. 24. - Cererile
de autorizatie, de licentă si de permis pentru operatiunile cu produse militare
se aprobă prin ordin al presedintelui agentiei.”
24. Articolul
25 se abrogă.
25. La
articolul 26, alineatele (1) si (2) vor avea următorul cuprins:
“Art. 26. - (1)
Solutionarea cererilor de licentă ale agentilor economici din subordinea si
coordonarea institutiilor din sistemul national de apărare si securitate
natională pentru exportul sau importul de produse militare este conditionată si
de prezentarea de către solicitantul de licentă a autorizatiei de export sau de
import, emisă de Ministerul Apărării Nationale.
(2) Solutionarea cererilor de licentă ale altor persoane decât cele prevăzute la alin. (1), pentru exportul sau importul de produse militare, este conditionată si de prezentarea de către solicitantul de licentă a avizului Ministerului Apărării Nationale.”
26. Articolul
27 va avea următorul cuprins:
“Art. 27. -
Rezolvarea cererilor de licentă pentru exportul sau importul de produse
militare, altele decât cele prevăzute la art. 26, este conditionată si de
prezentarea de către solicitantul de licentă a autorizatiei de a efectua
operatiuni de comert exterior cu produse militare, eliberată de către agentie.”
27. După
articolul 28 se introduce articolul 281 cu următorul cuprins:
“Art. 281. - (1) Agentia refuză eliberarea unei licente pentru operatiuni cu
produse militare dacă statul destinatarului final este supus unui embargo
privind transferurile de arme instituit printr-o rezolutie a Consiliului de
Securitate al Natiunilor Unite, pozitie sau actiune comună adoptată de
Consiliul Uniunii Europene ori decizie a Organizatiei pentru Securitate si
Cooperare în Europa.
(2) Agentia poate
refuza eliberarea unei licente pentru operatiuni cu produse militare, cu avizul
Consiliului interministerial, dacă statul destinatarului final sau destinatarul
final este supus unui embargo unilateral privind transferurile de arme ori unor
măsuri restrictive, după caz, instituite de state membre NATO.”
28. La
articolul 29, alineatele (2), (4) si (5) vor avea următorul cuprins:
“(2) Agentia are
acces neîngrădit, în conditiile legii, la toate informatiile care privesc
operatiuni cu produse militare, precum si la informatiile necesare evaluării
oricăror forme de activităti cu asemenea produse.
................................................................................................
(4) La solicitarea
agentiei, Ministerul Administratiei si Internelor sau alte institutii abilitate
efectuează verificări specifice si o informează în vederea luării măsurilor
legale.
(5) Autoritatea
Natională a Vămilor va pune la dispozitie agentiei, la solicitarea acesteia,
toate datele necesare referitoare la exportul, importul si la alte operatiuni
cu produse militare.”
29. Articolul
30 va avea următorul cuprins:
“Art. 30. -
Încălcarea prevederilor prezentei ordonante de urgentă referitoare la
operatiunile cu produse militare, precum si a celor privind sinceritatea
declaratiilor, care constituie infractiuni potrivit legii, se pedepseste
conform prevederilor Codului penal.”
30. Articolul
31 va avea următorul cuprins:
“Art. 31. -
Eliberarea autorizatiilor, licentelor de export sau de import de produse
militare, precum si a permiselor, fără respectarea prevederilor prezentei
ordonante de urgentă, atrage, după caz, răspunderea disciplinară,
administrativă sau penală, potrivit legii.”
31. Articolul
32 va avea următorul cuprins:
“Art. 32. -
Nerespectarea destinatiei si utilizării finale ale produselor militare,
înscrise în documente în baza declaratiei prevăzute la art. 13 alin. (3),
constituie contraventie si se sanctionează cu amendă de la 20 milioane lei la
100 milioane lei.”
32. Articolul
33 va avea următorul cuprins:
“Art. 33. - (1)
Încălcarea prevederilor art. 7 alin. (2), art. 17 alin. (2) si (3) si ale art.
22 alin. (5) si (6), în măsura în care faptele nu sunt considerate, potrivit
legii, infractiuni, constituie contraventie si se sanctionează cu amendă de la
20 milioane lei la 50 milioane lei.
(2) Încălcarea
prevederilor art. 14 si ale art. 22 alin. (4), în măsura în care faptele nu
sunt considerate, potrivit legii, infractiuni, constituie contraventie si se
sanctionează cu amendă de la 20 milioane lei la 100 milioane lei.”
33. La
articolul 34, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Agentia
sesizează organele de urmărire penală în cazul în care faptele constatate sunt
considerate, potrivit legii, infractiuni.”
34. Articolul
37 va avea următorul cuprins:
“Art. 37. -
Contraventiilor prevăzute în prezenta ordonantă de urgentă le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările si completările ulterioare, cu exceptia dispozitiilor art. 28
si 29.”
35. Articolul
38 va avea următorul cuprins:
“Art. 38. - Dacă
încălcarea prevederilor prezentei ordonante de urgentă este de natură să
producă consecinte grave regimului exporturilor si importurilor de produse
militare si îndeplinirii obligatiilor si angajamentelor internationale asumate
de România în acest domeniu, agentia poate suspenda sau retrage autorizatiile,
licentele ori permisele pe care le-a eliberat sau poate solicita organelor
competente suspendarea ori retragerea actelor de autorizare eliberate de
acestea, conform legii.”
36. Articolul
39 va avea următorul cuprins:
“Art. 39. -
Agentia face parte, ca membru de drept, din structurile decizionale ale tuturor
organismelor create la nivel national, care desfăsoară activităti ce au
legătură cu regimul produselor militare.”
37. La
articolul 40, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art. 40. - (1)
Agentia este reprezentată, în cadrul misiunilor diplomatice ale României în
străinătate, pe lângă organismele internationale de control al exporturilor de
produse militare, al interzicerii armelor chimice, precum si în tările cu care
România desfăsoară curent operatiuni comerciale cu asemenea produse, prin
personal detasat în Ministerul Afacerilor Externe.”
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU |
p.
PRESEDINTELE SENATULUI, DORU
IOAN TĂRĂCILĂ |
Bucuresti, 15 decembrie 2004.
Nr. 595.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor si
importurilor de produse strategice
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele României
decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
158/1999 privind regimul exporturilor si importurilor de produse strategice
si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 13 decembrie 2004.
Nr. 1.142.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL COMUNICATIILOR SI TEHNOLOGIEI
INFORMATIEI
privind aprobarea bugetului de venituri si
cheltuieli pe anul 2004, rectificat, al Institutului National de Studii si
Cercetări pentru Comunicatii - I.N.S.C.C. Bucuresti
Având în vedere
prevederile art. 24 din Ordonanta Guvernului nr.
57/2002 privind cercetarea stiintifică si dezvoltarea tehnologică, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr.
324/2003, cu modificările si completările ulterioare,
în baza Legii nr.
292/2002 privind stabilirea modalitătii de aprobare a bugetelor de venituri
si cheltuieli ale institutelor nationale de cercetare-dezvoltare,
ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se
aprobă bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2004, rectificat, al
Institutului National de Studii si Cercetări pentru Comunicatii - I.N.S.C.C.
Bucuresti, aflat în coordonarea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei, potrivit anexei care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Cheltuielile totale aferente veniturilor înscrise în bugetul de venituri si
cheltuieli prevăzut la art. 1 reprezintă limite maxime care nu pot fi depăsite
decât în cazuri bine justificate si numai cu aprobarea Ministerului
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, cu avizul Ministerului Finantelor
Publice si al Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei.
Art. 3. -
Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage răspunderea
contraventională în conditiile legii.
Art. 4. - Directia
economică, resurse umane si administrativă si Institutul National de Studii si
Cercetări pentru Comunicatii - I.N.S.C.C. Bucuresti vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - (1)
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Anexa se
comunică Institutului National de Studii si Cercetări pentru Comunicatii -
I.N.S.C.C. Bucuresti.
p. Ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Ioan
Cordos,
secretar de
stat
Bucuresti, 14 decembrie 2004.
Nr. 533.
MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI
privind
prelungirea termenului de valabilitate a unor licente automate de export si de
import, a căror valabilitate expiră la 31 decembrie 2004
În temeiul
prevederilor art. 5 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
738/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si
Comertului, cu modificările si completările ulterioare,
având în vedere
prevederile art. 1 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
1.527/2003 privind regulile si procedurile în materie de licente de export
si de import,
ministrul de
stat, ministrul economiei si comertului, emite următorul ordin:
Art. 1. -
Termenele de valabilitate care expiră la 31 decembrie 2004 pentru licentele de
export si de import automate, cu scop statistic, eliberate de Ministerul
Economiei si Comertului prin Directia generală politici comerciale, fără avizul
altor institutii, se prelungesc până la data de 31 ianuarie 2005 inclusiv, dacă
măsurile pentru care s-au instituit licente se mentin în vigoare.
Art. 2. - Nu
beneficiază de prevederile art. 1 următoarele categorii de mărfuri, prevăzute
în Ordinul ministrului economiei si comertului nr.
391/2003 privind mărfurile supuse licentelor automate la export si import,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 26 din 13 ianuarie
2004:
I. Export:
a) cenusi si
reziduuri care contin arsen, metale sau compusi ai metalelor neferoase, ale
căror autorizatii de valorificare deseuri neferoase reciclabile, emise pentru
furnizorii nominalizati în licentele de export automate, conform prevederilor
Legii nr.
465/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, expiră la
31 decembrie 2004; categorii de mărfuri prevăzute la art. 2 lit. b) si în anexa
nr. 1, nr. crt. 6-11, la Ordinul ministrului economiei si comertului nr.
391/2003;
b) hârtii sau
cartoane reciclabile (deseuri si maculatură), deseuri feroase si neferoase,
acumulatori electrici uzati, ale căror autorizatii de valorificare deseuri
hârtie, cartoane, respectiv deseuri feroase si neferoase, emise pentru
furnizorii nominalizati în licentele de export automate, conform prevederilor
Legii nr.
465/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, expiră la
31 decembrie 2004; categorii de mărfuri prevăzute la art. 2 lit. e) si în anexa
nr. 1, nr. crt. 64-95, la Ordinul ministrului economiei si comertului nr.
391/2003.
II. Export si
import:
a) precursori care
fac parte din categoriile I, II si III, conform prevederilor Legii nr.
300/2002 privind regimul juridic al precursorilor folositi în fabricarea
ilicită a drogurilor, prevăzuti la art. 4 si în anexa nr. 2 la Ordinul
ministrului economiei si comertului nr.
391/2003;
b) materiale
radioactive, instalatii nucleare, aparate cu raze X, alfa, beta sau gama,
altele decât cele considerate strategice, conform prevederilor Legii nr.
111/1996 privind desfăsurarea în sigurantă a activitătilor nucleare,
republicată, cu modificările si completările ulterioare; categorii de mărfuri
prevăzute la art. 5 si în anexa nr. 3 la Ordinul ministrului economiei si
comertului nr.
391/2003;
c) arme de
vânătoare si tir sportiv, arme de foc pentru împrăstierea gazelor nocive,
iritante sau neutralizante, arme de recuzită, arme de panoplie, arme cu aer sau
alte gaze comprimate, ansambluri, subansambluri ori dispozitive ce pot
constitui sau functiona ca arme de foc, munitiile pentru aceste tipuri de arme,
materiale explozibile folosite în economie (altele decât cele strategice),
conform prevederilor Legii nr.
295/2004 privind regimul armelor si al munitiilor; categorii de mărfuri
prevăzute la art. 11 din Ordinul ministrului economiei si comertului nr.
391/2003.
III. Exportul de
mărfuri rezultate din operatiuni de perfectionare activă a unor mărfuri în
regim de admitere temporară în România, conform prevederilor art. 5 si 7 din
Ordinul ministrului economiei si comertului nr.
391/2003, si exportul de mărfuri care sunt trimise temporar în străinătate
pentru operatiuni de perfectionare pasivă, conform prevederilor art. 2 si 9 din
Ordinul ministrului economiei si comertului nr.
391/2003, al căror termen de închidere a operatiunilor respective, stabilit
de Autoritatea Natională a Vămilor, expiră la 31 decembrie 2004.
Art. 3. -
Prezentul ordin intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
p. Ministrul
de stat, ministrul economiei si comertului,
Vasile
Radu,
ministru
delegat pentru comert
Bucuresti, 6 decembrie 2004.
Nr. 834.
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR SI
DEZVOLTĂRII RURALE
privind completarea Ordinului ministrului
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale nr. 848/2004 pentru aprobarea
Listei cu clasificatorii autorizati
Având în vedere
prevederile art. 8 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr.
267/2004 privind instituirea Sistemului de clasificare a carcaselor de
porcine, bovine si ovine, văzând Lista cu clasificatorii autorizati propusi de
Comisia de clasificare a carcaselor de porcine, bovine si ovine,
în temeiul
Hotărârii Guvernului nr.
409/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale, cu modificările ulterioare,
ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale emite următorul ordin:
Art. I. - Anexa la Ordinul ministrului agriculturii,
pădurilor si dezvoltării rurale nr.
848/2004 pentru aprobarea Listei cu clasificatorii autorizati, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.090 din 23 noiembrie 2004, se
completează cu nr. crt. 29-45, după cum urmează:
Nr. crt. |
Numele si
prenumele |
Specia |
“29. |
Chis Maria |
porcine |
30. |
Costea Marian |
porcine |
31. |
Bratuscu Alexandru |
porcine |
32. |
Frătilă Ileana-Felicia |
porcine |
33. |
Zoriti Marin Leonard |
porcine |
34. |
Simoiu Adrian |
porcine |
35. |
Micli Ioan-Dan |
porcine |
36. |
Ulici Sergiu Viorel |
porcine |
37. |
Georgescu Ioan |
porcine |
38. |
Burcioiu Marian |
porcine |
39. |
Constantin Mihaela |
porcine |
40. |
Tatu Elena |
porcine |
41. |
Vulpe Daniela |
porcine |
42. |
Cristea Constantin |
porcine |
43. |
Orheanu Adrian |
porcine |
44. |
Visan Lica |
porcine |
45. |
Alexopulos Lidia |
porcine” |
Art. II. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Petre Daea
Bucuresti, 16 decembrie 2004.
Nr. 952.